Geen vrees voor Brugcentrum Kerstbomen bodemvervuiling in Waddinxveen Frank Pronk uitgebreid Nieuw: Recycling-shop halve prijs -TsVw o ”Het tennishal-sprookje heeft gemeenschap te veel geld gekost om waar te kunnen zijn L' 9? Wethouder P. F. J. van Schie: PvdA-fractievoorzitter M. Boere tijdens algemene beschouwingen: t BRUG WAARDEBON Zu O H- 4 X m 3 i f IVEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 8 DECEMBER 1982 A. VERMEIJ (PVDA) GO WADDINXVEEN - De tijdens de behandeling van de begroting 1983 van je gemeente Waddinxveen door de PvdA gehouden beschouwingen - met welk jaarlijks gebeuren in de gemeenteraad we vandaag en volgende week nog doorgaan in het Weekblad voor Waddinxveen - kenmerkte zich door een realistische kijk op de plaatselijke mogelijkheden en onmogelijkhe den. PvdA-fractievoorzitter M. Boere sneed een reeks van zaken aan. Hij schuwde de kritiek daarbij allerminst, zoals blijkt uit een belangrijk deel van de algemene beschouwingen van de socialistenzoals wij die hierbij af drukken. Het woord is aan de heer M. Boere. 1 P.F.J. VAN SCHIE (CDA) WADDINXVEEN Eventuele bodenverontreinigingen in de ge meente Waddinxveen hebben ook onderwerp van bespreking uit gemaakt tijdens de algemene beschouwingen over de gemeentebe groting 1983 in de gemeenteraad. De vragen kwamen niet alleen mondeling van PvdA-fractievoorzitter M. Boere (“Wil het college de raad regelmatig op de hoogte stellen van de aard en omvang van verontreinigingen binnen de'gemeente?”), maar ook schriftelijk van PvdA-raadslid mevrouw A. Vermeij. De antwoorden werden gegeven door verantwoordelijk wethouder P.F.J. van Schie (CDA). een van de mogelijkheden speelt hij volledig in op de wensen en verlangens van het zijn ’’staf”). werk, recreatie en educatie, met na me voor jongeren, krijgen een nieuwe dimensie. Op de maatschappelijke gevolgen van werkloosheid hebben we nog nauwe lijks een antwoord. Toch moeteri gemeenten daarover creatief naden ken. Allereerst door waar dat kan ar beidsplaatsen te behouden. Voorts door herverdeling van werk. En ver der door het organiseren van over- bruggingswerk zonnebank. Met deze uitbreiding Waddinxveense publiek. (Op de foto van Sjaak Noteboom Frank Pronk en WADDINXVEEN - Aan de Kerkweg- cling-shop. Hier kan men tegen billijke andere artikelen kopen. West heeft zich nieuw gevestigd de recy- prijzen goede gedragen bruidskleding en meer omdat onze eigen gemeentelijke inkomsten maar zeer matig kunnen stijgen. Wezenlijke voorzieningen voor met name de minst draagkrach- tigen dienen echter in stand te blij ven. Politieke keuzen zullen nodig zijn als het gaat om te bepalen wat essentiële voorzieningen zijn. Wij denken aan o.a. betaalbare woningen, veilige stra ten en trottoirs, vooral voor jeugdige verkeersdeelnemers, bejaarden, enz., speelplaatsen en sport voor de jeugd, veilig leefmilieu, sociaal cultureel werk, onderwijs, werkgelegenheid, kortom zoveel mogelijk handhaven van de kwaliteit van het bestaan in het bijzonder voor die groepen die afhankelijk zijn van overheidsvoorzie ningen. De noodzaak om keuzen te maken is dringend, omdat de finan ciële middelen vanuit het Rijk maar mondjesmaat worden gegeven. Op zichzelf is het toe te juichen dat door decentralisatie meer taken en ook af wegingen aan gemeenten zullen wor den gegeven. Helaas is aan te nemen dat het afstoten van taken van hoge- PERSONEELSBELEID Bij de instelling van medezeggen schap van het personeel is door onze fractie aangedrongen om ieder jaar geihformeerd te worden hoe deze medezeggenschap in Waddinxveen ge stalte krijgt en functioneert. Dit zou onderdeel kunnen zijn van het so ciaal jaarverslag waar het beleids programma over spreekt. De nota over het personeelsbeleid wordt met belangstelling tegemoet gezien. Het beleidsprogramma stelt dat het systeem van functiewaardering op gedeeld. Vijf van die bonnen maken het mogelijk van dinsdag 14 tot en met zater dag 18 december naast zuivelhandel Van Leeuwen BV aan de Kerkweg-Oost voor de halve prijs een kerstboom te kopen. WADDINXVEEN - Het Waddinx veense winkelcentrum Brug houdt weer de traditionele kerstbomenactie. Bij aankopen in winkels aan de voet van de befbrug worden brugwaardebonnen uit- De fractie van de Partij van de Arbeid »il deze algemene beschouwingen 1983 beginnen met een blik op de politieke situatie op dit moment. De Ifesterse wereld gaat gebukt onder ten economische crisis welke tot steeds grotere werkeloosheid leidt en grote spanningen met zich mee brengt Met name de landen in de Derde We reld zijn het meeste de dupe. Bestrij ding van de werkeloosheid en recht vaardiger verdeling van arbeid en in komen zijn noodzakelijk. Vanuit deze opdracht wil de Partij van de Arbeid politiek bedrijven. Op landelijk niveau werkt de pas ge vormde regering aan een werkloos- heidsbesrtijding waarin bezuiniging tn beperking van collectieve uitgaven centraal staan. Maar een planmatige koppeling van bezuinigingen aan het scheppen en verdelen van arbeids plaatsen ontbreekt. De gemeenten ondervinden de gevolgen van deze politiek. Ook in Waddinxveen zullen gemeenschapsvoorzieningen noodza kelijk moeten worden beperkt, te- opgave aangevuld met drie andere lokaties, in het voorjaar 1982 werd wederom een onderzoekslokatie ge- meld. Om welke drie plo.atsen in onze ge meente gaat het en wat is de bestem ming van die grond? Ten behoeve van het oriënterend on derzoeksprogramma van de Provincie Zuid-Holland is naar aanleiding van de inventarisatie een urgentievolg- orde vastgesteld. Drie bedrijfsterrei nen van verffabrieken, waarvan er één in de 60-er jaren werd opgehe ven, zijn daarbij ingedeeld in urgen- tiegroep la. Dit zijn een bedrijfs terrein aan de Mercuriusweg, een be drijfsterrein aan de Zuidkade en een bedrijfsterrein aan de Wilhelminaka- de. Van een en ander werd medede ling gedaan in de openbare verga dering van 17 augustus 1982 van de commissie voor Openbare Werken en Bedrijven. Welke maatregelen heeft het college tot nu toe genomen en welke denkt men nog te nemen. Eén terrein is nog in onderzoek bij het Milieubureau Midden-Holland; één terrein moet nog worden on derzocht; over het derde terrein is inmiddels gerapporteerd door het Mi- lieubureau, waarbij geen bijzondere maatregelen werden geadviseerd. Daar ons tot op heden nog geen mel dingen van verontrustende waarne mingen hebben bereikt zijn voorals nog geen maatregelen nodig. Wij zien het verdere onderzoek met vertrou wen tegemoet. re overheden naar lagere bestuursni veau’s niet begeleid zal worden met voldoende financiële middelen. Gemeenten staan op vele gebieden in directe verbinding (aanraking) met behoeften en wensen van burgers. Toch is de gemeente voor het over grote deel direct afhankelijk van de middelen van het Rijk. Het Rijk dient in onze visie de mid delen beschikbaar te stellen dat de gemeente prioriteiten kan stellen. Voor een goede afweging van taken op gemeentelijk niveau is minitieuze regelgeving uit den boze. Verder dient het Rijk meerjarenperspectie ven te bieden zowel wat betreft de nieuwe taken en decentralisatie van taken als wat betreft de inkomsten uit uitkeringen. Voor zover specifieke uitkeringen blijven bestaan moet het Rijk die niet gebruiken als gemakkelijke en geruis loze bezuinigingsobjecten. Gemeen ten worden in toenemende mate ge dwongen op uitkeringen van het Rijk toe te leggen. Ook het tussentijds inlassen van bezuinigingsoperaties is de laatste jaren gemeengoed gewor den, waarbij gemeenten onevenredig zwaar door de “heroverweging” wor den getroffen. Gelet op de geringe vrije ruimte in de begroting van de gemeente - veel uit gaven liggen vast en worden van bui tenaf bepaald - leiden verminderde inkomsten tot aantasting van werk gelegenheid, lastenverzwaring bij bur gers en verlaging of wegvallen van voorzieningen. Eén van de uitgangsstellingen van het beleidsprogramma is “Uitgangspunt bij het bezuinigen zal echter zijn die genen die in achterstandssituaties ver keren zoveel mogelijk' te ontzien.” Hoe denkt uw college tegen de ach tergrond van wat we hiervoor gezegd hebben aan dat uitgangspunt gestal te te geven? Uiteraard zal de fractie van de Partij van de Arbeid in gebon denheid aan het gezamenlijk beleids programma vanuit haar eigen verkie zingsprogramma “Eerlijk delen duurt het langst” hierover meedenken en bouwstenen aandragen. Verder wil de fractie er nadrukkelijk op wijzen dat de politieke partij ra dicalen in Waddinxveen haar kiezers opriep op de PvdA te stemmen. Zon der dat dit in de personele samenstel ling van onze fracties tot uitdrukking komt moet dit gegeven wel in aan merking worden genomen bij de be oordeling van het doen en laten van onze raadsfractie. WERKGELEGENHEID EN ECONOMISCHE ZAKEN De adviestaken van de commissie ABZ zijn uitgebreid met de advise ring inzake werkgelegenheid, bedrijfs leven en middenstand. Onze fractie pleit voor een aparte commissie voor deze beleidsterreinen. Vooral de werkgelegenheid op korte en lange termijn is zeer belangrijk. Graag horen wij de mening van het college, ook over het inhoudelijk te voeren beleid zoals een betere ver deling van werk, deeltijdarbeid, enz. In het kader van de follow-up van het Regionaal Economisch Onderzoek van Midden-Holland is bestuurlijk overleg tussen portefeuillehouders ge start. Kunt u ons de stand van zaken en toekomstige ontwikkelingen meede len? Welke rol speelt de ontwikkeling van bedrijfsterreinen in onze gemeen te (Coenecoop) en in de omgeving (7.10) daarin? een zo eenvoudig mogelijke wijze tot stand moet worden gebracht. De fractie van de Partij van de Arbeid wil er op aandringen dat de eenvoud er niet toe leidt dat de fouten in de personeelsopbouw voor de langere termijn blijven gehandhaafd. Er zal een systeem moeten worden uitge werkt dat leidt tot een evenwichtige opbouw van het personeelsbestand vooral wat het rangenstelsel betreft. Bij mutaties van het personeel en door her- en bijscholing, dient men rekening te houden met het te voe ren beleid, zoals het beleidsprogram ma aangeeft. WELZIJN In het algemeen richt het totale wel zijnsbeleid, waaronder ook onder wijs, zich op het wegnemen van on rechtvaardige verschillen, ook pro beert het gelijke kansen voor ieder een te realiseren door een rechtvaar dige spreiding van kennis, macht en inkomen. Verder is dit beleid gebaseerd op het zoveel mogelijk delen van verant woordelijkheden. Deze uitgangspun ten van het welzijnsbeleid komen er in de praktijk op neer dat velen hun stem verheffen in het welzijnskoor. Voor de dirigent, de wethouder, is het leiden van dit koor niet altijd ge makkelijk, omdat een aantal mensen meezingen die geen toon kunnen houden en weer een ander zijn par tituur heeft vergeten. Eenvoudiger uitgedrukt komt het er op neer dat er bijna evenveel zinnen als hoofden zijn. Vandaar dat de beleidsvoorbe reiding democratisch verloopt via de planningsgroep sociaal-cultureel werk. De uiteindelijke beslissing over de toe te kennen geldmiddelen be rust bij de politiek: bij de gemeen teraad. Wie de democratie als middel en als mentaliteit positief beleeft, zal dan ook minder moeite hebben met democratisch genomen beslissin gen. Er moeten keuzes gemaakt wor den. Kiezen betekent vaak datje ter- wille van de ene aantrekkelijke mo gelijkheid de andere tekort doet of moet laten schieten. Dit wil onze fractie graag als inleiding geven bij het hoofdstuk welzijn, alhoewel zij bij andere hoofdstukken niet zou misstaan. Onze fractie verlaat het al gemene om haar geluid bij het bij zondere welzijnsbeleid te laten ho ren. Wij zijn gelukkig met de aparte hoofdstukken minderheden en eman cipatie, omdat de twee zaken wel ver want zijn, doch niet hetzelfde. Be langrijk en noodzakelijk is een con- cept-beleidsplan minderheden. Wij vinden het een de oren strelend geluid dat er een beleidsplan kunst en cultuur op komst is. We dringen er bij het college op aan beide nota’s begin volgend jaar, in ieder geval voor de voorbereiding van de nieuwe be groting, te laten verschijnen. Het onderzoek van de mogelijkheid de tennishal te privatiseren juichen we toe. In onze partij waren velen niet gelukkig met de budgettair neu trale tennishal.. Dit sprookje heeft de gemeenschap te veel geld gekost om waar te kunnen zijn. Bij het onderdeel sport constateren we dat de verenigingen dezelfde sub sidies ontvangen als vorig jaar. De bezuiniging heeft het college gezocht in de tariefsverhogingen voor de ac commodaties. Alhoewel we deze keu ze kunnen billijken zijn we er niet ge lukkig mee, omdat de overheid - vaak noodgedwongen - de burgerij, vooral degenen met de smalle beurs, gaat overbelasten. Het college en de ge meenteraad zullen zich moeten her bezinnen op de kwantiteit en de kwa liteit van de bestaande uitgaven om de ruimte zoveel mogelijk te zoeken in het eigen financiële beleid en zo doende de burgers, m.n. de jeugd, te sparen. Dit is een politieke kwestie bij uitstek, maar daar zitten we hier voor. Alle belastingtarieven in de gemeen te stijgen met 4 procent, ze zijn noodzakelijk, maar niet altijd onver mijdelijk, wat blijkt uit ons net ver kondigde standpunt. De zwaksten vinden we niet in onze samenleving, maar elders in de wereld, b.v. in Afri ka, Azië en Zuid- en Midden-Ameri- ka. Daarom zijn wij van mening dat we op ontwikkelingssamenwerking niet alleen niet mogen bezuinigen, maar dat zij ook met 4 procent moet stijgen. Onze fractie zal dan ook een voorstel doen om het bedrag van de bezuinigingen op de sociaal-culturele sector met f. 1.800,- te verlagen, dus niet te bezuinigen op een andere post van de sociaal-culturele sector. Ge zien de gemeentelijke bijdrage kan de Waddinxveense gemeenschap zich aan zo’n verhoging geen buil vallen. Over de wereldwinkel willen we graag terugkomen in een commissieverga dering. Het inzetten van vrijwilligers voor be paalde werkzaamheden juichen we toe. Maar het gaat hier om een zorg vuldig beleid. In ieder geval mag het inzetten van vrijwilligers geen be staande arbeidsplaatsen kosten. Dat vooral jonge mensen zodoende werk ervaring kunnen opdoen achten wij noodzakelijk. Graag ontvangen we op korte termijn een voortgangsrappor tage en een overzicht van de knel punten die zich voordoen. Want al is ledigheid niet altijd des duivels oorkussen, zo nu en dan heeft zij meer vervelende .consequenties. Het werkplan van de planningsgroep sociaal-cultureel werk komt nu na de begrotingsbehandeling. Onze fractie betreurt dit, omdat de raad zich nu over een globaal bedrag moet uit spreken met alle kans op tussentijdse begrotingswijzigingen. Ook is het gewenst dat er een inhou delijke evaluatie plaatsvindt gerela teerd aan het uitgegeven bedrag. ONDERWIJS Jaren achtereen heeft onze partij de portefeuille onderwijs beheerd. Het zal even wennen zijn nu mevrouw Oosterbroek deze post voor haar re kening neemt. Ondanks de vele me- De christen-democraat stelde dat het bestrijden van in het verleden ver oorzaakte vervuiling geleid wordt door de provincie, waar men begon nen is met een inventarisatie. Wet houder Van Schie: “Ons college heeft de provincie op de hoogte ge steld van alle plaatsen in Waddinx veen waar wellicht (dus helemaal niet zeker) in het verleden vervuiling kan zijn opgetreden. Die meldingen zijn bekend. Het betreft twee verffabrie ken, het voormalige gasfabriekterrein en de voormalige vuilnisbelt. Nadien is daar nog een verffabrieksterrein aan toegevoegd.” “De provincie heeft een urgentievolg- orde voor onderzoek vastgesteld. Op één terrein is het onderzoek na genoeg afgesloten. Op een plaats zijn peilbuizen geplaatst, binnenkort wordt op een derde plaats begon nen. Tot heden zijn ons nog geen meldingen van verontrustende waar nemingen gemeld. Zodra dit het ge val zou zijn zullen wij in overleg met provincie de nodige maatregelen ne men. Over de ontwikkelingen langs de Mercuriusweg en een deel van het terrein van een verffabriek hebben wij de commissie openbare werken steeds ingelicht, waardoor via de pers openbaarheid werd gegeven.” “Wij zullen dit beleid van openbaar heid voortzetten. Er is, en dit dient met nadruk gesteld, in Waddinxveen naar onze mening gelukkig geen en kele aanleiding om gevaarlijke vervui ling te vrezen. Terloops willen wij de raadsleden er op wijzen dat bestuur ders en ambtenaren voor u altijd pa raat zijn als u onverhoopt door kran tenartikelen wordt verontrust.” SCHRIFTELIJKE VRAGEN Dat laatste slaat ook op het PvdA- raadslid mevrouw Vermeij, dat met schriftelijke vragen was gekomen naar aanleiding van een in NRC Han- delsblad gepubliceerd lijstje van ge meentelijke stortplaatsen. De door haar gestelde drie vragen en de daar op door het college van Burgemees ter en Wethouders gegeven antwoor den luiden als volgt: Hoe verklaart het college het verschil tussen zijn opgave en die van het pro vinciaal: saneringsprogramma Het gepubliceerde lijstje van gemeen telijke aanmeldingen over een inven tarisatie van bekende stortplaatsen is gebaseerd op de eerste aanmeldin gen in maart 1981, waarbij een acht tal stortplaatsen voor onderzoek werd aangemeld. Hieronder was één stortplaats waar mogelijk sprake zou kunnen zijn van chemisch afval (shredder). In oktober 1981 werd de WADDINXVEEN - Kapper Frank Pronk aan de Eikenlaan heeft zijn zaak uitgebreid met een dames-afdeling en ningen die er over onderwijs bestaan, kan iedereen zich vinden in de om schrijving dat onderwijs een belang rijk instrument is om de kansen eer lijk te verdelen, hoofd', hart en han- dne te ontwikkelen en de mondig heid te bevorderen. Deze denkbeel den vinden we verwoord in de onder wijsnota van onze gemeente. Een on derwijsnota, stammende uit het be gin van de jaren zeventig, die aan aan passing en herziening toe is. We ho pen dat de wethouder nog dit jaar be gint met deze zware klus. In onze partij leven ideeën omtrent de ge wenste situatie. Er zal in de nota ze ker plaats moeten zijn voor roldoor- brekend onderwijs. In de personele sfeer pleit veel voor een betere ver deling van de werkgelegenheid door het bevorderen van deeltijdbetrekkin gen. Zeker zal grote aandacht gege ven moeten worden aan de teruglo pende aantallen leerlingen; een geza menlijke aanpak van openbaar en bij zonder onderwijs is hier uitermate ge wenst om een moordende concur rentiestrijd te voorkomen. Ook zal er het een en ander opgenomen dienen te worden onder onderwijs aan min derheden, ook onderwijs in hun eigen cultuur. Bij de prognose van leerlingenaan tallen moet het gemeentebestuur re kening houden met voorstanders van openbaar onderwijs wier kind(eren) op een bijzondere school zit(ten), omdat er geen openbare school in de buurt is. Een mogelijkheid voor deze ouders om invloed op het onderwijs beleid uit te oefenen kan zijn dat bij een bestaande bijzondere school alle ouders ook invloed krijgen op het bestuur. In verband met de gewenste samen werking tussen openbaar en bijzon der onderwijs zal bij dit onderwerp voorzichtigheid geboden zijn. Voor bestaande en nieuwe onderwijsvoor zieningen zullen plannen moeten ko men, willen we niet achter de ont wikkelingen aanhollen. Indien het echter noodzakelijk is dat er vakleer krachten moeten afvloeien, moet er tijdig een besluit vallen. Een besluit dat gebaseerd is op een plan. Zo zal ook de werkgelegenheidssituatie voor onderwijzers en leraren aan bestaan de scholen onderzocht moeten wor den. De medezeggenschapsraad voor de scholen moet ruime bevoegdheden krijgen. Dit houdt in dat de me dezeggenschapsraden zo veel moge lijk ruime instemmingsbevoegdheden krijgen op bestuursvoorstellen. Al leen maar een adviserende bevoegd heid acht onze partij te mager. Daarom is onze fractie benieuwd naar de inhoud van het ontwerp me- dezeggenschapsreglement van de ge meente, snelheid in deze is geboden. Het is ook gewenst dat er voor alle cursussen en opleidingen voor vol wassenen een educatief plan komt. Heeft het college hiervoor plannen? Er is veel werk aan de winkel voor de gemeentelijke overheid, zeker op het gebied van het onderwijs. Onze frac tie is erg blij dat het bedrag per leer ling d.w.z. voor onderwijsmateriaal en leermiddelen is verhoogd ondanks de bezuinigingspolitiek. Wij ervaren dit als een goed begin en volgens het gezegde is dat al het halve werk. Ook zou onze fractie van het college willen vernemen hoe het staat met de mogelijkheden van overblijven tussen de middag op onze scholen. Verder juichen wij het toe dat de kleuter school ’t Hazeveld” weer geopend is. Onze fractie zal kritisch de verdere procedure volgen. SOCIALE ZAKEN EN VOLKSGEZONDHEID De toenemende werkloosheid wordt weerspiegeld in toenemende uitkerin gen voor sociale zorg. Bij de gevolgen van werkloosheid staan gemeenten tamelijk machteloos te kijken. De ne gatieve gevolgen voor het inkomen zijn nog wel enigzins op te vangen, hoewel forse koopkrachtdalingen voorkomen, ook op het nivau van de minima. Machteloosheid dreigt voor al vanwege de samenklontering van problemen die zichtbaar worden als het werk en een deel van het inko men wegvallen, zoals m.b.t. huisves ting en sociale contacten. Activiteiten in de sfeer van wijk- N F 3.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1982 | | pagina 7