Eole’: Nieuwste experimentele
Nederland houdt
Citroen
van de caravan
Lacoste kleedt de
Peugeot 205 aan
Twee nieuwe Jaguar
sportwagens
noordegraaf’s automobielbedrijf
waddinxveen b.v. CITROËN
ftSp® em hbiuiwtÈjês
©p gmtegelbüedl
Sportsuccessen voor Daihatsu
Charade Turbo’s
OM
ORANJELAAN 21 WADDINXVEEN TELEFOON 01828 - 12344
SS|p8 ©ÜT) GWMW'SjeS
©IP sniïï©g](g[bS®dl
Li,
E,
J
tel. 01828-15788
Uitrustingsdetails
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••a
staringlaan 4 postbus 137 2740 ac waddinxveen
Prestaties
WEER-
rriE
WELIGER
OVER
MEN
/WAGENS
(ANS KIEZEN,
TIJKEN,.
SBB
AUTOMOBIELBEDRIJF BOONSTOPPEL B.V
N
AUTO 2000
komst van twee nieuwe sportwa
gens: de XJS 3,6 Coupé en de XJS
3,6 Cabriolet. Beide typen bezit
ten Jaguars nieuwe AJ 6 zescilin
der 24-kleps lijnmotor gekoppeld
aan een handgeschakelde Getrad
nieu
welingen kenmerken zich door
de hoogwaardige, onberis-
turbo-motoren) komt deze auto aan
een inhoud van 1296 cm3.
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••O
UW PEUGEOT) E3 TALBOT DEALER VOOR WADDINXVEEN EN OMGEVING
Toppunt van aërodynamica
De Cw-waarde van de Eole van 0.19
ontstond zonder concessies aan de
passagiersruimte. Volgens een al be
kende bouwwijze zijn de ruiten
geplaatst vóór de constructie. Hier
door verdwijnen alle voorruit- en
deurstijlen. Een soort beglaasde
’cockpit’die volmaakt bij de carros
serie aansluit, dekt het bovendeel
van de constructie af.
Doorlopende flanken overlappen de
ment. Als tweede in dezelfde klasse
eindigde Manjit Charail in eveneens
een Daihatsu Charade Turbo. In de
klasse Groep B tot 1300 cm3 werd
Ashok Pattni winnaar in een Cha
rade Turbo met een inhoud van 926
cm3. Vermenigvuldigd met de factor
1,4 (FISA -reglement aangaande
De XJS 3,6 Coupé is een 2 2 sport
wagen; de cabrio een two-seater. Tot
de standaarduitrusting van de nieuwe
3,6 sportwagens horen: vijfbak, elec-
trisch bediende antenne en 2 luidspre
kers achter, getint glas, leren stoelbe-
kleding, electrisch verstelbare buiten
spiegels, airconditioning, gelimi
teerd slipdifferentiëel en lichtmetalen
wielen. Tegen meerprijs zijn kop-
lampwissers en -sproeiers, cruise con
trol en een tripcomputer leverbaar.
Nieuwe benadering van interieur-
ruimte
De grote, goed ingedeelde binnen
ruimte kent een helder kleuren-
Wanneer men de twee dakpanelen
heeft verwijderd, de kap opgevouwen
en de voorramen (uiteraard elec
trisch) geopend, beschikt men over
een echte open sportwagen. Boven
dien kan men, al naar gelang de
weersomstandigheden en eigen voor
keur, een keuze maken uit
nen dakdelen.
Bij de Safari Rally van begin 1985
behaalden twee Daihatsu’s Charade
klasse-overwinningen in de klasse
A2 en B5.
Winnaar in Groep A2 tot 1600 cm3
werd Takeshi Hirabayshi met een
Daihatsu Charade Turbo, die tevens
13e werd in het algemeen klasse-
hebben van caravan en vouwwagen
lichtere, beter controleerbare en
vooral zuiniger reisgenoten gemaakt.
Toepassing van isolatiemateriaal
maakt ze ook in een wat minder war
me omgeving een behaaglijke plaats
om te verblijven. In de gids ook een
hoofdstuk over de kampeerauto, die
dankzij een versoepeling in de belan-
stingwetgeving weer betaalbaar be
gint te worden. Goedkoop is een
kampeerauto echter nog steeds niet.
De gids kost 4,95 en is bij de tijd
schriftenwinkels te koop.
Daihatsu Charade met Takeshi Hi
rabayshi aan het stuur op weg naar
de klasse-overwinning in de Safari-
Rally.
Met zijn gestroomlijnde out-fit
scoort de Eole (links op de foto)
een opvallend gunstige Cw-waarde
van 0.19.
A:
gamma. De royale, van veel glas
voorziene opbouw accentueert door
de gebogen vorm van dashboard en
portieren en de los opgehangen stoe
ien een gevoel van licht en comfort.
Tot de voorzieningen, die het de pas
sagiers aangenaam maken, horen:
- bediening van de automatische ver
snellingsbak via tiptoetsen met
tastidentificatie;- hoogteregeling
met hydropneumatische vering;
- draagbare elektronische unit,
waarin videoschermen met vloeibare
kristallen in kleur, ultra plat en weg-
klapbaar, met radio-casettes,
compact disc met laser-aflezing, tu
ner en spelletjes. De inzittenden
kunnen deze modulen heen en weer
schuiven langs een rail. Ze kunnen de
apparatuur ook meenemen uit de
auto;
- verlichtingssysteem met strijklicht
via in een rail opgenomen spots, die
de auto onder meer ook op vloer
hoogte kunnen verlichten.
233 km/u voor de Coupé 3,6 en 228
km/u voor de Cabriolet.
Citroen onthulde onlangs het jong
ste experimentele model van het
’Centre de Style’: de ’Eole’. Deze
vijfdeurs auto voor vier personen is
ontworpen op de mechanische basis
van de CX. Zijn lengte bedraagt 4.77
m., breedte 1.91 m., hoogte 1.36 m.
De Eole illustreert Citroëns vooruit
gang op drie fundamentele gebieden:
informatica, aërodynamica en inte-
rieur-ontwerp.
Dit prototype is het eerste model op
schaal 1dat direct door de computer
werd gefreesd vanaf de tekening van
de stilist. De anders noodzakelijke
overgangsfase naar een model van
1/5 der ware grootte vervalt dus. Dit
bekort de ontwerptijd met zeker drie
weken.
De sinds begin 1985 nieuwe Ne
derlandse Jaguar-importeur, het
in Houten (Utrecht) pal langs de
A27 gevestigde bedrijf Jaguar Ne
derland, liet z’n entree opde va
derlandse automarkt gaan met de
De Cabriolet heeft een targadak vóór
de versterkte stalen middenstang
Aan beide zijden kan men een met
zwarte stof bekleed dakpaneel via een
simpele vergrendeling verwijderen.
De twee lichte, maar sterke panelen
kan men in een hoes opbergen, die
zich verticaal in de kofferruimte be
vindt. Voorts kan men de zwarte kap
(met achterruit) ontgrendelen, optil
len, naar achteren wegtrekken en op
vouwen onder een overtrek.
Als Jean de la Fontaine dit verbond
tussen de leeuw en de krokodil nog
’ns kon meemaken... Hij zou er
prompt een fabel aan wijden. In een
beperkte oplage brengt Peugeot een
speciaal actiemodel op de markt: de
205 Lacoste. De exclusief uitgemon
sterde auto valt op door zijn totaal
witte out-fit, wielplaten en schild-
bumpers inbegrepen; de bekende
Lacoste-krokodil op voorspat-
scherm en achterklep, een groene
bies op bumpers, buitenspiegels en
flanken en tenslotte vanwege zijn,
door Peugeot ontworpen, glazen
schuifdak.
In het interieur vindt men de ’La-
coste-look’ terug: de krokodil naast
de Peugeot-leeuw op het met leer be
klede sportstuur, de groene kleur in
de moquette, gemengd met de an-
thraciet bekle’dihg eh groene cijfers
op de knop van de versnellingspook.
De uitrusting is zeer compleet. Naast
De XJS HE met automatische trans
missie onderging een uitbreiding van
de standaard-uitrusting. Deze twaalf-
cilinder sportcoupé bezit nu kop-
lampwissers en -sproeiers, cruise-con-
trol en een tripcomputer; elementen
die voorheen tegen meerprijs lever
baar waren.
voor- en achterwielen. Zij bevatten
beweegbare kleppen, die met de wiel-
uitslag meedraaien. Een hydrauli
sche bedieningscilinder levert de
bekrachtiging. De onderzijde van de
auto’s is geheel gestroomlijnd. Ver
schillende exterieur-onderdelen zijn
volkomen in de carrosserie opgeno
men: wegklapbare ruitenwisser,
gestileerde, in de windtunnel geteste
buitenspiegel, gelijk met het opper
vlak liggende deurgrepen, in de
voorruit opgenomen antenne, vlak
in het koetswerk geïntegreerde knip
perlichten. De luchtinlaatkleppen,
nodig voor de motorkoeling, staan
schuin. Ze worden thermostatisch
bestuurd.
Traditiegetrouw maakt Citroen ruim
gebruik van de hydraulica om de
stroomlijn-eigenschappen van de
Eole te verzekeren. Naast de con
stante rijhoogte waarvoor het
hydraulische veersysteem - belasting
afhankelijk - zorgdraagt, kent de
Eole nog een snelheidsafhankelijke
variabele wagenstand.
Beide nieuwe sportwagens hebben de
kersverse AJ 6motor,dieookindetoe-
komst een belangrijke rol in het Ja-
guar-aanbod gaat spelen. Zo wordt hij
de krachtbron voor de nog op stapel
staande nieuw generatie Jaguars - de
XJ 40 serie - die waarschijnlijk in 1986
verschijnt. Deze nieuwe zescilinder
24-kleps (vier kleppen per cilinder)
lijnmotor is licht en soepel.
Hij levert een max. vermogen van 168
kW en een max koppel van 325 Nm,
goed voor een acceleratie van 0 tot
100 km/u in 7,6 sec. Bovendien is deze
krachtbron zeer efficiënt. Hij ver
bruikt weinig: 1 op 12,8 bij 90 km/u en
1 op 10,4 bij 120 km/u (gemeten vol
gens ECE-norm) en biedt toch hoge
prestaties, getuige de topsnelheid van
Een derde van de Nederlanders
heeft afgelopen zomer minder aan
de vakantie uitgegeven. Geld dat
werd bespaart door korter op va
kantie te gaan en goedkoper on
derdak te kiezen. De tent en de
caravan hebben daarom het afge
lopen jaar weer enorm aan popu
lariteit gewonnen. Gerekend naar
het aantal overnachtingen steekt
kamperen het hotelwezen al en
kele jaren naar de kroon. En dat is
begrijpelijk. Want behalve dat
kamperen een stuk goedkoper is,
blijkt kamperen ook meer moge
lijkheden tot avontuur te bieden.
Avontuur overigens in een vaak
bijzonder luxe tent of caravan, zo
valt te lezen in de nieuwe Welke-
gids over Tenten en Caravans.
Dat deze groeiende populariteit van
kamperen er ook toe heeft bijgedra
gen dat er op dit gebied de afgelopen
jaren wat veranderde, is logisch. Het
aanbod tenten, kampeerwagens en
caravans is gegroeid. Hoe sterk deze
groei is geweest, blijkt wel uit de pro-
duktoverzichten die in deze gids zijn
opgenomen. Méér dan vijftien pagi
na’s produktoverzicht geven een dui
delijk beeld van het aanbod op de
kampeermarkt.
Toch is er meer veranderd dan alleen
een groei van het aantal typen en mo
dellen. Van de tenten is de kwaliteit
sterk verbeterd door nieuwe doek-
soorten en gewijzigde constructies.De
zogenoemde boogframe-tenten zijn
daar een duidelijk voorbeeld van met
hun lichte gewicht en grote volume.
Vouwwagens en caravans hebben
vooral een verandering ondergaan
wat betreft isolerend vermogen en
stroomlijn. Doordat gebruik van
kunststoffen en tests in windtunnels
vijfversnellingsbak. De twee
welingi1
dezelfc'
pelijke kwaliteit als de overige Ja
guars. Ze komen naast de XJS 5,3
HE, zodat Jaguar Nederland
thans die sportwagens met dezelf
de carrosserie kan leveren.
De twaalfcilinder XJS 5,3 (voor
zien van een V-12 motor met elec-
tronische benzine-inspuiting)
werd in 1975 geïntroduceerd. IN
1981 kreeg hij de aanduiding HE,
nadat Michael May’s „fireball”
verbrandingskamersysteem op de
5,3 verscheen, die een flinke
brandstofbesparing realiseert.
-*r!
praktische accessoires als: tankdop
met slot, van binnenuit verstelbare
buitenspiegel, kaartleeslamp en uit
klapbare achterzijruiten, bezit de
205 Lacoste voorts getint glas
rondom, elektrische bedienbare por
tierramen, centrale deurvergrende
ling en een ruitenwisser met sproeier
achterop.
Het sportieve karakter van de 205
Lacoste omvat meer dan een vlot ui
terlijk en een gelikt interieur. Zijn
1360 cm’ motor van 44,2 kW (60 pk),
gecombineerd met vijfbak, garan
deert felle acceleraties en een top van
155 km/u. Dankzij een uitgebalan
ceerd onderstel biedt de wagen een
goede wegligging, die sportief rijden
onder alle omstandigheden mogelijk
maakt. De prijs voor de Peugeot 205
Lacoste is vastgesteld op 21.990,;
incl. BTW. Een vrij schappelijke
prijs voor zo’n unieke creatie.
gelang de
de te ope-
4
ysg&l .y