P. J. Detmers
Gebied van Brugcentrum kent een lange geschiedenis
Afscheid van
Waddinxveens splinternieuwe
Algemene Politieverordening
op Nieuwjaarsdag van kracht
Belangrijke spelregels opeen rijtje
Roubos BV
Nieuw bestemmingsplan voor één van de twee oude kernen van de gemeente Waddinxveen
Bakker Coating
heft filiaal op
Brugcentrum:
166 mensen,
17 winkels,
7 bedrijven
en 3 kantoren
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 22 DECEMBER 1982
WADDINXVEEN - Met een grote mate van instemming - alleen van sme-
derij-eigenaar H. Roskam en het Comité Coördinatie Belangen Brugcen
trum Waddinxveen (CCBB W) kwamen wat bedenkingen - is er op de door
het gemeentebestuur in de raadzaal gehouden informatiebijeenkomst ge
reageerd op het nieuwe ontwerp-bestemmingsplan Brugcentrum '82. Een
nieuw plan voor een gebied dat een lange geschiedenis kent en één van de
twee oudste kernen van Waddinxveen vormt. DaUblijkt tenminste uit de
beschrijving, zoals die in het ontwerp-bestemmingsplan is opgenomen.
De scheidende gemeente-ambtenaar P. J. Detmers (Foto: Weekblad voor
Waddinxveen/Sjaak Noteboom).
WADDINXVEEN op Nieuwjaarsdag 1983 wordt dc nieuwe Al
gemene Politieverordening (APV) van de gemeente Waddinxveen
van kracht. Nu Gedeputeerde Staten - op twee opmerkingen van
ondergeschikte betekenis na - met de door de gemeenteraad in zijn
vergadering van 29 oktober 1982 vastgestelde verordening akkoord
zijn gegaan, wordt het tijd op de voornaamste punten (veranderin
gen ten opzichte van de uit 1953 stammende APV) in te gaan.
WADDINXVEEN - Het Brugcen
trum, waarvoor een nieuw ontwerp-
bestemmingsplan is gemaakt dat
onlangs op een informatiebijeen
komst in de raadzaal van het ge
meentehuis met de direct-betrokke-
nen is besproken, is een zeer geva
rieerd woon-, winkel- en werkge
bied. Er wonen 166 mensen, er
staan 7 bedrijven en 3 kantoren en
er zijn 17 winkels. Die gegevens
staan althans in het hoofdstukje
’’Onderzoek” van het ontwerp-be
stemmingsplan.
in te gaan.
De hier en daar nog niet in detail aangepaste maquette-foto van het nieuwe Brugcentrum gebied tussen Kerkweg-
Oost-Julianastraat. (Foto: Archief Weekblad voor Waddinxveen).
BELANGRIJKSTE ARTIKELEN
WADDINXVEEN - Per 1 januari 1983
is de heer P. J. Detmers, waarnemend
chef van de afdeling Bestuurszaken en
Ruimtelijke Ordening (BZRO) be
noemd tot chef van de afdeling Algeme
ne Zaken van de gemeente Gennep.
In verband hiermede wordt hem en zijn
vrouw een afscheidsreceptie aangebo
den op donderdag 23 december 1982,
des middags van 4.15 tot 5.00 uur, in de
raadzaal van het gemeentehuis.
WADDINXVEEN/GOUDA - Uit een
wijziging in het handelsregister van
de Kamer van Koophandel en Fabrie
ken voor Midden-Holland blijkt dat
mevroüw J. Roubos-van der Neut te
Waddinxveen is uitgetreden als com
missaris van Roubos Transporten BV,
Waddinxveen.
WADDINXVEEN/GOUDA - In het
handelsregister van de Kamer van Koop
handel en Fabrieken voor Midden-Hol
land is vermeld dat Bakker Coating BV,
Moordrecht, met als vaste vestigings
plaats Waddinxveen, het filiaal aan de
Katendrechtse Lagendijk 448 a-b in Rot
terdam heeft opgeheven.
Zonder vergunning van Burgemeester
en Wethouders is het niet geoorloofd
de weg te gebruiken voor het plaat
sen van allerlei dingen, alsmede
standplaatsen voor straathandel. Wat
betreft openbaar water is het niet
toegestaan zo maar ligplaats in te ne
men met een woonschip of vaartui
gen aan te leggen bij niet daarvoor in
gerichte aanlegplaatsen.
Samenscholingen die de openbare or
de in gevaar brengen zijn niet toege
staan. Optochten dienen tenminste
24 uur van te voren door de organi
sator aan de burgemeester te worden
medegedeeld. Belangrijk zijn de bepa
lingen die verbieden de weg of wate
ren te verontreinigen, met welke stof
fen dan ook.
De zuidzijde van de Jan Dorrekens-
kade-Oost is van vroeger datum,
doch valt onder het plan Zuidkade 1
en zal als zodanig hier niet bespro
ken worden.
BINNENGEBIED
Het geheel binnen de bebouwing van
Zuidkade, Jan Dorrekenskade-Oost,
Julianastraat en Kerkweg-Oost is een
typisch binnenterrein met onregelma
tige bebouwing, ongevormd van ka
rakter en zeer uiteenlopend van func
tie. Men treft hier vooral aan enkele
bedrijven, schuren, garages, schuttin
gen, open plekken zonder duidelijke
bestemming en parkeerplaatsen.
In 1976 is hier tot stand gekomen
het gemeentehuis met bijbehorende
parkeerplaatsen en een plein, dat in
zijn vormgeving vooruitloopt op een
relatie met de Gouwe alsmede de
Kerkweg-Oost en rekening houdt met
bebouwing aansluitend op het mode
magazijn.
In dit zuidelijke deel van de “Gouwe
wand” bevindt zich een groot gat van
ongeveer 20 m dat als voorterrein
dient bij de meubelshowroom.
Karakteristiek voor de Zuidkade is
tevens de gebogen straatwand, dit
komt omdat de bebouwing hier de
Gouwe volgt. Tevèns ligt de bebou
wing hier aanmerkelijk hoger (ca.
1.50 m) dan aan de andere straten
binnen het plangebied. De dichtbij
de Gouwekade gelegen gevelwand
maakt het ónmogelijk om zonder ver
keersbeperkende maatregelen bijv,
trottoirs aan te leggen.
KERKWEG-OOST
Langs de oprit naar de hefbrug vindt
men eveneens een grote verscheiden
heid in bebouwing. De afzonderlijke
panden zijn duidelijk kleiner en aml-
ler dan die aan de Zuidkade en vor
men een kleinschalig geheel. Het
meest oostelijke deel dat een verval
len indruk maakt is thans gesloopt.
Doordat veel gevels zijn beëindigd
door forse kroonlijsten en zware go
ten en niet voldoende afstand kan
worden genomen, zijn de daken nau
welijks zichtbaar en komt vooral het
westelijke deel als een plat afgedekte
bebouwing over.
De oprit naar de brug is een forse
van Waddinxveen gebowud, dat via
de Stationsstraat verbonden is met de
Beukenhof en Passage, via een voet
pad met de Kerkweg-Oost en Jan
Dorrekenskade-Oost en via een plein
met trappen met de Zuidkade.
PLANGEBIED
BEKNOPTE HISTORIE
Bij een informatie over het heden
daagse Brugcentrum kan een kort
overzicht van de geschiedenis niet ge
heel worden gemist. Het gebied van
het Brugcentrum kent al een lange
geschiedenis. Te Waddinxveen be
vond zich van oudsher een veer over
de Gouwe. Waarschijnlijk is dat in de
16e eeuw door een brug vervangen.
Omtrent 1656 werd er een jaagpad
gelegd tussen de Bloemendaalse pol-
derkade en de Gouwe. Bij de brug te
Waddinxveen stonden toen reeds ver
scheidene huizen in de weg, die al
le werden afgebroken.
Ondertussen verdween het omringen
de veenland meer en meer en namen
de plassen in omvang toe. De grote
uitbreiding der plassen deed de ge
zeten boerenbevolking uit de polders
verdwijnen. Men vestigde zich gedeel
telijk in en om de oudste kern aan
de huidige Dorpstraat. Het grootste
deel der bevolking echter concen
treerde zich langs de westelijke oever
van de Gouwe.
Het huidige Brugcentrum behoorde
vroeger tot de gemeente Zuid-Wad-
dinxveen. In 1880 werd Zuid-Wad-
dinxveen bij de gemeenten Noord-
Waddinxveen en Bloemendaal of
Broek gevoegd. De nieuwe gemeente
werd Waddinxveen genoemd. De hui
dige hefbrug werd in 1936 voor het
verkeer geopend. Zij werd nodig
nadat het graven van het kanaal IJsel-
Gouwe het noodzakelijk maakte de
Gouwe voor grotere schepen bevaar
baar te maken.
In het verleden woonden de notabe
len langs de Zuidkade. Langs de toe
gangsweg tot de brug heeft zich zo’n
vijftig jaar geleden een winkelcon-
centratie gevormd. Het binnengebied,
omsloten door de bebouwing van de
Kerkweg-Oost, de Zuidkade, de Jan
Dorrekenskade-Oost en de Juliana
straat is echter tot voor korte tijd
altijd grotendeels open gebleven en
had meer een achtererfachtige func
tie. In de jaren zestig is voor dit ge
bied een bestemmingsplan vastge
steld, waarin de aanwezige winkels
sterke uitbreidingsmogelijkheden kre
gen en de bouw van nieuwe win
kels mogelijk was. Deze mogelijk
heden zijn echter sindsdien niet ten
volle benut. Inmiddels is op het bin
nenterrein het nieuwe gemeentehuis
Alarminstallaties mogen niet onnodig
of langer dan 15 minuten in werking
zijn; bij niet-nakoming kunnen Bur
gemeester en Wethouders nadere
eisen aan de desbetreffende instal
latie stellen.
Het schieten met bogen, katapulten
en blaaspijpen is op straat zonder
meer verboden; tenslotte zit een on
geluk in een klein hoekje. Het doel
loos rondhangen bij gebouwen is
ook niet toegestaan. Van belang is
het zogenaamde anti-kraakartikel:
een niet in gebruik zijnde woning
mag men niet zonder toestemming
van de rechthebbende binnendringen,
in gebruik nemen of houden, dan wel
zich daarin bevinden wanneer de
rechthebbende heeft bevolen zich uit
het gebouw te verwijderen.
GEVONDEN VOORWERPEN
Voor het melden van gevonden voor
werpen of bij het navraag doen naar
verloren voorwerpen dient men zich
voortaan tot de rijkspolitie aan de
Beethovenlaan te wenden. De voor
naamste reden van deze verandering -
eerst kon rnen terecht voor dit soort
zaken bij de afdeling Algemene Za
ken van de gemeente-secretarie - is de
grotere bereikbaarheid van de politie,
zoals in de weekeinden.
Fietsen, bromfietsen en motorfietsen
dienen met een slot tegen diefstal
op de openbare weg te worden be
veiligd. Auto’s dienen te worden af
gesloten wanneer deze op straat wor
den geparkeerd. Het vervoer van in-
brekerswerktuigen, zoals breekijzers,
een ramenlichter of een spanjolet-
opener, is altijd strafbaar.
Aan plantsoenen mag geen schade
worden toegebracht, zoals bijv, door
het parkeren van voertuigen in groen
voorzieningen.
HONDEN
Een dier waarvoor men de zorg heeft
mag zich op straat uitsluitend in de
goot van uitwerpselen ontdoen.
De bedoeling van dit verbod is niet
bijv, de eigenaren van honden dwars
te zitten, maar te voorkomen dat kin
deren (en dat kunnne ook uw eigen
kinderen zijn) in de hondepoep moe
ten spelen of - en dat geldt voor
iedereen - op straat in de troep stap
pen. Een ongelukje is niet te vermij
den, maar met wat goede wil kunnen
problemen op dit punt worden voor
komen.
Honden mogen vanaf 1 januari 1983
niet los lopen op plaatsen waar mo
torvoertuigen of (brom)fietsen rij
den, dan wel op een aangrenzend
voetpad. De bedoeling van deze be
paling is niet het willens en wetens
ruimtelijke ingreep geweest en ver
toont geen enkele samenhang met
zijn omgeving. Het straatprofiel is
daardoor ter plaatse van de bebou
wing zeer nauw en laat alleen één
richtingsverkeer toe. De hoek met de
Julianastraat wordt eveneens geac
centueerd door een pand, dat in
hoogte verschilt met de overige be
bouwing.
JULIANASTRAAT
Het noordleijk deel van de Juliana
straat wordt gekenmerkt door pre
tentieloze woningen, stijl jaren twin
tig, zonder voortuin, met diverse
aanbouwen.
Een groot deel van deze woningen is
intensief gerenoveerd. Naar het zui
den toe komt het type twee onder
één kap of vrijstaand voor. Hier zijn
de woningen wel voorzien van een
voortuintje en levert het geheel een
vriéndelijker beeld op. De woningen
aan de noordzijde van de Jan Dorre
kenskade-Oost zluiten hierbij aan. Zij
zijn ook vrijstaand of twee aaneen
gebouwd en hebben allen een voor
tuin.
Naar de Zuidkade toe wordt de ge
velwand onderbroken door een gat
dat is ontstaan door de amovering
van een bedrijf (Bruwa) dat naar el
ders in de gemeente is verplaatst.
beknotten van dieren, maar uitslui
tend gericht op de verkeersveilig
heid. Met deze maatregel wordt ook
het dier zelf beschermd, terwijl er
genoeg plaatsen overblijven waar de
honden wel los mogen rondlopen.
Dit laatste dient wel onder toezicht
te gebeuren. Wanneer een hond ge
vaarlijk blijkt, dient deze gemuil
korfd op straat te lopen.
Voor het maken van een uitrit, het
dempen van een sloot en dat soort
zaken heeft men vergunning nodig
van Burgemeester en Wethouders. De
weg mag niet als werkplaats gebruikt
worden.
OPSCHRIFTEN
Men is niet geheel vrij in het gebrui
ken van onroerend goed voor het
aanbrengen van opschriften, aankon
digingen of afbeeldingen, zichtbaar
vanaf de openbare weg of openbaar
water. Dit geldt ook voor stort-, be
waar- berg- of opslagplaatsen in de
buitenlucht, een en ander ter be
scherming van het uiterlijk aanzien
van de gemeente.
De APV noemt een behoorlijk aantal
uitzonderingen op het aanbrengen
van opschriften e.d.
Het houden van een braderie is aan
beperkingen onderhevig, terwijl de
APV voorts het gemeentewapen be
schermt.
Overtredingen van de bepalingen van
de APV kan worden gestraft met
hechtenis van ten hoogste twee
maanden of geldboete van ten hoog
ste driehonderd gulden. Daarnaast
kent de APV opsporingsambtenaren,
t.w. naast politie de ambtenaren van
de dienst Openbare Werken en Be
drijven Waddinxveen.
Veel zaken die in de APV zijn gere
geld betreffen verbods- en gebods-
bepalingen, waarvan in veel gevallen
een ontheffing mogelijk is (zo kan de
burgemeester het rondgaan met een
geluidswagen toestaan), terwijl hier
voor al meerdere malen van het kun
nen verlenen van vergunning door
Burgemeester en Wethouders melding
is gemaakt. Wekelijks vindt u in de
gemeentelijke rubriek in het Week
blad voor Waddinxveen mededeling
van de mogelijkheid om op grond van
de wet AROB tegen een bepaalde be
slissing een bezwaarschrift of beroep
in te stellen bij de Afdeling Recht
spraak van de Raad van State te Den
Haag.
Wilt u meer weten over de inhoud en
werking van de APV, over beroeps
mogelijkheden e.d., dan kunt u on
der andere terecht bij de afdeling Al
gemene Zaken van de gemeente
secretarie, telefoon 4433.
Van belang is overigens, dat belang
rijke zaken als een route gevaarlijke
stoffen (Henegouwerweg), de vuur-
werkbepalingen en bepalingen over
het inzamelen van huishoudelijke af
valstoffen en dergelijke in aparte ver
ordeningen zijn opgenomen. Mede
daardoor is de APV zelf beperkt ge
bleven tot 87 artikelen.
De verbods- en gebodsregels in de
APV moeten gezien worden als spel
regels binnen de gemeente, vastge
steld door de gemeenteraad. Dit op
basis van de Gemeentewet en uitein
delijk de Grondwet. De APV mag
niet in strijd zijn met regels van pro
vincie en rijk.
Van belang voor de mensen in Wad
dinxveen is uiteraard te weten aan
welke spelregels men zich moet hou
den. Aangenomen mag worden dat
de meesten zich al aan die regels hou
den. De verordening is er vooral om
bij excessen de overheid in staat te
stellen, ter bescherming van zaken als
openbare orde en veiligheid, op te
kunnen treden.
Wat regelt nu de Algemene Politie
verordening? Naast de Algemene Be
palingen (begripsomschrijvingen)
hebben de meeste artikelen te ma
ken met de openbare orde, maar ook
met openbare gezondheid en veilig
heid, verkeer en vervoer, bescherming
uiterlijk aanzien van de gemeente,
economische aangelegenheden en
straf- en slotbepalingen.
Het plangebied omvat één van de
twee oude kernen van de gemeente
Waddinxveen, genaamd het Brugcen
trum, vanwege de ligging nabij de
brug over de Gouwe. Globaal wordt
het gebied begrensd door de Kerk
weg-Oost, de Gouwe, de Jan Dorre
kenskade-Oost en de Julianastraat.
In het westen wordt het plangebied
begrensd door het gebied van het be
stemmingsplan Stationsstraat.
In het noorden wordt het plangebied
begrensd door het gebied, bestreken
door het bestemmingsplan “Kom bij
de brug”. In het zuiden grenst het
plangebied aan de recentelijk (na
genoeg) gereedgekomen woonwijk
Oostpolderwijk (plan Zuidkade I),
gelegen tussen de Jan Dorrekens
kade-Oost en de Burgemeester
Trooststraat. Dit gebied bevat ruim
500 nieuwe woningen.
Een nadere uitbreiding van het plan
gebied in westelijke richting acht het
gemeentebestuur thans niet oppor
tuun. Hoewel de samenhang van het
gebied met de verdere omgeving niet
uit het oog mag worden verloren, ver
dient het de voorkeur om het pro
bleem van de sanering en renovering
van de bedrijven, slechte woningen
en winkels en de daaruit voortvloei
ende mogelijkheden voor reconstruc
tie van het gebied centraal te stellen
in dit bestemmingsplan. Ook uit een
oogpunt van financiële exploitatie is
het niet raadzaam deze te verzwaren
met problemen van buiten het plan
gebied (door een ruimere gebieds-
begrenzing te kiezen).
Dit geldt eveneens ten aanzien van
het gebied “Kom bij de brug”, dat
veel overeenkomst vertoont met het
onderhavige plangebied. Ook hier is
een aantal - deels gelijkluidende - re
denen om dit gebied niet bij bestem
mingsplan Brugcentrum te betrek
ken. De problematiek van het gebied
“Kom bij de brug” wordt door de
gemeenteraad vooralsnog als minder
urgent beschouwd. Ook de planolo-
BEVOLKING
Het aantal inwoners van het plan
gebied bedroeg 166 per l-9-’78 en is
sedertdien nauwelijks gewijzigd. De
opbouw van deze bevolking wijkt
enigzins af van die van de gehele ge
meente Waddinxveen. De jongste en
oudste leeftijdsgroepen zijn relatief
minder groot. Vooral de jongste
bevolkingsgroep, de 0-5 jarigen is er
relatief klein.
Een uitzondering erop vormt echter
de groep 5-9 jarigen die beduidend
groter is in vergelijking tot de gehele
gemeente. De ondervertegenwoordi
ging van de oudste leeftijdsgroepen
betreft de leeftijd vanaf 70 jaar. De
middengroep, d.w.z. de 30-70 jari
gen, is in vergelijking tot de rest van
de gemeente vrij groot.
Het aantal woningen in het plange
bied bedraagt 51 (inclusief een leeg
stand van 3 woningen). De gemiddel
de woonbezetting bedraagt 3.25 (ge
lijk aan die in de gehele gemeente).
WINKELS
In het plangebied zijn 17 winkelvesti-
gingen aanwezig, welke alle gevestigd
zijn langs de Kerkweg-Oost en Zuid
kade. Onder deze winkelvestigingen
is door middel van een korte enquête
in 1978 een inventariserend onder
zoek ingesteld.
Vanwege de respons van 80 procent
kan geen volledigheid in gegevens be
reikt worden. Ten tijde van de inven
tarisatie was een winkelpand niet als
zodanig in gebruik.
Enige ontbrekende cijfermatige gege
vens zijn - voor zover mogelijk - inge
schat. De meerderheid van de winkels
behoren tot de non-foodsector. Het
totaal aan verkoopvloeroppervlakte
(v.v.o.) bedraagt ca. 3240 m2, het
bedrijfsvloeroppervlakte (b.v.o.) rond
de 3860 m2.
In totaal zijn ca. 70 personen werk
zaam in deze vestigingen. De food
sector, die relatief erg klein is, be
stond ten tijde van de inventarisatie
uit twee bakkers, een slager, een le
vensmiddelenzaak (met enige neven
branches) en een winkel in rookar
tikelen. In de non-foodsector in het
Brugcentrum waren een zeer uiteen
lopend aantal branches aanwezig:
een naaimachinehandel, een winkel
in elektrotechnische apparaten, een
drogisterij, 2 schoenzaken, 2 winkels
met huishoudelijke artikelen/waren-
huis, 1 damesmodezaak, 1 grote kle
dingzaak (inch woninginrichting).
Ook de zgn. niet-detailhandel in
winkels is in het Brugcentrum aan
wezig: het betreft 3 kapperszaken en
een horecavestiging.
Sinds de inventarisatie van medio
1978 hebben er zich een aantal ver
anderingen in het winkelbestand vol
trokken. Een aantal winkelvestigin-
gen is opgeheven en de betreffende
panden staan leeg of zijn geamo-
veerd. Het betreft het ‘warenhuis’,
een schoenenzaak en een viswinkel
aan de Kerkweg-Oost alsmede de le
vensmiddelenzaak aan de Zuidkade.
Ter plaatse van de drogisterij is in
middels een opticien gevestigd. In
een voormalige showroom pand
Zuidkade 18 is een groentezaak
gevestigd. In totaal waren er medio
1982 twee winkelpanden in het plan
gebied niet als zodanig in gebruik
c.q. leegstaand. De damesmodezaak
aan de Kerkweg-Oost is opgeheven en
in dig pand is nu een bloemisterij ge
vestigd. De grote kledingzaak aan de
Zuidkade heeft de in 1978 nog aan
wezige woninginrichtingsbranche in
middels afgestoten en het vloerop
pervlak voor de kledingsbranche uit
gebreid.
BEDRIJVEN EN KANTOREN
In het plangebied zijn 7 bedrijven en
3 kantoren aanwezig. De aard van de
bedrijven is zeer uiteenlopend. Het
betreft een aantal aan de bouw ver
wante bedrijven (twee schildersbe
drijven, loodgieters/elektrotechnisch
bedrijf), een transportbedrijf en meer
op produktie gerichte bedrijven (me
taalconstructiebedrijf, drukkerij,
stoffeerderij). Daarnaast zijn er kan
toren aanwezig een makelaardij, het
gemeentehuis en een kantoor van een
groothandel).
Het totaal aantal werzame personen
in de kantoren en bedrijven bedraagt
ca. 160. Ruim de helft hiervan is
werkzaam op het gemeentehuis.
Beplanting welke aan het verkeer het
vrije uitzicht belemmert, hinderlijk
of gevaarlijk dient te worden ge
snoeid, beknot of opgebonden. Na
sneeuwval dient men het trottoir ter
breedte van 1 meter sneeuwvrij te
maken en bij de woning en/of het be
drijf gladheid te bestrijden door het
strooien van bijv. zand.
Voor straathandel, anders dan het
aanbieden van gedrukte of geschre
ven stukken (drukpersvrijheid!) is
vergunning nodig van Burgemeester
en Wethouders. Dit geldt ook voor
het houden van collectes. Reclame
maken met borden en geluidsverster
kers is eveneens vergunningplichtig,
overigens ook met de beperking we
gens de drukpersvrijheid. Voor het
houden van een toespraak of het ma
ken van muziek (ook met geluids-
wagens) is vergunning nodig van de
burgemeester.
Voor dienstverlening aan het publiek
- te denken valt aan schoorsteenve
ger, scharenslijper en tuinman - is
vergunning noodzakelijk van Burge
meester en Wethouders. Ook opko
pers hebben dat nodig. Voor de be
strijding van heling van goederen be
vat de APV een aantal artikelen, zo
als - voor een goede controle door de
politie - het bijhouden van registers
voor goud- en zilversmeden, horlo
gemakers enz.
Voor allerlei evenementen, feesten,
kermissen en circussen heeft men ver
gunning van Burgemeester en Wet
houders nodig. Overigens is het niet
toegestaan een onroerend goed in te
richten en te bestemmen tot een voor
een ieder toegankelijke sport- of
speelaccomodatie.
SLUITINGSTIJDEN
De APV bevat voorts bepalingen aan
gaande Drank- en Horecainrichtin-
gen, de orde daarin en de sluitingstij
den (tussen 24.00 uur - 6.00 uur),
waarvan de burgemeester ontheffing
kan verlenen. Café-inrichtingen kun
nen een jaarvergunning krijgen; wijk-
gebouwen, sportkantines e.d. dienen
per geval een ontheffing aan te vra
gen.
Hinderlijk rumoer of overlast van ra
dio’s, televisies moet - in ieders be
lang, zeker dat van kleine kinderen -
als het even kan worden vermeden.
aanwezig (Raadhuisplein in relatie
met de Gouwe, pad naar de Kerk
weg-Oost en Jan Dorrekenskade-
Oost en de verbinding met de Sta
tionsstraat).
ZUIDKADE
Het gebied wordt sterk bepaald door
de bebouwing langs de Gouwe (Zuid
kade). De mest karakteristieke pan
den vind men langs de Gouwe,
waar de bebouwing een grote variatie
kent.
Alhoewel geen twee panden gelijk
zijn maakt de Gouwewand toch een
redelijk harmonische indruk. Naar dc
brug toe wordt de bebouwing hoger
met als sterk accent het pand op de
hoek Zuidkade/Kerkweg-Oost. Aan
de zuidzijde wordt de gevelwand la
ger en wordt beëindigd door de lage
gevel van een tot restaurant omge
bouwde boerderij.
Opvallend in de “Gouwe wand” is
het modemagazijn op de hoek van
het Raadhuisplein. De grotere schaal
en de horizontale architectuur zijn
sterk afwijkend in deze omgeving.
Gezien echter dc recente bouwdatum
dienen er bij herbouw van panden
in de omgeving, d.m.v. de architec
tuur oplossingen te worden gevon
den die dit gebouw zo goed moge
lijk in het totaal acceptabel maken.
gische regeling van beide gebieden zal
waarschijnlijk verschillen in die zin
dat een herziening van het plan
”Kom bij de brug” een meer conser
verende werking zal krijgen. Overi
gens zijn beide gebieden van oudsher
in afzonderlijke bestemmingsplannen
geregeld geweest. Samengevat zou
vergroting van het plangebied Brug
centrum met het gebied “Kom bij
de Brug” een niet onaanzienlijke uit
breiding van de Brugcentrumproble-
matiek betekenen met de daaraan
verbonden hoeveelheid werkzaamhe
den en financiële consequenties.
De relatie met de Gouwe verdient
aandacht te krijgen. Eventuele veran
deringen in de wand langs de Gouwe
zullen met zorg behandeld moeten
worden. De wijk Oostpolderwijk zal
qua winkels voor de dagelijkse be
hoefte op het Brugcentrum zijn aan
gewezen, daar het zelf geen buurt
centrum krijgt, in overeenstemming
met de beleidsbeslissing de gegroeide
decentralisatie van het winkelap-
paraat tegen te gaan. De stedenbouw
kundige structuur van dit plan sluit
aan bij die van het Brugcentrum.
Dit komt tot uitdrukking in de ge
sloten gevelwanden die het plan ken
merken en de op het Brugcentrum
gerichte voetgangersroute via de
Schielandstraat.
Het plan Stationsstraat is inmiddels
verouderd ten gevolge van de veran
derde visie op de ontwikkeling van
dit deel van Waddinxveen. Voor dit
gebied zal in de nabije toekomst een
nieuw plan gemaakt dienen te wor
den, waarbij het accent gelegd zal
worden op de hoofdcentrumfunctie
van dit gebied, voor' zover gelegen ten
westen van de Kanaalstraat.
FYSIEKE STRUCTUUR
Ten behoeve van dit bestemmings
plan is een inventarisatie verricht
naar de functies, de bouwtechnische
kwaliteit en de bebouwing en de
eigendomsverhoudingen. Deze gege
vens zijn met de waardering van de
stedebouwkundige structuur van be
lang om een inzicht in de waarden
en mogelijkheden van het gebied te
verkrijgen.
Het Brugcentrum wordt gekenmerkt
door een gemengde bebouwing. Het
gebied telt naast winkels, bedrijven
en kantoren ook woningen. Dit le
vert niet alleen een afwisselend en
levendig beeld op; zoals het geheel
historisch gegroeid is komt vooral
het rommelige karakter van het bin
nengebied naar voren.
De vernieuwing van het gebied is
voor een deel al in werking getreden
met de bouw van het nieuwe ge
meentehuis. Dit gemeentehuis mist
nog een duidelijke plaats in het ge
heel, al zijn de aanzetten daarvan wel