Somberheid vierde hoogtij tijdens openingsrit van spoorlijn in 1934 Een blijde P.A. Troost Medische weekenddienst Weekblad voor Waddinxveen AGENDA BIOSCOPEN Vijftig jaar oude ’’levensader” kent interessante geschiedenis ZANDTREINEN ZAKTEN IN FLITS DIEP WEG h. Èv 11 Ausdauer WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 5 SEPTEMBER 1984 14.45*- II^OE KERKEN NODIGEN Zijne bereid verklaard dezen COMITÉ OPENING SPOORLIJN GOUDA -- WADDINXVEEN - - BOSKOOP -- Alphen BOSKOOP de OFFICIEELE OPENING Alphen Excellentie de Minister van Waterstaat heeft zich nieuwen verkeersweg officieel te openen. WADDINXVEEN/BOSKOOP - Op 6 oktober 1934 - vol gende maand precies een halve eeuw geleden, en dat zal in Waddinxveen niemand ontgaan - reed er voor het eerst tus sen Gouda en Alphen aan den Rijn een trein. Een trein met een met slingers behangen lokomotief 5531 en heel veel feestvierende genodigden. Toch was het een en al somber heid dat de klok sloeg tijdens die gedenkwaardige openin- grit van 50 jaar geleden. ALPHEN AAN DEN RIJN SECRETARIAAT: STAOH U IS, GOUDA GOUDA, September 1934 uit te op Alphen zag in het afgelopen jaar Hel Comité voorneemt) Aan Voorzitter. Secretarie. ratuur aanwezig en de Avro maakte THALIA SCHOUWBURG .1 De burgemeester van Gouda, E. G. Gaarlandt opende als voorzitter van het comité de rij van sprekers. bepaalde plaatsen moet soms dagenlang zand worden gestort voordat de zakking ophoudt. Zandtreinen zakken een enkele keer in een flits anderhalve meter weg of vallen om. 13.45 14.10 14.20 ZONDAG 9 SEPTEMBER 1984 NEDERLANDS HERVORMDE KERK Brugkerk 9.30 uur ds. L.J. Geluk. Woerden 17.00 uur ds. W.H.B. ten Voorde. Gouda De Hoeksteen: 9.30 uur ds. L. Roetman 18.30 uur ds. J. Maasland Bethelkerk: 9.30 uur ds. W.H.B. ten Voorde. Gouda 17.00 uur kand. A. Treure, Nieuwerkerk aan den Ussel Immanuëlkerk: 9.30 uur ds. Th.H.G. Hulst 19.00 uur ds. J.W. de Jong, Zoetermeer CHR. AFGESCHEIDEN GEMEENTE Kerkgebouw Dorpstraat 3: 9.30 uur leesdienst 17.00 uur leesdienst OUD-GEREFORMEERDE GEMEENTE IN NEDERL AND Kerkgebouw Zuidkade 159: Iedere zondag 10.00 en 18.30 uur leesdienst Donderdag 6 september 19.30 uur dhr. A.D. Muilwijk, Dordrecht ROOMS-KATHOLIEKE KERK St. Victorkerk: Zondag: 10.00 uur Woensdag: 19.00 uur Vrijdag: 19.00 uur Zaterdag: 17.00 uur Ontmoetingskerk: Zondag: 11.45 uur Dinsdag: 08.45 uur Vrijdag: 09.00 uur Zaterdag: 19.00 uur GEREFORMEERDE GEMEENTE BOSKOOP Kerkgebouw Mendelweg: 9.30 uur leesdienst 19.00 uur ds. A. Bac Woensdag 12 september 19.30 uur ds. M.J. van Gelder GER. KERK (VRIJGEMAAKT) GOUDA Kerkgebouw: Lekkenburg 148, Gouda 8.30 en 16.30 uur ds. J. v. d. Haar BAPTISTENGEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN Triomfatorkapel Molenwerfstraat: 10.00 uur ds. H. G. Koekkoek 18.30 uur zend. Sj. Verkerk VOLLE EVANGELIE GEMEENTE ”SION” Het Trefpunt: 10.00 uur Samenkomst Woensdag 19.30 uur Bijbelstudie Stationsstraat 18 Zaterdag 19.30 uur Bijbelstudie voor de jeugd (Tesselschadelaan 28) ZATERDAG 8 SEPTEMBER 1984 Arts: P.J.E. van der Linde, Souburghlaan 15. tel. 14100 Apotheek: F. F. van Dijk, Kerkweg-West 64, tel. 17255 ZONDAG 9 SEPTEMBER 1984 Arts: P. C. W. Hertogh, De Akker 68, tel. 19239 Apotheek: F. F. van Dijk, Kerkweg-West 64, tel. 17255 Verloskundige gedurende het gehele weekeinde: A. Voss-becks, Peuleyen 60, tel. 16801 Mededeling: De regeling "medische weekeinddienst" is uitsluitend bedoeld voor dringende gevallen, waarvan de behandeling niet tot de eerstvolgende werkdag kan wachten. Spreekuur waarnemend huisarts op zaterdag en zon dag van 10.00-11.00 uur en van 16.00 tot 17.00 uur. Voor deze spreekuren behoeven geen afspraken gemaakt te worden. Aanvraag visites gedurende dezelfde uren als waarop er in het weekeinde spreekuur wordt gehouden. Buiten deze tijden is de waarnemend huisarts alleen voor zeer dringende spoedgevallen bereikbaar. GEREFORMEERDE KERKEN Kruiskerk: 9.30 uur ds. J.C. de Moor 17.00 uur ds. J. Winter. Den Haag Ontmoetingskerk 10.00 uur de heer K. Spoelstra REMONSTRANTSE GEMEENTE (in samenwerking met de Vrijzinnig Hervormden) Kerkgebouw Zuidkade 59: 10.00 uur geen dienst Elke donderdagavond: 19.45 uur bijbellezing door ds. D. Chr. Overduin van de Hervormd Gereformeerde Gemeente te Hilversum De genoodigden het radiojournaal te beluisteren wa ren. Vr. 8 uur, Za. 3.30, 7 en 9.15 uur, Zo. 3.30 en 8 uur, Ma. en Wo. 8 uur. TERUG NAAR DE HEL. 16 jr. Di. 8 uur. THE CURSE OF THE PINK PANTHER, a.l. Za. half twee, Wo. half drie. BILLY TURF, HAANTJE DE VOORSTE, a.l. zeer zien U Uitgeverij: VET A B. V. Direktie: F. van Kempen Redactie: B. J. Woudenberg Redactie-adres: Peuleyen 144, 2742 EN Waddinxveen Telefoon (01828) 15594 Advertentie-afdeling: Oranjelaan 9, 2741 EP Waddinxveen Postbus 116, 2740 AC Waddinxveen Telefoon (01828) 14788 Klachten bezorging: Sweelinckhof 31, 2742 CB Waddinxveen Telefoon (01828) 18950 Klachten over de bezorging vóór donderdag 18.00 uur melden. Abonnementsprijs: Postabonnement 29,50 per half jaar Advertentie-tarieven: Losse mm-prijs 0,41 (exclusief btw); contract-tarieven en tekst advertenties op aanvraag. Naast de spoorlijn wordt persgrond me ters hoog door het zakkende zand om- januari 1929 hoog geduwd, waarmee omliggende slo ten worden gedempt en polders, daar waar in de vijftiger en zestiger jaren in Boskoop en Waddinxveen woonwijken aan herinnerde dat niet alle Wad- dinxveners tegen de afbouw van de spoorlijn waren. Daarom verklaarde de burgemeester van Waddinxveen dan ook blij te zijn met de nieuwe spoorlijn en ver zekerde hij de aanwezigen dat Wad dinxveen van plan was er het beste van te maken. land dus. dat geschikt gemaakt moet worden om een zware spoordijk te dra gen. De dikke laag slappe veen en blau we, zalfachtige, zeeklei stellen de bou wers niettemin voor grotere problemen dan voorzien zijn. Men krijgt namelijk pas op acht tot veertien meter diepte vaste zandbodem onder de voeten. Een soort duinlandschap dus. die ondergrond. En dat maakt dat in totaal 1.798.000 ku bieke meter zand nodig is en de spoor- phen aan den Rijn gaat aanleggen, mits lijn uiteindelijk ruim 6)^ miljoen gulden de streek één miljoen gulden bijeen gaat kosten. brengt voor de inmiddels al 2.4 miljoen gulden kostende lijn. In de eerste dagen van wordt dan eindelijk het werk aanbe steed en voor 3.535.000,sinds 1908 is dat verdubbeld gegund aan het Utrechtse Spoorwegbouwbedrijf. Dit verschijnen, mee worden opgehoogd. Op bedrijf legt de 17.525 meter lange spoor lijn aan. Een lijn die bij Gouda even wijdig aan de spoorlijn Gouda-Rotter- dam loopt en even voor de aansluiting Moordrecht het spoor met een grote 13.55 14.15 14:30 14.55 wordt den genoodigden Na 50 jaar is deze ruim 17,5 kilo meter lange spoorwegverbinding niet meer weg te denken. Daarom kijken we toch nog maar eens terug naar die herfstmiddag in 1934, officiecle opening van aan den Rijn heeft WADDINXVEEN Waddinxveens burgemeester P.A. Troost, die op 6 oktober 1934 deelnam aan de ope- ningsfestiviteiten van de spoorlijn Gouda-Alphen aan den Rijn was in dit Gouwedorp eerste burger van 1920-1941. Hij kwam uit de Haar lemmermeer, waar hij gemeente ambtenaar was. De hier 21 jaar als burgemeester gefungeerd hebbende Pieter Arend Troost zette op 15 juli 1941 als 63-jarige een punt achter zijn loopbaan wegens gezondheids redenen. Vijftig jaar geleden voerde de Wad- dinxveense burgemeester van toen het woord in Boskoop waar in een feestelijk versierde loods van het station in het kwekersdorp de toe spraken werden gehouden na de met loko motief 5531 in Gouda be gonnen reis naar Alphen aan den Rijn, die dan in Boskoop werd onderbroken. Burgemeester P.A. Troost van Wad dinxveen voelde goed aan dat men benieuwd was naar wat hij te zeg gen had. ‘Ik kan mij indenken dat sommigen zich afvragen, ‘wat zal hij nu te zeggen hebben?’ En inder daad, het is waar, de spoorlijn was in Waddinxveen niet wat je noemt een ‘afgebeden kindeke’, maar ik wil niet meer terug komen op wat geweest is en de motieven die tot de houding van Waddinxveen in die tijd hebben geleid’, aldus burge meester Troost, die zijn gehoor er- Boskoop de opening plaMï en Aankomst Waddinx-een Boskoop STICHTING OPENBARE BIBLIOTHEEK EN LEESZAAL Openingstijden: Jul. van Stolberglaan (tel. 13141): ma., wo. en vr. 14.30 tot 17.30 uur en 18.30 tot 20.30 uur; di. 10.00 uur tot 12.00 uur. St. Victorwijk (bibliobus): dinsdag middag van 14.30-17.30 uur, wo.mor gen van 10.00-12.00 uur, donderdag middag van 15.30-17.30 uur. Anne Frank-centrum (tel. 18858): di. en vr. 14.30 tot 17.00 uur en 18.30 tot 20.30 uur, wo. 18.30 tot 20.30 uur. WELFARE RODE KRUIS, afdeling Waddinxveen Contactpersonen: Mevr. L. v. d. Boomen-Bos. Jan Willem Frisoweg 66, tel. 13373, aanvraag deelname: Mevr. J. Rens-Gielink, Tesselschade laan 11, tel. 14230. Anne Frank-centrum: Elke woensdagmorgen 9.30-11.30 uur. Huize Souburgh: Dinsdagmiddag om de veertien dagen 14.00-15.30 uur. TELEFOONCIRKELS RODE KRUIS Informatie: Anna Paulownastraat 25, tel. 18058 (Mevrouw A. Ravensber- gen-Demmenie, coördinatrice). GEMEENTEHUIS Spreekuur mevr. G. G. Pellicaan- Jager, maatschappelijk werkster regionale indicatiecommissie bejaardenoorden: donderdagmorgen van 9.30 tot 11.30 uur. ANNE FRANK-CENTRUM Maatschappelijk werkster: donderdag 16.30-17.30 uur. Pedicure/Schoonheidsspecialiste: eerste dinsdag van de maand 9 tot 12.00 uur. Dames- en herenkapper: donderdag 9 tot 12 uur. STICHTING MAATSCHAPPELIJKE DIENSTVERLENING ZUIDPLAS Centraal buro Kerklaan 2 te Nieu werkerk a/d Ussel. tel. 01803-4144. Buro maatschappelijk werk: Jan van Bijnenpad 1, 7e etage, Waddinxveen, telefoon 16044 of 16137. Spreekuren: elke werkdag van 9.00- 10.00 uur bereikbaar. Buro gezinsverzorging: Jan van Bijnenpad 1, Waddinxveen. Aanvragen bejaardenhulp: 6e etage, tel. 16044 of 16137 iedere dag tussen 8.30-9.30 uur. Aanvragen gezinsverzorging: 5e etage, tel. 16044 of 16137 iedere dag tussen 9.00-10.00 uut Woensdag 5 september Raadscommissie voor openbare werken en -bedrijven, gemeentehuis, 19.30 uur Raadscommissie voor de onderwijs zaken, gemeentehuis, 19.30 uur Donderdag 6 september Raadscommissie voor de financiën, gemeentehuis, f9.30 uur Dinsdag 11 september Raadscommissie voor algemeen bestuurlijke zaken. gemeentehuis, 19.30 uur Woensdag 12 september Prijsuitreiking Legobouwwedstrijd en Legobingo, De Boog, C. Huygenslaan. Dinsdag 18 september Commissie van bestuur samen werkingsschool HAVO/Atheneum. Sniepweg, 20.00 uur Donderdag 20 september Raadscommissie voor sociale zaken, volksgezondheid en woonruimte- beleid, gemeentehuis. 19.30 uur Maandag 24 september Start sociëteit voor alleenstaanden Uniek, De Boog, C. Huygenslaan van Van Straaten van Nes, die dus bijna vanaf het begin bij de spoorlijn betrokken was. In 1906 - 10 jaar later- zegt de minis ter toe dat hij de aanleg van de spoorlijn ter hand zal nemen en weer 10 jaar later - in 1916 - aanvaardt de Tweede Kamer het betreffende wetsontwerp. Burgemeester Colijn zei dat hij aanvankelijk in de veron derstelling leefde dat alleen Boskoop de eer toe kwam voor deze spoorlijn geijverd te hebben, maar hij wees in dit verband op een circulaire van het Alpheuse VVV uit 1903, waarin ge steld wordt dat „Boskoop noodzake lijk uit het isolement verlost moet worden”. Veel waardering had Colijn voor de Hollandse ingenieurs die toch maar kans hadden gezien om in dit land van veen en water, zonder al te veel tegenslag deze spoorlijn te bouwen. Met enige ironie sprak hij over de „voortreffelijke speech” van zijn collega aan de andere kant van de lijn die deze „ongezochte gelegen heid nog eens had benut om nog eens extra te wijzen op de voordelen die vestiging in zijn gemeente heeft”. Nadat Gaarlandt de genodigden heeft uitgelegd dat men de opening van de nieuwe spoorlijn niet simpel weg wilde doen door het bekende gebaar van de stationschef, maar dat men er een feestelijk en officieel tintje aan wilde geven, sloeg hij enigszins op hol, want hij noemde Gouda „het verkeers-zwaartepunt van Nederland, waaraan alleen nog een vlieghaven ontbreekt”. Gaarlandt: „Wat is er hier de laatste de toespraken werden gehou- jaren tot stand gekomen? Gouda - Alphen zag in het afgelopen jaar spoorlijn den nieuwen provincialen weg langs de Gouwe van t beginpunt tot over Waddinxveen en Boskoop toe ge reedkomen. Het laatste stuk zal vol gend jaar opgeleverd worden. De ge weldige kanaalwerken nabij Gouda die een verbeterde vaarverbinding tussen de Ussel en de Gouwe, dat is tussen Rotterdam' en Amsterdam, i zeer ver gevorderd. (-) Onze nieuwe spoorlijn in de richting Gouda een trein te 16.25; aankomst Een beetje somber was de reu-, san Herm. Schreuder Sr. van de Goudse Kamer van Koophandel. Naar de wetten van de logica ging men een moeilijke tijd tegemoet, want de eco nomische omstandigheden waren, volgens Schreuder, verre van hoop gevend. „Zowel Boskoop als Wad dinxveen zitten in de ijzeren greep van de crisis, terwijl andere vervoer middelen dingen naar de gunst van de bevolking en daarin zelfs lijken te slagen". Tegelijkertijd zwakte Schreuder z’n sombere bespiegelin gen weer wat af door te stellen dat niet alles logisch benaderd kon wor den vanwege de snelle tijdswisselin- geri. Als voorbeeld geeft hij de in voering van een kortere werktijd, die naar verwacht werd voor minder werkloosheid zou zorgen, terwijl men in de jaren 30 door de crisis ge confronteerd werd met het tegen deel. Ook de vertegenwoordiger van de Alpheuse Kamer van Koophan del, Ten Kate Brouwer was weinig optimistisch. „We hebben reikhaf- zend naar deze spoorwegverbinding uitgezien, maar de toestand is sinds dien zo veranderd dat alle illusies fons ontnomen zijn”. Natuurlijk voert ook Boskoop's eer ste burger E. P. Verkerk het woord. Hij verontschuldigt zich eerst voor het feit dat hij „door tijden en om standigheden” de gasten niet in een waardiger en geschikter ruimte dan de goederenloods kan ontvangen. Howel hij zegt zich niet te willen ver drinken in lokaal chauvinisme, noemt hij 6 oktober 1934 wel de dag van „onze" spoor, „omdat niemand op de totstandkoming van deze lijn eerder, langer en met meer Ausdau er heeft aangedrongen dan Bos koop”. Op die 6e oktober 1934 komen op het perron in Gouda een paar hon derd mensen bijeen om de door het ‘Comité inzake de voorbereiding van een officiële opening van de spoorlijn Gouda-Waddinxveen-Al- phen aan den 1 feestelijke openingsrit mee te ma ken. De stemming zit er ondanks al les zeer in en er hangen slingers om locomotief 5531. Gouda’s burge meester E.G. Gaarlandt neemt als comitévoorzitter het gezelschap on der zijn hoede en is aangedaan als op de stations die tijdens de aller eerste rit worden aangedaan plaatse lijke muziekkorpsen bij Wijze van welkom het Wilhelmus ten gehore brengen en bij het weggaan van de trein het Sarie Marijs spelen. „W at zich straks per rail en per auto van west naar oost en van oost naar west zal bewegen en wat onder de bruggen per schip noordwaarts en van noord naar zuid zal worden ver voerd - dat zal tesamen, als eens offi cieel tellingen en metingen zullen plaats hebben wel bewijzen, dat na bij Gouda het punt van Nederlands grootste verkeersdichtheid staat te ontstaan. Nederland’s verkeers- zwaartepunt om zo te zeggen. Zo niet in personen, dan toch in goede ren. Toch mankeert er iets aan: een vlieg haven. Maar daarover mag ik niet spreken. We zijn tesamen voor een landverkeersverbetering - voor de opening van een nieuwe spoorlijn, welker ontwikkeling door vier ge meenten met belangstelling wordt gevolgd. Haar bloei zou óns met vreugde vervullen. Moge het zo worden”. Nadat Mr. H. J. Silvergieter-Hoog- stad namens de minister van Water staat gesproken had en Jhr. Van Rijckevoorsel namens de directie van de Spoorwegen, kreeg de burge meester van Alpen en oud-burge- meester van Boskoop (1923 - 1933) P. A. Colijn het woord. Do. en Vr. 8.15 uur, Za. 7 en 9.15 uur, Zo. 4.15, 7 en 9.15 uur, Ma. t/m Wo. 8.15 uur. POLICE ACADEMY aj. Za., Zo. en Wo. 2 uur. VOL GAS MET HERBIE, a.l. Volgende week première van de nieuwe Nederlandse speelfilm: DE SCHORPIOEN. op prijs stellen indien U bij deze opening zult kunnen w nadere berichten daaromtrent belangstellend tegemoet. Burgemeester E. G. Gaarlandt van Gouda neemt als comitévoorzitter de gasten onder zijn hoede voor de rit langs alle stations, die uiteraard alle bezichtigd moeten worden. In elke plaats stappen de raadsleden van de betreffende gemeente in. Als men in Alphen is aangekomen, keert men terug naar de gemeente die zich in al die jaren het meest heeft inge spannen om deze spoorlijn te krij gen, Boskoop. Daar vindt dan de echte officiële opening plaats. De belangstelling bij het station is enorm, harmonievere- nigmg „Excelsior” speelt het „Wil helmus”, Polygoon is met filmappa ratuur aanwezig en de Avro maakte - opnames, die zondagavond tijdens „Eindelijk is de spoorwegaansluiting dan een feit geworden”, sprak Co lijn, die de plannen om Boskoop bij het spoorwegnet aan te sluiten onbe grijpelijk lang „plannen” vond ge bleven. want de goede voornemens vullen een belangrijk deel van het laatste gedeelte van de 19de eeuw. Hij ging ver in het verleden terug en schetste hoe in 1896 - nadat verschil lende concessieaanvragen waren af gewezen of ingetrokken - door de Pomologische Vereniging met klem de noodzaak van een spoorwegver binding werd bepleit. Omstreeks deze tijd werd dan ook de Spoorweg- commissie opgericht. Deze commis sie stond onder het voorzitterschap WADDINXVEEN In 1934 hingen er boog in de richting Waddinxveen en slingers en bloemen rond de lokomo- Boskoop laat gaan, waar het ruim een tief 5531, die met vier wagons de ope- halve kilometer voor het station Alphen ningsrit zou verzorgen van de spoor- aan (jtn Rijn de lijn Woerden-Leiden lijn Gouda-Alphen aan den Rijn. Die herejkt. trein vertrok om 13.45 uur. In de wa- gons hadden tal van hoogwaardigheids- iKOteSteU 'Intussen komt er weer een kink in de kabel doordat nu het gemeentebestuur van Waddinxveen er bij de regering op ciële opening van de spoorlijn Gouda- aandringt het werk stil te leggen, omdat was. nu autobussen en vrachtauto’s de oplossing zouden kunnen brengen”. In de met algemene stemmen in 1920 aan genomen motie van de Waddinxveense raadsleden wordt verwezen naar de te ruglopende conjunctuur en het feit dat men toch 11 maal met de stoomboot naar Boskoop en Gouda kan en ook nog eens 5 keer met de bus. Zelfs bestaat de mogelijkheid om 3 maal per dag met de bus in Rotterdam te komen en als men op de fiets naar Boskoop gaat was het ook nog mogelijk om 3 maal per dag naar Leiden te reizen. Waddinxveen ziet dus de trein als vervoersmogelijkheid niet zitten nu autobus en vrachtauto zo in opkomst zijn. Uiteraard neemt buurgemeente Boskoop deze visie allerminst in dank af. Er ont brandt een hevige en onverkwikkelijke strijd. Daaraan komt pas een einde als op last van de minister is onderzocht dat de spoorlijn in geen geval door een autoweg vervangen kan worden. Daarop trekt de Waddinxveense gemeenteraad in 1927 zijn motie met 7 tegen 6 stem men in. Het Comité inzake de voorbereiding van een de spoorlijn Gouda Waddinxveen Boskoop Alphen de eer uniet dame en verzoekt U beleefd daartoe ZATERDAG aanwezig te willen zijn op het perron van Hiervoor is het volgende bepaald Vertrek Gouda Waddinxveen Boskoop Hierna ;vindt te een thé aangeboden. Na afloop vertrekt i te Gouda 16.45. Wij zullen het aanwezig zijn en bekleders men voor de feestelijke openingsrit, die georganiseerd was door het ‘Comi té inzake de voorbereiding van de offi- Waddinxveen-Boskoop-Alphen aan den -^et 8eI9 voor den spoorweg verloopen Rijn’. De eerste plannen om tussen Gouda en Alphen aan den Rijn een spoorlijn aan te leggen liggen voor het eerst in 1896 op tafel. Maar met die plannen wordt niets gedaan. Tien jaar later, als het par lement gaat praten over het voorstel de Haarlemmermeer van spoorlijnen te voorzien, uiten Kamerleden nadrukkelijk de wens dat toch vooral de kwekers in Boskoop nu eens op het spoorwegnet moeten worden aangesloten. De minis ter is het daar van harte mee eens en op zijn verzoek gaan de toenmalige Staats spoorwegen (SS) na waar nu precies be hoefte aan bestaat: aan een spoorlijn van Gouda via Boskoop naar Alphen aan den Rijn of aan een spoorlijn van Bodegraven via Boskoop naar Zoeter meer. De keus valt op de nu 50 jaar oude spoorlijn, die volgens berekeningen uit 1908 1.782.000,zou moeten gaan kosten Van het begin af aan bestaat het plan de trein ten westen van de Gouwe te laten rijden, hoewel in Boskoop al gauw stemmen opgaan om het spoor juist aan de andere kant van de Gouwe Voor het aanleggen van de spoorbaan is aan te leggen om juist de kwekers nog vanzelfsprekend veel zand nodig, dat uit meer ten dienste te zijn. Een speciaal in Katwijk en Maarn komt. De lijn door bet leven geroepen commissie komt ech- snijdt veenpolders, droogmakerijen en ter tot de slotsom, dat de lijn toch vol- rivierkleipolders. Echt Hollands polder- gens het oorspronkelijke en huidige tra cé moet worden aangelegd. Als compen satie komt er langs de voor de kwekers aan de oostelijke kant van de Gouwe ge makkelijk varend te bereiken Otweg- wetering een goederenlijntje te liggen. Maar door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog raken in 1914 de plannen helemaal op de achtergrond. Toch wordt twee jaar later wettelijk geregeld dal het rijk de spoorlijn tussen Gouda en Al- In het gezelschap bevinden zich on der meer de burgemeesters en wet houders van Gouda, Boskoop, Wad dinxveen en Alphen aan den Rijn. Mr. H. J. Silvergieter, de vertegen woordiger van het ministerie van Waterstaat, Jhr. W. J. H. van Rijc kevoorsel. vertegenwoordiger van de Nederlandse Spoorwegen, de Goud se raadsleden, de besturen van de Rijnland, alsmede de aannemers van de spoorlijn, polderbesturen, mid- denstancTsvertegenwoordigers en nog vele anderen noodigen tot bijwoning van van den genoemden spoorweg, 6 OCTOBER a s. te 1 4 5 uur het Spoorwegstation te GOUDA» zullen daartoe met een extra trein welke bereid willig door de Directie der Nederlandsche Spoorwegen ter beschikking is gesteld naar Boskoop, waar de officieels, opening zal plaats vinden, worden vervoerd. Het zat er namelijk helemaal niet in dat de spoorlijn in 1984 ‘goud’ zou halen. Integendeel, in 1934 werd zelfs keihard door niet de eerste de beste genodigden gezegd, dat de commissie voor de aanleg van de spoorlijn zich alvast maar moest omvormen tot een commissie voor het behoud van de spoorlijn ‘Want als alle thans waarneembare tekenen zich niet bedriegen, zal deze spoorlijn over enkele jaren weer gesloten kunnen worden we gens onrendabele exploitatie’, klinkt het ‘feestelijk’ in de goede renloods van het Boskoopse station waar den. Niettemin bestaat de s waarvan iedereen met zekerheid wist te zeggen dat zij een uiterst kortstondig leven beschoren zou zijn, een halve eeuw. Dat is een hele prestatie van dit eenvoudige lijntje, waarover ook nog eens vier decen nia soms behoorlijk lang is gerede twist voordat de* eerste trein door de Gouwestreek kon gaan rijden, zullen berwerkstelligen, zijn voltooit de trits. Geheel nieuwe wa ter-, land- en spoorwegverbindingen -bijna aus einem Gusz - worden deze streek, die midden in het welvarende Zuid-Holland is gelegen, in de schoot geworpen. Ze vervolmaken het grote, primaire spoorweg- en we gennet. dat het deel van Zuid-Hol- land tussen Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Utrecht bedekt en sluiten er zich harmonisch bij aan”. Rijn’ georganiseerde Gouda’s eerste burger vervolgt dan:

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1984 | | pagina 5