gefundeerd op 1881 EN 1981 4888 fil ie I 3K-. 1 2. Citosa lw*„ Mohili 3. Van Gog a. 3® gende jaren een belangrijke rol zijn weggelegd. Het door ons allen te leveren produkt ontstaat echter niet uit zich zelf, het is een uitdaging waarvoor evenals een eeuw geleden inzet en visie vereist zijn. Wat dat betreft kunnen wij aan het verleden een voor beeld nemen in het belang van de toekomst. In Oostenrijk was Franz Jozef I keizer. Heel lang. Van 1848 tot 1916. Hij had een zoon, Rudolf, die in 1881 huwde met Stephanie, dochter van Leopold II van België. Het was geen gelukkig huwelijk. Acht jaar later, in 1889, zou Rudolf met de 17 jarige barones Maria von Vetsera op kasteel Mayerling de dood ingaan. een trambedrijf, aanzienlijk waren. Ook stonden aanvan kelijk moeilijkheden over de concessieverlening een voortvarende aanpak niet in de weg. De in deze jubileum- bijlage opgenomen schets van de geschiedenis van de verschillende vervoerbedrij ven kan dat illustreren. Naast de geweldige verschil len, die vanzelfsprekend be- Trio, in 1942 in Citosa-handen. Het oude Citosa-bedrijfspand bij het station in Boskoop. In 1961 werd het vervangen door een pand dat nog steeds onderdak biedt aan het Westnederland- hoofdkantoor. Deze beslissing is indertijd zowel voor de WSM als voor het gehele 1. De Westlandsche Stoomtram Maatschappij De WSM, opgericht in 1881, was zoals de naam al aangeeft, een trambedrijf. Alle tramlijnen wer den aangelegd met het zoge naamde ’normaal’ spoor (breed te 1435 mm), zodat ook spoorwa gons over de lijnen konden wor den vervoerd. Westland van veel belang ge weest, daar het mogelijk was om zowel groenten en fruit naar het buitenland te verzenden als de benodigde kolen aan te voeren. Dat betekent dat personen- en goederenvervoer beide belang rijke aktiviteiten voor het tram bedrijf waren. Het personenver voer kreeg vanaf 1922 te kampen met een enorme konkurrentie van de door partikulieren geëx ploiteerde autobusjes. Het WSM-antwoord was zelf met autobussen te gaan rijden en het lukte redelijk om van het verlo ren gegane vervoer weer wat te rug te winnen. De VIOS ’Vooruitgang is ons streven’ van ondernemer Lip man uit Wateringen was voor de oorlog een groot autobusbedrijf. Naast veel reiswagens onder hield de VIOS een aanzienlijk aantal lijndiensten, die in janua- De grondslag voor de Citosa werd in 1928 gelegd door de heren Het derde bedrijf dat uiteindelijk in Westnederland is opgegaan, is de in 1923 opgerichte autobus dienst Rotterdam-Gouda, waar in vier broers Van Gog gingen sa menwerken. In 1934 namen de gebroeders Van Gog de bus dienst ’De Ster’ over die een lijn- I I 0 d b b r; t( S‘ n k staan tussen de W.S.M. van 1881 en Westnederland van 1981 is er toch ook een over eenkomst in de positie, waar in beide bedrijven verkeren, mwmwwmwmwm In 1933 werd deze onderneming van Jelle Kok ondergebracht in een N.V., genaamd Cito, spoedig gewijzigd in Citos, en later in Ci tosa (Cito betekent snel). In 1939 heeft Citosa een aantal kleine bedrijven overgenomen, waaronder de Trio van Jelle Kok’s vader. J. Kok Sr. opende in 1922 een autobusdienst Boskoop - Leiden. Twee andere bus- ondernemers C. F. Middelkoop en J. Hartijzer, gingen deze lijn dienst eveneens rijden, waarna werd besloten samen te gaan werken onder de naam Trio. Voor de reizigers was er één be drijf, met één dienstregeling en bussen in dezelfde kleur met de naam Trio, maar de drie onder nemers bleven zelfstandig en vroegen ieder afzonderlijk ver gunning aan. De overname van J. Kok’s aandeel in Trio door zijn zoon Jelle Kok, betekende reeds Jelle Kok en C. F. Middelkoop, die een busdienst Zoetermeer - Den Haag overnamen. De mage re exploitatie-resultaten waren voor C. F. Middelkoop aanlei ding om zich terug te trekken, waarna Jelle Kok alleen door ging. Met de uitbreiding van het lij- nennet en het realiseren van de overstap in Hazerswoude op de Trio-busdienst van de vader van Jelle Kok, de heer J. Kok Sr., zag de toekomst van deze onderne ming er goed uit. Grote drukte bij het goederen vervoer noodzaakte per 5 april 1943 tot het opheffen van de reizi- gerstramdienst. een samenwerking tussen Trio en Citosa. In 1942 kwam het gehele Trio- bedrijf in Citosa-handen en wer den de bussen in de blauwe Cito- sa-kleur gespoten. Na 1945 zag men echter toch weer Trio-bus- sen op een lijndienst. C. F. Mid delkoop begon onder die naam weer te rijden en heeft jarenlang voor de Citosa de lijndienst Bos koop - Reeuwijk - Gouda gere den. ’De Rijnstreek’, een onderne ming waarin in de oorlogsjaren verschillende kleinere partiku- liere busbedrijven waren onder gebracht, zoals o.a. de MODA (motoromnibusdienst Alphen - Leiden) ging in 1947 over naar de Citosa. De Citosa was, voordat in 1961 het nieuwe bedrijfspand in ge bruik werd genomen, gehuisvest tegenover het station in Bos koop. Het nieuwe Citosa-ge- bouw van toén, biedt nog steeds onderdak aan het huidige West- nederland-hoofdkantoor maar is gezien de bedrijfsomvang van te- De oprichting van de N.V. Westlandsche Stoomtram Maatschappij in 1881 vond plaats in een periode, waarin het personenvervoer in een aanzienlijke versnelling leek te geraken. In een nieuwe tijd begonnen verschillende ondernemers vol optimisme vervoersactivi- teiten te ontplooien, hoewel de financiële risico’s, zeker in ri 1941 door de WSM in exploitai- tie werden genomen, Deze aanzienlijke uitbreiding van het lijnennet betekende in tijden van brandstof en banden- schaarste een moeilijke opgave. Maar na de oorlog kwam de WSM er weer vrij snel bovenop en bloeide het vervoer als nooit te voren. Met de opkomst van de vracht auto in het internationale ver voer begon het er voor het goede renvervoer per stoomtram slecht uit te zien, met het gevolg, dat in de vijftiger-jaren het goe derenvervoer per tram werd op geheven. De WSM heeft naast het lijn- dienstbedrijf ook met het toer- wagenbedrijf in de jaren voor en na de oorlog bij de Westlanders naam gemaakt. De naamswijziging in Westne derland, na de fusie met de Cito sa in Boskoop, nü twaalf jaar ge leden, heeft niet kunnen verhin deren dat de oude Westlanders nog steeds over de ’WSM-bus’ spreken. dienst tussen Rotterdam en I Nieuwerkerk a/d IJssel verzorg de. Zoals dat bij meer streekvervoer- bedrijven het geval is geweest, is Westnederland ontstaan uit het samengaan van een aantal klei nere bedrijven. Het begin van de vervoersaktiviteiten van deze bedrijven ligt op verschillende tijdstippen. Westnederland vond het echter een goede gele genheid om dit jaar samen met de honderdjarige K.N.V.T.O. en een zestal kollega-vervoerbedrij- ven de afgelopen eeuw de revue te laten passeren, daar één van de oorspronkelijke bedrijven na melijk 100 jaar bestaat: de West landsche Stoomtram Maat schappij (W.S.M.) werd opge richt op 30 juli 1881. Voor de dui delijkheid blijven we eerst nog even in het recente verleden na melijk bij de situatie waarin Westnederland tot stand kwam. In 1974 was het vervoergebied van de volgende 4 bedrijven bij elkaar gebracht: 1. W.S.M. 2. Citosa 3. Gebr. Van Gog 4. De Twee Provinciën Op 1 januari 1969 fuseerden W.S.M. en Citrosa en werden Westnederland. Op 1 januari 1974 werden de Gebr. Van Gog en De Twee Provinciën hier ook in opgenomen. Over vier bedrijven die tesamen de pijlers van het huidige West nederland vormen, kunt u in het navolgende enige wetenswaar digheden aantreffen. De Versnelling-jubileumbijlage beschrijft de geschiedenis van de verschillende vervoerbedrijven en haast onvermijdelijk wordt ook ingegaan op enige opmerke lijke vervoermiddelen die in de afgelopen 100 jaar zijn gebruikt: van stoombootjes (barges) en stoomtrams tot luxe touring cars. Mr W. Kuilman, directeur Westnederland. namelijk een goed toekomst perspectief. Voor het openbaar vervoer zal ook in de nu voor ons lig- WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 17 JUNI 1981 Enige uitleg is wel op zijn plaats, als het streekver- voerbedrijf Westneder land, dat op 1 januari 1974 in de huidige omvang is ontstaan, een honderjarig jubileum gaat vieren. In het begin van de jaren 30 wer den de vervoersaktiviteiten uit gebreid met toervervoer. Fraaie touringcars met zeer ruime zit plaatsindeling deden hun intre de in het bedrijf. In 1939 kreeg de W.S.M. zelfs een dochterbedrijf op dit terrein: de N.V. Pullman- Expres-Amova. Het toerwagen bedrijf ontwik kelde zich zeer gunstig, maar de oorlog gooide roet in het eten. Weldra waren er geen aktivitei ten op reiswagengebied meer te ontplooien, bovendien was het reiswagenmaterieel al spoedig hard nodig om de busdiensten te kunnen blijven onderhouden. Gedurende één oorlogsjaar (1942-1943) begon de W.S.M. weer stoomtramdiensten met eigen lokomotieven en een negental gehuurde rijtuigen. Naast het lijndienstbedrijf was i Van Gog ook werkzaam in het toervervoer. Na de oorlog wer- j den de busdiensten sterk uitge breid, als gevolg van de grote I nieuwbouwwijken die in die tijd I tot stand kwamen. Op 1 oktober 1967 werd Van Gog I verkocht aan Citosa, maar del lijndiensten bleven onder del naam Van Gog in exploitatie. Del fusie tussen Citosa en W.S.M. opl 1/1/1969 bracht ook de aktivitei l ten van Van Gog onder de naaml Westnederland. 4. De Twee Provinciën - TP I Het vierde belangrijke bedrijij dat sinds 1974 deel is gaan uitmal ken van Westnederland, is del N.V. Vervoermaatschappij DelI Twee Provinciën. In feite was deze N.V. een samen! j werkingsverband tussen eer viertal zelfstandige streekverH voerbedrijven, dat in 1943 tol stand kwam. Het betrof de vol I gende bedrijven. genwoordig aan de krappe kant. Wellicht kunt u in een jubileum- bijlage over 25 jaar lezen dat kort na 1981 Westnederland haar nieuwe hoofdkantoor heeft kun nen openen. N.V. Stoombootreederij op d I Lek (1857) - Kinderdijk b. N.V. Autobusdienstvereni ging v.h. Tram- en Barge dienst Vereniging (1870) Jutphaas. c. Eerste Sliedrechtse OmmbJ Onderneming (1925) d. Ridderkerksche Auto Garag en Omnibus Maatschap? (1924) De bedrijven bleven zelfstand maar voor de reizigers was hf één bedrijf met één dienstregi k t, VjïJ. J. i

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1981 | | pagina 14