Kardinaal
C. de Bas actief in
Kardinaal
POLBAX: COMPLEET
NATUURMIDDEL
NU BIJ UW DROGIST!
Lezers schrijven
36^
»x
bestuur Stichting RDK
Alfrinkschool (1)
Alfrinkschool (2)
Regionaal Dienstverleningscentrum helpt ook starters
BIJ ELKE
BESTEDE
TIEN GULDEN
EEN LOT:
VRAAG EROM
OM DE DAG
f 1.000-
AAN GELD
PRIJZEN
J ƒ250,-
ƒ250,-
}4x250 is^
Huisraad
gezocht
34031
66673
33715
50744
10913
43850
39923
87069
46173
27636
39093
163562
250-
250’-
x,sv„. x”
250,-
X,svet. X
250 -
ƒ250,-
X,sver. «X
W'Si
25500
54499
13537
25737
^dsver.
250,-
ƒ250,-
J ƒ250
250,-
X ƒ250,- Z
250,-
ƒ250,- Z
J ƒ250,-
ƒ250,- 7
250,-
ƒ250,- Z
J ƒ250,-
ƒ250,- J
250,-
ƒ250,- Z
J ƒ250,-
250’-
Banken
anisterdam/ 30maart 1972
secretaris president
Voorlichting
J| J
Starters
RIJK
Trekkingen op:
28 november
1 december
3 december
5 december
8 december
Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Week
blad voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fatsoen of van
het recht op privacy te buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brie
ven worden niet gelezen. Brieven onder pseudoniem worden wel
geplaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent.
bwnci
drogisterij parfumerie
groensvoorde 10
waddinxveen
^dsver.
POLBAX-
tabletten zijn een be-
langrijke aanvulling op uw dagelijkse voeding.
Met POLBAX voelt u zich niet alleen prettiger
en vitaler, u beschermt ook uw lichaam tegen
schadelijke stoffen van buitenaf. U verhoogt
uw weerstand op een zuiver natuurlijke
manier. Graag vertellen wij u meer over
POLBAX, het nieuwe natuurmiddel dat in
Zweden in één week was uitverkocht!
vWaf?.
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 26 NOVEMBER 1986
1000
I
ma
Vrijdag
28 november:
Maandag
1 december:
Maandag
24 november:
Vrijdag
5 december:
Maandag
8 december:
Woensdag
26 november:
In de categorie starters werden aanzien
lijk meer rapportages verzorgd dan in
het voorgaande verslagjaar, 160 tegen
over 68 rapporten in 1984. Het betref-
Vrijdag
21 november:
W. SCHOUTEN
Voorzitter van de afdeling Waddinx-
veen van de Vereniging voor Openbaar
Onderwijs (VOO), Molenring 121.
L aespinoaa
WADDINXVEEN - Het Regionaal Dienstverleningscentrum Kleinbe
drijf, dat zich bezig houdt met voorlichting aan en begeleiding van onder
nemers in het kleinbedrijf in Zuid-Holland Midden en Noord, kent als
penningmeester in het stichtingsbestuur de Waddinxvener C. de Bas, vi-
ce-voorzitter van de Waddinxveense middenstandsvereniging. Zijn be
stuur bracht dezer dagen het jaarverslag 1985 uit.
veelal ontbreken van stringente vesti
gingseisen, gemakkelijk toegankelijk
zijn, doch door een sterke concurrentie
strijd worden gekenmerkt. Genoemd
kunnen worden de horeca (patat-frites-
kramen, broodjeswinkels, coffeshops),
het venten met bloemen of bloemen-
stalletjes, glazenwassers en agenturen.
Gemeenten remmen vestiging in deze
sectoren thans terecht af.
In het kader van de Bedrijfsbeëindi-
gingshulp werden 32 rapporten uitge
bracht, een in vergelijking met het ver
leden nog altijd gering aantal. Het ver
scherpen van de voorwaarden, zoals de
verhoging van de minimum leeftijd en
het koppelen van de uitkeringsduur aan
de leeftijd veroorzaakte een sterke da
ling van het aantal aanvragen. De in
druk bestaat dat er momenteel weer een
(langzaam) groeiende belangstelling
bestaat voor de regeling.
De werkzaamheden op het gebied van
voorlichting en publiciteit richtten zich
in het verslagjaar hoofdzakelijk op de
starters. Het doel was de enorme be
hoefte aan informatie over het starten
van een bedrijf enigszins te kanaliseren.
Collectieve voorlichting werd uitge
breid opgezet. In de regio Gouda was
dit het in samenwerking met de Kamer
van Koophandel Midden-Holland en
het VNO opgezette project starters-
voorlichting. In een aantal plaatsen in
het gebied (Gouda, Schoonhoven,
Woerden) vonden bijeenkomsten
plaats, waarvoor de belangstelling over
weldigend was. Steeds was er een fol-
low-up, een individuele voorlichting,
voor die personen, die daar behoefte
aan hadden, door het RDK. De bedoe
ling is deze sessie ook in 1986 voort te
zetten.
Op de MMO (Middelbaar Midden
stands Onderwijs) te Gouda werd door
4 medewerkers van het RDK een lesuur
verzorgd met als thema: ”Het RDK en
de (startende) ondernemer”. Via de
Éénmalige Uitkering voor Zelfstandi
gen (EUZ) 1984 werd het dienstenpak
ket van de RDK’s op ruime schaal on
der de aandacht van de zelfstandigen en
accountantskantoren gebracht.
ge of politieke overtuiging of het beho
ren tot een bepaalde sociale groep. Op
de hele wereld bevinden zich dertien'
miljoen vluchtelingen.
De meesten bevinden zich in de buurt
van het land.waaruit ze zijn gevlucht.
Slechts vier procent komt in Westerse
landen terecht. Op zoek naar veiligheid
komt een aantal van hen naar Neder
land. Zij zijn afkomstig uit vele landen
en streken van de wereld: Oost-Europa,
Vietnam, Latijns-Amerika, Iran, Ethi
opië.
Voor alle vluchtelingen geldt dat ze te
recht komen in een vreemde samenle
ving met een onbekende taal en ge
woonten. Ze hebben tijd nodig om die
vlucht en alles wat daaraan vooraf ging
te verwerken, i
hebben het moeilijk: zij roepen om
strijd hun achterban op hun confessi
onele identiteit waar te maken.
Het doet dus deugd, dat de Kardinaal
Alfrinkschool in het Weekblad voor
Waddinxveen van 19 november j.l. een
open middag aankondigt. Nieuwe inwo
ners - je zou verwachten r.k.-inwoners-
worden opgeroepen kennis te komen
maken met het r.k.-onderwijs in de
Zuidplas. De bekende - onderwijskun
dig weinig operationele - kretologie
wordt geuit: het kind centraal, individu
ele benadering, samen met de ouders op
weg, etc. Maar dan. Ondanks het fiet
dat deze school de naam draagt van een
ook door mij zeer gerespecteerde kat
holiek als Kardinaal Alfrink staat er
plotseling: ’’Katholiek Onderwijs bete
kent onderwijs voor iedereen, elk kind
zijn eigen plekje maar samen verder
gaan".
Mijn katholieke buurjongen en ik wa
ren dikke vrienden. We zaten echter
niet op dezelfde school. Dat was ook
heel logisch. Hij was katholiek en ik was
niets. Het was niet leuk, maar wel dui
delijk.
Met die Kardinaal Alfrinkschool heb ik
het veel moeilijker. Aandacht voor ker
kelijke feesten, zoals eerste Heilige
Communie, H. Vormsel, Kerst- en
Paasviering, etc. staat er te lezen. Ja,
waar heb je anders een katholieke
school voor. Daar kies je voor als r.k.-
ouder en dan mag je verwachten dat de
school dat conform haar identiteit in het
onderwijs- en vormingsprogramma op
neemt en uitvoert.
Maar de Stichting voor Katholiek On
derwijs St. Victor is veel breder van op
vatting. "Het zijn niet uitsluitend kinde
ren van katholieke ouders, die de r.k.-
school bezoeken. Dit geeft ook niet.
Naast het katholiek zijn is het voor de
kinderen immers belangrijk dat zij re
kening leren houden met andersdeken
den. Kinderen van niet-katholieke ou
ders daarentegen, is de ervaring, kun
nen leren zich verdraagzaam opstellen
en kennis te maken met het katholieke
geloof. Zo leren beiden met elkaar om
gaan met respect voor ieders levens
overtuiging”. (einde citaat).
Mooi gezegd hè. Maar geacht bestuur
van de Stichting voor Katholiek Onder
wijs St. Victor, zo hadden de voorvech
ters van de vrijheid van inrichting van
het onderwijs het nooit bedoeld. Dat
kan ook nooit de bedoeling van de wet
gever geweest zijn. Laat staan dat ik
denk dat dit niet met de instemming is
van uw organisaties, laat staan met die
van kardinaal Simonis. Wanneer u van
uit uw volle overtuiging kiest voor kat
holiek onderwijs en van mij mag dat,
dan moet niet getracht worden vervol
gens te doen als ware deze r.k.-school er
één met de principes van het openbaar
onderwijs. Dit is een ordinaire behoefte
aan leerlingen. Dat is niet erg, maar zeg
dat dan gewoon.
In Nederland zijn 850 basisscholen die
onder de instandhöudingsnorm zitten.
Daarvan wil de staatssecretaris er per 1
augustus 1988 350 opheffen. De in-
standhoudingsnorm is wettelijk vastge
legd maar terwille van een goede ver
standhouding met de confessionele ach
terban worden er 500 gehandhaafd die
eigenlijk weg kunnen. Een ander argu
ment is vanzelfsprekend het handhaven
van kleine scholen in plattelandsgebie
den. Zonder verzuiling zou ook Wad
dinxveen met een aanzienlijk kleiner
aantal scholen kunnen volstaat. Een al
ternatief voor de huidige bezuinigings
plannen van minister Deetman. Maar
helaas dat is onbespreekbaar.
Dus blijft over de ordinaire strijd om de
leerlingen. Het marketingverhaal be
denken we er wel bij. Aan het bestuur
van de ’’openbare-katholieke” Alfrink
school heb ik wel een tweetal vragen:
Zitten die niet-katholieke ouders die u
zoekt, ook in uw bestuur en mogen lera
ren die niet r.k.-meelevend zijn ook bij
u op school benoemd worden
- Als u beide vragen met een volmondig
ja kunt beantwoorden, dan adviseer ik u
uw school over te dragen aan de ge
meente Waddinxveen, dan behoeft er
geen tweede openbare school meer ge
bouwd te worden.
JOEP MALESTEIN
Mozartlaan 103
Voor het RDK moet het rapportage-
werk ook in 1985 weer als de belang
rijkste activiteit worden gezien. Het
aantal uitgebrachte rapporten (332) lag
ongeveer op het niveau van 1984 (353).
Verreweg de meeste rapporten werden
verzorgd op verzoek van de gemeenten
in het werkgebied.
Zo werd in het kader van de Rijks
groepsregeling Zelfstandigen 286 maal
gerapporteerd, onderverdeeld in 126
rapporten betreffende het gevestigde
bedrijf en 160 rapporten over te starten
bedrijven. Voorts werd in een beperkt
aantal gevallen een kort advies op
schrift gesteld, warvoor geen declaratie
werd verzonden.
Bedrijven, die in financiële moeilijkhe
den verkeren of dreigen te geraken kun
nen een beroep doen op de Rijks
groepsregeling Zelfstandigen (RZ), een
regeling die door de gemeenten wordt
uitgevoerd. In het verslagjaar betrof het
hoofdzakelijk rapportages over liquidi
teitsproblemen, althans waar het ging
om de gevestigde bedrijven.
Niet alleen de conjuncturele teruggang
moet als oorzaak worden aangewezen,
doch veelal ging het ook om genomen
beslissingen, die verstrekkende finan
ciële gevolgen bleken te hebben, zoals
te dure huisvesting, overinvestering en
te hoge onttrekkingen voor privé.
Typerend voor deze categorie aanvra
gers was én is nog steeds dat te laat om
advies wordt gevraagd, waardoor een
oplossing van de problematiek in ernsti
ge mate wordt bemoeilijkt. In een aan
tal gevallen kon nog een schuldenrege
ling met crediteuren worden bereikt.
Banken bleken nog altijd terughoudend
waar het ging de start van een bedrijf te
financieren. Dit is niet geheel onbegrij
pelijk omdat het ontbreken van eigen
vermogen bankfinanciering in de weg
staat, maar ook omdat de plannen niet
altijd even goed zijn voorbereid. Hierin
treedt verbetering op. Er kon worden
geconstateerd dat de uitreiking van on
dernemingsplannen door gemeenten en
RDK mensen op het spoor heeft gezet.
Er werd ook in ruime mate voorlichting
gegeven over de voorbereiding van een
bedrijfsstart en de opzet van een onder
nemingsplan, zowel individueel als col
lectief. Zoals ook in het jaarverslag
1984 werd gememoreerd wil de poten
tiële ondernemer zich nog teveel bege
ven in sectoren, die op zich, door het
In het Weekblad voor Waddinxveen
van donderdag 19 november jl. staat
een aankondiging van de open middag
in de R.K. Kardinaal Alfrinkschool.
Vermeld wordt dat deze Rooms-Katho-
lieke school bezocht wordt door ’’an
dersdenkenden” en dat dit niet zo be
langrijk zou zijn omdat men dan kennis
maakt met katholieke mensen en zo
eerbied krijgt voor andermans levens
overtuiging.
Dit is nu net het argument om te kiezen
voor openbaar onderwijs. Dat is de
school die al meer dan 100 jaar propa
geert de kinderen samen op te laten
groeien op openbare scholen en niet
eenzijdig op te voeden op bijzondere
scholen. Alleen spreken we in het open
baar onderwijs niet van ’’andersden-
1
kenden”. Hoe we ook denken, we zijn
er gelijkwaardig en accepteren elkaar
ook zo, in het onderwijs, in de ouderra
den en in de medezeggenschapsraden.
Wanneer de Kardinaal Alfrinkschool
haar eigen identiteit nastreeft moet zij
niet op de stoel van het openbaar onder
wijs gaan zitten maar gewoon toepassen
’’Schoenmaker blijf bij je leest (leer)”.
Ouders die werkelijk kiezen voor geza
menlijk opgroeien en willen zorgen dat
hun kind in aanraking komt met kinde
ren van alle gezindten, moeten kiezen
voor openbaar onderwijs.
WC*'
•o’’
UIT moCH
POtW
PQU.gR i SAXTtti
'«'itfsver. X
'^dsver.
^tfsver.
(Ajfa
Dinsdag
18 november:
èw
JB™”
Woensdag
3 december:
fen nog hoofdzakelijk mensen die van
uit een uitkeringssituatie een bedrijf
willen starten. De belangrijkse drijfveer
is vrijwel altijd, dat men zich onafhan
kelijk wil maken van een bijstandsuit
kering, m.a.w. men wil zelf een inko
men verdienen.
Een dergelijk start is niet altijd even
eenvoudig. Vooral het ontbreken van
een behoorlijk stootblok, eigen vermo
gen, bezorgt de jonge ondernemer een
moeilijke aanloopfase. In 1985 is de RZ
in zoverre aangepast dat er een uitke
ring voor levensonderhoud kan worden
verstrekt gedurende, in principe, maxi
maal één jaar. In bijzondere omstandig
heden kan deze termijn met nog eens
een half jaar worden verlengd.
De aanvragen betroffen meestal een
combinatie van de twee elementen,
d.w.z. de verstrekking van bedrijfskapi
taal en een periodieke uitkering voor le
vensonderhoud. Slechts in zeer weinig
gevallen kon een combinatie worden
gevonden met bankkrediet.
In Nederland is de vrijheid van onder
wijs een groot goed. Óndanks het feit
dat de verzuiling van ons onderwijs
verschrikkelijk veel geld kost, wordt het
naast elkaar bestaan van openbaar en
bijzonder onderwijs in de vaderlandse
politiek niet of nauwelijks ter discussie
gesteld. Waddinxveen is een extreem
voorbeeld van deze vrijheid. Scholen
van diverse denominaties zijn als pad
destoelen uit de grond gerezen.
De kwantitatieve verhouding tussen het
openbaar en bijzonder onderwijs is in
de naoorlogse periode nauwelijks ge
wijzigd, hoewel vaststaat dat de behoef
te bij ouders aan scholen op een gods
dienstige grondslag in deze periode is
gedaald.
De maatschappelijke ontwikkeling gaat
al jaren in de richting van afbraak van
verzuilde situaties. Overal, behalve in
het onderwijs: daar hield de verzuiling
stand. Nu moet de betekenis daarvan
niet worden overschat. Hoewel het on
dersteunend bouwwerk van belange
norganisaties, instituten en wetgeving
tot op de huidige dag geent is gebleven
op de verzuiling, schreed de secularise
ring in het onderwijs binnen de scholen
wel degelijk voort.
In een enkele jaren geleden gepubli
ceerd onderzoek van het Instituut voor
toegepaste sociologie bleek dat ouders
allang niet meer een school voor hun
kinderen kiezen op grond van levensbe
schouwing. Dat aspect was van weinig
belang en scoorde slechts op de achtste
plaats.
Nabijheid, sfeer, kwaliteit, etc. worden
als belangrijker kriteria voor de school
keuze aangegeven. En een recent on
derzoek van de Rijksuniversiteit in Ut
recht naar feitelijk gewenst onderwijs
toonde aan dat er in Utrecht teveel bij
zondere scholen zijn als dit wordt gere
lateerd aan aan de levensbeschouwelij
ke achtergrond van ouders.
Bezuinigingen in het onderwijs zouden
niet nodig zijn, als wij morgen tot de
wijsheid zouden geraken, dat het beter
zou zijn het verzuilde onderwijssysteem
af te schaffen. Het doet vreemd aan on
derwijsorganisaties, politieke partijen
en bewindslieden (vooral minister
Deetman) strikt te zien blijven vasthou
den aan de scheiding der geesten terwijl
steeds meer scholen zich losmaken van
hun identiteit. Met name binnen het bij
zonder confessioneel onderwijs is het al
heel gewoon, ja lijkt het zelfs positief
dat men zich presenteert op een wijze
die niet in overeenstemming is met het
doel waarvoor een dergelijke school is
gesticht.
Het is fijn voor het r.k.-onderwijs en het
p.c.-onderwijs dat zij van de minister
toestemming hebben gekregen in de
Zuidplas een nieuwe school te mo'gen
bouwen. Zo’n toestemming heeft van
zelfsprekend niets te maken met de fei
telijke behoefte aan r.k. of p.c.-onder
wijs. Op grond van de al jarenlang be
staande verhouding tussen de verschil
lende levensbeschouwelijke richtingen
wordt een dergelijke toestemming ge
geven. Hoewel ik hartstochtelijk voor
stander ben van openbaar onderwijs
gun ik iedere christelijke en katholieke
of gereformeerde en islamitische mede
mens het recht die school te stichten die
het best bij de eigen achtergrond en de
gewenste opvoeding van hun kinderen.
Natuurlijk zou het veel beter zijn als alle
kinderen samen en onverdeeld naar de
openbare school zouden gaan. Want het
is juist de openbare school die zonder
onderscheid naar ras en geloof voor ie
dere toegankelijk is. Openbaar onder
wijs garandeert ook de principiële gelij
kwaardigheid van alle leerlingen. Het is
de meest ideale ontmoetingsplaats voor
leerlingen van allerlei achtergrond. Bo
vendien garandeert de openbare be
stuursvorm dat deze belangrijke ge
meenschapsvoorziening adequaat
wordt bestuurd.
De teruglopende leerlingenaantallen
ten gevolge van demografische ontwik
kelingen hebben echter grote gevolgen,
vooral voor dat bijzondere onderwijs.
De tweede schoolstrijd is daar. Nu niet
meer om de vrijheid en financiële ge
lijkstelling maar gewoon heel ordinair
om de leerlingen. Scholen gaan de
markt op. De voorvechters van de ver
zuiling - het bijzonder onderwijs dus -
WADDINXVEEN - De afdeling Wad
dinxveen van de Vereniging voor
Vluchtelingen hulp is weer op zoek naar
huisraad zoals meubels, gordijnen, ser
vies, linnengoed, zodat woningen voor
vluchtelingen ingericht kunnen worden.
Bovendien heeft de werkgroep drin
gend uitbreiding nodig voor begeleiding
en hand- en spandiensten. Voor meer
informatie: Han Erath, tel. 18796 en
Aty van Weelden, tel. 13836.
Vluchtelingen hebben hun land verla
ten omdat ze vervolgd werden op grond
van ras, sexe, nationaliteit, godsdiensti-