w//// ORGANISATIE AANVRAGEN 10 DAGEN IN TEKEN VAN DE VEILIGHEID VAN OUDEREN W IN HET VERKEER W VEILIG VERKEER NEDERLAND DOET ER IETS AAN OOK U MAAKT DEEL UIT VAN HET VERKEER EEN FERVENT FIETSER GEBRUIKSVOORWERP EN HEBBEDING INFORMATIE NA AFLOO n NIEUWE Kromfietsmodellen W SLAAN AAN VA UNIEKE INDOOR TRIATHLONWEDSTRIJD I TWEEWIELER -fe^RAI88 19 t/m 28 februari Jf//// Veilig Verkeer Nederland^ WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 10 FEBRUARI 1988 4’ EVENEMENTEN TOEGANG WHEELIE KING" INVENTIVITEIT AANBOD Ouderen On; DESIGN LANDELIJK PROJECT 'OUDEREN IN HET VERKEER' OUD? WAT IS DAT? IEDEREEN REAGEERT OP ZIJN MANIER r I i -- GEEFZ wMMB mW o «minmik RAI TWEEWIELER Tweewielers in alle soorten en maten bevolken de RAI-hallen. mano erop gemonteerd. toropstapdagen. Iedereen mag daar de motorfiets van zijn/haar keuze uit proberen. Tevens zijn er demonstra ties met ligfietsen. ■alle overige dagen van 10 tot 17 uur. Toegangsprijs volwassenen: ƒ12,50; ƒ7,50 voor jeugd tot 12 jaar mits begeleid en ook ƒ7,50 voor houders Pas 65+ en groepsbezoek mits aan- gekondigd. „groot-toe- verstelbare het nuttig 'Je kunt bij wijze van spreken oeter aan je eind komen door een verkeers ongeval dan door een ziekte die voortkomt uit ongezond leven', luidt de filosofie van meneer Flipse. Een boude uitspraak van deze tach tigjarige. Meneer Flipse vindt, dat je erop uit moet gaan zolang dat moge lijk is. 'Dan blijf je in contact met de wereld om je heen. Je ziet nog eens' wat en je ontmoet veel mensen, of je nu wandelt, fietst, auto rijdt of ge bruik maakt van bus, trein of taxi. Thuisblijven omdat je bang bent je in dat drukke verkeer te begeven, daar heb je alleen jezelf mee. Dan doe je jezelf tekort, want je gaat zitten knie zen als je niet oppast. Ook dat is ongezond'. Tot zover de heer Flipse. Traditiegetrouw biedt de Tweewieler RAI weer enige speciale evenemen ten. Dit keer organiseren de Neder landse Triathlon Bond en de RAI een Indoor Triathlon wedstrijd. Op een podium in de Verbindingshal worden dagelijks voorronden afgewerkt. De finale staat voor zondag 28 februari gepland. In de Noordhal kan jong en oud, met of zonder rijbewijs terecht bij de Mo- Op vrijdag 19 februari is de tweewie- lershow geopend van 12 tot 17 uur; Speciale attractie is Doug Domokos, bekend van zijn spectaculaire koord- dans-act en andere staaltjes motorbe- heersing. Domokos vertoont op de Tweewieler RAI zijn kunsten, waarbij hij laat zien dat hij terecht de bijnaam „Wheelie King" draagt. De Ameri kaan werkt vrijwel zijn hele program ma af op het achterwiel van de mo torfiets. JJff///' Veilig Verkeer Nederland Utrechcseweg 79, Postbus 287, I200 AG Hilversum, Tel (035) 114 4I. Postgiro 240759 hebben, weg te nemen. Daarnaast zal hij waar nodig een stuk verkeersker*^, nis bespreken. De diaserie, die als ondersteuning dient tijdens de voorlichtingsbijeen komst, kan aangepast worden aan de plaatselijke omstandigheden en aaaT. de verkeersrollen die de ouderen sp^*3 len als voetganger, fietser, automoblp'” list en als reiziger met het openbaat vervoer. N Een voorbeeld: Met mijn auto naderde ik de Park- laan. Rechter richtingaanwijzer alvast aan. De oudere heer op de fiets haal de ik maar niet meer in, omdat ik Tijdens de Tweewieler RAI van 1986 waren al veel nieuwe bromfietsmo dellen te zien. Deels waren dit scooter-achtige typen met meer be scherming en comfort voor de berij der. Bij de nieuwe generatie brom fietsen zijn natuurlijk meer typen te vinden dan alleen die op scooters lijken. De wetswijziging bracht ons ook de snorfiets; een vervoermiddel Over uw weggebruik en dat van uw medeweggebruikers willen wij graag eens met u praten. Door heel Nederland verzorgt VVN voorlichtingsbijeenkomsten over ver schillende verkeersonderwerpen. Der- Aanvragen voor een dergelijke bijeenkomst kunt u richten aan het Centraal Bureau van Veilig Verkeer Nederland, postbus 287, 1200 AG in Hilversum, te lefoon: 035-11441. AMSTERDAM nai Van vrijdag 19 tot en met zondag 28 februari vindt in het Amster damse RAI-complex de „Tweewieler RAI 88" plaats. Zo'n 160 expo santen uit 18 landen stallen er fietsen, bromfietsen, motorrijwielen, scooters en zijspanwagens uit. De Tweewieler RAI wordt georgani seerd door de Nederlandse Vereni ging Rijwiel- en Automobiel Industrie RAI. Het evenement vindt plaats in de Europahal, Verbindingshal, Amstelhal en Noordhal. De tentoonstelling be slaat circa 30.000 m2. Bij de nieuwste generatie motoren zijn nog maar enkele veelzijdige ma chines te vinden. Het is exclusiviteit, met een knipoog naar Vrije Tijd, wat de klok slaat. Uitzonderingen bevesti gen de regel. Veel merken proberen toch een wat praktischer model in hun range mee te nemen. Bij BMW is dat nadrukkelijk het geval. Hun com fort- en veiligheidverhogende novitei ten mogen genoemd worden; anti- blokkeerremmen en bijvoorbeeld een achtervorkstabilisator, die de motor bij acceleren vlak houdt. Honda heeft in de NTV 650 een kandidaat-opvol- ger voor de vroegere CX-en en bij Suzuki mag de GSX 1100 F gezien worden. Hij houdt het midden tussen een supersportieve klasse (wat dacht u van 136 pk en een rist". De geld. En zo is de trend momenteel. Niet direct dank zij dat congres, maar? omdat die tendens al bestond. De trend naar betere fietsen, voor relatief minder geld en met een emo tionele meerwaarde was al gaande. Deels vanwege het (her)ontdekken van .de fiets voor recreatieve of sportieve doeleinden. Veel fiets-aktiviteiten krij gen nu ook hun eigen specifieke rij wiel. Voorbeelden zijn race- en ran- donneurfietsen en All Terrain Bikes (ATB's). Van de ATB verscheen een typisch Nederlandse versie: de dikke banden sportfiets, die nu bij diverse fabrikan ten in het programma zit. Vooral de jeugd is weg van deze goed ogende, robuuste, veel mogelijkheden bieden de "stads-ATB's". Hoewel de vorm nog niet definitief vastligt, is dit "heb beding" met zijn vele praktische kan ten aan een stevige opmars bezig, zig. Gebruiksfietsen vormen in Nederland zo'n 85 pct. van de markt. Het moeten goede, degelijke, praktische en onop vallende fietsen zijn. De ontwikkeling van kwalitatief hoog waardige, maar daardoor ook dure fietsen heeft geleid tot veel inventivi teit bij de onderdelenproduktie." Aan gezien fietsen toch vooral assemblage- produkten zijn, hebben de gewone Ne derlandse rijwielen hiervan flink gepro fiteerd. De merkfiets van 1988 is dui delijk beter dan die van 1987 en die was weer beter dan die van 1986. Kwaliteit, duurzaamheid en gebruiks- dat vooral in de stad goede diensten kan bewijzen. Gebruikers zijn vaak vrouwen, die het meer dan mannen waarderen dat ze zonder helm kun nen toeren. Voorts verbeterde het nut van het voertuig. Dank zij die kleinere wielen kan op verantwoorde wijze rist". De elektrisch een mandje worden gemonteerd, wat stroomlijn-ruit verhoogt het boodschappen doen vergemakke- gebruik nog verder. Toch voert het bijzondere de boven- hem misschien zenuwachtig zou ma ken. Bovendien was de kruising voor iedereen toch al moeilijk te overzien. Plotseling, enkele meters voor de bocht, stapte deze heer van zijn fiets en trok zijn tweewieler op de stoep. Ik zag dat het meneer Flipse was uit de Stoomwezenstraat. 'Als het mij te druk wordt stap ik gewoon even van m'n fiets om de zaak eens rustig te bekijken. Ze hebben allemaal zo'n haast,' had ik meneer Flipse een keer horen zeggen. Even blokkeerde hij voor mij de weg. Ik kon m'n stuur op tijd naar links draaien, omdat ik mijn snelheid had aangepast aan die van de heer Flipse. In dit geval dachten we allebei ver standig te handelen en toch ging het bijna fout. tig speciaal opgeleide voorlichters or ganiseren deze bijeenkomsten gratis op uw verzoek. De bijeenkomsten vinden veelal plaats in dienstencen tra, buurthuizen, sociëteiten en ver zorgingscentra. lijkt. Voorts bracht een Nederlandse fabri kant de fiets met hulpmotor terug. Zo ontstond kort na WO II de bromfiets. Je kocht een los motortje en hing dat aan je fiets. Ouderen herinneren zich wellicht nog het Berini-eitje. Al spoe dig bleek het fietsframe niet tegen de trillingen bestand en werd een com plete bromfiets op de markt gebracht. Met de hedendaagse technologie en een speciaal ontworpen licht, tril- lingsarm motortje valt wel degelijk een duurzame fiets met hulpmotor te construeren. De gebruiker heeft nu de prettige keuze: fietsen zolang hij/ zij zin heeft en de motor aan bij tegenwind! Die meneer Flipse is met zijn tachtig jaar trouwens een bezig baasje. Wat de een in drie levens nauwelijks op brengt, presteert hij in één leven. Nu komt hij ook uit een gezond nest. Zijn oudste zus is 91 en nog een vief vrouwtje. Zijn moeder werd 95 jaar en zijn grootmoeder leefde langer dan een eeuw. Zelf denkt hij er nog niet over 'op zijn sokken te gaan zitten bijten'. Hij is dan ook van plan een fietstocht door Nederland te ma ken. Aan de jaarlijkse Drenthse fiets vierdaagse doen meneer Flipse en zijn vrouw graag mee. Meneer Flipse leeft gezond, fietst veel en heeft nooit een druppel drank aangeraakt. Wel zo nu en dan een sigaartje en verder gewoon gezond eten. Pagina 9 I DE BIJEENKOMST I Zoveel mogelijk zal de voorlichter de ouderen zelf gelegenheid gevenB om te praten over hun ervaringen en hun specifieke problemen in het verkeer. Daarmee wordt de inhoud van de bijeenkomsten in belangrijke mate door de ouderen zelf bepaald. Dat is van belang, omdat de leeftijdsop bouw binnen de categorie ouderen loopt vanaf 55+ en iedere groep om zijn eigen benadering vraagt. Daarom probeert de voorlichter, in de vorm van een dialoog, gevoelens van angst en onzekerheid, die ouderen ten opzichte van het verkeer kunnen Na een periode van terugloop wint de bromfiets weer terrein. Oorzaag van die teruggang was dat de produkt-ontwikkeling stagneerde door achterblijvende wettelijke eisen. In 1985 slaagden de organisaties, waaronder de RAI, erin om dit te veranderen. Weg met trappers, strakke wiel- maat, bel, het verbod om knip perlichten te voeren enzovoort. De industrie maakte dankbaar gebruik van de wetswijziging om produkten, die al in het buiten land reden ook in Nederland te introduceren. De VVN-ouderenvoorlichter be-' schikt over het nodige materiaah n om de bijeenkomst adequaat te' S verzorgen. Wel dient de aanvra-* gende instantie zorg te dragen1? voor een geschikte accommodatie.^ S Een belangrijk punt is dat de zaal» verduisterd moet kunnen worden. - DE FIETS IN iqRft Vorig jaar concludeerde het Nationaal Fietscongres dat de fiets - net als de auto - een emotionele meerwaarde behoeft. Dit valt te bereiken dooi^l produkt en prijs te verbeteren. Dat laatste betekent dus: meer waar voor jé?i Voor 't eerst in de geschiedenis van de triathlon wedstrijdsport^ j staat er tijdens de aanstaande Tweewieler RAI een Indoor Triathlon wedstrijd op het programma. Dit initiatief van RAI en Nederlandse Triathlon Bond is door de nationale en internationale triathlon-atle- ten goed ontvangen. De RAI Triathlon wedstrijd is dub- bel-uniek. Het betreft een wereldpri meur; tevens is het de eerste triath lon, waarbij het publiek een volledig overzicht heeft. Alle aktiviteiten spe len zich namelijk af op een 200 m2 metend podium in de Verbindingshal tussen de Europa- en Amstelhal. Voor het zwemonderdeel is een spe ciaal bassin geconstrueerd. Tijdens het zwemmen dragen de atleten een „harnas" om de ontwikkelde voort- stuwingskracht te meten. Bij het fiet sen rijdt men op normale racefietsen met geijkte meetapparatuur. Het hardlopen gebeurt op loopbanden. J Voor de RAI Indoor Triathlon wed* strijd is 12.000 gulden prijzengeld beschikbaar. Deelname staat open voor vrouwen en mannen. Er wordt gerekend op een veld van ongevee(J 200 deelnemers uit binnen- en bui-g tenland, waarbij Europees kampioen1 Axel Koenders. In het kader van het project „OudereM in het verkeer" zijn er vier brochures^ ontwikkeld, waarin wordt ingegaan opjj de rol van ouderen als voetganger, alé’-f automobilist en als reiziger met hët\ openbaar vervoer. Na afloop van eeiJ’J bijeenkomst kunnen de deelnemer1^ zo'n brochure meenemen, zodat zij*? de belangrijkste verkeerstips no«w eens op hun gemak kunnen doorn黣» men. JU A vriendelijkheid blijkt uit allerlei nieuw# details. Bij vrijwel alle samenstellendè'i delen van een rijwiel schrijdt de tech niek voort. o Naast de typisch Nederlandse fietsen voor dagelijks gebruik is er voor 1988 een enorm aanbod van speciale, op vallende, door spierkracht voort te be wegen tweewielers. Dat zijn de hebbe dingen, de racefietsen, de ATB's, de? luxe randonneurs. Het aanbod is enorm. Qua aantal zijn de racefietsen wa,t teruggelopen. Tevens heeft deze klas se zich vertakt. Grote merken bieden vanaf 700 gulden (soms nog minder) fietsen, die alleen door insiders van pure wedstrijdfietsen te onderscheiden zijn. Dit betreft geen dump, maar pri ma fietsen, waarmee uitstekend te toe ren en te trimmen valt. Anderzijds is er een trend naar "kan niet schelen’* wat het kost". Racefietsen met een koolstofvezelframe zijn nu eenmaal prijzig; zeker met de erbij passende topgroepen van Campagnolo en Shij mano erop gemonteerd. Randonneurs lijken een brug te vor men tussen de gebruiksfiets en het hebbeding. In feite zijn het gewoon luxe sportfietsen met de kwaliteit voor een wereldreis en met onderdelen, die dat mogelijk maken. En zo biedt de Tweewieler RAI ook op rijwielgebied voor elk wat wils. De motorwereld wordt steeds geschakeerder. Vroeger reed men motor omdat het betaalbaar was. Geleidelijk kreeg het „hobby"-as- pect de overhand. Veel motorrijders hebben hun „fiets" nu naast een auto in de garage staan. Voor hen is het een echte liefhebberij. Dat blijkt ook uit de motoren, die op de Tweewieler RAI te bewonderen zijn: kleurige, sportieve, soms extravagante machines met een hoog staande techniek. Motoren van nu spelen in op een heel bepaalde smaak, waardoor het zelden voorkomt dat iemand „zijn" motor op de weg tegenkomt, want smaak is meestal exclusief.... toon. Race-replica's als de Suzuki GSX-R 750 of zijn Honda-concurrent, de VFR 750 R, liggen dicht bij de echte circuitbroeders. Ook de vroege re „off-the-road" is groter gegroeid. Steeds vaker krijgen de semi-terrein- motoren een karakteristiek uiterlijk met een kleine stroomlijn of een be schermde ruit vóór de rijder. De laat ste toevoeging aan deze stroming is de Suzuki DR 750 S, een stevige ééneilinder. De Honda NX 650 Domi- nator valt in iets mindere mate bin nen deze groep. Het voordeel van vergaande speciali satie is dat ook de Italiaanse fabrie ken weer mogelijkheden hebben om - in wat kleinere aantallen - een woord je mee te spreken. Geen ander land als Italië is zo sterk in „design". Merken als Gilera, Moto Guzzi, Ducati/Cagiva en Aprilia brengen T/a, de mooiste dromen droom je wakend... kleur in Motorland kleurrijke, soms bijna modieuze ma chines. De nieuwe trend van ingekap- selde motorblokken - tevens een ge volg van de oprukkende vloeistofkoe- ling - vond haar oorsprong in Italië. Het werd in Japan snel overgeno- men. Blijkbaar hoeft de motorrijder niet meer persé elk bougietje of elke cilinder te zien. Vloeiende plaatwerklijnen geven de modellen een slank, gestroomlijnd ui terlijk. De Italiaanse Moto Guzzi- en Ducati/Cagiva-fabrieken maken zich op voor een heus offensief. Techni sche hoogstandjes als vierklepscon- structies en brandstofinjectie - ook 'vanwege het milieu - mogen er zijn. Japan speelt op motorgebied nog steeds een hoofdrol. Het mag rustig gezegd worden, dat de grote Japanse merken de richting aangeven. Zoals elk jaar pronken de Japanners ook nu weer met echte klappers. Honda heeft bijvoorbeeld in de 1500 cm3 metende zescilinder GoldWing een super groot-toerist. Het beest weegt- 362 kg, maar biedt dan ook een trek kracht waarbij menige automobiel verbleekt! Kawasaki's nieuwe topper is de ZX-10, volgens zeggen de aller sterkste - *en snelste - motor van dit moment. Van 270 km/u - gelukkig vooral een papieren waarde - schrikt niemand meer. Bij Kawasaki staat ook de grootste twin gereed: de VN 1500, een V-twin die zelfs Harley-Da- vidson het schaamrood bezorgt. Wat kan er in motorland eigenlijk nog voor echt nieuws worden gebracht Lichtmetaal, multi-kleppers, zescilin ders, brandstofinjectie, anti-blokkeer- remrhen, digitale klokken, elektro- pneumatisch regelbare vering... het bestaat allemaal. De topmodellen worden steeds exclusiever. Ferrari's, Porsche's en Lamborghini's op twee wielen. Maar dan wel met een prijs kaartje waarover met de bankdirec teur nog valt te onderhandelen. Een veilig verkeer: daar hebben wij allemaal baat bij. Al meer dan een halve eeuw probeert Veilig Verkeer Nederland (VVN) daarom de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers in Nederland te vergro ten. Dit gebeurt hoofdzakelijk door voorlichting en onderwijs. Enkele voorbeelden hiervan zijn landelijke campagnes zoals 'Alcohol en Verkeer, dat kun je niet maken', 'Autogordels Altijd', het samen stellen van lesmateriaal voor de basisschool en voor het voortgezet onderwijs. Verder verzorgt VVN o.a. veiligheidskeuringen voor auto's, caravans en fietsen en helpt mee bij het voorkomen van verkeersonveilige situaties. VVN richt zich met name op kwetsbare verkeersdeelnemers in onze samenleving. Dat is vooral de groep jongeren en de groep 55-plussers. In deze groepen vielen in 1986 respectievelijk circa 300 en 400 verkeersdoden. Met dit in 1983 gestarte project richt- VVN zich nadrukkelijk tot de ouderen. Via voorlichting wordt getracht oude ren vertrouwder te maken met het verkeer. Maar ook de overige weggebruikers worden benaderd om hen attent te maken op de beperkingen, die oude ren kunnen ondervinden bij deelna me aan het verkeer. De campagne 'Geef ze tijd' uit 1985 is daar een voorbeeld van. De welzijnswereld en de politiek heb ben de leeftijd waarop men tot de ouderen wordt gerekend, verlaagd naar 55 jaar. Alle gedrag van deze leeftijdscatego rie is hiermee tpt ouderengedrag ge bombardeerd. Het gevaar van deze uitbreiding van het begrip 'ouderen' is, dat men de gehele groep over één, kam scheert, terwijl we heel goed weten dat er nogal wat verschillen zijn tussen ouderen. Een mens is zo oud als hij of zij zich voelt. Zo be staan er stokoude veertigers en piep jonge zeventigers. Om de verkeersrollen die wij allemaal in het verkeer spelen naar behoren te kunnen vervullen, moeten wij ons houden aan de regels. Die regels lig gen vast. Maar door allerlei oorzaken kan het voorkomen, dat mensen een regel anders interpreteren of zelfs vergeten. Het is daarom van belang, dat we rekening houden met de reac ties en gedragingen van anderen in het verkeer. ■w, ,<yc> 1 F

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1988 | | pagina 9