in D’66 wil aanstelling voorlichtingsambtenaar PvdA wil een ombudsman of vrouw hebben 0\ 0 Het Redelijk Alternatief CDA: Spoedig woningbouw Brugcentrum en Dorpstraat PvdA: Eerlijk delen duurt VVD: Mens het langst centraal in leefbare gemeente CDA-program: Veel wikken I I en wegen D’66: Eigen stijl van poli tiek bedrijven k. MÉ Volgens D‘66 in Waddinxveen is het ge- EERLIJK DELEN DU KT HET LANGST 4 1 christen democratisch appèl o??? WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 5 MEI 1982 algemeen WADDINXVEEN - Het CDA in Waddinxveen werkt naarstig aan de uitgave in drukvorm van het complete programma 1982- 1986 voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Dit weekein de verscheen een samenvatting van het programma van de chns- ten-democraten, die nu met 6 zetels in de Waddinxveense ge meenteraad vertegenwoordigd zijn. De CDA-kempunten zijn verdeeld over zeven hoofdstukken. In De Unie hield de PvdA-afdeling Waddinxveen een presentatie-avond voor het gemeenteprogramma. In het midden achteraan zit PvdA-lijsttrekker Anne van Gent met naat hem PvdA-voorzitter Arie Slingeren een aantal an dere kandidaat-raadsleden. (Foto: Weekblad voor Waddinxveen!Sjaak Noteboom). WADDINXVEEN Democratie, bestuur en gemeentelijk perso neelsbeleid is één van de eerste hoofdstukken in het gemeente programma van de Partij van de Arbeid. De socialisten geven daarin hun opvattingen weer. Die zijn: WADDINXVEEN - w meentebestuur de ‘overheid’ die het dichtst bij de burgers staat. Dit bestuur moet voor de burger de meest vertrouwde overheid zijn. Derhalve dienen de gemeentelijke organen bij het uitoefenen van hun taak de grootst mogeliike openheid te betrachten. D‘66 is van mening dat de gemeentelijke overheid een actief voorlich tingsbeleid dient te voeren. BESTUURLIJKE SAMENWERKING Beleidsdoelstellingen INLEIDING WONINGBOUW UITGANGSPUNTEN woningen om STRATEGIE 4 I FINANCIËN Een sluitende gemeentebegroting - meerjarenbegroting in hoofdlijnen met regelmatige bijstelling - Belas gemeente program 1982 1986 CDA WW gemeent eprogramma 1982-1986 waddinxveen de mens centraal in een leefbare gemeente ‘Vrijheid, verantwoordelijkheid, ver draagzaamheid, sociale rechtvaardig heid en gelijkwaardigheid’, de grond beginselen van onze partij, vormen voor de VVD in Waddinxveen ook voor de komende periode de leidraad van handelen. De voortdurende verandering van de samenleving brengt met zich mee, dat de belangen van de burger steeds op nieuw zorgvuldig bekeken moeten worden. De mens maakt niet alleen als individu deel uit van de samenle ving, maar is ook vaak een deel van de groep. Zijn vrijheid van handelen is dan ook gekoppeld aan zijn verantwoordelijk heid en verdraagzaamheid ten aan zien van anderen. Nieuwbouw huren moeten betaal baar blijven - voorkeur voor het bou wen in laagbouw in wijk Zuidplas in een herkenbare kleinschalige verkave ling. Ook in het Brugcentrum en rond de Dorpstraat aanvang met woningbouw bespoedigen. Opnieuw bekijken of de verplaat sing van de voetbalvelden langs de Sniepweg wel noodzakelijk is. Het eigen woningbezit blijven sti muleren. Vereenvoudiging van de eisen waar aan woningen moeten voldoen om ze betaalbaar te houden. 4. De secretarie dient op koopavon den geopend te zijn om de dienstver lening aan de burgers te vergroten, waarbij besproken moet worden de koopavond te verplaatsen naar de vrijdag. Mogelijkheid voor particulieren om chemisch afval en afgewerkte olie te kunnen storten. Snelle realisering van een nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie - aan leg riolering in niet gerioleerde gebie den - zorgvuldig hinderwetbeleid. Isolatiemaatregelen ter beperking X^”sfeé7eerbiedigen - Gerechtigheid energieverbruik. nastreven. Voorlichting aan, 1. D‘66 is van mening dat besluitvor ming wezenlijk moet plaatsvinden in de gemeenteraadsvergadering. Ver schuiving van de besluitvorming naar de commissievergaderingen dient te worden tegengegaan. 7. D‘66 vindt dat de vergaderingen van het college van B. en W. toegan kelijk dienen te zijn voor raadsleden voorzover er geen wettelijke beper kingen zijn. VERKEER Streven naar aparte fietsstroken op de drukste wegen - voetpaden waar die thans ontbreken - voorkomen dat de auto in woonbuurten de boven toon voert - een goed functionerend stelsel van oversteekplaatsen. Op termijn een verkeersplan knelpunten op te lossen of te voor komen. t een programma dat er vanuit gaat dat de economische re cessie ook wel weer zal worden ge volgd door een opleving, hetgeen tot meer mogelijkheden zal leiden. 6. Om een verantwoorde besluitvor ming in de gemeenteraad en ook om een effectieve beïnvloeding van het college van B. en W. mogelijk te ma ken moet de ondersteuning van raadsleden optimaal zijn. 5. D‘66 is van mening dat de vergade ringen van de commissie beroep- en bezwaarschriften in beginsel open baar dienen te zijn. De VVD presenteerde het programma voor de komende gemeenteraadsverkiezingen op een bijeenkomst in Party Home. Achter de tafel ziet u de liberale kandidaten Lous Oosterbroek-Waagmeester, Karei van Soest en Jan Bor ger. (Foto: Weekblad voor Waddinxveen!Sjaak Noteboom). 2. D‘66 stelt zich een beleid voor, waarbij de bevolking vooraf geïnfor meerd wordt over te nemen beslissin gen en waarbij de burger de gelegen heid geboden wordt het beleid te be- ihvloeden. met de economische teruggang waar we nu op alle fronten mee te maken hebben en waardoor het niet moge lijk is gelden vrij te maken voor niet direct noodzakelijke aangelegenhe den. Ouderen zolang mogelijk zelfstan- Anderzijds is het dig - Voldoende hulp in geval van nood - bejaardenwoningen dichtbij voorzieningen. Bestrijding van misbruik van sociale voorzieningen, omdat dit de góede naam van uitkeringstrekkers in het al gemeen aantast. Voorwaarden scheppen voor, en de consequenties aanvaarden van, een toenemende emancipatie. Een passender huisvesting van de Openbare Bibliotheek. Naast prestatiesport ook recreatieve sportbeoefening. Terughoudendheid inzake uitbrei ding van het Bospark en het recrea tieschap “Reeuwijkse Plassen”. Be vordering van speel- en wandelmoge lijkheid in de openbare groengebie den in het dorp. Handhaving van kwaliteit van het onderwijs, echter met beperking van de financiële tekorten. 1Het deelhebben van de burger aan de besluitvorming is vooral mogelijk op gemeentelijk niveau. In de ge- tepolitiek is de kwaliteit van de di- rekte woon- en leefomgeving van de burger in het geding. In beginsel is dit terrein voor de burger overzienbaar en daardoor beihvloedbaar. De ge meente neemt ook beslissingen over sociale, culturele en onderwijs- en vormingsvoorzieningen, die voor de burger in zijn rol als gebruiker van groot belang zijn. De raad is het eerste politiek verantwoordelijke or gaan in de gemeente. Dit houdt niet in dat burgers, instellingen of groe peringen geen bestuurlijke taken en bevoegdheden kunnen krijgen. Wel geldt dat de raad de kaders aangeeft, waarbinnen dit gebeurt, bovendien bepaalt hij de voorwaarden en beoor deelt hij de resultaten. Aan de burge rij moet duidelijkheid worden gege ven over wat (programmatisch of wettelijk) vast ligt en wat voor diskussie vatbaar is. De gemeente verdiept zich in de vrouwenemanci patie en voert op dit punt een actief informatiebeleid. 2. Openbaarheid van vergaderingen en dokumenten; de Wet Openbaar heid van Bestuur geldt als minimum norm, wat betekent dat het gemeen tebestuur een aktief beleid voert met betrekking tot de openheid en open baarheid. De werkzaamheden van het college moeten meer in de openbaar heid komen. 3. Door het gemeentebestuur af te sluiten kontrakten met derden moeten vroegtijdig in kommissie- of raadsvergadering worden besproken. 4. De gemeenteraadsleden dienen te beschikken over voldoende facilitei ten. Hiertoe behoort onder meer het, in overleg, een beroep kunnen doen op de ambtenaren van de gemeente- sekretarie. 5. Begeleiding van inspraakprocessen behoort in handen van onafhankelij ke instanties te worden gegeven. 6. Verbeteren van de voorwaarden van het inspraakproces: openbaar heid, financiën, overzicht alternatie ven, tijdschema, grenzen inspraak en verwerking van resultaten, inspraak- voorstellen dezelfde kansen bieden als ambtelijke en niet-ambtelijke ad viezen, de verschillende belangen her kenbaar aangeven. 7. Bij gemeenschappelijke regelingen, bijv. Midden-Holland of GEB Gouda, wordt gestreefd naar verbetering van het democratisch funktioneren. 8. Zowel in kommissievergaderingen als bij hoorzittingen wordt gestreefd naar kind- en relatievriendelijk verga deren. Vergaderen om 17.00 of 19.00 uur betekent dat ouders hun kinderen niet ontmoeten. 9. Bij benoemingsprocedure van bur gemeester wordt gestreefd naar in stelling van een vertrouwenskommis- sie. Bij herbenoeming van een zitten de burgemeester geeft de raad (zono dig ongevraagd) advies aan de Com missaris der Koningin. 10. Het gemeentebestuur moet de burger d.m.v. voorlichting wijzen op de mogelijkheid via beroeps- en be zwaarschriften te protesteren tegen overheidshandelen 11. Voor binnengekomen brieven wordt een systeem van ontvangstbe vestiging ontworpen; tevens wordt de voortgangs- en afdoeningskontrole van ontvangen brieven binnen het ge meentelijk apparaat daarin opgeno men. 12. De gemeentesekretarie dient ten minste naast de gangbare kantooru ren één maal per week ‘s avonds toe gankelijk te zijn voor de burgers. 13. De gemeente Waddinxveen neemt het initiatief tot het instellen van een plaatselijk of regionaal parttime of fulltime ombudsvrouw (-man). 14. Door de gemeente gesubsidieerde instellingen behoren een demokrati- sche struktuur te hebben. 15. In het eerste collegejaar dient in overleg met de ambtenaren en de hun vertegenwoordigende bonden een no ta personeelsbeleid te worden vastge steld. In de nota moet als uitgangs punt worden gehanteerd, dat bij het afwegen van belangen en het vaststel len van prioriteiten het beleid erop WADDINXVEEN - Het CDA-ge- meenteprogramma 1982-1986 is na veel wikken en wegen tot stand ge komen. In eerste instantie is een con- ceptprogramma voorbereid door een daartoe ingestelde commissie. Vervol gens hebben bestuur en leden de tekst geamendeerd en vastgesteld. Daarbij is ook rekening gehouden met de uit de Waddinxveense bevol king gekomen suggesties. “De titel ‘Samen verantwoordelijk’ krijgt een nog zwaarder accent dan in de voorgaande raadsperiode, om dat we te maken hebben met ge lijkblijvende of afnemende inkom sten van de gemeente. Te moe ten leven met minder is niet eenvou dig wanneer we jarenlang aan méér gewend zijn geraakt. Dat betekent dat er ook beslissingen moeten wor den genomen die minder leuk zijn voor de burger. Daaraan valt in de komende raadsperiode niet te ont komen.” Van de CDA-bestuurders vraagt dit een stuk politieke moed. “Vanuit onze christen-democratische overtui ging zullen zij duidelijk standpun ten in moeten nemen over de rol van de overheid in een periode met be perkte financiële middelen. Daaraan willen onze gemeenteraadskandida- ten vorm vorm en inhoud geven.” UITGANGSPUNTEN Het CDA-programma meldt over de uitgangspunten van de christen-de- mocraten: Het Evangelie roept alle mensen op tot het dienen van God en tot dienst aan de medemens. Vanuit het Evan gelie wil het CDA vorm en inhoud ge ven aan haar politieke idealen. Het CDA wil bevorderen dat mensen ver antwoordelijk zijn voor elkaar, indi vidueel en in hun maatschappelijke verbanden. Voor het CDA betekent dit een doel bewust streven naar een maatschap pij waarin naast de overheid vooral burgers en hun maatschappelijke ver banden verantwoordelijkheid dragen voor het algemeen belang. De eigen taak van de gemeentelijke overheid is daarbij telkens te vatten in vier kernbegrippen, zoals die in ons Pro gram van Uitgangspunten zijn opge nomen. a. De overheid als Dienaresse Gods is geroepen de samenleving te dienen naar de norm der gerechtigheid. b. De overheid komt op voor de zwakken. Zij zorgt voor de financiële en sociale bestaansvoorwaarden, waardoor zij volwaardig deel kunnen nemen aan de samenleving. c. De overheid schept voorwaarden voor een samenleving van verant woordelijke mensen en maatschappe lijke verbanden. Zij eerbiedigt de gewetensvrijheid. d. Het rentmeesterschap verplicht ook de overheid tot zorgvuldig om gaan met de Schepping; uit dit per spectief normeert zij de maatschap pelijke ontwikkelingen. Jeugdigen, werklozen, culturele min derheden, arbeidsongeschikten, oude ren, gehandicapten, woningzoeken den, kleine zelfstandigen dienen vol doende mogelijkheden te krijgen om volwaardig aan de samenleving te kunnen deelnemen. 1In de socialistische gemeentepoli tiek van verleden en heden stonden en staan drie zaken centraal: de op lossing van verdelingsvraagstukken, de noodzaak van maatschappelijke ordening en planning en het voeren van een kultuurbeleid. Voor de P.v. d.A. geldt dat zij ook in de komende periode kiest voor de minst draag krachtigen. 2. De ekonomische teruggang waar mee ons land te maken heeft, laat het gemeentelijk beleid niet ongemoeid. De P.v.d.A. is bereid tot bezuinigin gen, maar niet zonder meer. 3. Juist nu is een socialistisch geïnspi reerde gemeentepolitiek noodzake lijk. Er kan met de P.v.d.A. gespro ken worden over het verminderen van gemeenschapsuitgaven voor mensen die het niet persé nodig heb ben. Maar er valt niet te praten over wezenlijke voorzieningen voor met name de minst draagkrachtigen, voor diegenen die in de huidige crisis het toch al moeilijk hebben. 4. Maar in het gemeentelijk beleid gaat het om meer zaken. Een zichzelf respecterende progressieve partij heeft ook oog voor de kuituur en de traditie en zal daarom waken over het ruimtelijk aanzien van de ge meente. De gemeente moet niet licht vaardig tot slopen van woningen en gebouwen overgaan. 5. Wij willen in het gemeentelijk be leid de gelijkheid en onafhankelijk heid van vrouwen en mannen bevor deren. We streven er ook naar dat ie dereen kan deelnemen aan de samen leving, zodat alle maatschappelijke aktiviteiten voor iedereen toeganke lijk zijn. 6. Ook de situatie in de derde wereld mag ons niet onberoerd laten, van daar dat we heirmee in onze gemeen tepolitiek rekening moeten houden. Met name heeft de gemeente een dui delijke taak op het terrein van de be wustwording. 7. In een tijd waarin we de uitgaven en inkomsten van de gemeente nauyw keurig in de gaten moeten houden, spreekt het vanzelf dat onze partij zich met hand en tand zal verzetten tegen het besteden van geld aan pres- tigeobjekten. 8. De verzorgingsstaat die in Neder land met zoveel zorg en inspanning is opgebouwd, staat onder druk, ook op gemeentelijk niveau. Onze partij wil de belangen van de minst draag krachtigen in de samenleving bewa ken en veilig stellen. WADDINXVEEN - Het gemeente- programma van de VVD-afdeling Waddinxveen voor de komende raadsperiode 1982-1986 is realistisch keerterrein aan de Sniep in ieders be- opgezet. Rekening houden enerzijds lang kan worden ontruimd. -- Mensen uit andere culturen die zich hier gevestigd hebben dienen gehol pen te worden zich hier (beter) thuis te voelen, zonder hun eigen zeden te verwaarlozen. 1. Na de verkiezingen gaat de nieuwe fraktie deelnemen aan de besprekin gen voor de collegevorming. 2. In het algemeen is men binnen on ze partij voor het instellen van pro- gramcolleges. Ook in Waddinxveen is het streven hierop gericht. 3. De basis van een programmacolle- ge is een gemeentelijk beleidspro gramma waarin duidelijk prioriteiten worden gesteld. 4. Fraktie, bestuur en leden van de P.v.d.A. hebben ieder een eigen taak en verantwoordelijkheid met betrek king tot het tot stand komen en ver werkelijken van het gemeentelijk be leidsprogramma. 5. Het laatste woord over het onder schrijven van het gemeentelijk be leidsprogramma en het zitting nemen in het college van B W heeft de af- delingsvergadering. WADDINXVEEN - D‘66 heeft een eigen stijl van politiek bedrijven. D‘66 is een partij van meedenken en meedoen. Een partij waarbinnen on bevangen gewerkt wordt aan concre te oplossingen voor concrete proble men. Een partij van practische idea listen, die verder willen kijken dan hun eigen neus en hun eigen porte monnee. Een partij, die geen onvoorwaardelijk geloof hecht aan autoriteiten, maar vertrouwen stelt in de vindingrijkheid van gewone mensen. D‘66 bestrijdt discriminatie en verwerpt alle vormen van bevoogding en betutteling, komt op voor iedereen, die tussen de wie len van de samenleving raakt. Zwakken en machtelozen moeten worden gesteund, machthebbers scherp op de vingers gekeken. D‘66 wil dat mensen greep krijgen op hun eigen lot. Sociale rechtvaardigheid, individuele vrijheid, verdieping en verbreding van de democratie: het zijn idealen waar mee D‘66 niet alleen staat. Het kenmerk van D‘66 is echter het besef dat ook de mooiste idealen zonder mankeren in holle leuzen veranderen als ze niet voortdurend worden ge toetst aan de feiten. Het politiek handelen dient gericht te zijn op het geluk en het welzijn van alle mensen. Niet in de vorm van een verzorginsstaat, waar de burger zich niet bij betrokken voelt, doch in een staat waar hij de vrijheid heeft zijn leven in te richten zoals hij/zij dat zelf wenst. Tegen deze achtergrond wil D‘66 uit gaan van een taakstellend program ma, een haalbaar programma. Geen waslijst van wenselijkheden, welke uiteindelijk niet vervuld kunnen worden. Samen verantwoordelijk staat voor op - Particulier initiatief wordt gesteund - Discriminatie voorkomen - Gewetensvrijheid en persoonlijke te- 3. D‘66 wenst te bevorderen, dat bin nen het ambtelijk apparaat van de ge meente Waddinxveen een formatie plaats wordt ingeruimd voor een voorlichtingsambtenaar. en inspraak van burgers bevorderen - Belanghebben den op de hoogte houden van het be leid - Procedures bekorten. Overheidstaken periodiek kritisch herzien - Eventueel overdracht van taken aan anderen zoals bedrijfsle ven - Overbodige taken durven beëin digen - Nut en offer afwegen. Volwaardige deelname voor ieder een aan de samenleving - Speciale aandacht voor de zwakkeren. WERKGELEGENHEID Erkenning dat een gezond bedrijfs leven een hoeksteen voor de werk gelegenheid betekent - positieve hou ding en goede serviceverlening t.o.v. bedrijfsleven. Snelle aanleg industrieterrein - actie ve werving. Nieuwe bedrijven Goed overleg met middenstand en open oog voor de problemen in de agrarische wereld. Bevordering deeltijdbanen - steun aan schoolverlaters - steun aan vrij willige activiteiten door langdurig werklozen. WELZIJN Blijvende steun aan de bewustma king van de bevolking inzake proble men van de Derde Wereld. Betere samenhang van het club- en buurthuiswerk - Multifunctioneel ge bruik van voorzieningen. Een of meer definitieve woonwa gencentra inrichten waardoor par- De VVD zal met inventiviteit in de gemeentebegroting zoeken naar de fi nanciële ruimte voor de hoogst noodzakelijke uitgaven. WADDINXVEEN - De Partij van de Arbeid, afdeling Waddinxveen, brengt voor de gemeenteraadsverkie zingen een programma uit dat mede beoordeeld is door P.P.R., afdeling Waddinxveen. Als leidraad voor het programma gel den de volgende beoordelingsnor- men: Wezenlijke gemeenschappelijke voor zieningen moeten gehandhaafd blij ven. Dit betekent bijv, dat onderwijs voorzieningen gehandhaafd dienen te blijven, woon- en energiekosten be taalbaar moeten blijven en de minst draagkrachtigen bescherming verdie nen in het gemeentelijk te voeren be leid. Deze normen bepalen in grote lijnen het plaatselijke beleid van de fraktie van de P.v.d.A. Het spreekt overigens vanzelf dat o- ver zaken waarin het verkiezingspro gramma niet voorziet de afdelingsver- gadering, d.w.z. de leden, beslist. partij van de arbeid waddinxveen ringen en tarieven tijdig op redelijk niveau aanpassen. Bezuinigingen en nieuw beleid zo veel mogelijk tegen het totale wen senpakket en bezuinigingspakket af wegen. Subsidies onder voorwaarde van een redelijke eigen bijdrage door de ge subsidieerden - nadruk op subsidies voor plaatselijke belangen. Een goede controle op de finan ciële ontwikkelingen in het gemeen telijk grondbedrijf, leidend tot een sluitende exploitatie. Het een kan niet zonder het ander. Er breken alleen maar betere tijden aan wanneer we eerst de slechtere tij den zo goed mogelijk doorkomen. Daarbij is het van belang dat de ge meente, samen met de inwoners, werkt aan een leefbaar dorp. De VVD zal hier graag haar steen aan bij dragen onder het motto: met elkaar ....voor elkaar. Daarom heeft ons pro gramma de titel meegekregen ‘De mens centraal in een leefbare gemeente’ daarmee uitdrukking ge vend aan een verlangen dat we van Waddinxveen een gemeente moeten maken waar ieder mens zich tevreden kan voelen, zich kan ontplooien en samen met zijn buurt- en dorpbewo ners zich medeverantwoordelijk voelt voor een leefbaar Waddinxveen. Over woningbouw en bedrijfster rein een goed regionaal overleg - be perken van de invloed en de kosten van gemeenschappelijke regelingen. gericht is een gelijke waarde toe te kennen aan de sociale aspekten t.o.v. de financiële of de technische aspek ten. In de nota moeten minimaal de volgende aspekten worden behan deld: wervings- en selektiebeleid, loopbaan- en carrièrebeleid, beoorde- lingsbeleid, formatie en funktiewaar- deringsbeleid, welzijnsbeleid. 16. Het selektiebeleid dient erop ge richt te zijn, dat bij gelijkwaardigheid van kandidaten de voorkeur wordt gegeven aan personen, die behoren tot groepen die in een achterstandssi tuatie verkeren. Bij sollicitaitege- srpekken dienen alleen vragen gesteld te worden die relevant zijn voor de funktie. 17. Bij het ontstaan van vakatures zal in eerste instantie de vakature door het aantrekken van deeltijdwerkers worden vervuld. Het doel van de par tij op lange termijn is de 5-urige werkdag. 18. Iedere burger heeft recht op de bescherming van zijn of haar per soonlijke levenssfeer. Zonder wette lijke basis verschaft de gemeente geen informatie over personen aan derden. Iedere burger heeft het recht om deze te doen verbeteren. 19. De gemeente steunt moreel en fi nancieel de voorlichtings- en vor- mingsaktiviteiten die gericht zijn op de mondiale bewustwording van de plaatselijke bevolking. 20. De steun van de gemeente aan ontwikkelingsprojekten moet min stens gehandhaafd op het oude ni veau.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1982 | | pagina 35