TOEN
boekhandel
veldwijk b.v.
Laatste poging bewoners
voor behoud Brugwegsloot
Koopavond
nog niet
naar vrijdag
^************^**********1
it
Gemeenteraad velt vanavond oordeel
Otje
De tranen knallen
uit mijn kop
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 15 OKTOBER 1980
Geb. 19,90
Geb. 16,50
Waddinxveen Tel. 018 28-2620
NIEUW!!
ANNIE M.G. SCHMIDT
NIEUW!
GUUSKUIJSER
n
J c
Passage
WADDINXVEEN De mogelijkheid zit er in dat de middenstandsvere-
niging Waddinxveen dê wekelijkse koopavond weer van de donderdag op
de vrijdag gaat brengen. Indien namelijk het winkelcentrum Bloemen-
daal in Gouda van het gemeentebestuur in onze buurgemeente toestem
ming krijgt op vrijdagavond geopend te zijn zal er een extra ledenverga
dering door het middenstandsbestuur worden uitgeschreven om zich
ov.er de dan ontstane situatie te beraden, want de mogelijkheid bestaat
dat ook de winkels in de Goudse binnenstad weer terug willen naar de
vrijdagse koopavond.
WADDINXVEEN - Ondanks een allerlaatste poging van de zeer
actieve Brugwegbewoners, die een dikke brief stuurden aan de ge
meenteraad, zal naar alle waarschijnlijkheid de zuidelijke Brugweg
sloot worden gedempt en de dan ontstane ruimte worden benut
voor het aanleggen van een fiets/bromfietspad. Hiermee is het
eerste plan van het Waddinxveense college een omleidingsweg
volledig van de baan. Het dempen van de sloot is opgenomen in
het bestemmingsplan ‘Brugweg 80’ dat vanavond door de raad zal
worden besproken.
•Holering
te
■gsegi.w»
z.
x&G-NI
-
ft
tót
Big-.
NIEUW PLAN
i-
KLAGERS
1
overweegt het college ge-
ir-
it
XT
••^30
iwe
:n-
V
Het voordeel van het laten vervallen
van de omleidingsweg ten gunste van
de slootdemping is dat een groot aan
tal bezwaarden tegemoet gekomen
kan worden. Bovendien behoeft niet
een ingrijpende aantasting van het
landschap plaats te vinden. Nadeel
van een dergelijke ombuiging is, dat
niet tegemoet gekomen kan worden
aan de^(veelal dezelfde) indieners van
bezwaarschriften die klagen tegen
de slootdemping.
Het gemeentebestuur heeft al eerder
aan de ‘reclamanten’ te kennen gege
ven, dat waarschijnlijk terug gevallen
zou worden op het plan van de sloot
demping. Dit gebeurde tijdens een
hoorzitting waar ieder zijn beklag
over het ontwerp-bestemmingsplan
kon uiten. ”Na ampele overwegingen
is het gemeentebestuur toen tot de
conclusie gekomen dat inderdaad
voor het dempen van de sloot moet
worden gekozen. Doorslaggevend
daarbij is geweest dat met name voor
de ’’zwakkere” verkeersdeelnemers
op de Brugweg een veiliger route ge
boden is”, aldus het college.
lijk met de reconstructie riolering aan
te leggen in de Brugweg waarbij het
hoofdriool onder het fietspad kan
komen. Tussen het fietspad en de
weg wordt er een groenstrook aange
legd bijvoorbeeld in de vorm van
een haag uit veiligheidsoverwe
gingen. De huidige situatie voor de
fietsers en de bromfietsers is niet te
handhaven, volgens het college. Met
name scholieren ondervinden dage
lijks het gevaar op de huidige Brug
weg.
Het alternatief om de sloot te dem
pen ten behoeve van een fietspad
werd eveneens met het eerdere be
stemmingsplan ter visie gelegd. Vele
bewoners dienden echter ook be
zwaarschriften in tegen dit plan. Het
college in zijn voorstel: ’’Gedurende
de tervisielegging van het ontwerp-
bestemmingsplan is een groot aantal
bezwaarschriften ingediend. Voorna
melijk tegen de omleidingsweg en te
gen het dempen van de sloot.
Indien Gouda gaat sleutelen aan de we
kelijkse koopavond, dan willen 20 mid
denstanders toch op de donderdaga
vond open blijven en willen er 28 op
schuiven naarde vrijdagavond.
Middenstandsvoorzitter De Bas zei met
deze enquêteresultaten de leden niet te
kunnen voorstellen het gemeentebe
stuur te gaan vragen de koopavond weer
op vrijdagavond te brengen. Gelet op de
belangen van het personeel achtte hij
het juist op de donderdagavond te blij
ven zitten, maar gezien het feit dat er in
de regio successen worden behaald met
het verplaatsen van de koopavond naar
vrijdag en de zienswijze van de consu
ment meende hij dat een wijziging in
Waddinxveen pas te verwachten zal
zijn, indien er besluiten in die richting in
Gouda zullen worden genomen.
Tijdens de hoorzitting op 18 septem
ber vroegen de klagers uiteindelijk
aan het gemeentebestuur of het niet
mogelijk is om het gehele plan te la
ten vallen en een nieuwe procedure
te starten. Er zou dan volgens de kla
gers de gelegenheid zijn tot het in ge
zamenlijk overleg bestuderen en
voorbereiden van een nieuw plan.
”Dit alles moge zo zijn”, aldus het
college, ’’maar het gemeentebestuur
heeft op dit moment geen andere
keuze dan het deze maand vaststel
len van het bestemmingsplan Brug
weg 80. Dit wordt veroorzaakt door
de aangehouden bouwvergunningen
waarop zou moeten worden beslist
als de “bescherming’ van het huidige
ontwerp-plan zou vervallen. Boven
dien moet er ook een duidelijke
toetsing zijn voor nog komende aan
vragen voor een bouwvergunning”.
Het plan voor de reconstructie van de
Brugweg is ondertussen de commissie
voor ruimtelijke ordening en de wo
ningbouw gepasseerd. De commissie
kan zich in hoofdzaken met het be
stemmingsplan verenigen.
4
Volgens middenstandsvoorzitter C. de
Bas op de gisteravond (dinsdag) in Par
tyhome gehouden ledenvergadering
blijft de situatie op dit moment nog zoals
die is. Vooral ook omdat een recent ge
houden enquete van het middenstands
bestuur onder de Waddinxveense mid
denstanders de stemmen doen staken
als het gaat over een koopavond op don
derdag of op vrijdag.
ENQUETE
De gehouden enquete betrof het verstu
ren van 84 formulieren, waarvan er 56
ingevuld terug kwamen. De overige 28
lieten niets van zich horen. Op 56 de in
gevulde formulieren werd 25 maal geko
zen voor de donderdagavond en 23 maal
voor de vrijdagavond, terwijl op 8 for
mulieren duidelijk werd gemaakt dat
men helemaal geen koopavond wenste.
^J^**A*
Het eerste plan van het college om
een omleidingsweg aan te leggen
kreeg aanvankelijk de instemming
van vele bewoners. Toen het bestem
mingsplan echter ter visie werd ge
legd stroomden de bezwaarschriften
tegen dit plan binnen. Bezwaren die
voornamelijk zijn gericht tegen de
omleidingsweg maar ook tegen de zo
genaamde kortsluitweg over het be
drijfsterrein op de hoek Henegouwer-
weg/Brugweg en de afsluiting van de
Brugweg bij de oprit naar de Hene-
gouwerweg.
Het college stelt echter dat hoe dan
°°k een oplossing moet worden ge
vonden voor de veiligheid van de fiet
sers en de bromfietsers. Het college
m zijn voorstel tot vaststelling van
bestemmingsplan: ’’Voorop blijft
staan dat het handhaven van de Brug
weg in de huidige staat op generlei
wijze een oplossing kan bieden voor
de noodzakelijke scheiding van het
autoverkeer en het fiets- en brom-
fietsverkeer.”
He zuidelijke ligging van het fietspad
medt twee voordelen volgens het col-
kge. Het sluit aan op het toekomsti
ge fietspad langs de Zwarteweg en de
autorijbaan kan met een iets breder
Profiel blijven liggen op de plaats van
huidige weg, wat grondmecha-
fische voordelen heeft.
Bovendien
RT’-
jV X
Je. 4 - 'v V *-
tv.»
- k
"-W V
t., “‘'••....y: