a Yt. w k p r V Varen op stoomboot Finland te J i; 1 i 1 i MMii fË'X tO “‘Stil I %aL ■J* w 1 ra BW w L’ n Iw SS| A I JW MSB A III t 'I 11 te" jr; t* I? I W r I ijii 12 I 1 C i Ill ar kg II BgF b heiO Sr 1 ik*- ip B III 1982 15 SEPTEMBER 1982 11 "A - A. 1 V V I f i i >X t. i w 1 J I ii F - T> 1 k I w M i 1 WMK /Af; BOSKOOP Het komend weekeinde staat in het teken van de vierde najaarsbraderie op rij. Vrijdag en zaterdag vindt in het centrum van Boskoop wederom een spectaculaire presentatie van de middenstand plaats. De braderie beperkt zich overigens niet tot de middenstand. Tal van instellingen en verenigingen zijn er eveneeens te vinden. Tegelijkertijd wordt zaterdagmiddag op het Raadhuisplein door de harmonie Concordia het drumband- en majorettenfestival gehouden. Vrijdagmiddag om 16.00 uur wordt de braderie geopend door burgemeester J. H. Reinders. - t. tl ft- r j M w - -W- "44 - I .HL. MK& 4 V- ■r.v ■V #*88K 1 f V X Sj? V i afgeleid Motortrial smaakmaker op braderie ■I X' i o O x beheer Zuid-Holland, Amnesty In ternational, het CNV, De Zonne bloem en Youth for Christ. Gebruikelijk is dat dergelijke instel lingen een gratis stand krijgen. De kosten daarvan worden gedragen door de overige braderie-deelne- mers. solute apotheose vindt ieder jaar plaats in de RAI in Amsterdam, waar een wereldgrootheid ongeloof lijke staaltjes van techniek laat zien. Amerika, kreeg wereldbekendheid door een film met John Travolta. De boot wordt afgemeerd aan een ponton langs de Barendstraat. 5 •S IMfr» -> - O is een plaatselijke EHBO voldoende om kleine schaafwondjes te kunnen behandelen. O W Ruiters. Doel is geld bijeen te bren gen voor de bouw van een accom modatie aan de Spoelwijksedijk. Men wordt op de braderie in de gele genheid gesteld een ritje te maken op een pony, verder is de vereniging actief met een ballengooitent, een schiettent, er wordt een loterij ge houden en er worden consumpties verkocht. Verder in deze editie wordt afzonderlijk aandacht be steedt aan verenigt ngsactiviteiten, voor zover bekend althans. I Een verhaal apart vormen de oude ambachten. Traditioleel de krenten in de braderiepap. Er komt een riet dekker, een pottenbakker, antiek en curiosa, een houtbewerker en een glasgraveur. Verder een kraam waar originele Limburgse vlaaien aan de man (vrouw) worden gebracht, een kraam met T-shirts alsmede een kraam waar volks-schilderkunst en handgemaakte weefstels te beworde- ren zijn. Belangstellenden kunnen tijdens de brtfcierie de Finland bezichtigen en er een tochtje mee maken, tegen een kleine vergoeding uiteraard. Verenigingen Diverse verenigingen leveren even eens een bijdrage. Uitdrukkelijk manifesteert zich de landelijke rijvereniging De Bosgouw Over die opening wordt nogal ge heimzinnig gedaan. Waaruit de han deling zal bestaan is niet precies be kend, wel dat er geen helicopter aan te pas komt, zoals vorig jaar. De vlie gende slagroorpklopper was in 1981 een doorslaand succes, maar komt BOSKOOP De romantiek van het stoomtijdperk is voltooid verleden tijd. Niet temin is er nog steeds veel belangstelling voor werktuigen uit die tijd. Stoommachi nes, stoomtreinen en stoomboten zullen altijd tot de verbeelding blijven spreken. De herinnering wordt levend gehouden door de Stichting Stoomsleepboot Finland. Evenals vorig jaar is gedurende de braderie de stoomsleepboot Finland te bewonderen. Gebouwd in 1921, gelijk met de zusjes Griekenland en de Rusland. Alle drie de slepers zijn uitgerust met een stoommachine van het type tripel, als iemand dat wat zegt. Een krachtbron die 230 ipk le vert. De stoomketel is van Schotse makelij en wordt gestookt met twee vuren. De Finland is 21 meter lang, 5 meter breed en heeft een diepgang van 2,50 meter. Boot en machine zijn gebouwd bij P. Smit jr. in Rotterdam. Hoogtepunten Muzikaal zit het eveneens snor. De harmonie Excelsior marcheert vrij dagavond over de braderie en geeft zaterdagmiddag een concert. Kees van Halte ren treedt op als straatmuzi kant. Hij fungeerde tijdens de in middels afgeschafte Open uw Huis- acties veelvuldig als zodanig en kan derhalve bogen op ervaring. Voorts is ook weer een boerenkapel bereid gevonden voor vrolijke deunen te zorgen. Eén van de hoogtepunten zijn onbe twist de motottrialwedstrijden, waar over elders in deze braderie-editie uitvoerig wordt bericht. Als een pu bliekstrekker mag ook de aanwezig heid van een „stierentent” worden beschouwd. De mechanische stier, afgeleid van het rodeo-gebeuren in Dit alles wordt in leven gehouden door een stel enthousiastelingen zo als de mensen van de SSF. Hun doel is de boot te redden van de sloop en in originele staat te brengen en regel matig te laten varen. Ze vullen hun vrije tijd met sleutelen, schuren, poetsen en schilderen. Daarnaast zijn er natuurlijk grote uitgaven voor de aanschaf van ma chines, onderdelen en brandstof. Hier is het waar donateurs de hel pende hand reiken. dit jaar niet terug. Wel terug komt de stoomboot Finland en de modelle rende clown Bobo. De braderie blijft vrijdag geopend tot 21.30 uur. ’s Nachts wordt toe zicht gehouden door een bewakings dienst met honden. Zaterdagmorgen start het gebeuren om 10.00 uur om door te gaan tot 17.00 uur. In verband met het drum- bandfestivaFwordt de weekmarkt za terdag verplaatst naar de Zijde, waardoor braderie, markt en drum- bandfestival een aaneengesloten ge heel vormen. Deelnemers Het vorig jaar behaalde record van 163 kramen werd dit keer niet ge haald, hoewel op dit moment ruim 120 deelnemers werden ingeschre ven, meer dan voldoende voor een geslaagde braderie. Onder hen een groot aantal verenigingen en instel lingen. Een kleine bloemlezing: Greenpeace, de Stichting Peuter speelzalen Boskoop, het Rode Kruis, de stichting Natuur- en Landschaps- Kapitaalkrachtig Trial wordt het meest gewaardeerd in de kleine kring van beoefenaars. Zij weten uit eigener ervaring hoe moeilijk trialrijden is. Gelukkig is daarom misschien de trialsport ook nog wars van kapitaalkrachtige fa brieken. In geen enkele andere tak van motorsport geldt zo uitgespro ken de prestatie van de rijder. Geen snelle kits of speciale banden, maar eerlijk de man en machine tegen na tuurlijke hindernissen. Na de oorlog is de trialsport (komt van het Engelse woord to try=probe- ren) van uit Engeland naar Europa overgewaaid. Ook naar Nederland ofschoon dat nu niet het meest uitgesproken grondgebied is (vlak). Niet zo ver wonderlijk dat ons land in het inter nationale gebeuren geen eerste viool heeft kunnen spelen. Toch begint daarin, door een meer gecoördineer de aanpak) verandering te komen. Op dit moment zijn er echt jeugdige talenten die binnenkort in de wereld top twintig mee kunnen draaien. Ze moeten dan wel een vinger aan de pols blijven houden, want ook de technische ontwikkeling in het trial rijden staat niet stil. Niet de techniek van de motor op zich, maar de tech niek van hét rijden. Om hiervan een voorbeeld te geven: tot voor enkele jaren was het onmogelijk om met een trialmotor terug te rijden zonder de voeten van de steppen te halen. Wereldkampioen Bernie Schreiber (1979) introduceerde deze techniek vanuit Amerika. En nu is het een al ledaags gegeven. Een technisch hoogstandje van de eerste orde. En wat te denken van een rechtstandige opstap van zo’n twee meter. Of het wereldrecord mensenspringen, dat Schreiber in De RAI vestigde. Over 15 mensen zonder springplank. Ongelooflijk, maar waar. Apothese Dit zijn natuurlijk allemaal voorbeel den zoals je ze maar zelden ziet. Om dat de trialsport totaal gevaarloos is kan deze sport reeds vanaf 4 jaar worden beoefend. Ook zijn er beoe fenaars van 80. Het principe is kin derlijk eenvoudig: je moet met een speciale trialmotor trachten te rijden over natuurlijk of kunstmatig opge worpen hindernissen zonder een voet aan de grond te zetten. Doe je dat toch dan levert zulks strafpunten op. Eén voet 1 punt, twee voeten 2 punten, 3 voeten (het zgn. be nen) 3 punten, vallen of uit de nonstop (=hindernis) rijden 5 straf punten. Het zal u duidelijk zijn dat het de bedoeling is om zo min moge lijk strafpunten te halen. Omdat de trialsport rustig en milieu vriendelijk is wordt ze vaak gede monstreerd op evenementen. De ab- -Rommelmarkt Als vervolg op twee eerdere brade rieën wordt ook nu weer een rom melmarkt voor kinderen gehouden. Dit rond de Rabobank op de Burge meester Colijnstraat. Het principe hiervan is erg eenvoudig: kinderen tot 12 jaar kunnen er hun niet in ge bruik zijnde spulletjes verkopen of ruilen. Dergelijke markten worden elders wel gehouden onder de naam „siebeltjesmarkt”. hogeschool van het motorrijden. En niet voor niets. Vele bekende wegra- cers of motorcrossers beoefenen de trialsport om het machine- en even wichtsgevoel op peil te houden. Toch heeft de trialsport nog niet die erkenning gekregen die het zeker verdient. Het is niet het geweldige spektakel, waarin coureurs duize lingwekkende snelheden behalen of waarbij men met snelheden van bo ven de 200 km de kuipen eens luch tig tegen elkaar zet. Geen complete ingerichte operatiemobiels zul je bij een trialwedstrijd aantreffen. Veelal f I p Redden „Wie weet nog hoe de fluit klonk van de immer bedrijvige stoomsleepbo- ten in de havens van Rotterdam; de door stoomheimachines gebouwde stad?” Zo nostalgeert de Stichting Stoomsleepboot Finland. „Wie her innert zich nog de machtige aanblik van een voorbijdenderende stoomlo comotief met de indrukwekkende aandrijfwielen in een wolk van stoom?” BOSKOOP De grote smaakmaker van de op handen zijnde braderie is buiten kijf de motortrial op vrijdag en zaterdag. Deze demonstraties zijn tevens wedstrijden, officieel begeleid door scheidsrechters. Per wedstrijd komen zes of zeven toprijders tegen elkaar uit. Het parcours wordt uitgezet op het terrein langs de Burgemeester Colijnstraat waar voorheen de gasfabriek stond. Auto’s, oliedrums, zandzakken en bielzen vormen de hindernissen. Vrijdag staan twee wedstrijden op het programma: om 16.00 uur en om 19.30 uur. Zaterdag eveneens twee 11.00 uur en om 14.30 uur. Aan sluitend volgt dan de prijsuitreiking. De wedstrijden duren ongeveer een uur. Entree 1,50 gulden. De motorsport kent vele takken. De snelste daarvan is de sprint. De lang zaamste is de trial. In geen tak van motorsport komt de eenheid „man machine” zo duidelijk naar voren als juist hier. In de volksmond wordt het trialrijden vaak omschreven als de i Gezellige drukte tijdens de braderie in 1980 op de Burgemeester Colijn straat toen zo’n dertigduizend men sen Boskoop en de braderie een be zoek brachten. 7 f Vierde najaarsbraderie barst los!

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1982 | | pagina 13