reparatie. Planconcept nieuw centrum I Schade aan uw auto vereist deskundige ^KLAARWAKKER SLIMME LUI LAKKERS ZIJN ZATERDAGOCHTEND TUSSEN 7.00 EN 9.0 lEén loopgebied 0 w Kanaalstraat met een trottoireiland en aantrekkelijk Raadhuisplein FfRIDk 1 «j n^rrn La Lingerie 00 a\\ -SST/.'r Raadhuisplein Vormgeving Samenvatting Gefaseerde realisatie Zes problemen Algemeen Markt Conclusie Promenade o r <>3 Restaurant FOCWA, kenmerk voor vakwerk muziekschool II i LU 5 o J Pagina 19 WEEKBLAD VOOR WADDINXVEEN - WOENSDAG 18 MEI 1988 Èfocwd Een voetgangersgebied tussen station en Gouwe gebouwd. Hierdoor blijft er steeds soci- Li inpassing muziekschool gele- inpassing bonkelaar «rrmi Met deze aanpak komt er een voetgan gersgebied tussen Stationsplein en Gou we met nieuwbouw, een trottoireiland bij de kruising met de Kanaalstraat, een wat in noordelijke richting opgeschoven Kerkweg-Oost, een marktgebied in de buurt van het parkeerterrein Beuken hof en een veel aantrekkelijker Raad huisplein. en de architectonische middelen die de link tussen oost en west leggen. Alléén op zaterdag 21 mei a.s. 's morgens tussen 7.00 en 9.00 uur bij La Lingerie: tientallen guldens voordeel voor wakkere luilakkersl! Bijzondere elementen: Water, fontein, flow-forms, reclamezuil, wachtruimte voor de bushalte, richtingaanwijzers, klok. Bijzondere elementen: telefooncel, po dium, monument, richtingaanwijzers. Het plandeel rond het Raadhuisplein voegt toe: 1100 m2 v.v.o. winkels; 80 woningen; 1.000 m2 kantoren; en 124 parkeerplaatsen. Mocht in de toekomst aanvullende ca paciteit gewenst zijn, dan is deze te vin den aan de zuidzijde van de Stations straat, tussen de Julianastraat en de Rijnlandstraat en op het terrein van het dan te slopen wijkgebouw Het Groene Kruis. ook bij marktdagen bereikbaar voor be zoekers die per auto komen: via de Jan Dorrekenskade Oost en eventueel via de oostelijke toegangyan het Raadhuis plein. Verbakel Mode Zuidkade 6, Waddinxveen Het Raadhuisplein is formeler, ingeto gen, stijlvol en luxueuzer dan het cen trale plein. De opening naar de Gouwe is een goede plek voor een café-restau- rant met een terras op de hoek. Een eigen stijl benadrukt de identiteit van het centrum. Deze stijl komt tot uit drukking in de totale inrichting van de openbare ruimte en omvat zaken als be strating, verlichting, kleurgebruik, bor den, reclame en groenvoorzieningen. Al deze elementen dienen zorgvuldig op elkaar afgestemd te zijn. In het centrum is de bestrating in mate- Het patroon van winkelvoorzieningen in Waddinxveen is verouderd. Wil de detailhandel niet ten onder gaan in de concurrentieslag, dan zullen de lokale overheid en het bedrijfsleven met kracht moeten werken aan de realisatie van een attractief centrum. RAADHUIS Een bloemenstal dekt een lelijke blinde gevel tegenover De Bonkelaar af en heeft daarmee tegelijk een strategische positie. Wanneer men verkiest De Bon kelaar (voorlopig) in stand te houden, is verbouwing wel wenselijk. Een aardige oplossing is wellicht de combinatie met een aangrenzende nieuwe coffee-shop, die ook een functie vervult voor het so ciaal cultureel centrum. Bijzondere elementen: openbaar toilet, bloemenstal, telefooncel (bij het plein). naai en patroon niet alledaags stan- daard-grijs. Van station tot Gouwe kan er bijna letterlijk lijn in komen. Dat is mogelijk met een onafgebroken strook van een afwijkend soort bestrating. WADDINXVEEN - Passage, Kerkweg-Oost, Markt en Raadhuisplein zijn de ’’actiegebieden” in de ontwikkelingsschets ”Een centrum voor Waddinxveen” dat in opdracht van de Winkeliersvereniging Brug is ge maakt. en aandacht voor vormgeving en inrich ting brengt verder in het geheel meer continuïteit. Nieuw te bouwen woningen en winkels met de voorkant aan het Raadhuisplein moeten het ruimtelijke kader vormen voor een echt plein met allure. Een ruimte die belangrijker is naarmate de ze beter aansluit op de hoofdstructuur. In het Brugcentrum liggen winkels te ver uit elkaar om een eenheid te vor men. De oplossing hiervoor is: excen trisch gelegen ondernemingen verplaat sen en bundelen langs een gesloten cir cuit. Het vijfde probleem is de verspreide lig ging van voorzieningen en vooral de noodlocatie voor de Weekmarkt. De markt verhuist naar het centrum. Nieu we of te verplaatsen commerciële-, soci- aal-culturele en openbare functies zijn in de toekomst te vinden aan de cen trumroute. Tot slot de attentiewaarde. Die is in de huidige situatie gering. Het centrum trekt meer aandacht door herkenbare entrees aan de hoofdstructuur. Een le vendig plein met daaraan een commer ciële trekker en extraverte architectuur symboliseren het middelpunt van het openbare leven in Waddinxveen. De nieuwe studie laat zien op welke wij ze in de stedebouwkundige structuur van Waddinxveen een lineaire centrum- ontwikkeling logisch en levensvatbaar is in te passen. Dit planconcept is de hoofdzaak: de plankaart vormt een illu stratie. Om antwoord te kunnen geven op gedetailleerde vragen is nadere stu die noodzakelijk. De ontwikkelinsschets ”Een centrum voor Waddinxveen” gaat uit van een winkel- en wan delgebied tussen het Stationsplein tot de Gouwe en omvat de Passage, de Kerkweg-Oost en het Brugcentrum. Ter hoogte van de Kanaalstraat wordt een breed trottoireiland voor voetgan gers gemaakt om het oversteken te vergemakkelijken. De Kerkweg-Oost wordt autovrij terwijl Op deze veelbelovende locatie zijn bo ven de winkels terras-appartementen gesitueerd, met zicht op de Gouwe. Aan de zuid-oostkant: flats met privé- garage, ruime terrassen op het dek (oost) en driekwart-inpandige balkons aan langs de wetgevel. Het Raadhuis is De gemeente zal doelgericht en overtui gend beleid moeten voeren. Er moet een stappenplan komen, als kader voor particulier initiatief, waardoor ontwik kelaars zich gesteund weten door de lo kale overheid. Dit plan heeft als hoofdthema’s: Vorm geven van het Raadhuisplein; Leggen van de verbinding met Kerkweg Oost door middel van de markt; Versterken van de winkel-functie aan de Kerkweg Oost (westelijk deel); Leggen van de verbinding met de Passage. Het plan is in een andere volgorde uit te voeren. Er zijn verschillende varianten denkbaar, gebaseerd op fasering, ver keersafwikkeling, mogelijkheden voor verwerving en omvang -van het winke- lapparaat en de toe te voegen (publieke aantrekkende) functies. Verschillende combinaties van architect en ontwikkelaar kunnen bouwen aan het centrum. De kleinschalige ontwik keling kan snel leiden tot een kleurrijk esthetisch vormgegeven geheel. Winkelen is hier mere dan boodschap pen doen. Het nieuwe centrum biedt de consument daarom meer dan alleen goed gesorteerde winkels en een uitge balanceerd branchepatroon. Het centrum krijgt comfort door een doelmatig ontwerp: perfecte organisa tie van ontsluiting, van parkeren en door zorgvuldige stedebouwkundige vormgeving. Het centrum krijgt sfeer door een stijl vol, kwalitatief hoogwaardig produkt: afgewogen detaillering van de openbare ruimte en goede architectuur. Het cen trum krijgt ambiance door: concentra tie van uiteenlopende aktiviteiten en wisselwerking tussen binnen en buiten. A. P. van Neslaan 1 2771 DE Boskoop Telefoon 01727-4886/4283 Beheerder: C. W. Dufais Elke zondag geopend voor Diners a la carte de villa’s aan de noordkant worden gesloopt. Daarachter loopt vanaf de Oranjelaan een nieu we weg richting de Passage (over het gebied van de huidige villatuinen en een deel van het be drijfsterrein van Boonstoppel BV). Vervolgens gaat het langs De Bonkelaar naar de Stations straat en via een attractiever Raadhuisplein naar de Gouwe. Zelfs de kleinste botsing kan vitale delen van uw auto beschadigen, wij kunnen deze opsporen en repareren. Met een veilige auto neemt u daarna weer aan het verkeer deel. FOCWA, kenmerk voor vakwerk. GLASBEEK Autoschade reparatiebedrijf Noordkade24 2741EV Waddinxveen Tel. 01828-12588 Afwisselende, optimaal in de zon gele gen openbare ruimten, functiemenging, de zuigkracht van de markt en een waar achtig Raadhuisplein bieden ’’meer WADDINXVEEN - In de ontwikke lingsschets ”Een centrum voor Wad dinxveen” wordt gesteld dat een cen trum van een stad of dorp een ontmoe tingsplaats is voor mensen. In en rond het openbare gebied speelt zich een heel scala van aktiviteiten af. Door iets sa men of in eikaars nabijheid te onderne men, krijgt die aktiviteit vaak meer be tekenis. In Waddinxveen zijn de wijken uiteen gelegd en ontbreekt een centrum met verblijfskwaliteit. Het plan beoogt daarom de ruimtelijke voorwaarden voor het stimulerende en inspirerende samenspel van menselijke aktiviteiten te verbeteren. Passage en Brugcentrum bestaan niet meer. Overheid en bedrijfsleven reiken elkaar de hand in de presentatie van het centrum als een geheel. De Passage moderniseert in stijl met de nieuwbouw. Het centrum krijgt meer waarde door bundeling van een ver scheidenheid aan aktiviteiten aan een winkel/wandelroute die begint bij het NS-station en eindigt bij een terras aan de Gouwe. Deze route voert langs afwisselende ste delijke ruimten: Stationsplein, Passage, Promenade, Plein, Markt en Raadhuis plein. I-- Voor het centrumbeleid zijn zes belang rijke problemen gesignaleerd. Het planconcept biedt oplossingen in een sa menhangende aanpak. In de eerste plaats loopt de Passage op een ongelukkige wijze dood op de Ka naalstraat. De toegankelijkheid van het winkelcentrum is belangrijk te verbete ren met een overzichtelijke en aange paste kruising met de Kanaalstraat en voortzetting van de winkels aan de oost zijde. Het centrum is nu gefragmenteerd. Door eerst op de minder goed vormge vende plekken woningen en winkels te bouwen krijgt het centrum een belang rijke positieve impuls. Intensiveren van de bebouwing langs de Kerkweg Oost De moeite woord om voor wakker te worden? Wij weten zeker van wel! Schitterende kollekties waar u vaak veel voor moet betalen, krijgt u nu tientallen guldens voordeliger. Zorg dat u zich niet verslaapt... Ir. P.M. Clignett van bureau voor stedebouwkundig onderzoek en ontwerp Clignett Keijzer te Rot terdam. (Foto: Sjaak Noteboom). Waddinxveen krijgt in de optiek van het Brugcentrum een nieuw centrum door nieuwbouw en een beperkte ingreep in het verkeerssysteem. Nieuwbouw corri geert en vult aan. Door de as van de Kerkweg-Oost over een lengte van 150 meter te verschuiven is hier een voet gangersgebied vórm te geven, dat onaf gebroken van station tot Gouwe loopt. Een nieuw gezicht dat fris oogt. pe Kerkweg-Oost is tussen de Oranjel aan en de Juliana van Stolberglaan on geveer 50 meter in noordelijke richting verlegd. De korte afbuiging krijgt zijn logica door het winkelcentrum dat zich door het plein, de bebouwing en de markt etaleert. De andere harde confrontatie van het verkeer is bij de kruising van de Kanaal straat met de winkel/wandelroute. Op deze plaats is het centrum voor de weg gebruikers te ervaren aan: het aange paste profiel, de overstekende voetgan- Normaal functioneert de marktruimte als winkelerf. De bezoekers kunnen de auto voor de deur parkeren in een fraaie laan met bomen. Er zijn geen trottoirs: in de bestrating ligt de gebruikscode vast. De ruimte is zo gedetailleerd, dat kooplieden de markt optimaal kunnen inrichten. Bovendien blijft er steeds een doorgang vrij voor brandweer en ambu lance. centrum”, dan een westelijke uitbrei ding van het winkelareaal. Als de Passa ge eenmaal in westelijke richting is uit gebreid, vormt de Kanaalstraat defini tief een breukvlak in de structuur van het centrum. Het gemeentebestuur beslist met de uit breiding van het winkelareaal niet al leen over de toekomst van de detailhan del, maar ook over het lot van het cen trum als geheel. De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat het hier geschetste plan, in vergelijking met het huidige beleid, betere voor waarden schept voor de opbouw van een evenwichtig en aantrekkelijk cen trum. o B In het nieuwe deel zijn vooral aan de bare groep geen voorzieningen nodig noordkant woningen boven de winkels zijn. Aangenomen dat de drukste rij- gebouwd. Hierdoor blijft er steeds soci- richting 70% van de totale wegbelasting ale controle over het openbare gebied. 'J- J Bijzondere elementen: Groenvoorzie ningen, transparante luifels, speciale verlichtingsarmaturen. ting van de Passage Nieuwe Stijl aan de oostzijde van de Kanaalstraat. Door vi suele handreikingen in de detaillering ten hun snelheid aan te passen en geeft beleven voetgangers de Kanaalstraat als de voetgangers meer gelegenheid om een incident in een onafgebroken win- over te stekenkelroute Een berekening laat zien dat dan gedu rende de spits zelfs voor de meest kwest- heeft, overschrijdt de wachttijd in 95% van de gevallen de 20 seconden niet. De snelheidsbeperking gaat niet ten koste van de verkeerscapaciteit van de weg. De parkeerplaatsen zijn zoveel moge- P/pin lijk uit het directe zicht gehaald of ge- 1 IC 171 concentreerd buiten het voetgangersge- Het plein is informeel, kleurrijk en bied. De parkeerplaatsen direct voor de sprankelend. Door de bescheiden maat- winkel zijn verzacht door bomen. voering, de centrale ligging en het ver keer dat erlangs gaat, is het hier steeds druk. Die levendige aktiviteit trekt mensen aan. De sfeer is bruisend als de fontein op het plein. Op vrijdag versterkt de markt dit beeld doordat die, rakend aan het plein, daarvan deel uitmaakt. Zet een extra wekker op uw nachtkastje, laat u door de buren wekken of blijf een hele Luilak- nacht lang op... Hoe u 't ook doet, zorg dat u er bij bent op zaterdag 21 mei a.s. tussen 7.00 en 9.00 uur! Want La Lingerie gaat ongelooflijk veel voordeel weggeven. Wat dachuvan20% Korting op nacht- en badmode en foundations!! gers De Kanaalstraat krijgt over een lengte De promenade is een logische voortzet- van 40 tot 90 meter een trottoireiland, dat de rijweg in twee rijstroken van 3,5 meter verdeelt. Dit dwingt automobilis- AB/v o 3 j! i s\lr0

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1988 | | pagina 19