i Fietsmusea Van Vollenhoven op de zesmiljoenste DOE ER ALLES AAN! een Nederlands (wereld)-record ’n riks en ’n duppie Als de sport voorop loopt a r B it pf! tl i ft i i Van loopfiets tot racefiets 6000 f ietstoer- tochten per jaar 50 Kilometer op de weg: h //I 1* Mr. Pieter van Vollenhoven kwam de zesmiljoenste fiets die de Gazelle-rijwielfabriek in haar 93-jarig bestaan heeft geproduceerd, hoogst persoonlijk afmonteren. Deze hande ling bestond uit het plaatsen van een zadel op de zadelpen. De fiets werd door Mr. Pieter getest en kreeg daarna een plaatsje in het bedrijfsmuseum, waar sinds 1912 alle Gazelle-mijlpalen worden verzameld. Na afloop van deze feestelijke gebeurtenis ontving Mr. Van Vollenhoven uit han den van Gazelle-direkteuren de heren M. W. Hancock en W. Breukink een donatie ten behoeve van het Nationaal Ver- keers Veiligheids Fonds. In het Gelderse Dieren worden jaarlijks bijna 300.000 fietsen geproduceerd. Hiervan is 20% bestemd voor de export. Bovendien werden er in 1984 10.000 racefietsen en racefra mes met de hand vervaardigd. Toch kan men bij Gazelle nauwelijks aan de enorme vraag voldoen. De fabriek biedt werkgelegenheid aan meer dan 500 mensen. ’’Behoudt het goede ”En de ligfiets?” Amerika en Engeland Maar nu Europa 100 km per uur uit de benen Vooral in de periode t/m okto ber worden er in ons land enorm veel grote en kleine toertochten georganiseerd. De N.R.T.U., Postbus 326, 3900 AH Veenendaal, tel. 08385 - 21421 geeft een fietsevene- mentenprogramma uit, waarin de 6000 ”fietstochten-voor-ie- dereen” zijn opgenomen. 9e VAEL OUWE TOCHT Een heel gezellige en bekende toertocht met elk jaar veel promi nente deelnemers is de door de R.T.C. de Veluwerijders en Gazel le georganiseerde Vael Ouwe Tocht op zaterdag 6 juli a.s. De tocht wordt gehouden over 100 of 200 km en elke deelnemer ont vangt een mooie medaille met draaglint. De prettige fietstocht over heidevelden en heuvels en door de bossen van het mooiste gedeelte van de Veluwe wordt op 6 juli gehouden en men kan in Dieren starten van half zeven tot tien voor acht voor de 200 km route en van 9 tot 10 uur voor de 100 km tocht. Inschrijven bij de start is niet mo gelijk. Vraag dus een inschrij vingsformulier aan bij secr. Vael Ouwe Tocht, Boogaardstraat 11, 6883 GK Velp, tel. 085 - 620826 of bij Gazelle, tel. 08330-29911. Het idee om als diefstalpre ventie postcodenummer en huisnummer in het frame van je fiets te laten graveren, is goed aangeslagen. In veel Nederlandse gemeenten zijn acties ondernomen, waarbij gratis of voor een luttel be drag deze gegevens op de fiets konden worden aange bracht. Volgens gegevens van het ministerie van Ver keer en Waterstaat zijn op het ogenblik drie van de elf miljoen fietsen in ons land op deze wijze gemerkt. Het grote voordeel van dit sy steem is dat het de politie hierdoor gemakkelijker wordt gemaakt om de eige naar van een teruggevonden fiets op te sporen. Het verdient dan ook aanbe veling je fiets te laten mer ken en dat ook te laten doen bij aanschaf van een nieuwe fiets. Veel fietsenhandelaren kunnen hiervoor zorgen. Daarnaast natuurlijk zorgen voor een zeer degelijk fiets slot en de fiets bij parkeren - hoe kort van duur ook - altijd op slot zetten. Om eventuele schade zo veel mogelijk te voorkomen is een fietsver- zekering ook warm aan te bevelen. Iedere fiets kan worden verzekerd, ook de heel dure en ook tweede hands fietsen. Mal f Na een uitzonderlijk korte voorbereiding hebben de Nederlandse dames Henny Top, Mieke Havik en Petra v.d. Stel een nieuw wereld record op hun naam staan: 50 km ploegentijdrit. Officieel moeten we spreken van ’s werelds beste tijd”, omdat alleen op de baan een dergelijk record kan worden gereden. Bespiegelingen over namen van vervoermiddelen Het is frappant hoe in de geschiedenis van het ontstaan van alom bekende gebruiksvoorwerpen, bepaalde dingen veel beter blijven hangen dan andere. Neem nu bijvoorbeeld de luchtvaart. Twee namen kennen we nog: de Wright Brothers, die inderdaad de eerste gemo toriseerde vlucht maakten, en Blériot, die als eerste het Kanaal overstak in 1909. WOENSDAG 26 J CNI1985 Iedereen gaat op zijn eigen manier met vakantie, maar er zijn toch wel bepaalde trends waarneembaar. Zo is er een duidelijke verschuiving naar aktieve vakanties. Niet alleen maar ergens naar toe reizen om dan verder lui in de zon te gaan liggen. Neen, een vakantie wordt Steeds meer uitgebuit om zo veel mogelijk aktief bezig te zijn. Wie vele uren per dag op een stoel zittend zijn werk doet, wil in zijn vakantie wel eens wat extra beweging nemen. Dat is gezond ook en dat blijkt een belangrijk motief. Daarom zijn fietsvakanties zo ’in’ en nemen steeds meer vakantiegangers de fiets mee. i J Fietsvakantie, met een lichte fietsaanhanger of met een fietsrek. Henny Top, Petra v.d. Stel en Mieke Havik op weg naar's werelds beste tijd. Er zijn tegenwoordig zoveel hulp middelen om fietsen met de eigen auto te vervoeren (rekken op het dak, op de achterbumper of op de trekhaak) dat het niet moeilijk is om Ploegleider Ben Scheperkamp van de damesploeg Dextro Roter b.v./Seba-Med/ Gazelle heeft een aantal enerverende we ken achter de rug. Oorspronkelijk was het zijn bedoeling om op 18 mei j.l. "een daad te stellen". Er bestond nog geen 's we relds beste tijd op de 50 kilometer ploe gentijdrit voor dames en het leek hem een goede zaak die tijd dan maar eens neer te zetten. Maar door gebrek aan medewer king van de autoriteiten moest hij noodge dwongen telkenmale uitwijken naar een andere lokatie, op zoek naar een geschikt parcours. Uiteindelijk was de gemeente Apeldoorn bereid om hem onderdak te verlenen en kon de grote dag op vrijdag 7 juni gepland worden. Henny Top (28 jaar). Mieke Havik (28 jaar). Petra v.d. Stel (19 jaar) en Eriaa Domen (24 jaar) zouden het karwei moeten gaan klaren. Het parcours was niet optimaal, maar de moraal was perfect. Bovendien hadden de meisjes hard getraind, was technisch en tactisch alles goed doorge sproken en was de onderlinge samenwer king bijzonder goed. Als het weer nu maar een beetje goed zou zijn, moest er toch een gemiddelde snelheid van 45 kilo meter per uur inzitten Zeker met behulp van het fantastische materiaal wat Gazelle de dames ter beschikking had gesteld De de fiets mee te nemen. Een voordeel is dat je dan je eigen, precies passen de fiets bij de hand hebt en niet op buurfietsen bent aangewezen. Op deze behoefte wordt ook inge dichte aërodynamische wielen werden speciaal vanuit Italië overgevlogen. Gazel le was terecht trots op haar supersnel aërodynamisch "materiaal”. Voor wat be treft techniek, materiaal-keuze en vorm geving: technische hoogstandjes. De lichtgebogen framebuis was tenslotte een idee van de Gazelle-constructeurs. "Exclusief research-, overleg- en andere aanloopkosten hadden de fietsen zo’n 5000,- a 6000,- per stuk gekost”, zo vertelde men ons na afloop van de race. 's Ochtends om half elf werd gestart vanaf egn winderig viaduct boven de rijksweg Apeldoom-Zwolle. Het weer zag er beslist niet al te veelbelovend uit Donkere wol ken pakten zich samen boven het 7,7 kilometer lange parcours, dat zes en een half keer gereden moest worden. Helaas moest Eriaa Domen al in de twee de ronde uitvallen wegens maagklachten. Een ijlings aangereikt tabletje vanuit de ploegleiderswagen van Ben Scheper kamp mocht niet baten. Ondanks het uit vallen van "één cylinder”, besloot Ben Scheperkamp toch door te zetten. De druk op de overgebleven dames zou daardoor wel worden vergroot maar de meisjes bleken mentaal taai genoeg om het verlies onderling op te vangen. Er werd goed gereden. Er werd hard gewerkt door de dames. Ook het kopwerk werd telkens goed overgenomen. Met de komende har de zijwind en het buiige weer bleken de dichte wielen toch licht in het nadeel te werken. Scheperkamp had gegokt op een gemid delde snelheid van 44 a 45 km per uur, maar dat was op dit heuvelachtige par cours, met dit weer niet te realiseren. Met een tijd van 1 uur 11 minuten en 19 seconden passeerden de dames de finish. Een gemiddelde snelheid van 42,062 km eind van de negentiende eeuw syno niem met de persoonsnamen van de uitvinder, kennen we uit die periode niet meer. Maar zelfs nu zijn merkna men, wat fietsen betreft zeer stief moederlijk bedeeld in onze grijze cel len. We rijden in onze Volkswagen, maar we stappen op de fiets. Gaan met de fiets naar het strand, maar met onze Ford naar oma. Een enkele uitzondering misschien vin den we bij Gazelle. Ook al door de ingeklonken rijm, spreekt men wel van mijn Gazelle of m’n Piet Pelle. per uur. Toch was Ben Scheperkamp na afloop in het geheel niet ontevreden. "Met deze dames en met dit fantastische mate riaal zal ik in september a.s. een nieuwe poging wagen, op een vlakker, wat hoger gelegen en wat meer beschut terrein. De meisjes rijden op dit moment een bijzon der sterk seizoen en ik ben ervan over tuigd dat we de tijd zouden kunnen verbe teren tot ongeveer 1 uur 5 minuten”, aldus Ben Scheperkamp. Ook liet hij ons weten dat hij volgend jaar met Mieke Havik en Henny Top in München een aanval zal doen op het wereld-uur record. het grootste Nederlandse fietsmerk is, zal daar ook niet vreemd aan zijn. noorden met treinen wordt gereden die wel meer plaats bieden aan fiet sen. De Nederlandse Spoorwegen wijst erop dat mensen óók een fiets kunnen huren bij het station van aankomst. Behoudendheid is een van de gemak kelijkst te hanteren instrumenten in het bepalen van een beleid. Of dat nu in de grote politiek is, of in het assor- timent-beleid van een chocoladefa briek. Iets nieuws stuit steeds op gro te weerstand. Echte gestroomlijnde auto’s bestonden al in 1920, maar iets doen aan de luchtweerstand bij de gewone auto is pas gelukt in de tach tiger jaren. De bekende Cw-waarden vliegen ons pas de laatste jaren om de oren en het benzineverbruik daalt voor veel automobilisten pas een paar jaar geleden revolutionair. Om deze luchtweerstandsvergelij- king nog even door te trekken, ook bij de fiets kennen we een ontwikke ling, die de stroomlijn sterk moet ver beteren en het frontaaloppervlak sterk verkleint. Alles om gemakkelij ker en dus met minder energie je te kunnen voortbewegen. Toch heeft de ligfiets, want daar gaat het om, nog geen positie voor zichzelf verworven in ons straatbeeld. Wel zijn er super enthousiasten die al wedstrijden houden met gestroomlijnde drup pels, door benenkracht aangedreven twee- en driewielers. De ontwikkeling van deze zeer ge stroomlijnde fietsen met omhulsels, waarbij de berijder dan ook liggend zijn/haar voertuig voortbeweegt, is vooral te vinden in de USA en in En geland. Ook op ons eigen circuit van Zandvoort en in de straten van Sche- veningen hebben we wedstrijden voor dit type ’fietsen’ gezien. Het pu bliek was weinig enthousiast, net als toen het gebruik werd in de auto- Deze trommelremmen worden in de fabriek zelf gefabriceerd en inmid dels op wel elf verschillende Gazelle modellen gemonteerd. Weliswaar zijn deze remmen wat duurder dan andere remsystemen, maar ze heb ben het grote voordeel dat ze prak tisch onderhoudsvrij zijn en zeer ge- bruikszeker. In het belang van de vei ligheid. Maar de aanval, wat de snelste fiets betreft, komt toch weer uit de oude wereld, uit Europa. Francesco Moser, de zeer bekende wielrenner heeft de handschoen opgenomen. Hij heeft veel technische onderonsjes gehad met Italiaanse technici en hij heeft, met een bijzonder uitgevoerde maar toch nog steeds klassieke fiets, het wereldbaanrecord al vele maanden op zijn naam staan. Maar het absolu te record, en dan niet op een baan, maar op de beroemde zoutvlakten van Utah is in handen van de USA. Dezelfde Moser zal in het najaar, dat wil zeggen vlak voordat het zoutmeer sport dat de coureur meer in de auto wegkroop, in plaats van er bijna bo- bruiksfiets voor woon/werk, woon/ schoolverkeer en voor niet al te pres- tatie-gerichte fietstochtjes. Van alle geteste fietsen, in de prijsklasse van 360,- tot 1.295,- worden er enkele in warenhuizen verkocht, maar de meeste - gelukkig maar, zouden we willen zeggen - bij de fietsvakhandel. Gewoon bij de fietsenmaker, die al tijd een groter assortiment te bieden heeft en waar adviezen, service en vakkennis doodgewoon zijn. De Consumentengids kwam na een zware test, waarbij vooral gelet werd op degelijkheid, sterkte en corrosie, comfort, remwerking en verlichting, tot de conclusie dat enkele fietsen in de geteste categorie de beste waren. Van de merkfietsen, die bijna overal Kortom, Velorama heeft alles om ie dere bezoeker het geweldig naar de zin te maken. Voor de wat oudere bezoeker de nostalgie van het oude vervoermiddel en voor de kinderen onder andere de blik op dertig kin derfietsjes in vele variaties. Een bezoekje waard, dit leuke mu seum. U vindt het Velorama aan de Waalkade 107 in Nijmegen. Het is dagelijks geopend van lOtot 17 uur en op zon- en feestdagen van 11 tot 17 uur. Drie etages fiets- en autohistorie, overzichtelijk gerangschikt in het aantrekkelijke museum Velorama te Nijmegen. Vanaf de eerste loopfiets uit 1825 tot de moderne superlichte rijwielen van heden. Daarnaast een fraaie collectie automobielen, van een Clement uit 1898 tot de eerste Volkswagen van 1951. Het Velorama is een erg levendig mu seum, gevestigd in een pand met een grote historische waarde. Alles in het museum is antiek, in één van de wan den is nog een deel van de aloude Stratenmakerstoren terug te vinden. Geen statische gangpaden vol foto’s of tekeningen, maar fiets en auto (bij elkaar enkele honderden) staan zo danig opgesteld dat u, als bezoekers, als het ware wordt uitgenodigd er zó mee weg te rijden. Maar dat is nog niet alles! Olielantaarns en elektrische lan taarns, belastingplaatjes, verduiste- ringsschermen. Eigenlijk is er geen onderdeel en geen periode overge slagen in dit museum. rikaan Dave Grill met een snelheid van 94,75 kilometer per uur. kort met meer dan 100 km over deze aardbodem fietsenZou de ligfiets dan daardoor toch gestimuleerd worden? Of zal het net zo lang duren als bij de automobielen. De gigant Chrysler bracht einde der jaren der tig een ’Airflow-serie’ op de markt. Het publiek accepteerde het niet. En zo duurde het nog ruim veertig jaar bij de auto’s voordat stroomlijn echt tot vermindering van energie leidde. Bij de grote Nederlandse fietsfabri- kanten kijkt men ook de kat uit de boom. Natuurlijk heeft o.a. Gazelle ook een ”druppel”-ligfiets gecon strueerd. Maar commercieel zijn er op dit moment nog geen mogelijkhe den. DE HOGE VELUWE In naam is de Hoge Veluwe erg be kend, maar toch zijn nog veel te wei nig mensen echt bekend met dit unieke natuurgebied. Wandelend maar vooral op de fiets kan men daar een onvergetelijke dag hebben. Gazellefietsen, wit van kleur, zijn gra tis beschikbaar en voorzien van een kaartje kan men alle mooie plekjes gemakkelijk aandoen. Ook veel hotels, bijvoorbeeld die van Crest en van de Bilderberg Groep, voor zover die in de vakantiestreken gelegen zijn, hebben tegen hele rede lijke prijzen fietsen te huur. Ook de plaatselijke VW-kantoren kunnen u altijd informeren, bij welke fietshan- delaren fietsen te huur zijn. Met na me de provinciale Gelderse WV (085-513713) stuurt u op aanvraag graag een speciale folder toe, met de adressen van een groot aantal Gel derse fietsverhuurders en met infor matie over alle mogelijke fietstoch ten in deze provincie. OOK IN ONS EIGEN LAND Ook de NS heeft ingehaakt op de fietsvakantie en heeft zijn tarieven voor het meenemen van een fiets verlaagd en de regels zijn wat een voudiger geworden. Een fiets ver voeren per trein komt tot 70 kilome ter op f 7,50 en daarna, ongeacht de afstand op f 10,-. Alleen op drukke spoordagen in het hoogseizoen (vrij dag, zaterdag en maandag) gelden verhoogde tarieven, respectievelijk 12,-en 16,-. Deze zomer zullen er meer ’’fiets- wagens” met de treinen meerijden. Vorig jaar waren er nog al wat capa citeitsproblemen. Alleen op het tra ject tussen Amsterdam en het noor den van het land zullen de proble men blijven bestaan omdat in het nieuwe materieel dat op die trajec- TROMMELREM FIETSEN OOK GETEST Door de Stichting Vergelijkend Wa ren Onderzoek en door de Consu mentengids zijn negentien fietsen met trommelremmen en drie-ver- snellingsnaaf getest. Dit soort fietsen is vooral geschikt als normale ge- Het is niet waar (zoals wel eens wordt gedacht) dat een trommelrem een attribuut is dat uit een technisch voorbij tijdperk stamt. Trommelremmen voor de fiets zijn weer in opmars en worden op steeds meer fietsen gemonteerd. De Gazelle Rijwielfabriek in Dieren heeft het trommel- remsysteem verder geperfectioneerd door het gebruik van kogellagers in het remsysteem. Een optimaal werkend remsysteem: de Gazelle trommelrem met kogellagers, gemonteerd op acht modellen. Fraai, onderhoudsvrij en lichtlopend. TROMMELREMMEN IN OPMARS Fietsen uit binnen- en buitenland, tegen een achtergrond van uithangborden en historisch reklamemateriaal. Mr. Pieter van Vollenhoven op de zesmiljoenste Gazelle onder toeziend oog van vJ.nr. de heren Hancock en Breukink (beide Gazelleen Mr. de Bruine, Commissaris van de koningin in Gelderland. Later komt natuurlijk de naam Fok ker boven, maar ja die fabriek maakt nu nog vliegtuigen. Alle anderen, die toch ook hun onmiskenbare bijdrage hebben geleverd aan de evolutie van dat vervoermiddel raakten voor de grote massa’s in de vergetelheid. Laten we even met twee benen op de grond blijven en naar de auto kijken, Daimler en Benz, ja die namen ko men naar voren. Misschien ook wel omdat die twee nu ook in één merk zijn verenigd. Maar niemand weet nog iets van de Oostenrijker Markus. En niet alleen doordat de Duitsers in Dat Gazelle al ruim 90 jaar bestaat en de tweede wereldoorlog alle docu mentatie over hem hebben laten ver dwijnen, omdat hij niet volledig van Het beste voorbeeld voor de naamlo- arischen bloede was. Wat weten we nog van de vele Franse constructeurs van het eerste uur. Bij de fiets - het rijwiel - is het nog veel slechter gesteld. Merknamen, zoals zo vaak aan het Bayliss-Thomas k Ordinary’ Bicycle, 1879 Enkele fietsfabrikanten hebben een eigen museum. Zo ook Ga zelle, dat in het oude gedeelte van zijn fabriek een heel leuk museum heeft ingericht. Helaas is het niet toegankelijk voor pu bliek. Maar een museum dat leeft, want niet alleen worden al le groepen voor een speciale rondleiding daar ontvangen, maar ook persconferenties en dealerbijeenkomsten worden in dat gezellige museum gehouden. Komende van een persconferentie bij Gazelle in Dieren en nog vol van de mooie oude fietsen, die we daar gezien hadden, reden we vlak daarna toevallig in het oude gedeelte van Nijmegen, direct onder de brug langs de Waal. En we zagen weer een museum. Van oude auto 's, maar ook van fietsen. kan worden meegenomen. geraden om via Amersfoort te spo- Een goed voorbeeld is de fiets-slaap- rerij omdat op die trajecten richting bij de vakhandel te koop zijn waren dat de Koga Myata Road Acedie ech ter met zijn prijs van 1.295,- wel in een zeer dure categorie fietsen valt en van de fietsen van rond de 600,- de Gazelle Sport Primeur. De Wilhelmina Populair 585,-) de Tomos Wapen van Ede 575,-) en de Cové Flyer 600,-) zijn de overi ge fietsen die een goed resultaat bij de test behaalden in dezelfde prijs klasse. Over de vergelijking trommelrem men ten opzichte van velgremmen bestaat echter in de gehele test geen twijfel. Trommelremmen zijn abso luut veiliger en duurzamer. Gestroomlijnde Gazelle driewieler, misschien is deze SST de fiets van de toekomst. Een aantal opmerkelijke voordelen:grote "krachtafgave" door liggende houding; betere remwerking, trommelremmen op alle 3 wielen; groter comfort, zeker bij slecht weer; meer mogelijkheden meenemen bagage. De fiets is niet gebouwd als recordfiets, maar voor toekomstig woon-werk- verkeer. speeld door organisaties die fiets- bussen laten rijden, waarin de eigen ten rijdt, weinig fietsplaatsen be- fiets naar de vakantiebestemming schikbaar zijn. Reizigers wordt aan kan worden meegenomen. geraden om via Amersfoort te spo- i ze fiets vinden we juist bij het be kendste model, voordat onze huidige ’klassieke’ tweewieler ontstond. Deze Bayliss-Thomas Ordinary’ Bicycle uit 1879 vinden we terug in alle TV spectakels, die spelen aan het einde vein de 19e eeuw. Het is de enige voorloper van onze fiets die we met z’n allen zeker kennen. Maar in het Engels niet eens bij zijn eigen naam. Deze voorvader heet in het Engels 'Penny-Farthing’. Twee munten uit het oude Engelse muntstelsel, voor Sl het decimale tijdperk. Deze waren ook héél groot en héél klein. Zodat ^-7 wij deze fiets voortaan een ’riks-en- n-duppie’ zouden mogen noemen. Ook voor ons blijft 'Bayliss-Thomas' te ingewikkeld. Jammer. bus die door Oad-reizen in Holten wordt ingezet: een bus met slaapplaatsen en een spe ciaal geconstrueerde aan hanger voor veilig fietsver- z voer. Deze comfortabele bussen rijden naar veel populaire fietsgebieden. I zoals de Dordogne in Frankrijk en naar Denemarken. Ook zijn bij Trans, Waggon-Lits en de reisbureaus van s de NBBS de gehele zomer speciale treintickets te boeken voor fietstoe- risten. Verder is Cycle Tours (Kei zersgracht 181,1016 BR) in Amster dam op dit terrein erg actief. Elke fiets-slaaptreio naar de Dordogne en Limoges biedt plaats aan ruim 400 reizigers met hun fietsen. te drabbig wordt, proberen dat we reldrecord naar Europa te halen. Het venop te zitten. Het publiek zag niets record staat nu op naam van de Ame- meer van de concentratie en van de inspanningen van de coureurs. En toch kijken miljoenen mensen tegen woordig toch weer geboeid naar de Grand Prix wedstrijden voor Formule 1 auto’s, waarbij de rijder is terugge bracht tot een topje van een integraal De magische grens van 100 km staat helm en een plexiglas vizier dat maar dus vlak om de hoek. En dat is vaak net boven de ’gevleugelde’ carrosse- psychologisch gezien een grote uit- rie uitsteekt. daging. Zouden we dan toch binnen- STEEDS MEER FIETSVAKANTIES x';‘Sö- ww W W WW WK SS??* mmk SV'd x/.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1985 | | pagina 23