Acht W’veense
Watersnoodramp ’53 zorgde
hier voor hogere waterstand
de Deltawerken
I
AA'
■safes®
bedrijven erbij
Juli-cijfers Goudse Kamer
Balans
Turks
Muskusratten
Ebro BV
Ministerie
Met W’veense
bus naar nieuw
ministerie
Lundby BV
vestigt zich
in W’veen
■ONROEREND GOED ENB
HYPOTHEEK INFORMATIE
Boek ”De Deltawerken” schrijft erover
(2) gevangen
oponthoud in
Gouwe-aquaduct
Sterke stijging
half jaarwinst
bij NV Mulder
P.J.F. van Schie
’’goed bestuurder"
bekijkt zelf
grootte van
Ligthartschool
H
H II
l
wwi
ÖS'Li
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 15 AUGUSTUS 1984
Deze gedenksteen aan de Nieuwe Veerstal in Gouda herinnert aan de hoogte van het water tijdens de watersnood-
Waddinxveen gelegen. (Foto: Sjaak Noteboom).
District
WADDINXVEEN
fa
f
5
A
Annuïteitenhypotheek
Onroerend goed informatie
TECHNIEK, POLITIEK, ACHTERGRONDEN
f
9
De omslag van het unieke boek "De Deltawerken’’.
4
.7C, F
ramp in 1953. Deze plek is ongeveer 10 kilometer van
'll
Fragment
Nederlandse Vereniging van Makelaars
in onroerende goederen NVM
Eilanden
tSj
w
Slechts tien kilometer van Waddinxveen van
daan waren de gevolgen van de Zeeuwse watersnoodramp in 1953
te zien. Aan de Nieuwe Veerstal in Gouda herinnert nog altijd een
steen in een muurtje aan de hoogte van het water, dat in de nacht
van 31 januari op 1 februari 1953 zou zorgen voor in totaal
1.835 doden. Grote delen van zuidwest Nederland waren toen al
onder water gelopen. En het had maar een haar gescheeld of daar
van was ook hier m de buurt sprake geweest.
,^3
P. F. J. VAN SCHIE
(CDA)
Uit de steden
Foto’s
G
1
F
F y'*'
op Texel was
'i
Prijsontwikkeling bestaande woningen.
j
90
81
83
N3
WADDINXVEEN - Het faillissement
van Ebro BV. Waddinxveen, met als
vestigingsplaats Aalsmeer, is opgehe
ven wegens gebrek aan baten, zo meldt
het handelsregister van de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor Mid
den-Holland.
We stoppen op de onverlichte
vluchtstrook, ter hoogte van Gou
da. Moeder Mucefer lapt haar zoon
weer wat op met een natte doek en
een plens Spawater uit een plastic
fles. Gelukkig voor het joch en
voor ons hoeft Hakan niet hele
maal mee Turkije.
Met zijn moeder en en zijn broertje
Sammas-Kaan brengt hij dit jaar de
zomervakantie door in Dusseldorf,
bij zijn andere opa en oma. Zijn va
der, Abdurahman, gaat door naar
Turkije. Hij moet wel, want hij is
de enige chauffeur in het gezin Bay-
rakdar. Na tien minuten trekt het
Nederlands-Turkse konvooi weer
verder.
Dat het Weekblad voor Waddinx
veen van deze Turkse monsterrit
melding maakt, komt omdat Het
Vrije Volk het reisverslag begint
met de volgende - zich in het Gou-
we-aquaduct - afspelende gebeur
tenis. De vier dagen durende reis is
dan nog maar net begonnen.
HVV-verslaggever René Sauveur:
Schrikaanjagend fel lichter plotse
ling drie paar alarmlampen op van
twee hoogbeladen Voikswagen-
bussen en een Renault 9, nabij het
Gouwe-aquaduct van de Gouwe.
We hebben pas 20 kilometer onder
de wielen door van een ruim 3000
kilometer lange monsterrit, die
voert van Rotterdam naar Bursa in
Turkije, als het eerste van een serie
tijdverslindende incidenten zich
voordoet.
Eén van onze jongste passagiers,
de 6-jarige Hakan is misselijk ge
worden. Hij braakt een golf van
lauwe melk en vette, in olijfolie ge
bakken aubergines en paprika's
over zijn kleren.
Zijn neefje Ercan, naast hem op de
achterbank, vouwt zijn handen snel
tot een kommetje en probeert
daarmee de vervuiling van onze
tijdelijke huiskamer zoveel moge
lijk te beperken. Het lukt maar ten
dele.
Met
gemeentegarantie
De meeste mutaties kwamen in juli voor
in de branches: exploitatie van en han
del in onroerend goed en zakelijke
dienstverlening (reclameburo's. advies-
buro’s, ingenieursburo’s etc.). Deze
sectoren werden gevolgd door de bran
ches detailhandel en groothandel, wel-
Overigens is het aantal arbeidsplaatsen
in het bedrijfsleven in Midden-Holland,
volgens de mutaties in het handelsregis
ter (in- en uitschrijvingen), vrijwel ge
lijk gebleven. Er werden 96 nieuwe be
drijven ingeschreven, terwijl er 60 be
drijven verdwenen. Per saldo nam het
aantal ingeschreven bedrijven in het
handelsregister aldus toe met 36. Voor
de werkgelegenheid had dit geen grote
gevolgen, er gingen circa 9 arbeidsplaat
sen verloren.
;.V'
■'‘r.
1979
187 300
9,23 8.7
9,23 8.7
9,23 8,7
9,27 8,7
9.34 8.9
9.34 8.7
9.41 8.8
9,45 8.9
9,45 8.9
9,47 8.9
9.55 8,9
9,66 9,0
9.76 9,0
9.84 9,1
9,99 9.1
1980
171 100
MA
MA
MV
MA
MA
MA
MA
1981
153 500
1982
138 100
9,45 8.9
9,45 8.9
9,49 8,9
9,52 8,9
9,55 9,0
9,55 9,1
9.66 9,1
9.66 9.1
9.66 9,1
9,66 9,1
9,77 9,1
9.98 9.2
10,06 9,3
10,10 9:2
1983
142 100
MA
MV
MA
MA
MA
MA
MA
Geldverstrekker
Zwolsche Alg.
RPS
Nutssp. 's-Grav.
Mees Hope
Bonds.Mri /N /O Ned 9,45 8,9
Rabo Hypoth.
Ennia Hypoth.
Ver. Spaarbank
Direktbank
Nat. Ned. 'Optie'
NMB
AMRO
Landbouwb. (CL)
ABN (ABHK)
Tiel Utrecht
Bouwfonds N.G.
W.U.H.
AMEV
FGH
- ■.vrrrr.-
i
Reeuwijk ontving per saldo de meeste
nieuwe bedrijven (9), Waddinxveen en
Gouda volgden met respectievelijk 8 en
6 nieuwe bedrijven, óouderak. Haas
trecht en Nieuwerkerk aan den IJssel
hadden te maken met een vertrekover-
schot: er verdwenen meer bedrijven
dan erbij kwamen. In de gemeente
Vlist, waar zich in het eerste halfjaar
1984 geen mutaties voordedenvestigde
zich in juli één nieuw bedrijf.
In het eerste halfjaar 1984 kwamen de
meeste nieuwe vestigingen van elders
uit de steden Rotterdam. Den Haag en
Utrecht. Deze tendens zette zich in juli
voort. Net als in het eerste halfjaar 1984
vertrokken in juli de meeste bedrijven
uit het district Rotterdam.
WADDINXVEEN/DEN HAAG - In
het tweede kwartaal van dit jaar zijn in
Waddinxveen twee muskusratten ge
vangen. Dat blijkt uit een overzicht van
de muskusratvangsteii per gemeente in
de provincie Zuid-Holland. In deze pro
vincie werden er van april tot en met ju
ni in totaal 4.729 stuks (tweede kwartaal
1983 welgeteld 4.826 stuks muskusrat
ten gevangen.
met vijf jaar vaste rente
Zonder
gemeentegarantie
JD
8,84 8.2
9,15 8,7
9,17 8,7
9,17 8.7
Maar de ramp begon pas ’s nachts.
Om twee uur, nog een paar uur voor
de verwachte hoogste waterstand, be
gonnen overal in zuid-west Nederland
de noodklokken te luiden. Om drie
uur sloeg de zee al op vele plaatsen in
manshoge vloedgolven over de dij
ken. De golven sleurden alles mee
wat ze op hun weg vonden, ramden
boerderijen, overstroomden het land.
Honderden mensen vluchtten op de
daken van hun huizen en in bomen in
de hoop dat die nog staande zouden
kunnen blijven. Tegelijkertijd gingen
de dijken op steeds meer plaatsen als
maar erger kapot.
Zondagmorgen om half vijf kwamen
de eerste alarmberichten van de te 7
lex, en direct werden grootscheepse
hulpacties begonnen. Alle militairen
werden gemobiliseerd, tientallen
vrijwilligers boden hun diensten aan.
Maar hoe snel men ook handelde,
de hulp bleef een race tegen de klok:
steeds meer mensen bezweken van de
kou, of verdwenen met de instor
tende daken van hun huizen in de
diepte. Met lede ogen moesten schip
pers met afgeladen boten, en heli-
copterpiloten met al meer dan het
maximum aantal toegestane passa
giers aan boord, hulp weigeren aan
drenkelingen. Voor al die helpers was
de verschrikking groot, maar de om
vang van de ramp konden zij slechts
vermoeden.
WADDINXVEEN In het handelsre
gister van de Kamer van Koophandel en
Fabrieken voor Midden-Holland is
nieuw ingeschreven Lundby Nederland
BV. Waddinxveen. Omschrijving be
drijf: het (doen) financieren, ook mid
dels het stellen van zekerheden, van an
dere vennootschappen en ondernemin
gen enz. Het maatschappelijk kapitaal
van het nieuwe bedrijf bedraagt
200.000,-. waarvan geplaatst/gestort
40.000-
Het in Waddinxveen zetelende Lundby
Nederland BV wordt geleid door B.
Thomson uit het Westduitse Hohen
westedt. De naam Lundby stond voor
het éérst in het Weekblad voor Wad
dinxveen van 21 maart van dit jaar toen
al kon worden gemeld dat het Zweedse
bedrijf, dat poppenhuizen met bijbeho
rend interieur maakt, naar de Mercuri-
usweg zou komen, en waarbij betrok
ken waren geraakt de Waddinxveners
W.A. en P.G. Sliedrecht. oud-directeu-
ren van de eerder dit jaar failliet gegane
fabriek van houten speelgoed Slie
drecht BV aan de St. Victorstraat.
WADDINXVEEN/ROTTER-
DAM - "Afzien troef bij barre
tocht richting Turkije” was een pa
ginagroot artikel in het zaterdagse
Rotterdamse avondblad Het Vrije
Volk, dat een Turkse familie van
veertien mensen volgt op weg naar
de grote stad Bursa, zo’n 300 kilo
meter voorbij Istanboel, gelegen in
Aziatisch Turkije, aan de Zee van
Marmora.
Ze rijden in drie auto's: een blauwe
VW-bus uit 1976, een groene VW-
bus uit 1978 en een Renault 9. Een
dergelijke vakantietocht - die niet
zonder gevaren is - wordt jaarlijks
door heel veel in ons land wonende
en werkende buitenlanders ge
maakt.
Een fragment uit het boek “De Del
tawerken”, dat ruim 150 illustraties
bevat, waarvan 8 in kleur: In de
nacht van 31 februari 1953 braken
de dijken. Plotseling was hij daar, de
superstormvloed waarvoor mensen
als Van Veen al sinds 1938 vreesden.
Niet helemaal onaangekondigd. De
storm was op de 29e januari ont
staan, als een kleine depressie ten
westen van Schotland. De dagen
daarna groeide hij alsmaar in sterkte
aan, om op zondag de 31e te veran
deren in een ware orkaan die op de
volle lengte van de Noodzeekust
beukte. Die zaterdagmiddag, net na
volle maan, stond het water bij vloed
veel hoger dan gewoonlijk. Veront
rustender werd het kort daarop: het
waterpeil zakte nauwelijks bij eb, en
er werden standen gemeten van zo’n
2,5 tot 3 meter hoger dan normaal, 's
Avonds begon een noodtoestand te
dreigen. Vanaf zes uur vielen de eer
ste loodsdiensten uit, een vijfender-
tigtal schepen raakte in nood of sloeg
op het strand. De duinen begonnen
ernstig af te slaan, en de KNMI had
al om 17.15 uur een waarschuwings-
telegram gestuurd naar alle instan
ties die bij dijkbewaking betrokken
waren. Overal was een dijkwacht in
gesteld, en liepen mannen met be
zorgde gezichten langs de randen van
de kokende zee.
Jaar
Absoluut
Index
1980=100 109100
April 1984 t/m juni 1984 141.000,—.
De prijs ontwikkeling heeft betrekking op de gemiddelde verkoopprijzen van bestaande
woningen Per woningtype en per regio kan de ontwikkeling anders zijn
De prijs over de periode april t/m juni ligt 3% onder het niveau van
dezelfde periode in 1983 Extreme veranderingen m prijsontwikkelingen
worden met verwacht
WADDINXVEEN/BOSKOOP - NV
Mulder’s Fabriek van Rollend Materie
el in Boskoop, waar ook tientallen
Waddinxveners werken, boekte in de
eerste helft van dit jaar 748.000,-
winst. Dat is ongeveer evenveel als in
1983 over het hele jaar.
Het bedrijf wil de nominale waarde van
haar aandelen van thans 1000 terug
brengen naar 20. Mulder verwacht dat
de omzet over 1984 met 20 procent zal
stijgen, vergeleken met de 17,9 nail-
joen over 1983. Als ook de winst zal stij
gen boven die van 1983, zal weer divi
dend uitbetaald worden. Het laatste di
vidend (in 1972) bedroeg vijf procent uit
de agio-reserve.
Bij de nieuwe inschrijvingen gaat het
voornamelijk om kleinere bedrijven
(tussen 1 en 19 werkzame personen),
hetgeen ook geldt voor de opheffingen,
faillissementen en vertrokken bedrij
ven. Per saldo is het resultaat hiervan
positief (36). "Kennelijk is er veel ani
mo om een nieuw' bedrijf te starten”, al
dus de Kamer van Koophandel.
Het district Midden-Holland omvat de
gemeenten: Ammerstol, Bergambacht,
Berkenwoude, Bleiswijk, Bodegraven,
Boskoop, Driebruggen, Gouda, Gou-
derak. Haastrecht, Lekkerkerk, Moer-
kapelle, Moordrecht, Nieuwerkerk aan
den IJssel, Ouderkerk aan den IJssel.
Reeuwijk, Schoonhoven, Stolwijk,
Vlist, Waddinxveen. Woercjen en Ze
venhuizen.
Volgens de Wet Handelsregister zijn in
geschreven: alle ondernemingen, die in
Nederland zijn gevestigd, een filiaal of
bijkantoor hebben, dan wel vertegen
woordigd worden door een handelsa
gent. die gemachtigd is tot het sluiten
van overeenkomsten dan wel behoren
aan een in Nederland gevestigde recht
spersoon of vennootschap. De inschrij
vingen moeten plaats vinden bij iedere
Kamer in welker gebied de onderne
ming gevestigd is.
Niet ingeschreven zijn die ondernemin
gen welke aan een publiekrechtelijk li-
•chaam behoren, dlc waarin uitsluitend
landbouw of visserij door een natuurlijk
persoon als enig eigenaar wordt bedre
ven en ten slotte die waarin uitsluitend
straathandel in de vorm van venten
wordt uitgeoefend door de ondernemer
of leden van zijn gezin. Ook uitgezon
derd zijn de vrije beroefsbeoefenaren.
voorzover niet in de vorm van een
rechtspersoon georganiseerd.
De ramp had zich niet beperkt tot
Zeeland en de Zuidhollandse eilan
den. Ook Rotterdam-Zuid had blank
gestaan, ook de Alblassenvaard en de
Biesbosch waren ondergelopen, zelfs
Direct kwam de opvang op gang van
de tienduizenden die hun have en
goed, en vaak veel dierbaren hadden
verloren. Ze werden gehuisvest in
grote hallen en kazernes, in gestich
ten en ontruimde gebouwen. In de
Ahoy-hallen van Rotterdam alleen al
konden er duizenden terecht, en al
vlug stroomden velen door naar de
gastgezinnen. Voor de meesten zou
het maanden duren voor ze de erg
ste slagen te boven waren. Sommigen
waren voorgoed ontroostbaar, en ko
zen alsnog de dood.
WADDINXVEEN/ZOETERMEER
Waddinxveners kunnen met de bus
van Westnederland naar het nieuwe ge
bouw van het ministerie van Onderwijs
en Wetenschappen aan de Europaweg
4, zo blijkt uit de verhuizingsberichten
van dit door de Gouwenaar drs. W.J.
Deetman geleide departement.
Het is lijn 176 - Waddinxveen-Moerka-
pelle-Zevenhuizen-Zoetermeer-Cen-
trum-West die voor de verbinding zorg
draagt. Van het NS-station Zoeter-
meer-Centrum-West is het ongeveer 5
minuten lopen naar het O. en W. ge
bouw.
Het ministerie van Onderwijs en We
tenschappen verhuist tussen nu en No
vember 1984. In Zoetermeer is het de
partement telefonisch bereikbaar onder
nummer 079-531911. Het postadres
luidt: Postbus 25000, 2700 LZ Zoeter
meer. Omdat tijdens de verhuizing be
windslieden, ambtelijke top en directies
enkele dagen niet of moeilijk bereik
baar zijn, heeft de directie-voorlichting
een schema opgesteld van verhuisdata.
op Texel was een dijk gebroken, en
op al die plaatsen waren doden te be
treuren. Toch kon men met opluch
ting constateren dat een aantal an
dere kritieke zeeweringen het niet
had begeven; anders was de ramp nog
veel groter geweest. Zo hield de
Hondsbosse Zeewering bij Petten
zich goed: de kop van Noord-Holland
is daardoor droog gebleven. En ook
de zeewering te ’s Gravenzande hield
grotendeels stand: de bres werd geen
doorbraak waardoor het hele West
land tussen Den Haag, Delft en Rot
terdam onder water zou hebben ge
staan. Ook de Schielandse Hoge Zee
dijk kon nog worden gered: hierin
was bij Ouderkerk aan de IJssel al
een bres geslagen, die echter op het
laatste nippertje door een binnen-'
vaartschip werd dichtgevaren. Was dit
mislukt, dan was vrijwel de hele
Randstand ondergelopen, met ten
minste voor de bewoners van de
Alexanderpolder nauwelijks overle
vingskansen: de grond ligt hier op 6
meter beneden NAP.
0)
A4 O
9.20 8.4
9,38 8,9
9,38 8.9
9,41 8,8
Andere vormen
Bouwf. Rentekeuze 8,36 7,9
W.U.H. Interim Hyp. 8,43 ~T8
AMRO Vrije Hyp 8,46 7.9
Nutssp Ideaal Hyp 9,27 8,7
Bouwf. Rente Rust 9,77 9,1
RABO Rente Stabiel 9,88 9,2
ABN plus Hypoth 9,99 9,3
WADDINXVEEN - In het boek "De
Deltawerken” wordt weergegeven dat
het Centraal Bureau voor de Statistiek
van de watersnoodramp in 1953 later
deze balans opmaakte: 1835 mensen
verloren het leven, 72.000 mensen
moesten worden geëvacueerd. 47.000
stuks vee, en 140.000 stuks pluimvee
kwamen om in het water. 3000 wonin
gen en 300 boerderijen werden ver
nield, meer dan 40.000 woningen en
3000 boerderijen beschadigd. De totale
materiële schade werd geschat op ruim
anderhalf miljard gulden, waarva’n het
Rijk en het Nationaal Rampenfonds
ruim 1.100 miljoen zich namen.
Het officiële verslag over de stormvloed
maakte later de details bekend: er wa
ren ongeveer 100 stroomgaten ontstaan
(gaten die zo groot zijn dat eb en vloed
er vrij spel dóór hebben), waarvan 67
groteDaarnaast waren er nog eens zo'n
500 bressen in dijken geslagen en was
ruim 800 kilometer dijk beschadigd; al
leen al in zuidwest Nederland van de
ruim 1000 kilometer «dijk de helft.
200.000 hectare land stond onder water,
waarvan 185.000 hectare in zuidwest
Nederland.
Dat blijkt uit het door Hilde de Haan
en Ids Haagsma geschreven boek “De
Deltawerken, techniek, politiek, ach
tergronden”, dat dezer dagen is uit
gegeven door uitgeverij Waltman in
Delft. In dit 136 pagina’s tellende
boek, dat f. 27,50 kost, zijn voor het
eerst alle aspecten van de Deltawer
ken samengevat. Dertig jaar geleden
vond iedereen in ons land dat een
dergelijke watersnoodramp voor eens
en altijd moest worden voorkomen.
Gestart werd toen met een kostbaar,
zeer langdurig project om Nederland
nog beter tegen de zee te bescher
men: het Deltaplan.
“In de nacht van 31 januari op 1 fe
bruari 1953 kroop e.en kudde olifan
ten door het oog van de naald.” Zo
typeerde Johan van Veen - de gees-
te lijke vader van het Deltaplan - de
situatie, zo haalt het boek “De Del
tawerken” aan, langs de Hollandse
IJssel. Deze rivierarm staat, via de
Nieuwe Waterweg, in open verbin
ding met de Noordzee, en kent een
getijverschil dat zelfs in Gouda nog
1,70 meter bedraagt. De dijken langs
de rivierarm waren in 1953 van
slechte kwaliteit, en de toestand was
tijdens de watersnoodramp inderdaad
kritiek. Had niet die ene schipper zijn
boot in de bres in de Schielandse Ho
ge Zeedijk gevaren, en hadden niet
tientallen anderen klaar gestaan om
elders zwakke plekken te versterken,
dan was de hele Randstad onderge
lopen.
Geen wonder dus dat het allereerste
advies van de Deltacommissie een
verbetering betrof van deze situatie.
In principe waren daartoe twee mo
gelijkheden: het sterk verhogen van
alle dijken langs de Hollandse IJssel,
of het afsluiten van deze rivierarm.
De eerste mogelijkheid werd verwor
pen: de bodem was ter plekke zo
zwak dat de verhoogde dijken er
met hun zwaardere massa zouden
wegzakken. Afsluiten van de Nieuwe
Waterweg was niet haalbaar gezien
de belangen van de Rotterdamse Ha
ven, en ook permanente afsluiting
van de Hollandse IJssel was onge
wenst: de rioolafvoer vanuit Gouda
zou dan in het gedrang komen,
het scheepvaartverkeer (middenjaren
vijftig zo’n 7,5 miljoen ton vracht per
jaar) zou worden belemmerd en de
getijdebeweging in de Hollandse
IJssel was van belang voor het te
gengaan van de verzilting.
Besloten werd daarom tot het bou
wen van een dubbele beweegbare
stormvloedkering in Krimpen aan de
IJssel die bij dreigend hoogwater kan
worden gesloten. Daarnaast werd een
schutsluis gebouwd die ook bij geslo
ten kering het scheepvaartverkeer
doorgang kan verlenen. Vervolgens
kon een verkeersbrug over de IJssel
worden gerealiseerd die ter hoogte
van de schutsluis beweegbaar is.
De eerste stormvloedkering, de schut
sluis en de brug kwamen in 1958 ge
reed; de tweede kering pas in 1976.
De tweede is in enkele opzichten be
ter dan de eerste. Zo heeft hij een
sterker aandrijfmechanisme voor zijn
schuif, waardoor hij - anders dan de
eerste kering - ook bij sterke stro
ming is te sluiten.
WADDINXVEEN/GOUA - Na een
winter en een zomer staat de Waddinx-
veense CDA-wethouder P.F.J. van
Schie een nieuw seizoen te wachten als
lid van het dagelijks bestuur van het in-
tergemeentelij k samenwerkingsorgaan
Midden-Holland. De christen-demo-
craat blijkt, zo laten de notulen van de
vergadering van destijds zijn, met veel
kracht voor deze functie te zijn voorge
dragen.
Dat gebeurde door de CD A’er G.M.M.
Hendriks. De vraag waarom het CDA
in de regio de Waddinxveense wethou
der als lid van het dagelijks bestuur van
Midden-Holland naar voren had ge-1
schoven op deze wijze.
”De heer Van Schie is een goed be
stuurder. Dat is ook wel gebleken toen
het CDA de heer Van Schie mee heeft
laten strijden om het voorzitterschap
van Midden-Holland. Uit het overleg
met de andere groeperingen in dit alge
meen bestuur is gebleken dat de heer
Van Schie ook voor hen een acceptabe
le kandidaat zou zijn. De CDA-groepe-
ring was zich er zeer wel van bewust dat
het hiermee aan een van de uitgangs
punten, nl. de regionale spreiding,
enigszins geweld zou doen. Een plaats
die nu bezet wordt door iemand uit de
Krimpenerwaard zal nu bezet gaan wor
den door iemand van buiten de Krimpe
nerwaard. Gelet op het belang van Mid
den-Holland en vanwege het feit dat het
eens afgelopen moetzijn met het praten
over vervangingen van DB-leden lijkt
het spreker toch goed om door te zet
ten.”
,/érv,'
WADDINXVEEN - Het Ministerie
van Onderwijs en Wetenschappen
bekijkt zelf hoe groot de in de nieu
we wijk Zuidplas te bouwen open
bare Jan Ligthartschool/’t Hazeveld
zal worden. De bedoeling is nog
steeds om dit nieuwe schoolcomplex
in augustus 1985 in gebruik te ne
men. Wellicht zal er gefaseerd en ge
stapeld gebouwd moeten gaan wor
den, omdat op hetzelfde terrein
ook de nieuwbouw voor de hervorm
de Rehobothschool/De Morgenster
staat gepland.
Die mededelingen over de verplaat
sing van beide, nu nog aan de Kerk
straat en de Onderweg staande, scho
len werden gedaan door wethouder
mevrouw L.M. Oosterbroek-Waag-
meester (VVD) in de raadscommissie
voor onderwijszaken. Over de scho-
lennieuwbouw is de liberale vorige
maand op het ministerie wezen
praten.
Inmiddels heeft het Waddinxveense
gemeentebestuur al meegedeeld dat
|||jj maandag 27 augustus in de kantine
jajjpg van de voetbalvereniging Waddinx-
fi veen in het sportpark “De Sniep” ge-
start kan worden met een tweede
groep kleuters van de kleuterschool
’t Hazeveld. Deze dependance - waar-
voor de kosten zo beperkt mogelijk
zijn gehouden - wordt geleid door
mevrouw A. Meter, nu nog verbon
den aan de kleuterschool Mr. A. de
Roos.
In het gesprek dat de VVD-wethou-
der op het departement van Onder
wijs en Wetenschappen heeft gehad
zijn ook de integratieplannen bespro
ken voor de protestants-christelijke
Groen van Prinstererschool/De Dui
ventil aan de Tollenslaan/Staringlaan
en de openbare Theo Thijssenschool/
Pinkeltje aan de Kerkweg-Oost/Van
Mecklenburg Schwerinlaan.
c m
j I
h 1
MV
MA
MA
MA
MA
MA
MA
MA
MA
MA
MA
MA
MA
MA
MA
MA
MA
MV
MA
MV
WADDINXVEEN/GOUDA - Blijkens een opgave van de Kamer
van Koophandel en Fabrieken voor Midden-Holland hebben zich
in juli in Waddinxveen 9 nieuwe bedrijven gevestigd. Daarvan zijn
er 6 nieuw gekomen en 3 van buiten het gebied van de Goudse
Kamer. Ornaat zich één Waddinxveens bedrijf heeft opgeheven b
draagt het saldo nieuwe ondernemingen 8.
ke weer een grote toe- en afname laten
zien.
Er verdwenen meer winkels dan erbij
kwamen, terwijl dit in de sectoren
groothandel, onroerend goed en zake
lijke dienstverlening juist andersom
was. Ook in de sector hulpbedrij ven van
het vervoer, waar zich over het alge
meen weinig mutaties voordoen, ont
stond een negatief saldo.
In het boek “De Deltawerken” be
schrijven de publicisten Hilde de
Haan en Ids Haagsma de Deltawerken
- met al zijn stormvloedkeringen,
dammen, sluizen en verhoogde dijken
- in een breed kader. Natuurlijk
wordt de voorgeschiedenis beschre
ven, met de plannen die vroeger al
zijn gemaakt om zuidwest Nederland
te beschermen. De Watersnoodramp
van 1953. De ontstaansgeschiedenis
van het Deltaplan.
“N 4-
Ook worden alle projecten uitge
breid beschreven. Maar daarnaast
wordt uitgebreid ingegaan op de
maatschappelijke en politieke achter
gronden. Met een beschrijving van de
beleidsfouten, het politieke spel dat
is gespeeld om het milieu in de Oos-
terschelde. De politieke pressies, het
gegoochel met miljoenen guldens.
Voor het eerst zijn al die aspecten
rond de Deltawerken compact in
een boek verwerkt.
Geldverstrekker
Zwolsche Alg
Utrecht
RPS
Nutssp s-Grav.
Bonds Mid -N /o Ned 9,23 8,7
Ennia Hypoth
Rabo Hypoth.
Nat Ned Optie
Ver. Spaarbank
NMB
Direktbank
Mees Hope
Landbouwb. (CL)
ABN (ABHK)
AMRÖ
Bouwfonds N G.
Woonfonds Holl.
W.U.H.
AMEV
FGH
Andere vormen
AMRO Vrije Hyp. 8,24 7,7
Bouwf. Rentekeuze 8,36 7,9
W.U.H. Interim Hyp. 8,43 7,8
Nutssp Ideaal Hyp. 9,06 8,5
Bouwf. Rente Rust /9,23 8,9
RABO Rente Stabiel 9,66 9,0
ABN plus Hypoth. 9,77 9.1
Betaalwijze:
M V maand vooraf MA maand achteraf KV kwartaal vooraf KA kwartaal achtera!
HA halfjaar achteraf
Peildatum: 30 juh 1984
Bovengenoemde rentetarieven vormen een onderdeel van het zogenaamde NVM-
Stappenplan Bij de berekening van de werkelijke rente wordt rekening gehouden met o a
de bijkomende kosten (afsluitprovisie). moment van afboeking van de aflossing, betalings
termijnen en de spaarvergoeding over in depot gestorte bedragen ter betaling van rente en
aflossing
With English Summary I Mil Zusammenfassung
K <D
Q) N
MV
MA
MA
MA
MA
MA
MA
KA
MA
MA
MA
MA
MA
MA
MA
MV
MA
MV