AUTO EN MILIEU ZO LIGGEN DE FEITEN GRATIS MILIEU ALS DRIEDELIG MAATPAK BROCHURE Ir Jp i 'Hoofd Alarmcentrale ANWB geeft tips 6 4’ S S TWEE- OF DRIE-EENHEID? •Autoverkeer wordt steeds "schoner" "ó;Te; „ei peksonenhulp GARAGE r u f II Pagina 15 Woensdag 5 juli 1989 4 V o a ANWB-LIDMAATSCHAP IRK MILIEUVRIENDELIJK MILIEU-KEURING ALTERNATIEF REISVERZEKERING AUTOVERZEKERING REINIGINGSMIDDEL ^VOORBEREIDING U» Ui w 7/^ 2 1 en iV i I Wie met eigen vervoer (auto, motor of (brom)fiets naar de vakantiebe stemming reist en kiest voor de drie-eenheid van de ANWB, neemt geen risico en kan met een gerust hart op reis gaan. De drie-eenheid bestaat uit het ANWB-lidmaatschap, de Internationale Reis- en Krediet brief (IRK) en een ANWB-reisverze- kering. Gaat maar en ANWB-reisverzekering nodig. ^vakantie-voorbereidingen treft, de au- mo '•Verkeren, men onderweg de nodige vbauzes inlast en niet in één ruk, op dat uit- Van de zure regen in Nederland komt 60 procent uit het buitenland en 40 pet. uit Nederlandse bronnen. Van deze 40 pet. komt de helft (20 pet. van het totaal) voor rekening van veeteelt en ongeveer een kwart (9 procent van het totaal) wordt veroorzaakt door het autoverkeer. Als in de toekomst alle Nederlandse personenauto's over een geregelde drieweg-katalysator beschikken, vermindert het aandeel van het wegverkeer in het veroorzaken van zure regen met minstens 75 pet. Op grond van het lidmaatschap kan een ANWB-lid, dat in het buitenland in de problemen raakt, altijd een be roep doen op de ANWB-Alarmcentra- le voor persoonlijke en juridische hulp voor zover die niet met de auto te maken heeft. Wie met de auto, motor of (brom)- fiets op vakantie gaat, kan de Interna tionale Reis- en Kredietbrief (IRK) niet missen. Dit document geeft recht op hulpverlening voor uw vervoermiddel in het buitenland, zoals wegenwach- thulp, het nazenden van in het bui tenland niet-verkrijgbare onderdelen, sleepkosten, repatriëring, een vervan gende chauffeur en rechtshulp. Bij de IRK horen ook kredietcoupons waar- een afneming met 50 procent voor alle sectoren samen. Het verkeer blijft ruim binnen deze norm. Zelfs bij een stijgend aantal auto's zal de uitstoot van schadelijke stoffen door het wegverkeer rond het jaar 2000 nog maar 25 procent bedragen van wat het in 1980 was. In de toe komst zal de personenauto een stuk milieuvriendelijker (80 tot 90 procent per auto) zijn dan nu. Tevens werkt de auto-industrie er hard aan de au to's steeds zuiniger te maken, zodat ze minder brandstof verbruiken. Ove rigens zijn de personenauto's sinds 1970 gemiddeld al 33 pet. zuiniger geworden. Bovendien worden de au to's steeds makkelijker "recyclebaar" en gaan ze stiller rijden. De groei van het wagenpark en het autogebruik hoeft dus geen bedreiging Voor het milieu te vormen. Met het ANWB-lidmaatschap, de In ternationale Reis- en Kredietbrief (IRK) en een reisverzekering kan men veilig Europa door. kochte personenauto's uitgerust met zo'n geavanceerde drieweg katalysa tor. Dit loopt op naar 80 procent in 1992. Daarna wordt de drieweg kata lysator in EG-verband verplicht. Dan praten we dus over 100 procent. Als gevolg hiervan rijden er in 2000 al leen nog maar "schone" auto's. "Schoon" wil zeggen dat ze 80 tot 90 procent minder verontreinigde stof fen uitstoten dan de auto's van pak weg 1980. "Schone" auto's verkopen is alleen interessant als ze ook "schoon" rij den. RAI en BOVAG ijveren dan ook voor een milieukeuring als onderdeel van de APK. Dat is ook het plan van de regering. Maar in de toekomst is de APK pas na vier jaar verplicht. In de eerste vier jaar zou de auto dus niet worden gekeurd. Dat is niet goed; daarom is er voor die eerste periode ook een jaarlijkse milieukeuring no dig. De autobranche streeft naar een vrijwillige keuring die meeloopt met het groot onderhoud van auto's. Con trole daarop vindt plaats via de Stich ting VVN, die al jaren de vrijwillige veiligheidskeuring onder haar hoede heeft. BOVAG en RAI kunnen zich vereni gen met het overheidsbeleid, dat is gericht op een vermindering van de voorziene verkeersgroei. Zij zijn het echter niet met alle voorgestelde middelen eens. Zo maken ze erop attent dat afschaffing van het reiskos tenforfait slechts een minimaal effect heeft: de door een onafhankelijk in stituut geraamde vermindering van Gijs van Weijen, chef van de ANWB- Alarmcentrale. 1 - Katalysatorhuis, het omhulsel van de katalysator. 2 - Katalysatormateriaal, dat bestaat uit een dun laagje edelmetaal, voor het schoonmaken van de laatgassen zorgt. 3 - Uitlaatpijp. In het hoogseizoen heerst in de ANWB-alarmcentrale een koortsachtige bedrijvigheid. derland terugbrengen en zendingen met onderdelen en medicijnen over heel Europa dirigeren. De moeilijkhe den waarmee automobilisten onder weg te maken krijgen, zijn even talrijk als divers. In Turkije bestaat geen wegenwacht, in Zuid-Europa zijn voor veel Japanse auto's geen onderdelen te krijgen omdat ze daar nauwelijks worden verkocht; in Griekenland en Joegoslavië zijn vaak taalproblemen. Onze mensen weten toch altijd wel een oplossing te vinden. Maar ik wil de vakantiegangers wel op het hart drukken, dat ze naast het ANWB-lid maatschap zowel een Internationale Reis- en Kredietbrief (IRK) als een ANWB-reisverzekering Een schoner milieu? Daar moeten we samen aan werken. autobranche te worden verlaten. Het is te duur, te ingewikkeld, fraudege- t>e|asting. Dit zou betaald moeten voelig en ontbeert een maatschappe- worden door het tarief van deze be lasting voor iedereen iets te verho gen. Dit plan heeft de instemming van het openbaar vervoer (NS en ESO) en van de ANWB. In opdracht Gezien de vele misverstanden, die ér leven over de rol van de auto in de milieuproblematiek hebben BO VAG en RAI een brochure samenge steld met cijfermatige voorlichting over dé relatie auto - milieu. Het boekje zet alle feiten over auto's en het milieu keurig op een rijtje en geeft en passant tips hoe de auto mobilist zo milieubewust mogelijk kan rijden. Een heldere grafiek toont aan hoe de feiten over de auto en het milieu in de toekomst zullen liggen. Conclusie: de toename van het aantal auto's en het autogebruik is geen bedreiging voor het milieu. De milieu-brochure is voor iedereen gratis verkrijgbaar bij elk BOVAG-au- tobedrijf, of te bestellen bij BOVAG- RAI, postbus 7389, 1007 JJ Amster dam. lijk draagvlak. Als alternatief stellen BOVAG en RAI voor om de automobilist, die een openbaar vervoerkaart voor het woon-werkverkeer koopt, te belonen van 'de ANWB, BOVAG/RAI, ESO en - NS onderzoekt een organisatiebureau Wie loodvrije benzine tankt, rijdt mi- nu de mate waarin het plan effectief lieuvriendelijker. (Shell-foto) is en de praktische haalbaarheid. drukken het internationale karakter van verzuring en broeikasteffect. Alleen milieu-eisen die in EG- verband worden ingevoerd, kunnen optimaal ef fect sorteren. De Nederlandse autobranche geeft met haar milieu-beleid in Europa nu al de toon aan, aldus de BOVAG en RAI. mee u onder meer garagerekeningen kunt betalen. Als u met een caravan achter uw auto op pad gaat, heeft u een IRK met aanhangwagensupple ment nodig. Van het ene op het andere moment kunt u in het buitenland in een situa tie verzeild raken waarin juridische steun nodig is om uw recht te halen. Is het in Nederland al niet makkelijk om uw recht te krijgen, in het buiten land wordt het zonder deskundige juridische hulp allemaal nog een stuk moeilijker. Als u een IRK heeft, is de ANWB u en uw reisgezelschap met raad en daad van dienst. Ongeacht of het nu om strafrechtelijke zaken of verhaal van schade, inclusief smarte- geld gaat. Alle kosten, ook die van advocaten en procedures, komen tot een onbeperkt bedrag voor rekening van de ANWB (voor de VS en Canada geldt een maximum van 25.000,-). Onnodig te zeggen, dat die kosten hoog kunnen oplopen. ANWB-juris- ten en buitenlandse advocaten bie den u, zonodig samen met techni sche expëfts, de helpende hand. Een reisverzekering is absoluut nood zakelijk om de financiële gevolgen van onder meer ongeval, ziekte en diefstal te dekken. De ANWB heeft een reisverzekering met een lage pre mie en zonder eigen risico. Er zijn zes unieke uitbreidingsmogelijkheden voor een verzekering, die naar uw behoefte is samengesteld, waaronder de Vervangend Vervoer Verzekering. Deze zorgt voor een vervangende au to indien uw auto door ongeval of pech niet meer bruikbaar is en niet binnen 2 dagen kan worden gerepa reerd. Via de ANWB-Alarmcentrale wordt er een gratis vervangende per sonenauto voor u geregeld voor de duur van uw vakantie. Bij aanrijdin gen geldt deze regeling tot maximaal 30 dagen vóór vertrek mits de verze kering al is gesloten. Steeds vaker wordt de vraag gesteld of een IRK van de ANWB nodig is, als men op grond van de autoverzeke ring ook door de ANWB geholpen wordt bij problemen in het buiten land. Deze hulp op grond van de autoverzekering wordt echter alleen na een ongeval gegeven. Het meren deel van de automobilisten strandt in het buitenland echter niet door een ongeval, maar door autopech. Voor hulp bij autopech is een IRK nodig. De ANWB biedt vakantiegangers een zekerheidspakket zonder overlappingen aan, dat zit als een driedelig maatpak. Het pakket bestaat uit: het ANWB-lidmaatschap, de Internationale Reis- en Kredietbrief (IRK) en de ANWB-reisverzekering. I Die reisverzekering moet er abso luut bij, want die dekt alle onvoor ziene kosten, die buiten de IRK val len. u niet met eigen vervoer, per vliegtuig, bus of trein op vakantie, dan heeft u alleen het ANWB-lidmaatschap en een Stoffen, die vooral door het autover keer in de lucht worden gebracht, zijn stikstofoxiden (NOx) en vluchtige or ganische stoffen, zoals koolwaterstof fen (CxHy). Door technische voorzie ningen aan benzinemotoren (geregel de drieweg-katalysator) kan de uit stoot hiervan per auto met 80 tot 90 pet. verminderen. Na 1992 züllen naar verwachting alleen nog auto's )met zo'n katalysator worden ver docht, zodat er in 2000 vrijwel uitslui tend "schone" auto's rijden. Voorzieningen aan dieselmotoren moeten ertoe leiden dat zware vrachtauto's ongeveer de helft scho ner worden. Ondanks een groei van het vrachtverkeer zullen de schadelij ke emissies toch met 35 pet. afne men. Het resultaat van de technische op lossingen plus de vermindering van de verkeersgroei doet de uitstoot van stoffen die zure regen veroorzaken sterk dalen. Zo bedraagt de terug gang bij personenauto's tussen 1980 en 2000 minstens 75 pet. en bij vrachtauto's zo'n 35 pet. De doelstel ling van het ministerie van VROM is UTOBR ANCHE NEEMT HET MILIEU SERIEUS de emissie van stikstofoxyden koolwaterstoffen bedraagt slechts 0,4 tot 0,6 procent. Ook het idee van "rekening rijden dient volgens de met een flinke korting (enige honder den guldens) op zijn motorrijtuigen belasting. Dit zou betaald We krijgen ze elk jaar weer aan de telefoon: mensen in problemen die zonder verzekering op pad zijn ge gaan en die enorme rekeningen van bijvoorbeeld het vervoer naar huis gepresenteerd krijgen. Wie onverze kerd op reis gaat en toch onze hulp wil, moet vooraf alle kosten betalen. Dat klinkt hard, maar we moesten dit soort regels wel instellen na verve lende ervaringen in het verleden. Vooral omdat we hier te maken heb ben met niet-kinderachtige bedragen. De repatriëringsdienst van de ANWB Reden te meer om voor een goede brengt de voertuigen van gestrande verzekering te zorgen voor u op pad automobilisten weer naar huis. - gaat," zegt Van Weijen. r k I» Met technische oplossingen en een beperkte Iftw groei van het wegverkeer kan de autobranche in lip Nederland voldoen aan de doelstellingen, die voor het verkeer in het Nationaal Milieubeleidsplan p; (NMP) staan. Dit zeggen de BOVAG en RAI in een C’ reactie op het plan. De branche-organisaties bena- kS Dat auto en milieu met elkaar te vn maken hebben, is niets nieuws. Al JQ sinds de jaren '60 bestaan er op dit gebied allerlei normen, die steeds |h/strenger zijn geworden. Wie de laat- Sf>te tijd de media volgt, kan evenwel yiytot de conclusie komen dat de auto )?'een grote boosdoener is. Nauwelijks is het kabinet gestruikeld over het t. reiskostenforfait of de politieke partij- en beginnen flinke dingen te roepen. Vlak na de komst van het Nationaal Vb Milieubeleidsplan spraken enkele provincies over beperking van het autoverkeer vanwege smogvorming. En dat terwijl de autobranche het jjmilieuvraagstuk uitermate serieus V) neemt. Hoe serieus bleek in 1988 toen de autoleveranciers met minis ter Nijpels van VROM een afspraak maakten over een financiële stimule- ringsregeling voor de verkoop van schone auto's. Milieuproblemen die vaak aan de au to worden toegeschreven zijn: zure regen en foto-chemische luchtveront reiniging ("smog"), aantasting van de ozonlaag en het broeikaseffect. Toch Sis de auto geenszins de voornaamste O veroorzaker van deze milieuproble- Cmen. Zo is het aandeel van het weg- verkeer in de zure regen slechts 9 procent, terwijl de veeteelt, industrie, centrales en raffinaderijen samen voor minstens 30 pet. verantwoorde lijk zijn. Omdat de in Nederland verkochte auto's in hoog tempo schoner wor den, loopt het aandeel van auto's in de oorzaken van zure regen terug. Auto's worden zelfs zo "schoon", dat de schadelijke uitworp van auto's in de toekomst aanmerkelijk vermindert. Nu zijn er gradaties in "schoon". Het beste "reinigingsmiddel" is de gere gelde drieweg katalysator met lamb- da-sonde en elektronisch gestuurde brandstofinjectie. Naar schatting van StpOVAG en RAI is dit jaar, dank zij de fijwiscale stimuleringsregeling, minstens 25 procent van alle in Nederland ver- OP REIS MET EEN VEILIG GEVOEL Al maanden tevoren zijn we ermee bezig. Dan is het ineens zover... weg staan. Maar ook mensen die bij •'-vakantie. Eigenlijk bestaat er niets fijners; toch heeft vakantie ook een ongeval betrokken zijn melden een keerzijde. Er kan plotseling iets gebeuren waardoor uw vakan- zich. De weekends zijn vaak het Ejie in duigen valt, zoals ziekte, ongeval, autopech of diefstal. Bij de drukst. Dan zijn de meeste vakantie- ♦pjANWB-alarmcentrale in Den Haag kunnen ze daarover mee praten, gangers onderweg. Als je dan mid- <zoals blijkt uit een gesprek met Gijs van Weijen, chef van de den in Frankrijk pech krijgt en de JpjAlarmcentrale, voor wie de hulpverlening aan de met problemen garages zijn gesloten, dan zijn wij al kampende Nederlanders weinig geheimen meer kent. SjBij de ANWB-Alarmcentrale doen de {heijfers je duizelen: 350.000 telefoon- VHjes per jaar, waarvan 30.000 gevallen kSaadwerkelijke hulp vragen; in het ^hoogseizoen trekken per dag honder- xien getroffen vakantiegangers vanuit j£*den vreemde bij de Alarmcentrale in )en Haag aan de bel. Vanuit België, naar ook uit bijvoorbeeld Indonesië, kl deze noodkreten hebben aandacht lodig, vragen om een oplossing, io'n 120 medewerkers bieden dag en ‘nacht hulp aan gestrande landgeno- >jten. Daarnaast heeft de Alarmcentrale zeven steunpunten en een netwerk -van contactpersonen in het buiten sland. tftVan Weijen: "Het voorkomen van vmroblemen begint met een goede ^voorbereiding. Als iedereen ^dejuiste Op va|<antie, dan is dat nog geen garantie voor ongestoord vakantie- foon gaat, weet je nooit wie er aan t van de lijn zit en wat er aan de hand is. Soms moet je ervoor zorgen dat iemand, die aan de andere kant van de wereld is ge strand, weer veilig en wel terugkomt naar Nederland, dan weer is het op sturen van een koppakking voldoen de." VOERTUIGHULP "In de zomermaanden eist vooral de aansluitende panne aan auto's en caravans veel moeten hebben," aldus de chef van van onze tijd. Zo mogelijk wordt de de Alarmcentrale. auto langs de weg of in de plaatstelij- VERZEKERINGEN ke garage gerepareerd. Als dit niet binnen twee dagen kan en het voer tuig is niet total-loss, dan wordt het voertuig vanuit Nederland opgehaald. De welverdiende vakantie moet dan vaak voortijdig worden beëindigd, tenzij een vervangend vervoerverze- kering is gesloten, dan krijgen de vakantiegangers een vervangende auto ter beschikking. In de praktijk betekent dit dat we duizenden auto's repatriëren, landgenoten naar het va- Mi' gauw het aangewezen adres om ad vies te geven. Zodra er op het alarm nummer 070-141414 een melding binnenkomt, gaat de molen draaien, ben je al aan het organiseren. Onze medewerkers zijn goed stress-besten- dig en beschikken over veel ervaring. Ze kennen de kaart van Europa en spreken hun talen. Tussen de raadge vingen en geruststellingen door, moeten ze allerlei formaliteiten in or de maken. Is de verzekering voldoen de? Moet er een dokter worden ge raadpleegd, de familie gewaar schuwd? Bij medische gevallen ne men de artsen van het Rode Kruis Ziekenhuis, die voor de Alarmcentra le werken, contact op met hun colle ga's in het buitenland om een goed inzicht te krijgen in de toestand van de patiënt en om te bepalen wanneer en hoe men op medisch verantwoor de wijze terug naar huis kan. Elk geval is weer anders. Dat is ook het spannende van ons werk. Als de tele- en de reizigers in puike conditie p|e2jer; een ongeluk zit in een klein de andere kant .1- --1- _l_-1-J - -hoekje. txiaar de vakantiebestemming ver weg "Het gros van de verzoeken om hulp Vjfccheurt, zou ons werk met een kwart komt van automobilisten die door i "afnemen. Ook al gaat u goed voorbe- motorpech in het buitenland langs de 3 w

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1989 | | pagina 15