Eole’: Nieuwste experimentele Nederland houdt Citroen van de caravan Lacoste kleedt de Peugeot 205 aan Twee nieuwe Jaguar sportwagens noordegraaf’s automobielbedrijf waddinxveen b.v. CITROËN ftSp® em hbiuiwtÈjês ©p gmtegelbüedl Sportsuccessen voor Daihatsu Charade Turbo’s OM ORANJELAAN 21 WADDINXVEEN TELEFOON 01828 - 12344 SS|p8 ©ÜT) GWMW'SjeS ©IP sniïï©g](g[bS®dl Li, E, J tel. 01828-15788 Uitrustingsdetails •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••a staringlaan 4 postbus 137 2740 ac waddinxveen Prestaties WEER- rriE WELIGER OVER MEN /WAGENS (ANS KIEZEN, TIJKEN,. SBB AUTOMOBIELBEDRIJF BOONSTOPPEL B.V N AUTO 2000 komst van twee nieuwe sportwa gens: de XJS 3,6 Coupé en de XJS 3,6 Cabriolet. Beide typen bezit ten Jaguars nieuwe AJ 6 zescilin der 24-kleps lijnmotor gekoppeld aan een handgeschakelde Getrad nieu welingen kenmerken zich door de hoogwaardige, onberis- turbo-motoren) komt deze auto aan een inhoud van 1296 cm3. •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••O UW PEUGEOT) E3 TALBOT DEALER VOOR WADDINXVEEN EN OMGEVING Toppunt van aërodynamica De Cw-waarde van de Eole van 0.19 ontstond zonder concessies aan de passagiersruimte. Volgens een al be kende bouwwijze zijn de ruiten geplaatst vóór de constructie. Hier door verdwijnen alle voorruit- en deurstijlen. Een soort beglaasde ’cockpit’die volmaakt bij de carros serie aansluit, dekt het bovendeel van de constructie af. Doorlopende flanken overlappen de ment. Als tweede in dezelfde klasse eindigde Manjit Charail in eveneens een Daihatsu Charade Turbo. In de klasse Groep B tot 1300 cm3 werd Ashok Pattni winnaar in een Cha rade Turbo met een inhoud van 926 cm3. Vermenigvuldigd met de factor 1,4 (FISA -reglement aangaande De XJS 3,6 Coupé is een 2 2 sport wagen; de cabrio een two-seater. Tot de standaarduitrusting van de nieuwe 3,6 sportwagens horen: vijfbak, elec- trisch bediende antenne en 2 luidspre kers achter, getint glas, leren stoelbe- kleding, electrisch verstelbare buiten spiegels, airconditioning, gelimi teerd slipdifferentiëel en lichtmetalen wielen. Tegen meerprijs zijn kop- lampwissers en -sproeiers, cruise con trol en een tripcomputer leverbaar. Nieuwe benadering van interieur- ruimte De grote, goed ingedeelde binnen ruimte kent een helder kleuren- Wanneer men de twee dakpanelen heeft verwijderd, de kap opgevouwen en de voorramen (uiteraard elec trisch) geopend, beschikt men over een echte open sportwagen. Boven dien kan men, al naar gelang de weersomstandigheden en eigen voor keur, een keuze maken uit nen dakdelen. Bij de Safari Rally van begin 1985 behaalden twee Daihatsu’s Charade klasse-overwinningen in de klasse A2 en B5. Winnaar in Groep A2 tot 1600 cm3 werd Takeshi Hirabayshi met een Daihatsu Charade Turbo, die tevens 13e werd in het algemeen klasse- hebben van caravan en vouwwagen lichtere, beter controleerbare en vooral zuiniger reisgenoten gemaakt. Toepassing van isolatiemateriaal maakt ze ook in een wat minder war me omgeving een behaaglijke plaats om te verblijven. In de gids ook een hoofdstuk over de kampeerauto, die dankzij een versoepeling in de belan- stingwetgeving weer betaalbaar be gint te worden. Goedkoop is een kampeerauto echter nog steeds niet. De gids kost 4,95 en is bij de tijd schriftenwinkels te koop. Daihatsu Charade met Takeshi Hi rabayshi aan het stuur op weg naar de klasse-overwinning in de Safari- Rally. Met zijn gestroomlijnde out-fit scoort de Eole (links op de foto) een opvallend gunstige Cw-waarde van 0.19. A: gamma. De royale, van veel glas voorziene opbouw accentueert door de gebogen vorm van dashboard en portieren en de los opgehangen stoe ien een gevoel van licht en comfort. Tot de voorzieningen, die het de pas sagiers aangenaam maken, horen: - bediening van de automatische ver snellingsbak via tiptoetsen met tastidentificatie;- hoogteregeling met hydropneumatische vering; - draagbare elektronische unit, waarin videoschermen met vloeibare kristallen in kleur, ultra plat en weg- klapbaar, met radio-casettes, compact disc met laser-aflezing, tu ner en spelletjes. De inzittenden kunnen deze modulen heen en weer schuiven langs een rail. Ze kunnen de apparatuur ook meenemen uit de auto; - verlichtingssysteem met strijklicht via in een rail opgenomen spots, die de auto onder meer ook op vloer hoogte kunnen verlichten. 233 km/u voor de Coupé 3,6 en 228 km/u voor de Cabriolet. Citroen onthulde onlangs het jong ste experimentele model van het ’Centre de Style’: de ’Eole’. Deze vijfdeurs auto voor vier personen is ontworpen op de mechanische basis van de CX. Zijn lengte bedraagt 4.77 m., breedte 1.91 m., hoogte 1.36 m. De Eole illustreert Citroëns vooruit gang op drie fundamentele gebieden: informatica, aërodynamica en inte- rieur-ontwerp. Dit prototype is het eerste model op schaal 1dat direct door de computer werd gefreesd vanaf de tekening van de stilist. De anders noodzakelijke overgangsfase naar een model van 1/5 der ware grootte vervalt dus. Dit bekort de ontwerptijd met zeker drie weken. De sinds begin 1985 nieuwe Ne derlandse Jaguar-importeur, het in Houten (Utrecht) pal langs de A27 gevestigde bedrijf Jaguar Ne derland, liet z’n entree opde va derlandse automarkt gaan met de De Cabriolet heeft een targadak vóór de versterkte stalen middenstang Aan beide zijden kan men een met zwarte stof bekleed dakpaneel via een simpele vergrendeling verwijderen. De twee lichte, maar sterke panelen kan men in een hoes opbergen, die zich verticaal in de kofferruimte be vindt. Voorts kan men de zwarte kap (met achterruit) ontgrendelen, optil len, naar achteren wegtrekken en op vouwen onder een overtrek. Als Jean de la Fontaine dit verbond tussen de leeuw en de krokodil nog ’ns kon meemaken... Hij zou er prompt een fabel aan wijden. In een beperkte oplage brengt Peugeot een speciaal actiemodel op de markt: de 205 Lacoste. De exclusief uitgemon sterde auto valt op door zijn totaal witte out-fit, wielplaten en schild- bumpers inbegrepen; de bekende Lacoste-krokodil op voorspat- scherm en achterklep, een groene bies op bumpers, buitenspiegels en flanken en tenslotte vanwege zijn, door Peugeot ontworpen, glazen schuifdak. In het interieur vindt men de ’La- coste-look’ terug: de krokodil naast de Peugeot-leeuw op het met leer be klede sportstuur, de groene kleur in de moquette, gemengd met de an- thraciet bekle’dihg eh groene cijfers op de knop van de versnellingspook. De uitrusting is zeer compleet. Naast De XJS HE met automatische trans missie onderging een uitbreiding van de standaard-uitrusting. Deze twaalf- cilinder sportcoupé bezit nu kop- lampwissers en -sproeiers, cruise-con- trol en een tripcomputer; elementen die voorheen tegen meerprijs lever baar waren. voor- en achterwielen. Zij bevatten beweegbare kleppen, die met de wiel- uitslag meedraaien. Een hydrauli sche bedieningscilinder levert de bekrachtiging. De onderzijde van de auto’s is geheel gestroomlijnd. Ver schillende exterieur-onderdelen zijn volkomen in de carrosserie opgeno men: wegklapbare ruitenwisser, gestileerde, in de windtunnel geteste buitenspiegel, gelijk met het opper vlak liggende deurgrepen, in de voorruit opgenomen antenne, vlak in het koetswerk geïntegreerde knip perlichten. De luchtinlaatkleppen, nodig voor de motorkoeling, staan schuin. Ze worden thermostatisch bestuurd. Traditiegetrouw maakt Citroen ruim gebruik van de hydraulica om de stroomlijn-eigenschappen van de Eole te verzekeren. Naast de con stante rijhoogte waarvoor het hydraulische veersysteem - belasting afhankelijk - zorgdraagt, kent de Eole nog een snelheidsafhankelijke variabele wagenstand. Beide nieuwe sportwagens hebben de kersverse AJ 6motor,dieookindetoe- komst een belangrijke rol in het Ja- guar-aanbod gaat spelen. Zo wordt hij de krachtbron voor de nog op stapel staande nieuw generatie Jaguars - de XJ 40 serie - die waarschijnlijk in 1986 verschijnt. Deze nieuwe zescilinder 24-kleps (vier kleppen per cilinder) lijnmotor is licht en soepel. Hij levert een max. vermogen van 168 kW en een max koppel van 325 Nm, goed voor een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 7,6 sec. Bovendien is deze krachtbron zeer efficiënt. Hij ver bruikt weinig: 1 op 12,8 bij 90 km/u en 1 op 10,4 bij 120 km/u (gemeten vol gens ECE-norm) en biedt toch hoge prestaties, getuige de topsnelheid van Een derde van de Nederlanders heeft afgelopen zomer minder aan de vakantie uitgegeven. Geld dat werd bespaart door korter op va kantie te gaan en goedkoper on derdak te kiezen. De tent en de caravan hebben daarom het afge lopen jaar weer enorm aan popu lariteit gewonnen. Gerekend naar het aantal overnachtingen steekt kamperen het hotelwezen al en kele jaren naar de kroon. En dat is begrijpelijk. Want behalve dat kamperen een stuk goedkoper is, blijkt kamperen ook meer moge lijkheden tot avontuur te bieden. Avontuur overigens in een vaak bijzonder luxe tent of caravan, zo valt te lezen in de nieuwe Welke- gids over Tenten en Caravans. Dat deze groeiende populariteit van kamperen er ook toe heeft bijgedra gen dat er op dit gebied de afgelopen jaren wat veranderde, is logisch. Het aanbod tenten, kampeerwagens en caravans is gegroeid. Hoe sterk deze groei is geweest, blijkt wel uit de pro- duktoverzichten die in deze gids zijn opgenomen. Méér dan vijftien pagi na’s produktoverzicht geven een dui delijk beeld van het aanbod op de kampeermarkt. Toch is er meer veranderd dan alleen een groei van het aantal typen en mo dellen. Van de tenten is de kwaliteit sterk verbeterd door nieuwe doek- soorten en gewijzigde constructies.De zogenoemde boogframe-tenten zijn daar een duidelijk voorbeeld van met hun lichte gewicht en grote volume. Vouwwagens en caravans hebben vooral een verandering ondergaan wat betreft isolerend vermogen en stroomlijn. Doordat gebruik van kunststoffen en tests in windtunnels vijfversnellingsbak. De twee welingi1 dezelfc' pelijke kwaliteit als de overige Ja guars. Ze komen naast de XJS 5,3 HE, zodat Jaguar Nederland thans die sportwagens met dezelf de carrosserie kan leveren. De twaalfcilinder XJS 5,3 (voor zien van een V-12 motor met elec- tronische benzine-inspuiting) werd in 1975 geïntroduceerd. IN 1981 kreeg hij de aanduiding HE, nadat Michael May’s „fireball” verbrandingskamersysteem op de 5,3 verscheen, die een flinke brandstofbesparing realiseert. -*r! praktische accessoires als: tankdop met slot, van binnenuit verstelbare buitenspiegel, kaartleeslamp en uit klapbare achterzijruiten, bezit de 205 Lacoste voorts getint glas rondom, elektrische bedienbare por tierramen, centrale deurvergrende ling en een ruitenwisser met sproeier achterop. Het sportieve karakter van de 205 Lacoste omvat meer dan een vlot ui terlijk en een gelikt interieur. Zijn 1360 cm’ motor van 44,2 kW (60 pk), gecombineerd met vijfbak, garan deert felle acceleraties en een top van 155 km/u. Dankzij een uitgebalan ceerd onderstel biedt de wagen een goede wegligging, die sportief rijden onder alle omstandigheden mogelijk maakt. De prijs voor de Peugeot 205 Lacoste is vastgesteld op 21.990,; incl. BTW. Een vrij schappelijke prijs voor zo’n unieke creatie. gelang de de te ope- 4 ysg&l .y

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1985 | | pagina 15