Pers
Medische weekenddienst
Radio
Televisie
BURGERLIJKE STAND
Weekblad voor
Waddinxveen
Expresbrief
Telegram
GEMEENTE WILDE TOEN
PONTONBRUG GAAN BOUWEN
AGENDA
BIOSCOPEN
Dramatisch gebeuren bracht twintig jaar geleden veel irritatie
BETONNEN GEWICHTBLOK NEERGESTORT
y
h
Stilzwijgen
Gemeenteraad
Dramatisch
Vragen
f
DE KERKEN NODIGEN
Ondertrouwd: M. S. G. J. Moons en P. van Leeuwen; C. A. M.
Boekhorst en C. H. de Wit; D. Kruit en A. J. Overdam; T. Hen
driks en A. G. de Leeuw; J. E. van Ommeren en H. Dulop; J. Geu-
ens en I. R. G. van der Zwaan.
Overleden: Winkelhoff wv Landman, Aaltje, oud 76 jaar; Ooster-
loo. Dirk, oud 57 jaar.
Geboren: Erik Huibertus, z.v. H. C. Kooijman en J. H. de Wilde;
Diane Melinda, d.v. A. P. van Stijn en A. A. van Straten; Barry,
z.v. G. A. van Oosten en J. Troost.
Wijlen gemeenteraadslid T. Ver
vers.
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 15 AUGUSTUS 1984
$-
Een foto uit 1964. Het betonnen contragewicht ligt uiteengespat op de grond, terwijl het horizontale gedeelte van
de hejbrug al door een drijvende kraan wordt weggevaren. (Foto: Archief Sjaak Noteboom).
Oud-burgemeester C. A. van der
Hooft.
Jumbo”
WADDINXVEEN - Twintig jaar geleden - we schreven daar
over al even in het Weekblad voor Waddinxveen van vorige
week - was de Waddinxveense hefbrug drie maanden buiten
gebruik door het neerstorten van het oostelijke contragewicht
van de vaste oeververbinding. Dat was een heel andere situ
atie dan het weekje van nu waarin de hefbrug van een nieuw
wegdek is voorzien. Maar voor de voetgangers en (brom)fiet-
sers vaarde het pontje Vigilate weer en dat deed veel oudere
Waddinxveners weer terugdenken aan het jaar 1964.
Een zeer bewogen najaar met een
dramatisch gebeuren, waarbij ge
lukkig geen persoonlijke ongeluk
ken plaats vonden. Het onklaar ra
ken van de hefbrug leverde veel pu
bliciteit op in de kranten, via de ra
dio en op de televisie. Er werden
schriftelijke vragen gesteld aan het
provinciaal bestuur. Maar er was
ook irritatie bij het gemeentebe
stuur over de werkwijze van de
Provinciale Waterstaat. De ge
meenteraad beklaagde zich daar
over en er werden expressbrieven
en telegrammen gestuurd. We gaan
even twintig jaar terug in de tijd.
Wachten voor de in reparatie zijnde hefbrug anno 1984. Ditmaal een kleine werkweek, in 1964 had de scheepvaart
nauwelijks last, maar de voetgangers, (brom)fietsers en het autoverkeer des te meer. (Foto: Sjaak Noteboom).
1
•vP-jZj j T-
i
I
- V
- 1 X
h* -r» 4;-
-
THALIA
SCHOUWBURG
U
ZONDAG 19 AUGUSTUS 1984
NEDERLANDS
HERVORMDE KERK
Brugkerk
9.30 uur ds. H. Talsma, Den Haag
17.00 uur ds. L. Roetman
De Hoeksteen:
9.30 uur ds. L. Roetman
18.30 uur ds. J. W. Goossen
Bethelkerk:
9.30 uur ds. J. W. Goossen
17.00 uur ds. S. Meyers, Leiden
Immanuëlkerk:
9.30 uur ds. A. W. de Bruin,
Reeuwijk
19.00 uur ds. D. Tielkemeijer,
Reeuwijk
GEREFORMEERDE KERKEN
Kruiskerk:
9.00 uur ds. J.C. de Moor
17.00 uur ds. H. Bade,
Koudekerk a/d Rijn
Ontmoetingskerk:
10.15uur ds. J.C. de Moor
17.00 uur geen dienst
CHR. AFGESCHEIDEN
GEMEENTE
Kerkgebouw Dorpstraat 3:
9.30 uur leesdienst
17.00 uur leesdienst
ROOMS-KATHOLIEKE KERK
St. Victorkerk:
Zondag: 10.00 uur
Woensdag: 19.00 uur
Vrijdag: 19.00 uur
Zaterdag: 17.00 uur
Ontmoetingskerk:
Zondag: 11.45 uur
Dinsdag: 08.45 uur
Vrijdag: 09.00 uur
Zaterdag: 19.00 uur
ZATERDAG 18 AUGUSTUS 1984
Arts: G. Siemons, Mozartlaan 2-4, tel. 12676
Apotheek: D.C. van Doorn, Prins Bernhardlaan 3-5, teL 14162
ZONDAG 19 AUGUSTUS 1984
Arts: B. Glaser, Souburghlaan 13/15, tel. 18742
Apotheek: D.C. van Doorn, Prins Bernhardlaan 3-5, tel. 14162
Verloskundige gedurende het gehele weekeinde:
A. Voss-Becks, Peuleyen 60, tel. 16801
Mededeling: De regeling "medische weekeinddienst” is uitsluitend bedoeld
voor dringende gevallen, waarvan de behandeling niet tot de eerstvolgende
werkdag kan wachten. Spreekuur waarnemend huisarts op zaterdag en zon
dag van 10.00-11.00 uur en van 16.00 tot 17.00 uur. Voor deze spreekuren
behoeven geen afspraken gemaakt te worden. Aanvraag visites gedurende
dezelfde uren als waarop er in het weekeinde spreekuur wordt gehouden.
Buiten deze tijden is de waarnemend huisarts alleen voor zeer dringende
spoedgevallen bereikbaar.
REMONSTRANTSE
GEMEENTE
(in samenwerking met de
Vrijzinnig Hervormden)
Kerkgebouw Zuidkade 59:
10.00 uur mevr. drs. A. E. A. v. d.
Vring, Bloemendaal
Elke donderdagavond:
19.45 uur bijbellezing door ds.
D. Chr. Overduin van de Hervormd
Gereformeerde Gemeente te
Hilversum
OUD-GEREFORMEERDE
GEMEENTE IN NEDERLAND
Kerkgebouw Zuidkade 159:
Iedere zondag 10.00 en 18.30 uur
leesdienst
Dinsdag 21 augustus
19.30 uur ds. A. v. d. Meer,
St. Philipsland
GEREFORMEERDE
GEMEENTE BOSKOOP
Kerkgebouw Mendelweg:
9.30 uur leesdienst
19.00 uur ds. F. Harinck
Woensdag 22 augustus
19.30 uur ds. Chr. v. d. Poel
Uitgeverij: VET A B. V.
Direktie: F. van Kempen
Redactie: B. J. Woudenberg
Redactie-adres:
Peuleyen 144;
2742 ÉN Waddinxveen
Telefoon (01828) 15594
Advertentie-afdeling:
Oranjelaan 9,
2741 EP Waddinxveen
Postbus 116,
2740 AC Waddinxveen
Telefoon (01828) 14788
Klachten bezorging:
Sweelinckhof 31,
2742 CB Waddinxveen
Telefoon (01828) 18950
Klachten over de bezorging
vóór donderdag 18.00 uur melden.
Abonnementsprijs:
Postabonnement 29,50 per
half jaar
Advertentie-tarieven:
Losse mm-prijs 0.41 (exclusief
btw); contract-tarieven en tekst
advertenties op aanvraag.
VACATUREBANK VOOR
VRIJWILLIGERSWERK
WADDINXVEEN
(Informatie over vrijwilligerswerk
voor haanlozen).
Gemeentehuis Raadhuisplein 1.
Afdeling Welzijn, tel. 01828-14433,
1st. 272. Dagelijks van 8.30-12.30 uur.
OPPASCENTRALE (telefoon
13604, Bilderdijklaan 20
te bereiken maandag t/m vrijdag van
16.30-17.30 uur
GER. KERK (VRIJGEMAAKT)
GOUDA
Kerkgebouw: Lekkenburg 148,
Gouda
9.30 en 16.30 uur
student M. A. Dronkers
BAPTISTENGEMEENTE
ALPHEN AAN DEN RIJN
Triomfatorkapel Molenwerfstraat:
10.00 uur ds. H.G. Koekkoek
18.30 uur ds. H.G. Koekkoek
VOLLE EVANGELIE
GEMEENTE ”SION”
Het Trefpunt:
10.00 uur Samenkomst
Woensdag 19.30 uur Bijbelstudie
Stationsstraat 18
Zaterdag 19.30 uur
Bijbelstudie voor
de jeugd (Tesselschadelaan 28)
JEHOVAH’S GETUIGEN
Koninkrijkzaal Burgemeester
Trooststraat 4:
10.00 uur openbare toespraak
11.00 uur wachttorenbespreking
Uk.
Do. en Vr. 8.15 uur, Za. 7 en 9.15
uur, Zo. 4.15, 7 en 9.15 uur, Ma. en
Di. 8.15 uur, Wo..4.15 en 8.15 uur.
POLICE ACADEMY, a.l.
Za., Zo. en Wo. 2 uur. OVERVAL
LERS IN DE DIERENTUIN. a.l.
zaken werden uitgesproken.
Intussen moesten de bewoners van
Waddinxveen de Gouwe oversteken
op een vaak overbelaste pont. Moes
ten zij lang wachten, omdat het
scheepvaartverkeer nu eenmaal voor
rang heeft en werden zij des nachts
soms helemaal niet overgezet.
Een arts verklaarde de provincie aan-
sprakelijk te zullen stellen, indien
één van zijn patiënten “aan de over
kant” iets overkomt; omdat hij er
niet vlug genoeg bij kon zijn. In
tussen moest ook het gemotoriseer
de verkeer vele extra kilometers
rijden om Gouda te bereiken of in
de richting Utrecht te gaan. Moes
ten automobilisten ernstige risico’s
nemen op een te smalle Kanaaldijk,
waarvan het wegdek vooral tussen
de rijksweg en de spoorlijn zo slecht
is, dat het tot ongevallen kan bij
dragen.
“Dit alles, omdat provinciale water
staat weigert het scheepvaartverkeer
tijdens bepaalde uren te stremmen en
geen toestemming wil geven tot het
aanleggen van een pontonbrug. Om
dat de provincie zelfs geen motor-
pont ter beschikking wil stellen,”
zo besloot het Weekblad voor Wad
dinxveen het raadsverslag over de ka
potte hefbrug in 1964.
Zaterdag 19 december, 1964 was het
zover dat de vaste oeververbinding
in ons Gouwedorp - die ditmaal
slechts een week niet gebruikt kon
worden - na drie maanden tijd weer
in tact was. Over die tijd weten de
wat oudere Waddinxveners nog heel
veel wetenswaardigheden te vertellen.
Het antwoord van de burgemeester
op de woorden van de heer Ververs
was één lange klacht over de laksheid
en onwil van de provincie, zo meldt
het Weekblad voor Waddinxveen uit
die dagen.
Op de dag dat het gewicht naar be
neden was gekomen, had de burge
meester met moeite contact kunnen
krijgen met de hoofd-directeur van
Provinciale Waterstaat. Nog geen an
derhalf uur daarna was het de burge
meester gelukt een vergadering te be
leggen met enkele officieren van de
pontonniers uit Keizersveer. De pro
vinciale topman, kennelijk verrast,
dat de burgemeester de pontonniers
zo vlug naar Waddinxveen had kun
nen krijgen, deelde mee zelf in ver
gadering te zijn en daarom niet te
kunnen komen. Wel wilde hij een
lagere ambtenaar sturen, waarmee
burgemeester Van der Hooft weer
geen genoegen nam. Zo verscheen
er aanvankelijk niemand van de pro
vincie op het gemeentehuis. Later
kwamen er nog wel enkele, andere
ambtenaren, die men had ‘gevonden’
bij de hefbrug in Boskoop.
In het gemeentehuis kwam men in
1964 tot de conclusie, dat hoewel
het scheepvaartverkeer in principe al
tijd voorrang heeft, het toch moge
lijk moest zijn dit tijdelijk te strem
men. Men meende de scheepvaart
tijdens de spitsuren, de nacht en ge
durende het weekeinde te kunnen
stilleggen om het wegverkeer via de
pontonbrug vrije doorgang te geven.
Zuidhollands gedeputeerde Deeren-
berg, die intussen wel was versche
nen, deed hieromtrent enkele toe
zeggingen. Onder meer zou de pro
vincie de mogelijkheid tot het aan
leggen van opritten voor auto’s on
derzoeken. Dit onderzoek werd nooit
ingesteld. Geen wonder, want de Pro
vinciale Waterstaat heeft hiertoe geen
opdracht gegeven.
“Het meest ergerlijke van alles is
wel,” aldus de burgemeester, “dat
de provincie zich in een stilzwijgen
hulde.” Omdat er van de zijde van de
provincie niets werd gedaan, belde de
burgemeester Gedeputeerde Deeren-
berg op met de mededeling dat hij
het provinciale waterstaat verbood de
uit te varen brug neer te leggen op
de gemeentelijke losplaats aan de
Noordkade.
De heer Deerenberg gaf opdracht
dienovereenkomstig te handelen,
Terwijl de hefbfug in reparatie was
werd er in de gemeenteraadsverga
dering van 1 oktober 1984 in felle
bewoordingen kritiek geleverd op de
manier waarop de Provinciale Water
staat toen het hefbrug-ongeval aan
pakte. Hoofdrolspelers in dit debat
waren burgemeester C.A. van der
Hooft en de toenmalige raadsleden T.
Ververs (namens de gemeenteraad)
en J. van den Rovaart (CHU).
“Ik meen dat de Provinciale Water
staat aan het bestuur ontgroeid is”,
reageerde de Waddinxveense eerste
burger van toen op de moeilijkheden
die waren ontstaan na het onklaar
raken van de hefbrug.
Donderdag 16 augustus
Raadscommissie voor de financiën,
gemeentehuis, 19.30 uur
Raadscommissie voor de welzijns
zaken, gemeentehuis, 19.30 uur
Maandag 20 augustus
Openluchtzangdienst hervormde
tentweek, Overtoom, 20.00 uur
Dinsdag 21 augustus
Hervormde tentweek, Overtoom,
10.00, 14.00 en 20.00 uur
Woensdag 22 augustus
Hervormde tentweek, Overtoom,
10.00 en 14.00 uur
Eerste (gratis) sjoelavond sjoel-
vereniging Waddinxveen, Alberdingk
Thijmlaan, 19.30 uur
Donderdag 23 augustus
Hervormde tentweek, Overtoom,
10.00 en 14.00 uur
Openbare vergadering PSP, Amalia
van Solmsstraat 14, 20.30 uur
Vrijdag 24 augustus
Dichtersavond "Waddinxveen Dicht
’84”, café-restaurant De Unie,
Kerkweg-Oost, 20.00 uur
Zaterdag 25 augustus
Waddinxveense Water Wip Wedstrijd,
openluchtzwembad "de Sniep”,
10.00 uur
Zaterdag 1 september
Officiële opening buurtcentrum
De.Boog, C. Huygenslaan,
13.00 uur
Zaterdag 8 september
Jeugdbrandweerwedstrijden, Pette-
plas, 9.00 uur
Open dag Stichting Dienstverle-
ningscentrum Waddinxveen, AF-
centrum. Jan van Bijnenpad, 10.00 uur
maar de Provinciale Waterstaat-top-
man trok zich daar niets van aan. Hij
liet de brug toch op de losplaats neer
leggen. Een duidelijk bewijs, aldus
de burgemeester, dat provinciale wa
terstaat een staatje in de staat is ge
worden.
De burgemeester zei, vervolgens de
hoofdingenieur-directeur van de Pro
vinciale Waterstaat te hebben willen
opbellen. Deze bleek echter niet aan
wezig te zijn, evenals alle andere ho
gere ambtenaren. Daarom vroeg de
burgemeester uiteindelijk de commis
saris van de Koningin te spreken. De
ze zegde toe een van de ambtenaren
op te sporen. Er is echter niemand
gekomen.
Op een expressebrief, die op woens
dag 30 september* 1964 aan de Com
missaris van de Koningin werd ver
zonden was tot op het ogenblik van
de raadsvergadering nog geen ant
woord ontvangen. Voor het raads
lid J. v.d. Roovaart (CHU) was dit
aanleiding op te merken, dat hier
toch wel mocht worden gesproken
van een bestuurlijke chaos.
In de brief werd ernstige be
zorgdheid omtrent de gang van zaken
uitgesproken. Tevens werd er op ge
wezen, dat de ponten onvoldoende
zijn, dat de oeverhelling des nachts
zeer slecht is en dat de verkeers
maatregelen ontoereikend waren.
De raad, die na het relaas van de bur
gemeester uiteraard zeer ontstemd
was, besloot een telegram aan Gede
puteerde Staten van Zuid-Holland te
sturen, waarin verontrusting en ver-
ontwaardigingv>mtrent de gang van
De door de provincie genoemde twee
maanden werden er drie. Dinsdag 15
december. 1964 laveerde met zekere
hand de bemanning van de drijvende
bok “Jumbo” uit Amsterdam het on
geveer 150 ton wegende brugdeel van
de Waddinxveense hefbrug weer op
zijn plaats tussen de beide hefto-
rens. In alle vroegte haalde de drij
vende bok, die een dag eerder al was
aangekomen, het tijdelijk op de los
wal aan de Noordkade ‘geparkeerde’
brugdeel weg. Gesleept door twee
sleepboten van rederij Goedkoop
werd de drijvende bok met de in
dektakels hangende brug in de juis
te positie gebracht. Via een mega
foon klonken de nodige commando’s
en in precies twintig^minuten was de
‘operatie brug’ althans wat het
tussenvaren van het brugdeel betreft,
voltooid.
Onmiddelijk werd begonnen met de
verdere werkzaamheden, zoals het
bevestigen van de hijskabels en de
aansluiting van de elektrische instal
latie. Nadat het inmiddels vernieuw
de brugdek nog van een slijtlaag voor
zien was werd enkele dagen later het
autoverkeer weer in de gelegenheid
gesteld van de Waddinxveense hef
brug gebruik te maken. Precies 87
dagen is de brug dan buiten gebruik
geweest, nadat in de vroege uren van
23 september 1964 het 55 ton we
gende contragewicht van de ooste
lijke heftoren naar beneden was ge
stort.
In felle bewoordingen leverde de bur
gemeester kritiek op het gedrag van
het provinciale bestuur, nadat het
raadslid Ververs namens de raad zijn
verontrusting had uitgesproken over
het neerstorten van het contrage
wicht van de brug en de onvoldoende
voorzieningen, die daarna waren ge
troffen. “Primitief’, noemde de heer
Ververs de wijze, waarop voetgangers
en bromfietsers met het kleine pont
je en de grotere open pont werden
overgezet. “Primitief en misschien
wel goed voor een vijftig jaar gele
den!”
De heer Ververs zei voorts, bij ge
ruchten te hebben vernomen, dat het
provinciaal bestuur geen toestem
ming zou hebben verleend tot het
laten aanleggen van een ponton
brug. Met de raad verdroot dit hem
zeer, omdjt het uitvallen van de hef
brug het publiek voor veel ongerief
en hoge onkosten stelt.
Vr. 8 uur, Za. en Zo. 3.30, 7 en 9.15
uur, Ma. en Wo. 8 uur. 6e En tevens
laatste week: INDIANA JONES
AND THE TEMPLE OF DOOM.
12 jr.
Di. 8 uur. SCHATJES! 12jr.
Za. en Zo. half twee, Wo. half drie.
DE SCHELE KONING EN DE
KRAAL Geheel Nederlands gespro
ken. a.l.
treffende oogstangen zullen, zowel te
Waddinxveen als te Boskoop, op zo
kort mogelijke termijn door zwaar
dere worden vervangen. Tevens
wordt onderzocht, of de evenaar-
constructies verbeterd kunnen wor
den. Bij Gouwesluis is een iets an
dere, zwaardere constructie aanwe
zig. Nagegaan wordt of ook hier nog
een nadere voorziening nodig is.”
“Er moet op gerekend worden, dat
het landverkeer, over de brugverbin-
ding, indien de bij voorrang bedon
gen leveranties tijdig afkomen, onge
veer twee maanden verbroken zal
zijn. Er is een pont ingezet. Hierdoor
is bereikt, dat het scheepvaartver
keer onbelemmerd door kan gaan,
terwijl het vervoer van voetgangers en
wielrijders zo goed mogelijk is ver
zekerd. Het normale autoverkeer
moet naar gelang van herkomst en
bestemming omrijden over de brug te
Boskoop, over de rijksweg of over de
Julianasluis bij Gouda.”
In ’64 was hefbrug drie
maanden buiten gebruik
I
Het Weekblad voor Waddinxveen
twintig jaar geleden over de gerepa
reerde hefbrug: “Honderden Wad
dinxveners zullen een zucht van ver
lichting slaken, nu het overvaren met
de pont weer tot het verleden zal
gaan behoren. Voor vele bedrijven,
die dagelijks aan de andere kant van
de hefbrug moesten zijn, betekent
het herstel van de brug een aanzien
lijke besparing van auto-kilometers.
Voor die leveranciers, die inderdaad
dagelijks naar de andere kant moes
ten, heeft het omrijden via Boskoop
in die periode twaalfhonderd extra
kilometers alsmede tenminste een
kleine veertig uren tijdsverlies gekost,
in geld omgerekend toch altijd nog
een schadepost van verscheidene hon
derden guldens.”
Het op woensdagmorgen 23 septem
ber 1964, vlak voor het ochtend
spitsuur, neerstorten van het beton
nen contragewicht van de Waddinx
veense hefbrug was een dramatisch
gebeuren. Was er voor de scheep
vaart een zeer geringe belemmering,
voor de voetgangers en (brom)fiet-
sers brak een lange periode aan waar
in met een pontje heen en weer ge
varen moest worden tussen oost en
west Waddinxveen.
Het Weekblad voor Waddinxveen
meldde een week na het hefbrug-
ongeval: “De scheepvaart kan thans
zonder ongeduldig toeteren de brug
passeren, tot ongelimiteerde hoogte.
Voor het gemotoriseerde wegenver-
keer is het wegvallen van de hefbrug
een ernstige handicap en het is te ho
pen dat spoedig het wegverkeer over
een veilige, gereviseerde brug kan
worden hervat.”
“Vele automobilisten hadden vorige
week noch van de Goudse kant noch
van de Boskoopse kant, enige aandui
ding van de wegstremming over de
Gouwe kunnen vinden en kwamen
pas bij de weggenomen brug tot die
onaangename verrassing. Hier had
toch een duidelijke aanwijzing veel
oponthoud kunnen voorkomen.”
“De bewering, dat de kans op een
ernstig persoonlijk ongeluk slechts
gering zou zijn geweest, daar het
neerstorten van het contra-gewicht
alleen mogelijk was bij het in bewe
ging zijn van de brug, terwijl de af
sluitbomen dus gesloten zijn, is wel
erg simpel, maar wel voor tegen
spraak vatbaar. Immers, wanneer het
brugongeval wat later op de dag was
gebeurd, zou de schooljeugd, als naar
gewoonte, die afsluitbomen als speel
tuig hebben benut mét alle gevaren
daaraan verbonden. Al deze omstan
digheden in aanmerking genomen
kan dus worden gezegd, dat Wad
dinxveen voor een nog grotere ramp
bewaard is gebleven.”
Maar wat was er nu twintig jaar ge
leden precies gebeurd? Dat wilde het
toenmalige PvdA-provinciale staten
lid drs. J. Borgman - thans lid van het
college van Gedeputeerde Staten -
ook weten want commissaris der Ko
ningin mr. J. Klaassesz kreeg vier
schriftelijke vragen voorgelegd over
het neerstorten van het contrage
wicht, de onderhoudsbeurten, de
soortgelijke gevaren voor de hef-
bruggen in Boskoop en in Alphen aan
den Rijn en de te nemen tijdelijke
maatregelen voor het langzaam ver
keer.
Volgens het provinciaal bestuur, dat
in een paar dagen met het antwoord
kwam, is het contragewicht van de
Waddinxveense hefbrug destijds neer
gestort door het breken van één van
de vier oogstangen in de evenaar-
constructies, waarmede het contra
gewicht aan. hangkabels was beves
tigd. Dit is het gevolg geweest van
een samenloop van factoren. In de
eerste plaats werd, inmiddels 48
jaar geleden, een constructie gekozen
- in het licht der toenmalige inzich
ten verantwoord - waarbij relatief
hoge belastingsmomenten en daar
door materiaalspanningen in één on
derdeel optreden. Naar bleek was de
kwaliteit van het materiaal, waaruit
dit onderdeel in 1936 werd vervaar
digd, niet zodanig als bij de bereke
ningen, waar de ontwerper van uit
ging, werd verondersteld.
“Niet uitgesloten is, dat materiaal-
moeheid, als nevenkomend veroorza
kend element, in aanmerking komt.
Een en ander zal in opdracht van het
provinciaal bestuur door een tech
nisch wetenschappelijke instantie
worden onderzocht, nadat het onder
deel in kwestie uit de brug in Bos
koop is gesloopt. Tussentijds volle
dig onderzoek is door de plaats
waar het onderdeel is gemonteerd,
niet wel mogelijk. Het afgebroken
onderdeel van de Waddinxveense
brug zal zo spoedig mogelijk bij een
laboratorium voor onderzoek worden
ingeleverd,” beloofde de provincie in
1964.
Meegedeeld werd nog dat alle kabels
en de bevestigingsconstrueties ten
minste twee maal per jaar ter plaatse
worden gecontroleerd. “De desbe-
I
■->
ynugBii I"!!«jj»3!»1i
r l 1