SPORTIEF DAGJE
RIJK VAN NIJMEGEN
MOTORAI OMLIJST DOOR
DIVERSE ACTIVITEITEN
MOTORAI 88
VOOR 'T EERST
NAJAARSSHOW
LOPEND EEN
VESTING "NEMEN"
WEEKEND ARRANGEMENT
NIJMEGEN IN HERFSTKLEUREN
OOIT STEUNPILAREN VOOR EEN
VEILIG, WELVAREND LAND
M A VTTFTTFM motoropstapdagen
21|22|23oktober’88
IpI VIA £j A EjAl NIEUWSWAARDE
or
Pagina 11
Veel nieuwe modellen maken opwachting
AMSTERDAM
A
ZUID-KOREA
Woensdag 12 oktober 1988
VR. ZA. ZO.
NIEUWSWAARDE
REDUCTIES
JAPAN
I
f|
voor een
en daarbij toegankelijk voor het pu-
MotoRAI 88 biedt nu het allerlaatste nieuws op motorfietsgebied.
merken wat van zich horen? Al enige
Rembrandt er zijn palet heeft gepro
beerd: de natuur staat in vuur en
vlam.
den per persoon op basis van logies
met ontbijt. Het arrangement is gel
dig t/m 21 december 1988.
RAI is uitgelekt: een supermachine,
die zijn voorganger ver in de schaduw
stelt, en, eveneens een andere vol
bloed race-replica, die naar verluidt de
allersnelste van dit moment zou zijn.
De Japanners naderen de grens van
300 km per uur.
Zijn er meer verrassingen te verwach
ten? Wie weet! De Amerikaanse mo-
torfiets-industrie bloeit als nooit te vo-
MOLENS
Voor wie het Rijk van Nijmegen in één dag wil doen, heeft de WV
een herfst-attractie fietstocht samengesteld. U fietst een dagje door
de bossen van Nijmegen, Berg en Dal en Groesbeek. Onderweg
kunt u drie musea bezoeken: donker Afrika ontdekken in het Afrika
Museum, kennis maken met de joodse, Egyptische, Griekse en
Romeinse cultuur op de Heilig Land Stichting of een bezoek
brengen aan het nieuwe Bevrijdingmuseum, gelegen op één van de
mooiste plekjes van het Rijk van Nijmegen. Vlak voor het eind van
de tocht wacht u nog zo'n typisch Nederlandse pannekoekenlunch.
pracht dan de herfst. Het groen van
bomen en struiken slaat om naar
oranje, geel, roodbruin en een gou
den gloed. Overal staan de goudgele
NAJAAR,
EEN PAAR DAGEN
ER TUSSENUIT
betrouwbaar FZ750 is licht verbe-
op de IFMA zijn wereldpremière be- terd voor modeljaar '89. Ook de TZ250
- is vernieuwd en presteert nu nog be-
Schitterende motoren in alle soorten en maten bevolken van vrijdag
21 t/m zondag 23 oktober '88 de Zuid- en Westhal van het
Europacomplex van de RAI. Beide hallen staan dan in het teken van
de MotoRAI 88. Hiermee komt een eind aan de traditie, dat de
MotoRAI plaatsvond in het voorjaar, aan de vooravond van het
nieuwe motorfietsseizoen. De MotoRAI 88 is dagelijks geopend van
10 tot 22 uur; op zondag 23 oktober van 10 tot 17 uur.
Als voortzetting van het RAI Motor- De MotoRAI 88 biedt een compleet
weekend mocht de MotoRAI zich al- overzicht van vrijwel alle merken en
tijd verheugen in een grote belang- typen motorfietsen, die op de Neder-
stelling van motorrijdend Nederland, landse markt te koop zijn. Leveran-
Het evenement biedt meer dan alleen ciers van onderdelen en accessoires
„motor kijken"; het is een happening zijn ruim vertegenwoordigd. Daar-
met een sterke ontmoetingsfunctie. naast geven ook nu weer de merken-
Het is een plek waar je ook kunt laten clubs acte de présence.
zien, dat jouw machine nog net even
mooier is dan de rest.
motorliefhebbers
benutten de
Het expositieprogramma omvat:
motortweewielers en daarmee ge-
teiten. Motoropstapdagen, waar
mensen zonder rijbewijs de motor
fiets van zijn/haar keuze kan uitpro
beren, vormen inmiddels een vast
onderdeel van de MotoRAI.
Houders van een geldig motorrijbe-
stroomlijndelen. Kuip, tijd is bekend dat in Zuid-Korea ge- wel voor een aantrekkelijke prijs. Zon-
werkt wordt aan concurrenten voor de der twijfel zal uit het Verre Oosten
Japanse motoren. Een Koreaans auto- tussen nu en een jaar of twee op
merk als Hyundai heeft bewezen, dat tweewielergebied nog veel nieuws op
men daar geen half werk levert, maar ons afkomen!
Door de MotoRAI van het voorjaar naar de herfst te verplaatsen Rechtgeaarde motorliefhebbers en een geldig motorrijbewijs krijgen de
kunnen de Nederlandse motorfans nu al vlak na de IFMA in Keulen -liefhebsters benutten de winter- kans om de nieuwste modellen op de
kennismaken met het laatste motornieuws. De volgende primeurs maanden om zijn of haar machine openbare weg te beproeven. Mensen
maken in Amsterdam hun opwachting: weer in optimale conditie te brengen zonder rijbewijs kunnen voor een eer-
ve betrouwbaar FZ750 is licht verbe- of om een andere machine aan te ste kennismaking met het fenomeen
schaffen. Het rondkijken voor zo'n „motorfiets" terecht op de „Motorop-
aanschaf begint vaak al in het najaar, stapdagen", die de RAI samen met
zodra de meeste fabrikanten hun de ANWB op touw zet. Op een afge-
nieuwe modellen presenteren. Onder- sloten circuit kan men daar, onder
zoek onder de bezoekers aan de Mo- begeleiding, rijden op een motorfiets
toRAI toonde aan, dat een flink deel naar keuze,
van de motorfans daarom de voor
keur geeft aan een najaarsshow. Voor Vanwege de vele te verwachten pri-
het evenement zelf betekent dit een meurs is de MotoRAI 88 ook voor de
verhoging van de nieuwswaarde, vakhandel van belang. Speciaal voor
Veel nieuwe modellen beleven tij- deze doelgroep organiseert de BO-
dens de komende MotoRAI hun Ne- VAG een congres,
derlandse debuut.
Nederland heeft een grote rijkdom aan natuur. In totaal is 8,5 200 natuurterreinen, in totaal ruim
procent van ons grondoppervlak bos, met daarnaast een variatie 60.000 ha groot, die de Vereniging
aan natuurterreinen, zoals heide, zandverstuivingen, duinen, strand, beheert.
veen en moeras. Speciaal de herfst leent zich prima voor een paar Geen jaargetijde biedt meer kleuren-
dagen er tussenuit in de vrije natuur.
De vele bos- en natuurterreinen in informatie. De kaarten van de tiental-
Nederland bieden de bezoekers rust len natuurgebieden, die SBB beheert,
en ruimte en dus de mogelijkheid tot de zogeheten „Voetspoorkaarten", - -
optimale recreatie. Staatsbosbeheer zijn prima geschikt om ermee te wan- ve aen VO1 9er'JPt koren.
(SBB) en de Vereniging tot Behoud delen. Het handboek van de Vereni-
van Natuurmonumenten zijn u graag ging tot Behoud van Natuurmonu-
behulpzaam met het verstrekken van menten is een complete gids van alle
nog duizend molens behouden. Alle
oorspronkelijke typen, zoals bijvoor-
Er bestonden allerlei molentypes vol beeld de Zuid- en Noordhollandse
vernuftige constructies, meestal van poldermolen, de stellingmolen, de
hout. Prachtige bouwwerken, die niet standerdmolen en watermolen ko-
weg te denken waren uit het land- men nog voor. Diverse zijn nog volop
schap. in bedrijf. Een aantal verkeert echter
Echter, de industrialisatie nam toe; in slechte staat, soms staat alleen de
de molens konden niet meer voldoen romp nog maar. Andere zijn pas ge-
aan de vraag naar steeds meer ener- restaureerd en staan te schitteren in
gie. Stoommachines en later elektro- het landschap.
motoren namen hun taak over. Door Een groot aantal van de Nederlandse
deze begrijpelijke ontwikkeling dreig- molens is op gezette tijden in bedrijf De prijs
den de molens het loodje te leggen.
Van de tienduizend molens, die Nederland een eeuw geleden rijk was, zijn
er nog duizend overgebleven, waaronder deze aan de Zaanse Schans.
voor dit arrangement is ƒ17,50. Inbegrepen zijn: fietshuur, routebe
schrijving plus documentatie en de pannekoekenlunch. Op de entree van het
In 1923 waren er nog slechts driedui- bliek. Nadere Informatie is verkrijg- Afrika Museum, de Heilig Land Stichting en het Bevrijdingsmuseum worden
zend molens, en ook die dreigden baar bij De Hollandse Molen, Heren-
i—w
De organisatie van de MotoRAI 88
berust bij de Nederlandse Vereni- wijs mogen dit keer tijdens de Mo-
ging De Rijwiel- en Automobielin- toRAI met de motorfiets van hun
dustrie, kortweg de R.A.I. Vereni- keuze gratis proefrijden op de
ging. openbare weg.
sfeervolle tijd is het in Nederland
goed toeven, vooral als u inhaakt op
de speciale najaarsarrangementen,
die de VVV's op touw zetten. Want
terwijl landelijk de krokusvakantie al
jaren gemeengoed is, krijgt ook de
„paddestoelvakantie" steeds meer in
houd. Juist in deze „gouden herfst"
zijn een paar dagen „Lekker weg in
eigen land" vaak al voldoende om de
accu weer op te laden. Strand- en
boswandelingen zorgen voor tinte
lend bloed, frisse longen en een ge
zonde kleur.
Nadere informatie over het verpozen
in de gastvrije Nederlandse natuur
verstrekken: Staatsbosbeheer in
Utrecht, tel: 030-859111 en de Vereni- Molens horen bij het Nederlandse landschap, zoals polders en
ging tot Behoud van Natuurmonu- koeien, wuivend riet en water, en verre horizonten slechts onder-
menten, Noordereinde 60, 1243 JJ broken door afgeknotte wilgen. Molens zijn ook verantwoordelijk
's-Graveland, 035-62204. voor het leven in Nederland. Ze maalden de polders droog en
- hielden daarna het polderwater op peil. Zonder poldermolens zag
Ook in het Nationaal Park „De Hoge Nederland er nu heel anders uit; kon de lage helft van ons land niet
Veluwe" lijkt het in dit jaargetijde of eens bestaan.
Ongeveer 100 jaar geleden draaiden "De Hollandse Molen", Vereniging
er tienduizend molens in Nederland tot behoud van molens in Nederland,
met behulp van wind en water. Ze Naast deze landelijke vereniging ont
waren de steunpilaren voor een vei- stonden regionale en plaatselijke or-
lig, welvarend land. Ze maalden ons ganisaties voor molenbescherming,
graan en hielden de polders droog; Door grote inzet van vrijwilligers en
zaagden het hout voor onze huizen, met steun van de overheid zijn er nu
persten olie uit zaden en maakten
papier. Nederland was Molenland.
De MotoRAI 88 wordt georga
niseerd in de Zuid- en Westhal
van het Europacomplex van de lijk te stellen voertuigen; onderde-
RAI. Op het voorterrein van de len en toebehoren voor deze voer-
Europahal vinden de Motorop- tuigen; handgereedschappen en
stapdagen plaats. De MotoRAI werktuigen voor reparatie en on-
is vrijdag 21 en zaterdag 22 derhoud van de tentoongestelde
oktober aanstaande open van voertuigen plus goederen en dien-
10 tot 22 uur en op zondag 23 sten, die verband houden met het
oktober van 10 tot 17 uur. nuttig, recreatief of sportief gebruik
van motorfietsen.
Voor volwassenen bedraagt de Traditiegetrouw wordt de RAI-mo-
toegangsprijs ƒ12,50. Jeugd tot torshow omlijst door diverse aktivi-
12 jaar mits begeleid; houders
Pas 65 en groepsbezoek mits
aangekondigd betalen (7,50.
Jt
Uit Italië zien we fraai gelijnde machi
nes verschijnen, die veel meer kunnen
dan alleen de verstokte liefhebber be
reiken. Maar vooral de Duitse industrie
heeft de tegen-aanval ingezet. Vorig
jaar waren de technici uit Beieren hun
Japanse collega's al te snel af met de
introductie van anti-blokkeerremmen
op hun topmodel. Naar verluidt ko
men de grote Japanse merken binnen
afzienbare tijden met een alternatief:
ALB.
Ook dit jaar heeft de Duitse fabrikant
BMW een blikvanger van jewelste in
petto, die in de naamgeving refereert
aan sportieve uitvoeringen van auto's.
Automobilisten moeten wat dit betreft
denken aan de vroegere sportwagen Ie cilinderkop, waarin vier kleppen per ciale constructie in de aandrijving, die BMW lanceert de spectaculaire K1, die
van hetzelfde merk, waarmee formu- cilinder voor extra hoge prestaties zor- het „duiken" en „oplichten" bij rem-
le-1 coureurs elkaar in het bijprogram- gen. Wel heeft men zichzelf ooit voor men of acceleratie tegengaat. Bij de leefde. Dit topmodel is een dooront-
de GP's bevochten. Die verge- de motorfietsen een veiligheidsgrens lichtmetalen remschijven is uiteraard wikkeling van de in '83 verschenen K ter. Bij de stijlvolle XV-serie is de „full
100 serie. BMW heeft voor motorfiet- dress" XZV13TD tourer een opwinden-
sen ooit de veiligheidsgrens op 100 pk de verschijning. Een andere
Vestingen blijven altijd zichzelf. Hoeveel nieuwbouwwijken er ook
uit de grond verrijzen, de oude kernen staan recht overeind, als
rotsen in de branding van de tijd; standvastig en onverveerd,
precies zoals de opzet was toen ze werden gebouwd.
Nederland telt meer mooie vestingen van vijandelijke legers moesten bui-
dan u denkt: Den Briel, Hellevoet- tensluiten. Dat de wallen, muren en
sluis, Willemstad, Amersfoort, Naar- smalle poorten tot op de huidige dag
den, Elburg, Heusden, Kampen, Bour- hun taak zouden vervullen, konden
tange... Genoeg voor veel dagtoch- de vroede vaderen van weleer na-
ten, want wie er in het tempo van tutirlijk niet weten. Het vijandelijke
vandaag doorheen racet, mist veel leger Anno Nu ziet er dan ook totaal
van de historische sfeer waarin je je anders uit. Het beweegt zich voort op
langzaam moet onderdompelen. Eeu- wielen: het nationale wagenpark. Op
wen geleden was het voor gewone auto's zijn de vestingstadjes niet be
mensen immers ook onmogelijk de rekend. Te voet proeft u de sfeer het
afstand tussen bijvoorbeeld Brielle en beste. Per trein erheen dus of de auto
Bourtange in één dag te overbrug- aan de rand van de vesting laten
gen. Slenter op uw dooie akkertje, staan. En dan maar wandelen, terug
geniet op uw gemak; adem, kijk, in de tijd, in het voetspoor van verre
snuif, kortom, beleef de vesting die voorouders.
uw hart steelt. -
Al deze stadjes worden beschermd Vestingsteden, zoals hier Elburg, le-
door vestingwerken, die vroeger de nen zich in elk jaargetijde
boze buitenwereld in de gedaanten ontdekkingsreis te voet.
In het oosten des lands ligt een prachtige stad. Een oude stad, de een hotel in de omgeving. Het arran-
oudste van Nederland, een jonge stad door het grote aantal gement omvat: welkomstdrankje,
studenten dat er woont, een dynamische stad, een levendige stad; twee overnachtingen op basis van
kortom, een stad waar het goed toeven is. De stad wordt omringd logies/ontbijt of op basis van half
door groen. Niet zo maar hier en daar een bosje; nee, het pension, fietshuur voor twee dagen
natuurschoon rond Nijmegen is uniek. Karakteristieke bossen, pol- met fietsroutes, informatie materiaal,
derlandschap, uiterwaarden, vennen en heuvels tot wel 100 meter Prijzen variëren van 100 tot 140 gul-
hoog! Dit is het Rijk van Nijmegen.
Stad, natuur plus het grote aantal is de kleurenpracht onvergetelijk. En
musea en attracties maken dit gebied u wilde er voor de winter toch nog
tot een ideale plek voor een korte of even uit Daarom biedt de VVV Rijk Reserveringen en informatie over de
lange vakantie. U begrijpt dat een van Nijmegen een weekend-arrange- deelnemende hotels: VVV Rijk van
verblijf in de herfst hier heel speciaal ment tegen een aantrekkelijke prijs in Nijmegen, St. Jorisstraat 72, 6511 TD verloren te gaan. Toen besloot een gracht 476, 1017 CB Amsterdam, tel:
is. Door de variatie in landschappen één van de gastvrije stadshotels of in Nijmegen, tel. 080-225440. groepje mensen tot de oprichting van 020-238703.
een
heel soepel karakter. De K1 komt in
'89 op de markt voor een geschatte pacte „chopper".
Kawasaki biedt als RAI-primeurs de
potente ZXR750 met een krachtbron
1000F, die ook in '89 zo'n 135 pk afgeleid van de GPX750 motor, de
levert en de CBR 600F, die 95 pk KLR 650 Tengai en de imposante KR1.
biedt en daarmee tot de snelste ma- Bij de Tengai zijn diverse extra's ver-
Echt ingrijpend chines in zijn klasse hoort. Opvallend krijgbaar om hem geschikt te maken
aan de nieuwe 1000F is de dynami- voor „off-road" werk. De KR1 oogt als
sche aanblik, waarmee Honda af- een circuit-racer en heeft volgens
stand neemt van de "oude" 1000 met Kawa het lichtste frame van alle
verwacht worden, dat het bijna onmo- zjjn zachtere lijnen. Passend bij de 250 cc „streetmachines".
gelijke waarheid wordt: nóg sneller, nieuwe styling is de dubbele kop- Suzuki toont de GS500E, een nieuwe
nóg sterker. Voorbeelden hiervan zijn |amp. Tevens staat deze motor nu op motorfiets aangeduid als „sportieve
bij alle merken te vinden. Het meest bredere banden (achter 170/60, voor kampioen in de lichtgewicht klasse",
opvallende nieuws dat vóór de Moto- 120/70), waardoor de wielmaat veran- de GSX600F met een iets gewijzigd
dert: 5.50 x 17 achter en 3.50 x 17 uiterlijk, de grote primeur GSX75OF,
voor. De nieuw ontworpen driespaki- die opvalt door zijn aërodynamische
ge wielen hebben nu holle spaken, styling en stuurt als een scheermes,
De NSR50 en SA50 zijn nieuwe Hon- de GSXR1100, zowel uiterlijk als tech-
da-bromfietsen in de klasse "fors ge- nisch een nieuwe R1100 en de
bouwde bromscooters". GSX1100F, waarvan de aanblik is ver-
Yamaha heeft veel nieuwe modellen, anderd.
waaronder als grote primeur de Uiteraard laten de andere motormer-
FZR600, een middenklasser op basis ken zich evenmin onbetuigd.
van het in '84 verschenen „Genesis" Verder biedt de MotoRAI 88 veel
ontwerp. Voorts is de FZR 1000 ver- nieuws op gebieden als endurance,
nieuwd. Hij kreeg een sterkere motor, classics, banden, uitlaten (BSM intro-
ren. En wellicht laten geheel nieuwe het unieke EXUP uitlaat-tuning sys- duceert de Future-uitlaatsystemem
teem en een ander chassis. De sportie- voor superbikes) en toebehoren.
EUROPESE MERKEN
WEER TERUG
De Europese motormerken zetten een duidelijk offensief in tegen de dan te concurreren met de Japanse
Japanse overmacht. Lange tijd gaven de vier grote Japanse merken race-replica's, die achteloos 120 of 130
de toon aan. Zo sterk dat alleen een beperkt aantal liefhebbers van de pk aan de weg brengen? Allereerst
Duitse of Italiaanse merken vasthield aan zijn karaktermachine. En door karakter en vormgeving, maar
naturlijk de overheidsinstanties, die vooral een voorkeur bleven zeker ook door veel aandacht voor
houden voor het beproefde Duitse produkt. Maar het tij is de aërodynamica. De luchtweerstand dus.
afgelopen jaren gekeerd. Zeker, motortechnisch glanzen de Japanners o-ppnnMT nN
nog steeds, maar de Europeanen zitten niet stil! o n maj
Kenners herkennen in de vormgeving
experimentele modellen uit het verle
den. Het is de eerste motor van dit Sportief en exclusief: de BMW K1.
type, waarbij zo uitgebreid gebruik is
gemaakt van
tank en zit zijn zo gevormd dat motor
en berijder samen een soort druppel-
vorm hebben. Zeer opvallend is de
inkapseling van de bovenkant van het
voorwiel.
De vroeger onvermijdbare wervelin
gen achter het voorwiel worden voor
komen door de rijwind naar buiten,
langs de kuip, te geleiden. Het gehele
motorblok is ingekapseld. Daarnaast
biedt de supersportieveling nog tech
nische hoogstandjes als een eenzijdig
opgehangen achterwiel. Plus een spe-
ma van
lijking gaat heel ver. Deze machine is van 100 pk gesteld en die is ook hier Je toepassing van anti-blokkeerrem-
namelijk ook uitgerust met een specia- aangehouden. Hoe denken de Duitsers men mogelijk. sen ooit de veiligheidsgrens op 100 pk de verschijning.
Italië laat zich evenmin onbetuigd. Als gesteld. Die levert de K1 met zijn XV-schoonheid, de 1100 custom crui-
geen ander beheersen ze daar de 16-kleppen motor danook met een ser, ziet er voor '89 nog mooier uit.
kunst van de vormgeving. En ook in heel soepel karakter. De K1 komt in Nieuwkomer is de XV250, een com-
technische zin komen de „tifosi" niets
tekort; brandstofinjectie en multi-klep- prijs van circa 26,5 duizend gulden,
pers komen eraan. Honda brengt als noviteit de CBR
Ondertussen wachten de Japanners
natuurlijk niet af.
nieuws hebben de merken uit het land
van de rijzende zon niet in petto, maar
vooral van de supersportmotoren mag
reducties gegeven. Geldig t/m 31 oktober 1988.
Informatie over deze herfstfietstocht: VVV Rijk van Nijmegen, tel.:
080-225440.
R