Geen vrees voor
Brugcentrum
Kerstbomen
bodemvervuiling
in Waddinxveen
Frank Pronk uitgebreid
Nieuw: Recycling-shop
halve prijs
-TsVw
o
”Het tennishal-sprookje heeft gemeenschap
te veel geld gekost om waar te kunnen zijn
L'
9?
Wethouder P. F. J. van Schie:
PvdA-fractievoorzitter M. Boere tijdens algemene beschouwingen:
t BRUG
WAARDEBON
Zu O
H- 4 X m
3
i
f
IVEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 8 DECEMBER 1982
A. VERMEIJ
(PVDA)
GO
WADDINXVEEN - De tijdens de behandeling van de begroting 1983 van
je gemeente Waddinxveen door de PvdA gehouden beschouwingen - met
welk jaarlijks gebeuren in de gemeenteraad we vandaag en volgende week
nog doorgaan in het Weekblad voor Waddinxveen - kenmerkte zich door
een realistische kijk op de plaatselijke mogelijkheden en onmogelijkhe
den. PvdA-fractievoorzitter M. Boere sneed een reeks van zaken aan. Hij
schuwde de kritiek daarbij allerminst, zoals blijkt uit een belangrijk deel
van de algemene beschouwingen van de socialistenzoals wij die hierbij af
drukken. Het woord is aan de heer M. Boere.
1
P.F.J. VAN SCHIE
(CDA)
WADDINXVEEN Eventuele bodenverontreinigingen in de ge
meente Waddinxveen hebben ook onderwerp van bespreking uit
gemaakt tijdens de algemene beschouwingen over de gemeentebe
groting 1983 in de gemeenteraad. De vragen kwamen niet alleen
mondeling van PvdA-fractievoorzitter M. Boere (“Wil het college
de raad regelmatig op de hoogte stellen van de aard en omvang van
verontreinigingen binnen de'gemeente?”), maar ook schriftelijk
van PvdA-raadslid mevrouw A. Vermeij. De antwoorden werden
gegeven door verantwoordelijk wethouder P.F.J. van Schie (CDA).
een
van de mogelijkheden speelt hij volledig
in op de wensen en verlangens van het zijn ’’staf”).
werk, recreatie en educatie, met na
me voor jongeren, krijgen een nieuwe
dimensie.
Op de maatschappelijke gevolgen van
werkloosheid hebben we nog nauwe
lijks een antwoord. Toch moeteri
gemeenten daarover creatief naden
ken. Allereerst door waar dat kan ar
beidsplaatsen te behouden. Voorts
door herverdeling van werk. En ver
der door het organiseren van over-
bruggingswerk
zonnebank. Met deze uitbreiding Waddinxveense publiek. (Op de foto
van Sjaak Noteboom Frank Pronk en
WADDINXVEEN - Aan de Kerkweg- cling-shop. Hier kan men tegen billijke andere artikelen kopen.
West heeft zich nieuw gevestigd de recy- prijzen goede gedragen bruidskleding en
meer omdat onze eigen gemeentelijke
inkomsten maar zeer matig kunnen
stijgen. Wezenlijke voorzieningen
voor met name de minst draagkrach-
tigen dienen echter in stand te blij
ven.
Politieke keuzen zullen nodig zijn als
het gaat om te bepalen wat essentiële
voorzieningen zijn. Wij denken aan
o.a. betaalbare woningen, veilige stra
ten en trottoirs, vooral voor jeugdige
verkeersdeelnemers, bejaarden, enz.,
speelplaatsen en sport voor de jeugd,
veilig leefmilieu, sociaal cultureel
werk, onderwijs, werkgelegenheid,
kortom zoveel mogelijk handhaven
van de kwaliteit van het bestaan in
het bijzonder voor die groepen die
afhankelijk zijn van overheidsvoorzie
ningen. De noodzaak om keuzen te
maken is dringend, omdat de finan
ciële middelen vanuit het Rijk maar
mondjesmaat worden gegeven. Op
zichzelf is het toe te juichen dat door
decentralisatie meer taken en ook af
wegingen aan gemeenten zullen wor
den gegeven. Helaas is aan te nemen
dat het afstoten van taken van hoge-
PERSONEELSBELEID
Bij de instelling van medezeggen
schap van het personeel is door onze
fractie aangedrongen om ieder jaar
geihformeerd te worden hoe deze
medezeggenschap in Waddinxveen ge
stalte krijgt en functioneert. Dit zou
onderdeel kunnen zijn van het so
ciaal jaarverslag waar het beleids
programma over spreekt. De nota
over het personeelsbeleid wordt met
belangstelling tegemoet gezien.
Het beleidsprogramma stelt dat het
systeem van functiewaardering op
gedeeld. Vijf van die bonnen maken het
mogelijk van dinsdag 14 tot en met zater
dag 18 december naast zuivelhandel Van
Leeuwen BV aan de Kerkweg-Oost voor
de halve prijs een kerstboom te kopen.
WADDINXVEEN - Het Waddinx
veense winkelcentrum Brug houdt weer
de traditionele kerstbomenactie. Bij
aankopen in winkels aan de voet van de
befbrug worden brugwaardebonnen uit-
De fractie van de Partij van de Arbeid
»il deze algemene beschouwingen
1983 beginnen met een blik op de
politieke situatie op dit moment. De
Ifesterse wereld gaat gebukt onder
ten economische crisis welke tot
steeds grotere werkeloosheid leidt en
grote spanningen met zich mee
brengt
Met name de landen in de Derde We
reld zijn het meeste de dupe. Bestrij
ding van de werkeloosheid en recht
vaardiger verdeling van arbeid en in
komen zijn noodzakelijk. Vanuit
deze opdracht wil de Partij van de
Arbeid politiek bedrijven.
Op landelijk niveau werkt de pas ge
vormde regering aan een werkloos-
heidsbesrtijding waarin bezuiniging
tn beperking van collectieve uitgaven
centraal staan. Maar een planmatige
koppeling van bezuinigingen aan het
scheppen en verdelen van arbeids
plaatsen ontbreekt. De gemeenten
ondervinden de gevolgen van deze
politiek. Ook in Waddinxveen zullen
gemeenschapsvoorzieningen noodza
kelijk moeten worden beperkt, te-
opgave aangevuld met drie andere
lokaties, in het voorjaar 1982 werd
wederom een onderzoekslokatie ge-
meld.
Om welke drie plo.atsen in onze ge
meente gaat het en wat is de bestem
ming van die grond?
Ten behoeve van het oriënterend on
derzoeksprogramma van de Provincie
Zuid-Holland is naar aanleiding van
de inventarisatie een urgentievolg-
orde vastgesteld. Drie bedrijfsterrei
nen van verffabrieken, waarvan er
één in de 60-er jaren werd opgehe
ven, zijn daarbij ingedeeld in urgen-
tiegroep la. Dit zijn een bedrijfs
terrein aan de Mercuriusweg, een be
drijfsterrein aan de Zuidkade en een
bedrijfsterrein aan de Wilhelminaka-
de. Van een en ander werd medede
ling gedaan in de openbare verga
dering van 17 augustus 1982 van de
commissie voor Openbare Werken en
Bedrijven.
Welke maatregelen heeft het college
tot nu toe genomen en welke denkt
men nog te nemen.
Eén terrein is nog in onderzoek bij
het Milieubureau Midden-Holland;
één terrein moet nog worden on
derzocht; over het derde terrein is
inmiddels gerapporteerd door het Mi-
lieubureau, waarbij geen bijzondere
maatregelen werden geadviseerd.
Daar ons tot op heden nog geen mel
dingen van verontrustende waarne
mingen hebben bereikt zijn voorals
nog geen maatregelen nodig. Wij zien
het verdere onderzoek met vertrou
wen tegemoet.
re overheden naar lagere bestuursni
veau’s niet begeleid zal worden met
voldoende financiële middelen.
Gemeenten staan op vele gebieden in
directe verbinding (aanraking) met
behoeften en wensen van burgers.
Toch is de gemeente voor het over
grote deel direct afhankelijk van de
middelen van het Rijk.
Het Rijk dient in onze visie de mid
delen beschikbaar te stellen dat de
gemeente prioriteiten kan stellen.
Voor een goede afweging van taken
op gemeentelijk niveau is minitieuze
regelgeving uit den boze. Verder
dient het Rijk meerjarenperspectie
ven te bieden zowel wat betreft de
nieuwe taken en decentralisatie van
taken als wat betreft de inkomsten
uit uitkeringen.
Voor zover specifieke uitkeringen
blijven bestaan moet het Rijk die niet
gebruiken als gemakkelijke en geruis
loze bezuinigingsobjecten. Gemeen
ten worden in toenemende mate ge
dwongen op uitkeringen van het Rijk
toe te leggen. Ook het tussentijds
inlassen van bezuinigingsoperaties is
de laatste jaren gemeengoed gewor
den, waarbij gemeenten onevenredig
zwaar door de “heroverweging” wor
den getroffen.
Gelet op de geringe vrije ruimte in de
begroting van de gemeente - veel uit
gaven liggen vast en worden van bui
tenaf bepaald - leiden verminderde
inkomsten tot aantasting van werk
gelegenheid, lastenverzwaring bij bur
gers en verlaging of wegvallen van
voorzieningen.
Eén van de uitgangsstellingen van het
beleidsprogramma is “Uitgangspunt
bij het bezuinigen zal echter zijn die
genen die in achterstandssituaties ver
keren zoveel mogelijk' te ontzien.”
Hoe denkt uw college tegen de ach
tergrond van wat we hiervoor gezegd
hebben aan dat uitgangspunt gestal
te te geven? Uiteraard zal de fractie
van de Partij van de Arbeid in gebon
denheid aan het gezamenlijk beleids
programma vanuit haar eigen verkie
zingsprogramma “Eerlijk delen duurt
het langst” hierover meedenken en
bouwstenen aandragen.
Verder wil de fractie er nadrukkelijk
op wijzen dat de politieke partij ra
dicalen in Waddinxveen haar kiezers
opriep op de PvdA te stemmen. Zon
der dat dit in de personele samenstel
ling van onze fracties tot uitdrukking
komt moet dit gegeven wel in aan
merking worden genomen bij de be
oordeling van het doen en laten van
onze raadsfractie.
WERKGELEGENHEID EN
ECONOMISCHE ZAKEN
De adviestaken van de commissie
ABZ zijn uitgebreid met de advise
ring inzake werkgelegenheid, bedrijfs
leven en middenstand. Onze fractie
pleit voor een aparte commissie
voor deze beleidsterreinen.
Vooral de werkgelegenheid op korte
en lange termijn is zeer belangrijk.
Graag horen wij de mening van het
college, ook over het inhoudelijk te
voeren beleid zoals een betere ver
deling van werk, deeltijdarbeid, enz.
In het kader van de follow-up van het
Regionaal Economisch Onderzoek
van Midden-Holland is bestuurlijk
overleg tussen portefeuillehouders ge
start.
Kunt u ons de stand van zaken en
toekomstige ontwikkelingen meede
len? Welke rol speelt de ontwikkeling
van bedrijfsterreinen in onze gemeen
te (Coenecoop) en in de omgeving
(7.10) daarin?
een zo eenvoudig mogelijke wijze tot
stand moet worden gebracht. De
fractie van de Partij van de Arbeid
wil er op aandringen dat de eenvoud
er niet toe leidt dat de fouten in
de personeelsopbouw voor de langere
termijn blijven gehandhaafd. Er zal
een systeem moeten worden uitge
werkt dat leidt tot een evenwichtige
opbouw van het personeelsbestand
vooral wat het rangenstelsel betreft.
Bij mutaties van het personeel en
door her- en bijscholing, dient men
rekening te houden met het te voe
ren beleid, zoals het beleidsprogram
ma aangeeft.
WELZIJN
In het algemeen richt het totale wel
zijnsbeleid, waaronder ook onder
wijs, zich op het wegnemen van on
rechtvaardige verschillen, ook pro
beert het gelijke kansen voor ieder
een te realiseren door een rechtvaar
dige spreiding van kennis, macht en
inkomen.
Verder is dit beleid gebaseerd op het
zoveel mogelijk delen van verant
woordelijkheden. Deze uitgangspun
ten van het welzijnsbeleid komen er
in de praktijk op neer dat velen hun
stem verheffen in het welzijnskoor.
Voor de dirigent, de wethouder, is
het leiden van dit koor niet altijd ge
makkelijk, omdat een aantal mensen
meezingen die geen toon kunnen
houden en weer een ander zijn par
tituur heeft vergeten. Eenvoudiger
uitgedrukt komt het er op neer dat er
bijna evenveel zinnen als hoofden
zijn. Vandaar dat de beleidsvoorbe
reiding democratisch verloopt via
de planningsgroep sociaal-cultureel
werk. De uiteindelijke beslissing over
de toe te kennen geldmiddelen be
rust bij de politiek: bij de gemeen
teraad. Wie de democratie als middel
en als mentaliteit positief beleeft,
zal dan ook minder moeite hebben
met democratisch genomen beslissin
gen. Er moeten keuzes gemaakt wor
den. Kiezen betekent vaak datje ter-
wille van de ene aantrekkelijke mo
gelijkheid de andere tekort doet of
moet laten schieten. Dit wil onze
fractie graag als inleiding geven bij
het hoofdstuk welzijn, alhoewel zij
bij andere hoofdstukken niet zou
misstaan. Onze fractie verlaat het al
gemene om haar geluid bij het bij
zondere welzijnsbeleid te laten ho
ren.
Wij zijn gelukkig met de aparte
hoofdstukken minderheden en eman
cipatie, omdat de twee zaken wel ver
want zijn, doch niet hetzelfde. Be
langrijk en noodzakelijk is een con-
cept-beleidsplan minderheden.
Wij vinden het een de oren strelend
geluid dat er een beleidsplan kunst
en cultuur op komst is. We dringen er
bij het college op aan beide nota’s
begin volgend jaar, in ieder geval voor
de voorbereiding van de nieuwe be
groting, te laten verschijnen.
Het onderzoek van de mogelijkheid
de tennishal te privatiseren juichen
we toe. In onze partij waren velen
niet gelukkig met de budgettair neu
trale tennishal.. Dit sprookje heeft de
gemeenschap te veel geld gekost om
waar te kunnen zijn.
Bij het onderdeel sport constateren
we dat de verenigingen dezelfde sub
sidies ontvangen als vorig jaar. De
bezuiniging heeft het college gezocht
in de tariefsverhogingen voor de ac
commodaties. Alhoewel we deze keu
ze kunnen billijken zijn we er niet ge
lukkig mee, omdat de overheid - vaak
noodgedwongen - de burgerij, vooral
degenen met de smalle beurs, gaat
overbelasten. Het college en de ge
meenteraad zullen zich moeten her
bezinnen op de kwantiteit en de kwa
liteit van de bestaande uitgaven om
de ruimte zoveel mogelijk te zoeken
in het eigen financiële beleid en zo
doende de burgers, m.n. de jeugd, te
sparen. Dit is een politieke kwestie
bij uitstek, maar daar zitten we hier
voor.
Alle belastingtarieven in de gemeen
te stijgen met 4 procent, ze zijn
noodzakelijk, maar niet altijd onver
mijdelijk, wat blijkt uit ons net ver
kondigde standpunt. De zwaksten
vinden we niet in onze samenleving,
maar elders in de wereld, b.v. in Afri
ka, Azië en Zuid- en Midden-Ameri-
ka. Daarom zijn wij van mening dat
we op ontwikkelingssamenwerking
niet alleen niet mogen bezuinigen,
maar dat zij ook met 4 procent moet
stijgen. Onze fractie zal dan ook een
voorstel doen om het bedrag van de
bezuinigingen op de sociaal-culturele
sector met f. 1.800,- te verlagen, dus
niet te bezuinigen op een andere post
van de sociaal-culturele sector. Ge
zien de gemeentelijke bijdrage kan de
Waddinxveense gemeenschap zich
aan zo’n verhoging geen buil vallen.
Over de wereldwinkel willen we graag
terugkomen in een commissieverga
dering.
Het inzetten van vrijwilligers voor be
paalde werkzaamheden juichen we
toe. Maar het gaat hier om een zorg
vuldig beleid. In ieder geval mag het
inzetten van vrijwilligers geen be
staande arbeidsplaatsen kosten. Dat
vooral jonge mensen zodoende werk
ervaring kunnen opdoen achten wij
noodzakelijk. Graag ontvangen we op
korte termijn een voortgangsrappor
tage en een overzicht van de knel
punten die zich voordoen.
Want al is ledigheid niet altijd des
duivels oorkussen, zo nu en dan heeft
zij meer vervelende .consequenties.
Het werkplan van de planningsgroep
sociaal-cultureel werk komt nu na de
begrotingsbehandeling. Onze fractie
betreurt dit, omdat de raad zich nu
over een globaal bedrag moet uit
spreken met alle kans op tussentijdse
begrotingswijzigingen.
Ook is het gewenst dat er een inhou
delijke evaluatie plaatsvindt gerela
teerd aan het uitgegeven bedrag.
ONDERWIJS
Jaren achtereen heeft onze partij de
portefeuille onderwijs beheerd. Het
zal even wennen zijn nu mevrouw
Oosterbroek deze post voor haar re
kening neemt. Ondanks de vele me-
De christen-democraat stelde dat het
bestrijden van in het verleden ver
oorzaakte vervuiling geleid wordt
door de provincie, waar men begon
nen is met een inventarisatie. Wet
houder Van Schie: “Ons college
heeft de provincie op de hoogte ge
steld van alle plaatsen in Waddinx
veen waar wellicht (dus helemaal niet
zeker) in het verleden vervuiling kan
zijn opgetreden. Die meldingen zijn
bekend. Het betreft twee verffabrie
ken, het voormalige gasfabriekterrein
en de voormalige vuilnisbelt. Nadien
is daar nog een verffabrieksterrein
aan toegevoegd.”
“De provincie heeft een urgentievolg-
orde voor onderzoek vastgesteld. Op
één terrein is het onderzoek na
genoeg afgesloten. Op een plaats
zijn peilbuizen geplaatst, binnenkort
wordt op een derde plaats begon
nen. Tot heden zijn ons nog geen
meldingen van verontrustende waar
nemingen gemeld. Zodra dit het ge
val zou zijn zullen wij in overleg met
provincie de nodige maatregelen ne
men. Over de ontwikkelingen langs
de Mercuriusweg en een deel van het
terrein van een verffabriek hebben
wij de commissie openbare werken
steeds ingelicht, waardoor via de pers
openbaarheid werd gegeven.”
“Wij zullen dit beleid van openbaar
heid voortzetten. Er is, en dit dient
met nadruk gesteld, in Waddinxveen
naar onze mening gelukkig geen en
kele aanleiding om gevaarlijke vervui
ling te vrezen. Terloops willen wij de
raadsleden er op wijzen dat bestuur
ders en ambtenaren voor u altijd pa
raat zijn als u onverhoopt door kran
tenartikelen wordt verontrust.”
SCHRIFTELIJKE VRAGEN
Dat laatste slaat ook op het PvdA-
raadslid mevrouw Vermeij, dat met
schriftelijke vragen was gekomen
naar aanleiding van een in NRC Han-
delsblad gepubliceerd lijstje van ge
meentelijke stortplaatsen. De door
haar gestelde drie vragen en de daar
op door het college van Burgemees
ter en Wethouders gegeven antwoor
den luiden als volgt:
Hoe verklaart het college het verschil
tussen zijn opgave en die van het pro
vinciaal: saneringsprogramma
Het gepubliceerde lijstje van gemeen
telijke aanmeldingen over een inven
tarisatie van bekende stortplaatsen
is gebaseerd op de eerste aanmeldin
gen in maart 1981, waarbij een acht
tal stortplaatsen voor onderzoek
werd aangemeld. Hieronder was één
stortplaats waar mogelijk sprake zou
kunnen zijn van chemisch afval
(shredder). In oktober 1981 werd de
WADDINXVEEN - Kapper Frank
Pronk aan de Eikenlaan heeft zijn zaak
uitgebreid met een dames-afdeling en
ningen die er over onderwijs bestaan,
kan iedereen zich vinden in de om
schrijving dat onderwijs een belang
rijk instrument is om de kansen eer
lijk te verdelen, hoofd', hart en han-
dne te ontwikkelen en de mondig
heid te bevorderen. Deze denkbeel
den vinden we verwoord in de onder
wijsnota van onze gemeente. Een on
derwijsnota, stammende uit het be
gin van de jaren zeventig, die aan aan
passing en herziening toe is. We ho
pen dat de wethouder nog dit jaar be
gint met deze zware klus. In onze
partij leven ideeën omtrent de ge
wenste situatie. Er zal in de nota ze
ker plaats moeten zijn voor roldoor-
brekend onderwijs. In de personele
sfeer pleit veel voor een betere ver
deling van de werkgelegenheid door
het bevorderen van deeltijdbetrekkin
gen. Zeker zal grote aandacht gege
ven moeten worden aan de teruglo
pende aantallen leerlingen; een geza
menlijke aanpak van openbaar en bij
zonder onderwijs is hier uitermate ge
wenst om een moordende concur
rentiestrijd te voorkomen. Ook zal er
het een en ander opgenomen dienen
te worden onder onderwijs aan min
derheden, ook onderwijs in hun eigen
cultuur.
Bij de prognose van leerlingenaan
tallen moet het gemeentebestuur re
kening houden met voorstanders van
openbaar onderwijs wier kind(eren)
op een bijzondere school zit(ten),
omdat er geen openbare school in de
buurt is. Een mogelijkheid voor deze
ouders om invloed op het onderwijs
beleid uit te oefenen kan zijn dat bij
een bestaande bijzondere school alle
ouders ook invloed krijgen op het
bestuur.
In verband met de gewenste samen
werking tussen openbaar en bijzon
der onderwijs zal bij dit onderwerp
voorzichtigheid geboden zijn. Voor
bestaande en nieuwe onderwijsvoor
zieningen zullen plannen moeten ko
men, willen we niet achter de ont
wikkelingen aanhollen. Indien het
echter noodzakelijk is dat er vakleer
krachten moeten afvloeien, moet er
tijdig een besluit vallen. Een besluit
dat gebaseerd is op een plan. Zo zal
ook de werkgelegenheidssituatie voor
onderwijzers en leraren aan bestaan
de scholen onderzocht moeten wor
den.
De medezeggenschapsraad voor de
scholen moet ruime bevoegdheden
krijgen. Dit houdt in dat de me
dezeggenschapsraden zo veel moge
lijk ruime instemmingsbevoegdheden
krijgen op bestuursvoorstellen. Al
leen maar een adviserende bevoegd
heid acht onze partij te mager.
Daarom is onze fractie benieuwd
naar de inhoud van het ontwerp me-
dezeggenschapsreglement van de ge
meente, snelheid in deze is geboden.
Het is ook gewenst dat er voor alle
cursussen en opleidingen voor vol
wassenen een educatief plan komt.
Heeft het college hiervoor plannen?
Er is veel werk aan de winkel voor de
gemeentelijke overheid, zeker op het
gebied van het onderwijs. Onze frac
tie is erg blij dat het bedrag per leer
ling d.w.z. voor onderwijsmateriaal
en leermiddelen is verhoogd ondanks
de bezuinigingspolitiek. Wij ervaren
dit als een goed begin en volgens het
gezegde is dat al het halve werk.
Ook zou onze fractie van het college
willen vernemen hoe het staat met de
mogelijkheden van overblijven tussen
de middag op onze scholen. Verder
juichen wij het toe dat de kleuter
school ’t Hazeveld” weer geopend
is. Onze fractie zal kritisch de verdere
procedure volgen.
SOCIALE ZAKEN EN
VOLKSGEZONDHEID
De toenemende werkloosheid wordt
weerspiegeld in toenemende uitkerin
gen voor sociale zorg. Bij de gevolgen
van werkloosheid staan gemeenten
tamelijk machteloos te kijken. De ne
gatieve gevolgen voor het inkomen
zijn nog wel enigzins op te vangen,
hoewel forse koopkrachtdalingen
voorkomen, ook op het nivau van de
minima. Machteloosheid dreigt voor
al vanwege de samenklontering van
problemen die zichtbaar worden als
het werk en een deel van het inko
men wegvallen, zoals m.b.t. huisves
ting en sociale contacten.
Activiteiten in de sfeer van wijk-
N
F
3.