V.V.D
SGP/HKV/GPV: l ijd van
verlanglijstjes voorbij
s
D. Uitbeijerse(SGP/HKV/GPV).
invloed
T-*j
delijk op gang te
spuit is nu bijn;
ningbouw. Argumenten die ook voor de
VVD als reëel werden geaccepteerd.
Bij hantering van marktwaarde voor
verkoop van gronden is speculatiewinst
ook niet aanwezig en werd marktbe-
van de SGP/HKV/GPV hadden
De initiatieven van het college ten aan
zien van de kinderen van buitenlandse
werknemers wat betreft het onderwijs is
lovend. Men heeft accuraat ingespeeld
op de mogelijkheden die hier werden
geboden.
Goede huisvesting voor enkele scholen
is helaas nog steeds een probleem die
moeilijk tot een oplossing te brengen is.
Dat de dagmavo voor volwassennen zo
vestingsproblemen maar met ruimte
nood, zodat in de gemeenschapsruim
te al lesgegeven moet worden en
volgens mijn informatie er een wacht-
heid over een te voeren beleid in voor
lichting is categorisch niet gegeven.
Toch is juist in deze tijd van malaise een
goede voorlichting van essentieel be
lang. Interviews over gemeentelijke za
ken in plaatselijke bladen zijn nog
steeds voor de VVD geen afdoende op
lossing. Juist nu is het de taak van de ge
meente om de Waddinxveners klaar en
duidelijk te vertellen en te beredeneren
dat ook de gemeente het mes moet zet
ten in haar diensten aan de inwoners.
’’Weten” leidt tot zinnige discussie die
de gemeente niet uit de weg behoeft te
gaan. Onwetendheid of eenzijdige voor
lichting leidt tot wantrouwen en onrust.
Met begrip voor alle omstandigheden
die hebben geleid tot het nog steeds niet
verschijnen van een personeelsnota wil
len wij het college toch dringend ver
zoeken zowel de onderhandelingen in
zake de medezeggenschapscommissie
als de voorbereidingen voor de perso
neelsnota vlot af te werken.
Midden-Holland is al vele malen ter di
scussie gesteld en zeer recent in de
raadsvergadering van 25 september jl.
besproken. Lezen wij nog eens onze al-
beleid van het college. Bedrijfsterrein is
niet meer aanwezig. De werkloosheid
ook in onze gemeente neemt toe en
Waddinxveen is hier gedwongen tot
niets doen. Een zeer intensieve maar
wel korte studie over de discrepantie
tussen planologie en volkshuisvesting of
in dit geval bedrijfshuisvesting zou zéér
nuttig zijn. Theoretische benadering en
starheid in een beleid kan nooit leiden
tot een gezonde economie. Laten we
hopen dat starre streekplannen, helaas
gedwongen door slechte economische
situaties, hun starheid zullen verliezen
zodat in goede samenwerking met de
Provincie adequaat ingespeeld kan
worden op de snel wisselende heden
daagse situatie.
Energie is heden ten dage een gevleu
geld woord. Zolang echter het ’’perpe
tuum mobile” nog niet is uitgevonden
en de discussie over alternatieve ener
gie te lange na niet is afgelopen zullen
de twee aspecten van energiebesparing
een zeer grote rol spelen. Allereerst die
maatregelen die geen geld kosten (bud
gettair neutraal) of zelfs een bezuini
ging opleveren. Wanneer het laatste het
geval is dan zal men deze activiteit on
der kunnen brengen in de meerjarenbe-
zuinigingsnota en via de voorlichting
sorganen van de gemeente daar bren-
men) te kunnen huisvesten.” Dit is
een goede zaak want dan komt men
een keer Van al die houten noodge
bouwen af. Want de permanente ge
bouwen zijn over het algemeen ook
goed voorzien van ruimten voor ver
laat passeren is daar eerst schillende doeleinden zoals gemeen-
integratie-ruimte,
1- J 4 11
en nuttige dingen. Als
weer mogelijke huisves-
worden opgevoerd
i even te ver. Zo zou
eens willen kijken naar de Bethel-
lijst is voor de kleuters. Dit geeft
toch wel een schrille tegenstelling.
Maar bovenstaande is voornamelijk
gekomen door een verkeerd inschat
ten door de gemeente van het aan
tal te verwachten leerlingen.
Wat betreft de tweede en wel de Ge
reformeerde school die is gehuisvest
in een afbraakgebouw het volgende.
Of hierin spoedig verandering zal
komen is voor mij een vraag. In dit
verband gezien is het een totaal on
begrijpelijke beslissing geweest van de
staatssecretaris van Onderwijs en We
tenschappen om het voormalige ge
bouw van de Chr. Mavo aan het
Gouwe College toe te wijzen. Om een
volledige school te gaan gebruiken
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 29 OKTOBER 1980
rondom de Chr.
Openbare Bibliotheek nader geih-
we hierover dat een
enkele opmerkingen maken, jarenlang tot tevredenheid van bijna
iedereen gewerkt heeft, waardering
en steun verdient. Nu is het echter
zover gekomen dat dit goede stuk
(Zie vervolg elders in dit blad)
WADDINXVEEN De viermansfractie van de SGP/HKV/GPV in
de Waddinxveense gemeenteraad heeft bij monde
D. Uitbeijerse gesteld dat de tijd
Wanneer de nota begrotingen spreekt
over een saldireserve van 2 miljoen (de
Zgn. ’’ijzeren voorraad”) als een rede
lijk bedrag dan zijn wij het daar mee
eens. De argumentatie die daarbij
wordt gebruikt ontgaat ons echter vol
komen. Enig verband tussen een totale
reserve van 6 miljoen en het daaruit
concluderen dat dan een algemene re
serve van 2 miljoen kan worden aange
houden zien wij niet, is volstrekt ondui
delijk en vraagt om een nadere toelich
ting.
Dat de VVD 2 miljoen als aanvaardbaar
bedrag aanhoudt, vloeit voort uit één
becijfering met algemeen aanvaarde
normen, nl. 5% van het totale budget
van een gemeentebegroting exclusief
de hoofdstukken XII en XIV een aan
vaardbare saldireserve is. In ons geval
2 miljoen.
De meerjarenbegroting en meerjarig in
vesteringsplan worden niet geprodu
ceerd. Een sterk vereenvoudigde versie
wordt overwogen maar staat het college
niet helder voor ogen. Met begrip voor
de snel veranderde gegevens is toch
’’mist” niet wenselijk daar wij een zeer
helder beeld op de toekomst op middel
lange termijn broodnodig hebben. Dat
de toekomst er niet rooskleurig uitziet,
zijn wij met het college eens. Wij vingen
onze beschouwingen daarmee aan.
Het echter alleen signaleren dat er een
verkenning moet komen over de auto
nome ontwikkelingen van een aantal
essentiële kostendragers, zoals onder
andere op het terrein van onze pleinen
en straten, onderwijs en sport, is niet
voldoende. Ook het personeelsbestand
is één van de belangrijkste kostendra
gers die mede de financiële consequen
tie voor het gemeentelijk huishoud
boekje bepaalt. Reeds in de raadsverga
dering van 25 juni 1980 heeft de VVD de
problematiek' van bezuinigen aan de
orde gesteld. Een bezuinigingsplan
werd met veel woorden afgewezen, nu
kunnen we constateren dat het college
kwaliteitsnormen gaat verlagen en de
noodzaak van een bezuinigingsplan op
langere termijn onontkoombaar acht.
Dus toch een meerjarenbezuinigings-
over onderhoud van wegen, straten etc.
etc. Een totale aanpak van bezuini
gingen over alle sectoren lijkt ons gebo
den. Want alleen dan kunnen wij waar
maken dat datgene wat is bereikt niet
behoeft te worden teruggedraaid omdat
een visie op middellange termijn niet
aanwezig is.
Het kernenbeleid zal zijn aandacht be
hoeven. De reeds gedane investeringen
moeten zo spoedig mogelijk worden ge
ëffectueerd zodat daarmede twee be
langen worden gediend.
In het gat van de woningbouw kan mis
schien worden voorzien door een hoge
prioriteit te geven aan het ontwikkelen
van deelplannen voor zowel Dorpstraat
als Brugcentrum. Veel aandacht zal
moeten worden besteed om-in goede sa
menwerking met de betrokkenen bez
waren te voorkomen, zodat er op korte
termijn kan worden gehandeld. Hoge
investeringsverliezen komen dan tot
een eind.
Bij dit alles zal er door de gemeente op
het gebied van de woningbouw en de
daaraan verbonden exploitatie-
opzetten niet alleen moeten worden ge
zorgd dat zij financieel sluitend zijn,
maar ook blijvenTevens dat bij de hui
dige onvoorspelbare vooruitzichten in
de bouw er zo flexibel als mogelijk kan
worden gewerkt. Dat daarbij de provin
ciale overheid een rol speelt is vaak
overduidelijk. Juist daar wordt vaak te
veel in details gedacht waardoor de
flexibiliteit van woningbouwplannen
en/of bedrijfsbouwplannen onmogelijk
wordt en ook vaak ter discussie kan
staan of de gemeente nog wel zelfstan
dig kan functioneren.
De voorlichting is nog steeds voor het-
college althans een stiefkind. Duidelijk-
gen waar het nodig is.
Tweedens is daar de energiebesparing
die zeer zeker in het heden geld kost.
Toch zullen ook deze maatregelen onze
volle aandacht moeten hebben omdat
nu eenmaal de energie, nu gebruikt,
niet eindeloos is en hier een beleid op
langere termijn noodzakelijk is. Daarbij
zal men terdege rekening moeten hou
den met de planning en de seizoenen
zodat energiebesparende maatregelen
ook gelijk effectief zijn. De reeds toege
zegde nota is natuurlijk welkom en
hopelijk geen lange termijn zaak.
Onderwijs is en blijft een belangrijke
sector. Daar worden onze kinderen ge
schoold om later in onze samenleving te
kunnen functioneren. Vele aspecten
kunnen daarbij betrokken worden.
Dat in Waddinxveen ”het onderwijs”
een hoge prioriteit geniet blijkt uit onze
begroting. Toch zullen ook wij niet kun
nen ontkomen aan een grondig door
lichten van deze sector. Een doorlich
ting die zal moeten leiden tot een zo
economisch mogelijke bedrijfsvoering
die de kwaliteit van het onderwijs niet
aantast. Men kan dan met name denken
gemene beschouwingen van 1979 over aan huisvesting, onderhoud,
dan kan men zich toch afvragen wat er -
nu toch gedaan is. Ons hele betoog toen
is zo over te plaatsen naar nu.
Met andere woorden het niet functio
neren van Midden Holland is nog
steeds aanwezig. De discussie over een
werkelijke structuurverbetering is blij
ven steken in oeverloos gepraat en ver
zand in de politieke fracties van Mid
den Holland. Wij blijven ddn ook met
gemengde gevoelens de weinige activi- prompt door de rijksoverheid werd be
teken van Midden Holland volgen. Het diend met huisvesting is op zichzelf ver-
’’Bospark” heeft in het centrum van de 1-1 -1 u~‘
belangstelling gestaan. Wij hopen dat er
eindelijk een begin gemaakt kan wor
den met de plannen. De laatste berich
ten hierover zijn zéér hoopgevend. Tus
sentijds verzoeken wij het college met
de meeste klem om de onderhoudswer
ken stipt te laten verrichten. Alleen dan
heeft het bos in zijn huidige vorm een
functie voor de Waddinxveners.
De piepende kar geheten Recreatie
schap Reeuwijkse Plassen begint uitein
delijk op gang te komen. De olie(geld)-
spuit is nu bijna effectief. Bestuurlijk
zullen nog enkele problemen moeten
worden opgelost. Wij hopen dat nu op
korte termijn het bestemmingsplan
door de gemeenteraad van T
wordt vastgesteld en de goedkeuring
sprocedure door de Provincie snel
wordt afgewikkeld.
De doelstelling van de WD in het ver
leden maar nog volledig overeind, na
melijk Waddinxveen actief te laten
meewerken in het creëren van een
machtig brok recreatiegebied ook voor
Waddinxveners, is dan binnen bereik.
Onze inspanningen in het verleden om
heugend, alhoewel wij met het college
van mening zijn dat een bestemmen van
het voormalige P.C. mavo schoolge
bouw voor het lager onderwijs een ho
gere prioriteit had.
T.a.v. de volkshuisvesting heeft de
WD, gezien in het licht van de omstan
digheden, het beleid van het college in
grote lijnen goedgekeurd. Daarbij van
zelfsprekend ons standpunt t.a.v. de
Woonruimtewet bijlage II en daarvan
de koopsector uitgezonderd. Wanneer
het college echter nu stelt dat de opge
legde bewoningsplicht en het vervreem-
dingsverbod aanleiding geven tot vele
verzoeken tot ontheffing van het boete
beding, is dat voor ons, gezien de hui-
Reeuwijk dige economische situatie, daarvan een
ji-duidelijk gevolg. Hét gaat ons echter
veel te ver als nu als argument alléén
speculatie wordt aangevoerd voor de
instelling van deze verordening en dat
naarmate het te behalen voordeel bij ver
koop geringer is, soepeler zal worden
opgetreden.Natuurlijk was speculatie
mede aan de orde. Wezenlijk waren
echter de argumenten van ’’schaarsheid
van bouwgrond”, beheersing van de
Waddinxveen binnen het Recreatie- woningmarkt bij gesubsidieerde wo-
schap ’’Reeuwijkse PLassen” te laten
functioneren is dan niet vruchteloos ge
weest.
Bedrijfsterreinen zijn helaas in de regio
voor Waddinxveen een moeilijke zaak.
De VVD kan zich volledig vinden in het heersing als argument gebruikt.
v-- -jqet prob]eem van huisvesting van de
woonwagenbewoners is helaas een
langdurige zaak. Hopelijk zal deze im
passe nu eindelijk eens doorbroken
kunnen worden, zodat het terrein op de
Sniepweg zijn goede bestemming kan
krijgen.
Welzijn, nog steeds en terecht een sa
menvatting van vele activiteiten op
sociaal-, cultureel- en sportgebied.
De planningsgroep zal nu de adviezen
op tafel moeten leggen om in het wel
zijnsbeleid een duidelijke lijn neer te
zetten.
Vele woorden kan men wijden aan
’’Welzijn”. De WD is echter van
mening dat de activiteiten in Wad
dinxveen ontplooid van goed gehalte
zijn en wij nu kunnen volstaan de verdere
activiteiten van de planningsgroep af te
wachten.
Wanneer wij enkele aspecten van de
Waddinxveense samenleving in onze al
gemene beschouwingen niet hebben
belicht is dat niet omdat zij niet belan
grijk zouden zijn. De schijnwerper op
alles richten zou een boekwerk tot ge
volg hebben. Met dank aan het ambte
narenapparaat voor de wederom
goede hulp aan ons geboden, besluit
de VVD zijn algemene beschouwingen
1980.”
is een ontwikkeling die wij betreuren.
Er zijn groeperingen in ons dorp die
de invloed van het Christendom te
rug willen dwingen. Dat is ook in de
publieke discussies rondom de
bibliotheek duidelijk naar voren ge
komen. Wij staan juist aan de andere
kant van de streep. Wij zijn er voor
dat er in onze samenleving
een zo groot mogelijke
van de Bijbel uitgaat. Niet
om over het geweten van een ander
te beheersen, maar omdat wij vast
geloven dat het naleven van de
Bijbelse normen en waarden aan alle
mensen de meeste zegen brengt.
Daarom zullen wij het loslaten van
het Christelijke uitgangspunt voor
het bibliotheekwerk betreuren, want
BIBLIOTHEEK op grond van welke norm zullen dan
Nu wij ten aanzien van de nieuwe .bepaalde boeken, die schadelijk
ontwikkelingen rondom de Chr. geacht worden, geweerd worden.
Openbare Bibliotheek nader gein- Bovendien, is mijn fractie van mening
formeerd zijn, willen we hierover dat een particulier initiatief dat
graag
Om maar met het belangrijkste te
beginnen: er zal een nieuwe stichting
opgericht worden. Naar wij vermoe
den zal deze nieuwe stichting geen
Christelijke grondslag krijgen. Dit
de Waddinxveense gemeenteraad heeft bij monde van voorzitter
D. Uitbeijerse gesteld dat de tijd van het maken van verlanglijsjes
voorbij is. Het geld ontbreekt om nieuwe activiteiten aan te van
gen. De algemene beschouwingen
de volgende inhoud.
voor enkele morgens in de week en
voor zo’n klein aantal personen is
onvoorstelbaar in de huidige situatie.
Wij vragen ons af is het college wel
voldoende actief geweest om die
school in bezit te krijgen voor het
basisonderwijs en hoe heeft het col
lege gereageerd op deze beslissing of
wat denkt hij te gaan doen. Dit wat
betreft de gebouwen en nu nog een
korte opmerking over de kosten van
het onderwijs. Nu de gemeente on
langs is verrast met een forse korting
van de vergoedingen en er mogelijk
nog meerdere zijn te verwachten
wordt het m.i. tijd diverse aanvragen
voor voorzieningen in de toekomst
critischer te gaan bezien.
De SGP/HKV/GPV is het er mee eens
dat dit jaar door het college is aange
duid als een keerpunt in het gemeen
telijk financiële huishouden. Sober
heid is troef, zonder dat de gemeente
te veel noten op zijn zang kan heb
ben. ”We dienen onszelf af te vragen
of het beleid in het verleden niet te
ambitieus is geweest, waardoor er nu,
naast de noodzakelijke terughou
dendheid, extra pijn moet worden ge
leden. Onze terughoudendheid in de
afgelopen jaren was geen bekrompen
heid, maar een voorzichtigheid die
geboden werd door de naderende
wolken die aan de einder zichtbaar
werden”, aldus de heer Uitbeijerse.
Omdat alle financiële ruimte op is is
de SGP/HKV/GPV niet met een
verlanglijstje gekomen. De politieke
groepering vindt overigens dat B.
en W. niet evenwichtig te werk zijn
gegaan bij het vaststellen van fors
stijgende tarieven en het toepassen
van bezuinigingen.
VOORZICHTIG
’’Binnen het kader van het regerings
beleid, dat matiging, ja zelfs achter
uitgang in de inkomsten voorstaat,
moet in de gemeente zeer voorzichtig
met tariefverhogingen worden omge
gaan. Bij de uitgangspunten voor de
begroting vermeldt u dat de' subsidie
aan grote instellingen alleen met
drie en een half procent over het
salarisbestanddeel verhoogd wordt,
hetgeen inhoudt dat men bij die
instellingen vrijwel niet achteruit
moet. Wij achten dit onjuist. Allen
die een bijdrage van de gemeente
krijgen zullen in moeten leveren, nu
wij zelf ook fors hebben moeten
bezuinigen”.
’’Doordat op deze uitgave niet meer
wordt bezuinigd, wordt de uitweg
gezocht in de verhoging van de be
lastingen en tarieven, hetgeen ingaat
tegen het matigingsbeleid van de re
gering. Wij vermoeden dat in het col
lege dit aspect te weinig is overwogen
bij de samenstelling van de begroting.
Wij stellen u voor als nog te bevorde
ren dat de subsidie-uitgaven worden
beperkt”.
De SGP/HKV/GPV stelt zich in grote
lijnen op achter het door B. en W.
voorgestelde financiële beleid. ’’Maar
de tariefverhoging voor de onroerend
goedbelasting (OGB) achten wij te
hoog. De fondsvorming en het ker
nenbeleid moeten minder achterge
steld worden. De particuliere bijdra
ge aan de sport- en welzijnsvoorzie
ningen zal omhoog moeten. En een
financieel plan op lange termijn ach
ten wij onontbeerlijk”.
De SGP/HKV/GPV vindt een ontbre
kende meerjarenbegroting een onjuis
te zaak. ”Wij betreuren het dat het
college zich niet waagt aan een toe
zegging om toch een, zij het eenvou
dig, meerjarenbegroting te presente
ren. Geen visie op korte termijn
maakt een goed financieel beleid
onmogelijk. Daarom verzoeken wij
B. en W. met klem, zijn standpunt
over deze zaak te heroverwegen. Daar
waar de nota spreekt over ”de speer
punten van het beleid” vrezen wij dat
het in de toekomst, om financiële re
denen, onmogelijk is beide beleidsza
ken een evenredige waarde toe te
kennen. Kiezen en/of prioriteiten
stellen zal nodig zijn, om de rentelas
ten van het kernenbeleid te beper-
ken”. ”Wij vragen ons af of het juist den
is om het reconstructie-sanerings-
fonds voor het eerst niet structureel
verhogen. Terughoudendheid in
maar geen
schoolcomplexen. Ook speelt hier
naast nog het feit van de grondver
werving. Feit is echter wel dat als er
geen vervangend terrein is de bedrij
ven uit de kern zeer moeilijk zijn weg
te krijgen”.
”Op dit punt moet mij iets van mijn
hart en wel dat het college spreekt
over speerpunten in het beleid van de
voorgaande jaren en dan worden ge
noemd kernen- en welzijnsbeleid. Als
men dan verder leest blijkt dat de uit
gaven voor het kernenbeleid niet
worden verhoogd en als men dan
weet dat de welzijnssector zeer veel
meer gaat kosten lijkt het wel of het
college een keuze gemaakt heeft in
die richting en dat is op z’n minst
twijfelachtig. Immers onze bevolking
zal toch wel meer gebaat zijn met een
goed kernenbeleid en dus ook hui
zen, dan met diverse welzijnsvoorzie
ningen. Want er zal toch wel iets
moeten gebeuren nu het plan Zuid-
plas zoveel tegenwind heeft”. Als
men verder ziet dat het college enige
terughoudendheid in het aankoopbe
leid op zijn plaats vindt kunnen wij
daar volkomen mee instemmen. Di
verse keren heb ik namens onze frac
tie gewaarschuwd niet overal te hooi
en te gras maar aan te kopen maar
een bepaalde lijn te volgen. Doch het
was als de stem van een roepende in
de woestijn. Of het nu Brugcentrum,
Dorpstraat bij Heuvelhof, Kleikade
of Onderweg was overal werden aan
kopen gedaan en nu zitten we met de
lasten. Het is nu eenmaal zo dat niet
alles kan en dat ligt niet alleen aan
het instorten van een woningbouw-
markt. Om dan op plan Zuidplas te
rug te komen nu dat opnieuw is vast
gesteld en nog de geëigende weg langs
de verschillende instanties heeft te
gaan zal het nog wel even duren voor
dat hier bouwmogelijkheden zijn.
Het lijkt mijn fractie juist indien Het
college tracht voor een van de kernen
subsidie voor stadsvernieuwing los te
krijgen zodat in de overgangsperiode - - -
tussen Zuidkade I en Zuidplas toch plan, al wordt hier alleen nog gesproken
nog wat huizen gebouwd kunnen *-
worden want anders valt er toch wel
een gat van een paar jaar en dat zou
ook een slechte zaak zijn. Bouwen op
zich zal toch wel moeilijker worden
nu er minder kans is gelden van de
vrije-sector aan de premie-sector enz.
ten goede te laten komen. Daarom
zal er ook wel gezocht moeten wor-
i naar een verdichting van de
plannen en dat behoeft, indien goed
uitgevoerd, niet altijd een verslechte
ring te zijn.
te o a
het aankoopbeleid is juist,
gelden reserveren voor de realisering ONDERWIJS
van het ingezette beleid zal in de toe- Bij dit onderwerp spreekt de nota
komst leren dat de pot verteerd is, en van toelichting uit: ”De permanente
ons dorp zijn gaafheid heeft verlo- schoolgebouwen zijn ruimschoots
ren”. voldoende om het aantal leerlingen
Over ruimtelijke ordening en woning- (bij de bestaande klassebezettingsnor-
bouw merkte de heer Uitbeijerse na
mens de SGP/HKV/GPV op, ”het zit
onze gemeente op dit gebied niet
mee want allerwege hebben we tegen
slagen, nee wat erger is zelfs tegen
werking. Als ik dan zo enkele dingen
in de revue I
het gebied van de veiling. Ook hier schapsruimte, integratie-ruimte,
werden m.i. gerechtvaardigde verlan- ruimten voor handenarbeid enz. Alle-
gens niet ingewilligd zodat van het maal goede
geheel weinig terecht komt en er daarna toch
zelfs bezwaar gemaakt moest worden tingsproblemen
bij de Kroon. Door Gedeputeerde gaat het mij toch
Staten werd daarvoor in de plaats ge- ik-
steld (voor vestiging van bedrijven, school en de Gereformeerde School
die uit de gemeente moeten worden die geen van beide in dit verband
verplaatst) het gebied van Coene- worden genoemd. De eerste, die sinds
coop.Maar dan begint het weer op- maandag officieel in een nieuwe be-
meuw. De gemeente wil vanaf de Zui- huizing zit, tobt nu al, niet met huis-
delijke Dwarsweg beginnen om weer
met direct tegen de bebouwing aan te
zitten en Gedeputeerde Staten pre
cies van de andere zijde van de