ALGEMENE BESCHOUWINGEN 1986
■■■WW
Algemene beschouwingen van de VVD-raadsfractie
TWEEDE PLAATS VOOR
HARMONIE CONCORDIA
Kaartavond
Ni
Economische zaken
Politie
Financieel beleid
Kerstconcerten
Welzijnsbeleid
Personeelszaken
Sociale zaken
Verkeer
Milieu en energie
Slotopmerking
Ruimtelijke ordening
Voorlichting
Intergemeentelijk
Onderwijs
I
-
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN WOENSDAG 20 NOVEMBER 1985
Yvonne
WADDINXVEEN - Een tweede plaats in de eerste afdeling was er weg
gelegd voor de Waddinxveense harmonie Concordia, die zaterdag voor
door KAREL VAN SOEST
fractievoorzitter van de VVD
De fractie van de VVD met van links naar rechts: Jaap van den Berg, Jan Borger, Karei van Soest en ir. Karei
Warmenhoven. (Foto: Sjaak Noteboom).
WADDINXVEEN Bij de behandeling van de begroting 1986 ont
komt ook de WD-fractie er niet aan even terug te zien naar de
achter ons liggende jaren. Bij het aantreden van ae nieuwe raad in
1982 werden wij geconfronteerd met een begroting 1983 die, on
danks de wil van de in het nieuwe college van burgemeester en
wethouders samenwerkende partijen om nieuw beleid door te voe
ren, niet zonder bezuinigingen sluitend kon worden gemaakt.
Lz - f
V
Waddinxveen heeft ’t en
de Sniepweg
en wel om de volgen-
4
en daar water bij de wijn te moeten
doen is duidelijk. Dat dit ook kan
eigen politieke iden-
:%e kant van het be-
Op het programma van Concordia staan
nog kerstconcerten in Rotterdam en
Zevenhuizen, en een nieuwjaarsconcert
in Gouda. Naast de voorbereiding voor
deze concerten wordt inmiddels ook al
gewerkt aan het voorjaarsconcert. het
geen gepland is op 25 april 1986.
De Waddinxveense harmonie werd in
de afgelopen tijd niet alleen verrast
door de koninklijke onderscheiding
voor de ere-voorzitter, maar stelde ook
de aandacht voor een ander lid op prijs.
Op dezelfde avond werd namelijk ook
Gouwenaar W. van Ringelenstein (50
jaar lid) door burgemeester C.M. v.d.
Linden in het zonnetje gezet. Hij ont
ving uit handen van de eerste burger een
ets van oud-Waddinxveen. Verder werd
WADDINXVEEN - Vrijdagavond 22
november om acht uur houdt de Stich
ting Wijkwerk Zuidplas in bar Pardon
aan de Sniepweg een kaartavond, waar
men zowel kan klaverjassen als joke
ren. De inleg bedraagt een rijksdaaider
per persoon.
De VVD-fractie waardeert het wel
zijnsbeleid, zoals dat in grote lijnen
de laatste jaren is gevoerd. Dit be
leidsterrein is erg veelomvattend en
de problematiek divers. Het college is
er desondanks in geslaagd de voorne
mens uit het beleidsprogramma
1982-1986 uit te voeren. Nog net
voor de begrotingsbehandeling ont
eert week meedeed aan cohcertwedstrijden in het Overijsselse Hengelo.
Concordia, met de koninklijk onder
scheiden ere-voorzitter Jan van Hoven
in haar midden en met een optreden in
de Efteling in Kaatsheuvel achter de
rug, behaalde in Hengelo met het ver
plichte werk Fête au Village van P. Stal-
meijer (tevens jury-lid) 137 punten. Het
keuzewerk Western Pictures van C.
Vlak, behorende in de afdeling uitmun
tendheid, werd beloond met 136 pun
ten, zodat in totaal 273 punten werden
behaald.
Bij het vergunningenbeleid wenst het
college te komen tot beperking van
de regelgeving. Het behoeft geen na
der betoog dat de VVD-fractie deze
dereguleringsactiviteiten al bij voor
baat ondersteunt.
Naast optimaal veilige verkeerssitua
ties in infrastructurele zin zal de
verkeersdeelnemer zelf moeten bij
dragen aan de veiligheid in het ver
keer. De VVD-fractie acht deze ver
antwoordelijkheid essentieel. In dat
licht bezien is het invoeren van 30
km-gebieden als proef zeker niet ver
keerd. De vraag is wel hoe u het ge
drag van de weggebruikers tijdens die
proef blijft volgen.
lukkig
ageren
ruime mate, zodat deze een leid
raad kan zijn voor het te voeren be
leid.
Bij de behandeling van de nota in de
commissie zal de VVD-fractie uitvoe
riger op de inhoud ingaan.
De VVD-fractie realiseeert zich terde
ge dat door op handen zijnde wijzi
ging van het sociale zekerheidsstelsel
er veel druk wordt gelegd op de afde
ling sociale zaken. Als gevolg daarvan
kon het - gewaardeerde - jaarverslag
1984 (nog) niet verschijnen.
Voor de uit te zetten koers in de ko
mende jaren, voor zover de gemeente
daar een rol in kan spelen, hecht de
VVD-fractie veel waarde aan de ge
gevens en cijfers die dit jaarverslag in
houdt.
Zo geven de werkloosheidscijfers de
informatie dat globaal 1/3 van de
werkloze mannen en vrouwen langer
dan een jaar zonder werk zit. Bij de
mannen valt op dat in deze categorie
het bouwvakpersoneel hoog scoort;
ondanks de grote activiteit op het ge
bied van de bouw.
De VVD-fractie ondersteunt het ge
meentelijk beleid gericht op kwijt
schelding van afvalstoffenheffing. De
animo om van die regeling gebruik
te maken was echter niet hoog en de
VVD-fractie vraagt zich af in hoever
re deze zal groeien voor een bedrag
dat voor 1986 lager wordt (- 8 pro
cent).
met behoud van i
titeit is een prettig
stuurlijk werk in Waddinxveen.
En zo zijn wij dan gegroeid van een
statische naar een dynamische maat
schappij, waarbij in - nog af en toe
aarzelende - harmonie de verschillen
de partijen elkaar vinden, elkaar weer
nodig hebben. Het moderniseren van
onze samenleving, het vergroten van
ondernemingsgezinde burgers en be
drijven, zónder essentiële voorzienin
gen aan te tasten, zónder de solidari
teit met de zwakken in de waagschaal
te stellen, slaagt alleen maar door een
goede samenwerking, waarbij een ie
der noodzaak van aanpassing onder
ogen durft te zien. En dat doen wij
in Waddinxveen! Overheid en be-
De VVD-fractie is van mening dat het
Arbeidsbureau veel actiever moet op
treden om vraag en aanbod op de
arbeidsmarkt bij elkaar te brengen.
Waar mogelijk dient de gemeente mo
gelijkheden voor privatisering te be
nutten. De VVD heeft al vaker ge
opperd dat mogelijkheden bij de af
valverwijdering hiervoor in aanmer
king kunnen komen. Enige «achter
grondinformatie heeft ons geleerd
dat particuliere containerverhuurbe-
drijven goedkopere tarieven hanteren
dan de gemeente Waddinxveen voor
de verhuur van containers aan be
drijven. Aan het college de vraag eens
aan te geven in hoeverre privatisering
concreet mogelijk is. De VVD-fractie
is er zich van bewust dat de persone
le consequenties hierbij een rol spe
len. Echter, bij de dienst Openbare
Werken bestaan ook op te vullen va-
katures.
Wanneer het gaat om promotie van
Waddinxveen als woon- en werkge-
meente waar het goed leven is, stelt
de VVD voor eens te denken aan een
wervelende en wervende video waar
mee het college het land in kan om
actief te trachten werkgelegenheid
naar Waddinxveen te krijgen en be
staande werkgelegenheid te houden
en te versterken.
Waddinxveen heeft ‘t en dat willen
we weten ook!
Bij de concrete uitwerking van dit
beleid kunt u zeker op actieve mede
werking van de VVD-fractie rekenen.
De avondopenstelling voor het pu
bliek van het Bureau Burgerzaken is
weliswaar later ingevoerd dan de raad
voor ogen had, doch de ervaringen
zijn zeker niet slecht. De VVD-fractie
zal na de proefperiode van 1 jaar een
afweging maken of met deze activi
teit moet worden voortgegaan en op
welke wijze. Het publiek moet regel
matig gedurende deze proefperiode
geïnformeerd worden over de open
stelling.
De VVD-fractie kan zich vinden in
het voornemen een integraal ver
keerscirculatieplan op te zetten, als
mede een verkeersveiligheidsplan.
Mede gelet op de financiële situatie
is het noodzakelijk bij de opstelling
van de plannen de aandacht te be
perken tot de hoogst noodzakelijke
knelpunten en deze doelgericht aan
te pakken.
Eén van de nader uit te werken ge
bieden voor de verkeersveiligheid is
de wijk Zuidplas, waar veel jonge
verkeersdeelnemers wonen. De aan
sluiting Beijerincklaan-Sniepweg,
speelt daarin een belangrijke rol,
alsmede de veiligheid voor de fietsers
bij het oversteken van
en langs de Piasweg.
Het herinvoeren van de praktische
verkeersexamens voor de basisschool-
jeugd - het behoeft nauwelijks betoog
- steunt de VVD-fractie van ganser
harte.
De financiële situatie is voor 1986
rooskleurig te noemen. De VVD
vindt het verheugend te constateren
dat de begrotingspositie van Wad
dinxveen voor 1986, ondanks de ver
mindering van de algemene uitkering
uit het gemeentefonds, gunstig is.
Burgemeester en wethouders danken
dit voornamelijk aan de groei van on
ze gemeente in de wijk Zuidplas. Dat
die groei weer te danken is aan het
slagvaardige beleid van het CDA-,
VVD- en PvdA-college stemt tot te
vredenheid.
Ook tot tevredenheid stemt het be
leid dat gericht is op het beperken
van de kostenverhogende maatrege
len. Het beleid op dit punt begint
vruchten af te werpen. Hierdoor kan
de stijging van tarieven en belastingen
zelfs beperkt blijven tot voornamelijk
trendmatige verhogingen. In enkele
gevallen zelfs dalingen, zoals de afval
stoffenheffing. De VVD-fractie acht
dit daarom zo van belang omdat zij
in voorgaande jaren al meer de aan
dacht heeft gevraagd voor woonlas
tenvermindering. Voor 1986 is daar
voor een deel aan voldaan: bewoners
van een huurhuis krijgen op grond
van gemeentelijke tarieven en belas
tingen, een woonlastenverlaging. De
bewoners van een eigen huis echter
krijgen een verhoging van de lasten.
Dit wordt veroorzaakt door het ver
schil in de aanslagen voor de onroe-
rend-goedbelastingen.
De VVD-fractie is van mening dat het
verder uit elkaar groeien van de las
ten voor eigenaren en huurders niet
langer nodig is en wel om de volgen
de redenen:
a. wij zitten dichter bij het maximale
belastingplafond van eigenaren dan
van huurders;
b. het is zeker geen automatisme dat
de eigenaren zwaardere woonlasten
beter kunnen dragen dan huurders.
Bovendien betalen zij al twee keer,
n.l. het gebruikers- en het eigenaren
deel;
c. de lasten voor onderhoud zijn voor
eigenaren veel groter dan voor huur
ders. De aftrekregeling Groot onder
houd komt voor 1986 te vervallen.
De VVD vindt daarom het voorstel
om de tarieven van de onroerend-
goedbelastingen niet te verhogen met
2 procent maar met 30 cent per een
heid, waardoor voor 1986 de lasten
gelijkelijk over huurders en eigenaren
worden gedeeld, een juist voorstel.
De functiewaardering verkeert in het
stadium van nazorg. Evenals vorig
jaar pleit de VVD-fractie ervoor nu
te komen met een systeem van func-
tioneringsbeoordeling. “Naast het au
tomatisme dat er in de carrière zit,
zal toch steeds een prikkel aanwezig
moeten blijven voor een goede func
tievervulling” was vorig jaar de me
ning van de VVD en dat is het ook
nu.
Wat dit laatste betreft is bekend dat
de VVD er voorstander van is te ko
men tot een bedrijfsmatiger opzet.
Volgens de VVD-fractie leidt dit tot
flexibeler beleid, sneller inspélen op
zich wijzigende omstandigheden en
meer creativiteit in het organiseren
van evenementen en activiteiten, als
mede reclame en promotie.
Aan de hand van de resultaten van
een lopend onderzoek, die binnen
niet al te lange tijd in de commissies
aan de orde dienen te komen, zal de
VVD-fractie mee blijven werken aan
en zoeken naar afdoende oplossin
gen. Hierbij dient ook het regionale
belang te worden bezien, temeer daar
het Boskoopse zwembad wordt ge
sloten.
Van de reeds vorig jaar aangekondig-
de nota - integraal - Centrumbeleid
verwacht de VVD een heleboel. Door
de lintbebouwing mist de gemeente
een echte kern. Bij een op te zetten
centrumbeleid pleit de VVD-fractie
voor aandacht voor integratie van
voorzieningen (winkels, kantoren,
wijkwerk) en separatie van verkeers-
vormen (voetgangers, fietsers en ove
rig wegverkeer).
De VVD zal plannen steunen tot het
betrekken van het waterfront bij het
uitvoeren van het bestemmingsplan
Brugcentrum. Te denken valt daarbij
aan een verkeersvrije “boulevard” die
met inschakeling van beeldende kun
stenaars kan worden aangekleed.
Voor de watersport kunnen hier wel
licht eenvoudige aanlegvoorzieningen
worden gecreëerd.
De VVD-fractie signaleert in Wad
dinxveen het gemis aan een centrale
ruimte voor activiteiten, zoals markt,
kermis, manifestaties e.d. Het zou
prettig zijn het komende begrotings
jaar dit gemis op te heffen.
er afscheid genomen van
Kloosterman-Groeneveld.
Na bijna 12 jaar lid te zijn geweest als
majorette en enkele jaren bestuurslid
heeft zij wegens verhuizing de vereni
ging moeten verlaten. Voor haar inzet
werd zij door haar majorette-groep be
loond met een pop in verenigings-kle-
dij, terwijl voorzitter Van Rutten, na
een dankwoord te hebben uitgespro
ken, haar een fraai bloemstuk overhan
digde.
Eerder in het seizoen trad Concordia
nog op in De Efteling. Dit optreden be
stond uit tweemaal een rondgang door
het park en er werd op enkele plaatsen
een show uitgevoerd. Voor de marche
rende optredens kreeg Concordia veel
bijval van het ruimschoots aanwezige
publiek.
De arbeidsduurverkorting, als gevolg
van rijksbeleid, en variabele werktij
den, zal extra zorg voor het college
met zich brengen. De vrijkomende
tijd biedt nieuwe formatieplaatsen.
Variabele werktijden en arbeidsduur
verkorting vragen om een goede rege
ling voor een zo goed mogelijke be
reikbaarheid van het ambtelijk appa
raat door het publiek te garanderen.
Overigens kan de VVD-fractie zich
voorstellen dat het college een en an
der meeneemt in het kader van de re
organisatie van het ambtelijk appa
raat.
De VVD-fractie wil echter verder
gaan, zoals ook voor 1984 en 1985 is
bepleit, namelijk de onroerend-goed-
belastingen voor 1986 niet te verho
gen. Dit betekent dat een bedrag van
f. 77.044,- elders in de begroting ge
vonden moet worden.
Als de begroting wat ruimte biedt is
het verleidelijk deze ruimte aan te
wenden voor een aantal aardige din
gen. Wie dan ook de wensenlijst be
ziet zal gauw duidelijk worden waar
om Sinterklaas vóór hij in Nederland
komt eerst Waddinxveen aandoet en
waarom dit vóór de begrotingsbehan
deling gebeurt. Waarlijk een goed hei-
ligman!
De meerjarenraming 1986-1990
schetst zeker geen somberder beeld
dan de vorige ramingen. Uitgaven
voor nieuw beleid zitten er nog niet
in verwerkt, maar zijn wel genoemd.
Hieruit blijkt weer eens dat het hui
dige college op basis van het nu ge
voerde beleid voortbouwt aan plan
nen voor de toekomst. Het college
gaat niet bij de - financiële - pakken
neerzitten, maar werkt positief door
aan de zaken die aangepakt moeten
worden. Continuïteit van bestuur is
nu van belang. Het college schroomt
niet om voor 1986 nieuwe plannen
in de begroting te verwerken, on
danks het feit dat driekwart van
1986, n.l. van mei tot en met decem
ber, een nieuwe raad aantreedt. De
VVD-fractie vindt dit terecht. Het
in de afgelopen periode in gang ge
zette beleid moet kunnen worden
voortgezet binnen de grenzen van het
stringent gevoerde financiële beleid.
Op een aantal beleidsaspecten gaan
wij nu wat nader in.
Het beleid op milieugebied is doel
treffend. De riolering van de buiten
gebieden is de afgelopen jaren deug
delijk aangepakt. Met betrekking tot
de afvalverwijdering kan, naast de op
merking over de containerverhuur
onder de paragraaf economische za
ken, opgemerkt worden dat het wel
licht wenselijk is te komen tot het
scheiden van afval door de consu
ment, uit overwegingen van milieube
scherming en hergebruik.
De VVD-fractie vindt dat de bewust
heid voor een schone omgeving sti
mulering behoeft. Ook uit oogpunt
van volksgezondheid.
Eigenaren van honden dienen maat
regelen te nemen om de hondepoep
van hun eigen huisdier niet terecht te
laten komen op plaatsen waar ande
ren daar (over)last van kunnen on
dervinden. Als experiment kan de ge
meente, bekostigd uit de opbrengst
van de hondenbelasting, eigenaren
van honden hiertoe voorzieningen
verstrekken c.q. speciale terreinen
voor het uitlaten aanwijzen. Tot nu
toe is alleen aangegeven waar het
niet mag.
In deze algemene beschouwingen,
de laatste van de raadsperiode 1982-
1986, mag een woord van dank niet
ontbreken. Dank aan al degenen die
dat dynamische van onze plaatselijke
samenleving mede vorm hebben ge
geven.
Terugblikkend op de aflopende
raadsperiode, want dat hoort er bij
zo’n laatste begrotingsbehandeling
ook een beetje bij, mogen wij consta
teren dat er door college en ambtelijk
apparaat hard en resultaat-gericht ge
werkt is aan de uitvoering van het be
leidsprogramma. De beleidsnota’s
komen nog steeds binnen! Voor het
ambtelijk apparaat zal het komende
begrotingsjaar in het teken staan
van de reorganisatie. Een moderne
gemeente vraagt om een moderne
organisatie, waarin ook de ambtelijke
medewerk(st)ers beter tot hun recht
komen.
Wij wensen het college van burge
meester en wethouders, onze (toe
komstige) collega’s in de raad, de
ambtenaren, de vele vrijwilligers en
het Waddinxveense bedrijfsleven een
gezonde werklust en bedrijvigheid
toe in het begrotingsjaar 1986.
Het college van burgemeester en wet
houders voert een actief en doeltref
fend beleid op het gebied van de
ruimtelijke ordening en de woning
bouw. Dit blijkt niet alleen uit de
vele bouwactiviteiten, maar zeker
ook uit uw actieve rol op het gebied
van het volgen van provinciaal en
rijksbeleid op dit terrein. Dit is ook
bittere noodzaak gezien het op han
den zijnde nieuwe streekplan.
Over de woningbouwcontingenten
bereiken ons de laatste tijd zorgelijke
berichten. De VVD-fractie dringt er
bij het college op aan al het mogelij
ke te doen om de woningbouw de
komende jaren zeker te stellen. Ener
zijds vanwege de nog hoge aantallen
woningzoekenden en anderzijds
vanwege de exploitatie van de be
stemmingsplannen.
Het Beleidsplan Politie, dat binnen
kort verschijnt, ziet de VVD-fractie
met heel veel belangstelling tege
moet. Naast de aandacht die onge
twijfeld zal worden geschonken aan
kleine criminaliteit, verkeersveilig
heid, etc. verwachten wij een visie
op het sociale hulpprobleem, waarbij
de politie vaak betrokken wordt.
Ook heeft het college een rampen
plan in het vooruitzicht gesteld.
Bij de uitvoering van een rampenplan
zijn verschillende instanties betrok
ken. Door het afschaffen van de B.B.
in 1986 wordt extra druk gelegd op
de brandweer. Het is duidelijk dat
een vrijwillige lokale brandweer niet
optimaal geëquipeerd en opgeleid is
om de taken van de B.B., zeker regio
naal bezien, niet zomaar op de schou
ders te nemen. Daarom pleit de
VVD-fractie ervoor met name regio
naal te bezien hoe de gezamenlijke
inzet optimaal geregeld kan worden.
De organisatie zowel regionaal als
plaatselijk moet sterk zijn. Een bre
der kader is daarvoor nodig. De
zwaarte van de opleidingen moet te
rug te vinden zijn in de opbouw en
verdeling van de verantwoordelijkhe
den. De aanschaf van materialen
moet mede afgestemd zijn op de uit
rusting in regionaal verband.
De VVD-fractie acht voorlichting en
public relations een essentiële taak
voor een moderne dynamische ge
meente. Public relations is gericht op
het stelselmatig bevorderen van de
goede betrekkingen van een organi
satie met haar doelgroepen. De ge
meente heeft nogal wat doelgroepen:
intern en extern.
In de inleiding van deze beschouwin
gen werd gesproken over het uitdra-
gen van waar de gemeente voor staat.
Dat kan gebeuren op grond van een
goed public relations-beleid, waarbij
vooral aan voorlichting en promotie
ruim aandacht besteed moet worden.
De WD-fractie constateert dat de
middelen voor dit beleid thans niet
herkenbaar drukken op de begroting
en pleit ervoor de nu verspreid op de
begroting voorkomende posten te
groeperen in één begrotingspost. De
kracht van een goed gemeentelijk pu
blic relations-beleid zit ‘m in de bun
deling van werkzaamheden en de
daarvoor benodigde financiën. Bij de
behandeling van de begroting 1985
heeft de VVD-fractie gewezen op het
belang van een goed opgeleide voor
lichtingsambtenaar. Het college heeft
dit onderkend en er gevolg aan gege
ven. Het public relations-beleid is
hiermee voorzichtig in gang gezet.
Kennisname van de vorderingen en
bezigheden van de desbetreffende
ambtenaar stemmen de VVD tot op
timisme.
Dat dit niet door één politieke partij
kan worden bereikt is duidelijk. In
het proces van maatschappelijke ver
anderingen blazen politiek, overheid,
bedrijfsleven, burgers, etc. allen hun
partijtje mee. Dat kan alleen als die
positieve benadering op elkaar wordt
overgebracht. En dat proces is nu he
vig in beweging.
De maatschappelijke veranderingen
vragen om vernieuwing. Onze kracht,
ook plaatselijk, moet liggen in het
oplossen van problemen vanuit een
postitieve gedachte. Dit leidt tot
creatieve nieuwe oplossingen waar
anderen beren op hun pad zien. In
dat licht bezien is er voor polarisatie
geen ruimte (alleen eendracht maakt
macht!). Het vraagt van elkaar be
grip en medeverantwoordelijkheid.
Nieuwe creatieve oplossingen moeten
ook voor verschillend denkenden be
vredigende oplossingen kunnen zijn.
Bij het door CDA, VVD en PvdA tot
nu toe uitgevoerde beleidsprogramma
1982-1986 hebben wij in Waddinx
veen veel van de creativiteit en die
medeverantwoordelijkheid van dé
drie samenwerkende partijen waar
kunnen maken. Dat een dergelijke
samenwerking alleen kan door hier
dat willen we weten ook”
ving de raad de nota minderheden
beleid. De behandeling van deze nota
in de raad moet nog geschieden. Als
dan zal de fractie van de VVD nader
op de inhoud ingaan. Nu kunnen wij
volstaan met de opmerking, dat het
goed is dat op dit terrein én in het
kader van het algemeen beleid om
achterstandssituaties weg te werken
deze nota thans is verschenen.
De VVD-fractie onderschrijft van
harte de activiteiten van de Kern
groep Ontwikkelingssamenwerking.
De daadwerkelijke hulp maar zeker
ook de bewustmakingsactiviteiten
zijn door de Kerngroep uit dé Wad
dinxveense gemeenschap niet meer
weg te denken. Het bezoek van enke
le leden van de Kerngroep aan het
project in Peru heeft voor beide acti
viteitenterreinen veel waarde gehad.
In hoeverre de Wereldwinkel bij
draagt aan bewustmaking kunnen wij
nog niet beoordelen. Het college
geeft daarover ook geen duidelijk
heid, ondanks het verzoek van de
VVD in 1984 om na één jaar een eva
luatie van de activiteiten te geven.
Tenslotte is de VVD-fractie van me
ning dat het college met de herstruc
turering van het sociaal-cultureel be
leid tot nog toe goede resultaten
heeft geboekt. Er zijn echter nog en
kele zaken die de komende jaren ge
regeld moeten worden, zoals de be
stemming voor de Bonkelaar en het
Gemaal, de huisvesting van de mu
ziekschool en de problematiek rond
zwembad en tennishal.
De problematiek die bij de twee re
creatieschappen Reeuwijkse Plassen
e.o. en Bospark speelt is weliswaar
divers doch vindt z’n oorsprong, zo is
de indruk van de VVD-fractie, in het
gegeven dat het heel moeilijk kan zijn
om eigen gemeentelijke belangen on
dergeschikt te maken aan regionale.
De gemeente Waddinxveen verstaat
deze kunst gelukkig wel. Het is dan
ook triest te moeten constateren dat
dit nog niet beloond is geworden met
de aankoop door het Recreatieschap
Reeuwijkse Plassen van de gemeente
lijke gronden in ‘t Weegje. De VVD-
fractie acht dit toch een essentiële
voorwaarde om in het schap te blij
ven deelnemen.
Ook in Bospark liggen de problemen
op het bestuurlijk/financiële vlak.
Onterecht heeft de gemeente Bos
koop enige afstand genomen van het
schap door een andere verdeelsleutel
voor te stellen, juist’ op een moment
dat de inrichting vorm heeft gekregen
en het gebruik goed is. Twee halen,
één betalen denkt men wellicht in
Boskoop. Alleen zo werkt dat niet in
een gemeenschappelijke regeling.
Met betrekking tot de regionale sa
menwerking in Midden-Holland ge
looft de VVD-fractie niet dat het ge
brek aan informatie in de Nota be
grotingen betekent dat de activiteit
van het orgaan beperkt is. Ook voor
Waddinxveen dient het bestaan van
het orgaan nut te hebben!
De afgelopen jaren heeft het onder
wijs veel aandacht gekregen van de
overheid. De gehele operatie rond de
invoering van de basisscholen is daar
een van de belangrijkste oorzaken
van. Daarnaast de verplaatsing en de
nieuwbouw van de scholen in de
Zuidplas, gepaard gaande met forse
toename van het aantal kinderen.
De VVD-fractie kan zich, gelet op de
hoeveelheid nieuwe problemen die de
laatste jaren op het college afkwa
men, voorstellen dat dit de verschij
ning van de onderwijsnota heeft ver
traagd. De onderwijsnota ligt er ge-
- nu. Het onderwijsveld kan re
en hopelijk gebeurt dit ook in
mate,
Terecht heeft dit beleidsveld de afge
lopen jaren veel aandacht gekregen.
De Nota Werken in Waddinxveen is
de basis van het te voeren beleid
waarbij de werkgelegenheid een cen
trale plaats inneemt.
Eén van de activiteiten is het Job
Creation project, waarvan wij de re
sultaten met grote nieuwsgierigheid
tegemoet zien. Graag verneemt onze
fractie hoe hoog de kosten van dit
project tot nu toe zijn geweest.
In de inleiding van deze algemene be
schouwingen is al gewezen, op de ge
structureerde overlegorganen en het
belang dat de VVD-fractie daaraan
hecht. Door het college van. burge
meester en wethouders is thans een
ambtenaar benoemd tot contact
man tussen gemeente en bedrijfs
leven. Een goede zaak. Samen met de
voorlichtingsambtenaar kan de pro
motie van Waddinxveen als vesti
gingsplaats voor bedrijven worden
aangepakt.
Een volgend aandachtspunt is het
functioneren van het Arbeidsbureau.
drijfsleven hebben elkaar weer gevon
den. De contacten in het Overlegor
gaan Werkgelegenheid en Bedrijfsle
ven, het instellen van een raadscom
missie werkgelegenheid, bedrijfsleven
en middenstand, de samenwerking
met de Middenstandsvereniging, de
steun aan de meubelindustrie, het be
schikbaar hebben van industriegrond,
etc. wijzen dit uit. Ook straalt de dy
namiek eraf wanneer wij de groei van
onze gemeente bekijken, niet alleen
in aantallen inwoners, maar zeker
ook in modern opgezette bouwplan
nen. Nieuwe scholen, algemene en
welzijnsvoorzieningen, sportfacilitei
ten en mogelijkheden voor open-
lucht-recreatie in de gemunte en de
regio.
Een dynamische gemeente in een
zich herstellende samenleving. Daar
mogen wij blij mee zijn, dat mogen
wij uitdragen. Dat mag aan het eind
van een lopende raadsperiode en dat
mag zeker aan de vooravond van een
nieuwe raadsperiode. De VVD wil
meewerken aan een geloofwaardig
toekomstperspectief voor iedereen,
landelijk en zeker ook plaatselijk in
onze W'addinxveense samenleving.
De VVD doet dit op grond van de
grondbeginselen: vrijheid, verant
woordelijkheid, verdraagzaamheid,
sociale rechtvaardigheid en gelijk
waardigheid.
Na deze algemene politieke be
schouwing vervolgens aandacht aan
de Waddinxveense begroting 1986.
“Wij kunnen dit jaar (1983) nog
snoeien en harken, hakken hoeft nog
niet.” Het toekomstbeeld, geënt op
de financieel-economische situatie,
was somber. De daarop volgende be
grotingen hadden alle het kenmerk
van een lichtpuntje in donkere tij
den. De donkere wolken waaiden ge
lukkig steeds weer voor ons uit. En
zo staan wij dan nu in 1985. En wij
zien dat er ook voor 1986 weer een
sluitende begroting voor ons ligt, on
danks de nog aanwezige donkere
lucht. Peinzend over dit plaatselijke
beeld in relatie tot de wereld om ons
heen, geeft de VVD-fractie aanleiding
tot enkele algemene opmerkingen.
Wij leven thans in een tijd, die zich
laat kenmerken als een overgangstijd.
Een overgangstijd naar betere tijden!
In de jaren na de Tweede Wereldoor
log heeft ons land zich omhoog moe
ten werken. Een periode van opbouw
en vooruitgang bracht ons uiteinde
lijk tot grote welvaart. Maar ook een
periode waarin steeds meer verant
woordelijkheid werd gelegd bij de
overheid. De overheid was en is over
al goed voor. Dat kost geld, veel geld.
Dat leidde uiteindelijk tot onver
antwoord hoge kosten. In de periode
van 1973 tot 1983 is de werkloos
heid in ons land vervijfvoudigd, het
financieringstekort verzevenvoudigd,
zijn de collectieve uitgaven verdrie
voudigd en de rentelasten op de
staatsschuld verzesvoudigd.
Reeds in die jaren realiseerde het
CDA/VVD-kabinet Van Agt/Wiegel
zich, dat ingrijpende bezuinigingen
nodig waren om deze lijn om te bui
gen. Bestek ‘81 moest dit mogelijk
maken. Dit is er niet helemaal uitge
komen. De winst van Bestek ‘81 is er
vooral wél in gelegen dat er langza
merhand een algemeen besef groeide
dat zonder bezuinigingen de toe-
komst-érg somber zou zijn. Wïj kre
gen een periode van doemdenken. De
tering moest naar de nering worden
gezet. De donkere wolken lagen als
een zware last op onze schouders. De
investeringen liepen terug, de werk
loosheid steeg. Het negativisme had
de overhand.
Ook de gemeenten ontkwamen niet
aan de nationale (en internationale)
situatie. De inkomsten van de ge
meenten liepen terug mede als ge
volg van de landelijke bezuinigingen.
Veel ruimte voor nieuw beleid leek er
in het begin van de jaren tachtig niet
te zijn. Maar toch!
Mede dankzij het besef van nationale
zuinigheid van het huidige kabinet,
dat werd overgebracht op burgers en
bedrijfsleven, alsmede de herstelpo-
litiek in de landen om ons heen,
brachten weer licht aan de horizon.
De bezuinigingen gaan weliswaar nog
door, maar tegelijkertijd zien wij een
opleving: de internationale handel
trekt aan, de bedrijven gaan weer in
vesteren (o.a. als gevolg van terug
dringen van overheidsbemoeienis), de
werkgelegenheid trekt aan en velen
zien de toekomst weer positief. Wij
gaan er weer in geloven; wij hebben
er weer zin in!
En op dat keerpunt bevinden wij ons
thans ook plaatselijk.
Het verkiezingsprogramma van de
VVD, afdeling Waddinxveen, voor de
gemeenteraadsperiode 1982-1986
was in dat licht al realistisch van op
zet. In dit programma was rekening
gehouden met enerzijds de econo
mische teruggang waar wij toen op
alle punten mee te maken hadden
en waardoor het niet mogelijk was
gelden vrij te maken voor niet direct
noodzakelijke aangelegenheden. An
derzijds is er in dat programma van
uit gegaan dat de economische re
cessie ook wel weer zal worden ge
volgd door een opleving, hetgeen tot
méér mogelijkheden zou leiden.
Daarmee werd, vanuit een positieve
denkwereld, al aangegeven dat nieu
we kansen en mogelijkheden zich
aan dienen.
Een prima resultaat, gezien een kriti
sche jury, die deze dag correct doch zui
nig met de puntenwaardering om
sprong. Naast P. Stalmeijer, bevonden
zich tevens in de jury, R. v. Yperen en
R. Rats.
F.’