Feesten om Afscheids Gemeente werkt aan 30 km in Zuidplas Polderroute fietsers 50-jarige hefbruggen receptie van A. Both Hier niet harder in wijk Zuidplas ^LL - fa® zeker halve ton Vondelwijk en Groenswaard 3 Opheffen van woonwagenkamp kost Waddinxveen Onderzoeken van SSW in In W’veen en Boskoop it l Kabelkrant Waddinxveen elke werkdag 07.00-19.00 uur elg.-Vl. 2 Boskoop Persoonsbewijzen Omhoog in weekends üp B Procedure 3 EZ [FT I V A MM A p e 1 -t -J. ipi I s 1 r» - V» OENSDAu 19 iVlAAkl iyö<> 1 «5 De afscheid nemende chef Personeelszaken A. Both. (Foto: Archief). In Waddinxveen maakte de gemeente vorig najaar al bekend dat 1986 het ”jaar van de bruggen” is. Dit jaar be staat immers de hefbrug een halve eeuw en zal de brug in de voormalige rijksweg A 12 opengesteld worden voor het ver keer. Wie deze route uitrijdt doet ook Wad dinxveen aan met de 50-jarige hefbrug en de historische Brugkerk en de Rem onstrantse Kerk. Van de polderroute door Rijnland wordt gezegd dat deze voert door een gebied dat is ontstaan door indijkingen, verveningen en ontginningen: veel wa ter, wind en weilanden. Een paar tips voor onderweg (Leiden zou een apart hoofdstuk vergen): het WADDINXVEEN - De lente komt er aan. Het is en wordt weer volop tijd voor een mooie fietstocht. Het dagblad Trouw publiceerde onlangs een polder- route door Rijnland. besluit tot instelling van de 30 km/ uur-zóne, napublikatie in de gemeen- terubriek in het Weekblad voor Wad dinxveen met ingang van 20 maart 1986 eerst 30 dagen ter inzage ligt op het gemeentehuis. Indien er bin nen die periode geen beroepschriften worden ingediend bij de Kroon kan de 30 km/uur-zóne zonder proble men worden ingesteld. Komen er wel beroepschriften dan moet met de instelling van de 30 km/ uur-zóne worden gewacht tot na de beslissing van de Kroon. Wij hopen - met u denken wij - dat eind dit jaar de 30 km/uur-zóne in de wijk Zuid plas een feit zal zijn,” aldus B. en W. die hopen de Zuidplasbewoners volddfnde te hebben geïnformeerd Voor meer informatie menen zij he te mogen verwijzen naar het VI x- blad voor Waddinxveen. WADDINXVEEN-De heer A Both, chef van de afdeling personeelsza ken op de gemeentesecretarie zal wegens vrijwillig vervroegde uittreding zijn werkzaamheden in dienst van de gemeente Waddinxveen. met ingang van 1 april 1986 beëindigen. Ter gelegenheid van dit afscheid zal aan de heer en mevrouw Both-van ’t Slot op donderdagmiddag 27 maart van 16.30 tot 18.00 uur een receptie worden aangeboden. Deze receptie is voor een ieder toegankelijk. WADDINXVEEN - Zowel in Waddinxveen als in Boskoop bestaan er plannen om het 50-jarig bestaan van de hefbrug over de Gouwe in beide gemeenten niet ongemerkt voorbij te laten gaan. Waddinxveen is van plan aan het 50-ja- rig bestaan van de hefbrug ”op gepaste" wijze aandacht te besteden. Naar ver wachting zal men aan het Raadhuisplein uitbundiger zijn over het weer beschik baar komen van de rijkswegbrug, die Coenecoopbrug genoemd zou kunnen gaan worden. ”De brug der zuchten" of "de grootste droogmolen van Boskoop", er zijn vele omschrijvingen te bedenken voor het grote stalen obstakel, dat de oevers van Boskoop oost en west verbindt. Een omstreden obstakel ook, al zal Boskoop niet meer zijn wat het was als iemand de hefbrug in een verloren uurtjes zou om zagen. Het neemt allemaal niet weg dat de hefbrug dit jaar vijftig jaar bestaat. ’’Anno domini 1936" staat in smeedijze ren letters te lezen op het beweegbare brugdeel. Vijftig jaar hefbrug, een bete re gelegenheid voor een herdenkings feest is niet denkbaar. Honderd jaar hefbrug maken de meesten van ons waarschijnlijk niet mee en de brug zelf ook niet, al weet je dat nooit zeker. Toen de hefbrug in 1936 werd opgele verd was dat voor de Boskoopse samen leving aanleiding om een feestelijke brugweek te organiseren, hetgeen een weergaloos feest werd. En hoe omstre den ook, waarom zou een herhaling van benoemd tot ambtenaar der burgerlijke stand. Voorts bekleedde hij de functie van administrateur van het woningbe drijf en de vleeskeuringsdienst Willem- stad-Fijnaart. Deze drie functies vervul de hij tot 15 juli 1960 toen hij in dienst trad van de gemeente Waddinxveen. Naast zijn dagelijkse werkzaamheden verrichtte hij de volgende functies in het maatschappelijk leven. In de periode 1944 tot 26 juni 1945 was hij lid van de Binnenlandse Strijdkrachten. Hij had een actief aandeel door het vervalsen van persoonsbewijzen. Ten tijde van zijn periode in Willemstad was hij van 1951 tot 1960 secretaris-pen- ningmeester van de plaatselijke VVV. Gedurende de periode van 1953-1957 was hij voorzitter van de plaatselijke CHU en w'as tevens lid van het provinci aal bestuur van die partij. Van 1957 tot WADDINXVEEN - De woningbouw vereniging SSW heeft zich in een brief aan de bewoners van de Vondellaan 112-218 en van de Wingerd 73-235 ge richt met nadere informatie over vocht en schimmelklachten en over een on derzoek naar de vochtige kruipruimten. Voorzitter H.G. van den Dool en secre taris A.L.M. Boer hebben de klagende Vondellaanbewoners laten weten dat er naar aanleiding van klachten over vocht en schimmel een onderzoek is ingesteld door het onderzoeks- en adviesbureau Bouwcentrum. Hoewel het onderzoek nog niet is afgerond, adviseert het Bouwcentrum om de lateien boven de gevelkozijnen onder de dakoverstek- ken, alsmede de dakovefstekken van de voor- en achtergevels te isoleren. Deze werkzaamheden zullen dan ook binnen kort worden uitgevoerd. Voor wat de invloed van de vochtpro- duktie in de woningen en de afvoermo- gelijkheden betreft, is nog een nader onderzoek noodzakelijk gebleken. Dit ondrzoek, ook opgedragen aan het Bouwcentrum, is in enkele woningen gestart. De resultaten hiervan moeten nog worden afgewacht. De bewoners van de Wingerd kregen eind vorig jaar al van hun woningbouw vereniging te horen dat het bestuur een diepgaand onderzoek heeft laten instel len naar vochtklachten en vochtige krui pruimten van de woningen aan de Win gerd. Tevens werden de drainages rond de woningen gereinigd en doorgespo ten. Hiervan is al een gedeelte uitge voerd. Wat betreft de kruipruimten en vocht klachten heeft de SSW het onderzoek opgedragen aan het Instituut TNO voor bouwmaterialen en bouwconstructies. Dit onderzoek spitst zich toe op twee za ken. 1. In de kruipruimte van één lege wo ning is daartoe een uitgebreid onder zoek uitgevoerd. Hoewel de resultaten van dat onderzoek niet ongunstig zijn, is het bestuur van mening dat een onder zoek, hoe diepgaand ook, in één woning niet voldoende is. TNO is dan ook opge dragen in meerdere woningen een ver- volg-onderzoek uit te voeren. 2. Een onderzoek naar vochttransport in vloer en fundering en het vochttran sport iri de woning. Dit onderoek is eni ge tijd geleden gestart. Het onderzoek behelst langdurige metingen onder di verse omstandigheden. Door de lang durige en droge vorstperiode is dit on derzoek vertraagd. De uitkomsten van dit onderzoek zijn dan ook nog niet be kend. Hoewel het onderzoek afhanke lijk is van de weersgesteldheid, zal SSW trachten het zo spoedig mogelijk af te ronden. Drie jaar geleden kreeg de heer Both, die aan het Raadhuisplein wordt opge volgd door G. Uithol uit Oud-Beijerland. door burgemeester C.M. van der Lin den de gouden medaille verbonden aan de Orde van Oranje-Nassau uitgereikt omdat hij toen 40 jaar in overheids dienst werkzaam was. De scheidende chef personeelszaken werkt sinds 15 juli 1960 in Waddinxveen, waar hij in 1967 chef werd van de afdeling Personeelsza ken van de gemeentesecretarie. Arie Both, die zijn kantoorbaan "een leven de zaak” noemt gezien de vele contac ten met mensen, trad op 17 augustus 1942 in dienst van de gemeente Har- dinxveld als aankomend ambtenaar bij het waterbedrijf. Met ingang van december 1948 kwam hij in dienst van de gemeente Willem stad waar hij bleef tot 15 juli 1960. Bij raadsbesluit van 3 juni 1949 werd hij waarnemend secretaris-ontvanger. Bij raadsbesluit van 21 juni 1949 werd hij die week anno 1986 niet mogelijk zijn. Voor de Boskoopse middenstand, de sierteelt en het verenigingsleven ligt hier een mooie kans om Boskoop weer op te stuwen in de vaart der volkeren. Bekend is gemaakt dat de beide hef bruggen over de Gouwe in het komende zomerseizoen ook op zon- en feestda gen omhoog gaat. De provincie Zuid- Holland heeft deze proef besloten om aan de wensen van de recreatievaart te gemoet te komen. De test duurt van 16 april tot 16 oktober. Het is een eerste stap op weg naar be diening van alle bruggen en sluizen in de vaarverbinding IJsselmeer-Deltage- bied. Na twee of drie seizoenen wordt bekeken of de zondagsbediening defini tief moet worden. De doorvaarthoogte van beide hefbrug gen is in gesloten stand slechts 2.5 me ter. Veel motorkruisers en zeilschepen kunnen nu deze bruggen niet passeren. Door de zondagsbediening, die van 10.00 tot 18.00 uur zal geschieden, kun nen schepen tot 4,1 meter deze route va ren. De beperking van die hoogte wordt veroorzaakt door de gouwespoorbrug in Gouda. Een werkgroep met vertegenwoordi gers van rijkswaterstaat, de provincies Noord- en Zuid-Holland. de Neder landse Spoorwegen en de gemeenten Amsterdam en Alphen aan den Rijn be studeert de mogelijkheid de zondagsbe diening uit te breiden tot alle sluizen en bruggen in het traject IJsselmeer-Delta- gebied. Ook wordt onderzocht of de be- dieningstijden beter op elkaar zijn af te stemmen. vogel- en recreatiepark Avifauna in Al phen aan den Rijn, de zeventiende- eeuwse molen in Bodegraven, ’s-we- relds grootste boomkwekerscentrum Boskoop (met een als museum ingericht negentiende-eeuws boomkwekershuis aan de Reyerskoop 54 - open van maan dag tot en met vrijdag), de vsy zeldzame molenviergang (vier molens achter el kaar) in Zevenhuizen bij de Rotte, het fotogenieke binnenvaartsluisje en de zeventiende-eeuwse hervormde kerk in Leidschendam en het buitenhuis Hof- wijck aan het Westeinde in Voorburg, eens het woonhuis van Constantijn Huygens (alleen 's-morgens te bezichti gen van woensdag tot en met zaterdag) WADDINXVEEN - Waddinxveen gaat akkoord met de opheffing van het woonwagenschap Gouwsluis. Voor dit Gouwedorp gaat dat gepaard met een bijdrage in de kosten van zeker een hal ve ton. B. en W. hebben de volgende week woensdagavond vergaderende ge meenteraad het voorstel gedaan tot op heffing van deze gemeenschappelijke regeling. In de jaren 1967-1969 is de gemeen schappelijke regeling inzake de stich ting, instandhouding en exploitatie van een regionaal woonwagencentrum Gouwsluis tot stand gekomen. Doel stelling van de regeling was te komen tot één regionaal woonwagencentrum voor alle (37) deelnemende gemeenten. In de jaren '60 was de visie dat het maat schappelijk en cultureel welzijn van woonwagen woners het best gediend was met een groot regionaal centrum metv e goede voorzieningen, hetgeen ge/ werd als het middel om de inte- .tie van de woonwagenbevolking in Je samenleving tot stand te brengen. Deze zienswijze bleek om een aantal re denen onjuist te zijn en werd in het be gin van de jaren ’70 door de Rijksover heid herzien. Door het vaststellen van het zogenaam de spreidingsplan werd gekozen voor een meer over de regio verspreide stich ting van centra. Dit heeft in de loop der jaren geleid tot de aanleg van gespreide woonwagencentra. "Helaas bleek in de loop der tijd dat de voortgang met het maken van deze voorzieningen niet beanwoordde aan de verwachtingen. Vooral het vinden van lokaties en de daarmee vaak samenhan gende planologische procedures stuit ten vaak op problemen”, aldus de ge meente. Al met al moest vastgesteld worden dat de schapsactiviteiten in de afgelopen jaren niet het beoogde resul taat hébben opgeleverd. Daarnaast moet geconstateerd worden dat zowel de rijksoverheid als het pro vinciaal bestuur duidelijk te kennen ge ven dat er geen behoefte meer bestaat aan samenwerkingsorganen en geza menlijk geëxploiteerde centra. Vooral uit het provinciaal woonwagenplan valt af te leiden dat nagenoeg iedere ge meente één of meer standplaatsen voor woonwagens dient aan te leggen. Hiermee is de eigenlijke reden om een schap in stand te houden, namelijk de omstandigheid dat vele centra een soort subregionale betekenis hebben, komen te vervallen. Al deze ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat het algemeen bestuur van het woonwagenschap be sloten heeft alle deelnemende gemeen ten een voorstel tot opheffing te doen. Dit zijn de in de vakken D, E, H enJ verdeelde woonwijk Zuidplas waar de 30 km-per-uur-regeling zal gaan gelden. De betreffende weggedeelten zijn donker aangegeven. De vijf zwarte punten geven aan waar poortconstructies zullen worden gemaakt en de betreffende 30-km-borden zullen worden geplaatst. I960 was hij ook penningmeester van het comité-dat belast was met de stich ting van een dorpshuis. Het dorpshuis kwam er en werd in 1961 geopend. Ook is hij vier jaar voorzitter geweest van de plaatselijke afdeling Ned. Chr. Bond van Overheidspersoneel in Willemstad. Op 15 juli 1960 trad de heer Both in dienst van de gemeente Waddinxveen als sous-chef van de afdelingen finan ciën en personeelszaken. Op 1 januari 1966 werd hij benoemd tot hoofdcom mies-ANa reorganisatie van de afde lingen werd de heer Both per 1 januari 1957 chef van de afdeling personeelsza ken, in de rang van referendaris. Van 23 oktober 1962 tot 1 juli 1971 was hij controleur vermakelijkheidsbelas ting. Vanaf 22 oktober 1962 tot op he den is de heer Both ambtenaar van de burgerlijke stand. In Waddinxveen bekleedde de heer Both, naast zijn dagelijkse werkzaam heden, de volgende functies. Van 1962 tot 1971 was hij voorzitter-secretaris van de diaconie van de Nederlands- Hervormde deelgemeente Immanuël, ook was hij lid van de Kerkeraad van die kerk. De heer Both heeft een werkzaam aan deel gehad in het oprichten van een stichting voor maatschappelijk werk. In 1963 werd een Interkerkelijke commis sie opgericht waarvan hij secretaris werd. Tot 1971 was hij secretaris van de ze stichting die vrij veel gezinsverzorg- sters en bejaardenverzorgsters werk geeft.- In zijn vrije tijd houdt de jubilaris zich bezig met de plaatselijke nieuwsvoor ziening, het verzamelen van postzegels en lezen. Ook in het kerkelijke en maat schappelijke leven bekleedde de heer Both een aantal functies waarbij telkens zijn belangstelling voor dienstverlening en hulpverlening tot uiting kwam. In het gemeentelijk vlak beijverde hij zich mede voor een gereglementeerde inspraak van de ambtenaren in mede zeggenschapscommissies, welke sinds aan het Raadhuisplein activiteiten ont plooien. Zo is er een inspraakcommissie voor de gemeentesecretarie en een voor de gemeentelijke dienst Openbare Werken en Bedrijven. Al een poosje geleden werd in het ge meentehuis besloten om in een deel van de wijk Zuidplas een 30 km/uur- zóne in te stellen op het moment dat de Dreef en de Zuidplaslaan zijn aan gesloten op de Beijerincklaan. Op dat moment zal het doorgaande verkeer geen gebruik meer kunnen maken van de IJsermanweg en zal het dan gereed zijnde gedeelte van de wijk toegankelijk zijn via vijf toegangen. Naar verwachting zal dat eind dit jaar het geval zijn. Bij de inrichting van de wijk Zuidplas is met de instelling van een 30 km/ uur-regeling al rekening gehouden. De wijk voldoet daardoor nu al aan de eisen die de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat bij besluit van 14 december 1983 voor de invoering van een 30 km/uur-maatregel stelde. Die eisen komen er onder andere op neer dat het door asverschuivingen en andere snelheidsremmende maat regelen eigenlijk vanzelfsprekend is dat ter plaatse al niet harder wordt gereden dan 30 km/uur. Ook mag het doorgaande verkeer geen gebruik ma ken van de 30 km/uur-straten. Bij de inrichting van de wijk Zuidplas is ermee rekening gehouden dat in verschillende woongebieden alleen verkeer komt dat daar ook zijn be stemming heeft; het is niet mogelijk om van het ene woongebied in het andere te komen via een derde woon gebied waar men eigenlijk niet be hoeft te zijn. Tijdelijk maakt verkeer uit de omgeving Graanakker nog ge bruik van de Gerstakker om de wijk te verlaten. Op dit moment wordt onderzocht hoe dit verkeer over een goede wegverbinding via de Zuidplas laan de wijk kan verlaten. Besluitvor ming daarover zal op korte termijn plaatsvinden. Voor de invoering van een 30 km/ uur-zóne geldt een bijzondere proce dure die afwijkt van de procedures die voor andere verkeersmaatregelen sx» r -A. ftg ,.-Z WADDINXVEEN Het college van Burgemeester en Wethouders hoopt dat eind dit jaar de 30 km-zone in de woonwijk Zuidplas een feit kan zijn. Burgemeester C.M. van der Linden en gemeente secretaris J. Meuleman hebben dit maandag in een brief aan de bewoners van deze nieuwe wijk geschreven. Binnenkort is de Oostpolderwijk (Zuidkade 1) net eerste woongebied waar een maximum-snelheid van 30 kilometer per uur gaat gelden. gelden. Omdat deze prodecure’ wat meer tijd in beslag kan nemen, heb ben B. en W. gemeend daarmee nu al te moeten starten om zeker te zijn dat, als de Dreef zal zijn aangesloten op de Beijerincklaan, dan ook daad werkelijk de 30 km/uur-zóne in de wijk Zuidplas kan worden ingevoerd. Het zou vervelend zijn en van slecht beleid getuigen als dan nog gestart zou moeten worden met de formele juridische-administratieve procedure. Die procedure bestaat hieruit dat het Zuidplaslaan BESTEK 30 KM/UUR - REGELING ZUIDPLAS VAK O.E.H.J F t Datum: Goedgekeurd: Schaal Getekend Gewijzigd: Gewijzigd: Tekening No I Boekweit akker u Uj .Grutto dr; GEMEENTE WADDINXVEEN

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1986 | | pagina 7