Kardinaal C. de Bas actief in Kardinaal POLBAX: COMPLEET NATUURMIDDEL NU BIJ UW DROGIST! Lezers schrijven 36^ »x bestuur Stichting RDK Alfrinkschool (1) Alfrinkschool (2) Regionaal Dienstverleningscentrum helpt ook starters BIJ ELKE BESTEDE TIEN GULDEN EEN LOT: VRAAG EROM OM DE DAG f 1.000- AAN GELD PRIJZEN J ƒ250,- ƒ250,- }4x250 is^ Huisraad gezocht 34031 66673 33715 50744 10913 43850 39923 87069 46173 27636 39093 163562 250- 250’- x,sv„. x” 250,- X,svet. X 250 - ƒ250,- X,sver. «X W'Si 25500 54499 13537 25737 ^dsver. 250,- ƒ250,- J ƒ250 250,- X ƒ250,- Z 250,- ƒ250,- Z J ƒ250,- ƒ250,- 7 250,- ƒ250,- Z J ƒ250,- ƒ250,- J 250,- ƒ250,- Z J ƒ250,- 250’- Banken anisterdam/ 30maart 1972 secretaris president Voorlichting J| J Starters RIJK Trekkingen op: 28 november 1 december 3 december 5 december 8 december Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Week blad voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fatsoen of van het recht op privacy te buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brie ven worden niet gelezen. Brieven onder pseudoniem worden wel geplaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent. bwnci drogisterij parfumerie groensvoorde 10 waddinxveen ^dsver. POLBAX- tabletten zijn een be- langrijke aanvulling op uw dagelijkse voeding. Met POLBAX voelt u zich niet alleen prettiger en vitaler, u beschermt ook uw lichaam tegen schadelijke stoffen van buitenaf. U verhoogt uw weerstand op een zuiver natuurlijke manier. Graag vertellen wij u meer over POLBAX, het nieuwe natuurmiddel dat in Zweden in één week was uitverkocht! vWaf?. WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 26 NOVEMBER 1986 1000 I ma Vrijdag 28 november: Maandag 1 december: Maandag 24 november: Vrijdag 5 december: Maandag 8 december: Woensdag 26 november: In de categorie starters werden aanzien lijk meer rapportages verzorgd dan in het voorgaande verslagjaar, 160 tegen over 68 rapporten in 1984. Het betref- Vrijdag 21 november: W. SCHOUTEN Voorzitter van de afdeling Waddinx- veen van de Vereniging voor Openbaar Onderwijs (VOO), Molenring 121. L aespinoaa WADDINXVEEN - Het Regionaal Dienstverleningscentrum Kleinbe drijf, dat zich bezig houdt met voorlichting aan en begeleiding van onder nemers in het kleinbedrijf in Zuid-Holland Midden en Noord, kent als penningmeester in het stichtingsbestuur de Waddinxvener C. de Bas, vi- ce-voorzitter van de Waddinxveense middenstandsvereniging. Zijn be stuur bracht dezer dagen het jaarverslag 1985 uit. veelal ontbreken van stringente vesti gingseisen, gemakkelijk toegankelijk zijn, doch door een sterke concurrentie strijd worden gekenmerkt. Genoemd kunnen worden de horeca (patat-frites- kramen, broodjeswinkels, coffeshops), het venten met bloemen of bloemen- stalletjes, glazenwassers en agenturen. Gemeenten remmen vestiging in deze sectoren thans terecht af. In het kader van de Bedrijfsbeëindi- gingshulp werden 32 rapporten uitge bracht, een in vergelijking met het ver leden nog altijd gering aantal. Het ver scherpen van de voorwaarden, zoals de verhoging van de minimum leeftijd en het koppelen van de uitkeringsduur aan de leeftijd veroorzaakte een sterke da ling van het aantal aanvragen. De in druk bestaat dat er momenteel weer een (langzaam) groeiende belangstelling bestaat voor de regeling. De werkzaamheden op het gebied van voorlichting en publiciteit richtten zich in het verslagjaar hoofdzakelijk op de starters. Het doel was de enorme be hoefte aan informatie over het starten van een bedrijf enigszins te kanaliseren. Collectieve voorlichting werd uitge breid opgezet. In de regio Gouda was dit het in samenwerking met de Kamer van Koophandel Midden-Holland en het VNO opgezette project starters- voorlichting. In een aantal plaatsen in het gebied (Gouda, Schoonhoven, Woerden) vonden bijeenkomsten plaats, waarvoor de belangstelling over weldigend was. Steeds was er een fol- low-up, een individuele voorlichting, voor die personen, die daar behoefte aan hadden, door het RDK. De bedoe ling is deze sessie ook in 1986 voort te zetten. Op de MMO (Middelbaar Midden stands Onderwijs) te Gouda werd door 4 medewerkers van het RDK een lesuur verzorgd met als thema: ”Het RDK en de (startende) ondernemer”. Via de Éénmalige Uitkering voor Zelfstandi gen (EUZ) 1984 werd het dienstenpak ket van de RDK’s op ruime schaal on der de aandacht van de zelfstandigen en accountantskantoren gebracht. ge of politieke overtuiging of het beho ren tot een bepaalde sociale groep. Op de hele wereld bevinden zich dertien' miljoen vluchtelingen. De meesten bevinden zich in de buurt van het land.waaruit ze zijn gevlucht. Slechts vier procent komt in Westerse landen terecht. Op zoek naar veiligheid komt een aantal van hen naar Neder land. Zij zijn afkomstig uit vele landen en streken van de wereld: Oost-Europa, Vietnam, Latijns-Amerika, Iran, Ethi opië. Voor alle vluchtelingen geldt dat ze te recht komen in een vreemde samenle ving met een onbekende taal en ge woonten. Ze hebben tijd nodig om die vlucht en alles wat daaraan vooraf ging te verwerken, i hebben het moeilijk: zij roepen om strijd hun achterban op hun confessi onele identiteit waar te maken. Het doet dus deugd, dat de Kardinaal Alfrinkschool in het Weekblad voor Waddinxveen van 19 november j.l. een open middag aankondigt. Nieuwe inwo ners - je zou verwachten r.k.-inwoners- worden opgeroepen kennis te komen maken met het r.k.-onderwijs in de Zuidplas. De bekende - onderwijskun dig weinig operationele - kretologie wordt geuit: het kind centraal, individu ele benadering, samen met de ouders op weg, etc. Maar dan. Ondanks het fiet dat deze school de naam draagt van een ook door mij zeer gerespecteerde kat holiek als Kardinaal Alfrink staat er plotseling: ’’Katholiek Onderwijs bete kent onderwijs voor iedereen, elk kind zijn eigen plekje maar samen verder gaan". Mijn katholieke buurjongen en ik wa ren dikke vrienden. We zaten echter niet op dezelfde school. Dat was ook heel logisch. Hij was katholiek en ik was niets. Het was niet leuk, maar wel dui delijk. Met die Kardinaal Alfrinkschool heb ik het veel moeilijker. Aandacht voor ker kelijke feesten, zoals eerste Heilige Communie, H. Vormsel, Kerst- en Paasviering, etc. staat er te lezen. Ja, waar heb je anders een katholieke school voor. Daar kies je voor als r.k.- ouder en dan mag je verwachten dat de school dat conform haar identiteit in het onderwijs- en vormingsprogramma op neemt en uitvoert. Maar de Stichting voor Katholiek On derwijs St. Victor is veel breder van op vatting. "Het zijn niet uitsluitend kinde ren van katholieke ouders, die de r.k.- school bezoeken. Dit geeft ook niet. Naast het katholiek zijn is het voor de kinderen immers belangrijk dat zij re kening leren houden met andersdeken den. Kinderen van niet-katholieke ou ders daarentegen, is de ervaring, kun nen leren zich verdraagzaam opstellen en kennis te maken met het katholieke geloof. Zo leren beiden met elkaar om gaan met respect voor ieders levens overtuiging”. (einde citaat). Mooi gezegd hè. Maar geacht bestuur van de Stichting voor Katholiek Onder wijs St. Victor, zo hadden de voorvech ters van de vrijheid van inrichting van het onderwijs het nooit bedoeld. Dat kan ook nooit de bedoeling van de wet gever geweest zijn. Laat staan dat ik denk dat dit niet met de instemming is van uw organisaties, laat staan met die van kardinaal Simonis. Wanneer u van uit uw volle overtuiging kiest voor kat holiek onderwijs en van mij mag dat, dan moet niet getracht worden vervol gens te doen als ware deze r.k.-school er één met de principes van het openbaar onderwijs. Dit is een ordinaire behoefte aan leerlingen. Dat is niet erg, maar zeg dat dan gewoon. In Nederland zijn 850 basisscholen die onder de instandhöudingsnorm zitten. Daarvan wil de staatssecretaris er per 1 augustus 1988 350 opheffen. De in- standhoudingsnorm is wettelijk vastge legd maar terwille van een goede ver standhouding met de confessionele ach terban worden er 500 gehandhaafd die eigenlijk weg kunnen. Een ander argu ment is vanzelfsprekend het handhaven van kleine scholen in plattelandsgebie den. Zonder verzuiling zou ook Wad dinxveen met een aanzienlijk kleiner aantal scholen kunnen volstaat. Een al ternatief voor de huidige bezuinigings plannen van minister Deetman. Maar helaas dat is onbespreekbaar. Dus blijft over de ordinaire strijd om de leerlingen. Het marketingverhaal be denken we er wel bij. Aan het bestuur van de ’’openbare-katholieke” Alfrink school heb ik wel een tweetal vragen: Zitten die niet-katholieke ouders die u zoekt, ook in uw bestuur en mogen lera ren die niet r.k.-meelevend zijn ook bij u op school benoemd worden - Als u beide vragen met een volmondig ja kunt beantwoorden, dan adviseer ik u uw school over te dragen aan de ge meente Waddinxveen, dan behoeft er geen tweede openbare school meer ge bouwd te worden. JOEP MALESTEIN Mozartlaan 103 Voor het RDK moet het rapportage- werk ook in 1985 weer als de belang rijkste activiteit worden gezien. Het aantal uitgebrachte rapporten (332) lag ongeveer op het niveau van 1984 (353). Verreweg de meeste rapporten werden verzorgd op verzoek van de gemeenten in het werkgebied. Zo werd in het kader van de Rijks groepsregeling Zelfstandigen 286 maal gerapporteerd, onderverdeeld in 126 rapporten betreffende het gevestigde bedrijf en 160 rapporten over te starten bedrijven. Voorts werd in een beperkt aantal gevallen een kort advies op schrift gesteld, warvoor geen declaratie werd verzonden. Bedrijven, die in financiële moeilijkhe den verkeren of dreigen te geraken kun nen een beroep doen op de Rijks groepsregeling Zelfstandigen (RZ), een regeling die door de gemeenten wordt uitgevoerd. In het verslagjaar betrof het hoofdzakelijk rapportages over liquidi teitsproblemen, althans waar het ging om de gevestigde bedrijven. Niet alleen de conjuncturele teruggang moet als oorzaak worden aangewezen, doch veelal ging het ook om genomen beslissingen, die verstrekkende finan ciële gevolgen bleken te hebben, zoals te dure huisvesting, overinvestering en te hoge onttrekkingen voor privé. Typerend voor deze categorie aanvra gers was én is nog steeds dat te laat om advies wordt gevraagd, waardoor een oplossing van de problematiek in ernsti ge mate wordt bemoeilijkt. In een aan tal gevallen kon nog een schuldenrege ling met crediteuren worden bereikt. Banken bleken nog altijd terughoudend waar het ging de start van een bedrijf te financieren. Dit is niet geheel onbegrij pelijk omdat het ontbreken van eigen vermogen bankfinanciering in de weg staat, maar ook omdat de plannen niet altijd even goed zijn voorbereid. Hierin treedt verbetering op. Er kon worden geconstateerd dat de uitreiking van on dernemingsplannen door gemeenten en RDK mensen op het spoor heeft gezet. Er werd ook in ruime mate voorlichting gegeven over de voorbereiding van een bedrijfsstart en de opzet van een onder nemingsplan, zowel individueel als col lectief. Zoals ook in het jaarverslag 1984 werd gememoreerd wil de poten tiële ondernemer zich nog teveel bege ven in sectoren, die op zich, door het In het Weekblad voor Waddinxveen van donderdag 19 november jl. staat een aankondiging van de open middag in de R.K. Kardinaal Alfrinkschool. Vermeld wordt dat deze Rooms-Katho- lieke school bezocht wordt door ’’an dersdenkenden” en dat dit niet zo be langrijk zou zijn omdat men dan kennis maakt met katholieke mensen en zo eerbied krijgt voor andermans levens overtuiging. Dit is nu net het argument om te kiezen voor openbaar onderwijs. Dat is de school die al meer dan 100 jaar propa geert de kinderen samen op te laten groeien op openbare scholen en niet eenzijdig op te voeden op bijzondere scholen. Alleen spreken we in het open baar onderwijs niet van ’’andersden- 1 kenden”. Hoe we ook denken, we zijn er gelijkwaardig en accepteren elkaar ook zo, in het onderwijs, in de ouderra den en in de medezeggenschapsraden. Wanneer de Kardinaal Alfrinkschool haar eigen identiteit nastreeft moet zij niet op de stoel van het openbaar onder wijs gaan zitten maar gewoon toepassen ’’Schoenmaker blijf bij je leest (leer)”. Ouders die werkelijk kiezen voor geza menlijk opgroeien en willen zorgen dat hun kind in aanraking komt met kinde ren van alle gezindten, moeten kiezen voor openbaar onderwijs. WC*' •o’’ UIT moCH POtW PQU.gR i SAXTtti '«'itfsver. X '^dsver. ^tfsver. (Ajfa Dinsdag 18 november: èw JB™” Woensdag 3 december: fen nog hoofdzakelijk mensen die van uit een uitkeringssituatie een bedrijf willen starten. De belangrijkse drijfveer is vrijwel altijd, dat men zich onafhan kelijk wil maken van een bijstandsuit kering, m.a.w. men wil zelf een inko men verdienen. Een dergelijk start is niet altijd even eenvoudig. Vooral het ontbreken van een behoorlijk stootblok, eigen vermo gen, bezorgt de jonge ondernemer een moeilijke aanloopfase. In 1985 is de RZ in zoverre aangepast dat er een uitke ring voor levensonderhoud kan worden verstrekt gedurende, in principe, maxi maal één jaar. In bijzondere omstandig heden kan deze termijn met nog eens een half jaar worden verlengd. De aanvragen betroffen meestal een combinatie van de twee elementen, d.w.z. de verstrekking van bedrijfskapi taal en een periodieke uitkering voor le vensonderhoud. Slechts in zeer weinig gevallen kon een combinatie worden gevonden met bankkrediet. In Nederland is de vrijheid van onder wijs een groot goed. Óndanks het feit dat de verzuiling van ons onderwijs verschrikkelijk veel geld kost, wordt het naast elkaar bestaan van openbaar en bijzonder onderwijs in de vaderlandse politiek niet of nauwelijks ter discussie gesteld. Waddinxveen is een extreem voorbeeld van deze vrijheid. Scholen van diverse denominaties zijn als pad destoelen uit de grond gerezen. De kwantitatieve verhouding tussen het openbaar en bijzonder onderwijs is in de naoorlogse periode nauwelijks ge wijzigd, hoewel vaststaat dat de behoef te bij ouders aan scholen op een gods dienstige grondslag in deze periode is gedaald. De maatschappelijke ontwikkeling gaat al jaren in de richting van afbraak van verzuilde situaties. Overal, behalve in het onderwijs: daar hield de verzuiling stand. Nu moet de betekenis daarvan niet worden overschat. Hoewel het on dersteunend bouwwerk van belange norganisaties, instituten en wetgeving tot op de huidige dag geent is gebleven op de verzuiling, schreed de secularise ring in het onderwijs binnen de scholen wel degelijk voort. In een enkele jaren geleden gepubli ceerd onderzoek van het Instituut voor toegepaste sociologie bleek dat ouders allang niet meer een school voor hun kinderen kiezen op grond van levensbe schouwing. Dat aspect was van weinig belang en scoorde slechts op de achtste plaats. Nabijheid, sfeer, kwaliteit, etc. worden als belangrijker kriteria voor de school keuze aangegeven. En een recent on derzoek van de Rijksuniversiteit in Ut recht naar feitelijk gewenst onderwijs toonde aan dat er in Utrecht teveel bij zondere scholen zijn als dit wordt gere lateerd aan aan de levensbeschouwelij ke achtergrond van ouders. Bezuinigingen in het onderwijs zouden niet nodig zijn, als wij morgen tot de wijsheid zouden geraken, dat het beter zou zijn het verzuilde onderwijssysteem af te schaffen. Het doet vreemd aan on derwijsorganisaties, politieke partijen en bewindslieden (vooral minister Deetman) strikt te zien blijven vasthou den aan de scheiding der geesten terwijl steeds meer scholen zich losmaken van hun identiteit. Met name binnen het bij zonder confessioneel onderwijs is het al heel gewoon, ja lijkt het zelfs positief dat men zich presenteert op een wijze die niet in overeenstemming is met het doel waarvoor een dergelijke school is gesticht. Het is fijn voor het r.k.-onderwijs en het p.c.-onderwijs dat zij van de minister toestemming hebben gekregen in de Zuidplas een nieuwe school te mo'gen bouwen. Zo’n toestemming heeft van zelfsprekend niets te maken met de fei telijke behoefte aan r.k. of p.c.-onder wijs. Op grond van de al jarenlang be staande verhouding tussen de verschil lende levensbeschouwelijke richtingen wordt een dergelijke toestemming ge geven. Hoewel ik hartstochtelijk voor stander ben van openbaar onderwijs gun ik iedere christelijke en katholieke of gereformeerde en islamitische mede mens het recht die school te stichten die het best bij de eigen achtergrond en de gewenste opvoeding van hun kinderen. Natuurlijk zou het veel beter zijn als alle kinderen samen en onverdeeld naar de openbare school zouden gaan. Want het is juist de openbare school die zonder onderscheid naar ras en geloof voor ie dere toegankelijk is. Openbaar onder wijs garandeert ook de principiële gelij kwaardigheid van alle leerlingen. Het is de meest ideale ontmoetingsplaats voor leerlingen van allerlei achtergrond. Bo vendien garandeert de openbare be stuursvorm dat deze belangrijke ge meenschapsvoorziening adequaat wordt bestuurd. De teruglopende leerlingenaantallen ten gevolge van demografische ontwik kelingen hebben echter grote gevolgen, vooral voor dat bijzondere onderwijs. De tweede schoolstrijd is daar. Nu niet meer om de vrijheid en financiële ge lijkstelling maar gewoon heel ordinair om de leerlingen. Scholen gaan de markt op. De voorvechters van de ver zuiling - het bijzonder onderwijs dus - WADDINXVEEN - De afdeling Wad dinxveen van de Vereniging voor Vluchtelingen hulp is weer op zoek naar huisraad zoals meubels, gordijnen, ser vies, linnengoed, zodat woningen voor vluchtelingen ingericht kunnen worden. Bovendien heeft de werkgroep drin gend uitbreiding nodig voor begeleiding en hand- en spandiensten. Voor meer informatie: Han Erath, tel. 18796 en Aty van Weelden, tel. 13836. Vluchtelingen hebben hun land verla ten omdat ze vervolgd werden op grond van ras, sexe, nationaliteit, godsdiensti-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1986 | | pagina 19