WD :Zeven magere jaren aangebroken D’66 over kloof tussen bevolking en gemeente: We doen ’t verkeerd WADDINXVEEN In zijn algemene beschouwingen stelde D’66- fractievoorzitter H. P. Barth de afstand die er bestaat tussen de bevol king en het gemeentebestuur centraal. Hij bracht ook het nut van alge mene beschouwingen ter sprake. Dit is zijn verhaal. 3. 4. ’’Deze beschouwingen worden niet meer gehouden in het kader van pes- zichtspunt houden wij onze algemene vend hout i.p.v. alleen dor hout is gekapt moet helaas bevestigend beant- n .'/a oor" Tl L IC cr za 1 1 1 LA lz 1 rr AA fY n 1 rY (Zie vervolg elders in dit blad) Wij zijn van mening dat algemene be- "i om r nen, om stil te staan bij de hoofdlijn van een sociaal probleem ter discussie ge steld en wel de problemen rond de dinxveen. Met alle bedenkingen en name denken wij dan aan het uitstel van onderhoud van onze straten en wegen in Waddinxveen. horen dat dit alleen maar een uitstel van executie is. Toch is de materiële kant van ste bij een teruggang in de economische ten kunnen voor iedereen met vaak simpele ingrepen wat minder worden. Onze welvaartsstaat kan in dat opzicht Werkloosheid, gebrek aan werk dus, maar voor de werkloze het teveel aan tijd, is het levensgrote probleem waar GOUDA-WEST Om de schijn te vermijden dat geen andere zaken ons bezighouden, brengen wij in herinnering dat er nog steeds een motie van de gemeen teraad van Moordrecht wacht op be handeling in deze raad, eigenlijk de hele discussie over Gouda-West. Op verzoek van uw college is de behan deling destijds uitgesteld. In eerste instantie zullen wij gaarne vernemen welke voornemens uw college heeft om deze problematiek in deze raad aan de orde te stellen. inleveren is dan prioriteit no. 1, maar daar ver bovenuit zal de discussie moe- dan behoeft ook de, ten gaan over de sociale welzijnssfeer. tussen gemeentebestuur en bevolking. ”Het ligt aan ons”. Onder ”ons”, moet dan verstaan worden het gemeentebe stuur in zijn verschillende geledingen, zoals raad, college van burgemeester en wethouders, commissies etc. Als ik straks ook op de handelwijze van het college wijs, dient goed begrepen te worden dat deze handelwijze plaats vindt onder verantwoordelijkheid van de raad. Laten wij onze conclusies maar meteen op tafel leggen en vervolgens illustre ren. Wij zijn van oordeel daLwij wezen lijk verkeerd doen en dat wij nog geen enkele blijk gegeven hebben van het an ders te willen doen. Noch naar buiten, in de relatie tussen bestuur en bevol king, noch intern in de relatie tussen college en raad. In de zestiger jaren zijn weerstanden gemanifesteerd en activi teiten ontwikkeld om de kloof tussen Di°°5 cieze tLeg.enstelli2ëen’ ‘n simistische vooruitzichten, maar zeer duidelijk in het licht van drastische bezuinigingen. pe zeven vette jaren lijken voorbij zodat de zeven ma gere jaren zijn aangebroken. Waddinxveen heeft in zijn algemeenheid wel goed op de centjes gepast en is er dan ook nu weer in geslaagd het ge meentelijke huishoudboekje sluitend te krijgen. Dat hierbij ook in le- in de sociale welzijnssector drastische bezuinigingen te voorkomen en zelfs in de personele sfeer een versterking van het ambtelijk apparaat heeft kunnen realiseren. Andere takken van dienst moeten wachten. Naar de mening van de VVD is hier door het college een jui ste prioriteit gesteld. Méér aandacht en dus méér tijd voor al die mensen die op dit moment tussen wal en schip zijn ge vallen is bitter noodzakelijk. Niet het inleveren van geld is hun grootste pro bleem, maar het moeten accepteren dat men gedwongen wordt tot niets doen. Moeten accepteren dat men niet meer volwaardig meedraait in onze maat schappij. Laten wij hopen en ernaar streven dat er (zoals bij de vitaal-motorische jonge ren) spoedig uitzicht is op positieve re sultaten. Gemeentelijk door de pijn van de werkloosheid zover mogelijk te ver zachten door hen de mogelijkheden te geven om toch zinvol bezig te zijn. Lan delijk dat de regering erin zal slagen met de medewerking van ons allen om het spook van de werkloosheid terug te dringen. In die geest heeft de VVD ook de begroting 1981 bestudeerd. Natuur lijk is het mogelijk om over veel zaken F. H. de Ruijter VVD ons inziens, onjuiste term van positieve de Ruijter zijn algemene beschouwin- discriminatie niet meer gebruikt te wor- ■- den. Bezuinigen is een pijnlijke operatie die H.P. BARTH (D’66) zijn namelijk andere handvaten genoeg relevant of de uiteindelijke beslissing kiezers aan de basis/bevolking en de po- om ze ter sprake te brengen. Bijvoor- overeenkomstig de wensen van de ac- •- --- beeld bij de nota begrotingen, de begro- tieve inwoners uitgevallen is. Zij heb- tingshoofdstukken, de meerjarenbegro- ben gemanifesteerd mee te willen zoe- ting e.d. ken naar alternatieven en zich daarvoor Wij zijn van mening dat algemene be- ingezet, schouwingen nuttig zijn om je te bezin- Een analyse van nen, om stil te staan bij de hoofdlijn van maakt duidelijk dat de bevolking zich gaat wreken door manifestaties j/an het beleid: De wijze waarop er bestuurd wordt, de wijze waarop wij het samen doen. Het resultaat daarvan toetsen aan tussen gemeentebestuur en bevolking vaak de neiging hebben geld te kosten i gL. 2. - -- de voorzitter te spreken, het gemeente- noodzakelijke zaken niet meer uitvoer- weging van het onderhoud geeft op het J en moeten i worden gesteld. Meerjarenbegroting en „ivesteringsplan behoren tot het verleden. Aan de horizon verschijnt nu een zeer recent als niet terzake doende door voor een progressieve, democratische Bijvoorbeeld niet omdat: 1. Besluitenlijsten van burgemeester en wethouders geen systeem blij ken te zijn om kenbaar te maken welke beleidsvoorbereidende acti viteiten ontwikkeld worden, maar slechts gebruikt worden als het col lege iets wil ventileren. Meestal verpakt tussen andere niet wezen lijke besluiten. 2. De raadsleden hebben nu kunnen vernemen dat burgemeester en wethouders een nieuwe A.P.V. voorbereiden. Straks zal het op ta fel liggen en wordt van ons verlangd dat we er ja tegen zeggen. Géén voorafgaande discussie over uit gangspunten, geen brede maat schappelijke discussie, geen hoor zitting. 3. Er wordt gezocht naar een lokatie Wij willen niet volstaan met een analyse in Waddinxveen voor een regionale van onze tekortkomingen zonder nu vuilverbrandingsfabriek. Wie heeft ook al suggesties te doen om verbete- daartoe besloten? Er heeft geen en- ring in onze werkwijze aan te brengen. kele lokale openbare discussie over Daarom stellen wij voor: WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 29 OKTOBER 1980 plaatsgevonden. 4. Binnen de commissie Georgani seerd Overleg heerst duidelijk on vrede. Er heeft gedurende vrijwel een heel jaar geen bijeenkomst plaatsgevonden. 5. Toegezegde nota’s worden notities of brieven. 6. Of toegezegde nota’s, zoals de Na poleon nota, verschijnen niet. 7. Rampenplan is zelfs in opzet niet bekend. Evaluatie van de rampenp- lanoefening is kennelijk geheim. 8. De planningsgroep ’’Welzijn” werkt hard en doet nuttig werk, maar geïsoleerd. Wij hebben verge ten de brug te slaan naar de bevol king voor wie ze eigenlijk bezig is. 9. Het beleid ten aanzien van de woonwagenbewoners wordt, naar ik veronderstel, bepaald en gevoerd door het college. De raad heeft geen uitgangspunten bepaald en merkt wel of niet wat er gebeurt. 10. Naar onze mening zou het functio neren van de commissie bezwaar- en beroepschriften wezenlijk ver beteren als de apellanten van te vo ren meer bijstand geboden wordt, het advies van de commissie door de commissie vastgesteld wordt en niet door de voorzitter. Wij denken dat, vooral bij bezwaarschriften, het beter is als de commissie voor gezeten wordt door een raadslid, die geen deel uitmaakt van ’n frac tie die ook in het college vertegen woordigd is. Tien voorbeelden die aantonen dat we verkeerd bezig zijn. Daaraan kan nog toegevoegd worden dat de commissies vaak als informatiekanaal naar de raad gebruikt worden, in plaats van als ad viesorgaan. Een verdediging verlangen wij niet, wel het onderschrijven van de conclusie dat wij het anders zullen moeten doen, willen wij ons niet ver vreemden van hen voor wie wij een taak vervuilen. Het uitspreken van de be reidheid van een ieder om, binnen een nader te bepalen tijdsbestek, te komen tot een planmatige aanpak van dit pro bleem achten wij erg belangrijk. VOORSTELLEN te praten. Natuurlijk is het mogelijk om binnen de zéér beperkte budgettaire ruimte te gaan schuiven. Allemaal mogelijk, echter niet wense lijk. De bedragen waarom het in het gehele bezuinigingsplan gaat zijn zo wezenlijk marginaal, dat na al het geschipper in de marge er weinig overblijft. De acceptatie dat het ernaar uitziet dat wij in de nabije toekomst geen verrui ming van ons gemeentelijk inkomen zullen krijgen maar integendeel alle zei len bij moeten zetten om niet verder in de min te geraken is keihard aanwezig. Daarom is de VVD van mening dat de bezuinigingsplannen van het college reëel zijn en zo nauwkeurig op elkaar afgestemd, dat een verstoring van deze plannen door marginale wijzigingen niet juist is. Wij hebben dan ook deze plannen op hun totaalbeeld getoetst en zullen géén voorstellen doen om veranderingen in financiële zin te bewerkstelligen. Fondsvorming of zoals in de nota Be grotingen wordt gesteld: Verhoogde fondsvorming is noodzakelijk. Wij zien dan ook met veel ongeduld de toegezegde nota tegemoet, waarbij wij hopen dat deze nota niet in de zéér langzame maalstroom van alle reeds toe gezegde nota’s verzeild raakt. Een dui delijke toezegging i.p.v. een verwach ting komt ons meer wenselijk voor. Mocht het college een prioriteiten schema van alle toegezegde nota’s overwegen dan graag een hoge priori teit aan deze. Inhoudelijk zal deze nota fondsvorming duidelijk moeten maken dat fondsvor ming door middel van de saldireserve wel overwogen is. De nota begrotingen 1981 somt nogal een aantal mogelijkheden op die indien geëffectueerd, een flinke bres in de sal- diresreve zullen slaan. De VVD is van mening dat als wij de sal direserve aan gaan tasten, wij niet al leen een aantal wensen in de overwe ging mee moeten nemen, maar daar naast, en naar onze mening zeer belan grijk, moeten trachten een beeld te vor men van de toekomst. De lasten die daar verscholen liggen moeten zeer wei in de overwegingen worden betrokken. 1. Te verwachten belangrijke beslissin gen worden in een veel eerder sta dium aan bevolking en raad kenbaar gemaakt. 2. Commissievergaderingen worden normaal gesproken uitsluitend ’s avonds gehouden. Niet alleen ter wille van de openbaarheid, maar ik denk ook dat de grens bereikt is, zo niet overschreden, ten aanzien van de beschikbaarheid van raadsleden overdag. Wij zijn voorstander voor de instel ling van een commissie Nijverheid en Handel waarin, naast vertegen woordigers van middenstand en be drijfsleven, ook raadsleden zouden moeten zitten. Dan is het overleg ge structureerd, vindt regelmatig plaats en draagt bij tot een optimale wissel werking van belangenafwegingen. Waarom doen wij het nu wel, doch alleen ten aanzien van de week markt? Wij stellen voor dat de secretarie op de koopavond voor het publiek op engesteld wordt. Niet alleen voor het halen van visakten e.d. maar ook om bestemmingsplannen in te kunnen zien. Er zal dan ook een leeshoek moeten komen. De ’s avonds beno digde personeelsbezetting zou in vrije tijd compensatie geboden kun nen worden. 5. Dit brengt ons en passant op de koopavond zelf. Donderdag blijkt geen geschikte dag te zijn. Zo stil als het hier in het dorp is op donderda gavond, zo levendig is het in Bos koop op vrijdagavond. Bent u bereid om stappen te ondernemen de koopavond weer op vrijdag te doen plaatsvinden? 6. Tenslotte stellen wij voor om zowel bij de commissievergaderingen als bij de raadsvergaderingen het pu bliek het recht te geven op inspraak direct na de opening van de vergade ring. Wij stellen ons voor dat dat dan alleen zou moeten kunnen over een op de agenda vermeld onderwerp en met een maximum spreektijd van 3 minuten per inspreker. Zij zouden zich voor de vergadering bij de se cretaris moeten opgeven. litieke élite te verkleinen. Alles zou an ders worden. Het blijkt dat alleen de verpakking veranderd is maar dat we overigens nog steeds op dezelfde con servatieve manier bezig zijn, hetgeen je te bezin- Een analyse van deze voorbeelden zich in den lande hoe langer hoe meer rj,'J--) maakt duidelijk dat de bevolking zich gaat wreken door manifestaties van wel degelijk betrokken voelt bij het be- burgerlijke ongehoorzaamheid. Ook stuur, mits ze daar de kans voor krijgt. Waddinxveen zal geen prijs verdienen Mits de problematiek tijdig bij haar be- 7 J------ kend is en in een zodanige vorm dat ze bestuurswijze. wat er afgesproken is (het beleidspro- het aankan, gramma). Deze constatering brengt ons bij de Ons afvragen of we dat met zijn al- 2e mogelijke oorzaak van de vergrote afstand len goed doen, en Hoe wij vinden dat het zou moeten gebeuren. Daarbij is het van weinig belang dat alle fracties zaken opsommen die wij geen van allen goed of plezierig vinden, of een opsomming geven van dingen die we met z’n allen erg goed en nuttig vin den. Dat soort unanieme opvattingen kunnen ook best uitgesproken worden in een toespraak van de voorzitter van de raad, bijvoorbeeld ter gelegenheid van’het nieuwe jaar of ter gelegenheid van de presentatie van de begroting. Waar het om gaat is dat de verschil lende politieke fracties duidelijk maken waarin ze zich onderscheiden van de andere fracties, duidelijk maken, zowel tegenover elkaar, binnen dit gemeente bestuur, alswel naar buiten, tegenover de bevolking. Laat het gemeentebe stuur geen eenheidsworst of grootst ge mene deler worden. Maak duidelijk waar de schakeringen, de verschillen in opvattingen liggen en hoe die liggen Dat schept een basis om, vanuit die te genstellingen, te komen tot een goede symthese, tot een verantwoord beleid, dat na onderhandelingen, echte beraad slagingen en pogingen om elkaar te overtuigen, kan leiden tot een beter be sturen. alle openheid, naar buiten te brengen, en door dat te doen voor dat er besloten wordt, draagt dit bij tot een veel bre dere meningsvorming en, daardoor, tot betere besluiten. Vanuit dat ge- waren toen nog beschikbaar), die de be- Tevens zullen wij ons terdege bewust oogde uitwerking hebben gehad. Wel moeten zijn dat de tijd nog geen raad zal een verdergaande financiële hulp geeft. Integendeel, de vooruitzichten een moeilijke zaak worden. zijn somber en de werkloosheid neemt Een beroep op deze vitaal-motorische in ieder geval niet af. Met andere woor- jongeren om nu, de hen toebedachte den wij zullen ons moeten bezinnen wat naam, eer aan te doen en hun overtol- voor consequenties deze werkloosheid lige energie te richten op zoveel moge- voor ons allen geeft. Niet het materiële door beslissingen van het gemeentebe- Dit beroep is naar onze mening ge- Stnnr r>„ I-n.:__ j--_j e[) u_u_ _e. j.,. beschouwingen. woord worden, maar het is gelukkig nog weinig. BI'VDLiGNC'LR Zo begon VVD-fractievoorzitter F. H. Als eerste element willen wij dan de af- gen over het gemeentelijk huishoud- stand bespreken, die er is tussen het ge- boekje. Hij vervolgde aldus: ’’Natuur- meentebestuur en de bevolking. Het lijk moeten we constateren dat de rek rechtstreeks ons allen aangaat of pas la- blijkt dat de bevolking niet betrokken is eruit is. Uitgaven blijven hetzelfde of ter in de toekomst wordt ervaren. Met bij het besturen van haar eigen ge- zelfs hoger en de inkomsten zijn drasti- meente. Wij vinden dan ook de afstand sch verlaagd. Nieuwe aanpakken, die tussen gemeentebestuur en bevolking vaak de neiging hebben geld te kosten, veel te groot. Of, om in de termen van gaan in de ijskast. Ook blijken echter Uitstel of temporisering of herovér- f huis is niet de duivetil geworden die het baar en moeten prioriteiten opnieuw moment wel een oplossing en maakt het zou moeten zijn. worden gesteld. Meerjarenbegroting en dan mogelijk om een begroting sluitend Alsje je oor in het dorp te luisteren legt, investeringsplan behoren tot het te krijgen Laten we echter niet verge- dan hoor je regelmatig praten, soms verleden. Aan de horizon verschijnt nu ten dat dit soort uitstel van onderhoud met een ondertoon van machteloos- een meerjaren-bezuinigingsplan. Nog zeer vaak leidt tot hogere kosten in de heid, over ”ze”. Die ”ze”, dat is dan het zeer recent als niet terzake doende door toekomst. Vele malen, en nu dus weer, gemeentebestuur. Dat zijn die anderen, het college afgewezen. Nu kunnen we heeft de VVD haar waarschuwing laten j 7 een bolwerk zitten en beschikken als goed is ingeburgerd. De buikriem moet grijk om die afstand te ontkennen of te zoveel gaatjes als nodig is. stand. Het blijkt dat men het ervaart als een afstand, als een kloof tussen bestuur en bestuurden en daarmee hebben we te ro maken. Daarom is het wel belangrijk juist een tendens hebben om hoger te Natuurlijk zal iedereen mopperen wan- om te analyseren wat de oorzaak daar- worden. Malaise geeft helaas een i van is en vervolgens wat daaraan ge daan kan worden. In beginsel zijn er twee mogelijke oor zaken: Het ligt aan de bevolking. Het ligt aan ons, gemeentebestuur. Uitwerking hiervan leidt tot het vol gende: De stelling van vermogen of de wil tot zelforganisatie ontwikkeling hiervan, kunnen wij nu jectieve mogelijkheden daartoe groter beschikking hebben gesteld (de centjes lukkig herkend en erkend. Wat is het nut van algemene beschou wingen? Zoals iedereen weet worden jaarlijks, bij de begrotingsbehandeling, in alle politieke bestuursorganen alge mene beschouwingen gehouden. Vaak gemanifesteerd bij de ruimtelijke orde- i* j _i_ ii1iJ ir> gelopen jaar en vooruitgekeken centrum en Brugweg. Een ieder zal zeg- een logisch en vanzelf- ver- der strekkende betekenis toegekend mag worden. Maar, ook als het niet gaat om een direct persoonlijk belang, Het functioneren van de mens in de ge meenschap, het ”wel-zijn”, is dan aan die mensen die daar ergens ver weg in spijtig constateren dat het woord reeds horen dat dit alleen maar een uitstel van de orde. Het stemt de VVD dan ook tot een bolwerk zitten en beschikken als goed is ingeburgerd. De buikriem moet executie is. Toch is de materiële kant v°He tevredenheid dat het college in hoogmogende heren. Het is niet belan- dus aangetrokken worden en wel met van de zaak op zich niet het belangrijk- deze moeilijke tijden kans heeft gezien grijk om die afstand te ontkennen of te zoveel gaatjes als nodig is. ste bij een teruggang in de economische drasusche. discussiëren over de grootte van die af- Het lijkt een simpele zaak. Minder geld mogelijkheden. Vele materiële behoef- in de portemonnee van de gemeente, dus overal maar percentagegewijs be zuinigen. De realiteit leert echter dat vele posten niet lager kunnen en andere nog wel een tikje velen. Malaise geeft helaas^ een neer hij of zij een stukje 'van de wel- aantal zaken een extra dimensie. vaartskoek moet inleveren. Toen de WD in 1979 haar algemene Veel belangrijker echter is een ander beschouwingen hield, heeft zij centraal aspect van recessie en wel de toene mende werkloosheid. Vaak een woord wat te pas of te onpas wordt gehanteerd vitaal-motorische jongeren in Wad- als vlag om een valse lading te dekken. 1 Tromp dat het twijfels ten aanzien van een positieve 1__.„ k—..».,. „J nu tijd, is het levensgrote probleem waar lijkt te zijn afgenomen naarmate de ob- gelukkig constateren dat wij gelden ter wij mee worden geconfronteerd. Ge worden, bijv, door een gemiddeld ho ger ontwikkelingsniveau en meer vrije tijdvindt bij ons geen weerklank. Het lijkt inderdaad zo, maar wij zijn van opvatting dat het slechts een ogen schijnlijke apathie van de bevolking be treft. Men is kennelijk bereid om mee te denken als men veronderstelt direct „oo_tD_ 'n zijn belangen getroffen te worden lijk zelfwerkzaamheid is dan relevant. stuur. De bevolking volstaat dan niet rechtvaardigd hoeft niet persé bij de algemene be schouwingen. Voor de verschillende onderdelen van de gemeentelijke taken rond het notarishuis. Het is daarbij niet om ze ter sprake te brengen. Bijvoor- overeenkomstig de wensen van de ac- met simpel verzet maar is bereid cons tructief mee te denken en mee te pra ten. Duidelijke voorbeelden daarvan zijn wordt daarbij teruggekeken naar het af- ningsprocedures van de plannen Brug- i naar dingen die zich boven de horizon gaan gen dat zulks aftekenen. Daarbij worden ook vaak sprekend gedrag is, waaraan geen alle sectoren van de bestuurstaak be licht, waarbij het beleid overigens vee lal niet wezenlijk aan de orde komt. Wij willen niet zeggen dat zulke dingen heeft de bevolking blijk gegeven mee te niet zouden moeten gebeuren, maar dat willen denken en bouwstenen te willen hoeft niet persé bij de algemene be- aandragen voor een goed besluit. Ik doel nu met name op de activiteiten

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1980 | | pagina 5