SGP/HKV/GPV
PvdANota over voorlichting en
inspraak (samenspraak) noodzaak
Vervolg Algemene
Beschouwingen
in het Weekblad
van volgende week.
r
.8
E-
E-
E-
E-
E-
e
e
k
k
x-
V.
J
op rijksniveau wordt gevoerd. Een
HET WEEKBLAD
I
duidelijk gemaakt.
constateren, op de helft van de zitting- cedures
beroepsmogelijkheden tachtiger jaren en is bang dat met name
VOOR WADDINXVEEN
IS EEN ABONNEMENT
WADDINXVEEN Het onderwerp voorlichting en inspraak maakte
in de algemene beschouwingen van de PvdA-gemeenteraadsfractie (5
zetels) een belangrijk onderdeel uit. Fractievoorzitter M. Boere maakte
duidelijk dat B. en W. zullen moeten komen met een nota over voorlich
ting en inspraak. ”Een nota over samenspraak”, noemde de socialisti
sche voorman die en hield namens zijn fractie de volgende algemene
beschouwingen:
te komen en zich te verantwoorden.
De verloedering van de politiek moet
speriode van deze raad, dat de meeste
programmapunten wel ter hand zijn ge
nomen. In afzonderlijke hoofdstukken
lijke tijden doormaken. Enerzijds ko
men er nieuwe taken bij, anderzijds
hele troost dat de Minister van Finan
ciën en de Staatssecretaris van Binnen
landse Zaken in hun recente juni-
wordt gegeven.
11. Onderzocht wordt hoe tegemoet
kan worden gekomen aan de bij de bur
ger levende behoefte aan informatie
over individuele maatschappelijke pro
blemen.”
punt van verdeling van de beschikbare
arbeid en uit de opvattingen dat een 40-
urige werkweek een goed gegeven is, is
al of niet in deeltijd een goede.
SOCIALE ZAKEN
Onze fractie heeft grote zorgen over de
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 29 OKTOBER 1980
lil
M. Boefe (PvdA
gezet. Overigens geldt dat ook voor be
staande taken. Wij denken aan de on-
derwijsuitkeringen. Wat betreft het op-
zien van de kwaliteit en degelijkheid
inspraak is hoog gespannen. Wij nemen aan dat bij
lijke bewindslieden niet meer toe. Het
enige Bestek schijnt nog te zijn het kort
bestek waarin in de juni-circulaire een
beeld gegeven wordt van de sociaal
ting en inspraak, medezeggenschap, be-
Ivan, 'j'
Wij stellen niet bij voorbaat dat doen en hen daarop aan te spreken.
PERSONEELSBELEID
Wij slaakten bij de begrotingsbehande
ling 1980 zuchten van verlichting dat in
1980 een nota Personeelsbeleid in di
scussie zou worden gebracht. Wij willen
nu vaststellen dat aan dit voornemen
geen gevolg is gegeven. Als uw college
nu schrijft dat de nota niet voor eind
1981 aan de raad kan worden aangebo-
denken. Bij de opsomming van de in
richting van dit gebouw missen wij
nog een ruimte om in te verblijven,
mogelijk een kantine. Om een derge
lijk gebouw goed tot zijn recht te
laten komen zal deze toch moeilijk
gemist kunnen worden. Wat verder
betreft de opmerkingen over het on
derhoud van straten en pleinen enz.
geloof ik dat wij op moeten passen
dat dit niet altijd het sluitstuk van de
begroting mag zijn. Het is zeker ver
leidelijk bij krappe financiën hierop
te bezuinigen maar goed begaanbare
wegen worden door onze bevolking
zeker ervaren als een vorm van wel
zijn. Dit in tegenstelling tot wat een
ander daar soms onder verstaat. Hier
mede bedoel ik te zeggen dat we op
moeten passen niet in achterstallig
onderhoud te geraken.
denken niet alleen aan die voor A.B.Z. -
in een vroeg stadium betrokken wor
den. De versterking van het personeel
‘7 -' t en welzijnszaken
wordt door onze fractie als een juiste
beslissing ervaren, wij komen daar bij
Hiermede heb ik namens mijn frac
tie getracht bij diverse punten wat
opmerkingen te maken, daarbij in
het oog houdende wat ik in het be
gin reeds opmerkte dat de financiën
niet toelaten een verlanglijstje te
presenteren. Een woord van dank aan
onze ambtenaren wil onze fractie
graag uitspreken. Eerst hebben zij
meegeholpen aan het samenstellen
van de begroting. En straks zullen wij
als raadsleden zeker wel weer eens
een beroep op hen doen om ons ter
zijde te staan met adviezen bij uit
voering daarvan. Verder zou ik de ge
hele raad op willen roepen met el
kaar, ondanks de moeilijke omstan
digheden, moedig de toekomst tege
moet te treden om in biddend op
zien tot God het beste te zoeken
voor ons mooie dorp aan de Gouwe.
in de nota Begrotingen, om niet te zeg
gen eenzijdig, namelijk gericht op het
ene aspect van de voorlichting. Voor
lichting en inspraak zijn in onze ogen
delen van één geheel. In verbondenheid
met elkaar zijn ze voorwaarde tot sa
menspel tussen burgers en bestuur, in
gelijkwaardigheid qua informatie. Dit
ft WAARD! 8
De voedingswijze van het fonds zorgt
n.l. reeds voor aanpassing van gemeen
telijke inkomsten en uitgaven aan
economische omstandigheden. We
kennen allen de filosofie om daarnaast tweerichtingsverkeer is geheel afwezig
extra te bezuinigen. Aan verantwoor-
gebruiken voor vervroegde afschrij
vingen op de gebouwen maar uit te
laten komen in verlaagde tarieven
of althans minder verhoogde. Om
uitkeringen te doen aan gemeenten
voor het isoleren van gebouwen of
woningen bewonderen wij niet zo
want dat is te veel ongrijpbaar. Dan
het hoofdstuk sociale zaken. Hierin
wordt een goed overzicht gegeven
hoe het eigenlijk zou moeten. Geen
bureau waar alleen maar geldzaken
geregeld worden maar ook een stuk
begeleiding van hen die door
economische omstandigheden in
moeilijkheden zijn geraakt. Op zich
een loffelijk streven maar de vraag is
alleen hoe richt je die begeleiding in.
OPENBARE WERKEN
Onder dit hoofdstuk wordt voorge
steld een kapitaallastendekking op te
nemen van f 50.000,- voor een te
bouwen onderkomen voor het perso
neel van deze dienst. Hierom was bij
de algemene beschouwingen van vo
rig jaar door alle fracties gevraagd.
Immers het is een goede zaak wan
neer voor alles en iedereen voorzie
ningen worden getroffen toch ook
eens aan onze eigen medewerkers te
in uw beschouwing. Daarom moet de
nota over de voorlichting en inspraak
(kortweg: een nota over samenspraak)
er nog steeds wel komen. Afhankelijk
van uw beantwoording overwegen wij
een motie hierover in te dienen. Het
hiervoor genoemde punt 9 van het be
leidsprogramma kan zeer goed con
creet gemaakt worden bij het verschij
nen van de jaarlijkse begroting. Het is
en
r
K-
K-
x-
K-
de werkgelegenheidsproblemen toene
men. Juist tegen deze achtergrond wil
onze fractie beter geïnformeerd wor
den. Niet alleen bij de begrotingsbehan
delingen maar doorlopend, dus ook bij
commissievergaderingen, over de so
ciale gevolgen daarvan. Herhaalde vra
gen op dit beleidsterrein worden onvol
doende beantwoord. Tendele hebben
wij wel begrip voor de problemen die
onze informatievraag op de afdeling so
ciale zaken heeft. Zoals eerder gesteld
achten wij het daarom juist dat de afde
ling meer personeel krijgt. Het is hard
nodig dat er meer en betere gegevens
geregistreerd worden. Pas dan is een
analyse mogelijk. Sociale problemen
doen zich aan de hele mens en aan zijn
samenlevingsverbanden voor. Gelde
lijke problemen en bezigheden of lee
gloop in het dagelijks leven, kunnen ge
volgen hebben voor huisvesting, sociale
contacten, gezondheidszorg, onderwijs
aan kinderen en volwassenen, etc. Kor
tom, er zijn tal van samenhangen. On
zes inziens dient de analyse ervan uit te
monden in een soort behoeften kaart,
die vertaald moet worden in mogelijk
heden en instrumenten op alle gemeen
telijke beleidsterreinen: onderwijs, wel
zijnszaken, recreatie, gezondheidszorg,
huisvesting, cultuur, wijkwerk, jonge
renwerk, enz. Bij dit hoofdstuk willen
wij ook geïnformeerd worden over de
medezeggenschap van de bewoners van
het Anne Frankcentrum en Souburgh
ten aanzien van hun leefsituatie en in de
bestuurlijke zaken van de bejaarden
zorg. Hoe is dit gestructureerd en werkt
het? U zult met ons constateren dat ook
dit punt in het gezamenlijke beleidspro
gramma is opgenomen. Wij kunnen ons
niet aan de indruk onttrekken dat er in
de afgelopen periode teweinig aan
dacht is geschonken aan het bejaarden
beleid. Tegen deze achtergrond willen
wij op de hoogte worden gesteld van de
huidige situatie met betrekking tot de
uitgangspunten van het beleid: mede
verantwoordelijkheid, plaatsen van
banken, oversteekplaatsen, platform-
commissie, spreekuren voor artsen en
sociaal-culturele activiteiten welke te
vinden zijn in de punten 1,5, 7, 9 en 10
van het Hoofdstuk II. Daarnaast wil
onze fractie aandringen, gelet op de
bespreking van het instituut van het ge
meentelijk informatiepunt, waar ook
een sociaal raadsman of -vrouw zetelt,
bij wie de burger zijn problemen kan
bespreken. Spraken wij in het begin van
onze algemene beschouwingen reeds
over de huursubsidie, waarvoor in
Waddinxveen tot een bedrag van
957.081,in 1979 over 600 gezinnen
werd verdeeld, dan is onze fractie erg
bezorgd omdat bij de Rijksbegroting
1981 deze huursubsidie voor verlaging
werd ingebracht. Bij de behandeling
van de begroting in de Vaste Tweede-
Kamercommissie voor Volkshuisve
sting bleek geen meerderheid aanwezig,
maar of uiteindelijk de Tweede Kamer
in staat zal zijn deze bezuinigingen - met
alle gevolgen voor de sociaal zwakke
ren - tegen te houden is een vraag die nu
niet te beantwoorden is.
Toen deze jeugd van zich deed spre
ken werden met haast een gebouw
en geld beschikbaar gesteld. Nu een
jaar later is het gebouw nog niet
klaar, de jeugd verloopt en nu komt
het werk niet meer ten goede aan de
oorspronkelijk bedoelde vitaal-mo-
torische jeugd, maar wel aan hen die
eigenlijk in de Bonkelaar opgevan
gen zouden moeten worden.
Alle overwegingen ten spijt het ge
maal ”Van der Breggen” is er, maar
ong. 60 jongeren kosten veel geld.
Het is onze hoop dat dit werk toch
een positieve bijdrage zal leveren in
de maatschappelijke ontwikkeling
van deze jongeren.
Met het door het college voorgestane
beleid omtrent energiebesparing
kunnen wij in het algemeen wel in
stemmen. Wij willen er evenwel op
wijzen ook de verhouding tussen in
vesteringen en besparingen te overwe
gen. Wat ons zeker juist voorkomt is
om de winsten van het G.E.B. niet te
GEMAAL ”VAN DER BREGGEN
Het is bekend dat er onzerzijds ern
stige bezwaren zijn tegen de activi
teiten van De Bonkelaar, alhoewel
het niet valt te ontkennen dat het
takenpakket ook nuttige diensten
bevat. Wij menen steeds meer dat de
’’Bonkelaar” haar oorspronkelijke
doel voorbij schiet. Heroriëntering
is dan ook dringend nodig en wij
achten het juist als een begrenzing
van het takenpakket door de raad
wordt vastgesteld.
De moeilijkheden met de vitaal-
tnotorische jongeren noodzaakte de
raad gestructureerd dit werk aan te
pakken, door een onderkomen en
geld daarvoor beschikbaar te stellen
en het werk op zich onder te bren
gen bij de Stichting Jeugd- en Jon
gerencentrum ’’Waddinxveen”. Daar
waar de Bonkelaar nalatig was,
werd bijna vanzelfsprekend een zij
tak van het Bonkelaarwerk gecreëerd
in het gemaal.
Onze verantwoordelijkheid voor de
gehele bevolking van Waddinxveen
kennende, hebben wij ingestemd met
het door het college ontwikkelde
Plan en de daarbij behorende finan
ciën. Ondanks dat weegt het geheel
°ns toch wel zeer zwaar. De verbou
wing van het gemaal maakt een zeer
dilhtantische indruk, waar het geld
aan besteed is, is niet zo duidelijk te
den en het tempo waarin het gebouw
gereed gemaakt wordt is te laag.
Als in het verleden bij de algemene be
schouwingen door de PvdA-fractie de
relatie met de hogere overheden en
haar politiek werd gelegd, werd dat niet zullen wij de prioriteiten aangeven in
altijd in dank afgenomen door de die zaken die nog aangevat zullen moe-
overige fracties in deze gemeenteraad, ten worden.
c Het co][ege in de nota Begrotin
gen enige beschouwingen aan de ver
somberde financiële vooruitzichten.
particulier initiatief onder grote
politieke en maatschappelijke druk is
komen te staan. Wij vinden dit een
slechte zaak. Daar komt nog bij dat
deze bibliotheek toch niet zo’n
uitgesproken Christelijk karakter
droeg, waardoor het een eenzijdige
bibliotheek was. Daarom spreken wij
de hoop uit dat in de toekomst het
dagelijks beleid geen wijziging zal
ondergaan, want anders zouden wij
mogelijk wel een eenzijdige
bibliotheek gaan krijgen. Bovendien
zou het dan kunnen gebeuren dat de
bevolkingsgroep die deze bibliotheek
zo’n 20 jaar geleden van de grond
gehaald heeft, zich niet meer thuis
zou voelen in haar bibliotheek. En
dat zou een zeer betreurenswaardige
zaak zijn. Wij hopen dat zoiets niet
gebeuren zal.
welke ook in deze gemeente gevoelig
zal aankomen. Wij komen bij sociale
zaken hierop terug. Wij dachten dat het Zoiets kan slechts gezegd worden door
niet voor discussie vatbaar is dat de toe- mensen die jarenlang hun oren voor ge-
nemende werkloosheid ook in dit dorp meentelijke en V.N.G.-pleidooien heb-
alles te maken heeft met het beleid dat ben dichtgestopt. Wij zijn er intussen al Het college is hierover wel erg summier
op rijksniveau wordt gevoerd. Een re- weer aan gewend geraakt dat het ge- J
geringsbeleid dat zich verder kenmerkt meentefonds betrokken wordt in het
door gebrek aan visie en sturing en ombuigingsbeleid. Velen schijnen dat
weinig oog heeft voor onrechtvaardige logisch te vinden. Dat is het echter niet,
machtsverhoudingen en verschillen in
kennis, inkomen en ontplooiingsmoge
lijkheden.
Onze fractie is nogal geschrokken van
de passiviteit van de tegenwoordige re
gering, die niet verder kan komen dan
de opmerking dat geen andere regering ding daarvan komen de verantwoorde-
kans ziet dit beter op te lossen. Een be
ter voorbeeld van het ontbreken van
daadkracht, is niet denkbaar.
Wij kunnen niet aan de indruk ontko
men dat in feite de tegenwoordige situa- economische situatie,
tie te vergelijken is met de jaren dertig. Wij zijn ons bewust van de verslechte-
Alleen heette niets doen toen.... aan
passen. De door ons geschetste passivi-
Het lijkt ons dat de overige fracties nu
nog minder dan in het verleden aan
deze relatie zullen ontkomen, omdat de somberde financiële
rijksoverheid via het gemeentefonds Het is duidelijk dat de gemeenten moei-
belangrijke bezuinigingen heeft door
gegeven aan de steden en dorpen in dit
land. Dit is een directe ingreep in het wordt de geldkraan op de druppelstand
huishoudboekje van onze gemeente.
Ook ondervinden we de gevolgen van
besparingen op doeluitkeringen.
Daarnaast wijzen wij op bezuinigingen dragen van nieuwe taken is het wel een
welke op diverse ministeries worden
doorgevoerd. In dit kader denken wij
aan b.v. de huursubsidievermindering
en de beperking van sociale uitkeringen circulaire toezeggen dat ’’....expliciet
bezien zal worden, of en in hoeverre
hiervoor compensatie geboden is”.
A
tiek door het ontwijken van verant- g
woording van gekozen doelstellingen voorbeeld personeelsbeleid, voorlich-
en middelen en door het verschuiven f
van problemen. Aan het mobiliseren trokkenheid
van een maatschappelijk draagvlak, wijse.a.v j
waaraan deze regering bij haar aantre- dingen die geld kosten naar de achter-
den in termen van dialoog en overleg grond worden gedrongen. Dat blijft een
met parlement en maatschappelijke or- zaak van prioriteitenafweging welke
ganisaties gestalte wilde geven (haar doorlopend moet worden gehanteerd,
draagvlak was immers minimaal) is v„nnlIr.UTIvrrvl,,cnD.
niets terecht gekomen. VOORLICHTING EN INSPRAAK
Integendeel, in een kwestie als b.v. Deze twee begrippen hebben volgens
kernwapens en kernenergiediscussie, de fractie van de PvdA zeer veel met el-
zet de regering door bewuste vertraging kaar te maken. Ze mogen daarom niet
en machtspolitiek, parlement en sa- afzonderlijk beschouwd worden. De
menleving voor het blok. Op andere suggestie dat de voorlichting, welke de den, zijn onze verwachtingen ten aan-
terreinen denkt ze te kunnen regeren wet openbaarheid van bestuur mee- zien van de kwaliteit en degelijkheid
door verdeeldheid te zaaien. Politiek brengt, de voorlichting en inspraak is hoog gespannen. Wij nemen aan dat bij
lijkt een zwarte-Pietenspel te worden, zoals omschreven in het gezamenlijk het ontwikkelen van een visie zowel het
De democratie bestaat bij de gratie van beleidsprogramma onder het hoofdstuk personeel als de raadscommissies - wij
vertrouwen dat waargemaakt dient te Burger en bestuur, voorlichting en in
worden. Indien vertrouwen geschon- spraak, is voor de fractie van de PvdA
den wordt en beloften niet worden na- onaanvaardbaar. Wij citeren nog maar
gekomen heeft dat z’n weerslag op de eens de programmatische afspraken op op sociale zaken
politiek, ook op lokaal niveau. Ook dit punt.
plaatselijke politici dienen beloften na ”7. Een nota over voorlichting en in
spraak wordt door het college voorbe- Sociale Zaken op terug. Uit een oog-
reid. De financiële consequenties wor-
worden tegengehouden om te voorko- den hierbij berekend,
men dat de democratie op de tocht 8.Aan het beschikbaarstellen van
komt te staan, net als in de dertiger ja- finaciële middelen t.b.v. de voorlichting de aanstelling van de 3e gemeentebode
ren. Gaan we nu over tot de situatie in wordt prioriteit toegekend.
Waddinxveen zelf, dan zullen wij dit 9. In een leesbare vorm worden de
doen op basis van ons eigen verkiezing- hoofdlijnen van het gemeentelijk beleid
sprogramma ’’Eerlijk delen, juist nu” duidelijk gemaakt.
en het gezamenlijk beleidsprogram. Wij 10. Een goede voorlichting over pro- maatschappelijke problemen van de
constateren, op de helft van de zitting- cedures en l
rende economische toestand in ons
land en juist daarom zal in onze be-
gen op de immateriële zaken, zoals bij- enig tekenwerk inzicht te geven in ons - structurele problemen van deze tijd, op
ONTWIKKELINGSSAMENWER
KING
Het is bekent dat mijn fractie in het
begin er tegen was dat wij als ge
meentebestuur aan ontwikkelingssa
menwerking gingen doen. Wij stelden
toen dat dit geen gemeentelijke taak
was. Naarmate de tijd verder ging en
wij meer inzicht kregen in hetgeen
voor de mensen in Torna gedaan
werd, hebben wij onze stem gewij
zigd. Hoewel wij onze principiële af
wijzing bleven behouden, wilden wij
ons niet uitspreken tegen een goed
stuk werk. Nu in de toelichting op
de begroting nader ingegaan wordt
op enkele achtergronden van het
ontwikkelingswerk komen onze oor
spronkelijke principiële bezwaren
weer levensgroot naar voren. Dit is
geen taak voor de gemeentelijke
overheid. Het beschikbaarstellen van
gelden voor ontwikkelingssamenwer
king is al geen taak voor de gemeen
te, maar nu met duidelijke bewoor
dingen gesproken wordt over ”het
bewustmaken van de bevolking van
Waddinxveen” worden onze beden
kingen nog groter. Is dat een taak
van een gemeentelijke overheid? En
waarvan moet de bevolking dan alle
maal nog meer bewust gemaakt wor
den? De overheid moet niet aan beïn
vloeding gaan doen. Wij zijn er voor
deze taak aan particuliere instanties
over te laten. En wij weten dat in
deze met name ook door de kerken
veel goed werk wordt verricht.
Verder hebben wij nog twee meer
praktische vragen. Wordt er straks
ook geld aan anderen dan de Toma-
groep beschikbaar gesteld? Waar
liggen hier de grenzen? Een andere
vraag is hoeveel geld uitgegeven mag
worden aan ”bewustmaking”? Zelfs
tien procent van f 46.000,— vinden
wij al rijkelijk veel. Het gaat hier
naar onze mening om oneigenlijk
gebruik van ontwikkelingsgelden.
ZWEMBAD
Een groot deel van de Waddinxveense
bevolking wenst om principiële rede
nen op zondag geen gebruik te ma
ken van het zwembad. Meermalen
hebben wij u verzocht als overheid
dit standpunt te volgen in gehoor
zaamheid aan het gebod van God.
Of u legt dit gebod terzijde, of u in
terpreteert het onjuist, maar op
zondag het zwembad sluiten werd
om die reden nooit ernstig over
wogen. Wij ervaren het als een schrij
nend leed dat de economische mo
tieven nu verheven worden boven de
gehoorzaamheid aan het Woord van
God. Om financiële redenen kan het
zwembad nu wel ’s zondags groten
deels dicht. Daarom wiHen wij er op
aandringen te overwegen om het
zwembad de gehele zondag te sluiten.
U komt daarmede tegemoet aan
onze principiële bezwaren en het is
economisch nog voordeliger ook.
teit leidt tot verloedering van de poli- schouwingen de nadruk komen te lig- best mogelijk met een vaardige pen
huishoudboekje en de burgers op te
wekken kritisch aan te horen wat hun
ouders Tij het onder- gekozen vertegenwoordigers daarmee