Volvo 300-serie het HET VOLVO MOTORENPROGRAMMA IS nieuwe jaar in met nieuwe VOOR DE 340 SERIE UITGEBREID MET EEN BEPROEFDE 1.7-LITER BENZINEMOTOR 1,7 liter motor Mazda 323 GTX geïntroduceerd Kom vrijblijvend langs voor een proefrit met de nieuwe MAZDA 323! M. V.D. GRAAF ©p gKuitogelbfedl 1 HOOFTMAN AUTOBEDRIJF B.V. ©IP ®itü ih)ö®gw^©s MAAK VRIJBLIJVEND EEN PROEFRIT! MAZDA SUBDEALER HET COMFORT VAN ZEKERHEID. SS' SS VOLVO 1 Voorofscheweg 7 - 2771 MA Boskoop Tel.: 01727-5944 l WADDINXVEEN - NOORDKADE 267 - TEL. 01828-14483 r o I—— Woensdag 27 november 1985 (door W illem van den Elskamp) uit 1 1 AUTO 2000 Zo kunt u ons bereiken principe) 175/70 R 3 om 5.0 x 13” sta len velgen. Afwijkingen afhankelijk van sedan- en hatchback-model en/of motorisering zijn mogelijk. De stalen velgen van de 340-serie kregen voor mo deljaar ’86 een vlakkere vorm, die de stroomlijn ten goede komt en kleine wieldoppen die de wielmotoren bedek ken. 4, GOUDA/WADDINXVEEN en 1 op 10,75 in de stad. Deze cijfers betreffen de versie met 1.7 liter motor. Prijzen Voor 1986 brengt Volvo meer kleur in zijn modellen-palet. De serie start nu met een 340 driedeurs Winner, die even als de 3- en 5-drs Winner Special uitsluitend met 1.4 liter motor wordt geleverd. Prijzen tussen 18.5 en 20 mille. De DL is verkrijgbaar met 1.4, 1.7 of 1.6 dieselmotor, gekoppeld aan een vierbak of vijfbak danwel als 1.4 met automatische transmissie. De 340 Gl. is er met 1.7 motor en vijfbak én als 1.4 met CVT (Continu Variabele Transmissie, een verre nazaat van DAf’s pientere pookje). Bij de 360 se rie zien we drie GL versies. De 2-liter inspuiter staat in de 360 GLE Sedan en de drie- en vijfdeurs GLT. Totaal telt het modellen-programma van de Volvo 340/360 nu maar liefst 49 uitvoeringen. Wie zijn oog laat vallen op een versie met de 1.7 liter motor, heeft als goedkoopste mogelijkheid de 343 DL 1.7 van f 22.995,—. Een auto maat kost doorgaans zo’n 1550 gulden meer dan de vergelijkbare uitvoering met handgeschakelde bak. Prijzen in clusief BTW, excl. afleveringskosten. ter en op de duurdere versies in kleur aangepast aan het koetswerk. De zij- knipperlichten zitten nu in de eindstukken van de voorbumper. Voor de ’86-modellen biedt Volvo bovendien nieuwe lakkleuren. Techniek Voor het echt grote nieuws bij de Vol- vo’s 1.7 moeten we uiteraard in de machinekamer zijn. Hier staat een ge spierde viercilindermotor met een inhoud van 1721 cm'. Deze waterge- E.xterieur Aan de contouren van de Volvo 300- serie is voor modeljaar 1986 nauwelijks gesleuteld. De Volvo 340/360 serie be hield zijn vertrouwde lijnen, maar werd stijlvoller en dynamischer, terwijl voorts de stroomlijn licht verbeterde, Mazda heeft de kortgeleden geïntrodu ceerde 323-seric spectaculair afgerond naar boven met een exclusieve en spor tieve GTX-vcrsie. In deze driedeurs Hatchback is een vol ledig nieuwe 1.6 liter injecliemotor toegepast, met een maximaal vermogen van 77 kW/105 pk, die de Mazda 323 GTX in staat stelt lot een topsnelheid van 185 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u van slechts 9.5 seconden. Passend bij die hoge prestaties werd het onderstel aangepast, onder meer met stuggere vering-en schokdcmping en een krachtig remsysteem met schijfrem men rondom. Bovendien is het mogelijk de hardheid van de schok dempers op het dashboard electronisch op diverse manieren af te stellen. Een voorspoiler, twee achterspoilers, een andere grille en het volledig ontbre- koelde BI7.2 is ontwikkeld door Peugeot, Renault en Volvo. Hij wordt gebouwd in één van de modernste mo- torenfabrieken ter wereld. De krachtbron kenmerkt zich door goede prestaties en een lange levensduur. Zijn moderne constructie blijkt onder meer uit een bovenliggende nokkenas, licht metalen geheel vlakke cilinderkop met verbrandingskamers in de zuigers (Heron-principe) en volledig elektro nisch gestuurde ontsteking. Het maximaal vermogen bdraagt 60kW (83 pk) bij 54(X) tpm met een hoogste kop pel van 131 Nm (13 kgm) bij 300Ö omvv./min. De motor is gekoppeld aan een vijfbak. Dat de prestaties niet mis zijn bewijst een topsnelheid van circa 165 km/u. De 1.7 liter motor is lever baar in de 340 DL en GL. Dankzij de compacte motorbouw vindt hel reser vewiel 'n plekje in de motorruimte. In het motoren-gamma van de 300-serie vormt de 1.7 liter krachtbron een wel kome aanvulling, die uitstekend past bij het van huis-uit prettige weggedrag en de al vaak geprezen rij-eigenschappen van deze „kleine” Volvo’s. Voor die fijne wegligging is vooral het technisch hoogstaande onderstel verantwoorde lijk. Door de ontwikkeling en montage van gewijzigde rubbers voor de reactiestan- gen en de bovenste bevestigingspunten van de schokdempers is de geluidsover- dracht van het vviel-wegcontact naar het interieur lot een minimum beperkt. Toepassing van een grotere rembe- k tachtiger en van asbest vrij materiaal voor de remblokken en remvoeringen geeft een verbeterde remvverking en zorgt voor een plezieriger aanvoelend rempedaal. Ook bij de koppeling is as best vrij materiaal toegepast. Het is milieuvriendelijk én beter bestendig le gen hitte. Dit verhoogt de levensduur en verbetert de werking. De door de fa briek verstrekte verbruikscijfers hebben we nog niet op hun merites kunnen beoordelen. Voorlopig geven de ver melde ECE-verbruikcijfers een te florissant beeld te zien: 1 op 19,6 bij 90 km/u constant; 1 op 14,7 bij 120 km/u vindt zich een elektronisch instrumen tarium. Toerenteller, snelheidsmeter, brandstofvoorraad- en watertempera- tuurmeter zijn opgebouwd gekleurde vloeibare kristallen. De rijke standaard-uitrusting omvat een veelheid van opvallende zaken, zoals elektrisch verstelbare buitenspie gels, ruitenwissers met regelbare interval, een verwarmings- en ventila tiesysteem met tiptoetsbediening, deur en kontaktslotverlichting en interieur- verlichting met vertragings-relais. De Mazda 323 GTX zal door zijn op vallende verschijning en exclusieve uitvoering zeker bijdragen tot een nog beter imago van de nieuwe Mazda 323- serie, terwijl de GTX zelf zeker een plaats zal veroveren in een marktseg ment, waarin Mazda nog niet eerder vertegenwoordigd was. ken van chroom accentueren hel sportieve imago van de Mazda 323 GTX. Ook het interieur is bijzonder exclusief uitgevoerd met onder meer kuipstoelen en in de flanken doorlopende achter- bankleunittg/ Het dashboard is elektronisch uitgevoerd, met uit ge kleurde vloeibare kristallen opge bouwde meters. Een sportstuur is standaard, evenals bijvoorbeeld elek trisch verstelbare buitenspiegels, ventilatie en verwarming met tiptoets bediening. Met de 323 GT X hoopt Mazda vooral een jong koperspubliek aan te trekken, die de sportieve exclusiviteit van de GTX weet te w aai deren, tevens zal de GTX het totale imago van de nieuwe Mazda 323-serie zeker verhogen. Achter het markante sportstuur be- loc ^YERSKÖOP-1 1- REEUWIJK Interieur Traditiegetrouw besteedt Volvo veel aandacht aan comfort, veiligheid en kwaliteit van het interieur van zijn mo dellen. Traploos verstelbare rugleunin gen, goede hoofdsteunen, overzichte lijk dashboard zonder storende „gimmicks” plus een logische opstel ling van de diverse bedieningsfuncties bewijzen dit. Een aantal modellen bezit comfortabele zaken als getint glas, cen trale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare zijruiten, toerenteller, van binnenuit verstelbare buitenspiegels (vbu vbs), een „doorgeefluik” voor bij voorbeeld ski’s in de achterbank leu ning. Bij het afzetlen van het contact schakelt het dimlicht automatisch om naar stadslicht. Regelbare dashboard- verlichting en twee mistaehtcrlichten zijn standaard op v rij wel alle typen. Als extra comfort heeft een aantal model len binnenverlichting met lijdrelais en verlichting van hel contactslot. Prak tisch is voorts hel één-sleutelsysteem voor portieren, kofferdeksel en starts- lol. kasten en sluiten aan op de carrosserie. Ook de velgen zijn nu aerodynamischer van vorm. Dankzij al deze maatregelen daalde de lucht weerstand en verbeteren de prestaties. Andere uiterlijke wijzigingen betreffen de nieuwe grille en de gemodificeerde achterlichten met een andere plaats voor de achteruitrijlampen. De achter ruit beslaat de volle breedte van de achterklep, die overigens nog steeds niet helemaal doorloopt lot de bumper. De vóór- en achterbumper zijn elegan- Rijden ’t Is ons goed bevallen zo’n paar uur op pad met een Volvo 340 voorzien van de nieuwe 1721 cm' grote viercilinder car- buratiemotor. Voornaamste kenmer ken zijn de hoge male van soeplesse plus het feit dat de motor opvallend rustig de 83 paardekrachten in galop brengt. Het predikaat „stille kracht” is wel op hem van toepassing. Vergeleken met de tvveeliter versies blijft-ie welis waar nog altijd zo’n 15 a 25 kW achter in prestaties; toch heb je niet de indruk dat dit in een luier gedrag resulteert. De Volvo 340 met 1.7 liter motor toont zonder meer een uiterst aangenaam ka rakter. Hij stuurt lekker en de wegligging is mede door de De Dion achteras en de goede gew ichtsverdeling door het transaxle-systcem al jaren van prima niveau. De Volvo 343 beleefde zijn debuut in 1976. In de volgende jaren werd hij steeds zorgvuldig aangepast aan de zich voortdurend wijzigende marktsituaties. Begonnen als drie-deurs met 1.4 liter motor met de bekende CVT-automaat, verschenen al rad luxere varianten, 4- en 5-bak versies, vijfdeurs en 2 liter uitvoeringen en sedan-typen. In 1984 „Never change a winning team”, lijkt zo’n beetje het devies van Volvo. Want de succesvolle 340/360 modellen gaan hun 10e levensjaar in, terwijl de degelijke 240- seriezijn 10e verjaardfb al achter de rug heeft. Vooreen automodel is 10 jaar een hele tijd. Evenwel, waarom zou je het roer drastisch omgooien als de bestaande modellen nog goed marcheren, denkt men bij Volvo ongetwijfeld met een vergenoegde blik op de verkoopcijfers. In Nederland is de Volvo 300-serie na de Kadett, Escort en Golf het best verkochte automodel. In het eerste halfjaar van 1985 vonden er zo’n 12,5 duizend Volvo’s 340/360 een Nederlandse eigenaar. Daarmee is dit model de belangrijkste pijler onder Volvo’s ijzersterke positie bij de merken top-tien. 5 oor modeljaar 1986 heeft Volvo zijn bestseller-serie licht gewijzigd. Belangrijkste noviteit is de lichtmetalen 1.7 liter benzinemotor, overigens niet geheel nieuw want Renault voert dezelfde krachtbron in zijn R9 en R11. Toch is deze motor voor Volvo van eminent belang, omdat hij het gat overbrugt dat gaapte tussen de versies met 1.4 en 2.0 liter motor. Daartussen bestaat wel de 1.6 dieselmotor; die is echter meer bestemd voor wie jaarlijks minstens 30.000 km rijdt. met name bij de 360 GLT waar een nieuwe achterspoiler de Cw-waarde verlaagt tot 0.35 (was 0.37). Op alle 3- en 5-deurs modellen is de achterklep gewijzigd, de achterruit kreeg een an dere hellinghoek. Veel aandacht besteedde Volvo aan het wegwerken van openingen, die de luchtstroom ver storen. Zo zijn alle openingen rond de grille en koplampen nu afgedicht. De bumpers kregen een andere vorm. Ze lanceerde Volvo de dieseï-versie. In Ne- lopen vóór en achter door tot de wiel- derland ligt het diesel-aandeel bij de 300-serie inmiddels op 13 pet. Najaar 1985 geeft de komst van de 1.7 liter te zien, naast het aanbrengen van diverse innerlijke én uiterlijke verbeteringen. Met de komst van de 1.7 liter kent de 340. 360 serie nu een logische motorop- bouw; 1.4, 1.7 en 2.0 liter carburateur- motor, 2.0 liter injecliemotor en 1.6 liter dieselmotor. Alle benzinemotoren hebben een dooi een microprocessor geregelde ontsteking. Brandstof is su per-benzine. De benzinemotoren zijn ook goed geschikt voor l.PG-gebruik. De 1.4 liter motor met^7 kW die tot nu toe in enkele 340-modellen was gemon teerd, is uit het programma genomen. Alle 1.4 liter motoren leveren nu 52 kW (72 pk) bij 5500 tpm. De wielophanging van de 3(X)-serie is vóór onafhankelijk met MePherson- veerpoten, achter zit de befaamde De Dion-as met enkelvoudige bladveren en telescopische schokdempers. Nieuw bij de 360-modellen is de „pcndel-stabilisa- tor” bij de voorwielophanging. De stabilisatorstang is met speciale op- hangpunten vrij hoog aan de MePherson-vering bevestigd. Hij zorgt voor een nauw keuriger besturing en be strijdt het overhellen van de auto in bochten. Bovendien vermindert de zij- vvindgevoelighcid en verbeten het comfort. Het bekrachtigde, gescheiden remsys- leem omvat schijfremmen met verschuivende remklauw vóór en zelf stellende trommelremmen achter. De besturing is van het type tandheugel plus rondsel. De draaicirkel is opval lend gering: middellijn 9.35 meter. Het stuurmechanisme is onbekrachtigd. Standaard bezit de Volvo 300-serie staalgordel-radiaal banden, formaat (in I b/ro blijft zijn populaire 300-serie ttott steeds vervolmaken. Ook voor het modeljaar 1986 is deze bestseller weer op diverse punten verbeterd. |TJ VQOROrsCHÈWÊG’ 5 I t

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1985 | | pagina 25