w////
ORGANISATIE
AANVRAGEN
10 DAGEN IN
TEKEN VAN DE
VEILIGHEID VAN OUDEREN
W IN HET VERKEER
W VEILIG VERKEER NEDERLAND
DOET ER IETS AAN
OOK U MAAKT DEEL UIT
VAN HET VERKEER
EEN FERVENT FIETSER
GEBRUIKSVOORWERP
EN HEBBEDING
INFORMATIE NA AFLOO
n NIEUWE
Kromfietsmodellen
W SLAAN AAN
VA
UNIEKE INDOOR TRIATHLONWEDSTRIJD
I
TWEEWIELER
-fe^RAI88
19 t/m 28 februari
Jf//// Veilig Verkeer Nederland^
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 10 FEBRUARI 1988
4’
EVENEMENTEN
TOEGANG
WHEELIE KING"
INVENTIVITEIT
AANBOD
Ouderen
On;
DESIGN
LANDELIJK PROJECT
'OUDEREN IN
HET VERKEER'
OUD? WAT IS DAT?
IEDEREEN REAGEERT
OP ZIJN MANIER
r I
i
--
GEEFZ
wMMB mW
o
«minmik
RAI
TWEEWIELER
Tweewielers in alle soorten en maten bevolken de RAI-hallen.
mano erop gemonteerd.
toropstapdagen. Iedereen mag daar
de motorfiets van zijn/haar keuze uit
proberen. Tevens zijn er demonstra
ties met ligfietsen.
■alle overige dagen van 10 tot 17 uur.
Toegangsprijs volwassenen: ƒ12,50;
ƒ7,50 voor jeugd tot 12 jaar mits
begeleid en ook ƒ7,50 voor houders
Pas 65+ en groepsbezoek mits aan-
gekondigd.
„groot-toe-
verstelbare
het nuttig
'Je kunt bij wijze van spreken oeter
aan je eind komen door een verkeers
ongeval dan door een ziekte die
voortkomt uit ongezond leven', luidt
de filosofie van meneer Flipse.
Een boude uitspraak van deze tach
tigjarige. Meneer Flipse vindt, dat je
erop uit moet gaan zolang dat moge
lijk is. 'Dan blijf je in contact met de
wereld om je heen. Je ziet nog eens'
wat en je ontmoet veel mensen, of je
nu wandelt, fietst, auto rijdt of ge
bruik maakt van bus, trein of taxi.
Thuisblijven omdat je bang bent je in
dat drukke verkeer te begeven, daar
heb je alleen jezelf mee. Dan doe je
jezelf tekort, want je gaat zitten knie
zen als je niet oppast. Ook dat is
ongezond'.
Tot zover de heer Flipse.
Traditiegetrouw biedt de Tweewieler
RAI weer enige speciale evenemen
ten. Dit keer organiseren de Neder
landse Triathlon Bond en de RAI een
Indoor Triathlon wedstrijd. Op een
podium in de Verbindingshal worden
dagelijks voorronden afgewerkt. De
finale staat voor zondag 28 februari
gepland.
In de Noordhal kan jong en oud, met
of zonder rijbewijs terecht bij de Mo-
Op vrijdag 19 februari is de tweewie-
lershow geopend van 12 tot 17 uur;
Speciale attractie is Doug Domokos,
bekend van zijn spectaculaire koord-
dans-act en andere staaltjes motorbe-
heersing. Domokos vertoont op de
Tweewieler RAI zijn kunsten, waarbij
hij laat zien dat hij terecht de bijnaam
„Wheelie King" draagt. De Ameri
kaan werkt vrijwel zijn hele program
ma af op het achterwiel van de mo
torfiets.
JJff///' Veilig Verkeer Nederland
Utrechcseweg 79, Postbus 287, I200 AG Hilversum, Tel (035) 114 4I. Postgiro 240759
hebben, weg te nemen. Daarnaast zal
hij waar nodig een stuk verkeersker*^,
nis bespreken.
De diaserie, die als ondersteuning
dient tijdens de voorlichtingsbijeen
komst, kan aangepast worden aan de
plaatselijke omstandigheden en aaaT.
de verkeersrollen die de ouderen sp^*3
len als voetganger, fietser, automoblp'”
list en als reiziger met het openbaat
vervoer. N
Een voorbeeld:
Met mijn auto naderde ik de Park-
laan. Rechter richtingaanwijzer alvast
aan. De oudere heer op de fiets haal
de ik maar niet meer in, omdat ik
Tijdens de Tweewieler RAI van 1986
waren al veel nieuwe bromfietsmo
dellen te zien. Deels waren dit
scooter-achtige typen met meer be
scherming en comfort voor de berij
der. Bij de nieuwe generatie brom
fietsen zijn natuurlijk meer typen te
vinden dan alleen die op scooters
lijken. De wetswijziging bracht ons
ook de snorfiets; een vervoermiddel
Over uw weggebruik en dat van uw
medeweggebruikers willen wij graag
eens met u praten.
Door heel Nederland verzorgt VVN
voorlichtingsbijeenkomsten over ver
schillende verkeersonderwerpen. Der-
Aanvragen voor een dergelijke
bijeenkomst kunt u richten aan
het Centraal Bureau van Veilig
Verkeer Nederland, postbus
287, 1200 AG in Hilversum, te
lefoon: 035-11441.
AMSTERDAM nai
Van vrijdag 19 tot en met zondag 28 februari vindt in het Amster
damse RAI-complex de „Tweewieler RAI 88" plaats. Zo'n 160 expo
santen uit 18 landen stallen er fietsen, bromfietsen, motorrijwielen,
scooters en zijspanwagens uit.
De Tweewieler RAI wordt georgani
seerd door de Nederlandse Vereni
ging Rijwiel- en Automobiel Industrie
RAI. Het evenement vindt plaats in de
Europahal, Verbindingshal, Amstelhal
en Noordhal. De tentoonstelling be
slaat circa 30.000 m2.
Bij de nieuwste generatie motoren
zijn nog maar enkele veelzijdige ma
chines te vinden. Het is exclusiviteit,
met een knipoog naar Vrije Tijd, wat
de klok slaat. Uitzonderingen bevesti
gen de regel. Veel merken proberen
toch een wat praktischer model in
hun range mee te nemen. Bij BMW is
dat nadrukkelijk het geval. Hun com
fort- en veiligheidverhogende novitei
ten mogen genoemd worden; anti-
blokkeerremmen en bijvoorbeeld een
achtervorkstabilisator, die de motor
bij acceleren vlak houdt. Honda heeft
in de NTV 650 een kandidaat-opvol-
ger voor de vroegere CX-en en bij
Suzuki mag de GSX 1100 F gezien
worden. Hij houdt het midden tussen
een supersportieve klasse (wat dacht
u van 136 pk en een
rist". De
geld. En zo is de trend momenteel. Niet direct dank zij dat congres, maar?
omdat die tendens al bestond.
De trend naar betere fietsen, voor
relatief minder geld en met een emo
tionele meerwaarde was al gaande.
Deels vanwege het (her)ontdekken van
.de fiets voor recreatieve of sportieve
doeleinden. Veel fiets-aktiviteiten krij
gen nu ook hun eigen specifieke rij
wiel. Voorbeelden zijn race- en ran-
donneurfietsen en All Terrain Bikes
(ATB's).
Van de ATB verscheen een typisch
Nederlandse versie: de dikke banden
sportfiets, die nu bij diverse fabrikan
ten in het programma zit. Vooral de
jeugd is weg van deze goed ogende,
robuuste, veel mogelijkheden bieden
de "stads-ATB's". Hoewel de vorm
nog niet definitief vastligt, is dit "heb
beding" met zijn vele praktische kan
ten aan een stevige opmars bezig,
zig.
Gebruiksfietsen vormen in Nederland
zo'n 85 pct. van de markt. Het moeten
goede, degelijke, praktische en onop
vallende fietsen zijn.
De ontwikkeling van kwalitatief hoog
waardige, maar daardoor ook dure
fietsen heeft geleid tot veel inventivi
teit bij de onderdelenproduktie." Aan
gezien fietsen toch vooral assemblage-
produkten zijn, hebben de gewone Ne
derlandse rijwielen hiervan flink gepro
fiteerd. De merkfiets van 1988 is dui
delijk beter dan die van 1987 en die
was weer beter dan die van 1986.
Kwaliteit, duurzaamheid en gebruiks-
dat vooral in de stad goede diensten
kan bewijzen. Gebruikers zijn vaak
vrouwen, die het meer dan mannen
waarderen dat ze zonder helm kun
nen toeren. Voorts verbeterde het nut
van het voertuig. Dank zij die kleinere
wielen kan op verantwoorde wijze rist". De elektrisch
een mandje worden gemonteerd, wat stroomlijn-ruit verhoogt
het boodschappen doen vergemakke- gebruik nog verder.
Toch voert het bijzondere de boven-
hem misschien zenuwachtig zou ma
ken. Bovendien was de kruising voor
iedereen toch al moeilijk te overzien.
Plotseling, enkele meters voor de
bocht, stapte deze heer van zijn fiets
en trok zijn tweewieler op de stoep.
Ik zag dat het meneer Flipse was uit
de Stoomwezenstraat. 'Als het mij te
druk wordt stap ik gewoon even van
m'n fiets om de zaak eens rustig te
bekijken. Ze hebben allemaal zo'n
haast,' had ik meneer Flipse een keer
horen zeggen.
Even blokkeerde hij voor mij de weg.
Ik kon m'n stuur op tijd naar links
draaien, omdat ik mijn snelheid had
aangepast aan die van de heer Flipse.
In dit geval dachten we allebei ver
standig te handelen en toch ging het
bijna fout.
tig speciaal opgeleide voorlichters or
ganiseren deze bijeenkomsten gratis
op uw verzoek. De bijeenkomsten
vinden veelal plaats in dienstencen
tra, buurthuizen, sociëteiten en ver
zorgingscentra.
lijkt.
Voorts bracht een Nederlandse fabri
kant de fiets met hulpmotor terug. Zo
ontstond kort na WO II de bromfiets.
Je kocht een los motortje en hing dat
aan je fiets. Ouderen herinneren zich
wellicht nog het Berini-eitje. Al spoe
dig bleek het fietsframe niet tegen de
trillingen bestand en werd een com
plete bromfiets op de markt gebracht.
Met de hedendaagse technologie en
een speciaal ontworpen licht, tril-
lingsarm motortje valt wel degelijk
een duurzame fiets met hulpmotor te
construeren. De gebruiker heeft nu
de prettige keuze: fietsen zolang hij/
zij zin heeft en de motor aan bij
tegenwind!
Die meneer Flipse is met zijn tachtig
jaar trouwens een bezig baasje. Wat
de een in drie levens nauwelijks op
brengt, presteert hij in één leven. Nu
komt hij ook uit een gezond nest. Zijn
oudste zus is 91 en nog een vief
vrouwtje. Zijn moeder werd 95 jaar
en zijn grootmoeder leefde langer
dan een eeuw. Zelf denkt hij er nog
niet over 'op zijn sokken te gaan
zitten bijten'. Hij is dan ook van plan
een fietstocht door Nederland te ma
ken. Aan de jaarlijkse Drenthse fiets
vierdaagse doen meneer Flipse en
zijn vrouw graag mee. Meneer Flipse
leeft gezond, fietst veel en heeft nooit
een druppel drank aangeraakt. Wel zo
nu en dan een sigaartje en verder
gewoon gezond eten.
Pagina 9 I
DE BIJEENKOMST I
Zoveel mogelijk zal de voorlichter de ouderen zelf gelegenheid gevenB
om te praten over hun ervaringen en hun specifieke problemen in het
verkeer.
Daarmee wordt de inhoud van de
bijeenkomsten in belangrijke mate
door de ouderen zelf bepaald. Dat is
van belang, omdat de leeftijdsop
bouw binnen de categorie ouderen
loopt vanaf 55+ en iedere groep om
zijn eigen benadering vraagt.
Daarom probeert de voorlichter, in de
vorm van een dialoog, gevoelens van
angst en onzekerheid, die ouderen
ten opzichte van het verkeer kunnen
Na een periode van terugloop
wint de bromfiets weer terrein.
Oorzaag van die teruggang was
dat de produkt-ontwikkeling
stagneerde door achterblijvende
wettelijke eisen. In 1985 slaagden
de organisaties, waaronder de
RAI, erin om dit te veranderen.
Weg met trappers, strakke wiel-
maat, bel, het verbod om knip
perlichten te voeren enzovoort.
De industrie maakte dankbaar
gebruik van de wetswijziging om
produkten, die al in het buiten
land reden ook in Nederland te
introduceren.
De VVN-ouderenvoorlichter be-'
schikt over het nodige materiaah n
om de bijeenkomst adequaat te' S
verzorgen. Wel dient de aanvra-*
gende instantie zorg te dragen1?
voor een geschikte accommodatie.^ S
Een belangrijk punt is dat de zaal»
verduisterd moet kunnen worden. -
DE FIETS IN iqRft
Vorig jaar concludeerde het Nationaal Fietscongres dat de fiets - net als de
auto - een emotionele meerwaarde behoeft. Dit valt te bereiken dooi^l
produkt en prijs te verbeteren. Dat laatste betekent dus: meer waar voor jé?i
Voor 't eerst in de geschiedenis van de triathlon wedstrijdsport^ j
staat er tijdens de aanstaande Tweewieler RAI een Indoor Triathlon
wedstrijd op het programma. Dit initiatief van RAI en Nederlandse
Triathlon Bond is door de nationale en internationale triathlon-atle-
ten goed ontvangen.
De RAI Triathlon wedstrijd is dub-
bel-uniek. Het betreft een wereldpri
meur; tevens is het de eerste triath
lon, waarbij het publiek een volledig
overzicht heeft. Alle aktiviteiten spe
len zich namelijk af op een 200 m2
metend podium in de Verbindingshal
tussen de Europa- en Amstelhal.
Voor het zwemonderdeel is een spe
ciaal bassin geconstrueerd. Tijdens
het zwemmen dragen de atleten een
„harnas" om de ontwikkelde voort-
stuwingskracht te meten. Bij het fiet
sen rijdt men op normale racefietsen
met geijkte meetapparatuur. Het
hardlopen gebeurt op loopbanden. J
Voor de RAI Indoor Triathlon wed*
strijd is 12.000 gulden prijzengeld
beschikbaar. Deelname staat open
voor vrouwen en mannen. Er wordt
gerekend op een veld van ongevee(J
200 deelnemers uit binnen- en bui-g
tenland, waarbij Europees kampioen1
Axel Koenders.
In het kader van het project „OudereM
in het verkeer" zijn er vier brochures^
ontwikkeld, waarin wordt ingegaan opjj
de rol van ouderen als voetganger, alé’-f
automobilist en als reiziger met hët\
openbaar vervoer. Na afloop van eeiJ’J
bijeenkomst kunnen de deelnemer1^
zo'n brochure meenemen, zodat zij*?
de belangrijkste verkeerstips no«w
eens op hun gemak kunnen doorn黣»
men. JU
A
vriendelijkheid blijkt uit allerlei nieuw#
details. Bij vrijwel alle samenstellendè'i
delen van een rijwiel schrijdt de tech
niek voort.
o
Naast de typisch Nederlandse fietsen
voor dagelijks gebruik is er voor 1988
een enorm aanbod van speciale, op
vallende, door spierkracht voort te be
wegen tweewielers. Dat zijn de hebbe
dingen, de racefietsen, de ATB's, de?
luxe randonneurs. Het aanbod is
enorm.
Qua aantal zijn de racefietsen wa,t
teruggelopen. Tevens heeft deze klas
se zich vertakt. Grote merken bieden
vanaf 700 gulden (soms nog minder)
fietsen, die alleen door insiders van
pure wedstrijdfietsen te onderscheiden
zijn. Dit betreft geen dump, maar pri
ma fietsen, waarmee uitstekend te toe
ren en te trimmen valt. Anderzijds is
er een trend naar "kan niet schelen’*
wat het kost". Racefietsen met een
koolstofvezelframe zijn nu eenmaal
prijzig; zeker met de erbij passende
topgroepen van Campagnolo en Shij
mano erop gemonteerd.
Randonneurs lijken een brug te vor
men tussen de gebruiksfiets en het
hebbeding. In feite zijn het gewoon
luxe sportfietsen met de kwaliteit voor
een wereldreis en met onderdelen, die
dat mogelijk maken.
En zo biedt de Tweewieler RAI ook op
rijwielgebied voor elk wat wils.
De motorwereld wordt steeds geschakeerder. Vroeger reed men
motor omdat het betaalbaar was. Geleidelijk kreeg het „hobby"-as-
pect de overhand. Veel motorrijders hebben hun „fiets" nu naast een
auto in de garage staan. Voor hen is het een echte liefhebberij. Dat
blijkt ook uit de motoren, die op de Tweewieler RAI te bewonderen
zijn: kleurige, sportieve, soms extravagante machines met een hoog
staande techniek. Motoren van nu spelen in op een heel bepaalde
smaak, waardoor het zelden voorkomt dat iemand „zijn" motor op
de weg tegenkomt, want smaak is meestal exclusief....
toon. Race-replica's als de Suzuki
GSX-R 750 of zijn Honda-concurrent,
de VFR 750 R, liggen dicht bij de
echte circuitbroeders. Ook de vroege
re „off-the-road" is groter gegroeid.
Steeds vaker krijgen de semi-terrein-
motoren een karakteristiek uiterlijk
met een kleine stroomlijn of een be
schermde ruit vóór de rijder. De laat
ste toevoeging aan deze stroming is
de Suzuki DR 750 S, een stevige
ééneilinder. De Honda NX 650 Domi-
nator valt in iets mindere mate bin
nen deze groep.
Het voordeel van vergaande speciali
satie is dat ook de Italiaanse fabrie
ken weer mogelijkheden hebben om -
in wat kleinere aantallen - een woord
je mee te spreken. Geen ander land
als Italië is zo sterk in „design".
Merken als Gilera, Moto Guzzi,
Ducati/Cagiva en Aprilia brengen
T/a, de mooiste dromen droom je
wakend...
kleur in Motorland
kleurrijke, soms bijna modieuze ma
chines. De nieuwe trend van ingekap-
selde motorblokken - tevens een ge
volg van de oprukkende vloeistofkoe-
ling - vond haar oorsprong in Italië.
Het werd in Japan snel overgeno-
men. Blijkbaar hoeft de motorrijder
niet meer persé elk bougietje of elke
cilinder te zien.
Vloeiende plaatwerklijnen geven de
modellen een slank, gestroomlijnd ui
terlijk. De Italiaanse Moto Guzzi- en
Ducati/Cagiva-fabrieken maken zich
op voor een heus offensief. Techni
sche hoogstandjes als vierklepscon-
structies en brandstofinjectie - ook
'vanwege het milieu - mogen er zijn.
Japan speelt op motorgebied nog
steeds een hoofdrol. Het mag rustig
gezegd worden, dat de grote Japanse
merken de richting aangeven. Zoals
elk jaar pronken de Japanners ook nu
weer met echte klappers. Honda
heeft bijvoorbeeld in de 1500 cm3
metende zescilinder GoldWing een
super groot-toerist. Het beest weegt-
362 kg, maar biedt dan ook een trek
kracht waarbij menige automobiel
verbleekt! Kawasaki's nieuwe topper
is de ZX-10, volgens zeggen de aller
sterkste - *en snelste - motor van dit
moment. Van 270 km/u - gelukkig
vooral een papieren waarde - schrikt
niemand meer. Bij Kawasaki staat
ook de grootste twin gereed: de VN
1500, een V-twin die zelfs Harley-Da-
vidson het schaamrood bezorgt.
Wat kan er in motorland eigenlijk nog
voor echt nieuws worden gebracht
Lichtmetaal, multi-kleppers, zescilin
ders, brandstofinjectie, anti-blokkeer-
remrhen, digitale klokken, elektro-
pneumatisch regelbare vering... het
bestaat allemaal. De topmodellen
worden steeds exclusiever. Ferrari's,
Porsche's en Lamborghini's op twee
wielen. Maar dan wel met een prijs
kaartje waarover met de bankdirec
teur nog valt te onderhandelen.
Een veilig verkeer: daar hebben wij allemaal baat bij. Al meer dan
een halve eeuw probeert Veilig Verkeer Nederland (VVN) daarom de
verkeersveiligheid voor alle weggebruikers in Nederland te vergro
ten. Dit gebeurt hoofdzakelijk door voorlichting en onderwijs.
Enkele voorbeelden hiervan zijn landelijke campagnes zoals 'Alcohol
en Verkeer, dat kun je niet maken', 'Autogordels Altijd', het samen
stellen van lesmateriaal voor de basisschool en voor het voortgezet
onderwijs.
Verder verzorgt VVN o.a. veiligheidskeuringen voor auto's, caravans
en fietsen en helpt mee bij het voorkomen van verkeersonveilige
situaties.
VVN richt zich met name op kwetsbare verkeersdeelnemers in onze
samenleving. Dat is vooral de groep jongeren en de groep
55-plussers. In deze groepen vielen in 1986 respectievelijk circa 300
en 400 verkeersdoden.
Met dit in 1983 gestarte project richt-
VVN zich nadrukkelijk tot de ouderen.
Via voorlichting wordt getracht oude
ren vertrouwder te maken met het
verkeer.
Maar ook de overige weggebruikers
worden benaderd om hen attent te
maken op de beperkingen, die oude
ren kunnen ondervinden bij deelna
me aan het verkeer. De campagne
'Geef ze tijd' uit 1985 is daar een
voorbeeld van.
De welzijnswereld en de politiek heb
ben de leeftijd waarop men tot de
ouderen wordt gerekend, verlaagd
naar 55 jaar.
Alle gedrag van deze leeftijdscatego
rie is hiermee tpt ouderengedrag ge
bombardeerd. Het gevaar van deze
uitbreiding van het begrip 'ouderen'
is, dat men de gehele groep over één,
kam scheert, terwijl we heel goed
weten dat er nogal wat verschillen
zijn tussen ouderen. Een mens is zo
oud als hij of zij zich voelt. Zo be
staan er stokoude veertigers en piep
jonge zeventigers.
Om de verkeersrollen die wij allemaal
in het verkeer spelen naar behoren te
kunnen vervullen, moeten wij ons
houden aan de regels. Die regels lig
gen vast. Maar door allerlei oorzaken
kan het voorkomen, dat mensen een
regel anders interpreteren of zelfs
vergeten. Het is daarom van belang,
dat we rekening houden met de reac
ties en gedragingen van anderen in
het verkeer.
■w, ,<yc>
1
F