TOEN boekhandel veldwijk b.v. Laatste poging bewoners voor behoud Brugwegsloot Koopavond nog niet naar vrijdag ^************^**********1 it Gemeenteraad velt vanavond oordeel Otje De tranen knallen uit mijn kop WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 15 OKTOBER 1980 Geb. 19,90 Geb. 16,50 Waddinxveen Tel. 018 28-2620 NIEUW!! ANNIE M.G. SCHMIDT NIEUW! GUUSKUIJSER n J c Passage WADDINXVEEN De mogelijkheid zit er in dat de middenstandsvere- niging Waddinxveen dê wekelijkse koopavond weer van de donderdag op de vrijdag gaat brengen. Indien namelijk het winkelcentrum Bloemen- daal in Gouda van het gemeentebestuur in onze buurgemeente toestem ming krijgt op vrijdagavond geopend te zijn zal er een extra ledenverga dering door het middenstandsbestuur worden uitgeschreven om zich ov.er de dan ontstane situatie te beraden, want de mogelijkheid bestaat dat ook de winkels in de Goudse binnenstad weer terug willen naar de vrijdagse koopavond. WADDINXVEEN - Ondanks een allerlaatste poging van de zeer actieve Brugwegbewoners, die een dikke brief stuurden aan de ge meenteraad, zal naar alle waarschijnlijkheid de zuidelijke Brugweg sloot worden gedempt en de dan ontstane ruimte worden benut voor het aanleggen van een fiets/bromfietspad. Hiermee is het eerste plan van het Waddinxveense college een omleidingsweg volledig van de baan. Het dempen van de sloot is opgenomen in het bestemmingsplan ‘Brugweg 80’ dat vanavond door de raad zal worden besproken. •Holering te ■gsegi.w» z. x&G-NI - ft tót Big-. NIEUW PLAN i- KLAGERS 1 overweegt het college ge- ir- it XT ••^30 iwe :n- V Het voordeel van het laten vervallen van de omleidingsweg ten gunste van de slootdemping is dat een groot aan tal bezwaarden tegemoet gekomen kan worden. Bovendien behoeft niet een ingrijpende aantasting van het landschap plaats te vinden. Nadeel van een dergelijke ombuiging is, dat niet tegemoet gekomen kan worden aan de^(veelal dezelfde) indieners van bezwaarschriften die klagen tegen de slootdemping. Het gemeentebestuur heeft al eerder aan de ‘reclamanten’ te kennen gege ven, dat waarschijnlijk terug gevallen zou worden op het plan van de sloot demping. Dit gebeurde tijdens een hoorzitting waar ieder zijn beklag over het ontwerp-bestemmingsplan kon uiten. ”Na ampele overwegingen is het gemeentebestuur toen tot de conclusie gekomen dat inderdaad voor het dempen van de sloot moet worden gekozen. Doorslaggevend daarbij is geweest dat met name voor de ’’zwakkere” verkeersdeelnemers op de Brugweg een veiliger route ge boden is”, aldus het college. lijk met de reconstructie riolering aan te leggen in de Brugweg waarbij het hoofdriool onder het fietspad kan komen. Tussen het fietspad en de weg wordt er een groenstrook aange legd bijvoorbeeld in de vorm van een haag uit veiligheidsoverwe gingen. De huidige situatie voor de fietsers en de bromfietsers is niet te handhaven, volgens het college. Met name scholieren ondervinden dage lijks het gevaar op de huidige Brug weg. Het alternatief om de sloot te dem pen ten behoeve van een fietspad werd eveneens met het eerdere be stemmingsplan ter visie gelegd. Vele bewoners dienden echter ook be zwaarschriften in tegen dit plan. Het college in zijn voorstel: ’’Gedurende de tervisielegging van het ontwerp- bestemmingsplan is een groot aantal bezwaarschriften ingediend. Voorna melijk tegen de omleidingsweg en te gen het dempen van de sloot. Indien Gouda gaat sleutelen aan de we kelijkse koopavond, dan willen 20 mid denstanders toch op de donderdaga vond open blijven en willen er 28 op schuiven naarde vrijdagavond. Middenstandsvoorzitter De Bas zei met deze enquêteresultaten de leden niet te kunnen voorstellen het gemeentebe stuur te gaan vragen de koopavond weer op vrijdagavond te brengen. Gelet op de belangen van het personeel achtte hij het juist op de donderdagavond te blij ven zitten, maar gezien het feit dat er in de regio successen worden behaald met het verplaatsen van de koopavond naar vrijdag en de zienswijze van de consu ment meende hij dat een wijziging in Waddinxveen pas te verwachten zal zijn, indien er besluiten in die richting in Gouda zullen worden genomen. Tijdens de hoorzitting op 18 septem ber vroegen de klagers uiteindelijk aan het gemeentebestuur of het niet mogelijk is om het gehele plan te la ten vallen en een nieuwe procedure te starten. Er zou dan volgens de kla gers de gelegenheid zijn tot het in ge zamenlijk overleg bestuderen en voorbereiden van een nieuw plan. ”Dit alles moge zo zijn”, aldus het college, ’’maar het gemeentebestuur heeft op dit moment geen andere keuze dan het deze maand vaststel len van het bestemmingsplan Brug weg 80. Dit wordt veroorzaakt door de aangehouden bouwvergunningen waarop zou moeten worden beslist als de “bescherming’ van het huidige ontwerp-plan zou vervallen. Boven dien moet er ook een duidelijke toetsing zijn voor nog komende aan vragen voor een bouwvergunning”. Het plan voor de reconstructie van de Brugweg is ondertussen de commissie voor ruimtelijke ordening en de wo ningbouw gepasseerd. De commissie kan zich in hoofdzaken met het be stemmingsplan verenigen. 4 Volgens middenstandsvoorzitter C. de Bas op de gisteravond (dinsdag) in Par tyhome gehouden ledenvergadering blijft de situatie op dit moment nog zoals die is. Vooral ook omdat een recent ge houden enquete van het middenstands bestuur onder de Waddinxveense mid denstanders de stemmen doen staken als het gaat over een koopavond op don derdag of op vrijdag. ENQUETE De gehouden enquete betrof het verstu ren van 84 formulieren, waarvan er 56 ingevuld terug kwamen. De overige 28 lieten niets van zich horen. Op 56 de in gevulde formulieren werd 25 maal geko zen voor de donderdagavond en 23 maal voor de vrijdagavond, terwijl op 8 for mulieren duidelijk werd gemaakt dat men helemaal geen koopavond wenste. ^J^**A* Het eerste plan van het college om een omleidingsweg aan te leggen kreeg aanvankelijk de instemming van vele bewoners. Toen het bestem mingsplan echter ter visie werd ge legd stroomden de bezwaarschriften tegen dit plan binnen. Bezwaren die voornamelijk zijn gericht tegen de omleidingsweg maar ook tegen de zo genaamde kortsluitweg over het be drijfsterrein op de hoek Henegouwer- weg/Brugweg en de afsluiting van de Brugweg bij de oprit naar de Hene- gouwerweg. Het college stelt echter dat hoe dan °°k een oplossing moet worden ge vonden voor de veiligheid van de fiet sers en de bromfietsers. Het college m zijn voorstel tot vaststelling van bestemmingsplan: ’’Voorop blijft staan dat het handhaven van de Brug weg in de huidige staat op generlei wijze een oplossing kan bieden voor de noodzakelijke scheiding van het autoverkeer en het fiets- en brom- fietsverkeer.” He zuidelijke ligging van het fietspad medt twee voordelen volgens het col- kge. Het sluit aan op het toekomsti ge fietspad langs de Zwarteweg en de autorijbaan kan met een iets breder Profiel blijven liggen op de plaats van huidige weg, wat grondmecha- fische voordelen heeft. Bovendien RT’- jV X Je. 4 - 'v V *- tv.» - k "-W V t., “‘'••....y:

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1980 | | pagina 23