Rol van woonconsument zal winnen aan gewicht Kalkzandsteen meest toegepaste Vochtophoping in huis kan voorkomen worden ergernis materiaal in de woningbouw ak bron van Gelui woni een doverlast tussen woningen fi. ■Th T SE 1 r ij t '4 STAATSSECRETARIS VOLKSHUISVESTING MR. G. PH. BROKX: i I I Doorstroming: van woningwet naar premie-C? In de woningbouw wordt de laatste jaren steeds meer kalk zandsteen toegepast. Tengevolge van spectaculaire ontwik kelingen binnen de kalkzandsteenindustrie worden er mo menteel bijna 60.000 woningen per jaar met dit materiaal ge bouwd. Drs. K. B. van der Poel, directeur van het CVK (Cen traal Verkoopkantoor voor de Kalkzandsteenindustrie BV) te Hilversum, was graag bereid nadere toelichting te ver schaffen op de veranderingen in de Nederlandse bouwmarkt. In iedere woning ontstaat vocht. Globaal kan worden ge steld dat een huishouden van vier personen in één etmaal zo’n tien liter vocht produceert in de vorm van waterdamp. Die waterdamp ontstaat niet alleen door het ademen, maar ook door zaken als koken en wassen. Volkshuisvesting is en blijft een hoogst ingewikkelde zaak, maar toch ook een zaak die iedereen wel op een of andere manier raakt. Een goed en betaalbaar dak boven het hoofd is zo ongeveer een eerste levensbehoefte. Daar hoeft niet veel discussie over gevoerd te worden. Goed en betaalbaar wonen voor iedereen vraagt echter van de rijksoverheid enorme bedragen aan subsidies. De volkshuisvesting is een „bouwwerk” dat vooral is opgetrokken uit subsidies. En legt een regering zich vast om haar uitgaven terug té dringen, dan lijdt het geen twijfel dat ook de post Volkshuisvesting wat veren zal moeten laten. Objectsubsidie niet loslaten (■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■BH Woonconsument ■■^■■■■■■BBBBBBBBBSBBBBBBBBBBBBBBBa (■■■■■■■■■■■BBHBBBBBBBBBBBBBBHHBBBB Tot 2000 nog 1 miljoen huishoudens te huisvesten Geluidoverlast, we hebben er allemaal wel eens mee te maken. Vooral in de rustige woonwijken van tegen woordig klinkt het geluid van de stereo-installatie en de televisie vaak ook tot de woonruimte van de buren door. De overheid heeft de geluidisolatie tussen twee wonin gen weliswaar aan voorschriften gebonden, maar helaas betekent dat nog niet dat in nieuwbouwhuizen geluiden van radio, televisie of het gebonk van schoenen op een parketvloer niet meer hoorbaar zijn. I r MO WOENSDAG 4 DECEMBER 1985 Drs. K. B. van der Poel Ankerloze spouwmuren in kalkzandsteen geven een perfecte geluidisolatie. A door Peter Roosekrans Hoe heeft de kalkzandsteenindustrie dat aangepakt? ..Welnu, u moet weten dat van ouds her kalkzandsteenblokken en -stenen afwerking. En dat zijn zaken die dui delijk hun invloed doen gelden op de uiteindelijke kostprijs van de woning”. Gaat bouwen volgens dat nieuwe sys teem dan echt zo snel? ..De dagproduktie van twee metselaars (hoewel men eigenlijk van lijmers zou moeten spreken) is 2 a 3 keer zo snel als bij de handmatige verwerking van blokken. Dit is een snelheid, die met geen enkel ander materiaal of bouw systeem wordt bereikt". woningvoorraad in het jaar 2010 kwalitatief op orde hebben. Dat lijkt nog ver weg en ik zou het ook best sneller willen, maar dan moet men mij wel vertellen waar ik het geld vandaan moet halen om de zaak in een hogere versnelling te krijgen. We doen wat we kunnen met de middelen die ons ter beschikking staan. Wellicht dat de economische opleving in dit verband het nodige soelaas kan bieden”. i De hand van Brokx is ook duidelijk aanwezig in het ontwerp-verkiezings- Is die elementenbouw ook echt een succes geworden? „Maar zeer zeker, het aantal wonin gen gebouwd in kalkzandsteen, be draagt dit jaar ca. 60.000. en dat is niet minder dan 60? van het totaal aantal dit jaar in Nederland gebouwde wo ningen. Daarvan ligt het aantal in elementen gebouwde woningen tussen de 35.000 en 40.000. Dit bewijst wel dat die elementenbouw een groot suc ces is. Vorig jaar november is de 100.000ste woning in kalkzandsteenelementen gebouwd. Staatssecretaris mr. G. Ph. Brokx heeft bij die gelegenheid letterlijk de handen uit de mou wen gestoken en een element verlijmd. Deze jubileumwoning is in juli van dit jaar opgeleverd". het inkomen van mensen in een wo ningwetwoning. Springt dat inkomen er overmatig gunstig uit, dan zullen die mensen moeten' doorstromen naar huisvesting die meer met dat inkomen in overeenstemming is en zo plaats maken voor mensen die zich financieel minder kunnen veroorloven. Van zelfsprekend moet daar een redelijke opzegtermijn tegenover staan en er moeten ook andere huisvestingsmoge- lijkheden voor de doorstromers zijn. Welnu, de tijd lijkt daartoe steeds rijper te worden. Het aanbod op de wonihgmarkt is ruimer dan wij sinds jaar en dag gewend zijn, zeker in de duurdere huur- en koopsector. Ik denk even aan vrije-sectorwoningen met een éénmalige njksbijdrage, de premie C. De woonlasten daarvan zijn in veel gevallen lager dan van woningwetwo ningen”. Dat vocht mag zich natuurlijk niet op hopen, er moet dus geventileerd wor den. Als het met die ventilatie niet goed zit. kan dat te zien zijn aan be slagen ramen; overtollig vocht kan niet naar buiten en condenseert tegen de ruit. De simpelste en meest effectieve oplossing is natuurlijk een raam openzetten, maar vocht zoekt zich ook een weg naar buiten door de vloeren, plafonds en de muren, die dus moeten kunnen „ademen”. Anders gezegd, ze moeten het vocht tijdelijk kunnen opnemen en weer afstaan. Gebeurt dit onvoldoende, -dan kennen we zelf wel de resultaten. Er ontstaan lelijke Objectsubsidie is de bijdrage van het Rijk die het verschil gladstrijkt tussen de vraaghuur en de eigenlijke huur van nieuwbouwwoningen. Brokx: „Het financieringstekort van de over heid moet nog verder worden terug gedrongen, maar als we de objectsub sidie loslaten, dan is dat voor de wo ningbouw een regelrechte ramp. Dat betekent dat we zo rond dertig procent minder woningbouw kunnen plegen. Ik hoef nauwelijks uit te leggen wat dat inhoudt voor de werkgelegenheid in de bouw en aanverwante bedrijfs takken. De stadsvernieuwing kunnen we dan wel vaarwel zeggen, want voor stadsvernieuwing heb je sociale nieuwbouw nodig, die kunnen niet zonder elkaar. schimmelplekken, of het behang laat los. Ook het woonklimaat in een te vochtige woning gaat erop achteruit, men voelt zich onbehaaglijker en zet al snel de verwarming een paar graadjes hoger. Het is daarom een voordeel dat bij de huizenbouw kalkzandsteen op grote schaal wordt toegepast. Kalkzand steen kan ruim twee keer zoveel vocht opnemen als bijvoorbeeld beton! Als u op zoek bent naar een nieuw huis en u stelt prijs op een behaaglijk woonkli maat, dan is het zeker iets om op te letten of er bij het bouwen kalkzand steen is toegepast. Kunt u ons in het kort iets vertellen over de Nederlandse woningbouw- markt? „Het aantal woningen, dat gemiddeld in Nederland wordt gebouwd, ligt op dit moment op een niveau van zo'n 100.000 woningen per jaar! Deze wor den grotendeels door de overheid ge subsidieerd. Dat zijn de woningwet woningen. de premiehuur- en de premiekoopwoningen. Om haar financiële lasten zo laag mo gelijk te houden, tracht de overheid de bouwkosten waar mogelijk en na tuurlijk met zoveel mogelijk behoud van kwaliteit te beperken. Deze eis van lage investeringskosten, alsmede de tendens om meer in kleine projec ten te bouwen, waren voor ons al vroeg aanleiding om hier onze produkten op af te stemmen". Dus u voorziet ondanks de zich afteke nende daling van de bouwmarkt toch nog een verdere groei van de afzet van kalkzandsteen in de woningbouw? „Dat zeker! Niet alleen door de gun stige prijsstelling en de aanzienlijke besparingen op de verwerkingstijd, maar ook door juist voor de consu ment zo belangrijke zaken als de gun stige invloed van kalkzandsteen op het leefklimaat van de bewoners. Hierbij denken wij aan de goede vocht- en warmte-regulerende eigenschappen van het materiaal, waardoor zowel in de winter als in de zomer een goede klimaatbeheersing wordt bereikt". tuurlijk niets nieuws, maar het speciale van de door de kalkzand steenindustrie en TNO bedachte constructie is het feit dat ook het dak en de vloeren worden onder broken. Op de foto is dat goed te zien. Er zijn eigenlijk twee vrij staande huizen ontstaan, en dat scheelt enorm in de geluidoverlast. Gedreun en gebonk worden im mers niet meer „doorgeseind” naar het huis van de buren. Kortom, geluidoverlast is te voorkomen door bij de bouw van woningen ankerloze spouwmuren van kalk zandsteen toe te passen. De strijd om behoud van het kwetsba re stelsel van de volkshuisvesting is (daarmee) overigens nog niet ge streden. Met de Kamerverkiezingen in aantocht betrekken de dames en heren politici inmiddels al hun stellingen. Oók waar het de volkshuisvesting be treft en dus ook Brokx. Bijvoorbeeld op het punt van de objectsubsidie, naast de huursubsidie de tweede be langrijke poot onder de volkshuisves ting. Nu doet zich het eigenaardige ver schijnsel voor, dat ondanks de bezui nigingen de uitgaven voor Volkshuis vesting niet minder worden maar juist stijgen. Dat blijkt ook weer uit de on langs gepresenteerde begroting voor het jaar 1986. Vriend en vijand zeggen dat de CDA-staatssecretaris van Volkshuisvesting, mr. Gerrit Brokx, er tegen de verdrukking in vrij aardig in is geslaagd de gesubsidieerde woningbouw en de stadsvernieuwing overeind te houden. De bewindsman heeft daar in het ka binet hard voor moeten knokken. Af gelopen voorjaar nog dreigde hij te ■zullen aftreden als plannen om in 1986 verder op de individuele huursubsidie te bezuinigen doorgang zouden vin den. Dat pleit heeft hij gewonnen: de individuele huursubsidie blijft in het komende jaar onaangetast. Staatssecretaris Brokx mag de volks huisvesting graag vergelijken met een stevige vrachtwagen, voorzien van een dubbel wielstel achter. „Kijk”, verdui delijkt hij, „in tijden dat de overheid moet bezuinigen, kun je die dubbele wielen vervangen door enkele. En dat is ook gebeurd, want op de individuele huursubsidie is de afgelopen jaren be zuinigd. Gevolg is dat de vrachtwagen nog prima dienst kan doen, behalve dan dat hij wat minder gewicht kan vervoeren. Toen er plannen kwamen om óók de enkele wielen onder de wagen vandaan te halen, heb ik een streep getrokken en gezegd: tot zover en niet verder. De vrachtwagen zou dan niet meer naar behoren kunnen functioneren. Met andere woorden: het stelsel van de volkshuisvesting zou in z’n voegen hebben gekraakt of zelfs zijn ingestort. En wat krijgen we dan? Dan verpaupert de gebouwde omge ving en wordt het welhaast onmogelijk voor starters op de woningmarkt om zich zelfstandig te kunnen huisvesten. Wat dat de samenleving gaat kosten laat zich nauwelijks becijferen”. Staatssecretaris Brokx: de kar van de volkshuisvesting in het rechte spoor houden vermetseld worden. Omdat de bouw kosten van een woning voor een be langrijk deel bepaald worden door de factor arbeid, heeft de kalkzand steenindustrie getracht juist op dit punt aanzienlijke besparingen te be reiken. Zo'n acht jaar geleden zijn we hierin geslaagd door een bouwsysteem te ontwikkelen, waarbij met behoud van het traditionele bouwen zeer efficiënt en snel kan worden gewerkt. De basis van dit revolutionaire bouw systeem vormen grote kalkzand steenelementen van 60x90 cm. die met een speciale kleine bouwkraan op el kaar worden geplaatst, dus niet meer met de hand worden verwerkt. Ook van metselen is geen sprake meer. De specie heeft plaatsgemaakt voor een dunne lijmlaag. waardoor een zeer vlakke wand wordt verkregen en een afwerkingslaag aanmerkelijk dunner wordt. U ziet dê voordelen: snellere verwer king en ook nog een goedkopere wand- programma van zijn partij, het CDA. Hierin wordt onder meer voorgèsteld de huurtermijn van woningwetwonin gen voor vijf of tien jaar. „Punt is”, verklaart Brokx nader, „dat teveel goedkopere woningen worden be woond door mensen die zich makke lijk een wat duurder onderdak kunnen permitteren. Nieuwkomers op de wo ningmarkt zijn daardoor veelal aange wezen op duurdere huisvesting, met als gevolg een extra beslag op de pot huursubsidie. In principe is dat geen juiste gang van zaken. Al twintig jaar lang zijn we bezig de doorstroming te bevorderen via heffingen enzovoorts, maar die pogingen hebben alle schipbreuk geleden. Wat wij nu voorstellen is om na zeg vijf jaar over een definitieve termijn zijn we het nog niet eens de huur te toetsen aan Volgens de bewindsman is er veel ge beurd om de bouwkosten van wonin gen in de hand te houden. Hij verwijst daarbij onder meer naar het actie programma Goedkoper Bouwen van zijn departement. „Dat heeft zeker zijn vruchten opgeleverd”, weet Brokx. „Daarnaast zijn we kleiner gaan bou wen, efficiënter ook en is de arbeids- produktiviteit in de bouw behoorlijk toegenomen. Daarnaast is er de toege nomen aandacht voor energiebe sparing, als bijdrage om de woonlasten in de hand te houden. In de woningr wetsfeer torn ik niet verder aan de maximaal toelaatbare stichtingskos- ten. Daar is met succes in geknepen, maar de bodem daarvan is wel bereikt, willen we de woningen blijvend kun nen voorzien van een acceptabel kwaliteitslabel”. En de woonconsument? Staatssecreta ris Brokx van Volkshuisvesting ziet de rol van de woonconsument aan ge wicht winnen. „De mensen worden sowieso bewuster, en dat uit zich ook in huurderszaken naar de woning bouwverenigingen toe. Ik vind het een terechte ontwikkeling. De ruimte op de woningmarkt staat dat toe en ik zie in dat verband ook een nuttig effect van de decentralisatie van de volks huisvesting, waarbij een zware verant woordelijkheid komt te liggen bij de gemeenten. Dat is de bestuurslaag die het dichtst staat bij het wel en wee van de plaatselijke woningmarktproble- matiek. Mede op grond daarvan zie ik betere tijden aanbreken voor zaken als maatschappelijk gebonden eigendom, groepswonen (ook voor ouderen) en mogelijkheden voor mensen om hun woning zelf af te bouwen. Woning bouwverenigingen zullen meer klant gerichte organisaties worden en de plaatselijke wethouder van Volkshuis vesting wordt voor de woonconsument meer aanspreekbaar”. De woningnood, of liever: het wo ningtekort, is over een lange reeks van jaren voor ons land een kwelling van de eerste orde geweest. De pijn is nog lang niet geheel gestild, maar zo rond 1990 denkt men het lek toch goeddeels boven water te hebben. De eerste te kenen van verzadiging van de wo ningmarkt zijn al merkbaar. Dit bete kent voor de overheid dat zij wat kal mer aan kan doen met de omvang van het woningbouwprogramma, zeker waar het de nieuwbouw betreft. Staatssecretaris Brokx: „We constate ren afnemende vraag naar woningen voor 1 2 huishoudens, de HAT- eenheden, en naar duurdere huur- en koopwoningen. Voor 1986 hebben we het woningbouwprogramma licht naar beneden moeten bijstellen tot even onder de honderdduizend woningen. Door die verzadigingsverschijnselen heb ik mijn aanvankelijk optimisme over de haalbaarheid van het woning bouwprogramma 1985 moeten tempe ren. Neemt niet weg dat we de ko mende jaren toch tegen de honderd duizend woningen moeten blijven bouwen. Tot het jaar 2000 komen er nog 1 miljoen zelfstandige huishou dens bij, en die moeten allemaal wor den gehuisvest. De woningvoorraad moet tot die tijd groeien van 5 tot 6 miljoen woningen; anderzijds vergt de stadsvernieuwing veel vervangende nieuwbouw. Pas na 1990 kunnen we volstaan met een programma van er gens tussen de 70- en 80-duizend wo ningen”. Als de woningnood (althans in aantal len) binnen afzienbare tijd is opgelost, dan mag in ons land de vlag in top. Het heeft heel wat hoofdbrekens gekost. Blijft nog liggen de achterstand op het gebied van de kwaliteit van het vader landse woningbestand, lees: de stads en dorpsvernieuwing. Volgens de staatssecretaris ligt er in die sfeer nog een gigantische opgave. „We trekken er naar vermogen zo hard mogelijk aan. Met de licht afnemende nieuw bouw zie ik wat meer nadruk komen te liggen op de woningverbetering. Zoals de vlag er nu bijhangt kunnen we de De kalkzandsteenindustrie en TNO hebben zich al jaren geleden succesvol met dit probleem bezig gehouden. Men kwam er snel achter dat twee muren met een tussenruimte van 4 cm een zeer grote verbetering van het geluid- comfort geven. Zo’n spouw is na- '""'TA t

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1985 | | pagina 15