WD :Zeven magere jaren aangebroken
D’66 over kloof tussen bevolking
en gemeente: We doen ’t verkeerd
WADDINXVEEN In zijn algemene beschouwingen stelde D’66-
fractievoorzitter H. P. Barth de afstand die er bestaat tussen de bevol
king en het gemeentebestuur centraal. Hij bracht ook het nut van alge
mene beschouwingen ter sprake. Dit is zijn verhaal.
3.
4.
’’Deze beschouwingen worden niet meer gehouden in het kader van pes-
zichtspunt houden wij onze algemene vend hout i.p.v. alleen dor hout is gekapt moet helaas bevestigend beant-
n .'/a oor" Tl L IC cr za 1 1 1 LA lz 1 rr AA fY n 1 rY
(Zie vervolg elders in dit blad)
Wij zijn van mening dat algemene be-
"i om r
nen, om stil te staan bij de hoofdlijn van
een sociaal probleem ter discussie ge
steld en wel de problemen rond de
dinxveen. Met alle bedenkingen en
name denken wij dan aan het uitstel van
onderhoud van onze straten en wegen
in Waddinxveen.
horen dat dit alleen maar een uitstel van
executie is. Toch is de materiële kant
van
ste bij een teruggang in de economische
ten kunnen voor iedereen met vaak
simpele ingrepen wat minder worden.
Onze welvaartsstaat kan in dat opzicht
Werkloosheid, gebrek aan werk dus,
maar voor de werkloze het teveel aan
tijd, is het levensgrote probleem waar
GOUDA-WEST
Om de schijn te vermijden dat geen
andere zaken ons bezighouden,
brengen wij in herinnering dat er
nog steeds een motie van de gemeen
teraad van Moordrecht wacht op be
handeling in deze raad, eigenlijk de
hele discussie over Gouda-West. Op
verzoek van uw college is de behan
deling destijds uitgesteld. In eerste
instantie zullen wij gaarne vernemen
welke voornemens uw college heeft
om deze problematiek in deze raad
aan de orde te stellen.
inleveren is dan prioriteit no. 1, maar
daar ver bovenuit zal de discussie moe-
dan behoeft ook de, ten gaan over de sociale welzijnssfeer.
tussen gemeentebestuur en bevolking.
”Het ligt aan ons”. Onder ”ons”, moet
dan verstaan worden het gemeentebe
stuur in zijn verschillende geledingen,
zoals raad, college van burgemeester en
wethouders, commissies etc. Als ik
straks ook op de handelwijze van het
college wijs, dient goed begrepen te
worden dat deze handelwijze plaats
vindt onder verantwoordelijkheid van
de raad.
Laten wij onze conclusies maar meteen
op tafel leggen en vervolgens illustre
ren. Wij zijn van oordeel daLwij wezen
lijk verkeerd doen en dat wij nog geen
enkele blijk gegeven hebben van het an
ders te willen doen. Noch naar buiten,
in de relatie tussen bestuur en bevol
king, noch intern in de relatie tussen
college en raad. In de zestiger jaren zijn
weerstanden gemanifesteerd en activi
teiten ontwikkeld om de kloof tussen
Di°°5 cieze tLeg.enstelli2ëen’ ‘n simistische vooruitzichten, maar zeer duidelijk in het licht van drastische
bezuinigingen. pe zeven vette jaren lijken voorbij zodat de zeven ma
gere jaren zijn aangebroken. Waddinxveen heeft in zijn algemeenheid
wel goed op de centjes gepast en is er dan ook nu weer in geslaagd het ge
meentelijke huishoudboekje sluitend te krijgen. Dat hierbij ook in le-
in de sociale welzijnssector drastische
bezuinigingen te voorkomen en zelfs in
de personele sfeer een versterking van
het ambtelijk apparaat heeft kunnen
realiseren. Andere takken van dienst
moeten wachten. Naar de mening van
de VVD is hier door het college een jui
ste prioriteit gesteld. Méér aandacht en
dus méér tijd voor al die mensen die op
dit moment tussen wal en schip zijn ge
vallen is bitter noodzakelijk. Niet het
inleveren van geld is hun grootste pro
bleem, maar het moeten accepteren dat
men gedwongen wordt tot niets doen.
Moeten accepteren dat men niet meer
volwaardig meedraait in onze maat
schappij.
Laten wij hopen en ernaar streven dat er
(zoals bij de vitaal-motorische jonge
ren) spoedig uitzicht is op positieve re
sultaten. Gemeentelijk door de pijn van
de werkloosheid zover mogelijk te ver
zachten door hen de mogelijkheden te
geven om toch zinvol bezig te zijn. Lan
delijk dat de regering erin zal slagen
met de medewerking van ons allen om
het spook van de werkloosheid terug te
dringen. In die geest heeft de VVD ook
de begroting 1981 bestudeerd. Natuur
lijk is het mogelijk om over veel zaken
F. H. de Ruijter VVD
ons inziens, onjuiste term van positieve
de Ruijter zijn algemene beschouwin- discriminatie niet meer gebruikt te wor-
■- den.
Bezuinigen is een pijnlijke operatie die
H.P. BARTH
(D’66)
zijn namelijk andere handvaten genoeg relevant of de uiteindelijke beslissing kiezers aan de basis/bevolking en de po-
om ze ter sprake te brengen. Bijvoor- overeenkomstig de wensen van de ac- •- ---
beeld bij de nota begrotingen, de begro- tieve inwoners uitgevallen is. Zij heb-
tingshoofdstukken, de meerjarenbegro- ben gemanifesteerd mee te willen zoe-
ting e.d. ken naar alternatieven en zich daarvoor
Wij zijn van mening dat algemene be- ingezet,
schouwingen nuttig zijn om je te bezin- Een analyse van
nen, om stil te staan bij de hoofdlijn van maakt duidelijk dat de bevolking zich gaat wreken door manifestaties j/an
het beleid:
De wijze waarop er bestuurd wordt,
de wijze waarop wij het samen doen.
Het resultaat daarvan toetsen aan
tussen gemeentebestuur en bevolking vaak de neiging hebben geld te kosten
i gL. 2. - --
de voorzitter te spreken, het gemeente- noodzakelijke zaken niet meer uitvoer- weging van het onderhoud geeft op het
J en moeten i
worden gesteld. Meerjarenbegroting en
„ivesteringsplan behoren tot het
verleden. Aan de horizon verschijnt nu
een
zeer recent als niet terzake doende door
voor een progressieve, democratische
Bijvoorbeeld niet omdat:
1. Besluitenlijsten van burgemeester
en wethouders geen systeem blij
ken te zijn om kenbaar te maken
welke beleidsvoorbereidende acti
viteiten ontwikkeld worden, maar
slechts gebruikt worden als het col
lege iets wil ventileren. Meestal
verpakt tussen andere niet wezen
lijke besluiten.
2. De raadsleden hebben nu kunnen
vernemen dat burgemeester en
wethouders een nieuwe A.P.V.
voorbereiden. Straks zal het op ta
fel liggen en wordt van ons verlangd
dat we er ja tegen zeggen. Géén
voorafgaande discussie over uit
gangspunten, geen brede maat
schappelijke discussie, geen hoor
zitting.
3. Er wordt gezocht naar een lokatie Wij willen niet volstaan met een analyse
in Waddinxveen voor een regionale van onze tekortkomingen zonder nu
vuilverbrandingsfabriek. Wie heeft ook al suggesties te doen om verbete-
daartoe besloten? Er heeft geen en- ring in onze werkwijze aan te brengen.
kele lokale openbare discussie over Daarom stellen wij voor:
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 29 OKTOBER 1980
plaatsgevonden.
4. Binnen de commissie Georgani
seerd Overleg heerst duidelijk on
vrede. Er heeft gedurende vrijwel
een heel jaar geen bijeenkomst
plaatsgevonden.
5. Toegezegde nota’s worden notities
of brieven.
6. Of toegezegde nota’s, zoals de Na
poleon nota, verschijnen niet.
7. Rampenplan is zelfs in opzet niet
bekend. Evaluatie van de rampenp-
lanoefening is kennelijk geheim.
8. De planningsgroep ’’Welzijn”
werkt hard en doet nuttig werk,
maar geïsoleerd. Wij hebben verge
ten de brug te slaan naar de bevol
king voor wie ze eigenlijk bezig is.
9. Het beleid ten aanzien van de
woonwagenbewoners wordt, naar
ik veronderstel, bepaald en gevoerd
door het college. De raad heeft
geen uitgangspunten bepaald en
merkt wel of niet wat er gebeurt.
10. Naar onze mening zou het functio
neren van de commissie bezwaar-
en beroepschriften wezenlijk ver
beteren als de apellanten van te vo
ren meer bijstand geboden wordt,
het advies van de commissie door
de commissie vastgesteld wordt en
niet door de voorzitter. Wij denken
dat, vooral bij bezwaarschriften,
het beter is als de commissie voor
gezeten wordt door een raadslid,
die geen deel uitmaakt van ’n frac
tie die ook in het college vertegen
woordigd is.
Tien voorbeelden die aantonen dat we
verkeerd bezig zijn. Daaraan kan nog
toegevoegd worden dat de commissies
vaak als informatiekanaal naar de raad
gebruikt worden, in plaats van als ad
viesorgaan. Een verdediging verlangen
wij niet, wel het onderschrijven van de
conclusie dat wij het anders zullen
moeten doen, willen wij ons niet ver
vreemden van hen voor wie wij een taak
vervuilen. Het uitspreken van de be
reidheid van een ieder om, binnen een
nader te bepalen tijdsbestek, te komen
tot een planmatige aanpak van dit pro
bleem achten wij erg belangrijk.
VOORSTELLEN
te praten. Natuurlijk is het mogelijk om
binnen de zéér beperkte budgettaire
ruimte te gaan schuiven.
Allemaal mogelijk, echter niet wense
lijk.
De bedragen waarom het in het gehele
bezuinigingsplan gaat zijn zo wezenlijk
marginaal, dat na al het geschipper in
de marge er weinig overblijft.
De acceptatie dat het ernaar uitziet dat
wij in de nabije toekomst geen verrui
ming van ons gemeentelijk inkomen
zullen krijgen maar integendeel alle zei
len bij moeten zetten om niet verder in
de min te geraken is keihard aanwezig.
Daarom is de VVD van mening dat de
bezuinigingsplannen van het college
reëel zijn en zo nauwkeurig op elkaar
afgestemd, dat een verstoring van deze
plannen door marginale wijzigingen
niet juist is.
Wij hebben dan ook deze plannen op
hun totaalbeeld getoetst en zullen géén
voorstellen doen om veranderingen in
financiële zin te bewerkstelligen.
Fondsvorming of zoals in de nota Be
grotingen wordt gesteld: Verhoogde
fondsvorming is noodzakelijk.
Wij zien dan ook met veel ongeduld de
toegezegde nota tegemoet, waarbij wij
hopen dat deze nota niet in de zéér
langzame maalstroom van alle reeds toe
gezegde nota’s verzeild raakt. Een dui
delijke toezegging i.p.v. een verwach
ting komt ons meer wenselijk voor.
Mocht het college een prioriteiten
schema van alle toegezegde nota’s
overwegen dan graag een hoge priori
teit aan deze.
Inhoudelijk zal deze nota fondsvorming
duidelijk moeten maken dat fondsvor
ming door middel van de saldireserve
wel overwogen is.
De nota begrotingen 1981 somt nogal
een aantal mogelijkheden op die indien
geëffectueerd, een flinke bres in de sal-
diresreve zullen slaan.
De VVD is van mening dat als wij de sal
direserve aan gaan tasten, wij niet al
leen een aantal wensen in de overwe
ging mee moeten nemen, maar daar
naast, en naar onze mening zeer belan
grijk, moeten trachten een beeld te vor
men van de toekomst. De lasten die
daar verscholen liggen moeten zeer wei
in de overwegingen worden betrokken.
1. Te verwachten belangrijke beslissin
gen worden in een veel eerder sta
dium aan bevolking en raad kenbaar
gemaakt.
2. Commissievergaderingen worden
normaal gesproken uitsluitend ’s
avonds gehouden. Niet alleen ter
wille van de openbaarheid, maar ik
denk ook dat de grens bereikt is, zo
niet overschreden, ten aanzien van
de beschikbaarheid van raadsleden
overdag.
Wij zijn voorstander voor de instel
ling van een commissie Nijverheid
en Handel waarin, naast vertegen
woordigers van middenstand en be
drijfsleven, ook raadsleden zouden
moeten zitten. Dan is het overleg ge
structureerd, vindt regelmatig plaats
en draagt bij tot een optimale wissel
werking van belangenafwegingen.
Waarom doen wij het nu wel, doch
alleen ten aanzien van de week
markt?
Wij stellen voor dat de secretarie op
de koopavond voor het publiek op
engesteld wordt. Niet alleen voor het
halen van visakten e.d. maar ook om
bestemmingsplannen in te kunnen
zien. Er zal dan ook een leeshoek
moeten komen. De ’s avonds beno
digde personeelsbezetting zou in
vrije tijd compensatie geboden kun
nen worden.
5. Dit brengt ons en passant op de
koopavond zelf. Donderdag blijkt
geen geschikte dag te zijn. Zo stil als
het hier in het dorp is op donderda
gavond, zo levendig is het in Bos
koop op vrijdagavond. Bent u bereid
om stappen te ondernemen de
koopavond weer op vrijdag te doen
plaatsvinden?
6. Tenslotte stellen wij voor om zowel
bij de commissievergaderingen als
bij de raadsvergaderingen het pu
bliek het recht te geven op inspraak
direct na de opening van de vergade
ring. Wij stellen ons voor dat dat dan
alleen zou moeten kunnen over een
op de agenda vermeld onderwerp en
met een maximum spreektijd van 3
minuten per inspreker. Zij zouden
zich voor de vergadering bij de se
cretaris moeten opgeven.
litieke élite te verkleinen. Alles zou an
ders worden. Het blijkt dat alleen de
verpakking veranderd is maar dat we
overigens nog steeds op dezelfde con
servatieve manier bezig zijn, hetgeen
je te bezin- Een analyse van deze voorbeelden zich in den lande hoe langer hoe meer
rj,'J--) maakt duidelijk dat de bevolking zich gaat wreken door manifestaties van
wel degelijk betrokken voelt bij het be- burgerlijke ongehoorzaamheid. Ook
stuur, mits ze daar de kans voor krijgt. Waddinxveen zal geen prijs verdienen
Mits de problematiek tijdig bij haar be- 7 J------
kend is en in een zodanige vorm dat ze bestuurswijze.
wat er afgesproken is (het beleidspro- het aankan,
gramma). Deze constatering brengt ons bij de
Ons afvragen of we dat met zijn al- 2e mogelijke oorzaak van de vergrote afstand
len goed doen, en
Hoe wij vinden dat het zou moeten
gebeuren.
Daarbij is het van weinig belang dat alle
fracties zaken opsommen die wij geen
van allen goed of plezierig vinden, of
een opsomming geven van dingen die
we met z’n allen erg goed en nuttig vin
den. Dat soort unanieme opvattingen
kunnen ook best uitgesproken worden
in een toespraak van de voorzitter van
de raad, bijvoorbeeld ter gelegenheid
van’het nieuwe jaar of ter gelegenheid
van de presentatie van de begroting.
Waar het om gaat is dat de verschil
lende politieke fracties duidelijk maken
waarin ze zich onderscheiden van de
andere fracties, duidelijk maken, zowel
tegenover elkaar, binnen dit gemeente
bestuur, alswel naar buiten, tegenover
de bevolking. Laat het gemeentebe
stuur geen eenheidsworst of grootst ge
mene deler worden. Maak duidelijk
waar de schakeringen, de verschillen in
opvattingen liggen en hoe die liggen
Dat schept een basis om, vanuit die te
genstellingen, te komen tot een goede
symthese, tot een verantwoord beleid,
dat na onderhandelingen, echte beraad
slagingen en pogingen om elkaar te
overtuigen, kan leiden tot een beter be
sturen.
alle openheid, naar buiten te brengen,
en door dat te doen voor dat er besloten
wordt, draagt dit bij tot een veel bre
dere meningsvorming en, daardoor,
tot betere besluiten. Vanuit dat ge-
waren toen nog beschikbaar), die de be- Tevens zullen wij ons terdege bewust
oogde uitwerking hebben gehad. Wel moeten zijn dat de tijd nog geen raad
zal een verdergaande financiële hulp geeft. Integendeel, de vooruitzichten
een moeilijke zaak worden. zijn somber en de werkloosheid neemt
Een beroep op deze vitaal-motorische in ieder geval niet af. Met andere woor-
jongeren om nu, de hen toebedachte den wij zullen ons moeten bezinnen wat
naam, eer aan te doen en hun overtol- voor consequenties deze werkloosheid
lige energie te richten op zoveel moge- voor ons allen geeft. Niet het materiële
door beslissingen van het gemeentebe- Dit beroep is naar onze mening ge-
Stnnr r>„ I-n.:__ j--_j e[) u_u_ _e. j.,.
beschouwingen. woord worden, maar het is gelukkig nog weinig.
BI'VDLiGNC'LR Zo begon VVD-fractievoorzitter F. H.
Als eerste element willen wij dan de af- gen over het gemeentelijk huishoud-
stand bespreken, die er is tussen het ge- boekje. Hij vervolgde aldus: ’’Natuur-
meentebestuur en de bevolking. Het lijk moeten we constateren dat de rek rechtstreeks ons allen aangaat of pas la-
blijkt dat de bevolking niet betrokken is eruit is. Uitgaven blijven hetzelfde of ter in de toekomst wordt ervaren. Met
bij het besturen van haar eigen ge- zelfs hoger en de inkomsten zijn drasti-
meente. Wij vinden dan ook de afstand sch verlaagd. Nieuwe aanpakken, die
tussen gemeentebestuur en bevolking vaak de neiging hebben geld te kosten,
veel te groot. Of, om in de termen van gaan in de ijskast. Ook blijken echter Uitstel of temporisering of herovér-
f
huis is niet de duivetil geworden die het baar en moeten prioriteiten opnieuw moment wel een oplossing en maakt het
zou moeten zijn. worden gesteld. Meerjarenbegroting en dan mogelijk om een begroting sluitend
Alsje je oor in het dorp te luisteren legt, investeringsplan behoren tot het te krijgen Laten we echter niet verge-
dan hoor je regelmatig praten, soms verleden. Aan de horizon verschijnt nu ten dat dit soort uitstel van onderhoud
met een ondertoon van machteloos- een meerjaren-bezuinigingsplan. Nog zeer vaak leidt tot hogere kosten in de
heid, over ”ze”. Die ”ze”, dat is dan het zeer recent als niet terzake doende door toekomst. Vele malen, en nu dus weer,
gemeentebestuur. Dat zijn die anderen, het college afgewezen. Nu kunnen we heeft de VVD haar waarschuwing laten
j 7
een bolwerk zitten en beschikken als goed is ingeburgerd. De buikriem moet
grijk om die afstand te ontkennen of te zoveel gaatjes als nodig is.
stand.
Het blijkt dat men het ervaart als een
afstand, als een kloof tussen bestuur en
bestuurden en daarmee hebben we te ro
maken. Daarom is het wel belangrijk juist een tendens hebben om hoger te Natuurlijk zal iedereen mopperen wan-
om te analyseren wat de oorzaak daar- worden. Malaise geeft helaas een i
van is en vervolgens wat daaraan ge
daan kan worden.
In beginsel zijn er twee mogelijke oor
zaken:
Het ligt aan de bevolking.
Het ligt aan ons, gemeentebestuur.
Uitwerking hiervan leidt tot het vol
gende: De stelling van
vermogen of de wil tot zelforganisatie ontwikkeling hiervan, kunnen wij nu
jectieve mogelijkheden daartoe groter beschikking hebben gesteld (de centjes lukkig herkend en erkend.
Wat is het nut van algemene beschou
wingen? Zoals iedereen weet worden
jaarlijks, bij de begrotingsbehandeling,
in alle politieke bestuursorganen alge
mene beschouwingen gehouden. Vaak gemanifesteerd bij de ruimtelijke orde-
i* j _i_ ii1iJ ir>
gelopen jaar en vooruitgekeken
centrum en Brugweg. Een ieder zal zeg-
een logisch en vanzelf-
ver-
der strekkende betekenis toegekend
mag worden. Maar, ook als het niet
gaat om een direct persoonlijk belang,
Het functioneren van de mens in de ge
meenschap, het ”wel-zijn”, is dan aan
die mensen die daar ergens ver weg in spijtig constateren dat het woord reeds horen dat dit alleen maar een uitstel van de orde. Het stemt de VVD dan ook tot
een bolwerk zitten en beschikken als goed is ingeburgerd. De buikriem moet executie is. Toch is de materiële kant v°He tevredenheid dat het college in
hoogmogende heren. Het is niet belan- dus aangetrokken worden en wel met van de zaak op zich niet het belangrijk- deze moeilijke tijden kans heeft gezien
grijk om die afstand te ontkennen of te zoveel gaatjes als nodig is. ste bij een teruggang in de economische drasusche.
discussiëren over de grootte van die af- Het lijkt een simpele zaak. Minder geld mogelijkheden. Vele materiële behoef-
in de portemonnee van de gemeente,
dus overal maar percentagegewijs be
zuinigen. De realiteit leert echter dat
vele posten niet lager kunnen en andere nog wel een tikje velen.
Malaise geeft helaas^ een neer hij of zij een stukje 'van de wel-
aantal zaken een extra dimensie. vaartskoek moet inleveren.
Toen de WD in 1979 haar algemene Veel belangrijker echter is een ander
beschouwingen hield, heeft zij centraal aspect van recessie en wel de toene
mende werkloosheid. Vaak een woord
wat te pas of te onpas wordt gehanteerd
vitaal-motorische jongeren in Wad- als vlag om een valse lading te dekken.
1
Tromp dat het twijfels ten aanzien van een positieve
1__.„ k—..».,. „J nu tijd, is het levensgrote probleem waar
lijkt te zijn afgenomen naarmate de ob- gelukkig constateren dat wij gelden ter wij mee worden geconfronteerd. Ge
worden, bijv, door een gemiddeld ho
ger ontwikkelingsniveau en meer vrije
tijdvindt bij ons geen weerklank.
Het lijkt inderdaad zo, maar wij zijn van
opvatting dat het slechts een ogen
schijnlijke apathie van de bevolking be
treft. Men is kennelijk bereid om mee
te denken als men veronderstelt direct „oo_tD_
'n zijn belangen getroffen te worden lijk zelfwerkzaamheid is dan relevant.
stuur. De bevolking volstaat dan niet rechtvaardigd
hoeft niet persé bij de algemene be
schouwingen. Voor de verschillende
onderdelen van de gemeentelijke taken rond het notarishuis. Het is daarbij niet
om ze ter sprake te brengen. Bijvoor- overeenkomstig de wensen van de ac-
met simpel verzet maar is bereid cons
tructief mee te denken en mee te pra
ten.
Duidelijke voorbeelden daarvan zijn
wordt daarbij teruggekeken naar het af- ningsprocedures van de plannen Brug-
i naar
dingen die zich boven de horizon gaan gen dat zulks
aftekenen. Daarbij worden ook vaak sprekend gedrag is, waaraan geen
alle sectoren van de bestuurstaak be
licht, waarbij het beleid overigens vee
lal niet wezenlijk aan de orde komt.
Wij willen niet zeggen dat zulke dingen heeft de bevolking blijk gegeven mee te
niet zouden moeten gebeuren, maar dat willen denken en bouwstenen te willen
hoeft niet persé bij de algemene be- aandragen voor een goed besluit.
Ik doel nu met name op de activiteiten