Met de bus naar ballet Nieuw boek Goud voor de Gouwelijn” Zuidplas krijgt omgevingskunst Kamermuziek, theater produkties en balletbus Op vrijdag 21 juni Failliet Plannen van B. en W. in Nota Kunsten Cultuur HSW-tweekamp Dirk Huizer en Ineke van Dijk exposeren in gemeentehuis De Bonkelaar met speelfilm ’’Ghandi” Een boekenbon? Schade aan uw auto vereist deskundige reparatie. Kunstenaarsregeling Bussenplan Kunstuitleen Atelierruimte Theaterprodukties Kamermuziek Gebouwde omgeving Fonds GLASBEEK Z' Dreamtine. NIET SEIZOENGEBONDEN! t i i WADDINXVEEN/BOSKOOP - Waddinxveners en Boskopers kunnen gratis met de bus naar het Holland Festival-balletprogramma op vrijdag- tuur. In dit muziekballet voor 4 dansers heb ik getracht een logische kontinuïteit in de afwisseling van de mannelijke en vrouwelijke solo’s te bereiken door het overnemen van eikaars variaties, zodat de snelheid niet wordt onderbroken. Deze voorstelling wordt muzikaal bege leid door het Nederlands Ballet Orkest o.l.v. dirigent David Porcelijn. het principebesluit tot de aanleg uit 1906, de talrijke moeilijkheden die de opening tot 1934 hebben opge houden en de periode tot heden. Veel aandacht is weggelegd voor de belangenstrijd tussen Boskoop, waar de kwekers met smart wachtten op ‘snelvervoer’, en Waddinxveen, dat een geringe waarde hechtte aan de railverbinding. Zelfs de kleinste botsing kan vitale delen van uw auto beschadigen, wij kunnen deze opsporen en repareren Met een veilige auto neemt u daarna weer aan het verkeer deel. FOCWA kenmerk voor vakwerk AUTOSCHADE REPARATIEBEDRIJF Noordkade 24 - Waddinxveen Tel. 01828-12588 FOCW A, kenmerk voor vakwerk WADDINXVEEN - De Rotterdamse arrondissementsrechtbank heeft fail liet verklaard handelsonderneming De Gelder Meubelen van de Waddinx- vener L. de Gelder. Dit gebeurde bij vonnis van rechter-commissaris mr. J.M.E. in ‘t Velt-Meijer. Tot curator is aangewezen de Waddinxveense ad vocaat mr. M.L. Groen. WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 22 MEI 1985 WADDINXVEEN - Komende zater dag houdt de Hengelsportvereniging Waddinxveen HSW haar eerste wed strijd in de tweekamp tegen Zevenhui- zen/MoerkapelleEr wordt gevist in het Aarkanaal. van 7.00 tot 10.30 uur. Ver trek vanaf het N.S. station om 6.00 uur. Gevist wordt op gewicht. Zaterdag 1 juni is de tweede wedstrijd in de zomercompetitie. Er wordt dan gevist in het Amsterdam-Rijnkanaal. Hiervoor is het vertrek om 5.30 uur van af het N.S. station. Op dinsdagavond 4 juni is de tweede wedstrijd in de avondcompetitie. Er wordt dan gevist in het Aarkanaal bij het bos (het alternatief is het Aarkanaal bij Alphen a/d Rijn). De kantummers voor deze wedstrijd worden om 18.30 uur getrokken aan de waterkant. avond 21 juni om kwart over acht in het Scheveningse Circustheater. Het Nederlands Dans Theater komt dan met twee wereldpremières: Balletsce nes van Hans Van Manen/Igor Stravinski en het Nieuw Ballet William For sythe. Op het programma staan verder Dreamtime van Jiri Kylian/Toru Takemitsu en Dumbarton Oaks van Hans van Manen/Igor Stravinski. De kaarten voor deze balletuitvoering ografie van Jiri Kylian, werd speciaal voor het Nederlands Dans Theater ge componeerd door de Japanner Toru Ta kemitsu. Kylian maaktie hier een abso luut onaards ballet op: tussen waken en slapen in, beleven we een stukje ’’dre amtine”. Kylian hierover: ”Ik heb altijd al een ballet willen maken, waarbij je als kijker achteraf niet precies weet of je naar een ballet hebt gekeken of even ge droomd hebt. Het tijdloze en a-logische van een droom trekt me enorm aan.” Een fantastisch décor en schitterende kostuums completeren dit fascinerende werk. Een plastiek van de in Stolwijk ge boren Goudse Ineke van Dijk. WADDINXVEEN - Nu de bevrij- dingsexpositie weer uit de raadzaal van het gemeentehuis van Wad dinxveen is verdwenen kunnen Ine ke van Dijk en haar penningen en plastieken en Dirk Huizer zijn iris zeefdrukken gaan tentoonstellen. De nieuwe expositie wordt zater dagmiddag 1 juni om vier uur offi cieel geopend. Voor de muzikale omlijsting zorgen dan Markwin van Rijnbeek op gitaar en Cees Richter op mondharmonica. De gratis toe gankelijke tentoonstelling wordt tot en met zaterdag 15 juni gehou den en is tijdens kantooruren open, maar ook op donderdagavond en zaterdagmiddag. De in Gouda in 1940 geboren Ineke van Dijk ontving haar opleiding aan de Akademie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam en aan de Jan van Eyckakademie in Maas tricht (één jaar). Ze vervaardigt grote en kleine plastieken. Haar veelzijdige opleiding heeft er zeker toe bijgedragen dat zij in binnen- en buitenland bekendheid kreeg, hetgeen tot vele opdrachten en ex posities heeft geleid. Behalve plas tieken vervaardigt zij ook pennin gen. Als maakster van meestal for se penningen geniet zij bekendheid in vakkringen. Iris-zeefdrukker Dirk Huizer werd in 1926 in Rotterdam geboren. Ook hij bezocht de Akademie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam, afdeling tekenen/schilderen en bin nenhuisarchitectuur. Dirk Huizer exposeert regelmatig, werkt veel in opdracht en zijn werk bevindt zich in diverse uitleencentra. In zijn iris zeefdrukken is het architectonische aspekt duidelijk herkenbaar. In een geheel eigen stijl geven zijn strak gelijnde grafische voorstellin gen een suggestie van bouwele menten in een poëtische, transpa rante sfeer. Een iris-zeefdruk van de geboren Rotterdammer Dirk Huizer. Een niet onbelangrijk beleidsinstru ment op het terrein van de beeldende kunst is de Beeldende Kunstenaarsre geling (B.K.R.), die beoogt de beelden de kunstenaar in staat te stellen door middel van arbeid in zijn bestaan te voorzien. Op grond van deze regeling hebben B. en W. werken aangekocht van twee in deze gemeente woonachtige kunstenaars. ’’Inmiddels heeft de in de regeling voor geschreven verdeling van dat werk tus sen rijk en gemeente plaatsgevonden en WADDINXVEEN “Goud voor de Gouwelijn” is een nieuw boek de vijftigjarige roerige geschiedenis van de spoorlijn Alphen- ,d_ beschrijft. De vele foto’s en illustraties zorgen voor een ipleet beeld van deze geschiedenis. “Geniet van uw sigaar in behoorlijk verlichte spoorwegcoupé”. Deze woorden sprak de Willen kunstenaars op een behoorlijke wijze hun produkten kunnen vervaardi gen, dan is daartoe geschikte werkruim te onontbeerlijk. Afhankelijk van de techniek die de kunstenaar toepast, kan het nodig zijn dat een dergelijke ruimte aan specifieke eisen moet voldoen. Element van een gemeentelijk beleid op het terrein van Kunst en Cultuur kan zijn in voorkomende gevallen kunst enaars behulpzaam te zijn bij het vinden van een geschikt atelier, dan wel hen een dergelijke ruimte tegen betaling be schikbaar te stellen. Kennelijk kunnen de in Waddinxveen werkzaam zijde beeldende kunstenaars zelf in hun behoefte aan atelierruimte voorzien In het verleden heeft zich één kunst enaar ter secretarie gemeld met de vraag om ruimte beschikbaar gesteld kon worden. Een gemeentelijke acco- modatie was op dat moment niet be schikbaar en bemiddelingspogingen tot het verkrijgen van een andere ruimte hebben niet tot resultaat geleid. De be treffende kunstenaar is vervolgens van het in de eigen woning gevestigde ate lier gebruik blijven maken, ”Wij sluiten niet uit dat in de toekomst opnieuw een beroep op ons zal worden gedaan, al is thans zelfs niet bij benade ring aan te geven in welke mate en om vang dat het geval zal zijn. Vandaar dat in het verband van deze nota te menen te mogen volstaan met de uitspreken van de bereidheid om een betreffend verzoek van een kunstenaar in beginsel positief tegemoet te treden. Wel moe ten wij hierbij aantekenen dat de moge lijkheden in de gemeentelijke accomo- daties beperkt zijn en gebruik daarvan steeds financiële lasten voor de betref fende kunstenaar(s) mee zal brengen,” aldus B. en W. tiaar dat wij menen dat de serie ook in de toekomst moet worden voortge zet. Omdat niet te verwachten is dat er in Waddinxveen betere accomoda- tie voorhanden zal komen, blijven de concerten plaatsvinden in de raads zaal van het gemeentehuis”. Teneinde het muzikale aanbod te ver groten, zou bijvoorbeeld éénmaal per jaar een concert van een profession eel symfonieorkest een welkome aan vulling zijn. De Ontmoetingskerk is voor een dergelijk concert uitermate geschik. De financiële middelen hier toe ontbreken voorbands, nu het Ge westelijk Orkest onlangs is opgehe ven. Een van de belangrijkste struikel blokken waarmee de werkgroep voortdurend werd geconfronteerd was het feit dat De Bonkelaar als the aterzaal voor datgene wat haar voor ogen stond minder geschikt was. Bo vendien bleek dat nogal wat inwoners in dat gebouw niet de sfeer en voor zieningen aantroffen die men bij een ’’avondje uit” verwacht. B. en W. Hoewel wij er begrip voor hebben dat ”de Spintol” haar opdracht heeft te ruggegeven en begrijpen dat zij - ge zien de vele inspanningen die zij zich getroost hebben - deze stap node heb ben gezet, betreuren wij wel het ge volg ervan: in deze gemeente is geen professioneel theater meer te zien. Wij hebben de commissie voor Kunst en Cultuur dan ook verzocht na te gaan of en dan op welke wijze het mo gelijk zou zijn toch weer theaterpro- dukties in deze gemeente aan te bie den.” ”De commissie is hiertoe be reid en heeft een werkgroep in het le ven geroepen met de opdracht dit ver zoek verder uit te werken. Zij heeft ons al wel gewezen op het probleem dat thans eigenlijk geen enkele acco- modatie zonder meer geschikt is. Van De Bonkelaar is dat in het verleden al bewezen en de, afgezien van Het Trefpunt, enige aanwezige toneelzaal in het Anne Frankcentrum is ook niet WADDINXVEEN - Het College van Burgemeester en Wethouders geeft in de gemeentelijke Nota Kunst en Cultuur aan dat de zorg om en de be moeienis met de beeldende kunsten een essentieel onderdeel van het kunstbeleid zijn. ”Met betrekking tot dit onderdeel is ons beleid erop ge richt de bevolking in de gelegenheid te stellen kennis te nemen van de pro dukten van professionele kunstenaars en door aankoop daarvan ruimten in gebouwen en de gebouwde omgeving te verfraaien. Tevens wordt nage streefd kunstenaars een mogelijkheid te bieden eigen inkomsten te ver werven. Diverse instrumenten staan ons daar bij de uitvoering van dit beeld ter beschikking.” Vanaf april 1983 worden driemaal per jaar in de raadszaal van het gemeente huis exposities gehouden van werken van professionele kunstenaars. Een werkgroep uit de Commissie voor Kunst en Cultuur is belast met de selec tie van de kunstenaars en de orgasnisa- tie van de tentoonstellingen. Naast de mogelijkheid die de uitgeno digde kunstenaars hebben hun werk op deze expositie te tonen en èr bekend heid aan te geven, zijn zij tevens in de gelegenheid het te verkopen. In wisse lende mate wordt hiervan door het pu bliek gebruik gemaakt, echter over het algemeen wel zodanig, dat de resultaten tot tevredenheid stemmen. Een percen tage van de verkoopprijs vloeit naar de gemeente als tegemoetkoming in de or ganisatiekosten. Deze exposities bieden ook de leerlin gen met name het lager onderwijs gele genheid kennis te nemen van beeldende kunst. Voorafgaand aan iedere ten toonstelling worden de betreffende scholen uitvoerig geïnformeerd en ge wezen op de mogelijkheid deze klassi kaal te bezoeken. Indien daar prijs op wordt gesteld kan in de meeste gevallen de kunstenaar daarbij aanwezig zijn. Het valt op dat - afgezien van enkele scholen - de belangstelling hiervan niet groot is. Dat laatste geldt gelukkig niet voor de andere bezoekers. De zes tot op heden georganiseerde ex posities zijn minimaal door 200 mensen bezocht. Dit aantal is afgeleid van de ge tekende bezoekerslijsten. daar bekend is, dat niet iedere bezoeker die lijst te kent, kan worden gesteld dat het werke lijke aanfal hoger ligt. Gezien het feit dat de raadszaal na de daartoe noodzakelijke aanpassingen een uitstekende expositieruimte blijkt te zijn en de over het algemeen stimule- rendfe reacties van de bezoekers, zullen Ben Whet beleid terzake voortzetten Het huidige budget is voor de organisa tie van exposities te gering gebleken. Verhoging daarvan is derhalve noodza kelijk. Tevens is een éénmalig bedrag nodig voor het verbeteren van de ver- lichtingsfaciliteiten ”Wij zouden het op prijs stellen als ook beheerder van andere voor het publiek toegankelijke accomodaties bereid zou zijn regelmatig exposities te organise ren, waarbij dan vooral werken van niet-professionele kunstenaars ten toon zouden kunnen worden gesteld”, aldus B.enW. Nadat in het verleden incidenteel een concert van en professioneel musicus of muziekgezelschap was georgani seerd door de toendertijd actief zijn de Culturele Commissie (die overi gens ook op ander terreinen van de kunst initiatieven heeft ontwikkeld), heeft de gemeente in 1980 een serie kamermuziekconcerten van start doen gaan. Bestond de eerste serie uit vier con certen; alle volgende series bevatten zes concerten. Uitgangspunt van de serie was regelmaat (een vast aantal concerten per serie) en kwaliteit. Ge zien de belangstelling - na de eerste serie bewoog het gemiddeld aantal bezoekers zich tussen de 120 en 130 - mag worden geconcludeerd dat deze formule het publiek aanspreekt. De concerten worden gegeven in de raadszaal van het gemeentehuis, die daartoe uit een oogpunt van sfeer en omvang uitstekend geschikt is. Ook de omringende ruimten (trouwzaal en hal) lenen zich goed voor gebruik als ’’foyer”. Naast de gemeente, die het leeuwen deel daartoe bijdraagt, wordt de serie jaarlijks ook gesubsidieerd door de provincie en het Nederlands Impres- sariaat. Deze laatste instantie bemid delt tevens bij het uitsluiten van con tracten met de musici. Een werkgroep uit de Commissie voor Kunst en Cultuur stelt jaarlijks en programmavoorstel op en onder handeld daarover met de betreffende impressariaten. ”Wij menen te mogen stellen dat het indertijd genomen initiatief aan de verwachtingen heeft beantwoord en kennelijk in de behoefte van het pu bliek, dat vaak zeer wisselend van sa menstelling en ook uit omliggende ge meenten afkomstig is, voorziet. Van- Gehoopt wordt aldus en mede door de toepassing van een abonnemen tensysteem een vaste publiekskern op te kunnen bouwen, zodat zij te zijner tijd over het creëren van een accepta bele accomodatie een verantwoord besluit kan worden genomen. Het College heeft toegezegd dat het subsidie waarover "de Spintol" inder tijd kon beschikken ad. f. 5.000,- per jaar, wederom beschikbaar is. Belangstellenden zijn voor bepaalde produkties op de grote steden aange wezen, omdat presentatie hiervan in deze gemeente niet mogelijk is. Bal let is daarbij als voorbeeld genoemd. Het Nederlands Danstheater treedt in Zuid-Holland alleen op in Rotter dam en Scheveningen. Om ook inwoners van buiten die plaatsen in de gelegenheid te stellen haar verrichtingen te volgen, heeft het Danstheater, met financiële steun van het provinciaal bestuur, het zgn. ’’bussenplan” opgezet, waaraan ook B. en W. hun medewerking herbben verleend. Belangstellenden kunnen bij de gemeente toegangskaarten be stellen en worden op de avond van de uitvoering gratis met een bus naar het theater en weer terug vervoerd. Van deze mogelijkheid wordt in deze gemeente de laatste vier jaren ge bruik gemaakt. Hoewel de belang stelling voor de produkties van het ge zelschap enigzins terugloopt, wil de gemeente de uitvoering van dit pro ject blijven voortzetten, zolang al thans het Nederlands Danstheater en de provinciale overheid daar de facili teiten voor blijven bieden. toegerust op de eisen die momenteel aan theaterprodukties worden ge steld. Zo voldoen de plaats en con structie van het podium niet, man keert een behoorlijke technische in stallatie.” ”Wij moeten dus constateren dat een werkelijk goede accomodatie voor culturele activiteiten ontbreekt en zijn derhalve van mening dat - alvo rens definitieve voorstellen kunnen worden ontwikkeld - moeten worden onderzocht of in deze gemeente aan wezige accomodatie daartoe kunnen worden aangepast.” Ook al realiseert bedoelde werkgroep van de Commissie voor Kunst en Cul tuur zich dat het ontbreken van een geschikte accomodatie in zekere zin een handicap is, zij acht het toch be langrijk reeds thans na te gaan hoe opnieuw theaterprodukties kunnen worden georganiseerd. De formule die bij de kamermuziekconcerten wordt gehanteerd wil zij ook hier toe passen. Dat wil zeggen, gestreefd moet worden naar regelmaat, kwali teit en de nodige variëteit. pen in het plan Coenecoop; rentebijsch- rijving. Een van de mogelijkheden tot een gro tere spreiding van beeldende kunst te komen is deze aan hen die daar belang stelling toe hebben tijdelijk te lenen. In een aantal gemeenten zijn daartoe zo genaamde arthoteken opgericht. Zo ook in Gouda, waar deze onder de naam ’’Kunstuitleen Gouda en regio” opereert. Naast het aanbod is het lenen van kunst werken tegen relatief geringe kosten, is het bij de arthoteken tevens mogelijk op grond van een spaarregeling kunst' in eigendom te verwerven. B. en W. is na gegaan of dit beleidsinstrument ook in de Waddinxveense situatie toegepast zou kunnen worden en zijn tot de con clusie gekomen dat zulks niet het geval is. Afgezien van het feit dat de Kunstuit leen Gouda een regionale funktie heeft en dus ook inwoners van onze gemeente van haar diensten gebruik kunnen ma ken (25 a 30 inwoners doen dat ook daadwerkelijk), blijkt het protentiële .kunstaanbod in Waddinxveen te gering te zijn. Wil een arthoteek enige aan trekkelijkheid bezitten, dan dient zjj over een uitgebreid en voldoende geva rieerd aantal kunstwerrken te beschik ken. In dit verband zijn aantallen ge noemd van minstens 300. Een ander belangrijke voorwaarde is een geschikte en aantrekkelijke huis vesting, die permanent beschikbaar en tijdens de opoeningsuren eveneens per manent bemand moet zijn. Beheer en administratie van een dergelijke voor ziening brengen tamelijk omvangrijke werkzaamheden met zich mee, die be zwaarlijk aan een groep vrijwilligers kunnen worden opgedragen. Het ontbreken van een kunstaanbod van behoorlijke omvang en variëteit en de noodzakelijke investeringen in acco modatie en manskracht, hebben B. en W. tot de overtuiging gebracht dat de schaal van deze gemeente voor het doen functioneren van een arthoteek te klein is. Eén en ander neemt niet weg, dat de samenwerking met de Kunstuitleen Gouda en regio geïntendisiveerd zou kunnen worden. Eén van de zaken die zij daarbij overwegen is van tijd tot tijd de gelegenheid te bieden om werken van de kunstuitleen in Waddinxveen te doen exposeren. Daar in de raadszaal echter per jaar drie exposities worden georganiseerd, zijn de mogelijkheden hiertoe relatief beperkt. Een andere vorm van samenwerking zou kunnen zijn dat in ons bezit zijnde kunstwerken, verworven op grond van de B.K.R.-regeling, die geen plaats in het gemeentehuis of ander gebouwen in deze gemeente hebben gevonden in het bestand van de Kunstuitleen Gouda worden opgenomen. Aldus kunnen de ze werken aan belangstellenden in brui kleen worden gegeven. zijn tot en met dinsdag 11 juni verkrijg baar bij het bureau Burgerzaken van het gemeentehuis van Waddinxveen (dagelijks tot 12.30 uur) en bij de VVV in Boskoop. De prijzen bedragen: le rang 30,- (26-/65+ 20,-) en 2e rang 25,- (26-/65+ 15,-). Het heen en te rug laten rijden van een gratis bus is spe ciaal bestemd voor Waddinxveners en Boskopers. De twee wereldpremières in het zeven de en laatste programma van het Neder lands Dans Theater dit seizoen in het Scheveningse Circustheater komen op naam van Willem Forsythe, die altijd wel iets verrassends voor de toeschou wer in petto heeft en Hans van Manen, die een ballet maakte op Stravinski’s Scènes de Ballet, hier getiteld Ballet scenes. Dit werk geeft een indringend portret van Broadway gedurende de laatste jaren van de oorlog. De ’’Apo theose”, één van de delen van deze compositie, werd gecomponeerd op de dag van de bevrijding van Parijs. Stra vinski hierover: ”Ik herinner me, dat ik mijn werk steeds onderbrak om naar de radioverslagen te luisteren. Mijn blijd schap is in de muziek te horen”! De muziek van Dreamtime, een chore- Gedurende een vijftal jaren heeft de werkgroep ”De Spintol’;, die organi satorisch deel uitmaakte van de Stich ting Jeugd en Jongerencentrum Wad dinxveen, zich beijverd in deze ge meente theaterprodukties te presen teren. Deze vonden plaats in De Bon kelaar en konden rekenen op ge meentelijke subsidie. De voorstellingen hadden een wisse lend succes; een aantal daarvan wer den zeer goed bezocht, andere echter weer niet. Om uiteenlopende rede nen heeft de werkgroep haar activitei ten in de eerste helft van 1984 beëin digd. Er werden vanaf die tijd derhal ve geen producties meer georgani seerd. Dumbarton Oaks (1978), het 2e werk van Hans van Manen op deze avond, werd ook door Igor Stravinski gecomp oneerd. Zijn ’’Concerto in Es - Dum barton Oaks” werd in 1938 in opdracht geschreven van Mr. Bliss, eigenaar van het gelijknamige landgoed. Hans van Manen zegt hierover: ’’Dumbarton Oaks behoort, evenals vele andere Stra- vinski-werken waar ik affiniteit mee heb, tot die composities waarop ik al langere tijd een ballet hebben willen maken. Aspekten die mij in hoge mate inspireerden tot deze choreografie, zijn de snelheid, de gevarieerde klankkleur en de verrassende melodische struk- Meer dan 120 illustraties verlevendi gen de tekst. Vele daarvan kwamen pas boven water na intensief speur werk. Bijvoorbeeld foto’s van: arbei ders die bij de aanleg betrokken wa ren, het overladen van planten in de Alphense spoorweghaven, het herstel van spoorwegmaterieel bij de firma Mulder in Boskoop en het bezoek van Koningin Wilhelmina aan de bloemententoonstelling van 1935, waarbij zij voor het eerst per diesel- trein reisde. WADDINXVEEN - In de gemeente lijke Nota Kunst en Cultuur wordt te recht gesteld dat Waddinxnveen niet in de positie verkeert dat zij professi onele podiumgezelschappen in stand moet houden. Niettemin wordt het van belang geacht dat inwoners van deze gemeente regelmatig professi onele uitvoeringen kunnen bezoe ken. Belangrijke culturele centra als Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag liggen op reisafstand en men is met betrekking tot bepaalde produkties (opera, ballet, symfonisch muziek) ook op die steden aangewe zen. De schaal Waddinxveen laat niette min het 'presenteren van podium kunsten op kleine schaal toe. De ge meente heeft tot taak deze vorm van kunstbeleving te bevorderen door voor geschikte accomodatie zorg te dragen en door middel van subsidië ring een en ander te stimuleren. lean dus een bestemming worden gege ven aan dat deel van de gemeente is toe gewezen. ”Wij zullen dit bezit niet al leen een plaats geven in het gemeente huis, maar ook scholen en andere (openbare) gebouwen die daar belang stelling voor hebben, de gelegenheid biedt werken in bruikleen te nemen.” De laatste twee jaar is door de bezuini- gingspolitiek van de rijksoverheid de Beeldende Kunstenaars Regeling sterk onder druk komen te staan. De eisen met betrekking tot verwerving van éi gen inkomsten uit professioneel 1 kunstenaarschap zijn tamelijk abrupt aangescherpt. De gemeentelijke over heid heeft op deze kwestie echter geen directe invloed; indirect is wel gemeen telijke actie mogelijk. Het beleid met betrekking tot de B.K.R. is tot op heden betrekkelijk pas sief geweest. Dat wil zeggen, dat wij de adviezen tot aankoop van de Regionale Completaire Arbeidsvoorziening Beel dende Kunstenaars te Gouda, bij wie de betreffende kunstenaars hun werk ter beoordeling indienen, steeds hebben opgevolgd. De regeling staat echter ook een actiever beleid toe. Het is mogelijk voor de B.K.R. in aan merking komende kunstenaars op drachten te verstrekken. B. en W. zijn bereid na te gaan of ook in deze ge meente daartoe kan worden overgeg aan en zullen daar de Commissie voor Kunst en Cultuur nauw bij betrekken. Een tweede mogelijkheid tot een actie ver beleid kan inschakeling van deze kunstenaars bij projecten op het gebied van de kunstzinnige vorming zijn. Vooral ook buiten, in de gebouwde om geving, kan beeldende kunst een be langrijke rol spelen. Het verhogen van de visuele kwaliteit van die omgeving staat daarbij in het algemeen voorop. Aldus toegepaste beeldende kunst kan dienen tot orieëntatie en indentifikatie en tot versterking, althans accentu ering, van de stedebouwkundige en/of bouwkundige vormgeving. In het verleden beperkte deze vorm tot kunst zich veelal tot het aanbrengen van sculpturen op pleinen, langs straten of in parken en plantsoenen. Hoelwel dit op zichzelf een acceptabele toepassing is, is de laatste jaren meer en meer een ontwikkeling op gang gekomen, waar bij getracht wordt vormen van beelden de kunst te integreren in het totale vormgevingsproces van de buurt of een wijk. Dit gebruik van beeldende middelen wordt wel omgevingskunst genoemd. De toepassingsmogelijkheden daarvan zijn legio. Omgevingskunst kan betrek king hebben op aanleg en inrichting van straten en pleinen, zowel als van groens- voorzieningen; op vorm en plaatsing van straatmeubilair en op het aanbren gen van accenten door de toepassing van kleuren. Inmiddels heeft een aantal beeldende kunstenaars zich gespeciali seerd in deze nieuwe wijze van kunst- toepassing. Ook in Waddinxveen is kunst in de ge bouwde omgeving toegepast, zij het dat deze toepassing bijna uitsluitend vorm heeft gekregen door het her en der plaatsen van beelden of beeldengroe pen. Van een gerichte aanpak, verge zeld van een geregelde geldstroom tot aankoop, is tot op heden geen sprake geweest. ”Wij zijn van mening dat meer systematiek moet worden aangebracht in het toepassen van kunst in de ge bouwde omgeving en van omgevings kunst. Met betrekking tot dit laatste doet zich een gerede mogelijkheden voor in de thans in aanbóuw zijnde wijk Zuidplas”, zeggen B. en W. De opzet van deze nieuwe wijk vraagt als het ware om accenten, om richting bepalende elementen,om speelse vor men en de aandacht trekkende, monu mentale sculptuur. Ook al is een gedeel te van de wijk al gerealiseerd, toepas sing van de gehele wijk omvattende om gevingskunst achten wij nog mogelijk. ”Wij zij n ons aan het oriënteren over de wijze waarop plannen kunnen worden ontwikkeld en hoe daaraan uitvoering kan worden gegeven, waarbij tevens wordt nagegaan of ook van de provinci ale en de rijksoverheid hiervoor subsi dies kunnen worden ontvangen.” Al ligt toepassing van omgevingskunst in een nieuwe, nog tot ontwikkeling te brengen woonwijk het meest voor de hand, ook in reeds in bouwkundige op zicht voltooide wijken in het aanbren gen van deze vorm van beeldende kunst zeker mogelijk. Het is ons voornemen de mogelijkheden tot verfraaiing door middel van omgevingskunst in bestaan de wijken in deze gemeente verder te onderzoeken.” Voor de toepassing van kunst in de ge bouwde omgeving is geld nodig. Wil van een systematisch beleid sprake kunnen zijn, dan zullen de middelen ter realise ring daarvan ter beschikking gesteld moeten worden. ”Wij menen dat dit het beste kan gebeu ren door het instellen van een Fonds Beeldende Kunsten, dat op de volgende wijze kan worden gevoed: een éénmali ge storting van f. 125.000,- uit het fonds stadsuitleg; 10% van de jaarlijks in het Fonds Stadsuitleg te storten middelen, exclusief die als gevolg van grondverko- dat de Gouda beschrijft. De vele foto’s compleet bei een I vertegenwoordiger van de minister van Waterstaat, mr. H.J. Silver- gieter-Hoogstad, bij de opening van de spoorlijn op zes oktober 1934.’ De trein vervoerde al meteen veel planten, want met name de Boskoopse kwekers hebben er voor gezorgd dat de spoorlijn in ‘34 een realiteit werd. In het boek beschrijft R.A.J. Ha- moen samen met J.G.C. van de Mee- ne en E.M. Btilk de vele moeilijkhe den waar de spoorlijn mee te kampen heeft gehad, want al in 1896 praatte een commissie van kwekers over de verbinding. Pas in 1925 begon men met de bouw, maar de gemeente Waddinxveen maakte ernstige bezwa ren omdat er een autobus zou ko men. Het gevolg was dat de bouw twee jaar stil kwam te liggen. Maar de Boskoopse kwekers gingen door en in 1928 gaf de minister van Waterstaat uiteindelijk toestemming om de lijn te voltooien. Door de loop der jaren is de functie van de spoorverbinding sterk veran derd en vervoert de trein merendeels reizigers waarvan Waddinxveen nu het meeste profiteert. De kwekers re gelen hun plantentransport nu met vrachtwagens. Het boek geeft aan de hand van veel authentieke foto’s, di verse tekeningen, afdrukken van oude dienstregelingen en treinkaar tjes een aardig beeld van de totstand koming en halve eeuw geschiedenis van deze spoorlijn. In een twintigtal hoofdstukken ko men onder meer aan de orde het eer ste serieus besproken plan uit 1864, WADDINXVEEN Woensdag avond om acht uur draait in De Bonkelaar in Waddinxveen de speelfilm Gandhi, ‘s werelds meest bekroonde speelfilm al ler tijden! De toegangsprijs be draagt f 5,-. De film Gandhi toont episoden uit het leven van Bapu (vader) Mahatma (grote ziel) Gandhi. Zijn geweldloze strijd voor de mensenrechten, de bevrijding van India van de Britse kolo niale bezetting, zijn solidari teit met de armsten en zijn in zet voor vreedzaam samengaan van godsdiensten. In 1948 is Mahatma Gandhi vermoord door een lid van een fanatieke Hindoegroepering. FOCWA

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1985 | | pagina 21