SGP/HKV/GPV PvdANota over voorlichting en inspraak (samenspraak) noodzaak Vervolg Algemene Beschouwingen in het Weekblad van volgende week. r .8 E- E- E- E- E- e e k k x- V. J op rijksniveau wordt gevoerd. Een HET WEEKBLAD I duidelijk gemaakt. constateren, op de helft van de zitting- cedures beroepsmogelijkheden tachtiger jaren en is bang dat met name VOOR WADDINXVEEN IS EEN ABONNEMENT WADDINXVEEN Het onderwerp voorlichting en inspraak maakte in de algemene beschouwingen van de PvdA-gemeenteraadsfractie (5 zetels) een belangrijk onderdeel uit. Fractievoorzitter M. Boere maakte duidelijk dat B. en W. zullen moeten komen met een nota over voorlich ting en inspraak. ”Een nota over samenspraak”, noemde de socialisti sche voorman die en hield namens zijn fractie de volgende algemene beschouwingen: te komen en zich te verantwoorden. De verloedering van de politiek moet speriode van deze raad, dat de meeste programmapunten wel ter hand zijn ge nomen. In afzonderlijke hoofdstukken lijke tijden doormaken. Enerzijds ko men er nieuwe taken bij, anderzijds hele troost dat de Minister van Finan ciën en de Staatssecretaris van Binnen landse Zaken in hun recente juni- wordt gegeven. 11. Onderzocht wordt hoe tegemoet kan worden gekomen aan de bij de bur ger levende behoefte aan informatie over individuele maatschappelijke pro blemen.” punt van verdeling van de beschikbare arbeid en uit de opvattingen dat een 40- urige werkweek een goed gegeven is, is al of niet in deeltijd een goede. SOCIALE ZAKEN Onze fractie heeft grote zorgen over de WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 29 OKTOBER 1980 lil M. Boefe (PvdA gezet. Overigens geldt dat ook voor be staande taken. Wij denken aan de on- derwijsuitkeringen. Wat betreft het op- zien van de kwaliteit en degelijkheid inspraak is hoog gespannen. Wij nemen aan dat bij lijke bewindslieden niet meer toe. Het enige Bestek schijnt nog te zijn het kort bestek waarin in de juni-circulaire een beeld gegeven wordt van de sociaal ting en inspraak, medezeggenschap, be- Ivan, 'j' Wij stellen niet bij voorbaat dat doen en hen daarop aan te spreken. PERSONEELSBELEID Wij slaakten bij de begrotingsbehande ling 1980 zuchten van verlichting dat in 1980 een nota Personeelsbeleid in di scussie zou worden gebracht. Wij willen nu vaststellen dat aan dit voornemen geen gevolg is gegeven. Als uw college nu schrijft dat de nota niet voor eind 1981 aan de raad kan worden aangebo- denken. Bij de opsomming van de in richting van dit gebouw missen wij nog een ruimte om in te verblijven, mogelijk een kantine. Om een derge lijk gebouw goed tot zijn recht te laten komen zal deze toch moeilijk gemist kunnen worden. Wat verder betreft de opmerkingen over het on derhoud van straten en pleinen enz. geloof ik dat wij op moeten passen dat dit niet altijd het sluitstuk van de begroting mag zijn. Het is zeker ver leidelijk bij krappe financiën hierop te bezuinigen maar goed begaanbare wegen worden door onze bevolking zeker ervaren als een vorm van wel zijn. Dit in tegenstelling tot wat een ander daar soms onder verstaat. Hier mede bedoel ik te zeggen dat we op moeten passen niet in achterstallig onderhoud te geraken. denken niet alleen aan die voor A.B.Z. - in een vroeg stadium betrokken wor den. De versterking van het personeel ‘7 -' t en welzijnszaken wordt door onze fractie als een juiste beslissing ervaren, wij komen daar bij Hiermede heb ik namens mijn frac tie getracht bij diverse punten wat opmerkingen te maken, daarbij in het oog houdende wat ik in het be gin reeds opmerkte dat de financiën niet toelaten een verlanglijstje te presenteren. Een woord van dank aan onze ambtenaren wil onze fractie graag uitspreken. Eerst hebben zij meegeholpen aan het samenstellen van de begroting. En straks zullen wij als raadsleden zeker wel weer eens een beroep op hen doen om ons ter zijde te staan met adviezen bij uit voering daarvan. Verder zou ik de ge hele raad op willen roepen met el kaar, ondanks de moeilijke omstan digheden, moedig de toekomst tege moet te treden om in biddend op zien tot God het beste te zoeken voor ons mooie dorp aan de Gouwe. in de nota Begrotingen, om niet te zeg gen eenzijdig, namelijk gericht op het ene aspect van de voorlichting. Voor lichting en inspraak zijn in onze ogen delen van één geheel. In verbondenheid met elkaar zijn ze voorwaarde tot sa menspel tussen burgers en bestuur, in gelijkwaardigheid qua informatie. Dit ft WAARD! 8 De voedingswijze van het fonds zorgt n.l. reeds voor aanpassing van gemeen telijke inkomsten en uitgaven aan economische omstandigheden. We kennen allen de filosofie om daarnaast tweerichtingsverkeer is geheel afwezig extra te bezuinigen. Aan verantwoor- gebruiken voor vervroegde afschrij vingen op de gebouwen maar uit te laten komen in verlaagde tarieven of althans minder verhoogde. Om uitkeringen te doen aan gemeenten voor het isoleren van gebouwen of woningen bewonderen wij niet zo want dat is te veel ongrijpbaar. Dan het hoofdstuk sociale zaken. Hierin wordt een goed overzicht gegeven hoe het eigenlijk zou moeten. Geen bureau waar alleen maar geldzaken geregeld worden maar ook een stuk begeleiding van hen die door economische omstandigheden in moeilijkheden zijn geraakt. Op zich een loffelijk streven maar de vraag is alleen hoe richt je die begeleiding in. OPENBARE WERKEN Onder dit hoofdstuk wordt voorge steld een kapitaallastendekking op te nemen van f 50.000,- voor een te bouwen onderkomen voor het perso neel van deze dienst. Hierom was bij de algemene beschouwingen van vo rig jaar door alle fracties gevraagd. Immers het is een goede zaak wan neer voor alles en iedereen voorzie ningen worden getroffen toch ook eens aan onze eigen medewerkers te in uw beschouwing. Daarom moet de nota over de voorlichting en inspraak (kortweg: een nota over samenspraak) er nog steeds wel komen. Afhankelijk van uw beantwoording overwegen wij een motie hierover in te dienen. Het hiervoor genoemde punt 9 van het be leidsprogramma kan zeer goed con creet gemaakt worden bij het verschij nen van de jaarlijkse begroting. Het is en r K- K- x- K- de werkgelegenheidsproblemen toene men. Juist tegen deze achtergrond wil onze fractie beter geïnformeerd wor den. Niet alleen bij de begrotingsbehan delingen maar doorlopend, dus ook bij commissievergaderingen, over de so ciale gevolgen daarvan. Herhaalde vra gen op dit beleidsterrein worden onvol doende beantwoord. Tendele hebben wij wel begrip voor de problemen die onze informatievraag op de afdeling so ciale zaken heeft. Zoals eerder gesteld achten wij het daarom juist dat de afde ling meer personeel krijgt. Het is hard nodig dat er meer en betere gegevens geregistreerd worden. Pas dan is een analyse mogelijk. Sociale problemen doen zich aan de hele mens en aan zijn samenlevingsverbanden voor. Gelde lijke problemen en bezigheden of lee gloop in het dagelijks leven, kunnen ge volgen hebben voor huisvesting, sociale contacten, gezondheidszorg, onderwijs aan kinderen en volwassenen, etc. Kor tom, er zijn tal van samenhangen. On zes inziens dient de analyse ervan uit te monden in een soort behoeften kaart, die vertaald moet worden in mogelijk heden en instrumenten op alle gemeen telijke beleidsterreinen: onderwijs, wel zijnszaken, recreatie, gezondheidszorg, huisvesting, cultuur, wijkwerk, jonge renwerk, enz. Bij dit hoofdstuk willen wij ook geïnformeerd worden over de medezeggenschap van de bewoners van het Anne Frankcentrum en Souburgh ten aanzien van hun leefsituatie en in de bestuurlijke zaken van de bejaarden zorg. Hoe is dit gestructureerd en werkt het? U zult met ons constateren dat ook dit punt in het gezamenlijke beleidspro gramma is opgenomen. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat er in de afgelopen periode teweinig aan dacht is geschonken aan het bejaarden beleid. Tegen deze achtergrond willen wij op de hoogte worden gesteld van de huidige situatie met betrekking tot de uitgangspunten van het beleid: mede verantwoordelijkheid, plaatsen van banken, oversteekplaatsen, platform- commissie, spreekuren voor artsen en sociaal-culturele activiteiten welke te vinden zijn in de punten 1,5, 7, 9 en 10 van het Hoofdstuk II. Daarnaast wil onze fractie aandringen, gelet op de bespreking van het instituut van het ge meentelijk informatiepunt, waar ook een sociaal raadsman of -vrouw zetelt, bij wie de burger zijn problemen kan bespreken. Spraken wij in het begin van onze algemene beschouwingen reeds over de huursubsidie, waarvoor in Waddinxveen tot een bedrag van 957.081,in 1979 over 600 gezinnen werd verdeeld, dan is onze fractie erg bezorgd omdat bij de Rijksbegroting 1981 deze huursubsidie voor verlaging werd ingebracht. Bij de behandeling van de begroting in de Vaste Tweede- Kamercommissie voor Volkshuisve sting bleek geen meerderheid aanwezig, maar of uiteindelijk de Tweede Kamer in staat zal zijn deze bezuinigingen - met alle gevolgen voor de sociaal zwakke ren - tegen te houden is een vraag die nu niet te beantwoorden is. Toen deze jeugd van zich deed spre ken werden met haast een gebouw en geld beschikbaar gesteld. Nu een jaar later is het gebouw nog niet klaar, de jeugd verloopt en nu komt het werk niet meer ten goede aan de oorspronkelijk bedoelde vitaal-mo- torische jeugd, maar wel aan hen die eigenlijk in de Bonkelaar opgevan gen zouden moeten worden. Alle overwegingen ten spijt het ge maal ”Van der Breggen” is er, maar ong. 60 jongeren kosten veel geld. Het is onze hoop dat dit werk toch een positieve bijdrage zal leveren in de maatschappelijke ontwikkeling van deze jongeren. Met het door het college voorgestane beleid omtrent energiebesparing kunnen wij in het algemeen wel in stemmen. Wij willen er evenwel op wijzen ook de verhouding tussen in vesteringen en besparingen te overwe gen. Wat ons zeker juist voorkomt is om de winsten van het G.E.B. niet te GEMAAL ”VAN DER BREGGEN Het is bekend dat er onzerzijds ern stige bezwaren zijn tegen de activi teiten van De Bonkelaar, alhoewel het niet valt te ontkennen dat het takenpakket ook nuttige diensten bevat. Wij menen steeds meer dat de ’’Bonkelaar” haar oorspronkelijke doel voorbij schiet. Heroriëntering is dan ook dringend nodig en wij achten het juist als een begrenzing van het takenpakket door de raad wordt vastgesteld. De moeilijkheden met de vitaal- tnotorische jongeren noodzaakte de raad gestructureerd dit werk aan te pakken, door een onderkomen en geld daarvoor beschikbaar te stellen en het werk op zich onder te bren gen bij de Stichting Jeugd- en Jon gerencentrum ’’Waddinxveen”. Daar waar de Bonkelaar nalatig was, werd bijna vanzelfsprekend een zij tak van het Bonkelaarwerk gecreëerd in het gemaal. Onze verantwoordelijkheid voor de gehele bevolking van Waddinxveen kennende, hebben wij ingestemd met het door het college ontwikkelde Plan en de daarbij behorende finan ciën. Ondanks dat weegt het geheel °ns toch wel zeer zwaar. De verbou wing van het gemaal maakt een zeer dilhtantische indruk, waar het geld aan besteed is, is niet zo duidelijk te den en het tempo waarin het gebouw gereed gemaakt wordt is te laag. Als in het verleden bij de algemene be schouwingen door de PvdA-fractie de relatie met de hogere overheden en haar politiek werd gelegd, werd dat niet zullen wij de prioriteiten aangeven in altijd in dank afgenomen door de die zaken die nog aangevat zullen moe- overige fracties in deze gemeenteraad, ten worden. c Het co][ege in de nota Begrotin gen enige beschouwingen aan de ver somberde financiële vooruitzichten. particulier initiatief onder grote politieke en maatschappelijke druk is komen te staan. Wij vinden dit een slechte zaak. Daar komt nog bij dat deze bibliotheek toch niet zo’n uitgesproken Christelijk karakter droeg, waardoor het een eenzijdige bibliotheek was. Daarom spreken wij de hoop uit dat in de toekomst het dagelijks beleid geen wijziging zal ondergaan, want anders zouden wij mogelijk wel een eenzijdige bibliotheek gaan krijgen. Bovendien zou het dan kunnen gebeuren dat de bevolkingsgroep die deze bibliotheek zo’n 20 jaar geleden van de grond gehaald heeft, zich niet meer thuis zou voelen in haar bibliotheek. En dat zou een zeer betreurenswaardige zaak zijn. Wij hopen dat zoiets niet gebeuren zal. welke ook in deze gemeente gevoelig zal aankomen. Wij komen bij sociale zaken hierop terug. Wij dachten dat het Zoiets kan slechts gezegd worden door niet voor discussie vatbaar is dat de toe- mensen die jarenlang hun oren voor ge- nemende werkloosheid ook in dit dorp meentelijke en V.N.G.-pleidooien heb- alles te maken heeft met het beleid dat ben dichtgestopt. Wij zijn er intussen al Het college is hierover wel erg summier op rijksniveau wordt gevoerd. Een re- weer aan gewend geraakt dat het ge- J geringsbeleid dat zich verder kenmerkt meentefonds betrokken wordt in het door gebrek aan visie en sturing en ombuigingsbeleid. Velen schijnen dat weinig oog heeft voor onrechtvaardige logisch te vinden. Dat is het echter niet, machtsverhoudingen en verschillen in kennis, inkomen en ontplooiingsmoge lijkheden. Onze fractie is nogal geschrokken van de passiviteit van de tegenwoordige re gering, die niet verder kan komen dan de opmerking dat geen andere regering ding daarvan komen de verantwoorde- kans ziet dit beter op te lossen. Een be ter voorbeeld van het ontbreken van daadkracht, is niet denkbaar. Wij kunnen niet aan de indruk ontko men dat in feite de tegenwoordige situa- economische situatie, tie te vergelijken is met de jaren dertig. Wij zijn ons bewust van de verslechte- Alleen heette niets doen toen.... aan passen. De door ons geschetste passivi- Het lijkt ons dat de overige fracties nu nog minder dan in het verleden aan deze relatie zullen ontkomen, omdat de somberde financiële rijksoverheid via het gemeentefonds Het is duidelijk dat de gemeenten moei- belangrijke bezuinigingen heeft door gegeven aan de steden en dorpen in dit land. Dit is een directe ingreep in het wordt de geldkraan op de druppelstand huishoudboekje van onze gemeente. Ook ondervinden we de gevolgen van besparingen op doeluitkeringen. Daarnaast wijzen wij op bezuinigingen dragen van nieuwe taken is het wel een welke op diverse ministeries worden doorgevoerd. In dit kader denken wij aan b.v. de huursubsidievermindering en de beperking van sociale uitkeringen circulaire toezeggen dat ’’....expliciet bezien zal worden, of en in hoeverre hiervoor compensatie geboden is”. A tiek door het ontwijken van verant- g woording van gekozen doelstellingen voorbeeld personeelsbeleid, voorlich- en middelen en door het verschuiven f van problemen. Aan het mobiliseren trokkenheid van een maatschappelijk draagvlak, wijse.a.v j waaraan deze regering bij haar aantre- dingen die geld kosten naar de achter- den in termen van dialoog en overleg grond worden gedrongen. Dat blijft een met parlement en maatschappelijke or- zaak van prioriteitenafweging welke ganisaties gestalte wilde geven (haar doorlopend moet worden gehanteerd, draagvlak was immers minimaal) is v„nnlIr.UTIvrrvl,,cnD. niets terecht gekomen. VOORLICHTING EN INSPRAAK Integendeel, in een kwestie als b.v. Deze twee begrippen hebben volgens kernwapens en kernenergiediscussie, de fractie van de PvdA zeer veel met el- zet de regering door bewuste vertraging kaar te maken. Ze mogen daarom niet en machtspolitiek, parlement en sa- afzonderlijk beschouwd worden. De menleving voor het blok. Op andere suggestie dat de voorlichting, welke de den, zijn onze verwachtingen ten aan- terreinen denkt ze te kunnen regeren wet openbaarheid van bestuur mee- zien van de kwaliteit en degelijkheid door verdeeldheid te zaaien. Politiek brengt, de voorlichting en inspraak is hoog gespannen. Wij nemen aan dat bij lijkt een zwarte-Pietenspel te worden, zoals omschreven in het gezamenlijk het ontwikkelen van een visie zowel het De democratie bestaat bij de gratie van beleidsprogramma onder het hoofdstuk personeel als de raadscommissies - wij vertrouwen dat waargemaakt dient te Burger en bestuur, voorlichting en in worden. Indien vertrouwen geschon- spraak, is voor de fractie van de PvdA den wordt en beloften niet worden na- onaanvaardbaar. Wij citeren nog maar gekomen heeft dat z’n weerslag op de eens de programmatische afspraken op op sociale zaken politiek, ook op lokaal niveau. Ook dit punt. plaatselijke politici dienen beloften na ”7. Een nota over voorlichting en in spraak wordt door het college voorbe- Sociale Zaken op terug. Uit een oog- reid. De financiële consequenties wor- worden tegengehouden om te voorko- den hierbij berekend, men dat de democratie op de tocht 8.Aan het beschikbaarstellen van komt te staan, net als in de dertiger ja- finaciële middelen t.b.v. de voorlichting de aanstelling van de 3e gemeentebode ren. Gaan we nu over tot de situatie in wordt prioriteit toegekend. Waddinxveen zelf, dan zullen wij dit 9. In een leesbare vorm worden de doen op basis van ons eigen verkiezing- hoofdlijnen van het gemeentelijk beleid sprogramma ’’Eerlijk delen, juist nu” duidelijk gemaakt. en het gezamenlijk beleidsprogram. Wij 10. Een goede voorlichting over pro- maatschappelijke problemen van de constateren, op de helft van de zitting- cedures en l rende economische toestand in ons land en juist daarom zal in onze be- gen op de immateriële zaken, zoals bij- enig tekenwerk inzicht te geven in ons - structurele problemen van deze tijd, op ONTWIKKELINGSSAMENWER KING Het is bekent dat mijn fractie in het begin er tegen was dat wij als ge meentebestuur aan ontwikkelingssa menwerking gingen doen. Wij stelden toen dat dit geen gemeentelijke taak was. Naarmate de tijd verder ging en wij meer inzicht kregen in hetgeen voor de mensen in Torna gedaan werd, hebben wij onze stem gewij zigd. Hoewel wij onze principiële af wijzing bleven behouden, wilden wij ons niet uitspreken tegen een goed stuk werk. Nu in de toelichting op de begroting nader ingegaan wordt op enkele achtergronden van het ontwikkelingswerk komen onze oor spronkelijke principiële bezwaren weer levensgroot naar voren. Dit is geen taak voor de gemeentelijke overheid. Het beschikbaarstellen van gelden voor ontwikkelingssamenwer king is al geen taak voor de gemeen te, maar nu met duidelijke bewoor dingen gesproken wordt over ”het bewustmaken van de bevolking van Waddinxveen” worden onze beden kingen nog groter. Is dat een taak van een gemeentelijke overheid? En waarvan moet de bevolking dan alle maal nog meer bewust gemaakt wor den? De overheid moet niet aan beïn vloeding gaan doen. Wij zijn er voor deze taak aan particuliere instanties over te laten. En wij weten dat in deze met name ook door de kerken veel goed werk wordt verricht. Verder hebben wij nog twee meer praktische vragen. Wordt er straks ook geld aan anderen dan de Toma- groep beschikbaar gesteld? Waar liggen hier de grenzen? Een andere vraag is hoeveel geld uitgegeven mag worden aan ”bewustmaking”? Zelfs tien procent van f 46.000,— vinden wij al rijkelijk veel. Het gaat hier naar onze mening om oneigenlijk gebruik van ontwikkelingsgelden. ZWEMBAD Een groot deel van de Waddinxveense bevolking wenst om principiële rede nen op zondag geen gebruik te ma ken van het zwembad. Meermalen hebben wij u verzocht als overheid dit standpunt te volgen in gehoor zaamheid aan het gebod van God. Of u legt dit gebod terzijde, of u in terpreteert het onjuist, maar op zondag het zwembad sluiten werd om die reden nooit ernstig over wogen. Wij ervaren het als een schrij nend leed dat de economische mo tieven nu verheven worden boven de gehoorzaamheid aan het Woord van God. Om financiële redenen kan het zwembad nu wel ’s zondags groten deels dicht. Daarom wiHen wij er op aandringen te overwegen om het zwembad de gehele zondag te sluiten. U komt daarmede tegemoet aan onze principiële bezwaren en het is economisch nog voordeliger ook. teit leidt tot verloedering van de poli- schouwingen de nadruk komen te lig- best mogelijk met een vaardige pen huishoudboekje en de burgers op te wekken kritisch aan te horen wat hun ouders Tij het onder- gekozen vertegenwoordigers daarmee

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1980 | | pagina 9