Peugeot 305 GTX: sportief maar toch chique rijden I JN I Renault 5 blijft populaire troefkaart de pater ©p aiuteg© fetedl I I. ItalbotI DEALER VOOR WADDINXVEEN EN OMGEVING ORANJELAAN 21 WADDINXVEEN TELEFOON 01828 - 12344 FINANCIER UW RENAULT MET 0% RENTE UW BI PEUGEOT ©ip tóps ©Dn ÜD[p® ©DU H B ifH Alleen in de maand april. 1 •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••ft Linnaeusweg 4, Boskoop Tel. 01727 - 3268 Rijden Techniek - t a g va I 'z W. J 1 i 17 APRIL 1985 (door Willem van den Elskamp) hart van het stuurwiel. AUTOMOBIELBEDRIJF BOONSTOPPEL B.V 4 AUTO 2000 Heel beschaafde hardloper - 1 Wij bieden u ook nog een financiering aan -^\waar geen bank tegenop kan. Op basis van een huurkoopovereenkomst financieren wij uw auto méén jaar met 0% rente. En ook finan ciering in twee of drie jaar - met een effectief rente percentage van 8% op jaarbasis - moet u aan het denken zetten. Wij denken graag met mee. Techniek In het vooronder van de 305 staat een 1905 cm3 vierpitter met bovenliggende nokkenas, gevoed door een dubbele Solex-carburateur. Deze lange slag motor (boring x slag: 83 x 88 mm) le- seerd, terwijl het basis-concept on gewijzigd bleef. aan het soms iets al te soepel overkomende gedrag van de voortrein. Er valt op wendbaarheid en overzichtelijkheid weinig aan te merken. Het met leer beklede sportstuur ligt uitstekend in de hand(en). In het hart van dit twee- spakige stuurwiel prijkt een GTX-mo- nogram met Peugeot-leeuw. Echt stil is de 305 GTX niet. Zodra de wettelijk toegestane snelheidsbarrière doorbreken, komt rond de voorste raamstijlen enig windgeruis opzetten, terwijl bij hogere snelheden de machi nekamer eveneens gaat meepraten. Exterieur Zonder veel overdreven opsmuk ziet onze vierdeurs testwagen er sophisti cated uit. Het ranke, strak gesneden koetswerk ontstond na een stroomlijn behandeling in de windtunnel van Pi- ninfarina (Peugeot’s huis-ontwerper) in Turijn. Z’n Cw-waarde is 0.38. Qua voorkomen is de 305 onmiskenbaar van Peugeot-komaf. Vóór en achter gaan de richtingaanwijzers „de hoek om”, waardoor ze ook van opzij op vallen. Lopen de vóórbumpers wèl door tot de wielkasten, achter gaapt nog ’n stukje niemandsland. Wedden dat ook hier na de volgende 305-reno- vatie de bumper de wieluitsparing haalt? De rode sierstip op de bumpers kennen we al vna de 205 rubberen be- schermstrips annex striping op de fan- ken en een flitsend spoilertje op de ba- piezierig reisgezelschap. Gerieflijk voortzoevend, omringd door nogal wat luxe en comfort is altijd prettig. Met z’n acceleratie van 0 tot 100 km/u in 10,8 sec. is de GTX bijzonder pittig. Tevens houdt de motor voldoende vermogen achter de hand voor vlot optrekken en rappe, veilige inhaalma noeuvres. Wegligging en prestaties van deze voorwielaandrijver zijn zonder meer dik voor mekaar. Hoewel het overhel len van de koests bij scherp gnomen bochten van ons wel van minder mag. Positief punt is dat de wagen ook als de bocht „vol” wordt genomen toch vier voetjes op de grond houdt. Met die lichte deining op een bochtenrijk traject valt, ondanks de ietwat nerveu ze indruk die dit maakt, wel te leven. Exterieur „Wat is er nou nieuw aan dit model?” is een veel gehoorde vraag van nieuwsgierigen, die een paar blikken aan de jongste Renault wagen. Want, in eerste oogopslag lijken de verande ringen niet spectaculair. Nadere be schouwing wijst echter uit dat het koetswerk op vrijwel alle details is be handeld. De oorspronkelijke vorm bleef daarbij evenwel goeddeel onaan getast. Onder het toeziend oog van de Italiaanse ontwerper Gardini werden enige stroomlijnbevorderende maatre gelen doorgevoerd. Zo valt de voor ruit nu nog gladder in het front, liggen de achterlichten naadloos verzonken in het koetswerk en zijn de deurgre pen haast volledig uit het zicht ver dwenen. Door deze modificaties daalt de Cw-waarde van 0.38 bij vorige ver sies tot 0,35 bij het huidige model. Overigens vinden we de deurgrepen van de - voorlopig nog uitsluitend met drie portieren leverbare - R 5 geen ge lukkige greep (vat u ’m?) van de ont werper. Uitgaande van een groot con tingent vrouwelijke R 5 rijders, (en veel mannelijke rijders hebben een partner van het andere geslacht) zien we menige lange, gelakte nagel be schadigd worden bij het zoeken naar en behandelen van de deurhendel. Iets dergelijks geldt voor het slot van de grote achterklep en voor het uitzetme- chanisme van de achterste zijruiten. Overigens opent de grote achterklep - zoals we gewend waren - weer over de volle wagenbreedte tot op de robuuste achterbumper. Handig en verstandig. Rondom bezit de R 5 grote schild- bumpers, zodat de wagen in stadsver keer een stootje kan velen. Onze test wagen, een GTL, beschikt onder meer over een gelaagde voorruit, halogeen koplampen, ruitewissers met twee snelheden zonder vaste interval plus een achterwisser/wasser, die na in schakeling één keer heen en weer Cockpit van de 305 GTX met zes klokken en tal van praktische voor zieningen standaard aan boord. Let op het GTX-monogram in het Het is een aspect dat de 305 GTX met diverse landgenoten uit de „huizen” Renault en Citroën gemeen heeft. Onder alle omstandigheden laat onze testwagen zich vederlicht en moeite- vende klauw vóór en trommelremmen loos besturen, waarbij overigens de achter. De besturing is van het type stuurbekrachting bijdraagt *•-* tandheugel plus rondsel en in de 305 GTX bekrachtigd. Deze bekrachti ging geeft de GTX een unieke plaats binnen het 305-aanbod. Al sinds de eerste kennismaking kan de 305 ons wel bekoren. De wagen oogt .goed, biedt als een echte sedan voldoende ruimte voor reizigers en ba gage. Bovendien verblijdt hij bestuur der en inzittenden met een aangenaam rijkarakter. Met de GTX voegt Peuge ot aan deze loftuitingen nog een extra dimensie toe. Zowel binnen als buiten de bebouwde kom is de GTX uiterst gageklep. Links en rechts beschikt de 305 over een buitenspiegel. Beide zijn van binnenuit verstelbaar. De wissers op de gelaagde voorruit kennen twee snelheden plus een intervalstand. Als eerste Peugeot-Talbot model is de 305 uitgerust met infrarode afstands bediening voor de centrale deurver grendeling. Hierdoor kun je de deur van korte afstand openen, zonder een sleutel te gebruiken. (Bij de Renault II TSE en de R 25 is dit systeem al tijden gemeengoed). Omstanders reageren vrij verbaasd als je de wagen sluit of opent zonder het slot te beroeren. Alf- sluiting van de kofferbak valt buiten het infrarood gestuurde centrale ver- grendelsysteem. Overigens kun je de deuren ook met een sleutel openen en dichtdoen. Op de achterportieren zit ten kindersloten, zodat het nageslacht ongeschonden de eindstreep haalt. De klep van het 464 liter grote bergruim loopt niet tot aan de bumper. Dit zal bij een eventueel volgende face-lift wel veranderen. Opvallend aan het 305-uiterlijk zijn nog de fraaie, wegge werkte portiergrepen, het royale glas oppervlak en - last nut not least - de mooie, nuttige lichtmetalen velgen met solide 185/60 HR 14 banden. Interieur Van binnen ziet onze testwagen er ge likt uit. Dashboard en sportstuur ver tonen overeenkomst met de appara tuur in de 205 GTI. Het oude meter- blok met de verklikkerlichtjes op een aparte étage boven de klokken is dus verdwenen. Het huidige instrumen- tenpaneel telt zes klokken, waaronder standaard een toerenteller, oliedruk- meter, olietemperatuurmeter plus ee ncontrólelampje olietemperatuur. Tot de standaardaccessoires horen verder onder meer achteruitrijlampen, mis- tachterlicht, achterruitverwarming, in twee standen verstelbare halogeen koplampen en veiligheidsgordels ach ter. Onze testmobiel bezit voorts elek trisch bedienbare voorste zijramen, dito schuifdak plus een kaartleeslam- pje vóór aan het plafond, terwijl ook de achter-plafonnière apart inschakel- baar is. Over het meubilair veel lof: goed ge vormde zetels met tweed-bekleding zorgen voor voldoende comfort; zij het dat lange mensen een wat hoger doorlopende rugleuning best zouden appreciëren. Nu reiken rugpartij en hoofdsteun net niet tot het achter hoofd. Uiteraard is de rugleuning van de voorstoelen volledig verstelbaar. Positief gestemd zijn we tevens over het verlichte, afsluitbare bashboard- kastje, de middenarmsteun achter, verlichting in de kofferbak en de lange armsteunen op alle deuren. Leefruim te is zowel vóór als achter in voldoen de mate aanwezig. zwaait en helaas niet tot continu wap peren is te bewegen. Algemene indruk van de nieuwe rak ker is dat alle aangebrachte verande ringen evenzovele verbeteringen zijn. De nieuwe oogt zo mogelijk nog iets vlotter dan zijn voorganger. Renault levert de nieuwe R 5 momen teel in vier versies, die qua uitrusting en motorisering verschillen. De 5 TC bezit een 956 cm3 kracht bron, goed voor maximaal 30 kW (42 pk) bij 5750 tpm en een top van 137 km/u. De 5 TL heeft een 1108 cm3 vierpitter, die maximaal 34 kW (47 pk) levert bij 5250 tpm en goed is voor een top van 143 km/u. In de 5 GTL staat een motor van 1397 cm3, die reikt tot maximaal 43 kW (60 pk) bij 5250 tpm en de wagen op 158 km/u kan brengen. In het sportieve type, de 5 GTS, zien we een eveneens 1397 cm3 grote mo tor, hier echter tot 50 kW (72 pk) in staat en goed voor 167 km/u. In alle gevallen gaat het om een thans dwars voorin staande viercilinder, die via een vier of vijfbak (afhankelijk van het type) de voorwielen aandrijft. Andere typen, zoals het instap-model 5 C, een automaat-versie, een uitvoe ring met dieselmotor en het „scheurij zer” R 5 GT Turbo volgen in de loop van 1985. Standaard bezit deze jongste Renault nu onafhankelijke voorwielophanging conform de vinding van McPherson, met onderste draagarm en negatieve stuurstraal. Achter zijn draagarmen in lengterichting gemonteerd. Teleskopi- sche schokdempers zien we rondom. Het diagonaal gescheiden, bekrachtig de remsysteem omvat schijfremmen vóór en zelfnastellende trommelrem men achter. Het systeem is voorzien van een dubbele remdrukbegrenzer, die vloeistofdruk-afhankelijk werkt. De besturing is van het type tandheu gel plus rondsel. In 1977 zagen we reikhalvend uit naar een nieuw Peugeot-model, om dat het verdwijnen van de legendari sche 48 een gat had laten vallen in het Peugeot-aanbod. Nieuwkomer 305 kreeg de taak het gat in de markt te vullen. „Deze representa tieve, zuinige auto is een verant woorde investering voor de automo bilist, die ook in de jaren ’80 nog he lemaal bij de tijd wil zijn”, schreven we in maart 1978. Profetische woor den. Want de 305 is nog steeds volop in de running en ziet thans 1985 op timistisch tegemoet. Twee jaar geleden onderging deze middenklasser eenin- en uitwendige facelift. Peugeot liet het basis-con cept echter onaangetast. Gebleven is de elegante lijn, het ruime interieur en de kordate rijeigenschappen. Geen wonder dat dit Peugeot-model op zo ruime schaal is ingeburgerd en in Nederland een marktaandeel van ruim 1 procent noteert. Als jongste loot aan de 305-stam in troduceerde Peugeot-Talbot Neder land de 305 GTX. Dit type bezit een 1905 cm3 viercilinder krachtbron, die - heel frappant - is afgeleid van de evengrote dieselmotor in de popu laire 305 GLD en GRD. Het motor blok is volledig uit lichtmetaal opge trokken en levert mede dankzij de dubbele Solex-carburateur 105 pk, zoals op de voorspatborden een vlammend-rood opschrift aan de mede-weggebruikers laat weten. Sinds de produktiestart in eind 1977 zijn er inmiddels bijna 1,5 miljoen Peugeots 305 vervaardigd, ’n Respectabel aantal. Het dagelijks produktietempo in de fa briek bij Sochaux (Vogezen) ligt op 750 stuks. Hiervan zijn 120 exemplaren van het type GTX, dat zowel in sedan- als in break- uitvoering wordt gemaakt. In Nederland is momenteel uitsluitend de sedan-versie leverbaar. Met zo’n in ge distingeerde rood uitgevoerde 305 GTX- sedan togen we een week op pad. Ai.'— Elegante sedan met sportieve aspiraties: zie hier de Peugeot 305 GTX. Renault viert het 12,5 jarig julileum van de in grote delen van Europa ra-t zend populaire R 5 in stijl: de cham pagne staat klaar om bruisend uit een te spatten tegen de flanken van de „Nouveau Cinq”, de „Nieuwe 5”. Sinds begin 1972 weet de R 5 ve len te bekoren. Vooral vrouwenhar ten kloppen sneller (38 pet. der R 5 rijders in Nederland is vrouw) bij het zien van deze compactcar, die des tijds opzien baarde met de grote achterklep. Een vondst die door an dere autoconstructeurs gretig werd nagevolgd. Na een produktie van ruim 5 miljoen stuks acht de Régie Reneult nu de tijd rijp voor een opvolger. Wie ech ter een totaal nieuw model ver wacht, komt bedrogen uit. De nieu we 5 vertoont grote uiterlijke gelij kenis met zijn voorganger. Op tech nisch gebied is er meer veranderd. Zo staat de krachtbron nu dwars voorin en niet langer in lengterich ting zoals voorheen. Ook het onder stel werd geducht onder handen ge nomen, zodat de wegligging nu wat straffer is dan bij de oude 5, die nog al 'ns zwalkend de bocht door wilde als men iets te bruusk stuurde. In het algemeen heerst de indruk dat Renault met de „Nouveau Cinq” de leuze „Never change a winning team” onderschrijft. En waarom ook niet als het model 10 jaar ach tereen nummer 1 op de Franse ver kooplijsten heeft gestaan en in 1984 - na de 205 - nog op een keurige tweede plaats eindigt. Wat voor ver betering vatbaar was, is verbeterd; voorts werden ervaringen opgedaan met de R 9 en R 11 waar mogelijk toegepast en stond brandstofecono- mie uiteraard hoog in het vaandel. Het resultaat is een gloednieuwe Re nault: van voor tot achter onder handen genomen en gemoderni- vert maximaal 77,3 kW (105 pk) bij 5600 omw./min. Kenmerkend voor deze vierpitter is z’n hoge koppel van 162 Nm bij een relatief laag toerental van 3000 tpm. Daarbij beschikt de wa gen in het toerengebied tussen 1700 en 5300 omw/min steeds over minimaal 137 Nm, ofwel van tamelijk „onderin” tot vrijwel aan het maximale toerental heeft de bestuurder voortdurend 85 pct. van het maximale koppel ter be schikking. Dankzij dit opvallend vlak ke koppelverloop is de motor erg soe pen en genegen zonodig flink de kuierlatten te nemen. Op de grote weg tilt de 1.9 liter motor de voorwielaan- gedreven 305 GTX moeiteloos naar een kruissnelheid van pakweg 165 km/u. Daarna moet je echter even ge duld hebben eer de top van 182 km/u (fabrieksopgave, wij vonden het bij 180 op de teller welletjes) in zicht komt. Rondom bezit de 305 GTX onafhan kelijke wielophanging. Het vóór/ach- ter gescheiden, bekrachtigde remsy steem omvat schijfremmen met zwe- W -

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1985 | | pagina 19