D’66 wil aanstelling
voorlichtingsambtenaar
PvdA wil een
ombudsman of
vrouw hebben
Het Redelijk
Alternatief
0 \0
CDA
CDA: Spoedig woningbouw in
Brugcentrum en Dorpstraat
PvdA: Eerlijk
delen duurt
VVD: Mens
het langst
centraal in
leefbare
gemeente
CDA-program:
Veel wikken
F
f.
D’66: Eigen
stijl van poli
tiek bedrijven
en wegen
I
ger. (Foto: Weekblad voor Waddinxveen! Sjaak Noteboom).
I
I
christen
democratisch
appèl
midden achteraan zit PvdA-lijsttrekker Anne van
dere kandidaat-raadsleden. (Foto: Weekblad voor Waddinxveen!Sjaak Noteboom).
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 5 MEI 1982
In De Unie hield de PvdA-afdeling Waddinxveen een presentatie-avond voor het gemeenteprogramma. In het
Gent met naat hem PvdA-voorzitter Arie Slinger en een aantal an-
gelijke x
mening daf de gemeentelijke overheid
WADDINXVEEN Volgens D‘66 in Waddinxveen is het ge
meentebestuur de ‘overheid’ die het dichtst bij de burgers staat.
Dit bestuur moet voor de burger de meest vertrouwde overheid
zijn. Derhalve dienen de gemeentelijke organen bij het uitoefenen
van hun taak de grootst mogeliike openheid te betrachten. D‘66
is van mening dat de gemeentelijke overheid een actief voorlich
tingsbeleid dient te voeren.
WADDINXVEEN Democratie, bestuur en gemeentelijk perso
neelsbeleid is één van de eerste hoofdstukken in het gemeente
programma van de Partij van de Arbeid. De socialisten geven
daarin hun opvattingen weer. Die zijn:
WADDINXVEEN - Het CDA in Waddinxveen werkt naarstig
aan de uitgave in drukvorm van het complete programma 1982-
1986 voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Dit weekein
de verscheen een samenvatting van het programma van de chris-
ten-democraten, die nu met 6 zetels in de Waddinxveense ge
meenteraad vertegenwoordigd zijn. De CDA-kempunten zijn
verdeeld over zeven hoofdstukken.
2
BESTUURLIJKE SAMENWERKING
Beleidsdoelstellingen
INLEIDING
WONINGBOUW
UITGANGSPUNTEN
EERLIJK DELEN
DU KT HET LANGST
woningen en
STRATEGIE
i
l
L
FINANCIËN
Een sluitende gemeentebegroting -
meerjarenbegroting in hoofdlijnen
met regelmatige bijstelling - Belas
gemeente program
1982 - 1986
W®
gemeenteprogramma 1982-1986 waddinxveen
I
de mens centraal in een leefbare gemeente
Nieuwbouw huren moeten betaal
baar blijven - voorkeur voor het bou
wen in laagbouw in wijk Zuidplas in
een herkenbare kleinschalige verkave
ling.
Ook in het Brugcentrum en rond de
Dorpstraat aanvang met woningbouw
bespoedigen.
Opnieuw bekijken of de verplaat
sing van de voetbalvelden langs de
Sniepweg wel noodzakelijk is.
Het eigen woningbezit blijven sti
muleren.
Vereenvoudiging van de eisen waar
aan woningen moeten voldoen om ze
betaalbaar te houden.
VERKEER
Streven naar aparte fietsstroken op
de drukste wegen - voetpaden waar
die thans ontbreken - voorkomen dat
de auto in woonbuurten de boven
toon voert - een goed functionerend
stelsel van oversteekplaatsen.
Op termijn een verkeersplan om
knelpunten op te lossen of te voor
komen.
1. D‘66 is van mening dat besluitvor
ming wezenlijk moet plaatsvinden in
de gemeenteraadsvergadering. Ver
schuiving van de besluitvorming naar
de commissievergaderingen dient te
worden tegengegaan.
Het een kan niet zonder het ander.
Er breken alleen maar betere tijden
aan wanneer we eerst de slechtere tij
den zo goed mogelijk doorkomen.
Daarbij is het van belang dat de ge
meente, samen met de inwoners,
werkt aan een leefbaar dorp. De
VVD zal hier graag haar steen aan bij
dragen onder het motto: met elkaar
....voor elkaar. Daarom heeft ons pro
gramma de titel meegekregen ‘De
mens centraal in een leefbare
gemeente’ daarmee uitdrukking ge
vend aan een verlangen dat we van
Waddinxveen een gemeente moeten
maken waar ieder mens zich tevreden
kan voelen, zich kan ontplooien en
samen met zijn buurt- en dorpbewo
ners zich medeverantwoordelijk voelt
voor een leefbaar Waddinxveen.
3. D‘66 wenst te bevorderen, dat bin
nen het ambtelijk apparaat van de ge
meente Waddinxveen een formatie
plaats wordt ingeruimd voor een
vo orlich tingsamb tenaar
WADDINXVEEN - Het gemeente
programma van de VVD-afdeling
Waddinxveen voor de komende
raadsperiode 1982-1986 is realistisch
opgezet. Rekening houden enerzijds
met de economische teruggang waar
we nu op alle fronten mee te maken
hebben en waardoor het niet moge
lijk is gelden vrij te maken voor niet
direct noodzakelijke aangelegenhe
den.
Anderzijds is het een programma dat
er vanuit gaat dat de economische re
cessie ook wel weer zal worden ge
volgd door een opleving, hetgeen tot
meer mogelijkheden zal leiden.
De VVD presenteerde het programma voor de komende gemeenteraadsverkiezingen op een bijeenkomst in Party
Home. Achter de tafel ziet u de liberale kandidaten Lous Oosterbroek-Waagmeester, Karei van Soest en Jan Bor-
4. De secretarie dient op koopavon
den geopend te zijn om de dienstver
lening aan de burgers te vergroten,
waarbij besproken moet worden de
koopavond te verplaatsen naar de
vrijdag.
2. D‘66 stelt zich een beleid voor,
waarbij de bevolking vooraf geïnfor
meerd wordt over te nemen beslissin
gen en waarbij de burger de gelegen
heid geboden wordt het beleid te be-
ihvloeden.
De VVD zal met inventiviteit in de
gemeentebegroting zoeken naar de fi
nanciële ruimte voor de hoogst
noodzakelijke uitgaven.
5. D‘66 is van mening dat de vergade
ringen van de commissie beroep- en
bezwaarschriften in beginsel open
baar dienen te zijn.
‘Vrijheid, verantwoordelijkheid, ver
draagzaamheid, sociale rechtvaardig
heid en gelijkwaardigheid’, de grond
beginselen van onze partij, vormen
voor de VVD in Waddinxveen ook
voor de komende periode de leidraad
van handelen.
De voortdurende verandering van de
samenleving brengt met zich mee, dat
de belangen van de burger steeds op
nieuw zorgvuldig bekeken moeten
worden. De mens maakt niet alleen
als individu deel uit van de samenle
ving, maar is ook vaak een deel van
de groep.
Zijn vrijheid van handelen is dan ook
gekoppeld aan zijn verantwoordelijk
heid en verdraagzaamheid ten aan
zien van anderen.
6. Om een verantwoorde besluitvor
ming in de gemeenteraad en ook om
een effectieve beihvloeding van het
college van B. en W. mogelijk te ma-
ken möet de ondersteuning van
raadsleden optimaal zijn.
WADDINXVEEN - D‘66 heeft een
eigen stijl van politiek bedrijven.
D‘66 is een partij van meedenken en
meedoen. Een partij waarbinnen on
bevangen gewerkt wordt aan concre
te oplossingen voor concrete proble
men. Een partij van practische idea
listen, die verder willen kijken dan
hun eigen neus en hun eigen porte
monnee.
Een partij, die geen onvoorwaardelijk
geloof hecht aan autoriteiten, maar
vertrouwen stelt in de vindingrijkheid
van gewone mensen. D‘66 bestrijdt
discriminatie en verwerpt alle vormen
van bevoogding en betutteling, komt
op voor iedereen, die tussen de wie
len van de samenleving raakt.
Zwakken en machtelozen moeten
worden gesteund, machthebbers
scherp op de vingers gekeken. D‘66
wil dat mensen greep krijgen op hun
eigen lot.
Sociale rechtvaardigheid, individuele
vrijheid, verdieping en verbreding van
de democratie: het zijn idealen waar
mee D‘66 niet alleen staat. Het
kenmerk van D‘66 is echter het besef
dat ook de mooiste idealen zonder
mankeren in holle leuzen veranderen
als ze niet voortdurend worden ge
toetst aan de feiten.
Het politiek handelen dient gericht
te zijn op het geluk en het welzijn
van alle mensen. Niet in de vorm van
een verzorginsstaat, waar de burger
zich niet bijbetrokken voelt, doch in
een staat waar hij de vrijheid heeft
zijn leven in te richten zoals hij/zij
dat zelf wenst.
Tegen deze achtergrond wil D‘66 uit
gaan van een taakstellend program
ma, een haalbaar programma. Geen
waslijst van wenselijkheden, welke
uiteindelijk niet vervuld kunnen
worden.
1. In de socialistische gemeentepoli
tiek van verleden en heden stonden
en staan drie zaken centraal: de op
lossing van verdelingsvraagstukken,
de noodzaak van maatschappelijke
ordening en planning en het voeren
van een kultuurbeleid. Voor de P.v.
d.A. geldt dat zij ook in de komende
periode kiest voor de minst draag
krachtige n.
2. De ekonomische teruggang waar
mee ons land te maken heeft, laat het
gemeentelijk beleid niet ongemoeid.
De P.v.d.A. is bereid tot bezuinigin
gen, maar niet zonder meer.
3. Juist nu is een socialistisch geïnspi
reerde gemeentepolitiek noodzake
lijk. Er kan met de P.v.d.A. gespro
ken worden over het verminderen
van gemeenschapsuitgaven voor
mensen die het niet persé nodig heb
ben. Maar er valt niet te praten over
wezenlijke voorzieningen voor met
name de minst draagkrachtigen, voor
diegenen die in de huidige crisis het
toch al moeilijk hebben.
4. Maar in het gemeentelijk beleid
gaat het om meer zaken. Een zichzelf
respecterende progressieve partij
heeft ook oog voor de kuituur en de
traditie en zal daarom waken over
het ruimtelijk aanzien van de ge
meente. De gemeente moet niet licht
vaardig tot slopen van
gebouwen overgaan.
5. Wij willen in het gemeentelijk be
leid de gelijkheid en onafhankelijk
heid van vrouwen en mannen bevor
deren. We streven er ook naar dat ie
dereen kan deelnemen aan de samen
leving, zodat alle maatschappelijke
aktiviteiten voor iedereen toeganke
lijk zijn.
6. Ook de situatie in de derde wereld
mag ons niet onberoerd laten, van
daar dat we heirmee in onze gemeen
tepolitiek rekening moeten houden.
Met name heeft de gemeente een dui
delijke taak op het terrein van de be
wustwording.
7. In een tijd waarin we de uitgaven
en inkomsten van de gemeente nauw
keurig in de gaten moeten houden,
spreekt het vanzelf dat onze partij
zich met hand en tand zal verzetten
tegen het besteden van geld aan pres-
tigeobjekten.
8. De verzorgingsstaat die in Neder
land met zoveel zorg en inspanning is
opgebouwd, staat onder druk, ook
op gemeentelijk niveau. Onze partij
wil de belangen van de minst draag
krachtigen in de samenleving bewa
ken en veilig stellen.
Over woningbouw en bedrijfster
rein een goed regionaal overleg - be
perken van de invloed en de kosten
van gemeenschappelijke regelingen.
7. D‘66 vindt dat de vergaderingen
van het college van B. en W. toegan
kelijk dienen te zijn voor raadsleden
voorzover er geen wettelijke beper
kingen zijn.
1Het deelhebben van de burger aan
de besluitvorming is vooral mogelijk
op gemeentelijk niveau. In de ge-
tepolitiek is de kwaliteit van de di-
rekte woon- en leefomgeving van de
burger in het geding. In beginsel is dit
terrein voor de burger overzienbaar
en daardoor beihvloedbaar. De ge
meente neemt ook beslissingen over
sociale, culturele en onderwijs- en
vormingsvoorzieningen, die voor de
burger in zijn rol als gebruiker van
groot belang zijn. De raad is het
eerste politiek verantwoordelijke or
gaan in de gemeente. Dit houdt niet
in dat burgers, instellingen of groe
peringen geen bestuurlijke taken en
bevoegdheden kunnen krijgen. Wel
geldt dat de raad de kaders aangeeft,
waarbinnen dit gebeurt, bovendien
bepaalt hij de voorwaarden en beoor
deelt hij de resultaten. Aan de burge
rij moet duidelijkheid worden gege
ven over wat (programmatisch of
wettelijk) vast ligt en wat voor
diskussie vatbaar is. De gemeente
verdiept zich in de vrouwenemanci
patie en voert op dit punt een actief
informatiebeleid.
2. Openbaarheid van vergaderingen
en dokumenten; de Wet Openbaar
heid van Bestuur geldt als minimum
norm, wat betekent dat het gemeen
tebestuur een aktief beleid voert met
betrekking tot de openheid en open
baarheid. De werkzaamheden van het
college moeten meer in de openbaar
heid komen.
3. Door het gemeentebestuur af te
sluiten kontrakten met derden
moeten vroegtijdig in kommissie- of
raadsvergadering worden besproken.
4. De gemeenteraadsleden dienen te
beschikken over voldoende facilitei
ten. Hiertoe behoort onder meer het,
in overleg, een beroep kunnen doen
op de ambtenaren van de gemeente-
sekretarie.
5. Begeleiding van inspraakprocessen
behoort in handen van onafhankelij
ke instanties te worden gegeven.
6. Verbeteren van de voorwaarden
van het inspraakproces: openbaar
heid, financiën, overzicht alternatie
ven, tijdschema, grenzen inspraak en
verwerking van resultaten, inspraak-
voorstellen dezelfde kansen bieden
als ambtelijke en niet-ambtelijke ad
viezen, de verschillende belangen her
kenbaar aangeven.
7. Bij gemeenschappelijke regelingen,
bijv. Midden-Holland of GEB Gouda,
wordt gestreefd naar verbetering van
het democratisch funktioneren.
8. Zowel in kommissievergaderingen
als bij hoorzittingen wordt gestreefd
naar kind- en relatievriendelijk verga
deren. Vergaderen om 17.00 of
19.00 uur betekent dat ouders hun
kinderen niet ontmoeten.
9. Bij benoemingsprocedure van bur
gemeester wordt gestreefd naar in
stelling van een vertrouwenskommis-
sie. Bij herbenoeming van een zitten
de burgemeester geeft de raad (zono
dig ongevraagd) advies aan de Com
missaris der Koningin.
10. Het gemeentebestuur moet de
burger d.m.v. voorlichting wijzen op
de mogelijkheid via beroeps- en be
zwaarschriften te protesteren tegen
overheidshandelen
11. Voor binnengekomen brieven
wordt een systeem van ontvangstbe
vestiging ontworpen; tevens wordt de
voortgangs- en afdoeningskontrole
van ontvangen brieven binnen het ge
meentelijk apparaat daarin opgeno
men.
12. De gemeentesekretarie dient ten
minste naast de gangbare kantooru
ren één maal per week ‘s avonds toe
gankelijk te zijn voor de burgers.
13. De gemeente Waddinxveen neemt
het initiatief tot het instellen van een
plaatselijk of regionaal parttime of
fulltime ombudsvrouw (-man).
14. Door de gemeente gesubsidieerde
instellingen behoren een demokrati-
sche struktuur te hebben.
15. In het eerste collegejaar dient in
overleg met de ambtenaren en de hun
vertegenwoordigende bonden een no
ta personeelsbeleid te worden vastge
steld. In de nota moet als uitgangs
punt worden gehanteerd, dat bij het
afwegen van belangen en het vaststel
len van prioriteiten het beleid erop
1. Na de verkiezingen gaat de nieuwe
fraktie deelnemen aan de besprekin
gen voor de collegevorming.
2. In het algemeen is men binnen on
ze partij voor het instellen van pro
gramcolleges. Ook in Waddinxveen is
het streven hierop gericht.
3. De basis van een programmacolle-
ge is een gemeentelijk beleidspro
gramma waarin duidelijk prioriteiten
worden gesteld.
4. Fraktie, bestuur en leden van de
P.v.d.A. hebben ieder een eigen taak
en verantwoordelijkheid met betrek
king tot het tot stand komen en ver
werkelijken van het gemeentelijk be
leidsprogramma.
5. Het laatste woord over het onder
schrijven van het gemeentelijk be
leidsprogramma en het zitting nemen
in het college van B W heeft de af-
delingsvergadering.
Snelle realisering van een nieuwe
rioolwaterzuiveringsinstallatie - aan
leg riolering in niet gerioleerde gebie
den - zorgvuldig hinderwetbeleid.
Isolatiemaatregelen ter beperking
energieverbruik.
WERKGELEGENHEID
Erkenning dat een gezond bedrijfs
leven een hoeksteen voor de werk
gelegenheid betekent - positieve hou
ding en goede serviceverlening t.o.v.
bedrijfsleven.
Snelle aanleg industrieterrein - actie
ve werving. Nieuwe bedrijven
Goed overleg met middenstand en
open oog voor de problemen in de
agrarische wereld.
Bevordering deeltijdbanen - steun
aan schoolverlaters - steun aan vrij
willige activiteiten door langdurig
werklozen.
WELZIJN
Blijvende steun aan de bewustma
king van de bevolking inzake proble
men van de Derde Wereld.
Betere samenhang van het club- en
buurthuiswerk - Multifunctioneel ge
bruik van voorzieningen.
Een of meer definitieve woonwa
gencentra inrichten waardoor par
keerterrein aan de Sniep in ieders be
lang kan worden ontruimd.
Mensen uit andere culturen die zich
hier gevestigd hebben dienen gehol
pen te worden zich hier (beter) thuis
te voelen, zonder hun eigen zeden
te verwaarlozen.
Ouderen zolang mogelijk zelfstan
dig - Voldoende hulp in geval van
nood - bejaardenwoningen dichtbij
voorzieningen.
Bestrijding van misbruik van sociale
voorzieningen, omdat dit de góede
naam van uitkeringstrekkers in het al
gemeen aan tast.
Voorwaarden scheppen voor, en de
consequenties aanvaarden van, een
toenemende emancipatie.
Een passender huisvesting van de
Openbare Bibliotheek.
Naast prestatiesport ook recreatieve
sportbeoefening.
Terughoudendheid inzake uitbrei
ding van het Bospark en het recrea
tieschap “Reeuwijkse Plassen”. Be
vordering van speel- en wandelmoge
lijkheid in de openbare groengebie
den in het dorp.
Handhaving van kwaliteit van het
onderwijs, echter met beperking van
de financiële tekorten.
tingen en tarieven tijdig op redelijk
niveau aanpassen.
Bezuinigingen en nieuw beleid zo
veel mogelijk tegen het totale wen
senpakket en bezuinigingspakket af
wegen.
Subsidies onder voorwaarde van een
redelijke eigen bijdrage door de ge
subsidieerden - nadruk op subsidies
voor plaatselijke belangen.
Een goede controle op de finan
ciële ontwikkelingen in het gemeen
telijk grondbedrijf, leidend tot een
sluitende exploitatie.
partij van de arbeid
waddinxveen
gericht is een gelijke waarde toe te
kennen aan de sociale aspekten t.o.v.
de financiële of de technische aspek
ten. In de nota moeten minimaal de
volgende aspekten worden behan
deld: wervings- en selektiebeleid,
loopbaan- en carrièrebeleid, beoorde-
lingsbeleid, formatie en funktiewaar-
deringsbeleid, welzijnsbeleid.
16. Het selektiebeleid dient erop ge
richt te zijn, dat bij gelijkwaardigheid
van kandidaten de voorkeur wordt
gegeven aan personen, die behoren
tot groepen die in een achterstandssi
tuatie verkeren. Bij sollicitaitege-
srpekken dienen alleen vragen gesteld
te worden die relevant zijn voor de
funktie.
17. Bij het ontstaan van vakatures zal
in eerste instantie de vakature door
het aantrekken van deeltijdwerkers
worden vervuld. Het doel van de par
tij op lange termijn is de 5-urige
werkdag.
18. Iedere burger heeft recht op de
bescherming van zijn of haar per
soonlijke levenssfeer. Zonder wette
lijke basis verschaft de gemeente
geen informatie over personen aan
derden. Iedere burger heeft het recht
om deze te doen verbeteren.
19. De gemeente steunt moreel en fi
nancieel de voorlichtings- en vor-
mingsaktiviteiten die gericht zijn op
de mondiale bewustwording van de
plaatselijke bevolking.
20. De steun van de gemeente aan
ontwikkelingsprojekten moet min
stens gehandhaafd op het oude ni
veau.
WADDINXVEEN - Het CDA-ge-
meenteprogramma 1982-1986 is na
veel wikken en wegen tot stand ge
komen. In eerste instantie is een con-
ceptprogramma voorbereid door een
daartoe ingestelde commissie. Vervol
gens hebben bestuur en leden de
tekst geamendeerd en vastgesteld.
Daarbij is ook rekening gehouden
met de uit de Waddinxveense bevol
king gekomen suggesties.
“De titel ‘Samen verantwoordelijk’
krijgt een nog zwaarder accent dan
in de voorgaande raadsperiode, om
dat we te maken hebben met ge
lijkblijvende of afnemende inkom
sten van de gemeente. Te moe
ten leven met minder is niet eenvou
dig wanneer we jarenlang aan méér
gewend zijn geraakt. Dat betekent
dat er ook beslissingen moeten wor
den genomen die minder leuk zijn
voor de burger. Daaraan valt in de
komende raadsperiode niet te ont
komen.”
Van de CDA-bestuurders vraagt dit
een stuk politieke moed. “Vanuit
onze christen-democratische overtui
ging zullen zij duidelijk standpun
ten in moeten nemen over de rol van
de overheid in een periode met be
perkte financiële middelen. Daaraan
willen onze gemeenteraadskandida-
ten vorm vorm en inhoud geven.”
UITGANGSPUNTEN
Het CDA-programma meldt over de
uitgangspunten van de christen-de-
mocraten:
Het Evangelie roept alle mensen op
tot het dienen van God en tot dienst
aan de medemens. Vanuit het Evan
gelie wil het CDA vorm en inhoud ge
ven aan haar politieke idealen. Het
CDA wil bevorderen dat mensen ver
antwoordelijk zijn voor elkaar, indi
vidueel en in hun maatschappelijke
verbanden.
Voor het CDA betekent dit een doel
bewust streven naar een maatschap
pij waarin naast de overheid vooral
burgers en hun maatschappelijke ver
banden verantwoordelijkheid dragen
voor het algemeen belang. De eigen
taak van de gemeentelijke overheid
is daarbij telkens te vatten in vier
kernbegrippen, zoals die in ons Pro
gram van Uitgangspunten zijn opge
nomen.
a. De overheid als Dienaresse Gods is
geroepen de samenleving te dienen
naar de norm der gerechtigheid.
b. De overheid komt op voor de
zwakken. Zij zorgt voor de financiële
en sociale bestaansvoorwaarden,
waardoor zij volwaardig deel kunnen
nemen aan de samenleving.
c. De overheid schept voorwaarden
voor een samenleving van verant
woordelijke mensen en maatschappe
lijke verbanden. Zij eerbiedigt de
gewetensvrijheid.
d. Het rentmeesterschap verplicht
ook de overheid tot zorgvuldig om
gaan met de Schepping; uit dit per
spectief normeert zij de maatschap
pelijke ontwikkelingen.
Jeugdigen, werklozen, culturele min
derheden, arbeidsongeschikten, oude
ren, gehandicapten, woningzoeken
den, kleine zelfstandigen dienen vol
doende mogelijkheden te krijgen om
volwaardig aan de samenleving te
kunnen deelnemen.
WADDINXVEEN De Partij van de
Arbeid, afdeling Waddinxveen,
brengt voor de gemeenteraadsverkie
zingen een programma uit dat mede
beoordeeld is door P.P.R., afdeling
Waddinxveen.
Als leidraad voor het programma gel
den de volgende beoordelingsnor-
men:
Wezenlijke gemeenschappelijke voor
zieningen moeten gehandhaafd blij
ven. Dit betekent bijv, dat onderwijs
voorzieningen gehandhaafd dienen te
blijven, woon- en energiekosten be
taalbaar moeten blijven en de minst
draagkrachtigen bescherming verdie
nen in het gemeentelijk te voeren be
leid.
Deze normen bepalen in grote lijnen
het plaatselijke beleid van de fraktie
van de P.v.d.A.
Het spreekt overigens vanzelf dat o-
ver zaken waarin het verkiezingspro
gramma niet voorziet de afdelingsver-
gadering, d.w.z. de leden, beslist.
Mogelijkheid voor particulieren om
chemisch afval en afgewerkte olie te
kunnen storten.
ALGEMEEN
Samen verantwoordelijk staat voor
op - Particulier initiatief wordt
gesteund - Discriminatie voorkomen -
Gewetensvrijheid en persoonlijke le
venssfeer eerbiedigen - Gerechtigheid
nastreven.
Voorlichting aan, en inspraak van
burgers bevorderen - Belanghebben
den op de hoogte houden van het be
leid - Procedures bekorten.
Overheidstaken periodiek kritisch
herzien - Eventueel overdracht van
taken aan anderen zoals bedrijfsle
ven - Overbodige taken durven beëin
digen - Nut en offer afwegen.
Volwaardige deelname voor ieder
een aan de samenleving - Speciale
aandacht voor de zwakkeren.
1
-«fc
>«-■"’