I ^Tduizend gulden Ter waarde RA(A)I EENS WAT SEAT DOET! Kom gerust bij ons bedrijf langs om de nieuwe modellen te bekijken of een vrijblijvende proefrit te maken AUTOMOBIELBEDRIJF HJ. VAN MARREWIJK VOORKADE 26A-27A - BOSKOOP - TELEFOON: 01727 - 13000 Indrukwekkende hoeveelheid landbouwvoertuigen op deze weg IET :R DAT KUN JE :N LI V Reconstructie Noordeinde in hoofdzaak Geslaagde opvoeringen Maskerade |i Auto van Velde Muziekgroep in koffiebar Icni 7 I M PO R OK- INRUIL- WAGENS BOUW- EN HOUTBOND F.N.V. VERS S E AL—L BZ O r 7OPEL- Verkeersveiligheid MARKUS KIP ROEPT ALLE JONGEREN OP, Vrije ruimte Landbouwverkeer Agrarische sector Schrijven yj T I I I h Opel Kadett Club 16001,4-drs. Sedan, mei 1988 diverse accessoires, km.stand 17.500 Opel Omega LS, 4-drs. 2000 I., februari 1988 diverse accessoires, km.stand 18.000 Opel Senator 3000 i„ automatic, juni 1988 diverse accessoires, km.stand 13.000 DIVERSE 1988 MODELLEN. DIVERSE UITVOERINGEN, VOOR SPECIALE PRIJZEN. VRAAG INFORMATIE. DEMONSTRATIE-AUTO’S, DUIZENDEN GULDENS BENEDEN NIEUWPRIJS. MET 3 MAANDEN GARANTIE 1987 1986 1986 1987 1985 1986 1984 1985 1987 1987 1984 1985 1986 1984 1 Kilo POTEN 5 Kilo POTEN 1 Kilo FILET 5 Kilo FILET 4,00 17,50 12,50 60,00 Pagina 9 WADDINXVEEN - De landbouwers en tuinders langs het Noordeinde hebben grote bezwaren tegen het met anderhal ve meter versmallen van deze verbindingsweg tussen Wad- dinxveen en Boskoop, zoals de gemeente Waddinxveen van plan is. 1 AFDELING WADDINXVEEN DIE IN DE BOUW WERKZAAM ZIJN, NAAR EEN SPECIALE JONGERENAVOND TE KOMEN OP DINSDAG 14 FEBRUARI A.S. IN ”HET TREFPUNT”, AANVANG 20.00 UUR. ONDERWERP: ”WAT DOET DE BOND VOOR DE JONGEREN” WEL OF NIET GEORGANISEERD, IEDEREEN IS VAN HARTE WELKOM! UIT ONZE EIGEN SLACHTERIJ BRAADKUIKENS en delen daarvan Alleen nieuwe uit ^Hbtal.öGL, t februari en maart Opel Corsa TR1200S2-drs., 41.000 km Opel Kadett LS 1200S, 3-drs., 33.000 km Opel Kadett LS 1300S3-drs., 36.000 km Opel Kadett LS 1300S, 3-drs., 35.000 km Opel Kadett LS 1600S LPG, 3-drs., 123.000 km Opel Kadett Sedan LS 1300N, 4-drs., 75.000 km Opel Kadett Sedan LS 1300S, 4-drs., 51.000 km Opel Ascona LS 1600 LPG, 4-drs., 48.000 km Opel Ascona LS 1600,4-drs., 78.000 km Opel Ascona LS 1600 - LPG, 4-drs., 58.000 km Opel Omega LS 1800S, 4-drs., 55.000 km Opel Omega LS 2000 L, 4-drs., 34.000 km Opel Senator Autom. 2500E, 4-drs., 100.000 km Opel Senator Autom. 3000 i, 4-drs., 72.000 km Opel Senator Autom. 2500E, 4-drs., 57.000 km Opel Kadett Caravan 1300S, 2-drs., 54.000 km Opel Kadett Caravan LS 1200S, 3-drs., 43.000 km 1986 Opel Kadett Caravan LS 1200S, 5-drs., 32.000 km 1988 c. van der N*. de opeldealer. zekerheid voor alles. Woensdag 8 februari 1989 Fors verzet 27 agrariërs tegen smaller Noordeinde CDA-wethouder P.F.J. van Schie spreekt de Noordeinde-bewoners toe op de informatiebijeenkomst in hotel- de traagheid s I 1986 1987 - speciale zaaimachines, - grote balenpersen. Verder is er ook nog al wat doorgaand agrarisch verkeer. Bedrijven die niet aan het Noordeinde gevestigd zijn maar er wel regelmatig overheen rijden om bij hun land te komen, het bedrijf waar mee ze een combinatie vormen, aan- en afvoer van producten etc. stroming en een grotere kans op onge lukken. De versmalling van het Noordeinde Te koop: KIP-caravan, 4-pers. Vr.pr. 3.500,-. Tel. 01828-15694. Bermweg 26-Zevenhuizen-Tel. 01803-12528 M< 1 VVN café-restaurant De Unie aan de Kerkweg-Oost. (Foto: Sjaak Noteboom). Verhuur VHS video came ra per dag of weekend bij Foto Noteboom, Passage 47, Waddinxveen, tel. 01828-12477. Onderweg 8 Waddinxveen Tel. 01828-15155 het verhaal van een ontmaskering na een gemaskerd bal. Er ontstaan moeilijkheden de ochtend na een gemaskerd bal. Niet iedereen blijkt te zijn wie men verwacht te zien. En in de feestroes is de dochter van een miljonair ’’ontvoerd”. De dochter van de ’’ontvoerder” blijkt erg gesteld te zijn op Sinterklaas. Genoeg verwikke lingen natuurlijk! Leuk dat de gebruikelijke verkleedpar tijen deze keer normaal geklede men sen te zien gaven. Twee keer werd door Maskerade in de klucht ’’Gevaarlijk snoepgoed” een voorproefje genomen op het carnaval. Met vele nare gevol gen. Gelukkig kwam het ook beide ke ren weer op zijn pootjes terecht. In een door de leden van vereniging ontwor pen en gemaakt nieuw decor ’’ontnuch terde” de familie Latour in hun fraaie zitkamer. Jammer dat tijdens de kater van het feest niet alleen velen zich de juiste ge beurtenissen op het bal maar ook niet helemaal hun juiste tekst op het juiste moment wisten te herinneren. Gelukkig wisten de spelers met hun geensceneer- de maskerade in het derde bedrijf weer veel goed te maken van van het eerdere spel. De vele mooie kostuums gaven de talrij ke toeschouwers in het Anne-Frankcen- trum ook een beeld van de inzet van de leden van Maskerade achter de scher men. En voor het voetlicht was het vooral Jochum Soetenga als Opa/Napo- leon en Theo van Oosten als de verlief de Sinterklaas die de show stalen. Het publiek ging duidelijk na een gezellig bal, met minder problemen dan de spe lers op het toneel, naar huis. Uw Televisiedokter S. At- tema. 24 uur service, 3 maanden garantie. Tel. '01828-13500. O6k voor vi deo, radio, wasmach., koelkast, enz. verhouding tot de breedte van veel landbouwmachines en -werktuigen. In het rapport wordt dit ook erkend: ’’Afwijkingen van het profiel van vrije ruimte kunnen gewenst zijn, indien in een bepaald gebied - als gevolg van de agrarische bedrijfsstructuur - bredere voeruigen dan het ontwerpvoertuig voorkomen”. Met dit deel van het rapport blijkt bij het opstellen van de reconstructieplan nen voor het Noordeinde geen rekening te zijn gehouden. Uit een overleg op 23 januari jl. met alle betrokkenen, incl. die van Grontmij en provincie, is vol gens de agrariërs gebleken dat geen on derzoek is gedaan naar: - het aantal agrarische bedrijven aan het Noordeinde (incl. tuinbouw); - de bij die bedrijven in gebruik zijnde machines en werktuigen; - de frequentie waarmee daarmee over het Noordeinde gereden wordt; - het aantal agrarische bedrijven dat niet gevestigd is aan het Noordeinde maar er wel gebruik van maakt; - het aantal malen dat leveranciers en/ of afnemers de bedrijven bezoeken met zwaar vrachtverkeer; - het aantal transportondernemers en andere bedrijven gevestigd aan het Noordeinde. Voor de gekozen wegcategorie kennen de richtlijnen een profiel van vrije ruim te waarbij aan weerskanten van de weg een obstakelvrije ruimte van 1 meter wordt voorgeschreven. Een obstakel-’ vrije ruimte is een gebied langs de rijb aan waarin geen obstakels of andere ge vaarlijke elementen mogen voorko men. In dit geval zou er dus naast de rijbaan van het Noordeinde een obstakelvrije ruimte van één meter moeten zijn. Deze is er echter niet! Met name niet daar waar parkeerplaat sen gepland zijn. Deze plaatsen zijn vlak langs de rijbaan gesitueerd met slechts een gootje van 40 cm ertussen. Die goot zal nodig zijn voor in- en uit stappen en er zal ook wel eens een auto gedeeltelijk in staan. De geparkeerde auto’s zullen met name voor landbouwverkeer zeer hinderlijk zijn. Met brede machines of brede ach ter de trekker hangende werktuigen zal een veilige afstand gehouden moeten worden ten opzichte van die geparkeer de auto’s. Er zal bijna niet te ontkomen zijn aan overschrijding van de midden- streep. Inmiddels hebben 27 Waddinxveners en Boskopers - die vrijwel de gehele agrari sche sector aan het Noordeinde, inclu sief enige tuinbouwbedrijven en tran sportondernemingen vertegenwoordi gen - duchtig van zich laten horen via mr. J.C.M. Oudshoorn van de Holland- sche Maatschappij van Landbouw. De agrarische bezwaren waren vorige week dan ook op de dinsdagavond in het Waddinxveense gemeentehuis ge houden vergadering van de raadscom missie voor openbare werken en sport zaken en op de informatiebijeenkomst, die onder leiding van CDA-wethouder P.F.J. van Schie woensdagavond werd gehouden in café-restaurant-hotel De Unie. Het kiezen voor een wegbreedte van 6 meter betekent dat men onvoldoende rekening houdt met het landbouwver keer. In het Weekblad voor Waddinx veen van 18 januari stond hierover een zeer verstandige ingezonden brief, al dus de bewoners. Terecht werd daarna opgemerkt dat de landbouwers een vergeten groep lijken te zijn en dat achter de tekentafel geen rekening is gehouden met hun zeer bre de machines en werktuigen. Terecht wordt ook in de richtlijnen op gemerkt dat het wegennet geschikt moet zijn en open moet staan voor alle verkeer dat daar uit hoofde van de func tie van de weg te verwachten is, De weg dienst aan dit verkeer te zijn aangepast en niet omgekeerd. In de voorgestelde reconstructie wordt het landbouwverkeer echter miskend. Op geen enkele wijze wordt rekening gehouden met de zeer brede landbouw voertuigen, vinden de agrariërs. Het rapport zegt hierover: ”De in Ne derland verkrijgbare landbouwwerktui gen overschrijden veelvuldig een tran- sportbreedte van 3.00 meter. Een tran- sportbreedte van meer dan 3.5 meter wordt door sommige maaidorsers overschreden”. Gezien de afmetingen van diverse land bouwvoertuigen is een rijbaanbreedte van 2.75 meter duidelijk een te krap keurslijf. De dwarsprofielen in het rapport zijn gebaseerd op de profielen van vrije ruimte. Deze worden bepaald met be hulp van een maatgevend voertuig. Bij een wegcategorie met een rijbaan breedte van 2.75 meter, is uitgegaan van een maatgevend voertuig van 2.60 me ter breed. Deze 2.60 meter is smal in Aan het Noordeinde is een aanzienlijk aantal agrarische bedrijven gevestigd. Van 14 bedrijven is nagegaan hoeveel machines en werktuigen zij hebben. Zij hebben zich daarbij beperkt tot de ma chines en werktuigen die breder zijn dan het maatgevend voertuig in het rap port, te weten 2.60 meter. De Noordeinde-bewoners zijn daarbij gekomen tot de volgende indrukwek kende lijst: - Zaaimachine 15 stuks, - Rotterkopeg 16 stuks, - Aardappelpootmachine 6 stuks, - Aardappelfreesmachine 6 stuks, - Aardappelloofklapper 2 stuks, - Aardappelsorteerbak 7 stuks, - Aardappelrooimachine 7 stuks, - Maaidorser 12 stuks, - Cultivator 12 stuks, - Schoffelmachine 12 stuks, - Spitmachine 3 stuks, - Spruitenpootmachine 2 stuks, - Bietenrooimachine 2 stuks, - Maishakelaar 1 stuks, - Machinelader 2 stuks, - Beregeningsinsjallatie 3 stuks, - Sproeimachine 9 stuks, - Voorjaarsgrondbewerkingsmachine 4 stuks, - Trekkers op brede wielen 24 stuks, - Kraan 2 stuks, - Kroosmachine 2 stuks. De genoemde aantallen zijn alle ten minste 2.60 meter. Een aanzienlijk aan tal daarvan overschrijdt zelfs de drie meter. En dan te bedenken dat dit alle maal op een rijbaan van 2.75 meter breed moet rijden. Een groot aantal van de genoemde 14 bedrijven heeft niet al het land bij de be drijfsgebouwen liggen maar ook een ge deelte op een andere lokatie aan het Noordeinde of zelfs nog verder weg. Dit betekent dat zij regelmatig met machi nes en werktuigen over het Noordeinde moeten rijden. Verder is het zo dat vrijwel elk agrarisch bedrijf een samenwerkingsvorm heeft met een ander bedrijf. In een combina tie worden gezamenlijk een aantal ma chines geëxploiteerd. Het combinatie- bedrijf kan ook aan het Noordeinde ge vestigd zij n maar zit veelal verder weg in omliggende gemeenten. Door de gezamenlijke exploitatie en ge bruik van deze machine moet er regel matig van de ene partner in de combina tie naar de andere gereden worden. Het moge duidelijk zijn dat juist de duurste en daarmee vaak ook grootste machines in het samenwerkingsverband worden ondergebracht. Juist deze machines ook verschijnen dan relatief vaak op het Noordeinde. Aan het Noordeinde is tenminste één agrarisch loonbedrijf gevestigd, middel groot van omvang, met twee vaste werknemers, en uiteraard een agrarisch machinepark van aanzienlijke omvang. Het moge duidelijk zijn dat dit bedrijf dagelijks van het Noordeinde gebruik maakt. Ook de aan het Noordeinde gevestigde agrariërs maken gebruik van de dienst van loonwerkers, bijvoorbeeld indien zij een machine nodig hebben waarvan de aanschaf voor henzelf niet rendabel is. Genoemd kunnen worden: - diepladers met rupskranen, - drainagemachine, - egaliseermachines, - mestverspreiders, - mestinjecteermachines, snelheden terug te dringen en op die wijze de verkeersveiligheid te verho gen, aldus de agrariërs. De gemeente Waddinxveen heeft na melijk een schrijven doen uitgaan aan de aanwonenden van het Noordeinde over de reconstructie van het Noordein de. De hoofdzaken van de reconstructie worden daarin weergegeven. Als eerste wordt daarbij genoemd een versmalling van de rijbanen tot 2.75 me ter. De huidige verhardingsbreedte is 7.50 meter. Volgens het reconstructie plan wordt dit met 1,5 meter terugge bracht zodat een verhardingsbreedte van slechts 6 meter overblijft. Met name tegen deze versmalling richten zich de bezwaren van de agrariërs aan het Noordeinde in Waddinxveen en Bos koop. Voor het terugbrengen van de huidige breedte beroepen de ontwerpers van de nieuwe weg zich op landelijke richtlij nen, waarin een indeling in wegcatego- rien voorkomt. Het Noordeinde zou dan vallen in een wegcategorie met een standaard-verhardingsbreedte van 6 meter. Dit beroep op de richtlijnen is door de agrariërs van een groot aantal kantteke ningen worden voorzien. Zo merken ze op dat de samenstelling van de richtlij nencommissie tamelijk eenzijdig is ge weest. In hoofdzaak waren ambtelijke diensten in de commissie vertegenwoor digd terwijl het gehele bedrijfsleven niet vertegenwoordigd was. Ook over de richtlijnen zelf zijn de me ningen verdeeld en is er zeker geen sprake van unanieme instemming. Zo heeft het Landbouwschap aandacht ge vraagd voor de breedte van landbouw voertuigen. Zij heeft er voor gepleit om als uitgangspunt een breedte van 3.30 meter te nemen. De richtlijnencommissie is echter uit gegaan van een breedte van slechts 2.60 meter, een breedte die in de praktijk LEEF VANDAAG en BETAAL MAAR LA TER: Door een persoonlij ke lening te sluiten krijgt u contant geld in handen. Voor het kopen van uw droomwens, zoals een auto, bromfiets, meubelen etc. Vraagt inl. bij Ass. kantoor D. Verwey, Kon. Wilhelminasingel 83, W’veen, tel. 01828-12539. Hetzelfde geldt wanneer breed verkeer elkaar tegemoet komt. Er zal vaker dan in de huidige situatie afgeremd moeten worden om elkaar vervolgens voorzich tig te passeren. Er zal soms zelfs van een uitrit gebruik gemaakt moeten worden om te kunnen passeren. Daar waar die niet aanwezig is, zal de berm gebruikt worden. In het gunstigste geval zal het dan bij bermbeschadiging blijven. ^WADDINXVEEN - Komende vrijdag avond 10 februari treedt de groep ”Vi- negard” op in de hervormde koffiebar De Schaapskooi aan de Nesse. De groep brengt gospelmuziek via de country stijl. Het optreden begint om ongeveer half negen. De koffiebar is open vanaf kwart 'voor acht voor iedereen vanaf 15 jaar. j De toegang is gratis. WADDINXVEEN - De Waddinxveen se toneelvereniging Maskerade kan te rugzien op een geslaagde tweetal op voeringen van het blijspel ’’Gevaarlijk snoepgoed” in het Anne Frank-cen- trum. Beide keren werd voor een goed schijnt met name bedoeld te zijn om de gevulde toneelzaal gespeeld. Als een toneelvereniging de naam Mas kerade draagt dient vroeg of laat ’’Ge vaarlijk snoepgoed” van de auteur Max "Wij willen er geen misverstanden over Andrea op de planken gezet te worden; laten bestaan dat ook wij vinden dat er te snel gereden wordt en ook wij erken nen het belang van de verkeersveilig heid. Wij betwijfelen echter ten zeerste of de versmalling de verkeersveiligheid ten goede zal komen”. Een bekend gegeven in de wereld van de verkeerskundigen is het verwach tingspatroon van de weggebruiker. Dit verwachtingspatroon moet overeen stemmen met de wegkenmerken. Ook het rapport zegt dit nog eens met zoveel woorden. Het overeenstemmen van verwachtingspatroon en wegken merken is een voorwaarde voor een goede verkeersveiligheid. Juist op dit punt zit er een groot manco in de voor gestelde reconstructie. Het Noordeinde is ingedeeld in een wegcategorie met een rijbaanbreedte van 2.75 meter tussen de strepen en een ontwerpsnelheid van 60 km/uur. De definitie van ontwerpsnelheid is: ”De snelheid die maatgevend is voor de vormgeving van de weg en de ontwerpe- lementen, zodat bestuurders van afzon derlijke voertuigen, niet gehinderd door overig verkeer, bij die snelheid veilig kunnen rijden. Hierbij wordt als standaardconditie uitgegaan van een nat wegdek”. De toegestane snelheid op het grootste deel van het Noordeinde bedraagt n langzaam verkeer zal moeilijker wor den, zeker wanneer het breed land bouwverkeer betreft. Bij twee rijbanen van 2.75 m tussen de strepen zal een landbouwvoertuig van ca. 3 meter breed slechts met moeite en voorzich tigheid ingehaald kunnen worden door een vrachtwagen. Ook dit zal leiden tot meer opstoppingen, een slechtere door- vaak en ruimschoots wordt overschre den. In de richtlijnen zelf wordt aangegeven dat de richtlijnen een voorlopig karak ter hebben en gezien moeten worden als richtinggegevens. Niet voor niets wordt er dan ook over richtlijnen gesproken en over de mogelijkheid er van af te wij ken. Verder wordt aangegeven dat slechts een beperkt aantal aspecten in de richt lijnen is betrokken: ”In de richtlijnen zijn de verkeerskundige en verkeers technische aspecten neergelegd. Bij het ontwerpproces zal echter niet alleen met deze aspecten rekening moeten worden gehouden, maar ook met alle andere belangen die bij de aanleg of re constructie in het geding zijn”. Alles overzien concluderen de Noorde- inde-agrariers dat de richtlijnen slechts in beperkte mate een hulpmiddel kun nen zijn bij deze reconstructie. Ze zijn voorlopig en slechts indicatief. Er kan dan ook niet volstaan worden met de constatering dat het Noordeinde in een bepaalde wegcategorie valt en van uitsluitend en alleen op basis van die constatering de verhardingsbreedte op 6 meter vaststellen. Integendeel, er moeten, volgens de agrariërs, veel meer aspecten worden bezien en argumenten gewogen. WADDINXVEEN/BOS- KOOP - De reconstructie van het Noordeinde, waarmee de gemeente Waddinxveen dit jaar nog wil beginnen met flin ke financiële steun van de pro vincie Zuid-Holland en op ba sis van een door de Grontmij NV gemaakt reconstructie plan, omvat in hoofdzaak: A. ter verhoging van de verkeers veiligheid zullen verkeersgelei ders op alle kruispunten wor den aangebracht en zal het (brom)fietspad ter plaatse van de kruispunten worden uitge bogen. Daarnaast zullen de rij banen worden versmald naar 2.75 m, zodanig dat de totale wegbreedte 6 m gaat bedragen (de huidige wegbreedte is 7.50 m); B. het kruispunt Noordeinde/ Beethovenlaan/Dorpstraat zal Uzodanig worden uitgevoerd, •T dat het doorgaande karakter T -Noordeinde/Beethovenlaan wordt geaccentueerd, waarbij de fietsrouting op dit kruispunt wordt verbeterd; C. de door de rijbaanversmal- ling verkregen ruimtewinst zal worden benut om de bestaande ca. 150 parkeerplaats aan de Oost-zijde van de weg uit te voeren in de vereiste afmetin gen alsmede ten behoeve van bredere groenstroken; D. het profileren van de weg, inhoudende het ophogen van het verzakte weglichaam inclu sief rijwielpad en het op hoogte brengen van bermen en groen stroken; E. het renoveren van de be planting; F. het opvullen met flugzand van de holle ruimten onder het lekriool; G. het verwijderen van illegale inritten. Tijdens de uitvoering van het werk zal met de belangen van de omwonenden zoveel moge lijk rekening worden gehou- .den, maar in bepaalde peri oden zal men enige overlast niet kunnen voorkomen. TTuTbK VAN HEf

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1989 | | pagina 9