I Minervalaan-bewoners zien niets in een ’’Coenecoop” voor de deur Mevrouw C. Eikelenboom nieuw lid marktcommissie Tegen ontwerp-bestemmingsplan veertien bezwaarschriften Een boekenbon? Beslissing over Coenecoop uitgesteld ONTSLUITING PAN EUROHOME GOOTHOOGTE KANTOREN VERKEERSTECHNISCH WERKGELEGENHEID PLANOLOGISCH WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 17 JUNI 1981 PLANOLOGISCH- STEDEBOUWKUNDIG BOEKHANDEL VELDWIJK BV Passage 53 - Telefoon 01828-2620 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniii NIET SEIZOENGEBONDEN! de I RAILVERBLNDING ippel (Mi- D.C. v/d Bijl (Minerva- .A. van Berkesteijn (Mi en J J. Gerts (Ringvaart- EN - Tet;en het ontwerp bestemmingsplan Coe- gesitueera langs de Kanaaldijk en bruto 23 hectare J i een veertiental bezwaarschriften inge diend. Ze zijn afkomstig van NV Nederlandse Gasunie, Neder landse Spoorwegen, groothandel in bloemen en planten C.G. Go- rissen van de Zuidelijke Dwarsweg 5 in Moordrecht, Pan Euro home Nederland BV en Mrs. La Gro c.s. namens G.C. Sliedrecht (woonark Wetterwille, St. Victorstraat), J.A. Compeer (Minerva laan 13), M.G. Compeer (Kanaalweg 6), C.R. Boonstoppel (Mi- nervalaan 9), I. Blonk (Minervalaan 11), F laan 7), H. v/d Pool (Minervalaan 5),J.W„ nervalaan 3), C.J. Mol (Minervalaan 1) en singel 1). WADDINXVEEN necoop, dat is bedrijfsterrein omvat, zijn diend. Ze zijn afkomstig k o- dient jrs- i ix- g- 7, ig JO d. n, 3 fl. Pan Eurohome Nederland BV, be langrijke eigenaar van 23 hectare in Coenecoop, heeft via haar beleggings maatschappij Copima BV in Am sterdam bezwaar laten aantekenen tegen het ontwerp-bestemmingsplan. De bezwaren komen hier op neer: De zuidelijk gelegen ontsluiting aan sluitend op de Zuidelijke Dwarsweg achten wij uit verschillende oogpun ten minder wenselijk en bovendien onnodig. De bezwaren berusten op planologisch-stedenbouwkundige en verkeerstechnische, daarmee verbon den efficiency overwegingen. De voorkeur gaat uit naar een tweede aansluiting op de Kanaaldijk d.m.v. het doortrekken van de meest zui delijk geprojekteerde zuid west - noord oost weg in het bestemmings plan. De geprojekteerde aansluiting op de Zuidelijke Dwarsweg brengt voor het verkeer komend vanaf o.a. Rijksweg 12 en 20 onnodig extra bochtenwerk met zich mee; o.a. in verband hier mede en mede gezien de ligging van de geprojekteerde noordelijke aan sluiting, is het waarschijnlijk dat dit zelfde verkeer, voor zover bestemd voor bedrijven gelegen in de noorde lijke 70 procent van het indus trieterrein, een voorkeur gaat verto nen voor de aansluiting ter hoogte van de Appollolaan, daarbij moet in aanmerking worden genomen dat het verkeer vanuit de noordzijde - bij de huidige geplande ontsluitingsstruk- tuur - in ieder geval nagenoeg uit sluitend de Appollolaan - aansluiting zal gaan gebruiken, gezien het feit dat dit verkeer niet geneigd zal zijn via de Zuidelijke Dwarsweg om te rijden. Deze goothoogte is te laag; de erva ring leert, dat bedrijven werken met portaalkranen (van b.v. 20 m’ breed), bevestigd aan de konstruktie, dus-van wand tot wand. Bij een maximale goothoogte van 10 meter zou dit be tekenen dat de kranen op ca. 9 m’ boven de vloer moeten worden aan gebracht en dus maar ca. 7 a 8 m’ hijshoogte hebben. Wanneer er wordt gewerkt met containers die gestapeld worden of indien er b.v. goederen met grote hoogte worden gefabri ceerd, c.q. opgeslagen, is deze hijs hoogte echter veel te gering. In zulke gevallen zal de goothoogte op 15 m’ moeten kunnen worden gebracht. Het is duidelijk dat het primair gaat om de ontwikkeling van een indus trieterrein en niet om een kantoor- terrein. Dit neemt niet weg dat het gezien het bovenstaande wenselijk is met name aan de noord-oostrand en de west-zuidrand van het Bestem mingsplan de mogelijkheid voor ves tiging van een aantal bedrijven uit de sfeer van de zakelijke dienstver lening niet bij voorbaat uit te slui ten; het zou betreurenswaardig zijn indien B. en W. als zich een dergelijke grote verbruiker aandient die de kre- atie van een fors aantal arbeidsplaat sen met zich mee zou brengen, op grond van een te enge formulering in de voorschriften een ’’neen” zou moeten verkopen. voorziening moeten ontberen, win kels, scholen, kerken, sportaccomo- daties, enz. Deze ontberingen werden veelal psychologisch gecompenseerd met het wonen in en nabij een wei degebied tussen Gouda en Kanaal. Bij het wijzigen van dit gebied in industrieterrein blijven alle ontberin gen zoals genoemd gehandhaaft, maar de compensatie van de natuur is verdwenen. Economisch gezien is de grondslag van Coenecoop zeer ongeschikt voor industrieterrein. De bodem is zeer slap, de grondverbetering alsmede het onderhoud zal veel geld kosten. Het ware aan te bevelen dergelijke gebieden meer te realisreen op be tere, steviger gronden. De praktische gevolgen van de slappe bodem kunt U in Waddinxveen-Zuid met een droeve blik aanschouwen. Bovendien is een dergelijk klein industriege bied 16 h.a. nauwelijks - met in acht name van bijbehorend wegennet - enigzins rendabel te exploiteren en zal de gemeenschap veel geld blijven kosten; vele voorzieningen ten alge mene nutte zullen niet uitgevoerd kunnen worden door de financiële ’’opslok” van dit plan. Bovendien hebben de gemeenten de eerstko mende jaren al veel minder bijdrage te verwachten uit de Rijks- en/of Provinciale kas. In het kader van het overleg ex art. 8 van het besluit op de R.Ö. schrijft de Nederlandse Spoorwegen in de brief van 15 november 1979 dat er een spoorverdubbeling is gepland op de spoorlijn Gouda-Alphen. Ten ge volge van de verdubbeling zal de mo gelijkheid ontstaan ruimte te bieden voor een aftakking t.b.v. een goede- renspoor voor het bedrijfsterrein Coenecoop. Het te vestigen bedrijf b.v. een goederen distributiecentrum in de noord/west hoek van het ter rein zal dan een rechtstreekse aanslui ting op het spoor kunnen krijgen tevens kunnen zonodig enkele opstel- Eén van de belangrijkste doelstel lingen van het realiseren van Coene coop is het kreëren van arbeids plaatsen (volgens het streekplan is Waddinxveen een sekundair werkge- legenheidscentrum). Het is gezien de ligging van het terrein geenszins uit gesloten dat er een (forse) belang stelling bestaat voor vestiging in de sfeer van de zakelijke dienstver lening, met daaraan verbonden een relatief groot aantal arbeidsplaatsen per ha. sporen in deze hoek gekreëerd wor den. Voorts kan één spoorlijn in de meest westelijk gelegen bestemming ’’verkeer” van het bestemmingsplan worden aangelegd, die eventueel doorgetrokken zou kunnen worden naar de Gouwe. Een koppeling rail transport - industrieterrein - (zo mo gelijk) scheepvaartverkeer zou de kwaliteit van de infrastruktuur ter plaatse aanzienlijk verhogen. Deze mogelijkheid dient te worden opgenomen in het bestemmingsplan, zodat ontwikkelingen die in de toe komst het meest gewenst zullen blij ken te zijn niet onnodig worden ge blokkeerd. Deze elementen zullen een onwen selijke en te hoge verkeersintensi teit op de Apollolaan-aansluiting veroorzaken, af gezien nog van de effekten op de bij de Appollolaan in de buurt liggende woningen aan o.a. de Ringvaart. Door een direkte zui delijke aansluiting op de Kanaaldijk zal althans het verkeer vanaf Rijks weg 12 en 20 (zuidelijk verkeer) eer der geneigd zijn deze aansluiting te gebruiken voor de zuidelijke 70 procent van het terrein, terwijl ook overigens het noordelijke verkeer iets meer gespreid over beide Kanaaldijk- aansluitingen zal toerijden.Indien op of bij de geprojekteerde Appollo- laan-aansluiting zich een calamiteit voordoet met als gevolg dat deze aan sluiting niet meer te gebruiken is, zul len hulpdiensten vanuit Waddinxveen de aansluiting op de Zuidelijke Dwarsweg moeten gebruiken; duide lijk is, dat in zo’n geval een snellere verbinding via een tweede Kanaal- dijk-aansluiting de voorkeur verdient. WADDINXVEEN De gemeente raad gaat in zijn vergadering van vanavond de Wad- dinxveense mevrouw C. Eikelenboom- van Berkel benoemen tot lid van de ge meentelijke commissie voor het markt wezen. Deze benoeming geldt tot 7 sep tember 1982, het tijdstip waarop de nieuwe raad beëdigd wordt. In de commissie voor het marktwezen is een vacature ontstaan doordat me vrouw Verhoef-Schoonderwoerd zich uit deze commissie heeft teruggetrok ken, omdat zij niet langer als repre- sentante van het winkelend publiek op de markt kon worden beschouwd. Inge volge de commissie-reglementen heb ben twee leden in de commissie voor het marktwezen zitting die regelmatig de markt als consumente bezoeken. Het college: ”Wij hebben op 29 april 1981 een advertentie in het Weekblad voor Waddinxveen geplaatst en mensen opgeroepen zich te melden voor deze functie. Mevrouw C. Eikelenboom-van Berkel, wonende te Waddinxveen, Prinses Margrietstraat 16, heeft zich ge meld als regelmatige consumente van de markt en zij wil graag zitting nemen in de commissie voor het marktwezen.” De marktverordening geeft niet duide lijk aan hoe een tussentijdse vacature geregeld moet worden. Wel is duidelijk dat bij een tussentijdse vacature de nieuw benoemde zitting heeft tot het tijdstip waarop de voorgangster zitting had in de marktcommissie. Er bestaat bezwaar tegen art. 7 lid 3 van de voorschriften, voor zover het betreft de te enge omschrijving m.b.t. de toegestane kantoorruimten. Dit artikel laat uitsluitend toe kantoren ten dienste van te vestigen bedrijven. Gezien de werkgelegenheidsaspekten, die bij Coenecoop in het geding zijn, alsmede uit planologische over wegingen, dient een meer flexibi liteit biedende omschrijving te wor den opgenomen. De aansluiting tussen het industrie terrein en de Zuidelijke Dwarsweg loopt tussen twee boerderijen door, die gehandhaafd blijven en tevens vlak langs één daarvan; bovendien zal dit deel van de aansluiting in de prak tijk gebruikt worden voor het tijde lijk stallen van grotere vrachtwagens/ opleggers. Het landelijke karakter van de boerderijenstrook ten zuiden van het industrieterrein gaat hierdoor vol strekt verloren, daargelaten de vraag of het ’’insluiten” van de meest zuid-' oostelijk gelegen boerderij planolo gisch verantwoord i<. Het stallen van grote voertuigen op die plek, maakt het aanzicht van de zuidkant van het industrieterrein (o.a. vanaf Rijksweg 12) onnodig rommelig, hetgeen mede de afschermfunktie van de boerde rijenstrook aantast en het*niveau van het industrieterrein aan die zijde al thans omlaag haalt. De indeling van het netto uitgeef- bare oppervlakte - voor zover gele gen ten zuiden van genoemde zuide lijk geprojekteerde weg - wordt on nodig bemoeilijkt en minder flexibel gemaakt door de doorsnijding van dit oppervlak. Bovendien zouden enige architekto- nisch verantwoord opgezette kan toorruimten aan de oostelijke en de zuidelijke flanken - zonodig af gewisseld met een showroom/kanto- ren - een goede afschermfunktie ver vullen t.o.v. de Victorwijk, alsmede het aanzicht vanaf Rijksw.eg 12, 20 in gunstige zin bevorderen; het niveau van het gehele bedrijfsterrein in het landschap zal aldus omhoog gehaald worden; de qua aanzicht aantrekke lijke bedrijven, hallen e.d. kunnen alsdan als het ware ingepakt worden door deze flanken, zonder dat de aard en de bedoeling van het indus- trie-terrein behoeft te worden aange past (de oppervlakte benodigd voor deze flanken is immers in verhouding tot het gehele terrein betrekkelijk ge ring) het biedt een planologisch aan trekkelijker Coenecoop. De tien aan de Minervalaan en omge ving wonende Waddinxveners zijn eensluidend in hun oordeel, dat voor het bedrijfsterrein gekozen is en blij vend moet worden voor de locatie, zoals deze is aangegeven in het streekplan Zuid Holland Oost 1978. Daar is destijds een heleboel over te doen geweest, en praktisch iedereen heeft zich in die plaats kunnen vin den. Er moeten dan ook wel heel zwaarwichtige redenen zijn, om, dwars hiertegen in, tot een andere opvatting en locatie te komen. De tot nog toe vermelde redenen zijn onvoldoende zwaarwichtig om een dergelijke verandering te kunnen rechtvaardigen. De argumentatie van de gemeente spreekt over het open houden van mogelijkheden voor de toekomst, de oude locatie zou on handig zijn bij de uitgifte, - als dit woord overeind blijft als (mede) doorslaggevende argumentatie, dan doet de streekplan-ontwerper er goed aan, dit, toch wat ouderwetse, woord weer op te nemen in zijn voor de niet-deskundigen welhaast onbegrij pelijke woordenschat. Over de oude streekplan locatie zegt de gemeente voorts dat deze hinderlijk dicht bij de kern en dergelijke ligt. De vraag hierbij is waarom nu wel hinderlijk en destijds niet. Het was op zijn minst ’’handig” geweest dit in de toelichting (proberen) te verklaren. Verondersteld wordt een behoefte ten behoeve van uitplaatsingen Wad dinxveen van 14,5 h.a. De werkelij ke behoefte, alsmede de mogelijk heden van de behoeftigen, beperken zich op dit moment ”op z’n ergst” tot een aantal hectaren. Zeker niet de 14,5, die de gemeente in eerste in stantie stelt, en nadien afzwakt tot 10 h.a. De natuurlijke groei van Wad dinxveen is beperkt; deze beperking rechtvaardigt zeker niet een raming van 10 h.a. industrieterrein conform natuurlijke groei. Planologisch gezien lijkt het beter dat Boskoop voor ei gen uitplaatsing zorgdraagt. Kortom, de door de gemeente voor gestelde oppervlakte past wel binnen het raam harer ambities, doch niet in dat van planologische en bedrijfs economische realiteit. De gemeente Waddinxveen heeft geen netto uit- geefbaar bedrijfsterrein van 16 h.a. nodig. Waddinxveen legt de nadruk op be hoefte ten behoeve van hout- en meubelindustrie, alsmede van trans portactiviteiten. Juist deze factoren worden veelal getroffen door de hui dige economische recessie; het is ir reëel te veronderstellen dat de Wad- dinxveense bedrijven, in deze sec toren werkzaam, zich in groten getale zullen begeven naat het nieuwe be drijfsterrein Coenecoop. Daar is ge woon geen geld voor; ook niet (meer) bij de overheid, als al verondersteld zou worden, dat de gemeente deze verplaatsingen, waarop zij doelt, voor een klein deel, en de landelijke over heid voor een groot deel bekostigd. De gemeente Waddinxveen dient de vraag te beantwoorden, met welke bedrijven er concrete afspraken Eg gen met betrekking tot een verhui zing vanuit de kern van Waddinx veen naar het bedrijfsterrein. De gemeente legt ook de nadruk op de additionele behoefte. Mede gelet op de moeilijkheden in de bouw en thans in praktisch alle sectoren, is het bijzonder de vraag, of de be roepsbevolking die groei doormaakt, die de gemeente thans veronder stelt. Al vele planningen met betrek king tot bevolkingsaanwas en groei beroepsbevolking zijn de laatste jaren volkomen onderuit gegaan. De gemeente Waddinxveen eerst groen hcht voor enig bedrijfs terrein ter plekke te verkrijgen, wan neer de aan te leggen wegen, als weer gegeven op kaart 4 wegenstructuur liggen plangebied, gereed zijn, en van daaruit ontsluiting kan plaatsvinden. De Kanaaldijk heeft en voor de wer ken, benodigd om het bedrijfs terrein bouwrijp te maken, en voor de ontsluiting van het bedrijfsterrein, te weinig ”body”, en verschaft be woners en berijders dezer wegen on rechtmatige en onhandige overlast. Bezwaarden wijzen uw gemeente er tevens op dat het ’’Staatsstuk”, wat vrijvalt door het wegvallen van Rijks weg 3, en door uw gemeente is/kan worden teruggekocht, een uitsteken de locatie heeft voor bedrijfsterrein. Vraagtekens dienen geplaatst te wor den ten aanzien van de economische uitvoerbaarheid en de globale ex- ploitatieberekening van de gemeente. Dit mede in verband met het hierna te vermeldene. Destijds hebben de eigenaren van de onderwerpelijke boerderijen de aan- Eggende agrarische gronden verkocht aan een projectontwikkelingsmaat schappij, met het duideEjke oog merk, dat aldaar woningen gebouwd zouden worden. Bij reaEsering van deze woningen, zou de projectont wikkelingsmaatschappij nog een extra nabetahng doen, zulks mede ter compensatie van na te melden schadefactoren. Het is zorgeloos er ”zo maar” vanuit te gaan dat deze ei genaren van deze boerderijen tegen een bedrijfsterrein geen bezwaar hebben. De verkoopbaarheid en/of exploitatiemogelijkheid van de res terende gebouwen wordt uitermate twijfelachtig. Met betrekking tot industrielawaai dienen in ieder geval a-inrichtingen te worden uitgesloten. Voor eigen en additionele behoefte is dit niet nodig. Indien nu wordt besloten dat bedrij ven die de bedoelde zonegrens over schrijden geweerd dienen te worden, behoeft ook het hoofd niet gebroken te worden over zwaarwegende rede nen, op grond waarvan een hogere ge luidsbelasting kan worden toege staan. Bedrijven opgesomd in catego rie 5 van de staat van inrichtingen dienen geweerd te worden. Noch voor eigen, noch voor additionele behoefte is deze opname noodza- keEjk. Het urgentie element is niet, danwel slechts Voor een zeer klein gedeelte aanwezig en hangt af van de mate waarin Waddinxveense bedrijven be reid en in staat zijn naar Coenecoop te verhuizen. En dit is, voorzover de huidige informatie strekt, slechts één enkeling. Het hele plan en beschrij ving ademt trouwens een bijzonder - te groot - blijk van vertrouwen in eigen kunnen, economische ontwik - keEng en/of groei, zulks ten on rechte. Er wordt zomaar vanuit ge gaan, dat onteigeningsbevoegdheid zal worden verkregen, en dat derhal ve onteigend kan worden. De ge meente moet weten, dat onteigening van gronden, bestemd voor industrie terrein, bij een beetje behoorhjke tegenspeler in de vorm van de eige naar van de grond, een toch wat moeiEjke zaak is. Er is reden te ver- ondersteUen dat Central Beheer van wanten weet. Ook uit praktische overwegingen is het dus beter het wat de locatie van het bedrijfsterrein be treft het maar bij ”het oude” te la ten is locatie streekplan. Overigens vereist ook een goede planologische opzet, dat de resteren de gebouwen en stroken grond van de agrariërs worden ’’meegenomen” in het bedrijfsterrein, als dat daar al zou komen, quod non. Het betrek ken tot het miheu zal de wijziging van dit weidegebied in industrieter rein voor de bewoners van Waddinx veen een sterke verarming zijn. Komende van het centrum van Wad dinxveen naar het recreatiegebied het Weegje over de Kanaaldijk gaat men langs ca. 5 km. weidegebied met rijke flora en fauna. Bij reaEsering van dit gebied als industrieterrein wordt dan vrijwel een groot industriegebied Waddinxveen-Gouda gevormd; en kan men derhalve ons recreatiege bied bereiken langs industriën. On getwijfeld zal het te loor gaan van dit gebied invloed hebben op de fauna van het zo moeizaam en kostbare ge bied het Weegje. Van een handha ving van enig groene hart tussen Wad dinxveen en Gouda is dan vrijwel géén sprake meer. De bewoners van Zuid-Waddinxveen ca. 3 km. verwijderd van het centrum hebben vele jaren elke gemeenschaps-. WADDINXVEEN B. en W. hebben de vanavond vergaderende gemeente raad voorgesteld de beslissing omtrent de vaststelling van het bestemmingsp lan Coenecoop te verdagen. Zoals bekend heeft het ontwerp- bestemmingsplan ’’Bedrijfsterrein Coe necoop” met ingang van 2 april gedu rende een maand voor een ieder ter ge meentesecretarie ter inzage gelegen. Van de mogelijkheid tot het indienen van bezwaren heeft een 14-tal (rechts- )personen gebruik gemaakt. Op grond van het bepaalde in de Wet op de Ruimtelijke Ordening dient de raad binnen 3 maanden na afloop van de termijn van ter inzagelegging te be slissen omtrent de vaststelling van het bestemmingsplan. De beslissing kan éénmaal voor ten hoogste drie maan den worden verdaagd. Het onderzoek van de bezwaarschriften en de voorbe reiding voor de vaststelling van het plan zullen niet kunnen worden afgerond binnen de bedoelde eerste drie maan den, zulks onder andere tengevolge van het komende zomerreces.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1981 | | pagina 17