Twaalf-kleppen motoren voor nieuwe Starlet en Corolla Hatchback
Ford Sierra ’85: licht
aangepast en verbeterd
BIJ UW TOYOTA DEALER
1
Toyota, sterk maar waar.
Nieuw bij Citroen:
de Axel uit Roemenië
23.344.
o
CITROËN
noordegraaf’s automobielbedrijf
waddinxveen b.v.
©p amitog®lbö@dl
I IPP
1
1
FORD SIERRA
Nog nooit kwam een autofabrikant met zoveel
nieuws. Nieuws om eens op Uw gemak te
bekijken. Daarom hebben we al dat Toyota-
nieuws bij ons in de showroom gezet.
En vanaf donderdag 14 maart t/m zaterdag
23 maart bent U van harte welkom om Uw
hart eens op te halen op onze
Piasweg 1 6 WADDINXVEEN O1 828-16333
Blekerssingel 66GOUDA 01 820-24922
ïfljpS @01) DDDOMWÏjOS
©p atLoü©gg@fc>Q®d]
liMBi
I
I
Een auto die de harmonie tussen
mens en machine belichaamt.
EXTRA RAFFINEMENT EN
MEER WAARD OP DE WEG.
vanaf
NIEUW is de 3-deurs Starlet die voor
eerst werd uitgevoerd met een l.O liter
12-kleppen motor. Veel presteren tegen weinig
brandstof. Al vanaf f 13.995,-.
NIEUW is de Corolla Hatchback. Een schit
terende uitbreiding van de populaire Corolla
lijn. Driedeurs met een juweel van een
12-kleppen 1.3 liter benzine-motor. Dit nieuws
al vanaf f 16.995,-.
NIEUW is de Corolla 1.6 GT Twin Cam
Injection. De 16-kleppen motor is goed voor
195 km/u.
NIEUW is de Cressida. Een 24-kleppen
motor in een prestige wagen die aan alle kan
ten beheerste luxe uitstraalt.
NIEUW is de MR2. De grote sensatie in de
autowereld. 1.6 Liter 16-kleppen Twin Cam.
Een sportwagen met de unieke middenmoter
konstruktie.
NIEUW is de LandCruiser serie. Onver
woestbare raspaarden die u nooit in de
steek laten. In vele uitvoeringen die u passen.
staringlaan 4 - postbus 137 - 2740 ac waddinxveen - tel. 01828-15788*
Niet nieuw is de ijzersterke garantie van 2 jaar tot een maximum van 100.000 km op alle Toyota's.
Maakt u even een afspraak voor een proefrit in de Toyota Cressida, MR2 of LandCruiser. Dat arrangeren
we graag voor u, de andere modellen staan op elk tijdstip voor u klaar.
W|||g
5
fe
I
2P "IA APT ’o°5
NOORDKADE 16 WADDINXVEEN TEL01828-10170
TOYOTA NIEUWS
Standaard bezit de modern ogende
het
I
AUTO 2000
werk. Beide motoren lopen heel mooi
rond.
Excl. afleveringskosten, incl. B.T.W.
Ver koop-Onder houd-Leasing-Financierin'
VAN LEEUWEN
NIEUW blijven de Carina II Liftback en
Sedan. Ongelooflijk ruime middenklassers
-XCITROËN a AXEL --
DE AUTOOSTE AUTO ONDER
DE13MILLE
Nieuw
Nieuw voor het 1985 model is de 1.8
OHC viercilinder motor, die een ver
mogen levert van 66 kW (90 pk) en de
automatische transmissie met 4 ver
snellingen, voorzien van het zoge
naamde lock-up systeem.
Als caravantrekker is de nieuwste
Sierra 1.8 zeergeschikt vooral vanwe
ge zijn bijzonder gunstige koppel en
hoge aanhangwagengewicht. Voor de
3- en 5-deurs sedans is dat 1150 kg
(geremd) en voor de stationwagons
1000 kg (geremd).
De Ford Sierra, die in het najaar van
1982 op de markt verscheen, is inmid
dels al een vertrouwd beeld op de Ne
derlandse wegen. In 1983 werden er
ruim 12.000 en in 1984 ruim 13.000 in
Nederland verkocht. Het Sierra
marktaandeel is thans 3% van de tota
le personenwagenmarkt. De 1985
Sierra is op diverse punten aangepast
en verbeterd waaronder een wijziging
aan de vóórspoiler en kleine spoilers
bij de achterzijruiten, toegevoegd om
de koersvastheid te verbeteren. In het
interieur zijn details gewijzigd; aan de
motoren en het aandrijfgedeelte is
een aantal verfijningen doorgevoerd.
NIEUW is de Camry. Een superieure wagen
voor de lange afstand. Turbo is standaard op de
Camry diesels.
van de Starlet is 0.35, de Corolla HB
scoort 0.34. Dit zijn keurige cijfers,
waarop chef-ontwerper N. Matsumo
to gerust trots mag zijn. Erg praktisch
zijn de tot aan de bumper reikende
achterkleppen, waardoor laden en
lossen ’n fluitje van een cent wordt.
Voor zowel de kersverse Starlet als de
nieuwe Corolla Hatchback geldt, dat
de voertuigen strak in het pak zitten.
Hun uiterlijk straalt sportiviteit en de
gelijkheid uit. Het zijn beschaafde ty
pes, die het straatbeeld er niet lelijker
op maken.
(door Willem van den Elskamp)
In een razendsnel tempo moderniseerde Toyota sinds 1980 zijn modellenaanbod. De
klassieke opstelling van motor in lengterichting voorin en aandrijving achter ver
dween: dwars voorin staande motoren en voorwielaandrijving verscheen. Hoewel
Toyota tamelijk laat startte met deze ombouw, slaagde de grootste autofabrikant
van Japan (en na General Motors de tweede te wereld) erin de metamorfose in korte
tijd uit te voeren. Goede bedrijfsresultaten maakten deze ingrijpende operatie moge
lijk. Als laatste kleine model bezit ook de Starlet nu voorwielaandrijving.
Maar daarbij bleef het niet. Want naast het op eigentijdse leest schoeien van de tech
niek, schotelt Toyota de consument nu tevens een paar motorconcepten voor om van
te watertanden. Meerkleppen-motoren (Multi Valve Engines) met drie of vier klep
pen per cilinder vormen thans de ruggegraat van het verjongde Starlet- en Corolia-
programma. Er verschenen 12-kleppen motoren (drie kleppen per cilinder) van 1.0
liter en 13 liter voor de Starlet en Corolla Hatchback, terwijl de Corolla 1.6 GT net
als de Corolla Coupé GT een juweel van een zestienklepper in de machinekamer
heeft.
Toyota levert met zijn nieuwlingen
geen half werk af. Zowel de Starlet (’a
new Starlet is born’) als de Corolla
Hatchback zien er up-to-date uit. Het
zijn vlot ogende machines met moder
ne, zij het niet geheel originele koets
werken. Ze hebben de kenmerken
van veel auto’s in deze klasse: korte,
schuin aflopende motorkap, sterk hel
lende voorruit en afgeknotte achter
kant, de zogeheten hatchback-con-
DE NIEUWE CITROEN AXEL
Interieur
Dankzij de dwars voorin staande mo
tor en de ver doorgetrokken daklijn
verschaft de slechts 370 cm lange
Starlet opvallend veel binnenruimte,
temeer daar ook in de breedte ruimte
is gewonnen. Smalle raamstijlen zor
gen voor een goed uitzicht rondom.
De bestuurder heeft een gezichtsveld
van 316,7 graden. Voor de 397 cm me
tende Corolla Hatchback geldt het-
Axel drie portieren. Hij wordt gele
verd in twee uitvoeringen: de Axel 11
en de Axel 12 TRS.
De Axel 11 bezit ee luchtgekoelde
motor van 1129 cm3, goed voor41 kW
en een top van 150 km/u. Dit type
heeft een vierbak.
De Axel 12 TRS is uitgerust met een
luchtgekoelde krachtbron van 1299
cm3, gekoppeld aan een vijfbak. De
motor levert maximaal 44 kW, waar
door de wagen tot 157 km/u in staat is.
De 12 TRS is in diverse opzichten de
luxueuzere versie van de Axel 11
Citroen breidt zijn modellenprogram
ma thans uit met een nieuw model, de
Axel. Deze nieuweling lijkt op de
Visa, wordt in Roemenië gebouwd en
heeft de motoren van de GSA-typen.
Kenmerken van de Axel zijn degelijk
heid, comfort, complete uitrusting en
dat alles voor een scherpe prijs. Deze
jongste Citroen is een functioneel mo
del, robuust en praktisch, afgestemd
op de zwaarste gebruiksomstandighe-
den.
zelfde, met dien verstande dat deze
compacte Corolla toch ’n paar frac
ties royaler aandoet. In beide model
len is het dashboard helder, overzich
telijk uitgevoerd met de gebruikelijke
toeters en bellen standaard aan boord.
Van enige luxe, zoals vroeger bij Ja
panse auto’s gebruikelijk, is hier ech
ter geen sprake. In de door ons bere
den Starlet 1.0 DX (warempel de
meest luxe uitvoering) missen we een
dagteller en een make-up spiegel. De
1.3 DX heeft wel zo’n tripteller.
Voorts moeten de Starlet 1.0 Stan
daard (het basistype) en de 1.0 Special
het zonder gelaagde voorruit stellen,
terwijl ook de achterwisser plus
sproeier ontbreekt. Consequent is
Toyota wel, want bij de Corolla
Hatchback komen de Standaard en
Special uitvoering er even bekaaid af.
Over het meubilair zijn we goed te
spreken. De voorstoelen zijn met stof
bekleed en bezitten hoofdsteunen (bij
de Corolla in hoogte verstelbaar). Het
meubilair geeft voldoende steun aan
rug, lendenen en heupen. Hoewel de
zittingen wat kort zijn, is het algehele
comfort dik voor mekaar. Achter valt
eveneens aangenaam te verpozen,
mits er geen erg lange dagmarsen
staan gepland.Bij alle nieuwe typen
kan men de bagageruimte vergroten
door de achterbank om te klappen.
Normaal dekt een hoedenplank de
kofferbak af. Bij het omhoog klappen
van de over de hele wagenbreedte lo
pende derde deur, draait de hoeden
plank mee omhoog.
Een voorziening als een derde wis-
ser/wasser achterop is voor deze ty
pen vrijwel onontbeerlijk.
Rijden
Dat Toyota de laatste jaren technisch
hoogstaande produkten boordevol
betrouwbare en moderne eigenschap
pen op de markt brengt, blijkt nog vrij
onbekend. In het recente verleden
raakten we al menig keer blij gestemd
door het rijgedrag van bijvoorbeeld
de nieuwe Carina II modellen, de ele
gante Camry’s of de flitsende Celica’s
Coupé en Supra. De jongste loten aan
de Toyota-stam doen wat betreft rij-
Met de komst van deze kittige Starlet
is de hele populaire modellenreeks
van Toyota met voorwielaandrijving
uitgerust. Bovendien beschikt deze
nieuweling ook over de unieke 12-
kleppen motor van Toyota.
Volgens opgave van de importeur ver
bruikt de 1.0 12-klepper bij constant
op km/u slechts 1 op 20.8 bij 120
km/u: 1 op 14,2 en in de stad 1 op 16.
De andere versies lopen iets duurder.
Maar de Corolla 1.3 legt bij 90 km/u
toch nog bijna 18 km af op één liter
peut en scoort in de stad 1 op 13,5.
Dat zijn mooie resultaten.
gedrag, wegligging, motorpotentie,
prestaties, comfort en brandstofvrien-
delijkheid niets onder voor hun fami
lieleden. Integendeel zelfs, de door
ons bereden Starlet 1.0 DX en 1.3 DX
en de Corolla HB 1.3 gooien er op
punten als rijkarakter, stuurgedrag,
betrouwbaar bochtenwerk en preste
ren nog ’n paar schepjes bovenop. Als
enige serieuze klacht noteren we het
gemis aan een vijfbak, met name in de
1.3 uitvoeringen. Terwijl de
Starlet zelfs in luxe outfit, toch nog
wat dun is aangekleed.
Zowel de 1.0 krachtbron als de 1.3
motor zijn perfect op hun taak bere
kend. Ze doen stil maar soepel hun
Leveringsprogramma
Het 1985 Sierra leveringsprogramma
ziet er als volgt uit.
Een Sierra basismodel; naast de L is
er een Laser uitvoering met veel ex
tra’s waaronder centrale deurvergren
deling, een in hoogte verstelbare be-
stuursstoel en buitenspiegels in de
carrosseriekleur.
De luxere uitvoeringen zijn de GL en
Ghia; de sportieve uitvoering is de
XR4i.
Stationwagens zijn leverbaar in alle
uitvoeringen met uitzondering van de
XR4i.
Prijzen
Tot slot blijkt het prijsniveau van deze
nieuwelingen acceptabel. De Starlets
1.0 liter 12 Valves lopen van
structie. Opvallend is nog wel dat zo
wel bij de Starlet als de Corolla
Hatchback de daklijn tamelijk ver
naar achter doorloopt. Hierdoor krij
gen achterpassagiers voldoende
hoofdruimte. Bij beide typen zijn de
bumpers erg solide uitgevoerd. Ze lo
pen vóór en achter om de hoeken van
de carrosserie tot aan de wielkasten.
Aan stroomlijn ontbreekt het deze
Toyota-telgen niet: de Cw-waarde
gro°L
nieuxns'.
Citroen introduceert de Axel. Nog geen 13 mille en tocheen com
pacte 5-persoons auto met volwassen prestaties: 1129 cm' 4-cilinder
motor, 57,4 pk levenslust. Met 150 km/h en 0 tot 100 km/h in slechts
15.4 sec. is de Citroen Axel de snelste in z’n klasse.
En zo comfortabel als u van een echte Citroen mag verwachten,
derde deur, royale binnenruimte. Mede dank zij onafhankelijke
ver ing op alle vier de wielen
heeft de Citoën Axel een per
fect weggedrag.
Ook als u moet remmen,
want de Axel heeft op alle vier
z'n wielen betrouwbare schijf
remmen
De nieuwe Citroen Axel.
W Europese degelijkheid, grote
1| prestaties en een verrassend
8 lage prijs: f 12.240,-*.
Voor wie nóg meer
kracht, snelheid en luxe wil is er
ook een Axel 12TRS. met
1299 cm motor en 61,5 DIN pk.
voor slechts f 14.830.-*.
Kom snel langs voor een
p’ MEER AUTO
VOOR F12.240,-^;
excl. afleveringskosten.
V
f 13.995,— tot 15.495,—. De 1.3
DX komt op f 16.495,met een
meerprijs van 1.850,voor de
automaat. Voor de goedkoopste Co
rolla Hatchback 12-klepper, de 1.3
STD, vraagt Toyota f 16.995,de
1.3 Special kost f 17.895,en het
topmodel, de 1.3 DX, staat voor
f 18.595,in de prijslijst. Hier
vraagt een automatische transmissie
een extra investering van ƒ2100,
Bedragen incl. BTW, excl. afleve
ringskosten.