reparatie.
Planconcept
nieuw centrum
I
Schade aan uw auto
vereist deskundige
^KLAARWAKKER
SLIMME LUI LAKKERS ZIJN ZATERDAGOCHTEND
TUSSEN 7.00 EN 9.0
lEén loopgebied
0 w
Kanaalstraat met een trottoireiland en aantrekkelijk Raadhuisplein
FfRIDk
1
«j
n^rrn
La Lingerie
00
a\\
-SST/.'r
Raadhuisplein
Vormgeving
Samenvatting
Gefaseerde realisatie
Zes problemen
Algemeen
Markt
Conclusie
Promenade
o r
<>3
Restaurant
FOCWA, kenmerk voor vakwerk
muziekschool
II
i LU 5
o
J
Pagina 19
WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 18 MEI 1988
Èfocwd
Een voetgangersgebied
tussen station en Gouwe
gebouwd. Hierdoor blijft er steeds soci-
Li
inpassing muziekschool
gele-
inpassing bonkelaar
«rrmi
Met deze aanpak komt er een voetgan
gersgebied tussen Stationsplein en Gou
we met nieuwbouw, een trottoireiland
bij de kruising met de Kanaalstraat, een
wat in noordelijke richting opgeschoven
Kerkweg-Oost, een marktgebied in de
buurt van het parkeerterrein Beuken
hof en een veel aantrekkelijker Raad
huisplein.
en de architectonische middelen
die de link tussen oost en west leggen.
Alléén op zaterdag 21 mei a.s. 's morgens
tussen 7.00 en 9.00 uur bij La Lingerie:
tientallen guldens voordeel voor wakkere
luilakkersl!
Bijzondere elementen: Water, fontein,
flow-forms, reclamezuil, wachtruimte
voor de bushalte, richtingaanwijzers,
klok.
Bijzondere elementen: telefooncel, po
dium, monument, richtingaanwijzers.
Het plandeel rond het Raadhuisplein
voegt toe: 1100 m2 v.v.o. winkels; 80
woningen; 1.000 m2 kantoren; en 124
parkeerplaatsen.
Mocht in de toekomst aanvullende ca
paciteit gewenst zijn, dan is deze te vin
den aan de zuidzijde van de Stations
straat, tussen de Julianastraat en de
Rijnlandstraat en op het terrein van het
dan te slopen wijkgebouw Het Groene
Kruis.
ook bij marktdagen bereikbaar voor be
zoekers die per auto komen: via de Jan
Dorrekenskade Oost en eventueel via
de oostelijke toegangyan het Raadhuis
plein.
Verbakel Mode
Zuidkade 6, Waddinxveen
Het Raadhuisplein is formeler, ingeto
gen, stijlvol en luxueuzer dan het cen
trale plein. De opening naar de Gouwe
is een goede plek voor een café-restau-
rant met een terras op de hoek.
Een eigen stijl benadrukt de identiteit
van het centrum. Deze stijl komt tot uit
drukking in de totale inrichting van de
openbare ruimte en omvat zaken als be
strating, verlichting, kleurgebruik, bor
den, reclame en groenvoorzieningen.
Al deze elementen dienen zorgvuldig
op elkaar afgestemd te zijn.
In het centrum is de bestrating in mate-
Het patroon van winkelvoorzieningen
in Waddinxveen is verouderd. Wil de
detailhandel niet ten onder gaan in de
concurrentieslag, dan zullen de lokale
overheid en het bedrijfsleven met
kracht moeten werken aan de realisatie
van een attractief centrum.
RAADHUIS
Een bloemenstal dekt een lelijke blinde
gevel tegenover De Bonkelaar af en
heeft daarmee tegelijk een strategische
positie. Wanneer men verkiest De Bon
kelaar (voorlopig) in stand te houden, is
verbouwing wel wenselijk. Een aardige
oplossing is wellicht de combinatie met
een aangrenzende nieuwe coffee-shop,
die ook een functie vervult voor het so
ciaal cultureel centrum.
Bijzondere elementen: openbaar toilet,
bloemenstal, telefooncel (bij het plein).
naai en patroon niet alledaags stan-
daard-grijs. Van station tot Gouwe kan
er bijna letterlijk lijn in komen. Dat is
mogelijk met een onafgebroken strook
van een afwijkend soort bestrating.
WADDINXVEEN - Passage, Kerkweg-Oost, Markt en Raadhuisplein
zijn de ’’actiegebieden” in de ontwikkelingsschets ”Een centrum voor
Waddinxveen” dat in opdracht van de Winkeliersvereniging Brug is ge
maakt.
en aandacht voor vormgeving en inrich
ting brengt verder in het geheel meer
continuïteit.
Nieuw te bouwen woningen en winkels
met de voorkant aan het Raadhuisplein
moeten het ruimtelijke kader vormen
voor een echt plein met allure. Een
ruimte die belangrijker is naarmate de
ze beter aansluit op de hoofdstructuur.
In het Brugcentrum liggen winkels te
ver uit elkaar om een eenheid te vor
men. De oplossing hiervoor is: excen
trisch gelegen ondernemingen verplaat
sen en bundelen langs een gesloten cir
cuit.
Het vijfde probleem is de verspreide lig
ging van voorzieningen en vooral de
noodlocatie voor de Weekmarkt. De
markt verhuist naar het centrum. Nieu
we of te verplaatsen commerciële-, soci-
aal-culturele en openbare functies zijn
in de toekomst te vinden aan de cen
trumroute.
Tot slot de attentiewaarde. Die is in de
huidige situatie gering. Het centrum
trekt meer aandacht door herkenbare
entrees aan de hoofdstructuur. Een le
vendig plein met daaraan een commer
ciële trekker en extraverte architectuur
symboliseren het middelpunt van het
openbare leven in Waddinxveen.
De nieuwe studie laat zien op welke wij
ze in de stedebouwkundige structuur
van Waddinxveen een lineaire centrum-
ontwikkeling logisch en levensvatbaar is
in te passen. Dit planconcept is de
hoofdzaak: de plankaart vormt een illu
stratie. Om antwoord te kunnen geven
op gedetailleerde vragen is nadere stu
die noodzakelijk.
De ontwikkelinsschets ”Een centrum voor Waddinxveen” gaat uit van een winkel- en wan
delgebied tussen het Stationsplein tot de Gouwe en omvat de Passage, de Kerkweg-Oost en het
Brugcentrum. Ter hoogte van de Kanaalstraat wordt een breed trottoireiland voor voetgan
gers gemaakt om het oversteken te vergemakkelijken. De Kerkweg-Oost wordt autovrij terwijl
Op deze veelbelovende locatie zijn bo
ven de winkels terras-appartementen
gesitueerd, met zicht op de Gouwe.
Aan de zuid-oostkant: flats met privé-
garage, ruime terrassen op het dek
(oost) en driekwart-inpandige balkons
aan langs de wetgevel. Het Raadhuis is
De gemeente zal doelgericht en overtui
gend beleid moeten voeren. Er moet
een stappenplan komen, als kader voor
particulier initiatief, waardoor ontwik
kelaars zich gesteund weten door de lo
kale overheid.
Dit plan heeft als hoofdthema’s: Vorm
geven van het Raadhuisplein; Leggen
van de verbinding met Kerkweg Oost
door middel van de markt; Versterken
van de winkel-functie aan de Kerkweg
Oost (westelijk deel); Leggen van de
verbinding met de Passage.
Het plan is in een andere volgorde uit te
voeren. Er zijn verschillende varianten
denkbaar, gebaseerd op fasering, ver
keersafwikkeling, mogelijkheden voor
verwerving en omvang -van het winke-
lapparaat en de toe te voegen (publieke
aantrekkende) functies.
Verschillende combinaties van architect
en ontwikkelaar kunnen bouwen aan
het centrum. De kleinschalige ontwik
keling kan snel leiden tot een kleurrijk
esthetisch vormgegeven geheel.
Winkelen is hier mere dan boodschap
pen doen. Het nieuwe centrum biedt de
consument daarom meer dan alleen
goed gesorteerde winkels en een uitge
balanceerd branchepatroon.
Het centrum krijgt comfort door een
doelmatig ontwerp: perfecte organisa
tie van ontsluiting, van parkeren en
door zorgvuldige stedebouwkundige
vormgeving.
Het centrum krijgt sfeer door een stijl
vol, kwalitatief hoogwaardig produkt:
afgewogen detaillering van de openbare
ruimte en goede architectuur. Het cen
trum krijgt ambiance door: concentra
tie van uiteenlopende aktiviteiten en
wisselwerking tussen binnen en buiten.
A. P. van Neslaan 1
2771 DE Boskoop
Telefoon 01727-4886/4283
Beheerder: C. W. Dufais
Elke zondag geopend voor Diners a la carte
de villa’s aan de noordkant worden gesloopt. Daarachter loopt vanaf de Oranjelaan een nieu
we weg richting de Passage (over het gebied van de huidige villatuinen en een deel van het be
drijfsterrein van Boonstoppel BV). Vervolgens gaat het langs De Bonkelaar naar de Stations
straat en via een attractiever Raadhuisplein naar de Gouwe.
Zelfs de kleinste botsing kan vitale
delen van uw auto beschadigen, wij
kunnen deze opsporen en repareren.
Met een veilige auto neemt u daarna
weer aan het verkeer deel.
FOCWA, kenmerk voor vakwerk.
GLASBEEK
Autoschade reparatiebedrijf
Noordkade24
2741EV Waddinxveen
Tel. 01828-12588
Afwisselende, optimaal in de zon gele
gen openbare ruimten, functiemenging,
de zuigkracht van de markt en een waar
achtig Raadhuisplein bieden ’’meer
WADDINXVEEN - In de ontwikke
lingsschets ”Een centrum voor Wad
dinxveen” wordt gesteld dat een cen
trum van een stad of dorp een ontmoe
tingsplaats is voor mensen. In en rond
het openbare gebied speelt zich een heel
scala van aktiviteiten af. Door iets sa
men of in eikaars nabijheid te onderne
men, krijgt die aktiviteit vaak meer be
tekenis.
In Waddinxveen zijn de wijken uiteen
gelegd en ontbreekt een centrum met
verblijfskwaliteit. Het plan beoogt
daarom de ruimtelijke voorwaarden
voor het stimulerende en inspirerende
samenspel van menselijke aktiviteiten
te verbeteren.
Passage en Brugcentrum bestaan niet
meer. Overheid en bedrijfsleven reiken
elkaar de hand in de presentatie van het
centrum als een geheel.
De Passage moderniseert in stijl met de
nieuwbouw. Het centrum krijgt meer
waarde door bundeling van een ver
scheidenheid aan aktiviteiten aan een
winkel/wandelroute die begint bij het
NS-station en eindigt bij een terras aan
de Gouwe.
Deze route voert langs afwisselende ste
delijke ruimten: Stationsplein, Passage,
Promenade, Plein, Markt en Raadhuis
plein.
I--
Voor het centrumbeleid zijn zes belang
rijke problemen gesignaleerd. Het
planconcept biedt oplossingen in een sa
menhangende aanpak.
In de eerste plaats loopt de Passage op
een ongelukkige wijze dood op de Ka
naalstraat. De toegankelijkheid van het
winkelcentrum is belangrijk te verbete
ren met een overzichtelijke en aange
paste kruising met de Kanaalstraat en
voortzetting van de winkels aan de oost
zijde.
Het centrum is nu gefragmenteerd.
Door eerst op de minder goed vormge
vende plekken woningen en winkels te
bouwen krijgt het centrum een belang
rijke positieve impuls. Intensiveren van
de bebouwing langs de Kerkweg Oost
De moeite woord om voor wakker te worden?
Wij weten zeker van wel! Schitterende
kollekties waar u vaak veel voor moet betalen,
krijgt u nu tientallen guldens voordeliger. Zorg
dat u zich niet verslaapt...
Ir. P.M. Clignett van bureau voor
stedebouwkundig onderzoek en
ontwerp Clignett Keijzer te Rot
terdam. (Foto: Sjaak Noteboom).
Waddinxveen krijgt in de optiek van het
Brugcentrum een nieuw centrum door
nieuwbouw en een beperkte ingreep in
het verkeerssysteem. Nieuwbouw corri
geert en vult aan. Door de as van de
Kerkweg-Oost over een lengte van 150
meter te verschuiven is hier een voet
gangersgebied vórm te geven, dat onaf
gebroken van station tot Gouwe loopt.
Een nieuw gezicht dat fris oogt.
pe Kerkweg-Oost is tussen de Oranjel
aan en de Juliana van Stolberglaan on
geveer 50 meter in noordelijke richting
verlegd. De korte afbuiging krijgt zijn
logica door het winkelcentrum dat zich
door het plein, de bebouwing en de
markt etaleert.
De andere harde confrontatie van het
verkeer is bij de kruising van de Kanaal
straat met de winkel/wandelroute. Op
deze plaats is het centrum voor de weg
gebruikers te ervaren aan: het aange
paste profiel, de overstekende voetgan-
Normaal functioneert de marktruimte
als winkelerf. De bezoekers kunnen de
auto voor de deur parkeren in een fraaie
laan met bomen. Er zijn geen trottoirs:
in de bestrating ligt de gebruikscode
vast. De ruimte is zo gedetailleerd, dat
kooplieden de markt optimaal kunnen
inrichten. Bovendien blijft er steeds een
doorgang vrij voor brandweer en ambu
lance.
centrum”, dan een westelijke uitbrei
ding van het winkelareaal. Als de Passa
ge eenmaal in westelijke richting is uit
gebreid, vormt de Kanaalstraat defini
tief een breukvlak in de structuur van
het centrum.
Het gemeentebestuur beslist met de uit
breiding van het winkelareaal niet al
leen over de toekomst van de detailhan
del, maar ook over het lot van het cen
trum als geheel.
De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat
het hier geschetste plan, in vergelijking
met het huidige beleid, betere voor
waarden schept voor de opbouw van
een evenwichtig en aantrekkelijk cen
trum.
o
B
In het nieuwe deel zijn vooral aan de
bare groep geen voorzieningen nodig noordkant woningen boven de winkels
zijn. Aangenomen dat de drukste rij- gebouwd. Hierdoor blijft er steeds soci-
richting 70% van de totale wegbelasting ale controle over het openbare gebied.
'J- J Bijzondere elementen: Groenvoorzie
ningen, transparante luifels, speciale
verlichtingsarmaturen.
ting van de Passage Nieuwe Stijl aan de
oostzijde van de Kanaalstraat. Door vi
suele handreikingen in de detaillering
ten hun snelheid aan te passen en geeft beleven voetgangers de Kanaalstraat als
de voetgangers meer gelegenheid om een incident in een onafgebroken win-
over te stekenkelroute
Een berekening laat zien dat dan gedu
rende de spits zelfs voor de meest kwest-
heeft, overschrijdt de wachttijd in 95%
van de gevallen de 20 seconden niet. De
snelheidsbeperking gaat niet ten koste
van de verkeerscapaciteit van de weg.
De parkeerplaatsen zijn zoveel moge- P/pin
lijk uit het directe zicht gehaald of ge- 1 IC 171
concentreerd buiten het voetgangersge- Het plein is informeel, kleurrijk en
bied. De parkeerplaatsen direct voor de sprankelend. Door de bescheiden maat-
winkel zijn verzacht door bomen. voering, de centrale ligging en het ver
keer dat erlangs gaat, is het hier steeds
druk.
Die levendige aktiviteit trekt mensen
aan. De sfeer is bruisend als de fontein
op het plein. Op vrijdag versterkt de
markt dit beeld doordat die, rakend aan
het plein, daarvan deel uitmaakt.
Zet een extra wekker op uw nachtkastje, laat u
door de buren wekken of blijf een hele Luilak-
nacht lang op... Hoe u 't ook doet, zorg dat u
er bij bent op zaterdag 21 mei a.s. tussen 7.00
en 9.00 uur! Want La Lingerie gaat
ongelooflijk veel voordeel weggeven. Wat
dachuvan20% Korting
op nacht- en badmode en foundations!!
gers
De Kanaalstraat krijgt over een lengte De promenade is een logische voortzet-
van 40 tot 90 meter een trottoireiland,
dat de rijweg in twee rijstroken van 3,5
meter verdeelt. Dit dwingt automobilis-
AB/v
o
3
j!
i
s\lr0