V.V.D SGP/HKV/GPV: l ijd van verlanglijstjes voorbij s D. Uitbeijerse(SGP/HKV/GPV). invloed T-*j delijk op gang te spuit is nu bijn; ningbouw. Argumenten die ook voor de VVD als reëel werden geaccepteerd. Bij hantering van marktwaarde voor verkoop van gronden is speculatiewinst ook niet aanwezig en werd marktbe- van de SGP/HKV/GPV hadden De initiatieven van het college ten aan zien van de kinderen van buitenlandse werknemers wat betreft het onderwijs is lovend. Men heeft accuraat ingespeeld op de mogelijkheden die hier werden geboden. Goede huisvesting voor enkele scholen is helaas nog steeds een probleem die moeilijk tot een oplossing te brengen is. Dat de dagmavo voor volwassennen zo vestingsproblemen maar met ruimte nood, zodat in de gemeenschapsruim te al lesgegeven moet worden en volgens mijn informatie er een wacht- heid over een te voeren beleid in voor lichting is categorisch niet gegeven. Toch is juist in deze tijd van malaise een goede voorlichting van essentieel be lang. Interviews over gemeentelijke za ken in plaatselijke bladen zijn nog steeds voor de VVD geen afdoende op lossing. Juist nu is het de taak van de ge meente om de Waddinxveners klaar en duidelijk te vertellen en te beredeneren dat ook de gemeente het mes moet zet ten in haar diensten aan de inwoners. ’’Weten” leidt tot zinnige discussie die de gemeente niet uit de weg behoeft te gaan. Onwetendheid of eenzijdige voor lichting leidt tot wantrouwen en onrust. Met begrip voor alle omstandigheden die hebben geleid tot het nog steeds niet verschijnen van een personeelsnota wil len wij het college toch dringend ver zoeken zowel de onderhandelingen in zake de medezeggenschapscommissie als de voorbereidingen voor de perso neelsnota vlot af te werken. Midden-Holland is al vele malen ter di scussie gesteld en zeer recent in de raadsvergadering van 25 september jl. besproken. Lezen wij nog eens onze al- beleid van het college. Bedrijfsterrein is niet meer aanwezig. De werkloosheid ook in onze gemeente neemt toe en Waddinxveen is hier gedwongen tot niets doen. Een zeer intensieve maar wel korte studie over de discrepantie tussen planologie en volkshuisvesting of in dit geval bedrijfshuisvesting zou zéér nuttig zijn. Theoretische benadering en starheid in een beleid kan nooit leiden tot een gezonde economie. Laten we hopen dat starre streekplannen, helaas gedwongen door slechte economische situaties, hun starheid zullen verliezen zodat in goede samenwerking met de Provincie adequaat ingespeeld kan worden op de snel wisselende heden daagse situatie. Energie is heden ten dage een gevleu geld woord. Zolang echter het ’’perpe tuum mobile” nog niet is uitgevonden en de discussie over alternatieve ener gie te lange na niet is afgelopen zullen de twee aspecten van energiebesparing een zeer grote rol spelen. Allereerst die maatregelen die geen geld kosten (bud gettair neutraal) of zelfs een bezuini ging opleveren. Wanneer het laatste het geval is dan zal men deze activiteit on der kunnen brengen in de meerjarenbe- zuinigingsnota en via de voorlichting sorganen van de gemeente daar bren- men) te kunnen huisvesten.” Dit is een goede zaak want dan komt men een keer Van al die houten noodge bouwen af. Want de permanente ge bouwen zijn over het algemeen ook goed voorzien van ruimten voor ver laat passeren is daar eerst schillende doeleinden zoals gemeen- integratie-ruimte, 1- J 4 11 en nuttige dingen. Als weer mogelijke huisves- worden opgevoerd i even te ver. Zo zou eens willen kijken naar de Bethel- lijst is voor de kleuters. Dit geeft toch wel een schrille tegenstelling. Maar bovenstaande is voornamelijk gekomen door een verkeerd inschat ten door de gemeente van het aan tal te verwachten leerlingen. Wat betreft de tweede en wel de Ge reformeerde school die is gehuisvest in een afbraakgebouw het volgende. Of hierin spoedig verandering zal komen is voor mij een vraag. In dit verband gezien is het een totaal on begrijpelijke beslissing geweest van de staatssecretaris van Onderwijs en We tenschappen om het voormalige ge bouw van de Chr. Mavo aan het Gouwe College toe te wijzen. Om een volledige school te gaan gebruiken WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 29 OKTOBER 1980 rondom de Chr. Openbare Bibliotheek nader geih- we hierover dat een enkele opmerkingen maken, jarenlang tot tevredenheid van bijna iedereen gewerkt heeft, waardering en steun verdient. Nu is het echter zover gekomen dat dit goede stuk (Zie vervolg elders in dit blad) WADDINXVEEN De viermansfractie van de SGP/HKV/GPV in de Waddinxveense gemeenteraad heeft bij monde D. Uitbeijerse gesteld dat de tijd Wanneer de nota begrotingen spreekt over een saldireserve van 2 miljoen (de Zgn. ’’ijzeren voorraad”) als een rede lijk bedrag dan zijn wij het daar mee eens. De argumentatie die daarbij wordt gebruikt ontgaat ons echter vol komen. Enig verband tussen een totale reserve van 6 miljoen en het daaruit concluderen dat dan een algemene re serve van 2 miljoen kan worden aange houden zien wij niet, is volstrekt ondui delijk en vraagt om een nadere toelich ting. Dat de VVD 2 miljoen als aanvaardbaar bedrag aanhoudt, vloeit voort uit één becijfering met algemeen aanvaarde normen, nl. 5% van het totale budget van een gemeentebegroting exclusief de hoofdstukken XII en XIV een aan vaardbare saldireserve is. In ons geval 2 miljoen. De meerjarenbegroting en meerjarig in vesteringsplan worden niet geprodu ceerd. Een sterk vereenvoudigde versie wordt overwogen maar staat het college niet helder voor ogen. Met begrip voor de snel veranderde gegevens is toch ’’mist” niet wenselijk daar wij een zeer helder beeld op de toekomst op middel lange termijn broodnodig hebben. Dat de toekomst er niet rooskleurig uitziet, zijn wij met het college eens. Wij vingen onze beschouwingen daarmee aan. Het echter alleen signaleren dat er een verkenning moet komen over de auto nome ontwikkelingen van een aantal essentiële kostendragers, zoals onder andere op het terrein van onze pleinen en straten, onderwijs en sport, is niet voldoende. Ook het personeelsbestand is één van de belangrijkste kostendra gers die mede de financiële consequen tie voor het gemeentelijk huishoud boekje bepaalt. Reeds in de raadsverga dering van 25 juni 1980 heeft de VVD de problematiek' van bezuinigen aan de orde gesteld. Een bezuinigingsplan werd met veel woorden afgewezen, nu kunnen we constateren dat het college kwaliteitsnormen gaat verlagen en de noodzaak van een bezuinigingsplan op langere termijn onontkoombaar acht. Dus toch een meerjarenbezuinigings- over onderhoud van wegen, straten etc. etc. Een totale aanpak van bezuini gingen over alle sectoren lijkt ons gebo den. Want alleen dan kunnen wij waar maken dat datgene wat is bereikt niet behoeft te worden teruggedraaid omdat een visie op middellange termijn niet aanwezig is. Het kernenbeleid zal zijn aandacht be hoeven. De reeds gedane investeringen moeten zo spoedig mogelijk worden ge ëffectueerd zodat daarmede twee be langen worden gediend. In het gat van de woningbouw kan mis schien worden voorzien door een hoge prioriteit te geven aan het ontwikkelen van deelplannen voor zowel Dorpstraat als Brugcentrum. Veel aandacht zal moeten worden besteed om-in goede sa menwerking met de betrokkenen bez waren te voorkomen, zodat er op korte termijn kan worden gehandeld. Hoge investeringsverliezen komen dan tot een eind. Bij dit alles zal er door de gemeente op het gebied van de woningbouw en de daaraan verbonden exploitatie- opzetten niet alleen moeten worden ge zorgd dat zij financieel sluitend zijn, maar ook blijvenTevens dat bij de hui dige onvoorspelbare vooruitzichten in de bouw er zo flexibel als mogelijk kan worden gewerkt. Dat daarbij de provin ciale overheid een rol speelt is vaak overduidelijk. Juist daar wordt vaak te veel in details gedacht waardoor de flexibiliteit van woningbouwplannen en/of bedrijfsbouwplannen onmogelijk wordt en ook vaak ter discussie kan staan of de gemeente nog wel zelfstan dig kan functioneren. De voorlichting is nog steeds voor het- college althans een stiefkind. Duidelijk- gen waar het nodig is. Tweedens is daar de energiebesparing die zeer zeker in het heden geld kost. Toch zullen ook deze maatregelen onze volle aandacht moeten hebben omdat nu eenmaal de energie, nu gebruikt, niet eindeloos is en hier een beleid op langere termijn noodzakelijk is. Daarbij zal men terdege rekening moeten hou den met de planning en de seizoenen zodat energiebesparende maatregelen ook gelijk effectief zijn. De reeds toege zegde nota is natuurlijk welkom en hopelijk geen lange termijn zaak. Onderwijs is en blijft een belangrijke sector. Daar worden onze kinderen ge schoold om later in onze samenleving te kunnen functioneren. Vele aspecten kunnen daarbij betrokken worden. Dat in Waddinxveen ”het onderwijs” een hoge prioriteit geniet blijkt uit onze begroting. Toch zullen ook wij niet kun nen ontkomen aan een grondig door lichten van deze sector. Een doorlich ting die zal moeten leiden tot een zo economisch mogelijke bedrijfsvoering die de kwaliteit van het onderwijs niet aantast. Men kan dan met name denken gemene beschouwingen van 1979 over aan huisvesting, onderhoud, dan kan men zich toch afvragen wat er - nu toch gedaan is. Ons hele betoog toen is zo over te plaatsen naar nu. Met andere woorden het niet functio neren van Midden Holland is nog steeds aanwezig. De discussie over een werkelijke structuurverbetering is blij ven steken in oeverloos gepraat en ver zand in de politieke fracties van Mid den Holland. Wij blijven ddn ook met gemengde gevoelens de weinige activi- prompt door de rijksoverheid werd be teken van Midden Holland volgen. Het diend met huisvesting is op zichzelf ver- ’’Bospark” heeft in het centrum van de 1-1 -1 u~‘ belangstelling gestaan. Wij hopen dat er eindelijk een begin gemaakt kan wor den met de plannen. De laatste berich ten hierover zijn zéér hoopgevend. Tus sentijds verzoeken wij het college met de meeste klem om de onderhoudswer ken stipt te laten verrichten. Alleen dan heeft het bos in zijn huidige vorm een functie voor de Waddinxveners. De piepende kar geheten Recreatie schap Reeuwijkse Plassen begint uitein delijk op gang te komen. De olie(geld)- spuit is nu bijna effectief. Bestuurlijk zullen nog enkele problemen moeten worden opgelost. Wij hopen dat nu op korte termijn het bestemmingsplan door de gemeenteraad van T wordt vastgesteld en de goedkeuring sprocedure door de Provincie snel wordt afgewikkeld. De doelstelling van de WD in het ver leden maar nog volledig overeind, na melijk Waddinxveen actief te laten meewerken in het creëren van een machtig brok recreatiegebied ook voor Waddinxveners, is dan binnen bereik. Onze inspanningen in het verleden om heugend, alhoewel wij met het college van mening zijn dat een bestemmen van het voormalige P.C. mavo schoolge bouw voor het lager onderwijs een ho gere prioriteit had. T.a.v. de volkshuisvesting heeft de WD, gezien in het licht van de omstan digheden, het beleid van het college in grote lijnen goedgekeurd. Daarbij van zelfsprekend ons standpunt t.a.v. de Woonruimtewet bijlage II en daarvan de koopsector uitgezonderd. Wanneer het college echter nu stelt dat de opge legde bewoningsplicht en het vervreem- dingsverbod aanleiding geven tot vele verzoeken tot ontheffing van het boete beding, is dat voor ons, gezien de hui- Reeuwijk dige economische situatie, daarvan een ji-duidelijk gevolg. Hét gaat ons echter veel te ver als nu als argument alléén speculatie wordt aangevoerd voor de instelling van deze verordening en dat naarmate het te behalen voordeel bij ver koop geringer is, soepeler zal worden opgetreden.Natuurlijk was speculatie mede aan de orde. Wezenlijk waren echter de argumenten van ’’schaarsheid van bouwgrond”, beheersing van de Waddinxveen binnen het Recreatie- woningmarkt bij gesubsidieerde wo- schap ’’Reeuwijkse PLassen” te laten functioneren is dan niet vruchteloos ge weest. Bedrijfsterreinen zijn helaas in de regio voor Waddinxveen een moeilijke zaak. De VVD kan zich volledig vinden in het heersing als argument gebruikt. v-- -jqet prob]eem van huisvesting van de woonwagenbewoners is helaas een langdurige zaak. Hopelijk zal deze im passe nu eindelijk eens doorbroken kunnen worden, zodat het terrein op de Sniepweg zijn goede bestemming kan krijgen. Welzijn, nog steeds en terecht een sa menvatting van vele activiteiten op sociaal-, cultureel- en sportgebied. De planningsgroep zal nu de adviezen op tafel moeten leggen om in het wel zijnsbeleid een duidelijke lijn neer te zetten. Vele woorden kan men wijden aan ’’Welzijn”. De WD is echter van mening dat de activiteiten in Wad dinxveen ontplooid van goed gehalte zijn en wij nu kunnen volstaan de verdere activiteiten van de planningsgroep af te wachten. Wanneer wij enkele aspecten van de Waddinxveense samenleving in onze al gemene beschouwingen niet hebben belicht is dat niet omdat zij niet belan grijk zouden zijn. De schijnwerper op alles richten zou een boekwerk tot ge volg hebben. Met dank aan het ambte narenapparaat voor de wederom goede hulp aan ons geboden, besluit de VVD zijn algemene beschouwingen 1980.” is een ontwikkeling die wij betreuren. Er zijn groeperingen in ons dorp die de invloed van het Christendom te rug willen dwingen. Dat is ook in de publieke discussies rondom de bibliotheek duidelijk naar voren ge komen. Wij staan juist aan de andere kant van de streep. Wij zijn er voor dat er in onze samenleving een zo groot mogelijke van de Bijbel uitgaat. Niet om over het geweten van een ander te beheersen, maar omdat wij vast geloven dat het naleven van de Bijbelse normen en waarden aan alle mensen de meeste zegen brengt. Daarom zullen wij het loslaten van het Christelijke uitgangspunt voor het bibliotheekwerk betreuren, want BIBLIOTHEEK op grond van welke norm zullen dan Nu wij ten aanzien van de nieuwe .bepaalde boeken, die schadelijk ontwikkelingen rondom de Chr. geacht worden, geweerd worden. Openbare Bibliotheek nader gein- Bovendien, is mijn fractie van mening formeerd zijn, willen we hierover dat een particulier initiatief dat graag Om maar met het belangrijkste te beginnen: er zal een nieuwe stichting opgericht worden. Naar wij vermoe den zal deze nieuwe stichting geen Christelijke grondslag krijgen. Dit de Waddinxveense gemeenteraad heeft bij monde van voorzitter D. Uitbeijerse gesteld dat de tijd van het maken van verlanglijsjes voorbij is. Het geld ontbreekt om nieuwe activiteiten aan te van gen. De algemene beschouwingen de volgende inhoud. voor enkele morgens in de week en voor zo’n klein aantal personen is onvoorstelbaar in de huidige situatie. Wij vragen ons af is het college wel voldoende actief geweest om die school in bezit te krijgen voor het basisonderwijs en hoe heeft het col lege gereageerd op deze beslissing of wat denkt hij te gaan doen. Dit wat betreft de gebouwen en nu nog een korte opmerking over de kosten van het onderwijs. Nu de gemeente on langs is verrast met een forse korting van de vergoedingen en er mogelijk nog meerdere zijn te verwachten wordt het m.i. tijd diverse aanvragen voor voorzieningen in de toekomst critischer te gaan bezien. De SGP/HKV/GPV is het er mee eens dat dit jaar door het college is aange duid als een keerpunt in het gemeen telijk financiële huishouden. Sober heid is troef, zonder dat de gemeente te veel noten op zijn zang kan heb ben. ”We dienen onszelf af te vragen of het beleid in het verleden niet te ambitieus is geweest, waardoor er nu, naast de noodzakelijke terughou dendheid, extra pijn moet worden ge leden. Onze terughoudendheid in de afgelopen jaren was geen bekrompen heid, maar een voorzichtigheid die geboden werd door de naderende wolken die aan de einder zichtbaar werden”, aldus de heer Uitbeijerse. Omdat alle financiële ruimte op is is de SGP/HKV/GPV niet met een verlanglijstje gekomen. De politieke groepering vindt overigens dat B. en W. niet evenwichtig te werk zijn gegaan bij het vaststellen van fors stijgende tarieven en het toepassen van bezuinigingen. VOORZICHTIG ’’Binnen het kader van het regerings beleid, dat matiging, ja zelfs achter uitgang in de inkomsten voorstaat, moet in de gemeente zeer voorzichtig met tariefverhogingen worden omge gaan. Bij de uitgangspunten voor de begroting vermeldt u dat de' subsidie aan grote instellingen alleen met drie en een half procent over het salarisbestanddeel verhoogd wordt, hetgeen inhoudt dat men bij die instellingen vrijwel niet achteruit moet. Wij achten dit onjuist. Allen die een bijdrage van de gemeente krijgen zullen in moeten leveren, nu wij zelf ook fors hebben moeten bezuinigen”. ’’Doordat op deze uitgave niet meer wordt bezuinigd, wordt de uitweg gezocht in de verhoging van de be lastingen en tarieven, hetgeen ingaat tegen het matigingsbeleid van de re gering. Wij vermoeden dat in het col lege dit aspect te weinig is overwogen bij de samenstelling van de begroting. Wij stellen u voor als nog te bevorde ren dat de subsidie-uitgaven worden beperkt”. De SGP/HKV/GPV stelt zich in grote lijnen op achter het door B. en W. voorgestelde financiële beleid. ’’Maar de tariefverhoging voor de onroerend goedbelasting (OGB) achten wij te hoog. De fondsvorming en het ker nenbeleid moeten minder achterge steld worden. De particuliere bijdra ge aan de sport- en welzijnsvoorzie ningen zal omhoog moeten. En een financieel plan op lange termijn ach ten wij onontbeerlijk”. De SGP/HKV/GPV vindt een ontbre kende meerjarenbegroting een onjuis te zaak. ”Wij betreuren het dat het college zich niet waagt aan een toe zegging om toch een, zij het eenvou dig, meerjarenbegroting te presente ren. Geen visie op korte termijn maakt een goed financieel beleid onmogelijk. Daarom verzoeken wij B. en W. met klem, zijn standpunt over deze zaak te heroverwegen. Daar waar de nota spreekt over ”de speer punten van het beleid” vrezen wij dat het in de toekomst, om financiële re denen, onmogelijk is beide beleidsza ken een evenredige waarde toe te kennen. Kiezen en/of prioriteiten stellen zal nodig zijn, om de rentelas ten van het kernenbeleid te beper- ken”. ”Wij vragen ons af of het juist den is om het reconstructie-sanerings- fonds voor het eerst niet structureel verhogen. Terughoudendheid in maar geen schoolcomplexen. Ook speelt hier naast nog het feit van de grondver werving. Feit is echter wel dat als er geen vervangend terrein is de bedrij ven uit de kern zeer moeilijk zijn weg te krijgen”. ”Op dit punt moet mij iets van mijn hart en wel dat het college spreekt over speerpunten in het beleid van de voorgaande jaren en dan worden ge noemd kernen- en welzijnsbeleid. Als men dan verder leest blijkt dat de uit gaven voor het kernenbeleid niet worden verhoogd en als men dan weet dat de welzijnssector zeer veel meer gaat kosten lijkt het wel of het college een keuze gemaakt heeft in die richting en dat is op z’n minst twijfelachtig. Immers onze bevolking zal toch wel meer gebaat zijn met een goed kernenbeleid en dus ook hui zen, dan met diverse welzijnsvoorzie ningen. Want er zal toch wel iets moeten gebeuren nu het plan Zuid- plas zoveel tegenwind heeft”. Als men verder ziet dat het college enige terughoudendheid in het aankoopbe leid op zijn plaats vindt kunnen wij daar volkomen mee instemmen. Di verse keren heb ik namens onze frac tie gewaarschuwd niet overal te hooi en te gras maar aan te kopen maar een bepaalde lijn te volgen. Doch het was als de stem van een roepende in de woestijn. Of het nu Brugcentrum, Dorpstraat bij Heuvelhof, Kleikade of Onderweg was overal werden aan kopen gedaan en nu zitten we met de lasten. Het is nu eenmaal zo dat niet alles kan en dat ligt niet alleen aan het instorten van een woningbouw- markt. Om dan op plan Zuidplas te rug te komen nu dat opnieuw is vast gesteld en nog de geëigende weg langs de verschillende instanties heeft te gaan zal het nog wel even duren voor dat hier bouwmogelijkheden zijn. Het lijkt mijn fractie juist indien Het college tracht voor een van de kernen subsidie voor stadsvernieuwing los te krijgen zodat in de overgangsperiode - - - tussen Zuidkade I en Zuidplas toch plan, al wordt hier alleen nog gesproken nog wat huizen gebouwd kunnen *- worden want anders valt er toch wel een gat van een paar jaar en dat zou ook een slechte zaak zijn. Bouwen op zich zal toch wel moeilijker worden nu er minder kans is gelden van de vrije-sector aan de premie-sector enz. ten goede te laten komen. Daarom zal er ook wel gezocht moeten wor- i naar een verdichting van de plannen en dat behoeft, indien goed uitgevoerd, niet altijd een verslechte ring te zijn. te o a het aankoopbeleid is juist, gelden reserveren voor de realisering ONDERWIJS van het ingezette beleid zal in de toe- Bij dit onderwerp spreekt de nota komst leren dat de pot verteerd is, en van toelichting uit: ”De permanente ons dorp zijn gaafheid heeft verlo- schoolgebouwen zijn ruimschoots ren”. voldoende om het aantal leerlingen Over ruimtelijke ordening en woning- (bij de bestaande klassebezettingsnor- bouw merkte de heer Uitbeijerse na mens de SGP/HKV/GPV op, ”het zit onze gemeente op dit gebied niet mee want allerwege hebben we tegen slagen, nee wat erger is zelfs tegen werking. Als ik dan zo enkele dingen in de revue I het gebied van de veiling. Ook hier schapsruimte, integratie-ruimte, werden m.i. gerechtvaardigde verlan- ruimten voor handenarbeid enz. Alle- gens niet ingewilligd zodat van het maal goede geheel weinig terecht komt en er daarna toch zelfs bezwaar gemaakt moest worden tingsproblemen bij de Kroon. Door Gedeputeerde gaat het mij toch Staten werd daarvoor in de plaats ge- ik- steld (voor vestiging van bedrijven, school en de Gereformeerde School die uit de gemeente moeten worden die geen van beide in dit verband verplaatst) het gebied van Coene- worden genoemd. De eerste, die sinds coop.Maar dan begint het weer op- maandag officieel in een nieuwe be- meuw. De gemeente wil vanaf de Zui- huizing zit, tobt nu al, niet met huis- delijke Dwarsweg beginnen om weer met direct tegen de bebouwing aan te zitten en Gedeputeerde Staten pre cies van de andere zijde van de

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1980 | | pagina 7