Socialisten willen ombudsman Verzet tegen openingstijden dierenkampje In concept-programma Partij van de Arbeid Een zeer goed bestede avond in het AF-centrum Ouders protesteren 1 A 1982 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 27 JANUARI 1982 de g.Jéo SOLIDARI- recreatie en De brengt zingen ningwetwoningen huurwoningbezit. 4 'A zal in eerste instantie de vakature door het aantrekken van deeltijd medewerkers worden vervuld. 8. B. W. nemen het initiatief töt het opstellen van een herstelplan voor de plaatselijke meubelindustrie. 9. B. W. gaan op korte termijn initiatieven ontwikkelen om in Wad dinxveen industrieterrein aan te kun nen bieden voor bedrijven die zich hier willen vestigen. gemeenschappelijke rege- wordt gestreefd naar verbe tering van het democratisch func- van deeltijdarbeid vrouwen moet 1. Het opstellen van meerjarenplannen per beleidssector. 2. Een voor ieder begrijpelijk overzicht van de gemeentefinanciën. 3. De gemeentelijke belastingen worden verder aangepast aan het draagkracht- principe. 4. Het gemeentebestuur voert een actief beleid met betrekking tot de energiela- sten. Uitgangspunt daarbij is het beper ken van de energiekosten voor iede reen. 5. Wie wil bezuinigen, moet durven kie zen, ook voor de gemeenteraadsverkie zingen. Als er.bezuinigd moet worden, berust ons bezuinigingsbeleid op de vol gende uitgangspunten: a. Verminderen van collectieve voorzie ningen voor groepen die dit niet nodig hebben; b. Beperken van onderhoud aan wegen en groenvoorzieningen, daar waar dit op een verantwoorde manier mogelijk is; c. Reële tarieven voor sportaccomoda- ties; d. Het herzien van het bestemminsplan Zuidplas waardoor verplaatsing van sportvelden en gebouwen overbodig wordt; e. Het afschaffen van presentiegelden voor commissiewerk. Om onze gemeente bewoon- en leef baar te houden of te maken voor de ko mende jaren gaat de PvdA - het vooraf gaande in aanmerking genomen - uit van: 1. het handhaven van wezenlijke ge meenschappelijke voorzieningen en 2. het ontzien van de verworvenheden van de minst draagkrachtigen in de Waddinxveense gemeenschap. M.J.Th. JOZIASSE C.C.M. JOZIASSE-KOOT J. DE GRUIJL E.M. DE GRUIJL-MOUTHAAN SAMENSPRAAK Maar niet alleen deze twee gezinnen, ook de aan de Anna van Saksen- straat 5 wonende heer J. Neeleman heeft bezwaren tegen de veranderde openingstijden van het dierenkampje in het Burgemeester Wamaarplant- soen. In een brief aan ons Week blad voor Waddinxveen schrijft hij over de volgende samenspraak tussen moeder en kind: Jongen: Ma, laten we er even in gaan dat is leuk bij de geitjes. Moeder: Nee jongen, dat gaat niet want het hek is op slot. Jongen: Nou ma, dan kan die mijn heer die de beesten voert het hek toch even open maken. FINANCIËN In een tijd waarin iedereen praat over bezuinigen vindt onze partij het zaak goed te overwegen waarop, voor wie en voor hoe lang. Een en ander vereist planning en beoordeling van het ge meentelijk financieel beleid. VERKEER EN VERVOER 1- De Gemeente maakt een verkeerscir- kulatieplan, waarin het totale verkeers- en vervoersbeleid is opgenomen: lang zaam verkeer, openbaar vervoer, auto verkeer, goederenvervoer enz. 2- Gestreefd wordt naar veilige en korte fiets- en looproutes naar met name scholen, voorzieningen en recreatiemo gelijkheden, waarbij het bij ’veiligheid’ niet alleen gaat'om verkeersveiligheid maar ook om het overzichtelijk houden van die routes. Geen scholen aan drukke wegen. 3-Door het aanleggen van lokale par keerterreinen wordt het autoverkeer in de woonwijken tegengegaan. In samenspraak met de buurtbewoners bekijkt de gemeente welke straten WADDINXVEEN Een zeer goed bestede avond! Dit zal wel de mening zijn geweest van de meeste der meer dan 100 ouderen die de moeite haddén gedaan donderdagavond naar de toneel zaal van het Anne Frahk-centrum te komen om het zeer boeiend filmverslag en de begeleidende woorden van het echtpaar D. G. van Doorn te kijken en te luiste ren. Een voor ons vrijwel onbekende wereld, die van het immens grote rijk van communistisch China, be woond door bijna 1000 miljoen (1 miljard) mensen, werd ons tijdens een ongeveer 2 uren durend boeiend verslag over hun verblijf in dit land in november 1980 (pion. 18 dagen) door beeld en woord onthuld. Wij maakten enigszins kennis met een wereld waar di scipline, geduld, gehoorzaamheid en arbeidsinzet wordt geëist. Wij zagen prachtige paleizen, bouwwerken, etc. gebouwd tij dens eeuwen geleden heersende' dynastiën, wij zagen de Chinese, enorm lange muur, het enorme verkeer in de 8 miljoen mensen tellende hoofdstad Peking, waar niet auto’s doch de zich aan gener lei verkeersregels houdende fiet sers het straatbeeld beheersen. Hoewel wij onze manier van le ven, ons hoog levenspeil beslist niet zouden willen ruilen voor hun stijl van leven, hun ogenschijn lijke tevredenheid, het zich schik ken in de bestaande situatie, viel mij, ons, in ’t bijzonder op dat dit volk ondanks de voor ons begrip geringe beloning en de primitieve ter beschikking staande werktui gen, etc.hun zware taak volbren gen. De heer Van Doorn vertelde ons ook, dat het zeer zware werk zo wel door mannen als ook door vrouwen wordt verricht! Onwille keurig worden mijn gedachten naar het feit geleid, dat velen van ons - ik denk hierbij aan de zwak- sten onzer maatschappij - door ontevredenheid, naar drang naar steeds meer worden beheerst Wij zagen jonge kinderen tijdens hun lessen gedisciplineerd naar hun onderwijzer luisteren, wij za- gen dat alle mannen eender ge kleed zijn - blauwe broeken, don ker jasje en met een pet op - dus precies zo als de heer Van Doorn tijdens zijn voordracht was ge kleed - wij zagen vele leuke maar ook naar onze westerse smaak vies overkomende dingen, bij voorbeeld de ipanier hoe het vlees te koop wordt aangeboden, etc. Wij hoorden van de heer en me vrouw Van Doorn veie interes sante dingen, gegevens, kortom, wij aanwezigen hebben met veel belangstelling van al hetgene dat ons werd geboden, ö.a. ook van diverse tentoongestelde voorwer pen, ook van schitterend hand werk, genoten. Last but not least wil ik nog van het door de heer Van Doorn ge noemde feit melding maken en wel dat ter voorkoming van een nog grotere bevolkingsexplosie echtparen slechts 1, hoogstens 2 kinderen mogen hebben en dat na de eventuele geboorte van het 3e kind straffen worden opgelegd Ik meen dat ik namens alle op deze avond aanwezigen in eerste instantie onze dank mag uitspre ken aan het echtpaar Van Doorn dat ons een uiterst boeiende avond heeft bezorgd. Voorts wil ik namens ons allen de Culturele Commissie van het Dienstverle- ningscentrum Waddinxveen, in ’t bijzonder het echtpaar Muis dan ken, dat het hun gelukt is het echtpaar van Doorn voor deze avond te charteren! Wij houden ons voor nog meer interessante avonderi aanbevolen Namens de Waddinxveense ouderen E. Weisz lannen worden de (aspirant) bewoners in.de ontwerpfase aktief betrokken. Gebruikersorganisaties worden ge hoord. 5. In bestemmingsplannen wordt zoveel mogelijk een centrale ontmoetingsp laats (plein, gebouw) geprojekteerd. In bestemmingsplannen voor woonwij ken wordt rekening gehouden met de vestigipg van milieuvriendelijke (am bachtelijke) bedrijven. Bij nieuwbouw wordt de hoogte van de bebouwing harmonieus op de omgeving afgestemd; dus geen hoogbouw in laag- bouwwrjken. 7. Door een aktief aankoopbeleid dient van een bestemmingsplan zoveel moge lijk grond in eigendom te verwerven, w'aarna de grond in erfpacht wordt uit gegeven. 8. Bij een herziening van het streekplan dient het beleid erop gericht te zijn dat rein van de Kanaaldijk naar het veiling- terrein wordt verplaatst. 9. Een hoge prioriteit wordt toegekend Welzijnspolitiek omvat aan de uitbreiding van met name het maatschappelijke en^ s< middengedeelte van het Gouwe Bos. 10. Aanleggen van rekreatieve fietspa den wordt gestimuleerd. 11De gemeente onderzoekt of in Wad dinxveen voor wandelaars landerijen open^esteld kunnen worden als doorgangsroute. WONEN EN BOUWEN 1. Er dient een inventarisatie gemaakt te worden van karakteristieke Wad dinxveense gebouwen en plekjes; het beleid wordt er op gericht deze te be houden. 2. In samenspfaak met de bewoners van een buurt (buurtverbeteringscommissie per buurt) wordt door de gemeente: - voor oude wijken een renovatie- en WELZIJN: ONDERWIJS 1. Het onderwijsbeleid richt zich op de ontplooiing van het individu en het staat in dienst van de samenleving. Groepen in achterstandsituaties krijgen extra aandacht. 2. Het emancipatiebeleid maakt deel uit van het onderwijs- en'vormingsbe leid. dat ook ruimte moet scheppen voor het doorbreken van niet meer als zinvol ervaren rolpatronen. 3. Centraal in onze onderwijspolitiek staan de spreiding van kennis, macht, inkomen en werk. 4.Instellen van een gemeentelijk fonds voor vernieuwingsprojecten. 5.Planning van onderwijsvoorzieningen bouwmaterialen (goedkoop en/of d.m.v. overleg met het bijzonder onder wijs. 6. Bevorderen van samenwerking tussen school en sociaal-cultureel werk. 7. Zoeken naar overblijfmogelijkheden van kinderen binnen de school, eve- nueel streven naar roostertechnische oplossingen (continu rooster). 8. Continue begeleiding binnen basis en vervolgonderwijs voor school- en be roepskeuze. 9. Zowel op scholen als daarbuiten dient goede voorlichting aan meisjes en jon gens te .worden gegeven over opleiding en beroep en waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen mannen- en vrouwenberoepen. 10. Bevorderen van een tweejarige brugperiode binnen het voortgezet on derwijs. 1 l.De gemeente bevordert de integratie van schooltypes waar dat gewenst of noodzakelijk is, bijv. LTS en LHNO 12. Meerjarenplan, samen met bijzon der onderwijs, opstellen voor instand houding scholen. 13. Het doorbreken van rolpatronen wordt bevorderd door het lesmateriaal en doordat mannen zowel als vrouwen lesgeven in de onder- en de bovenbouw. Het college neemt hiertoe initiatieven. 14. Bij het tweedekansonderwijs aan dacht besteden aan technisch onder wijs; hierbij speciale aandacht voor werklozen en immigranten. 15. Gemeentelijk studiefonds verleent voorrang aan het tweedekansonderwijs. ló.Leerplichtcontrole, ook de partieel leerplichtigen, zorgvuldig uitvoeren. 17. Het verder ontwikkelen van organi satorische en onderwijskundige maa tregelen voor het onderwijs aan ander staligen in de leerplichtige leeftijd. 18. De schoolbegeleidingsdienst is een dienstverlenend instituut, dat zich aan sluit bij de door de scholen zelf gefor muleerde onderwijsdoelen. WADDINXVEEN Het college van Burgemeester en Wethouders is niet van plan de nieuwe openingstijden voor het dierenkampje. in het Burgemeester Warnaarplantsocn, die uit het oogpunt van bezuiniging zijn vastgesteld, ongedaan te maken. Overeenkomstig door de gemeenteraad in het najaar van vorig jaar genomen maatregelen is besloten dat in de periode 1 november 1981 - 1 maart 1982 het dierenkampje voor het publiek open is op zon- en feestdagen van 15.30 - 16.30'uur en in de rest van het jaar dagelijks eveneens van 15.30 - 16.30 uur. Moeder: Nee jongen, dat mag niet. Dat mag alleen 's Zondags 1 uurtje. Jongen: Wil die mijnheer dat dan niet. Moeder: Ja, die mijnheer wel maar de gemeente niet. Jongen: Waarvoor wil de gemeente dat niet? Moeder: Nou, de gemeente wil be zuinigen en dan houden ze heel de week het hek op slot. Jongen: Kost dat dan geld als het hek open gaat. Moeder: Nee, dat kost niets! Want die mijnheer is er toch om de beesten te voeren en die wil het wel, maar de gemeente wil het niet. Jongen: Die gemeente, wie is dat moeder? Moeder: Dat zijn allemaal grote men sen en die beslissen daarover. Jongen: Ik wou dat ik groot was! Dat het veel bezochte dierenkampje minder open zal zijn voor toelating van publiek binnen de hekken neemt lang niet iedereen in dank af. Deze bezuinigingsmaatregel is er de oor zaak van dat er ook nog bij/de in gekomen stukken voor de vanavond (woensdag) te houden gemeente raadsvergadering nog een verzoek zit van de heer en mevrouw M.J.Th. Joziasse en van de heer en mevrouw J. de Gruijl tot heroverweging van het besluit inzake openstelling van het dierenkampje*. B. en W. hebben de gemeenteraadsleden voorgesteld dit verzoek voor kennisgeving aan te nemen. Wat de twee aan de Prinses Irene- straat en de Prins Bernhardlaan wo nende gezinnen het gemeentebestuur over het dierenkampje schreven was dit: ’Tot grote verwondering van onder getekenden, is ons, na een bezoek aan de kinderboerderij in het War- naarplantsoen, ter ore gekomen dat U in de raad het besluit genomen heeft, tot sluiting, voor bezoek, van de kinderboerderij in de periode no vember tot maart. Gezien het geringe aantal mogelijk heden voor kinderen in de leeftijds groep tot 4 jaar, zien wij ons genood zaakt, tot het aantekenen van een zeer krachtig protest tegen dit be sluit. Zeker in de wintertijd is het minder aanvaardbaar gezien de grote mogelijkheden tot vertier in de zo mertijd. Ook het niet aanwezig zijn van speel- vertier in onze wijk, de Oranje wijk, voor genoemde leeftijdsgroep zoals een speeltuintje als bijvoorbeeld bij tunnel noord, zien wij de mogelijk heid tot vertier voor deze kinderen door Uw maatregel, steeds beperk ter worden. Tevens maken wij dus gebruik van deze gelegenheid tot het bezien van de mogelijkheid tot het aanleggen van speelmogelijkheden in deze zin op bij het plantsoentje gele gen op het punt Pr. Irenestraat- Pr. Marijkcstraat-Pr. Margrietstraat. Ons onbegrip omtrent uw besluit tot sluiting, werd nog groter toen na een telefonisch onderhoud met een medewerker van de plantsoenen dienst bleek, dat bezuiniging als rede van dit besluit ten grondslag ligt. Naar ons idee draagt de belasting betaler in Waddinxveen genoeg bij, om het beperkte aantal uren dat ge noemde boerderij opengesteld is te kunnen financieren. Gaarne verzoeken wij U het genoem de besluit in heroverweging te ne- men, en om met een meer aanvaard bare reden bij eventuele negatieve beslissing te komen dan voornoemde punt. Ondergetekenden zullen dan ook, in afwachting van Uw besluit, de in onze ogen nodige acties ondernemen tot verkrijgen van ondersteuning van dit protest.” college moeten meer in de open baarheid komen. 3. Door het gemeentebestuur af te sluiten kontrakten met derden moe ten vroegtijdig in kommissie- of raadsvergaderingen worden bespro ken. 4. De gemeenteraadsleden dienen te beschikken over voldoende facilitei ten. Hiertoe behoort onder meer het mede kunnen beschikken over het ambtelijk apparaat. 5. Begeleiding en inspraakprocessen behoort in handen van onafhanke lijke instanties te worden gegeven. 6. Verbeteren van de voorwaarden van het inspraakproces: openbaar heid, financiën, overzicht alternatie ven, tijdschema, grenzen inspraak en verwerking van resultaten, inspraak- voorstellen dezelfde kansen bieden als ambtelijke en niet ambtelijke adviezen, de verschillende belangen herkenbaar aangeven. 7. Gemeentelijke kommissies (funk- tionele kommissies ex art. 61) heb ben de bevoegdheid gevraagd en on gevraagd advies uit te brengen aan raad of college. 8. Bij lingen tering van het democratisch func tioneren. 9. Bij benoemingsprocedure van bur gemeester wordt gestreefd naar in stelling van een vertrouwenskommis- sie. Bij herbenoeming van een zit tende burgemeester geeft de raad (zonodig ongevraagd) advies aan de Commissaris der Koningin. 10. Het gemeentebestuur moet de burger d.m-v. voorlichting wijzen op de mogelijkheid via beroeps- en be zwaarschriften te protesteren tegen overheidshandelen. 11. Voor binnengekomen brieven wordt een systeem van ontvangs- bevestiging ontworpen, tevens wordt de voortgangs- en afdoeningscontrole van ontvangen brieven binnen het ge meentelijk apparaat daarin opgeno men. 12. Openbare diensten dienen ten minste naast de gangbare kantoor uren één maal per week toeganke lijk te zijn voor de burgers. 13. De gemeente Waddinxveen neemt het initiatief tot het instellen van een plaatselijk of regionaal parttime of fulltime ombudsvrouw (-man). 14. Door de gemeente gesubsidi eerde instellingen behoren een demo cratische structuur te hebben. 15. In het eerste collegejaar dient'in overleg met de ambtenaren en de hun vertegenwoordigende bonden een nota personeelsbeleid te worden vastgesteld. In de nota moet als uit gangspunt worden gehanteerd, dat bij het afwegen van belangen en het vaststellen van prioriteiten het beleid erop gericht is om een gelijke waarde toe te kennen aan de sociale aspec ten t.o.v. de financiële of de tech nische aspecten. In de nota moeten minimaal de vol gende aspecten worden behandeld: wervings- en selectiebeleid loopbaan- en carrièrebeleid beoordelingsbeleid formatie- en furtetiewaarderings- beleid welzijnsbeleid. 16. Het selectiebeleid dient erop ge richt te zijn, dat bij gelijkwaardig heid van kandidaten de. voorkeur wordt gegeven aan personen, die stammen uit kwetsbare groeperingen. 17. Bij het ontstaan van vakatures herstelplan voor de woningen en de wo- ningomgeving opgesteld; - een inventarisatie gemaakt van de straten die in aanmerking komen voor speelstraten (woonerf); - geïnventariseerd waar groenvoorzie ning en speelplaatsen nog niet in vol doende mate aanwezig zijn (trapveldjes, zandbakken, ruige terreinen, e.d.). 3. Het aandeel van betaalbare wonin gen bij nieuwbouw wordt verhoogd. 4. Bij bouwen of verbouwen dan wel vernieuwen van woningen en gebouwen wordt meer aandacht besteed aan: grote gezinnen, bejaarden en alleesn- staanden. 5. De gemeente bevordert de stichting van een algemeen verzorgingstehuis. 6. Experimenten met andere woonvor men, 1 duurzaam) en goedkopere bouwmetho den worden gestimuleerd. 7. De speculatiebedingn zullen bij ge subsidieerde bouw, indien nodig, ver der aangescherpt worden. 8. De bestaande woning- en woonbe hoeften worden continu geregistreerd en gepubliceerd. 9. Instelling van een gemeentelijke wo- ningverdeelcommissie die het onder de woonruimteverordening vallende be stand huurwoningen via een zo objec tief mogelijk (punten) systeem verdeelt onder de woningzoekenden. 10. Mede in het kader van de nieuwe leegstandswet zörgt de gemeente er voor dat de leegstand wordt tegenge gaan. Hiertoe opent ze overleg met/oe- fent ze druk uit op de verhuurders van woningen (met name flats Tollenslaan, Peppelhorst, Wilgenhorst). Zo nodig wordt tot vordering overgegaan. 11. Tegengaan van de verkoop van wo ningwetwoningen en particulier ENERGIE 1. Een plaatselijke energiebesparing- «commissie (ex ar(. 61gaat inventarise ren welke mogelijkheden er in Wad dinxveen zijn m.b.t. de energiebespa ring en adviseert de gemeenteraad welke energiebesparingsmaatregelen er getroffen kunnen worden. 2. De energiebesparingscommissie neemt kontakt op met de verhuurders van woningen om de mogelijkheden van huisisolatie te onderzoeken. 3. De energiebesparingscommissie ver strekt in overleg met het energiebedrijf voorlichting aan de burgers over de wijze waarop energie bespaard kan worden. 4. Een deel van de winst van het geza menlijk energiebedrijf wordt gebruikt om energiebesparingen voor de minst draagkrachtigen te betalen. 5. De energiebesparingscommissie be kijkt of gemeentelijke gebouwen met alternatieve energie uitgerust kunnen worden. RUIMTELIJKE ORDENING 1. Uitgangspunt bij hetbepalen van het beleid t.a.v. de Ruimtelijke Ordening dient het streekplan te zijn, waarbij is bepaald dat Waddinxveen geen groei- gemeente is, maar alleen bouwt voor ei gen bewoners. 2. Hoge prioriteit wordt gegeven aan het gemeentelijk kernenbeleid (m.n. re novatie Brugcentrumen Doprsstraat). 3. Regionaal bezien werkt Wad dinxveen aktief mee om het nog reste rende deel van het ’’groene hart” van Holland te behouden. De uitvoering van het bestemmingsplan Zuidplas moet kritisch worden gevolgd. WERKGELEGENHEID 1. De werkgelegenheid vormt een van de hoekstenen van het gemeentelijk beleid. Maar tegelijkertijd moet dat beleid onderdeel zijn van de werk- gelegenheidspolitiek, dat in de regio Midden-Holland op dit terrein wordt gevoerd. De ontwikkeling Van de werkgele genheid zal niet alleen kwantita tief maar ook kwalitatief afgestemd moeten worden op een evenwichtige regionale spreiding. De gemeente zal moeten streven naar duurzame werk gelegenheid die aansluit op de eco nomische structuur, regionaal, pro vinciaal en landelijk. 2. De gemeente streeft naar de rea lisering op regionaal niveau van werkgelegenheidscen tra van voldoen de omvang en verscheidenheid in ar beidsplaatsen. 3. Binnen haar mogelijkheden gaat zij streven naar eerlijker verdeling van werk. De mogelijkheid voor mannen en worden gestimuleerd. 4. De gemeente dient te streven naar een gemeenschappelijke regeling in regionaal verband om de tot stand gebrachte werkgelegenheidscentra te besturen. De uitgifte van grond op die terrei nen moet in erfpacht geschieden om een sociaal vestigingsbeleid mogelijk te maken. 5. De gemeente moet uitbreiding van bestaande bedrijvigheden positief be naderen. Ondanks de geringemoge- lijkheden tot het aantrekken van nieuwe arbeidsplaatsen zal daarbij terdege rekening gehouden moeten worden met ruimtelijke en milieu aspecten. 6. Het gemeentebestuur voert ten minste twee maal per jaar overleg met plaatselijke werkgevers- en werk nemersorganisaties t.a.v. werkgele genheidsvraagstukken. 7. De gemeente maakt een jaarlijkse inventarisatie van de bestaande werk gelegenheid in Waddinxveen. Er wordt tijdig overleg gevoerd en ini tiatieven ondernomen om afbreuk van werkgelegenheid tegen te gaan. De gemeenteraad wordt jaarlijks d.m.v. een overzicht van de gemeen telijke werkgelegenheidsaktiviteiten op de hoogte gesteld. 19. De Schoolbegeleidingsdienst Midden-Holland moet zich richten op de verzelfstandiging van de scholen. Al lerlei taken die nu met hulp van de dienst plaatsvinden, moeten de scholen zelf overnemen. 20. Het opstellen van een gemeentelijke beleidsnotitie waarin onderwijssoorten op elkaar worden afgestemd, her- en bijscholing worden geregeld, interne democratisering en personeelsbeleid worden vastgëlegd en tevens de facili teitenondersteuning wordt geregeld. 21. De lagere scholen-voor gewoon la ger onderwijs moeten in staat worden gesteld de opvang en begeleiding beter op de individuele mogelijkheden van de kinderen af te stemmen, zodat het bui tengewoon onderwijs zich beter op zijn specifieke taken ën leerlingen kan rich ten. De scholen geven in hun school werkplan aan op welke wijze de indivi duele begeleiding geschiedt. 22. Bijscholing van onderwijzend perso neel bevorderen, alsook de onderwijs kundige en organisatorische bijscholing van de schoolleiding. 23. Bij het aanstellen van onderwijzend personeel voor zowel dag- als avondon derwijs zal gestreefd worden naar zo veel mogelijk deeltijdaanstellingen. Cu mulatie van functies in dag- en avon donderwijs wordt binnen bepaalde grenzen onmogelijk gemaakt. 24.Sportbeoefening, w.o. zwemmen, en kunstzinnige vorming, w.o. muziek, zijn volwaardige onderdelen van het lespro gramma en moeten op dezelfde manier financieel worden gelijkgesteld. WELZIJN KUNST 1. De kunst en haar beoefenaren druk ken hun stempel op de kwaliteit van de samenleving. In een tijd van bezuini-. gingswoede moet de overheid' vooral opkomen voor de kunst en de kunste naars, omdat anders de creativiteit en expressie het kind van de rekening drei gen te worden. 2.In Waddinxveen streven naar opzet ten en inrichten van een oudheidkamer. 3.Het bevorderen van het uitlenen van kunstwerken via de plaatselijke bibliot heek. 4.Subsidiepolitiek t.a.v. entreegelden' vooral afstemmen op groepen minder draagkrachtigen (C.J.P., pas 65 5.Ondersteunen van amateuristixhe kunstbeoefening zowel financieel al sook met accomodatie. 6.Integratie van kunstzinnige vorming in het gewone onderwijs. 7. Het voeren van een aktief beleid voor ateliers en woon-werkruimten voor be eldende kunstenaars. 8. Zorgen voor een goed functionerende plaatselijke of regionale B.K.R. 9. Via opdrachten- en expositiebeleid stimuleren van vrouwenemancipatie.1 WELZIJN: GEZONDHEIDSZORG 1 .Voorlichting geven op scholen over alcohol, tabak, drugsgebruik en voed sel. Voorlichting geven over mogelijke oor zaken van ziektes. 2. Het onderzoeken van de mogelijkhe den tot het stichten van een gezond heidscentrum in de nieuwe wijk Zuidp las. 3. Het voeren van een vestigingsbeleid voor medische en paramedische be roepsbeoefenaren. 4.Samenwerkingsverbanden voor de geestelijke volksgezondheid vervorde ren. Konsultatiebureau voor Alcohol en Drugs. Medische Opvoedkundige Bu reaus, Stichting Geestelijke Volksge zondheid, Bureau voor Levens- en Ge zinsmoeilijkheden. Deze bureaus kun nen regionaal worden opgezet als ze er nog niet zijn. 5. Rookverbod invoeren in openbare gemeentelijke gebouwen. 6.Stimuleren en kontinueren van baarmoerderhals- en borstkanker onderzoek. WELZIJN: BIJZONDER I .Particuliere of gemeentelijke instel lingen zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van werkzaamheden. Als het particulie initiatief in gebreke blijft, trekt de gemeente de beleidsvoering aan zich. 2. Het opstellen van een gemeentelijk welzijnsplan. 3. Maken van een beleidsnota voor de sociale dienstverlening. 4. Kritisch volgen van de Stichting Op enbare Bibliotheek Waddinxveen, op dat zowel het boekenbezit als het be stuur representatief is, resp. wordt, voor het culturele veld. <6.Het gemeentebestuur bevordert een goede kinderopvang gedurende de ge hele of een deel van de dag; tussen, voor en na schooltijd. 6. De gemeente stelt ruimte beschikbaar voor groepen, met name valt hierbij te denken aan vrouwen. 7.Sportterreinen aanleggen, waar mo gelijk, in samenhang met de woonom geving. 8.In de wijk voorzieningen treffen voor bejaarden om regelmatig aan lichaams beweging te kunnen doen (dansen, volksdansen, bejaardengymnastiek). 9.Er naar streven dat de gemeente het initiatief neemt om .samen met de sportwereld en de gehandicapten gehandicapten-sport te ontwikkelen. 10.Subsidiëring van sportverenigingen richt zich vooral op de jeugdsport en daarbinnen in het bijzonder op vorming en opleiding. II .Bewegingsonderwijs, met name bij het voortgezet onderwijs, moet moge lijkheden scheppen voor leerlingen om later zelf zelfstandig een sport te kun nen kiezen en zelf kreatief bezig te kun nen zijn. 12.Inspelen aan de behoefte op ruw speelterrein waar, buiten de bebouwde kom, bijv, crossen en racen mogelijk zijn. 13.Het uitgeven van grond aan volk- stuinders tegen sociaal verantwoorde tarieven. 14.Stimuleren van sociaal-culturele ak- tiviteiten voor jeugdige werklozen met het accent op een kombinatie van re creatieve scholing en aktie-gerichte ak- tiviteiten. 15.Nagegaan wordt of de tennishal bij blijvende exploitatieverliezen verkocht moet worden. DEMOCRATIE, BESTUUR EN GEMEENTELIJK PERSONEELS BELEID 1. Het deelhebben van de burger aan de besluitvorming is vooral moge lijk op gemeentelijk niveau. In de gemeentelijke politiek is de kwali teit van de directe woon- en leef omgeving van de burger in het ge ding. In beginsel is dit terrein voor de burger overzienbaar en daardoor beïnvloedbaar. De gemeente neemt ook beslissingen over sociale, cultu rele en educatieve voorzieningen, die voor de burger in zijn rol als gebrui ker van groot belang zijn. De raad is het eerste politiek verantwoordelijke orgaan in de gemeente. Dit houdt niet in dat burgers, instellingen of groeperingen geen bestuurlijke taken en bevoegdheden kunnen krijgen. Wel geldt dat de raad de kaders aan geeft, waarbinnen dit gebeurt, boven dien bepaalt hij de voorwaarden en beoordeelt hij de resultaten. Aan de burgerij moet duidelijkheid worden gegeven over wat (program matisch of wettelijk) vast ligt en wat voor discussie vatbaar is. 2. Openbaarheid van vergaderingen en dokumenten: de Wet Openbaar heid van Bestuur geldt als minimum norm, wat betekent dat het gemeen tebestuur een actief beleid voert met betrekking tot de openheid en open baarheid. De werkzaamheden van het autovrij of voor eenrichtingsverkeer ge schikt gemaakt kunnen worden. 4-Bij elke herbestrating wordt nage gaan of aanleg van aparte fietspaden mogelijk is. Voor de belangrijkste rou tes naar scholen, voorzieningen, etc. worden aparte fietspaden aangelegd. EMANCIPATIE 1- Het is van groot belang dat de voort gang van het bewustwordingsproces dat opgang is gebracht door de vrouwenbe weging gestimuleerd blijft worden. In onze maatschappij worden steeds meer traditionele rolpatronen als knel lend ervaren: het moet niet langer zo zijn dat mannen alleen hun levensvul- ling vinden in hun betaalde baan en vrouwen in de verzorging van anderen. Dit doorbreken van rolpatronen zien wij als een stap op weg naar emancipa tie: het vergroot de keuzemogelijkhe den van mensen. Omdat de maatschappij nog groten deels is ingesteld op de oude rolpatro nen en omdat het beleid tot nu toe nog sterk bepaald werd vanuit de traditio nele mannenwereld zal doorbreking daarvan op een aantal gebieden (tijde- lijk) een voorkeursbehandeling van vrouwen met zich meebrengen. 2- Ten aanzien van de vrouwenemanci patie moet een integraal beleid gevoerd worden. Emancipatiebeleid kan geen sectorbeleid zijn en dat uit zich ook in de opzet van dit programma: doelstel lingen en maatregelen zijn te vinden bij de verschillende beleidsterreinen. 3- Het instellen van een Emancipatid- commissie ex. art. 61 gemeentewet is eveneens een middel om het gemeente lijk emancipatiebeleid te kunnen ver wezenlijken. Een dergelijke commissie doet beleidsaanbevelingen en licht het gemeentebeleid door op emancipatie- belemmerende factoren. Wij pleiten daarom voor het instellen van een Emancipatiecommissie in onze gemeente. INTERNATIONALE TEIT - - 1-Het gemeentebestuur zal industriële 4. Bij het opstellen van bestemmmgsp- activiteiten weren die schadelijk zijn i voor jg belangen van Derde Wereld landen. 2- Mondiale bewustwording en.vrede- vejligheidsvraagstukken krijgen een va ste plaats in onderwijs en vormings werk. 3- Initiatieven van particuliere organisa ties en de eigen gemeentelijke akti viteit op gebied van bewustwording met het doel de bevolking een sterker begrip te doen krijgen voor de ontwikkelingspro blematiek worden krachtig onder steund. 4- De gemeente steunt moreel en finan cieel de voorlichtings- en vormingsakti- viteiten die gericht zijn op mondiale be- gemeente tijdens de voorbereiding wustwordihg van de plaatselijke bevol- i— king. 5- De steun van de gemeente aan ont wikkelingsprojecten minstens handha ven op het oude niveau. WELZIJN ALGEMEEN de lokatie voor het nieuwe industrieter- Onder welzijn vallen meer zaken dan de titel verraadt: onderwjjs, kunst, gezond heidszorg, sport, recreatie e’n jongeren. t activiteiten van sociale zorg (o.a. gezondheidszorg), educatieve activitei ten voor jong en oud. Tot het welzijns beleid behoren voorts alle bezigheden die te maken hebben met ontmoeting en culturele expressie, openluchtre- creatkie en sport, algemene dienstver lening, ondersteuning, voorlichting en informatie. Ook rekenen we ertoe het veiligstellen van belangrijke natuur- en cultuurgoederen voor komende gene raties. Voor welzijnspolitiek is welzijnsplan ning broodnodig. Welzijnspolitiek raakt aan volkshuisve sting, milieu, woonomgeving, werkgele genheid, gezondheidszorg, onderwijs, vormingswerk, sport en ruimtelijke ordening. WADDINXVEEN De eerste politieke partij die met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen op 2 mei 1982 een concept- programma heeft gepubliceerd is de partij van de Arbeid. Dit programma, dat nog moet worden vastgesteld, draagt de titel ’’Betaalbaar wonen en leven in Waddinxveen”. Het Weekblad publiceert hét volledige concept-programma om een ieder kennis te laten nemen van de politieke wensen voor de komende vier jaar van de op één na grootste partij van Waddinxveen. VOORWOORD PvdA afdeling Waddinxveen voor de gemeenteraadsverkie- een programma uit dat mede beoordeeld is door de P.P.R. Als leidraad voor het programma gel den een aantal beoordelingsnormen. Deze normen bepalen in grote lij nen het plaatselijk beleid van de frac tie van de PvdA. Het spreekt overi gens vanzelf dat over zaken waarin het verkiezingsprogramma niet voor ziet de afdelingsvergadering, d.w.z. de leden, beslist. Wezenlijke gemeenschappelijke voor zieningen moeten gehandhaafd blij ven. Dit betekent bijv, dat onderwijs voorzieningen gehandhaafd dienen te blijven, woon- en energiekosten be taalbaar moeten blijven. De minst draagkrachtige bescherming verdie nen in het gemeentelijk te voeren beleid. INLEIDING 1. In de socialistische gemeentepoli tiek van verleden en heden stonden en staan drie zaken centraal: de op lossing van verdelingsvraagstukken, de noodzaak van maatschappelijke ordening en planning en het voeren van een cultuurbeleid. Daarom geldt voor de PvdA dat zij ook in de ko mende periode kiest voor de minst draagkrachtigen. 2. De economische teruggang waar mee ons land te maken heeft, laat het gemeentelijk beleid niet ongemoeid. De PvdA is bereid tot bezuinigingen, maar niet zonder meer. 3. Juist nu is een socialistisch geïnspi reerde gemeentelijke politiek nood- jjakelijk. Er kan met de PvdA gespro ken worden over het verminderen van gemeenschapsuitgaven voor men sen die het niet per sé nodig hebben. Ma'ar er valt niet te praten over we zenlijke gemeenschapsvoorzieningen voor met name de minst draagkrach tigen, voor diegenen die in de huidige crisis het toch al moeilijk hebben. 4. Maar in het gemeentelijk beleid gaat het om meer zaken. Een zichzelf respecterende progressieve partij heeft ook oog voor de cultuur en de traditie en zal daarom waken over het stedebouwkundig aanzien van de gemeente en’ zal daarom niet licht vaardig tot slopen van woningen en gebouwen overgaan. Zo willen wij te vens in het gemeentelijk beleid de ge lijkheid en onafhankelijkheid van vrouwen en mannen bevorderen. We streven er ook naar dat iedereen kan deelnemen in de maatschappij, dat alle maatschappelijk activiteiten voor iedereen toegankelijk zijn. 5. Ook de kommer en kwel in de derde wereld mag ons niet onberoerd laten, vandaar dat we hiermee in onze gemeentelijke politiek rekening zullen moeten houden. Met name heeft de gemeente een duidelijke taak op het terrein van de bewust wording. 6. In een tijd waarin we de uitgaven en inkomsten van de gemeente nauw keurig in de gaten moeten houden, spreekt het vanzelf dat onze partij zich met hand en tand zal verzet ten tegen het besteden van geld aan prestigeobjecten. 7. De verzorgingsstaat die in Neder land met zoveel zorg en inspanning is opgebouwd, staat onder druk, ook op gemeentelijk niveau. Onze partij wil de belangen van de minst draag krachtigen in de samenleving bewa ken en veilig stellen. Om haar doel te kunnen bereiken heeft zij de steun van veel kiezers nodig die wonen en leven in Waddinxveen betaalbaar wil len houden. STRATEGIE 1. Na de verkiezingen gaat de nieuwe fractie deelnemen aan de bespre kingen voor de collegevorming. 2. In het algemeen is men binnen on ze partij voor het instellen van pro gramcolleges. Ook in Waddinxveen is het streven hierop gericht. 3. De basis van een programcollege is een gemeentelijk beleidsprogram ma waarin duidelijk prioriteiten wor den gesteld. 4. Fractie, bestuur en leden van de PvdA hebben ieder een eigen taak en verantwoordelijkheid bij het al of niet realiseren van een gemeente lijk beleidsprogramma. 5. Het laatste woord over het onder schrijven van het gemeentelijk be leidsprogramma en het zitting nemen in het college van B. en W. heeft de afdelingsvergadering.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1982 | | pagina 9