i
Fietsmusea
Van Vollenhoven op de
zesmiljoenste
DOE ER
ALLES AAN!
een Nederlands (wereld)-record
’n riks en ’n duppie
Als de sport voorop loopt
a
r
B
it
pf!
tl i ft i
i
Van loopfiets
tot racefiets
6000 f ietstoer-
tochten per jaar
50 Kilometer op de weg:
h
//I
1*
Mr. Pieter van Vollenhoven kwam de zesmiljoenste fiets die
de Gazelle-rijwielfabriek in haar 93-jarig bestaan heeft
geproduceerd, hoogst persoonlijk afmonteren. Deze hande
ling bestond uit het plaatsen van een zadel op de zadelpen.
De fiets werd door Mr. Pieter getest en kreeg daarna een
plaatsje in het bedrijfsmuseum, waar sinds 1912 alle
Gazelle-mijlpalen worden verzameld. Na afloop van deze
feestelijke gebeurtenis ontving Mr. Van Vollenhoven uit han
den van Gazelle-direkteuren de heren M. W. Hancock en
W. Breukink een donatie ten behoeve van het Nationaal Ver-
keers Veiligheids Fonds.
In het Gelderse Dieren worden jaarlijks bijna 300.000 fietsen
geproduceerd. Hiervan is 20% bestemd voor de export.
Bovendien werden er in 1984 10.000 racefietsen en racefra
mes met de hand vervaardigd.
Toch kan men bij Gazelle nauwelijks aan de enorme vraag
voldoen. De fabriek biedt werkgelegenheid aan meer dan
500 mensen.
’’Behoudt het goede
”En de ligfiets?”
Amerika en Engeland
Maar nu Europa
100 km per uur
uit de benen
Vooral in de periode t/m okto
ber worden er in ons land
enorm veel grote en kleine
toertochten georganiseerd. De
N.R.T.U., Postbus 326, 3900
AH Veenendaal, tel. 08385 -
21421 geeft een fietsevene-
mentenprogramma uit, waarin
de 6000 ”fietstochten-voor-ie-
dereen” zijn opgenomen.
9e VAEL OUWE TOCHT
Een heel gezellige en bekende
toertocht met elk jaar veel promi
nente deelnemers is de door de
R.T.C. de Veluwerijders en Gazel
le georganiseerde Vael Ouwe
Tocht op zaterdag 6 juli a.s. De
tocht wordt gehouden over 100
of 200 km en elke deelnemer ont
vangt een mooie medaille met
draaglint. De prettige fietstocht
over heidevelden en heuvels en
door de bossen van het mooiste
gedeelte van de Veluwe wordt op
6 juli gehouden en men kan in
Dieren starten van half zeven tot
tien voor acht voor de 200 km
route en van 9 tot 10 uur voor de
100 km tocht.
Inschrijven bij de start is niet mo
gelijk. Vraag dus een inschrij
vingsformulier aan bij secr. Vael
Ouwe Tocht, Boogaardstraat 11,
6883 GK Velp, tel. 085 - 620826
of bij Gazelle, tel. 08330-29911.
Het idee om als diefstalpre
ventie postcodenummer en
huisnummer in het frame
van je fiets te laten graveren,
is goed aangeslagen. In veel
Nederlandse gemeenten zijn
acties ondernomen, waarbij
gratis of voor een luttel be
drag deze gegevens op de
fiets konden worden aange
bracht. Volgens gegevens
van het ministerie van Ver
keer en Waterstaat zijn op
het ogenblik drie van de elf
miljoen fietsen in ons land
op deze wijze gemerkt. Het
grote voordeel van dit sy
steem is dat het de politie
hierdoor gemakkelijker
wordt gemaakt om de eige
naar van een teruggevonden
fiets op te sporen.
Het verdient dan ook aanbe
veling je fiets te laten mer
ken en dat ook te laten doen
bij aanschaf van een nieuwe
fiets. Veel fietsenhandelaren
kunnen hiervoor zorgen.
Daarnaast natuurlijk zorgen
voor een zeer degelijk fiets
slot en de fiets bij parkeren -
hoe kort van duur ook - altijd
op slot zetten. Om eventuele
schade zo veel mogelijk te
voorkomen is een fietsver-
zekering ook warm aan te
bevelen. Iedere fiets kan
worden verzekerd, ook de
heel dure en ook tweede
hands fietsen.
Mal
f
Na een uitzonderlijk korte voorbereiding hebben de Nederlandse
dames Henny Top, Mieke Havik en Petra v.d. Stel een nieuw wereld
record op hun naam staan: 50 km ploegentijdrit. Officieel moeten we
spreken van ’s werelds beste tijd”, omdat alleen op de baan een
dergelijk record kan worden gereden.
Bespiegelingen over namen van vervoermiddelen
Het is frappant hoe in de geschiedenis van het ontstaan van
alom bekende gebruiksvoorwerpen, bepaalde dingen veel
beter blijven hangen dan andere.
Neem nu bijvoorbeeld de luchtvaart. Twee namen kennen
we nog: de Wright Brothers, die inderdaad de eerste gemo
toriseerde vlucht maakten, en Blériot, die als eerste het
Kanaal overstak in 1909.
WOENSDAG 26 J CNI1985
Iedereen gaat op zijn eigen manier met vakantie, maar er zijn toch wel bepaalde trends waarneembaar.
Zo is er een duidelijke verschuiving naar aktieve vakanties. Niet alleen maar ergens naar toe reizen om
dan verder lui in de zon te gaan liggen. Neen, een vakantie wordt Steeds meer uitgebuit om zo veel
mogelijk aktief bezig te zijn. Wie vele uren per dag op een stoel zittend zijn werk doet, wil in zijn
vakantie wel eens wat extra beweging nemen. Dat is gezond ook en dat blijkt een belangrijk motief.
Daarom zijn fietsvakanties zo ’in’ en nemen steeds meer vakantiegangers de fiets mee.
i J
Fietsvakantie, met een lichte fietsaanhanger of met een fietsrek.
Henny Top, Petra v.d. Stel en Mieke Havik op weg naar's werelds beste tijd.
Er zijn tegenwoordig zoveel hulp
middelen om fietsen met de eigen
auto te vervoeren (rekken op het
dak, op de achterbumper of op de
trekhaak) dat het niet moeilijk is om
Ploegleider Ben Scheperkamp van de
damesploeg Dextro Roter b.v./Seba-Med/
Gazelle heeft een aantal enerverende we
ken achter de rug. Oorspronkelijk was het
zijn bedoeling om op 18 mei j.l. "een daad
te stellen". Er bestond nog geen 's we
relds beste tijd op de 50 kilometer ploe
gentijdrit voor dames en het leek hem een
goede zaak die tijd dan maar eens neer te
zetten. Maar door gebrek aan medewer
king van de autoriteiten moest hij noodge
dwongen telkenmale uitwijken naar een
andere lokatie, op zoek naar een geschikt
parcours. Uiteindelijk was de gemeente
Apeldoorn bereid om hem onderdak te
verlenen en kon de grote dag op vrijdag 7
juni gepland worden.
Henny Top (28 jaar). Mieke Havik (28 jaar).
Petra v.d. Stel (19 jaar) en Eriaa Domen
(24 jaar) zouden het karwei moeten gaan
klaren. Het parcours was niet optimaal,
maar de moraal was perfect. Bovendien
hadden de meisjes hard getraind, was
technisch en tactisch alles goed doorge
sproken en was de onderlinge samenwer
king bijzonder goed. Als het weer nu maar
een beetje goed zou zijn, moest er toch
een gemiddelde snelheid van 45 kilo
meter per uur inzitten Zeker met behulp
van het fantastische materiaal wat Gazelle
de dames ter beschikking had gesteld De
de fiets mee te nemen. Een voordeel
is dat je dan je eigen, precies passen
de fiets bij de hand hebt en niet op
buurfietsen bent aangewezen.
Op deze behoefte wordt ook inge
dichte aërodynamische wielen werden
speciaal vanuit Italië overgevlogen. Gazel
le was terecht trots op haar supersnel
aërodynamisch "materiaal”. Voor wat be
treft techniek, materiaal-keuze en vorm
geving: technische hoogstandjes.
De lichtgebogen framebuis was tenslotte
een idee van de Gazelle-constructeurs.
"Exclusief research-, overleg- en andere
aanloopkosten hadden de fietsen zo’n
5000,- a 6000,- per stuk gekost”, zo
vertelde men ons na afloop van de race.
's Ochtends om half elf werd gestart vanaf
egn winderig viaduct boven de rijksweg
Apeldoom-Zwolle. Het weer zag er beslist
niet al te veelbelovend uit Donkere wol
ken pakten zich samen boven het 7,7
kilometer lange parcours, dat zes en een
half keer gereden moest worden.
Helaas moest Eriaa Domen al in de twee
de ronde uitvallen wegens maagklachten.
Een ijlings aangereikt tabletje vanuit de
ploegleiderswagen van Ben Scheper
kamp mocht niet baten. Ondanks het uit
vallen van "één cylinder”, besloot Ben
Scheperkamp toch door te zetten. De druk
op de overgebleven dames zou daardoor
wel worden vergroot maar de meisjes
bleken mentaal taai genoeg om het verlies
onderling op te vangen. Er werd goed
gereden. Er werd hard gewerkt door de
dames. Ook het kopwerk werd telkens
goed overgenomen. Met de komende har
de zijwind en het buiige weer bleken de
dichte wielen toch licht in het nadeel te
werken.
Scheperkamp had gegokt op een gemid
delde snelheid van 44 a 45 km per uur,
maar dat was op dit heuvelachtige par
cours, met dit weer niet te realiseren. Met
een tijd van 1 uur 11 minuten en 19
seconden passeerden de dames de finish.
Een gemiddelde snelheid van 42,062 km
eind van de negentiende eeuw syno
niem met de persoonsnamen van de
uitvinder, kennen we uit die periode
niet meer. Maar zelfs nu zijn merkna
men, wat fietsen betreft zeer stief
moederlijk bedeeld in onze grijze cel
len. We rijden in onze Volkswagen,
maar we stappen op de fiets.
Gaan met de fiets naar het strand,
maar met onze Ford naar oma. Een
enkele uitzondering misschien vin
den we bij Gazelle. Ook al door de
ingeklonken rijm, spreekt men wel
van mijn Gazelle of m’n Piet Pelle.
per uur. Toch was Ben Scheperkamp na
afloop in het geheel niet ontevreden. "Met
deze dames en met dit fantastische mate
riaal zal ik in september a.s. een nieuwe
poging wagen, op een vlakker, wat hoger
gelegen en wat meer beschut terrein. De
meisjes rijden op dit moment een bijzon
der sterk seizoen en ik ben ervan over
tuigd dat we de tijd zouden kunnen verbe
teren tot ongeveer 1 uur 5 minuten”, aldus
Ben Scheperkamp. Ook liet hij ons weten
dat hij volgend jaar met Mieke Havik en
Henny Top in München een aanval zal
doen op het wereld-uur record.
het grootste Nederlandse fietsmerk
is, zal daar ook niet vreemd aan zijn.
noorden met treinen wordt gereden
die wel meer plaats bieden aan fiet
sen. De Nederlandse Spoorwegen
wijst erop dat mensen óók een fiets
kunnen huren bij het station van
aankomst.
Behoudendheid is een van de gemak
kelijkst te hanteren instrumenten in
het bepalen van een beleid. Of dat nu
in de grote politiek is, of in het assor-
timent-beleid van een chocoladefa
briek. Iets nieuws stuit steeds op gro
te weerstand. Echte gestroomlijnde
auto’s bestonden al in 1920, maar iets
doen aan de luchtweerstand bij de
gewone auto is pas gelukt in de tach
tiger jaren. De bekende Cw-waarden
vliegen ons pas de laatste jaren om
de oren en het benzineverbruik daalt
voor veel automobilisten pas een
paar jaar geleden revolutionair.
Om deze luchtweerstandsvergelij-
king nog even door te trekken, ook
bij de fiets kennen we een ontwikke
ling, die de stroomlijn sterk moet ver
beteren en het frontaaloppervlak
sterk verkleint. Alles om gemakkelij
ker en dus met minder energie je te
kunnen voortbewegen. Toch heeft de
ligfiets, want daar gaat het om, nog
geen positie voor zichzelf verworven
in ons straatbeeld. Wel zijn er super
enthousiasten die al wedstrijden
houden met gestroomlijnde drup
pels, door benenkracht aangedreven
twee- en driewielers.
De ontwikkeling van deze zeer ge
stroomlijnde fietsen met omhulsels,
waarbij de berijder dan ook liggend
zijn/haar voertuig voortbeweegt, is
vooral te vinden in de USA en in En
geland. Ook op ons eigen circuit van
Zandvoort en in de straten van Sche-
veningen hebben we wedstrijden
voor dit type ’fietsen’ gezien. Het pu
bliek was weinig enthousiast, net als
toen het gebruik werd in de auto-
Deze trommelremmen worden in de
fabriek zelf gefabriceerd en inmid
dels op wel elf verschillende Gazelle
modellen gemonteerd. Weliswaar
zijn deze remmen wat duurder dan
andere remsystemen, maar ze heb
ben het grote voordeel dat ze prak
tisch onderhoudsvrij zijn en zeer ge-
bruikszeker. In het belang van de vei
ligheid.
Maar de aanval, wat de snelste fiets
betreft, komt toch weer uit de oude
wereld, uit Europa. Francesco Moser,
de zeer bekende wielrenner heeft de
handschoen opgenomen. Hij heeft
veel technische onderonsjes gehad
met Italiaanse technici en hij heeft,
met een bijzonder uitgevoerde maar
toch nog steeds klassieke fiets, het
wereldbaanrecord al vele maanden
op zijn naam staan. Maar het absolu
te record, en dan niet op een baan,
maar op de beroemde zoutvlakten
van Utah is in handen van de USA.
Dezelfde Moser zal in het najaar, dat
wil zeggen vlak voordat het zoutmeer
sport dat de coureur meer in de auto
wegkroop, in plaats van er bijna bo-
bruiksfiets voor woon/werk, woon/
schoolverkeer en voor niet al te pres-
tatie-gerichte fietstochtjes. Van alle
geteste fietsen, in de prijsklasse van
360,- tot 1.295,- worden er enkele
in warenhuizen verkocht, maar de
meeste - gelukkig maar, zouden we
willen zeggen - bij de fietsvakhandel.
Gewoon bij de fietsenmaker, die al
tijd een groter assortiment te bieden
heeft en waar adviezen, service en
vakkennis doodgewoon zijn.
De Consumentengids kwam na een
zware test, waarbij vooral gelet werd
op degelijkheid, sterkte en corrosie,
comfort, remwerking en verlichting,
tot de conclusie dat enkele fietsen in
de geteste categorie de beste waren.
Van de merkfietsen, die bijna overal
Kortom, Velorama heeft alles om ie
dere bezoeker het geweldig naar de
zin te maken. Voor de wat oudere
bezoeker de nostalgie van het oude
vervoermiddel en voor de kinderen
onder andere de blik op dertig kin
derfietsjes in vele variaties.
Een bezoekje waard, dit leuke mu
seum. U vindt het Velorama aan de
Waalkade 107 in Nijmegen.
Het is dagelijks geopend van lOtot 17
uur en op zon- en feestdagen van 11
tot 17 uur.
Drie etages fiets- en autohistorie,
overzichtelijk gerangschikt in het
aantrekkelijke museum Velorama te
Nijmegen. Vanaf de eerste loopfiets
uit 1825 tot de moderne superlichte
rijwielen van heden. Daarnaast een
fraaie collectie automobielen, van
een Clement uit 1898 tot de eerste
Volkswagen van 1951.
Het Velorama is een erg levendig mu
seum, gevestigd in een pand met een
grote historische waarde. Alles in het
museum is antiek, in één van de wan
den is nog een deel van de aloude
Stratenmakerstoren terug te vinden.
Geen statische gangpaden vol foto’s
of tekeningen, maar fiets en auto (bij
elkaar enkele honderden) staan zo
danig opgesteld dat u, als bezoekers,
als het ware wordt uitgenodigd er zó
mee weg te rijden.
Maar dat is nog niet alles!
Olielantaarns en elektrische lan
taarns, belastingplaatjes, verduiste-
ringsschermen. Eigenlijk is er geen
onderdeel en geen periode overge
slagen in dit museum.
rikaan Dave Grill met een snelheid
van 94,75 kilometer per uur.
kort met meer dan 100 km over deze
aardbodem fietsenZou de ligfiets
dan daardoor toch gestimuleerd
worden? Of zal het net zo lang duren
als bij de automobielen. De gigant
Chrysler bracht einde der jaren der
tig een ’Airflow-serie’ op de markt.
Het publiek accepteerde het niet. En
zo duurde het nog ruim veertig jaar
bij de auto’s voordat stroomlijn echt
tot vermindering van energie leidde.
Bij de grote Nederlandse fietsfabri-
kanten kijkt men ook de kat uit de
boom. Natuurlijk heeft o.a. Gazelle
ook een ”druppel”-ligfiets gecon
strueerd. Maar commercieel zijn er
op dit moment nog geen mogelijkhe
den.
DE HOGE VELUWE
In naam is de Hoge Veluwe erg be
kend, maar toch zijn nog veel te wei
nig mensen echt bekend met dit
unieke natuurgebied. Wandelend
maar vooral op de fiets kan men daar
een onvergetelijke dag hebben.
Gazellefietsen, wit van kleur, zijn gra
tis beschikbaar en voorzien van een
kaartje kan men alle mooie plekjes
gemakkelijk aandoen.
Ook veel hotels, bijvoorbeeld die van
Crest en van de Bilderberg Groep,
voor zover die in de vakantiestreken
gelegen zijn, hebben tegen hele rede
lijke prijzen fietsen te huur. Ook de
plaatselijke VW-kantoren kunnen u
altijd informeren, bij welke fietshan-
delaren fietsen te huur zijn. Met na
me de provinciale Gelderse WV
(085-513713) stuurt u op aanvraag
graag een speciale folder toe, met de
adressen van een groot aantal Gel
derse fietsverhuurders en met infor
matie over alle mogelijke fietstoch
ten in deze provincie.
OOK IN ONS EIGEN LAND
Ook de NS heeft ingehaakt op de
fietsvakantie en heeft zijn tarieven
voor het meenemen van een fiets
verlaagd en de regels zijn wat een
voudiger geworden. Een fiets ver
voeren per trein komt tot 70 kilome
ter op f 7,50 en daarna, ongeacht de
afstand op f 10,-. Alleen op drukke
spoordagen in het hoogseizoen (vrij
dag, zaterdag en maandag) gelden
verhoogde tarieven, respectievelijk
12,-en 16,-.
Deze zomer zullen er meer ’’fiets-
wagens” met de treinen meerijden.
Vorig jaar waren er nog al wat capa
citeitsproblemen. Alleen op het tra
ject tussen Amsterdam en het noor
den van het land zullen de proble
men blijven bestaan omdat in het
nieuwe materieel dat op die trajec-
TROMMELREM FIETSEN
OOK GETEST
Door de Stichting Vergelijkend Wa
ren Onderzoek en door de Consu
mentengids zijn negentien fietsen
met trommelremmen en drie-ver-
snellingsnaaf getest. Dit soort fietsen
is vooral geschikt als normale ge-
Het is niet waar (zoals wel eens wordt gedacht) dat een
trommelrem een attribuut is dat uit een technisch voorbij
tijdperk stamt. Trommelremmen voor de fiets zijn weer
in opmars en worden op steeds meer fietsen gemonteerd.
De Gazelle Rijwielfabriek in Dieren heeft het trommel-
remsysteem verder geperfectioneerd door het gebruik
van kogellagers in het remsysteem.
Een optimaal werkend remsysteem: de
Gazelle trommelrem met kogellagers,
gemonteerd op acht modellen. Fraai,
onderhoudsvrij en lichtlopend.
TROMMELREMMEN
IN OPMARS
Fietsen uit binnen- en buitenland, tegen een achtergrond van uithangborden
en historisch reklamemateriaal.
Mr. Pieter van Vollenhoven op de zesmiljoenste Gazelle onder toeziend oog van vJ.nr. de
heren Hancock en Breukink (beide Gazelleen Mr. de Bruine, Commissaris van de
koningin in Gelderland.
Later komt natuurlijk de naam Fok
ker boven, maar ja die fabriek maakt
nu nog vliegtuigen. Alle anderen, die
toch ook hun onmiskenbare bijdrage
hebben geleverd aan de evolutie van
dat vervoermiddel raakten voor de
grote massa’s in de vergetelheid.
Laten we even met twee benen op de
grond blijven en naar de auto kijken,
Daimler en Benz, ja die namen ko
men naar voren. Misschien ook wel
omdat die twee nu ook in één merk
zijn verenigd. Maar niemand weet
nog iets van de Oostenrijker Markus.
En niet alleen doordat de Duitsers in Dat Gazelle al ruim 90 jaar bestaat en
de tweede wereldoorlog alle docu
mentatie over hem hebben laten ver
dwijnen, omdat hij niet volledig van Het beste voorbeeld voor de naamlo-
arischen bloede was. Wat weten we
nog van de vele Franse constructeurs
van het eerste uur.
Bij de fiets - het rijwiel - is het nog
veel slechter gesteld.
Merknamen, zoals zo vaak aan het
Bayliss-Thomas k
Ordinary’
Bicycle, 1879
Enkele fietsfabrikanten hebben
een eigen museum. Zo ook Ga
zelle, dat in het oude gedeelte
van zijn fabriek een heel leuk
museum heeft ingericht. Helaas
is het niet toegankelijk voor pu
bliek. Maar een museum dat
leeft, want niet alleen worden al
le groepen voor een speciale
rondleiding daar ontvangen,
maar ook persconferenties en
dealerbijeenkomsten worden in
dat gezellige museum gehouden.
Komende van een persconferentie bij Gazelle in Dieren en nog vol van
de mooie oude fietsen, die we daar gezien hadden, reden we vlak
daarna toevallig in het oude gedeelte van Nijmegen, direct onder de
brug langs de Waal. En we zagen weer een museum. Van oude auto 's,
maar ook van fietsen.
kan worden meegenomen. geraden om via Amersfoort te spo-
Een goed voorbeeld is de fiets-slaap- rerij omdat op die trajecten richting
bij de vakhandel te koop zijn waren
dat de Koga Myata Road Acedie ech
ter met zijn prijs van 1.295,- wel in
een zeer dure categorie fietsen valt
en van de fietsen van rond de 600,-
de Gazelle Sport Primeur.
De Wilhelmina Populair 585,-) de
Tomos Wapen van Ede 575,-) en
de Cové Flyer 600,-) zijn de overi
ge fietsen die een goed resultaat bij
de test behaalden in dezelfde prijs
klasse.
Over de vergelijking trommelrem
men ten opzichte van velgremmen
bestaat echter in de gehele test geen
twijfel. Trommelremmen zijn abso
luut veiliger en duurzamer.
Gestroomlijnde Gazelle driewieler, misschien is deze SST de fiets van de toekomst. Een aantal
opmerkelijke voordelen:grote "krachtafgave" door liggende houding; betere remwerking,
trommelremmen op alle 3 wielen; groter comfort, zeker bij slecht weer; meer mogelijkheden
meenemen bagage. De fiets is niet gebouwd als recordfiets, maar voor toekomstig woon-werk-
verkeer.
speeld door organisaties die fiets-
bussen laten rijden, waarin de eigen ten rijdt, weinig fietsplaatsen be-
fiets naar de vakantiebestemming schikbaar zijn. Reizigers wordt aan
kan worden meegenomen. geraden om via Amersfoort te spo-
i
ze fiets vinden we juist bij het be
kendste model, voordat onze huidige
’klassieke’ tweewieler ontstond. Deze
Bayliss-Thomas Ordinary’ Bicycle
uit 1879 vinden we terug in alle TV
spectakels, die spelen aan het einde
vein de 19e eeuw. Het is de enige
voorloper van onze fiets die we met
z’n allen zeker kennen. Maar in het
Engels niet eens bij zijn eigen naam.
Deze voorvader heet in het Engels
'Penny-Farthing’. Twee munten uit
het oude Engelse muntstelsel, voor
Sl het decimale tijdperk. Deze waren
ook héél groot en héél klein. Zodat
^-7 wij deze fiets voortaan een ’riks-en-
n-duppie’ zouden mogen noemen.
Ook voor ons blijft 'Bayliss-Thomas'
te ingewikkeld. Jammer.
bus die door Oad-reizen in
Holten wordt ingezet: een bus
met slaapplaatsen en een spe
ciaal geconstrueerde aan
hanger voor veilig fietsver- z
voer. Deze comfortabele
bussen rijden naar veel
populaire fietsgebieden.
I zoals de Dordogne in Frankrijk en
naar Denemarken. Ook zijn bij Trans,
Waggon-Lits en de reisbureaus van
s de NBBS de gehele zomer speciale
treintickets te boeken voor fietstoe-
risten. Verder is Cycle Tours (Kei
zersgracht 181,1016 BR) in Amster
dam op dit terrein erg actief. Elke
fiets-slaaptreio naar de Dordogne en
Limoges biedt plaats aan ruim 400
reizigers met hun fietsen.
te drabbig wordt, proberen dat we
reldrecord naar Europa te halen. Het
venop te zitten. Het publiek zag niets record staat nu op naam van de Ame-
meer van de concentratie en van de
inspanningen van de coureurs. En
toch kijken miljoenen mensen tegen
woordig toch weer geboeid naar de
Grand Prix wedstrijden voor Formule
1 auto’s, waarbij de rijder is terugge
bracht tot een topje van een integraal De magische grens van 100 km staat
helm en een plexiglas vizier dat maar dus vlak om de hoek. En dat is vaak
net boven de ’gevleugelde’ carrosse- psychologisch gezien een grote uit-
rie uitsteekt. daging. Zouden we dan toch binnen-
STEEDS MEER FIETSVAKANTIES
x';‘Sö-
ww
W W WW WK
SS??*
mmk
SV'd
x/.