Gevarieerde Oranjefeest in de woonwijken uitvoering ’’Concordia” I Sundermeijer BV Zaterdag Open dag in Zuid Kwaliteitsprodukt kent een geschiedenis van 110 jaar Concordia huldigt jubilarissen WADDINXVEENSE WINT V. GINKEL REISCHEQUE Kaarsen 110jaar Geschiedenis Kaarsepit Fabricage mi NU UIT WADDINXVEEN feest in de Waddinxveense woonwij ken. Daar werden allerlei spelletjes De hobbyclubs hebben allen, op ver schillende tijden, een ’’stand" op de open dag waar de uitingen van de ont spannende inspanningen van de deelne mers zijn te bewonderen. Bovendien zijn er demonstraties van de cursussen (bloemschikken en poppen maken) te zien, terwijl de volksdans- club om circa 14.30 uur een kort optre den zal verzorgen. De peuterclub zal zich ook manifesteren en er bestaat de mogelijkheid om te klaverjassen of te schaken, ook activiteiten die in het wijkgebouw plaatsvinden. waarvoor e opbrengst bestemd was voor de SOS-kinderdorpen. beslist wie de gelukkige winnaars waren geworden. Op het moderne en gezellige reisbureau van Van Ginkel in de Dorps straat te Zoetermeer werden de prijzen uitgereikt. Tevens werden de winnaars in de bloe metjes gezet, waarmee de heer van Gin kel symbolisch ook de meer dan 12.000 cliënten huldigde, die het afgelopen jaar via één van de van Ginkel-reisbu- reau’s op vakantie waren geweest. De winnaars 1985 waren: Mevrouw Monster uit Waddinxveen: Reischeque ter waarde van f. 500,-Mevrouw Assel- bergs uit Zoetermeer. Reischeque ter waarde van f. 250,-; Mevrouw Prins uit Gouda en Mevrouw Bremer uit Zoeter meer, boekenbon ter waarde van f. 50,- elk. WEEKBLAD VOÜK WAoDLmXVtEN - DONDERDAG 2 MEI 1985 GOUDA-KAARSEN KOMEN WADDINXVEEN - Komende zater dag wordt traditiegetrouw weer een open dag gehouden in het wijkgebouw Zuid aan de St. Victorstraat. Om ieder een een indruk te geven van het resul taat van het club- en cursuswerk in het afgelopen seizoenzal op zaterdag 4 mei ’s middags van 13.30 - 16.30 uur een ex positie worden gehouden van door jon geren en volwassenen gemaakte werk stukken. Naast het terugblikken naar het afgelo pen seizoen bestaat tevens de mogelijk heid de blik reeds naar het nieuwe sei zoen te richten. Men kan zich op 4 mei opgeven voor club/curcussen van het seizoen 1985-1986. Wellicht zal dan ge start worden met een cursus creativiteit en zal en instructiecursus voor het geven van (volks-)danslessen voor kinderen. gedaan voor jong en poud ter gelegen heid van de verjaardag van Koningin Beatrix. Op de Beukenhof hield de Lionsclub de traditionele kindermarkt. WADDINXVEEN - Vorige week vrijdagavond gaf de Waddinxveense muziekvereniging Concordia haar voorjaarsconcert in de Ontmoetings- kerk aan de Groensvoorde. Het thema van deze uitvoering was: Van Bach tot Abba, wat al aangeeft dat de muziek gekozen was van klassiek tot modern. Alle groepen van de muziekvereniging werkten me: harmon- ie-orkest, drumband en majorettegroepen, zodat het programma in ieder geval gevarieerd was te noemen. Bij het openingswoord van de voorzit ter Van Rutten, was de gehele vereni ging verzameld op het podiumgedeelte van de kerk wat een indrukwekkend ge zicht is: de fleurige majorettes, de stati ge drumband en het grote harmonieor kest. Het eerste gedeelte van de avond was voornamelijk muzikaal: begonnen werd met een Adagio van J.S. Bach, waarna een solo werk voor drie koperblazers met orkestbegeleiding, getiteld Cornet Carillon. De solisten W. v. Vliet, J. Bouman-Postmaen M. Roos vertolkten het werk op prima wijze wat, mede door de uitstekende acoustiek in de kerk een fantastische indruk maakte. Daarna volgde een muzikaal prima verzorgde uitvoering van Die Zigeuner Hochzeit en Musique a la carte. De drumband kwam toen aan bod voor twee werkjes, waarbij nog eens bleek welk een hoog technisch niveau bereikt is door die groep. De afsluiting vóór de pauze geschiedde met de Radetzki Mars van Johan Strauss, waarop de kleine majorettes (minirettes genaamd) een vlotte show presenteerden. Het programma na de pauze had een ge heel ander karakter. Begonnen werd met een zuiver muzikaal werkje met een heel bijzondere solist, Evert Bouman met een bas-solo met orkestbegelei ding. Dat ging hem bijzonder goed af en werd met een groot applaus beloond. Daarna volgden nog enkele polulaire werken zoals Instant Concert en Chat terbox Cha-Cha, waarop de majorettes een show maakten waarbij het normale uniform werd verwisseld voor het speci ale turnpakje en ludieke kleding. De drumband trad ook nog enkele ke ren op, waarbij ook het showeffekt werd uitgebuit. In zo'n programma gaat de concentratie van het harmonieorkest wel eens even wankelen, wat hier en daar enkele kleine ongerechtigheden gaf in de Jazz-fantasie American Pano rama. HGet laatste nummer Abbacadabra, de Abba-selektie, werd echter weer prima gespeeld. Tussendoor traden ook de al lerkleinste minirettes op met een show "Maak je niet dik, dun is de mode”. In het slotwoord dankte de voorzitter alle medewerkers en vooral ook de ar tistieke leiders van die avond. Jenny v.d. Bulk, de kersverse instructrice van de majorettes. Jan Alblas, instrukteur van de drumband en Gerrit de Knegt. de dirigent van het harmonie-orkest. De gezamenlijke mars Swinging om the street, van de plaatselijke komponist Joop van Eek, besloot de avond op in drukwekkende wijze, vooral ook het in tro gedeelte van de drumband wat hier aan vooraf ging. Evenals vorig jaar. was deze muzikale avond zeer de moeite waard, hetgeen door de aanwezigen werd beaamd. Deze kaarsen worden gegoten van zui vere, witte stearine, zonder toevoeging van andere grondstoffen. Stearinekaar- sen hebben uitstekende brandeigen- schappen. Ze branden lang en rustig, met een heldere vlam zonder walmen of druipen. Tocht dient men vanzelfspre kend te vermijden. Tijdens het branden vormt zich een hol le kom met een scherpe opstaande rand. Deze rand biedt goede weerstand tegen het druipen. Ook bij ongunstige tempe- ratuur-omstandigheden behouden ste- arinekaarsen hun rechte vorm. Deze worden geheel van paraffine ge maakt. Paraffine heeft andere brandei- genschappen dan stearine. In tegenstel ling tot stearine, dat bij circa 55° C di- rekt van vaste in vloeibare toestand overgaat, wordt paraffine bij verwar ming eerst week en daarna vloeibaar. Een verbrande paraffine kaars heeft een kom met een ronde weke kant. De weke rand biedt geringe weerstand te gen het druipen. Ook is de paraffine- kaars gevoelig voor 1 hoge temperatu ren, waarbij hij krom kan trekken. De grondstof voor compositiekaarsen bestaat uit een mengsel van stearine en paraffine. Bij het branden van composi tiekaarsen blijkt de invloed van de par affine. Ook hier veroorzaakt de paraffi ne een weke rand die weinig weerstand biedt tegen het druipen. Al spoedig na de oprichting van de kaar senfabriek in 1858 veroverden de blau we pakken Gouda-kaarsen de Neder landse Markt en werden zij een begrip. Ook in het buitenland, vrijwel over de hele wereld verspreid, genoten Gouda- kaarsen een reputatie. Tot rond de eeuwwisseling bleven kaarsen het hoofdprodukt van ons bedrijf, maar hun omzet breidde zich ten gevolge van de ontwikkeling op het verlichtingsge- bied niet langer uit. Als verlichtingsarti kel had de kaars afgedaan: maar het ge bruik bij feestelijke gelegenheden zoals diners, verjaardagen en rond kerstmis nam echter toe. Aan het eind van de vijftiger jaren ont staat erin navolging van Skandinavië en Duitsland een sterk groeiende belang stelling voor kaarsen. Het blijkt dat het bekoorlijke, warme kaarslicht een bij zondere aantrekkingskracht heeft op de mens van vandaag. In veel huizen heeft de kaars weer een vaste plaats in het in terieur gekregen; nu niet meer als ver- lichtingsbron, maar als brenger van sfeer en gezelligheid. Kaarsen worden gebrand bij theevisi tes, tijdens een borreltje, een diner, of zo maar een avond als men het echt ge zellig wi maken.... en kaarsen zijn goe de rookverdrijvers. Kaarsen laten zich ook leuk verwerken in bloemstukjes, kaarsen zijn dekoratief in het interrieur, kaarsen zijn een origineel en welkom geschenk. De meest gevraagde modellen zijn de gotische- en tafelkaarsen. Witte kaarsen worden het meest ge kocht. daarnaast bestaat er een groeien de belangstelling voor gekleurde kaar sen. De functie van de kaars is veranderd. Ook de koopgewoonten van het publiek en de distributie-methoden van de tus- senhandel-wijzigen sterk. Dit stelt zijn eisen aan de kaarsenfabrikant. De consument wenst overal en het hele jaar door, gemakkelijk zijn kaarsen te kunnen kopen; hij wil een keuze kun nen maken uit een ruim assortiment wit te en gekleurde kaarsen in verschillende modellen. Bovendien verlangt hij kaarsen die lang en rustig branden met een heldere vlam. Het gaat hem immers in de eerste plaats om het kaarslicht. De moderne winkelier, ingesteld op het zelfbedieningssysteem, vraagt duidelij ke en opvallende verpakkingen, die als het ware zichzelf verkopen. Hij vraagt daarom naar verpakkingen die hij een voudig en aantrekkelijk kan uitstallen en die de klant duidelijk tonen wat de inhoud is. De groothandel tenslotte heeft ook zijn specifieke wensen. Belangrijk is hier dat de verzendcartons duidelijk gemerkt zijn en goede be scherming bieden tijdens transport en opslag. Het standaardaantal doosjes per verzendcarton moeten afgestemd zijn op een vlotte doorlevering aan de winkelier. Opslag-, verzend- en admini stratiekosten wil de grossier tot een mi nimum beperken. Kaarslicht heeft door de eeuwen heen een rol in de geschiedenis gespeeld. Ita lië is vermoedelijk de bakermat van de kaars geweest. Het gebruik van deze WADDINXVEEN - Tijdens het vrijdagavond gehouden voorjaars- concert werd het muziekprogram ma onderbroken voor een officiéél verenigingsgebeuren. Het is bij Concordia de gewoonte om tijdens het voorjaarsconcert alle jubilaris sen te huldigen die dat jaar te vieren zijn. Voorzitter Van Rutten mocht ach tereenvolgens de volgende perso nen aankondigen. De heer W. v. Ringelensteijn uit Gouda. De in Waddinxveen geboren muzikant woont al heel lang in Gouda, doch is steeds trouw gebleven aan aan zijn Concordia. De heer J. van Hoven, 40 jaar lid. Na een voorzitterschap van ruim 12 jaar, is de heer Van Hoven destijds benoemd als ere-voorzitter hetgeen echter niet betekende dat hij niet meer meespeelde in het orkest. Hij is ook op andere terreinen aktief, zoals scheidsrechter. De heren J.J. de Bruijn, B. v.d. Valk en C. Kersbergen werden ge feliciteerd met hun 25 jarig lidmaat schap. De heer De Bruyn is 15 jaar sekretaris geweest, terwijl de heer v.d. Valk aktief is als penningmees ter. Na deze felicitaties nam de heer Van Hoven het woord en memoreerde dat ook de heer Van Rutten meer dan 25 jaar muzikant is. Weliswaar zijn de meeste jaren daarvan door gebracht bij diens vorige vereniging Helicon te Berkel en Rodenrijs, doch alle jaren tesamen geteld kwam hij in aanmerking voor de zil veren speld. Voor de majorettes geldt een ande re regeling, omdat zij normaal ge sproken geen enorme lidmaatschap pen halen bij eën vereniging. Voor hen geldt dat bij 7,5 jaar reeds een zilveren jubileum wordt gevierd en dat waren de dames Wilma Visser, Nancy v.d. Weijde en Marry Kort land. Allen ontvingen een attentie van de vereniging en de wens dat ze nog heel lang bij Concordia mogen zijn. Hierna kwam de heer Holleman vcan de Algemene Nederlandse Unie van Muziekgezelschappen aan het woord om de hierbij behorende onderscheidingen op te spelden. Dat was het einde van dit feestelijke gebeuren, waarna het concertpro gramma verder werd afgewikkeld. gebeurt in machines, waarvan twee ty pen in gebruik zijn, n.l. de opdruk- en optrekmachines. Een opdrukmachine bestaat uit een gro te, platte bak, waarin zich vertikaal de gietvormen bevinden. Om deze vormen kan men warm of koud water laten stro men. De vormen zijn aan de onderkant afgesloten door een pistonwelke op en neer bewogen kan worden. Door de holle piston loopt een pit, die zich op de hulzen in de pittenkast onder de gietma- chine bevindt. Nadat de vorm met warm wqter zijn voorverwarmd, worden zij volgegoten met stearine. Er wordt steeds een over maat van stearine op de vormen gego ten omdat de stearine bij afkoeling krimpt. Na het gieten wordt het warme water vervangen door koud water, zodat de kaarsen stollen. De overtollige stearine-massa wordt met een mes afgeschrapt en verwijderd. Met behulp van een draaiwerk worden alle pistons nu tegelijk omhoogge draaid. De kaarsen worden hierbij uit de vormen gedrukt en opgevangen in een zich boven de machine bevindend houten klemraam/ De kaarsen worden hierin vastgezet en de pistons weer omlaaggedraaid. De pit wordt vastgehouden door de zojuist ge goten kaarsen en spant zich na het neer draaien van de pistons dus weer in de le ge vormen. Nu kan opnieuw stearine op de vormen gegoten worden. Na het stol len van de nieuwe kaarsen wordt de pit tussen het klemraam en de vormen doorgesneden. Het klemraam wordt opgeklapt, waarna de kaarsen verwij derd worden. Na het weer neerklappen van het lege raam worden de nieuwe kaarsen opgedraaid. Afhankelijk van de grootte van de kaarsen bevinden zich in een opdrukmachine 300-600 vormen en kan 3 tot 4 maal per uur worden ge goten. De optrekmachine bestaat uit een aan tal naast elkaar geplaatste gietbakken, waarin zich de vormen bevinden. Deze vormen zijn niet afgesloten door pis tons, maar er bevindt zich in de bodem van de vorm een gaatje, waardoor de pit uit de pittenkast omhoog loopt. De pit wordt boven de vormen vastgehouden door een klem. Op de vormen kan warm en koud water circuleren. Nadat de gegoten kaarsen gestold zijn, worden ze met de pittenklem omhooggetrok ken. Men laat de klemmen met kaarsen lichtbron gaat hier terug tot de Etrus- ken. Ook in de graftombe van Toet-anch- amon werden resten aangetroffen van wat men met wat goede wil kaarsen kan noemen. Constantijn, de eerste Chris ten- keizer gebruikte kaarsen bij de Paasplechtigheden en koning Alfred de Grote (849-899) liet tijdmetingkaarsen uit bijenwas vervaardigen. Zes van deze kaarsen brandden in 24 uur op. Het wetenschappelijk Museum in Lon den gebruikt soortgelijke kaarsen nog steeds om de oude wijze van tijdmeting te demonstreren. Als materiaal gebruikte men aanvanke lijk inheemse wassen en vetten (talkvet) en bijenwas. In China werd gedurende vele eeuwen insectenwas gebruikt, af komstig van een kleine schildluissoort, welke op de takken van bepaalde boomsoorten voorkwam. In Amerika kende men de bay-berrywas, die door koken gewonnen werd uit de bessen van de Myrica-heester. In de noordelijke landen werd het ge bruik van spermaceti (een wasssoort voorkomende in de schedelholte van de potvis) als kaarsenmateriaal bekend. Door de hoge prijs en de beperkte hoe veelheden kreeg dit materiaal echter geen betekenis. De Middeleeuwen waren de gouden tijd voor de kaarsenmakers. In Nederland werd het kaarsenmaken in gildeverband beoefend. Men vervaardigde kaarsen door een aantal vlas- of katoenpitten, die op enige afstand op een stokje hin gen. in gemolten vet of was te dompelen en te laten afdruipen. Deze handeling werd herhaald tot de kaarsen de gewen ste dikte hadden. Men maakte ook wel gebruik van de omstreeks 1800 uitge vonden gietvormen, maar de kaarsen lieten zich hieruit moeilijk verwijderen. Bijenwaskaarsen werden door de aan zienlijken en voor godsdienstige doel einden gebruikt. De goedkopere talk en vetkaarsen voorzagen in de behoefte van de burgerman. Het was in die tijd echter maar pover gesteld met de brandkwaliteit van de kaarsen. Ze brandden, maar daar was dan ook het beste mee gezegd. De grondstoffen leverden een kaars op van vrij zachte consistentie, die walmde, roette, droop en min of mee stonk. De kaars bevatte een pit van een aantal in elkaar gedraai de katoenen draden, waarvan het ver koolde eind van tijd tot afgeknipt ofwel gesnoten moest worden. De grondslag voor een industrie werd gelegd door de ontdekking van de fran se scheikundige Chevreul, die in 1826 aantoonde dat oliën en vetten chemis che verbindingen zijn van een vloeistof (glycerine) enerzijds, en van een mengsel van min of meer vaste stoffen (vetzuren) anderzijds. Hij slaagde erin, een vetzuurmengsel door persing te scheiden in een vloeibare fractie (olei ne) en een vaste, harde fractie (steari ne). De stearine was geschikt om machi naal in vormen gegoten te worden, een omstandigheid die tot mechanisatie en fabrieksnijverheid leidde. Stearinekaarsen gingen de oude smeer- en waskaarsen steeds meer verdringen. Het werd door de uitvinding van de ge vlochten pit door Cambacéres in 1825 mogelijk, de vroeger slecht verbranden de pit te vervangen door de gevlochten pit, waardoor de brandeigenschappen van de kaars aanmerkelijk verbeterden. Tenslotte verkreeg men aan het einde van de 19e eeuw bij raffinage van ruwe olie een witte stof paraffine, die naast stearine een plaats in de kaarsenindu strie ging innemen. De voor de kaarsen benodigde pit word: in het eigen bedrijf vervaardigd. Als grondstof gebruikt men dunnen katoe nen garens, welke van de textielindu strie betrokken worden. Het garen wordt op machines verwerkt tot draden bundels van 4 tot 45 draden. WADDINXVEEN/GOUDA - In het handelsregister van de Kamer voor Koophandel en Fabrieken voor Mid- den-Holland is nieuw ingeschreven Be- heersmaatschappij Sundermeijer BV, Waddinxveen. Omschrijving bedrijf: het deelnemen in ander ondernemin gen. Maatschappelijk kapitaal f. 200.000,-, waarvan geplaatst/gestort f. 41.500,-. Directeur G.C. Sundermeijer, Gouda. WADDINXVEEN - Al weer ruim een jaar worden er in Waddinxveen aan de Mercuriusweg kaarsen gemaakt. Dat gebeurt door de uit Gouda afkomstige Stearine Kaarsenfabriek Gouda BV. Kwaliteitskaarsen uit Waddinxveen dus. Alle reden om eens aandacht te schenken aan de ge schiedenis van de kaars, de kaarsenpit, de tegenwoordige grondstoffen, stearinekaarsen, paraffinekaarsen, compositiekaarsen, bijenwaskaarsen, figuurkaarsen, gekleurde kaarsen en de fabrikage van thee- en devotie- lichten. Gouda-kaarsen worden al 110 jaar ge maakt. Bij de Stearine Kaarsenfabriek Gouda BV aan de Mercuriusweg zijn daar nu 30 mensen mee in de weer. Het assortiment, zo vertelde men ons sales manager M.H.J. Schaaf, omvat 350 ar tikelen. En er komen er steeds nieuwe bij, want de Waddinxveense kaarsenfa briek - een zelfstandig onderdeel van de Bolsius- kaarsenfabriek met vestigingen in Boxmeer, Schijndel, Roermond en Waddinxveen - haakt geregeld in op nieuwe trends en andere smaken. boven de vormen hangen tot men nieu we klemmen tussen de kaarsen en de le ge vormen heeft aangebracht. Daarna snijdt men de pitten door en verwijderd de zojuist gegoten kaarsen. De vormen worden opnieuw met stearine gevuld en het gehele proces herhaald zich. Volgens deze systemen worden de tafel- gotische-, kerst en andere machinaal losbare modellen gegoten. Figuurkaarsen, waarvan de vormen niet recht of gotisch is, worden door middel van gipsvormen gegoten. Deze vormen bestaan uit twee helften. Het te gieten model is in het midden van de vorm uit gehold. Door de stearine door de giet- opening te gieten vormt zich het figuur tje. Na het stollen worden de beide helf ten opengeklapt en kunnen de gegoten kaarsen verder bewerkt worden (be schilderen en lakken). WADDINXVEEN - Koninginnedag 1985 in Waddinxveen betekende volop Deze bundels worden op de vlechtma- chine tot platte en "vierkante" pit ver werkt. Platte pit vlecht men uit 3 dra denbundels. Men spreekt van 3x8- draads, 3 x 10-draads enz. Zgn. vierkante pit, voor waskaarsen, bevat naast 8 bundels nog richt- en kern draden. De gevlochten pip wordt op haspelma- chines tot strengen verwerkt. De pit on dergaat daarnaast enkele chemische be werkingen, welke van groot belang zijn voor de kwaliteit: reinigen, bleken en apprêteren. Bij het apprêteren wordt de pit gedrenkt in een oplossing van een aantal zouten. Na droging is de pit klaar om op huizen gespoeld te worden. De dikte van de pit moet aangepast zijn aan de diameter van de kaars. De pit be paald de grootte van de vlak en dus de hoeveelheid warmte, die wordt ontwik keld. Smelt te veel materiaal, dan gaat de kaars overlopen (druipen), smelt het te weinig, dan blijven de randen staan. De apprêt is van belang voor het regelen van de snelheid waarmee de pit op brandt, en voorts om te voorkomen dat na de pit door nagloeien zou opbran den, waardoor de kaars niet opnieuw aan te steken zou zijn. Als grondstof gebruikt men thans ste arine, paraffine en bijenwas. Bij de fa brikage maakt men onderscheid tussen kaarsen voor kerkelijke doeleinden en kaarsen voor huiselijk gebruik. Als materiaal voor de kaarsen bestemd voor de eredienst gebruikt men een mengsel van bijenwas en paraffine. De ook voor kerkelijk gebruik bestemde offerkaarsen worden veelal van paraffi ne vervaardigd. Waskaarsen en offer kaarsen worden volgens het dompelsys- teem vervaardigd. Waskaarsen worden ook wel met de hand gemaakt door de pit te rollen in een van te voren tot dun ne laag uitgewalste plaat bijenwas. Gouda-Apollo legt zich uitsluitend toe op de fabrikage van kaarsen voor huis houdelijk gebruik. Hierbij wordt wel de meest geperfectioneerde methode ge- volgt. n.l. het machinaal gieten in meta len vormen. De in eigen bedrijf gepro duceerde stearine wordt gesmolten in een grote verzamelbak zgn. "jkoudge- roerd”. Dit houdt in dat tijdens het kou- droeren de stearine in beweging blijft, zodat men een kristalbrij verkrijgt. Men bereikt hiermee dat de te gieten kaarsen mooi van uiterlijk worden. Het gieten WADDINXNVEEN - De waddinx- Gouda en omstreken jaarlijks meeged- veense mevrouw Monster van de Al- aan. pherwetering 86 heeft een reischeque Door loting moest ook dit keer worden van f. 500,- gewonnen door mee te doen aan de jaarlijkse vakantiekwis uit de Vakantiekrant van reis- en passagebu reau Van Ginkel BV met vestigingen in Waddinxveen, Gouda en Zoetermeer. De prijs, evenals enkele andered ie in handen kwamen van diverse niet- Wad- dinxveners, werd uitgereikt door direk- teur A.G.M. van Ginkel. Volgens hem is de vakantiekrant van zijn reis- en pas sagebureau, die altijd begin januari van huis-tot-huis wordt verspreid in een op lage van 100.000 exemplaren, in de loop der jaren een begrip geworden in de ge hele regio. Ook aan de erin opgenomen Vakantie kwis wordt door vele duizenden inwo ners van Zoetermeer, Waddinxveen,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1985 | | pagina 5