Feesten om
Afscheids
Gemeente werkt aan
30 km in Zuidplas
Polderroute
fietsers
50-jarige
hefbruggen
receptie
van A. Both
Hier niet harder in wijk Zuidplas
^LL
- fa®
zeker halve ton
Vondelwijk en
Groenswaard 3
Opheffen van
woonwagenkamp
kost Waddinxveen
Onderzoeken
van SSW in
In W’veen en Boskoop
it
l
Kabelkrant
Waddinxveen
elke werkdag
07.00-19.00 uur
elg.-Vl. 2
Boskoop
Persoonsbewijzen
Omhoog in weekends
üp B
Procedure
3 EZ
[FT
I
V
A
MM
A
p
e
1
-t
-J.
ipi
I
s
1
r»
-
V» OENSDAu 19 iVlAAkl iyö<>
1
«5
De afscheid nemende chef Personeelszaken A. Both. (Foto: Archief).
In Waddinxveen maakte de gemeente
vorig najaar al bekend dat 1986 het
”jaar van de bruggen” is. Dit jaar be
staat immers de hefbrug een halve eeuw
en zal de brug in de voormalige rijksweg
A 12 opengesteld worden voor het ver
keer.
Wie deze route uitrijdt doet ook Wad
dinxveen aan met de 50-jarige hefbrug
en de historische Brugkerk en de Rem
onstrantse Kerk.
Van de polderroute door Rijnland
wordt gezegd dat deze voert door een
gebied dat is ontstaan door indijkingen,
verveningen en ontginningen: veel wa
ter, wind en weilanden.
Een paar tips voor onderweg (Leiden
zou een apart hoofdstuk vergen): het
WADDINXVEEN - De lente komt er
aan. Het is en wordt weer volop tijd
voor een mooie fietstocht. Het dagblad
Trouw publiceerde onlangs een polder-
route door Rijnland.
besluit tot instelling van de 30 km/
uur-zóne, napublikatie in de gemeen-
terubriek in het Weekblad voor Wad
dinxveen met ingang van 20 maart
1986 eerst 30 dagen ter inzage ligt
op het gemeentehuis. Indien er bin
nen die periode geen beroepschriften
worden ingediend bij de Kroon kan
de 30 km/uur-zóne zonder proble
men worden ingesteld.
Komen er wel beroepschriften dan
moet met de instelling van de 30 km/
uur-zóne worden gewacht tot na de
beslissing van de Kroon. Wij hopen -
met u denken wij - dat eind dit jaar
de 30 km/uur-zóne in de wijk Zuid
plas een feit zal zijn,” aldus B. en
W. die hopen de Zuidplasbewoners
volddfnde te hebben geïnformeerd
Voor meer informatie menen zij he
te mogen verwijzen naar het VI x-
blad voor Waddinxveen.
WADDINXVEEN-De heer A Both, chef van de afdeling personeelsza
ken op de gemeentesecretarie zal wegens vrijwillig vervroegde uittreding
zijn werkzaamheden in dienst van de gemeente Waddinxveen. met ingang
van 1 april 1986 beëindigen. Ter gelegenheid van dit afscheid zal aan de
heer en mevrouw Both-van ’t Slot op donderdagmiddag 27 maart van
16.30 tot 18.00 uur een receptie worden aangeboden. Deze receptie is
voor een ieder toegankelijk.
WADDINXVEEN - Zowel in Waddinxveen als in Boskoop bestaan er
plannen om het 50-jarig bestaan van de hefbrug over de Gouwe in beide
gemeenten niet ongemerkt voorbij te laten gaan.
Waddinxveen is van plan aan het 50-ja-
rig bestaan van de hefbrug ”op gepaste"
wijze aandacht te besteden. Naar ver
wachting zal men aan het Raadhuisplein
uitbundiger zijn over het weer beschik
baar komen van de rijkswegbrug, die
Coenecoopbrug genoemd zou kunnen
gaan worden.
”De brug der zuchten" of "de grootste
droogmolen van Boskoop", er zijn vele
omschrijvingen te bedenken voor het
grote stalen obstakel, dat de oevers van
Boskoop oost en west verbindt. Een
omstreden obstakel ook, al zal Boskoop
niet meer zijn wat het was als iemand de
hefbrug in een verloren uurtjes zou om
zagen. Het neemt allemaal niet weg dat
de hefbrug dit jaar vijftig jaar bestaat.
’’Anno domini 1936" staat in smeedijze
ren letters te lezen op het beweegbare
brugdeel. Vijftig jaar hefbrug, een bete
re gelegenheid voor een herdenkings
feest is niet denkbaar. Honderd jaar
hefbrug maken de meesten van ons
waarschijnlijk niet mee en de brug zelf
ook niet, al weet je dat nooit zeker.
Toen de hefbrug in 1936 werd opgele
verd was dat voor de Boskoopse samen
leving aanleiding om een feestelijke
brugweek te organiseren, hetgeen een
weergaloos feest werd. En hoe omstre
den ook, waarom zou een herhaling van
benoemd tot ambtenaar der burgerlijke
stand. Voorts bekleedde hij de functie
van administrateur van het woningbe
drijf en de vleeskeuringsdienst Willem-
stad-Fijnaart. Deze drie functies vervul
de hij tot 15 juli 1960 toen hij in dienst
trad van de gemeente Waddinxveen.
Naast zijn dagelijkse werkzaamheden
verrichtte hij de volgende functies in het
maatschappelijk leven. In de periode
1944 tot 26 juni 1945 was hij lid van de
Binnenlandse Strijdkrachten. Hij had
een actief aandeel door het vervalsen
van persoonsbewijzen.
Ten tijde van zijn periode in Willemstad
was hij van 1951 tot 1960 secretaris-pen-
ningmeester van de plaatselijke VVV.
Gedurende de periode van 1953-1957
was hij voorzitter van de plaatselijke
CHU en w'as tevens lid van het provinci
aal bestuur van die partij. Van 1957 tot
WADDINXVEEN - De woningbouw
vereniging SSW heeft zich in een brief
aan de bewoners van de Vondellaan
112-218 en van de Wingerd 73-235 ge
richt met nadere informatie over vocht
en schimmelklachten en over een on
derzoek naar de vochtige kruipruimten.
Voorzitter H.G. van den Dool en secre
taris A.L.M. Boer hebben de klagende
Vondellaanbewoners laten weten dat er
naar aanleiding van klachten over vocht
en schimmel een onderzoek is ingesteld
door het onderzoeks- en adviesbureau
Bouwcentrum. Hoewel het onderzoek
nog niet is afgerond, adviseert het
Bouwcentrum om de lateien boven de
gevelkozijnen onder de dakoverstek-
ken, alsmede de dakovefstekken van de
voor- en achtergevels te isoleren. Deze
werkzaamheden zullen dan ook binnen
kort worden uitgevoerd.
Voor wat de invloed van de vochtpro-
duktie in de woningen en de afvoermo-
gelijkheden betreft, is nog een nader
onderzoek noodzakelijk gebleken. Dit
ondrzoek, ook opgedragen aan het
Bouwcentrum, is in enkele woningen
gestart. De resultaten hiervan moeten
nog worden afgewacht.
De bewoners van de Wingerd kregen
eind vorig jaar al van hun woningbouw
vereniging te horen dat het bestuur een
diepgaand onderzoek heeft laten instel
len naar vochtklachten en vochtige krui
pruimten van de woningen aan de Win
gerd. Tevens werden de drainages rond
de woningen gereinigd en doorgespo
ten. Hiervan is al een gedeelte uitge
voerd.
Wat betreft de kruipruimten en vocht
klachten heeft de SSW het onderzoek
opgedragen aan het Instituut TNO voor
bouwmaterialen en bouwconstructies.
Dit onderzoek spitst zich toe op twee za
ken.
1. In de kruipruimte van één lege wo
ning is daartoe een uitgebreid onder
zoek uitgevoerd. Hoewel de resultaten
van dat onderzoek niet ongunstig zijn, is
het bestuur van mening dat een onder
zoek, hoe diepgaand ook, in één woning
niet voldoende is. TNO is dan ook opge
dragen in meerdere woningen een ver-
volg-onderzoek uit te voeren.
2. Een onderzoek naar vochttransport
in vloer en fundering en het vochttran
sport iri de woning. Dit onderoek is eni
ge tijd geleden gestart. Het onderzoek
behelst langdurige metingen onder di
verse omstandigheden. Door de lang
durige en droge vorstperiode is dit on
derzoek vertraagd. De uitkomsten van
dit onderzoek zijn dan ook nog niet be
kend. Hoewel het onderzoek afhanke
lijk is van de weersgesteldheid, zal SSW
trachten het zo spoedig mogelijk af te
ronden.
Drie jaar geleden kreeg de heer Both,
die aan het Raadhuisplein wordt opge
volgd door G. Uithol uit Oud-Beijerland.
door burgemeester C.M. van der Lin
den de gouden medaille verbonden aan
de Orde van Oranje-Nassau uitgereikt
omdat hij toen 40 jaar in overheids
dienst werkzaam was. De scheidende
chef personeelszaken werkt sinds 15 juli
1960 in Waddinxveen, waar hij in 1967
chef werd van de afdeling Personeelsza
ken van de gemeentesecretarie. Arie
Both, die zijn kantoorbaan "een leven
de zaak” noemt gezien de vele contac
ten met mensen, trad op 17 augustus
1942 in dienst van de gemeente Har-
dinxveld als aankomend ambtenaar bij
het waterbedrijf.
Met ingang van december 1948 kwam
hij in dienst van de gemeente Willem
stad waar hij bleef tot 15 juli 1960. Bij
raadsbesluit van 3 juni 1949 werd hij
waarnemend secretaris-ontvanger. Bij
raadsbesluit van 21 juni 1949 werd hij
die week anno 1986 niet mogelijk zijn.
Voor de Boskoopse middenstand, de
sierteelt en het verenigingsleven ligt
hier een mooie kans om Boskoop weer
op te stuwen in de vaart der volkeren.
Bekend is gemaakt dat de beide hef
bruggen over de Gouwe in het komende
zomerseizoen ook op zon- en feestda
gen omhoog gaat. De provincie Zuid-
Holland heeft deze proef besloten om
aan de wensen van de recreatievaart te
gemoet te komen. De test duurt van 16
april tot 16 oktober.
Het is een eerste stap op weg naar be
diening van alle bruggen en sluizen in de
vaarverbinding IJsselmeer-Deltage-
bied. Na twee of drie seizoenen wordt
bekeken of de zondagsbediening defini
tief moet worden.
De doorvaarthoogte van beide hefbrug
gen is in gesloten stand slechts 2.5 me
ter. Veel motorkruisers en zeilschepen
kunnen nu deze bruggen niet passeren.
Door de zondagsbediening, die van
10.00 tot 18.00 uur zal geschieden, kun
nen schepen tot 4,1 meter deze route va
ren. De beperking van die hoogte wordt
veroorzaakt door de gouwespoorbrug
in Gouda.
Een werkgroep met vertegenwoordi
gers van rijkswaterstaat, de provincies
Noord- en Zuid-Holland. de Neder
landse Spoorwegen en de gemeenten
Amsterdam en Alphen aan den Rijn be
studeert de mogelijkheid de zondagsbe
diening uit te breiden tot alle sluizen en
bruggen in het traject IJsselmeer-Delta-
gebied. Ook wordt onderzocht of de be-
dieningstijden beter op elkaar zijn af te
stemmen.
vogel- en recreatiepark Avifauna in Al
phen aan den Rijn, de zeventiende-
eeuwse molen in Bodegraven, ’s-we-
relds grootste boomkwekerscentrum
Boskoop (met een als museum ingericht
negentiende-eeuws boomkwekershuis
aan de Reyerskoop 54 - open van maan
dag tot en met vrijdag), de vsy zeldzame
molenviergang (vier molens achter el
kaar) in Zevenhuizen bij de Rotte, het
fotogenieke binnenvaartsluisje en de
zeventiende-eeuwse hervormde kerk in
Leidschendam en het buitenhuis Hof-
wijck aan het Westeinde in Voorburg,
eens het woonhuis van Constantijn
Huygens (alleen 's-morgens te bezichti
gen van woensdag tot en met zaterdag)
WADDINXVEEN - Waddinxveen
gaat akkoord met de opheffing van het
woonwagenschap Gouwsluis. Voor dit
Gouwedorp gaat dat gepaard met een
bijdrage in de kosten van zeker een hal
ve ton. B. en W. hebben de volgende
week woensdagavond vergaderende ge
meenteraad het voorstel gedaan tot op
heffing van deze gemeenschappelijke
regeling.
In de jaren 1967-1969 is de gemeen
schappelijke regeling inzake de stich
ting, instandhouding en exploitatie van
een regionaal woonwagencentrum
Gouwsluis tot stand gekomen. Doel
stelling van de regeling was te komen tot
één regionaal woonwagencentrum voor
alle (37) deelnemende gemeenten.
In de jaren '60 was de visie dat het maat
schappelijk en cultureel welzijn van
woonwagen woners het best gediend
was met een groot regionaal centrum
metv e goede voorzieningen, hetgeen
ge/ werd als het middel om de inte-
.tie van de woonwagenbevolking in
Je samenleving tot stand te brengen.
Deze zienswijze bleek om een aantal re
denen onjuist te zijn en werd in het be
gin van de jaren ’70 door de Rijksover
heid herzien.
Door het vaststellen van het zogenaam
de spreidingsplan werd gekozen voor
een meer over de regio verspreide stich
ting van centra. Dit heeft in de loop der
jaren geleid tot de aanleg van gespreide
woonwagencentra.
"Helaas bleek in de loop der tijd dat de
voortgang met het maken van deze
voorzieningen niet beanwoordde aan de
verwachtingen. Vooral het vinden van
lokaties en de daarmee vaak samenhan
gende planologische procedures stuit
ten vaak op problemen”, aldus de ge
meente. Al met al moest vastgesteld
worden dat de schapsactiviteiten in de
afgelopen jaren niet het beoogde resul
taat hébben opgeleverd.
Daarnaast moet geconstateerd worden
dat zowel de rijksoverheid als het pro
vinciaal bestuur duidelijk te kennen ge
ven dat er geen behoefte meer bestaat
aan samenwerkingsorganen en geza
menlijk geëxploiteerde centra. Vooral
uit het provinciaal woonwagenplan valt
af te leiden dat nagenoeg iedere ge
meente één of meer standplaatsen voor
woonwagens dient aan te leggen.
Hiermee is de eigenlijke reden om een
schap in stand te houden, namelijk de
omstandigheid dat vele centra een soort
subregionale betekenis hebben, komen
te vervallen. Al deze ontwikkelingen
hebben ertoe geleid dat het algemeen
bestuur van het woonwagenschap be
sloten heeft alle deelnemende gemeen
ten een voorstel tot opheffing te doen.
Dit zijn de in de vakken D, E, H enJ verdeelde woonwijk Zuidplas waar de 30 km-per-uur-regeling zal gaan gelden. De betreffende weggedeelten
zijn donker aangegeven. De vijf zwarte punten geven aan waar poortconstructies zullen worden gemaakt en de betreffende 30-km-borden zullen
worden geplaatst.
I960 was hij ook penningmeester van
het comité-dat belast was met de stich
ting van een dorpshuis. Het dorpshuis
kwam er en werd in 1961 geopend. Ook
is hij vier jaar voorzitter geweest van de
plaatselijke afdeling Ned. Chr. Bond
van Overheidspersoneel in Willemstad.
Op 15 juli 1960 trad de heer Both in
dienst van de gemeente Waddinxveen
als sous-chef van de afdelingen finan
ciën en personeelszaken. Op 1 januari
1966 werd hij benoemd tot hoofdcom
mies-ANa reorganisatie van de afde
lingen werd de heer Both per 1 januari
1957 chef van de afdeling personeelsza
ken, in de rang van referendaris.
Van 23 oktober 1962 tot 1 juli 1971 was
hij controleur vermakelijkheidsbelas
ting. Vanaf 22 oktober 1962 tot op he
den is de heer Both ambtenaar van de
burgerlijke stand.
In Waddinxveen bekleedde de heer
Both, naast zijn dagelijkse werkzaam
heden, de volgende functies. Van 1962
tot 1971 was hij voorzitter-secretaris
van de diaconie van de Nederlands-
Hervormde deelgemeente Immanuël,
ook was hij lid van de Kerkeraad van die
kerk.
De heer Both heeft een werkzaam aan
deel gehad in het oprichten van een
stichting voor maatschappelijk werk. In
1963 werd een Interkerkelijke commis
sie opgericht waarvan hij secretaris
werd. Tot 1971 was hij secretaris van de
ze stichting die vrij veel gezinsverzorg-
sters en bejaardenverzorgsters werk
geeft.-
In zijn vrije tijd houdt de jubilaris zich
bezig met de plaatselijke nieuwsvoor
ziening, het verzamelen van postzegels
en lezen. Ook in het kerkelijke en maat
schappelijke leven bekleedde de heer
Both een aantal functies waarbij telkens
zijn belangstelling voor dienstverlening
en hulpverlening tot uiting kwam.
In het gemeentelijk vlak beijverde hij
zich mede voor een gereglementeerde
inspraak van de ambtenaren in mede
zeggenschapscommissies, welke sinds
aan het Raadhuisplein activiteiten ont
plooien. Zo is er een inspraakcommissie
voor de gemeentesecretarie en een voor
de gemeentelijke dienst Openbare
Werken en Bedrijven.
Al een poosje geleden werd in het ge
meentehuis besloten om in een deel
van de wijk Zuidplas een 30 km/uur-
zóne in te stellen op het moment dat
de Dreef en de Zuidplaslaan zijn aan
gesloten op de Beijerincklaan. Op dat
moment zal het doorgaande verkeer
geen gebruik meer kunnen maken
van de IJsermanweg en zal het dan
gereed zijnde gedeelte van de wijk
toegankelijk zijn via vijf toegangen.
Naar verwachting zal dat eind dit jaar
het geval zijn.
Bij de inrichting van de wijk Zuidplas
is met de instelling van een 30 km/
uur-regeling al rekening gehouden.
De wijk voldoet daardoor nu al aan
de eisen die de staatssecretaris van
Verkeer en Waterstaat bij besluit van
14 december 1983 voor de invoering
van een 30 km/uur-maatregel stelde.
Die eisen komen er onder andere op
neer dat het door asverschuivingen
en andere snelheidsremmende maat
regelen eigenlijk vanzelfsprekend is
dat ter plaatse al niet harder wordt
gereden dan 30 km/uur. Ook mag het
doorgaande verkeer geen gebruik ma
ken van de 30 km/uur-straten.
Bij de inrichting van de wijk Zuidplas
is ermee rekening gehouden dat in
verschillende woongebieden alleen
verkeer komt dat daar ook zijn be
stemming heeft; het is niet mogelijk
om van het ene woongebied in het
andere te komen via een derde woon
gebied waar men eigenlijk niet be
hoeft te zijn. Tijdelijk maakt verkeer
uit de omgeving Graanakker nog ge
bruik van de Gerstakker om de wijk
te verlaten. Op dit moment wordt
onderzocht hoe dit verkeer over een
goede wegverbinding via de Zuidplas
laan de wijk kan verlaten. Besluitvor
ming daarover zal op korte termijn
plaatsvinden.
Voor de invoering van een 30 km/
uur-zóne geldt een bijzondere proce
dure die afwijkt van de procedures
die voor andere verkeersmaatregelen
sx»
r
-A. ftg
,.-Z
WADDINXVEEN Het college van Burgemeester en Wethouders
hoopt dat eind dit jaar de 30 km-zone in de woonwijk Zuidplas
een feit kan zijn. Burgemeester C.M. van der Linden en gemeente
secretaris J. Meuleman hebben dit maandag in een brief aan de
bewoners van deze nieuwe wijk geschreven. Binnenkort is de
Oostpolderwijk (Zuidkade 1) net eerste woongebied waar een
maximum-snelheid van 30 kilometer per uur gaat gelden.
gelden. Omdat deze prodecure’ wat
meer tijd in beslag kan nemen, heb
ben B. en W. gemeend daarmee nu al
te moeten starten om zeker te zijn
dat, als de Dreef zal zijn aangesloten
op de Beijerincklaan, dan ook daad
werkelijk de 30 km/uur-zóne in de
wijk Zuidplas kan worden ingevoerd.
Het zou vervelend zijn en van slecht
beleid getuigen als dan nog gestart
zou moeten worden met de formele
juridische-administratieve procedure.
Die procedure bestaat hieruit dat het
Zuidplaslaan
BESTEK
30 KM/UUR - REGELING ZUIDPLAS
VAK O.E.H.J
F
t
Datum:
Goedgekeurd:
Schaal
Getekend
Gewijzigd:
Gewijzigd:
Tekening No
I
Boekweit akker
u Uj
.Grutto dr;
GEMEENTE WADDINXVEEN