Volvo 300-serie het
HET VOLVO MOTORENPROGRAMMA IS
nieuwe jaar in met nieuwe
VOOR DE 340 SERIE UITGEBREID MET EEN
BEPROEFDE 1.7-LITER BENZINEMOTOR
1,7 liter motor
Mazda 323 GTX geïntroduceerd
Kom vrijblijvend langs voor een
proefrit met de nieuwe MAZDA 323!
M. V.D. GRAAF
©p gKuitogelbfedl
1
HOOFTMAN AUTOBEDRIJF B.V.
©IP
®itü ih)ö®gw^©s
MAAK VRIJBLIJVEND EEN PROEFRIT!
MAZDA SUBDEALER
HET COMFORT VAN ZEKERHEID.
SS'
SS
VOLVO
1
Voorofscheweg 7 - 2771 MA Boskoop
Tel.: 01727-5944
l
WADDINXVEEN - NOORDKADE 267 - TEL. 01828-14483
r
o
I——
Woensdag 27 november 1985
(door W illem van den Elskamp)
uit
1
1
AUTO 2000
Zo kunt u
ons bereiken
principe) 175/70 R 3 om 5.0 x 13” sta
len velgen. Afwijkingen afhankelijk
van sedan- en hatchback-model en/of
motorisering zijn mogelijk. De stalen
velgen van de 340-serie kregen voor mo
deljaar ’86 een vlakkere vorm, die de
stroomlijn ten goede komt en kleine
wieldoppen die de wielmotoren bedek
ken.
4,
GOUDA/WADDINXVEEN
en 1 op 10,75 in de stad. Deze cijfers
betreffen de versie met 1.7 liter motor.
Prijzen
Voor 1986 brengt Volvo meer kleur in
zijn modellen-palet. De serie start nu
met een 340 driedeurs Winner, die even
als de 3- en 5-drs Winner Special
uitsluitend met 1.4 liter motor wordt
geleverd. Prijzen tussen 18.5 en 20
mille. De DL is verkrijgbaar met 1.4,
1.7 of 1.6 dieselmotor, gekoppeld aan
een vierbak of vijfbak danwel als 1.4
met automatische transmissie. De 340
Gl. is er met 1.7 motor en vijfbak én als
1.4 met CVT (Continu Variabele
Transmissie, een verre nazaat van
DAf’s pientere pookje). Bij de 360 se
rie zien we drie GL versies.
De 2-liter inspuiter staat in de 360 GLE
Sedan en de drie- en vijfdeurs GLT.
Totaal telt het modellen-programma
van de Volvo 340/360 nu maar liefst 49
uitvoeringen. Wie zijn oog laat vallen
op een versie met de 1.7 liter motor,
heeft als goedkoopste mogelijkheid de
343 DL 1.7 van f 22.995,—. Een auto
maat kost doorgaans zo’n 1550 gulden
meer dan de vergelijkbare uitvoering
met handgeschakelde bak. Prijzen in
clusief BTW, excl. afleveringskosten.
ter en op de duurdere versies in kleur
aangepast aan het koetswerk. De zij-
knipperlichten zitten nu in de
eindstukken van de voorbumper. Voor
de ’86-modellen biedt Volvo bovendien
nieuwe lakkleuren.
Techniek
Voor het echt grote nieuws bij de Vol-
vo’s 1.7 moeten we uiteraard in de
machinekamer zijn. Hier staat een ge
spierde viercilindermotor met een
inhoud van 1721 cm'. Deze waterge-
E.xterieur
Aan de contouren van de Volvo 300-
serie is voor modeljaar 1986 nauwelijks
gesleuteld. De Volvo 340/360 serie be
hield zijn vertrouwde lijnen, maar werd
stijlvoller en dynamischer, terwijl
voorts de stroomlijn licht verbeterde,
Mazda heeft de kortgeleden geïntrodu
ceerde 323-seric spectaculair afgerond
naar boven met een exclusieve en spor
tieve GTX-vcrsie.
In deze driedeurs Hatchback is een vol
ledig nieuwe 1.6 liter injecliemotor
toegepast, met een maximaal vermogen
van 77 kW/105 pk, die de Mazda 323
GTX in staat stelt lot een topsnelheid
van 185 km/u en een acceleratie van
0-100 km/u van slechts 9.5 seconden.
Passend bij die hoge prestaties werd het
onderstel aangepast, onder meer met
stuggere vering-en schokdcmping en
een krachtig remsysteem met schijfrem
men rondom. Bovendien is het
mogelijk de hardheid van de schok
dempers op het dashboard electronisch
op diverse manieren af te stellen.
Een voorspoiler, twee achterspoilers,
een andere grille en het volledig ontbre-
koelde BI7.2 is ontwikkeld door
Peugeot, Renault en Volvo. Hij wordt
gebouwd in één van de modernste mo-
torenfabrieken ter wereld. De
krachtbron kenmerkt zich door goede
prestaties en een lange levensduur. Zijn
moderne constructie blijkt onder meer
uit een bovenliggende nokkenas, licht
metalen geheel vlakke cilinderkop met
verbrandingskamers in de zuigers
(Heron-principe) en volledig elektro
nisch gestuurde ontsteking. Het
maximaal vermogen bdraagt 60kW (83
pk) bij 54(X) tpm met een hoogste kop
pel van 131 Nm (13 kgm) bij 300Ö
omvv./min. De motor is gekoppeld aan
een vijfbak. Dat de prestaties niet mis
zijn bewijst een topsnelheid van circa
165 km/u. De 1.7 liter motor is lever
baar in de 340 DL en GL. Dankzij de
compacte motorbouw vindt hel reser
vewiel 'n plekje in de motorruimte.
In het motoren-gamma van de 300-serie
vormt de 1.7 liter krachtbron een wel
kome aanvulling, die uitstekend past bij
het van huis-uit prettige weggedrag en
de al vaak geprezen rij-eigenschappen
van deze „kleine” Volvo’s. Voor die
fijne wegligging is vooral het technisch
hoogstaande onderstel verantwoorde
lijk.
Door de ontwikkeling en montage van
gewijzigde rubbers voor de reactiestan-
gen en de bovenste bevestigingspunten
van de schokdempers is de geluidsover-
dracht van het vviel-wegcontact naar het
interieur lot een minimum beperkt.
Toepassing van een grotere rembe-
k tachtiger en van asbest vrij materiaal
voor de remblokken en remvoeringen
geeft een verbeterde remvverking en
zorgt voor een plezieriger aanvoelend
rempedaal. Ook bij de koppeling is as
best vrij materiaal toegepast. Het is
milieuvriendelijk én beter bestendig le
gen hitte. Dit verhoogt de levensduur en
verbetert de werking. De door de fa
briek verstrekte verbruikscijfers hebben
we nog niet op hun merites kunnen
beoordelen. Voorlopig geven de ver
melde ECE-verbruikcijfers een te
florissant beeld te zien: 1 op 19,6 bij 90
km/u constant; 1 op 14,7 bij 120 km/u
vindt zich een elektronisch instrumen
tarium. Toerenteller, snelheidsmeter,
brandstofvoorraad- en watertempera-
tuurmeter zijn opgebouwd
gekleurde vloeibare kristallen.
De rijke standaard-uitrusting omvat
een veelheid van opvallende zaken,
zoals elektrisch verstelbare buitenspie
gels, ruitenwissers met regelbare
interval, een verwarmings- en ventila
tiesysteem met tiptoetsbediening, deur
en kontaktslotverlichting en interieur-
verlichting met vertragings-relais.
De Mazda 323 GTX zal door zijn op
vallende verschijning en exclusieve
uitvoering zeker bijdragen tot een nog
beter imago van de nieuwe Mazda 323-
serie, terwijl de GTX zelf zeker een
plaats zal veroveren in een marktseg
ment, waarin Mazda nog niet eerder
vertegenwoordigd was.
ken van chroom accentueren hel
sportieve imago van de Mazda 323
GTX.
Ook het interieur is bijzonder exclusief
uitgevoerd met onder meer kuipstoelen
en in de flanken doorlopende achter-
bankleunittg/ Het dashboard is
elektronisch uitgevoerd, met uit ge
kleurde vloeibare kristallen opge
bouwde meters. Een sportstuur is
standaard, evenals bijvoorbeeld elek
trisch verstelbare buitenspiegels,
ventilatie en verwarming met tiptoets
bediening.
Met de 323 GT X hoopt Mazda vooral
een jong koperspubliek aan te trekken,
die de sportieve exclusiviteit van de
GTX weet te w aai deren, tevens zal de
GTX het totale imago van de nieuwe
Mazda 323-serie zeker verhogen.
Achter het markante sportstuur be-
loc
^YERSKÖOP-1 1-
REEUWIJK
Interieur
Traditiegetrouw besteedt Volvo veel
aandacht aan comfort, veiligheid en
kwaliteit van het interieur van zijn mo
dellen. Traploos verstelbare rugleunin
gen, goede hoofdsteunen, overzichte
lijk dashboard zonder storende
„gimmicks” plus een logische opstel
ling van de diverse bedieningsfuncties
bewijzen dit. Een aantal modellen bezit
comfortabele zaken als getint glas, cen
trale portiervergrendeling, elektrisch
bedienbare zijruiten, toerenteller, van
binnenuit verstelbare buitenspiegels
(vbu vbs), een „doorgeefluik” voor bij
voorbeeld ski’s in de achterbank leu
ning. Bij het afzetlen van het contact
schakelt het dimlicht automatisch om
naar stadslicht. Regelbare dashboard-
verlichting en twee mistaehtcrlichten
zijn standaard op v rij wel alle typen. Als
extra comfort heeft een aantal model
len binnenverlichting met lijdrelais en
verlichting van hel contactslot. Prak
tisch is voorts hel één-sleutelsysteem
voor portieren, kofferdeksel en starts-
lol.
kasten en sluiten aan op de carrosserie.
Ook de velgen zijn nu aerodynamischer
van vorm. Dankzij al deze maatregelen
daalde de lucht weerstand en verbeteren
de prestaties.
Andere uiterlijke wijzigingen betreffen
de nieuwe grille en de gemodificeerde
achterlichten met een andere plaats
voor de achteruitrijlampen. De achter
ruit beslaat de volle breedte van de
achterklep, die overigens nog steeds
niet helemaal doorloopt lot de bumper.
De vóór- en achterbumper zijn elegan-
Rijden
’t Is ons goed bevallen zo’n paar uur op
pad met een Volvo 340 voorzien van de
nieuwe 1721 cm' grote viercilinder car-
buratiemotor. Voornaamste kenmer
ken zijn de hoge male van soeplesse
plus het feit dat de motor opvallend
rustig de 83 paardekrachten in galop
brengt. Het predikaat „stille kracht” is
wel op hem van toepassing. Vergeleken
met de tvveeliter versies blijft-ie welis
waar nog altijd zo’n 15 a 25 kW achter
in prestaties; toch heb je niet de indruk
dat dit in een luier gedrag resulteert. De
Volvo 340 met 1.7 liter motor toont
zonder meer een uiterst aangenaam ka
rakter. Hij stuurt lekker en de
wegligging is mede door de De Dion
achteras en de goede gew ichtsverdeling
door het transaxle-systcem al jaren van
prima niveau.
De Volvo 343 beleefde zijn debuut in
1976. In de volgende jaren werd hij
steeds zorgvuldig aangepast aan de zich
voortdurend wijzigende marktsituaties.
Begonnen als drie-deurs met 1.4 liter
motor met de bekende CVT-automaat,
verschenen al rad luxere varianten, 4-
en 5-bak versies, vijfdeurs en 2 liter
uitvoeringen en sedan-typen. In 1984
„Never change a winning team”, lijkt zo’n beetje het devies van Volvo. Want de
succesvolle 340/360 modellen gaan hun 10e levensjaar in, terwijl de degelijke 240-
seriezijn 10e verjaardfb al achter de rug heeft. Vooreen automodel is 10 jaar een hele
tijd. Evenwel, waarom zou je het roer drastisch omgooien als de bestaande modellen
nog goed marcheren, denkt men bij Volvo ongetwijfeld met een vergenoegde blik op
de verkoopcijfers. In Nederland is de Volvo 300-serie na de Kadett, Escort en Golf
het best verkochte automodel. In het eerste halfjaar van 1985 vonden er zo’n 12,5
duizend Volvo’s 340/360 een Nederlandse eigenaar. Daarmee is dit model de
belangrijkste pijler onder Volvo’s ijzersterke positie bij de merken top-tien.
5 oor modeljaar 1986 heeft Volvo zijn bestseller-serie licht gewijzigd. Belangrijkste
noviteit is de lichtmetalen 1.7 liter benzinemotor, overigens niet geheel nieuw want
Renault voert dezelfde krachtbron in zijn R9 en R11. Toch is deze motor voor Volvo
van eminent belang, omdat hij het gat overbrugt dat gaapte tussen de versies met 1.4
en 2.0 liter motor. Daartussen bestaat wel de 1.6 dieselmotor; die is echter meer
bestemd voor wie jaarlijks minstens 30.000 km rijdt.
met name bij de 360 GLT waar een
nieuwe achterspoiler de Cw-waarde
verlaagt tot 0.35 (was 0.37). Op alle 3-
en 5-deurs modellen is de achterklep
gewijzigd, de achterruit kreeg een an
dere hellinghoek. Veel aandacht
besteedde Volvo aan het wegwerken
van openingen, die de luchtstroom ver
storen. Zo zijn alle openingen rond de
grille en koplampen nu afgedicht. De
bumpers kregen een andere vorm. Ze
lanceerde Volvo de dieseï-versie. In Ne- lopen vóór en achter door tot de wiel-
derland ligt het diesel-aandeel bij de
300-serie inmiddels op 13 pet. Najaar
1985 geeft de komst van de 1.7 liter te
zien, naast het aanbrengen van diverse
innerlijke én uiterlijke verbeteringen.
Met de komst van de 1.7 liter kent de
340. 360 serie nu een logische motorop-
bouw; 1.4, 1.7 en 2.0 liter carburateur-
motor, 2.0 liter injecliemotor en 1.6
liter dieselmotor. Alle benzinemotoren
hebben een dooi een microprocessor
geregelde ontsteking. Brandstof is su
per-benzine. De benzinemotoren zijn
ook goed geschikt voor l.PG-gebruik.
De 1.4 liter motor met^7 kW die tot nu
toe in enkele 340-modellen was gemon
teerd, is uit het programma genomen.
Alle 1.4 liter motoren leveren nu 52 kW
(72 pk) bij 5500 tpm.
De wielophanging van de 3(X)-serie is
vóór onafhankelijk met MePherson-
veerpoten, achter zit de befaamde De
Dion-as met enkelvoudige bladveren en
telescopische schokdempers. Nieuw bij
de 360-modellen is de „pcndel-stabilisa-
tor” bij de voorwielophanging. De
stabilisatorstang is met speciale op-
hangpunten vrij hoog aan de
MePherson-vering bevestigd. Hij zorgt
voor een nauw keuriger besturing en be
strijdt het overhellen van de auto in
bochten. Bovendien vermindert de zij-
vvindgevoelighcid en verbeten het
comfort.
Het bekrachtigde, gescheiden remsys-
leem omvat schijfremmen met
verschuivende remklauw vóór en zelf
stellende trommelremmen achter. De
besturing is van het type tandheugel
plus rondsel. De draaicirkel is opval
lend gering: middellijn 9.35 meter. Het
stuurmechanisme is onbekrachtigd.
Standaard bezit de Volvo 300-serie
staalgordel-radiaal banden, formaat (in
I b/ro blijft zijn populaire 300-serie
ttott steeds vervolmaken. Ook voor
het modeljaar 1986 is deze bestseller
weer op diverse punten verbeterd.
|TJ
VQOROrsCHÈWÊG’
5
I
t