Somberheid vierde hoogtij tijdens
openingsrit van spoorlijn in 1934
Een blijde
P.A. Troost
Medische weekenddienst
Weekblad voor
Waddinxveen
AGENDA
BIOSCOPEN
Vijftig jaar oude ’’levensader” kent interessante geschiedenis
ZANDTREINEN ZAKTEN
IN FLITS DIEP WEG
h.
Èv
11
Ausdauer
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 5 SEPTEMBER 1984
14.45*-
II^OE KERKEN NODIGEN
Zijne
bereid verklaard dezen
COMITÉ OPENING SPOORLIJN
GOUDA -- WADDINXVEEN - - BOSKOOP --
Alphen
BOSKOOP
de OFFICIEELE OPENING
Alphen
Excellentie de Minister van Waterstaat heeft zich
nieuwen verkeersweg officieel te openen.
WADDINXVEEN/BOSKOOP - Op 6 oktober 1934 - vol
gende maand precies een halve eeuw geleden, en dat zal in
Waddinxveen niemand ontgaan - reed er voor het eerst tus
sen Gouda en Alphen aan den Rijn een trein. Een trein met
een met slingers behangen lokomotief 5531 en heel veel
feestvierende genodigden. Toch was het een en al somber
heid dat de klok sloeg tijdens die gedenkwaardige openin-
grit van 50 jaar geleden.
ALPHEN AAN
DEN RIJN
SECRETARIAAT: STAOH U IS, GOUDA
GOUDA, September 1934
uit te
op
Alphen zag in het afgelopen jaar
Hel Comité voorneemt)
Aan
Voorzitter.
Secretarie.
ratuur aanwezig en de Avro maakte
THALIA
SCHOUWBURG
.1
De burgemeester van Gouda, E. G.
Gaarlandt opende als voorzitter van
het comité de rij van sprekers.
bepaalde plaatsen moet soms dagenlang
zand worden gestort voordat de zakking
ophoudt. Zandtreinen zakken een enkele
keer in een flits anderhalve meter weg
of vallen om.
13.45
14.10
14.20
ZONDAG 9 SEPTEMBER 1984
NEDERLANDS
HERVORMDE KERK
Brugkerk
9.30 uur ds. L.J. Geluk. Woerden
17.00 uur ds. W.H.B. ten Voorde.
Gouda
De Hoeksteen:
9.30 uur ds. L. Roetman
18.30 uur ds. J. Maasland
Bethelkerk:
9.30 uur ds. W.H.B. ten Voorde.
Gouda
17.00 uur kand. A. Treure,
Nieuwerkerk aan den Ussel
Immanuëlkerk:
9.30 uur ds. Th.H.G. Hulst
19.00 uur ds. J.W. de Jong,
Zoetermeer
CHR. AFGESCHEIDEN
GEMEENTE
Kerkgebouw Dorpstraat 3:
9.30 uur leesdienst
17.00 uur leesdienst
OUD-GEREFORMEERDE
GEMEENTE IN NEDERL AND
Kerkgebouw Zuidkade 159:
Iedere zondag 10.00 en 18.30 uur
leesdienst
Donderdag 6 september
19.30 uur dhr. A.D. Muilwijk,
Dordrecht
ROOMS-KATHOLIEKE KERK
St. Victorkerk:
Zondag: 10.00 uur
Woensdag: 19.00 uur
Vrijdag: 19.00 uur
Zaterdag: 17.00 uur
Ontmoetingskerk:
Zondag: 11.45 uur
Dinsdag: 08.45 uur
Vrijdag: 09.00 uur
Zaterdag: 19.00 uur
GEREFORMEERDE
GEMEENTE BOSKOOP
Kerkgebouw Mendelweg:
9.30 uur leesdienst
19.00 uur ds. A. Bac
Woensdag 12 september
19.30 uur ds. M.J. van Gelder
GER. KERK (VRIJGEMAAKT)
GOUDA
Kerkgebouw: Lekkenburg 148,
Gouda
8.30 en 16.30 uur
ds. J. v. d. Haar
BAPTISTENGEMEENTE
ALPHEN AAN DEN RIJN
Triomfatorkapel Molenwerfstraat:
10.00 uur ds. H. G. Koekkoek
18.30 uur zend. Sj. Verkerk
VOLLE EVANGELIE
GEMEENTE ”SION”
Het Trefpunt:
10.00 uur Samenkomst
Woensdag 19.30 uur Bijbelstudie
Stationsstraat 18
Zaterdag 19.30 uur
Bijbelstudie voor
de jeugd (Tesselschadelaan 28)
ZATERDAG 8 SEPTEMBER 1984
Arts: P.J.E. van der Linde, Souburghlaan 15. tel. 14100
Apotheek: F. F. van Dijk, Kerkweg-West 64, tel. 17255
ZONDAG 9 SEPTEMBER 1984
Arts: P. C. W. Hertogh, De Akker 68, tel. 19239
Apotheek: F. F. van Dijk, Kerkweg-West 64, tel. 17255
Verloskundige gedurende het gehele weekeinde:
A. Voss-becks, Peuleyen 60, tel. 16801
Mededeling: De regeling "medische weekeinddienst" is uitsluitend bedoeld
voor dringende gevallen, waarvan de behandeling niet tot de eerstvolgende
werkdag kan wachten. Spreekuur waarnemend huisarts op zaterdag en zon
dag van 10.00-11.00 uur en van 16.00 tot 17.00 uur. Voor deze spreekuren
behoeven geen afspraken gemaakt te worden. Aanvraag visites gedurende
dezelfde uren als waarop er in het weekeinde spreekuur wordt gehouden.
Buiten deze tijden is de waarnemend huisarts alleen voor zeer dringende
spoedgevallen bereikbaar.
GEREFORMEERDE KERKEN
Kruiskerk:
9.30 uur ds. J.C. de Moor
17.00 uur ds. J. Winter. Den Haag
Ontmoetingskerk
10.00 uur de heer K. Spoelstra
REMONSTRANTSE
GEMEENTE
(in samenwerking met de
Vrijzinnig Hervormden)
Kerkgebouw Zuidkade 59:
10.00 uur geen dienst
Elke donderdagavond:
19.45 uur bijbellezing door ds.
D. Chr. Overduin van de Hervormd
Gereformeerde Gemeente te
Hilversum
De genoodigden
het radiojournaal te beluisteren wa
ren.
Vr. 8 uur, Za. 3.30, 7 en 9.15 uur,
Zo. 3.30 en 8 uur, Ma. en Wo. 8
uur. TERUG NAAR DE HEL. 16 jr.
Di. 8 uur. THE CURSE OF THE
PINK PANTHER, a.l.
Za. half twee, Wo. half drie. BILLY
TURF, HAANTJE DE VOORSTE,
a.l.
zeer
zien U
Uitgeverij: VET A B. V.
Direktie: F. van Kempen
Redactie: B. J. Woudenberg
Redactie-adres:
Peuleyen 144,
2742 EN Waddinxveen
Telefoon (01828) 15594
Advertentie-afdeling:
Oranjelaan 9,
2741 EP Waddinxveen
Postbus 116,
2740 AC Waddinxveen
Telefoon (01828) 14788
Klachten bezorging:
Sweelinckhof 31,
2742 CB Waddinxveen
Telefoon (01828) 18950
Klachten over de bezorging
vóór donderdag 18.00 uur melden.
Abonnementsprijs:
Postabonnement 29,50 per
half jaar
Advertentie-tarieven:
Losse mm-prijs 0,41 (exclusief
btw); contract-tarieven en tekst
advertenties op aanvraag.
Naast de spoorlijn wordt persgrond me
ters hoog door het zakkende zand om-
januari 1929 hoog geduwd, waarmee omliggende slo
ten worden gedempt en polders, daar
waar in de vijftiger en zestiger jaren in
Boskoop en Waddinxveen woonwijken
aan herinnerde dat niet alle Wad-
dinxveners tegen de afbouw van de
spoorlijn waren.
Daarom verklaarde de burgemeester
van Waddinxveen dan ook blij te
zijn met de nieuwe spoorlijn en ver
zekerde hij de aanwezigen dat Wad
dinxveen van plan was er het beste
van te maken.
land dus. dat geschikt gemaakt moet
worden om een zware spoordijk te dra
gen. De dikke laag slappe veen en blau
we, zalfachtige, zeeklei stellen de bou
wers niettemin voor grotere problemen
dan voorzien zijn. Men krijgt namelijk
pas op acht tot veertien meter diepte
vaste zandbodem onder de voeten. Een
soort duinlandschap dus. die ondergrond.
En dat maakt dat in totaal 1.798.000 ku
bieke meter zand nodig is en de spoor-
phen aan den Rijn gaat aanleggen, mits lijn uiteindelijk ruim 6)^ miljoen gulden
de streek één miljoen gulden bijeen gaat kosten.
brengt voor de inmiddels al 2.4 miljoen
gulden kostende lijn.
In de eerste dagen van
wordt dan eindelijk het werk aanbe
steed en voor 3.535.000,sinds
1908 is dat verdubbeld gegund aan
het Utrechtse Spoorwegbouwbedrijf. Dit verschijnen, mee worden opgehoogd. Op
bedrijf legt de 17.525 meter lange spoor
lijn aan. Een lijn die bij Gouda even
wijdig aan de spoorlijn Gouda-Rotter-
dam loopt en even voor de aansluiting
Moordrecht het spoor met een grote
13.55
14.15
14:30
14.55
wordt den genoodigden
Na 50 jaar is deze ruim 17,5 kilo
meter lange spoorwegverbinding
niet meer weg te denken. Daarom
kijken we toch nog maar eens terug
naar die herfstmiddag in 1934,
officiecle opening van
aan den Rijn heeft
WADDINXVEEN Waddinxveens
burgemeester P.A. Troost, die op 6
oktober 1934 deelnam aan de ope-
ningsfestiviteiten van de spoorlijn
Gouda-Alphen aan den Rijn was in
dit Gouwedorp eerste burger van
1920-1941. Hij kwam uit de Haar
lemmermeer, waar hij gemeente
ambtenaar was. De hier 21 jaar als
burgemeester gefungeerd hebbende
Pieter Arend Troost zette op 15 juli
1941 als 63-jarige een punt achter
zijn loopbaan wegens gezondheids
redenen.
Vijftig jaar geleden voerde de Wad-
dinxveense burgemeester van toen
het woord in Boskoop waar in een
feestelijk versierde loods van het
station in het kwekersdorp de toe
spraken werden gehouden na de
met loko motief 5531 in Gouda be
gonnen reis naar Alphen aan den
Rijn, die dan in Boskoop werd
onderbroken.
Burgemeester P.A. Troost van Wad
dinxveen voelde goed aan dat men
benieuwd was naar wat hij te zeg
gen had. ‘Ik kan mij indenken dat
sommigen zich afvragen, ‘wat zal hij
nu te zeggen hebben?’ En inder
daad, het is waar, de spoorlijn was
in Waddinxveen niet wat je noemt
een ‘afgebeden kindeke’, maar ik
wil niet meer terug komen op wat
geweest is en de motieven die tot de
houding van Waddinxveen in die
tijd hebben geleid’, aldus burge
meester Troost, die zijn gehoor er-
Boskoop de opening plaMï en
Aankomst Waddinx-een
Boskoop
STICHTING OPENBARE
BIBLIOTHEEK EN LEESZAAL
Openingstijden:
Jul. van Stolberglaan (tel. 13141):
ma., wo. en vr. 14.30 tot 17.30 uur en
18.30 tot 20.30 uur; di. 10.00 uur
tot 12.00 uur.
St. Victorwijk (bibliobus): dinsdag
middag van 14.30-17.30 uur, wo.mor
gen van 10.00-12.00 uur, donderdag
middag van 15.30-17.30 uur.
Anne Frank-centrum (tel. 18858):
di. en vr. 14.30 tot 17.00 uur en
18.30 tot 20.30 uur, wo. 18.30 tot
20.30 uur.
WELFARE RODE KRUIS,
afdeling Waddinxveen
Contactpersonen: Mevr. L. v. d.
Boomen-Bos. Jan Willem Frisoweg
66, tel. 13373, aanvraag deelname:
Mevr. J. Rens-Gielink, Tesselschade
laan 11, tel. 14230.
Anne Frank-centrum: Elke
woensdagmorgen 9.30-11.30 uur.
Huize Souburgh: Dinsdagmiddag
om de veertien dagen
14.00-15.30 uur.
TELEFOONCIRKELS
RODE KRUIS
Informatie: Anna Paulownastraat 25,
tel. 18058 (Mevrouw A. Ravensber-
gen-Demmenie, coördinatrice).
GEMEENTEHUIS
Spreekuur mevr. G. G. Pellicaan-
Jager, maatschappelijk werkster
regionale indicatiecommissie
bejaardenoorden: donderdagmorgen
van 9.30 tot 11.30 uur.
ANNE FRANK-CENTRUM
Maatschappelijk werkster:
donderdag 16.30-17.30 uur.
Pedicure/Schoonheidsspecialiste:
eerste dinsdag van de maand
9 tot 12.00 uur.
Dames- en herenkapper:
donderdag 9 tot 12 uur.
STICHTING
MAATSCHAPPELIJKE
DIENSTVERLENING
ZUIDPLAS
Centraal buro Kerklaan 2 te Nieu
werkerk a/d Ussel. tel. 01803-4144.
Buro maatschappelijk werk:
Jan van Bijnenpad 1, 7e etage,
Waddinxveen, telefoon 16044 of
16137.
Spreekuren: elke werkdag van 9.00-
10.00 uur bereikbaar.
Buro gezinsverzorging:
Jan van Bijnenpad 1, Waddinxveen.
Aanvragen bejaardenhulp:
6e etage, tel. 16044 of 16137
iedere dag tussen 8.30-9.30 uur.
Aanvragen gezinsverzorging:
5e etage, tel. 16044 of 16137
iedere dag tussen 9.00-10.00 uut
Woensdag 5 september
Raadscommissie voor openbare
werken en -bedrijven, gemeentehuis,
19.30 uur
Raadscommissie voor de onderwijs
zaken, gemeentehuis, 19.30 uur
Donderdag 6 september
Raadscommissie voor de financiën,
gemeentehuis, f9.30 uur
Dinsdag 11 september
Raadscommissie voor algemeen
bestuurlijke zaken.
gemeentehuis, 19.30 uur
Woensdag 12 september
Prijsuitreiking Legobouwwedstrijd
en Legobingo, De Boog,
C. Huygenslaan.
Dinsdag 18 september
Commissie van bestuur samen
werkingsschool HAVO/Atheneum.
Sniepweg, 20.00 uur
Donderdag 20 september
Raadscommissie voor sociale zaken,
volksgezondheid en woonruimte-
beleid, gemeentehuis. 19.30 uur
Maandag 24 september
Start sociëteit voor alleenstaanden
Uniek, De Boog, C. Huygenslaan
van Van Straaten van Nes, die dus
bijna vanaf het begin bij de spoorlijn
betrokken was.
In 1906 - 10 jaar later- zegt de minis
ter toe dat hij de aanleg van de
spoorlijn ter hand zal nemen en weer
10 jaar later - in 1916 - aanvaardt de
Tweede Kamer het betreffende
wetsontwerp. Burgemeester Colijn
zei dat hij aanvankelijk in de veron
derstelling leefde dat alleen Boskoop
de eer toe kwam voor deze spoorlijn
geijverd te hebben, maar hij wees in
dit verband op een circulaire van het
Alpheuse VVV uit 1903, waarin ge
steld wordt dat „Boskoop noodzake
lijk uit het isolement verlost moet
worden”.
Veel waardering had Colijn voor de
Hollandse ingenieurs die toch maar
kans hadden gezien om in dit land
van veen en water, zonder al te veel
tegenslag deze spoorlijn te bouwen.
Met enige ironie sprak hij over de
„voortreffelijke speech” van zijn
collega aan de andere kant van de
lijn die deze „ongezochte gelegen
heid nog eens had benut om nog
eens extra te wijzen op de voordelen
die vestiging in zijn gemeente heeft”.
Nadat Gaarlandt de genodigden
heeft uitgelegd dat men de opening
van de nieuwe spoorlijn niet simpel
weg wilde doen door het bekende
gebaar van de stationschef, maar
dat men er een feestelijk en officieel
tintje aan wilde geven, sloeg hij
enigszins op hol, want hij noemde
Gouda „het verkeers-zwaartepunt
van Nederland, waaraan alleen nog
een vlieghaven ontbreekt”.
Gaarlandt: „Wat is er hier de laatste
de toespraken werden gehou- jaren tot stand gekomen? Gouda -
Alphen zag in het afgelopen jaar
spoorlijn den nieuwen provincialen weg langs
de Gouwe van t beginpunt tot over
Waddinxveen en Boskoop toe ge
reedkomen. Het laatste stuk zal vol
gend jaar opgeleverd worden. De ge
weldige kanaalwerken nabij Gouda
die een verbeterde vaarverbinding
tussen de Ussel en de Gouwe, dat is
tussen Rotterdam' en Amsterdam,
i zeer ver
gevorderd. (-) Onze nieuwe spoorlijn
in de richting Gouda een trein te 16.25; aankomst
Een beetje somber was de reu-, san
Herm. Schreuder Sr. van de Goudse
Kamer van Koophandel. Naar de
wetten van de logica ging men een
moeilijke tijd tegemoet, want de eco
nomische omstandigheden waren,
volgens Schreuder, verre van hoop
gevend. „Zowel Boskoop als Wad
dinxveen zitten in de ijzeren greep
van de crisis, terwijl andere vervoer
middelen dingen naar de gunst van
de bevolking en daarin zelfs lijken te
slagen". Tegelijkertijd zwakte
Schreuder z’n sombere bespiegelin
gen weer wat af door te stellen dat
niet alles logisch benaderd kon wor
den vanwege de snelle tijdswisselin-
geri. Als voorbeeld geeft hij de in
voering van een kortere werktijd, die
naar verwacht werd voor minder
werkloosheid zou zorgen, terwijl
men in de jaren 30 door de crisis ge
confronteerd werd met het tegen
deel. Ook de vertegenwoordiger van
de Alpheuse Kamer van Koophan
del, Ten Kate Brouwer was weinig
optimistisch. „We hebben reikhaf-
zend naar deze spoorwegverbinding
uitgezien, maar de toestand is sinds
dien zo veranderd dat alle illusies
fons ontnomen zijn”.
Natuurlijk voert ook Boskoop's eer
ste burger E. P. Verkerk het woord.
Hij verontschuldigt zich eerst voor
het feit dat hij „door tijden en om
standigheden” de gasten niet in een
waardiger en geschikter ruimte dan
de goederenloods kan ontvangen.
Howel hij zegt zich niet te willen ver
drinken in lokaal chauvinisme,
noemt hij 6 oktober 1934 wel de dag
van „onze" spoor, „omdat niemand
op de totstandkoming van deze lijn
eerder, langer en met meer Ausdau
er heeft aangedrongen dan Bos
koop”.
Op die 6e oktober 1934 komen op
het perron in Gouda een paar hon
derd mensen bijeen om de door het
‘Comité inzake de voorbereiding
van een officiële opening van de
spoorlijn Gouda-Waddinxveen-Al-
phen aan den 1
feestelijke openingsrit mee te ma
ken. De stemming zit er ondanks al
les zeer in en er hangen slingers om
locomotief 5531. Gouda’s burge
meester E.G. Gaarlandt neemt als
comitévoorzitter het gezelschap on
der zijn hoede en is aangedaan als
op de stations die tijdens de aller
eerste rit worden aangedaan plaatse
lijke muziekkorpsen bij Wijze van
welkom het Wilhelmus ten gehore
brengen en bij het weggaan van de
trein het Sarie Marijs spelen.
„W at zich straks per rail en per auto
van west naar oost en van oost naar
west zal bewegen en wat onder de
bruggen per schip noordwaarts en
van noord naar zuid zal worden ver
voerd - dat zal tesamen, als eens offi
cieel tellingen en metingen zullen
plaats hebben wel bewijzen, dat na
bij Gouda het punt van Nederlands
grootste verkeersdichtheid staat te
ontstaan. Nederland’s verkeers-
zwaartepunt om zo te zeggen. Zo
niet in personen, dan toch in goede
ren.
Toch mankeert er iets aan: een vlieg
haven. Maar daarover mag ik niet
spreken. We zijn tesamen voor een
landverkeersverbetering - voor de
opening van een nieuwe spoorlijn,
welker ontwikkeling door vier ge
meenten met belangstelling wordt
gevolgd. Haar bloei zou óns met
vreugde vervullen. Moge het zo
worden”.
Nadat Mr. H. J. Silvergieter-Hoog-
stad namens de minister van Water
staat gesproken had en Jhr. Van
Rijckevoorsel namens de directie
van de Spoorwegen, kreeg de burge
meester van Alpen en oud-burge-
meester van Boskoop (1923 - 1933)
P. A. Colijn het woord.
Do. en Vr. 8.15 uur, Za. 7 en 9.15
uur, Zo. 4.15, 7 en 9.15 uur, Ma. t/m
Wo. 8.15 uur. POLICE ACADEMY
aj.
Za., Zo. en Wo. 2 uur. VOL GAS
MET HERBIE, a.l.
Volgende week première van de
nieuwe Nederlandse speelfilm: DE
SCHORPIOEN.
op prijs stellen indien U bij deze opening zult kunnen
w nadere berichten daaromtrent belangstellend tegemoet.
Burgemeester E. G. Gaarlandt van
Gouda neemt als comitévoorzitter
de gasten onder zijn hoede voor de
rit langs alle stations, die uiteraard
alle bezichtigd moeten worden. In
elke plaats stappen de raadsleden
van de betreffende gemeente in. Als
men in Alphen is aangekomen, keert
men terug naar de gemeente die zich
in al die jaren het meest heeft inge
spannen om deze spoorlijn te krij
gen, Boskoop.
Daar vindt dan de echte officiële
opening plaats. De belangstelling bij
het station is enorm, harmonievere-
nigmg „Excelsior” speelt het „Wil
helmus”, Polygoon is met filmappa
ratuur aanwezig en de Avro maakte -
opnames, die zondagavond tijdens „Eindelijk is de spoorwegaansluiting
dan een feit geworden”, sprak Co
lijn, die de plannen om Boskoop bij
het spoorwegnet aan te sluiten onbe
grijpelijk lang „plannen” vond ge
bleven. want de goede voornemens
vullen een belangrijk deel van het
laatste gedeelte van de 19de eeuw.
Hij ging ver in het verleden terug en
schetste hoe in 1896 - nadat verschil
lende concessieaanvragen waren af
gewezen of ingetrokken - door de
Pomologische Vereniging met klem
de noodzaak van een spoorwegver
binding werd bepleit. Omstreeks
deze tijd werd dan ook de Spoorweg-
commissie opgericht. Deze commis
sie stond onder het voorzitterschap
WADDINXVEEN In 1934 hingen er boog in de richting Waddinxveen en
slingers en bloemen rond de lokomo- Boskoop laat gaan, waar het ruim een
tief 5531, die met vier wagons de ope- halve kilometer voor het station Alphen
ningsrit zou verzorgen van de spoor- aan (jtn Rijn de lijn Woerden-Leiden
lijn Gouda-Alphen aan den Rijn. Die herejkt.
trein vertrok om 13.45 uur. In de wa-
gons hadden tal van hoogwaardigheids- iKOteSteU
'Intussen komt er weer een kink in de
kabel doordat nu het gemeentebestuur
van Waddinxveen er bij de regering op
ciële opening van de spoorlijn Gouda- aandringt het werk stil te leggen, omdat
was. nu autobussen en vrachtauto’s de
oplossing zouden kunnen brengen”. In
de met algemene stemmen in 1920 aan
genomen motie van de Waddinxveense
raadsleden wordt verwezen naar de te
ruglopende conjunctuur en het feit dat
men toch 11 maal met de stoomboot
naar Boskoop en Gouda kan en ook nog
eens 5 keer met de bus. Zelfs bestaat de
mogelijkheid om 3 maal per dag met de
bus in Rotterdam te komen en als men
op de fiets naar Boskoop gaat was het
ook nog mogelijk om 3 maal per dag
naar Leiden te reizen. Waddinxveen ziet
dus de trein als vervoersmogelijkheid
niet zitten nu autobus en vrachtauto zo
in opkomst zijn.
Uiteraard neemt buurgemeente Boskoop
deze visie allerminst in dank af. Er ont
brandt een hevige en onverkwikkelijke
strijd. Daaraan komt pas een einde als
op last van de minister is onderzocht dat
de spoorlijn in geen geval door een
autoweg vervangen kan worden. Daarop
trekt de Waddinxveense gemeenteraad
in 1927 zijn motie met 7 tegen 6 stem
men in.
Het Comité inzake de voorbereiding van een
de spoorlijn Gouda Waddinxveen Boskoop Alphen
de eer uniet dame
en verzoekt U beleefd daartoe ZATERDAG
aanwezig te willen zijn op het perron van
Hiervoor is het volgende bepaald
Vertrek Gouda
Waddinxveen
Boskoop
Hierna ;vindt te
een thé aangeboden.
Na afloop vertrekt i
te Gouda 16.45.
Wij zullen het
aanwezig zijn en
bekleders
men voor de feestelijke openingsrit,
die georganiseerd was door het ‘Comi
té inzake de voorbereiding van de offi-
Waddinxveen-Boskoop-Alphen aan den -^et 8eI9 voor den spoorweg verloopen
Rijn’.
De eerste plannen om tussen Gouda en
Alphen aan den Rijn een spoorlijn aan
te leggen liggen voor het eerst in 1896
op tafel. Maar met die plannen wordt
niets gedaan. Tien jaar later, als het par
lement gaat praten over het voorstel de
Haarlemmermeer van spoorlijnen te
voorzien, uiten Kamerleden nadrukkelijk
de wens dat toch vooral de kwekers in
Boskoop nu eens op het spoorwegnet
moeten worden aangesloten. De minis
ter is het daar van harte mee eens en op
zijn verzoek gaan de toenmalige Staats
spoorwegen (SS) na waar nu precies be
hoefte aan bestaat: aan een spoorlijn
van Gouda via Boskoop naar Alphen
aan den Rijn of aan een spoorlijn van
Bodegraven via Boskoop naar Zoeter
meer.
De keus valt op de nu 50 jaar oude
spoorlijn, die volgens berekeningen uit
1908 1.782.000,zou moeten gaan
kosten Van het begin af aan bestaat het
plan de trein ten westen van de Gouwe
te laten rijden, hoewel in Boskoop al
gauw stemmen opgaan om het spoor
juist aan de andere kant van de Gouwe Voor het aanleggen van de spoorbaan is
aan te leggen om juist de kwekers nog vanzelfsprekend veel zand nodig, dat uit
meer ten dienste te zijn. Een speciaal in Katwijk en Maarn komt. De lijn door
bet leven geroepen commissie komt ech- snijdt veenpolders, droogmakerijen en
ter tot de slotsom, dat de lijn toch vol- rivierkleipolders. Echt Hollands polder-
gens het oorspronkelijke en huidige tra
cé moet worden aangelegd. Als compen
satie komt er langs de voor de kwekers
aan de oostelijke kant van de Gouwe ge
makkelijk varend te bereiken Otweg-
wetering een goederenlijntje te liggen.
Maar door het uitbreken van de Eerste
Wereldoorlog raken in 1914 de plannen
helemaal op de achtergrond. Toch wordt
twee jaar later wettelijk geregeld dal het
rijk de spoorlijn tussen Gouda en Al-
In het gezelschap bevinden zich on
der meer de burgemeesters en wet
houders van Gouda, Boskoop, Wad
dinxveen en Alphen aan den Rijn.
Mr. H. J. Silvergieter, de vertegen
woordiger van het ministerie van
Waterstaat, Jhr. W. J. H. van Rijc
kevoorsel. vertegenwoordiger van de
Nederlandse Spoorwegen, de Goud
se raadsleden, de besturen van de
Rijnland, alsmede de aannemers van
de spoorlijn, polderbesturen, mid-
denstancTsvertegenwoordigers en
nog vele anderen
noodigen tot bijwoning van
van den genoemden spoorweg,
6 OCTOBER a s. te 1 4 5 uur
het Spoorwegstation te GOUDA»
zullen daartoe met een extra trein welke bereid
willig door de Directie der Nederlandsche Spoorwegen ter beschikking is
gesteld naar Boskoop, waar de officieels, opening zal plaats vinden,
worden vervoerd.
Het zat er namelijk helemaal niet in
dat de spoorlijn in 1984 ‘goud’ zou
halen. Integendeel, in 1934 werd
zelfs keihard door niet de eerste de
beste genodigden gezegd, dat de
commissie voor de aanleg van de
spoorlijn zich alvast maar moest
omvormen tot een commissie voor
het behoud van de spoorlijn
‘Want als alle thans waarneembare
tekenen zich niet bedriegen, zal
deze spoorlijn over enkele jaren
weer gesloten kunnen worden we
gens onrendabele exploitatie’,
klinkt het ‘feestelijk’ in de goede
renloods van het Boskoopse station
waar
den.
Niettemin bestaat de s
waarvan iedereen met zekerheid
wist te zeggen dat zij een uiterst
kortstondig leven beschoren zou
zijn, een halve eeuw. Dat is een hele
prestatie van dit eenvoudige lijntje,
waarover ook nog eens vier decen
nia soms behoorlijk lang is gerede
twist voordat de* eerste trein door
de Gouwestreek kon gaan rijden, zullen berwerkstelligen, zijn
voltooit de trits. Geheel nieuwe wa
ter-, land- en spoorwegverbindingen
-bijna aus einem Gusz - worden deze
streek, die midden in het welvarende
Zuid-Holland is gelegen, in de
schoot geworpen. Ze vervolmaken
het grote, primaire spoorweg- en we
gennet. dat het deel van Zuid-Hol-
land tussen Rotterdam, Den Haag,
Amsterdam en Utrecht bedekt en
sluiten er zich harmonisch bij aan”.
Rijn’ georganiseerde Gouda’s eerste burger vervolgt dan: