Gevarieerde
Oranjefeest in de woonwijken
uitvoering
’’Concordia”
I
Sundermeijer BV
Zaterdag
Open dag
in Zuid
Kwaliteitsprodukt kent een geschiedenis van 110 jaar
Concordia
huldigt
jubilarissen
WADDINXVEENSE WINT
V. GINKEL REISCHEQUE
Kaarsen
110jaar
Geschiedenis
Kaarsepit
Fabricage
mi
NU UIT WADDINXVEEN
feest in de Waddinxveense woonwij
ken. Daar werden allerlei spelletjes
De hobbyclubs hebben allen, op ver
schillende tijden, een ’’stand" op de
open dag waar de uitingen van de ont
spannende inspanningen van de deelne
mers zijn te bewonderen.
Bovendien zijn er demonstraties van de
cursussen (bloemschikken en poppen
maken) te zien, terwijl de volksdans-
club om circa 14.30 uur een kort optre
den zal verzorgen. De peuterclub zal
zich ook manifesteren en er bestaat de
mogelijkheid om te klaverjassen of te
schaken, ook activiteiten die in het
wijkgebouw plaatsvinden.
waarvoor e opbrengst bestemd was voor
de SOS-kinderdorpen.
beslist wie de gelukkige winnaars waren
geworden. Op het moderne en gezellige
reisbureau van Van Ginkel in de Dorps
straat te Zoetermeer werden de prijzen
uitgereikt.
Tevens werden de winnaars in de bloe
metjes gezet, waarmee de heer van Gin
kel symbolisch ook de meer dan 12.000
cliënten huldigde, die het afgelopen
jaar via één van de van Ginkel-reisbu-
reau’s op vakantie waren geweest.
De winnaars 1985 waren: Mevrouw
Monster uit Waddinxveen: Reischeque
ter waarde van f. 500,-Mevrouw Assel-
bergs uit Zoetermeer. Reischeque ter
waarde van f. 250,-; Mevrouw Prins uit
Gouda en Mevrouw Bremer uit Zoeter
meer, boekenbon ter waarde van f. 50,-
elk.
WEEKBLAD VOÜK WAoDLmXVtEN - DONDERDAG 2 MEI 1985
GOUDA-KAARSEN KOMEN
WADDINXVEEN - Komende zater
dag wordt traditiegetrouw weer een
open dag gehouden in het wijkgebouw
Zuid aan de St. Victorstraat. Om ieder
een een indruk te geven van het resul
taat van het club- en cursuswerk in het
afgelopen seizoenzal op zaterdag 4 mei
’s middags van 13.30 - 16.30 uur een ex
positie worden gehouden van door jon
geren en volwassenen gemaakte werk
stukken.
Naast het terugblikken naar het afgelo
pen seizoen bestaat tevens de mogelijk
heid de blik reeds naar het nieuwe sei
zoen te richten. Men kan zich op 4 mei
opgeven voor club/curcussen van het
seizoen 1985-1986. Wellicht zal dan ge
start worden met een cursus creativiteit
en zal en instructiecursus voor het geven
van (volks-)danslessen voor kinderen.
gedaan voor jong en poud ter gelegen
heid van de verjaardag van Koningin
Beatrix. Op de Beukenhof hield de
Lionsclub de traditionele kindermarkt.
WADDINXVEEN - Vorige week vrijdagavond gaf de Waddinxveense
muziekvereniging Concordia haar voorjaarsconcert in de Ontmoetings-
kerk aan de Groensvoorde. Het thema van deze uitvoering was: Van
Bach tot Abba, wat al aangeeft dat de muziek gekozen was van klassiek
tot modern. Alle groepen van de muziekvereniging werkten me: harmon-
ie-orkest, drumband en majorettegroepen, zodat het programma in ieder
geval gevarieerd was te noemen.
Bij het openingswoord van de voorzit
ter Van Rutten, was de gehele vereni
ging verzameld op het podiumgedeelte
van de kerk wat een indrukwekkend ge
zicht is: de fleurige majorettes, de stati
ge drumband en het grote harmonieor
kest.
Het eerste gedeelte van de avond was
voornamelijk muzikaal: begonnen werd
met een Adagio van J.S. Bach, waarna
een solo werk voor drie koperblazers
met orkestbegeleiding, getiteld Cornet
Carillon. De solisten W. v. Vliet, J.
Bouman-Postmaen M. Roos vertolkten
het werk op prima wijze wat, mede door
de uitstekende acoustiek in de kerk een
fantastische indruk maakte. Daarna
volgde een muzikaal prima verzorgde
uitvoering van Die Zigeuner Hochzeit
en Musique a la carte.
De drumband kwam toen aan bod voor
twee werkjes, waarbij nog eens bleek
welk een hoog technisch niveau bereikt
is door die groep. De afsluiting vóór de
pauze geschiedde met de Radetzki Mars
van Johan Strauss, waarop de kleine
majorettes (minirettes genaamd) een
vlotte show presenteerden.
Het programma na de pauze had een ge
heel ander karakter. Begonnen werd
met een zuiver muzikaal werkje met een
heel bijzondere solist, Evert Bouman
met een bas-solo met orkestbegelei
ding. Dat ging hem bijzonder goed af en
werd met een groot applaus beloond.
Daarna volgden nog enkele polulaire
werken zoals Instant Concert en Chat
terbox Cha-Cha, waarop de majorettes
een show maakten waarbij het normale
uniform werd verwisseld voor het speci
ale turnpakje en ludieke kleding.
De drumband trad ook nog enkele ke
ren op, waarbij ook het showeffekt
werd uitgebuit. In zo'n programma gaat
de concentratie van het harmonieorkest
wel eens even wankelen, wat hier en
daar enkele kleine ongerechtigheden
gaf in de Jazz-fantasie American Pano
rama.
HGet laatste nummer Abbacadabra, de
Abba-selektie, werd echter weer prima
gespeeld. Tussendoor traden ook de al
lerkleinste minirettes op met een show
"Maak je niet dik, dun is de mode”.
In het slotwoord dankte de voorzitter
alle medewerkers en vooral ook de ar
tistieke leiders van die avond. Jenny
v.d. Bulk, de kersverse instructrice van
de majorettes. Jan Alblas, instrukteur
van de drumband en Gerrit de Knegt.
de dirigent van het harmonie-orkest.
De gezamenlijke mars Swinging om the
street, van de plaatselijke komponist
Joop van Eek, besloot de avond op in
drukwekkende wijze, vooral ook het in
tro gedeelte van de drumband wat hier
aan vooraf ging. Evenals vorig jaar. was
deze muzikale avond zeer de moeite
waard, hetgeen door de aanwezigen
werd beaamd.
Deze kaarsen worden gegoten van zui
vere, witte stearine, zonder toevoeging
van andere grondstoffen. Stearinekaar-
sen hebben uitstekende brandeigen-
schappen. Ze branden lang en rustig,
met een heldere vlam zonder walmen of
druipen. Tocht dient men vanzelfspre
kend te vermijden.
Tijdens het branden vormt zich een hol
le kom met een scherpe opstaande rand.
Deze rand biedt goede weerstand tegen
het druipen. Ook bij ongunstige tempe-
ratuur-omstandigheden behouden ste-
arinekaarsen hun rechte vorm.
Deze worden geheel van paraffine ge
maakt. Paraffine heeft andere brandei-
genschappen dan stearine. In tegenstel
ling tot stearine, dat bij circa 55° C di-
rekt van vaste in vloeibare toestand
overgaat, wordt paraffine bij verwar
ming eerst week en daarna vloeibaar.
Een verbrande paraffine kaars heeft
een kom met een ronde weke kant. De
weke rand biedt geringe weerstand te
gen het druipen. Ook is de paraffine-
kaars gevoelig voor 1 hoge temperatu
ren, waarbij hij krom kan trekken.
De grondstof voor compositiekaarsen
bestaat uit een mengsel van stearine en
paraffine. Bij het branden van composi
tiekaarsen blijkt de invloed van de par
affine. Ook hier veroorzaakt de paraffi
ne een weke rand die weinig weerstand
biedt tegen het druipen.
Al spoedig na de oprichting van de kaar
senfabriek in 1858 veroverden de blau
we pakken Gouda-kaarsen de Neder
landse Markt en werden zij een begrip.
Ook in het buitenland, vrijwel over de
hele wereld verspreid, genoten Gouda-
kaarsen een reputatie. Tot rond de
eeuwwisseling bleven kaarsen het
hoofdprodukt van ons bedrijf, maar
hun omzet breidde zich ten gevolge van
de ontwikkeling op het verlichtingsge-
bied niet langer uit. Als verlichtingsarti
kel had de kaars afgedaan: maar het ge
bruik bij feestelijke gelegenheden zoals
diners, verjaardagen en rond kerstmis
nam echter toe.
Aan het eind van de vijftiger jaren ont
staat erin navolging van Skandinavië en
Duitsland een sterk groeiende belang
stelling voor kaarsen. Het blijkt dat het
bekoorlijke, warme kaarslicht een bij
zondere aantrekkingskracht heeft op de
mens van vandaag. In veel huizen heeft
de kaars weer een vaste plaats in het in
terieur gekregen; nu niet meer als ver-
lichtingsbron, maar als brenger van
sfeer en gezelligheid.
Kaarsen worden gebrand bij theevisi
tes, tijdens een borreltje, een diner, of
zo maar een avond als men het echt ge
zellig wi maken.... en kaarsen zijn goe
de rookverdrijvers. Kaarsen laten zich
ook leuk verwerken in bloemstukjes,
kaarsen zijn dekoratief in het interrieur,
kaarsen zijn een origineel en welkom
geschenk.
De meest gevraagde modellen zijn de
gotische- en tafelkaarsen.
Witte kaarsen worden het meest ge
kocht. daarnaast bestaat er een groeien
de belangstelling voor gekleurde kaar
sen.
De functie van de kaars is veranderd.
Ook de koopgewoonten van het publiek
en de distributie-methoden van de tus-
senhandel-wijzigen sterk. Dit stelt zijn
eisen aan de kaarsenfabrikant.
De consument wenst overal en het hele
jaar door, gemakkelijk zijn kaarsen te
kunnen kopen; hij wil een keuze kun
nen maken uit een ruim assortiment wit
te en gekleurde kaarsen in verschillende
modellen.
Bovendien verlangt hij kaarsen die lang
en rustig branden met een heldere vlam.
Het gaat hem immers in de eerste plaats
om het kaarslicht.
De moderne winkelier, ingesteld op het
zelfbedieningssysteem, vraagt duidelij
ke en opvallende verpakkingen, die als
het ware zichzelf verkopen. Hij vraagt
daarom naar verpakkingen die hij een
voudig en aantrekkelijk kan uitstallen
en die de klant duidelijk tonen wat de
inhoud is.
De groothandel tenslotte heeft ook zijn
specifieke wensen.
Belangrijk is hier dat de verzendcartons
duidelijk gemerkt zijn en goede be
scherming bieden tijdens transport en
opslag. Het standaardaantal doosjes
per verzendcarton moeten afgestemd
zijn op een vlotte doorlevering aan de
winkelier. Opslag-, verzend- en admini
stratiekosten wil de grossier tot een mi
nimum beperken.
Kaarslicht heeft door de eeuwen heen
een rol in de geschiedenis gespeeld. Ita
lië is vermoedelijk de bakermat van de
kaars geweest. Het gebruik van deze
WADDINXVEEN - Tijdens het
vrijdagavond gehouden voorjaars-
concert werd het muziekprogram
ma onderbroken voor een officiéél
verenigingsgebeuren. Het is bij
Concordia de gewoonte om tijdens
het voorjaarsconcert alle jubilaris
sen te huldigen die dat jaar te vieren
zijn.
Voorzitter Van Rutten mocht ach
tereenvolgens de volgende perso
nen aankondigen. De heer W. v.
Ringelensteijn uit Gouda. De in
Waddinxveen geboren muzikant
woont al heel lang in Gouda, doch is
steeds trouw gebleven aan aan zijn
Concordia.
De heer J. van Hoven, 40 jaar lid.
Na een voorzitterschap van ruim 12
jaar, is de heer Van Hoven destijds
benoemd als ere-voorzitter hetgeen
echter niet betekende dat hij niet
meer meespeelde in het orkest. Hij
is ook op andere terreinen aktief,
zoals scheidsrechter.
De heren J.J. de Bruijn, B. v.d.
Valk en C. Kersbergen werden ge
feliciteerd met hun 25 jarig lidmaat
schap. De heer De Bruyn is 15 jaar
sekretaris geweest, terwijl de heer
v.d. Valk aktief is als penningmees
ter.
Na deze felicitaties nam de heer Van
Hoven het woord en memoreerde
dat ook de heer Van Rutten meer
dan 25 jaar muzikant is. Weliswaar
zijn de meeste jaren daarvan door
gebracht bij diens vorige vereniging
Helicon te Berkel en Rodenrijs,
doch alle jaren tesamen geteld
kwam hij in aanmerking voor de zil
veren speld.
Voor de majorettes geldt een ande
re regeling, omdat zij normaal ge
sproken geen enorme lidmaatschap
pen halen bij eën vereniging. Voor
hen geldt dat bij 7,5 jaar reeds een
zilveren jubileum wordt gevierd en
dat waren de dames Wilma Visser,
Nancy v.d. Weijde en Marry Kort
land. Allen ontvingen een attentie
van de vereniging en de wens dat ze
nog heel lang bij Concordia mogen
zijn.
Hierna kwam de heer Holleman
vcan de Algemene Nederlandse
Unie van Muziekgezelschappen aan
het woord om de hierbij behorende
onderscheidingen op te spelden.
Dat was het einde van dit feestelijke
gebeuren, waarna het concertpro
gramma verder werd afgewikkeld.
gebeurt in machines, waarvan twee ty
pen in gebruik zijn, n.l. de opdruk- en
optrekmachines.
Een opdrukmachine bestaat uit een gro
te, platte bak, waarin zich vertikaal de
gietvormen bevinden. Om deze vormen
kan men warm of koud water laten stro
men. De vormen zijn aan de onderkant
afgesloten door een pistonwelke op en
neer bewogen kan worden. Door de
holle piston loopt een pit, die zich op de
hulzen in de pittenkast onder de gietma-
chine bevindt.
Nadat de vorm met warm wqter zijn
voorverwarmd, worden zij volgegoten
met stearine. Er wordt steeds een over
maat van stearine op de vormen gego
ten omdat de stearine bij afkoeling
krimpt.
Na het gieten wordt het warme water
vervangen door koud water, zodat de
kaarsen stollen.
De overtollige stearine-massa wordt
met een mes afgeschrapt en verwijderd.
Met behulp van een draaiwerk worden
alle pistons nu tegelijk omhoogge
draaid. De kaarsen worden hierbij uit
de vormen gedrukt en opgevangen in
een zich boven de machine bevindend
houten klemraam/
De kaarsen worden hierin vastgezet en
de pistons weer omlaaggedraaid. De pit
wordt vastgehouden door de zojuist ge
goten kaarsen en spant zich na het neer
draaien van de pistons dus weer in de le
ge vormen. Nu kan opnieuw stearine op
de vormen gegoten worden. Na het stol
len van de nieuwe kaarsen wordt de pit
tussen het klemraam en de vormen
doorgesneden. Het klemraam wordt
opgeklapt, waarna de kaarsen verwij
derd worden. Na het weer neerklappen
van het lege raam worden de nieuwe
kaarsen opgedraaid. Afhankelijk van
de grootte van de kaarsen bevinden zich
in een opdrukmachine 300-600 vormen
en kan 3 tot 4 maal per uur worden ge
goten.
De optrekmachine bestaat uit een aan
tal naast elkaar geplaatste gietbakken,
waarin zich de vormen bevinden. Deze
vormen zijn niet afgesloten door pis
tons, maar er bevindt zich in de bodem
van de vorm een gaatje, waardoor de pit
uit de pittenkast omhoog loopt. De pit
wordt boven de vormen vastgehouden
door een klem. Op de vormen kan
warm en koud water circuleren. Nadat
de gegoten kaarsen gestold zijn, worden
ze met de pittenklem omhooggetrok
ken. Men laat de klemmen met kaarsen
lichtbron gaat hier terug tot de Etrus-
ken.
Ook in de graftombe van Toet-anch-
amon werden resten aangetroffen van
wat men met wat goede wil kaarsen kan
noemen. Constantijn, de eerste Chris
ten- keizer gebruikte kaarsen bij de
Paasplechtigheden en koning Alfred de
Grote (849-899) liet tijdmetingkaarsen
uit bijenwas vervaardigen. Zes van deze
kaarsen brandden in 24 uur op.
Het wetenschappelijk Museum in Lon
den gebruikt soortgelijke kaarsen nog
steeds om de oude wijze van tijdmeting
te demonstreren.
Als materiaal gebruikte men aanvanke
lijk inheemse wassen en vetten (talkvet)
en bijenwas. In China werd gedurende
vele eeuwen insectenwas gebruikt, af
komstig van een kleine schildluissoort,
welke op de takken van bepaalde
boomsoorten voorkwam. In Amerika
kende men de bay-berrywas, die door
koken gewonnen werd uit de bessen van
de Myrica-heester.
In de noordelijke landen werd het ge
bruik van spermaceti (een wasssoort
voorkomende in de schedelholte van de
potvis) als kaarsenmateriaal bekend.
Door de hoge prijs en de beperkte hoe
veelheden kreeg dit materiaal echter
geen betekenis.
De Middeleeuwen waren de gouden tijd
voor de kaarsenmakers. In Nederland
werd het kaarsenmaken in gildeverband
beoefend. Men vervaardigde kaarsen
door een aantal vlas- of katoenpitten,
die op enige afstand op een stokje hin
gen. in gemolten vet of was te dompelen
en te laten afdruipen. Deze handeling
werd herhaald tot de kaarsen de gewen
ste dikte hadden. Men maakte ook wel
gebruik van de omstreeks 1800 uitge
vonden gietvormen, maar de kaarsen
lieten zich hieruit moeilijk verwijderen.
Bijenwaskaarsen werden door de aan
zienlijken en voor godsdienstige doel
einden gebruikt. De goedkopere talk
en vetkaarsen voorzagen in de behoefte
van de burgerman. Het was in die tijd
echter maar pover gesteld met de
brandkwaliteit van de kaarsen.
Ze brandden, maar daar was dan ook
het beste mee gezegd. De grondstoffen
leverden een kaars op van vrij zachte
consistentie, die walmde, roette, droop
en min of mee stonk. De kaars bevatte
een pit van een aantal in elkaar gedraai
de katoenen draden, waarvan het ver
koolde eind van tijd tot afgeknipt ofwel
gesnoten moest worden.
De grondslag voor een industrie werd
gelegd door de ontdekking van de fran
se scheikundige Chevreul, die in 1826
aantoonde dat oliën en vetten chemis
che verbindingen zijn van een vloeistof
(glycerine) enerzijds, en van een
mengsel van min of meer vaste stoffen
(vetzuren) anderzijds. Hij slaagde erin,
een vetzuurmengsel door persing te
scheiden in een vloeibare fractie (olei
ne) en een vaste, harde fractie (steari
ne). De stearine was geschikt om machi
naal in vormen gegoten te worden, een
omstandigheid die tot mechanisatie en
fabrieksnijverheid leidde.
Stearinekaarsen gingen de oude smeer-
en waskaarsen steeds meer verdringen.
Het werd door de uitvinding van de ge
vlochten pit door Cambacéres in 1825
mogelijk, de vroeger slecht verbranden
de pit te vervangen door de gevlochten
pit, waardoor de brandeigenschappen
van de kaars aanmerkelijk verbeterden.
Tenslotte verkreeg men aan het einde
van de 19e eeuw bij raffinage van ruwe
olie een witte stof paraffine, die naast
stearine een plaats in de kaarsenindu
strie ging innemen.
De voor de kaarsen benodigde pit word:
in het eigen bedrijf vervaardigd. Als
grondstof gebruikt men dunnen katoe
nen garens, welke van de textielindu
strie betrokken worden. Het garen
wordt op machines verwerkt tot draden
bundels van 4 tot 45 draden.
WADDINXVEEN/GOUDA - In het
handelsregister van de Kamer voor
Koophandel en Fabrieken voor Mid-
den-Holland is nieuw ingeschreven Be-
heersmaatschappij Sundermeijer BV,
Waddinxveen. Omschrijving bedrijf:
het deelnemen in ander ondernemin
gen. Maatschappelijk kapitaal f.
200.000,-, waarvan geplaatst/gestort f.
41.500,-. Directeur G.C. Sundermeijer,
Gouda.
WADDINXVEEN - Al weer ruim een jaar worden er in Waddinxveen
aan de Mercuriusweg kaarsen gemaakt. Dat gebeurt door de uit Gouda
afkomstige Stearine Kaarsenfabriek Gouda BV. Kwaliteitskaarsen uit
Waddinxveen dus. Alle reden om eens aandacht te schenken aan de ge
schiedenis van de kaars, de kaarsenpit, de tegenwoordige grondstoffen,
stearinekaarsen, paraffinekaarsen, compositiekaarsen, bijenwaskaarsen,
figuurkaarsen, gekleurde kaarsen en de fabrikage van thee- en devotie-
lichten.
Gouda-kaarsen worden al 110 jaar ge
maakt. Bij de Stearine Kaarsenfabriek
Gouda BV aan de Mercuriusweg zijn
daar nu 30 mensen mee in de weer. Het
assortiment, zo vertelde men ons sales
manager M.H.J. Schaaf, omvat 350 ar
tikelen. En er komen er steeds nieuwe
bij, want de Waddinxveense kaarsenfa
briek - een zelfstandig onderdeel van de
Bolsius- kaarsenfabriek met vestigingen
in Boxmeer, Schijndel, Roermond en
Waddinxveen - haakt geregeld in op
nieuwe trends en andere smaken.
boven de vormen hangen tot men nieu
we klemmen tussen de kaarsen en de le
ge vormen heeft aangebracht. Daarna
snijdt men de pitten door en verwijderd
de zojuist gegoten kaarsen. De vormen
worden opnieuw met stearine gevuld en
het gehele proces herhaald zich.
Volgens deze systemen worden de tafel-
gotische-, kerst en andere machinaal
losbare modellen gegoten.
Figuurkaarsen, waarvan de vormen niet
recht of gotisch is, worden door middel
van gipsvormen gegoten. Deze vormen
bestaan uit twee helften. Het te gieten
model is in het midden van de vorm uit
gehold. Door de stearine door de giet-
opening te gieten vormt zich het figuur
tje. Na het stollen worden de beide helf
ten opengeklapt en kunnen de gegoten
kaarsen verder bewerkt worden (be
schilderen en lakken).
WADDINXVEEN - Koninginnedag
1985 in Waddinxveen betekende volop
Deze bundels worden op de vlechtma-
chine tot platte en "vierkante" pit ver
werkt. Platte pit vlecht men uit 3 dra
denbundels. Men spreekt van 3x8-
draads, 3 x 10-draads enz.
Zgn. vierkante pit, voor waskaarsen,
bevat naast 8 bundels nog richt- en kern
draden.
De gevlochten pip wordt op haspelma-
chines tot strengen verwerkt. De pit on
dergaat daarnaast enkele chemische be
werkingen, welke van groot belang zijn
voor de kwaliteit: reinigen, bleken en
apprêteren. Bij het apprêteren wordt de
pit gedrenkt in een oplossing van een
aantal zouten. Na droging is de pit klaar
om op huizen gespoeld te worden. De
dikte van de pit moet aangepast zijn aan
de diameter van de kaars. De pit be
paald de grootte van de vlak en dus de
hoeveelheid warmte, die wordt ontwik
keld. Smelt te veel materiaal, dan gaat
de kaars overlopen (druipen), smelt het
te weinig, dan blijven de randen staan.
De apprêt is van belang voor het regelen
van de snelheid waarmee de pit op
brandt, en voorts om te voorkomen dat
na de pit door nagloeien zou opbran
den, waardoor de kaars niet opnieuw
aan te steken zou zijn.
Als grondstof gebruikt men thans ste
arine, paraffine en bijenwas. Bij de fa
brikage maakt men onderscheid tussen
kaarsen voor kerkelijke doeleinden en
kaarsen voor huiselijk gebruik.
Als materiaal voor de kaarsen bestemd
voor de eredienst gebruikt men een
mengsel van bijenwas en paraffine. De
ook voor kerkelijk gebruik bestemde
offerkaarsen worden veelal van paraffi
ne vervaardigd. Waskaarsen en offer
kaarsen worden volgens het dompelsys-
teem vervaardigd. Waskaarsen worden
ook wel met de hand gemaakt door de
pit te rollen in een van te voren tot dun
ne laag uitgewalste plaat bijenwas.
Gouda-Apollo legt zich uitsluitend toe
op de fabrikage van kaarsen voor huis
houdelijk gebruik. Hierbij wordt wel de
meest geperfectioneerde methode ge-
volgt. n.l. het machinaal gieten in meta
len vormen. De in eigen bedrijf gepro
duceerde stearine wordt gesmolten in
een grote verzamelbak zgn. "jkoudge-
roerd”. Dit houdt in dat tijdens het kou-
droeren de stearine in beweging blijft,
zodat men een kristalbrij verkrijgt. Men
bereikt hiermee dat de te gieten kaarsen
mooi van uiterlijk worden. Het gieten
WADDINXNVEEN - De waddinx- Gouda en omstreken jaarlijks meeged-
veense mevrouw Monster van de Al- aan.
pherwetering 86 heeft een reischeque Door loting moest ook dit keer worden
van f. 500,- gewonnen door mee te doen
aan de jaarlijkse vakantiekwis uit de
Vakantiekrant van reis- en passagebu
reau Van Ginkel BV met vestigingen in
Waddinxveen, Gouda en Zoetermeer.
De prijs, evenals enkele andered ie in
handen kwamen van diverse niet- Wad-
dinxveners, werd uitgereikt door direk-
teur A.G.M. van Ginkel. Volgens hem
is de vakantiekrant van zijn reis- en pas
sagebureau, die altijd begin januari van
huis-tot-huis wordt verspreid in een op
lage van 100.000 exemplaren, in de loop
der jaren een begrip geworden in de ge
hele regio.
Ook aan de erin opgenomen Vakantie
kwis wordt door vele duizenden inwo
ners van Zoetermeer, Waddinxveen,