Twaalf-kleppen motoren voor nieuwe Starlet en Corolla Hatchback Ford Sierra ’85: licht aangepast en verbeterd BIJ UW TOYOTA DEALER 1 Toyota, sterk maar waar. Nieuw bij Citroen: de Axel uit Roemenië 23.344. o CITROËN noordegraaf’s automobielbedrijf waddinxveen b.v. ©p amitog®lbö@dl I IPP 1 1 FORD SIERRA Nog nooit kwam een autofabrikant met zoveel nieuws. Nieuws om eens op Uw gemak te bekijken. Daarom hebben we al dat Toyota- nieuws bij ons in de showroom gezet. En vanaf donderdag 14 maart t/m zaterdag 23 maart bent U van harte welkom om Uw hart eens op te halen op onze Piasweg 1 6 WADDINXVEEN O1 828-16333 Blekerssingel 66GOUDA 01 820-24922 ïfljpS @01) DDDOMWÏjOS ©p atLoü©gg@fc>Q®d] liMBi I I Een auto die de harmonie tussen mens en machine belichaamt. EXTRA RAFFINEMENT EN MEER WAARD OP DE WEG. vanaf NIEUW is de 3-deurs Starlet die voor eerst werd uitgevoerd met een l.O liter 12-kleppen motor. Veel presteren tegen weinig brandstof. Al vanaf f 13.995,-. NIEUW is de Corolla Hatchback. Een schit terende uitbreiding van de populaire Corolla lijn. Driedeurs met een juweel van een 12-kleppen 1.3 liter benzine-motor. Dit nieuws al vanaf f 16.995,-. NIEUW is de Corolla 1.6 GT Twin Cam Injection. De 16-kleppen motor is goed voor 195 km/u. NIEUW is de Cressida. Een 24-kleppen motor in een prestige wagen die aan alle kan ten beheerste luxe uitstraalt. NIEUW is de MR2. De grote sensatie in de autowereld. 1.6 Liter 16-kleppen Twin Cam. Een sportwagen met de unieke middenmoter konstruktie. NIEUW is de LandCruiser serie. Onver woestbare raspaarden die u nooit in de steek laten. In vele uitvoeringen die u passen. staringlaan 4 - postbus 137 - 2740 ac waddinxveen - tel. 01828-15788* Niet nieuw is de ijzersterke garantie van 2 jaar tot een maximum van 100.000 km op alle Toyota's. Maakt u even een afspraak voor een proefrit in de Toyota Cressida, MR2 of LandCruiser. Dat arrangeren we graag voor u, de andere modellen staan op elk tijdstip voor u klaar. W|||g 5 fe I 2P "IA APT ’o°5 NOORDKADE 16 WADDINXVEEN TEL01828-10170 TOYOTA NIEUWS Standaard bezit de modern ogende het I AUTO 2000 werk. Beide motoren lopen heel mooi rond. Excl. afleveringskosten, incl. B.T.W. Ver koop-Onder houd-Leasing-Financierin' VAN LEEUWEN NIEUW blijven de Carina II Liftback en Sedan. Ongelooflijk ruime middenklassers -XCITROËN a AXEL -- DE AUTOOSTE AUTO ONDER DE13MILLE Nieuw Nieuw voor het 1985 model is de 1.8 OHC viercilinder motor, die een ver mogen levert van 66 kW (90 pk) en de automatische transmissie met 4 ver snellingen, voorzien van het zoge naamde lock-up systeem. Als caravantrekker is de nieuwste Sierra 1.8 zeergeschikt vooral vanwe ge zijn bijzonder gunstige koppel en hoge aanhangwagengewicht. Voor de 3- en 5-deurs sedans is dat 1150 kg (geremd) en voor de stationwagons 1000 kg (geremd). De Ford Sierra, die in het najaar van 1982 op de markt verscheen, is inmid dels al een vertrouwd beeld op de Ne derlandse wegen. In 1983 werden er ruim 12.000 en in 1984 ruim 13.000 in Nederland verkocht. Het Sierra marktaandeel is thans 3% van de tota le personenwagenmarkt. De 1985 Sierra is op diverse punten aangepast en verbeterd waaronder een wijziging aan de vóórspoiler en kleine spoilers bij de achterzijruiten, toegevoegd om de koersvastheid te verbeteren. In het interieur zijn details gewijzigd; aan de motoren en het aandrijfgedeelte is een aantal verfijningen doorgevoerd. NIEUW is de Camry. Een superieure wagen voor de lange afstand. Turbo is standaard op de Camry diesels. van de Starlet is 0.35, de Corolla HB scoort 0.34. Dit zijn keurige cijfers, waarop chef-ontwerper N. Matsumo to gerust trots mag zijn. Erg praktisch zijn de tot aan de bumper reikende achterkleppen, waardoor laden en lossen ’n fluitje van een cent wordt. Voor zowel de kersverse Starlet als de nieuwe Corolla Hatchback geldt, dat de voertuigen strak in het pak zitten. Hun uiterlijk straalt sportiviteit en de gelijkheid uit. Het zijn beschaafde ty pes, die het straatbeeld er niet lelijker op maken. (door Willem van den Elskamp) In een razendsnel tempo moderniseerde Toyota sinds 1980 zijn modellenaanbod. De klassieke opstelling van motor in lengterichting voorin en aandrijving achter ver dween: dwars voorin staande motoren en voorwielaandrijving verscheen. Hoewel Toyota tamelijk laat startte met deze ombouw, slaagde de grootste autofabrikant van Japan (en na General Motors de tweede te wereld) erin de metamorfose in korte tijd uit te voeren. Goede bedrijfsresultaten maakten deze ingrijpende operatie moge lijk. Als laatste kleine model bezit ook de Starlet nu voorwielaandrijving. Maar daarbij bleef het niet. Want naast het op eigentijdse leest schoeien van de tech niek, schotelt Toyota de consument nu tevens een paar motorconcepten voor om van te watertanden. Meerkleppen-motoren (Multi Valve Engines) met drie of vier klep pen per cilinder vormen thans de ruggegraat van het verjongde Starlet- en Corolia- programma. Er verschenen 12-kleppen motoren (drie kleppen per cilinder) van 1.0 liter en 13 liter voor de Starlet en Corolla Hatchback, terwijl de Corolla 1.6 GT net als de Corolla Coupé GT een juweel van een zestienklepper in de machinekamer heeft. Toyota levert met zijn nieuwlingen geen half werk af. Zowel de Starlet (’a new Starlet is born’) als de Corolla Hatchback zien er up-to-date uit. Het zijn vlot ogende machines met moder ne, zij het niet geheel originele koets werken. Ze hebben de kenmerken van veel auto’s in deze klasse: korte, schuin aflopende motorkap, sterk hel lende voorruit en afgeknotte achter kant, de zogeheten hatchback-con- DE NIEUWE CITROEN AXEL Interieur Dankzij de dwars voorin staande mo tor en de ver doorgetrokken daklijn verschaft de slechts 370 cm lange Starlet opvallend veel binnenruimte, temeer daar ook in de breedte ruimte is gewonnen. Smalle raamstijlen zor gen voor een goed uitzicht rondom. De bestuurder heeft een gezichtsveld van 316,7 graden. Voor de 397 cm me tende Corolla Hatchback geldt het- Axel drie portieren. Hij wordt gele verd in twee uitvoeringen: de Axel 11 en de Axel 12 TRS. De Axel 11 bezit ee luchtgekoelde motor van 1129 cm3, goed voor41 kW en een top van 150 km/u. Dit type heeft een vierbak. De Axel 12 TRS is uitgerust met een luchtgekoelde krachtbron van 1299 cm3, gekoppeld aan een vijfbak. De motor levert maximaal 44 kW, waar door de wagen tot 157 km/u in staat is. De 12 TRS is in diverse opzichten de luxueuzere versie van de Axel 11 Citroen breidt zijn modellenprogram ma thans uit met een nieuw model, de Axel. Deze nieuweling lijkt op de Visa, wordt in Roemenië gebouwd en heeft de motoren van de GSA-typen. Kenmerken van de Axel zijn degelijk heid, comfort, complete uitrusting en dat alles voor een scherpe prijs. Deze jongste Citroen is een functioneel mo del, robuust en praktisch, afgestemd op de zwaarste gebruiksomstandighe- den. zelfde, met dien verstande dat deze compacte Corolla toch ’n paar frac ties royaler aandoet. In beide model len is het dashboard helder, overzich telijk uitgevoerd met de gebruikelijke toeters en bellen standaard aan boord. Van enige luxe, zoals vroeger bij Ja panse auto’s gebruikelijk, is hier ech ter geen sprake. In de door ons bere den Starlet 1.0 DX (warempel de meest luxe uitvoering) missen we een dagteller en een make-up spiegel. De 1.3 DX heeft wel zo’n tripteller. Voorts moeten de Starlet 1.0 Stan daard (het basistype) en de 1.0 Special het zonder gelaagde voorruit stellen, terwijl ook de achterwisser plus sproeier ontbreekt. Consequent is Toyota wel, want bij de Corolla Hatchback komen de Standaard en Special uitvoering er even bekaaid af. Over het meubilair zijn we goed te spreken. De voorstoelen zijn met stof bekleed en bezitten hoofdsteunen (bij de Corolla in hoogte verstelbaar). Het meubilair geeft voldoende steun aan rug, lendenen en heupen. Hoewel de zittingen wat kort zijn, is het algehele comfort dik voor mekaar. Achter valt eveneens aangenaam te verpozen, mits er geen erg lange dagmarsen staan gepland.Bij alle nieuwe typen kan men de bagageruimte vergroten door de achterbank om te klappen. Normaal dekt een hoedenplank de kofferbak af. Bij het omhoog klappen van de over de hele wagenbreedte lo pende derde deur, draait de hoeden plank mee omhoog. Een voorziening als een derde wis- ser/wasser achterop is voor deze ty pen vrijwel onontbeerlijk. Rijden Dat Toyota de laatste jaren technisch hoogstaande produkten boordevol betrouwbare en moderne eigenschap pen op de markt brengt, blijkt nog vrij onbekend. In het recente verleden raakten we al menig keer blij gestemd door het rijgedrag van bijvoorbeeld de nieuwe Carina II modellen, de ele gante Camry’s of de flitsende Celica’s Coupé en Supra. De jongste loten aan de Toyota-stam doen wat betreft rij- Met de komst van deze kittige Starlet is de hele populaire modellenreeks van Toyota met voorwielaandrijving uitgerust. Bovendien beschikt deze nieuweling ook over de unieke 12- kleppen motor van Toyota. Volgens opgave van de importeur ver bruikt de 1.0 12-klepper bij constant op km/u slechts 1 op 20.8 bij 120 km/u: 1 op 14,2 en in de stad 1 op 16. De andere versies lopen iets duurder. Maar de Corolla 1.3 legt bij 90 km/u toch nog bijna 18 km af op één liter peut en scoort in de stad 1 op 13,5. Dat zijn mooie resultaten. gedrag, wegligging, motorpotentie, prestaties, comfort en brandstofvrien- delijkheid niets onder voor hun fami lieleden. Integendeel zelfs, de door ons bereden Starlet 1.0 DX en 1.3 DX en de Corolla HB 1.3 gooien er op punten als rijkarakter, stuurgedrag, betrouwbaar bochtenwerk en preste ren nog ’n paar schepjes bovenop. Als enige serieuze klacht noteren we het gemis aan een vijfbak, met name in de 1.3 uitvoeringen. Terwijl de Starlet zelfs in luxe outfit, toch nog wat dun is aangekleed. Zowel de 1.0 krachtbron als de 1.3 motor zijn perfect op hun taak bere kend. Ze doen stil maar soepel hun Leveringsprogramma Het 1985 Sierra leveringsprogramma ziet er als volgt uit. Een Sierra basismodel; naast de L is er een Laser uitvoering met veel ex tra’s waaronder centrale deurvergren deling, een in hoogte verstelbare be- stuursstoel en buitenspiegels in de carrosseriekleur. De luxere uitvoeringen zijn de GL en Ghia; de sportieve uitvoering is de XR4i. Stationwagens zijn leverbaar in alle uitvoeringen met uitzondering van de XR4i. Prijzen Tot slot blijkt het prijsniveau van deze nieuwelingen acceptabel. De Starlets 1.0 liter 12 Valves lopen van structie. Opvallend is nog wel dat zo wel bij de Starlet als de Corolla Hatchback de daklijn tamelijk ver naar achter doorloopt. Hierdoor krij gen achterpassagiers voldoende hoofdruimte. Bij beide typen zijn de bumpers erg solide uitgevoerd. Ze lo pen vóór en achter om de hoeken van de carrosserie tot aan de wielkasten. Aan stroomlijn ontbreekt het deze Toyota-telgen niet: de Cw-waarde gro°L nieuxns'. Citroen introduceert de Axel. Nog geen 13 mille en tocheen com pacte 5-persoons auto met volwassen prestaties: 1129 cm' 4-cilinder motor, 57,4 pk levenslust. Met 150 km/h en 0 tot 100 km/h in slechts 15.4 sec. is de Citroen Axel de snelste in z’n klasse. En zo comfortabel als u van een echte Citroen mag verwachten, derde deur, royale binnenruimte. Mede dank zij onafhankelijke ver ing op alle vier de wielen heeft de Citoën Axel een per fect weggedrag. Ook als u moet remmen, want de Axel heeft op alle vier z'n wielen betrouwbare schijf remmen De nieuwe Citroen Axel. W Europese degelijkheid, grote 1| prestaties en een verrassend 8 lage prijs: f 12.240,-*. Voor wie nóg meer kracht, snelheid en luxe wil is er ook een Axel 12TRS. met 1299 cm motor en 61,5 DIN pk. voor slechts f 14.830.-*. Kom snel langs voor een p’ MEER AUTO VOOR F12.240,-^; excl. afleveringskosten. V f 13.995,— tot 15.495,—. De 1.3 DX komt op f 16.495,met een meerprijs van 1.850,voor de automaat. Voor de goedkoopste Co rolla Hatchback 12-klepper, de 1.3 STD, vraagt Toyota f 16.995,de 1.3 Special kost f 17.895,en het topmodel, de 1.3 DX, staat voor f 18.595,in de prijslijst. Hier vraagt een automatische transmissie een extra investering van ƒ2100, Bedragen incl. BTW, excl. afleve ringskosten.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1985 | | pagina 19