Peugeot 305 GTX: sportief maar toch chique rijden
I
JN I
Renault 5 blijft populaire
troefkaart
de pater
©p aiuteg© fetedl
I
I.
ItalbotI DEALER VOOR WADDINXVEEN EN OMGEVING
ORANJELAAN 21 WADDINXVEEN TELEFOON 01828 - 12344
FINANCIER UW RENAULT
MET 0% RENTE
UW BI PEUGEOT
©ip
tóps ©Dn
ÜD[p® ©DU
H B
ifH
Alleen in de maand april.
1
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••ft
Linnaeusweg 4, Boskoop
Tel. 01727 - 3268
Rijden
Techniek
-
t
a g va
I 'z W.
J 1
i
17 APRIL 1985
(door Willem van den Elskamp)
hart van het stuurwiel.
AUTOMOBIELBEDRIJF BOONSTOPPEL B.V
4
AUTO 2000
Heel beschaafde
hardloper
- 1 Wij bieden u ook nog een financiering aan
-^\waar geen bank tegenop kan. Op basis van
een huurkoopovereenkomst financieren
wij uw auto méén jaar met 0% rente. En ook finan
ciering in twee of drie jaar - met een effectief rente
percentage van 8% op jaarbasis - moet u aan het
denken zetten. Wij denken graag met mee.
Techniek
In het vooronder van de 305 staat een
1905 cm3 vierpitter met bovenliggende
nokkenas, gevoed door een dubbele
Solex-carburateur. Deze lange slag
motor (boring x slag: 83 x 88 mm) le-
seerd, terwijl het basis-concept on
gewijzigd bleef.
aan het
soms iets al te soepel overkomende
gedrag van de voortrein. Er valt op
wendbaarheid en overzichtelijkheid
weinig aan te merken. Het met leer
beklede sportstuur ligt uitstekend in
de hand(en). In het hart van dit twee-
spakige stuurwiel prijkt een GTX-mo-
nogram met Peugeot-leeuw.
Echt stil is de 305 GTX niet. Zodra de
wettelijk toegestane snelheidsbarrière
doorbreken, komt rond de voorste
raamstijlen enig windgeruis opzetten,
terwijl bij hogere snelheden de machi
nekamer eveneens gaat meepraten.
Exterieur
Zonder veel overdreven opsmuk ziet
onze vierdeurs testwagen er sophisti
cated uit. Het ranke, strak gesneden
koetswerk ontstond na een stroomlijn
behandeling in de windtunnel van Pi-
ninfarina (Peugeot’s huis-ontwerper)
in Turijn. Z’n Cw-waarde is 0.38. Qua
voorkomen is de 305 onmiskenbaar
van Peugeot-komaf. Vóór en achter
gaan de richtingaanwijzers „de hoek
om”, waardoor ze ook van opzij op
vallen. Lopen de vóórbumpers wèl
door tot de wielkasten, achter gaapt
nog ’n stukje niemandsland. Wedden
dat ook hier na de volgende 305-reno-
vatie de bumper de wieluitsparing
haalt? De rode sierstip op de bumpers
kennen we al vna de 205 rubberen be-
schermstrips annex striping op de fan-
ken en een flitsend spoilertje op de ba-
piezierig reisgezelschap. Gerieflijk
voortzoevend, omringd door nogal
wat luxe en comfort is altijd prettig.
Met z’n acceleratie van 0 tot 100 km/u
in 10,8 sec. is de GTX bijzonder pittig.
Tevens houdt de motor voldoende
vermogen achter de hand voor vlot
optrekken en rappe, veilige inhaalma
noeuvres.
Wegligging en prestaties van deze
voorwielaandrijver zijn zonder meer
dik voor mekaar. Hoewel het overhel
len van de koests bij scherp gnomen
bochten van ons wel van minder mag.
Positief punt is dat de wagen ook als
de bocht „vol” wordt genomen toch
vier voetjes op de grond houdt. Met
die lichte deining op een bochtenrijk
traject valt, ondanks de ietwat nerveu
ze indruk die dit maakt, wel te leven.
Exterieur
„Wat is er nou nieuw aan dit model?”
is een veel gehoorde vraag van
nieuwsgierigen, die een paar blikken
aan de jongste Renault wagen. Want,
in eerste oogopslag lijken de verande
ringen niet spectaculair. Nadere be
schouwing wijst echter uit dat het
koetswerk op vrijwel alle details is be
handeld. De oorspronkelijke vorm
bleef daarbij evenwel goeddeel onaan
getast. Onder het toeziend oog van de
Italiaanse ontwerper Gardini werden
enige stroomlijnbevorderende maatre
gelen doorgevoerd. Zo valt de voor
ruit nu nog gladder in het front, liggen
de achterlichten naadloos verzonken
in het koetswerk en zijn de deurgre
pen haast volledig uit het zicht ver
dwenen. Door deze modificaties daalt
de Cw-waarde van 0.38 bij vorige ver
sies tot 0,35 bij het huidige model.
Overigens vinden we de deurgrepen
van de - voorlopig nog uitsluitend met
drie portieren leverbare - R 5 geen ge
lukkige greep (vat u ’m?) van de ont
werper. Uitgaande van een groot con
tingent vrouwelijke R 5 rijders, (en
veel mannelijke rijders hebben een
partner van het andere geslacht) zien
we menige lange, gelakte nagel be
schadigd worden bij het zoeken naar
en behandelen van de deurhendel. Iets
dergelijks geldt voor het slot van de
grote achterklep en voor het uitzetme-
chanisme van de achterste zijruiten.
Overigens opent de grote achterklep -
zoals we gewend waren - weer over de
volle wagenbreedte tot op de robuuste
achterbumper. Handig en verstandig.
Rondom bezit de R 5 grote schild-
bumpers, zodat de wagen in stadsver
keer een stootje kan velen. Onze test
wagen, een GTL, beschikt onder meer
over een gelaagde voorruit, halogeen
koplampen, ruitewissers met twee
snelheden zonder vaste interval plus
een achterwisser/wasser, die na in
schakeling één keer heen en weer
Cockpit van de 305 GTX met zes klokken en tal van praktische voor
zieningen standaard aan boord. Let op het GTX-monogram in het
Het is een aspect dat de 305 GTX met
diverse landgenoten uit de „huizen”
Renault en Citroën gemeen heeft.
Onder alle omstandigheden laat onze
testwagen zich vederlicht en moeite-
vende klauw vóór en trommelremmen loos besturen, waarbij overigens de
achter. De besturing is van het type stuurbekrachting bijdraagt *•-*
tandheugel plus rondsel en in de 305
GTX bekrachtigd. Deze bekrachti
ging geeft de GTX een unieke plaats
binnen het 305-aanbod.
Al sinds de eerste kennismaking kan
de 305 ons wel bekoren. De wagen
oogt .goed, biedt als een echte sedan
voldoende ruimte voor reizigers en ba
gage. Bovendien verblijdt hij bestuur
der en inzittenden met een aangenaam
rijkarakter. Met de GTX voegt Peuge
ot aan deze loftuitingen nog een extra
dimensie toe. Zowel binnen als buiten
de bebouwde kom is de GTX uiterst
gageklep. Links en rechts beschikt de
305 over een buitenspiegel. Beide zijn
van binnenuit verstelbaar. De wissers
op de gelaagde voorruit kennen twee
snelheden plus een intervalstand.
Als eerste Peugeot-Talbot model is de
305 uitgerust met infrarode afstands
bediening voor de centrale deurver
grendeling. Hierdoor kun je de deur
van korte afstand openen, zonder een
sleutel te gebruiken. (Bij de Renault II
TSE en de R 25 is dit systeem al tijden
gemeengoed). Omstanders reageren
vrij verbaasd als je de wagen sluit of
opent zonder het slot te beroeren. Alf-
sluiting van de kofferbak valt buiten
het infrarood gestuurde centrale ver-
grendelsysteem. Overigens kun je de
deuren ook met een sleutel openen en
dichtdoen. Op de achterportieren zit
ten kindersloten, zodat het nageslacht
ongeschonden de eindstreep haalt. De
klep van het 464 liter grote bergruim
loopt niet tot aan de bumper. Dit zal
bij een eventueel volgende face-lift
wel veranderen. Opvallend aan het
305-uiterlijk zijn nog de fraaie, wegge
werkte portiergrepen, het royale glas
oppervlak en - last nut not least - de
mooie, nuttige lichtmetalen velgen
met solide 185/60 HR 14 banden.
Interieur
Van binnen ziet onze testwagen er ge
likt uit. Dashboard en sportstuur ver
tonen overeenkomst met de appara
tuur in de 205 GTI. Het oude meter-
blok met de verklikkerlichtjes op een
aparte étage boven de klokken is dus
verdwenen. Het huidige instrumen-
tenpaneel telt zes klokken, waaronder
standaard een toerenteller, oliedruk-
meter, olietemperatuurmeter plus ee
ncontrólelampje olietemperatuur. Tot
de standaardaccessoires horen verder
onder meer achteruitrijlampen, mis-
tachterlicht, achterruitverwarming, in
twee standen verstelbare halogeen
koplampen en veiligheidsgordels ach
ter. Onze testmobiel bezit voorts elek
trisch bedienbare voorste zijramen,
dito schuifdak plus een kaartleeslam-
pje vóór aan het plafond, terwijl ook
de achter-plafonnière apart inschakel-
baar is.
Over het meubilair veel lof: goed ge
vormde zetels met tweed-bekleding
zorgen voor voldoende comfort; zij
het dat lange mensen een wat hoger
doorlopende rugleuning best zouden
appreciëren. Nu reiken rugpartij en
hoofdsteun net niet tot het achter
hoofd. Uiteraard is de rugleuning van
de voorstoelen volledig verstelbaar.
Positief gestemd zijn we tevens over
het verlichte, afsluitbare bashboard-
kastje, de middenarmsteun achter,
verlichting in de kofferbak en de lange
armsteunen op alle deuren. Leefruim
te is zowel vóór als achter in voldoen
de mate aanwezig.
zwaait en helaas niet tot continu wap
peren is te bewegen.
Algemene indruk van de nieuwe rak
ker is dat alle aangebrachte verande
ringen evenzovele verbeteringen zijn.
De nieuwe oogt zo mogelijk nog iets
vlotter dan zijn voorganger.
Renault levert de nieuwe R 5 momen
teel in vier versies, die qua uitrusting
en motorisering verschillen.
De 5 TC bezit een 956 cm3 kracht
bron, goed voor maximaal 30 kW (42
pk) bij 5750 tpm en een top van 137
km/u.
De 5 TL heeft een 1108 cm3 vierpitter,
die maximaal 34 kW (47 pk) levert bij
5250 tpm en goed is voor een top van
143 km/u.
In de 5 GTL staat een motor van 1397
cm3, die reikt tot maximaal 43 kW (60
pk) bij 5250 tpm en de wagen op 158
km/u kan brengen.
In het sportieve type, de 5 GTS, zien
we een eveneens 1397 cm3 grote mo
tor, hier echter tot 50 kW (72 pk) in
staat en goed voor 167 km/u.
In alle gevallen gaat het om een thans
dwars voorin staande viercilinder, die
via een vier of vijfbak (afhankelijk van
het type) de voorwielen aandrijft.
Andere typen, zoals het instap-model
5 C, een automaat-versie, een uitvoe
ring met dieselmotor en het „scheurij
zer” R 5 GT Turbo volgen in de loop
van 1985.
Standaard bezit deze jongste Renault
nu onafhankelijke voorwielophanging
conform de vinding van McPherson,
met onderste draagarm en negatieve
stuurstraal. Achter zijn draagarmen in
lengterichting gemonteerd. Teleskopi-
sche schokdempers zien we rondom.
Het diagonaal gescheiden, bekrachtig
de remsysteem omvat schijfremmen
vóór en zelfnastellende trommelrem
men achter. Het systeem is voorzien
van een dubbele remdrukbegrenzer,
die vloeistofdruk-afhankelijk werkt.
De besturing is van het type tandheu
gel plus rondsel.
In 1977 zagen we reikhalvend uit
naar een nieuw Peugeot-model, om
dat het verdwijnen van de legendari
sche 48 een gat had laten vallen in
het Peugeot-aanbod. Nieuwkomer
305 kreeg de taak het gat in de
markt te vullen. „Deze representa
tieve, zuinige auto is een verant
woorde investering voor de automo
bilist, die ook in de jaren ’80 nog he
lemaal bij de tijd wil zijn”, schreven
we in maart 1978. Profetische woor
den. Want de 305 is nog steeds volop
in de running en ziet thans 1985 op
timistisch tegemoet.
Twee jaar geleden onderging deze
middenklasser eenin- en uitwendige
facelift. Peugeot liet het basis-con
cept echter onaangetast. Gebleven is
de elegante lijn, het ruime interieur
en de kordate rijeigenschappen.
Geen wonder dat dit Peugeot-model
op zo ruime schaal is ingeburgerd en
in Nederland een marktaandeel van
ruim 1 procent noteert.
Als jongste loot aan de 305-stam in
troduceerde Peugeot-Talbot Neder
land de 305 GTX. Dit type bezit een
1905 cm3 viercilinder krachtbron,
die - heel frappant - is afgeleid van
de evengrote dieselmotor in de popu
laire 305 GLD en GRD. Het motor
blok is volledig uit lichtmetaal opge
trokken en levert mede dankzij de
dubbele Solex-carburateur 105 pk,
zoals op de voorspatborden een
vlammend-rood opschrift aan de
mede-weggebruikers laat weten.
Sinds de produktiestart in eind 1977 zijn
er inmiddels bijna 1,5 miljoen Peugeots
305 vervaardigd, ’n Respectabel aantal.
Het dagelijks produktietempo in de fa
briek bij Sochaux (Vogezen) ligt op 750
stuks. Hiervan zijn 120 exemplaren van
het type GTX, dat zowel in sedan- als in
break- uitvoering wordt gemaakt. In
Nederland is momenteel uitsluitend de
sedan-versie leverbaar. Met zo’n in ge
distingeerde rood uitgevoerde 305 GTX-
sedan togen we een week op pad.
Ai.'—
Elegante sedan met sportieve aspiraties: zie hier de Peugeot 305
GTX.
Renault viert het 12,5 jarig julileum
van de in grote delen van Europa ra-t
zend populaire R 5 in stijl: de cham
pagne staat klaar om bruisend uit
een te spatten tegen de flanken van
de „Nouveau Cinq”, de „Nieuwe
5”. Sinds begin 1972 weet de R 5 ve
len te bekoren. Vooral vrouwenhar
ten kloppen sneller (38 pet. der R 5
rijders in Nederland is vrouw) bij het
zien van deze compactcar, die des
tijds opzien baarde met de grote
achterklep. Een vondst die door an
dere autoconstructeurs gretig werd
nagevolgd.
Na een produktie van ruim 5 miljoen
stuks acht de Régie Reneult nu de
tijd rijp voor een opvolger. Wie ech
ter een totaal nieuw model ver
wacht, komt bedrogen uit. De nieu
we 5 vertoont grote uiterlijke gelij
kenis met zijn voorganger. Op tech
nisch gebied is er meer veranderd.
Zo staat de krachtbron nu dwars
voorin en niet langer in lengterich
ting zoals voorheen. Ook het onder
stel werd geducht onder handen ge
nomen, zodat de wegligging nu wat
straffer is dan bij de oude 5, die nog
al 'ns zwalkend de bocht door wilde
als men iets te bruusk stuurde.
In het algemeen heerst de indruk dat
Renault met de „Nouveau Cinq” de
leuze „Never change a winning
team” onderschrijft. En waarom
ook niet als het model 10 jaar ach
tereen nummer 1 op de Franse ver
kooplijsten heeft gestaan en in 1984
- na de 205 - nog op een keurige
tweede plaats eindigt. Wat voor ver
betering vatbaar was, is verbeterd;
voorts werden ervaringen opgedaan
met de R 9 en R 11 waar mogelijk
toegepast en stond brandstofecono-
mie uiteraard hoog in het vaandel.
Het resultaat is een gloednieuwe Re
nault: van voor tot achter onder
handen genomen en gemoderni-
vert maximaal 77,3 kW (105 pk) bij
5600 omw./min. Kenmerkend voor
deze vierpitter is z’n hoge koppel van
162 Nm bij een relatief laag toerental
van 3000 tpm. Daarbij beschikt de wa
gen in het toerengebied tussen 1700 en
5300 omw/min steeds over minimaal
137 Nm, ofwel van tamelijk „onderin”
tot vrijwel aan het maximale toerental
heeft de bestuurder voortdurend 85
pct. van het maximale koppel ter be
schikking. Dankzij dit opvallend vlak
ke koppelverloop is de motor erg soe
pen en genegen zonodig flink de
kuierlatten te nemen. Op de grote weg
tilt de 1.9 liter motor de voorwielaan-
gedreven 305 GTX moeiteloos naar
een kruissnelheid van pakweg 165
km/u. Daarna moet je echter even ge
duld hebben eer de top van 182 km/u
(fabrieksopgave, wij vonden het bij
180 op de teller welletjes) in zicht
komt.
Rondom bezit de 305 GTX onafhan
kelijke wielophanging. Het vóór/ach-
ter gescheiden, bekrachtigde remsy
steem omvat schijfremmen met zwe-
W -