Socialisten willen ombudsman
Verzet tegen
openingstijden
dierenkampje
In concept-programma Partij van de Arbeid
Een zeer
goed bestede
avond in het
AF-centrum
Ouders protesteren
1
A
1982
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 27 JANUARI 1982
de g.Jéo
SOLIDARI-
recreatie en
De
brengt
zingen
ningwetwoningen
huurwoningbezit.
4
'A
zal in eerste instantie de vakature
door het aantrekken van deeltijd
medewerkers worden vervuld.
8. B. W. nemen het initiatief töt
het opstellen van een herstelplan
voor de plaatselijke meubelindustrie.
9. B. W. gaan op korte termijn
initiatieven ontwikkelen om in Wad
dinxveen industrieterrein aan te kun
nen bieden voor bedrijven die zich
hier willen vestigen.
gemeenschappelijke rege-
wordt gestreefd naar verbe
tering van het democratisch func-
van deeltijdarbeid
vrouwen moet
1. Het opstellen van meerjarenplannen
per beleidssector.
2. Een voor ieder begrijpelijk overzicht
van de gemeentefinanciën.
3. De gemeentelijke belastingen worden
verder aangepast aan het draagkracht-
principe.
4. Het gemeentebestuur voert een actief
beleid met betrekking tot de energiela-
sten. Uitgangspunt daarbij is het beper
ken van de energiekosten voor iede
reen.
5. Wie wil bezuinigen, moet durven kie
zen, ook voor de gemeenteraadsverkie
zingen. Als er.bezuinigd moet worden,
berust ons bezuinigingsbeleid op de vol
gende uitgangspunten:
a. Verminderen van collectieve voorzie
ningen voor groepen die dit niet nodig
hebben;
b. Beperken van onderhoud aan wegen
en groenvoorzieningen, daar waar dit
op een verantwoorde manier mogelijk
is;
c. Reële tarieven voor sportaccomoda-
ties;
d. Het herzien van het bestemminsplan
Zuidplas waardoor verplaatsing van
sportvelden en gebouwen overbodig
wordt;
e. Het afschaffen van presentiegelden
voor commissiewerk.
Om onze gemeente bewoon- en leef
baar te houden of te maken voor de ko
mende jaren gaat de PvdA - het vooraf
gaande in aanmerking genomen - uit
van:
1. het handhaven van wezenlijke ge
meenschappelijke voorzieningen en
2. het ontzien van de verworvenheden
van de minst draagkrachtigen in de
Waddinxveense gemeenschap.
M.J.Th. JOZIASSE
C.C.M. JOZIASSE-KOOT
J. DE GRUIJL
E.M. DE GRUIJL-MOUTHAAN
SAMENSPRAAK
Maar niet alleen deze twee gezinnen,
ook de aan de Anna van Saksen-
straat 5 wonende heer J. Neeleman
heeft bezwaren tegen de veranderde
openingstijden van het dierenkampje
in het Burgemeester Wamaarplant-
soen. In een brief aan ons Week
blad voor Waddinxveen schrijft hij
over de volgende samenspraak tussen
moeder en kind:
Jongen: Ma, laten we er even in gaan
dat is leuk bij de geitjes.
Moeder: Nee jongen, dat gaat niet
want het hek is op slot.
Jongen: Nou ma, dan kan die mijn
heer die de beesten voert het hek
toch even open maken.
FINANCIËN
In een tijd waarin iedereen praat over
bezuinigen vindt onze partij het zaak
goed te overwegen waarop, voor wie en
voor hoe lang. Een en ander vereist
planning en beoordeling van het ge
meentelijk financieel beleid.
VERKEER EN VERVOER
1- De Gemeente maakt een verkeerscir-
kulatieplan, waarin het totale verkeers-
en vervoersbeleid is opgenomen: lang
zaam verkeer, openbaar vervoer, auto
verkeer, goederenvervoer enz.
2- Gestreefd wordt naar veilige en korte
fiets- en looproutes naar met name
scholen, voorzieningen en recreatiemo
gelijkheden, waarbij het bij ’veiligheid’
niet alleen gaat'om verkeersveiligheid
maar ook om het overzichtelijk houden
van die routes. Geen scholen aan
drukke wegen.
3-Door het aanleggen van lokale par
keerterreinen wordt het autoverkeer in
de woonwijken tegengegaan.
In samenspraak met de buurtbewoners
bekijkt de gemeente welke straten
WADDINXVEEN Een zeer
goed bestede avond! Dit zal wel
de mening zijn geweest van de
meeste der meer dan 100 ouderen
die de moeite haddén gedaan
donderdagavond naar de toneel
zaal van het Anne Frahk-centrum
te komen om het zeer boeiend
filmverslag en de begeleidende
woorden van het echtpaar D. G.
van Doorn te kijken en te luiste
ren.
Een voor ons vrijwel onbekende
wereld, die van het immens grote
rijk van communistisch China, be
woond door bijna 1000 miljoen (1
miljard) mensen, werd ons tijdens
een ongeveer 2 uren durend
boeiend verslag over hun verblijf
in dit land in november 1980 (pion.
18 dagen) door beeld en woord
onthuld. Wij maakten enigszins
kennis met een wereld waar di
scipline, geduld, gehoorzaamheid
en arbeidsinzet wordt geëist.
Wij zagen prachtige paleizen,
bouwwerken, etc. gebouwd tij
dens eeuwen geleden heersende'
dynastiën, wij zagen de Chinese,
enorm lange muur, het enorme
verkeer in de 8 miljoen mensen
tellende hoofdstad Peking, waar
niet auto’s doch de zich aan gener
lei verkeersregels houdende fiet
sers het straatbeeld beheersen.
Hoewel wij onze manier van le
ven, ons hoog levenspeil beslist
niet zouden willen ruilen voor hun
stijl van leven, hun ogenschijn
lijke tevredenheid, het zich schik
ken in de bestaande situatie, viel
mij, ons, in ’t bijzonder op dat dit
volk ondanks de voor ons begrip
geringe beloning en de primitieve
ter beschikking staande werktui
gen, etc.hun zware taak volbren
gen.
De heer Van Doorn vertelde ons
ook, dat het zeer zware werk zo
wel door mannen als ook door
vrouwen wordt verricht! Onwille
keurig worden mijn gedachten
naar het feit geleid, dat velen van
ons - ik denk hierbij aan de zwak-
sten onzer maatschappij - door
ontevredenheid, naar drang naar
steeds meer worden beheerst
Wij zagen jonge kinderen tijdens
hun lessen gedisciplineerd naar
hun onderwijzer luisteren, wij za-
gen dat alle mannen eender ge
kleed zijn - blauwe broeken, don
ker jasje en met een pet op - dus
precies zo als de heer Van Doorn
tijdens zijn voordracht was ge
kleed - wij zagen vele leuke maar
ook naar onze westerse smaak
vies overkomende dingen, bij
voorbeeld de ipanier hoe het vlees
te koop wordt aangeboden, etc.
Wij hoorden van de heer en me
vrouw Van Doorn veie interes
sante dingen, gegevens, kortom,
wij aanwezigen hebben met veel
belangstelling van al hetgene dat
ons werd geboden, ö.a. ook van
diverse tentoongestelde voorwer
pen, ook van schitterend hand
werk, genoten.
Last but not least wil ik nog van
het door de heer Van Doorn ge
noemde feit melding maken en
wel dat ter voorkoming van een
nog grotere bevolkingsexplosie
echtparen slechts 1, hoogstens 2
kinderen mogen hebben en dat na
de eventuele geboorte van het 3e
kind straffen worden opgelegd
Ik meen dat ik namens alle op
deze avond aanwezigen in eerste
instantie onze dank mag uitspre
ken aan het echtpaar Van Doorn
dat ons een uiterst boeiende
avond heeft bezorgd. Voorts wil ik
namens ons allen de Culturele
Commissie van het Dienstverle-
ningscentrum Waddinxveen, in ’t
bijzonder het echtpaar Muis dan
ken, dat het hun gelukt is het
echtpaar van Doorn voor deze
avond te charteren! Wij houden
ons voor nog meer interessante
avonderi aanbevolen
Namens de Waddinxveense
ouderen
E. Weisz
lannen worden de (aspirant) bewoners
in.de ontwerpfase aktief betrokken.
Gebruikersorganisaties worden ge
hoord.
5. In bestemmingsplannen wordt zoveel
mogelijk een centrale ontmoetingsp
laats (plein, gebouw) geprojekteerd.
In bestemmingsplannen voor woonwij
ken wordt rekening gehouden met de
vestigipg van milieuvriendelijke (am
bachtelijke) bedrijven.
Bij nieuwbouw wordt de hoogte van de
bebouwing harmonieus op de omgeving
afgestemd; dus geen hoogbouw in laag-
bouwwrjken.
7. Door een aktief aankoopbeleid dient
van een bestemmingsplan zoveel moge
lijk grond in eigendom te verwerven,
w'aarna de grond in erfpacht wordt uit
gegeven.
8. Bij een herziening van het streekplan
dient het beleid erop gericht te zijn dat
rein van de Kanaaldijk naar het veiling-
terrein wordt verplaatst.
9. Een hoge prioriteit wordt toegekend Welzijnspolitiek omvat
aan de uitbreiding van met name het maatschappelijke en^ s<
middengedeelte van het Gouwe Bos.
10. Aanleggen van rekreatieve fietspa
den wordt gestimuleerd.
11De gemeente onderzoekt of in Wad
dinxveen voor wandelaars landerijen
open^esteld kunnen worden als
doorgangsroute.
WONEN EN BOUWEN
1. Er dient een inventarisatie gemaakt
te worden van karakteristieke Wad
dinxveense gebouwen en plekjes; het
beleid wordt er op gericht deze te be
houden.
2. In samenspfaak met de bewoners van
een buurt (buurtverbeteringscommissie
per buurt) wordt door de gemeente:
- voor oude wijken een renovatie- en
WELZIJN: ONDERWIJS
1. Het onderwijsbeleid richt zich op de
ontplooiing van het individu en het
staat in dienst van de samenleving.
Groepen in achterstandsituaties krijgen
extra aandacht.
2. Het emancipatiebeleid maakt deel
uit van het onderwijs- en'vormingsbe
leid. dat ook ruimte moet scheppen
voor het doorbreken van niet meer als
zinvol ervaren rolpatronen.
3. Centraal in onze onderwijspolitiek
staan de spreiding van kennis, macht,
inkomen en werk.
4.Instellen van een gemeentelijk fonds
voor vernieuwingsprojecten.
5.Planning van onderwijsvoorzieningen
bouwmaterialen (goedkoop en/of d.m.v. overleg met het bijzonder onder
wijs.
6. Bevorderen van samenwerking tussen
school en sociaal-cultureel werk.
7. Zoeken naar overblijfmogelijkheden
van kinderen binnen de school, eve-
nueel streven naar roostertechnische
oplossingen (continu rooster).
8. Continue begeleiding binnen basis
en vervolgonderwijs voor school- en be
roepskeuze.
9. Zowel op scholen als daarbuiten dient
goede voorlichting aan meisjes en jon
gens te .worden gegeven over opleiding
en beroep en waarbij geen onderscheid
wordt gemaakt tussen mannen- en
vrouwenberoepen.
10. Bevorderen van een tweejarige
brugperiode binnen het voortgezet on
derwijs.
1 l.De gemeente bevordert de integratie
van schooltypes waar dat gewenst of
noodzakelijk is, bijv. LTS en LHNO
12. Meerjarenplan, samen met bijzon
der onderwijs, opstellen voor instand
houding scholen.
13. Het doorbreken van rolpatronen
wordt bevorderd door het lesmateriaal
en doordat mannen zowel als vrouwen
lesgeven in de onder- en de bovenbouw.
Het college neemt hiertoe initiatieven.
14. Bij het tweedekansonderwijs aan
dacht besteden aan technisch onder
wijs; hierbij speciale aandacht voor
werklozen en immigranten.
15. Gemeentelijk studiefonds verleent
voorrang aan het tweedekansonderwijs.
ló.Leerplichtcontrole, ook de partieel
leerplichtigen, zorgvuldig uitvoeren.
17. Het verder ontwikkelen van organi
satorische en onderwijskundige maa
tregelen voor het onderwijs aan ander
staligen in de leerplichtige leeftijd.
18. De schoolbegeleidingsdienst is een
dienstverlenend instituut, dat zich aan
sluit bij de door de scholen zelf gefor
muleerde onderwijsdoelen.
WADDINXVEEN Het college van Burgemeester en Wethouders
is niet van plan de nieuwe openingstijden voor het dierenkampje.
in het Burgemeester Warnaarplantsocn, die uit het oogpunt van
bezuiniging zijn vastgesteld, ongedaan te maken. Overeenkomstig
door de gemeenteraad in het najaar van vorig jaar genomen
maatregelen is besloten dat in de periode 1 november 1981 -
1 maart 1982 het dierenkampje voor het publiek open is op
zon- en feestdagen van 15.30 - 16.30'uur en in de rest van het
jaar dagelijks eveneens van 15.30 - 16.30 uur.
Moeder: Nee jongen, dat mag niet.
Dat mag alleen 's Zondags 1 uurtje.
Jongen: Wil die mijnheer dat dan
niet.
Moeder: Ja, die mijnheer wel maar de
gemeente niet.
Jongen: Waarvoor wil de gemeente
dat niet?
Moeder: Nou, de gemeente wil be
zuinigen en dan houden ze heel de
week het hek op slot.
Jongen: Kost dat dan geld als het hek
open gaat.
Moeder: Nee, dat kost niets! Want
die mijnheer is er toch om de beesten
te voeren en die wil het wel, maar de
gemeente wil het niet.
Jongen: Die gemeente, wie is dat
moeder?
Moeder: Dat zijn allemaal grote men
sen en die beslissen daarover.
Jongen: Ik wou dat ik groot was!
Dat het veel bezochte dierenkampje
minder open zal zijn voor toelating
van publiek binnen de hekken neemt
lang niet iedereen in dank af. Deze
bezuinigingsmaatregel is er de oor
zaak van dat er ook nog bij/de in
gekomen stukken voor de vanavond
(woensdag) te houden gemeente
raadsvergadering nog een verzoek zit
van de heer en mevrouw M.J.Th.
Joziasse en van de heer en mevrouw
J. de Gruijl tot heroverweging van
het besluit inzake openstelling van
het dierenkampje*. B. en W. hebben
de gemeenteraadsleden voorgesteld
dit verzoek voor kennisgeving aan te
nemen.
Wat de twee aan de Prinses Irene-
straat en de Prins Bernhardlaan wo
nende gezinnen het gemeentebestuur
over het dierenkampje schreven was
dit:
’Tot grote verwondering van onder
getekenden, is ons, na een bezoek
aan de kinderboerderij in het War-
naarplantsoen, ter ore gekomen dat
U in de raad het besluit genomen
heeft, tot sluiting, voor bezoek, van
de kinderboerderij in de periode no
vember tot maart.
Gezien het geringe aantal mogelijk
heden voor kinderen in de leeftijds
groep tot 4 jaar, zien wij ons genood
zaakt, tot het aantekenen van een
zeer krachtig protest tegen dit be
sluit. Zeker in de wintertijd is het
minder aanvaardbaar gezien de grote
mogelijkheden tot vertier in de zo
mertijd.
Ook het niet aanwezig zijn van speel-
vertier in onze wijk, de Oranje wijk,
voor genoemde leeftijdsgroep zoals
een speeltuintje als bijvoorbeeld bij
tunnel noord, zien wij de mogelijk
heid tot vertier voor deze kinderen
door Uw maatregel, steeds beperk
ter worden. Tevens maken wij dus
gebruik van deze gelegenheid tot het
bezien van de mogelijkheid tot het
aanleggen van speelmogelijkheden in
deze zin op bij het plantsoentje gele
gen op het punt Pr. Irenestraat-
Pr. Marijkcstraat-Pr. Margrietstraat.
Ons onbegrip omtrent uw besluit
tot sluiting, werd nog groter toen na
een telefonisch onderhoud met een
medewerker van de plantsoenen
dienst bleek, dat bezuiniging als rede
van dit besluit ten grondslag ligt.
Naar ons idee draagt de belasting
betaler in Waddinxveen genoeg bij,
om het beperkte aantal uren dat ge
noemde boerderij opengesteld is te
kunnen financieren.
Gaarne verzoeken wij U het genoem
de besluit in heroverweging te ne-
men, en om met een meer aanvaard
bare reden bij eventuele negatieve
beslissing te komen dan voornoemde
punt.
Ondergetekenden zullen dan ook, in
afwachting van Uw besluit, de in
onze ogen nodige acties ondernemen
tot verkrijgen van ondersteuning van
dit protest.”
college moeten meer in de open
baarheid komen.
3. Door het gemeentebestuur af te
sluiten kontrakten met derden moe
ten vroegtijdig in kommissie- of
raadsvergaderingen worden bespro
ken.
4. De gemeenteraadsleden dienen te
beschikken over voldoende facilitei
ten. Hiertoe behoort onder meer het
mede kunnen beschikken over het
ambtelijk apparaat.
5. Begeleiding en inspraakprocessen
behoort in handen van onafhanke
lijke instanties te worden gegeven.
6. Verbeteren van de voorwaarden
van het inspraakproces: openbaar
heid, financiën, overzicht alternatie
ven, tijdschema, grenzen inspraak en
verwerking van resultaten, inspraak-
voorstellen dezelfde kansen bieden
als ambtelijke en niet ambtelijke
adviezen, de verschillende belangen
herkenbaar aangeven.
7. Gemeentelijke kommissies (funk-
tionele kommissies ex art. 61) heb
ben de bevoegdheid gevraagd en on
gevraagd advies uit te brengen aan
raad of college.
8. Bij
lingen
tering van het democratisch func
tioneren.
9. Bij benoemingsprocedure van bur
gemeester wordt gestreefd naar in
stelling van een vertrouwenskommis-
sie. Bij herbenoeming van een zit
tende burgemeester geeft de raad
(zonodig ongevraagd) advies aan de
Commissaris der Koningin.
10. Het gemeentebestuur moet de
burger d.m-v. voorlichting wijzen op
de mogelijkheid via beroeps- en be
zwaarschriften te protesteren tegen
overheidshandelen.
11. Voor binnengekomen brieven
wordt een systeem van ontvangs-
bevestiging ontworpen, tevens wordt
de voortgangs- en afdoeningscontrole
van ontvangen brieven binnen het ge
meentelijk apparaat daarin opgeno
men.
12. Openbare diensten dienen ten
minste naast de gangbare kantoor
uren één maal per week toeganke
lijk te zijn voor de burgers.
13. De gemeente Waddinxveen neemt
het initiatief tot het instellen van een
plaatselijk of regionaal parttime of
fulltime ombudsvrouw (-man).
14. Door de gemeente gesubsidi
eerde instellingen behoren een demo
cratische structuur te hebben.
15. In het eerste collegejaar dient'in
overleg met de ambtenaren en de
hun vertegenwoordigende bonden
een nota personeelsbeleid te worden
vastgesteld. In de nota moet als uit
gangspunt worden gehanteerd, dat
bij het afwegen van belangen en het
vaststellen van prioriteiten het beleid
erop gericht is om een gelijke waarde
toe te kennen aan de sociale aspec
ten t.o.v. de financiële of de tech
nische aspecten.
In de nota moeten minimaal de vol
gende aspecten worden behandeld:
wervings- en selectiebeleid
loopbaan- en carrièrebeleid
beoordelingsbeleid
formatie- en furtetiewaarderings-
beleid
welzijnsbeleid.
16. Het selectiebeleid dient erop ge
richt te zijn, dat bij gelijkwaardig
heid van kandidaten de. voorkeur
wordt gegeven aan personen, die
stammen uit kwetsbare groeperingen.
17. Bij het ontstaan van vakatures herstelplan voor de woningen en de wo-
ningomgeving opgesteld;
- een inventarisatie gemaakt van de
straten die in aanmerking komen voor
speelstraten (woonerf);
- geïnventariseerd waar groenvoorzie
ning en speelplaatsen nog niet in vol
doende mate aanwezig zijn (trapveldjes,
zandbakken, ruige terreinen, e.d.).
3. Het aandeel van betaalbare wonin
gen bij nieuwbouw wordt verhoogd.
4. Bij bouwen of verbouwen dan wel
vernieuwen van woningen en gebouwen
wordt meer aandacht besteed aan:
grote gezinnen, bejaarden en alleesn-
staanden.
5. De gemeente bevordert de stichting
van een algemeen verzorgingstehuis.
6. Experimenten met andere woonvor
men, 1
duurzaam) en goedkopere bouwmetho
den worden gestimuleerd.
7. De speculatiebedingn zullen bij ge
subsidieerde bouw, indien nodig, ver
der aangescherpt worden.
8. De bestaande woning- en woonbe
hoeften worden continu geregistreerd
en gepubliceerd.
9. Instelling van een gemeentelijke wo-
ningverdeelcommissie die het onder de
woonruimteverordening vallende be
stand huurwoningen via een zo objec
tief mogelijk (punten) systeem verdeelt
onder de woningzoekenden.
10. Mede in het kader van de nieuwe
leegstandswet zörgt de gemeente er
voor dat de leegstand wordt tegenge
gaan. Hiertoe opent ze overleg met/oe-
fent ze druk uit op de verhuurders van
woningen (met name flats Tollenslaan,
Peppelhorst, Wilgenhorst). Zo nodig
wordt tot vordering overgegaan.
11. Tegengaan van de verkoop van wo
ningwetwoningen en particulier
ENERGIE
1. Een plaatselijke energiebesparing-
«commissie (ex ar(. 61gaat inventarise
ren welke mogelijkheden er in Wad
dinxveen zijn m.b.t. de energiebespa
ring en adviseert de gemeenteraad
welke energiebesparingsmaatregelen er
getroffen kunnen worden.
2. De energiebesparingscommissie
neemt kontakt op met de verhuurders
van woningen om de mogelijkheden
van huisisolatie te onderzoeken.
3. De energiebesparingscommissie ver
strekt in overleg met het energiebedrijf
voorlichting aan de burgers over de
wijze waarop energie bespaard kan
worden.
4. Een deel van de winst van het geza
menlijk energiebedrijf wordt gebruikt
om energiebesparingen voor de minst
draagkrachtigen te betalen.
5. De energiebesparingscommissie be
kijkt of gemeentelijke gebouwen met
alternatieve energie uitgerust kunnen
worden.
RUIMTELIJKE
ORDENING
1. Uitgangspunt bij hetbepalen van het
beleid t.a.v. de Ruimtelijke Ordening
dient het streekplan te zijn, waarbij is
bepaald dat Waddinxveen geen groei-
gemeente is, maar alleen bouwt voor ei
gen bewoners.
2. Hoge prioriteit wordt gegeven aan
het gemeentelijk kernenbeleid (m.n. re
novatie Brugcentrumen Doprsstraat).
3. Regionaal bezien werkt Wad
dinxveen aktief mee om het nog reste
rende deel van het ’’groene hart” van
Holland te behouden. De uitvoering
van het bestemmingsplan Zuidplas
moet kritisch worden gevolgd.
WERKGELEGENHEID
1. De werkgelegenheid vormt een van
de hoekstenen van het gemeentelijk
beleid. Maar tegelijkertijd moet dat
beleid onderdeel zijn van de werk-
gelegenheidspolitiek, dat in de regio
Midden-Holland op dit terrein wordt
gevoerd.
De ontwikkeling Van de werkgele
genheid zal niet alleen kwantita
tief maar ook kwalitatief afgestemd
moeten worden op een evenwichtige
regionale spreiding. De gemeente zal
moeten streven naar duurzame werk
gelegenheid die aansluit op de eco
nomische structuur, regionaal, pro
vinciaal en landelijk.
2. De gemeente streeft naar de rea
lisering op regionaal niveau van
werkgelegenheidscen tra van voldoen
de omvang en verscheidenheid in ar
beidsplaatsen.
3. Binnen haar mogelijkheden gaat
zij streven naar eerlijker verdeling
van werk.
De mogelijkheid
voor mannen en
worden gestimuleerd.
4. De gemeente dient te streven
naar een gemeenschappelijke regeling
in regionaal verband om de tot stand
gebrachte werkgelegenheidscentra te
besturen.
De uitgifte van grond op die terrei
nen moet in erfpacht geschieden om
een sociaal vestigingsbeleid mogelijk
te maken.
5. De gemeente moet uitbreiding van
bestaande bedrijvigheden positief be
naderen. Ondanks de geringemoge-
lijkheden tot het aantrekken van
nieuwe arbeidsplaatsen zal daarbij
terdege rekening gehouden moeten
worden met ruimtelijke en milieu
aspecten.
6. Het gemeentebestuur voert ten
minste twee maal per jaar overleg
met plaatselijke werkgevers- en werk
nemersorganisaties t.a.v. werkgele
genheidsvraagstukken.
7. De gemeente maakt een jaarlijkse
inventarisatie van de bestaande werk
gelegenheid in Waddinxveen. Er
wordt tijdig overleg gevoerd en ini
tiatieven ondernomen om afbreuk
van werkgelegenheid tegen te gaan.
De gemeenteraad wordt jaarlijks
d.m.v. een overzicht van de gemeen
telijke werkgelegenheidsaktiviteiten
op de hoogte gesteld.
19. De Schoolbegeleidingsdienst
Midden-Holland moet zich richten op
de verzelfstandiging van de scholen. Al
lerlei taken die nu met hulp van de
dienst plaatsvinden, moeten de scholen
zelf overnemen.
20. Het opstellen van een gemeentelijke
beleidsnotitie waarin onderwijssoorten
op elkaar worden afgestemd, her- en
bijscholing worden geregeld, interne
democratisering en personeelsbeleid
worden vastgëlegd en tevens de facili
teitenondersteuning wordt geregeld.
21. De lagere scholen-voor gewoon la
ger onderwijs moeten in staat worden
gesteld de opvang en begeleiding beter
op de individuele mogelijkheden van de
kinderen af te stemmen, zodat het bui
tengewoon onderwijs zich beter op zijn
specifieke taken ën leerlingen kan rich
ten. De scholen geven in hun school
werkplan aan op welke wijze de indivi
duele begeleiding geschiedt.
22. Bijscholing van onderwijzend perso
neel bevorderen, alsook de onderwijs
kundige en organisatorische bijscholing
van de schoolleiding.
23. Bij het aanstellen van onderwijzend
personeel voor zowel dag- als avondon
derwijs zal gestreefd worden naar zo
veel mogelijk deeltijdaanstellingen. Cu
mulatie van functies in dag- en avon
donderwijs wordt binnen bepaalde
grenzen onmogelijk gemaakt.
24.Sportbeoefening, w.o. zwemmen, en
kunstzinnige vorming, w.o. muziek, zijn
volwaardige onderdelen van het lespro
gramma en moeten op dezelfde manier
financieel worden gelijkgesteld.
WELZIJN KUNST
1. De kunst en haar beoefenaren druk
ken hun stempel op de kwaliteit van de
samenleving. In een tijd van bezuini-.
gingswoede moet de overheid' vooral
opkomen voor de kunst en de kunste
naars, omdat anders de creativiteit en
expressie het kind van de rekening drei
gen te worden.
2.In Waddinxveen streven naar opzet
ten en inrichten van een oudheidkamer.
3.Het bevorderen van het uitlenen van
kunstwerken via de plaatselijke bibliot
heek.
4.Subsidiepolitiek t.a.v. entreegelden'
vooral afstemmen op groepen minder
draagkrachtigen (C.J.P., pas 65
5.Ondersteunen van amateuristixhe
kunstbeoefening zowel financieel al
sook met accomodatie.
6.Integratie van kunstzinnige vorming
in het gewone onderwijs.
7. Het voeren van een aktief beleid voor
ateliers en woon-werkruimten voor be
eldende kunstenaars.
8. Zorgen voor een goed functionerende
plaatselijke of regionale B.K.R.
9. Via opdrachten- en expositiebeleid
stimuleren van vrouwenemancipatie.1
WELZIJN: GEZONDHEIDSZORG
1 .Voorlichting geven op scholen over
alcohol, tabak, drugsgebruik en voed
sel.
Voorlichting geven over mogelijke oor
zaken van ziektes.
2. Het onderzoeken van de mogelijkhe
den tot het stichten van een gezond
heidscentrum in de nieuwe wijk Zuidp
las.
3. Het voeren van een vestigingsbeleid
voor medische en paramedische be
roepsbeoefenaren.
4.Samenwerkingsverbanden voor de
geestelijke volksgezondheid vervorde
ren.
Konsultatiebureau voor Alcohol en
Drugs. Medische Opvoedkundige Bu
reaus, Stichting Geestelijke Volksge
zondheid, Bureau voor Levens- en Ge
zinsmoeilijkheden. Deze bureaus kun
nen regionaal worden opgezet als ze er
nog niet zijn.
5. Rookverbod invoeren in openbare
gemeentelijke gebouwen.
6.Stimuleren en kontinueren van
baarmoerderhals- en borstkanker
onderzoek.
WELZIJN: BIJZONDER
I .Particuliere of gemeentelijke instel
lingen zijn verantwoordelijk voor de
uitvoering van werkzaamheden. Als het
particulie initiatief in gebreke blijft,
trekt de gemeente de beleidsvoering
aan zich.
2. Het opstellen van een gemeentelijk
welzijnsplan.
3. Maken van een beleidsnota voor de
sociale dienstverlening.
4. Kritisch volgen van de Stichting Op
enbare Bibliotheek Waddinxveen, op
dat zowel het boekenbezit als het be
stuur representatief is, resp. wordt,
voor het culturele veld.
<6.Het gemeentebestuur bevordert een
goede kinderopvang gedurende de ge
hele of een deel van de dag; tussen,
voor en na schooltijd.
6. De gemeente stelt ruimte beschikbaar
voor groepen, met name valt hierbij te
denken aan vrouwen.
7.Sportterreinen aanleggen, waar mo
gelijk, in samenhang met de woonom
geving.
8.In de wijk voorzieningen treffen voor
bejaarden om regelmatig aan lichaams
beweging te kunnen doen (dansen,
volksdansen, bejaardengymnastiek).
9.Er naar streven dat de gemeente het
initiatief neemt om .samen met de
sportwereld en de gehandicapten
gehandicapten-sport te ontwikkelen.
10.Subsidiëring van sportverenigingen
richt zich vooral op de jeugdsport en
daarbinnen in het bijzonder op vorming
en opleiding.
II .Bewegingsonderwijs, met name bij
het voortgezet onderwijs, moet moge
lijkheden scheppen voor leerlingen om
later zelf zelfstandig een sport te kun
nen kiezen en zelf kreatief bezig te kun
nen zijn.
12.Inspelen aan de behoefte op ruw
speelterrein waar, buiten de bebouwde
kom, bijv, crossen en racen mogelijk
zijn.
13.Het uitgeven van grond aan volk-
stuinders tegen sociaal verantwoorde
tarieven.
14.Stimuleren van sociaal-culturele ak-
tiviteiten voor jeugdige werklozen met
het accent op een kombinatie van re
creatieve scholing en aktie-gerichte ak-
tiviteiten.
15.Nagegaan wordt of de tennishal bij
blijvende exploitatieverliezen verkocht
moet worden.
DEMOCRATIE, BESTUUR EN
GEMEENTELIJK PERSONEELS
BELEID
1. Het deelhebben van de burger aan
de besluitvorming is vooral moge
lijk op gemeentelijk niveau. In de
gemeentelijke politiek is de kwali
teit van de directe woon- en leef
omgeving van de burger in het ge
ding. In beginsel is dit terrein voor de
burger overzienbaar en daardoor
beïnvloedbaar. De gemeente neemt
ook beslissingen over sociale, cultu
rele en educatieve voorzieningen, die
voor de burger in zijn rol als gebrui
ker van groot belang zijn. De raad is
het eerste politiek verantwoordelijke
orgaan in de gemeente. Dit houdt
niet in dat burgers, instellingen of
groeperingen geen bestuurlijke taken
en bevoegdheden kunnen krijgen.
Wel geldt dat de raad de kaders aan
geeft, waarbinnen dit gebeurt, boven
dien bepaalt hij de voorwaarden en
beoordeelt hij de resultaten.
Aan de burgerij moet duidelijkheid
worden gegeven over wat (program
matisch of wettelijk) vast ligt en wat
voor discussie vatbaar is.
2. Openbaarheid van vergaderingen
en dokumenten: de Wet Openbaar
heid van Bestuur geldt als minimum
norm, wat betekent dat het gemeen
tebestuur een actief beleid voert met
betrekking tot de openheid en open
baarheid. De werkzaamheden van het
autovrij of voor eenrichtingsverkeer ge
schikt gemaakt kunnen worden.
4-Bij elke herbestrating wordt nage
gaan of aanleg van aparte fietspaden
mogelijk is. Voor de belangrijkste rou
tes naar scholen, voorzieningen, etc.
worden aparte fietspaden aangelegd.
EMANCIPATIE
1- Het is van groot belang dat de voort
gang van het bewustwordingsproces dat
opgang is gebracht door de vrouwenbe
weging gestimuleerd blijft worden.
In onze maatschappij worden steeds
meer traditionele rolpatronen als knel
lend ervaren: het moet niet langer zo
zijn dat mannen alleen hun levensvul-
ling vinden in hun betaalde baan en
vrouwen in de verzorging van anderen.
Dit doorbreken van rolpatronen zien
wij als een stap op weg naar emancipa
tie: het vergroot de keuzemogelijkhe
den van mensen.
Omdat de maatschappij nog groten
deels is ingesteld op de oude rolpatro
nen en omdat het beleid tot nu toe nog
sterk bepaald werd vanuit de traditio
nele mannenwereld zal doorbreking
daarvan op een aantal gebieden (tijde-
lijk) een voorkeursbehandeling van
vrouwen met zich meebrengen.
2- Ten aanzien van de vrouwenemanci
patie moet een integraal beleid gevoerd
worden. Emancipatiebeleid kan geen
sectorbeleid zijn en dat uit zich ook in
de opzet van dit programma: doelstel
lingen en maatregelen zijn te vinden bij
de verschillende beleidsterreinen.
3- Het instellen van een Emancipatid-
commissie ex. art. 61 gemeentewet is
eveneens een middel om het gemeente
lijk emancipatiebeleid te kunnen ver
wezenlijken. Een dergelijke commissie
doet beleidsaanbevelingen en licht het
gemeentebeleid door op emancipatie-
belemmerende factoren. Wij pleiten
daarom voor het instellen van een
Emancipatiecommissie in onze
gemeente.
INTERNATIONALE
TEIT
- - 1-Het gemeentebestuur zal industriële
4. Bij het opstellen van bestemmmgsp- activiteiten weren die schadelijk zijn
i voor jg belangen van Derde Wereld
landen.
2- Mondiale bewustwording en.vrede-
vejligheidsvraagstukken krijgen een va
ste plaats in onderwijs en vormings
werk.
3- Initiatieven van particuliere organisa
ties en de eigen gemeentelijke akti viteit
op gebied van bewustwording met het
doel de bevolking een sterker begrip te
doen krijgen voor de ontwikkelingspro
blematiek worden krachtig onder
steund.
4- De gemeente steunt moreel en finan
cieel de voorlichtings- en vormingsakti-
viteiten die gericht zijn op mondiale be-
gemeente tijdens de voorbereiding wustwordihg van de plaatselijke bevol-
i— king.
5- De steun van de gemeente aan ont
wikkelingsprojecten minstens handha
ven op het oude niveau.
WELZIJN ALGEMEEN
de lokatie voor het nieuwe industrieter- Onder welzijn vallen meer zaken dan de
titel verraadt: onderwjjs, kunst, gezond
heidszorg, sport, recreatie e’n jongeren.
t activiteiten van
sociale zorg (o.a.
gezondheidszorg), educatieve activitei
ten voor jong en oud. Tot het welzijns
beleid behoren voorts alle bezigheden
die te maken hebben met ontmoeting
en culturele expressie, openluchtre-
creatkie en sport, algemene dienstver
lening, ondersteuning, voorlichting en
informatie. Ook rekenen we ertoe het
veiligstellen van belangrijke natuur- en
cultuurgoederen voor komende gene
raties.
Voor welzijnspolitiek is welzijnsplan
ning broodnodig.
Welzijnspolitiek raakt aan volkshuisve
sting, milieu, woonomgeving, werkgele
genheid, gezondheidszorg, onderwijs,
vormingswerk, sport en
ruimtelijke ordening.
WADDINXVEEN De eerste politieke partij die met het oog
op de gemeenteraadsverkiezingen op 2 mei 1982 een concept-
programma heeft gepubliceerd is de partij van de Arbeid. Dit
programma, dat nog moet worden vastgesteld, draagt de titel
’’Betaalbaar wonen en leven in Waddinxveen”. Het Weekblad
publiceert hét volledige concept-programma om een ieder kennis
te laten nemen van de politieke wensen voor de komende vier
jaar van de op één na grootste partij van Waddinxveen.
VOORWOORD
PvdA afdeling Waddinxveen
voor de gemeenteraadsverkie-
een programma uit dat mede
beoordeeld is door de P.P.R.
Als leidraad voor het programma gel
den een aantal beoordelingsnormen.
Deze normen bepalen in grote lij
nen het plaatselijk beleid van de frac
tie van de PvdA. Het spreekt overi
gens vanzelf dat over zaken waarin
het verkiezingsprogramma niet voor
ziet de afdelingsvergadering, d.w.z.
de leden, beslist.
Wezenlijke gemeenschappelijke voor
zieningen moeten gehandhaafd blij
ven. Dit betekent bijv, dat onderwijs
voorzieningen gehandhaafd dienen te
blijven, woon- en energiekosten be
taalbaar moeten blijven. De minst
draagkrachtige bescherming verdie
nen in het gemeentelijk te voeren
beleid.
INLEIDING
1. In de socialistische gemeentepoli
tiek van verleden en heden stonden
en staan drie zaken centraal: de op
lossing van verdelingsvraagstukken,
de noodzaak van maatschappelijke
ordening en planning en het voeren
van een cultuurbeleid. Daarom geldt
voor de PvdA dat zij ook in de ko
mende periode kiest voor de minst
draagkrachtigen.
2. De economische teruggang waar
mee ons land te maken heeft, laat het
gemeentelijk beleid niet ongemoeid.
De PvdA is bereid tot bezuinigingen,
maar niet zonder meer.
3. Juist nu is een socialistisch geïnspi
reerde gemeentelijke politiek nood-
jjakelijk. Er kan met de PvdA gespro
ken worden over het verminderen
van gemeenschapsuitgaven voor men
sen die het niet per sé nodig hebben.
Ma'ar er valt niet te praten over we
zenlijke gemeenschapsvoorzieningen
voor met name de minst draagkrach
tigen, voor diegenen die in de huidige
crisis het toch al moeilijk hebben.
4. Maar in het gemeentelijk beleid
gaat het om meer zaken. Een zichzelf
respecterende progressieve partij
heeft ook oog voor de cultuur en de
traditie en zal daarom waken over
het stedebouwkundig aanzien van de
gemeente en’ zal daarom niet licht
vaardig tot slopen van woningen en
gebouwen overgaan. Zo willen wij te
vens in het gemeentelijk beleid de ge
lijkheid en onafhankelijkheid van
vrouwen en mannen bevorderen. We
streven er ook naar dat iedereen kan
deelnemen in de maatschappij, dat
alle maatschappelijk activiteiten voor
iedereen toegankelijk zijn.
5. Ook de kommer en kwel in de
derde wereld mag ons niet onberoerd
laten, vandaar dat we hiermee in
onze gemeentelijke politiek rekening
zullen moeten houden. Met name
heeft de gemeente een duidelijke
taak op het terrein van de bewust
wording.
6. In een tijd waarin we de uitgaven
en inkomsten van de gemeente nauw
keurig in de gaten moeten houden,
spreekt het vanzelf dat onze partij
zich met hand en tand zal verzet
ten tegen het besteden van geld aan
prestigeobjecten.
7. De verzorgingsstaat die in Neder
land met zoveel zorg en inspanning
is opgebouwd, staat onder druk, ook
op gemeentelijk niveau. Onze partij
wil de belangen van de minst draag
krachtigen in de samenleving bewa
ken en veilig stellen. Om haar doel te
kunnen bereiken heeft zij de steun
van veel kiezers nodig die wonen en
leven in Waddinxveen betaalbaar wil
len houden.
STRATEGIE
1. Na de verkiezingen gaat de nieuwe
fractie deelnemen aan de bespre
kingen voor de collegevorming.
2. In het algemeen is men binnen on
ze partij voor het instellen van pro
gramcolleges. Ook in Waddinxveen is
het streven hierop gericht.
3. De basis van een programcollege
is een gemeentelijk beleidsprogram
ma waarin duidelijk prioriteiten wor
den gesteld.
4. Fractie, bestuur en leden van de
PvdA hebben ieder een eigen taak en
verantwoordelijkheid bij het al of
niet realiseren van een gemeente
lijk beleidsprogramma.
5. Het laatste woord over het onder
schrijven van het gemeentelijk be
leidsprogramma en het zitting nemen
in het college van B. en W. heeft de
afdelingsvergadering.