Nota Minderheden onderzocht de Ds. H. de Cock Groen van Prinsterer KOFFIE CONCERT DE BOOG Koning Willem I Roomse geluiden schoolstrijd Waddinxvener dr. A. de Bruin Rampen Overstromingen Wien ’t Christelijk bloed door de a’dren vloeit. Humanistische raadsvrouwe Deposito '"-'-/f f''/ 4 1 A boekhandel veldwijk b.v. Heroriëntatie Polarisatie Persreacties Grote vreugde Hoorzittingen Vrijheid of onvrijheid? Financiering Lager Onderwijs ■i door dr. André de Bruin geïnspireerd door hun geestelijke voorvaderen. WADDINXVEEN - B. en W. hebben de gemeenteraad, die volgende week woensdagavond voor de laatste maal voor de verkiezingen bijeen komt, voorgesteld de gemeentelijke Nota Minderheden voor kennisge ving aan te nemen. Dr. A. A. DE BRUIN HET ONTSTAAN VAN DE SCHOOLSTRIJD ƒ45,- CHRISTUS KONINGRIJK op AARDE, WADDINXVEEN - Niet ontkend kan worden dat de schoolstrijd uit de 19de eeuw nog steeds emoties oproept. Sommigen zijn zelfs van mening dat die strijd nög.niet is afge lopen; als deelnemers daaraan voelen zij zich niet zelden I HET JAAR 1847 ALS DE TIJD DER KOMST r C - r ■F - J Het ontstaan van de schoolstrijd VAN dr. A.A. de Bruin. NAAR DB ZUIVERE UITLEGGING VAN DEN BIJBEL EN HARE GETALLEN. - re L o/i/e(cleriny. me/. 1. 9L 2 pktiuk 3 Ti. 3, 4 en 6. rap. 11 va. 10. PASSAGE 53 - TEL. 12620 sterker te worden. Wederzijds be schimpte men elkaar en klonken be schuldigingen dat de ander er op uit was de gehele samenleving naar zijn hand te zetten. Maar ook geraakten de protes tanten onderling slaags; zij twistten met elkaar over de vraag wie de ware her- De Pauselijke Zendbrief van 1832: ”Uit (de onverschilligheid t.o.v. het katholicisme) vloeit als een on reine bron het dwaze en valse be ginsel dat vrijheid van geweten voor iedereen moet opgeëist en ge waarborgd worden. En de weg tot deze allesverderfelijkste dwaling wordt bereid door die volslagen en onbegrensde vrijheid van gedach ten, welke tot ondergang van Kerk en staat wijd en zijd ingang vindt, terwijl sommigen dan nog zo onbe schaamd zijn om te verkondigen, dat deze vrijheid enig voordeel voor de godsdienst oplevert”. De Ultramontaan (1829): ”De ge schiedenis is daar om te bewijzen dat de protestanten die niets dan de vrijheid van godsdienst en geweten voorgaven te bewijzen, overal waar zij meester werden, zelfs met schending van plegtige beloften en traktaten, de vrije uitoefening van de catholijken godsdienst verbo den”. Met de komst van de Fransen haalde menig katholiek en dissidente protes tant opgelucht adem. Nu zou er een de finitief eind komen aan de onderdruk king door de gereformeerden. De eer- Koning Willem I (1814-1840) werd ge plaatst voor vele problemen, die hij met grote energie probeerde op te lossen. Tevens probeerde hij de verdraagzaam heid te bevorderen. Godsdienst, meen de hij, mocht ’’geen rede(n) van twist” worden. Zijn zoon Willem II (1840- 1849) trad in zijn voetsporen. Naarmate de jaren voortschreden bleek de aloude tegenstelling tussen de Her vormden en Rooms Katholieken in het Koninkrijk der Nederlanden steeds boren. ing. Geeqortos Paua^ WADDINXVEEN - Enkele rooms-katholieke geluiden: De Roomsch Katholijke Almanak (1819): ’’Hervorming sloeg haar hand vermetel Aan den gewijden kloosterschat En kocht voor dezen roof een zetel Die ze anders nooit gekregen had.” Jezaias Miciia Ezkviiirl Openbaring Ephezen Zalig i> hij A..0 leest, cn zijn zij die hooren de woorden dezer prophetic, ende die bewaren, het gene in dezelve geschreven is, want de rijd is nabij. Openbaringen 1 ra. 3. WADDINXVEEN - De Waddinx- veense historicus dr. André de Bruin (54) heeft recent de oorza ken van de klassieke schoolstrijd opnieuw onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat die in be langrijke mate afwijken van de ge vestigde opvattingen daaromtrent. Zijn studie, die hem vorig jaar deed promoveren tot doctor in de lette ren aan de Rijksuniversiteit van Leiden, kan zelfs in menig opzicht beschouwd worden als een ontmy thologisering van de schoolstrijd, welke vooral beschreven is door confessionele auteurs. Door zijn heldere stijl en andere kijk op per sonen en gebeurtenissn heeft zijn boek "Het ontstaan van de school strijd” reeds in brede kring de aan dacht getrokken en werd het nog onlangs geprezen op een bijeen komst van de Vrije Universiteit van Amsterdam. ”Als cultuurhistorische studie is ”Het ontstaan van de schoolstrijd” een verrijking van de historische li teratuur", zo valt te beluisteren. De oranjekleurige omslag van het boek heeft een symbolische bete kenis. In de schoolstrijd stonden namelijk (volgens De Bruin) de vorsten van het Oranjehuis, die een verdraagzame samenleving wilden bevorderen, boven en tussen de el kaar bestrijdende partijen die niets liever wilden dan de gehele samen leving naar eigen godsdienstige op vattingen hervormen. Wie de geschiedenis van het Oran jehuis gewend is te plaatsen in de relatie van God, Nederland en Oranje zal het lezen van de studie van André de Bruin als een totaal nieuwe ervaring beleven. In de Nederlandse dagbladen werd ”Het ontstaan van de schoolstrijd” geprezen als een originele benade ringswijze. Doorspekt met boeien de anekdoten, gedichten en citaten laat het boek zich vlot lezen. De Volkskrant schreef: ”De Bruin toont aan dat de wortels van de schoolstrijd voor een belangrijk deel gelegen zijn in conflicten tus sen protestanten en katholieken onderling”. NRC/Handelsblad schreef onder meer: ”De schrijver levert een bij- dage tot een nieuwe en meer volle dige verklaring van de specifiek ge- ografisch-religieuze patronen die in het ontstaan van de verzuiling zo’n belangrijke rol zouden spelen”. Het Reformatorisch Dagblad con cludeerde: ”Het is nuttig van de studie van De Bruin kennis te ne men, om die eens te vergelijken met andere studies over de school strijd”. d Toen in de jaren dertig en veertig Ne derland in het bijzonder getroffen werd door rampen en tegenslagen verwacht ten sommige christenen de spoedige we derkomst van Christus op aarde. Voor het Laatste Oordeel aangebroken was wilden zij nog zoveel mogelijk mensen bekeren. Zij leverden toen een duide lijk aandeel in de schoolstrijd ten be hoeve van andermans en eigen ziele- heil. In de inleiding van dit pamflet uit 1829, dat 1847 aanwees als het jaar van de wederkomst, gedroeg de schrijver zich als een boekhouder. In 1848 werd de grondwet fundamen teel gewijzigd. Daarbij werd besloten de voorstanders van de confessionele (kerkelijke) scholen hun zin te geven. Hun werd de vrijheid van onderwijs toegekend teneinde homogene confes sionele scholen te stichten en in te rich ten, mits voldaan werd aan enkele kwa- liteitskriteria. Elke school die gebruikt zou worden door christenen èn niet- christenen diende echter openbaar te zijn; daarom zouden het openbaar on derwijs overal in het land moeten blij ven voortbestaan. Deze principiële stel- lingname is nimmer gewijzigd! Dat hier later de hand mee is gelicht is een ander verhaal. Ds. Hendrik de Cock (1801-1842) zou een zeer belangrijke rol spelen in de strijd tegen de ’’moderne”, in zijn ogen goddeloze, samenleving. Hij zou ten strijde trekken tegen de ’’verlichte” Hervormde Kerk, het openbaar lager onderwijs en de Rooms-Katholieke Kerk. Zo fulmineerde hij tegen de ge matigde leer van de toenmalige Her vormde Kerk die ’’niet minder verbas terd en verdorven (zou) zijn als de Paapsche Kerk waarvan niet de Heere Jezus maar de Duivel het hoofd is”. Aanleiding tot mijn onderzoek naar het ontstaan van de schoolstrijd was gele gen in allerlei discussies over samenwer kingsscholen waaraan ik vaak deelnam. Aan de realisering van één daarvan, de samenwerkingsschool voor Havo-Athe- neum te Waddinxveen, had ik een zeker aandeel. Het verraste mij onder meer telkens weer dat ouders, dit in tegen stelling tot woordvoerders van confes sionele onderwijsorganisaties, voor 70 a 80 procent voorstanders waren van sa menwerkingsscholen Als historicus voelde ik mij steeds meer uitgedaagd na te gaan of die ouders uit de 19de eeuw - zoals beweerd werd - wèl zo’n afwijkend oordeel hadden over de toenmalige ’’samenwerkingsschool”: de openbare school die een algemeen- christelijke grondslag had. Men bedenke dat de huidige samenwer kingsschool een bredere levensbe schouwelijke basis heeft. Deze 19de eeuwse ’’samenwerkingsschool” da teert uit 1806. Zij was het antwoord op de gereformeerde school uit de Repu bliek der Zeven Verenigde Nederlan den. produkt van de Tachtigjarige Oor log. Guillaume Groen van Prinsterer (1801- 1876) is te beschouwen als één van de belangrijkste geestelijke vaders van het anti-revolutionaire denken. Als politi cus was hij een groot tacticus, die zijn ware gedachten vóór de liberale grond wetsherziening van het jaar 1848 ver sluierde. Publiekelijk pleitend voor ’’vrijheid van onderwijs”, die zowel door protestantse als katholieke ouders begeerd zou worden, schreef hij de ko ning in 1840 vertrouwelijk dat hij met die te verwerven vrijheid vooral het rooms katholicisme wilde bestrijden. Toen de grondwetswijziging een feit was nam hij geen blad meer voor de mond. In 1856 zei hij in de Tweede Ka mer onder meer: ”De strijd tusschen Protestanten en Katholijken is de vraag waarop alles neerkomt”. Daaraan voegde hij nog toe dat het ’’verband tus schen Staat, Kerk en huisgezin met de school veel hoger (lag) dan de Grond wet”. Volgens hen was de schoolstrijd een hoogtepunt in het verzet van ’’christelijk Nederland” tegen een onderdrukkende overheid. Een strijd van rooms-katholieken en protestanten samen tegen een Ne derlandse staat waaraan de rege ring de diepste verlangens van vele ouders naar eigen scholen negeer de! Dat een en ander - zeker in de eerste helft van de 19de eeuw - wat anders is verlopen moge blijken uit dit artikel, dat een zeer beknopte impressie is van het boek dat ik over het ontstaan van de school strijd schreef. WADDINXVEEN - Komende zondag middag ook om twaalf uur geeft Dinge- man Coumou op gitaar en luit een kof fieconcert in het buurtcentrum De Boog aan de C. Huygenslaan. De, toegangs prijs bedraagt f. 3,50 (inclusief één kop je koffie). De door Dingeman Coumou te bespe len instrumenten zijn gemaakt door Ig- natio Fleta (gitaar) en Jacob van Geest (luit). Op het programma staan werken uit diverse Europese landen, eigen com posities, volksliederen, klassieke be werkingen van popsongs en Zuidame- rikaanse muziek. De Fransen, veelbelovend gekomen, als bevrijders bejubeld, tenslotte gehaat en verslagen, waren in allerijl vertrok ken. Met de grote vreugde kwam het optimisme. Een Oranjetelg, Willem I was koning geworden. Een energiek man met visie. God lof. In 1817, ter ge legenheid van de driehonderdjarige herdenking van de Reformatie, werd een en ander nog eens dunnetjes over gedaan. Maar alle gejubel ten spijt, niet alle problemen werden opgelost. Het economisch leven bleef problematisch. Bovendien werd het volk onder meer getroffen door talrijke overstromingen en ziekten, terwijl het klimaat niet zel den ongunstig was. Wat betekende dit alles? Welke bedoe ling had God hiermee, vroegen vooral gereformeerden zich af. Het antwoord werd prompt gegeven: God was ver toornd omdat de mensen te modem dachten en handelden. Dat rooms-ka tholieken en joden als gelijkberechtigd aan de gereformeerden werden behan deld moest Zijn toorn wel opwekken. Nostalgisch werd terug gezien op de Re publiek der Zeven Verenigde Neder landen, toen de mensen nog vroom wa ren en God de schenker van welvaart; van een Gouden Eeuw. Sommigen waren zelfs van mening dat dit slechts kon wijzen op de spoedige wederkomst van Christus. Werd in arti kel 37 van de Nederlandse Geloofsbelij denis er niet op gewezen dat ’’Jesus Christus Uyt den hemel sal comen, li- chamelick ende sienlick, gelijck hij op gevaren is?” Tal van voorspellingen, al of niet vergezeld van berekeningen, werden gedaan. Redenen genoeg om zich met grote ijver te storten op de be kering van het gehele Nederlandse volk tot de enig ware religie, de gereformeer de a la Calvijn. vormde leer beleed. Ook katholieken ruzieden onderling. In 1817, het derde eeuwfeest van de Hervorming, gedurende de Belgische Opstand (1830-’39), in de periode 1840- ’42 en in 1853, toen de paus nieuwe bis dommen in Nederland instelde, liepen de spanningen tussen protestant en kat holiek wel erg hoog op. Zo werden in 1853 honderden anti-katholieke gesch riften gepubliceerd. In het gedicht Bij bel en Oranje klonk het, op de wijs van Tollens’ ’’Wiens Neerlands bloed”, zelfs: Wien ’t Christelijk bloed door de a’dren vloeit; Van Rome’s invloed vrij Wiens hart hart van heil’gen ijver gloeit; Verheff den zang met mij; Hij neem’ wat zorg de tijd hem bie; Zijn Bijbel in de hand; en leen, aan Rome’s Hiëarchie; Geen plaats in Nederland. De commissie voor welzijnszaken en voor onderwijszaken kunnen zich met dit voorstel verenigen, zij het dat de ver tegenwoordiger van de PCW-fractie, in de commissie voor welzijnszaken zich een standpunt over het eventueel instel len van een meldpunt voor het indienen van klachten over discriminatie en ras cisme heeft voorbehouden. Op 12 november 1985 hebben B. en W. tijdens een persconferentie de Nota Minderhedenbeleid Waddinxveen ge publiceerd. Van deze Nota is een afzon derlijke samenvatting gemaakt, die ook in het Arabisch en het Turks is vertaald. Na de publikatie heeft het stuk geduren de een periode van drie weken ter visie gelegen, waarvan op de gebruikelijke wijze kennis is gegeven. Zij is ook naar een groot aantal organi saties gezonden, met het verzoek - in dien men daartoe aanleiding vond - schriftelijk commentaar te leveren. Bo vendien is de vertaalde samenvatting naar de Turkse en Marokkaanse gezins hoofden gezonden, die daarbij tevens werden uitgenodigd voor een hoorzit ting op 2 december 1985. Deze hoorzit ting is ook ter openbare kennis ge bracht. De oproep tot schriftelijk commentaar heeft tot vijf reacties geleid; de hoorzit ting is door 68 belangstellenden be zocht. Op verzoek van de minderheden zelfheeft op 18 januari 1986 een tweede hoorzitting plaatsgevonden, die door 21 belangstellenden werd bezocht. Ook van deze hoorzitting is openbaar kennis gegeven. De schriftelijk reacties en de verslagen van de beide hoorzittingen zijn bij de stukken gevoegd. In een ’’Nadere Standpuntbepaling” zijn B. en W. op de ontvangen schriftelijke en mondelinge reacties ingegaan. Tenslotte hebben zij nog schriftelijk gereageerd op vragen c.q. opmerkingen die tijdens de behan deling van de nota in de commissie voor welzijnszaken en voor onderwijszaken zijn gemaakt. De gemeenteraad zal in dezelfde verga dering ook het programma welzijn min derheden gemeente Waddinxveen 1986 kunnen vaststellen. Voor dit program- Dit kaartje geeft een globaal overzicht van de gebieden waar in de eerste helft van de 19de eeuw allerlei ziekten en overstromingen plaatsvonden. Hier en in de omgeving daarvan ontstonden di verse religieuze bewegingen. Bekend zijn geworden de beweging van de Af gescheidenen en die van de Zwijn- drechtse Nieuwlichters die ook in Wad dinxveen neerstreken en daar in een soort communistische samenleving Christus’ wederkomst afwachtten. Als voorstanders van geweldloosheid wei gerden zij hun kinderen in te schrijven in de Burgerlijke Stand. Elke schoolstrijder betoogde keer op keer te strijden voor vrijheid van gods dienst en onderwijs en dus ook voor vrijheid van vereniging en vergadering. Daarmee zegden zij na wat liberalen als Thorbecke eerder betoogden. Wel ver schilden de confessionelen en liberalen essentieel over de verhouding kerk staat, de staatsinrichting en de grond rechten. Kortom, men gebruikte de li beralen voor zover dit nodig en moge lijk was. Groen van Prinsterer, geestelijk vader van het antirevolutionaire denken, wil de de te verwerven vrijheden gebruiken om tegen liberalen en katholieken ten strijde te kunnen trekken. De rooms katholieke schoolstrijders op hun beurt wilden dezelfde rechten gebruiken om het ketterse protestantisme te kunnen overwinnen. Allen dachten op den duur aan de vestiging van een theocratie van eigen maaksel. Herkerstening van de ander stond in ieders vaandel! De Nederlandse koningen kwamen keer op keer tussen hete vuren te staan; een gelukkige omstandigheid voor hen was dat de gereformeerde en rooms- katholieke heethoofden betrekkelijk weinig bijval kregen. Bijzonder interessant en leerzaam is de geschiedenis van de financiering van het onderwijs in de 19de eeuw. Openbare lagere scholen werden toen hoofdzake lijk gefinancierd door gemeentebestu ren en deels betaald uit schoolgeld van ouders. Wie geen schoolgeld kon beta len kreeg kosteloos onderwijs aangebo den. De voorstanders van bijzonder la ger onderwijs wezen echter elke over heidsfinanciering af! Zij wensten geen inmenging van de staat. Toen bleek dat maar weinigen bereid waren voor godsdienstig onderwijs te betalen, wijzigden de schoolstrijders van taktiek. Eerst werd geprobeerd de onderwijswetgeving zodanig te wijzigen dat het openbare lagere onderwijs ge splitst werd in gereformeerde, rooms- katholieke en joodse scholen. Daarmee zou het financieringsprobleem zijn af gewenteld op de gehele samenleving en zouden de felle schoolstrijders - niet ge hinderd door geldgebrek - kunnen pro beren de gehele samenleving naar eigen inzichten te herkerstenen. Toen dit niet gelukte werd opnieuw gepoogd uit ei gen middelen scholen te stichten, maar dit slaagde in het algemeen nog steeds nauwelijks. ma kan de gemeente een rijksbijdrage van f. 7.900,- tegemoet zien. Het rijksprogramma welzijn minderhe den 1986 - een uitvloeisel van de Rijks- regeling welzijn minderheden - biedt aan gemeenten de mogelijkheid een rijksbijdrage aan te vragen in de kosten van lokale welzij nsactiviteiten voor cul turele minderheden. Waddinxveen kan in 1986 aanspraak maken op een bijdra ge voor activiteiten ten behoeve van buitenlandse migranten (in casu Turken en Marokkananen), woonwagenbewo- ners en vluchtelingen. De mogelijkheden om een programma van activiteiten ten behoeve van de Turkse en Marokkaanse gemeenschap op te stellen zijn onderzocht. Hiertoe is met name overleg gevoerd met de Kern groep Buitenlanders, een werkgroep van Stichting ”De Bonkelaar”. De kerngroep heeft een subsidiever zoek ingediend. Dit verzoek vormde de basis voor een aantal suggesties voor het gemeentelijke programma. Deze sug gesties zijn tijdens een hoorzitting inza ke de Nota Minderhedenbeleid Wad dinxveen aan de orde gesteld. Dit heeft geleid tot een kleine aanpassing van het concept-programma. Het programma omvat 6 onderdelen warbij de nadruk ligt op participatie, belangenbehartiging, deskundigheids bevordering en integratie. De totale kosten ervan bedragen f. 7.900,-, het bedrag dat de gemeente maximaal kan ontvangen. Het opstellen van een programma voor vluchtelingen is afhankelijk van de ves tiging van vluchtelingen binnen de ge meente. Momenteel bevinden zich in Waddinxveen geen vluchtelingen waar voor op grond van de Rijksregeling een bijdrage kan worden aangevraagd. Zo dra dit wel het geval is zal een aanvul lend programma worden opgesteld. Ten aanzien van het onderdeel ’’woon wagenbewoners” zal worden onder zocht, welke mogelijkheden er voor de ze groep kunnen zijn. Dit kan eveneens tot een aanvullend programma leiden. Het college is van oordeel dat de in het programma vermelde activiteiten een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de verbetering van de positie van le den van culturele minderheden in Wad dinxveen. i De zeven staatjes die de Republiek vormden hadden het lager onderwijs geregeld in schoolordonnanties. Het i openbaar, dat wil zeggen: staatsonder- 1 wijs, moest gerformeerd zijn. De recht zinnige protestanten wilden de vrijzin nig protestanten, rooms-katholieken en joden (her)kerstenen. Dat dit streven i tot onderlinge spanningen moest leiden ligt voor de hand. In katholieke streken kreeg de gereformeerde onderwijzer i daardoor geen voet aan de grond. In de 18e eeuw, toen allerlei opvattin- gen over ’’Vrijheid, Gelijkheid en i Broederschap” doordrongen, werd in toenemende mate kritiek uitgeoefend op de inrichting van de Nederlandse sa- menleving en dus ook op de gerefor- 1 meerde openbare lagere school. Toen de Fransen in 1795 ons land binnen trokken troffen zij hier dan ook een 1 vruchtbare voedingsbodem voor hun hervormingsgedachten. i Het monopolie van de gereformeerde openbare lagere school werd principieel afgewezen. Er moest een nieuwe open- bare lagere school worden opgericht 1 waarheen alle protestante, katholieke en joodse ouders hun kinderen moesten i kunnen sturen. De ouders die dat wen- sten zou de mogelijkheid worden gebo- den naast onderwijs in de Nederlandse taal enz. ook speciaal kerkelijk gericht godsdienstonderwijs te volgen. Boven dien moest de kwaliteit van het onder wijs worden verbeterd. Dit alles werd in onderwijswetgeving geregeld; de on derwijswet van 1806 zou zelfs een halve eeuw blijven gelden. Pas in 1917 zou de financiële gelijkstel ling van openbaar en bijzonder lager onderwijs het allerlei stichtingsbesturen mogelijk maken waar maar mogelijk godsdienstig georiënteerde lagere scho len te stichten. Meestal werden dergelij ke scholen beheerd door of namens kerkgenootschappen; van specifieke ouderparticipatie was geen sprake. De prijs die de schoolstrijders in 1917 moesten betalen voor de rijksfinancie- ring lijkt, terugblikkend, hoog. Zij moesten in ruil hiervoor het algemeen kiesrecht en het nieuwe kiessysteem (evenredige vertegenwoordiging) aan vaarden waarvoor liberale en socialis ten hadden geijverd. Algemeen kies recht accepteren impliceerde nota bene accoord gaan met de idee van de volks- souvereiniteit, een produkt van de ’’goddeloze” Verlichting der 18de eeuw. Echter, de stellige verwachting dat door* overheidsfinanciering en consequente' verzuiling de greep op de (ontkersten de) samenleving steeds groter zou kun nen worden was dermate groot dat deze prijs graag betaald werd. Uit plaatig» 'tbegiu der geloerde mann verechillen in A f r r /z fX f c late Bazuin van ‘tiaar 2de f 3de EZUB CHRISTL'S 01 ÖOOr U(|o 5de 6de Nota. over uw volk en i zonden te verzegelen, endi n uitgang des woord» op mkssiam den vor.i - i wederom gebouwd woi ME88IAI Ui >lk de» vonten n zijn einde xal zijn cn vaatelfjl enterken een we. icn ophouden F. Jok tot de voleini H. over den verwoe»! 90 jaar, volgent Ltvmcus 25 v«. 8, of eiken dag gerekend voor 1 jaar, volgen» en 0. (^4 duyenJjaricp (Tbijk. 66 ra. 17 25 ingesloten, en geheel cap. 60, 01 en 62. 49 11 20, cap. 11 v». 11 en 12. 4 1—4. 16 55, cap. 37 r». 21 28, cap. 30 va. 25 28. igen 21 l—ö, cap. 10 va. 1—8. 10 - 7-0. 5 27, cn geheel jeremia 31 en zachariab 2. Öè)e> jeoep Q/So^uiiiep. Openb. 8,9,10. agen proeftijd opgelegd en viel door. ^Mo^E»,^waa 40 da- 1 jijde 1 V». 9, want naar God» gerechtigheid had de de zoo veel regt verkregen, dat jezus geen oordeel van durfde uitbrengen. Zeudb. jude 1 v». 0. jexu» waa 40 tijne en triompheerde, voer na 40 dagen tea hemel in, de gelijkheid der bijbclsche getallen, paaditzell- honderde malen ia het herhaald in bcteekeniaaea. lie achrijeera omtrent het gele! i»6o eena aija, Ixk !n daarvan cent xijn maar do meeaten don Pana al iet jniat te berekenen, de laalata tolt nijn Herig* mH Ion tegen dagen ia .oh jaar. 1 77. Straf der Joden. 77 325. der ooaterache Chriatenen. 325 587. Val van ARR1V8. 587 1517. Rijk van maiiomet (Reformatie). 1517 1787. Beataan der Juauiteu. 1787 1847. Zware oorlogen onder napoeeoB en in ’t Oosten met Turkeije cn Rusland [abrek hebben wij don korten geeat dor achrijvera uit de i8do en r >9<lo eeuw niet kunnen aa o voeren het lijn er nog wel alle men, doch do meeaten atollen cnnuTsa komat peraoonlijk, doch >a rokeuiog. GOUDA - Pauline Doctor (36) is de eerste humanistische raadsvrouwe in het Goudse Bleulandziekenhuis. Wad- dinxveense patiënten kunnen nu dus niet alleen bij de dominee of de pastoor terecht maar ook bij een humaniste. Aan het aanstellen van een humanisti sche raadsman of -vrouw is een lange periode van beraad en discussie vooraf gegaan. De humanistische raadsvrouwe Pauline Doctor bekleedt een part-time baan. Zij werkt vast op 2 afdelingen, maar in principe is het mogelijk voor al le patiënten om speciaal naar haar te vragen. Zij heeft een wat andere werk wijze als de dominee of pastor omdat niet wordt uitgegaan van een bepaald geloof en zij gaat op andere wijze in of wat mensen haar te vertellen hebben. Indien men in het ziekenhuis liggend met haar wil kennismaken kan dit wor den aangevraagd biij het verplegend personeel. WADDINXVEEN - B. en W. hebben besloten tot het11 verstrekken van 300.000,- in deposito aan de Neder- landsche Middenstandsbank NV te Waddinxveen. ste Nederlandse volksvergadering (1796) stelde vast dat alle mensen gelij ke rechten hadden. Deze hoopvolle ontwikkeling werd voortgezet in het Koninkrijk der Nederlanden (1814). Hoewel ’’Rome” bepaald geen voor standster was van gewetensvrijheid en gelijke rechten voor ieder, waren Ne derlandse katholieken wat blij dat ko ning Willem I de besluiten van 1796 aan gaande de rechten van zijn onderdanen wilde handhaven. Zij konden zich daardoor geleidelijk kerkelijk ontplooi en, terwijl ouders niet opnieuw be vreesd behoefden te zijn dat kun kinde ren ’’verketterd” werden. De strategie van de pausen was bepaald zeer slim. Hun positie in Europa was nl. niet zo sterk meer als in de 17de eeuw. In geheel Europa was de invloed van de Rooms Katholieke Kerk in de loop van de 18de eeuw zelfs sterk achteruitge gaan. Wèl hadden katholieke staatsbur gers allerlei rechten verworven van re geringen die ’’liberale” opvattingen hul digden. Dat de R.K. Kerk deze opvat tingen zelf verafschuwde werd herhaal delijk kenbaar gemaakt, maar tezelf dertijd probeerde Rome toch met de ’’liberaal” getinte regeringen in gesprek te komen teneinde de positie van de kat holieken in de diverse staten nog meer te versterken. In het algemeen gelukte dit uitstekend. i over uwe heilige atadom do ■gelcuende om de ongerechtigheid tun te brengen, ende om ‘t ge- de heiligheid der heiligheden te •da, a. om te doen wederkeren >r»t zijn 7 weken en 02 weken I wordendoch in benaauwd- litgeroeid worden, maar het tnl niet! ■ten hetwelk komen zal, zal de atad, I zijn met een uveratromenden vloed, jk bealoteae verwoeatingen. Zie het veke E. en in de helft der weke zal' cn over den grouwelijken vleugel idlnge toe D., die vaatelijk be»lo-| •'•-'eateden G. Ende gij daniex. sluit deze woorden toeende verzegeld dit Boek tot den tijd des eyndes velen zullen 't naspeuren en de wetenschap zal vermenigvuldigd worden. 12 er. 4. S y .r-iórxi.i/ '/r. Z7-f 7 Co/ ievjyd en/ 25 vg. 8. Een week 7 jaar. 4 5 en 6. Een dag 1 jaar. 12 10. 13 12. 40 daj gen op Sina7, en over zijn ligchaam. duyvcl 1 laaterii dagen zoo veel de toe op Nota. Livmcua Ezechiel Daniel 1 Corinthe Adam waa Sinaï, ju ngcnaam. 1 jijde 1 .1door de zonde ,rnn ■ing tegen hem lu..uv i beproeft in de Woest! bedenking leverei het getal 7 en 1 Het i* aanmerkelijk dat dcrling. zoo weinig het begin voor Niioair de eerale i» mei reed* n<5. maand»

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1986 | | pagina 11