I
Minervalaan-bewoners zien niets
in een ’’Coenecoop” voor de deur
Mevrouw C.
Eikelenboom
nieuw lid
marktcommissie
Tegen ontwerp-bestemmingsplan veertien bezwaarschriften
Een boekenbon?
Beslissing over
Coenecoop
uitgesteld
ONTSLUITING
PAN EUROHOME
GOOTHOOGTE
KANTOREN
VERKEERSTECHNISCH
WERKGELEGENHEID
PLANOLOGISCH
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 17 JUNI 1981
PLANOLOGISCH-
STEDEBOUWKUNDIG
BOEKHANDEL VELDWIJK BV
Passage 53 - Telefoon 01828-2620
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniii
NIET SEIZOENGEBONDEN!
de I
RAILVERBLNDING
ippel (Mi-
D.C. v/d Bijl (Minerva-
.A. van Berkesteijn (Mi
en J J. Gerts (Ringvaart-
EN - Tet;en het ontwerp bestemmingsplan Coe-
gesitueera langs de Kanaaldijk en bruto 23 hectare
J i een veertiental bezwaarschriften inge
diend. Ze zijn afkomstig van NV Nederlandse Gasunie, Neder
landse Spoorwegen, groothandel in bloemen en planten C.G. Go-
rissen van de Zuidelijke Dwarsweg 5 in Moordrecht, Pan Euro
home Nederland BV en Mrs. La Gro c.s. namens G.C. Sliedrecht
(woonark Wetterwille, St. Victorstraat), J.A. Compeer (Minerva
laan 13), M.G. Compeer (Kanaalweg 6), C.R. Boonstoppel (Mi-
nervalaan 9), I. Blonk (Minervalaan 11), F
laan 7), H. v/d Pool (Minervalaan 5),J.W„
nervalaan 3), C.J. Mol (Minervalaan 1) en
singel 1).
WADDINXVEEN
necoop, dat is
bedrijfsterrein omvat, zijn
diend. Ze zijn afkomstig
k
o-
dient
jrs-
i
ix-
g-
7,
ig
JO
d.
n,
3
fl.
Pan Eurohome Nederland BV, be
langrijke eigenaar van 23 hectare in
Coenecoop, heeft via haar beleggings
maatschappij Copima BV in Am
sterdam bezwaar laten aantekenen
tegen het ontwerp-bestemmingsplan.
De bezwaren komen hier op neer:
De zuidelijk gelegen ontsluiting aan
sluitend op de Zuidelijke Dwarsweg
achten wij uit verschillende oogpun
ten minder wenselijk en bovendien
onnodig. De bezwaren berusten op
planologisch-stedenbouwkundige en
verkeerstechnische, daarmee verbon
den efficiency overwegingen. De
voorkeur gaat uit naar een tweede
aansluiting op de Kanaaldijk d.m.v.
het doortrekken van de meest zui
delijk geprojekteerde zuid west -
noord oost weg in het bestemmings
plan.
De geprojekteerde aansluiting op de
Zuidelijke Dwarsweg brengt voor het
verkeer komend vanaf o.a. Rijksweg
12 en 20 onnodig extra bochtenwerk
met zich mee; o.a. in verband hier
mede en mede gezien de ligging van
de geprojekteerde noordelijke aan
sluiting, is het waarschijnlijk dat dit
zelfde verkeer, voor zover bestemd
voor bedrijven gelegen in de noorde
lijke 70 procent van het indus
trieterrein, een voorkeur gaat verto
nen voor de aansluiting ter hoogte
van de Appollolaan, daarbij moet in
aanmerking worden genomen dat het
verkeer vanuit de noordzijde - bij de
huidige geplande ontsluitingsstruk-
tuur - in ieder geval nagenoeg uit
sluitend de Appollolaan - aansluiting
zal gaan gebruiken, gezien het feit
dat dit verkeer niet geneigd zal zijn
via de Zuidelijke Dwarsweg om te
rijden.
Deze goothoogte is te laag; de erva
ring leert, dat bedrijven werken met
portaalkranen (van b.v. 20 m’ breed),
bevestigd aan de konstruktie, dus-van
wand tot wand. Bij een maximale
goothoogte van 10 meter zou dit be
tekenen dat de kranen op ca. 9 m’
boven de vloer moeten worden aan
gebracht en dus maar ca. 7 a 8 m’
hijshoogte hebben. Wanneer er wordt
gewerkt met containers die gestapeld
worden of indien er b.v. goederen
met grote hoogte worden gefabri
ceerd, c.q. opgeslagen, is deze hijs
hoogte echter veel te gering. In zulke
gevallen zal de goothoogte op 15 m’
moeten kunnen worden gebracht.
Het is duidelijk dat het primair gaat
om de ontwikkeling van een indus
trieterrein en niet om een kantoor-
terrein. Dit neemt niet weg dat het
gezien het bovenstaande wenselijk is
met name aan de noord-oostrand
en de west-zuidrand van het Bestem
mingsplan de mogelijkheid voor ves
tiging van een aantal bedrijven uit
de sfeer van de zakelijke dienstver
lening niet bij voorbaat uit te slui
ten; het zou betreurenswaardig zijn
indien B. en W. als zich een dergelijke
grote verbruiker aandient die de kre-
atie van een fors aantal arbeidsplaat
sen met zich mee zou brengen, op
grond van een te enge formulering in
de voorschriften een ’’neen” zou
moeten verkopen.
voorziening moeten ontberen, win
kels, scholen, kerken, sportaccomo-
daties, enz. Deze ontberingen werden
veelal psychologisch gecompenseerd
met het wonen in en nabij een wei
degebied tussen Gouda en Kanaal.
Bij het wijzigen van dit gebied in
industrieterrein blijven alle ontberin
gen zoals genoemd gehandhaaft,
maar de compensatie van de natuur
is verdwenen.
Economisch gezien is de grondslag
van Coenecoop zeer ongeschikt voor
industrieterrein. De bodem is zeer
slap, de grondverbetering alsmede
het onderhoud zal veel geld kosten.
Het ware aan te bevelen dergelijke
gebieden meer te realisreen op be
tere, steviger gronden. De praktische
gevolgen van de slappe bodem kunt
U in Waddinxveen-Zuid met een
droeve blik aanschouwen. Bovendien
is een dergelijk klein industriege
bied 16 h.a. nauwelijks - met in acht
name van bijbehorend wegennet -
enigzins rendabel te exploiteren en
zal de gemeenschap veel geld blijven
kosten; vele voorzieningen ten alge
mene nutte zullen niet uitgevoerd
kunnen worden door de financiële
’’opslok” van dit plan. Bovendien
hebben de gemeenten de eerstko
mende jaren al veel minder bijdrage
te verwachten uit de Rijks- en/of
Provinciale kas.
In het kader van het overleg ex art. 8
van het besluit op de R.Ö. schrijft
de Nederlandse Spoorwegen in de
brief van 15 november 1979 dat er
een spoorverdubbeling is gepland op
de spoorlijn Gouda-Alphen. Ten ge
volge van de verdubbeling zal de mo
gelijkheid ontstaan ruimte te bieden
voor een aftakking t.b.v. een goede-
renspoor voor het bedrijfsterrein
Coenecoop. Het te vestigen bedrijf
b.v. een goederen distributiecentrum
in de noord/west hoek van het ter
rein zal dan een rechtstreekse aanslui
ting op het spoor kunnen krijgen
tevens kunnen zonodig enkele opstel-
Eén van de belangrijkste doelstel
lingen van het realiseren van Coene
coop is het kreëren van arbeids
plaatsen (volgens het streekplan is
Waddinxveen een sekundair werkge-
legenheidscentrum). Het is gezien de
ligging van het terrein geenszins uit
gesloten dat er een (forse) belang
stelling bestaat voor vestiging in de
sfeer van de zakelijke dienstver
lening, met daaraan verbonden een
relatief groot aantal arbeidsplaatsen
per ha.
sporen in deze hoek gekreëerd wor
den. Voorts kan één spoorlijn in de
meest westelijk gelegen bestemming
’’verkeer” van het bestemmingsplan
worden aangelegd, die eventueel
doorgetrokken zou kunnen worden
naar de Gouwe. Een koppeling rail
transport - industrieterrein - (zo mo
gelijk) scheepvaartverkeer zou de
kwaliteit van de infrastruktuur ter
plaatse aanzienlijk verhogen.
Deze mogelijkheid dient te worden
opgenomen in het bestemmingsplan,
zodat ontwikkelingen die in de toe
komst het meest gewenst zullen blij
ken te zijn niet onnodig worden ge
blokkeerd.
Deze elementen zullen een onwen
selijke en te hoge verkeersintensi
teit op de Apollolaan-aansluiting
veroorzaken, af gezien nog van de
effekten op de bij de Appollolaan in
de buurt liggende woningen aan o.a.
de Ringvaart. Door een direkte zui
delijke aansluiting op de Kanaaldijk
zal althans het verkeer vanaf Rijks
weg 12 en 20 (zuidelijk verkeer) eer
der geneigd zijn deze aansluiting
te gebruiken voor de zuidelijke 70
procent van het terrein, terwijl ook
overigens het noordelijke verkeer iets
meer gespreid over beide Kanaaldijk-
aansluitingen zal toerijden.Indien op
of bij de geprojekteerde Appollo-
laan-aansluiting zich een calamiteit
voordoet met als gevolg dat deze aan
sluiting niet meer te gebruiken is, zul
len hulpdiensten vanuit Waddinxveen
de aansluiting op de Zuidelijke
Dwarsweg moeten gebruiken; duide
lijk is, dat in zo’n geval een snellere
verbinding via een tweede Kanaal-
dijk-aansluiting de voorkeur verdient.
WADDINXVEEN De gemeente
raad gaat in zijn vergadering van
vanavond de Wad-
dinxveense mevrouw C. Eikelenboom-
van Berkel benoemen tot lid van de ge
meentelijke commissie voor het markt
wezen. Deze benoeming geldt tot 7 sep
tember 1982, het tijdstip waarop de
nieuwe raad beëdigd wordt.
In de commissie voor het marktwezen is
een vacature ontstaan doordat me
vrouw Verhoef-Schoonderwoerd zich
uit deze commissie heeft teruggetrok
ken, omdat zij niet langer als repre-
sentante van het winkelend publiek op
de markt kon worden beschouwd. Inge
volge de commissie-reglementen heb
ben twee leden in de commissie voor
het marktwezen zitting die regelmatig
de markt als consumente bezoeken.
Het college: ”Wij hebben op 29 april
1981 een advertentie in het Weekblad
voor Waddinxveen geplaatst en mensen
opgeroepen zich te melden voor deze
functie. Mevrouw C. Eikelenboom-van
Berkel, wonende te Waddinxveen,
Prinses Margrietstraat 16, heeft zich ge
meld als regelmatige consumente van
de markt en zij wil graag zitting nemen
in de commissie voor het marktwezen.”
De marktverordening geeft niet duide
lijk aan hoe een tussentijdse vacature
geregeld moet worden. Wel is duidelijk
dat bij een tussentijdse vacature de
nieuw benoemde zitting heeft tot het
tijdstip waarop de voorgangster zitting
had in de marktcommissie.
Er bestaat bezwaar tegen art. 7 lid 3
van de voorschriften, voor zover het
betreft de te enge omschrijving m.b.t.
de toegestane kantoorruimten. Dit
artikel laat uitsluitend toe kantoren
ten dienste van te vestigen bedrijven.
Gezien de werkgelegenheidsaspekten,
die bij Coenecoop in het geding
zijn, alsmede uit planologische over
wegingen, dient een meer flexibi
liteit biedende omschrijving te wor
den opgenomen.
De aansluiting tussen het industrie
terrein en de Zuidelijke Dwarsweg
loopt tussen twee boerderijen door,
die gehandhaafd blijven en tevens
vlak langs één daarvan; bovendien zal
dit deel van de aansluiting in de prak
tijk gebruikt worden voor het tijde
lijk stallen van grotere vrachtwagens/
opleggers. Het landelijke karakter van
de boerderijenstrook ten zuiden van
het industrieterrein gaat hierdoor vol
strekt verloren, daargelaten de vraag
of het ’’insluiten” van de meest zuid-'
oostelijk gelegen boerderij planolo
gisch verantwoord i<. Het stallen van
grote voertuigen op die plek, maakt
het aanzicht van de zuidkant van het
industrieterrein (o.a. vanaf Rijksweg
12) onnodig rommelig, hetgeen mede
de afschermfunktie van de boerde
rijenstrook aantast en het*niveau van
het industrieterrein aan die zijde al
thans omlaag haalt.
De indeling van het netto uitgeef-
bare oppervlakte - voor zover gele
gen ten zuiden van genoemde zuide
lijk geprojekteerde weg - wordt on
nodig bemoeilijkt en minder flexibel
gemaakt door de doorsnijding van dit
oppervlak.
Bovendien zouden enige architekto-
nisch verantwoord opgezette kan
toorruimten aan de oostelijke en de
zuidelijke flanken - zonodig af
gewisseld met een showroom/kanto-
ren - een goede afschermfunktie ver
vullen t.o.v. de Victorwijk, alsmede
het aanzicht vanaf Rijksw.eg 12, 20 in
gunstige zin bevorderen; het niveau
van het gehele bedrijfsterrein in het
landschap zal aldus omhoog gehaald
worden; de qua aanzicht aantrekke
lijke bedrijven, hallen e.d. kunnen
alsdan als het ware ingepakt worden
door deze flanken, zonder dat de
aard en de bedoeling van het indus-
trie-terrein behoeft te worden aange
past (de oppervlakte benodigd voor
deze flanken is immers in verhouding
tot het gehele terrein betrekkelijk ge
ring) het biedt een planologisch aan
trekkelijker Coenecoop.
De tien aan de Minervalaan en omge
ving wonende Waddinxveners zijn
eensluidend in hun oordeel, dat voor
het bedrijfsterrein gekozen is en blij
vend moet worden voor de locatie,
zoals deze is aangegeven in het
streekplan Zuid Holland Oost 1978.
Daar is destijds een heleboel over te
doen geweest, en praktisch iedereen
heeft zich in die plaats kunnen vin
den. Er moeten dan ook wel heel
zwaarwichtige redenen zijn, om,
dwars hiertegen in, tot een andere
opvatting en locatie te komen. De
tot nog toe vermelde redenen zijn
onvoldoende zwaarwichtig om een
dergelijke verandering te kunnen
rechtvaardigen. De argumentatie van
de gemeente spreekt over het open
houden van mogelijkheden voor de
toekomst, de oude locatie zou on
handig zijn bij de uitgifte, - als dit
woord overeind blijft als (mede)
doorslaggevende argumentatie, dan
doet de streekplan-ontwerper er goed
aan, dit, toch wat ouderwetse, woord
weer op te nemen in zijn voor de
niet-deskundigen welhaast onbegrij
pelijke woordenschat. Over de oude
streekplan locatie zegt de gemeente
voorts dat deze hinderlijk dicht bij
de kern en dergelijke ligt. De vraag
hierbij is waarom nu wel hinderlijk
en destijds niet. Het was op zijn
minst ’’handig” geweest dit in de
toelichting (proberen) te verklaren.
Verondersteld wordt een behoefte
ten behoeve van uitplaatsingen Wad
dinxveen van 14,5 h.a. De werkelij
ke behoefte, alsmede de mogelijk
heden van de behoeftigen, beperken
zich op dit moment ”op z’n ergst”
tot een aantal hectaren. Zeker niet de
14,5, die de gemeente in eerste in
stantie stelt, en nadien afzwakt tot
10 h.a. De natuurlijke groei van Wad
dinxveen is beperkt; deze beperking
rechtvaardigt zeker niet een raming
van 10 h.a. industrieterrein conform
natuurlijke groei. Planologisch gezien
lijkt het beter dat Boskoop voor ei
gen uitplaatsing zorgdraagt.
Kortom, de door de gemeente voor
gestelde oppervlakte past wel binnen
het raam harer ambities, doch niet
in dat van planologische en bedrijfs
economische realiteit. De gemeente
Waddinxveen heeft geen netto uit-
geefbaar bedrijfsterrein van 16 h.a.
nodig.
Waddinxveen legt de nadruk op be
hoefte ten behoeve van hout- en
meubelindustrie, alsmede van trans
portactiviteiten. Juist deze factoren
worden veelal getroffen door de hui
dige economische recessie; het is ir
reëel te veronderstellen dat de Wad-
dinxveense bedrijven, in deze sec
toren werkzaam, zich in groten getale
zullen begeven naat het nieuwe be
drijfsterrein Coenecoop. Daar is ge
woon geen geld voor; ook niet (meer)
bij de overheid, als al verondersteld
zou worden, dat de gemeente deze
verplaatsingen, waarop zij doelt, voor
een klein deel, en de landelijke over
heid voor een groot deel bekostigd.
De gemeente Waddinxveen dient de
vraag te beantwoorden, met welke
bedrijven er concrete afspraken Eg
gen met betrekking tot een verhui
zing vanuit de kern van Waddinx
veen naar het bedrijfsterrein.
De gemeente legt ook de nadruk op
de additionele behoefte. Mede gelet
op de moeilijkheden in de bouw en
thans in praktisch alle sectoren, is
het bijzonder de vraag, of de be
roepsbevolking die groei doormaakt,
die de gemeente thans veronder
stelt. Al vele planningen met betrek
king tot bevolkingsaanwas en groei
beroepsbevolking zijn de laatste jaren
volkomen onderuit gegaan.
De gemeente Waddinxveen
eerst groen hcht voor enig bedrijfs
terrein ter plekke te verkrijgen, wan
neer de aan te leggen wegen, als weer
gegeven op kaart 4 wegenstructuur
liggen plangebied, gereed zijn, en van
daaruit ontsluiting kan plaatsvinden.
De Kanaaldijk heeft en voor de wer
ken, benodigd om het bedrijfs
terrein bouwrijp te maken, en voor
de ontsluiting van het bedrijfsterrein,
te weinig ”body”, en verschaft be
woners en berijders dezer wegen on
rechtmatige en onhandige overlast.
Bezwaarden wijzen uw gemeente er
tevens op dat het ’’Staatsstuk”, wat
vrijvalt door het wegvallen van Rijks
weg 3, en door uw gemeente is/kan
worden teruggekocht, een uitsteken
de locatie heeft voor bedrijfsterrein.
Vraagtekens dienen geplaatst te wor
den ten aanzien van de economische
uitvoerbaarheid en de globale ex-
ploitatieberekening van de gemeente.
Dit mede in verband met het hierna
te vermeldene.
Destijds hebben de eigenaren van de
onderwerpelijke boerderijen de aan-
Eggende agrarische gronden verkocht
aan een projectontwikkelingsmaat
schappij, met het duideEjke oog
merk, dat aldaar woningen gebouwd
zouden worden. Bij reaEsering van
deze woningen, zou de projectont
wikkelingsmaatschappij nog een
extra nabetahng doen, zulks mede
ter compensatie van na te melden
schadefactoren. Het is zorgeloos er
”zo maar” vanuit te gaan dat deze ei
genaren van deze boerderijen tegen
een bedrijfsterrein geen bezwaar
hebben. De verkoopbaarheid en/of
exploitatiemogelijkheid van de res
terende gebouwen wordt uitermate
twijfelachtig.
Met betrekking tot industrielawaai
dienen in ieder geval a-inrichtingen te
worden uitgesloten. Voor eigen en
additionele behoefte is dit niet nodig.
Indien nu wordt besloten dat bedrij
ven die de bedoelde zonegrens over
schrijden geweerd dienen te worden,
behoeft ook het hoofd niet gebroken
te worden over zwaarwegende rede
nen, op grond waarvan een hogere ge
luidsbelasting kan worden toege
staan. Bedrijven opgesomd in catego
rie 5 van de staat van inrichtingen
dienen geweerd te worden. Noch
voor eigen, noch voor additionele
behoefte is deze opname noodza-
keEjk.
Het urgentie element is niet, danwel
slechts Voor een zeer klein gedeelte
aanwezig en hangt af van de mate
waarin Waddinxveense bedrijven be
reid en in staat zijn naar Coenecoop
te verhuizen. En dit is, voorzover de
huidige informatie strekt, slechts één
enkeling. Het hele plan en beschrij
ving ademt trouwens een bijzonder -
te groot - blijk van vertrouwen in
eigen kunnen, economische ontwik -
keEng en/of groei, zulks ten on
rechte. Er wordt zomaar vanuit ge
gaan, dat onteigeningsbevoegdheid
zal worden verkregen, en dat derhal
ve onteigend kan worden. De ge
meente moet weten, dat onteigening
van gronden, bestemd voor industrie
terrein, bij een beetje behoorhjke
tegenspeler in de vorm van de eige
naar van de grond, een toch wat
moeiEjke zaak is. Er is reden te ver-
ondersteUen dat Central Beheer van
wanten weet. Ook uit praktische
overwegingen is het dus beter het wat
de locatie van het bedrijfsterrein be
treft het maar bij ”het oude” te la
ten is locatie streekplan.
Overigens vereist ook een goede
planologische opzet, dat de resteren
de gebouwen en stroken grond van
de agrariërs worden ’’meegenomen”
in het bedrijfsterrein, als dat daar al
zou komen, quod non. Het betrek
ken tot het miheu zal de wijziging
van dit weidegebied in industrieter
rein voor de bewoners van Waddinx
veen een sterke verarming zijn.
Komende van het centrum van Wad
dinxveen naar het recreatiegebied het
Weegje over de Kanaaldijk gaat men
langs ca. 5 km. weidegebied met rijke
flora en fauna. Bij reaEsering van dit
gebied als industrieterrein wordt dan
vrijwel een groot industriegebied
Waddinxveen-Gouda gevormd; en
kan men derhalve ons recreatiege
bied bereiken langs industriën. On
getwijfeld zal het te loor gaan van dit
gebied invloed hebben op de fauna
van het zo moeizaam en kostbare ge
bied het Weegje. Van een handha
ving van enig groene hart tussen Wad
dinxveen en Gouda is dan vrijwel
géén sprake meer.
De bewoners van Zuid-Waddinxveen
ca. 3 km. verwijderd van het centrum
hebben vele jaren elke gemeenschaps-.
WADDINXVEEN B. en W. hebben
de vanavond vergaderende gemeente
raad voorgesteld de beslissing omtrent
de vaststelling van het bestemmingsp
lan Coenecoop te verdagen.
Zoals bekend heeft het ontwerp-
bestemmingsplan ’’Bedrijfsterrein Coe
necoop” met ingang van 2 april gedu
rende een maand voor een ieder ter ge
meentesecretarie ter inzage gelegen.
Van de mogelijkheid tot het indienen
van bezwaren heeft een 14-tal (rechts-
)personen gebruik gemaakt.
Op grond van het bepaalde in de Wet
op de Ruimtelijke Ordening dient de
raad binnen 3 maanden na afloop van
de termijn van ter inzagelegging te be
slissen omtrent de vaststelling van het
bestemmingsplan. De beslissing kan
éénmaal voor ten hoogste drie maan
den worden verdaagd. Het onderzoek
van de bezwaarschriften en de voorbe
reiding voor de vaststelling van het plan
zullen niet kunnen worden afgerond
binnen de bedoelde eerste drie maan
den, zulks onder andere tengevolge van
het komende zomerreces.