Vrouwen Hoofdkantoor van Westnederland achter busstuur WITTE PRIJZEN. VOLOP KWALITEIT! Westnederland in cijfers moet drastisch worden uitgebreid Westnederland Peuleyen 15 teleftxm 2604 Oppervlakte aan Hoogeveenseweg neemt met 60procent toe KLACHTEN BEZORGING Ik tl— 2028c 1 - .<1 N i L—- MEER REIZIGERS FINANCIËN 109.689.000 PUNTEN KWANTITEITEN 1.326 ca 4.528.000 VOOR WADDINXVEEN MATERIEEL IS EEN ABONNEMENT WAARD! '.V.WAV.VAV/AVA'A'.V.'.W.'.YAVA’.'.V.V, WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 23 JULI 1980 Aantal bussen (21/12/1979) Totale kilometerproduktie Kilometers per bus Bedrijfskosten waarvan: Lonen en sociale lasten Vervoersopbrengsten inclusief overheidsbijdragen waarvan: Interlokaal vervoer Lokaal vervoer (Alphen a/d Rijn, Delft en Gouda) Groepsv ervoer Toerv ervoer Personeel (31/12/1979) waarvan Directie, administratie en personeelszaken Vervoersdienst Technische dienst Reizigers waarvan: Lokaal 66.062.000 99.083.000 83.698.000 9.298.000 4.336.000 1.751.000 481 31.727.000 69.300 59 1.142 125 37.700.000 vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv’ HET WEEKBLAD WADDINXVEEN NV Verenigd Streekvervoer Westnederland, actief in het dagelijks vervoeren van mensen in een gebied dat ligt tussen Leiden, Hoek van Holland, Dordrecht, Gorinchem, Culemborg en Utrecht, geeft ook vrou wen de kans om buschauffeur te wor den. Dit is volgens het jaarverslag 1979 door de directie in overleg met de onderne mingsraad besloten, zodat tijdig vol doende personeel kan worden aange trokken ais gevolg van het grote aantal uitbreidingen (120 chauffeurs in 1980 extra plus het opvangen van het natuur lijk verloop van zo’n 80 man). Vrouwen kunnen naar de functie van buschauffeur solliciteren onder voor waarde dat zij bereid zijn het volledige pakket van chauffeursdiensten te ver richten. Dus ook rijden in de weekein den en in de avonduren. Bovendien zal de aandacht worden gericht op het aan trekken van part-time medewerk(- st)ers, waarbij als voorwaarde wordt gehanteerd dat voor rijdend personeel het dienstenpakket moet bestaan uit een evenredig pakket van het totaal aantal diensten en voor administratief personeel dat er hele dagen gewerkt moet worden gedurende minmaal twee dagen per week. Volgens een woordvoerder van West nederland hebben er nog maar een paar vrouwen gesolliciteerd. Dat komt omdat er nog maar weinig vrouwen in het bezit zijn van groot-rijbewijs dat voori»uschauffeur nodig is. Tevens zal worden voortgegaan met de mogelijkheid om chauffeurs op te ne men in de roulering voor 50 procent ar- beidsgeschikten. Hiermede kan wor den voorkomen dat personeelsleden in de WAO opgenomen moeten worden. Daarnaast opent het 50 procent rooster de mogelijkheid terug te keren naar een volledig dienstrooster. WADDINXVEEN/GOUDA NV Verenigd Streekvervoer Westneder land heeft als commissaris zien vertrek ken C. H. Letschert te Amersfoort en mr. J. M. Klomp-Verhoeven te Den Haag. Dat blijkt uit een wijziging in het handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden-Holland. l Bakkenist, Spits Co. kwam niet al leen tot de conclusie dat er aan de Hoogeveenseweg drastisch moet worden uitgebreid, maar stelde tege lijkertijd vast dat Westnederland een goed georganiseerde en efficiënt wer kende onderneming is waar in de in directe sfeer uitbreiding van perso neel moet plaatsvinden. Vorig jaar is het personeel in totaal toegenomen met 144 personen en het aantal bus- sen met 32. WADDINXVEEN N.V. Verenigd streekvervoer Westnederland, waar van het hoofdkantoor staat aan de Hoogeveenseweg in Waddinxveen (bij de behouwde kom van Boskoop), gedurende 1979 in cijfers: Andere punten uit het jaarverslag 1979 van Westnederland: De tank- en wasstraat in de hoofd vestiging van Westnederland aan de Hoogeveenseweg is afgeschermd. Be gin 1980 is een nieuwe automatische overhead-deur aan de achterkant van de wasstraat geplaatst om het tocht- probleem te ondervangen. In 1979 hebben 810 chauffeurs van Westnederland (gemiddelde leef tijd 36,3 jaar) meegedaan aan de lan delijke actie Veilig Rijden, die geor ganiseerd wordt door Veilig Verkeer Nederland. Aan 536 chauffeurs werd het diploma met insigne toegekend. Chauffeur A. Brussé uit de vesti ging Waddinxveen ontving een spe ciaal insigne en een aansteker met inscriptie omdat hij 25 jaar schade vrij heeft gereden. De onder de vestiging Waddixveen (inclusief Gouda) vallende autobus sen liepen in 1979 263 maal schade op. Een jaar eerder was dat 223 maal. De stadsdiensten van Westneder land in Gouda, Alphen aan den Rijn en Delft vervoerden vorig jaar geza menlijk 4,5 miljoen reizigers: een stijging van 16 procent. Het totaal aantal van door Westnederland-bus- sen vervoerde reizigers bedraagt bij WADDINVEEN Het hoofd kantoor van N.V. Verenigd Streekvervoer Westnederland aan de Hoogeveenseweg in Wad dinxveen (nabij de bebouwde kom van Boskoop) moet op korte termijn drastisch worden uitgebreid om het groeiende aantal bussen te kunnen stallen en onderhouden. Uit een eind vorig jaar begonnen onderzoek van het organisatie- en advies bureau Bakkenist, Spits Co. blijkt dat het hoofdkantoor van de busmaatschappij wat opper vlakte betreft moet worden uit gebreid met circa 60 procent. De uitbreidingsplannen van Westnederland met 1.326 man personeel, 481 bussen, 37.700.-— reizigers en een ver lies van 1,5 miljoen gulden wor den ter sprake gebracht in het eind vorige week verschenen jaarverslag 1979. benadering 37,7 miljoen, bestaande uit 26 miljoen interlokale-, 4,5 mil joen lokale- en circa 7,2 miljoen agglomeratiereizigers. Dit betekent ten opzichte van 1978 een stijging van 8 procent. Dit jaar beproeft Westnederland een verkeersregeling bij de hefbrug over de Gouwe. Met deze Vetag- apparatuur krijgt de brugwachter een voormelding dat er een bus van Westnederland op komst is, zodat het openbaar vervoer snel kan pas seren. Bij de vestiging Waddinxveen (in clusief Gouda) werken 305 mensen: 214 man rijdend personeel, 21 man directie en technisch personeel en 70 man overig personeel. Westnederland heeft natuurlijk een ondernemingsraad, die wordt ’’gevoed” door drie overlegorganen, waaronder overlegorgaan rgio West (Den Haag-Waddinxveen). Hiervan zijn lid A. van der Lugt (voorzitter), A.C. van der Meer (secretaris), LP. van Bodegom-Smith, J.G. de Graaf, L.B. Haneveld, J. Keijer, W. Kool wijk, H.I. Leroi. A. Plooij. J. van Rijn, C. Speksnijder, C. Twilt en Z. Wijnmalen. Direkteur van Westnederland is mr. W. Kuilman. Adjunct-directeur is ir. P. van Vliet. Er is een raad van commissarissen, waarvan het opvalt dat daarvan geen Waddinxvener sinds het vertrek van oud-burgemeester C. A. van der Hooft meer lid is. In de raad, die wordt voorgezeten door Gouda’s burgemeester Chr. van Hof wegen, zitten verder wethouders, gedeputeerden (ja ook drs. J. Borg man uit Gouda), Tweede-Kamer- leden, burgemeesters en verkeers- en vervoersdeskundigen. Het hoofdkantoor van NV Verenigd Streekvervoer Westnederland aan de Hoogeveenseweg. (Foto: Weekblad voor Waddinxveen!Sjaak Noteboom). De volledige Westnederland-dienstregeling van 2 september 1979 werd voor het eerst niet alleen door de chauffeurs op de bussen en op een aantal kaartverkoopadressen, maar ook op alle PTT-postinrichtingen op de foto het postkantoor aan de Kerkweg-Oost) verkocht. Uit een onderzoek in samen werking met de PTT bleek, dat hiermede een nieuw marktsegment is aange boord. Bovendien leerde dit onderzoek dat 85% van de bezitters goed met de dienstregeling overweg kon. Het gunstige resultaat van deze proef is voor vrijwel de gehele bedrijfstak aanleiding geweest om in 1980 de verkoop van de dienstregeling mede in samenwerking met de PTT te gaan verzorgen. Foto rechts: Werkplaats Waddinxveen. (Foto’s afkomstig uit het jaarverslag 1979 van Westnederland. Als gevolg van de strenge winter nam in het begin van 1979 de vervoer- vraag sterk toe. Opmerkelijk was het blijvend karakter van deze reizigers- toename, ook gedurende de rest van het jaar. Voor Westnederland is het verheugend te constateren dat de eerste drie maanden van 1980 een verdere stijging van de vervoervraag te zien geven. Bedroeg de kilometerproduktie in 1979 31,7 miljoen kilometer (dat is 69.300 kilometer per bus), in 1984 is dat naar wordt verwacht 42,3 mil joen kilometer. Deze groei is een ge volg van een selectiever gebruik van de auto, veroorzaakt door stijgende energiekosten en door de beperking van het lang-parkeren in de binnen steden. - i

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1980 | | pagina 5