P. J. Detmers Gebied van Brugcentrum kent een lange geschiedenis Afscheid van Waddinxveens splinternieuwe Algemene Politieverordening op Nieuwjaarsdag van kracht Belangrijke spelregels opeen rijtje Roubos BV Nieuw bestemmingsplan voor één van de twee oude kernen van de gemeente Waddinxveen Bakker Coating heft filiaal op Brugcentrum: 166 mensen, 17 winkels, 7 bedrijven en 3 kantoren WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 22 DECEMBER 1982 WADDINXVEEN - Met een grote mate van instemming - alleen van sme- derij-eigenaar H. Roskam en het Comité Coördinatie Belangen Brugcen trum Waddinxveen (CCBB W) kwamen wat bedenkingen - is er op de door het gemeentebestuur in de raadzaal gehouden informatiebijeenkomst ge reageerd op het nieuwe ontwerp-bestemmingsplan Brugcentrum '82. Een nieuw plan voor een gebied dat een lange geschiedenis kent en één van de twee oudste kernen van Waddinxveen vormt. DaUblijkt tenminste uit de beschrijving, zoals die in het ontwerp-bestemmingsplan is opgenomen. De scheidende gemeente-ambtenaar P. J. Detmers (Foto: Weekblad voor Waddinxveen/Sjaak Noteboom). WADDINXVEEN op Nieuwjaarsdag 1983 wordt dc nieuwe Al gemene Politieverordening (APV) van de gemeente Waddinxveen van kracht. Nu Gedeputeerde Staten - op twee opmerkingen van ondergeschikte betekenis na - met de door de gemeenteraad in zijn vergadering van 29 oktober 1982 vastgestelde verordening akkoord zijn gegaan, wordt het tijd op de voornaamste punten (veranderin gen ten opzichte van de uit 1953 stammende APV) in te gaan. WADDINXVEEN - Het Brugcen trum, waarvoor een nieuw ontwerp- bestemmingsplan is gemaakt dat onlangs op een informatiebijeen komst in de raadzaal van het ge meentehuis met de direct-betrokke- nen is besproken, is een zeer geva rieerd woon-, winkel- en werkge bied. Er wonen 166 mensen, er staan 7 bedrijven en 3 kantoren en er zijn 17 winkels. Die gegevens staan althans in het hoofdstukje ’’Onderzoek” van het ontwerp-be stemmingsplan. in te gaan. De hier en daar nog niet in detail aangepaste maquette-foto van het nieuwe Brugcentrum gebied tussen Kerkweg- Oost-Julianastraat. (Foto: Archief Weekblad voor Waddinxveen). BELANGRIJKSTE ARTIKELEN WADDINXVEEN - Per 1 januari 1983 is de heer P. J. Detmers, waarnemend chef van de afdeling Bestuurszaken en Ruimtelijke Ordening (BZRO) be noemd tot chef van de afdeling Algeme ne Zaken van de gemeente Gennep. In verband hiermede wordt hem en zijn vrouw een afscheidsreceptie aangebo den op donderdag 23 december 1982, des middags van 4.15 tot 5.00 uur, in de raadzaal van het gemeentehuis. WADDINXVEEN/GOUDA - Uit een wijziging in het handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrie ken voor Midden-Holland blijkt dat mevroüw J. Roubos-van der Neut te Waddinxveen is uitgetreden als com missaris van Roubos Transporten BV, Waddinxveen. WADDINXVEEN/GOUDA - In het handelsregister van de Kamer van Koop handel en Fabrieken voor Midden-Hol land is vermeld dat Bakker Coating BV, Moordrecht, met als vaste vestigings plaats Waddinxveen, het filiaal aan de Katendrechtse Lagendijk 448 a-b in Rot terdam heeft opgeheven. Zonder vergunning van Burgemeester en Wethouders is het niet geoorloofd de weg te gebruiken voor het plaat sen van allerlei dingen, alsmede standplaatsen voor straathandel. Wat betreft openbaar water is het niet toegestaan zo maar ligplaats in te ne men met een woonschip of vaartui gen aan te leggen bij niet daarvoor in gerichte aanlegplaatsen. Samenscholingen die de openbare or de in gevaar brengen zijn niet toege staan. Optochten dienen tenminste 24 uur van te voren door de organi sator aan de burgemeester te worden medegedeeld. Belangrijk zijn de bepa lingen die verbieden de weg of wate ren te verontreinigen, met welke stof fen dan ook. De zuidzijde van de Jan Dorrekens- kade-Oost is van vroeger datum, doch valt onder het plan Zuidkade 1 en zal als zodanig hier niet bespro ken worden. BINNENGEBIED Het geheel binnen de bebouwing van Zuidkade, Jan Dorrekenskade-Oost, Julianastraat en Kerkweg-Oost is een typisch binnenterrein met onregelma tige bebouwing, ongevormd van ka rakter en zeer uiteenlopend van func tie. Men treft hier vooral aan enkele bedrijven, schuren, garages, schuttin gen, open plekken zonder duidelijke bestemming en parkeerplaatsen. In 1976 is hier tot stand gekomen het gemeentehuis met bijbehorende parkeerplaatsen en een plein, dat in zijn vormgeving vooruitloopt op een relatie met de Gouwe alsmede de Kerkweg-Oost en rekening houdt met bebouwing aansluitend op het mode magazijn. In dit zuidelijke deel van de “Gouwe wand” bevindt zich een groot gat van ongeveer 20 m dat als voorterrein dient bij de meubelshowroom. Karakteristiek voor de Zuidkade is tevens de gebogen straatwand, dit komt omdat de bebouwing hier de Gouwe volgt. Tevèns ligt de bebou wing hier aanmerkelijk hoger (ca. 1.50 m) dan aan de andere straten binnen het plangebied. De dichtbij de Gouwekade gelegen gevelwand maakt het ónmogelijk om zonder ver keersbeperkende maatregelen bijv, trottoirs aan te leggen. KERKWEG-OOST Langs de oprit naar de hefbrug vindt men eveneens een grote verscheiden heid in bebouwing. De afzonderlijke panden zijn duidelijk kleiner en aml- ler dan die aan de Zuidkade en vor men een kleinschalig geheel. Het meest oostelijke deel dat een verval len indruk maakt is thans gesloopt. Doordat veel gevels zijn beëindigd door forse kroonlijsten en zware go ten en niet voldoende afstand kan worden genomen, zijn de daken nau welijks zichtbaar en komt vooral het westelijke deel als een plat afgedekte bebouwing over. De oprit naar de brug is een forse van Waddinxveen gebowud, dat via de Stationsstraat verbonden is met de Beukenhof en Passage, via een voet pad met de Kerkweg-Oost en Jan Dorrekenskade-Oost en via een plein met trappen met de Zuidkade. PLANGEBIED BEKNOPTE HISTORIE Bij een informatie over het heden daagse Brugcentrum kan een kort overzicht van de geschiedenis niet ge heel worden gemist. Het gebied van het Brugcentrum kent al een lange geschiedenis. Te Waddinxveen be vond zich van oudsher een veer over de Gouwe. Waarschijnlijk is dat in de 16e eeuw door een brug vervangen. Omtrent 1656 werd er een jaagpad gelegd tussen de Bloemendaalse pol- derkade en de Gouwe. Bij de brug te Waddinxveen stonden toen reeds ver scheidene huizen in de weg, die al le werden afgebroken. Ondertussen verdween het omringen de veenland meer en meer en namen de plassen in omvang toe. De grote uitbreiding der plassen deed de ge zeten boerenbevolking uit de polders verdwijnen. Men vestigde zich gedeel telijk in en om de oudste kern aan de huidige Dorpstraat. Het grootste deel der bevolking echter concen treerde zich langs de westelijke oever van de Gouwe. Het huidige Brugcentrum behoorde vroeger tot de gemeente Zuid-Wad- dinxveen. In 1880 werd Zuid-Wad- dinxveen bij de gemeenten Noord- Waddinxveen en Bloemendaal of Broek gevoegd. De nieuwe gemeente werd Waddinxveen genoemd. De hui dige hefbrug werd in 1936 voor het verkeer geopend. Zij werd nodig nadat het graven van het kanaal IJsel- Gouwe het noodzakelijk maakte de Gouwe voor grotere schepen bevaar baar te maken. In het verleden woonden de notabe len langs de Zuidkade. Langs de toe gangsweg tot de brug heeft zich zo’n vijftig jaar geleden een winkelcon- centratie gevormd. Het binnengebied, omsloten door de bebouwing van de Kerkweg-Oost, de Zuidkade, de Jan Dorrekenskade-Oost en de Juliana straat is echter tot voor korte tijd altijd grotendeels open gebleven en had meer een achtererfachtige func tie. In de jaren zestig is voor dit ge bied een bestemmingsplan vastge steld, waarin de aanwezige winkels sterke uitbreidingsmogelijkheden kre gen en de bouw van nieuwe win kels mogelijk was. Deze mogelijk heden zijn echter sindsdien niet ten volle benut. Inmiddels is op het bin nenterrein het nieuwe gemeentehuis Alarminstallaties mogen niet onnodig of langer dan 15 minuten in werking zijn; bij niet-nakoming kunnen Bur gemeester en Wethouders nadere eisen aan de desbetreffende instal latie stellen. Het schieten met bogen, katapulten en blaaspijpen is op straat zonder meer verboden; tenslotte zit een on geluk in een klein hoekje. Het doel loos rondhangen bij gebouwen is ook niet toegestaan. Van belang is het zogenaamde anti-kraakartikel: een niet in gebruik zijnde woning mag men niet zonder toestemming van de rechthebbende binnendringen, in gebruik nemen of houden, dan wel zich daarin bevinden wanneer de rechthebbende heeft bevolen zich uit het gebouw te verwijderen. GEVONDEN VOORWERPEN Voor het melden van gevonden voor werpen of bij het navraag doen naar verloren voorwerpen dient men zich voortaan tot de rijkspolitie aan de Beethovenlaan te wenden. De voor naamste reden van deze verandering - eerst kon rnen terecht voor dit soort zaken bij de afdeling Algemene Za ken van de gemeente-secretarie - is de grotere bereikbaarheid van de politie, zoals in de weekeinden. Fietsen, bromfietsen en motorfietsen dienen met een slot tegen diefstal op de openbare weg te worden be veiligd. Auto’s dienen te worden af gesloten wanneer deze op straat wor den geparkeerd. Het vervoer van in- brekerswerktuigen, zoals breekijzers, een ramenlichter of een spanjolet- opener, is altijd strafbaar. Aan plantsoenen mag geen schade worden toegebracht, zoals bijv, door het parkeren van voertuigen in groen voorzieningen. HONDEN Een dier waarvoor men de zorg heeft mag zich op straat uitsluitend in de goot van uitwerpselen ontdoen. De bedoeling van dit verbod is niet bijv, de eigenaren van honden dwars te zitten, maar te voorkomen dat kin deren (en dat kunnne ook uw eigen kinderen zijn) in de hondepoep moe ten spelen of - en dat geldt voor iedereen - op straat in de troep stap pen. Een ongelukje is niet te vermij den, maar met wat goede wil kunnen problemen op dit punt worden voor komen. Honden mogen vanaf 1 januari 1983 niet los lopen op plaatsen waar mo torvoertuigen of (brom)fietsen rij den, dan wel op een aangrenzend voetpad. De bedoeling van deze be paling is niet het willens en wetens ruimtelijke ingreep geweest en ver toont geen enkele samenhang met zijn omgeving. Het straatprofiel is daardoor ter plaatse van de bebou wing zeer nauw en laat alleen één richtingsverkeer toe. De hoek met de Julianastraat wordt eveneens geac centueerd door een pand, dat in hoogte verschilt met de overige be bouwing. JULIANASTRAAT Het noordleijk deel van de Juliana straat wordt gekenmerkt door pre tentieloze woningen, stijl jaren twin tig, zonder voortuin, met diverse aanbouwen. Een groot deel van deze woningen is intensief gerenoveerd. Naar het zui den toe komt het type twee onder één kap of vrijstaand voor. Hier zijn de woningen wel voorzien van een voortuintje en levert het geheel een vriéndelijker beeld op. De woningen aan de noordzijde van de Jan Dorre kenskade-Oost zluiten hierbij aan. Zij zijn ook vrijstaand of twee aaneen gebouwd en hebben allen een voor tuin. Naar de Zuidkade toe wordt de ge velwand onderbroken door een gat dat is ontstaan door de amovering van een bedrijf (Bruwa) dat naar el ders in de gemeente is verplaatst. beknotten van dieren, maar uitslui tend gericht op de verkeersveilig heid. Met deze maatregel wordt ook het dier zelf beschermd, terwijl er genoeg plaatsen overblijven waar de honden wel los mogen rondlopen. Dit laatste dient wel onder toezicht te gebeuren. Wanneer een hond ge vaarlijk blijkt, dient deze gemuil korfd op straat te lopen. Voor het maken van een uitrit, het dempen van een sloot en dat soort zaken heeft men vergunning nodig van Burgemeester en Wethouders. De weg mag niet als werkplaats gebruikt worden. OPSCHRIFTEN Men is niet geheel vrij in het gebrui ken van onroerend goed voor het aanbrengen van opschriften, aankon digingen of afbeeldingen, zichtbaar vanaf de openbare weg of openbaar water. Dit geldt ook voor stort-, be waar- berg- of opslagplaatsen in de buitenlucht, een en ander ter be scherming van het uiterlijk aanzien van de gemeente. De APV noemt een behoorlijk aantal uitzonderingen op het aanbrengen van opschriften e.d. Het houden van een braderie is aan beperkingen onderhevig, terwijl de APV voorts het gemeentewapen be schermt. Overtredingen van de bepalingen van de APV kan worden gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van ten hoog ste driehonderd gulden. Daarnaast kent de APV opsporingsambtenaren, t.w. naast politie de ambtenaren van de dienst Openbare Werken en Be drijven Waddinxveen. Veel zaken die in de APV zijn gere geld betreffen verbods- en gebods- bepalingen, waarvan in veel gevallen een ontheffing mogelijk is (zo kan de burgemeester het rondgaan met een geluidswagen toestaan), terwijl hier voor al meerdere malen van het kun nen verlenen van vergunning door Burgemeester en Wethouders melding is gemaakt. Wekelijks vindt u in de gemeentelijke rubriek in het Week blad voor Waddinxveen mededeling van de mogelijkheid om op grond van de wet AROB tegen een bepaalde be slissing een bezwaarschrift of beroep in te stellen bij de Afdeling Recht spraak van de Raad van State te Den Haag. Wilt u meer weten over de inhoud en werking van de APV, over beroeps mogelijkheden e.d., dan kunt u on der andere terecht bij de afdeling Al gemene Zaken van de gemeente secretarie, telefoon 4433. Van belang is overigens, dat belang rijke zaken als een route gevaarlijke stoffen (Henegouwerweg), de vuur- werkbepalingen en bepalingen over het inzamelen van huishoudelijke af valstoffen en dergelijke in aparte ver ordeningen zijn opgenomen. Mede daardoor is de APV zelf beperkt ge bleven tot 87 artikelen. De verbods- en gebodsregels in de APV moeten gezien worden als spel regels binnen de gemeente, vastge steld door de gemeenteraad. Dit op basis van de Gemeentewet en uitein delijk de Grondwet. De APV mag niet in strijd zijn met regels van pro vincie en rijk. Van belang voor de mensen in Wad dinxveen is uiteraard te weten aan welke spelregels men zich moet hou den. Aangenomen mag worden dat de meesten zich al aan die regels hou den. De verordening is er vooral om bij excessen de overheid in staat te stellen, ter bescherming van zaken als openbare orde en veiligheid, op te kunnen treden. Wat regelt nu de Algemene Politie verordening? Naast de Algemene Be palingen (begripsomschrijvingen) hebben de meeste artikelen te ma ken met de openbare orde, maar ook met openbare gezondheid en veilig heid, verkeer en vervoer, bescherming uiterlijk aanzien van de gemeente, economische aangelegenheden en straf- en slotbepalingen. Het plangebied omvat één van de twee oude kernen van de gemeente Waddinxveen, genaamd het Brugcen trum, vanwege de ligging nabij de brug over de Gouwe. Globaal wordt het gebied begrensd door de Kerk weg-Oost, de Gouwe, de Jan Dorre kenskade-Oost en de Julianastraat. In het westen wordt het plangebied begrensd door het gebied van het be stemmingsplan Stationsstraat. In het noorden wordt het plangebied begrensd door het gebied, bestreken door het bestemmingsplan “Kom bij de brug”. In het zuiden grenst het plangebied aan de recentelijk (na genoeg) gereedgekomen woonwijk Oostpolderwijk (plan Zuidkade I), gelegen tussen de Jan Dorrekens kade-Oost en de Burgemeester Trooststraat. Dit gebied bevat ruim 500 nieuwe woningen. Een nadere uitbreiding van het plan gebied in westelijke richting acht het gemeentebestuur thans niet oppor tuun. Hoewel de samenhang van het gebied met de verdere omgeving niet uit het oog mag worden verloren, ver dient het de voorkeur om het pro bleem van de sanering en renovering van de bedrijven, slechte woningen en winkels en de daaruit voortvloei ende mogelijkheden voor reconstruc tie van het gebied centraal te stellen in dit bestemmingsplan. Ook uit een oogpunt van financiële exploitatie is het niet raadzaam deze te verzwaren met problemen van buiten het plan gebied (door een ruimere gebieds- begrenzing te kiezen). Dit geldt eveneens ten aanzien van het gebied “Kom bij de brug”, dat veel overeenkomst vertoont met het onderhavige plangebied. Ook hier is een aantal - deels gelijkluidende - re denen om dit gebied niet bij bestem mingsplan Brugcentrum te betrek ken. De problematiek van het gebied “Kom bij de brug” wordt door de gemeenteraad vooralsnog als minder urgent beschouwd. Ook de planolo- BEVOLKING Het aantal inwoners van het plan gebied bedroeg 166 per l-9-’78 en is sedertdien nauwelijks gewijzigd. De opbouw van deze bevolking wijkt enigzins af van die van de gehele ge meente Waddinxveen. De jongste en oudste leeftijdsgroepen zijn relatief minder groot. Vooral de jongste bevolkingsgroep, de 0-5 jarigen is er relatief klein. Een uitzondering erop vormt echter de groep 5-9 jarigen die beduidend groter is in vergelijking tot de gehele gemeente. De ondervertegenwoordi ging van de oudste leeftijdsgroepen betreft de leeftijd vanaf 70 jaar. De middengroep, d.w.z. de 30-70 jari gen, is in vergelijking tot de rest van de gemeente vrij groot. Het aantal woningen in het plange bied bedraagt 51 (inclusief een leeg stand van 3 woningen). De gemiddel de woonbezetting bedraagt 3.25 (ge lijk aan die in de gehele gemeente). WINKELS In het plangebied zijn 17 winkelvesti- gingen aanwezig, welke alle gevestigd zijn langs de Kerkweg-Oost en Zuid kade. Onder deze winkelvestigingen is door middel van een korte enquête in 1978 een inventariserend onder zoek ingesteld. Vanwege de respons van 80 procent kan geen volledigheid in gegevens be reikt worden. Ten tijde van de inven tarisatie was een winkelpand niet als zodanig in gebruik. Enige ontbrekende cijfermatige gege vens zijn - voor zover mogelijk - inge schat. De meerderheid van de winkels behoren tot de non-foodsector. Het totaal aan verkoopvloeroppervlakte (v.v.o.) bedraagt ca. 3240 m2, het bedrijfsvloeroppervlakte (b.v.o.) rond de 3860 m2. In totaal zijn ca. 70 personen werk zaam in deze vestigingen. De food sector, die relatief erg klein is, be stond ten tijde van de inventarisatie uit twee bakkers, een slager, een le vensmiddelenzaak (met enige neven branches) en een winkel in rookar tikelen. In de non-foodsector in het Brugcentrum waren een zeer uiteen lopend aantal branches aanwezig: een naaimachinehandel, een winkel in elektrotechnische apparaten, een drogisterij, 2 schoenzaken, 2 winkels met huishoudelijke artikelen/waren- huis, 1 damesmodezaak, 1 grote kle dingzaak (inch woninginrichting). Ook de zgn. niet-detailhandel in winkels is in het Brugcentrum aan wezig: het betreft 3 kapperszaken en een horecavestiging. Sinds de inventarisatie van medio 1978 hebben er zich een aantal ver anderingen in het winkelbestand vol trokken. Een aantal winkelvestigin- gen is opgeheven en de betreffende panden staan leeg of zijn geamo- veerd. Het betreft het ‘warenhuis’, een schoenenzaak en een viswinkel aan de Kerkweg-Oost alsmede de le vensmiddelenzaak aan de Zuidkade. Ter plaatse van de drogisterij is in middels een opticien gevestigd. In een voormalige showroom pand Zuidkade 18 is een groentezaak gevestigd. In totaal waren er medio 1982 twee winkelpanden in het plan gebied niet als zodanig in gebruik c.q. leegstaand. De damesmodezaak aan de Kerkweg-Oost is opgeheven en in dig pand is nu een bloemisterij ge vestigd. De grote kledingzaak aan de Zuidkade heeft de in 1978 nog aan wezige woninginrichtingsbranche in middels afgestoten en het vloerop pervlak voor de kledingsbranche uit gebreid. BEDRIJVEN EN KANTOREN In het plangebied zijn 7 bedrijven en 3 kantoren aanwezig. De aard van de bedrijven is zeer uiteenlopend. Het betreft een aantal aan de bouw ver wante bedrijven (twee schildersbe drijven, loodgieters/elektrotechnisch bedrijf), een transportbedrijf en meer op produktie gerichte bedrijven (me taalconstructiebedrijf, drukkerij, stoffeerderij). Daarnaast zijn er kan toren aanwezig een makelaardij, het gemeentehuis en een kantoor van een groothandel). Het totaal aantal werzame personen in de kantoren en bedrijven bedraagt ca. 160. Ruim de helft hiervan is werkzaam op het gemeentehuis. Beplanting welke aan het verkeer het vrije uitzicht belemmert, hinderlijk of gevaarlijk dient te worden ge snoeid, beknot of opgebonden. Na sneeuwval dient men het trottoir ter breedte van 1 meter sneeuwvrij te maken en bij de woning en/of het be drijf gladheid te bestrijden door het strooien van bijv. zand. Voor straathandel, anders dan het aanbieden van gedrukte of geschre ven stukken (drukpersvrijheid!) is vergunning nodig van Burgemeester en Wethouders. Dit geldt ook voor het houden van collectes. Reclame maken met borden en geluidsverster kers is eveneens vergunningplichtig, overigens ook met de beperking we gens de drukpersvrijheid. Voor het houden van een toespraak of het ma ken van muziek (ook met geluids- wagens) is vergunning nodig van de burgemeester. Voor dienstverlening aan het publiek - te denken valt aan schoorsteenve ger, scharenslijper en tuinman - is vergunning noodzakelijk van Burge meester en Wethouders. Ook opko pers hebben dat nodig. Voor de be strijding van heling van goederen be vat de APV een aantal artikelen, zo als - voor een goede controle door de politie - het bijhouden van registers voor goud- en zilversmeden, horlo gemakers enz. Voor allerlei evenementen, feesten, kermissen en circussen heeft men ver gunning van Burgemeester en Wet houders nodig. Overigens is het niet toegestaan een onroerend goed in te richten en te bestemmen tot een voor een ieder toegankelijke sport- of speelaccomodatie. SLUITINGSTIJDEN De APV bevat voorts bepalingen aan gaande Drank- en Horecainrichtin- gen, de orde daarin en de sluitingstij den (tussen 24.00 uur - 6.00 uur), waarvan de burgemeester ontheffing kan verlenen. Café-inrichtingen kun nen een jaarvergunning krijgen; wijk- gebouwen, sportkantines e.d. dienen per geval een ontheffing aan te vra gen. Hinderlijk rumoer of overlast van ra dio’s, televisies moet - in ieders be lang, zeker dat van kleine kinderen - als het even kan worden vermeden. aanwezig (Raadhuisplein in relatie met de Gouwe, pad naar de Kerk weg-Oost en Jan Dorrekenskade- Oost en de verbinding met de Sta tionsstraat). ZUIDKADE Het gebied wordt sterk bepaald door de bebouwing langs de Gouwe (Zuid kade). De mest karakteristieke pan den vind men langs de Gouwe, waar de bebouwing een grote variatie kent. Alhoewel geen twee panden gelijk zijn maakt de Gouwewand toch een redelijk harmonische indruk. Naar dc brug toe wordt de bebouwing hoger met als sterk accent het pand op de hoek Zuidkade/Kerkweg-Oost. Aan de zuidzijde wordt de gevelwand la ger en wordt beëindigd door de lage gevel van een tot restaurant omge bouwde boerderij. Opvallend in de “Gouwe wand” is het modemagazijn op de hoek van het Raadhuisplein. De grotere schaal en de horizontale architectuur zijn sterk afwijkend in deze omgeving. Gezien echter dc recente bouwdatum dienen er bij herbouw van panden in de omgeving, d.m.v. de architec tuur oplossingen te worden gevon den die dit gebouw zo goed moge lijk in het totaal acceptabel maken. gische regeling van beide gebieden zal waarschijnlijk verschillen in die zin dat een herziening van het plan ”Kom bij de brug” een meer conser verende werking zal krijgen. Overi gens zijn beide gebieden van oudsher in afzonderlijke bestemmingsplannen geregeld geweest. Samengevat zou vergroting van het plangebied Brug centrum met het gebied “Kom bij de Brug” een niet onaanzienlijke uit breiding van de Brugcentrumproble- matiek betekenen met de daaraan verbonden hoeveelheid werkzaamhe den en financiële consequenties. De relatie met de Gouwe verdient aandacht te krijgen. Eventuele veran deringen in de wand langs de Gouwe zullen met zorg behandeld moeten worden. De wijk Oostpolderwijk zal qua winkels voor de dagelijkse be hoefte op het Brugcentrum zijn aan gewezen, daar het zelf geen buurt centrum krijgt, in overeenstemming met de beleidsbeslissing de gegroeide decentralisatie van het winkelap- paraat tegen te gaan. De stedenbouw kundige structuur van dit plan sluit aan bij die van het Brugcentrum. Dit komt tot uitdrukking in de ge sloten gevelwanden die het plan ken merken en de op het Brugcentrum gerichte voetgangersroute via de Schielandstraat. Het plan Stationsstraat is inmiddels verouderd ten gevolge van de veran derde visie op de ontwikkeling van dit deel van Waddinxveen. Voor dit gebied zal in de nabije toekomst een nieuw plan gemaakt dienen te wor den, waarbij het accent gelegd zal worden op de hoofdcentrumfunctie van dit gebied, voor' zover gelegen ten westen van de Kanaalstraat. FYSIEKE STRUCTUUR Ten behoeve van dit bestemmings plan is een inventarisatie verricht naar de functies, de bouwtechnische kwaliteit en de bebouwing en de eigendomsverhoudingen. Deze gege vens zijn met de waardering van de stedebouwkundige structuur van be lang om een inzicht in de waarden en mogelijkheden van het gebied te verkrijgen. Het Brugcentrum wordt gekenmerkt door een gemengde bebouwing. Het gebied telt naast winkels, bedrijven en kantoren ook woningen. Dit le vert niet alleen een afwisselend en levendig beeld op; zoals het geheel historisch gegroeid is komt vooral het rommelige karakter van het bin nengebied naar voren. De vernieuwing van het gebied is voor een deel al in werking getreden met de bouw van het nieuwe ge meentehuis. Dit gemeentehuis mist nog een duidelijke plaats in het ge heel, al zijn de aanzetten daarvan wel

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1982 | | pagina 25