Pers Medische weekenddienst Radio Televisie BURGERLIJKE STAND Weekblad voor Waddinxveen Expresbrief Telegram GEMEENTE WILDE TOEN PONTONBRUG GAAN BOUWEN AGENDA BIOSCOPEN Dramatisch gebeuren bracht twintig jaar geleden veel irritatie BETONNEN GEWICHTBLOK NEERGESTORT y h Stilzwijgen Gemeenteraad Dramatisch Vragen f DE KERKEN NODIGEN Ondertrouwd: M. S. G. J. Moons en P. van Leeuwen; C. A. M. Boekhorst en C. H. de Wit; D. Kruit en A. J. Overdam; T. Hen driks en A. G. de Leeuw; J. E. van Ommeren en H. Dulop; J. Geu- ens en I. R. G. van der Zwaan. Overleden: Winkelhoff wv Landman, Aaltje, oud 76 jaar; Ooster- loo. Dirk, oud 57 jaar. Geboren: Erik Huibertus, z.v. H. C. Kooijman en J. H. de Wilde; Diane Melinda, d.v. A. P. van Stijn en A. A. van Straten; Barry, z.v. G. A. van Oosten en J. Troost. Wijlen gemeenteraadslid T. Ver vers. WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 15 AUGUSTUS 1984 $- Een foto uit 1964. Het betonnen contragewicht ligt uiteengespat op de grond, terwijl het horizontale gedeelte van de hejbrug al door een drijvende kraan wordt weggevaren. (Foto: Archief Sjaak Noteboom). Oud-burgemeester C. A. van der Hooft. Jumbo” WADDINXVEEN - Twintig jaar geleden - we schreven daar over al even in het Weekblad voor Waddinxveen van vorige week - was de Waddinxveense hefbrug drie maanden buiten gebruik door het neerstorten van het oostelijke contragewicht van de vaste oeververbinding. Dat was een heel andere situ atie dan het weekje van nu waarin de hefbrug van een nieuw wegdek is voorzien. Maar voor de voetgangers en (brom)fiet- sers vaarde het pontje Vigilate weer en dat deed veel oudere Waddinxveners weer terugdenken aan het jaar 1964. Een zeer bewogen najaar met een dramatisch gebeuren, waarbij ge lukkig geen persoonlijke ongeluk ken plaats vonden. Het onklaar ra ken van de hefbrug leverde veel pu bliciteit op in de kranten, via de ra dio en op de televisie. Er werden schriftelijke vragen gesteld aan het provinciaal bestuur. Maar er was ook irritatie bij het gemeentebe stuur over de werkwijze van de Provinciale Waterstaat. De ge meenteraad beklaagde zich daar over en er werden expressbrieven en telegrammen gestuurd. We gaan even twintig jaar terug in de tijd. Wachten voor de in reparatie zijnde hefbrug anno 1984. Ditmaal een kleine werkweek, in 1964 had de scheepvaart nauwelijks last, maar de voetgangers, (brom)fietsers en het autoverkeer des te meer. (Foto: Sjaak Noteboom). 1 •vP-jZj j T- i I - V - 1 X h* -r» 4;- - THALIA SCHOUWBURG U ZONDAG 19 AUGUSTUS 1984 NEDERLANDS HERVORMDE KERK Brugkerk 9.30 uur ds. H. Talsma, Den Haag 17.00 uur ds. L. Roetman De Hoeksteen: 9.30 uur ds. L. Roetman 18.30 uur ds. J. W. Goossen Bethelkerk: 9.30 uur ds. J. W. Goossen 17.00 uur ds. S. Meyers, Leiden Immanuëlkerk: 9.30 uur ds. A. W. de Bruin, Reeuwijk 19.00 uur ds. D. Tielkemeijer, Reeuwijk GEREFORMEERDE KERKEN Kruiskerk: 9.00 uur ds. J.C. de Moor 17.00 uur ds. H. Bade, Koudekerk a/d Rijn Ontmoetingskerk: 10.15uur ds. J.C. de Moor 17.00 uur geen dienst CHR. AFGESCHEIDEN GEMEENTE Kerkgebouw Dorpstraat 3: 9.30 uur leesdienst 17.00 uur leesdienst ROOMS-KATHOLIEKE KERK St. Victorkerk: Zondag: 10.00 uur Woensdag: 19.00 uur Vrijdag: 19.00 uur Zaterdag: 17.00 uur Ontmoetingskerk: Zondag: 11.45 uur Dinsdag: 08.45 uur Vrijdag: 09.00 uur Zaterdag: 19.00 uur ZATERDAG 18 AUGUSTUS 1984 Arts: G. Siemons, Mozartlaan 2-4, tel. 12676 Apotheek: D.C. van Doorn, Prins Bernhardlaan 3-5, teL 14162 ZONDAG 19 AUGUSTUS 1984 Arts: B. Glaser, Souburghlaan 13/15, tel. 18742 Apotheek: D.C. van Doorn, Prins Bernhardlaan 3-5, tel. 14162 Verloskundige gedurende het gehele weekeinde: A. Voss-Becks, Peuleyen 60, tel. 16801 Mededeling: De regeling "medische weekeinddienst” is uitsluitend bedoeld voor dringende gevallen, waarvan de behandeling niet tot de eerstvolgende werkdag kan wachten. Spreekuur waarnemend huisarts op zaterdag en zon dag van 10.00-11.00 uur en van 16.00 tot 17.00 uur. Voor deze spreekuren behoeven geen afspraken gemaakt te worden. Aanvraag visites gedurende dezelfde uren als waarop er in het weekeinde spreekuur wordt gehouden. Buiten deze tijden is de waarnemend huisarts alleen voor zeer dringende spoedgevallen bereikbaar. REMONSTRANTSE GEMEENTE (in samenwerking met de Vrijzinnig Hervormden) Kerkgebouw Zuidkade 59: 10.00 uur mevr. drs. A. E. A. v. d. Vring, Bloemendaal Elke donderdagavond: 19.45 uur bijbellezing door ds. D. Chr. Overduin van de Hervormd Gereformeerde Gemeente te Hilversum OUD-GEREFORMEERDE GEMEENTE IN NEDERLAND Kerkgebouw Zuidkade 159: Iedere zondag 10.00 en 18.30 uur leesdienst Dinsdag 21 augustus 19.30 uur ds. A. v. d. Meer, St. Philipsland GEREFORMEERDE GEMEENTE BOSKOOP Kerkgebouw Mendelweg: 9.30 uur leesdienst 19.00 uur ds. F. Harinck Woensdag 22 augustus 19.30 uur ds. Chr. v. d. Poel Uitgeverij: VET A B. V. Direktie: F. van Kempen Redactie: B. J. Woudenberg Redactie-adres: Peuleyen 144; 2742 ÉN Waddinxveen Telefoon (01828) 15594 Advertentie-afdeling: Oranjelaan 9, 2741 EP Waddinxveen Postbus 116, 2740 AC Waddinxveen Telefoon (01828) 14788 Klachten bezorging: Sweelinckhof 31, 2742 CB Waddinxveen Telefoon (01828) 18950 Klachten over de bezorging vóór donderdag 18.00 uur melden. Abonnementsprijs: Postabonnement 29,50 per half jaar Advertentie-tarieven: Losse mm-prijs 0.41 (exclusief btw); contract-tarieven en tekst advertenties op aanvraag. VACATUREBANK VOOR VRIJWILLIGERSWERK WADDINXVEEN (Informatie over vrijwilligerswerk voor haanlozen). Gemeentehuis Raadhuisplein 1. Afdeling Welzijn, tel. 01828-14433, 1st. 272. Dagelijks van 8.30-12.30 uur. OPPASCENTRALE (telefoon 13604, Bilderdijklaan 20 te bereiken maandag t/m vrijdag van 16.30-17.30 uur GER. KERK (VRIJGEMAAKT) GOUDA Kerkgebouw: Lekkenburg 148, Gouda 9.30 en 16.30 uur student M. A. Dronkers BAPTISTENGEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN Triomfatorkapel Molenwerfstraat: 10.00 uur ds. H.G. Koekkoek 18.30 uur ds. H.G. Koekkoek VOLLE EVANGELIE GEMEENTE ”SION” Het Trefpunt: 10.00 uur Samenkomst Woensdag 19.30 uur Bijbelstudie Stationsstraat 18 Zaterdag 19.30 uur Bijbelstudie voor de jeugd (Tesselschadelaan 28) JEHOVAH’S GETUIGEN Koninkrijkzaal Burgemeester Trooststraat 4: 10.00 uur openbare toespraak 11.00 uur wachttorenbespreking Uk. Do. en Vr. 8.15 uur, Za. 7 en 9.15 uur, Zo. 4.15, 7 en 9.15 uur, Ma. en Di. 8.15 uur, Wo..4.15 en 8.15 uur. POLICE ACADEMY, a.l. Za., Zo. en Wo. 2 uur. OVERVAL LERS IN DE DIERENTUIN. a.l. zaken werden uitgesproken. Intussen moesten de bewoners van Waddinxveen de Gouwe oversteken op een vaak overbelaste pont. Moes ten zij lang wachten, omdat het scheepvaartverkeer nu eenmaal voor rang heeft en werden zij des nachts soms helemaal niet overgezet. Een arts verklaarde de provincie aan- sprakelijk te zullen stellen, indien één van zijn patiënten “aan de over kant” iets overkomt; omdat hij er niet vlug genoeg bij kon zijn. In tussen moest ook het gemotoriseer de verkeer vele extra kilometers rijden om Gouda te bereiken of in de richting Utrecht te gaan. Moes ten automobilisten ernstige risico’s nemen op een te smalle Kanaaldijk, waarvan het wegdek vooral tussen de rijksweg en de spoorlijn zo slecht is, dat het tot ongevallen kan bij dragen. “Dit alles, omdat provinciale water staat weigert het scheepvaartverkeer tijdens bepaalde uren te stremmen en geen toestemming wil geven tot het aanleggen van een pontonbrug. Om dat de provincie zelfs geen motor- pont ter beschikking wil stellen,” zo besloot het Weekblad voor Wad dinxveen het raadsverslag over de ka potte hefbrug in 1964. Zaterdag 19 december, 1964 was het zover dat de vaste oeververbinding in ons Gouwedorp - die ditmaal slechts een week niet gebruikt kon worden - na drie maanden tijd weer in tact was. Over die tijd weten de wat oudere Waddinxveners nog heel veel wetenswaardigheden te vertellen. Het antwoord van de burgemeester op de woorden van de heer Ververs was één lange klacht over de laksheid en onwil van de provincie, zo meldt het Weekblad voor Waddinxveen uit die dagen. Op de dag dat het gewicht naar be neden was gekomen, had de burge meester met moeite contact kunnen krijgen met de hoofd-directeur van Provinciale Waterstaat. Nog geen an derhalf uur daarna was het de burge meester gelukt een vergadering te be leggen met enkele officieren van de pontonniers uit Keizersveer. De pro vinciale topman, kennelijk verrast, dat de burgemeester de pontonniers zo vlug naar Waddinxveen had kun nen krijgen, deelde mee zelf in ver gadering te zijn en daarom niet te kunnen komen. Wel wilde hij een lagere ambtenaar sturen, waarmee burgemeester Van der Hooft weer geen genoegen nam. Zo verscheen er aanvankelijk niemand van de pro vincie op het gemeentehuis. Later kwamen er nog wel enkele, andere ambtenaren, die men had ‘gevonden’ bij de hefbrug in Boskoop. In het gemeentehuis kwam men in 1964 tot de conclusie, dat hoewel het scheepvaartverkeer in principe al tijd voorrang heeft, het toch moge lijk moest zijn dit tijdelijk te strem men. Men meende de scheepvaart tijdens de spitsuren, de nacht en ge durende het weekeinde te kunnen stilleggen om het wegverkeer via de pontonbrug vrije doorgang te geven. Zuidhollands gedeputeerde Deeren- berg, die intussen wel was versche nen, deed hieromtrent enkele toe zeggingen. Onder meer zou de pro vincie de mogelijkheid tot het aan leggen van opritten voor auto’s on derzoeken. Dit onderzoek werd nooit ingesteld. Geen wonder, want de Pro vinciale Waterstaat heeft hiertoe geen opdracht gegeven. “Het meest ergerlijke van alles is wel,” aldus de burgemeester, “dat de provincie zich in een stilzwijgen hulde.” Omdat er van de zijde van de provincie niets werd gedaan, belde de burgemeester Gedeputeerde Deeren- berg op met de mededeling dat hij het provinciale waterstaat verbood de uit te varen brug neer te leggen op de gemeentelijke losplaats aan de Noordkade. De heer Deerenberg gaf opdracht dienovereenkomstig te handelen, Terwijl de hefbfug in reparatie was werd er in de gemeenteraadsverga dering van 1 oktober 1984 in felle bewoordingen kritiek geleverd op de manier waarop de Provinciale Water staat toen het hefbrug-ongeval aan pakte. Hoofdrolspelers in dit debat waren burgemeester C.A. van der Hooft en de toenmalige raadsleden T. Ververs (namens de gemeenteraad) en J. van den Rovaart (CHU). “Ik meen dat de Provinciale Water staat aan het bestuur ontgroeid is”, reageerde de Waddinxveense eerste burger van toen op de moeilijkheden die waren ontstaan na het onklaar raken van de hefbrug. Donderdag 16 augustus Raadscommissie voor de financiën, gemeentehuis, 19.30 uur Raadscommissie voor de welzijns zaken, gemeentehuis, 19.30 uur Maandag 20 augustus Openluchtzangdienst hervormde tentweek, Overtoom, 20.00 uur Dinsdag 21 augustus Hervormde tentweek, Overtoom, 10.00, 14.00 en 20.00 uur Woensdag 22 augustus Hervormde tentweek, Overtoom, 10.00 en 14.00 uur Eerste (gratis) sjoelavond sjoel- vereniging Waddinxveen, Alberdingk Thijmlaan, 19.30 uur Donderdag 23 augustus Hervormde tentweek, Overtoom, 10.00 en 14.00 uur Openbare vergadering PSP, Amalia van Solmsstraat 14, 20.30 uur Vrijdag 24 augustus Dichtersavond "Waddinxveen Dicht ’84”, café-restaurant De Unie, Kerkweg-Oost, 20.00 uur Zaterdag 25 augustus Waddinxveense Water Wip Wedstrijd, openluchtzwembad "de Sniep”, 10.00 uur Zaterdag 1 september Officiële opening buurtcentrum De.Boog, C. Huygenslaan, 13.00 uur Zaterdag 8 september Jeugdbrandweerwedstrijden, Pette- plas, 9.00 uur Open dag Stichting Dienstverle- ningscentrum Waddinxveen, AF- centrum. Jan van Bijnenpad, 10.00 uur maar de Provinciale Waterstaat-top- man trok zich daar niets van aan. Hij liet de brug toch op de losplaats neer leggen. Een duidelijk bewijs, aldus de burgemeester, dat provinciale wa terstaat een staatje in de staat is ge worden. De burgemeester zei, vervolgens de hoofdingenieur-directeur van de Pro vinciale Waterstaat te hebben willen opbellen. Deze bleek echter niet aan wezig te zijn, evenals alle andere ho gere ambtenaren. Daarom vroeg de burgemeester uiteindelijk de commis saris van de Koningin te spreken. De ze zegde toe een van de ambtenaren op te sporen. Er is echter niemand gekomen. Op een expressebrief, die op woens dag 30 september* 1964 aan de Com missaris van de Koningin werd ver zonden was tot op het ogenblik van de raadsvergadering nog geen ant woord ontvangen. Voor het raads lid J. v.d. Roovaart (CHU) was dit aanleiding op te merken, dat hier toch wel mocht worden gesproken van een bestuurlijke chaos. In de brief werd ernstige be zorgdheid omtrent de gang van zaken uitgesproken. Tevens werd er op ge wezen, dat de ponten onvoldoende zijn, dat de oeverhelling des nachts zeer slecht is en dat de verkeers maatregelen ontoereikend waren. De raad, die na het relaas van de bur gemeester uiteraard zeer ontstemd was, besloot een telegram aan Gede puteerde Staten van Zuid-Holland te sturen, waarin verontrusting en ver- ontwaardigingv>mtrent de gang van De door de provincie genoemde twee maanden werden er drie. Dinsdag 15 december. 1964 laveerde met zekere hand de bemanning van de drijvende bok “Jumbo” uit Amsterdam het on geveer 150 ton wegende brugdeel van de Waddinxveense hefbrug weer op zijn plaats tussen de beide hefto- rens. In alle vroegte haalde de drij vende bok, die een dag eerder al was aangekomen, het tijdelijk op de los wal aan de Noordkade ‘geparkeerde’ brugdeel weg. Gesleept door twee sleepboten van rederij Goedkoop werd de drijvende bok met de in dektakels hangende brug in de juis te positie gebracht. Via een mega foon klonken de nodige commando’s en in precies twintig^minuten was de ‘operatie brug’ althans wat het tussenvaren van het brugdeel betreft, voltooid. Onmiddelijk werd begonnen met de verdere werkzaamheden, zoals het bevestigen van de hijskabels en de aansluiting van de elektrische instal latie. Nadat het inmiddels vernieuw de brugdek nog van een slijtlaag voor zien was werd enkele dagen later het autoverkeer weer in de gelegenheid gesteld van de Waddinxveense hef brug gebruik te maken. Precies 87 dagen is de brug dan buiten gebruik geweest, nadat in de vroege uren van 23 september 1964 het 55 ton we gende contragewicht van de ooste lijke heftoren naar beneden was ge stort. In felle bewoordingen leverde de bur gemeester kritiek op het gedrag van het provinciale bestuur, nadat het raadslid Ververs namens de raad zijn verontrusting had uitgesproken over het neerstorten van het contrage wicht van de brug en de onvoldoende voorzieningen, die daarna waren ge troffen. “Primitief’, noemde de heer Ververs de wijze, waarop voetgangers en bromfietsers met het kleine pont je en de grotere open pont werden overgezet. “Primitief en misschien wel goed voor een vijftig jaar gele den!” De heer Ververs zei voorts, bij ge ruchten te hebben vernomen, dat het provinciaal bestuur geen toestem ming zou hebben verleend tot het laten aanleggen van een ponton brug. Met de raad verdroot dit hem zeer, omdjt het uitvallen van de hef brug het publiek voor veel ongerief en hoge onkosten stelt. Vr. 8 uur, Za. en Zo. 3.30, 7 en 9.15 uur, Ma. en Wo. 8 uur. 6e En tevens laatste week: INDIANA JONES AND THE TEMPLE OF DOOM. 12 jr. Di. 8 uur. SCHATJES! 12jr. Za. en Zo. half twee, Wo. half drie. DE SCHELE KONING EN DE KRAAL Geheel Nederlands gespro ken. a.l. treffende oogstangen zullen, zowel te Waddinxveen als te Boskoop, op zo kort mogelijke termijn door zwaar dere worden vervangen. Tevens wordt onderzocht, of de evenaar- constructies verbeterd kunnen wor den. Bij Gouwesluis is een iets an dere, zwaardere constructie aanwe zig. Nagegaan wordt of ook hier nog een nadere voorziening nodig is.” “Er moet op gerekend worden, dat het landverkeer, over de brugverbin- ding, indien de bij voorrang bedon gen leveranties tijdig afkomen, onge veer twee maanden verbroken zal zijn. Er is een pont ingezet. Hierdoor is bereikt, dat het scheepvaartver keer onbelemmerd door kan gaan, terwijl het vervoer van voetgangers en wielrijders zo goed mogelijk is ver zekerd. Het normale autoverkeer moet naar gelang van herkomst en bestemming omrijden over de brug te Boskoop, over de rijksweg of over de Julianasluis bij Gouda.” In ’64 was hefbrug drie maanden buiten gebruik I Het Weekblad voor Waddinxveen twintig jaar geleden over de gerepa reerde hefbrug: “Honderden Wad dinxveners zullen een zucht van ver lichting slaken, nu het overvaren met de pont weer tot het verleden zal gaan behoren. Voor vele bedrijven, die dagelijks aan de andere kant van de hefbrug moesten zijn, betekent het herstel van de brug een aanzien lijke besparing van auto-kilometers. Voor die leveranciers, die inderdaad dagelijks naar de andere kant moes ten, heeft het omrijden via Boskoop in die periode twaalfhonderd extra kilometers alsmede tenminste een kleine veertig uren tijdsverlies gekost, in geld omgerekend toch altijd nog een schadepost van verscheidene hon derden guldens.” Het op woensdagmorgen 23 septem ber 1964, vlak voor het ochtend spitsuur, neerstorten van het beton nen contragewicht van de Waddinx veense hefbrug was een dramatisch gebeuren. Was er voor de scheep vaart een zeer geringe belemmering, voor de voetgangers en (brom)fiet- sers brak een lange periode aan waar in met een pontje heen en weer ge varen moest worden tussen oost en west Waddinxveen. Het Weekblad voor Waddinxveen meldde een week na het hefbrug- ongeval: “De scheepvaart kan thans zonder ongeduldig toeteren de brug passeren, tot ongelimiteerde hoogte. Voor het gemotoriseerde wegenver- keer is het wegvallen van de hefbrug een ernstige handicap en het is te ho pen dat spoedig het wegverkeer over een veilige, gereviseerde brug kan worden hervat.” “Vele automobilisten hadden vorige week noch van de Goudse kant noch van de Boskoopse kant, enige aandui ding van de wegstremming over de Gouwe kunnen vinden en kwamen pas bij de weggenomen brug tot die onaangename verrassing. Hier had toch een duidelijke aanwijzing veel oponthoud kunnen voorkomen.” “De bewering, dat de kans op een ernstig persoonlijk ongeluk slechts gering zou zijn geweest, daar het neerstorten van het contra-gewicht alleen mogelijk was bij het in bewe ging zijn van de brug, terwijl de af sluitbomen dus gesloten zijn, is wel erg simpel, maar wel voor tegen spraak vatbaar. Immers, wanneer het brugongeval wat later op de dag was gebeurd, zou de schooljeugd, als naar gewoonte, die afsluitbomen als speel tuig hebben benut mét alle gevaren daaraan verbonden. Al deze omstan digheden in aanmerking genomen kan dus worden gezegd, dat Wad dinxveen voor een nog grotere ramp bewaard is gebleven.” Maar wat was er nu twintig jaar ge leden precies gebeurd? Dat wilde het toenmalige PvdA-provinciale staten lid drs. J. Borgman - thans lid van het college van Gedeputeerde Staten - ook weten want commissaris der Ko ningin mr. J. Klaassesz kreeg vier schriftelijke vragen voorgelegd over het neerstorten van het contrage wicht, de onderhoudsbeurten, de soortgelijke gevaren voor de hef- bruggen in Boskoop en in Alphen aan den Rijn en de te nemen tijdelijke maatregelen voor het langzaam ver keer. Volgens het provinciaal bestuur, dat in een paar dagen met het antwoord kwam, is het contragewicht van de Waddinxveense hefbrug destijds neer gestort door het breken van één van de vier oogstangen in de evenaar- constructies, waarmede het contra gewicht aan. hangkabels was beves tigd. Dit is het gevolg geweest van een samenloop van factoren. In de eerste plaats werd, inmiddels 48 jaar geleden, een constructie gekozen - in het licht der toenmalige inzich ten verantwoord - waarbij relatief hoge belastingsmomenten en daar door materiaalspanningen in één on derdeel optreden. Naar bleek was de kwaliteit van het materiaal, waaruit dit onderdeel in 1936 werd vervaar digd, niet zodanig als bij de bereke ningen, waar de ontwerper van uit ging, werd verondersteld. “Niet uitgesloten is, dat materiaal- moeheid, als nevenkomend veroorza kend element, in aanmerking komt. Een en ander zal in opdracht van het provinciaal bestuur door een tech nisch wetenschappelijke instantie worden onderzocht, nadat het onder deel in kwestie uit de brug in Bos koop is gesloopt. Tussentijds volle dig onderzoek is door de plaats waar het onderdeel is gemonteerd, niet wel mogelijk. Het afgebroken onderdeel van de Waddinxveense brug zal zo spoedig mogelijk bij een laboratorium voor onderzoek worden ingeleverd,” beloofde de provincie in 1964. Meegedeeld werd nog dat alle kabels en de bevestigingsconstrueties ten minste twee maal per jaar ter plaatse worden gecontroleerd. “De desbe- I ■-> ynugBii I"!!«jj»3!»1i r l 1

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1984 | | pagina 5