Met de bus naar ballet
Nieuw boek
Goud voor de
Gouwelijn”
Zuidplas krijgt
omgevingskunst
Kamermuziek, theater
produkties en balletbus
Op vrijdag 21 juni
Failliet
Plannen van B. en W. in Nota Kunsten Cultuur
HSW-tweekamp
Dirk Huizer en
Ineke van Dijk
exposeren in
gemeentehuis
De Bonkelaar
met speelfilm
’’Ghandi”
Een boekenbon?
Schade aan uw
auto vereist
deskundige
reparatie.
Kunstenaarsregeling
Bussenplan
Kunstuitleen
Atelierruimte
Theaterprodukties
Kamermuziek
Gebouwde omgeving
Fonds
GLASBEEK
Z'
Dreamtine.
NIET SEIZOENGEBONDEN!
t
i
i
WADDINXVEEN/BOSKOOP - Waddinxveners en Boskopers kunnen
gratis met de bus naar het Holland Festival-balletprogramma op vrijdag-
tuur. In dit muziekballet voor 4 dansers
heb ik getracht een logische kontinuïteit
in de afwisseling van de mannelijke en
vrouwelijke solo’s te bereiken door het
overnemen van eikaars variaties, zodat
de snelheid niet wordt onderbroken.
Deze voorstelling wordt muzikaal bege
leid door het Nederlands Ballet Orkest
o.l.v. dirigent David Porcelijn.
het principebesluit tot de aanleg uit
1906, de talrijke moeilijkheden die
de opening tot 1934 hebben opge
houden en de periode tot heden.
Veel aandacht is weggelegd voor de
belangenstrijd tussen Boskoop, waar
de kwekers met smart wachtten op
‘snelvervoer’, en Waddinxveen, dat
een geringe waarde hechtte aan de
railverbinding.
Zelfs de kleinste botsing kan vitale
delen van uw auto beschadigen, wij
kunnen deze opsporen en repareren
Met een veilige auto neemt u daarna
weer aan het verkeer deel.
FOCWA kenmerk voor vakwerk
AUTOSCHADE
REPARATIEBEDRIJF
Noordkade 24 - Waddinxveen
Tel. 01828-12588
FOCW A, kenmerk voor vakwerk
WADDINXVEEN - De Rotterdamse
arrondissementsrechtbank heeft fail
liet verklaard handelsonderneming
De Gelder Meubelen van de Waddinx-
vener L. de Gelder. Dit gebeurde bij
vonnis van rechter-commissaris mr.
J.M.E. in ‘t Velt-Meijer. Tot curator
is aangewezen de Waddinxveense ad
vocaat mr. M.L. Groen.
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 22 MEI 1985
WADDINXVEEN - Komende zater
dag houdt de Hengelsportvereniging
Waddinxveen HSW haar eerste wed
strijd in de tweekamp tegen Zevenhui-
zen/MoerkapelleEr wordt gevist in het
Aarkanaal. van 7.00 tot 10.30 uur. Ver
trek vanaf het N.S. station om 6.00 uur.
Gevist wordt op gewicht.
Zaterdag 1 juni is de tweede wedstrijd
in de zomercompetitie. Er wordt dan
gevist in het Amsterdam-Rijnkanaal.
Hiervoor is het vertrek om 5.30 uur van
af het N.S. station.
Op dinsdagavond 4 juni is de tweede
wedstrijd in de avondcompetitie. Er
wordt dan gevist in het Aarkanaal bij
het bos (het alternatief is het Aarkanaal
bij Alphen a/d Rijn). De kantummers
voor deze wedstrijd worden om 18.30
uur getrokken aan de waterkant.
avond 21 juni om kwart over acht in het Scheveningse Circustheater. Het
Nederlands Dans Theater komt dan met twee wereldpremières: Balletsce
nes van Hans Van Manen/Igor Stravinski en het Nieuw Ballet William For
sythe. Op het programma staan verder Dreamtime van Jiri Kylian/Toru
Takemitsu en Dumbarton Oaks van Hans van Manen/Igor Stravinski.
De kaarten voor deze balletuitvoering ografie van Jiri Kylian, werd speciaal
voor het Nederlands Dans Theater ge
componeerd door de Japanner Toru Ta
kemitsu. Kylian maaktie hier een abso
luut onaards ballet op: tussen waken en
slapen in, beleven we een stukje ’’dre
amtine”. Kylian hierover: ”Ik heb altijd
al een ballet willen maken, waarbij je
als kijker achteraf niet precies weet of je
naar een ballet hebt gekeken of even ge
droomd hebt. Het tijdloze en a-logische
van een droom trekt me enorm aan.”
Een fantastisch décor en schitterende
kostuums completeren dit fascinerende
werk.
Een plastiek van de in Stolwijk ge
boren Goudse Ineke van Dijk.
WADDINXVEEN - Nu de bevrij-
dingsexpositie weer uit de raadzaal
van het gemeentehuis van Wad
dinxveen is verdwenen kunnen Ine
ke van Dijk en haar penningen en
plastieken en Dirk Huizer zijn iris
zeefdrukken gaan tentoonstellen.
De nieuwe expositie wordt zater
dagmiddag 1 juni om vier uur offi
cieel geopend. Voor de muzikale
omlijsting zorgen dan Markwin van
Rijnbeek op gitaar en Cees Richter
op mondharmonica. De gratis toe
gankelijke tentoonstelling wordt
tot en met zaterdag 15 juni gehou
den en is tijdens kantooruren open,
maar ook op donderdagavond en
zaterdagmiddag.
De in Gouda in 1940 geboren Ineke
van Dijk ontving haar opleiding
aan de Akademie voor Beeldende
Kunsten in Rotterdam en aan de
Jan van Eyckakademie in Maas
tricht (één jaar). Ze vervaardigt
grote en kleine plastieken. Haar
veelzijdige opleiding heeft er zeker
toe bijgedragen dat zij in binnen-
en buitenland bekendheid kreeg,
hetgeen tot vele opdrachten en ex
posities heeft geleid. Behalve plas
tieken vervaardigt zij ook pennin
gen. Als maakster van meestal for
se penningen geniet zij bekendheid
in vakkringen.
Iris-zeefdrukker Dirk Huizer werd
in 1926 in Rotterdam geboren. Ook
hij bezocht de Akademie voor
Beeldende Kunsten te Rotterdam,
afdeling tekenen/schilderen en bin
nenhuisarchitectuur. Dirk Huizer
exposeert regelmatig, werkt veel in
opdracht en zijn werk bevindt zich
in diverse uitleencentra. In zijn iris
zeefdrukken is het architectonische
aspekt duidelijk herkenbaar. In
een geheel eigen stijl geven zijn
strak gelijnde grafische voorstellin
gen een suggestie van bouwele
menten in een poëtische, transpa
rante sfeer.
Een iris-zeefdruk van de geboren
Rotterdammer Dirk Huizer.
Een niet onbelangrijk beleidsinstru
ment op het terrein van de beeldende
kunst is de Beeldende Kunstenaarsre
geling (B.K.R.), die beoogt de beelden
de kunstenaar in staat te stellen door
middel van arbeid in zijn bestaan te
voorzien. Op grond van deze regeling
hebben B. en W. werken aangekocht
van twee in deze gemeente woonachtige
kunstenaars.
’’Inmiddels heeft de in de regeling voor
geschreven verdeling van dat werk tus
sen rijk en gemeente plaatsgevonden en
WADDINXVEEN “Goud voor de Gouwelijn” is een nieuw boek
de vijftigjarige roerige geschiedenis van de spoorlijn Alphen-
,d_ beschrijft. De vele foto’s en illustraties zorgen voor een
ipleet beeld van deze geschiedenis. “Geniet van uw sigaar in
behoorlijk verlichte spoorwegcoupé”. Deze woorden sprak de
Willen kunstenaars op een behoorlijke
wijze hun produkten kunnen vervaardi
gen, dan is daartoe geschikte werkruim
te onontbeerlijk. Afhankelijk van de
techniek die de kunstenaar toepast, kan
het nodig zijn dat een dergelijke ruimte
aan specifieke eisen moet voldoen.
Element van een gemeentelijk beleid
op het terrein van Kunst en Cultuur kan
zijn in voorkomende gevallen kunst
enaars behulpzaam te zijn bij het vinden
van een geschikt atelier, dan wel hen
een dergelijke ruimte tegen betaling be
schikbaar te stellen.
Kennelijk kunnen de in Waddinxveen
werkzaam zijde beeldende kunstenaars
zelf in hun behoefte aan atelierruimte
voorzien
In het verleden heeft zich één kunst
enaar ter secretarie gemeld met de
vraag om ruimte beschikbaar gesteld
kon worden. Een gemeentelijke acco-
modatie was op dat moment niet be
schikbaar en bemiddelingspogingen tot
het verkrijgen van een andere ruimte
hebben niet tot resultaat geleid. De be
treffende kunstenaar is vervolgens van
het in de eigen woning gevestigde ate
lier gebruik blijven maken,
”Wij sluiten niet uit dat in de toekomst
opnieuw een beroep op ons zal worden
gedaan, al is thans zelfs niet bij benade
ring aan te geven in welke mate en om
vang dat het geval zal zijn. Vandaar dat
in het verband van deze nota te menen
te mogen volstaan met de uitspreken
van de bereidheid om een betreffend
verzoek van een kunstenaar in beginsel
positief tegemoet te treden. Wel moe
ten wij hierbij aantekenen dat de moge
lijkheden in de gemeentelijke accomo-
daties beperkt zijn en gebruik daarvan
steeds financiële lasten voor de betref
fende kunstenaar(s) mee zal brengen,”
aldus B. en W.
tiaar dat wij menen dat de serie ook in
de toekomst moet worden voortge
zet. Omdat niet te verwachten is dat
er in Waddinxveen betere accomoda-
tie voorhanden zal komen, blijven de
concerten plaatsvinden in de raads
zaal van het gemeentehuis”.
Teneinde het muzikale aanbod te ver
groten, zou bijvoorbeeld éénmaal per
jaar een concert van een profession
eel symfonieorkest een welkome aan
vulling zijn. De Ontmoetingskerk is
voor een dergelijk concert uitermate
geschik. De financiële middelen hier
toe ontbreken voorbands, nu het Ge
westelijk Orkest onlangs is opgehe
ven.
Een van de belangrijkste struikel
blokken waarmee de werkgroep
voortdurend werd geconfronteerd
was het feit dat De Bonkelaar als the
aterzaal voor datgene wat haar voor
ogen stond minder geschikt was. Bo
vendien bleek dat nogal wat inwoners
in dat gebouw niet de sfeer en voor
zieningen aantroffen die men bij een
’’avondje uit” verwacht. B. en W.
Hoewel wij er begrip voor hebben dat
”de Spintol” haar opdracht heeft te
ruggegeven en begrijpen dat zij - ge
zien de vele inspanningen die zij zich
getroost hebben - deze stap node heb
ben gezet, betreuren wij wel het ge
volg ervan: in deze gemeente is geen
professioneel theater meer te zien.
Wij hebben de commissie voor Kunst
en Cultuur dan ook verzocht na te
gaan of en dan op welke wijze het mo
gelijk zou zijn toch weer theaterpro-
dukties in deze gemeente aan te bie
den.” ”De commissie is hiertoe be
reid en heeft een werkgroep in het le
ven geroepen met de opdracht dit ver
zoek verder uit te werken. Zij heeft
ons al wel gewezen op het probleem
dat thans eigenlijk geen enkele acco-
modatie zonder meer geschikt is. Van
De Bonkelaar is dat in het verleden al
bewezen en de, afgezien van Het
Trefpunt, enige aanwezige toneelzaal
in het Anne Frankcentrum is ook niet
WADDINXVEEN - Het College van Burgemeester en Wethouders geeft
in de gemeentelijke Nota Kunst en Cultuur aan dat de zorg om en de be
moeienis met de beeldende kunsten een essentieel onderdeel van het
kunstbeleid zijn. ”Met betrekking tot dit onderdeel is ons beleid erop ge
richt de bevolking in de gelegenheid te stellen kennis te nemen van de pro
dukten van professionele kunstenaars en door aankoop daarvan ruimten
in gebouwen en de gebouwde omgeving te verfraaien. Tevens wordt nage
streefd kunstenaars een mogelijkheid te bieden eigen inkomsten te ver
werven. Diverse instrumenten staan ons daar bij de uitvoering van dit
beeld ter beschikking.”
Vanaf april 1983 worden driemaal per
jaar in de raadszaal van het gemeente
huis exposities gehouden van werken
van professionele kunstenaars. Een
werkgroep uit de Commissie voor
Kunst en Cultuur is belast met de selec
tie van de kunstenaars en de orgasnisa-
tie van de tentoonstellingen.
Naast de mogelijkheid die de uitgeno
digde kunstenaars hebben hun werk op
deze expositie te tonen en èr bekend
heid aan te geven, zijn zij tevens in de
gelegenheid het te verkopen. In wisse
lende mate wordt hiervan door het pu
bliek gebruik gemaakt, echter over het
algemeen wel zodanig, dat de resultaten
tot tevredenheid stemmen. Een percen
tage van de verkoopprijs vloeit naar de
gemeente als tegemoetkoming in de or
ganisatiekosten.
Deze exposities bieden ook de leerlin
gen met name het lager onderwijs gele
genheid kennis te nemen van beeldende
kunst. Voorafgaand aan iedere ten
toonstelling worden de betreffende
scholen uitvoerig geïnformeerd en ge
wezen op de mogelijkheid deze klassi
kaal te bezoeken. Indien daar prijs op
wordt gesteld kan in de meeste gevallen
de kunstenaar daarbij aanwezig zijn.
Het valt op dat - afgezien van enkele
scholen - de belangstelling hiervan niet
groot is. Dat laatste geldt gelukkig niet
voor de andere bezoekers.
De zes tot op heden georganiseerde ex
posities zijn minimaal door 200 mensen
bezocht. Dit aantal is afgeleid van de ge
tekende bezoekerslijsten. daar bekend
is, dat niet iedere bezoeker die lijst te
kent, kan worden gesteld dat het werke
lijke aanfal hoger ligt.
Gezien het feit dat de raadszaal na de
daartoe noodzakelijke aanpassingen
een uitstekende expositieruimte blijkt
te zijn en de over het algemeen stimule-
rendfe reacties van de bezoekers, zullen
Ben Whet beleid terzake voortzetten
Het huidige budget is voor de organisa
tie van exposities te gering gebleken.
Verhoging daarvan is derhalve noodza
kelijk. Tevens is een éénmalig bedrag
nodig voor het verbeteren van de ver-
lichtingsfaciliteiten
”Wij zouden het op prijs stellen als ook
beheerder van andere voor het publiek
toegankelijke accomodaties bereid zou
zijn regelmatig exposities te organise
ren, waarbij dan vooral werken van
niet-professionele kunstenaars ten toon
zouden kunnen worden gesteld”, aldus
B.enW.
Nadat in het verleden incidenteel een
concert van en professioneel musicus
of muziekgezelschap was georgani
seerd door de toendertijd actief zijn
de Culturele Commissie (die overi
gens ook op ander terreinen van de
kunst initiatieven heeft ontwikkeld),
heeft de gemeente in 1980 een serie
kamermuziekconcerten van start
doen gaan.
Bestond de eerste serie uit vier con
certen; alle volgende series bevatten
zes concerten. Uitgangspunt van de
serie was regelmaat (een vast aantal
concerten per serie) en kwaliteit. Ge
zien de belangstelling - na de eerste
serie bewoog het gemiddeld aantal
bezoekers zich tussen de 120 en 130 -
mag worden geconcludeerd dat deze
formule het publiek aanspreekt.
De concerten worden gegeven in de
raadszaal van het gemeentehuis, die
daartoe uit een oogpunt van sfeer en
omvang uitstekend geschikt is. Ook
de omringende ruimten (trouwzaal en
hal) lenen zich goed voor gebruik als
’’foyer”.
Naast de gemeente, die het leeuwen
deel daartoe bijdraagt, wordt de serie
jaarlijks ook gesubsidieerd door de
provincie en het Nederlands Impres-
sariaat. Deze laatste instantie bemid
delt tevens bij het uitsluiten van con
tracten met de musici.
Een werkgroep uit de Commissie
voor Kunst en Cultuur stelt jaarlijks
en programmavoorstel op en onder
handeld daarover met de betreffende
impressariaten.
”Wij menen te mogen stellen dat het
indertijd genomen initiatief aan de
verwachtingen heeft beantwoord en
kennelijk in de behoefte van het pu
bliek, dat vaak zeer wisselend van sa
menstelling en ook uit omliggende ge
meenten afkomstig is, voorziet. Van-
Gehoopt wordt aldus en mede door
de toepassing van een abonnemen
tensysteem een vaste publiekskern op
te kunnen bouwen, zodat zij te zijner
tijd over het creëren van een accepta
bele accomodatie een verantwoord
besluit kan worden genomen.
Het College heeft toegezegd dat het
subsidie waarover "de Spintol" inder
tijd kon beschikken ad. f. 5.000,- per
jaar, wederom beschikbaar is.
Belangstellenden zijn voor bepaalde
produkties op de grote steden aange
wezen, omdat presentatie hiervan in
deze gemeente niet mogelijk is. Bal
let is daarbij als voorbeeld genoemd.
Het Nederlands Danstheater treedt
in Zuid-Holland alleen op in Rotter
dam en Scheveningen.
Om ook inwoners van buiten die
plaatsen in de gelegenheid te stellen
haar verrichtingen te volgen, heeft
het Danstheater, met financiële steun
van het provinciaal bestuur, het zgn.
’’bussenplan” opgezet, waaraan ook
B. en W. hun medewerking herbben
verleend. Belangstellenden kunnen
bij de gemeente toegangskaarten be
stellen en worden op de avond van de
uitvoering gratis met een bus naar het
theater en weer terug vervoerd.
Van deze mogelijkheid wordt in deze
gemeente de laatste vier jaren ge
bruik gemaakt. Hoewel de belang
stelling voor de produkties van het ge
zelschap enigzins terugloopt, wil de
gemeente de uitvoering van dit pro
ject blijven voortzetten, zolang al
thans het Nederlands Danstheater en
de provinciale overheid daar de facili
teiten voor blijven bieden.
toegerust op de eisen die momenteel
aan theaterprodukties worden ge
steld. Zo voldoen de plaats en con
structie van het podium niet, man
keert een behoorlijke technische in
stallatie.”
”Wij moeten dus constateren dat een
werkelijk goede accomodatie voor
culturele activiteiten ontbreekt en
zijn derhalve van mening dat - alvo
rens definitieve voorstellen kunnen
worden ontwikkeld - moeten worden
onderzocht of in deze gemeente aan
wezige accomodatie daartoe kunnen
worden aangepast.”
Ook al realiseert bedoelde werkgroep
van de Commissie voor Kunst en Cul
tuur zich dat het ontbreken van een
geschikte accomodatie in zekere zin
een handicap is, zij acht het toch be
langrijk reeds thans na te gaan hoe
opnieuw theaterprodukties kunnen
worden georganiseerd. De formule
die bij de kamermuziekconcerten
wordt gehanteerd wil zij ook hier toe
passen. Dat wil zeggen, gestreefd
moet worden naar regelmaat, kwali
teit en de nodige variëteit.
pen in het plan Coenecoop; rentebijsch-
rijving.
Een van de mogelijkheden tot een gro
tere spreiding van beeldende kunst te
komen is deze aan hen die daar belang
stelling toe hebben tijdelijk te lenen. In
een aantal gemeenten zijn daartoe zo
genaamde arthoteken opgericht. Zo
ook in Gouda, waar deze onder de
naam ’’Kunstuitleen Gouda en regio”
opereert.
Naast het aanbod is het lenen van kunst
werken tegen relatief geringe kosten, is
het bij de arthoteken tevens mogelijk
op grond van een spaarregeling kunst' in
eigendom te verwerven. B. en W. is na
gegaan of dit beleidsinstrument ook in
de Waddinxveense situatie toegepast
zou kunnen worden en zijn tot de con
clusie gekomen dat zulks niet het geval
is.
Afgezien van het feit dat de Kunstuit
leen Gouda een regionale funktie heeft
en dus ook inwoners van onze gemeente
van haar diensten gebruik kunnen ma
ken (25 a 30 inwoners doen dat ook
daadwerkelijk), blijkt het protentiële
.kunstaanbod in Waddinxveen te gering
te zijn. Wil een arthoteek enige aan
trekkelijkheid bezitten, dan dient zjj
over een uitgebreid en voldoende geva
rieerd aantal kunstwerrken te beschik
ken. In dit verband zijn aantallen ge
noemd van minstens 300.
Een ander belangrijke voorwaarde is
een geschikte en aantrekkelijke huis
vesting, die permanent beschikbaar en
tijdens de opoeningsuren eveneens per
manent bemand moet zijn. Beheer en
administratie van een dergelijke voor
ziening brengen tamelijk omvangrijke
werkzaamheden met zich mee, die be
zwaarlijk aan een groep vrijwilligers
kunnen worden opgedragen.
Het ontbreken van een kunstaanbod
van behoorlijke omvang en variëteit en
de noodzakelijke investeringen in acco
modatie en manskracht, hebben B. en
W. tot de overtuiging gebracht dat de
schaal van deze gemeente voor het doen
functioneren van een arthoteek te klein
is. Eén en ander neemt niet weg, dat de
samenwerking met de Kunstuitleen
Gouda en regio geïntendisiveerd zou
kunnen worden. Eén van de zaken die
zij daarbij overwegen is van tijd tot tijd
de gelegenheid te bieden om werken
van de kunstuitleen in Waddinxveen te
doen exposeren. Daar in de raadszaal
echter per jaar drie exposities worden
georganiseerd, zijn de mogelijkheden
hiertoe relatief beperkt.
Een andere vorm van samenwerking
zou kunnen zijn dat in ons bezit zijnde
kunstwerken, verworven op grond van
de B.K.R.-regeling, die geen plaats in
het gemeentehuis of ander gebouwen in
deze gemeente hebben gevonden in het
bestand van de Kunstuitleen Gouda
worden opgenomen. Aldus kunnen de
ze werken aan belangstellenden in brui
kleen worden gegeven.
zijn tot en met dinsdag 11 juni verkrijg
baar bij het bureau Burgerzaken van
het gemeentehuis van Waddinxveen
(dagelijks tot 12.30 uur) en bij de VVV
in Boskoop. De prijzen bedragen: le
rang 30,- (26-/65+ 20,-) en 2e rang
25,- (26-/65+ 15,-). Het heen en te
rug laten rijden van een gratis bus is spe
ciaal bestemd voor Waddinxveners en
Boskopers.
De twee wereldpremières in het zeven
de en laatste programma van het Neder
lands Dans Theater dit seizoen in het
Scheveningse Circustheater komen op
naam van Willem Forsythe, die altijd
wel iets verrassends voor de toeschou
wer in petto heeft en Hans van Manen,
die een ballet maakte op Stravinski’s
Scènes de Ballet, hier getiteld Ballet
scenes. Dit werk geeft een indringend
portret van Broadway gedurende de
laatste jaren van de oorlog. De ’’Apo
theose”, één van de delen van deze
compositie, werd gecomponeerd op de
dag van de bevrijding van Parijs. Stra
vinski hierover: ”Ik herinner me, dat ik
mijn werk steeds onderbrak om naar de
radioverslagen te luisteren. Mijn blijd
schap is in de muziek te horen”!
De muziek van Dreamtime, een chore-
Gedurende een vijftal jaren heeft de
werkgroep ”De Spintol’;, die organi
satorisch deel uitmaakte van de Stich
ting Jeugd en Jongerencentrum Wad
dinxveen, zich beijverd in deze ge
meente theaterprodukties te presen
teren. Deze vonden plaats in De Bon
kelaar en konden rekenen op ge
meentelijke subsidie.
De voorstellingen hadden een wisse
lend succes; een aantal daarvan wer
den zeer goed bezocht, andere echter
weer niet. Om uiteenlopende rede
nen heeft de werkgroep haar activitei
ten in de eerste helft van 1984 beëin
digd. Er werden vanaf die tijd derhal
ve geen producties meer georgani
seerd.
Dumbarton Oaks (1978), het 2e werk
van Hans van Manen op deze avond,
werd ook door Igor Stravinski gecomp
oneerd. Zijn ’’Concerto in Es - Dum
barton Oaks” werd in 1938 in opdracht
geschreven van Mr. Bliss, eigenaar van
het gelijknamige landgoed. Hans van
Manen zegt hierover: ’’Dumbarton
Oaks behoort, evenals vele andere Stra-
vinski-werken waar ik affiniteit mee
heb, tot die composities waarop ik al
langere tijd een ballet hebben willen
maken. Aspekten die mij in hoge mate
inspireerden tot deze choreografie, zijn
de snelheid, de gevarieerde klankkleur
en de verrassende melodische struk-
Meer dan 120 illustraties verlevendi
gen de tekst. Vele daarvan kwamen
pas boven water na intensief speur
werk. Bijvoorbeeld foto’s van: arbei
ders die bij de aanleg betrokken wa
ren, het overladen van planten in de
Alphense spoorweghaven, het herstel
van spoorwegmaterieel bij de firma
Mulder in Boskoop en het bezoek
van Koningin Wilhelmina aan de
bloemententoonstelling van 1935,
waarbij zij voor het eerst per diesel-
trein reisde.
WADDINXVEEN - In de gemeente
lijke Nota Kunst en Cultuur wordt te
recht gesteld dat Waddinxnveen niet
in de positie verkeert dat zij professi
onele podiumgezelschappen in stand
moet houden. Niettemin wordt het
van belang geacht dat inwoners van
deze gemeente regelmatig professi
onele uitvoeringen kunnen bezoe
ken. Belangrijke culturele centra als
Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en
Den Haag liggen op reisafstand en
men is met betrekking tot bepaalde
produkties (opera, ballet, symfonisch
muziek) ook op die steden aangewe
zen.
De schaal Waddinxveen laat niette
min het 'presenteren van podium
kunsten op kleine schaal toe. De ge
meente heeft tot taak deze vorm van
kunstbeleving te bevorderen door
voor geschikte accomodatie zorg te
dragen en door middel van subsidië
ring een en ander te stimuleren.
lean dus een bestemming worden gege
ven aan dat deel van de gemeente is toe
gewezen. ”Wij zullen dit bezit niet al
leen een plaats geven in het gemeente
huis, maar ook scholen en andere
(openbare) gebouwen die daar belang
stelling voor hebben, de gelegenheid
biedt werken in bruikleen te nemen.”
De laatste twee jaar is door de bezuini-
gingspolitiek van de rijksoverheid de
Beeldende Kunstenaars Regeling sterk
onder druk komen te staan. De eisen
met betrekking tot verwerving van éi
gen inkomsten uit professioneel 1
kunstenaarschap zijn tamelijk abrupt
aangescherpt. De gemeentelijke over
heid heeft op deze kwestie echter geen
directe invloed; indirect is wel gemeen
telijke actie mogelijk.
Het beleid met betrekking tot de
B.K.R. is tot op heden betrekkelijk pas
sief geweest. Dat wil zeggen, dat wij de
adviezen tot aankoop van de Regionale
Completaire Arbeidsvoorziening Beel
dende Kunstenaars te Gouda, bij wie de
betreffende kunstenaars hun werk ter
beoordeling indienen, steeds hebben
opgevolgd. De regeling staat echter ook
een actiever beleid toe.
Het is mogelijk voor de B.K.R. in aan
merking komende kunstenaars op
drachten te verstrekken. B. en W. zijn
bereid na te gaan of ook in deze ge
meente daartoe kan worden overgeg
aan en zullen daar de Commissie voor
Kunst en Cultuur nauw bij betrekken.
Een tweede mogelijkheid tot een actie
ver beleid kan inschakeling van deze
kunstenaars bij projecten op het gebied
van de kunstzinnige vorming zijn.
Vooral ook buiten, in de gebouwde om
geving, kan beeldende kunst een be
langrijke rol spelen. Het verhogen van
de visuele kwaliteit van die omgeving
staat daarbij in het algemeen voorop.
Aldus toegepaste beeldende kunst kan
dienen tot orieëntatie en indentifikatie
en tot versterking, althans accentu
ering, van de stedebouwkundige en/of
bouwkundige vormgeving.
In het verleden beperkte deze vorm tot
kunst zich veelal tot het aanbrengen van
sculpturen op pleinen, langs straten of
in parken en plantsoenen. Hoelwel dit
op zichzelf een acceptabele toepassing
is, is de laatste jaren meer en meer een
ontwikkeling op gang gekomen, waar
bij getracht wordt vormen van beelden
de kunst te integreren in het totale
vormgevingsproces van de buurt of een
wijk.
Dit gebruik van beeldende middelen
wordt wel omgevingskunst genoemd.
De toepassingsmogelijkheden daarvan
zijn legio. Omgevingskunst kan betrek
king hebben op aanleg en inrichting van
straten en pleinen, zowel als van groens-
voorzieningen; op vorm en plaatsing
van straatmeubilair en op het aanbren
gen van accenten door de toepassing
van kleuren. Inmiddels heeft een aantal
beeldende kunstenaars zich gespeciali
seerd in deze nieuwe wijze van kunst-
toepassing.
Ook in Waddinxveen is kunst in de ge
bouwde omgeving toegepast, zij het dat
deze toepassing bijna uitsluitend vorm
heeft gekregen door het her en der
plaatsen van beelden of beeldengroe
pen. Van een gerichte aanpak, verge
zeld van een geregelde geldstroom tot
aankoop, is tot op heden geen sprake
geweest. ”Wij zijn van mening dat meer
systematiek moet worden aangebracht
in het toepassen van kunst in de ge
bouwde omgeving en van omgevings
kunst. Met betrekking tot dit laatste
doet zich een gerede mogelijkheden
voor in de thans in aanbóuw zijnde wijk
Zuidplas”, zeggen B. en W.
De opzet van deze nieuwe wijk vraagt
als het ware om accenten, om richting
bepalende elementen,om speelse vor
men en de aandacht trekkende, monu
mentale sculptuur. Ook al is een gedeel
te van de wijk al gerealiseerd, toepas
sing van de gehele wijk omvattende om
gevingskunst achten wij nog mogelijk.
”Wij zij n ons aan het oriënteren over de
wijze waarop plannen kunnen worden
ontwikkeld en hoe daaraan uitvoering
kan worden gegeven, waarbij tevens
wordt nagegaan of ook van de provinci
ale en de rijksoverheid hiervoor subsi
dies kunnen worden ontvangen.”
Al ligt toepassing van omgevingskunst
in een nieuwe, nog tot ontwikkeling te
brengen woonwijk het meest voor de
hand, ook in reeds in bouwkundige op
zicht voltooide wijken in het aanbren
gen van deze vorm van beeldende kunst
zeker mogelijk. Het is ons voornemen
de mogelijkheden tot verfraaiing door
middel van omgevingskunst in bestaan
de wijken in deze gemeente verder te
onderzoeken.”
Voor de toepassing van kunst in de ge
bouwde omgeving is geld nodig. Wil van
een systematisch beleid sprake kunnen
zijn, dan zullen de middelen ter realise
ring daarvan ter beschikking gesteld
moeten worden.
”Wij menen dat dit het beste kan gebeu
ren door het instellen van een Fonds
Beeldende Kunsten, dat op de volgende
wijze kan worden gevoed: een éénmali
ge storting van f. 125.000,- uit het fonds
stadsuitleg; 10% van de jaarlijks in het
Fonds Stadsuitleg te storten middelen,
exclusief die als gevolg van grondverko-
dat de
Gouda beschrijft. De vele foto’s
compleet bei
een I
vertegenwoordiger van de minister van Waterstaat, mr. H.J. Silver-
gieter-Hoogstad, bij de opening van de spoorlijn op zes oktober
1934.’ De trein vervoerde al meteen veel planten, want met name
de Boskoopse kwekers hebben er voor gezorgd dat de spoorlijn in
‘34 een realiteit werd.
In het boek beschrijft R.A.J. Ha-
moen samen met J.G.C. van de Mee-
ne en E.M. Btilk de vele moeilijkhe
den waar de spoorlijn mee te kampen
heeft gehad, want al in 1896 praatte
een commissie van kwekers over de
verbinding. Pas in 1925 begon men
met de bouw, maar de gemeente
Waddinxveen maakte ernstige bezwa
ren omdat er een autobus zou ko
men. Het gevolg was dat de bouw
twee jaar stil kwam te liggen. Maar de
Boskoopse kwekers gingen door en in
1928 gaf de minister van Waterstaat
uiteindelijk toestemming om de lijn
te voltooien.
Door de loop der jaren is de functie
van de spoorverbinding sterk veran
derd en vervoert de trein merendeels
reizigers waarvan Waddinxveen nu
het meeste profiteert. De kwekers re
gelen hun plantentransport nu met
vrachtwagens. Het boek geeft aan de
hand van veel authentieke foto’s, di
verse tekeningen, afdrukken van
oude dienstregelingen en treinkaar
tjes een aardig beeld van de totstand
koming en halve eeuw geschiedenis
van deze spoorlijn.
In een twintigtal hoofdstukken ko
men onder meer aan de orde het eer
ste serieus besproken plan uit 1864,
WADDINXVEEN Woensdag
avond om acht uur draait in De
Bonkelaar in Waddinxveen de
speelfilm Gandhi, ‘s werelds
meest bekroonde speelfilm al
ler tijden! De toegangsprijs be
draagt f 5,-.
De film Gandhi toont episoden
uit het leven van Bapu (vader)
Mahatma (grote ziel) Gandhi.
Zijn geweldloze strijd voor de
mensenrechten, de bevrijding
van India van de Britse kolo
niale bezetting, zijn solidari
teit met de armsten en zijn in
zet voor vreedzaam samengaan
van godsdiensten. In 1948 is
Mahatma Gandhi vermoord
door een lid van een fanatieke
Hindoegroepering.
FOCWA