I
PSP verandert
50 in 30!
PSP wil inspraak in zo
PvdA wil
inventarisatie
Vrijwilligers van grote
waarde voor welzijnswerk
mooie plekjes
vroeg mogelijk stadium
CDA: Ruime kans en steun
voor particulier initiatief
kj
30
Alfasan BV
VVD stelt in gemeenteprogramma:
D’66: Overleg
gemeente,
middenstand,
bedrijfsleven
en vakbonden
D’66: MIDDENSTAND
GROOTSTE WERKGEVER
J-
STEM CDA
4
't
1
sociale zaken” is één van de
jamma “De mens cen-
VD. Volgens de libera-
zijnswerk vrij-
christen
f democratisch
OUrt appèl
JW christen
B democratisch
W appèl
WADDINXVEEN Het gemeentebestuur is één van de eerste
hoofdstukken in het gemeenteprogramma “Links over de brug”
van de PSP. Daarin wordt gezegd dat de gemeente voorwaarden
moet stellen aan inspraakprocedures. Zo vinden de PSP’ers dat
1 ’ium moet worden opgezet.
Gemeentebestuur” zijn:
WADDINXVEEN Ontwikkelingssamenwerking, minderheden,
gehandicapten, club- en buurthuiswerk, jeugdigen, ouderen,
volksgezondheid, sociale zorg, emancipatie, onderwijs, kunst en
cultuur en sport en recreatie. Dat zijn de onderwerpen die wor
den behandeld in het hoofdstuk “Welzijn” van het CDA-pro-
gramma “Samen verantwoordelijk, ook in mindere tijden”. De
christcn-dcmocratcn vinden dat het particulier initiatief ruime
kans en steun verdient van de overheid. In het CDA-hoofdstuk
“Welzijn” staat verder het volgende:
WADDINXVEEN - “Welzijn en
hoofdstukken uit het gemeenteraadsprogi
traal in een leefbare gemeente” van de V
len zijn voor een goede gang van zaken bij het we
willigers van grote waarde.
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 19 MEI 19X2
inspraak in een zo vroeg mogeliik stadi’
Andere punten uit het hoofdstuk “Gem
y
dl
1
I,
MINDERHEDEN
de georgani-
1
i
GEHANDICAPTEN
over
CLUB EN BUURTHUISWERK
st
WELZIJN
Nieuwbouw huren betaalbaar
JEUGDIGEN
■-
organisaties in Wad-
VOLKSGEZONDHEID
SOCIALE ZORG
moeilijke woorden.
Burenhulp
Wij dienen
r
WADDINXVEEN/GOUDA - De
Waddinxvener V. S. C. Krauwer is al
leen als commissaris uitgetreden bij Al
fasan BV in Woerden.
Achterstands! tuatie
De WD heeft vanuit haar doelstel
lingen altijd gestreefd mensen in een
achterstandsituatie mogelijkheden te
bieden tot verbetering van die si
tuatie. Wij zullen dat beleid voort
zetten of dat nu gaat om ouderen,
jongeren, mannen, vrouwen, gehandi
capten of anderen. Meer wel met de
realiteit voor ogen.
zijn op specifieke terreinen; doublu
res moeten voorkomen worden. Om
dit politiek verantwoord te kunnen
volgen is een goede registratie op
deze afdeling noodzakelijk.
economische positie - zich kunnen
ontplooien. Het particulier initiatief
verdient ruime kans en steun van de
overheid. Wanneer behoefte aan nieu
we activiteiten is gebleken, en uit de
bevolking geen initiatief voortkomt,
heeft de overheid een eigen taak.
WADDINXVEEN Er dient een in
ventarisatie gemaakt te worden van
karakteristieke Waddinxveense ge
bouwen en plekjes, terwijl het be
leid erop wordt gericht deze te be
houden en de gemeente bevordert
de stichting van een algemeen ver
zorgingstehuis voor bejaarden. Dat
zijn twee punten uit het hoofdstuk
Gehandicapten
Ook hier kan de situatie maar lang
zaamaan worden verbeterd. Vooral
bij nieuwbouw kan ingespeeld wor
den op aanpassingen. Toch moet er
nog veel meer gekeken worden naar
een totaalbeeld, niet alleen huizen
voor gehandicapten maar huizen
waar ze in staat zijn vrienden en ken
nissen op bezoek te gaan. Dat bete
kent het veranderen van standaard
maten en dat is een moeilijk te door
breken zaak. De VVD zal echter
doorgaan in die richting initiatieven
te ontplooien. Ook hier geldt het
luisteren naar reële wensen van de be
trokkenen.
Kindercentrum
Hoewel er wel belangstelling voor be
staat in onze gemeente, blijkt dat
zonder rijkssubsidie het oprichten
van een kindercentrum financieel
niet haalbaar is. De ouderbijdrage is
namelijk vastgelegd. Het subsidie is
echter vrijwel niet voor kleine ge
meenten te verkrijgen. Ook hier zal
men weer op eigen initiatief te werk
moeten gaan en onderling trachten
ONTWIKKELINGSSAMENWER
KING
Activiteiten die bewustwording be
vorderen van onze mede-verantwoor
delijkheid voor rechtvaardige ver
houdingen over de gehele wereld ver
dienen blijvende steun.
*Initiatieven tot ontwikkelingssa
menwerking, waarbij de bewoners
van Waddinxveen een actieve rol spe
len, zullen op daadwerkelijke mede
werking van de gemeentelijke over
heid kunnen blijven rekenen.
Woonwagenbewoners
Het rijks- en provinciaal woonwagen-
beleid heeft onvoldoende ingespeeld
op de behoefte aan voldoende stand
plaatsen voor woonwagenbewoners.
Men beschikte bovendien niet over
goed cijfermateriaal als het gaat om
aantallen mensen en woonwagens.
Ook is er geen rekening gehouden
met de jonge woonwagenbewoners,
die zelfstandig een wagen gaan be
wonen.
Bij nieuwbouw of door woningaan
passing worden mogelijkheden ge
schapen om elke gehandicapte te la
ten wonen in een voor hem of haar
passende woning.
Deelname aan onderwijs, sport en
recreatie wordt bevorderd door
aangepaste voorzieningen en een op
hen gericht (verenigings-)beleid.
middenstand en het gemeentebestuur
te intensiveren.
2. Al die maatregelen dienen geno
men te worden, die de bestaande
middenstand versterken mede ten be
hoeve van de consument.
3 Er dient een soepel vergunningen
beleid met betrekking tot de uit
breiding van bestaande bedrijven ge
voerd te worden.
x-S’ Kees Dijkshoorn, 55 jaar (nr. 3. lijst l)
Kapitein ter zee (A) b.d.
Gezond bedrijfsleven
hoeksteen voor werkgelegenheid
téÊK STEM CDA
Herman Heller, 39 jaar (nr. 6, lijst 1)
vakbondsbestuurder
- Groeperingen moeten door de ge
meente op weg geholpen worden en
geadviseerd worden bij het aanvragen
van subsidie voor hun aktiviteiten.
- De gemeente dient bij te dragen aan
een harmonieus samenleven van ver
schillende bevolkingsgroepen van
verschillende herkomst en moet der
halve elke vorm van discriminatie be
strijden. De gemeente moet bevorde
ren dat ook in andere instellingen
hieraan aandacht besteed wordt.
Tot de taak van de overheid behoort
het scheppen van een klimaat waarin
alle mensen - ongeacht overtuiging,
ras, geslacht, geaardheid, afkomst en
7. De speculatiebedingen zullen bij
gesubsidieerde bouw, indien nodig,
verder aangescherpt worden.
8. De bestaande woning- en woonbe
hoeften worden continu geregistreerd
en gepubliceerd.
9. Instelling van een gemeentelijke
woningverdeelkommissie die het on
der de woonruimteverordening val
lende bestand huurwoningen via een
zo objektief mogelijk (punten) sys
teem verdeelt onder de woningzoe
kenden.
10. Mede in het kader van de nieuwe
leegstandswet zorgt de gemeente er
voor dat de leegstand wordt tegenge
gaan. Hiertoe opent ze overleg/oefent
ze druk uit op de verhuurders van
woningen (met name flats Tollens
laan, Peppelhorst, Wilgenhorst). Zo
nodig wordt tot vordering overge
gaan.
11. Tegengaan van
woningwetwoningen
huurwoningbezit.
13 Het uitgeven van grond aan volks-
tuinders tegen sociaal verantwoorde
tarieven.
14. Stimuleren van sociaal-kulturele
aktiviteiten voor jeugdige werklozen
met het accent op een kombinatie
van rekreatieve scholing en aktie-
gerichte aktiviteiten.
15. Nagegaan wordt of de tennishal
bij blijvende exploitatieverliezen ver
kocht moet worden.
16. Het gemeentebestuur bevordert
de relatie ‘kind-dier’. Toegangsbeper-
kende maatregelen tot het dierenver
blijf Wamaarplantsoen worden tegen
gegaan.
17. De koopavond weer instellen op
vrijdag.
18. Initiatieven van partikuliere or
ganisaties en de eigen gemeentelijke
aktiviteit op het gebied van bewust
wording, met het doel de bevolking
een beter begrip te doen krijgen voor
de ontwikkelingsproblematiek, wor
den krachtig ondersteund.
Het onderwijs in eigen taal en cul
tuur op de lagere scholen dient ge
handhaafd te blijven.
Onderwijs en informatie aan vol
wassenen van culturele minderheden
wordt bevorderd onder andere door
alfabetisering en het onderwijzen van
de Nederlandse taal en gebruiken.
Met kracht wordt gewerkt aan het
totstandkomen van voldoende
woonwagenstandplaatsen, zonodig
op meer dan één locatie, waardoor
voor de thans aanwezig circa 20 ge
zinnen een definitieve oplossing
wordt bereikt en het parkeerterrein
in ieders belang kan worden ont
ruimd.
i ons hierbij te realiseren,
dat professionele hulp niet altijd kan
worden toegepast of niet in alle ge
vallen financieel mogelijk is, daar
door kan buren- en vriendenhulp on
misbaar worden. Open staan voor de
mens in onze omgeving is nodig.
de verkoop van
en particulier
elkaar te helpen. De WD is bereid
te bezien in hoeverre de gemeente
hierbij een coördinerende taak kan
hebben.
WADDINXVEEN - De kandidaten van de PSP voor de komende gemeenteraads
verkiezingen, gefotografeerd bij de grens van de bebouwde kom. De pacifist-soci-
alisten willen dat in heel onze gemeente niet harder wordt gereden dan 30 kilometer
per uur. Op de foto staat tweede van rechts lijstaanvoerder Paul van Gessel. Links
staat de tweede op de lijst Ineke van der Meulen. De andere PSP-kandidaten zijn:
Wim van Breenen, Frida Winklaar, Henry ten Zijthoff, Ineke Weernekers, Lex
Diks, Adrienne Timmermans, Jaap Oudshoorn, Sietze Oudshoorn en Arjan den
Hertog. (Foto: Weekblad voor Waddinxveen/Sjaak Noteboom).
- De gemeente moet de inwoners van
Waddinxveen geen illusie geven dat er
een verdediging mogelijk is tegen a-
toomoorlog. Daarom geen verkapte
uitgaven voor een verkapte militaire
organisatie als dienst bescherming be
volking. Geen aanleg van schuilkel
ders waar slechts een klein deel van
de bevolking van Waddinxveen in kan
en die na een ato omaanval terecht
komt in een onleefbare wereld.
- De algemene politieverordening van
de gemeente Waddinxveen zal aange
past moeten worden aan de huidige
opvattingen.
- Aan de werkzaamheden van de bin
nenlandse veiligheidsdienst en de
uitvoering van de noodwetgeving zal
door het gemeentebestuur geen me
dewerking verleend worden.
Liberalen streven een beleid na zon
der discriminatie met rechten en
plichten voor ieder mens. Wij zijn be
reid het toekomstige nieuwe kamp
uit te breiden tot 15 plaatsen (was 8)
maar verwachten van de toekomstige
bewoners dat zij dezelfde verplich
tingen op zich nemen als andere be
woners van onze gemeente. Dit
houdt in een reële huur voor een
standplaats, betaling van voorzienin
gen zoals gas, licht en water.
Oorzaken van maatschappelijke
aard blijken vaak aanleiding te zijn
dat jongeren ontsporen en vluchten
in verslaving en vandalisme. Het ge
meentelijk jeugdbeleid zal daarom ge
richt zijn op het opsporen van oorza
ken, het inschakelen van jongeren bij
de voorbereiding en uitvoering van
het beleid en het bevorderen van een
goede verstandhouding met de poli
tie. Het gebruik van het gemaal dient
op dit beleid te worden afgestemd.
Het particuliere initiatief blijft
steun van de overheid verdienen.
In samenwerking met sportorgani
saties, buurtbewoners en politie
waakt de gemeente tegen verruwing
en baldadigheid.
“Wonen en Bouwen” in het PvdA-
gemeenteraadsprogramma “Eerlijk
delen duurt het langst”. Uit dat so
cialistische programma haalden we
nog de volgende punten op het ge
bied van wonen en bouwen:
1Er dient een inventarisatie ge
maakt te worden van karakteristieke
Waddinxveense gebouwen en plekjes,
het beleid wordt erop gericht deze te
behouden.
2. In samenspraak met de bewoners
van een buurt (buurtverbeterings-
kommissie per buurt) wordt door de
gemeente:
voor oudere wijken een renovatie-
en herstelplan voor de woningen en
de woningomgeving opgesteld;
een inventarisatie gemaakt van de
straten die in aanmerking komen
voor speelstraten (woonerf);
geïnventariseerd waar groenvoorzie
ning en speelplaatsen nog niet in vol
doende mate aanwezig zijn (trapveld
jes, zandbakken, ruige terreinen,
e.d.).
3. Het aandeel van betaalbare wo
ningen bij nieuwbouw wordt ver
hoogd.
4. Bij het bouwen of verbouwen dan
wel vernieuwen van woningen en ge
bouwen wordt meer aandacht be
steed aan: grote gezinnen, bejaarden
en alleenstaanden.
5. De gemeente bevordert de stich
ting van een algemeen verzorgingste
huis voor bejaarden.
6. Experimenten met andere woon
vormen, bouwmaterialen (goedkoop
en/of duurzaam) en goedkopere
bouwmethoden worden gestimu
leerd.
Bejaarden
Wij zullen er op toezien dat met de
eigen wensen van de bejaarden re
kening gehouden wordt. Huisvesting
wil de één wel temidden van anderen,
anderen willen liever wat rustiger wo
nen.
Om het zelfstandig wonen mogelijk
te laten zal een speciale wijkbejaar-
denhulp gevormd moeten worden die
op allerlei terreinen kleine dienstver
lening kan verrichten. Wij zullen
daarvoor de financiële middelen moe
ten vinden en tevens een beroep op
eigen bijdragen durven doen.
Van dit beleid js Waddinsveen de
dupe geworden. Reeds drie jaar ge
bruikt een voorheen zwervende groep
een daarvoor niet bestemde par
keerruimte als standplaats. Het ge
meentebestuur krijgt geen toestem
ming hierin verandering te brengen
zolang geen andere oplossing voor
handen is. De plannen voor een de
finitief kamp worden op vele manie
ren vertraagd.
EMANCIPATIE
Bevorderd wordt dat zowel man
nen als vrouwen in het maatschappe
lijk leven zelfstandig verantwoorde
lijkheid dragen.
Rolbeperkingen die het dragen van
deze verantwoordelijkheid in de weg
staan, dienen te worden geëlimi
neerd.
Emancipatie-bevorderende activi
teiten vanuit het particuliere initia
tief verdienen steun.
Binnen het gemeentelijk apparaat
worden de voorwaarden geschapen
voor - en de consequenties aanvaard
van - een toenemende emancipatie.
WELZIJN EN SOCIALE ZAKEN
Algemeen welzijnsbeleid
Welzijn is een zeer persoonlijke bele
ving. Als wezen van het welzijns
werk zien liberalen de bevordering
van zelfstandige kracht van burgers in
de zin van eigen initiatieven en het
zelf dragen van verantwoordelijkheid.
Dit kan onder meer tot uiting komen
in organisaties van particulier initia
tief. Een algemeen beleid opzetten
voor individuele gevoelens is niet een
voudig. Het rijk draagt deze taak over
aan de gemeenten. Door de gecompli
ceerdheid wordt de verwezelijking in
fasen uitgevoerd. Voor de eerste fase,
de sociaal culturele voorzieningen, is
een planningscommissie gevormd be
staande uit burgers. In de eerste helft
van 1982 zal deze commissie aan de
gemeenteraad een vierjarenplan voor
leggen. De raad bepaalt dan jaar
lijks welke prioriteiten er worden uit
gevoerd en hoeveel financiële midde
len hiervoor beschikbaar zijn. De
tweede fase, de maatschappelijke
dienstverlening, is op dit moment in
voorbereiding.
Op hoorzittingen en inspraakavonden
kan iedereen haar of zijn mening
naar voren brengen.
Vrijwilligerscentrale
Voor een goede gang van zaken bij
het welzijnswerk zijn vrijwilligers van
grote waarde. Het beschikken over
een vrijwilligerscentrale is daarbij een
goed hulpmiddel,
a. als ondersteuning voor de be
roepskracht,
b. vanwege de grote mate van betrok
kenheid, en
c. voor de financiële haalbaarheid
van het project.
Afdeling sociale zaken
Voor de beleidsvoorbereiding en de
uitvoering van de sociale wetten is
een goed gemeentelijk apparaat no
dig. De VVD-fractie zal allert zijn of
de afdeling kan voldoen aan de toe
nemende zorgfunctie in de eerste op
vang. Daarbij moet wel gekeken wor
den of men cliënten doorverwijst
naar instellingen die beter uitgerust
Het onderwijsbeleid zal zo veel mo
gelijk gericht blijven op handhaving
van de kwaliteit.
Het aantal uren vakonderwijs op
de basisscholen dient geleidelijk te
worden teruggebracht op het niveau
waarop de rijksvergoedtng is geba
seerd.
Bij het opstellen van schoolwerk
plannen dient het streven naar ge
lijke kansen op ontwikkeling voorop
te staan.
Bij sterk teruglopende leerlingaan
tallen dient uit financiële overwegin
gen het samenvoegen van scholen te
worden overwogen.
In een overlegorgaan, waarin het
openbaar en bijzonder onderwijs op
basis van gelijkwaardigheid deelne
men, vindt afstemming plaats ten
aanzien van multifunctioneel gebruik
van de gebouwen en accomodaties,
leerlingenvervoer, verkeersveiligheids-
maatregelen en eventuele deelneming
door scholen aan opgezette ontwik
kelingsprojecten.
KUNST EN CULTUUR
Muziek- en toneeluitvoeringen (zo
wel amateurs als beroeps) en cultu
rele tentoonstellingen dienen op een
bij de schaal van Waddinxveen pas
sende wijze te worden bevorderd.
Initiatieven tot het bevorderen van
actieve deelname aan kunst en cul
tuur verdienen steun.
Voor de openbare bibliotheek
wordt gestreefd naar een passender
huisvesting en een voldoende banden
bestand, een en ander binnen haalba
re financiële mogelijkheden.
Onderzocht dient te worden op
welke wijze de kosten van de muziek
school kunnen worden beperkt. Af
weging van groepslessen ten opzicht
van individuele lessen dient in dat ka
der plaats te vinden.
De resultaten van het muziekcon-
sulentschap worden regelmatig geëva
lueerd.
SPORT EN RECREATIE
Het sportbeleid dient erop gericht
te zijn, dat naast de georganiseerde
sport die in hoofdzaak prestatiege
richt is, ook recreatieve sport door
ieder naar eigen aard en fysiek ver
mogen kan worden beoefend.
De georganiseerde sport is een taak
van de plaatselijke sportverenigingen.
Een commissie sportzaken van be
perkte omvang kan een nuttig ge
spreksplatform zijn om het sport
beleid met inspraak van
seerde sport te bepalen.
Van deelnemers aan het sportge
beuren dient een redelijke eigen bij
drage te worden gevraagd. Het tarie
ven- en subsidiebeleid inzake sport
accommodaties en sportverenigingen
dient gericht te zijn op een zo even
redig mogelijke lastenverdeling
de diverse sportbeoefenaren.
In dit kader dient een vrijstelling van
onroerend goedbelasting voor sport
accommodaties te worden overwo
gen.
Onderzocht dient te worden in
hoeverre gebruikers van velden en ba
nen zelf meer voor het onderhoud
kunnen zorgdragen.
Ten aanzien van de bijdragen aan
het “Recreatieschap Reeuwijkse Plas
sen” en het “Bospark” dient een af
weging tussen nut en offer plaats te
vinden, alvorens tot nieuwe lasten
verzwaring wordt besloten.
Openbaar groen in en rond de
woonwijken dient in grote mate
bruikbaar te zijn als speelgelegenheid
en wandelgebied.
Gezien het sterk teruggelopen ge
bruik van de zwembaden is het nood
zakelijk het financiële tekort te ver
minderen.
Zorg voor de gezondheid is in be
langrijke mate een zaak van persoon
lijke verantwoordelijkheid.
Activiteiten gericht op gezond
heidsbevorderend gedrag worden aan-
gemoedigd. Hierbij wordt ook
gedacht aan voorlichting op de scho
len.
Een toereikende en samenhangende
eerste-lijns gezondheidszorg wordt
bevorderd. De keuzevrijheid van de
patiënt blijft beschermd.
WADDINXVEEN D.66 vindt dat
er een overlegcommissie economische
zaken en werkgelegenheid moet ko
men. Dat blijkt uit het gemeente-
raadsprogramma van de Waddinx
veense democraten. Onder het punt'
“Over werkgelegenheid” staan verder
de volgende punten:
WERKGELEGENHEID
De gemeentelijke overheid heeft
slechts een beperkt aantal indirect
werkende instrumenten beschikbaar
om de werkgelegenheid te beïnvloe
den. De gemeente dient deze instru
menten actief aan te wenden om de
werk gelegenheid in stand te houden
en te bevorderen.
Beleidsdoelstellingen:
1. D‘66 wenst te bevorderen, dat er
structureel overleg komt tussen ge
meentebestuur, werkgevers- en werk
nemersorganisaties, het bedrijfsleven
en de middenstand.
2. D‘66 bepleit daartoe de instelling
van een overlegcommissie economi
sche zaken en werkgelegenheid. Deze
commissie dient samengesteld te
worden uit vertegenwoordigers van
het gemeentebestuur, bedrijfsleven
1 en middenstand.
3. D‘66 wil onderzoeken op welke
wijze op gemeentelijk niveau een
bijdrage kan worden geleverd aan het
terugdringen van de werkeloosheid.
4. D‘66 wil het aanwezige werk over
zoveel mogelijk mensen verdelen
door elke vacature binnen het ge
meentelijk apparaat te onderzoeken
op de mogelijkheid van deeltijdar
beid. Tenzij het dienstbelang zich
hiertegen verzet dient elk verzoek
om in deeltijd te gaan werken te
worden ingewilligd en dienen vacatu
res zowel voor deeltijd als voor de
volle tijd te worden opengesteld.
GEMEENTEBESTUUR
Bij de hulpverlening in het kader
van de Algemene Bijstandswet wordt
een zorgvuldige afstemming op de
persoonlijke omstandigheden bevor
derd.
In samenwerking met de particulie
re instanties wordt gestreeft naar ver
sterking van de maatschappelijke
zelfstandigheid (budgetvoorlichting
en aanmoediging van persoonlijke
activiteiten).
Naast sociale zorg vraagt ook
immateriële nood veel aandacht. Een
passende nazorg is in dit verband van
groot belang.
Door misbruik van sociale uitkerin
gen wordt de goede naam van de uit-
keringstrekkers in het algemeen aan
getast. Waar mogelijk bestrijdt de ge
meente dit euvel.
Met name voor kinderen van alleen
staande ouders wordt gestreefd naar
een kinderdagverblijf, dat in belang
rijke mate naar draagkracht, door de
belanghebbende wordt bekostigd.
*Gestreefd wordt naar overdracht
van de leiding van het club- en buurt
huiswerk aan de bewoners van de
wijk(en).
De beroepskrachten van de Stich
ting Sociaal Cultureel Werk Wad
dinxveen i.o. (De Bonkelaar/Ketel-
huis) dienen een deel van hun tijd te
besteden aan begeleiding van de vrij
willigers in het club- en buurthuis
werk.
Een overlegorgaan voor alle betrok
kenen bij club- en buurthuiswerk
wordt nagestreefd (parapluiegedach-
te). Op dit niveau verleent de
gemeente ambtelijke bijstand en is er
desgewenst plaats voor een gemeen
telijke bestuurlijke inbreng.
WADDINXVEEN In het verkie
zingsprogramma van D’66 schrijven
de democraten ook over de midden
stand. D’66 is van mening dat de
middenstand in Waddinxveen moet
worden erkend als de grootste werk
gever voor de niet-pendelende be
roepsbevolking.
1. D’66 wenst de contacten tussen de
Beleidsdoelstellingen
OUDEREN
Volwaardig deelnemen aan de sa
menleving door ouderen wordt
bevorderd door mede-verantwoorde
lijkheid voor eigen leefsituatie en
door waarborgeh van een zo groot
mogelijke vrijheid en zelfstandigheid.
Bejaardenwoningen worden bij
voorkeur gebouwd in de nabijheid
van voorzieningen (winkels, openbaar
vervoer)
Het plaatsen van banken als rust
punt bij winkelcentra en op ‘bejaar
denroutes’ alsmede het overzichtelijk
maken van oversteekplaatsen verho
gen de mobiliteit van de bejaarden.
Gestreefd wordt naar een tijdelijke
begeleiding van bejaarden die, hoewel
zij reeds in aanmerking komen voor
plaatsing in een bejaardenoord we
gens plaatsgebrek nog niet kunnen
worden opgenomen.
ONDERWIJS
De levensbeschouwelijke verschei
denheid in het onderwijs en de eigen
verantwoordelijkheid van de ouders/
verzorgers blijven gewaarborgd en ge
respecteerd.
Een vrije schoolkeuze van de
ouders voor hun kinderen is uit
gangspunt van het beleid.
De P.S.P. kiest voor demokratie van
onderop. De mensen moeten het
voor het zeggen krijgen in hun eigen
buurt, school en bedrijf. Ook na de
verkiezingen moet de bevolking
voortdurend betrokken worden bij
de te nemen beslissingen. Daarom zal
de P.S.P. bij de voorbereiding van
haar standpuntbepaling in de ge
meenteraad kontakt zoeken met de
bewoners en
dinxveen.
Banken en bedrijven, spekulanten en
projektontwikkelaars hebben nu nog
een te grote invloed op het gemeente
beleid. De P.S.P. wil deze invloed zo
veel mogelijk zichtbaar maken en te
rugdringen.
Daarvoor is openheid van bestuur
nodig en moet de gehele bevolking
mee kunnen denken, meepraten,
maar ook mee kunnen beslissen over
de ontwikkelingen in haar eigen ge
meente.
Daarom wil de P.S.P.:
- Alle gemeentestukken behoren in
principe openbaar toegankelijk te
zijn.
- De gemeente dient voortijdig groe
pen en personen attent te maken op
kommissie- en raadsstukken en ver
gaderingen die op hen betrekking
hebben.
- In de voorbereiding van plannen en
voorstellen moeten de verschillende
mogelijkheden openbaar gemaakt
worden; er moet voorkomen worden
dat de raad slechts één oplossing
voorgesteld krijgt waar men ja of nee
tegen zeggen kan.
- Bevolkingsgroepen, bijv, buurtko-
mitees en aktiegroepen, die alterna
tieve plannen uitwerken moeten
daarbij geholpen worden door de ge
meente.
- Plannen, waarvan de realisering ge
ruime tijd zal duren, moeten fleksibel
opgesteld worden. Wanneer de
inzichten in de loop van de tijd wij
zigen of wanneer door het gebruik
wensen ontstaan, moeten de bestaan
de plannen gemakkelijk aangepast
kunnen worden.
Inspraak is meer dan het invullen van
reeds min of meer definitieve plan
nen.
Daarom moeten de volgende voor
waarden aan inspraakprocedures ge
steld worden:
- Inspraak moet in een zo vroeg
mogelijk stadium worden opgezet.
- Inspraak moet betrekking hebben
op verschillende keuzemogelijkhe
den. Keuzemogelijkheden, aangedra
gen door bevolkingsgroepen moeten
gelijkwaardig worden behandeld.
- De gemeente moet in het begin van
de inspraakprocedure aangeven wat
zij met de uitkomsten van de in
spraak gaat doen.
- De gemeente moet een hoge waarde
toekennen aan gepleegde inspraak.
- Ook gedurende de verdere uitwer
king van de plannen moet een goede
vorm van inspraak gegarandeerd blij
ven.
- De gemeente moet een aktieve voor
lichting geven in begrijpelijke- en
duidelijke taal aan de inwoners en de
pers over het beleid in ontwikkeling
en het gevoerde beleid. De ambtenaar
die voorlichting geeft moet als verde
diger van het gemeentelijk beleid op
treden, maar moet onpartijdige infor
matie kunnen geven.
- Het ambtelijk taalgebruik moet ver-
I eenvoudigd worden, waar door de
burger niet afgeschrikt wordt door te
1 moeilijke woorden.
'T'