Havenplannen in Waddinxveen Westnederland wijzigt tarieven en abonnementen Alie, Louise, Corrie, Lous, Witte en Bert Boek over geschiedenis spoorlijn Gouda-Alphen Roelof Hamoen’s Goud voor Gouwelijn Geheime brief aan P.D. Stuurman Nieuwe leden Meubelstad Reizigers geconfronteerd met veranderingen Waddinxveen Filmavond Piet Swart clubkampioen sneldammen W’veense scholieren voor de jeugd in De Paddestoel op televisie Zes Waddinxveners aan de vooravond van vertrek naar Peru "Goud voor de Gouwelijn I ’’Cadeaubon" Strippenkaart als cadeaubon Wachten Legitimatie Weinig hoop Geen behoefte Andere havens Eerste plannen Winnaar WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 3 APRIL 1985 Bert Woudenberg Lous Oosterbroek Louise Perbal Corrie Smallegange 1' lerden want de fokaallijn 'P- is WADDINXVEEN/BOSKOOP - NV Verenigd Streekvervoer Westne derland heeft-evenals alle andere stad- en streekvervoerbedrijven - con form het besluit van de minister van Verkeer en Waterstaat de tarieven met ingang van 1 april 1985 met gemiddeld 4,5% verhoogd. Daarnaast is er voor de abonnementhouders nog een verandering gekomen, want eveneens met ingang van 1 april moet een reiziger zich legitimeren bij af gifte van een nieuwe stamkaart. Te zien op de Antiekbeurs in Gou da. bestaan ipoorlijn Gouda-Alphen Rijn. Het door Uitge’ UB Witte de Vos Geschiedenis van de spoorlijn Gouda Alphen WADDINXVEEN/BOSKOOP - ‘Goud voor de Gouwelijn’ heet het 158 pagina’s tellende boekje dat de Bodegraafse journalist Roelof AJ. Hamoen heeft ge schreven over het vorig jaar ok tober gevierde 50-jarig bestaan van de spoorlijn Gouda-Alphen aan den Rijn. Het door Uitgeve rij en Handelsonderneming Re pro-Holland BV in Alphen aan den Rijn uitgegeven boekje had al enkele maanden geleden zul len verschijnen, maar tegensla gen bij de uitgever verhinderden dat. ‘Dit blijft in ‘stijl’, want ook de aanleg van de fokaallijn heeft lange tijd op zich laten wachten’, aldus Repro-Holland. A He Littooy «-* ■f i) Het totale aantal deelnemers van de Stichting Meubelstad Waddinxveen, waarvan onlangs nog de statuten wer den gewijzigd teneinde ook de belan genbehartiging van de deelnemers on der doelstellingen te brengen, is thans dus 19 bedrijven. Hoewel Westnederland de tariefsver hoging geen plezierige zaak vindt, stelt zij toch met enige voldoening vast dat, dank zij de bemoeienissen van de ESO, het samenwerkingsverband van de Ne derlandse streekvervoerbedrijven, de verhoging beperkt is gebleven tot ge middeld 4,5%Oorspronkelijk wilde de minister de tarieven met ongeveer 10% verhogen. De abonnementen en de 6- en 10-strip- penkaarten gaan met 1,5% omhoog (een stijging gelijk aan de stijging van de kosten van levensonderhoud)de 15- strippenkaart met 6.5%. de in de voor verkoop verkrijgbare 15-strippenkaart gaat per 1 april 1985 f. 8,05 kosten (ge reduceerd tarief f. 4,05), terwijl de in de bus verkrijgbare 6- en 10-strippenkaar- ten respectievelijk f. 4,80 en f. 8,- gaan kosten. WADDINXVEEN - In het wijkge- bouw De Paddestoel aan de Lijsterbes straat wordt donderdagavond 11 april een filmvoorstelling voor de jeugd ge houden. Begonnèn wordt om zeven uur, terwijl het einde van de avond om streeks negen uur is te verwachten. De toegangsprijs bedraagt 1,50. Op het programma staan de jeugdfilms Magilla- Gorilla, Robin Hood, Pink Panther, Asterix, Assepoester, Star Wars, Pixie en Dizie, de drie Caballeros en Dick Turpin. Deze kleine organisatie steunt 30- 40 bedrijfjes in krottenwijken van de hoofdstad Lima. Het werk- en studiebezoek omvat on der meer gesprekken met CIDIAG en de Peruaanse vakbond van bedrijf jes met arbeiderszelfbestuur CEAT (Comité de Empresas Administradas por sus Trabajadores)bezoeken aan de vanuit Waddinxveen moreel en fi nancieel gesteunde zelfbestuursbe- drijfjes in onder meer de krottenwij ken Villa el Salvador en Valle del Chillón in Lima, zoals het glasfa briekje Vidrios Venezia en het me taalbedrijfje Famelpe; veel informatie verzamelen over het CIDIAG-project en over Peru; contacten met de men sen van het CIDIAG-project verster ken; contact met de vrouwenorga nisatie Flora Tristan, genoemd naar dien Waddinxveners bereid zouden zijn naar Peru te reizen. De Peruanen gaven te kennen een bezoek uit Wad dinxveen als een soort erkenning en een teken van echte belangstelling te zien. Ook bestaat de Kerngroep dit jaar tien jaar. Een bezoek van enkele Kemgroepleden zal ongetwijfeld een aantal nieuwe impulsen voor de loka le bewustwordingsactiviteiten ople veren en iedereen stimuleren in het werk voor en binnen de groep. Met de bijdrage, die de Kerngroep in 1985 aan de NOVIB wil overhandi gen, zal in de tien jaar van haar be staan in totaal meer dan een half mil joen gulden aan de NOVIB zijn over gemaakt. Dit zal een mooie gelegen heid zijn voor extra publiciteit voor ontwikkelingswerk in het algemeen. Ten Hoope Interieurprojecten is op 20 maart officieel geopend door burgemeester C.M. van der Linden van Waddinxveen. Het bedrijf is ge vestigd in het Eminentcomplex, Sta- ringlaan 17D, op ca. 400 m2 bedrijfs- vloeroppervlak. Ten Hoope is voorna melijk gericht op de levering van kan toormeubelen aan de overheid. Daar naast richt men zich op het particu liere bedrijfsleven, met name met di- rectiekamerinrichtingen. De Boskoopse kwekers kwamen als winnaar uit de strijd; in januari 1928 besloot de minister van Waterstaat dat de lijn moest worden voltooid. Dit gebeurde niet na de lossing van honderden zandtreinen en het verhel pen van vele onverwachte verzakkin gen. De officiële opening moest daar om uitgesteld worden tot 6 oktober 1934. Tot 1977 - de opening van de Zoetermeerlijn - had Gouda-Alphen de eer de laatste aangelegde spoor wegverbinding met reizigersverkeer in Nederland te zijn. WADDINXVEEN - De begin vorig jaar opgerichte Stichting Meubelstad Waddinxveen, die wordt voorgezeten door de heer G.Th.B. Mulleman, telt 19 leden. Vorige maand sloten zich twee nieuwe bedrijven bij de stich ting aan. Het betreft de bedrijven Buropa Kan toorinrichtingen B.V. en ten Hoope Interieurprojecten v.o.f. Beide bedrij ven bewegen zich op het terrein van de kantoormeubelen en -inrichtingen. Aangezien jle sector kantoormeube len niet meer in Waddinxveen verte genwoordigd was betekent de vesti ging van deze bedrijven een welkome uitbreiding van het totale meubel- aanbod in Waddinxveen. Buropa kantoorinrichtingen is reeds in Waddinxveen werkzaam en zal op 24 april officieel openen. Het bedrijf is gevestigd aan de Mercuriusweg 18 op 1.000 m2 bedrijfsvloeroppervlak en voert een breed assortiment kan toormeubelen dat wordt getoond in 500 m2 showroom. De vele materieelsoorten die de lijn in de afgelopen vijftig jaar hebben be reden komen in woord en beeld aan bod; te beginnen bij de ‘Ome Ceesjes’ (kleine motorrijtuigen) en eindigend bij het huidige gele stoptreinmateri- eel. Het door historici steeds serieu zer genomen ‘getuigenverslag’ is niet vergeten. De bejaarde Marinus Luij- ten uit Waddinxveen vertelt in een apart hoofdstuk over zijn zware werk als zandarbeider bij de aanleg in het begin van de jaren dertig. Een doorgehaalde passage in het con cept van de antwoordbrief aan de provincie legt bloot hoe B. en W. er werkelijk over denken, namelijk dat het in verband met de financiële ri sico’s van de te onteigenen percelen “misschien beter ware geheel van de plannen af te zien Dit wordt gestaafd door de trage briefwisseling met ir. Ankersmit, waaruit blijkt dat B. en W. de be slissing over de haven iedere keer uit stellen. Korte tijd later zet de motie van 25 juni 1923 de hele spoorlijn op de helling. De in Boskoop gedane ver onderstelling dat de motie is ingege ven door wrok over het uitblijven van een haven kan moeilijk op haar juist heid worden beoordeeld. Vanaf 1 april is op de verkooppunten van Westnederland de strippenkaart verkrijgbaar als cadeaubon. Een leuk cadeau voor mensen die reizen met trambus en/of metro. De strippenkaart is handig verpakt in een mooi hoesje om er een feestelijk geschenk van te ma ken. Een goed idee voor een verjaar dag, moederdag, vaderdag, de feestda gen of als bedankje. Iedereen die de strippenkaart(en) in ca- deauverpakking wil hebben, krijgt deze feestelijke verpakking gratis bij aan- koop van een of meer strippenkaarten bij de verkooppunten van Westneder land. De cadeauverpakking is een ont werp van grafisch ontwerpster Denise Ghering. vervalt de boete. Zo niet, dan wordt proces-verbaal opgemaakt. De reiziger heeft ook de mogelijkheid de ritprijs ter plekke te betalen; dan hoeft hij niet per soonlijk op een van de kantoren te ko men, maar kan hij volstaan met het op sturen van de boetecoupon en een foto- copie van zijn abonnement. Met de in voering van het toonrecht bij het streek vervoer zijn de regels bij het stads- en streekvervoer ten aanzien van het toon recht nu hetzelfde. WADDINXVEEN - Het jaarlijks te houden sneldamtoumooi om paas eieren van de Waddinxveense damver eniging Excelsior werd op maandag 1 april gehouden in Het Trefpunt aan de Stationsstraat. Tevens werd onderling gestreden om het clubkampioenschap sneldammen. Via gespeelde voorrondes konden de nrs. 1 en 2 in de 4 poules zich in de uit 8 man bestaande finalegroep plaatsen. In elke partij had elke speler 10 minuten bedenktijd. In de finalegroep spitste de strijd zich toe tot Piet Swart en Tijmen den Ouden sr. Ondanks dat Tijmen voorzitter Piet Swart in deze finalegroep had weten te kloppen, wist Piet Swart op gelijke hoogte te eindigen, daar Tijmen sr. ver rassend van Jaap van der-Eist verloor. Een beslissingswedstrijd was daardoor noodzakelijk geworden. Nu was het voordeel in de vaak zinde rende sneldampartijen aan Piet Swart. Na eerst schijfwinst te hebben behaald, bouwde hij het gedegen naar winst af en mocht zich toen sneldamkampioen 1985 noemen. kunnen dienen een paspoort, een geldi ge toeristenkaart of een rijbewijs. Ook een postidentiteitsbewijs is een geldig legitimatiebewijs. Reizigers, die ge bruik maken van gereduceerde tarie ven, moeten op 1 september van dit jaar hun oude stamkaart voor een nieuwe hebben omgewisseld. Voor de overige reizigers dient de omwisseling pas vol gend jaar op 1 spril plaats te hebben ge vonden. De Pas 65 blijft gewoon als stamkaart geldig en behoeft dus niet te worden omgewisseld voor een nieuwe stamkaart. Per 1 april krijgen jaarabonnementhou- ders, wanneer zij tijdens hun reis op tram of gelede bus hun jaarabonnement niet-kunnen laten zien, alsnog de moge lijkheid om het vergeten abonnement binnen 7 dagen aan het vervoerbedrijf te tonen. Wel krijgt de reiziger een boe tecoupon a f. 25,- verhoogd met het ta rief voor het aantal af te leggen zónes. Als de reiziger binnen de gestelde ter mijn zijn jaarabonnement komt tonen, WADDINXVEEN - Volgende week is het zover. Vrijdagavond 12 april om kwart over zeven vertrekt het vliegtuig van de Spaanse luchtvaart maatschappij Iberia van Schiphol met aan boort de Waddinxveners, die een bezoek gaan brengen aan de vanuit Waddinxveen gesteunde ontwikke lingsprojecten in de krottenwijken van de Peruaanse hoofdstad Lima. Halverwege - in Puerto Rico - voegt zich de Waddinxveense journalist Bert Woudenberg bij dit gezelschap. Hij vertrekt komende woensdag al. De Waddinxveners, die van vrijdag 12 april 1985 tot en met zondag 28 april 1985 een werk- en studiebezoek aan Lima in Peru brengen, zijn: Alie Lit- tooy (54), Tuinbouwweg 4; Louise Perbal (32), Brugweg 41; Corrie Smallegange (40), C. Huygenslaan plan, dat uitgaat van een haven tegen over het station (tussen de huidige Sta tionsstraat en de Jan Dorrekenskade). een sluis zorgt voor de verbinding met de worden. De akkerbouwers zijn uitslui- Gouwe. B. en W. houden een warm plei- tend gebaat bij een haven op polderpeil dooi voor de haven bij de Provincie, NS nabij de Kerkweg. èn Koningin Wilhelmina. najaar van 1922 dringt NS-in- genieur Ankersmit, de leider van de onteigening en de aanleg van de spoorlijn, herhaaldelijk aan op een beslissing. Zo lang die er niet is, weet hij niet of de benodigde percelen aan gekocht moeten worden. Ten langen 'j van de lijst, maar blijft het recht op koop gehandhaafd tot 3 oktober 1923. Op 25 oktober 1922 geven B. en W. een overzicht van de stand van zaken, inclusief een ruwe schets van de ha ven. Als de provincie niet met geld over de brug komt zal er geen haven komen, “omdat de financiële draag kracht van de middenstand, fabrie ken en landbouwers hier zienderogen achteruit gaat”, aldus B. en W., die de gemeente ook in dit rijtje scharen. Het doodvonnis over de plannen velt de provincie in een brief van 24/28 april 1923: “Voor de aanleg moeten gunstiger omstandigheden worden af gewacht”. De provincie is van mening dat de haven ook nd de opening van de spoorlijn kan worden gegraven. Het gemeentebestuur van Waddinx veen protesteert hiertegen niet, maar stelt voor een dergelijk groot werk uit te voeren in het kader van de werkloosheidsbestrijding. één van de eerste vrouwen die op kwam voor de vrouwenemancipatie in. Peru; bezoek aan scholen in bij voorbeeld Caudivilla en Zapan, waar mee Waddinxveense scholen corres ponderen; kennismaking met leven, wonen en werken in Peru in het alge meen en in Lima in het bijzonder; lo gies bij gastgezinnen en toeristisch bezoek van enkele dagen aan de oud Inka-hoofdstad en het Indiaanse cen trum van de Andes, Cuzco. Hoewel de Kerngroep steeds terug houdend is geweest ten aanzien van het brengen van bezoeken aan de projecten, is daartoe nu wel besloten naar aanleiding van: het bezoek aan Waddinxveen in 1983 van twee Peru anen, werkzaam bij CIDIAG, waarbij duidelijk werd, dat het aan Peruaanse zijde op prijs zou worden gesteld in- Voor het gebruik van abonnementen is een stamkaart verplicht. Deze kaart met foto vermeldt naam en adres van de stamkaarthouder en voor jeugdigen de geboortedatum. Vanaf 1 april worden deze gegevens bij afgifte van een stam kaart bij de openbaar vervoerbedrijven en de postkantoren geverifieerd, waardoor het niet meer mogelijk zal zijn tegen een lager tarief te reizen dan waar men recht op heeft. De verificatie vindt plaats aan de hand van een legitimatiebewijs; daarvoor Al op 21 juli 1921 laten B. en W. blijken weinig hoop te koesteren op een positief resultaat. De uitvoerder van het onder zoek, de Waddinxveense architect PD. leste verdwijnen ze Stuurman, krijgt een brief waarin B. en W. hem ’’zeer in vertrouwen” meedelen, WADDINXVEEN - De Wad dinxveense leerlingen van de protestants-christelijke Groen van Prinstererschool aan de Tollenslaan, Pieter Machiel Smallegange en Miranda van Leeuwen, zijn zondagmiddag 14 april om acht uur te zien in een televisieprogramma van het Teleacprogramma Open Schooltijd. Dit programma wordt woensdagmiddag 17 april om half twee herhaald. Voor deze tv-uitzending gaan de twee scholieren donderdag met enkele leden van de Kern groep Ontwikkelingssamenwer king Waddinxveen naar het Amsterdams Koninklijk Insti tuut voor de Tropen. Het was ongeveer in 1982, dat de Groen van Prinstererschool door de Kerngroep werd bena derd met het verzoek om te gaan corresponderen met een school in Peru. De Groen van Prinstererschool stemde toe en zo nu en dan gaan er brieven met foto’s uit Waddinxveen naar Peru. De school in Peru stuurde teke ningen en een zelfgemaakt fotoboek over de school terug. Over die correspondentie gaan Miranda en Pieter Machiel ver tellen voor de televisie. Ze zul len ook vertellen over de colla ges die ze op school gemaakt hebben over specifiek Neder landse onderwerpen, zoals bruggen, molens, huisdieren in Nederland, enz. De vier mensen van de Kerngroep die op vrij dag 12 april naar Peru gaan, ne men deze collages mee. Vorige week heeft Kemgroep- lid Noortje Meskers aan alle klassen van de rooms-katho- lieke St. Paulusschool (J. Cats- laan) dia’s van Peru laten zien en Spaanse les gegeven, met alle nadruk op ‘taal als middel om te communiceren’. De Kerngroep heeft een tentoon stelling over Peru gemaakt in de school. Ook gingen de leer lingen, door middel van het doen van klusjes in het dorp, geld verdienen voor het CI DIAG-project in Lima. WADDINXVEEN Havenplannen in Waddinxveen” is één van de hoofdstuk ken in het door de Bodegraafse journa list Roelof Hamoen geschreven boekje "Goud voor de Gouwelijn" over de 50- jarige geschiedenis van de spoorlijn Gouda-Alphen aan den Rijn. Uit dit door Uitgeverij en Handelmaatschappij Repro-Holland BV in Alphen aan den Rijn uitgegeven boekje, voor f. 32,50 verkrijgbaar in de boekhandel, citeren we bijzondere gedeelten over de Wad dinxveense havenplannen, die zelfs de plaatselijke architect P.D. stuurman een zeer vertrouwelijke brief opleverde. Een haven in verbinding met de Gouwe is destijds in Waddinxveen een jaren lange geuite wens, die uiteindeïijk van wege de hoge kosten onvervuld blijft. In 1916 moet een keuze worden gemaakt uit een haven bij de Kerkweg op polderpeil en een veel duurdere, die via een sluis doorvaart naar de Gouwe mogelijk maakt. De minister vindt de laatstgenoemde als onderdeel van de spooraanleg te kost baar. De raad moet daarom in mei 1917 overgaan op de tweede keus: een niet na der omschreven haven aan de Kerkweg zonder verbinding met de rivier. In 1921 wordt het plan voor de Gouwe- haven weer uit de kast gehaald. Op 21 maart van dat jaar krijgt de raad een ver trouwelijk stuk van B. en W. dat de ge meente plannen ontwikkelt voor een ha ven van f. 390.000,- tot f. 450.000,-. Daarvoor staat slechts f. 75.000,- ter be schikking. De gemeenteraad zet desondanks het licht op groen voor het uitwerken van dit Gouwepeil. Hun schuiten zouden dan door een sluis moeten en een grotere af stand hebben af te leggen. De bieten- bouw zou hierdoor zelfs onrendabel 16; ir. Witte de Vos (55), Prinses Beatrixlaan 130; Bert Woudenberg (39), Peuleyen 144 en VVD-wethou- der Lous Oosterbroek-Waagmeester (54). Het ligt in de bedoeling dat dit groep je in Peru zal worden vergezeld door Pierre Hupperts (30) uit Utrecht, ac tiesecretaris voor Latijns-Amerika van de NOVIB in Den Haag, schrijver van het boekje ‘Omdat we niets heb ben, zullen we alles doen’ over de krottenwijken in Lima; Jan Stegeman (44) uit Wassenaar, free-lance foto graaf, veel werkend voor de NOVIB en medewerkers van CIDIAG, de Pe ruaanse ontwikkelingsorganisatie Centro de Informacion y Desarrollo Internacional de Autogestion (Inter nationaal Centrum voor Onderzoek en Documentatie over Zelfbestuur). De gemeenteraad gaat op 17 decem ber 1931 akkoord met het schrappen van de haven, vooral omdat het voor- transport over water door de o, komst van het autoverkeer sterk verminderd. Met de besparing (f 27.000,-) wil Waddinxveen het gemeentelijke aan deel in de spoorlijn met de helft ver minderen. D$ minister van Waterstaat acht dit te veel gevraagd; “bij uitzondering” is hij bereid een kwart van de besparing uit te keren. B. en W. stellen een tweede besparing voor: het laten vervallen van de halte Zuid-Gouwekade, die in de Zuidplas- polder ter hoogte van de rooms-kat- holieke kerk had moeten komen en door de komst van de autobus over bodig is geworden. De minister gaat akkoord met dit voorstel maar noemt geen bedrag dat erdoor uitgespaard wordt, terwijl Waddinxveen het daar om juist was begonnen. B. en W. klimmen weer in de pen, maar krijgen van de minister nul op het request omdat de 25 procent ver mindering op de bijdrage “toch al groter was dan waarop men, gezien de kosten van de aanleg, had mogen rekenen”. In de zomer van 1932 delen B. en W. de meubelfabrikanten mee dat een haven buiten het emplacement er niet zal komen. De industriëlen had den eerder plannen ingediend voor een kleine los- en landinrichting aan het water ten noorden van de Ring vaart om de Puttèpolder (ten oosten van de spoorlijn, tegenover de spijs- fabriek van Broer) en een havenbas sin in dezelfde polder (grenzend aan de Onderweg). Het eerste idee noemt ir. Cuperus van de NS “onuitvoerbaar”, het tweede “te duur”. Hij wijst er boven dien op dat in het ontwerp voor de lijn al een havenspoor is opgenomen, liggend tegenover het stationsgebouw bij de Gouwehaven. Dit jaar bestaat de Kerngroep Ont wikkelingssamenwerking Waddinx veen dus 10 jaar. Het doel van deze Kerngroep is de Waddinxveense be volking (meer) bewust te maken van de problemen in ontwikkelingslanden en het financieel bijdragen aan direc te ontwikkelingshulp. Met steun van de gemeente Waddinxveen zal dit jaar ruim een half miljoen gulden zijn be steed aan projecten in Bourkina Faso (Boven-Volta) en in Peru (Lima). Dit zijn projecten die worden gevolgd door de Nederlandse Organisatie voor Internationale Ontwikkelingssamen werking NOVIB. In Peru worden 30-40 kleine bedrijf jes gesteund, waardoor 4.500 mensen werk en een inkomen behouden en er bij 20.000 mensen (werkers en fami lie) eten op tafel te laten komen. Voor het schrijven van de spoorweg geschiedenis kreeg Roelof Hamoen medewerking van spoorwegkenner J. G.C. van de Meene en de streekhis- toricus E.M. Bulk. ‘Goud voor de Gouwelijn’ kost f 32,50 en is ver krijgbaar in de boekhandel. In het boekje wordt het wel en vooral het wee van de spoorlijn uitvoerig be schreven. Meer dan 120, vaak onbe kende, foto’s en tekeningen zorgen voor een levendig geheel. Vanzelfsprekend wordt veel aan dacht besteed aan het vervoer van sierteeltprodukten van de kwekers in Boskoop. Zij zijn het immers die het hardst voor de railverbinding hebben gestreden. Tot de opening op 6 okto ber 1934 waren zij aangewezep op de spoorweghaven in Alphen, waar de planten in de trein werden geladen. Enkele authentieke foto’s getuigen daarvan. Afbeeldingen zijn er verder van de verzakkingen bij de aanleg, het mate rieel, de stationsgebouwen, de inmid dels verdwenen armseinen, enzo voort. Op de illustraties zijn zowel Koningin Wilhelmina te zien, als min der bekenden: een ploeg spoorweg arbeiders uit 1933 of werknemers van de firma Mulder in Boskoop bij een door hen gestoffeerd treinstel. Ter bevordering van de leesbaarheid is de gehele tekst in de tegenwoordi ge tijd geschreven. De beschrijving begint bij het eerste serieuze plan uit 1864, dat nog geen kans van slagen had. Een aantal latere pogingen mis lukten eveneens, totdat een lobby van' kwekers in 1896 een commissie vormde. Mede dank zij deze groep vooraanstaande Boskopers (onder wie J.H. van Straaten van Nes) zei de Tweede Kamer in 1916 ‘ja’ tegen de aanleg. Het duurde tot 1925 voordat de bouw van de bruggen begon. Na de voltooiing daarvan lagen de werk zaamheden twee jaar stil. De gemeen te Waddinxveen, onder aanvoering van wethouder Herfst, was namelijk een actie begonnen tegen de afbouw. De kost van de autobus maakte de aanleg van de dure spoorlijn overbo dig, zo luidde zijn belangrijkste ar gument. "dat de verwezelijking van de plannen wellicht in de naaste toekomst niet zal plaatshebben”. Het verder uitwerken van de plannen mag niet op kosten van de gemeenschap gebeuren, wel op eigen risico van Stuur man. De havenplannen komen nu inder daad in rustiger vaarwater. Wat de raadsleden J. Rupke en G. van lange betreft, wordt de stilte zo spoedig mogelijk doorbroken. Op 22 mei 1922 richten zij een verzoek aan B. en W. om bij de "Hooge Regeering" nogmaals aan te dringen op aanleg van de haven. Ook de Kamer van koophandel (waar van Van Lange tevens lid is) blijft zich daarvoor inzetten. Op 8 oktober 1921’ krijgen B. enb W. een opgave van het te verwachten vervoer via de haven: de helft van de dertig miljoen kilo die Wad dinxveen jaarlijks verlaat, een overdre ven hoge schatting. De verbouwers van bieten in de ten wes ten van het dorp gelegen polders nemen stelling tégen het plan voor een haven op tt

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1985 | | pagina 39