DE JUISTE BINDINGEN VOOR HET EERST OP DE WINTERSPORT BOEK NS 'N ZORGELOZE WINTERSPORT VAKANTIE BIJ EEN ANVR "GOEIE REIS" REISBUREAU om r GÖ iwSh I IS REISBUREAU O k WO' pi A Pagina 13 WINTERSPORT INFOPAGINA WINTEI 8 MET DE AUTO? MEER RISICO DAN JE DENKT. WANDELEN, EEN VERADEMING SNEEUWZEKERE GEBIEDEN IN EUROPA LANGLAUFEN, MEER SPORT DAN JE DENKT TOURSKITOCHTEN, EEN NIEUWE DIMENSIE Woensdag 27 januari 1988 SKI-CONDITIETRAINING, OM IN DE STEMMING TE KOMEN n 0 -T ALS JE EENMAAL BENT GEWEEST, BEN JE VERSLAAFD Sc Kan OPAGINA WINTERSPORT INFOPAGINA WINTERSPORT INFOPAGINA WINTERSPORT INFOPAGINA WINTERSPORT HOEFT NIET DUUR TE ZIJN RODELN, IETS MEER DAN SLEETJE RIJDEN I 'Ik offer er mijn zomervakantie voor op' is een veelge hoorde opmerking van mensen, die van de wintersport hebben geproefd. Zo groot is de aan-trekkingskracht van een sneeuwvakantie. En dat is ook niet zo verwon derlijk. Je begeeft je in an-sichtkaart-achtige bergland schappen, die overdekt zijn met een laag fluweelzachte sneeuw. Het is ook een zonnige vakantie, waarvan je bruinverbrand terugkomt. En men kan genieten van de gezonde berglucht. Niet voor niets zijn in deze con treien diverse kuuroorden gevestigd. Maar bovenal is wintersport aktief bezig zijn. Of je nu gaat skiën, langlaufen of gewoon lekker wandelen. Het is ook geen fabeltje dat mensen zo opknappen van de wintersport. Door de ijle lucht maakt het lichaam extra rode bloed lichaampjes aan. En daar heb je bij terugkomst veel profijt van. Maar voordat u doorleest, moet ik u waarschuwen: als je eenmaal bent geweest, ben je ver slaafd. n ii w i T if F I I Maar de eerste dag wordt de skiër in spe op een eenvoudig heuveltje Dat wordt wel gek- zeker willen spelen volgt hier een lijst van skioorden met gletsjers, waar zelfs 's zomers geskied kan worden. A ’WMM ZWITSERLAND Andermatt in Uri Crans-Montana in Wallis Les Diablerets in Vaud Engelberg in Centraal Zwitserland Grindelwald in Berner Oberland Laax in Graubünden Mürren in Berner Oberland Pontreslna in Graubünden Saas Fee in Wallis Zermatt in Wallis FRANKRIJK Alpe d’Huez in Dauphiné Chamonix in Haute Savoie Val d'Isère in Savoie Les Menuires in Val Thorens OOSTENRIJK Kaprun in Salzburgerland Mallnitz in Karinthiê Neustift in Tirol Ramsau in Stiermarken Solden in Innerötztal ITALIË Courmayeur in Aosta Macugnaga in Novara Stilfser Joch in Zuid Tirol Schnalstal in Zuid Tirol Die fraaie televisiebeelden wekken de Indruk alsof skiën vanzelf gaat. Echter, voor skiën heb je niet alleen een goede techniek nodig, maar ook de nodige conditie. Het lichaam moet zich aanpassen aan de veran derde omstandigheden in de win tersportgebieden. En als Je dan niet gewend bent om te sporten (want laten we niet vergeten: skiën is een sport) kan dat aardig tegenvallen. En dan hebben we het nog niet v bijgevuld worden. En dan natuur lijk anti-vries. Niet alleen voor het koelsysteem van de motor, maar ook het waterreservoir van de ruit- ensproeiers heeft anti-vries nodig. Het is ook raadzaam om in de wln- tergebieden de handrem niet als parkeerrem te gebruiken. Die vriest nogal makkelijk vast. Eigenaren van een auto met dieselmotor moeten trouwens extra oppassen. Dieselbrandstof heeft namelijk de neiging bij erg lage temperaturen paraffinekristallen af te scheiden (het zgn. 'vlokken'), waardoor het brandstoffilter verstopt raakt. En, tenslotte, een slotenontdooier is een handig dingetje, behalve als je het in de auto laat liggen. valpartij- de ski losschiet van de schoen. Zou dat niet gebeuren, dan is de kans op botbreuken erg groot. Het probleem bij de binding is de afstelling. Aan een te strak afge stelde binding heb je natuurlijk niets. Maar ook een skibinding, die te los zit, is vervelend. Allerlei fac toren zoals gewicht en dikte van de botten zijn hierbij van belang. Als u rustig de tijd wilt nemen voor het laten afstellen van de binding, kunt u terecht bij de gespecialiseerde wintersportzaken. Maar ook in het lopen kan het ook skiën. Schrik niet als er bij de liften een rij staat. Ze gaan snel en je bent zo aan de beurt. En op de wintersport is het gewoon leuk om in de rij te staan, want er is genoeg te zien. Meestal worden de skiërs met een grote cabinelift naar de piste gebracht. Vanuit die lift heb je een fantastisch uitzicht. De vroege vogels glijden onder je door. En je besluit de volgende dag nog vroeger op te staan. De lift glijdt zachtjes over bossen, die helemaal bedekt zijn met een dik pak verse sneeuw. De prille ochtendzon hangt nog tussen de bergen. De nieuwelingen krijgen het al een beetje benauwd: 'Moet ik dat hele stuk naar bene den skiën?’ Maar skileraren zijn gedul-dige mensen en zullen eerst over de ongelukken die veroorzaakt worden door een gebrek aan condi tie. Er zijn in Nederland echter vele ski- scholen, waar een cursus skicondi- tietraining gevolgd kan worden. Die skischolen hebben vaak de be schikking over een echte skiaccom- modatie. Dat is meestal een kunst stof helling, waar de eerste afdalinkjes gemaakt kunnen wor den. En zoals het een 'echt' skioord betaamt, wordt na de les van een uur of anderhalf per week, nog wat "après-ski" bedreven, zodat u daar ook wat handigheid in krijgt. Het is echter ook mogelijk om thuis te oefenen met behulp van een gram mofoonplaat. cassette of zelfs video. (een machine met walsen die van latten zijn gemaakt) wordt platgewalst. Het is eigenlijk een soort pad van soms niet meer dan tien meter. Je hebt pistes in verschillende moeilijkheidsgrada- ties. Blauw is makkelijk, zwart zeer wintersportdorp zijn zeer ervaren afstellers, die de hele dag niets anders doen en de kneepjes van het vak kennen. Nu we het toch over schoeisel hebben, een beginneling kan de ski's en schoenen beter huren dan meteen tot aanschaf overgaan. Het prijsniveau van zowel huren als kopen is daar en hier ongeveer ge lijk. Hebt u een bijzondere maat, dan kunt u beter het zekere voor het onzekere nemen en hier alvast schoenen aanschaffen. Voor degene die belust is op een koopje, is er in het naseizoen uitverkoop in de win tersportgebieden, met vaak grote kortingen. Uw reisbureau kan zaken meer vertellen. Wat leer je tijdens de skitraining? In de eerste plaats worden de tech nische beginselen van het skiën bijgebracht. Ten tweede wordt er aan de conditie gewerkt. Daarnaast leert men nog veel andere dingen, zoals het omgaan met de ski- ultrusting, het bedienen van een skilift, etc. Het is zelfs mogelijk aan het eind van zo'n cursus een soort examen af te leggen volgens de nor men van de Ski Test International. Niet dat dat verplicht is, maar door de conditie een beetje op te vijzelen haalt u meer rendement uit uw* wintersportvakantie. En het zorgt natuurlijk voor de nodige voorpret. Ontstaan in Scandinavië als pure noodzaak voor de bergbewoners om zich voort te bewegen, is langlaufen uitgegroeid tot een volwaardige sport. Als Olympische sport heeft het echter zijn charme behouden. Al is het wel prettig dat nu op grote schaal loipen (langlaufsporen) wor den geprepareerd, die het voortbe wegen vergemakkelijken. Veel win tersportgebieden hebben kilometers lange loipen, waardoor het mogelijk is verre tochten te maken. Want vijf kilometer is ook voor een beginne5 ling echt niet voldoende. Voor langlaufen zijn andere ski's nodig, die behoorlijk verschillen van de 'normale' alpine ski. Ze zijn bv. veel lichter en hebben een andere binding. Men kan ook de loipen laten voor wat ze zijn, en de ongerepte natuur intrekken. Dat is wel zwaarder, maar het is een ware sensatie zo in je eentje glijden over de winterse sneeuwvelden. Voor in de vrije natuur langlaufen zijn ook speciale ski's nodig. Het reisbureau kan u daar alles over vertellen en u ook informeren over de specifieke mogelijkheden van uw vakantie bestemming. Een goede binding is voor het skiën van het grootste belang. De ski- binding zorgt ervoor dat- bij een lijk en figuurlijk leren met vallen en opstaan. En dat draagt ook bij aan het plezier ervan, vooral na tuurlijk als anderen de dupe zijn. Gelukkig is de sneeuw zacht en doet vallen geen pijn. De bruinge- bronsde leraar, die tussen neus en lippen door laat zien hoe goed hij het kan, zal de skiklas eerst leren om te remmen. Heel belangrijk natuurlijk. Dan de bochten maken. Dat ziet er op televisie altijd zo makkelijk uit, maar als Je het zelf moet doen blijken die latten wel ineens heel erg lang. De knieën behoor je bij elkaar te houden, maar ja, als die twee latten allebei een andere kant op willen valt dat niet mee. Gelukkig leert men skiën snel en na een paar dagen kan er al een aardige afdaling gemaakt wor den. Het gevoel van zo'n eerste ge slaagde afdaling is onbeschrijfe- lijk.Op het eind van de week wor den met de skiklas zelfs heuse wed strijden gehouden. In de bergen kan men zich met allerlei liften verplaatsen. Buiten de cabines zijn er ook stoeltjesliften en sleepliften. Bij deze laatste staan de ski’s gewoon op de grond en wordt de skiër naar boven getrokken. Onderweg komt men allerlei ski hutten tegen waar gegeten en ge dronken kan worden. Dus voor de koffiepauze (of chocolademelk- pauze) hoef je niet helemaal naar beneden. Buiten zo'n skihut staan de stokken en de ski’s rechtop in de sneeuw. Binnen is er vaak 's och tends al een uitgelaten sfeer, met een lederhosendragende accordeon- speler die de stemming erin houdt. De transpiratiegeuren en alcohol- Winter sport Een wintersportvakantie kan je zo duur maken als je zelf wil. Wie kiest voor het jetset skioord Gstaad in Zwitserland, zal diep in de buidel moeten tasten. Maar Je hebt dan wel kans om David Bowie en andere beroemdheden tegen het lijf te lopen. Laten we eens op een rijtje zetten wat er bij een sneeuwvakantie alle maal komt kijken. Allereerst de reis. Voor zo’n f 140,- heb je al een busretour Oostenrijk. Eigen vervoer is wellicht nog goedkoper. Maar ook de trein is redelijk betaalbaar. Waar gaan we naar toe? Hoe verder je gaat, hoe duurder het wordt. Canada heeft fantastische skimo gelijkheden, maar ja de afstand. De landen in Midden-Europa zijn alle maal ongeveer even ver, maar het prijsverschil ter plaatse is toch wel groot. Zwitserland en Frankrijk zijn de wat duurdere landen. Echt goed koop is het sinds kort in opmars zijnde Joegoslavië. Een land als Oostenrijk zit daar qua prijsniveau tussenin. In de wintersportgebieden zijn er diverse verblijfsmogelijkheden. Een vierpersoons appartement is al voor zo'n f 600,- per week te huren. Hotels zijn relatief iets duurder, maar hebben meer te bieden. Voor caravanbezitters zijn er ook nog wintercampings Eenmaal daar aangekomen gaan we natuurlijk ook nog wat doen. Wandelen is het goedkoopst. Maar wie de stoute ski's aan wil trekken, heeft een skipas nodig voor de liften. En wie de edele sport van het skiën nog onder de knie moet krij gen, zal naar de skischool moeten. (Je kan natuurlijk ook les nemen van een gevorderde medereiziger, maar enige wrijving tijdens de vakantie is dan niet uitgesloten.) De prijs van de skipas is afhanke lijk van de hoeveelheid liften, die ermee gebruikt kunnen worden. Over het algemeen heb je voor zo'n f 150,- al wel een skipas voor een week. Datzelfde bedrag ben je kwijt voor een week lessen. En dan moeten we nog ski's hebben. Voor ca. f 100,- zijn die (inclusief stok ken en schoenen) wel te huur. Alles bij elkaar opgeteld kan je met ge mak onder de duizend gulden blij ven. En er zijn ook all-in arrange menten die nog goedkoper zijn. Met de auto naar de wintersport vergt een gedegen voorbereiding. Niet alleen de auto moet in prima conditie zijn, maar dat gejdt ook voor de bestuurder. Want het is wel prettig om nog wat conditie voor het skiën over te houden, i.p.v. Jezelf door een haastige rit af te matten. Rijden in de bergen, met vaak gladde en besneeuwde wegen, is erg vermoeiend. Om alvast in de stemming te komen, volgen hier wat tips: sneeuwkettingen zijn niet alleen reuze handig, maar ook verplicht. De banden dienen minstens een profieldlepte van 4 mm te hebben. Beter nog zijn speciale winterhan den. Van de accu wordt in de kou veel verlangd, die moet zonodig dampen komen je tegemoet. Helaas vergeten sommigen dat ze nog hele maal naar beneden moeten, al schijnt één glaasje de skiprestatie positief te beïnvloeden. Ook buiten in de zon is het goed toeven, al dient er wel een zonnebrandcrème aan te pas te komen. Want de zon nestralen in de bergen zijn erg sterk. Tegen een uur of één gaan de magen knorren, want skiën maakt hongerig. Daarom worden er vaak koolhydraatrijkeschotels geser veerd, zoals spaghetti en macaroni, 's Middags is er vaak geen les en gaan mensen zelf skiën. Als het al wat beter gaat is het mogelijk hele tochten te maken, van het ene dal naar het andere. Dan blijkt ineens dat je echt ergens kunt komen met die ski's, i.p.v. alleen die ene helling op en neer. Het reisbureau kan u informeren over zulke tochten. Op het eind van de middag stoppen de liften en moet je zorgen dat je beneden bent of helemaal naar beneden skiën, waar het après- skigebeuren gaat beginnen. In het dorp zijn terrassen waar men even kan bijkomen en verhalen uitwis selen al nippend aan een choco lademelk met rum of jagerthee, die voor Je ogen geflambeerd wordt. En laten we natuurlijk de befaamde Glühwein niet vergeten. (Voor mensen, die alvast letterlijk de sfeer willen proeven, is hier het recept: voeg aan warme rode wijn kaneel, kruidnagelen en sinasap pelschillen toe. Laat het een tijdje trekken. Suiker naar smaak toevoe gen en klaar is kees!) Teruggekomen in het hotel kunnen eindelijk die zware schoenen uit en wacht een zalig warm bad, als het hotel dat tenminste heeft. Daarna aan de Wiener Schnitzel met een grote pul bier. (Er is natuurlijk ook wel wat anders te krijgen.) 's Avonds is er in een wintersport dorp genoeg te doen. Sauna's, thé- dansant of een romantische tocht in de maneschijn met een arreslee. Maar wees niet verbaasd als u met een voldaan gevoel al om half negen in dat grote donzen bed stapt (want zo'n hele dag buiten maakt je lekker moe) om dan te dromen over die prachtige bergen en misschien zelfs wel over de skileraar of le rares. Wat begon als kinderpret is uitge groeid tot een razendsnelle wed strijdsport. Wedstrijdrodelaars ge bruiken speciaal vervaardigde sle den en wedstrijdbanen, die overi gens van kunstijs zijn. Om zo min mogelijk luchtweerstand te onder vinden, liggen de deelnemers zo goed als plat op de sleden. Men kan op deze manier snelheden bereiken van zo'n 100 km per uur. Maar recreatieve sleeërs komen in de wintersportgebieden ook aan hun trekken. In de meeste plaatsen zijn aparte routes voor sleetjes gere serveerd. In Kufstein in Oostenrijk bv. is een speciaal aangelegde rodelbaan waar men ook zonder professionele ken nis en met een normale slee op kan. Maar meestal wordt gewoon de weg afgezet. Populair zijn de fakkelafdalingen, waarbij men eerst naar boven wordt gebracht. Daar wordt de nodige moed ingedronken, en vervolgens suist men langs de verlichte weg naar beneden. I- u over deze Buiten de lange latten zijn er in de sneeuwgebieden ook diverse andere mogelijkheden. Wandelen bv. is ook erg populair. Want dat is niet zomaar een blokje om, maar je begeven in het tot de verbeelding sprekende prachtige bergland schap. Vooral een bosrijke omge ving leent zich daar natuurlijk prima voor. Wandelen is genieten van de zuivere berglucht, de zon en de gemütliche’ restaurantjes on derweg, waar Oostenrijk bv. zo be kend om is. En je ziet heel wat meer dan de skiër, die voornamelijk naar dat stukje witte sneeuw vlak voor hem kijkt. Dat wandelen zo populair is, is ook doorgedrongen tot de plaatselijke autoriteiten in de wintersportgebieden. Bijna overal worden namelijk voor de wandelaar kilometers lange paden sneeuwvrij gemaakt. Bij uw reisbureau kunt u uitgbreide informatie krijgen over de mooiste wandelgebieden. Elk jaar is het weer even spannend: ligt er wel sneeuw, en zoja hoeveel? Duimen helpt niet, maar hier zijn wel een aantal richtlijnen. Door de bank genomen kan je zeggen dat alle gebieden die boven de duizend meter liggen redelijk sneeuwzeker zijn. In de periode eind december tot eind maart wel te verstaan. Die duizend meter geldt dan voor het skigebied. Het plaatsje kan na tuurlijk best lager liggen. Ook van belang is de ligging van de piste. Noordhellingen zijn sneeuwzeker der, maar hebben ook minder, aan gename zonuren. Bij zuidhellingen is het net andersom. Er zijn na tuurlijk altijd uitzonderingen. In de Alpen heb je soms te maken met zgn. microklimaten, waardoor in sommige lagere delen meer sneeuw valt dan in hoger gelegen gebieden. Wat betreft de verschillende landen kan je zeggen dat Zwitserland, Italië, Frankrijk en ook Scandinavië erg sneeuwzeker zijn, terwijl in het lagere Duitsland en Oostenrijk relatief iets minder sneeuw valt. Wie van de plaatselijke sneeuwsitu- atie op de hoogte wil worden gesteld kan bellen met de "sneeuw- lijn" van de Nederlandse Ski Vereni ging (070-541614), maar ook uw reisbureau kan u daarover infor meren. Voor degenen die echt op Sinds zo n 15 jaar gaan Nederlan ders op wintersport. Dat betekent dat er nu een behoorlijke groep geoefende skiërs zijn in Nederland. Voor deze gevorderde wintersporter worden er nu tourskitochten geor ganiseerd. Onder leiding van een zeer ervaren berggids trekt men met een groep door het Alpenland. Dat betekent elke dag zo n vijf a zes uur door de bergen trekken. Voor de lange tochten zal er buiten het alpine-skiën ook gelanglaufd en berggeklommen moeten worden. Ook worden er voor de ervaren skiër programma's georganiseerd om kennis te maken met allerlei andere facetten van de wintersport. Buiten dat de skistijl verfijnd wordt, maakt u dan kennis met diepsneeuwafdalingen, reuzesla- loms, parallelslaloms en 'spring concoursen'. U leert free style skiën, monoskiën en sneeuwsurfen. Het reisbureau kan u hierover meer vertellen. De Algemene Nederlandse Vereni ging van Reisbureaus is een branche-organisatie, die strenge lidmaatschapsnormen hanteert en die in het belang van leden en con sument toeziet op de kwaliteit van de door haar leden aangeboden reisarrangementen en de informatie daaromtrent. Het is dus belangrijk dat, als u een reis boekt, u er op let dat dat bij een ANVR "goeie reis"- reisbureau is. U kunt natuurlijk ook uw reis zelf organiseren, maar u zult er snel achter komen dat u dan een stuk duurder uit bent. Zo'n reisbureau staat niet alleen borg voor de kwaliteit van de reis, zij biedt ook deskundige voorlich ting. Via de organisatie Toeristiek beschikken de ANVR-reisbureau's over plaatsinformatie van zo'n 250 wintersportbestemmingen. Want de voorpret is vaak net zo belangrijk als de reis zelf. Misschien is het bij een winter sportvakantie nog wel extra belan grijk dat alles goed is geregeld. Want die zijn vaak aan de korte kant. En als dan de hotelreserve ring niet blijkt te kloppen, is dat weekje zo voorbij. En het is maar een kleine moeite om te zorgen dat dit soort dingen u niet overkomen. Ook is het mogelijk bij een ANVR- reisbureau een speciale winter- sportverzekering af te sluiten. Voor een luttel bedrag per dag bovenop de normale reisverzekering is het extra wintersportrisico meeverze kerd. Bij de ANVR zijn zo'n 1100 reisbu- reau's aangesloten, die te herken nen zijn aan het bovenstaande embleem. Er is er vast wel een bij u in de buurt. Dus als u zich alleen druk wilt maken over hoe Je nu op die ski's blijft staan, boek dan uw vakantie bij een ANVR "goeie reis"- reisbureau. Daar krijgt u de vakan tie die u zich had voorgesteld. Es ist sieben Uhr. Frühstück ist fertig' Het leven in een winter sportdorp begint vroeg. Want elke zonnestraal moet worden opgevang en en elke minuut gebruikt om de behendigheid op de lange latten te verbeteren. Het eerste wat een win tersporter 's ochtends doet is door het raam kijken om te constateren dat er die nacht inderdaad weer een flink pak sneeuw is gevallen. Dan wordt dat rare skipak aangetrokken en op sokken loop je naar beneden waar de verse bolle tjes met Schinken al liggen te wachten. Lekker ontbijten want het wordt een lange dag. Die enorme kolossen van ski-schoenen staan netjes op een rij in de gang. Dat die schoenen niet gemaakt zijn om mee te lopen, blijkt als je naar de liften gaat. Het is een vermakelijk gezicht op een eenvoudig heuveltje onder- om te zien hoe iedereen daarmee' asm de piste de basistechnieken probeert vooruit te komen. van het skiën aanleren. Je staat in skischoenen nl. schuin Een piste is een geprepareerde hei naar voren. Dat is prima op de ling, waar de sneeuw door een zgn ski's, maar om mee te lopen een 'pistenbully' (een machine beetje ongemakkelijk. De meeste mensen laten hun schoenen dan ook open. Onderwijl worden na tuurlijk de ski's gepakt, die meestal in een schuur van het hotel staan. Buiten blijkt het al een drukte van belang te zijn. De kinderen gaan moeilijk en rood zit er tussenin, naar de skicrèche, waar ze in een Disneyland-achtige omgeving de hele dag worden beziggehouden, losgelaten. Zelfs de hele kleintjes kunnen daar scherend de 'Affenhügel' (apenheu- terecht, want als een kind kan vel) genoemd. Skiën moet je letter- I As Md

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1988 | | pagina 13