1 Met James Bond de wereld rond BLIK FILM BLIK FILM Hl ■F fi fig F A J lilll J SP®?- F 41 I C - jBSA 'i de gouwe koerier Is r W - T - i F J /zeep# 24 JUNI 1981 981 snd IE r>g a door C.N. Stolwijk <t vervolg op een van de volgende pag. ’Roger Moore als 007 in een karakte ristieke houding. Topoi en Moore konden hun lach niet inhouden hij de opnamen 'Tor your eyes only’. van snelle aktie en ongelooflijke spek- taculaire verwikkelingen geworpen te worden gedomineerd door het sym bool dat daar garant voor staat...Ja mes Bond. Of je hem nu bevalt of tegenstaat, Fle ming’s fiere superheld verbreekt lan delijke grenzen en heeft internationaal minstens zoveel te betekenen als bijv. Sherlock Holmes of Robin Hood. 3an let, uit rui len .k. >.v. 6, 28 loe- aan >67. et 190 ast t iplo □ed 35. De succesformule Eén van de belangrijkste redenen waarom.de Bondfilms zo’n wereldwij de reputatie genieten is dat zij pure ci nema vertegenwoordigen in die zin dat het in grote mate visuele films zijn. Toen 'Dr. No’ werd uitgebracht was de produktie uniek vanwege het feit dat het een van de eerste films was die de techniek van de t.v.-commercials overnam. Non-stop actie en een snelle montage verblindde als het ware het 12 juli a.s. is het weer zover. Miljoenen fans van het fenomeen James Bond, Igeheimagent 007, kunnen dan het [twaalfde Bond-avontuur getiteld ’For Your Eyes Only’ gaan zien dat haar première zal beleven in een zeer groot aantal theaters verspreid over heel Ne- derland waaronder Eurocinema te Alphen aan den Rijn. Daarmee wordt een traditie van de Britse filmindustrie onderhouden. Een traditie die zich I naar het zich laat aanzien steeds moei- lijker laat voortzetten. Reeds 19 jaar lang vermaken ontelbare bioskoopgangers over de gehele we- reld zich met de onwaarschijnlijke en [juist daarom zo aantrekkelijke avon- turen van de superspy die zich op zijn [beurt ook over de hele aardbol ver- plaatst, daarbij gebruik makend van de meest ingenieuze vervoermiddelen [voorzien van speciale mogelijkheden [gericht op het onschadelijk maken van de klassieke booswicht. Zo was Mr. |Bond in zijn eerste avontuur ’Dr.No’ [uit 1962 o.a. in Jamaica en in zijn [tweede ’From Russia with love’ in Ve- netië en Istanbul. In zijn latere missies werd het hem moeilijk gemaakt in Ja- pan, Zwitserland, de Bahama’s, Por tugal en New Orleans. In zijn laatste, ’Moonraker’zocht Bond het zelfs ho- ger op, in de ruimte. Als James Bond in aktie komt, gebeurt het daar waar de meesten van ons ooit nog eens heen [willen op vakantie al was het alleen maar even naar Las Vegas (’Diamonds are Forever’), Egypte (’The Spy who loved me’) of Hong Kong (’The Man [with the golden gun’). Geruststellend is het misschien te weten dat voor de 17e Bond-film ’Diamonds are forever’ ons eigen Amsterdam als lokatie dien- de voor een behoorlijk aantal scènes. Die verre en daardoor dure lokaties I zijn een duidelijk psychologisch on- derdeel van de succesformule die niet kapot te krijgen is. ‘vi Begin oek wordt zwart. Een ritmische felle tc en vult het theater waar- een aantal witte vlekken zich over "et doek bewegen op de maat van de ""■ziek. Eén vlek wordt groter en we merken plotseling dat we in een tele- jeopisch veld kijken. Een man loopt “innen het bereik van het veld dal hem vo|gt Hij draait om, knielt met één Wie is James Bond? I De geestelijke vader van agent 007 is I lan Fleming, een in 1908 geboren En- I gelsman die ervan droomde een diplo- I matenkarrière op te bouwen, compleet met chique cocktailparties. Hij wilde journalist worden, werkte bij ’The Ti jmes’, maar belandde als vrijwilliger bij de marine in oorlogstijd en ver- Iwierf uiteindelijk de rang van ’Com- jmander’. Hij was daarbij de persoon- I lijke assistent van de Chef der geheime I Dienst. Toen de oorlog over was keer- de hij met veel talenkennis en voorzien [van een rijke ervaring opgedaan in I spionage-sferen terug naar zijn villa I ,’Golden-eye’ in Jamaica en begon aan een serie romans waarvan hij de uit- werking op dat moment niet had wil- I len geloven. Zijn eerste roman ’Casino I Royale’ werd meteen een bestseller. I De held die hij daarmee lanceerde luisterde naar de naam Bond, James Bond. De volgende persoonsgegevens I hebben op zijn persoon betrekking, I zoals die voorkomt in de boeken van I Fleming. Naam: Bond, James. Leng- jte: 1.83 cm, gewicht: 76 kg, slank, logen: blauw. Haar: zwart(l). Heeft lit- 1 teken op rechterwang en linkerschou- Ider, goed sportman, scherpschutter, bokser, messenwerper, gebruikt nooit leen schuilnaam, spreekt Frans en Duits, is verslaafd aan sigaretten. Zwakheden: alcohol, doch niet over- vloedig en vrouwen. Neemt geen I steekpenningen aan. I De aanduiding ’007’ slaat op een ver- I gunning tot doden, indien noodzake- I lijk. James Bond werd als produkt van I de fantasie van Fleming een goudmijn- I tje voor de producers Albert R. Broc- I coli en Harry Saltzman toen zij in 1962 bescheiden begonnen met de verfil- I ming van ’Dr. No’ alias Joseph Wise- Iman, een van een stalen klauw voor- Ihene Chinese doctor die op het afgele iden eilandje Crab Key nabij Jamaica |in zijn laboratorium door de Verenig- 1de Staten gelanceerde raketten uit hun baan probeert te halen en hen richt op doelen in Rusland teneinde een wereld-' oorlog te ontketenen. Duidelijk werd l--n Oost-West sfeer geschapen waar- l-ij de georganiseerde misdaad vere- Ijtigd in het imperium SPECTRE hoog lm het vaandel stond. Dit was er de oorzaak van dat James Bond films niet vertoond mochten worden in Rus land, omdat zij politiek gevaarlijk zouden zijn. lan Lancaster Fleming stierf tenslotte |op 12 augustus 1964 aan een hartin- 1 wkt, volgepompt met alcohol en ni- “otine, na een lange serie spy-stories *aar\an er nu nog slechts één over- 1 blijft na de verfilming van ’For your Eyes Only’ nl. ’Octopussy’. De laatste drie Bond-films komen trouwens in jet geheel niet overeen met het boek. I Dat komt omdat veel nieuwe ideeën de ’erouderde uit de boeken vervingen er er onnoemelijk veel werd bijverzon- ien door scenarioschrijvers als Ri- thard Maibaum. Spion met stijl James Bond wordt met de meest ge raffineerde apparaatjes uitgerust voor zijn gevaarlijke missies die hem een bepaalde stijl meegeven. lan Fleming verschafte hem in zijn eerste roman ’Casino Royale’ een Baretta Model 950 B, kaliber 6,35 mm en 300 gram zwaar. Het is een klein pistooltje dat hem nooit in de steek liet en later ver vangen werd door een Walther PPK op bevel van Bond’s superieur M. An dere voorbeelden van Bond’s finesse in stijl is ook de 4,5 liter Continental- Bentley die hij in de meeste boeken van Fleming rijdt: een speciale uitvoe ring met een 6-cilinder motor en kom- pressor. In ’Goldfinger’ was het de Aston Marin DB III die voor een stijl vol transportmiddel zorgde en ook de Lotus Esprit (tegenwoordig te koop voor 110.235,-) annex duikboot uit ’The Spy who loved me’ mocht er zijn. Bond’s favourite drink is een Wodka- Martini ’shaken not stirred’. Alles wat Bond deed, at of dronk werd in de ja- ren ’65-’66 pure mode. Een ware in dustrie wierp zich op de koopgrage be gerige fans die zich wilden identifice ren met hun superheld. De ’Bondites’ werd de rage destijds genoemd en arti kelen als Bond-smokings in witte Panama-stof, Bond-sokken, Bond- dassen, Bond-schoenen. Bond-vesten, Bond-koffers, Bond-speelgoed, Bond- aanstekers in de vorm van een pistool, speldjes en zelfs Bond-BH’s gingen grif over de toonbank. Miljoenen zijn eraan verdiend. Harry Saltzman koos Sean Connery destijds vanwege zijn manier van lo pen, licht als een kat volgens Saltz man. Zijn schotse accent en zijn zware wenkbrauwen (in de latere films gek nipt) gaven hem een nogal wild voor komen. Dat was het geluk van de in 1930 geboren Schot die echter na vijf maal Bond te hebben gespeeld stopte met de rol. Toch is voor velen juist die beginperiode het meest indrukwek kend geweest, want met zijn naam re fereert men nog steeds naar ’de enige echte James Bond’. Toen Connery na ’You only live twice’ in 1967 liet weten dat hij niet meer wilde mocht een sala risverhoging niet meer baten en was het zoeken naar een geschikte opvol ger. Het werd de Australische dress- man George Lazanby die met zijn rol een sprong maakte van reklamespots naar wereldfaam. Maar hij sprong mis. ’On her Majesty’s secret service’ bleek geen overweldigend succes en aangezien men niets anders gewend was bij United Artists, de produktie- maatschappij die alle rechten heeft voor wat Bond betreft, ging Lazenby met permanent verlof, hoewel hij slechts een bescheiden salaris vroeg. Zonder veel goede moed werd tenslot te nog eenmaal een beroep gedaan op Connery om de eer te redden. Sportief nam hij het aanbod aan maar alleen als een bepaald percentage van de op brengst werd geschonken aan een Schots weeshuis waar hij persoonlijke bindingen mee had. Liefdadigheid dus. ’Diamond are Forever’ starring Sean Connery werd het nog eenmaal, maar toen. Zoeken en nog eens zoeken was het naar een vervanger die het pu bliek wél zou accepteren. Verschillen de screentests werden afgenomen en uiteindelijk kwam Roger Moore, ex saint, ex-Versierder en ex-lvanhoe uit de bus rollen. Moore was, is, en blijft een ironisch figuur en is ervan over tuigd dat een ander hem even goed kan vervangen. Dat dit niet de mening is van de procuders is duidelijk nu Moore (52) er na ’Live and let die’, ’The Man with the golden gun’, ’The spy who loved me’, ’Moonraker’ en dan nu ’For Your Eyes Only’ er defi nitief mee stopt. Zijn naam is goud waard. ’He has lisence to succeed’, zeggen insiders. Zo schitterde hij de laatste jaren in films als ’Shout at the Devil’, ’The Wild Geese’, ’North Sea Hijack’ ’Escape to Athena’ en ’The Sea Wolves’. Hij bewees daarmee van alle markten thuis te zijn. Wie had ooit durven dromen dat het enig kind van een politieagent uit London en zijn vrouw Lily het zover zou schop pen. Maar voor het zover was heeft hij er wel het een en ander voor moeten doen en laten als men weet dat hij be gon bij een tekenfilmstudio, later klei ne rolletjes kreeg in West-End pro- dukties en een seizoen op de planken stond in het Cambridge Arts Theatre. Nu woont hij, vele malen miljonair, samen met zijn vrouw Louisa en zijn drie kinderen Deborah (17), Geoffrey (13) en Christian (7) op het kontinent. Connery-Lazenby-Moore In de loop van de serie hebben drie verschillende akteurs gestalte gegeven aan de persoon van Bond. Producer knie op de grond en vuurt rechtstreeks in onze richting. Een rode gloed daalt langzaam neer over het doek en het te lescopisch veld begint te wankelen, zakt dan terug, krimpt en is weer een witte vlek. Deze klassieke openingsscène brengt het publiek nog steeds in staat van op winding. Zij weet dat zij op het punt stond en staat in een fantasiewereld a Wk -<■ yi r 7 - -

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1981 | | pagina 25