De spoorlijn Gouda-Alphen wilde Waddinxveen met motie voorkomen SUPER. VOORDEEL! Somberheid kenmerkte openingsrit Gekrakeel over aanleg spoorlijn in jaren dertig duurde 40 jaar Station Waddinxveen ontworpen door ir. H. G. J. Schelling O 2^ Z/r re -.0 -rQ v lil Iff 1 door BERT WOUDENBERG .•.y- WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 25 JUNI 1980 ment kunnen de 17 vaste spoorweg bruggen en één ophaalbrug voor ge woon verkeer in Boskoop worden aan besteed. Ondanks al het gekrakeel dat er is en nog gaat komen gaat het hier weliswaar om een lijn met enkel spoor, maar er wordt nota bene voor dubbel spoor stukken grond onteigend, terwijl ook de kunstwerken - ook die van de laatste tijd - daarop afgestemd worden. In de eerste dagen van januari 1929 wordt dan eindelijk het werk aanbesteed en voor ƒ3.535.000,-sinds 1908 is dat bedrag verdubbeld - gegund aan het Utrechts Spoorwegbouwbedrijf. Dit bedrijf legt de 17.525 meter lange ""V 't- s „M. van de spoorlijn ’’Want als alle thans waarneembare te kenen zich niet bedriegen zal deze spoorlijn over enkele jaren weer geslo ten kunnen worden wegens onrenda bele exploitatie”, klinkt het ’’feeste lijk” in de goederenloods van het Bos- koopse station waar de toespraken worden gehouden. Op de herfstmiddag van de 7e oktober 1934 komen op het perron in Gouda een paar honderd mensen bijeen om de door het ’’Comité inzake de voorberei ding van een officiële opening van de spoorlijn Gouda-Waddinxveen- Boskoop-Alphen aan den Rijn” geor- .j ganiseerde feestelijke openingsrit mee te maken. SLINGERS De stemming zit er ondanks alles zeker in er er hangen slingers om locomotief 5531. Gouda’s burgemeester E. G. Gaarlandt neemt als comitévoorzitter het gezelschap onder zijn hoede en is aangedaan als op de stations die tijdens de allereerste rit worden aangedaan plaatselijke muziekkorpsen bij wijze van welkom het Wilhelmus ten gehore brengen en bij het weggaan van de trein het Sarie Marijs spelen. Burgemeester Gaarlandt spreekt in de goederenloods van Boskoop, waar wat wordt gedronken en gegeten, met vol doening over een belangrijke verkeers- verbetering in de streek. De spoorlijn had tientallen jaren lang velen bezig ge houden en ook de aanleg ervan onder vond bergen moeilijkheden. De niet meer te houden Goudse eerste leg van de spoorlijn Gouda-Alphen aan den Rijn zich maar alvast moet omvor- WADDINXVEEN Bestond de spoorlijn Utrecht-Woerden-Gouda- Rotterdam onlangs 125 jaar, de hierop aansluitende spoorlijn Gouda- Alphen aan den Rijn is nog maar 46 jaar oud. Een dus bijna een halve oude lijn, waarvan de aanleg zeer veel voeten in de aarde had. Er werd namelijk vier decennia over geredetwist of de lijn er nu wel of niet moest komen, terwijl Waddinxveense gemeenteraadsleden op een gege ven moment roet in het eten dreigden te gooien door een motie tegen de aanleg van de spoorlijn aan te nemen. heid gebruik om zijn stad te schetsen als ’’Nederlands verkeerszwaartepunt, waaraan alleen nog een vliegveld ontbreekt”. stoomboot naar Boskoop en Gouda kan en ook nog eens 5 keer met de bus. MOTIE Zelfs bestaat de mogelijkheid om 3 maal per dag met de bus in Rotterdam te komen en als men op de fiets naar Boskoop gaat was het ook nog mogelijk om 3 maal per dag naar Leiden te rei zen. Waddinxveen ziet dus de trein als vervoersmogelijkheid niet zitten nu autobus en vrachtauto zo in opkomst zijn. Uiteraard neemt buurgemeente Bos koop deze visie allerminst in dank af. Er ontbrandt een hevige en onverkwik kelijke strijd. Daaraan komt pas een einde als op last van de minister is on derzocht dat de spoorlijn in geen geval door een autoweg vervangen kan wor den. Daarop trekt de Waddinxveense gemeenteraad in 1927 zijn motie met 7 tegen 6 stemmen in. ONTEIGENINGEN Toch wordt in 1921 al met het onteige nen begonnen, welk karwei in septem- her 1925 achter de rug is. Op dat mo- Het NS-station Waddinxveen naar een ontwerp van ir. H. G. J. Schelling uit Utrecht. Een lijn die bij Gouda evenwijdig aan de jubilerende spoorlijn Gouda- Rotterdam loopt en even voor de aan sluiting Moordrecht het spoor met een grote boog in de richting Waddinxveen en Boskoop laat gaan, waar het ruim een halve kilometer voor het station Alphen aan den Rijn de lijn Woerden- Leiden bereikt. POLDERPROBLEMEN Voor het aanleggen van de spoorbaan is. vanzelfsprekend veel zand nodig, dat uit Katwijk en Maarn komt. De lijn doorsnijdt veenpolders, droogmakeri jen en rivierkleipolders. Echt Hollands polderland dus, dat geschikt gemaakt moet worden om een zware spoordijk te dragen. De dikke laag slappe veen en blauwe, zalfachtige zeeklei stellen de bouwers niettemin voor grotere problemen dan voorzien zijn. Men krijgt namelijk pas op acht tot veertien meter diepte vaste zandbodem onder de voeten. Een soort duinlandschap dus, die ondergrond. En dat maakt dat in totaal 1.798.000 ku bieke meter zand nodig is en de spoor lijn uiteindelijk ruim 6,5 miljoen gaat kosten. Naast de spoorlijn wordt pers- grond meters hoog door het zakkende zand omhoog geduwd, waarmee omlig gende sloten worden gedempt en pol ders, daar waar in de vijftiger en zesti ger jaren in Boskoop en Waddinxveen woonwijken verschenen, mee opge hoogd. Op bepaalde plaatsen moet soms da genlang zand worden gestort voordat de zakking ophoudt. Zandtreinen zak ken een enkele keer in een flits ander halve meter weg of vallen om. Maar ook deze moeilijkheden aan het eind van een lange lijdensweg hebben niet kunnen verhinderen dat het dinsdag 7 oktober van dit jaar 46 jaar geleden zal zijn dat toen voor het eerst een tinge lend treintje zijn weg vond in het schier onoverwinbare Hollandse land van veen en water. WADDINXVEEN Van de door ir. H. G. J. Schelling in Utrecht ontworpen stationsge bouwen voor de tussenstations langs de spoorlijn Gouda-Alphen aan den Rijn wordt het complex in Boskoop direct al het best ge slaagd genoemd. Het station is veel ruimer opgezet dan in Waddinxveen en beschikt in de hal zelfs over drie loketten. De bedoeling daarvan was in die ruimte periodiek exposities ten behoeve van het kwekersbedrijf in te richten. De ruime opzet van het station Boskoop hield ook verband met een mogelijke opleving in het kwekerijbedrijf. Hoewel de bouwwijze van de stations in Bos koop en Waddinxveen gelijk is, is het complex in Waddinxveen dui delijk soberder dan in de buurge meente Boskoop. Was er aanvan kelijk één loket, nu zijn er meer in de hal met een aansluitende wachtkamer. Al mag de spoorlijn Gouda-Alphen aan den Rijn op dinsdag 7 oktober 1980 dan 46 jaar bestaan, in 1934 waren diverse belangrijke spoorwegmensen er van overtuigd dat de lijn een uiterst kort stondig leven beschoren zou zijn. We zijn nu bijna een halve eeuw later en het ’’eenvoudige lijntje” waarover veertig jaar lang soms behoorlijk is ge redetwist is er nog steeds. De ruim 17,5 kilometer lange spoor wegverbinding dwars door de Gouwes- treek is niet meer weg te denken, ook al moet gezegd worden dat de Neder landse Spoorwegen zich altijd nog wel een meer rendabeler lijn kunnen voor stellen dan deze. Denkt u maar eens aan de veelvuldige opheffingsberichten in der zestiger jaren. Maar voor optimi sme is rond deze spoorlijn altijd volop ruimte gebleven, zo leert een bewogen geschiedenis. Tegenwoordig kunnen de Gouwena ren, Waddinxveners, Boskopers en Alphenaren op een doordeweekse dag al gauw 31 treinen pakken. Sinds 1934 is de spoorlijn slechts uitgebreid met één ’’voorstadhalte”: Waddinxveen- Noord. Dit station kwam er in juni 1973 bij. De nog op het verlanglijstje staande haltes zijn Boskoop-Zuid en Waddinxveen-Zuid. Want ondanks het gekrakeel uit de periode van voor de aanleg is iedereen het erover eens dat de spoorlijn - die in Waddinxveen drie ongelijkvloerse kruisingen kent - het wonen en werken in de streek nog aan trekkelijker hebben gemaakt. En dat is nog meer het geval - aldus het gemeentebestuur van Waddinxveen - als er een rechtstreekse spoorwegver binding, via de bestaande lijnen plus een stukje bij het vissersparadijs ’t Weegje, zou kunnen komen naar Den Haag en Rotterdam. Het enthousiasme over de spoorlijn kent dus vandaag de dag geen grenzen. Wel een verschil met bijna een halve eeuw geleden. Het in juni 1973 geopende station Waddinxveen-Noord: Een voorstadhalte heet dat in de taal van de Nederlandse Spoorwegen. NET VAN TRAMWEGEN Feit is in ieder geval dat in die tijd een serie plannen ontwikkeld worden met als belangrijkste doel het toen nog echt Groene Hart van Holland te overdek ken met een net van tramwegen, waar van alleen Gouda-Schoonhoven (vroe ger) en Gouda-Alphen aan den Rijn het gevolg zijn. Burgemeester P. A. Troost van Wad dinxveen is blij dat aan de spoorlijn veel Waddinxveners een goede boter ham hebben verdiend. De meest opti mistische spreker tijdens de openingsrit blijft echter Boskoops burgemeester mr. P. E. Verkerk, die enthousiast ge tuigt: ”Het gaat goed of het gaat hele maal niet!” Toch hebben de spoorwegen, die de aanleg van de lijn duidelijk dwaasheid vinden en zich dan ook tevergeefs met alle macht tegen hebben verzet, van het begin af aan geprobeerd de exploitatie in goede banen te leiden. En nu al bijna 46 jaar lang. Wordt in de eerste jaren gereden met motorrijtuigen met beklede derde klas en tegen buurtverkeertarief, tegen woordig zitten we in zeer snel optrek kende gele electrische treinen. 1896 De eerste plannen om tussen Gouda en Alphen aan den Rijn een spoorlijn aan te leggen liggen voor het eerst in 1896 op tafel. Maar met die plannen wordt niets gedaan. Tien jaar later, als het parlement gaat praten over het voorstel de Haarlemmermeer van spoorlijnen te voorzien, uiten Kamerleden nadrukke lijk de wens toch vooral de kwekers in Boskoop nu eens op het spoorwegnet aan te sluiten. De minister is het daar van harte mee eens en op zijn verzoek gaan de toen malige Staatsspoorwegen (SS) na waar nu precies behoefte aan bestaat: aan een spoorlijn van Gouda via Boskoop naar Alphen aan den Rijn of aan een spoorlijn van Bodegraven via Boskoop naar Zoetermeer. De keus valt op de nu bijna een halve eeuw oude spoorlijn, die volgens bere keningen uit 1908 1.782.000,zou moeten gaan kosten. Van het begin af aan bestaat het P*an de trein ten westen OPENINGSRIT van dg Gouwe te laten te laten rijden, De openingsrit van bijna 46 jaar gele- hoewel in Boskoop al gauw stemmen den wordt gekenmerkt door één en al opgaan om het spoor juist aan de an- somberheid. Ja, er wordt zelfs keihard dere kant van de Gouwe aan te leggen door niet de eerste de beste genodigde om op die manier de kwekers nog meer gezegd, dat de commissie voor de aan- ten dienste te zijn. De speciaal in het leven geroepen com- missie komt echter tot de slotsom, dat men tót een commissie voor behoud de lijn toch volgens het oorspronkelijke en huidige tracé wordt aangelegd. Als Een foto van de feesttrein zoals die op 7 oktober 1934 door de Gouwestreek reed. Hier staat de trein stil op het sta- burger maakt ook nog van de gelegen- don Waddinxveen. Een retourtje Waddinxveen-Gouda kostte toen 30 cent. kwekers aan de oostelijke kant van de Gouwe gemakkelijk varend te bereiken Otwegwetering een goederenlijntje te liggen. Maar door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog raken in 1914 de plannen loopen was, helemaal op de achtergrond. Toch dat het rijk de spoorlijn tussen Gouda en Alphen aan den Rijn gaat aanleg- J 1 t brengt voor de inmiddels al 2,4 miljoen gulden kostende lijn. compensatie komt er langs de voor de PROTESTEN Intussen komt er weer een kink in de kabel doodat nu het gemeentebestuur van Waddinxveen er bij de regering op aandringt het werk stil te leggen, omdat ”het getij voor den spoorwegen ver- l__r nu autobussen en vracht auto’s de oplossing zouden kunnen wordt twee jaar later wettelijk geregeld brengen”. In de met algemene stemmen in 1920 w aangenomen motie van de Wad- gen, mits de streek één miljoen bijeen- dinxveense raadsleden wordt verwezen naar de teruglopende conjunctuur en het feit dat men toch 11 maal met de spoorlijn aan. jubilerende

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1980 | | pagina 3