Acht W’veense Watersnoodramp ’53 zorgde hier voor hogere waterstand de Deltawerken I AA' ■safes® bedrijven erbij Juli-cijfers Goudse Kamer Balans Turks Muskusratten Ebro BV Ministerie Met W’veense bus naar nieuw ministerie Lundby BV vestigt zich in W’veen ■ONROEREND GOED ENB HYPOTHEEK INFORMATIE Boek ”De Deltawerken” schrijft erover (2) gevangen oponthoud in Gouwe-aquaduct Sterke stijging half jaarwinst bij NV Mulder P.J.F. van Schie ’’goed bestuurder" bekijkt zelf grootte van Ligthartschool H H II l wwi ÖS'Li WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 15 AUGUSTUS 1984 Deze gedenksteen aan de Nieuwe Veerstal in Gouda herinnert aan de hoogte van het water tijdens de watersnood- Waddinxveen gelegen. (Foto: Sjaak Noteboom). District WADDINXVEEN fa f 5 A Annuïteitenhypotheek Onroerend goed informatie TECHNIEK, POLITIEK, ACHTERGRONDEN f 9 De omslag van het unieke boek "De Deltawerken’’. 4 .7C, F ramp in 1953. Deze plek is ongeveer 10 kilometer van 'll Fragment Nederlandse Vereniging van Makelaars in onroerende goederen NVM Eilanden tSj w Slechts tien kilometer van Waddinxveen van daan waren de gevolgen van de Zeeuwse watersnoodramp in 1953 te zien. Aan de Nieuwe Veerstal in Gouda herinnert nog altijd een steen in een muurtje aan de hoogte van het water, dat in de nacht van 31 januari op 1 februari 1953 zou zorgen voor in totaal 1.835 doden. Grote delen van zuidwest Nederland waren toen al onder water gelopen. En het had maar een haar gescheeld of daar van was ook hier m de buurt sprake geweest. ,^3 P. F. J. VAN SCHIE (CDA) Uit de steden Foto’s G 1 F F y'*' op Texel was 'i Prijsontwikkeling bestaande woningen. j 90 81 83 N3 WADDINXVEEN - Het faillissement van Ebro BV. Waddinxveen, met als vestigingsplaats Aalsmeer, is opgehe ven wegens gebrek aan baten, zo meldt het handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Mid den-Holland. We stoppen op de onverlichte vluchtstrook, ter hoogte van Gou da. Moeder Mucefer lapt haar zoon weer wat op met een natte doek en een plens Spawater uit een plastic fles. Gelukkig voor het joch en voor ons hoeft Hakan niet hele maal mee Turkije. Met zijn moeder en en zijn broertje Sammas-Kaan brengt hij dit jaar de zomervakantie door in Dusseldorf, bij zijn andere opa en oma. Zijn va der, Abdurahman, gaat door naar Turkije. Hij moet wel, want hij is de enige chauffeur in het gezin Bay- rakdar. Na tien minuten trekt het Nederlands-Turkse konvooi weer verder. Dat het Weekblad voor Waddinx veen van deze Turkse monsterrit melding maakt, komt omdat Het Vrije Volk het reisverslag begint met de volgende - zich in het Gou- we-aquaduct - afspelende gebeur tenis. De vier dagen durende reis is dan nog maar net begonnen. HVV-verslaggever René Sauveur: Schrikaanjagend fel lichter plotse ling drie paar alarmlampen op van twee hoogbeladen Voikswagen- bussen en een Renault 9, nabij het Gouwe-aquaduct van de Gouwe. We hebben pas 20 kilometer onder de wielen door van een ruim 3000 kilometer lange monsterrit, die voert van Rotterdam naar Bursa in Turkije, als het eerste van een serie tijdverslindende incidenten zich voordoet. Eén van onze jongste passagiers, de 6-jarige Hakan is misselijk ge worden. Hij braakt een golf van lauwe melk en vette, in olijfolie ge bakken aubergines en paprika's over zijn kleren. Zijn neefje Ercan, naast hem op de achterbank, vouwt zijn handen snel tot een kommetje en probeert daarmee de vervuiling van onze tijdelijke huiskamer zoveel moge lijk te beperken. Het lukt maar ten dele. Met gemeentegarantie De meeste mutaties kwamen in juli voor in de branches: exploitatie van en han del in onroerend goed en zakelijke dienstverlening (reclameburo's. advies- buro’s, ingenieursburo’s etc.). Deze sectoren werden gevolgd door de bran ches detailhandel en groothandel, wel- Overigens is het aantal arbeidsplaatsen in het bedrijfsleven in Midden-Holland, volgens de mutaties in het handelsregis ter (in- en uitschrijvingen), vrijwel ge lijk gebleven. Er werden 96 nieuwe be drijven ingeschreven, terwijl er 60 be drijven verdwenen. Per saldo nam het aantal ingeschreven bedrijven in het handelsregister aldus toe met 36. Voor de werkgelegenheid had dit geen grote gevolgen, er gingen circa 9 arbeidsplaat sen verloren. ;.V' ■'‘r. 1979 187 300 9,23 8.7 9,23 8.7 9,23 8,7 9,27 8,7 9.34 8.9 9.34 8.7 9.41 8.8 9,45 8.9 9,45 8.9 9,47 8.9 9.55 8,9 9,66 9,0 9.76 9,0 9.84 9,1 9,99 9.1 1980 171 100 MA MA MV MA MA MA MA 1981 153 500 1982 138 100 9,45 8.9 9,45 8.9 9,49 8,9 9,52 8,9 9,55 9,0 9,55 9,1 9.66 9,1 9.66 9.1 9.66 9,1 9,66 9,1 9,77 9,1 9.98 9.2 10,06 9,3 10,10 9:2 1983 142 100 MA MV MA MA MA MA MA Geldverstrekker Zwolsche Alg. RPS Nutssp. 's-Grav. Mees Hope Bonds.Mri /N /O Ned 9,45 8,9 Rabo Hypoth. Ennia Hypoth. Ver. Spaarbank Direktbank Nat. Ned. 'Optie' NMB AMRO Landbouwb. (CL) ABN (ABHK) Tiel Utrecht Bouwfonds N.G. W.U.H. AMEV FGH - ■.vrrrr.- i Reeuwijk ontving per saldo de meeste nieuwe bedrijven (9), Waddinxveen en Gouda volgden met respectievelijk 8 en 6 nieuwe bedrijven, óouderak. Haas trecht en Nieuwerkerk aan den IJssel hadden te maken met een vertrekover- schot: er verdwenen meer bedrijven dan erbij kwamen. In de gemeente Vlist, waar zich in het eerste halfjaar 1984 geen mutaties voordedenvestigde zich in juli één nieuw bedrijf. In het eerste halfjaar 1984 kwamen de meeste nieuwe vestigingen van elders uit de steden Rotterdam. Den Haag en Utrecht. Deze tendens zette zich in juli voort. Net als in het eerste halfjaar 1984 vertrokken in juli de meeste bedrijven uit het district Rotterdam. WADDINXVEEN/DEN HAAG - In het tweede kwartaal van dit jaar zijn in Waddinxveen twee muskusratten ge vangen. Dat blijkt uit een overzicht van de muskusratvangsteii per gemeente in de provincie Zuid-Holland. In deze pro vincie werden er van april tot en met ju ni in totaal 4.729 stuks (tweede kwartaal 1983 welgeteld 4.826 stuks muskusrat ten gevangen. met vijf jaar vaste rente Zonder gemeentegarantie JD 8,84 8.2 9,15 8,7 9,17 8,7 9,17 8.7 Maar de ramp begon pas ’s nachts. Om twee uur, nog een paar uur voor de verwachte hoogste waterstand, be gonnen overal in zuid-west Nederland de noodklokken te luiden. Om drie uur sloeg de zee al op vele plaatsen in manshoge vloedgolven over de dij ken. De golven sleurden alles mee wat ze op hun weg vonden, ramden boerderijen, overstroomden het land. Honderden mensen vluchtten op de daken van hun huizen en in bomen in de hoop dat die nog staande zouden kunnen blijven. Tegelijkertijd gingen de dijken op steeds meer plaatsen als maar erger kapot. Zondagmorgen om half vijf kwamen de eerste alarmberichten van de te 7 lex, en direct werden grootscheepse hulpacties begonnen. Alle militairen werden gemobiliseerd, tientallen vrijwilligers boden hun diensten aan. Maar hoe snel men ook handelde, de hulp bleef een race tegen de klok: steeds meer mensen bezweken van de kou, of verdwenen met de instor tende daken van hun huizen in de diepte. Met lede ogen moesten schip pers met afgeladen boten, en heli- copterpiloten met al meer dan het maximum aantal toegestane passa giers aan boord, hulp weigeren aan drenkelingen. Voor al die helpers was de verschrikking groot, maar de om vang van de ramp konden zij slechts vermoeden. WADDINXVEEN In het handelsre gister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden-Holland is nieuw ingeschreven Lundby Nederland BV. Waddinxveen. Omschrijving be drijf: het (doen) financieren, ook mid dels het stellen van zekerheden, van an dere vennootschappen en ondernemin gen enz. Het maatschappelijk kapitaal van het nieuwe bedrijf bedraagt 200.000,-. waarvan geplaatst/gestort 40.000- Het in Waddinxveen zetelende Lundby Nederland BV wordt geleid door B. Thomson uit het Westduitse Hohen westedt. De naam Lundby stond voor het éérst in het Weekblad voor Wad dinxveen van 21 maart van dit jaar toen al kon worden gemeld dat het Zweedse bedrijf, dat poppenhuizen met bijbeho rend interieur maakt, naar de Mercuri- usweg zou komen, en waarbij betrok ken waren geraakt de Waddinxveners W.A. en P.G. Sliedrecht. oud-directeu- ren van de eerder dit jaar failliet gegane fabriek van houten speelgoed Slie drecht BV aan de St. Victorstraat. WADDINXVEEN/ROTTER- DAM - "Afzien troef bij barre tocht richting Turkije” was een pa ginagroot artikel in het zaterdagse Rotterdamse avondblad Het Vrije Volk, dat een Turkse familie van veertien mensen volgt op weg naar de grote stad Bursa, zo’n 300 kilo meter voorbij Istanboel, gelegen in Aziatisch Turkije, aan de Zee van Marmora. Ze rijden in drie auto's: een blauwe VW-bus uit 1976, een groene VW- bus uit 1978 en een Renault 9. Een dergelijke vakantietocht - die niet zonder gevaren is - wordt jaarlijks door heel veel in ons land wonende en werkende buitenlanders ge maakt. Een fragment uit het boek “De Del tawerken”, dat ruim 150 illustraties bevat, waarvan 8 in kleur: In de nacht van 31 februari 1953 braken de dijken. Plotseling was hij daar, de superstormvloed waarvoor mensen als Van Veen al sinds 1938 vreesden. Niet helemaal onaangekondigd. De storm was op de 29e januari ont staan, als een kleine depressie ten westen van Schotland. De dagen daarna groeide hij alsmaar in sterkte aan, om op zondag de 31e te veran deren in een ware orkaan die op de volle lengte van de Noodzeekust beukte. Die zaterdagmiddag, net na volle maan, stond het water bij vloed veel hoger dan gewoonlijk. Veront rustender werd het kort daarop: het waterpeil zakte nauwelijks bij eb, en er werden standen gemeten van zo’n 2,5 tot 3 meter hoger dan normaal, 's Avonds begon een noodtoestand te dreigen. Vanaf zes uur vielen de eer ste loodsdiensten uit, een vijfender- tigtal schepen raakte in nood of sloeg op het strand. De duinen begonnen ernstig af te slaan, en de KNMI had al om 17.15 uur een waarschuwings- telegram gestuurd naar alle instan ties die bij dijkbewaking betrokken waren. Overal was een dijkwacht in gesteld, en liepen mannen met be zorgde gezichten langs de randen van de kokende zee. Jaar Absoluut Index 1980=100 109100 April 1984 t/m juni 1984 141.000,—. De prijs ontwikkeling heeft betrekking op de gemiddelde verkoopprijzen van bestaande woningen Per woningtype en per regio kan de ontwikkeling anders zijn De prijs over de periode april t/m juni ligt 3% onder het niveau van dezelfde periode in 1983 Extreme veranderingen m prijsontwikkelingen worden met verwacht WADDINXVEEN/BOSKOOP - NV Mulder’s Fabriek van Rollend Materie el in Boskoop, waar ook tientallen Waddinxveners werken, boekte in de eerste helft van dit jaar 748.000,- winst. Dat is ongeveer evenveel als in 1983 over het hele jaar. Het bedrijf wil de nominale waarde van haar aandelen van thans 1000 terug brengen naar 20. Mulder verwacht dat de omzet over 1984 met 20 procent zal stijgen, vergeleken met de 17,9 nail- joen over 1983. Als ook de winst zal stij gen boven die van 1983, zal weer divi dend uitbetaald worden. Het laatste di vidend (in 1972) bedroeg vijf procent uit de agio-reserve. Bij de nieuwe inschrijvingen gaat het voornamelijk om kleinere bedrijven (tussen 1 en 19 werkzame personen), hetgeen ook geldt voor de opheffingen, faillissementen en vertrokken bedrij ven. Per saldo is het resultaat hiervan positief (36). "Kennelijk is er veel ani mo om een nieuw' bedrijf te starten”, al dus de Kamer van Koophandel. Het district Midden-Holland omvat de gemeenten: Ammerstol, Bergambacht, Berkenwoude, Bleiswijk, Bodegraven, Boskoop, Driebruggen, Gouda, Gou- derak. Haastrecht, Lekkerkerk, Moer- kapelle, Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel, Ouderkerk aan den IJssel. Reeuwijk, Schoonhoven, Stolwijk, Vlist, Waddinxveen. Woercjen en Ze venhuizen. Volgens de Wet Handelsregister zijn in geschreven: alle ondernemingen, die in Nederland zijn gevestigd, een filiaal of bijkantoor hebben, dan wel vertegen woordigd worden door een handelsa gent. die gemachtigd is tot het sluiten van overeenkomsten dan wel behoren aan een in Nederland gevestigde recht spersoon of vennootschap. De inschrij vingen moeten plaats vinden bij iedere Kamer in welker gebied de onderne ming gevestigd is. Niet ingeschreven zijn die ondernemin gen welke aan een publiekrechtelijk li- •chaam behoren, dlc waarin uitsluitend landbouw of visserij door een natuurlijk persoon als enig eigenaar wordt bedre ven en ten slotte die waarin uitsluitend straathandel in de vorm van venten wordt uitgeoefend door de ondernemer of leden van zijn gezin. Ook uitgezon derd zijn de vrije beroefsbeoefenaren. voorzover niet in de vorm van een rechtspersoon georganiseerd. De ramp had zich niet beperkt tot Zeeland en de Zuidhollandse eilan den. Ook Rotterdam-Zuid had blank gestaan, ook de Alblassenvaard en de Biesbosch waren ondergelopen, zelfs Direct kwam de opvang op gang van de tienduizenden die hun have en goed, en vaak veel dierbaren hadden verloren. Ze werden gehuisvest in grote hallen en kazernes, in gestich ten en ontruimde gebouwen. In de Ahoy-hallen van Rotterdam alleen al konden er duizenden terecht, en al vlug stroomden velen door naar de gastgezinnen. Voor de meesten zou het maanden duren voor ze de erg ste slagen te boven waren. Sommigen waren voorgoed ontroostbaar, en ko zen alsnog de dood. WADDINXVEEN/ZOETERMEER Waddinxveners kunnen met de bus van Westnederland naar het nieuwe ge bouw van het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen aan de Europaweg 4, zo blijkt uit de verhuizingsberichten van dit door de Gouwenaar drs. W.J. Deetman geleide departement. Het is lijn 176 - Waddinxveen-Moerka- pelle-Zevenhuizen-Zoetermeer-Cen- trum-West die voor de verbinding zorg draagt. Van het NS-station Zoeter- meer-Centrum-West is het ongeveer 5 minuten lopen naar het O. en W. ge bouw. Het ministerie van Onderwijs en We tenschappen verhuist tussen nu en No vember 1984. In Zoetermeer is het de partement telefonisch bereikbaar onder nummer 079-531911. Het postadres luidt: Postbus 25000, 2700 LZ Zoeter meer. Omdat tijdens de verhuizing be windslieden, ambtelijke top en directies enkele dagen niet of moeilijk bereik baar zijn, heeft de directie-voorlichting een schema opgesteld van verhuisdata. op Texel was een dijk gebroken, en op al die plaatsen waren doden te be treuren. Toch kon men met opluch ting constateren dat een aantal an dere kritieke zeeweringen het niet had begeven; anders was de ramp nog veel groter geweest. Zo hield de Hondsbosse Zeewering bij Petten zich goed: de kop van Noord-Holland is daardoor droog gebleven. En ook de zeewering te ’s Gravenzande hield grotendeels stand: de bres werd geen doorbraak waardoor het hele West land tussen Den Haag, Delft en Rot terdam onder water zou hebben ge staan. Ook de Schielandse Hoge Zee dijk kon nog worden gered: hierin was bij Ouderkerk aan de IJssel al een bres geslagen, die echter op het laatste nippertje door een binnen-' vaartschip werd dichtgevaren. Was dit mislukt, dan was vrijwel de hele Randstand ondergelopen, met ten minste voor de bewoners van de Alexanderpolder nauwelijks overle vingskansen: de grond ligt hier op 6 meter beneden NAP. 0) A4 O 9.20 8.4 9,38 8,9 9,38 8.9 9,41 8,8 Andere vormen Bouwf. Rentekeuze 8,36 7,9 W.U.H. Interim Hyp. 8,43 ~T8 AMRO Vrije Hyp 8,46 7.9 Nutssp Ideaal Hyp 9,27 8,7 Bouwf. Rente Rust 9,77 9,1 RABO Rente Stabiel 9,88 9,2 ABN plus Hypoth 9,99 9,3 WADDINXVEEN - In het boek "De Deltawerken” wordt weergegeven dat het Centraal Bureau voor de Statistiek van de watersnoodramp in 1953 later deze balans opmaakte: 1835 mensen verloren het leven, 72.000 mensen moesten worden geëvacueerd. 47.000 stuks vee, en 140.000 stuks pluimvee kwamen om in het water. 3000 wonin gen en 300 boerderijen werden ver nield, meer dan 40.000 woningen en 3000 boerderijen beschadigd. De totale materiële schade werd geschat op ruim anderhalf miljard gulden, waarva’n het Rijk en het Nationaal Rampenfonds ruim 1.100 miljoen zich namen. Het officiële verslag over de stormvloed maakte later de details bekend: er wa ren ongeveer 100 stroomgaten ontstaan (gaten die zo groot zijn dat eb en vloed er vrij spel dóór hebben), waarvan 67 groteDaarnaast waren er nog eens zo'n 500 bressen in dijken geslagen en was ruim 800 kilometer dijk beschadigd; al leen al in zuidwest Nederland van de ruim 1000 kilometer «dijk de helft. 200.000 hectare land stond onder water, waarvan 185.000 hectare in zuidwest Nederland. Dat blijkt uit het door Hilde de Haan en Ids Haagsma geschreven boek “De Deltawerken, techniek, politiek, ach tergronden”, dat dezer dagen is uit gegeven door uitgeverij Waltman in Delft. In dit 136 pagina’s tellende boek, dat f. 27,50 kost, zijn voor het eerst alle aspecten van de Deltawer ken samengevat. Dertig jaar geleden vond iedereen in ons land dat een dergelijke watersnoodramp voor eens en altijd moest worden voorkomen. Gestart werd toen met een kostbaar, zeer langdurig project om Nederland nog beter tegen de zee te bescher men: het Deltaplan. “In de nacht van 31 januari op 1 fe bruari 1953 kroop e.en kudde olifan ten door het oog van de naald.” Zo typeerde Johan van Veen - de gees- te lijke vader van het Deltaplan - de situatie, zo haalt het boek “De Del tawerken” aan, langs de Hollandse IJssel. Deze rivierarm staat, via de Nieuwe Waterweg, in open verbin ding met de Noordzee, en kent een getijverschil dat zelfs in Gouda nog 1,70 meter bedraagt. De dijken langs de rivierarm waren in 1953 van slechte kwaliteit, en de toestand was tijdens de watersnoodramp inderdaad kritiek. Had niet die ene schipper zijn boot in de bres in de Schielandse Ho ge Zeedijk gevaren, en hadden niet tientallen anderen klaar gestaan om elders zwakke plekken te versterken, dan was de hele Randstad onderge lopen. Geen wonder dus dat het allereerste advies van de Deltacommissie een verbetering betrof van deze situatie. In principe waren daartoe twee mo gelijkheden: het sterk verhogen van alle dijken langs de Hollandse IJssel, of het afsluiten van deze rivierarm. De eerste mogelijkheid werd verwor pen: de bodem was ter plekke zo zwak dat de verhoogde dijken er met hun zwaardere massa zouden wegzakken. Afsluiten van de Nieuwe Waterweg was niet haalbaar gezien de belangen van de Rotterdamse Ha ven, en ook permanente afsluiting van de Hollandse IJssel was onge wenst: de rioolafvoer vanuit Gouda zou dan in het gedrang komen, het scheepvaartverkeer (middenjaren vijftig zo’n 7,5 miljoen ton vracht per jaar) zou worden belemmerd en de getijdebeweging in de Hollandse IJssel was van belang voor het te gengaan van de verzilting. Besloten werd daarom tot het bou wen van een dubbele beweegbare stormvloedkering in Krimpen aan de IJssel die bij dreigend hoogwater kan worden gesloten. Daarnaast werd een schutsluis gebouwd die ook bij geslo ten kering het scheepvaartverkeer doorgang kan verlenen. Vervolgens kon een verkeersbrug over de IJssel worden gerealiseerd die ter hoogte van de schutsluis beweegbaar is. De eerste stormvloedkering, de schut sluis en de brug kwamen in 1958 ge reed; de tweede kering pas in 1976. De tweede is in enkele opzichten be ter dan de eerste. Zo heeft hij een sterker aandrijfmechanisme voor zijn schuif, waardoor hij - anders dan de eerste kering - ook bij sterke stro ming is te sluiten. WADDINXVEEN/GOUA - Na een winter en een zomer staat de Waddinx- veense CDA-wethouder P.F.J. van Schie een nieuw seizoen te wachten als lid van het dagelijks bestuur van het in- tergemeentelij k samenwerkingsorgaan Midden-Holland. De christen-demo- craat blijkt, zo laten de notulen van de vergadering van destijds zijn, met veel kracht voor deze functie te zijn voorge dragen. Dat gebeurde door de CD A’er G.M.M. Hendriks. De vraag waarom het CDA in de regio de Waddinxveense wethou der als lid van het dagelijks bestuur van Midden-Holland naar voren had ge-1 schoven op deze wijze. ”De heer Van Schie is een goed be stuurder. Dat is ook wel gebleken toen het CDA de heer Van Schie mee heeft laten strijden om het voorzitterschap van Midden-Holland. Uit het overleg met de andere groeperingen in dit alge meen bestuur is gebleken dat de heer Van Schie ook voor hen een acceptabe le kandidaat zou zijn. De CDA-groepe- ring was zich er zeer wel van bewust dat het hiermee aan een van de uitgangs punten, nl. de regionale spreiding, enigszins geweld zou doen. Een plaats die nu bezet wordt door iemand uit de Krimpenerwaard zal nu bezet gaan wor den door iemand van buiten de Krimpe nerwaard. Gelet op het belang van Mid den-Holland en vanwege het feit dat het eens afgelopen moetzijn met het praten over vervangingen van DB-leden lijkt het spreker toch goed om door te zet ten.” ,/érv,' WADDINXVEEN - Het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen bekijkt zelf hoe groot de in de nieu we wijk Zuidplas te bouwen open bare Jan Ligthartschool/’t Hazeveld zal worden. De bedoeling is nog steeds om dit nieuwe schoolcomplex in augustus 1985 in gebruik te ne men. Wellicht zal er gefaseerd en ge stapeld gebouwd moeten gaan wor den, omdat op hetzelfde terrein ook de nieuwbouw voor de hervorm de Rehobothschool/De Morgenster staat gepland. Die mededelingen over de verplaat sing van beide, nu nog aan de Kerk straat en de Onderweg staande, scho len werden gedaan door wethouder mevrouw L.M. Oosterbroek-Waag- meester (VVD) in de raadscommissie voor onderwijszaken. Over de scho- lennieuwbouw is de liberale vorige maand op het ministerie wezen praten. Inmiddels heeft het Waddinxveense gemeentebestuur al meegedeeld dat |||jj maandag 27 augustus in de kantine jajjpg van de voetbalvereniging Waddinx- fi veen in het sportpark “De Sniep” ge- start kan worden met een tweede groep kleuters van de kleuterschool ’t Hazeveld. Deze dependance - waar- voor de kosten zo beperkt mogelijk zijn gehouden - wordt geleid door mevrouw A. Meter, nu nog verbon den aan de kleuterschool Mr. A. de Roos. In het gesprek dat de VVD-wethou- der op het departement van Onder wijs en Wetenschappen heeft gehad zijn ook de integratieplannen bespro ken voor de protestants-christelijke Groen van Prinstererschool/De Dui ventil aan de Tollenslaan/Staringlaan en de openbare Theo Thijssenschool/ Pinkeltje aan de Kerkweg-Oost/Van Mecklenburg Schwerinlaan. c m j I h 1 MV MA MA MA MA MA MA MA MA MA MA MA MA MA MA MA MA MV MA MV WADDINXVEEN/GOUDA - Blijkens een opgave van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden-Holland hebben zich in juli in Waddinxveen 9 nieuwe bedrijven gevestigd. Daarvan zijn er 6 nieuw gekomen en 3 van buiten het gebied van de Goudse Kamer. Ornaat zich één Waddinxveens bedrijf heeft opgeheven b draagt het saldo nieuwe ondernemingen 8. ke weer een grote toe- en afname laten zien. Er verdwenen meer winkels dan erbij kwamen, terwijl dit in de sectoren groothandel, onroerend goed en zake lijke dienstverlening juist andersom was. Ook in de sector hulpbedrij ven van het vervoer, waar zich over het alge meen weinig mutaties voordoen, ont stond een negatief saldo. In het boek “De Deltawerken” be schrijven de publicisten Hilde de Haan en Ids Haagsma de Deltawerken - met al zijn stormvloedkeringen, dammen, sluizen en verhoogde dijken - in een breed kader. Natuurlijk wordt de voorgeschiedenis beschre ven, met de plannen die vroeger al zijn gemaakt om zuidwest Nederland te beschermen. De Watersnoodramp van 1953. De ontstaansgeschiedenis van het Deltaplan. “N 4- Ook worden alle projecten uitge breid beschreven. Maar daarnaast wordt uitgebreid ingegaan op de maatschappelijke en politieke achter gronden. Met een beschrijving van de beleidsfouten, het politieke spel dat is gespeeld om het milieu in de Oos- terschelde. De politieke pressies, het gegoochel met miljoenen guldens. Voor het eerst zijn al die aspecten rond de Deltawerken compact in een boek verwerkt. Geldverstrekker Zwolsche Alg Utrecht RPS Nutssp s-Grav. Bonds Mid -N /o Ned 9,23 8,7 Ennia Hypoth Rabo Hypoth. Nat Ned Optie Ver. Spaarbank NMB Direktbank Mees Hope Landbouwb. (CL) ABN (ABHK) AMRÖ Bouwfonds N G. Woonfonds Holl. W.U.H. AMEV FGH Andere vormen AMRO Vrije Hyp. 8,24 7,7 Bouwf. Rentekeuze 8,36 7,9 W.U.H. Interim Hyp. 8,43 7,8 Nutssp Ideaal Hyp. 9,06 8,5 Bouwf. Rente Rust /9,23 8,9 RABO Rente Stabiel 9,66 9,0 ABN plus Hypoth. 9,77 9.1 Betaalwijze: M V maand vooraf MA maand achteraf KV kwartaal vooraf KA kwartaal achtera! HA halfjaar achteraf Peildatum: 30 juh 1984 Bovengenoemde rentetarieven vormen een onderdeel van het zogenaamde NVM- Stappenplan Bij de berekening van de werkelijke rente wordt rekening gehouden met o a de bijkomende kosten (afsluitprovisie). moment van afboeking van de aflossing, betalings termijnen en de spaarvergoeding over in depot gestorte bedragen ter betaling van rente en aflossing With English Summary I Mil Zusammenfassung K <D Q) N MV MA MA MA MA MA MA KA MA MA MA MA MA MA MA MV MA MV

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1984 | | pagina 7