Kunstwerken over de Gouwe GOUWE TUSSEN AMSTERDAM EN ROTTERDAM s Vaarverbinding belangrijke schakel tussen het IJssel- en het Deltagebied oi Haarlem en Gouda Woubrugsebrug Alphen) aan den Rijn Zegerplas t L Boskoop Waddinxveen Hefbrug Waddinxveen o l Gouwe te Boskoop Hefbrug Boskoop i z Mallegatsluis - Julian asluis x Boezemgemaal ”mr. P.A. Pijnacker Hordijk” Gouwe-aquaduct Hefbruggen WADDINXVEEN/BOSKOOP - De Gouwe, de Oude Rijn en de Heimans- en Woudwetering maken deel uit van een vaarverbinding dwars door het vas teland van Holland tussen Amsterdam en Gouda, die ook als Schinkel-Gouwevaart bekend staat. Van af Gouda kan via de Hollandse IJssel Rotterdam of het Deltagebied worden bereikt. De vaarweg heeft gedurende zeven eeuwen zijn bestaansrecht bewe zen en een belangrijke bijdrage geleverd aan het ont staan en de ontwikkeling van het Hart van Holland. Enkele steden en dorpen ontlenen er zelfs hun naam aan, zoals Gouda (Gouwedam) en Woubrugge (Wou(d)brug). Gouwe-aquaduct -Coenecoopbrug Gouda Spoorbrug te Gouda ’s-Molenaarsbrug - Dr. Albert Schweitzerbrug - Koningin Julianabrug Alphensebrug - Oude Rijn te Alphen aan den Rijn - Hefbrug Gouwsluis Spoorbrug te Alphen IJsselsluis ■a Oj- Waddinxveen Boskoop Braassemermeer Betere Gouwekaden Gouwe te Boskoop >1 Trekvaart V Woubrugge êsj Spoorbrug te Gouda Coenecoopbrug I WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 25 JUNI 1986 DE GOUWE BEWIJST ZIJN BESTAANSRECHT AL 7 EEUWEN (Vervolg op volgende tekstpagina) f 1 V ’’verboden” vaarten meer. Drecht en Aar werden in 1824 en 1825 verbeterd en uitgediept en de kunstwer- spoedig nieuwe vaarroute niet aan de eisen van het snel- 5 O, De Boskoopse middenstand heeft aan deze dag een feestelijke aanzien gegeven door versiering van de brug en omgeving en door 's middags ten 4 uur 30 officieel ten raadhuize de brugwinkelweek te ope nen. Dooreen sjouwer werd voortgegaan met het bijstraten achter de loswal. Medio 1975 werd door rijkswaterstaat begonnen met de bouw van het aqua duct onder de Gouwe. Tijdens de bouw van het aquaduct behoefde de scheep vaart niet te worden gestremd. Wel moest rekening gehouden worden met enige beperkingen. 6 oktober 1981 werd het aquaduct door de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat Zeevalking geopend. De to tale bouwkosten hebben ongeveer 80 miljoen gulden bedragen. De totale (weg)lengte van het aquaduct, inclusief op- en afritten, bedraagt 700 meter, de breedte, 50 meter en het diepste punt van de weg ligt 10 meter onder de water spiegel. De grote reconstructie van de Schinkel- Gouwevaart, waartoe in 1922 was be sloten, maakte ook de vervanging van de toen nog nieuwe ophaalbruggen te Waddinxveen en Boskoop noodzake- Ifjk. In 1929 werd besloten dat de door- vaartwijdte van de nieuwe bruggen 25 meter zou worden, zodat twee schepen van 2000 ton er tegelijk door zouden Eeuwenlang bleef de vaarweg via Haar lem en Gouda de enige toegestane noord-zuid-route. Beide steden pro- beaidenj,Uteds op alle ippgelijke wijzen te voorkomen dat door andere steden kanalen werden gegraven. Amsterdam, dat ook binnenvaart tot zich wilde trek ken, groef in 1413 de Kostverlorenvaart tussen IJ en Schinkel, om zo de beurt- vaart buiten Haarlem om naar Gouda te leiden (de eerste Schinkel-Gouwe- vaart). Haarlem legde daarop een dam in de Schinkel. In 1432 maakte Amster dam een overtoom op de dam, maar Haarlem zorgde ervoor dat alleen de kleinere schepen binnendoor gingen. Amsterdam probeerde het nog eens met een alternatief via Amstel, Drecht en Aar, maar ook deze route werd door Haarlem onbruikbaar gemaakt door het kunnen varen. Voor deze grote over spanning werden hefbruggen ontwor pen met een doorvaarthoogte in geslo ten stand van 2,50 meter en een maxi male hefhoogte van plm. 35 meter. In 1935 werd met de bouw van de bruggen begonnen. In verband met de slechte ondergrond werden de landhoofden ge fundeerd op putten. De totale bouw kosten voor beide bruggen beliepen te zamen ongeveer 450.000,-. De belangrijkste aannemers waren: - voor de onderbouw: Hollandse Beton Maatschappij; gedeelte van de route (globaal tot en met Alphen) van belang. Het noordelij ke deel is onder meer van betekenis voor het transport van kerosine naar Schiphol. Verschillende economische activiteiten in de regio zijn geheel of gedeeltelijk van het vervoer per binnenschip afhan kelijk. Jaarlijks passeren meer dan 15.000 beroeps vaartuigen, geladen met meer dan 4 miljoen ton (laadvermogen) aan goederen de Juiianasluis. In de onderstaande tabel is een over zicht gegeven welke goederen dat zijn: zand en grind (38 ijzer en schroot (1 graan(producten) (27 kalk en In 1927 werd een begin gemaakt met de bouw van een nieuwe IJsselsluis (de Ju- lianasluis) en het graven van nieuwe verbindingen tussen de sluis en de Gou we (het Gouwekanaal) en tussen de sluis en de Hollandse IJssel (de Voorha ven). Dit werk, dat voor een deel in het kader van de werkverschaffing werd uit gevoerd, werd in 1935 voltooid. In de dertiger jaren werden ook de hefbrug gen over de Gouwe in Waddinxveen (1936), Boskoop (1936) en Gouwsluis (1938) opgeleverd. Na de Tweede Wereldoorlog werd, voortbordurend op het besluit van 1922, de verbetering van de Schinkel-Gouw- vaart voortgezet. De ”brug der zuch ten” (Alphensebrug) en de Woubrugse brug werden in 1953 op de gewenste af- w - voor het constructiewerk: NV De Vries Robbé Co; - voor het bewegingswerk: Werkspoor; - voor electro-gedeelte: Heemaf; - voor het schilderwerk: Misset Hilver sum. In 1936 werden de bruggen officieel in gebruik genomen. De opzichtersdag- boeken vermelden hierover: Woensdag, 8 juli ....De brug is vanmorgen om plm. 8.15 uur in gebruik genomen, waarbij o. a. de hoofdingenieur en B. en W. van Wad dinxveen tegenwoordig waren. Woensdag, 7 oktober 1936. Weersgesteldheid: goed weer. Om 8 uur ’s morgens werd door de Hoofd ir. L.T. v.d. Wal de brug officieel in gebruik gesteld. Tegenwoordig waren hierbij Burgemeester en Wethouders van Boskoop, ir. de Kock van Leeuwen en ir. Hanskamp en verder bij de werken betrokken ambtenaren van de provincie en gemeente. cement (7 olie, benzine, etc. (12%) en diversen (15 Daarnaast worden over het water een heden vervoerd, die niet of slechts zeer moeilijk op een andere wijze te tran sporteren zijn. Hierbij kan worden ge dacht aan grote constructie-onderdelen en constructies (silo’s, offshoreprojec- ten, groot materieel, e.d.). De Schin kel-Gouwevaart biedt door de gunstige dimensionering van de kunstwerken goede mogelijkheden voor dergelijke bijzondere transporten. doen. In de laatste helft van de vorige eeuw werden daarom verschillende plannen ontwikkeld voor de verbetering van het vaarwater van Noord-Holland naar Rotterdam. Het plan dat tenslotte - aan gevuld en gewijzigd - zou worden uitge voerd was uitgewerkt in een rapport van Stieltjens en Van der Hoeven en betrof de verbetering van Schinkel, Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder, Oude Wetering, Braassemermeer, Woud- en Heimanswetering, Oude Rijn en Gou we; met andere woorden de recontsruc- tie van de zogenaamde Schinkel-Gou wevaart. Op 5 februari 1895 kwam het vaarwater van de Hollandse IJssel tot de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder in pro vinciaal beheer. De eerste provinciale werken waren met name gericht op het verbeteren van'de Gouwekaden, waar bij met name de slappe ondergrond voor de nodige problemen zorgde. Ook werd een aantal kanaalverbredingen (o.a. Alphen en Boskoop) en bochtaf- snijdingen in de Gouwe uitgevoerd en werd de gehele vaarweg op diepte ge bracht. De gebrekkige capaciteit van de Malle gatsluis was omstreeks 1910 voor de provincie aanleiding om de minister te verzoeken deze rijkssluis te verbeteren. Dit zou echter een langdurige strem ming van de scheepvaart inhouden. Omdat de minister het verder niet juist achtte dat een rijkssluis in een provinci ale vaarweg ligt, was ook de aanleg van een nieuwe IJsselsluis van rijkswege niet te verwachten. Wel werd een subsi die in het vooruitzicht gesteld voor de bouw van een nieuwe (provinciale) sluis, afhankelijk van de overname door de provincie van de nog aanwezige rijkswerken (waaronder de Mallegat sluis). Deze overname vond plaats in 1918. Op 19 december 1922 - een zeer belang rijke datum in de geschiedenis van de vaarweg - gingen provinciale staten van Zuid-Holland accoord met voorstellen om het Zuidhollandse gedeelte van de vaarweg bevaarbaar te maken voor schepen tot 2000 ton. In een eerder sta dium hadden ook het provinciaal be stuur van Noord-Holland en de ge meente Amsterdam dit beleidsuitgangs punt onderschreven voor het op hun territoir gelegen deel van de vaarweg. Over een dergelijke ”le klasse vaar weg” moesten bruggen worden ge bouwd met een minimum-doorvaar- wijdte van 14 meter, terwijl de kolkaf- metingen van de schutsluizen tenminste 120 bij 12 meter zouden moeten bedra gen. Over de openstelling van de Boskoopse brug is elders in deze brochure een krantenartikel uit die tijd opgenomen. De brug te Waddinxveen heeft in 1984 een renovatie ondergaan, waarbij het oude houten dek door een stalen is ver vangen. Dezelfde werkzaamheden staat voor Boskoop in de planning voor 1989. Ter hoogte van Boskoop kent de Gou we nog enkele zeer smalle gedeelten. Reeds jaren wordt van provinciewege geijverd voor de oplossing van dit wel- vaartsknelpunt. Aan de Noordzijde van de brug zijn de voor een oevercorrectie benodigde gronden verworven en is on langs de uitvoering gestart. Ook aan de zuidzijde van de brug is een verbreding van de vaarweg noodzakelijk. De ver wachting is dat de verbetering van de Gouwe bij Boskoop binnen afzienbare tijd zal kunnen worden voltooid, zodat een vlottere doorvaart kan worden ge boden In de middeleeuwen bestond de enige vaarweg van Amsterdam en het noor derkwartier van Holland naar de grote Zuidhollandse rivieren en stromen uit IJ. Spaarne. Haarlemmermeer, Oude Wetering, Braassemermeer. Woud- en Heimanswetering, Oude Rijn, Gouwe en Hollandse IJssel. Aanvankelijk maakten echter de ter beveiliging tegen overstromingen opgeworpen dammen in het spaarne en de mond van de Gou we doorgaande scheepvaart onmoge lijk. Bij deze dammen moesten de schepen hun goederen overladen, tenzij ze over de dam konden worden gahaald voor middel van een overtoom. Deze bedrij vigheid trok mensen aan en zo ontston den ter plaatse verzorgingscentra: Spaarndam en Gouda. In 1286 werd onder Floris V in de dam in het Spaarne eerst een verlaat en later een houten sluis gebouwd. De binnen vaart werd zo naar Haarlem getrokken. De eerste sluis in Gouda dateert van 1306, toen Jan van Beaumont er leen heer was. In 1656 kreeg Amsterdam dan eindelijk zijn directe vaarverbinding met Gouda. De Staten van Holland gaven namelijk op 6 april van dat jaar toestemming tot het maken van een trekvaart tussen bei de steden. Van Amsterdam liep deze vaart door Amstel, Drecht, via een nieuw te graven vaart naar de Aar en van de Aar door een nieuwe aftakking naar de Oude Rijn tegenover de Gou- wesluis. In eerste instantie mocht deze vaart uitsluitend voor passagiervaart worden gebruikt, maar in 1670 wist Am sterdam gedaan te krijgen dat alle nog bestaande belemmeringen werden op geheven. Sindsdien kent Holland geen opwerpen van een dam: de Bilderdam. Het zou nog twee eeuwen duren voor dat Amsterdam-een directe verbinding met Gouda zou krijgen. De sluis in Gouda was een keersluis, die alleen bij gelijke waterstand kon wor den geopend. Daardoor ontstonden grote opstoppingen, waarvan de toen malige Goudse "middenstand” danig profiteerde. In 1436 kwam een tweede keersluis tot stand, die samen met de al aanwezige Donkere Sluis één grote schutsluis vormde. Het oponthoud voor de scheepvaart bleef echter groot. Ook was de vaarweg door Gouda door de be perkte afmetingen en de ongunstige lig ging van de sluizen alleen voor de klei nere schepen bruikbaar. Tijdens het be leg van Leiden bleek de wenselijkheid om met oorlogsschepen vanuit de Hol landse IJssel de Rijn te kunnen berei ken. Zo kwam in 1576 op aandringen van Prins Willem I de Mallegatsluis tot stand. Grote oorlogsschepen konden nu via de Turfsingelgracht op de Gouwe komen. Men wilde voorkomen dat de route buiten Gouda om ook door vrachtschepen zou worden gebruikt en daarom werd in de sluis een vlot gelegd. Pas later werd deze ook voor de binnen vaart opengesteld. nomen besluiten,- gedimensioneerd op schepen tot 2000 ton. Toch kan een schip van die |fmetingen de vaarweg nog steeds niet bevaren. Moeilijk te ver beteren beperkingen in het vaarweg- profiel zijn daaraan debet. Het traject Gouwe-Oude Rijn-Hei- manswetering kan schepen verwerken tot circa 1500 ton. Volgens de internati onale klasse-indeling (CEMT) behoren deze vaarwegen daarmee tot klasse IV. Op de Ringvaart van de Haarlemmer meerpolder kunnen echter slechts vaar tuigen tot ongeveer 700 ton worden toe gelaten (klasse II). Voor de beroeps vaart is dan ook met name het zuidelijke WADDINXVEEN/BOSKOOP - In Waddinxveen en in Boskoop, maar ook vlak in de buurt van beide plaatsen, be vinden zich enkele bekende kunstwer ken over de Gouwe. De huidige spoorbrug over de Gouwe dateert van 1911Het is een gelijkarmi- ge draaibrug met doorvaarwijdten van 12 en 14 meter. De doorvaarthoogte be draagt 4.30 meter. Ongeveer 100 meter ten zuiden van de ze brug zullen de Nederlandse Spoor wegen een nieuwe brug bouwen. De bouw is dit jaar begonnen. De nieuwe brug wordt een hefbrug met een door vaarthoogte in gesloten stand van 7 me ter en een maximale hefhoogte tot 34 meter boven de waterspiegel. De door- vaartwijdte zal 25 meter bedragen. Aanvankelijk wilden de Nederlandse Spoorwegen een brug bouwen met een hefhoogte tot slechts 24 meter. Omdat ook de provinciale hefbruggen tot 34 meter hefbaar zijn, heeft de provincie als vaarwegbeheerder een bijdrage van 1 miljoen gulden toegezegd, zijnde het verschil in kosten tussen een brug van 24 en 34 meter. Nadat de nieuwe brug is gerealiseerd zal de huidige brug worden afgebroken. Omdat over de brug een zeer intensieve treinenloop plaatsvindt, is het bedie- ningdregime ten behoeve van de scheepvaart zeer beperkt (in de huidige situatie één bediening per uur). De nieuwe brug zal een nog beperktere be diening krijgen. De Coenecoopbrug, ook wel bekend als de brug in voormalige rijksweg 12 is een electrisch bewogen basculebrug. De doorvaarthoogte in gesloten stand be draagt 4,44 meter, de doorvaartwijdte van het beweegbare gedeelte 14 meter. De vaste overspanning heeft dezelfde afmetingen. In verband met het feit dat door inge bruikname van het Gouwe-aquaduct in 1981 de brug in het voormalige tracé van rijkweg 12 geen onderdeel meer uit maakt van het rijkswegennet, is per 1 augustus 1984 de brug door de provincie overgenomen. Gedeputeerde staten hebben onlangs op suggestie van burge meester en wethouders van Waddinx veen de brug de naam ’’Coenecoop brug” gegeven. Deze naam is afkomstig van een poldertje van voor de uitvening en drooglegging van de Zuidplaspolder. De brug is eveneens in 1936 voltooid en het zou daarom gerechtvaardigd zijn deze bij de feestelijkheden te betrek ken. De provinciale waterstaat is echter komenteel bezig met een grondige re novatie van de brug. Begin augustus zal het brugdek worden verwijderd en zal voor fietsers en voetgangers drie maan den lang een verbinding worden onder houden door een veerpontje. Begin 1987 zal de brug weer voor het verkeer kunnen worden opengesteld. Zuidhollands gedeputeerde T.F.J. Jansen (verkeer) en burgemeester C.M. van der Linden van Waddinxveen staan op 34 meter hoogte op de hefbrug boven de Gouwe plezier te maken. De gedeputeerde maakte een direct- klaar-foto als start voor een creatieve wedstrijd rond het vijftigjarig bestaan van de hefbruggen over de Gouwe in Waddinxveen en in Boskoop en van het Goudse Julianasluiscomplex. (Foto: Bert Woudenberg). metingen gebracht. In 1958 werd de nieuwe ’s-Molenaarsbrug in gebruik ge nomen, waarmee de vaarweg - voor wat de kunstwerken betreft - de 2000-ton- ners zou kunnen ontvangen. groeiende scheepvaartverkeer kon vol- Gouwe vandaag Anno 1986 is de Schinkel-Gouwevaart nog steeds een belangrijke vaarweg. Zo belangrijk voor de beroeps- en recre- atievaart dat zij op het nationale hoofd vaarwegennet is geplaatst, zoals dat is opgenomen in het Structuurschema Vaarwegen. Alle kunstwerken op de route zij n - geheel volgens de in 1972 ge- ken werden vernieuwd. Al werd echter duidelijk dat de

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1986 | | pagina 11