Verrassende Rian de Waal veelzijdig Accordeon op instuifconcert Stokbrood wielaard voorstelling drie actrices Sterrengala verdiende meer belangstelling Fietsroute Zuidplas In Ontmoetingskerk 60 artiesten F GRATIS 1 ^0% kortin^J In streekmuziekschool Bejaarden dansten mee met Nirkoda LOCAL HEROES OP TV Het Echte Franse -4 Tuinbouwschool gaat werken met computers MAKELAAR IN ASSURANTIËN VESTIGT ZICH IN BOSKOOP I uorn SPOEDCURSUS TYPEN I ll AANBIEDING GERT HUIZER de echte bakker Zuidkade 11 - Tel. 12354 Winkelgalerij Groensvoorde 8 Tel. 12382 - Waddinxveen beroemöe^^ :'Br Nenuco poppen^B W nu met KLEDINGSET I Op alle andere 1 Nenuco onderdelen 1 -J Steno-Typ-school ’’ARRIBA” vanaf 1970 biedt o.a. 3-4 maanden 395,— ca. 30 lessen, incl. huur machine blind typen met 10 vingers systeem SCHOEVERS Diploma van de Associatie SMK Tesselschadelaan 15-13 tel.: 0 1828-13038 Waddinxveen GOED SPEELGOED Dorpstraat 22-28 Tel. 01828-12009 Waddinxveen R w ar I I I WOENSDAG 23 NOVEMBER 1983 I M. MOS Caroline van Gastel. \1 ^^ve^^ager^crabbl^anbiedin^ 3 Het nieuwe voet- en fietspad dat dwars door het sportpark ”de Sniep” loopt van de wijk zuidplas naar deSniep- J” weg. (Foto: Sjaak Noteboom). da uit Waddinxveen OWK 1 WADDINXVEEN - De accordeon staat centraal tijdens het ko mende zaterdagmiddag in de streekmuziekschool aan de Zuidkade in Waddinxveen weer te houden instuifconcert. Begonnen wordt om half drieVoor de toegangsprijs van 1,75 zij n dan te zien en te horen het accordeonduo Annie en Paula van Wanrooy. Annie van Wanrooy is als docente aan de Waddinxveense streekmuziek school verbonden. De accordeon is een instrument dat vaak met bepaalde muzikale stijlen ver bonden wordt. Dat de accordeon een veel breder scala van mogelijkheden biedt dan de bekende musette- en volk smuziek, zal het accordeonduo Annie Paula van Wanrooy bewijzen. In de accordeonwereld genieten de zus jes Annie en Paula al een grote faam. Ondanks hun jonge leeftijd behaalden zij al vele eerste prijzen op nationale en internationale accordeonconcoursen. verzorgden zij tournees in binnen- en buitenland en werkten ze mee aan ver schillende radio- en tlevisieprogram- ma’s. Anny en Paula laten hun publiek kenni smaken met de meest uiteenlopende stijlen. Hun programma’s zijn zeer ge- STERREN Als men zo’n select gezelschap voor geschoteld krijgt vraag je je af bij wie moet je beginnen? Het koor met zijn prachtig stemmateriaal, de steeds meer gevraagde bariton Charles van Tassel, de symphatieke bas Ton This sen, of met Jan Derksen met een stem die doet verwachten dat er zo een ruit kan springen of de lieftallige sopraan Margaret Roest. BEWONDERING De vertolking van de Sonate opus 2 door De W’aal dwong de grootste be wondering af. De grilligheden in zo wel de harmonieën als de melodie - voering liet hij goed tot hun recht ko- gersoversteekplaats aangelegd. In een later stadium zal naast de voetgangers brug een aparte weg voor het fietsver- keer worden gemaakt. aandacht verdiende dan vrijdag het geval Voor een concert van deze klasse moet men meestal naar een grotere plaats uitwijken, Den Haag of Rot terdam. Hier krijgt men het midden in de regio aangeboden en hoe! Wil lem Ruijs en Rudy Carrell kan men nog zo vaak zien, die uitvoerenden van vrijdagavond maar één keer per jaar. Een gemiste kans voor vele men sen uit de regio!! Eaten we maar eens met Hans Broek man, de man achter de kolossale vleugel beginnen. Want waar blijven al die uitvoerenden zonder hem? Han Broekman is dit jaar 25 jaar koorbegeleider. In die 25 jaar bege leidde hij maar leifst 63 koren. Een kwart eeuw werkt hij nauw samen met het Volendams Operakoor, 20 jaar met het Amsterdams Operakoor. Naast de vele koren heeft Han Broek man de crème van binnen- en buiten landse solisten begeleidt. Er zijn maar weinig goede begeleiders in Neder land. Hans Broekman is er één van. Ook op dit concert bleek zijn grote klasse, hij was de steun en toeverlaat van koor en solisten! BOSKOOP/WADDINXVEEN - De regionale popgroep Local Heroes is woensdagmiddag 7 december te zien in het NCRV- televisieprogramma “Bokke- sprongen”, dat wordt gepresen teerd door Leontien Ceule- mans. De opnamen voor dit op treden zijn zaterdag 29 oktober gemaakt in de Hilversumse stu dio’s. Local Heroes bestaat uit leer de Waddinxveense voor Vincent Wensum, Wensum, Bert Kraanen uit Zevenhuizen en de zangeres Marlon Vos, uit Boskoop. leeftijden van de groeps leden is 13 jaar. Local Heroes bestaat nu één jaar. De twee liedjes die zij op de televisie zingen zijn “Survival” en “Eerste liefde” (bestaande Blues). Ze werden met elkaar gecomponeerd en de tekst werd door Vincent Teekens geschreven. Leerlingen vol aandacht voor de schoolcomputers. BOSKOOP De Chr. Lagere Tuin bouwschool aan de Zijde gaat een aantal computers aanschaffen voor onderwijskundige doeleinden. Daar bij gaat het om vrij eenvoudige beeldschermen waarmee leerlingen ervaring op kunnen doen voor de toekomst. In de boomkwekerij wordt voor de (voorraadadministra tie steeds meer gebruik gemaakt van computers. Bovendien kunnen de beeldschermen een nuttige rol ver vullen voor leerlingen met leerpro blemen waarvoor het onderwijzend personeel onvoldoende tijd heeft. De computers, waarvan een aantal model stond tijdens open dagen, vo rige week gehouden, trokken veel aandacht van leerlingen van de eigen school, bezoekende scholen en ou ders. Ook de ouders, waarvan som migen het nut van de computers be twijfelden, bleken na het geven van enige uitleg overtuigd van de zin. avond naar de Waddinxveense Ontmoetingskerk trok, trof daar 60 artiesten aan: te weten 53 zangers in een mannenkoor, 4 ster-solis- ten, een pianist en een dirigent. Verantwoordelijk voor deze prestatie was het streekmannenkoor “Die Gouwe Sanghers” uit Boskoop. Een “sterrenconcert” van de eerste orde, dat ruimere l was... nung wist Aad Vos met het ensemble een krachtige, maar toch genuanceer de totaalklank te krijgen. MARGARET ROEST- De sterren flonkerden in volle pracht, die vrijdagavond. Het valt niet moei lijk Margaret Roest een mooie car rière te voorspellen. Zij is nog jong, zangtechnisch zeer bekwaam, doch vooral muzikaal boeiend zong zij op vallend met het mannenkoor D’amor suil’ ali-Miserere uit de opera “II Tro- vatore” vah G. Verdi. De koloratuur- tjes zong zij haarscherp en zuiver. Su bliem was haar aandeel in Madre- il santé nome uit “La Forza del des- tino”, eveneens van Verdi’. Charles van Tassel is een bari ton, die steeds meer gevraagd wordt door ko ren. De in New York geboren zanger WADDINXVEEN De belangstelling voor het tweede kamermuziekconcert dat pianist Rian de Waal vorige week donderdagavond in de raadzaal van het gemeentehuis in Waddinxveen heeft gegeven was zo groot, dat op het laatste moment nog stoelen moesten worden bijgeplaatst. De vele toehoorders zullen van hun bezoek geen spijt hebben gehad. Rian de Waal toonde zich een veelzij dig talent, dat nog een grote toe komst voor zich heeft. De Sonate in fis van Clementi, waarmee het recital geopend werd, kreeg een voortreffe lijk bij de aard van het werk passende lichte en heldere interpretatie. Op merkelijk was de mooie zangerige vertolking van het Lento. Het beluisteren van de Sonate opus 2, ook in fis, van Johannes Brahms was een wel zeer bijzondere ervaring. Brahms heeft - op jeugdige leeftijd - slechts drie pianosonates geschreven, die gekenmerkt worden door een gril lige, experimentele opzet. Wonderlijk genoeg heeft hij deze weg spoedig verlaten en ging veel meer ‘traditio neel’ komponeren. Dit in tegenstel ling tot bijvoorbeeld Liszt, die juist op latere leeftijd met zijn pianower- ken ging experimenteren. WADDINXVEEN - Niet altijd even gemakkelijk, maar wel heel boeiend en humoristisch was de zaterdagavond in het sociaal-cultureel centrum De Bon- kelaar gegeven voorstelling ’’Vrouwen monologen” met de actrices Carolina van Gastel, Frieda Pittoors en Simone Ettekoven. Het drietal liet op uitnodiging van de muziek- en theaterwerkgroep De Spin- tol aan enkele tientallen bezoekers/sters zien dat vrouwenproblematiek op een zeer relativerende en soms absurdisti sche wijze gebracht kan worden. En zo iets werkt heel verrassend in deze se rieuze tijd. In vijf losstaande monologen werd de onderdrukking van de vrouw en dan vooral de sexuele - aan de kaak gesteld. In ’’Vrouw alleen” gebeurde dat op heel directe wijze door een modieuze huis vrouw, die haar huwelijksleven vertelt aan een nieuwe buurvrouw. De intimiteiten vliegen van open raam tot open raam. Ze wordt de hele dag door haar haar jaloerse echtgenoot in huis opgesloten, wordt ondertussen wel misbruikt door haar invalide zwager en voldoet gevoelloos aan haar echtelijke plichten. Maar ze is zó gelukkig. Want ze heeft in alle kamers muziek en snel kookpannen in alle maten. Kinderen? O ja, ze heeft er één. Of nee, toch twee. ’’WAKKER WORDEN” Op wat minder directe wijze werd in ’’Wakker worden” de dubbele taak van een werkende moeder en huisvrouw duidelijk. Het hele ritueel van ochtend- handelingen wordt afgehandeld, tot ze ontdekt dat ze haar sleutel kwijt is. Als ze terugredeneert wat ze gedaan heeft, komt de toeschouwer en passant te weten dat ze suiker met badzout heeft verwisseld, babypoeder met geraspte kaAs en haar baby soms in de kast op bergt. Climax: ze ontdekt dat ze al zes knipjes op haar tramkaart heeft en dat het dus zondag moet zijn. De conclusie spreekt voor zichzelf! Eén monoloog was in de vorm van een sprookje verpakt. Een mooi klein meis je, een lappenpop die vieze woorden zegt en een boze wolf spelen hier de hoofdrol. Als het meisjes zogenaamd gelukkig getrouwd is grijpt de pop in, want ze vindt dat het meisje zich maar eens bewust moet worden van haar on derdrukte positie. Niet zo vóór de hand liggend en begrij pelijk waren de monologen, gebaseerd varieerd. Anny en Paula van Wanrooy werden resp. in mei 1957 en december 1961 geboren. Op jeugdige leeftijd kre gen zij al een populair-klassieke accor- deonopleiding bij Huib Bervoets. Hun middelbare schoolopleiding com bineerden beiden met een professionele muziekopleiding. In juni 1983 behaal den zij in een gezamenlijk concert hun diploma Uitvoerend Musicus aan het Rotterdams Conservatorium. Naast een specialisatiecursus voor Rus sische muzike bij de in Moskou woon achtige accordeonist Friedlich Lips volgt het duo regelmatig interpretatie lessen bij de Zweed Mogens Ellegaard. Het duo is verbonden aan de stichting Live Music Now (erevoorzitter Yahudi Menuhin). van de gemeente kunnen bereiken, is pig gezamenlijk gebruik zullen moeten een fietspad aangelegd. Dit fietspad maken. Ook is ter plaatse een voetgan- mondt uit op de Sniepweg ter hoogte van de Eikenlaan. Over de sloot langs de Sniepweg is een brug geslagen waarvan fietsers en voetgangers voorlo- Salverda is een Waddinxvener en kent Boskoop vrij goed. Ge^lurénde een periode van 15 jaar deed hij ervaring op bij één van de grootste assurantie makelaars van Europa en 'kreeg die tijd te maken met transportverzeke ringen voor Boskoopse exporteurs. Salverda wil zich als zelfstandig en onafhankelijk tussenpersonen daar zeker niet toe beperken en mikt op particulieren en bedrijven in éen DIE GOUWE SANGHERS Dat Aad Vos, de energieke dirigent, duidelijk zijn stempel op het koor Die Gouwe Sanghers heeft gezet, is een uitgemaakte zaak. De keuze van het repertoire neigt naar het zwaar klassieke, Verdi moet zijn lievelings componist zijn. Het voorgerecht was een Russische Hymne direct gevolgd door het tussengerecht Les Martyrs van de door “Faust” beroemd ge worden Charles Gounod. Aad Vos weet wat hij met zijn man nen kan bereiken, zij reageren alert op zijn bewegingen, zij zingen for tissimo zonder dat het schreeuwerig wordt, pianissimo met een toch dui delijk te verstane tekst. Even, heel even maar, werd het zwaar klassieke verdrongen door een negro spiritual en een werkje van R. Pracht “Am kühlende Morgen”. In Landerken- men, terwijl hij oog bleef houden voor de grote symfonische lijnen in het werk. Een drietal salonachtige, romantische werken van Chopin en Schumann in een bewerking van Liszt en van de Rus Glinka, bewerkt door Balakirev, gaven na het pianogeweld van Brahms enige rust. Hoewel deze mu ziek .erg simpel lijkt, is zij dat bepaald niet. Zij kreeg een verzorgde behan deling. De uitvoering van de Sonate nr. 7 van Prokofiev deed de toehoor ders weer op het puntje van de stoel plaatsnemen. Het prachtige, melodieuse andante, geplaatst tussen overwegend ritmi sche hoekdelen, werd zeer sereen ge speeld. In het laatste deel, als het wa re een constant staccato, toonde De Waal zich een ware pianoleeuw. Met het grootste gemak beukte hij op de toetsen, zonder evenwel ook maar één moment onbeheerst te zijn. De uitvoering was fenomenaal. Met de door Liszt bewerkte Prelude in A van Bach als toegift, dankte Rian de Waal voor het gulle applaus van het publiek. op het klassieke verhaal van Medea en op de geschiedenis van de politieke ge vangene Ulrike Meinhof. In de laatste monoloog werd het protest tegen de on derdrukking helaas niet zo indringend vertolkt. De keuze van de Italiaanse politieke to neelschrijver Dario Fo was een hele goede. Daarom was het jammer dat de ze voorstelling niet meer publiek ge trokken heeft. Dit ondanks De zeer ge richte reclame van de actrices zelf bij vrouwenorganisaties. Jammer ook dat er niet meer mannen waren: zij hebben vaak het idee dat vrouwenstrijd een zwaarwichtig onderwerp is. Hier was de kans om dit thema verbeeld te zien op speelse, rap-Italiaanse manier. MARJANNE ROELEVELD lingen van samenwerkingsschool HAVO-Atheneum Teekens, Marcel v. Jan-Willem v. fifty-fifty verhouding. “Ik ben in feite inkoper van verzekeringen. Ik verzeker alles en ga daarmee de markt op”, aldus Salverda die zich zelf kwalificeert als “risicobeheer- der” die aan de kant van de klant staat. Men kan voor iedere gewenste ver zekering bij hem terecht, waarna Sal verda de beste oplossing zoekt, even tueel via de Assurantiebeurs. Hij werkt op dit moment met ongeveer tien maatschappijen. Salverda heeft beiden bevredigende oplos- de zaken flink aangepakt. Hij heeft de beschikbare premiege- gevens, onder andere de personen en vrachtwagenpremies, van alle ver zekeringsmaatschappijen door een computer laten turven om zo de voordeligste aanbiedingen boven wa ter te krijgen. Met die gegevens werkt hij dagelijks. “Ik zit hier goed”, zegt Salverda in zijn kantooor aan de Zij de. “En het is een mooi vak, je hebt vaak een vertrouwensrelatie met de mensen en dan moet je recht uit werken. “Hij is te bereiken onder nummer 01727-2074. WADDINXVEEN - De concertbezoeker, die vorige week vrijdag- heeft een mooie stem die hij goed - J weet te gebruiken. In de aria Piëta, rispetto, amore uit de opre “Mac beth” bewees hij dat hij niet alleen niveau heeft, maar ook karakter en overtuigingskracht, zijn aandeel in de finale verdient een extra compliment. Van Ton Thissen kan men zeggen dat hij eveneens een mooie diepe stem heeft. Pe zanger trof sfeer en stijl in de bekende aria uit “Simon Boccane- gra” II lacerato spirito van G. Verdi. Zijn interprestatie van de priesteraria met het mannenkoor was van een gloedvolle, verheven uitdrukkings kracht. De tenor Jan Derksen heeft een ge weldig stembereik en was veel beter op dreef in de prachtige aria Vest la Giubba die hij op overtuigende ma nier kan brengen dan in zijn aandeel in het Agnus Dei van G. Bizet. Na zo’n prachtige droeve aria moest het eigenlijk stil blijven, dat zou meer tot zijn recht komen dan het stormachti ge applaus dat Jan Derksen nu kreeg. Ook de aria uit Tosca Recondota Ar- monia wist hij b oeiend te brengen. De concertbezoeker kan zeker terug zien op een hoog niveau staand con cert en toch, we missen het speelse, het luchtige lichte gedeelte. Jan Derksen kan zgker prachtige Napo- litaanse liederen zingen, samen met de sopraan een luchtig duetje er tus sen door zou menigeen hogelijk waar deren, De maaltijd was goed en over vloedig, net iets te copieus, ook in de lengte. Een voldaan gevoel, dat wel, maar niet tevreden Assurantiemakelaar R. D. Salver- WADDINXVEEN - Vorige week zijn de eerste woningen in de wijk Zuidplas door hun bewoners in gebruik geno men. Om mogelijk te maken dat de nieuwe bewoners vanaf het begin via een korte en veilige route het centrum BOSKOOP - Makelaar in assurantiën R.D. Salverda heeft zich na een pe riode van voorbereiding gevestigd in een ruimte in het Grovo-kantoor aan de Zijde in Boskoop. Directeur Groe- neveld en Salverda werden goede be kenden van elkaar en kwamen tot de ze voor 1 sing, omdat in het Grove-gebouw ruimte over was. *4 li Frieda Pittoors. WADDINXVEEN - In het Anne Frank-centrum werd vorige week maandagavond door de Bodegraafse volksdansgroep Nirkoda, Israëlisch woord voor ’’Laten we dansen”, een ge zellige volksdansavond gehouden voor de Waddinxveense bejaarden. De uit 20 zeer enthousiaste jongeren bestaande culturele commissie van de Stichting Dienstverleningscentrum. In het AF-centrum begon Nirkoda met een serie Nederlandse dansen, zoals de Driekèsman en de Horlepiep. Deze, dansen werden in Oudhollandse kos tuums en op klompen gedanst. Na van deze zeer goed uitgevoerde dansen te hebben genoten werd het publiek uitge nodigd mee te doen. Men danste in een grote kring tussen en kele leden van de groep Nirkoda in. Er werd zeer ritmisch en lenig (diep buigen door de knieën) meegedaan. Vervol gens waande iedereen zich in Frankrijk, Griekenland en Rusland want niet al leen de eigengemaakte kostuums en dansen waren schitterend om naar te kijken maar ook de muziek was prima verzorgd. Nadat iedereen in de pauze even rustig had gezeten en gedronken begon men aan een serie dansen uit Bulgarije, de Balkan en Israël. Ook nu werd er weer geregeld door de ouderen met de zeer goed en steeds weer in andere kostuums dansende groep meegedaan. Simone Ettekoven. rK I ECHTE

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1983 | | pagina 9