h
Onderzoek ondernemingskamer,
reeks dure korte gedingen
Een trots Waddinxveens transportbedrijf ten onder door familieruzie
Roubos Transporten
mag niet uitbreiden
ROUBOS: VAN 4 NAAR
HONDERDEN PK’s
I
1 I
i
Overval
Accountant
KLM vrachtcentrun
Eigen taak
Grote problemen
Werknemers
Door elkaar
Kink in de kabel
Hoge schulden
nt -
roubos transporten b.v.
Geen sprake van 'bedrijfje pesten
i
WEEKBEAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 9 JANUARI 1985
1
I
WADDINXVEEN In en buiten Waddinxveen zie je ze
soms nog rijden: De eens zo trotse oranjekleurige transport
wagens met daarop de door-en-door Waddinxveense familie
naam Roubos. Die kloeke wagens zijn de laatste zichtbare
herinneringen aan een tijd die voorgoed voorbij is. De glorie
van het internationale transportbedrijf Roubos BV aan de
Onderweg 22 is vergaan. Voorgoed. Wat nu nog resteert is
een failliet bedrijf zonder enige glans. Aan het begin van
1985 een terugblik op de opmerkelijke ondergang in (slechts)
drie jaar tijd (1980-1983) van een eens bloeiend Waddinx
veens bedrijf.
Drie BV’s
Hoe Roubos BV het geld van oud
directeur P. van Duyn kwijt maakte
door BERT J. WOUDENBERG
met zijn broer) zijn bedrijf.
De Waddinxvener Peter van Duyn (43). Van 1975-1981 directeur
BV op Schiphol. (Foto: Sjaak Noteboom).
(vervolg op volgende pagina)
hel)
Jr<|
te'e’oon 01828-2392
telex 20532 Rotra-NL
19 81
toegesta-
4
i
i
i
Splunter op de luchtha-
Duyn geleide bedrijf
Aan het schrijven van dit verhaal is
een lange en grondige voorberei
ding voorafgegaan. Er werden di
verse gesprekken gevoerd met be
trokkenen. Het Weekblad voor
Waddinxveen nam ook kennis van
talrijke officiële stukken van advo
caten en rechtbanken, las allerlei
brieven en vertrouwelijke nota’s en
kreeg verslagen van besloten aan
deelhoudersvergaderingen in han
den.
met elkaar te maken zouden hebbenEr
is toen ook door alle betrokkenen aan
gewerkt om dat voor elkaar te krijgen.
op papier de Roubos BV‘s mede-eige-
naar van Schipholtrans. het luchtvracht-
bedrijf waar Peter van Duyn alleen mee
zou verder gaan.
Dat was tegen alle gemaakte afspraken
in. De gemaakte vergissing zou echter
Co Roubos en Martin van de Heetkamp
goed van pas komen toen ze een maand
later al de rechtsgeldigheid van de april-
overeenkomst - en dus de gehele be-
drijfssplitsing-gingen betwisten. Bij af
wezigheid van Martin van de Heetkamp
zou Co Roubos onder druk van Peter
van Duyn hebben getekend, zo beweer
de het tweetal.
Een fragment uit een 'memorie van grieven door het advocatenkantoor
Blackstone, Rueb van Boeschoten opgemaakt voor de Waddinxvener
Peter van Duyn. We schrijven 15 januari 1982 als het op de rol komt van
het Gerechtshof in Den Haag.
uitbrei-
voor
t
Roubos 7 ransporten B V i Foto Weekblad voor Woddin wenlSjaak Nutebuoni/
Overigens werden in die tijd over alles
en nog wat korte gedingen aangespan
nen. Vooral ook omdat Peter van Duyn
hardnekkig bleef strijden tegen het on
recht dat hem was aangedaan en om het
door Roubos kwijtgemaakte eigen geld
terug te krijgen.
bert
21
Schipholtrans af te geven ritvergunningenHet F.N.V.’
I
Door de blunder van één van de accoun
tants zagen ze hun kans schoon om een
"zorgvuldig beraamde overval", zo
staat er in de Haagse processtukken, uit
te broeden. Met als dekmantel hun
Roubos B V‘s kwamen de twee mede-di-
recteuren op de genomen splitsingsbe-
sluiten terug.
Achter de rug van Peter van Duyn werd
op 25 november 1980 een bijzondere al
gemene vergadering van aandeelhou
ders van Schipholtrans BV belegd, waar
- natuurlijk in strijd met wat onder goe
de trouw mag worden verstaan - werd,
besloten Peter van Duyn met onmidde-
lijke ingang te schorsen en zelfs als di
recteur te ontslaan. Dat besluit werd tot
het op 3 december 1980 werd getekend
voor de betrokkene geheim gehouden,
zodat de Waddinxvener gedwongen uit
het Schipholtransgebeuren verdween
en zijn in alle drie de BV's gestoken geld
kwijt raakte. De rechter kon hierin geen
verandering brengen. De accountants-
blunder was blijven bestaan.
Dit is de publicatie van het vonnis
van de arrondissementsrechtbank
Een deel uit de "streng vertrouwelijke” nota, die de directeuren van Rou
bos Transporten BV, Martin van de Heetkamp en Co Roubos, in december
1981 maakten voor de aandeelhouders.
Op die manier lukte het ons een
verhaal samen te stellen om rooie
oortjes van te krijgen. Een verhaal
ook, dat verteld moet worden om
dat het duidelijk maakt hoe een ge
zond bedrijf van een behoorlijke
omvang in de vernieling kon raken.
Voortdurende onderlinge twisten,
een reeks van geldverslindende
procedures voor rechtbanken en al
leen nog met advocaten opereren
de aandeelhouders plaveiden de
weg voor een razendsnelle onder
gang, die op een gegeven moment
de Rabobank Waddinxveen defirii- het nu in aanleg zijnde bedrijvenpark
Coenecoop langs de Kanaaldijk. Voorts
sponsorde Roubos drie jaar lang de
zwem- en waterpoloclub De Gouwe,
die voor die gelegenheid in Roubos-De
Gouwe werd omgedoöpt.
Halverwege de jaren zeventig bestond
het wagenpark uit 48 vrachtwagens. Bij
door drie BV’s: Roubos Transpor
ten T”
ten Co en 1
centrale administratie was in Moer-
kapelle gevestigd.
Enkele vermeldenswaardige feiten
uit de bedrijfsgeschiedenis van Rou
bos: gert na
1932: Start bedrijf Herman Roubos bouwvergunning
(toen nog samen met zijn broer).
Het gebeuren van 25 no verier tot en net 3 december 1930 vormde'
ende in’- 4$ o--’ -’ce proced-’-o la rs*- --is.
verheugd
mogelijkheid had
op deze grond cn«g<
K-jutc werd doof
\Kieugcerd Dit
december I
Het zal duidelijk zijn dat in de loop van
1980 niet voorkomen kon worden dat de
spanningen bij Roubos door alle ver
wikkelingen en kleinzielige pesterijen
enorm toenam. De problemen werden
ook alsmaar groter. Om Co Roubos en
Martin van de Heetkamp in die proble
men bij te staan en te pogen het bedrijf,
na het op een zijspoor zetten van Peter
van Duyn, zoveel als maar mogelijk te
helpen verschenen opeens de zakenlie
den J. Tofield en H. Fruithof als "red
dende commissarissen-in-dernood" op
het tapijt. Hun "heilzame” werk is on
bekend gebleven.
de Roubos-bedrijven waren meer dan
50 mensen in dienst. De drie directeu
ren hadden in de onderneming hun ei
gen taak. Co Roubos hield zich voorna
melijk bezig met het (bulk)vervoer.
Martin van de heetkamp - getrouwd met
een zuster van Co - verzorgde de admi
nistratie en Peter van Duyn - getrouwd
met een zuster van Martin - was belast
met het financieel-economische gedeel
te en met de algehele leiding. Gaande
weg ontstond de behoefte om wat meer
aan de weg te timmeren in en om dit
Gouwedorp.
Besloten werd in september 1977 het
45-jarig bestaan feestelijk te vieren met
een drukbezochte receptie in Partyho
me aan de Passage. Er werden in dat
jaar ook energieke plannen ontvouwd
om op het bedrijfsterrein aan de Onder
weg nieuwe loodsen en kantoren te bou
wen, maar het Waddinxveense gemeen
tebestuur onder aanvoering van burge
meester mr. A.G. Smallenbroek stak
daar om planologische redenen een
stokje voor.
De Onderweg en het gebied daar waren
ongeschikt voor een nog groter tran
sportbedrijf, dat eigenlijk zou moeten
uitwijken naar een andere plek, zoals
Over de bedrijfssplitsing kregen de me
dewerkers de nodige informatie, wer
den de diverse Kamers van Koophandel
en Fabrieken op de hoogte gebracht,
wisselden de administraties van kantoor
en werkten de accountants van Roubos
aan de oplossing van het vraagstuk hoe
te Rotterdam d.d. 20 december 1983 de bedrijven financieel precies geschei-
over het uitgesproken faillissement
van Roubos Transporten BV in
Waddinxveen.
Inmiddels was er sprake van een onont
warbare knoop van belangentegenstel
lingen. Advocaten en rechtbanken had
den er langzamerhand dagwerk aan ge
kregen om de partijen in rustiger vaar
water te krijgen. Het gebeurde zelfs een
keer - en het Weekblad voor Waddinx
veen was daar in 1981 bij - dat de Rot
terdamse rechtbankpresident Mr. F.
Nivard op zondagmiddag in zijn huis
uitspraak moest doen om de partijen
weer eens uit elkaar te houden.
WADDINXVEEN Ruim een hal
ve eeuw heeft het vervoersbedrijf
van opzichter Herman Roubbs be
staan. Op 20 december 1983 werd
Roubos Transporten BV door de
Rotterdamse arrondissements
rechtbank failliet verklaard. Het
roemloze einde van een bedrijf
dat groeide van vier naar honder
den pk’s en dat in de topjaren een
wagenpark van 48 vrachtwagens
had en meer dan 50 medewerkers
telde.
Roubos deed toen in container-
den zouden moeten worden.
Tijdens de werkzaamheden werd een
kardinale fout gemaakt. Met name één
van de accountants deed zijn werk niet
naar behoren. Die vergat namelijk -
zonder dat de betrokkenen het zich op
dat moment realiseerden - een "acte
van levering" op te maken.
Hierdoor zou Peter van Duyn middels
de feitelijke overdracht aan aandelen
pas echt enig eigenaar en aandeelhou
der worden van Schipholtrans BV. In
tussen begon hij wel flink wat eigen geld
in "zijn" BV te stoppen.
Doordat echter geen "acte van lever
ing" bleek te zijn opgemaakt, waardoor
er dus geen feitelijke overdracht van
aandelen had plaatsgevonden, bleven
"Voor mij begon toen een lange en nog
altijd voortdurende procedure om al
thans een deel van mijn geïnvesteerde
kapitalen terug te krijgen", zegt Peter
van Duyn, die op dit moment nog altijd
geen cent heeft teruggezien.
"Maar dat is nog niet alles. Het leven
werd mij privé welhaast onmogelijk ge
maakt. Het overleg met mij werd op al
lerlei manieren gefrusteerd. Wat mij
echter vooral raakt is dat een goed tran
sportbedrijf - halverwege de jaren ze
ventig had Roubos een omzet van tegen
de zes miljoen gulden per jaar - door an
deren naar de knoppen is geholpen”.
De werknemers keken steeds maar toe
naar wat er gebeurde, zonder bij mach
te te zijn in de situatie verandering te
kunnen brengen. De Federatie Neder
landse Valkbeweging (FNV) kreeg wel
liswaar op een gegeven moment de strij
dende partijen aan één tafel, maar goe
de oplossingen - waardoor ook de werk
gelegenheid gehandhaafd kon worden -
bleven uit.
tief de geldkraan deed dichtdraaien
vanwege de absurd hoog opgelo
pen schulden.
Er is een tijd geweest dat aan de Onder
weg in het oosten van Waddinxveen een
gezond transportbedrijf draaide. Of ei
genlijk waren het er drie: Roubos B.V.
v/h Fa. Schouten Co., Roubos tran
sporten BV en Schipholtrans BV. Deze-
besloten vennootschappen, voortgeko
men uit het in 1932 begonnen vervoers-
bedrijfje van Herman Roubos, waren
eigendom van de Waddinxveense zwa
gers Peter van Duyn (Diederik van
Schagenplantsoen), Co Roubos (Prins
Bernhardlaan) en Martin van de Heet
kamp (Souburghlaan).
We schrijven 1975. Het jaar waarin Pe
ter van Duyn (43) tot de directie van de
Roubos-bedrijven toetrad. Voor de
BV's verzorgde zijn kantoor tot dan al
tien jaar lang de financiële administra
tie. Het ging toen duidelijk goed met
het Waddinxveense transportbedrijf,
dat in een halve eeuw' groeide van vier
naar honderden pk’s
Tenslotte was al in 1972 het Boskoopse
vervoersbedrijf Fa. Schouten Co.
overgenomen, zodat niet alleen bulk-
transporten konden worden verzorgd,
maar ook het vervoer van bomenhees
ters en planten. Twee jaar later (1974)
werd Schipholtrans BV, gespecialiseerd
in luchtvracht als volle Roubos-dochter
in de bloeiende onderneming opgeno
men.
Dat er aan de Onderweg drie BV’s ac
tief waren, waarvan met grote regel
maat steeds allerlei zaken, belangen en
geldstromen door elkaar liepen, leek
nauwelijks iemand te deren.
Zo deed Roubos in containertransport,
bulktransport, tanktransport, open ver
voer, bomen- en plantenvervoer, stuk
goederentransport, trucking-service en
op- en overslagwerk - dat de chauffeurs
overal in Europa bracht - en Schiphol
trans in het vervoer van luchtvracht in
Nederland en tussen diverse Europese
luchthavens.
De wagens waarmee door de BV's wer
den gereden waren echter weer eigen
dom van één der drie vennootschappen.
Een andere BV beschikte daarentegen
over alle vervoersvergunningen en had
ook alle medewerkers in dienst.
Zonder twijfel een beetje ingewikkeld
allemaal, maar een en ander was nu
eenmaal historisch zo gegroeid. Met het
door elkaar lopen van belangen en geld
stromen had niemand zoveel moeite, te
meer niet, omdat alles toch redelijk
functioneerde, mede door het geld dat
directeur Peter van Duyn sinds zijn
komst in het bedrijf had gestoken.
Maar het zou niet allemaal goud zijn
wat er blonk. Dit jaar vijf jaar geleden
kwam er een forse kink in de kabel. Er
ontstonden vrij plotseling grote proble
men tussen de directeuren Co Roubos
en Peter van Duyn.
De laatste, in feite het financieel-econ-
omisch brein en de manager achter het
Waddinxveense transportbedrijf, wilde
een stokje steken voor de manier waar
op Co Roubos als mededirecteur bleek
te functioneren.
"Ik wil over dit voorval niet uitwijden,
maar je kan in dit verband best zeggen
dat het spreekwoord dat je sterke benen
moet hebben om de weelde te kunnen
dragen nog altijd waar is", verduidelijkt
Peter van Duyn.
In een voor het Gerechtshof in Den
Haag gemaakt stuk van het advocaten
kantoor Blackstone. Rueb Boescho
ten staat echter letterlijk hierover: "Hij
wist niet immer deugdelijk te onder
scheiden wat mijn en dijn was in de ven
nootschappen."
Het tweetal meende dat door dit voor
val hun wegen zich zouden moeten gaan
scheiden. In het voorjaar van 1980 werd
dan ook een overeenkomst opgesteld,
die bepaalde dat beide partijen uit el
kaar zouden gaan.
Bij het schriftelijk vastleggen van deze
afspraak op 21 april 1980 was overigens
de derde directeur Martin van de Heet
kamp, niet aanwezig. In een "memorie
van grieven", staat daarover letterlijk:
"Een taktiek die deze Van de Heet
kamp meer toepaste en toepast: wan
neer beslissingen genomen moeten wor
den is Van de Heetkamp veelal afwezig.;
Oostindisch doof voor uitnodigingen tot
het nemen van besluiten".
Niettemin leek de Waddinxvener zich
bij terugkomst uit Indonesië akkoord te
kunnen verklaren met de gemaakte
overeenkomst, dat een begin betekende
van een gescheiden optrekken. Op 29
april 1980 hing hij zelf de desbetreffen
de mededeling in de personeelskantine
van Roubos op.
De overeenkomst hield in dat Peter van
Duyn alleen verder zou gaan met het
luchtvrachtbedrijf Schipholtrans BV en
dat Co Roubos en Martin van de Heet
kamp de aandelen van Roubos BV en
Roubos Transporten BV in eigendom
zouden krijgen.
Het lag dus duidelijk in de bedoeling dat
de transportbedrijven geheel zelfstan
dig zouden gaan opereren en niets meer
<^"wan
Gooi. Curator: mr. H. G. Hilgevoord.
Westewagenstraat 60, Rotterdam.
Roubos Transporten B. V., Onderweg
22. Waddinxveen. Rechter-Commissa-
ris: mr. D. Roemers. Curator: mr. C. J.
Noppen, ’s-Gravenbroekseweg 4.
Reeuwijk.
J. C. Kramer, Zapd***^
h. nis. Rechter-Qr
'*^pemers. Gr
Dat van zinnig overleg - ook op uitge
holde aandeelhoudersvergaderingen
waar bijna meer advocaten verschenen
als aandeelhouders - geen sprake meer
was bewezen een paar voorbeelden uit
die tijd.
Om te kunnen functioneren had Schi
pholtrans BV bijvoorbeeld vervoers
vergunningen nodig. Co Roubos en
Martin van de Heetkamp weigerden die
simpelweg af te geven. Iets anders is dat
tussen Schipholtrans en Roubos BV een
rekening-courant-verhouding bestond,
zulks omdat een aantal wagens waar
mee het luchtvrachtbedrijf reed, ei
gendom van Roubos waren. Roubos
presenteerde Schipholtrans voor dat ge
bruik absurd hoge rekeningen.
De Rijksverkeersinspectie wilde wel
helpen bepaalde perikelen op te lossen,
maar stuitte daarbij weer op volstrekte
onwil van Roubos, welke houding dan
weer middels een kort geding moest
worden doorbroken.
rweg gevestigde transportbedrijf d,c 1
beoogde uitbreiding is in strijd P' 1
bestemmingsplan Nadat de ge- fccd
Md uitgesproken werd het bez- J'a
bezwaar- en beroepschriften. Ie licht bevonden Als oplossing werd ver-
- industrieterrein op de hoek
Dwarsweg aangewezen
Galden cn heelt b.wciidieii ie kennen
gegeven he-4 aan de Onderweg te wif-
ien Niiveu lUKn xndal zo nicenl Ik:
bedriji. d.K>r hen geen .ncrUcl vetoof
•VERI OvKfHIJ
Op tl september I9)S verzocht Rou-
bo>. na overleg met de burgemeester,
bet s.Ulcgc om bouwvergunning voor
1982: De Van der Meijden-trans-
portgroep in Koudekerk aan den
(voor Rijn wordt, na een voorafgaande
forse financiële injectie, meerder-
De Waddinxvener Peter van Duyn (43). Van 1975-1981 directeur van Roubos BV v/h Fa. Schouten Co.,
Roubos Transporten BV en Schipholtrans BV. Nu succesvol directeur van het luchtvrachtbedrijf W. van Splunter
Het wagenpark van het luchtvrachtbedrijf W. van
ven Schiphol. Dit door de Waddinxvener Peter van j
heeft meer dan 20 vrachtwagens en telt meer dan 20 werknemers. (Foto:
P. Kars).
waddinxveen. 14 december
STRENG VERTROUUELIJK
NOTA van de Direktie Roubos Transporten B.V. aan de aandeelhouders van Roubos
Transporten B.V.
Roubos was in een uitermater financieel
belabberde situatie terechtgekomen.
De schulden waren tot anderhalf mil
joen opgelopen, zodat de Rabobank
Waddinxveen de geldkraan resoluut
dichtdraaide. Maar er was nóg meer
loos.
Er was geen presentatie meer van de
jaarcijfers, er werden nauwelijks nog
aandeelhoudersvergaderingen gehou
den, er waren onduidelijke afspraken
en transacties en er waren door de enor
me schuldenlast moeilijkheden met het
Gemeenschappelijk Administratie
Kantoor (GAK) en de belastingen ont
staan.
Om Roubos nog aan een overlevings
kans te helpen werd in 1981 besloten het
na het vertrek van Peter van Duyn ziel
togende Schipholtrans BV voor een
symbolisch bedrag van één gulden te
die lorniccl nog met was mcegedceid 5
reactie van Roubos bevatte der- 5 j
vc niet meer een opsomming van 51
reeds bekende gegevens maar het bc- 5 t
Juil zeil werd mei aangevallen. Wel- 5
houder P F van Schic merkte op dat 5
Hij met bij de gesprekken aanwezig J l
geneed en tner dan ook met op wenste
ui Ie gaan Wei hiuUit hij naar voren
dal lii| K.iuhos in 1*>77 duidelijk ie ken-
neti heelt gegeven dal pogingen on> een e V
nieuwe uilluciding .«an de Onderweg
van de grond le krijgen op niets zouden I
uitlopen Zells al zou hei vollere me- B
dcwefking aan hei bouwplan willen K
verlenen, dan zouden Gedeputeerde
Stalen er een slokje voor steken', zo B
merkte luj op De beshss.ng van Gcdc-
pulverde Stalen dat op het mdustrielcr^r
rc.n bij de vclme 1 11
Een knipsel uit het Weekblad voor Waddinxveen van 1979 over de door
Roubos BV verloren bezwaarschriftenprocedure om aan de Onderweg
nieuwe loodsen en kantoren te kunnen bouwen. Voor dat doel werd in 1969
al grond gekocht. De V V D-fractie in de Waddinxveense gemeenteraad
diende een motie in om het bedrijf alsnog op die plek - hoewel strijdig met
het bestemmingsplan - groter te laten groeien, maar die werd verworpen
Een nieuwe bouwvergunning zou definitief uitblijven.
Mijne Heren,
Zoals aan U ongetwijfeld bekend zal zijn, laat de financiële situatie in Roubos Trans
porten B.J. al gedurende enkele jaren, zeer ernstig te wensen over.
Onderrneer zijn aan deze situatie debet de problemen welke zijn gerezen tussen de aan
deelhouders, waardoor de altijd goede samenwerking tussen de 3 betrokken bedrijven is
verstoord. f
Aanzienlijke bedragen zijn aan juridische bijstand inmiddels uitgegeven, terwijl de
.ordering op Schipholtrans B.V., ter grootte van ca. 550.000.— als oninbaar moet
worden beschouwd.
Ook is gedurende deze jaren het bankkrediet aanzienlijk uitgestegen boven de
ne limiet.
Per medio oktober 1981 was de situatie uitermate zorgwekkend.
•De schulden op korte termijn, wa-en globaal 11500.000.
'.oor een gelukkig toeval is de direktie in kontakt gekomen met Beheersmaatschappij Van der-
weyden B.V. te Koudekerk aan de Rijn, welke zich aanvankelijk aarzelend heeft opgesteld,
.ezien echter de situatie, dat uitstel tot faillissement zou leiden, heeft Beheersmaat-
_:happij Van der Meyden B.V. zich uiteindelijk bereid verklaard cm deel te nemen in een
-.'.b’-eiding var. het aandelenkapitaal voor 250 aandelen 3 pari.
joruitlopend op een definitieve overeenkomst heeft Beheersmaatschappij Van der Meyden B.V.
zich voor de hoogstnodige betalingen garant verklaard.
?p deze wijze heeft de direktie het voortbestaan van de onderneming veilig kunnen stellen
en zij ~eent, gezien de wel zeer urgente omstandigheden, rechtvaardig te zijn geweest,
tan event, belangen van aandeelhouders voorbij te kunnen gaan, daar het belang der con
tinuïteit van de onderneming ten deze preveleert.
hij op de ku,-.js S.V.’s 'Jïfipi
gecedeerd. Het is de stellige overtuiging van Van Duyn g
ook Roubos en Van de Heetkamp resp. Tofield medio'1980 n
wisten welke fout, welke vergissing was gemaakt.
Met deze wagen startte in 1932
transport, bulktransport, tanktrans- Herman Roubos (toen nog samen
port-, open vervoer, bomen- en plan
tenvervoer, luchtvracht, stukgoede
rentransport, trucking service en
op- en overslag.
De activiteiten werden ‘geregeld’ 1977: Viering van het 45-jarig be-
staan en presentatie van
BV, Roubos BV v/h Fa. Schou- dings- en nieuwbouwplannen
Z. Cc c:t Schipholtrans BV. De vestiging aan de Onderweg 22.
-- 1978: Sponsoring voor drie jaar van
zwem- en waterpoloclub De Gou
we.
1979: Gemeente Waddinxveen wei
gert na beroepsprocedure afgifte
voor een grotere
en vernieuwde bedrijfsruimte aan
1963: Ingebruikneming eerste bulk- de Onderweg 22.
wagen (voor vaste stoffen). 1980: Aanmerkelijke verschillen
1964: Aankoop van 4 nieuwe van mening tussen directeur Peter
vrachtauto’s met bulkopleggers. van Duyn enerzijds en de directeur
1966: Herman Roubos, die op dat Co Roubos en Martin van de Heet-
moment samen met zijn echtgenote kamp anderzijds. Verklaring tot
het bedrijf leidde overlijdt onver- splitsing van drie ondernemingen
wacht. Voor haar bedrijfsactivitei- wordt opgesteld, maar niet uitge-
ten zou mevrouw J.M. Roubos- voerd.
van der Neut in 1979 een konink- 1981: Roubos-dochter Schiphol
lijke onderscheiding krijgen. trans BV wordt voor één gulden
.1972: Overname van het vervoers- verkocht aan concurrent Winder BV
bedrijf Schouten uit Boskoop, ge- van H. Kiebert.
specialiseerd in het vervoer van bo
men, heesters en planten.
1973: Eerste tankwagen
vloeistoffen).
1974: Schipholtrans B.V., gespecia- heids-aandeelhoudster van Roubos
liseerd in luchtvracht wordt ook in Transporten BV.
de onderneming opgenomen. 1983: Rotterdamse arrondisse-
1975: Peter van Duyn wordt mede- mentsrechtbank spreekt faillisse-
directeur van Co Roubos en Martin ment over Roubos Transporten BV
van de Heetkamp. uit.
In de maand november 1980 heersten weer grote spanningen
tussen Van Duyn enerzijds, Roubos, Van de Heetkamp en Tofield
anderzijds. Er bestond met name weer eens groot gekrakeel
over aan
wist - althans zo leek het - partijen aan het eind van de
maand november weer aan één tafel te krijgen. Terwijl door
Roubos, Van de Heetkamp en Tofield met de mond beleden werd
dat men de problemen met Van Duyn resp. de met hem gelieerde
vennootschappen wilde oplossen, werd echter ne overval uit
gebroed die de inzet van de onderhavige procedure vormt.
Men moet ervan uitgaan dat Tofield, Roubos en Van de Heetkamp f
inmiddels hadden ontdekt welke Fout er was gemaakt bij de
overdracht van de aandelen van Schipholtrans naar E.W.D.A.
Het gevolg van die fout was dat formeel in het geheel geen
aandelen waren overgegaan; mitsdien was Roubos B.V. - feite
lijk "eigendom” van Van Duyn, Van de Heetkamp en Roubos - nog
steeds enig aandeelhoudster In Schipholtrans. Men heeft dat
gegeven op evidente wijze misbruikt. Op 25 november 1980
werd een bijzondere algemene vergadering van aandeelhouders
var) Schipholtrans bijeen geroepen. Men begrijpt, er was voor
gezorgd dat Van Duyn op die vergadering niet aanwezig' was.X
Roubos B.V. - sprekend middels Roubos en Tofield; laatst
genoemde als gemachtigde van Van de Heetkamp - besloot de
directie van Schipholtrans (men wist niet precies of dat nu
Van Duyn zelf dan wel Van Duyn's Beheermaatschappij was) te
schorsen; zulks met onmiddellijke ingang; alsmede die directie
te ontslaan!-
Zorgvuldig werd bedoeld besluit voor Van Duyn geheim gehouden.
Men bleef met hem praten tot 3 december 1980. Toen werd de
zorgvuldig beraamde overval tot een eind gebracht. Cp genoemde
dag werd het hiervoor genoemde besluit van de bijzondere
algemene vergadering van aandeelhouders aan-Van Duyn's Beheer
maatschappij betekend; op hetzelfde moment werd Van Duyn én
werden de met,hem gelieerde vennootschappen letterlijk en
figuurlijk het complete Schipholtrans-gebeuren "uitgebezemd".
W ADDINXVtEN Het aan de Onderv- - --«-
Roubos B V mag met uitbreiden. De t
met het in 1977 van kracht geworden bo
meenteraad zich hier al eerder over had uitgesproken werd het bez
waarschrift van Roubos tenslotte door de cumniixstc van advies voor de
huizen naar een nog te
K;iiM.iMijk-/ut4clijkc D
ki r«o9 bcirlt RihiIiws grond jangc-
k.-clil nK( hel doet hjjf bvdlijt tv kun
ncn uabrctdcn Het toenmalige college
dat Koubus hiertoe de
Op het verzoek om
■ge loodxn te mogen
>r het voliegc pooled
il gebeurde xhrdtchjk
1969 In I97J uerd r.ug-
i bc* Fc'