Havenplannen
in Waddinxveen
Westnederland wijzigt
tarieven en abonnementen
Alie, Louise, Corrie, Lous, Witte en Bert
Boek over geschiedenis
spoorlijn Gouda-Alphen
Roelof Hamoen’s Goud voor Gouwelijn
Geheime brief aan P.D. Stuurman
Nieuwe leden
Meubelstad
Reizigers geconfronteerd met veranderingen
Waddinxveen
Filmavond
Piet Swart
clubkampioen
sneldammen
W’veense
scholieren
voor de jeugd
in De Paddestoel
op televisie
Zes Waddinxveners aan de vooravond van vertrek naar Peru
"Goud voor de Gouwelijn
I
’’Cadeaubon"
Strippenkaart
als cadeaubon
Wachten
Legitimatie
Weinig hoop
Geen behoefte
Andere havens
Eerste plannen
Winnaar
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 3 APRIL 1985
Bert Woudenberg
Lous Oosterbroek
Louise Perbal
Corrie Smallegange
1'
lerden
want
de fokaallijn
'P-
is
WADDINXVEEN/BOSKOOP - NV Verenigd Streekvervoer Westne
derland heeft-evenals alle andere stad- en streekvervoerbedrijven - con
form het besluit van de minister van Verkeer en Waterstaat de tarieven
met ingang van 1 april 1985 met gemiddeld 4,5% verhoogd. Daarnaast is
er voor de abonnementhouders nog een verandering gekomen, want
eveneens met ingang van 1 april moet een reiziger zich legitimeren bij af
gifte van een nieuwe stamkaart.
Te zien op de Antiekbeurs in Gou
da.
bestaan
ipoorlijn Gouda-Alphen
Rijn. Het door Uitge’
UB
Witte de Vos
Geschiedenis van de spoorlijn Gouda Alphen
WADDINXVEEN/BOSKOOP -
‘Goud voor de Gouwelijn’ heet
het 158 pagina’s tellende boekje
dat de Bodegraafse journalist
Roelof AJ. Hamoen heeft ge
schreven over het vorig jaar ok
tober gevierde 50-jarig bestaan
van de spoorlijn Gouda-Alphen
aan den Rijn. Het door Uitgeve
rij en Handelsonderneming Re
pro-Holland BV in Alphen aan
den Rijn uitgegeven boekje had
al enkele maanden geleden zul
len verschijnen, maar tegensla
gen bij de uitgever verhinderden
dat. ‘Dit blijft in ‘stijl’, want
ook de aanleg van de fokaallijn
heeft lange tijd op zich laten
wachten’, aldus Repro-Holland.
A He Littooy
«-*
■f
i)
Het totale aantal deelnemers van de
Stichting Meubelstad Waddinxveen,
waarvan onlangs nog de statuten wer
den gewijzigd teneinde ook de belan
genbehartiging van de deelnemers on
der doelstellingen te brengen, is thans
dus 19 bedrijven.
Hoewel Westnederland de tariefsver
hoging geen plezierige zaak vindt, stelt
zij toch met enige voldoening vast dat,
dank zij de bemoeienissen van de ESO,
het samenwerkingsverband van de Ne
derlandse streekvervoerbedrijven, de
verhoging beperkt is gebleven tot ge
middeld 4,5%Oorspronkelijk wilde de
minister de tarieven met ongeveer 10%
verhogen.
De abonnementen en de 6- en 10-strip-
penkaarten gaan met 1,5% omhoog
(een stijging gelijk aan de stijging van
de kosten van levensonderhoud)de 15-
strippenkaart met 6.5%. de in de voor
verkoop verkrijgbare 15-strippenkaart
gaat per 1 april 1985 f. 8,05 kosten (ge
reduceerd tarief f. 4,05), terwijl de in de
bus verkrijgbare 6- en 10-strippenkaar-
ten respectievelijk f. 4,80 en f. 8,- gaan
kosten.
WADDINXVEEN - In het wijkge-
bouw De Paddestoel aan de Lijsterbes
straat wordt donderdagavond 11 april
een filmvoorstelling voor de jeugd ge
houden. Begonnèn wordt om zeven
uur, terwijl het einde van de avond om
streeks negen uur is te verwachten. De
toegangsprijs bedraagt 1,50.
Op het programma staan de jeugdfilms
Magilla- Gorilla, Robin Hood, Pink
Panther, Asterix, Assepoester, Star
Wars, Pixie en Dizie, de drie Caballeros
en Dick Turpin.
Deze kleine organisatie steunt 30-
40 bedrijfjes in krottenwijken van de
hoofdstad Lima.
Het werk- en studiebezoek omvat on
der meer gesprekken met CIDIAG
en de Peruaanse vakbond van bedrijf
jes met arbeiderszelfbestuur CEAT
(Comité de Empresas Administradas
por sus Trabajadores)bezoeken aan
de vanuit Waddinxveen moreel en fi
nancieel gesteunde zelfbestuursbe-
drijfjes in onder meer de krottenwij
ken Villa el Salvador en Valle del
Chillón in Lima, zoals het glasfa
briekje Vidrios Venezia en het me
taalbedrijfje Famelpe; veel informatie
verzamelen over het CIDIAG-project
en over Peru; contacten met de men
sen van het CIDIAG-project verster
ken; contact met de vrouwenorga
nisatie Flora Tristan, genoemd naar
dien Waddinxveners bereid zouden
zijn naar Peru te reizen. De Peruanen
gaven te kennen een bezoek uit Wad
dinxveen als een soort erkenning en
een teken van echte belangstelling
te zien.
Ook bestaat de Kerngroep dit jaar
tien jaar. Een bezoek van enkele
Kemgroepleden zal ongetwijfeld een
aantal nieuwe impulsen voor de loka
le bewustwordingsactiviteiten ople
veren en iedereen stimuleren in het
werk voor en binnen de groep.
Met de bijdrage, die de Kerngroep in
1985 aan de NOVIB wil overhandi
gen, zal in de tien jaar van haar be
staan in totaal meer dan een half mil
joen gulden aan de NOVIB zijn over
gemaakt. Dit zal een mooie gelegen
heid zijn voor extra publiciteit voor
ontwikkelingswerk in het algemeen.
Ten Hoope Interieurprojecten is op
20 maart officieel geopend door
burgemeester C.M. van der Linden
van Waddinxveen. Het bedrijf is ge
vestigd in het Eminentcomplex, Sta-
ringlaan 17D, op ca. 400 m2 bedrijfs-
vloeroppervlak. Ten Hoope is voorna
melijk gericht op de levering van kan
toormeubelen aan de overheid. Daar
naast richt men zich op het particu
liere bedrijfsleven, met name met di-
rectiekamerinrichtingen.
De Boskoopse kwekers kwamen als
winnaar uit de strijd; in januari 1928
besloot de minister van Waterstaat
dat de lijn moest worden voltooid.
Dit gebeurde niet na de lossing van
honderden zandtreinen en het verhel
pen van vele onverwachte verzakkin
gen. De officiële opening moest daar
om uitgesteld worden tot 6 oktober
1934. Tot 1977 - de opening van de
Zoetermeerlijn - had Gouda-Alphen
de eer de laatste aangelegde spoor
wegverbinding met reizigersverkeer in
Nederland te zijn.
WADDINXVEEN - De begin vorig
jaar opgerichte Stichting Meubelstad
Waddinxveen, die wordt voorgezeten
door de heer G.Th.B. Mulleman, telt
19 leden. Vorige maand sloten zich
twee nieuwe bedrijven bij de stich
ting aan.
Het betreft de bedrijven Buropa Kan
toorinrichtingen B.V. en ten Hoope
Interieurprojecten v.o.f. Beide bedrij
ven bewegen zich op het terrein van
de kantoormeubelen en -inrichtingen.
Aangezien jle sector kantoormeube
len niet meer in Waddinxveen verte
genwoordigd was betekent de vesti
ging van deze bedrijven een welkome
uitbreiding van het totale meubel-
aanbod in Waddinxveen.
Buropa kantoorinrichtingen is reeds
in Waddinxveen werkzaam en zal op
24 april officieel openen. Het bedrijf
is gevestigd aan de Mercuriusweg 18
op 1.000 m2 bedrijfsvloeroppervlak
en voert een breed assortiment kan
toormeubelen dat wordt getoond in
500 m2 showroom.
De vele materieelsoorten die de lijn
in de afgelopen vijftig jaar hebben be
reden komen in woord en beeld aan
bod; te beginnen bij de ‘Ome Ceesjes’
(kleine motorrijtuigen) en eindigend
bij het huidige gele stoptreinmateri-
eel. Het door historici steeds serieu
zer genomen ‘getuigenverslag’ is niet
vergeten. De bejaarde Marinus Luij-
ten uit Waddinxveen vertelt in een
apart hoofdstuk over zijn zware werk
als zandarbeider bij de aanleg in het
begin van de jaren dertig.
Een doorgehaalde passage in het con
cept van de antwoordbrief aan de
provincie legt bloot hoe B. en W. er
werkelijk over denken, namelijk dat
het in verband met de financiële ri
sico’s van de te onteigenen percelen
“misschien beter ware geheel van de
plannen af te zien
Dit wordt gestaafd door de trage
briefwisseling met ir. Ankersmit,
waaruit blijkt dat B. en W. de be
slissing over de haven iedere keer uit
stellen. Korte tijd later zet de motie
van 25 juni 1923 de hele spoorlijn op
de helling. De in Boskoop gedane ver
onderstelling dat de motie is ingege
ven door wrok over het uitblijven van
een haven kan moeilijk op haar juist
heid worden beoordeeld.
Vanaf 1 april is op de verkooppunten
van Westnederland de strippenkaart
verkrijgbaar als cadeaubon. Een leuk
cadeau voor mensen die reizen met
trambus en/of metro. De strippenkaart
is handig verpakt in een mooi hoesje om
er een feestelijk geschenk van te ma
ken. Een goed idee voor een verjaar
dag, moederdag, vaderdag, de feestda
gen of als bedankje.
Iedereen die de strippenkaart(en) in ca-
deauverpakking wil hebben, krijgt deze
feestelijke verpakking gratis bij aan-
koop van een of meer strippenkaarten
bij de verkooppunten van Westneder
land. De cadeauverpakking is een ont
werp van grafisch ontwerpster Denise
Ghering.
vervalt de boete. Zo niet, dan wordt
proces-verbaal opgemaakt. De reiziger
heeft ook de mogelijkheid de ritprijs ter
plekke te betalen; dan hoeft hij niet per
soonlijk op een van de kantoren te ko
men, maar kan hij volstaan met het op
sturen van de boetecoupon en een foto-
copie van zijn abonnement. Met de in
voering van het toonrecht bij het streek
vervoer zijn de regels bij het stads- en
streekvervoer ten aanzien van het toon
recht nu hetzelfde.
WADDINXVEEN - Het jaarlijks te
houden sneldamtoumooi om paas
eieren van de Waddinxveense damver
eniging Excelsior werd op maandag 1
april gehouden in Het Trefpunt aan de
Stationsstraat. Tevens werd onderling
gestreden om het clubkampioenschap
sneldammen.
Via gespeelde voorrondes konden de
nrs. 1 en 2 in de 4 poules zich in de uit 8
man bestaande finalegroep plaatsen. In
elke partij had elke speler 10 minuten
bedenktijd.
In de finalegroep spitste de strijd zich
toe tot Piet Swart en Tijmen den Ouden
sr. Ondanks dat Tijmen voorzitter Piet
Swart in deze finalegroep had weten te
kloppen, wist Piet Swart op gelijke
hoogte te eindigen, daar Tijmen sr. ver
rassend van Jaap van der-Eist verloor.
Een beslissingswedstrijd was daardoor
noodzakelijk geworden.
Nu was het voordeel in de vaak zinde
rende sneldampartijen aan Piet Swart.
Na eerst schijfwinst te hebben behaald,
bouwde hij het gedegen naar winst af en
mocht zich toen sneldamkampioen 1985
noemen.
kunnen dienen een paspoort, een geldi
ge toeristenkaart of een rijbewijs. Ook
een postidentiteitsbewijs is een geldig
legitimatiebewijs. Reizigers, die ge
bruik maken van gereduceerde tarie
ven, moeten op 1 september van dit jaar
hun oude stamkaart voor een nieuwe
hebben omgewisseld. Voor de overige
reizigers dient de omwisseling pas vol
gend jaar op 1 spril plaats te hebben ge
vonden. De Pas 65 blijft gewoon als
stamkaart geldig en behoeft dus niet te
worden omgewisseld voor een nieuwe
stamkaart.
Per 1 april krijgen jaarabonnementhou-
ders, wanneer zij tijdens hun reis op
tram of gelede bus hun jaarabonnement
niet-kunnen laten zien, alsnog de moge
lijkheid om het vergeten abonnement
binnen 7 dagen aan het vervoerbedrijf
te tonen. Wel krijgt de reiziger een boe
tecoupon a f. 25,- verhoogd met het ta
rief voor het aantal af te leggen zónes.
Als de reiziger binnen de gestelde ter
mijn zijn jaarabonnement komt tonen,
WADDINXVEEN - Volgende week
is het zover. Vrijdagavond 12 april
om kwart over zeven vertrekt het
vliegtuig van de Spaanse luchtvaart
maatschappij Iberia van Schiphol met
aan boort de Waddinxveners, die een
bezoek gaan brengen aan de vanuit
Waddinxveen gesteunde ontwikke
lingsprojecten in de krottenwijken
van de Peruaanse hoofdstad Lima.
Halverwege - in Puerto Rico - voegt
zich de Waddinxveense journalist
Bert Woudenberg bij dit gezelschap.
Hij vertrekt komende woensdag al.
De Waddinxveners, die van vrijdag 12
april 1985 tot en met zondag 28 april
1985 een werk- en studiebezoek aan
Lima in Peru brengen, zijn: Alie Lit-
tooy (54), Tuinbouwweg 4; Louise
Perbal (32), Brugweg 41; Corrie
Smallegange (40), C. Huygenslaan
plan, dat uitgaat van een haven tegen
over het station (tussen de huidige Sta
tionsstraat en de Jan Dorrekenskade).
een sluis zorgt voor de verbinding met de worden. De akkerbouwers zijn uitslui-
Gouwe. B. en W. houden een warm plei- tend gebaat bij een haven op polderpeil
dooi voor de haven bij de Provincie, NS nabij de Kerkweg.
èn Koningin Wilhelmina. najaar van 1922 dringt NS-in-
genieur Ankersmit, de leider van de
onteigening en de aanleg van de
spoorlijn, herhaaldelijk aan op een
beslissing. Zo lang die er niet is, weet
hij niet of de benodigde percelen aan
gekocht moeten worden. Ten langen
'j van de lijst, maar
blijft het recht op koop gehandhaafd
tot 3 oktober 1923.
Op 25 oktober 1922 geven B. en W.
een overzicht van de stand van zaken,
inclusief een ruwe schets van de ha
ven. Als de provincie niet met geld
over de brug komt zal er geen haven
komen, “omdat de financiële draag
kracht van de middenstand, fabrie
ken en landbouwers hier zienderogen
achteruit gaat”, aldus B. en W., die
de gemeente ook in dit rijtje scharen.
Het doodvonnis over de plannen velt
de provincie in een brief van 24/28
april 1923: “Voor de aanleg moeten
gunstiger omstandigheden worden af
gewacht”. De provincie is van mening
dat de haven ook nd de opening van
de spoorlijn kan worden gegraven.
Het gemeentebestuur van Waddinx
veen protesteert hiertegen niet, maar
stelt voor een dergelijk groot werk
uit te voeren in het kader van de
werkloosheidsbestrijding.
één van de eerste vrouwen die op
kwam voor de vrouwenemancipatie
in. Peru; bezoek aan scholen in bij
voorbeeld Caudivilla en Zapan, waar
mee Waddinxveense scholen corres
ponderen; kennismaking met leven,
wonen en werken in Peru in het alge
meen en in Lima in het bijzonder; lo
gies bij gastgezinnen en toeristisch
bezoek van enkele dagen aan de oud
Inka-hoofdstad en het Indiaanse cen
trum van de Andes, Cuzco.
Hoewel de Kerngroep steeds terug
houdend is geweest ten aanzien van
het brengen van bezoeken aan de
projecten, is daartoe nu wel besloten
naar aanleiding van: het bezoek aan
Waddinxveen in 1983 van twee Peru
anen, werkzaam bij CIDIAG, waarbij
duidelijk werd, dat het aan Peruaanse
zijde op prijs zou worden gesteld in-
Voor het gebruik van abonnementen is
een stamkaart verplicht. Deze kaart
met foto vermeldt naam en adres van de
stamkaarthouder en voor jeugdigen de
geboortedatum. Vanaf 1 april worden
deze gegevens bij afgifte van een stam
kaart bij de openbaar vervoerbedrijven
en de postkantoren geverifieerd,
waardoor het niet meer mogelijk zal
zijn tegen een lager tarief te reizen dan
waar men recht op heeft.
De verificatie vindt plaats aan de hand
van een legitimatiebewijs; daarvoor
Al op 21 juli 1921 laten B. en W. blijken
weinig hoop te koesteren op een positief
resultaat. De uitvoerder van het onder
zoek, de Waddinxveense architect PD. leste verdwijnen ze
Stuurman, krijgt een brief waarin B. en
W. hem ’’zeer in vertrouwen” meedelen,
WADDINXVEEN - De Wad
dinxveense leerlingen van de
protestants-christelijke Groen
van Prinstererschool aan de
Tollenslaan, Pieter Machiel
Smallegange en Miranda van
Leeuwen, zijn zondagmiddag
14 april om acht uur te zien in
een televisieprogramma van het
Teleacprogramma Open
Schooltijd. Dit programma
wordt woensdagmiddag 17
april om half twee herhaald.
Voor deze tv-uitzending gaan
de twee scholieren donderdag
met enkele leden van de Kern
groep Ontwikkelingssamenwer
king Waddinxveen naar het
Amsterdams Koninklijk Insti
tuut voor de Tropen.
Het was ongeveer in 1982, dat
de Groen van Prinstererschool
door de Kerngroep werd bena
derd met het verzoek om te
gaan corresponderen met een
school in Peru. De Groen van
Prinstererschool stemde toe
en zo nu en dan gaan er brieven
met foto’s uit Waddinxveen
naar Peru.
De school in Peru stuurde teke
ningen en een zelfgemaakt
fotoboek over de school terug.
Over die correspondentie gaan
Miranda en Pieter Machiel ver
tellen voor de televisie. Ze zul
len ook vertellen over de colla
ges die ze op school gemaakt
hebben over specifiek Neder
landse onderwerpen, zoals
bruggen, molens, huisdieren in
Nederland, enz. De vier mensen
van de Kerngroep die op vrij
dag 12 april naar Peru gaan, ne
men deze collages mee.
Vorige week heeft Kemgroep-
lid Noortje Meskers aan alle
klassen van de rooms-katho-
lieke St. Paulusschool (J. Cats-
laan) dia’s van Peru laten zien
en Spaanse les gegeven, met
alle nadruk op ‘taal als middel
om te communiceren’. De
Kerngroep heeft een tentoon
stelling over Peru gemaakt in
de school. Ook gingen de leer
lingen, door middel van het
doen van klusjes in het dorp,
geld verdienen voor het CI
DIAG-project in Lima.
WADDINXVEEN Havenplannen in
Waddinxveen” is één van de hoofdstuk
ken in het door de Bodegraafse journa
list Roelof Hamoen geschreven boekje
"Goud voor de Gouwelijn" over de 50-
jarige geschiedenis van de spoorlijn
Gouda-Alphen aan den Rijn. Uit dit
door Uitgeverij en Handelmaatschappij
Repro-Holland BV in Alphen aan den
Rijn uitgegeven boekje, voor f. 32,50
verkrijgbaar in de boekhandel, citeren
we bijzondere gedeelten over de Wad
dinxveense havenplannen, die zelfs de
plaatselijke architect P.D. stuurman een
zeer vertrouwelijke brief opleverde.
Een haven in verbinding met de Gouwe
is destijds in Waddinxveen een jaren
lange geuite wens, die uiteindeïijk van
wege de hoge kosten onvervuld blijft. In
1916 moet een keuze worden gemaakt uit
een haven bij de Kerkweg op polderpeil
en een veel duurdere, die via een sluis
doorvaart naar de Gouwe mogelijk
maakt.
De minister vindt de laatstgenoemde als
onderdeel van de spooraanleg te kost
baar. De raad moet daarom in mei 1917
overgaan op de tweede keus: een niet na
der omschreven haven aan de Kerkweg
zonder verbinding met de rivier.
In 1921 wordt het plan voor de Gouwe-
haven weer uit de kast gehaald. Op 21
maart van dat jaar krijgt de raad een ver
trouwelijk stuk van B. en W. dat de ge
meente plannen ontwikkelt voor een ha
ven van f. 390.000,- tot f. 450.000,-.
Daarvoor staat slechts f. 75.000,- ter be
schikking.
De gemeenteraad zet desondanks het
licht op groen voor het uitwerken van dit Gouwepeil. Hun schuiten zouden dan
door een sluis moeten en een grotere af
stand hebben af te leggen. De bieten-
bouw zou hierdoor zelfs onrendabel
16; ir. Witte de Vos (55), Prinses
Beatrixlaan 130; Bert Woudenberg
(39), Peuleyen 144 en VVD-wethou-
der Lous Oosterbroek-Waagmeester
(54).
Het ligt in de bedoeling dat dit groep
je in Peru zal worden vergezeld door
Pierre Hupperts (30) uit Utrecht, ac
tiesecretaris voor Latijns-Amerika
van de NOVIB in Den Haag, schrijver
van het boekje ‘Omdat we niets heb
ben, zullen we alles doen’ over de
krottenwijken in Lima; Jan Stegeman
(44) uit Wassenaar, free-lance foto
graaf, veel werkend voor de NOVIB
en medewerkers van CIDIAG, de Pe
ruaanse ontwikkelingsorganisatie
Centro de Informacion y Desarrollo
Internacional de Autogestion (Inter
nationaal Centrum voor Onderzoek
en Documentatie over Zelfbestuur).
De gemeenteraad gaat op 17 decem
ber 1931 akkoord met het schrappen
van de haven, vooral omdat het voor-
transport over water door de o,
komst van het autoverkeer sterk
verminderd.
Met de besparing (f 27.000,-) wil
Waddinxveen het gemeentelijke aan
deel in de spoorlijn met de helft ver
minderen.
D$ minister van Waterstaat acht dit
te veel gevraagd; “bij uitzondering” is
hij bereid een kwart van de besparing
uit te keren.
B. en W. stellen een tweede besparing
voor: het laten vervallen van de halte
Zuid-Gouwekade, die in de Zuidplas-
polder ter hoogte van de rooms-kat-
holieke kerk had moeten komen en
door de komst van de autobus over
bodig is geworden. De minister gaat
akkoord met dit voorstel maar noemt
geen bedrag dat erdoor uitgespaard
wordt, terwijl Waddinxveen het daar
om juist was begonnen.
B. en W. klimmen weer in de pen,
maar krijgen van de minister nul op
het request omdat de 25 procent ver
mindering op de bijdrage “toch al
groter was dan waarop men, gezien
de kosten van de aanleg, had mogen
rekenen”.
In de zomer van 1932 delen B. en W.
de meubelfabrikanten mee dat een
haven buiten het emplacement er
niet zal komen. De industriëlen had
den eerder plannen ingediend voor
een kleine los- en landinrichting aan
het water ten noorden van de Ring
vaart om de Puttèpolder (ten oosten
van de spoorlijn, tegenover de spijs-
fabriek van Broer) en een havenbas
sin in dezelfde polder (grenzend aan
de Onderweg).
Het eerste idee noemt ir. Cuperus
van de NS “onuitvoerbaar”, het
tweede “te duur”. Hij wijst er boven
dien op dat in het ontwerp voor de
lijn al een havenspoor is opgenomen,
liggend tegenover het stationsgebouw
bij de Gouwehaven.
Dit jaar bestaat de Kerngroep Ont
wikkelingssamenwerking Waddinx
veen dus 10 jaar. Het doel van deze
Kerngroep is de Waddinxveense be
volking (meer) bewust te maken van
de problemen in ontwikkelingslanden
en het financieel bijdragen aan direc
te ontwikkelingshulp. Met steun van
de gemeente Waddinxveen zal dit jaar
ruim een half miljoen gulden zijn be
steed aan projecten in Bourkina Faso
(Boven-Volta) en in Peru (Lima). Dit
zijn projecten die worden gevolgd
door de Nederlandse Organisatie voor
Internationale Ontwikkelingssamen
werking NOVIB.
In Peru worden 30-40 kleine bedrijf
jes gesteund, waardoor 4.500 mensen
werk en een inkomen behouden en er
bij 20.000 mensen (werkers en fami
lie) eten op tafel te laten komen.
Voor het schrijven van de spoorweg
geschiedenis kreeg Roelof Hamoen
medewerking van spoorwegkenner J.
G.C. van de Meene en de streekhis-
toricus E.M. Bulk. ‘Goud voor de
Gouwelijn’ kost f 32,50 en is ver
krijgbaar in de boekhandel. In het
boekje wordt het wel en vooral het
wee van de spoorlijn uitvoerig be
schreven. Meer dan 120, vaak onbe
kende, foto’s en tekeningen zorgen
voor een levendig geheel.
Vanzelfsprekend wordt veel aan
dacht besteed aan het vervoer van
sierteeltprodukten van de kwekers in
Boskoop. Zij zijn het immers die het
hardst voor de railverbinding hebben
gestreden. Tot de opening op 6 okto
ber 1934 waren zij aangewezep op de
spoorweghaven in Alphen, waar de
planten in de trein werden geladen.
Enkele authentieke foto’s getuigen
daarvan.
Afbeeldingen zijn er verder van de
verzakkingen bij de aanleg, het mate
rieel, de stationsgebouwen, de inmid
dels verdwenen armseinen, enzo
voort. Op de illustraties zijn zowel
Koningin Wilhelmina te zien, als min
der bekenden: een ploeg spoorweg
arbeiders uit 1933 of werknemers
van de firma Mulder in Boskoop bij
een door hen gestoffeerd treinstel.
Ter bevordering van de leesbaarheid
is de gehele tekst in de tegenwoordi
ge tijd geschreven. De beschrijving
begint bij het eerste serieuze plan uit
1864, dat nog geen kans van slagen
had. Een aantal latere pogingen mis
lukten eveneens, totdat een lobby
van' kwekers in 1896 een commissie
vormde. Mede dank zij deze groep
vooraanstaande Boskopers (onder
wie J.H. van Straaten van Nes) zei
de Tweede Kamer in 1916 ‘ja’ tegen
de aanleg.
Het duurde tot 1925 voordat de
bouw van de bruggen begon. Na de
voltooiing daarvan lagen de werk
zaamheden twee jaar stil. De gemeen
te Waddinxveen, onder aanvoering
van wethouder Herfst, was namelijk
een actie begonnen tegen de afbouw.
De kost van de autobus maakte de
aanleg van de dure spoorlijn overbo
dig, zo luidde zijn belangrijkste ar
gument.
"dat de verwezelijking van de plannen
wellicht in de naaste toekomst niet zal
plaatshebben”.
Het verder uitwerken van de plannen
mag niet op kosten van de gemeenschap
gebeuren, wel op eigen risico van Stuur
man. De havenplannen komen nu inder
daad in rustiger vaarwater.
Wat de raadsleden J. Rupke en G. van
lange betreft, wordt de stilte zo spoedig
mogelijk doorbroken. Op 22 mei 1922
richten zij een verzoek aan B. en W. om
bij de "Hooge Regeering" nogmaals aan
te dringen op aanleg van de haven.
Ook de Kamer van koophandel (waar
van Van Lange tevens lid is) blijft zich
daarvoor inzetten. Op 8 oktober 1921’
krijgen B. enb W. een opgave van het te
verwachten vervoer via de haven: de
helft van de dertig miljoen kilo die Wad
dinxveen jaarlijks verlaat, een overdre
ven hoge schatting.
De verbouwers van bieten in de ten wes
ten van het dorp gelegen polders nemen
stelling tégen het plan voor een haven op
tt