750.000 NEDERLANDERS MET WINTERSPORT a II ECHT WAAR P/ BALK p y voorspoedig Organisatie hi-techbeurs JooUJ - if k Si VARA-AVOND IN GOUDA A line tra BV baunrio 3,25 NIVEA ZEEP 5 stuks U ZIT ER WERKELIJK WARMPJES BIJ ALS U DE VERWARMING DOOR ONS LAAT INSTALLEREN 'IBM KRIJTENB ECHT WAAR... BELT U MAAR CARNAVAL Schmink en glitter in alle kleuren Ook voor het haar EX BV. 3 4 DE WIT WADDINXVEEN B.V. kampeer- De stijgende belangstelling voor de zeil- Amsterdamse RAI, een evenement van de eerste orde. In 1984 bezochten 171.651 mensen deze tentoonstelling, dat was vrij wel gelijk aan het jaar 1983, toen 171.940 bezoekers naar de RAI trokken. Opvallend was overigens dat het bezoek uit zowel België als uit de Bondsrepubliek Duitsland is verdubbeld vergeleken met het jaar ’83. plank wordt overigens mede als oorzaak van het grote bezoekersaantal gezien. Waarom gaan mensen naar de winter sport? Er zijn twee voorname factoren, nl. sport en gezelligheid. Bij die sportbeoefe ning speelt het wedstrijd-element uiter aard geen enkele rol, het is meer het plezier van de pure lichaamsbeweging. In Amsterdam jubileert dit jaar het reis bureau ’Ludiek’ (Gerrit van der Veenstraat 112 - 1077 EN Amsterdam) dat geheel op die elementen ’sport en gezelligheid’ is ingespeeld. Dit kleine, maar aktieve bureau, richt zich uitsluitend op de wintersport en verzorgt voor eigen, originele groep wintertoeris- ten, reis en verblijf. eigen vervoer, de auto, naar hun bestem ming, maar de bus evenaart die populari teit steeds meer. Men organiseert reizen voor studenten, volwassenen alsook groepsreizen voor de jeugd van 11 tot 20 jaar naar Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk. In deze tijd van grote massabureau’s behoudt ’Ludiek’ be- serveerd. De Hiswa wordt dit jaar zeker even omvangrijk als in ’84 en beslaat dan ook 46.000 m2, verdeeld over zes hallen. De Hiswa ’85 toont de bezoeker niet alleen boten en zeilplanken in allerlei soorten en maten, maar ook hengelsportartikelen, onderwatersportaccessoires, artikelen en sportkleding. wust zijn zelfde maat sinds 35 jaar en richt zich op een 'select publiek, dat voorkeur heeft voor een meer persoonlijke bena dering. EENS GEDAAN steeds herhaald Ondanks de vaak gemaakte grapjes over ’gipstoeristen’ blijkt dat de toerist die de wintersport een keer geproefd heeft, meestal telkens naar de witte wonder wereld terugkeert. Meen niet dat elke wintertoerist een soort heilig moeten maakt van het skiën. Er zijn diverse andere vormen van wintersport- beleving mogelijk, terwijl doodgewoon wandelen of zelfs domweg luieren tot de geneugten van een vakantie in de sneeuw behoren. Grappig is overigens dat zich onder de wintersporters een vrij groot aantal vrij gezellen bevindt. Niet bekend is of die vrij gezellen na hun winterreis ook vrijgezel len blijven. HISWA ’85 48.000 VIERKANTE METER Al een halfjaar voor de Hiswa '85 was na- genoegallebeschikbareslandruimtegere- FRIESLAND IN HET ZONNETJE Deze Hiswa is de dertigste, een jubileum dus. Het organisatie-comité heeft daarom het initiatief genomen, voortaan een van de provincies uit te nodigen, tijdens de ten toonstelling een speciale gastpresentatie te verzorgen WATER GENOEG Ons land heeft een enorme plas water waarop de recreatie kan worden beoefend. Dat is in totaal maar liefst 3 miljard vier kante meter. RUIM 170.000 BEZOEKERS HISWA IN 1984! Voor elke fervente beoefenaar van de wa tersport is de Hiswa-tentoonstelling in de VERKOOP UIT HET DAL De recessie was oorzaak dat i n 1980 de ver kopen van recreatievaartuigen een dalen de lijn vertoonde. Exposanten vroegen minder standruimte aan, terwijl verschillende jachtwerven en andere bedrijven hun aktiviteiten moes ten staken. Het lijkt er op dat er een wen ding ten goede in deze situatie is ontstaan. Er heerst weer een zeker optimisme, het geen zich uit in de groeiende belangstel ling om op de Hiswa te gaan exposeren. Al is de jaarlijkse groei in de nieuw-ver- koop van plezierboten nog geen heel per cent, de omzet in tweedehandsvaartuigen neemt toe. Evenals bij de autoverkoop leidt zo’n ontwikkeling meestal tot een toename in de verkoop van nieuwe vaar tuigen. SNEEUWZEKER Het blijkt dat de februarimaand zeer in trek is. Die is meestal sneeuwzeker, maar wintersport kan uitstekend worden bedre ven tot in april. Veel bezoekers gaan per WEGWERP SCHEERMESJES 3 stuks 3,75 (Goedkoper dan losse mesjes) De Friese presentatie op Hiswa ’85 wordt gecoördineerd door de provinciale VW- Friesland en bestaat uit een informatie centrum waar men inlichtingen kan krij gen over de vele recreatiemogelijkheden die deze waterrijke provincie de toerist biedt. Rondomditinformatiecentrumzijn nog verschillende commerciële stands.. Ook op andere manieren zal de tentoon stelling min of meer in een Friese sfeer worden gebracht. Daarbij zal het Friese statenjacht, speciaal ter beschikking gesteld door de Provincia- le Staten van Friesland, zeker de grootste aandacht genieten. EXPOSANTEN UIT HEEL EUROPA Niet alleen exposanten uit eigen land zul len Hiswa ’85 bemannen. Ook landenin- zendingen uit de Duitse Bondsrepubliek en Denemarken hebben zich al aange meld, terwijl ook vele andere deelnemers uit omringende landen met een stand ver tegenwoordigd zullen zijn. Deze Hiswa ’85 toont voor het eerst een collectieve Deense inzending. WELSTANDSGROEPEN Uit diverse onderzoekingen blijkt, dat de verschillende welstandsgroepen de laat ste jaren allemaal vrij goed vertegenwoor digd zijn. Uiteraard treffen wij in wel- standsgroep A het hoogste percentage aan nl. ca. 30, maar de groepen BI en B2 leve ren respectievelijk toch nog 21 en 24%. Zelfs is groep C met 22% vertegenwoor digd. Het aantal Nederlanders dat op winter sport gaat, groeit nog steeds. Er is zelfs een geleidelijke verschuiving merkbaar van de lange zomervakantie, naar een enkele of zelfs dubbele winter- SPORT EN GEZELLIGHEID sportvakantie. Ook de meer bejaarde Nederlander voelt zich steeds meer tot de wintersport aan getrokken, hetgeen in niet geringe mate door de popularisering van het zgn. lang laufen wordt veroorzaakt. Voorharids ech ter is de wintersport nog een vakanti evorm die vooral door jonge mensen in de leeftijd tussen 24 en 50 jaar wordt bedreven. De favoriete bestemming van al die duizen den wintersporters is Oostenrijk, dat ca. 61%toeristen trekt. Het duurdere Zwitser land moet met 15% genoegen nemen, de rest zoekt bestemmingen in bijv. Duits land of Frankrijk. TROUWE BEZOEKERS De Hiswa blijkt overigens over een grote schare van trouwe fans te beschikken. Zo werd door middel van een onderzoek be kend dat maar liefst 60% van het totale aantal bezoekers de Hiswa iedere keer bezocht. Ongeveer 24% kwam onregelmatig, 16% voor het eerst, waaruit blijkt dat deze ten toonstelling toch telkens een fors aantal nieuwkomers trekt. Dat de Hiswa duidelijk marktvergrotend werkt kan blijken uit het feit dat 19% nog niet enig artikel op watersportgebied be zat. Eenderde van de bezoekers kwam met concrete plannen tot aankoop de RAI bin nen. velen echter stelden hun aankopen niet uit maar verlieten de tentoonstelling met de pas gekochte artikelen. Juist die onmiddellijke verkoop wordt door vele bezoekers op hoge prijs gesteld. Volgens gegevens van o.a. Hiswa telt ons land wel een half miljoen pleziervaartuigen. De cijfers van 1983 gaven aan, dat er circa 97.500 zeilboten, 91.000 motorboten en maar liefst 300.000 zeilplanken in gebruik waren. Daarnaast is er een ongeteld groot aantal roei- en visboten en kano’s, om maar over rubberbootjes te zwijgen. Tellen wij daar de groetin het afgelopen jaar 1984 bij, dan heeft Nederland ruim een half miljoen pleziervaartuigen. F WOENSDAG 6 FEBRUARI 1985 j V I. 1 7-"’ «R NEDERLAND TELT HALF MILJOEN RE CRE ATIE BOTF N WADDINXVEEN/GOUDA - Uit een wijziging in het handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor 1 JMöhle is uitgetreden als directeur van Almetra BV, Waddinxveen. drogisterij parfumerie groensvoorde10 waddinxveen GOUDA-VARA-voorzitterdr. A. H. van den Heuvel is dinsdagavond 19 fe bruari om acht uur aanwezig op de j aar- vergadering van de VARA-afdeling Hart van Holland in Het Brandpunt aan de Turfmarkt 58 in Gouda. Op deze avond van de Hilversumse omroepver eniging vertoont Frits van Leeuwen prachtige dia’s. Alle VARA-leden uit de buurt - zowel abonnees op de VARA-gids als tientje sleden - zijn op die avond van harte welkom. Natuurlijk voor de gezellig heid, maar vooral omdat de leden op zo’n afdelingsvergadering hun ideeën kwijt kunnen. Bij voorbeeld als het gaat om het jaarverslag van de VARA, of als ze het willen hebben over de kant die hun omroep op moet. En elk VARA-lid kan mee-komen kie zen, want op de jaarvergadering wor den de kandidaatstellingen besproken voor het VARA-parlement (de Vereni gingsraad) en voor de Raad van Toe zicht, Beleid en Advies. Informatie: 020-791.793. 208 Urne v*n eleknoiechnache ondernemers het pad van de innovatie wensen te be- treden in de gelegenheid te stellen erva ringen uit te wisselen. In de contacten hierover met het bedrijfsleven rees de wens om ook te laten zien waartoe de in novaties hebben geleid. Dit leidde tot een innovatie-manifestatie in de huidige opzet. Öp grond van de gesprekken mét de aspirant-deelnemers, met wie: in vele onderlinge gesprekken het geheel is op gebouwd, is besloten grote aandacht te besteden aan het in het kader van de manifestatie georganiseerde symposi um. Op dit symposium zullen mensen uit wetenschap en onderwijs, politici en ondernemers van naam (zowel landelijk als regionaal) in onderlinge discussie hun visie geven op de innovatie. Verder zullen een aantal deelnemers aan de ex positie vertellen over hun innovaties en de produkten waartoe dit leidde. Tot slot zullen een aantal deskundigen on derwerpen behandelen welke van be lang zijn voor iedere ondernemer die wil innoveren. Het programma van het symposium en de catalogus van de expositie zullen bin nen enkele weken worden gepubliceerd als uitneembaar midden-katern van het Midden-Holland Magazine. Zoals hiervoor al uiteengezet is, is het doel van de manifestatie de innoveren de ondernemers en zij die daaraan wil len beginnen met elkaar in contact te brengen, zodat ervaringen kunnen wor den uitgewisseld welke kunnen leiden tot nieuwe innovaties. Verder worden de exposerende ondernemers in de ge legenheid gesteld om het publiek te to nen wat het bedrijfsleven in de regio Midden-Holland presteert op innova tief terrein. De groei en bloei van met name de kansrijke industrieën in Mid den-Holland is opvallend. 8tml7 maart 1985 Amsterdam rai KM GOUDA - De organisatie van de innovatie-manifestatie ’’Midden-Hol land Vijfentach-tech” verloopt zeer voorspoedig. De drie gereserveerde vleugels van het gebouw De Goudse Poort in Gouda waren binnen 14 da gen volgeboekt. Daarom is besloten nog een vleugel van het gebouw in ge bruik te nemen, zodat naast de symposiumruimte, het totale oppervlak 850 m2 zal bedragen. Het idee van ”Vijfentach-tech” (zo als de manifestatie door de deelnemers kortheidshalve wordt aangeduid) groei de naar aanleiding van het succes van de door de Kamer van Koophandel en Fa brieken voor Midden-Holland georga niseerde export-instuiven. Deze wor den immers telkens weer door zo’n 100 ondernemers bezocht en gebleken is dat hier telkens weer waardevölle ervarin gen worden uitgewisseld en aanzetten gegeven voor daadwerkelijke hulp in het buitenland. Wetende dat 85% van de innovatie-ont- wikkelingen hun oorsprong hebben in Midden-Holland blijkt dat de heer informele gesprekken, groeide het idee om eenzelfde instuif te organiseren om de innoverende ondernemers en zij die INSTALLATIEBEDRIJF ZUIDKADE 116-117-2741 JH WADDINXVEEN - TEL. 01828-12123 I 3' O

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1985 | | pagina 29