Geen zin in een
bewonerscommissie
probleem
of uitd
1BEDRUVEN1
Meer hulpvragenen
minder hulpverleiing
C. de Moor in boek ’’Gods macht en liefde”:
Ds. Jos
FKRIDk
etsen van
Hans Vredegoor
In raadzaal
28 kleur-
Laatste avond
koffiebar
Boek van dr.
Jos C. de Moor
met 250 pagina’s
Op gebied gezinsverzorging en maatschappij^ Werk
i JAARVERSLAG 1987 VAN
’’ZUIDPLAS” VERSCHENEN
Ih; Jos .<k* Moor
Bestuur
Gezinsverzorging
- IM
Maatschappij fc werk
In 1987 deden in to 896 mensen
een beroep op het alg,en matschap
pelijk werk.
1
/Woensdag 6 juli 1988
Pagina 9
Bli
Restaurant
VOOR EEN
GOED BOEK
J boekhandel
veldwijk b.v.
WADDINXVEEN - De afdeling Waddinxveen van de Vrouwen Advies
Commissie voor de woningbouw (VAC) heeft nagegaan hoe de bewoners
van de eerste cirkelflat aan de Havikhoek in de wijk Zuidplas zich voelen.
Elders in deze krant wordt uitgebreid op de conclusies van dit woongerief-
onderzoek ingegaan.
A. P. van Neslaan 1
2771 DE Boskoop
Telefoon 01727-4886/4283
Beheerder: C. W. Dufais
Elke zondag geopend voor Diners a la carte
7ADDINXVEEN - ”’k Geloof dat ik er nu uit ben” schrijft de gerefer
eerde predikant dr. Jos C. de Moor in de inleiding van zijn pasversche-
n boek ’’Gods macht en liefde. Probleem? Of uitdaging!” (250 pagi-
’s, 34,90). Na een jarenlange worsteling met geloofsvragen weet hij
>dat de mensen op deze aarde zelf problemen veroorzaken door op een
Gijbels-theoretische, populaire wijze over God en mens te blijven den-
k./
I WADDINXVEEN/NIEUWERKERK AAN DEN IJSSEL - De Vereni-
I ging Maatschappelijke Dienstverlening ’’Zuidplas” krijgt te maken met
I speeds meer hulpvragen en met steeds minder mogelijkheden voor hulp-
I verlening. Dat valt te lezen in het pasverschenen jaarverslag 1987 van de
I vtereniging, die in acht Middenhollandse gemeenten actief is, waaronder
\yaddinxveen, Boskoop en Moerkapelle op het gebied van gezinsverzor
ging en algemeen maatschappelijk werk.
li
A
den.
ik er nu uit ben
hem gefotografeerd. (Foto: Sjaak Noteboom).
NAAR
in het nieuws-
Op deze avond is er een eigen program
ma, dat geheel verzorgd is door het te
am.
De koffiebar is om kwart voor acht open
voor iedereen vanaf 15 jaar en de toe
gang is gratis. Het programma begint
om ongeveer half negen.
WADDINXVEEN - Komende vrijdag
avond wordt in de hervormde koffiebar
De Schaapskooi aan de Nesse de laatste
avond van dit seizoen gehouden.
antwoord op hedendaagse vraagstuk
ken? Bijvoorbeeld: hoe helpen we die
afschuwelijke kernwapens de wereld
uit? De ene christen beroept zich op
sommige, de ander op andere Bijbel
teksten, en zo komt men tegenover el-
Vrouwen Advies Commissie voor de
woningbouw ook financieel mogelijk
Bij FABRIKA-REST BV, Waddinx-
veen, is het geplaatste/gestorte kapitaal
gewijzigd in 550.500,-.
Passage Waddinxveen Tel 01828-12620
In het verslagjaar 1987 functioneerde de
Vereniging Maatschappelijke Dienst
verlening ’’Zuidplas” twee jaar in de
statutaire vorm Vereniging. De afge
vaardigden van de leden, zoals bejaar
denbonden, vrijwillige hulpdiensten,
organisaties voor gehandicapten, diak-
onieën van diverse kerken, gemeente
lijke vertegenwoordigers, kwamen in
1987 in totaal 6 keer in vergadering bij
een.
De hulpverlening in elke gemeente
er sex aan te pas kwam? En die verhalen
over zijn opstanding uit de dood en zijn
hemelvaart: in ’t licht van de moderne
WADDINXVEEN - In de raadzaal
van het gemeentehuis hangen tot
en met zaterdag 16 juli 28 kleuret
sen van Hans Vredegoor.
De expositie werd zaterdagmiddag
voor een week tijdens de spannen
de EK-voetbalwedstrijd Rusland-
Nederland geopend met een kort
woord van welzijnsambtenaar drs.
Cees Seelen en een mime-act van
de mime-speelster Yvonne Kool.
Voor de sportliefhebbers onder de
kunstliefhebbers was er in de
trouwzaal een televisietoestel inge
schakeld.
Op de expositie in het gemeente
huis toont Hans Vredegoor een
overzicht van zijn grafisch werd uit
de periode 1981-1988. De tentoon
stelling is geopend tijdens kant
ooruren en donderdag van 19.00-
21.00 uur en zaterdag van 13.00-
16.00 uur.
Er hangen in de raadzaal in totaal
128 kleuretsen. De prijzen variëren
van 355,- tot 465,-. Van de ten
toongestelde werken zijn er dertien
niet te koop.
Hans Vredegoor is in 1953 te De
venter geboren. In 1977 rondde hij
zijn opleiding aan de Academie
voor Beeldende Kunsten te Arn
hem af.
Uitgangspunten van het werk van
Hans Vredegoor vormen impres
sies als: de grens tussen toen en
straks: kortstondige ogenblikken,
een bevroren beweging, een dyna
misch rustpunt. In zijn werken ge
beurt iets of staat iets te gebeuren.
’’Mijn werk gaat over het voortdu
rend veranderen van bewegingen,
verwachtingen, gevoelens, wen
sen, bestemmingen, situaties; over
verborgen samenhangen tussen die
verschijnselen; over het broze
evenwicht dat kan bestaan tussen
elkaar tegengestelde krachten;
over het zo ontstane spanningsveld
waarop iedere beweging geregi
streerd wordt”, aldus de kunst
enaar zelf.
In 1987 was de gezinsverzorging werk
zaam in 1420 situaties. Kijkend naar de
duur van de hulpverlening, dan kan de
conclusie worden getrokken, dat de
langdurige hulpverlening (vanaf 1 jaar) Het thema van de avond is ’’licht”. Met
muziek, licht, beweging, sketches en
liederen wordt inhoud aan dit thema ge
geven.
HOUT- EN KUNSTSTOFPRODUK-
TEN W.L. VAN ’T HOF BV, Wad-
dinxveen, heeft blijkens een wijziging in
het handelsregister van de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor Mid-
den-Holland de statuten gewijzigd en
het maatschappelijk kapitaal gebracht
op 200.000,-, waarvan geplaatst/ge-
De woningbouwvereniging heeft echter stort 20.000,-.
wel al een bespreking gehouden met de
bewoners van de flat waarbij de onder
zoeksresultaten ook aan de orde kwa
men.
Dit heeft er toe geleid dat reeds verbete
ringen zijn aangebracht. Aan andere za
ken wordt gewerkt. Met behulp van een
te vormen bewonerscommissie zouden
nog andere wensen kunnen worden ge
realiseerd. Maar er zijn nog geen kandi
daten voor een dergelijke commissie.
Een deel van de kritiek (te klein, te wei
nig kastruimte) is onoplosbaar, daar het
In het handelsregister is nieuw ingesch
reven HOUTAKKERS BV, Waddinx-
veen. Omschrijving bedrijf: het explo
iteren van een handelskwekerij (boom
kwekerij). Maatschappelijk kapitaal
100.000,-, waarvan geplaatst/gestort
40.000,-. Directeur: A. Boevée,
Waddinxveen.
witz, Hiroshima, Vietnam, Afghanis
tan, Soweto, natuurrampen, zo onnoe
melijk veel kwaad en leed? Is Hij dan
wel liefde? Als wij 't kwaad niet over
winnen kunnen, omdat we nu eenmaal
zondaren zijn, als Jezus moet wederko
men op de wolken om aan alle ellende,
nood en dood een eind te maken, waar
om blijft zijn komst dan alsmaar uit?
Als Jezus de aan ’t Joodse volk beloofde
Messias was, waarom ziet de wereld er
dan nog steeds zo onmessiaans uit? Is
die vraag van de Jood Martin Buber niet
ieder christenmens uit *t hart gegrepen?
En worden op de dag van 't laatste oor
deel alle mensen behouden, of zullen
sommigen verloren gaan, eeuwig moe
ten branden in een hel, door God ge
straft, gefolterd worden? Hoe zit het
met die onvergeeflijke zonde tegen de
Heilige Geest waarover Jezus sprak? Is
God dan wel liefde? Als God ons eeu
wig lot allang bepaald heeft, heeft Hij
mij dan in zijn eeuwige raad uitverko
ren of verworpen? Is het dan een lotje
uit de loterij, waarover je zelf geen en
kele zeggenschap hebt? Als alle ellende
aan onze zondeval te wijten is, waarom
gaf God de duivel dan z’n kans om ons
daartoe te verleiden? Hij is toch alm
achtig, had dat toch kunnen voorko
men, als Hij liefde is? En kunnen wij ’t
helpen dat we in zonde ontvangen en
geboren zijn, opgescheept werden met
die ellendige erfenis van de eerste zon
daren in het paradijs, Adam en Eva? En
wat moeten we nog met die oude Bijbel,
met dat verhaal over de schepping is zes
dagen tijds, die verhalen over allerlei
In nboek schrijft dr. Jos de Moor, de
volnde lezenswaardige inleiding, dat
heg: met een Engels- en Nederland-
stali-.opnet van John Donne:
HEIG SONNET van John Donne
(ca. 1'9)
Helpen bij het rondkomen van eigen in
komen; het helpen verzorgen van aan
vragen; opstellen bezwaarschriften,
enz.
van de hulpvrage^ aan te vragen.
Daarnaast, zo bliji^ jaarverslag,
zijn huisarts, wijkt, j en het zie
kenhuis belangrij k<rwjjzers
is toegenomen t.o.v. de hulpverlening,
die korter dan 1 jaar duurt.
Het is waarneembaar, dat ruim de helft
-G,
gemaakt de betrokken bewoners te en- dinxveen en zal in het najaar plaatsvin-
queteren.
Een dergelijk onderzoek wordt steeds
gehouden wanneer de woning ongeveer
anderhalf a twee jaar bewoond is om na
te gaan hoe de bewoners hun woning er
varen. Met de uitkomsten van een der
gelijk onderzoek kan getracht worden
fouten in de toekomst te voorkomen.
De bewoners vullen een lange vragen- -
lijst in, zonodig met behulp van een
VAC-vrouw. Ook de woonomgeving
wordt hierbij betrokken.
Het publiceren van de conclusies heeft
wat langer geduurd dan voorzien daar
de SSW ingeschakeld werd bij de reali
sering van het winkelcentrum met wo
ningen in de Zuidplas.
heid teweeg bracht. Daarom gaf ik m’n
proefschrift de titel: Towards a Biblical
ly Theo-logical Method (kok, Kampen,
1980), op weg naar een Bijbels theo-lo-
gische methode. Berkouwer kon zich
zelf goed vinden in mijn analyse en ver
dere uitwerking van zijn levenswerk;
hoewel reeds met emeritaat, werkte hij
zelf officieel aan mijn promotie mee.
Welnu, in mijn verdere doordenking
van al die vragen, beleef ik konsekwent
die methode volgen en ’k geloof dat ik
er nu uit ben. Daarom schreef ik dit
boek, in rond Hollands, ook voor niet
theologisch geschoolde gelovigen of
niet meer zo gelovigen, om u van die
ontdekking deelgenoot te maken, ’t
Klinkt natuurlijk erg onbescheiden,
wanneer je zegt de oplossing gevonden
te hebben die een doorbraak teweeg
kan brengen, een uitweg biedt uit die
eeuwenlange innerlijke en kerkelijke,
theologische en maatschappelijke ver
deeldheid. Maar als je ervan overtuigd
bent dat je vondst aantoonbaar Bijbels
en logisch is, dan moet je er toch maar
mee voor de dag komen, hoe verbluf
fend je het zelf ook blijft vinden.
Verwijzing naar Bijbelse teksten ko
men in dit boek uiteraard veelvuldig
voor. Ook van zijn kleinzoon moge ge
zegd worden wat van mijn grootvader,
dr. J.C. de Moor, in Utrecht werd ge
zegd: ”hij opende ons de Schriften”.
’k Nam de ruimte om die teksten bij nt
altijd volledig te citeren, zodat men ze
niet zelf hoeft te gaan opzoeken. Die ci
taten verwerkte ik dikwijls in mijn eigen
zinnen om 't geheel vlot leesbaar te ma
ken: ’k liet ze echter wel cursief afdruk
ken, opdat men wete wie wat zegt, ’k
Gebruikte de N.B.G. vertaling van
1951. In een register staan al die verwij
zingen naar de Schrift op een rijtje, ook
die naar belijdenisgeschriften en het
Liedboek voor de Kerken (1973) en de
in dit boek genoemde personen en be
handelde onderwerpen, ook in vak
technische termen.
God en mens in Bijbels theo-logisch
perspektief. Mijn vrouw en ik vonden
dat zo treffend in beeld gebracht door
Michelangelo’s schildering van Gods
schepping van de mens, dat zij er een
borduurwerk van maakte terwijl ik m’n
boek aan ’t schrijven was. Dit borduur
werk lieten we op ons boek afdrukken.
Ons boek, inderdaad, want dat is niet
haar enige bijdrage eraan. Zonder haar
voortdurende meedenken, haar rol in
onze gesprekken erover, en haar immer
opgewekt en opwekkend aan mijn zijde
staan, zou dit boek niet zo geschreven
zijn als het nu voor u ligt. Daarom draag
ik het niet alleen aan u op maar met na
me aan haar: Tjits.
Het is niet zo gemakje om precies
aan te geven en te omrijven wat het
algemeen maatschappc wer(] doet in
concrete hulpverlenim?uatjes Kort
omschreven is een \tschappelijk
werker iemand, waar jul ^unt pra-
ten.
Die luistert, en samen mje ander op
zoek gaat naar een anorc] Op de
hulpvraag van de ander. irvoor zijn
vanzelfsprekend geen p^re oplos
singen voorhanden.
Kijkend naar het werk vflet ^ge
meen maatschappelijk weKn wor
den gesteld, dat het algeïn maat
schappelijk werk, als eerstenSpreek-
punt in eerste lijn, zich be\gt Op de
navolgende terreinen c.q. dolgende
taken omvat:
1. De procesmatige hulpverlijg.
Hiermee wordt gedoeld op >iulpver
lening met een begeleidend ra]<ter.
Er is sprake van meerdere t>Verle-
ningsgesprekken.
2. De krisisinterventie.
De opvang van en het bereik r zijn
voor noodsituaties, zoals bijv.in
delingen, ernstige emotionelefjseSj
enz.
3. Informatie en advies.
Het wegwijs maken in regelin( en
procedures van diensten en voornjn_
gen; het adviseren bij materiële p>ie.
mén, zoals de besteding van heV<0.
men; huisvestingsproblemen, enz
Beuk i op los, drie-persoons God, op
dat hai/8n me, want u
Alsnoglopt, fluistert slechts, lieflijk
pogend ;t te helen;
Opdat i standvastig worde, werp me
omver, ebuig om
Uw maci, om me te breken, bestor
men, verlamden en nieuw te maken,
’k Probeewel, als een overmeesterd
dorp dat en ander toebehoort,
Om u opeite doen, u binnen te laten,
maar Ach, lukt me niet,
De logica, v Pleitbezorger in me, zou
me te hulp meten komen,
Maar ze zit i,de ban, en blijkt zwak of
onecht,
En toch, ik hodzielsveel van U, en zou
zo graag Uw gliefde zijn,
Maar ’k ben geoppeld aan uw vijand,
Scheid me van hm, en ontrafel, of ver
breek die verbirenis weer,
Maak me tot de we, neem me in hech
tenis, want ik
Zal nooit vrij zij'als u me niet gaat
boeien,
Noch ooit rein, terrij u me verkracht.
(uit: Poems, 1633)
Op het stijgend aantal hulpvragen en de
afnemende mogelijkheden van hulpver
lening zijn de volgende factoren van in
vloed:
een overheidsbeleid, dat door bezuini
gingen in de intramurale zorg, een zwa-
ré druk legt op instellingen, die werk
zaam zijn in de thuiszorg;
een toenemende vergrijzing in onze sa
menleving veroorzaakt een dichtslibben
van de specifieke voorzieningen voor
ouderen (verzorgingstehuis, verpleeg
tehuis). Daardoor nemen complexe
hulpverleningssituaties in de thuiszorg
toe;
ontwikkelingen in de samenleving
waarin ’’elkaar helpen” geen vanzelf
sprekende zaak meer is;
de zeer schaarse middelen in de collec
tieve sector.
”Dit alles vraagt om voortdurende be
zinning en verandering van het hulpver-
om, is het nog wel zinnig om die Bijbel
se boodschap serieus te (blijven) ne-
men, in’t bestaan van de God van Jezus
beslist en ervoor zorgt dat niets tegen en christenen te (blijven) geloven?
zijn wil geschiedt? Was Hij het dan, do- Als theologiestudent in Amsterdam en
minee, die me mijn man, mijn vrouw, later in Grand Rapids (U.S.A.) zat ik er
mijn kind ontnam? Waarom liet en laat al zo mee met al die verbijsterende vra-
Hij het dan allemaal maar toe: pestziek- gen. En dan kon ik het ergens niet uit
ten, hongersnoden, oorlogen, Ausch- staan wanneer godgeleerde professoren
leningsaanbod, de organisatie en van de
plaats en positie van de instelling,” al
dus de ’’Zuidplas”.
Bij de Vereniging Maatschappelijke
Dienstverlening ’’Zuidplas” zijn in to
taal 412 medewerkers op arbeidscon
tract werkzaam; 349 daarvan zijn in de
directe hulpverlening van de gezinsver
zorging werkzaam. Daarnaast zijn er
235 medewerkers werkzaam in de al-
pha-hulpverlening. De alpha-hulpver-
leenster heeft een overeenkomst afge
sloten met de hulpvrager. De ’’Zuid
plas” bemiddelt tussen vraag en aanbod
en verzorgt de administratie en de subsi-
diebetaling.
kwam regelmatig in de vergaderingen Bemiddeling en pleitbezorging.
Het bemiddelen naar organisaties ev
stellingen, zoals bijv, de hulpvrager-,
trouwd maken met de inhoud en,
lening zowel regionaal als plaatselijk in werkwijze van voorzieningen. Het
middelen tussen personen, zoals bi
de omgangsregeling na een echtsch.
ding; bemiddelen bij konfilkten tusst
buren of op het werk. Het behartige
van de belangen van de hulpvrager bi 1
derden.
5. Verwijzing.
Er voor zorgen dat de hulpvrager in zeer
specifieke gevallen daar terecht komt,
waar hij met zijn probleem het meest
In de raadzaal van het gemeentehuis exposeert Hans Vredegoor met kleurenetsen. Bij enkele daarvan hebben wij
aan de orde.
Daarnaast waren onderwerp van be
raadslaging: de omvang van de hulpver-
-1 -1 -i-
de gezins- en bejaardenverzorging; de
ontwikkelingen van de 7 x 24 uurs be
reikbaarheid in het algemeen maat
schappelijk werk; de invulling van de
opgelegde bezuiniging in de gezinsver
zorging, de samenwerking tussen de in
stellingen in de gemeente Capelle a/d
IJssel en de opstelling van de gemeente
daarin; ontwikkelingen in de maat
schappelijk dienstverlening.
adekwaat geholpen kan worden.
De Verenigingsraad bestond in 1987 uit Konkrete dienstverlening.
30 afgevaardigden. De patiëntenvereni
ging afdeling Nieuwerkerk a/d IJssel
werd in 1987 lid van de vereniging.
Het bestuur, bestaande uit 5 leden en 1
benoemd door de Verenigingsraad op
persoonlijke titel kwam in 1987 elke
maand in vergadering bijeen. Het be
stuur functioneert in de praktijk als een
duidelijk klankbord voor de werkorga
nisatie. Dit vertrekpunt bepaalt ook in
belangrijke mate de te bespreken agen
dapunten.
In 1987 is veel aandacht en tijd besteed
aan het nader bekijken van het funkti-
oneren van de instelling. Maatschappe
lijke ontwikkelingen vragen om een
bijsturing van de organisatie. De ko
mende jaren zal de verandering in de,
hulpvraag de nodige aanpassing vragen
van de organisatie.
ons zeiden: daar is geen zinnig ant-,
woord op te geven, 't is en blijft een
mysterie; met begrijpen zal ’t niet gaan,
op geloven komt het aan. Ik vond dat
een dooddoener. Moest ik daarmee de
gemeenten in? Toch deed ik dat, eerst
twee in Canada, daarna drie in Neder
land: Rotterdam, Kampen en nu Wad
dinxveen. Door de eenvoudige Bijbelse
en bezielende prediking van mijn vader,
ds. H. de Moor, was ik namelijk toch
zielsveel van de God en Vader van Jezus
gaan houden, kon ik toch U tegen Hem
zeggen en proberen m’n geloof en liefde
op anderen over te dragen. Bovendien
begon ik in de strikt Bijbelse, eenvoudi
ge gelovige Dogmatische Studiën van
prof.dr. G.C. Berkouwer tot de ontdek
king te komen dat er iets mis moest zijn
met allerlei akademische, theoretische
en wellicht daarom onoplosbare vragen
en problemen. Als godgeleerde van
professie kwam hij daarin soms tot de
verzuchting: merkwaardig en bedenke
lijk toch dat de dingen allemaal zoveel
eenvoudiger liggen in de weg des ge-
loofs dan in de weg der theologie.
Daarom ging ik terug naar Nederland
om bij hem verder te studeren en te
promoveren op een proefschrift over
zijn opmerkelijke theologische metho
de. En dat bleek niet alleen een aan de
hele Bijbel getrouwe, maar ook een
heel (theo-)logische methode te zijn die
wél een theologie oplevert waarmee je
op al die vragen een even zinnig en ge
loofwaardig als uitdagend antwoord
kunt geven. Berkouwer zelf was er we
liswaar niet helemaal uitgekomen en ik
ook nog niet. Maar hij had wel de weg
gewezen naar een doorbraak, de oplos
sing van een eewenoude problematiek
die zoveel tegenstrijdigheden, polarisa
tie, innerlijke en kerkelijke verdeeld-
WADDINXVEEN - Het door de
Waddinxveense gereformeerde
predikant dr. Jos C. de Moor
geschreven boek ’’Gods macht en
liefde. Probleem? Of uitdaging!”
telt 250 pagina’s. Het is in de boek
handel te koop voor 34,90.
In het door uitgeversmaatschappij
J.H. Kok in Kampen uitgegeven
boek staat het Holy sonnet van
John Donne, een inleiding en de
hoofdstukken Als God de Almach
tige (er) is. Een logisch God of
mens. Een onlogisch God of mens.
Het bijbels theo-logisch God en
mens en Bijbels theo-logische kon-
sekwenties. Voorts bevat het boek
een bijlage en registers. Bijgaand
de inleiding uit het door Jos C. de
Moor van de Groensvoorde gesch
reven boek, waarin de Waddinxve-
ner helder uitlegt waarom hij
’’Gods macht en liefde” heeft
geschreven.
’k Geloof dat
Is die smeekbede vat John Donne, die
roep tot de Bijbelse drie-persoons God wonderen die Jezus deed, na uit een
om een doorbraak in z ;n denken en een maagd geboren te zijn; werden wij dan
vernieuwing van zijn bestaan ook u uit ’t in zonde ontvangen en geboren omdat
hart gegrepen? ’k Herken daarin m’n ja
renlange worsteling met geloofsvragen
waarop ik maar geen duidelijk, zinnig
antwoord kon vinden en desgevraagd wetenschap kan dat toch niet? Moet dan
dus ook niet kon geven als Gerefor- toch maar geloven dat dat allemaal echt
meerd predikant, pastor, catecheet. Er- gebeurd is omdat het nu eenmaal in die
gens houd je zielsveel van die God, Va- gezaghebbende Bijbel staat? En hoe
der, Zoon en Geest, kun je U (met een vind je die oude Bijbel een duidelijk
hoofdletter) tegen Hem zeggen. Maar
zonder die doorbraak, een logisch ant
woord, opheldering, blijft Hij toch een
u (met een kleine letter) voor je, zoals
voor John Donne in dat gedicht. Een
drie-persoons God, één God en toch
drievoudig, een Drie-eenheid? Jezus, kaar te staan met volstrekt tegenstrijdi-
helemaal God en. toch ook ten volle ge standpunten:
mens? Was het dan ook God die stierf rechtse of linkse, konservatieve of pro-
aan een kruis? En wilde God dat Hij die gressieve. En hoe zit het met die oorlo-
vreselijke doodstraf onderging, voordat gen des HEREN in het Oude Testa-
Hij zondaren vergiffenis kon schenken? ment? Kun je dat liefde noemen? Kort-
Is Hij dan wel liefde? Eeïi almachtig
God, die alles allang in zijn eeuwige
raad en voorzienigheid heeft bepaald en
Het onderzoek werd in januari van dit hier HAT-womngen betreft, waarvoor
jaar gehouden in de 52 woningen tellen- minimale eisen gelden. (Huisvesting
de cirkelflat van de woningbouwvereni- Alleenstaanden en Tweepersoonshuis-
ging SSW. De corporatie heeft hét de houdens).
Het volgende onderzoek zal betrekking
hebben op 50 plus-woningen in Wad-
/A-