I
^Tduizend gulden
Ter waarde
RA(A)I EENS WAT SEAT DOET!
Kom gerust bij ons bedrijf langs om de nieuwe modellen
te bekijken of een vrijblijvende proefrit te maken
AUTOMOBIELBEDRIJF HJ. VAN MARREWIJK
VOORKADE 26A-27A - BOSKOOP - TELEFOON: 01727 - 13000
Indrukwekkende hoeveelheid landbouwvoertuigen op deze weg
IET
:R
DAT KUN JE
:N
LI
V
Reconstructie
Noordeinde
in hoofdzaak
Geslaagde
opvoeringen
Maskerade
|i
Auto van Velde
Muziekgroep
in koffiebar
Icni
7
I M PO R
OK-
INRUIL-
WAGENS
BOUW- EN
HOUTBOND F.N.V.
VERS
S E AL—L
BZ O
r
7OPEL-
Verkeersveiligheid
MARKUS KIP
ROEPT ALLE
JONGEREN OP,
Vrije ruimte
Landbouwverkeer
Agrarische sector
Schrijven
yj
T
I
I
I
h
Opel Kadett Club 16001,4-drs. Sedan, mei 1988
diverse accessoires, km.stand 17.500
Opel Omega LS, 4-drs. 2000 I., februari 1988
diverse accessoires, km.stand 18.000
Opel Senator 3000 i„ automatic, juni 1988
diverse accessoires, km.stand 13.000
DIVERSE 1988 MODELLEN. DIVERSE UITVOERINGEN,
VOOR SPECIALE PRIJZEN. VRAAG INFORMATIE.
DEMONSTRATIE-AUTO’S, DUIZENDEN GULDENS
BENEDEN NIEUWPRIJS.
MET
3 MAANDEN
GARANTIE
1987
1986
1986
1987
1985
1986
1984
1985
1987
1987
1984
1985
1986
1984
1 Kilo POTEN
5 Kilo POTEN
1 Kilo FILET
5 Kilo FILET
4,00
17,50
12,50
60,00
Pagina 9
WADDINXVEEN - De landbouwers en tuinders langs het
Noordeinde hebben grote bezwaren tegen het met anderhal
ve meter versmallen van deze verbindingsweg tussen Wad-
dinxveen en Boskoop, zoals de gemeente Waddinxveen van
plan is.
1
AFDELING WADDINXVEEN
DIE IN DE BOUW WERKZAAM ZIJN,
NAAR EEN SPECIALE
JONGERENAVOND
TE KOMEN OP DINSDAG 14 FEBRUARI A.S.
IN ”HET TREFPUNT”, AANVANG
20.00 UUR. ONDERWERP:
”WAT DOET DE BOND
VOOR DE JONGEREN”
WEL OF NIET GEORGANISEERD,
IEDEREEN IS VAN HARTE WELKOM!
UIT ONZE
EIGEN
SLACHTERIJ
BRAADKUIKENS
en delen daarvan
Alleen
nieuwe uit ^Hbtal.öGL,
t februari en maart
Opel Corsa TR1200S2-drs., 41.000 km
Opel Kadett LS 1200S, 3-drs., 33.000 km
Opel Kadett LS 1300S3-drs., 36.000 km
Opel Kadett LS 1300S, 3-drs., 35.000 km
Opel Kadett LS 1600S LPG, 3-drs., 123.000 km
Opel Kadett Sedan LS 1300N, 4-drs., 75.000 km
Opel Kadett Sedan LS 1300S, 4-drs., 51.000 km
Opel Ascona LS 1600 LPG, 4-drs., 48.000 km
Opel Ascona LS 1600,4-drs., 78.000 km
Opel Ascona LS 1600 - LPG, 4-drs., 58.000 km
Opel Omega LS 1800S, 4-drs., 55.000 km
Opel Omega LS 2000 L, 4-drs., 34.000 km
Opel Senator Autom. 2500E, 4-drs., 100.000 km
Opel Senator Autom. 3000 i, 4-drs., 72.000 km
Opel Senator Autom. 2500E, 4-drs., 57.000 km
Opel Kadett Caravan 1300S, 2-drs., 54.000 km
Opel Kadett Caravan LS 1200S, 3-drs., 43.000 km 1986
Opel Kadett Caravan LS 1200S, 5-drs., 32.000 km 1988
c. van der N*.
de opeldealer. zekerheid voor alles.
Woensdag 8 februari 1989
Fors verzet 27 agrariërs
tegen smaller Noordeinde
CDA-wethouder P.F.J. van Schie spreekt de Noordeinde-bewoners toe op de informatiebijeenkomst in hotel-
de traagheid
s
I
1986
1987
- speciale zaaimachines,
- grote balenpersen.
Verder is er ook nog al wat doorgaand
agrarisch verkeer. Bedrijven die niet
aan het Noordeinde gevestigd zijn maar
er wel regelmatig overheen rijden om
bij hun land te komen, het bedrijf waar
mee ze een combinatie vormen, aan- en
afvoer van producten etc.
stroming en een grotere kans op onge
lukken.
De versmalling van het Noordeinde
Te koop: KIP-caravan,
4-pers. Vr.pr. 3.500,-.
Tel. 01828-15694.
Bermweg 26-Zevenhuizen-Tel. 01803-12528
M<
1
VVN
café-restaurant De Unie aan de Kerkweg-Oost. (Foto: Sjaak Noteboom).
Verhuur VHS video came
ra per dag of weekend bij
Foto Noteboom, Passage
47, Waddinxveen, tel.
01828-12477.
Onderweg 8 Waddinxveen Tel. 01828-15155
het verhaal van een ontmaskering na
een gemaskerd bal.
Er ontstaan moeilijkheden de ochtend
na een gemaskerd bal. Niet iedereen
blijkt te zijn wie men verwacht te zien.
En in de feestroes is de dochter van een
miljonair ’’ontvoerd”. De dochter van
de ’’ontvoerder” blijkt erg gesteld te
zijn op Sinterklaas. Genoeg verwikke
lingen natuurlijk!
Leuk dat de gebruikelijke verkleedpar
tijen deze keer normaal geklede men
sen te zien gaven. Twee keer werd door
Maskerade in de klucht ’’Gevaarlijk
snoepgoed” een voorproefje genomen
op het carnaval. Met vele nare gevol
gen. Gelukkig kwam het ook beide ke
ren weer op zijn pootjes terecht. In een
door de leden van vereniging ontwor
pen en gemaakt nieuw decor ’’ontnuch
terde” de familie Latour in hun fraaie
zitkamer.
Jammer dat tijdens de kater van het
feest niet alleen velen zich de juiste ge
beurtenissen op het bal maar ook niet
helemaal hun juiste tekst op het juiste
moment wisten te herinneren. Gelukkig
wisten de spelers met hun geensceneer-
de maskerade in het derde bedrijf weer
veel goed te maken van
van het eerdere spel.
De vele mooie kostuums gaven de talrij
ke toeschouwers in het Anne-Frankcen-
trum ook een beeld van de inzet van de
leden van Maskerade achter de scher
men. En voor het voetlicht was het
vooral Jochum Soetenga als Opa/Napo-
leon en Theo van Oosten als de verlief
de Sinterklaas die de show stalen. Het
publiek ging duidelijk na een gezellig
bal, met minder problemen dan de spe
lers op het toneel, naar huis.
Uw Televisiedokter S. At-
tema. 24 uur service, 3
maanden garantie. Tel.
'01828-13500. O6k voor vi
deo, radio, wasmach.,
koelkast, enz.
verhouding tot de breedte van veel
landbouwmachines en -werktuigen.
In het rapport wordt dit ook erkend:
’’Afwijkingen van het profiel van vrije
ruimte kunnen gewenst zijn, indien in
een bepaald gebied - als gevolg van de
agrarische bedrijfsstructuur - bredere
voeruigen dan het ontwerpvoertuig
voorkomen”.
Met dit deel van het rapport blijkt bij
het opstellen van de reconstructieplan
nen voor het Noordeinde geen rekening
te zijn gehouden. Uit een overleg op 23
januari jl. met alle betrokkenen, incl.
die van Grontmij en provincie, is vol
gens de agrariërs gebleken dat geen on
derzoek is gedaan naar:
- het aantal agrarische bedrijven aan
het Noordeinde (incl. tuinbouw);
- de bij die bedrijven in gebruik zijnde
machines en werktuigen;
- de frequentie waarmee daarmee over
het Noordeinde gereden wordt;
- het aantal agrarische bedrijven dat
niet gevestigd is aan het Noordeinde
maar er wel gebruik van maakt;
- het aantal malen dat leveranciers en/
of afnemers de bedrijven bezoeken met
zwaar vrachtverkeer;
- het aantal transportondernemers en
andere bedrijven gevestigd aan het
Noordeinde.
Voor de gekozen wegcategorie kennen
de richtlijnen een profiel van vrije ruim
te waarbij aan weerskanten van de weg
een obstakelvrije ruimte van 1 meter
wordt voorgeschreven. Een obstakel-’
vrije ruimte is een gebied langs de rijb
aan waarin geen obstakels of andere ge
vaarlijke elementen mogen voorko
men.
In dit geval zou er dus naast de rijbaan
van het Noordeinde een obstakelvrije
ruimte van één meter moeten zijn. Deze
is er echter niet!
Met name niet daar waar parkeerplaat
sen gepland zijn. Deze plaatsen zijn
vlak langs de rijbaan gesitueerd met
slechts een gootje van 40 cm ertussen.
Die goot zal nodig zijn voor in- en uit
stappen en er zal ook wel eens een auto
gedeeltelijk in staan.
De geparkeerde auto’s zullen met name
voor landbouwverkeer zeer hinderlijk
zijn. Met brede machines of brede ach
ter de trekker hangende werktuigen zal
een veilige afstand gehouden moeten
worden ten opzichte van die geparkeer
de auto’s. Er zal bijna niet te ontkomen
zijn aan overschrijding van de midden-
streep.
Inmiddels hebben 27 Waddinxveners en
Boskopers - die vrijwel de gehele agrari
sche sector aan het Noordeinde, inclu
sief enige tuinbouwbedrijven en tran
sportondernemingen vertegenwoordi
gen - duchtig van zich laten horen via
mr. J.C.M. Oudshoorn van de Holland-
sche Maatschappij van Landbouw.
De agrarische bezwaren waren vorige
week dan ook op de dinsdagavond in
het Waddinxveense gemeentehuis ge
houden vergadering van de raadscom
missie voor openbare werken en sport
zaken en op de informatiebijeenkomst,
die onder leiding van CDA-wethouder
P.F.J. van Schie woensdagavond werd
gehouden in café-restaurant-hotel De
Unie.
Het kiezen voor een wegbreedte van 6
meter betekent dat men onvoldoende
rekening houdt met het landbouwver
keer. In het Weekblad voor Waddinx
veen van 18 januari stond hierover een
zeer verstandige ingezonden brief, al
dus de bewoners.
Terecht werd daarna opgemerkt dat de
landbouwers een vergeten groep lijken
te zijn en dat achter de tekentafel geen
rekening is gehouden met hun zeer bre
de machines en werktuigen.
Terecht wordt ook in de richtlijnen op
gemerkt dat het wegennet geschikt
moet zijn en open moet staan voor alle
verkeer dat daar uit hoofde van de func
tie van de weg te verwachten is, De weg
dienst aan dit verkeer te zijn aangepast
en niet omgekeerd.
In de voorgestelde reconstructie wordt
het landbouwverkeer echter miskend.
Op geen enkele wijze wordt rekening
gehouden met de zeer brede landbouw
voertuigen, vinden de agrariërs.
Het rapport zegt hierover: ”De in Ne
derland verkrijgbare landbouwwerktui
gen overschrijden veelvuldig een tran-
sportbreedte van 3.00 meter. Een tran-
sportbreedte van meer dan 3.5 meter
wordt door sommige maaidorsers
overschreden”.
Gezien de afmetingen van diverse land
bouwvoertuigen is een rijbaanbreedte
van 2.75 meter duidelijk een te krap
keurslijf.
De dwarsprofielen in het rapport zijn
gebaseerd op de profielen van vrije
ruimte. Deze worden bepaald met be
hulp van een maatgevend voertuig. Bij
een wegcategorie met een rijbaan
breedte van 2.75 meter, is uitgegaan van
een maatgevend voertuig van 2.60 me
ter breed. Deze 2.60 meter is smal in
Aan het Noordeinde is een aanzienlijk
aantal agrarische bedrijven gevestigd.
Van 14 bedrijven is nagegaan hoeveel
machines en werktuigen zij hebben. Zij
hebben zich daarbij beperkt tot de ma
chines en werktuigen die breder zijn
dan het maatgevend voertuig in het rap
port, te weten 2.60 meter.
De Noordeinde-bewoners zijn daarbij
gekomen tot de volgende indrukwek
kende lijst:
- Zaaimachine 15 stuks,
- Rotterkopeg 16 stuks,
- Aardappelpootmachine 6 stuks,
- Aardappelfreesmachine 6 stuks,
- Aardappelloofklapper 2 stuks,
- Aardappelsorteerbak 7 stuks,
- Aardappelrooimachine 7 stuks,
- Maaidorser 12 stuks,
- Cultivator 12 stuks,
- Schoffelmachine 12 stuks,
- Spitmachine 3 stuks,
- Spruitenpootmachine 2 stuks,
- Bietenrooimachine 2 stuks,
- Maishakelaar 1 stuks,
- Machinelader 2 stuks,
- Beregeningsinsjallatie 3 stuks,
- Sproeimachine 9 stuks,
- Voorjaarsgrondbewerkingsmachine
4 stuks,
- Trekkers op brede wielen 24 stuks,
- Kraan 2 stuks,
- Kroosmachine 2 stuks.
De genoemde aantallen zijn alle ten
minste 2.60 meter. Een aanzienlijk aan
tal daarvan overschrijdt zelfs de drie
meter. En dan te bedenken dat dit alle
maal op een rijbaan van 2.75 meter
breed moet rijden.
Een groot aantal van de genoemde 14
bedrijven heeft niet al het land bij de be
drijfsgebouwen liggen maar ook een ge
deelte op een andere lokatie aan het
Noordeinde of zelfs nog verder weg. Dit
betekent dat zij regelmatig met machi
nes en werktuigen over het Noordeinde
moeten rijden.
Verder is het zo dat vrijwel elk agrarisch
bedrijf een samenwerkingsvorm heeft
met een ander bedrijf. In een combina
tie worden gezamenlijk een aantal ma
chines geëxploiteerd. Het combinatie-
bedrijf kan ook aan het Noordeinde ge
vestigd zij n maar zit veelal verder weg in
omliggende gemeenten.
Door de gezamenlijke exploitatie en ge
bruik van deze machine moet er regel
matig van de ene partner in de combina
tie naar de andere gereden worden. Het
moge duidelijk zijn dat juist de duurste
en daarmee vaak ook grootste machines
in het samenwerkingsverband worden
ondergebracht. Juist deze machines ook
verschijnen dan relatief vaak op het
Noordeinde.
Aan het Noordeinde is tenminste één
agrarisch loonbedrijf gevestigd, middel
groot van omvang, met twee vaste
werknemers, en uiteraard een agrarisch
machinepark van aanzienlijke omvang.
Het moge duidelijk zijn dat dit bedrijf
dagelijks van het Noordeinde gebruik
maakt.
Ook de aan het Noordeinde gevestigde
agrariërs maken gebruik van de dienst
van loonwerkers, bijvoorbeeld indien
zij een machine nodig hebben waarvan
de aanschaf voor henzelf niet rendabel
is.
Genoemd kunnen worden:
- diepladers met rupskranen,
- drainagemachine,
- egaliseermachines,
- mestverspreiders,
- mestinjecteermachines,
snelheden terug te dringen en op die
wijze de verkeersveiligheid te verho
gen, aldus de agrariërs.
De gemeente Waddinxveen heeft na
melijk een schrijven doen uitgaan aan
de aanwonenden van het Noordeinde
over de reconstructie van het Noordein
de. De hoofdzaken van de reconstructie
worden daarin weergegeven.
Als eerste wordt daarbij genoemd een
versmalling van de rijbanen tot 2.75 me
ter. De huidige verhardingsbreedte is
7.50 meter. Volgens het reconstructie
plan wordt dit met 1,5 meter terugge
bracht zodat een verhardingsbreedte
van slechts 6 meter overblijft. Met name
tegen deze versmalling richten zich de
bezwaren van de agrariërs aan het
Noordeinde in Waddinxveen en Bos
koop.
Voor het terugbrengen van de huidige
breedte beroepen de ontwerpers van de
nieuwe weg zich op landelijke richtlij
nen, waarin een indeling in wegcatego-
rien voorkomt. Het Noordeinde zou
dan vallen in een wegcategorie met een
standaard-verhardingsbreedte van 6
meter.
Dit beroep op de richtlijnen is door de
agrariërs van een groot aantal kantteke
ningen worden voorzien. Zo merken ze
op dat de samenstelling van de richtlij
nencommissie tamelijk eenzijdig is ge
weest. In hoofdzaak waren ambtelijke
diensten in de commissie vertegenwoor
digd terwijl het gehele bedrijfsleven
niet vertegenwoordigd was.
Ook over de richtlijnen zelf zijn de me
ningen verdeeld en is er zeker geen
sprake van unanieme instemming. Zo
heeft het Landbouwschap aandacht ge
vraagd voor de breedte van landbouw
voertuigen. Zij heeft er voor gepleit om
als uitgangspunt een breedte van 3.30
meter te nemen.
De richtlijnencommissie is echter uit
gegaan van een breedte van slechts 2.60
meter, een breedte die in de praktijk
LEEF VANDAAG en
BETAAL MAAR LA
TER: Door een persoonlij
ke lening te sluiten krijgt u
contant geld in handen.
Voor het kopen van uw
droomwens, zoals een
auto, bromfiets, meubelen
etc. Vraagt inl. bij Ass.
kantoor D. Verwey, Kon.
Wilhelminasingel 83,
W’veen, tel. 01828-12539.
Hetzelfde geldt wanneer breed verkeer
elkaar tegemoet komt. Er zal vaker dan
in de huidige situatie afgeremd moeten
worden om elkaar vervolgens voorzich
tig te passeren. Er zal soms zelfs van een
uitrit gebruik gemaakt moeten worden
om te kunnen passeren. Daar waar die
niet aanwezig is, zal de berm gebruikt
worden. In het gunstigste geval zal het
dan bij bermbeschadiging blijven.
^WADDINXVEEN - Komende vrijdag
avond 10 februari treedt de groep ”Vi-
negard” op in de hervormde koffiebar
De Schaapskooi aan de Nesse.
De groep brengt gospelmuziek via de
country stijl.
Het optreden begint om ongeveer half
negen. De koffiebar is open vanaf kwart
'voor acht voor iedereen vanaf 15 jaar.
j De toegang is gratis.
WADDINXVEEN - De Waddinxveen
se toneelvereniging Maskerade kan te
rugzien op een geslaagde tweetal op
voeringen van het blijspel ’’Gevaarlijk
snoepgoed” in het Anne Frank-cen-
trum. Beide keren werd voor een goed
schijnt met name bedoeld te zijn om de gevulde toneelzaal gespeeld.
Als een toneelvereniging de naam Mas
kerade draagt dient vroeg of laat ’’Ge
vaarlijk snoepgoed” van de auteur Max
"Wij willen er geen misverstanden over Andrea op de planken gezet te worden;
laten bestaan dat ook wij vinden dat er
te snel gereden wordt en ook wij erken
nen het belang van de verkeersveilig
heid. Wij betwijfelen echter ten zeerste
of de versmalling de verkeersveiligheid
ten goede zal komen”.
Een bekend gegeven in de wereld van
de verkeerskundigen is het verwach
tingspatroon van de weggebruiker. Dit
verwachtingspatroon moet overeen
stemmen met de wegkenmerken.
Ook het rapport zegt dit nog eens met
zoveel woorden. Het overeenstemmen
van verwachtingspatroon en wegken
merken is een voorwaarde voor een
goede verkeersveiligheid. Juist op dit
punt zit er een groot manco in de voor
gestelde reconstructie.
Het Noordeinde is ingedeeld in een
wegcategorie met een rijbaanbreedte
van 2.75 meter tussen de strepen en een
ontwerpsnelheid van 60 km/uur.
De definitie van ontwerpsnelheid is:
”De snelheid die maatgevend is voor de
vormgeving van de weg en de ontwerpe-
lementen, zodat bestuurders van afzon
derlijke voertuigen, niet gehinderd
door overig verkeer, bij die snelheid
veilig kunnen rijden. Hierbij wordt als
standaardconditie uitgegaan van een
nat wegdek”.
De toegestane snelheid op het grootste
deel van het Noordeinde bedraagt n
langzaam verkeer zal moeilijker wor
den, zeker wanneer het breed land
bouwverkeer betreft. Bij twee rijbanen
van 2.75 m tussen de strepen zal een
landbouwvoertuig van ca. 3 meter
breed slechts met moeite en voorzich
tigheid ingehaald kunnen worden door
een vrachtwagen. Ook dit zal leiden tot
meer opstoppingen, een slechtere door-
vaak en ruimschoots wordt overschre
den.
In de richtlijnen zelf wordt aangegeven
dat de richtlijnen een voorlopig karak
ter hebben en gezien moeten worden als
richtinggegevens. Niet voor niets wordt
er dan ook over richtlijnen gesproken
en over de mogelijkheid er van af te wij
ken.
Verder wordt aangegeven dat slechts
een beperkt aantal aspecten in de richt
lijnen is betrokken: ”In de richtlijnen
zijn de verkeerskundige en verkeers
technische aspecten neergelegd. Bij het
ontwerpproces zal echter niet alleen
met deze aspecten rekening moeten
worden gehouden, maar ook met alle
andere belangen die bij de aanleg of re
constructie in het geding zijn”.
Alles overzien concluderen de Noorde-
inde-agrariers dat de richtlijnen slechts
in beperkte mate een hulpmiddel kun
nen zijn bij deze reconstructie. Ze zijn
voorlopig en slechts indicatief.
Er kan dan ook niet volstaan worden
met de constatering dat het Noordeinde
in een bepaalde wegcategorie valt en
van uitsluitend en alleen op basis van
die constatering de verhardingsbreedte
op 6 meter vaststellen. Integendeel, er
moeten, volgens de agrariërs, veel meer
aspecten worden bezien en argumenten
gewogen.
WADDINXVEEN/BOS-
KOOP - De reconstructie van
het Noordeinde, waarmee de
gemeente Waddinxveen dit
jaar nog wil beginnen met flin
ke financiële steun van de pro
vincie Zuid-Holland en op ba
sis van een door de Grontmij
NV gemaakt reconstructie
plan, omvat in hoofdzaak: A.
ter verhoging van de verkeers
veiligheid zullen verkeersgelei
ders op alle kruispunten wor
den aangebracht en zal het
(brom)fietspad ter plaatse van
de kruispunten worden uitge
bogen. Daarnaast zullen de rij
banen worden versmald naar
2.75 m, zodanig dat de totale
wegbreedte 6 m gaat bedragen
(de huidige wegbreedte is 7.50
m);
B. het kruispunt Noordeinde/
Beethovenlaan/Dorpstraat zal
Uzodanig worden uitgevoerd,
•T dat het doorgaande karakter
T -Noordeinde/Beethovenlaan
wordt geaccentueerd, waarbij
de fietsrouting op dit kruispunt
wordt verbeterd;
C. de door de rijbaanversmal-
ling verkregen ruimtewinst zal
worden benut om de bestaande
ca. 150 parkeerplaats aan de
Oost-zijde van de weg uit te
voeren in de vereiste afmetin
gen alsmede ten behoeve van
bredere groenstroken;
D. het profileren van de weg,
inhoudende het ophogen van
het verzakte weglichaam inclu
sief rijwielpad en het op hoogte
brengen van bermen en groen
stroken;
E. het renoveren van de be
planting;
F. het opvullen met flugzand
van de holle ruimten onder het
lekriool;
G. het verwijderen van illegale
inritten.
Tijdens de uitvoering van het
werk zal met de belangen van
de omwonenden zoveel moge
lijk rekening worden gehou-
.den, maar in bepaalde peri
oden zal men enige overlast
niet kunnen voorkomen.
TTuTbK VAN HEf