h Onderzoek ondernemingskamer, reeks dure korte gedingen Een trots Waddinxveens transportbedrijf ten onder door familieruzie Roubos Transporten mag niet uitbreiden ROUBOS: VAN 4 NAAR HONDERDEN PK’s I 1 I i Overval Accountant KLM vrachtcentrun Eigen taak Grote problemen Werknemers Door elkaar Kink in de kabel Hoge schulden nt - roubos transporten b.v. Geen sprake van 'bedrijfje pesten i WEEKBEAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 9 JANUARI 1985 1 I WADDINXVEEN In en buiten Waddinxveen zie je ze soms nog rijden: De eens zo trotse oranjekleurige transport wagens met daarop de door-en-door Waddinxveense familie naam Roubos. Die kloeke wagens zijn de laatste zichtbare herinneringen aan een tijd die voorgoed voorbij is. De glorie van het internationale transportbedrijf Roubos BV aan de Onderweg 22 is vergaan. Voorgoed. Wat nu nog resteert is een failliet bedrijf zonder enige glans. Aan het begin van 1985 een terugblik op de opmerkelijke ondergang in (slechts) drie jaar tijd (1980-1983) van een eens bloeiend Waddinx veens bedrijf. Drie BV’s Hoe Roubos BV het geld van oud directeur P. van Duyn kwijt maakte door BERT J. WOUDENBERG met zijn broer) zijn bedrijf. De Waddinxvener Peter van Duyn (43). Van 1975-1981 directeur BV op Schiphol. (Foto: Sjaak Noteboom). (vervolg op volgende pagina) hel) Jr<| te'e’oon 01828-2392 telex 20532 Rotra-NL 19 81 toegesta- 4 i i i Splunter op de luchtha- Duyn geleide bedrijf Aan het schrijven van dit verhaal is een lange en grondige voorberei ding voorafgegaan. Er werden di verse gesprekken gevoerd met be trokkenen. Het Weekblad voor Waddinxveen nam ook kennis van talrijke officiële stukken van advo caten en rechtbanken, las allerlei brieven en vertrouwelijke nota’s en kreeg verslagen van besloten aan deelhoudersvergaderingen in han den. met elkaar te maken zouden hebbenEr is toen ook door alle betrokkenen aan gewerkt om dat voor elkaar te krijgen. op papier de Roubos BV‘s mede-eige- naar van Schipholtrans. het luchtvracht- bedrijf waar Peter van Duyn alleen mee zou verder gaan. Dat was tegen alle gemaakte afspraken in. De gemaakte vergissing zou echter Co Roubos en Martin van de Heetkamp goed van pas komen toen ze een maand later al de rechtsgeldigheid van de april- overeenkomst - en dus de gehele be- drijfssplitsing-gingen betwisten. Bij af wezigheid van Martin van de Heetkamp zou Co Roubos onder druk van Peter van Duyn hebben getekend, zo beweer de het tweetal. Een fragment uit een 'memorie van grieven door het advocatenkantoor Blackstone, Rueb van Boeschoten opgemaakt voor de Waddinxvener Peter van Duyn. We schrijven 15 januari 1982 als het op de rol komt van het Gerechtshof in Den Haag. uitbrei- voor t Roubos 7 ransporten B V i Foto Weekblad voor Woddin wenlSjaak Nutebuoni/ Overigens werden in die tijd over alles en nog wat korte gedingen aangespan nen. Vooral ook omdat Peter van Duyn hardnekkig bleef strijden tegen het on recht dat hem was aangedaan en om het door Roubos kwijtgemaakte eigen geld terug te krijgen. bert 21 Schipholtrans af te geven ritvergunningenHet F.N.V.’ I Door de blunder van één van de accoun tants zagen ze hun kans schoon om een "zorgvuldig beraamde overval", zo staat er in de Haagse processtukken, uit te broeden. Met als dekmantel hun Roubos B V‘s kwamen de twee mede-di- recteuren op de genomen splitsingsbe- sluiten terug. Achter de rug van Peter van Duyn werd op 25 november 1980 een bijzondere al gemene vergadering van aandeelhou ders van Schipholtrans BV belegd, waar - natuurlijk in strijd met wat onder goe de trouw mag worden verstaan - werd, besloten Peter van Duyn met onmidde- lijke ingang te schorsen en zelfs als di recteur te ontslaan. Dat besluit werd tot het op 3 december 1980 werd getekend voor de betrokkene geheim gehouden, zodat de Waddinxvener gedwongen uit het Schipholtransgebeuren verdween en zijn in alle drie de BV's gestoken geld kwijt raakte. De rechter kon hierin geen verandering brengen. De accountants- blunder was blijven bestaan. Dit is de publicatie van het vonnis van de arrondissementsrechtbank Een deel uit de "streng vertrouwelijke” nota, die de directeuren van Rou bos Transporten BV, Martin van de Heetkamp en Co Roubos, in december 1981 maakten voor de aandeelhouders. Op die manier lukte het ons een verhaal samen te stellen om rooie oortjes van te krijgen. Een verhaal ook, dat verteld moet worden om dat het duidelijk maakt hoe een ge zond bedrijf van een behoorlijke omvang in de vernieling kon raken. Voortdurende onderlinge twisten, een reeks van geldverslindende procedures voor rechtbanken en al leen nog met advocaten opereren de aandeelhouders plaveiden de weg voor een razendsnelle onder gang, die op een gegeven moment de Rabobank Waddinxveen defirii- het nu in aanleg zijnde bedrijvenpark Coenecoop langs de Kanaaldijk. Voorts sponsorde Roubos drie jaar lang de zwem- en waterpoloclub De Gouwe, die voor die gelegenheid in Roubos-De Gouwe werd omgedoöpt. Halverwege de jaren zeventig bestond het wagenpark uit 48 vrachtwagens. Bij door drie BV’s: Roubos Transpor ten T” ten Co en 1 centrale administratie was in Moer- kapelle gevestigd. Enkele vermeldenswaardige feiten uit de bedrijfsgeschiedenis van Rou bos: gert na 1932: Start bedrijf Herman Roubos bouwvergunning (toen nog samen met zijn broer). Het gebeuren van 25 no verier tot en net 3 december 1930 vormde' ende in’- 4$ o--’ -’ce proced-’-o la rs*- --is. verheugd mogelijkheid had op deze grond cn«g< K-jutc werd doof \Kieugcerd Dit december I Het zal duidelijk zijn dat in de loop van 1980 niet voorkomen kon worden dat de spanningen bij Roubos door alle ver wikkelingen en kleinzielige pesterijen enorm toenam. De problemen werden ook alsmaar groter. Om Co Roubos en Martin van de Heetkamp in die proble men bij te staan en te pogen het bedrijf, na het op een zijspoor zetten van Peter van Duyn, zoveel als maar mogelijk te helpen verschenen opeens de zakenlie den J. Tofield en H. Fruithof als "red dende commissarissen-in-dernood" op het tapijt. Hun "heilzame” werk is on bekend gebleven. de Roubos-bedrijven waren meer dan 50 mensen in dienst. De drie directeu ren hadden in de onderneming hun ei gen taak. Co Roubos hield zich voorna melijk bezig met het (bulk)vervoer. Martin van de heetkamp - getrouwd met een zuster van Co - verzorgde de admi nistratie en Peter van Duyn - getrouwd met een zuster van Martin - was belast met het financieel-economische gedeel te en met de algehele leiding. Gaande weg ontstond de behoefte om wat meer aan de weg te timmeren in en om dit Gouwedorp. Besloten werd in september 1977 het 45-jarig bestaan feestelijk te vieren met een drukbezochte receptie in Partyho me aan de Passage. Er werden in dat jaar ook energieke plannen ontvouwd om op het bedrijfsterrein aan de Onder weg nieuwe loodsen en kantoren te bou wen, maar het Waddinxveense gemeen tebestuur onder aanvoering van burge meester mr. A.G. Smallenbroek stak daar om planologische redenen een stokje voor. De Onderweg en het gebied daar waren ongeschikt voor een nog groter tran sportbedrijf, dat eigenlijk zou moeten uitwijken naar een andere plek, zoals Over de bedrijfssplitsing kregen de me dewerkers de nodige informatie, wer den de diverse Kamers van Koophandel en Fabrieken op de hoogte gebracht, wisselden de administraties van kantoor en werkten de accountants van Roubos aan de oplossing van het vraagstuk hoe te Rotterdam d.d. 20 december 1983 de bedrijven financieel precies geschei- over het uitgesproken faillissement van Roubos Transporten BV in Waddinxveen. Inmiddels was er sprake van een onont warbare knoop van belangentegenstel lingen. Advocaten en rechtbanken had den er langzamerhand dagwerk aan ge kregen om de partijen in rustiger vaar water te krijgen. Het gebeurde zelfs een keer - en het Weekblad voor Waddinx veen was daar in 1981 bij - dat de Rot terdamse rechtbankpresident Mr. F. Nivard op zondagmiddag in zijn huis uitspraak moest doen om de partijen weer eens uit elkaar te houden. WADDINXVEEN Ruim een hal ve eeuw heeft het vervoersbedrijf van opzichter Herman Roubbs be staan. Op 20 december 1983 werd Roubos Transporten BV door de Rotterdamse arrondissements rechtbank failliet verklaard. Het roemloze einde van een bedrijf dat groeide van vier naar honder den pk’s en dat in de topjaren een wagenpark van 48 vrachtwagens had en meer dan 50 medewerkers telde. Roubos deed toen in container- den zouden moeten worden. Tijdens de werkzaamheden werd een kardinale fout gemaakt. Met name één van de accountants deed zijn werk niet naar behoren. Die vergat namelijk - zonder dat de betrokkenen het zich op dat moment realiseerden - een "acte van levering" op te maken. Hierdoor zou Peter van Duyn middels de feitelijke overdracht aan aandelen pas echt enig eigenaar en aandeelhou der worden van Schipholtrans BV. In tussen begon hij wel flink wat eigen geld in "zijn" BV te stoppen. Doordat echter geen "acte van lever ing" bleek te zijn opgemaakt, waardoor er dus geen feitelijke overdracht van aandelen had plaatsgevonden, bleven "Voor mij begon toen een lange en nog altijd voortdurende procedure om al thans een deel van mijn geïnvesteerde kapitalen terug te krijgen", zegt Peter van Duyn, die op dit moment nog altijd geen cent heeft teruggezien. "Maar dat is nog niet alles. Het leven werd mij privé welhaast onmogelijk ge maakt. Het overleg met mij werd op al lerlei manieren gefrusteerd. Wat mij echter vooral raakt is dat een goed tran sportbedrijf - halverwege de jaren ze ventig had Roubos een omzet van tegen de zes miljoen gulden per jaar - door an deren naar de knoppen is geholpen”. De werknemers keken steeds maar toe naar wat er gebeurde, zonder bij mach te te zijn in de situatie verandering te kunnen brengen. De Federatie Neder landse Valkbeweging (FNV) kreeg wel liswaar op een gegeven moment de strij dende partijen aan één tafel, maar goe de oplossingen - waardoor ook de werk gelegenheid gehandhaafd kon worden - bleven uit. tief de geldkraan deed dichtdraaien vanwege de absurd hoog opgelo pen schulden. Er is een tijd geweest dat aan de Onder weg in het oosten van Waddinxveen een gezond transportbedrijf draaide. Of ei genlijk waren het er drie: Roubos B.V. v/h Fa. Schouten Co., Roubos tran sporten BV en Schipholtrans BV. Deze- besloten vennootschappen, voortgeko men uit het in 1932 begonnen vervoers- bedrijfje van Herman Roubos, waren eigendom van de Waddinxveense zwa gers Peter van Duyn (Diederik van Schagenplantsoen), Co Roubos (Prins Bernhardlaan) en Martin van de Heet kamp (Souburghlaan). We schrijven 1975. Het jaar waarin Pe ter van Duyn (43) tot de directie van de Roubos-bedrijven toetrad. Voor de BV's verzorgde zijn kantoor tot dan al tien jaar lang de financiële administra tie. Het ging toen duidelijk goed met het Waddinxveense transportbedrijf, dat in een halve eeuw' groeide van vier naar honderden pk’s Tenslotte was al in 1972 het Boskoopse vervoersbedrijf Fa. Schouten Co. overgenomen, zodat niet alleen bulk- transporten konden worden verzorgd, maar ook het vervoer van bomenhees ters en planten. Twee jaar later (1974) werd Schipholtrans BV, gespecialiseerd in luchtvracht als volle Roubos-dochter in de bloeiende onderneming opgeno men. Dat er aan de Onderweg drie BV’s ac tief waren, waarvan met grote regel maat steeds allerlei zaken, belangen en geldstromen door elkaar liepen, leek nauwelijks iemand te deren. Zo deed Roubos in containertransport, bulktransport, tanktransport, open ver voer, bomen- en plantenvervoer, stuk goederentransport, trucking-service en op- en overslagwerk - dat de chauffeurs overal in Europa bracht - en Schiphol trans in het vervoer van luchtvracht in Nederland en tussen diverse Europese luchthavens. De wagens waarmee door de BV's wer den gereden waren echter weer eigen dom van één der drie vennootschappen. Een andere BV beschikte daarentegen over alle vervoersvergunningen en had ook alle medewerkers in dienst. Zonder twijfel een beetje ingewikkeld allemaal, maar een en ander was nu eenmaal historisch zo gegroeid. Met het door elkaar lopen van belangen en geld stromen had niemand zoveel moeite, te meer niet, omdat alles toch redelijk functioneerde, mede door het geld dat directeur Peter van Duyn sinds zijn komst in het bedrijf had gestoken. Maar het zou niet allemaal goud zijn wat er blonk. Dit jaar vijf jaar geleden kwam er een forse kink in de kabel. Er ontstonden vrij plotseling grote proble men tussen de directeuren Co Roubos en Peter van Duyn. De laatste, in feite het financieel-econ- omisch brein en de manager achter het Waddinxveense transportbedrijf, wilde een stokje steken voor de manier waar op Co Roubos als mededirecteur bleek te functioneren. "Ik wil over dit voorval niet uitwijden, maar je kan in dit verband best zeggen dat het spreekwoord dat je sterke benen moet hebben om de weelde te kunnen dragen nog altijd waar is", verduidelijkt Peter van Duyn. In een voor het Gerechtshof in Den Haag gemaakt stuk van het advocaten kantoor Blackstone. Rueb Boescho ten staat echter letterlijk hierover: "Hij wist niet immer deugdelijk te onder scheiden wat mijn en dijn was in de ven nootschappen." Het tweetal meende dat door dit voor val hun wegen zich zouden moeten gaan scheiden. In het voorjaar van 1980 werd dan ook een overeenkomst opgesteld, die bepaalde dat beide partijen uit el kaar zouden gaan. Bij het schriftelijk vastleggen van deze afspraak op 21 april 1980 was overigens de derde directeur Martin van de Heet kamp, niet aanwezig. In een "memorie van grieven", staat daarover letterlijk: "Een taktiek die deze Van de Heet kamp meer toepaste en toepast: wan neer beslissingen genomen moeten wor den is Van de Heetkamp veelal afwezig.; Oostindisch doof voor uitnodigingen tot het nemen van besluiten". Niettemin leek de Waddinxvener zich bij terugkomst uit Indonesië akkoord te kunnen verklaren met de gemaakte overeenkomst, dat een begin betekende van een gescheiden optrekken. Op 29 april 1980 hing hij zelf de desbetreffen de mededeling in de personeelskantine van Roubos op. De overeenkomst hield in dat Peter van Duyn alleen verder zou gaan met het luchtvrachtbedrijf Schipholtrans BV en dat Co Roubos en Martin van de Heet kamp de aandelen van Roubos BV en Roubos Transporten BV in eigendom zouden krijgen. Het lag dus duidelijk in de bedoeling dat de transportbedrijven geheel zelfstan dig zouden gaan opereren en niets meer <^"wan Gooi. Curator: mr. H. G. Hilgevoord. Westewagenstraat 60, Rotterdam. Roubos Transporten B. V., Onderweg 22. Waddinxveen. Rechter-Commissa- ris: mr. D. Roemers. Curator: mr. C. J. Noppen, ’s-Gravenbroekseweg 4. Reeuwijk. J. C. Kramer, Zapd***^ h. nis. Rechter-Qr '*^pemers. Gr Dat van zinnig overleg - ook op uitge holde aandeelhoudersvergaderingen waar bijna meer advocaten verschenen als aandeelhouders - geen sprake meer was bewezen een paar voorbeelden uit die tijd. Om te kunnen functioneren had Schi pholtrans BV bijvoorbeeld vervoers vergunningen nodig. Co Roubos en Martin van de Heetkamp weigerden die simpelweg af te geven. Iets anders is dat tussen Schipholtrans en Roubos BV een rekening-courant-verhouding bestond, zulks omdat een aantal wagens waar mee het luchtvrachtbedrijf reed, ei gendom van Roubos waren. Roubos presenteerde Schipholtrans voor dat ge bruik absurd hoge rekeningen. De Rijksverkeersinspectie wilde wel helpen bepaalde perikelen op te lossen, maar stuitte daarbij weer op volstrekte onwil van Roubos, welke houding dan weer middels een kort geding moest worden doorbroken. rweg gevestigde transportbedrijf d,c 1 beoogde uitbreiding is in strijd P' 1 bestemmingsplan Nadat de ge- fccd Md uitgesproken werd het bez- J'a bezwaar- en beroepschriften. Ie licht bevonden Als oplossing werd ver- - industrieterrein op de hoek Dwarsweg aangewezen Galden cn heelt b.wciidieii ie kennen gegeven he-4 aan de Onderweg te wif- ien Niiveu lUKn xndal zo nicenl Ik: bedriji. d.K>r hen geen .ncrUcl vetoof •VERI OvKfHIJ Op tl september I9)S verzocht Rou- bo>. na overleg met de burgemeester, bet s.Ulcgc om bouwvergunning voor 1982: De Van der Meijden-trans- portgroep in Koudekerk aan den (voor Rijn wordt, na een voorafgaande forse financiële injectie, meerder- De Waddinxvener Peter van Duyn (43). Van 1975-1981 directeur van Roubos BV v/h Fa. Schouten Co., Roubos Transporten BV en Schipholtrans BV. Nu succesvol directeur van het luchtvrachtbedrijf W. van Splunter Het wagenpark van het luchtvrachtbedrijf W. van ven Schiphol. Dit door de Waddinxvener Peter van j heeft meer dan 20 vrachtwagens en telt meer dan 20 werknemers. (Foto: P. Kars). waddinxveen. 14 december STRENG VERTROUUELIJK NOTA van de Direktie Roubos Transporten B.V. aan de aandeelhouders van Roubos Transporten B.V. Roubos was in een uitermater financieel belabberde situatie terechtgekomen. De schulden waren tot anderhalf mil joen opgelopen, zodat de Rabobank Waddinxveen de geldkraan resoluut dichtdraaide. Maar er was nóg meer loos. Er was geen presentatie meer van de jaarcijfers, er werden nauwelijks nog aandeelhoudersvergaderingen gehou den, er waren onduidelijke afspraken en transacties en er waren door de enor me schuldenlast moeilijkheden met het Gemeenschappelijk Administratie Kantoor (GAK) en de belastingen ont staan. Om Roubos nog aan een overlevings kans te helpen werd in 1981 besloten het na het vertrek van Peter van Duyn ziel togende Schipholtrans BV voor een symbolisch bedrag van één gulden te die lorniccl nog met was mcegedceid 5 reactie van Roubos bevatte der- 5 j vc niet meer een opsomming van 51 reeds bekende gegevens maar het bc- 5 t Juil zeil werd mei aangevallen. Wel- 5 houder P F van Schic merkte op dat 5 Hij met bij de gesprekken aanwezig J l geneed en tner dan ook met op wenste ui Ie gaan Wei hiuUit hij naar voren dal lii| K.iuhos in 1*>77 duidelijk ie ken- neti heelt gegeven dal pogingen on> een e V nieuwe uilluciding .«an de Onderweg van de grond le krijgen op niets zouden I uitlopen Zells al zou hei vollere me- B dcwefking aan hei bouwplan willen K verlenen, dan zouden Gedeputeerde Stalen er een slokje voor steken', zo B merkte luj op De beshss.ng van Gcdc- pulverde Stalen dat op het mdustrielcr^r rc.n bij de vclme 1 11 Een knipsel uit het Weekblad voor Waddinxveen van 1979 over de door Roubos BV verloren bezwaarschriftenprocedure om aan de Onderweg nieuwe loodsen en kantoren te kunnen bouwen. Voor dat doel werd in 1969 al grond gekocht. De V V D-fractie in de Waddinxveense gemeenteraad diende een motie in om het bedrijf alsnog op die plek - hoewel strijdig met het bestemmingsplan - groter te laten groeien, maar die werd verworpen Een nieuwe bouwvergunning zou definitief uitblijven. Mijne Heren, Zoals aan U ongetwijfeld bekend zal zijn, laat de financiële situatie in Roubos Trans porten B.J. al gedurende enkele jaren, zeer ernstig te wensen over. Onderrneer zijn aan deze situatie debet de problemen welke zijn gerezen tussen de aan deelhouders, waardoor de altijd goede samenwerking tussen de 3 betrokken bedrijven is verstoord. f Aanzienlijke bedragen zijn aan juridische bijstand inmiddels uitgegeven, terwijl de .ordering op Schipholtrans B.V., ter grootte van ca. 550.000.— als oninbaar moet worden beschouwd. Ook is gedurende deze jaren het bankkrediet aanzienlijk uitgestegen boven de ne limiet. Per medio oktober 1981 was de situatie uitermate zorgwekkend. •De schulden op korte termijn, wa-en globaal 11500.000. '.oor een gelukkig toeval is de direktie in kontakt gekomen met Beheersmaatschappij Van der- weyden B.V. te Koudekerk aan de Rijn, welke zich aanvankelijk aarzelend heeft opgesteld, .ezien echter de situatie, dat uitstel tot faillissement zou leiden, heeft Beheersmaat- _:happij Van der Meyden B.V. zich uiteindelijk bereid verklaard cm deel te nemen in een -.'.b’-eiding var. het aandelenkapitaal voor 250 aandelen 3 pari. joruitlopend op een definitieve overeenkomst heeft Beheersmaatschappij Van der Meyden B.V. zich voor de hoogstnodige betalingen garant verklaard. ?p deze wijze heeft de direktie het voortbestaan van de onderneming veilig kunnen stellen en zij ~eent, gezien de wel zeer urgente omstandigheden, rechtvaardig te zijn geweest, tan event, belangen van aandeelhouders voorbij te kunnen gaan, daar het belang der con tinuïteit van de onderneming ten deze preveleert. hij op de ku,-.js S.V.’s 'Jïfipi gecedeerd. Het is de stellige overtuiging van Van Duyn g ook Roubos en Van de Heetkamp resp. Tofield medio'1980 n wisten welke fout, welke vergissing was gemaakt. Met deze wagen startte in 1932 transport, bulktransport, tanktrans- Herman Roubos (toen nog samen port-, open vervoer, bomen- en plan tenvervoer, luchtvracht, stukgoede rentransport, trucking service en op- en overslag. De activiteiten werden ‘geregeld’ 1977: Viering van het 45-jarig be- staan en presentatie van BV, Roubos BV v/h Fa. Schou- dings- en nieuwbouwplannen Z. Cc c:t Schipholtrans BV. De vestiging aan de Onderweg 22. -- 1978: Sponsoring voor drie jaar van zwem- en waterpoloclub De Gou we. 1979: Gemeente Waddinxveen wei gert na beroepsprocedure afgifte voor een grotere en vernieuwde bedrijfsruimte aan 1963: Ingebruikneming eerste bulk- de Onderweg 22. wagen (voor vaste stoffen). 1980: Aanmerkelijke verschillen 1964: Aankoop van 4 nieuwe van mening tussen directeur Peter vrachtauto’s met bulkopleggers. van Duyn enerzijds en de directeur 1966: Herman Roubos, die op dat Co Roubos en Martin van de Heet- moment samen met zijn echtgenote kamp anderzijds. Verklaring tot het bedrijf leidde overlijdt onver- splitsing van drie ondernemingen wacht. Voor haar bedrijfsactivitei- wordt opgesteld, maar niet uitge- ten zou mevrouw J.M. Roubos- voerd. van der Neut in 1979 een konink- 1981: Roubos-dochter Schiphol lijke onderscheiding krijgen. trans BV wordt voor één gulden .1972: Overname van het vervoers- verkocht aan concurrent Winder BV bedrijf Schouten uit Boskoop, ge- van H. Kiebert. specialiseerd in het vervoer van bo men, heesters en planten. 1973: Eerste tankwagen vloeistoffen). 1974: Schipholtrans B.V., gespecia- heids-aandeelhoudster van Roubos liseerd in luchtvracht wordt ook in Transporten BV. de onderneming opgenomen. 1983: Rotterdamse arrondisse- 1975: Peter van Duyn wordt mede- mentsrechtbank spreekt faillisse- directeur van Co Roubos en Martin ment over Roubos Transporten BV van de Heetkamp. uit. In de maand november 1980 heersten weer grote spanningen tussen Van Duyn enerzijds, Roubos, Van de Heetkamp en Tofield anderzijds. Er bestond met name weer eens groot gekrakeel over aan wist - althans zo leek het - partijen aan het eind van de maand november weer aan één tafel te krijgen. Terwijl door Roubos, Van de Heetkamp en Tofield met de mond beleden werd dat men de problemen met Van Duyn resp. de met hem gelieerde vennootschappen wilde oplossen, werd echter ne overval uit gebroed die de inzet van de onderhavige procedure vormt. Men moet ervan uitgaan dat Tofield, Roubos en Van de Heetkamp f inmiddels hadden ontdekt welke Fout er was gemaakt bij de overdracht van de aandelen van Schipholtrans naar E.W.D.A. Het gevolg van die fout was dat formeel in het geheel geen aandelen waren overgegaan; mitsdien was Roubos B.V. - feite lijk "eigendom” van Van Duyn, Van de Heetkamp en Roubos - nog steeds enig aandeelhoudster In Schipholtrans. Men heeft dat gegeven op evidente wijze misbruikt. Op 25 november 1980 werd een bijzondere algemene vergadering van aandeelhouders var) Schipholtrans bijeen geroepen. Men begrijpt, er was voor gezorgd dat Van Duyn op die vergadering niet aanwezig' was.X Roubos B.V. - sprekend middels Roubos en Tofield; laatst genoemde als gemachtigde van Van de Heetkamp - besloot de directie van Schipholtrans (men wist niet precies of dat nu Van Duyn zelf dan wel Van Duyn's Beheermaatschappij was) te schorsen; zulks met onmiddellijke ingang; alsmede die directie te ontslaan!- Zorgvuldig werd bedoeld besluit voor Van Duyn geheim gehouden. Men bleef met hem praten tot 3 december 1980. Toen werd de zorgvuldig beraamde overval tot een eind gebracht. Cp genoemde dag werd het hiervoor genoemde besluit van de bijzondere algemene vergadering van aandeelhouders aan-Van Duyn's Beheer maatschappij betekend; op hetzelfde moment werd Van Duyn én werden de met,hem gelieerde vennootschappen letterlijk en figuurlijk het complete Schipholtrans-gebeuren "uitgebezemd". W ADDINXVtEN Het aan de Onderv- - --«- Roubos B V mag met uitbreiden. De t met het in 1977 van kracht geworden bo meenteraad zich hier al eerder over had uitgesproken werd het bez waarschrift van Roubos tenslotte door de cumniixstc van advies voor de huizen naar een nog te K;iiM.iMijk-/ut4clijkc D ki r«o9 bcirlt RihiIiws grond jangc- k.-clil nK( hel doet hjjf bvdlijt tv kun ncn uabrctdcn Het toenmalige college dat Koubus hiertoe de Op het verzoek om ■ge loodxn te mogen >r het voliegc pooled il gebeurde xhrdtchjk 1969 In I97J uerd r.ug- i bc* Fc'

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1985 | | pagina 13