DE JUISTE BINDINGEN
VOOR HET EERST OP DE WINTERSPORT
BOEK NS
'N ZORGELOZE
WINTERSPORT
VAKANTIE
BIJ EEN ANVR
"GOEIE REIS"
REISBUREAU
om
r
GÖ
iwSh
I
IS
REISBUREAU
O
k
WO'
pi
A
Pagina 13
WINTERSPORT INFOPAGINA WINTEI
8
MET DE AUTO? MEER
RISICO DAN JE DENKT.
WANDELEN, EEN
VERADEMING
SNEEUWZEKERE GEBIEDEN
IN EUROPA
LANGLAUFEN, MEER
SPORT DAN JE DENKT
TOURSKITOCHTEN, EEN
NIEUWE DIMENSIE
Woensdag 27 januari 1988
SKI-CONDITIETRAINING,
OM IN DE STEMMING TE
KOMEN
n
0
-T
ALS JE EENMAAL BENT GEWEEST, BEN JE VERSLAAFD
Sc
Kan
OPAGINA WINTERSPORT INFOPAGINA WINTERSPORT INFOPAGINA WINTERSPORT INFOPAGINA
WINTERSPORT HOEFT
NIET DUUR TE ZIJN
RODELN, IETS MEER DAN
SLEETJE RIJDEN
I
'Ik offer er mijn zomervakantie voor op' is een veelge
hoorde opmerking van mensen, die van de wintersport
hebben geproefd. Zo groot is de aan-trekkingskracht
van een sneeuwvakantie. En dat is ook niet zo verwon
derlijk. Je begeeft je in an-sichtkaart-achtige bergland
schappen, die overdekt zijn met een laag fluweelzachte
sneeuw. Het is ook een zonnige vakantie, waarvan je
bruinverbrand terugkomt. En men kan genieten van de
gezonde berglucht. Niet voor niets zijn in deze con
treien diverse kuuroorden gevestigd. Maar bovenal is
wintersport aktief bezig zijn. Of je nu gaat skiën,
langlaufen of gewoon lekker wandelen. Het is ook geen
fabeltje dat mensen zo opknappen van de wintersport.
Door de ijle lucht maakt het lichaam extra rode bloed
lichaampjes aan. En daar heb je bij terugkomst veel
profijt van. Maar voordat u doorleest, moet ik u
waarschuwen: als je eenmaal bent geweest, ben je ver
slaafd.
n
ii
w
i
T if
F
I
I
Maar de eerste dag wordt de skiër
in spe op een eenvoudig heuveltje
Dat wordt wel gek-
zeker willen spelen volgt hier een
lijst van skioorden met gletsjers,
waar zelfs 's zomers geskied kan
worden.
A
’WMM
ZWITSERLAND
Andermatt in Uri
Crans-Montana in Wallis
Les Diablerets in Vaud
Engelberg in Centraal Zwitserland
Grindelwald in Berner Oberland
Laax in Graubünden
Mürren in Berner Oberland
Pontreslna in Graubünden
Saas Fee in Wallis
Zermatt in Wallis
FRANKRIJK
Alpe d’Huez in Dauphiné
Chamonix in Haute Savoie
Val d'Isère in Savoie
Les Menuires in Val Thorens
OOSTENRIJK
Kaprun in Salzburgerland
Mallnitz in Karinthiê
Neustift in Tirol
Ramsau in Stiermarken
Solden in Innerötztal
ITALIË
Courmayeur in Aosta
Macugnaga in Novara
Stilfser Joch in Zuid Tirol
Schnalstal in Zuid Tirol
Die fraaie televisiebeelden wekken
de Indruk alsof skiën vanzelf gaat.
Echter, voor skiën heb je niet alleen
een goede techniek nodig, maar ook
de nodige conditie. Het lichaam
moet zich aanpassen aan de veran
derde omstandigheden in de win
tersportgebieden. En als Je dan niet
gewend bent om te sporten (want
laten we niet vergeten: skiën is een
sport) kan dat aardig tegenvallen.
En dan hebben we het nog niet
v
bijgevuld worden. En dan natuur
lijk anti-vries. Niet alleen voor het
koelsysteem van de motor, maar
ook het waterreservoir van de ruit-
ensproeiers heeft anti-vries nodig.
Het is ook raadzaam om in de wln-
tergebieden de handrem niet als
parkeerrem te gebruiken. Die vriest
nogal makkelijk vast. Eigenaren
van een auto met dieselmotor
moeten trouwens extra oppassen.
Dieselbrandstof heeft namelijk de
neiging bij erg lage temperaturen
paraffinekristallen af te scheiden
(het zgn. 'vlokken'), waardoor het
brandstoffilter verstopt raakt. En,
tenslotte, een slotenontdooier is
een handig dingetje, behalve als je
het in de auto laat liggen.
valpartij- de ski losschiet van de
schoen. Zou dat niet gebeuren, dan
is de kans op botbreuken erg groot.
Het probleem bij de binding is de
afstelling. Aan een te strak afge
stelde binding heb je natuurlijk
niets. Maar ook een skibinding, die
te los zit, is vervelend. Allerlei fac
toren zoals gewicht en dikte van de
botten zijn hierbij van belang. Als u
rustig de tijd wilt nemen voor het
laten afstellen van de binding, kunt
u terecht bij de gespecialiseerde
wintersportzaken. Maar ook in het
lopen kan het ook skiën.
Schrik niet als er bij de liften een rij
staat. Ze gaan snel en je bent zo
aan de beurt. En op de wintersport
is het gewoon leuk om in de rij te
staan, want er is genoeg te zien.
Meestal worden de skiërs met een
grote cabinelift naar de piste
gebracht. Vanuit die lift heb je een
fantastisch uitzicht. De vroege
vogels glijden onder je door. En je
besluit de volgende dag nog vroeger
op te staan. De lift glijdt zachtjes
over bossen, die helemaal bedekt
zijn met een dik pak verse sneeuw.
De prille ochtendzon hangt nog
tussen de bergen. De nieuwelingen
krijgen het al een beetje benauwd:
'Moet ik dat hele stuk naar bene
den skiën?’ Maar skileraren zijn
gedul-dige mensen en zullen eerst
over de ongelukken die veroorzaakt
worden door een gebrek aan condi
tie.
Er zijn in Nederland echter vele ski-
scholen, waar een cursus skicondi-
tietraining gevolgd kan worden. Die
skischolen hebben vaak de be
schikking over een echte skiaccom-
modatie. Dat is meestal een kunst
stof helling, waar de eerste
afdalinkjes gemaakt kunnen wor
den. En zoals het een 'echt' skioord
betaamt, wordt na de les van een
uur of anderhalf per week, nog wat
"après-ski" bedreven, zodat u daar
ook wat handigheid in krijgt. Het is
echter ook mogelijk om thuis te
oefenen met behulp van een gram
mofoonplaat. cassette of zelfs video.
(een machine met
walsen die van latten zijn gemaakt)
wordt platgewalst. Het is eigenlijk
een soort pad van soms niet meer
dan tien meter. Je hebt pistes in
verschillende moeilijkheidsgrada-
ties. Blauw is makkelijk, zwart zeer
wintersportdorp zijn zeer ervaren
afstellers, die de hele dag niets
anders doen en de kneepjes van het
vak kennen.
Nu we het toch over schoeisel
hebben, een beginneling kan de
ski's en schoenen beter huren dan
meteen tot aanschaf overgaan. Het
prijsniveau van zowel huren als
kopen is daar en hier ongeveer ge
lijk. Hebt u een bijzondere maat,
dan kunt u beter het zekere voor
het onzekere nemen en hier alvast
schoenen aanschaffen. Voor degene
die belust is op een koopje, is er in
het naseizoen uitverkoop in de win
tersportgebieden, met vaak grote
kortingen.
Uw reisbureau kan
zaken meer vertellen.
Wat leer je tijdens de skitraining?
In de eerste plaats worden de tech
nische beginselen van het skiën
bijgebracht. Ten tweede wordt er
aan de conditie gewerkt. Daarnaast
leert men nog veel andere dingen,
zoals het omgaan met de ski-
ultrusting, het bedienen van een
skilift, etc. Het is zelfs mogelijk aan
het eind van zo'n cursus een soort
examen af te leggen volgens de nor
men van de Ski Test International.
Niet dat dat verplicht is, maar door
de conditie een beetje op te vijzelen
haalt u meer rendement uit uw*
wintersportvakantie. En het zorgt
natuurlijk voor de nodige voorpret.
Ontstaan in Scandinavië als pure
noodzaak voor de bergbewoners om
zich voort te bewegen, is langlaufen
uitgegroeid tot een volwaardige
sport. Als Olympische sport heeft
het echter zijn charme behouden.
Al is het wel prettig dat nu op grote
schaal loipen (langlaufsporen) wor
den geprepareerd, die het voortbe
wegen vergemakkelijken. Veel win
tersportgebieden hebben kilometers
lange loipen, waardoor het mogelijk
is verre tochten te maken. Want vijf
kilometer is ook voor een beginne5
ling echt niet voldoende.
Voor langlaufen zijn andere ski's
nodig, die behoorlijk verschillen
van de 'normale' alpine ski. Ze zijn
bv. veel lichter en hebben een
andere binding. Men kan ook de
loipen laten voor wat ze zijn, en de
ongerepte natuur intrekken. Dat is
wel zwaarder, maar het is een ware
sensatie zo in je eentje glijden over
de winterse sneeuwvelden. Voor in
de vrije natuur langlaufen zijn ook
speciale ski's nodig. Het reisbureau
kan u daar alles over vertellen en u
ook informeren over de specifieke
mogelijkheden van uw vakantie
bestemming.
Een goede binding is voor het skiën
van het grootste belang. De ski-
binding zorgt ervoor dat- bij een
lijk en figuurlijk leren met vallen
en opstaan. En dat draagt ook bij
aan het plezier ervan, vooral na
tuurlijk als anderen de dupe zijn.
Gelukkig is de sneeuw zacht en
doet vallen geen pijn. De bruinge-
bronsde leraar, die tussen neus en
lippen door laat zien hoe goed hij
het kan, zal de skiklas eerst leren
om te remmen. Heel belangrijk
natuurlijk. Dan de bochten maken.
Dat ziet er op televisie altijd zo
makkelijk uit, maar als Je het zelf
moet doen blijken die latten wel
ineens heel erg lang. De knieën
behoor je bij elkaar te houden,
maar ja, als die twee latten allebei
een andere kant op willen valt dat
niet mee. Gelukkig leert men skiën
snel en na een paar dagen kan er al
een aardige afdaling gemaakt wor
den. Het gevoel van zo'n eerste ge
slaagde afdaling is onbeschrijfe-
lijk.Op het eind van de week wor
den met de skiklas zelfs heuse wed
strijden gehouden.
In de bergen kan men zich met
allerlei liften verplaatsen. Buiten de
cabines zijn er ook stoeltjesliften en
sleepliften. Bij deze laatste staan de
ski’s gewoon op de grond en wordt
de skiër naar boven getrokken.
Onderweg komt men allerlei ski
hutten tegen waar gegeten en ge
dronken kan worden. Dus voor de
koffiepauze (of chocolademelk-
pauze) hoef je niet helemaal naar
beneden. Buiten zo'n skihut staan
de stokken en de ski’s rechtop in de
sneeuw. Binnen is er vaak 's och
tends al een uitgelaten sfeer, met
een lederhosendragende accordeon-
speler die de stemming erin houdt.
De transpiratiegeuren en alcohol-
Winter sport
Een wintersportvakantie kan je zo
duur maken als je zelf wil. Wie
kiest voor het jetset skioord Gstaad
in Zwitserland, zal diep in de buidel
moeten tasten. Maar Je hebt dan
wel kans om David Bowie en
andere beroemdheden tegen het lijf
te lopen.
Laten we eens op een rijtje zetten
wat er bij een sneeuwvakantie alle
maal komt kijken. Allereerst de
reis. Voor zo’n f 140,- heb je al een
busretour Oostenrijk. Eigen vervoer
is wellicht nog goedkoper. Maar ook
de trein is redelijk betaalbaar. Waar
gaan we naar toe? Hoe verder je
gaat, hoe duurder het wordt.
Canada heeft fantastische skimo
gelijkheden, maar ja de afstand. De
landen in Midden-Europa zijn alle
maal ongeveer even ver, maar het
prijsverschil ter plaatse is toch wel
groot. Zwitserland en Frankrijk zijn
de wat duurdere landen. Echt goed
koop is het sinds kort in opmars
zijnde Joegoslavië. Een land als
Oostenrijk zit daar qua prijsniveau
tussenin.
In de wintersportgebieden zijn er
diverse verblijfsmogelijkheden. Een
vierpersoons appartement is al voor
zo'n f 600,- per week te huren.
Hotels zijn relatief iets duurder,
maar hebben meer te bieden. Voor
caravanbezitters zijn er ook nog
wintercampings
Eenmaal daar aangekomen gaan
we natuurlijk ook nog wat doen.
Wandelen is het goedkoopst. Maar
wie de stoute ski's aan wil trekken,
heeft een skipas nodig voor de
liften. En wie de edele sport van het
skiën nog onder de knie moet krij
gen, zal naar de skischool moeten.
(Je kan natuurlijk ook les nemen
van een gevorderde medereiziger,
maar enige wrijving tijdens de
vakantie is dan niet uitgesloten.)
De prijs van de skipas is afhanke
lijk van de hoeveelheid liften, die
ermee gebruikt kunnen worden.
Over het algemeen heb je voor zo'n
f 150,- al wel een skipas voor een
week. Datzelfde bedrag ben je kwijt
voor een week lessen. En dan
moeten we nog ski's hebben. Voor
ca. f 100,- zijn die (inclusief stok
ken en schoenen) wel te huur. Alles
bij elkaar opgeteld kan je met ge
mak onder de duizend gulden blij
ven. En er zijn ook all-in arrange
menten die nog goedkoper zijn.
Met de auto naar de wintersport
vergt een gedegen voorbereiding.
Niet alleen de auto moet in prima
conditie zijn, maar dat gejdt ook
voor de bestuurder. Want het is wel
prettig om nog wat conditie voor
het skiën over te houden, i.p.v.
Jezelf door een haastige rit af te
matten. Rijden in de bergen, met
vaak gladde en besneeuwde wegen,
is erg vermoeiend.
Om alvast in de stemming te
komen, volgen hier wat tips:
sneeuwkettingen zijn niet alleen
reuze handig, maar ook verplicht.
De banden dienen minstens een
profieldlepte van 4 mm te hebben.
Beter nog zijn speciale winterhan
den. Van de accu wordt in de kou
veel verlangd, die moet zonodig
dampen komen je tegemoet. Helaas
vergeten sommigen dat ze nog hele
maal naar beneden moeten, al
schijnt één glaasje de skiprestatie
positief te beïnvloeden. Ook buiten
in de zon is het goed toeven, al
dient er wel een zonnebrandcrème
aan te pas te komen. Want de zon
nestralen in de bergen zijn erg
sterk. Tegen een uur of één gaan de
magen knorren, want skiën maakt
hongerig. Daarom worden er vaak
koolhydraatrijkeschotels geser
veerd, zoals spaghetti en macaroni,
's Middags is er vaak geen les en
gaan mensen zelf skiën. Als het al
wat beter gaat is het mogelijk hele
tochten te maken, van het ene dal
naar het andere. Dan blijkt ineens
dat je echt ergens kunt komen met
die ski's, i.p.v. alleen die ene helling
op en neer. Het reisbureau kan u
informeren over zulke tochten.
Op het eind van de middag stoppen
de liften en moet je zorgen dat je
beneden bent of helemaal naar
beneden skiën, waar het après-
skigebeuren gaat beginnen. In het
dorp zijn terrassen waar men even
kan bijkomen en verhalen uitwis
selen al nippend aan een choco
lademelk met rum of jagerthee, die
voor Je ogen geflambeerd wordt. En
laten we natuurlijk de befaamde
Glühwein niet vergeten. (Voor
mensen, die alvast letterlijk de
sfeer willen proeven, is hier het
recept: voeg aan warme rode wijn
kaneel, kruidnagelen en sinasap
pelschillen toe. Laat het een tijdje
trekken. Suiker naar smaak toevoe
gen en klaar is kees!)
Teruggekomen in het hotel kunnen
eindelijk die zware schoenen uit en
wacht een zalig warm bad, als het
hotel dat tenminste heeft. Daarna
aan de Wiener Schnitzel met een
grote pul bier. (Er is natuurlijk ook
wel wat anders te krijgen.)
's Avonds is er in een wintersport
dorp genoeg te doen. Sauna's, thé-
dansant of een romantische tocht
in de maneschijn met een arreslee.
Maar wees niet verbaasd als u met
een voldaan gevoel al om half negen
in dat grote donzen bed stapt (want
zo'n hele dag buiten maakt je
lekker moe) om dan te dromen over
die prachtige bergen en misschien
zelfs wel over de skileraar of le
rares.
Wat begon als kinderpret is uitge
groeid tot een razendsnelle wed
strijdsport. Wedstrijdrodelaars ge
bruiken speciaal vervaardigde sle
den en wedstrijdbanen, die overi
gens van kunstijs zijn. Om zo min
mogelijk luchtweerstand te onder
vinden, liggen de deelnemers zo
goed als plat op de sleden. Men kan
op deze manier snelheden bereiken
van zo'n 100 km per uur. Maar
recreatieve sleeërs komen in de
wintersportgebieden ook aan hun
trekken. In de meeste plaatsen zijn
aparte routes voor sleetjes gere
serveerd.
In Kufstein in Oostenrijk bv. is een
speciaal aangelegde rodelbaan waar
men ook zonder professionele ken
nis en met een normale slee op
kan. Maar meestal wordt gewoon
de weg afgezet. Populair zijn de
fakkelafdalingen, waarbij men eerst
naar boven wordt gebracht. Daar
wordt de nodige moed ingedronken,
en vervolgens suist men langs de
verlichte weg naar beneden.
I-
u over deze
Buiten de lange latten zijn er in de
sneeuwgebieden ook diverse andere
mogelijkheden. Wandelen bv. is ook
erg populair. Want dat is niet
zomaar een blokje om, maar je
begeven in het tot de verbeelding
sprekende prachtige bergland
schap. Vooral een bosrijke omge
ving leent zich daar natuurlijk
prima voor. Wandelen is genieten
van de zuivere berglucht, de zon en
de gemütliche’ restaurantjes on
derweg, waar Oostenrijk bv. zo be
kend om is. En je ziet heel wat
meer dan de skiër, die voornamelijk
naar dat stukje witte sneeuw vlak
voor hem kijkt. Dat wandelen zo
populair is, is ook doorgedrongen
tot de plaatselijke autoriteiten in de
wintersportgebieden. Bijna overal
worden namelijk voor de wandelaar
kilometers lange paden sneeuwvrij
gemaakt. Bij uw reisbureau kunt u
uitgbreide informatie krijgen over
de mooiste wandelgebieden.
Elk jaar is het weer even spannend:
ligt er wel sneeuw, en zoja hoeveel?
Duimen helpt niet, maar hier zijn
wel een aantal richtlijnen. Door de
bank genomen kan je zeggen dat
alle gebieden die boven de duizend
meter liggen redelijk sneeuwzeker
zijn. In de periode eind december
tot eind maart wel te verstaan. Die
duizend meter geldt dan voor het
skigebied. Het plaatsje kan na
tuurlijk best lager liggen. Ook van
belang is de ligging van de piste.
Noordhellingen zijn sneeuwzeker
der, maar hebben ook minder, aan
gename zonuren. Bij zuidhellingen
is het net andersom. Er zijn na
tuurlijk altijd uitzonderingen. In de
Alpen heb je soms te maken met
zgn. microklimaten, waardoor in
sommige lagere delen meer sneeuw
valt dan in hoger gelegen gebieden.
Wat betreft de verschillende landen
kan je zeggen dat Zwitserland,
Italië, Frankrijk en ook Scandinavië
erg sneeuwzeker zijn, terwijl in het
lagere Duitsland en Oostenrijk
relatief iets minder sneeuw valt.
Wie van de plaatselijke sneeuwsitu-
atie op de hoogte wil worden
gesteld kan bellen met de "sneeuw-
lijn" van de Nederlandse Ski Vereni
ging (070-541614), maar ook uw
reisbureau kan u daarover infor
meren. Voor degenen die echt op
Sinds zo n 15 jaar gaan Nederlan
ders op wintersport. Dat betekent
dat er nu een behoorlijke groep
geoefende skiërs zijn in Nederland.
Voor deze gevorderde wintersporter
worden er nu tourskitochten geor
ganiseerd. Onder leiding van een
zeer ervaren berggids trekt men
met een groep door het Alpenland.
Dat betekent elke dag zo n vijf a zes
uur door de bergen trekken. Voor
de lange tochten zal er buiten het
alpine-skiën ook gelanglaufd en
berggeklommen moeten worden.
Ook worden er voor de ervaren
skiër programma's georganiseerd
om kennis te maken met allerlei
andere facetten van de wintersport.
Buiten dat de skistijl verfijnd
wordt, maakt u dan kennis met
diepsneeuwafdalingen, reuzesla-
loms, parallelslaloms en 'spring
concoursen'. U leert free style
skiën, monoskiën en sneeuwsurfen.
Het reisbureau kan u hierover meer
vertellen.
De Algemene Nederlandse Vereni
ging van Reisbureaus is een
branche-organisatie, die strenge
lidmaatschapsnormen hanteert en
die in het belang van leden en con
sument toeziet op de kwaliteit van
de door haar leden aangeboden
reisarrangementen en de informatie
daaromtrent. Het is dus belangrijk
dat, als u een reis boekt, u er op let
dat dat bij een ANVR "goeie reis"-
reisbureau is. U kunt natuurlijk
ook uw reis zelf organiseren, maar
u zult er snel achter komen dat u
dan een stuk duurder uit bent.
Zo'n reisbureau staat niet alleen
borg voor de kwaliteit van de reis,
zij biedt ook deskundige voorlich
ting. Via de organisatie Toeristiek
beschikken de ANVR-reisbureau's
over plaatsinformatie van zo'n 250
wintersportbestemmingen. Want de
voorpret is vaak net zo belangrijk
als de reis zelf.
Misschien is het bij een winter
sportvakantie nog wel extra belan
grijk dat alles goed is geregeld.
Want die zijn vaak aan de korte
kant. En als dan de hotelreserve
ring niet blijkt te kloppen, is dat
weekje zo voorbij. En het is maar
een kleine moeite om te zorgen dat
dit soort dingen u niet overkomen.
Ook is het mogelijk bij een ANVR-
reisbureau een speciale winter-
sportverzekering af te sluiten. Voor
een luttel bedrag per dag bovenop
de normale reisverzekering is het
extra wintersportrisico meeverze
kerd.
Bij de ANVR zijn zo'n 1100 reisbu-
reau's aangesloten, die te herken
nen zijn aan het bovenstaande
embleem. Er is er vast wel een bij u
in de buurt. Dus als u zich alleen
druk wilt maken over hoe Je nu op
die ski's blijft staan, boek dan uw
vakantie bij een ANVR "goeie reis"-
reisbureau. Daar krijgt u de vakan
tie die u zich had voorgesteld.
Es ist sieben Uhr. Frühstück ist
fertig' Het leven in een winter
sportdorp begint vroeg. Want elke
zonnestraal moet worden opgevang
en en elke minuut gebruikt om de
behendigheid op de lange latten te
verbeteren. Het eerste wat een win
tersporter 's ochtends doet is door
het raam kijken om te constateren
dat er die nacht inderdaad weer
een flink pak sneeuw is gevallen.
Dan wordt dat rare skipak
aangetrokken en op sokken loop je
naar beneden waar de verse bolle
tjes met Schinken al liggen te
wachten. Lekker ontbijten want het
wordt een lange dag. Die enorme
kolossen van ski-schoenen staan
netjes op een rij in de gang. Dat die
schoenen niet gemaakt zijn om mee
te lopen, blijkt als je naar de liften
gaat. Het is een vermakelijk gezicht op een eenvoudig heuveltje onder-
om te zien hoe iedereen daarmee' asm de piste de basistechnieken
probeert vooruit te komen. van het skiën aanleren.
Je staat in skischoenen nl. schuin Een piste is een geprepareerde hei
naar voren. Dat is prima op de ling, waar de sneeuw door een zgn
ski's, maar om mee te lopen een 'pistenbully' (een machine
beetje ongemakkelijk. De meeste
mensen laten hun schoenen dan
ook open. Onderwijl worden na
tuurlijk de ski's gepakt, die meestal
in een schuur van het hotel staan.
Buiten blijkt het al een drukte van
belang te zijn. De kinderen gaan moeilijk en rood zit er tussenin,
naar de skicrèche, waar ze in een
Disneyland-achtige omgeving de
hele dag worden beziggehouden, losgelaten.
Zelfs de hele kleintjes kunnen daar scherend de 'Affenhügel' (apenheu-
terecht, want als een kind kan vel) genoemd. Skiën moet je letter-
I
As
Md