Vrouwen
Hoofdkantoor van Westnederland
achter
busstuur
WITTE PRIJZEN.
VOLOP KWALITEIT!
Westnederland
in cijfers
moet drastisch worden uitgebreid
Westnederland
Peuleyen 15
teleftxm 2604
Oppervlakte aan Hoogeveenseweg neemt met 60procent toe
KLACHTEN
BEZORGING
Ik
tl—
2028c
1
- .<1
N i
L—-
MEER REIZIGERS
FINANCIËN
109.689.000
PUNTEN
KWANTITEITEN
1.326
ca
4.528.000
VOOR WADDINXVEEN
MATERIEEL
IS EEN ABONNEMENT
WAARD!
'.V.WAV.VAV/AVA'A'.V.'.W.'.YAVA’.'.V.V,
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 23 JULI 1980
Aantal bussen (21/12/1979)
Totale kilometerproduktie
Kilometers per bus
Bedrijfskosten
waarvan:
Lonen en sociale lasten
Vervoersopbrengsten inclusief overheidsbijdragen
waarvan:
Interlokaal vervoer
Lokaal vervoer (Alphen a/d Rijn, Delft en Gouda)
Groepsv ervoer
Toerv ervoer
Personeel (31/12/1979)
waarvan
Directie, administratie en personeelszaken
Vervoersdienst
Technische dienst
Reizigers
waarvan:
Lokaal
66.062.000
99.083.000
83.698.000
9.298.000
4.336.000
1.751.000
481
31.727.000
69.300
59
1.142
125
37.700.000
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv’
HET WEEKBLAD
WADDINXVEEN NV Verenigd
Streekvervoer Westnederland, actief in
het dagelijks vervoeren van mensen in
een gebied dat ligt tussen Leiden, Hoek
van Holland, Dordrecht, Gorinchem,
Culemborg en Utrecht, geeft ook vrou
wen de kans om buschauffeur te wor
den.
Dit is volgens het jaarverslag 1979 door
de directie in overleg met de onderne
mingsraad besloten, zodat tijdig vol
doende personeel kan worden aange
trokken ais gevolg van het grote aantal
uitbreidingen (120 chauffeurs in 1980
extra plus het opvangen van het natuur
lijk verloop van zo’n 80 man).
Vrouwen kunnen naar de functie van
buschauffeur solliciteren onder voor
waarde dat zij bereid zijn het volledige
pakket van chauffeursdiensten te ver
richten. Dus ook rijden in de weekein
den en in de avonduren. Bovendien zal
de aandacht worden gericht op het aan
trekken van part-time medewerk(-
st)ers, waarbij als voorwaarde wordt
gehanteerd dat voor rijdend personeel
het dienstenpakket moet bestaan uit
een evenredig pakket van het totaal
aantal diensten en voor administratief
personeel dat er hele dagen gewerkt
moet worden gedurende minmaal twee
dagen per week.
Volgens een woordvoerder van West
nederland hebben er nog maar een
paar vrouwen gesolliciteerd. Dat komt
omdat er nog maar weinig vrouwen in
het bezit zijn van groot-rijbewijs dat
voori»uschauffeur nodig is.
Tevens zal worden voortgegaan met de
mogelijkheid om chauffeurs op te ne
men in de roulering voor 50 procent ar-
beidsgeschikten. Hiermede kan wor
den voorkomen dat personeelsleden in
de WAO opgenomen moeten worden.
Daarnaast opent het 50 procent rooster
de mogelijkheid terug te keren naar
een volledig dienstrooster.
WADDINXVEEN/GOUDA NV
Verenigd Streekvervoer Westneder
land heeft als commissaris zien vertrek
ken C. H. Letschert te Amersfoort en
mr. J. M. Klomp-Verhoeven te Den
Haag. Dat blijkt uit een wijziging in het
handelsregister van de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor
Midden-Holland.
l
Bakkenist, Spits Co. kwam niet al
leen tot de conclusie dat er aan de
Hoogeveenseweg drastisch moet
worden uitgebreid, maar stelde tege
lijkertijd vast dat Westnederland een
goed georganiseerde en efficiënt wer
kende onderneming is waar in de in
directe sfeer uitbreiding van perso
neel moet plaatsvinden. Vorig jaar is
het personeel in totaal toegenomen
met 144 personen en het aantal bus-
sen met 32.
WADDINXVEEN N.V. Verenigd streekvervoer Westnederland, waar
van het hoofdkantoor staat aan de Hoogeveenseweg in Waddinxveen
(bij de behouwde kom van Boskoop), gedurende 1979 in cijfers:
Andere punten uit het jaarverslag
1979 van Westnederland:
De tank- en wasstraat in de hoofd
vestiging van Westnederland aan de
Hoogeveenseweg is afgeschermd. Be
gin 1980 is een nieuwe automatische
overhead-deur aan de achterkant van
de wasstraat geplaatst om het tocht-
probleem te ondervangen.
In 1979 hebben 810 chauffeurs
van Westnederland (gemiddelde leef
tijd 36,3 jaar) meegedaan aan de lan
delijke actie Veilig Rijden, die geor
ganiseerd wordt door Veilig Verkeer
Nederland. Aan 536 chauffeurs werd
het diploma met insigne toegekend.
Chauffeur A. Brussé uit de vesti
ging Waddinxveen ontving een spe
ciaal insigne en een aansteker met
inscriptie omdat hij 25 jaar schade
vrij heeft gereden.
De onder de vestiging Waddixveen
(inclusief Gouda) vallende autobus
sen liepen in 1979 263 maal schade
op. Een jaar eerder was dat 223 maal.
De stadsdiensten van Westneder
land in Gouda, Alphen aan den Rijn
en Delft vervoerden vorig jaar geza
menlijk 4,5 miljoen reizigers: een
stijging van 16 procent. Het totaal
aantal van door Westnederland-bus-
sen vervoerde reizigers bedraagt bij
WADDINVEEN Het hoofd
kantoor van N.V. Verenigd
Streekvervoer Westnederland
aan de Hoogeveenseweg in Wad
dinxveen (nabij de bebouwde
kom van Boskoop) moet op
korte termijn drastisch worden
uitgebreid om het groeiende
aantal bussen te kunnen stallen
en onderhouden. Uit een eind
vorig jaar begonnen onderzoek
van het organisatie- en advies
bureau Bakkenist, Spits Co.
blijkt dat het hoofdkantoor van
de busmaatschappij wat opper
vlakte betreft moet worden uit
gebreid met circa 60 procent.
De uitbreidingsplannen van
Westnederland met 1.326 man
personeel, 481 bussen,
37.700.-— reizigers en een ver
lies van 1,5 miljoen gulden wor
den ter sprake gebracht in het
eind vorige week verschenen
jaarverslag 1979.
benadering 37,7 miljoen, bestaande
uit 26 miljoen interlokale-, 4,5 mil
joen lokale- en circa 7,2 miljoen
agglomeratiereizigers. Dit betekent
ten opzichte van 1978 een stijging
van 8 procent.
Dit jaar beproeft Westnederland
een verkeersregeling bij de hefbrug
over de Gouwe. Met deze Vetag-
apparatuur krijgt de brugwachter
een voormelding dat er een bus van
Westnederland op komst is, zodat
het openbaar vervoer snel kan pas
seren.
Bij de vestiging Waddinxveen (in
clusief Gouda) werken 305 mensen:
214 man rijdend personeel, 21 man
directie en technisch personeel en
70 man overig personeel.
Westnederland heeft natuurlijk
een ondernemingsraad, die wordt
’’gevoed” door drie overlegorganen,
waaronder overlegorgaan rgio West
(Den Haag-Waddinxveen). Hiervan
zijn lid A. van der Lugt (voorzitter),
A.C. van der Meer (secretaris), LP.
van Bodegom-Smith, J.G. de Graaf,
L.B. Haneveld, J. Keijer, W. Kool
wijk, H.I. Leroi. A. Plooij. J. van
Rijn, C. Speksnijder, C. Twilt en
Z. Wijnmalen.
Direkteur van Westnederland is mr.
W. Kuilman. Adjunct-directeur is
ir. P. van Vliet. Er is een raad van
commissarissen, waarvan het opvalt
dat daarvan geen Waddinxvener sinds
het vertrek van oud-burgemeester C.
A. van der Hooft meer lid is. In de
raad, die wordt voorgezeten door
Gouda’s burgemeester Chr. van Hof
wegen, zitten verder wethouders,
gedeputeerden (ja ook drs. J. Borg
man uit Gouda), Tweede-Kamer-
leden, burgemeesters en verkeers- en
vervoersdeskundigen.
Het hoofdkantoor van NV Verenigd Streekvervoer Westnederland aan de Hoogeveenseweg. (Foto: Weekblad voor
Waddinxveen!Sjaak Noteboom).
De volledige Westnederland-dienstregeling van 2 september 1979 werd
voor het eerst niet alleen door de chauffeurs op de bussen en op een aantal
kaartverkoopadressen, maar ook op alle PTT-postinrichtingen op de foto het
postkantoor aan de Kerkweg-Oost) verkocht. Uit een onderzoek in samen
werking met de PTT bleek, dat hiermede een nieuw marktsegment is aange
boord. Bovendien leerde dit onderzoek dat 85% van de bezitters goed met de
dienstregeling overweg kon. Het gunstige resultaat van deze proef is voor
vrijwel de gehele bedrijfstak aanleiding geweest om in 1980 de verkoop van
de dienstregeling mede in samenwerking met de PTT te gaan verzorgen.
Foto rechts: Werkplaats Waddinxveen. (Foto’s afkomstig uit het jaarverslag
1979 van Westnederland.
Als gevolg van de strenge winter nam
in het begin van 1979 de vervoer-
vraag sterk toe. Opmerkelijk was het
blijvend karakter van deze reizigers-
toename, ook gedurende de rest van
het jaar. Voor Westnederland is het
verheugend te constateren dat de
eerste drie maanden van 1980 een
verdere stijging van de vervoervraag
te zien geven.
Bedroeg de kilometerproduktie in
1979 31,7 miljoen kilometer (dat is
69.300 kilometer per bus), in 1984 is
dat naar wordt verwacht 42,3 mil
joen kilometer. Deze groei is een ge
volg van een selectiever gebruik van
de auto, veroorzaakt door stijgende
energiekosten en door de beperking
van het lang-parkeren in de binnen
steden.
-
i