SPORTIEF DAGJE RIJK VAN NIJMEGEN MOTORAI OMLIJST DOOR DIVERSE ACTIVITEITEN MOTORAI 88 VOOR 'T EERST NAJAARSSHOW LOPEND EEN VESTING "NEMEN" WEEKEND ARRANGEMENT NIJMEGEN IN HERFSTKLEUREN OOIT STEUNPILAREN VOOR EEN VEILIG, WELVAREND LAND M A VTTFTTFM motoropstapdagen 21|22|23oktober’88 IpI VIA £j A EjAl NIEUWSWAARDE or Pagina 11 Veel nieuwe modellen maken opwachting AMSTERDAM A ZUID-KOREA Woensdag 12 oktober 1988 VR. ZA. ZO. NIEUWSWAARDE REDUCTIES JAPAN I f| voor een en daarbij toegankelijk voor het pu- MotoRAI 88 biedt nu het allerlaatste nieuws op motorfietsgebied. merken wat van zich horen? Al enige Rembrandt er zijn palet heeft gepro beerd: de natuur staat in vuur en vlam. den per persoon op basis van logies met ontbijt. Het arrangement is gel dig t/m 21 december 1988. RAI is uitgelekt: een supermachine, die zijn voorganger ver in de schaduw stelt, en, eveneens een andere vol bloed race-replica, die naar verluidt de allersnelste van dit moment zou zijn. De Japanners naderen de grens van 300 km per uur. Zijn er meer verrassingen te verwach ten? Wie weet! De Amerikaanse mo- torfiets-industrie bloeit als nooit te vo- MOLENS Voor wie het Rijk van Nijmegen in één dag wil doen, heeft de WV een herfst-attractie fietstocht samengesteld. U fietst een dagje door de bossen van Nijmegen, Berg en Dal en Groesbeek. Onderweg kunt u drie musea bezoeken: donker Afrika ontdekken in het Afrika Museum, kennis maken met de joodse, Egyptische, Griekse en Romeinse cultuur op de Heilig Land Stichting of een bezoek brengen aan het nieuwe Bevrijdingmuseum, gelegen op één van de mooiste plekjes van het Rijk van Nijmegen. Vlak voor het eind van de tocht wacht u nog zo'n typisch Nederlandse pannekoekenlunch. pracht dan de herfst. Het groen van bomen en struiken slaat om naar oranje, geel, roodbruin en een gou den gloed. Overal staan de goudgele NAJAAR, EEN PAAR DAGEN ER TUSSENUIT betrouwbaar FZ750 is licht verbe- op de IFMA zijn wereldpremière be- terd voor modeljaar '89. Ook de TZ250 - is vernieuwd en presteert nu nog be- Schitterende motoren in alle soorten en maten bevolken van vrijdag 21 t/m zondag 23 oktober '88 de Zuid- en Westhal van het Europacomplex van de RAI. Beide hallen staan dan in het teken van de MotoRAI 88. Hiermee komt een eind aan de traditie, dat de MotoRAI plaatsvond in het voorjaar, aan de vooravond van het nieuwe motorfietsseizoen. De MotoRAI 88 is dagelijks geopend van 10 tot 22 uur; op zondag 23 oktober van 10 tot 17 uur. Als voortzetting van het RAI Motor- De MotoRAI 88 biedt een compleet weekend mocht de MotoRAI zich al- overzicht van vrijwel alle merken en tijd verheugen in een grote belang- typen motorfietsen, die op de Neder- stelling van motorrijdend Nederland, landse markt te koop zijn. Leveran- Het evenement biedt meer dan alleen ciers van onderdelen en accessoires „motor kijken"; het is een happening zijn ruim vertegenwoordigd. Daar- met een sterke ontmoetingsfunctie. naast geven ook nu weer de merken- Het is een plek waar je ook kunt laten clubs acte de présence. zien, dat jouw machine nog net even mooier is dan de rest. motorliefhebbers benutten de Het expositieprogramma omvat: motortweewielers en daarmee ge- teiten. Motoropstapdagen, waar mensen zonder rijbewijs de motor fiets van zijn/haar keuze kan uitpro beren, vormen inmiddels een vast onderdeel van de MotoRAI. Houders van een geldig motorrijbe- stroomlijndelen. Kuip, tijd is bekend dat in Zuid-Korea ge- wel voor een aantrekkelijke prijs. Zon- werkt wordt aan concurrenten voor de der twijfel zal uit het Verre Oosten Japanse motoren. Een Koreaans auto- tussen nu en een jaar of twee op merk als Hyundai heeft bewezen, dat tweewielergebied nog veel nieuws op men daar geen half werk levert, maar ons afkomen! Door de MotoRAI van het voorjaar naar de herfst te verplaatsen Rechtgeaarde motorliefhebbers en een geldig motorrijbewijs krijgen de kunnen de Nederlandse motorfans nu al vlak na de IFMA in Keulen -liefhebsters benutten de winter- kans om de nieuwste modellen op de kennismaken met het laatste motornieuws. De volgende primeurs maanden om zijn of haar machine openbare weg te beproeven. Mensen maken in Amsterdam hun opwachting: weer in optimale conditie te brengen zonder rijbewijs kunnen voor een eer- ve betrouwbaar FZ750 is licht verbe- of om een andere machine aan te ste kennismaking met het fenomeen schaffen. Het rondkijken voor zo'n „motorfiets" terecht op de „Motorop- aanschaf begint vaak al in het najaar, stapdagen", die de RAI samen met zodra de meeste fabrikanten hun de ANWB op touw zet. Op een afge- nieuwe modellen presenteren. Onder- sloten circuit kan men daar, onder zoek onder de bezoekers aan de Mo- begeleiding, rijden op een motorfiets toRAI toonde aan, dat een flink deel naar keuze, van de motorfans daarom de voor keur geeft aan een najaarsshow. Voor Vanwege de vele te verwachten pri- het evenement zelf betekent dit een meurs is de MotoRAI 88 ook voor de verhoging van de nieuwswaarde, vakhandel van belang. Speciaal voor Veel nieuwe modellen beleven tij- deze doelgroep organiseert de BO- dens de komende MotoRAI hun Ne- VAG een congres, derlandse debuut. Nederland heeft een grote rijkdom aan natuur. In totaal is 8,5 200 natuurterreinen, in totaal ruim procent van ons grondoppervlak bos, met daarnaast een variatie 60.000 ha groot, die de Vereniging aan natuurterreinen, zoals heide, zandverstuivingen, duinen, strand, beheert. veen en moeras. Speciaal de herfst leent zich prima voor een paar Geen jaargetijde biedt meer kleuren- dagen er tussenuit in de vrije natuur. De vele bos- en natuurterreinen in informatie. De kaarten van de tiental- Nederland bieden de bezoekers rust len natuurgebieden, die SBB beheert, en ruimte en dus de mogelijkheid tot de zogeheten „Voetspoorkaarten", - - optimale recreatie. Staatsbosbeheer zijn prima geschikt om ermee te wan- ve aen VO1 9er'JPt koren. (SBB) en de Vereniging tot Behoud delen. Het handboek van de Vereni- van Natuurmonumenten zijn u graag ging tot Behoud van Natuurmonu- behulpzaam met het verstrekken van menten is een complete gids van alle nog duizend molens behouden. Alle oorspronkelijke typen, zoals bijvoor- Er bestonden allerlei molentypes vol beeld de Zuid- en Noordhollandse vernuftige constructies, meestal van poldermolen, de stellingmolen, de hout. Prachtige bouwwerken, die niet standerdmolen en watermolen ko- weg te denken waren uit het land- men nog voor. Diverse zijn nog volop schap. in bedrijf. Een aantal verkeert echter Echter, de industrialisatie nam toe; in slechte staat, soms staat alleen de de molens konden niet meer voldoen romp nog maar. Andere zijn pas ge- aan de vraag naar steeds meer ener- restaureerd en staan te schitteren in gie. Stoommachines en later elektro- het landschap. motoren namen hun taak over. Door Een groot aantal van de Nederlandse deze begrijpelijke ontwikkeling dreig- molens is op gezette tijden in bedrijf De prijs den de molens het loodje te leggen. Van de tienduizend molens, die Nederland een eeuw geleden rijk was, zijn er nog duizend overgebleven, waaronder deze aan de Zaanse Schans. voor dit arrangement is ƒ17,50. Inbegrepen zijn: fietshuur, routebe schrijving plus documentatie en de pannekoekenlunch. Op de entree van het In 1923 waren er nog slechts driedui- bliek. Nadere Informatie is verkrijg- Afrika Museum, de Heilig Land Stichting en het Bevrijdingsmuseum worden zend molens, en ook die dreigden baar bij De Hollandse Molen, Heren- i—w De organisatie van de MotoRAI 88 berust bij de Nederlandse Vereni- wijs mogen dit keer tijdens de Mo- ging De Rijwiel- en Automobielin- toRAI met de motorfiets van hun dustrie, kortweg de R.A.I. Vereni- keuze gratis proefrijden op de ging. openbare weg. sfeervolle tijd is het in Nederland goed toeven, vooral als u inhaakt op de speciale najaarsarrangementen, die de VVV's op touw zetten. Want terwijl landelijk de krokusvakantie al jaren gemeengoed is, krijgt ook de „paddestoelvakantie" steeds meer in houd. Juist in deze „gouden herfst" zijn een paar dagen „Lekker weg in eigen land" vaak al voldoende om de accu weer op te laden. Strand- en boswandelingen zorgen voor tinte lend bloed, frisse longen en een ge zonde kleur. Nadere informatie over het verpozen in de gastvrije Nederlandse natuur verstrekken: Staatsbosbeheer in Utrecht, tel: 030-859111 en de Vereni- Molens horen bij het Nederlandse landschap, zoals polders en ging tot Behoud van Natuurmonu- koeien, wuivend riet en water, en verre horizonten slechts onder- menten, Noordereinde 60, 1243 JJ broken door afgeknotte wilgen. Molens zijn ook verantwoordelijk 's-Graveland, 035-62204. voor het leven in Nederland. Ze maalden de polders droog en - hielden daarna het polderwater op peil. Zonder poldermolens zag Ook in het Nationaal Park „De Hoge Nederland er nu heel anders uit; kon de lage helft van ons land niet Veluwe" lijkt het in dit jaargetijde of eens bestaan. Ongeveer 100 jaar geleden draaiden "De Hollandse Molen", Vereniging er tienduizend molens in Nederland tot behoud van molens in Nederland, met behulp van wind en water. Ze Naast deze landelijke vereniging ont waren de steunpilaren voor een vei- stonden regionale en plaatselijke or- lig, welvarend land. Ze maalden ons ganisaties voor molenbescherming, graan en hielden de polders droog; Door grote inzet van vrijwilligers en zaagden het hout voor onze huizen, met steun van de overheid zijn er nu persten olie uit zaden en maakten papier. Nederland was Molenland. De MotoRAI 88 wordt georga niseerd in de Zuid- en Westhal van het Europacomplex van de lijk te stellen voertuigen; onderde- RAI. Op het voorterrein van de len en toebehoren voor deze voer- Europahal vinden de Motorop- tuigen; handgereedschappen en stapdagen plaats. De MotoRAI werktuigen voor reparatie en on- is vrijdag 21 en zaterdag 22 derhoud van de tentoongestelde oktober aanstaande open van voertuigen plus goederen en dien- 10 tot 22 uur en op zondag 23 sten, die verband houden met het oktober van 10 tot 17 uur. nuttig, recreatief of sportief gebruik van motorfietsen. Voor volwassenen bedraagt de Traditiegetrouw wordt de RAI-mo- toegangsprijs ƒ12,50. Jeugd tot torshow omlijst door diverse aktivi- 12 jaar mits begeleid; houders Pas 65 en groepsbezoek mits aangekondigd betalen (7,50. Jt Uit Italië zien we fraai gelijnde machi nes verschijnen, die veel meer kunnen dan alleen de verstokte liefhebber be reiken. Maar vooral de Duitse industrie heeft de tegen-aanval ingezet. Vorig jaar waren de technici uit Beieren hun Japanse collega's al te snel af met de introductie van anti-blokkeerremmen op hun topmodel. Naar verluidt ko men de grote Japanse merken binnen afzienbare tijden met een alternatief: ALB. Ook dit jaar heeft de Duitse fabrikant BMW een blikvanger van jewelste in petto, die in de naamgeving refereert aan sportieve uitvoeringen van auto's. Automobilisten moeten wat dit betreft denken aan de vroegere sportwagen Ie cilinderkop, waarin vier kleppen per ciale constructie in de aandrijving, die BMW lanceert de spectaculaire K1, die van hetzelfde merk, waarmee formu- cilinder voor extra hoge prestaties zor- het „duiken" en „oplichten" bij rem- le-1 coureurs elkaar in het bijprogram- gen. Wel heeft men zichzelf ooit voor men of acceleratie tegengaat. Bij de leefde. Dit topmodel is een dooront- de GP's bevochten. Die verge- de motorfietsen een veiligheidsgrens lichtmetalen remschijven is uiteraard wikkeling van de in '83 verschenen K ter. Bij de stijlvolle XV-serie is de „full 100 serie. BMW heeft voor motorfiet- dress" XZV13TD tourer een opwinden- sen ooit de veiligheidsgrens op 100 pk de verschijning. Een andere Vestingen blijven altijd zichzelf. Hoeveel nieuwbouwwijken er ook uit de grond verrijzen, de oude kernen staan recht overeind, als rotsen in de branding van de tijd; standvastig en onverveerd, precies zoals de opzet was toen ze werden gebouwd. Nederland telt meer mooie vestingen van vijandelijke legers moesten bui- dan u denkt: Den Briel, Hellevoet- tensluiten. Dat de wallen, muren en sluis, Willemstad, Amersfoort, Naar- smalle poorten tot op de huidige dag den, Elburg, Heusden, Kampen, Bour- hun taak zouden vervullen, konden tange... Genoeg voor veel dagtoch- de vroede vaderen van weleer na- ten, want wie er in het tempo van tutirlijk niet weten. Het vijandelijke vandaag doorheen racet, mist veel leger Anno Nu ziet er dan ook totaal van de historische sfeer waarin je je anders uit. Het beweegt zich voort op langzaam moet onderdompelen. Eeu- wielen: het nationale wagenpark. Op wen geleden was het voor gewone auto's zijn de vestingstadjes niet be mensen immers ook onmogelijk de rekend. Te voet proeft u de sfeer het afstand tussen bijvoorbeeld Brielle en beste. Per trein erheen dus of de auto Bourtange in één dag te overbrug- aan de rand van de vesting laten gen. Slenter op uw dooie akkertje, staan. En dan maar wandelen, terug geniet op uw gemak; adem, kijk, in de tijd, in het voetspoor van verre snuif, kortom, beleef de vesting die voorouders. uw hart steelt. - Al deze stadjes worden beschermd Vestingsteden, zoals hier Elburg, le- door vestingwerken, die vroeger de nen zich in elk jaargetijde boze buitenwereld in de gedaanten ontdekkingsreis te voet. In het oosten des lands ligt een prachtige stad. Een oude stad, de een hotel in de omgeving. Het arran- oudste van Nederland, een jonge stad door het grote aantal gement omvat: welkomstdrankje, studenten dat er woont, een dynamische stad, een levendige stad; twee overnachtingen op basis van kortom, een stad waar het goed toeven is. De stad wordt omringd logies/ontbijt of op basis van half door groen. Niet zo maar hier en daar een bosje; nee, het pension, fietshuur voor twee dagen natuurschoon rond Nijmegen is uniek. Karakteristieke bossen, pol- met fietsroutes, informatie materiaal, derlandschap, uiterwaarden, vennen en heuvels tot wel 100 meter Prijzen variëren van 100 tot 140 gul- hoog! Dit is het Rijk van Nijmegen. Stad, natuur plus het grote aantal is de kleurenpracht onvergetelijk. En musea en attracties maken dit gebied u wilde er voor de winter toch nog tot een ideale plek voor een korte of even uit Daarom biedt de VVV Rijk Reserveringen en informatie over de lange vakantie. U begrijpt dat een van Nijmegen een weekend-arrange- deelnemende hotels: VVV Rijk van verblijf in de herfst hier heel speciaal ment tegen een aantrekkelijke prijs in Nijmegen, St. Jorisstraat 72, 6511 TD verloren te gaan. Toen besloot een gracht 476, 1017 CB Amsterdam, tel: is. Door de variatie in landschappen één van de gastvrije stadshotels of in Nijmegen, tel. 080-225440. groepje mensen tot de oprichting van 020-238703. een heel soepel karakter. De K1 komt in '89 op de markt voor een geschatte pacte „chopper". Kawasaki biedt als RAI-primeurs de potente ZXR750 met een krachtbron 1000F, die ook in '89 zo'n 135 pk afgeleid van de GPX750 motor, de levert en de CBR 600F, die 95 pk KLR 650 Tengai en de imposante KR1. biedt en daarmee tot de snelste ma- Bij de Tengai zijn diverse extra's ver- Echt ingrijpend chines in zijn klasse hoort. Opvallend krijgbaar om hem geschikt te maken aan de nieuwe 1000F is de dynami- voor „off-road" werk. De KR1 oogt als sche aanblik, waarmee Honda af- een circuit-racer en heeft volgens stand neemt van de "oude" 1000 met Kawa het lichtste frame van alle verwacht worden, dat het bijna onmo- zjjn zachtere lijnen. Passend bij de 250 cc „streetmachines". gelijke waarheid wordt: nóg sneller, nieuwe styling is de dubbele kop- Suzuki toont de GS500E, een nieuwe nóg sterker. Voorbeelden hiervan zijn |amp. Tevens staat deze motor nu op motorfiets aangeduid als „sportieve bij alle merken te vinden. Het meest bredere banden (achter 170/60, voor kampioen in de lichtgewicht klasse", opvallende nieuws dat vóór de Moto- 120/70), waardoor de wielmaat veran- de GSX600F met een iets gewijzigd dert: 5.50 x 17 achter en 3.50 x 17 uiterlijk, de grote primeur GSX75OF, voor. De nieuw ontworpen driespaki- die opvalt door zijn aërodynamische ge wielen hebben nu holle spaken, styling en stuurt als een scheermes, De NSR50 en SA50 zijn nieuwe Hon- de GSXR1100, zowel uiterlijk als tech- da-bromfietsen in de klasse "fors ge- nisch een nieuwe R1100 en de bouwde bromscooters". GSX1100F, waarvan de aanblik is ver- Yamaha heeft veel nieuwe modellen, anderd. waaronder als grote primeur de Uiteraard laten de andere motormer- FZR600, een middenklasser op basis ken zich evenmin onbetuigd. van het in '84 verschenen „Genesis" Verder biedt de MotoRAI 88 veel ontwerp. Voorts is de FZR 1000 ver- nieuws op gebieden als endurance, nieuwd. Hij kreeg een sterkere motor, classics, banden, uitlaten (BSM intro- ren. En wellicht laten geheel nieuwe het unieke EXUP uitlaat-tuning sys- duceert de Future-uitlaatsystemem teem en een ander chassis. De sportie- voor superbikes) en toebehoren. EUROPESE MERKEN WEER TERUG De Europese motormerken zetten een duidelijk offensief in tegen de dan te concurreren met de Japanse Japanse overmacht. Lange tijd gaven de vier grote Japanse merken race-replica's, die achteloos 120 of 130 de toon aan. Zo sterk dat alleen een beperkt aantal liefhebbers van de pk aan de weg brengen? Allereerst Duitse of Italiaanse merken vasthield aan zijn karaktermachine. En door karakter en vormgeving, maar naturlijk de overheidsinstanties, die vooral een voorkeur bleven zeker ook door veel aandacht voor houden voor het beproefde Duitse produkt. Maar het tij is de aërodynamica. De luchtweerstand dus. afgelopen jaren gekeerd. Zeker, motortechnisch glanzen de Japanners o-ppnnMT nN nog steeds, maar de Europeanen zitten niet stil! o n maj Kenners herkennen in de vormgeving experimentele modellen uit het verle den. Het is de eerste motor van dit Sportief en exclusief: de BMW K1. type, waarbij zo uitgebreid gebruik is gemaakt van tank en zit zijn zo gevormd dat motor en berijder samen een soort druppel- vorm hebben. Zeer opvallend is de inkapseling van de bovenkant van het voorwiel. De vroeger onvermijdbare wervelin gen achter het voorwiel worden voor komen door de rijwind naar buiten, langs de kuip, te geleiden. Het gehele motorblok is ingekapseld. Daarnaast biedt de supersportieveling nog tech nische hoogstandjes als een eenzijdig opgehangen achterwiel. Plus een spe- ma van lijking gaat heel ver. Deze machine is van 100 pk gesteld en die is ook hier Je toepassing van anti-blokkeerrem- namelijk ook uitgerust met een specia- aangehouden. Hoe denken de Duitsers men mogelijk. sen ooit de veiligheidsgrens op 100 pk de verschijning. Italië laat zich evenmin onbetuigd. Als gesteld. Die levert de K1 met zijn XV-schoonheid, de 1100 custom crui- geen ander beheersen ze daar de 16-kleppen motor danook met een ser, ziet er voor '89 nog mooier uit. kunst van de vormgeving. En ook in heel soepel karakter. De K1 komt in Nieuwkomer is de XV250, een com- technische zin komen de „tifosi" niets tekort; brandstofinjectie en multi-klep- prijs van circa 26,5 duizend gulden, pers komen eraan. Honda brengt als noviteit de CBR Ondertussen wachten de Japanners natuurlijk niet af. nieuws hebben de merken uit het land van de rijzende zon niet in petto, maar vooral van de supersportmotoren mag reducties gegeven. Geldig t/m 31 oktober 1988. Informatie over deze herfstfietstocht: VVV Rijk van Nijmegen, tel.: 080-225440. R

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1988 | | pagina 11