AUTO EN MILIEU
ZO LIGGEN DE FEITEN
GRATIS
MILIEU
ALS DRIEDELIG MAATPAK
BROCHURE
Ir
Jp
i
'Hoofd Alarmcentrale ANWB geeft tips
6
4’
S
S
TWEE- OF DRIE-EENHEID?
•Autoverkeer wordt steeds "schoner"
"ó;Te; „ei peksonenhulp
GARAGE
r u
f
II
Pagina 15
Woensdag 5 juli 1989
4
V o
a
ANWB-LIDMAATSCHAP
IRK
MILIEUVRIENDELIJK
MILIEU-KEURING
ALTERNATIEF
REISVERZEKERING
AUTOVERZEKERING
REINIGINGSMIDDEL
^VOORBEREIDING
U»
Ui
w
7/^
2
1
en
iV
i I
Wie met eigen vervoer (auto, motor
of (brom)fiets naar de vakantiebe
stemming reist en kiest voor de
drie-eenheid van de ANWB, neemt
geen risico en kan met een gerust
hart op reis gaan. De drie-eenheid
bestaat uit het ANWB-lidmaatschap,
de Internationale Reis- en Krediet
brief (IRK) en een ANWB-reisverze-
kering.
Gaat
maar
en
ANWB-reisverzekering nodig.
^vakantie-voorbereidingen treft, de au-
mo
'•Verkeren, men onderweg de nodige
vbauzes inlast en niet in één ruk, op
dat
uit-
Van de zure regen in Nederland komt 60 procent uit het buitenland
en 40 pet. uit Nederlandse bronnen. Van deze 40 pet. komt de helft
(20 pet. van het totaal) voor rekening van veeteelt en ongeveer een
kwart (9 procent van het totaal) wordt veroorzaakt door het
autoverkeer. Als in de toekomst alle Nederlandse personenauto's
over een geregelde drieweg-katalysator beschikken, vermindert het
aandeel van het wegverkeer in het veroorzaken van zure regen met
minstens 75 pet.
Op grond van het lidmaatschap kan
een ANWB-lid, dat in het buitenland
in de problemen raakt, altijd een be
roep doen op de ANWB-Alarmcentra-
le voor persoonlijke en juridische
hulp voor zover die niet met de auto
te maken heeft.
Wie met de auto, motor of (brom)-
fiets op vakantie gaat, kan de Interna
tionale Reis- en Kredietbrief (IRK) niet
missen. Dit document geeft recht op
hulpverlening voor uw vervoermiddel
in het buitenland, zoals wegenwach-
thulp, het nazenden van in het bui
tenland niet-verkrijgbare onderdelen,
sleepkosten, repatriëring, een vervan
gende chauffeur en rechtshulp. Bij de
IRK horen ook kredietcoupons waar-
een afneming met 50 procent voor
alle sectoren samen. Het verkeer blijft
ruim binnen deze norm.
Zelfs bij een stijgend aantal auto's zal
de uitstoot van schadelijke stoffen
door het wegverkeer rond het jaar
2000 nog maar 25 procent bedragen
van wat het in 1980 was. In de toe
komst zal de personenauto een stuk
milieuvriendelijker (80 tot 90 procent
per auto) zijn dan nu. Tevens werkt
de auto-industrie er hard aan de au
to's steeds zuiniger te maken, zodat
ze minder brandstof verbruiken. Ove
rigens zijn de personenauto's sinds
1970 gemiddeld al 33 pet. zuiniger
geworden. Bovendien worden de au
to's steeds makkelijker "recyclebaar"
en gaan ze stiller rijden. De groei van
het wagenpark en het autogebruik
hoeft dus geen bedreiging Voor het
milieu te vormen.
Met het ANWB-lidmaatschap, de In
ternationale Reis- en Kredietbrief
(IRK) en een reisverzekering kan men
veilig Europa door.
kochte personenauto's uitgerust met
zo'n geavanceerde drieweg katalysa
tor. Dit loopt op naar 80 procent in
1992. Daarna wordt de drieweg kata
lysator in EG-verband verplicht. Dan
praten we dus over 100 procent. Als
gevolg hiervan rijden er in 2000 al
leen nog maar "schone" auto's.
"Schoon" wil zeggen dat ze 80 tot 90
procent minder verontreinigde stof
fen uitstoten dan de auto's van pak
weg 1980.
"Schone" auto's verkopen is alleen
interessant als ze ook "schoon" rij
den.
RAI en BOVAG ijveren dan ook voor
een milieukeuring als onderdeel van
de APK. Dat is ook het plan van de
regering. Maar in de toekomst is de
APK pas na vier jaar verplicht. In de
eerste vier jaar zou de auto dus niet
worden gekeurd. Dat is niet goed;
daarom is er voor die eerste periode
ook een jaarlijkse milieukeuring no
dig. De autobranche streeft naar een
vrijwillige keuring die meeloopt met
het groot onderhoud van auto's. Con
trole daarop vindt plaats via de Stich
ting VVN, die al jaren de vrijwillige
veiligheidskeuring onder haar hoede
heeft.
BOVAG en RAI kunnen zich vereni
gen met het overheidsbeleid, dat is
gericht op een vermindering van de
voorziene verkeersgroei. Zij zijn het
echter niet met alle voorgestelde
middelen eens. Zo maken ze erop
attent dat afschaffing van het reiskos
tenforfait slechts een minimaal effect
heeft: de door een onafhankelijk in
stituut geraamde vermindering van
Gijs van Weijen, chef van de ANWB-
Alarmcentrale.
1 - Katalysatorhuis, het omhulsel van
de katalysator.
2 - Katalysatormateriaal, dat bestaat
uit een dun laagje edelmetaal,
voor het schoonmaken van de
laatgassen zorgt.
3 - Uitlaatpijp.
In het hoogseizoen heerst in de ANWB-alarmcentrale een koortsachtige
bedrijvigheid.
derland terugbrengen en zendingen
met onderdelen en medicijnen over
heel Europa dirigeren. De moeilijkhe
den waarmee automobilisten onder
weg te maken krijgen, zijn even talrijk
als divers. In Turkije bestaat geen
wegenwacht, in Zuid-Europa zijn voor
veel Japanse auto's geen onderdelen
te krijgen omdat ze daar nauwelijks
worden verkocht; in Griekenland en
Joegoslavië zijn vaak taalproblemen.
Onze mensen weten toch altijd wel
een oplossing te vinden. Maar ik wil
de vakantiegangers wel op het hart
drukken, dat ze naast het ANWB-lid
maatschap zowel een Internationale
Reis- en Kredietbrief (IRK) als een
ANWB-reisverzekering
Een schoner milieu? Daar moeten we
samen aan werken.
autobranche te worden verlaten. Het
is te duur, te ingewikkeld, fraudege- t>e|asting. Dit zou betaald moeten
voelig en ontbeert een maatschappe- worden door het tarief van deze be
lasting voor iedereen iets te verho
gen. Dit plan heeft de instemming
van het openbaar vervoer (NS en
ESO) en van de ANWB. In opdracht
Gezien de vele misverstanden, die
ér leven over de rol van de auto in
de milieuproblematiek hebben BO
VAG en RAI een brochure samenge
steld met cijfermatige voorlichting
over dé relatie auto - milieu. Het
boekje zet alle feiten over auto's en
het milieu keurig op een rijtje en
geeft en passant tips hoe de auto
mobilist zo milieubewust mogelijk
kan rijden. Een heldere grafiek toont
aan hoe de feiten over de auto en
het milieu in de toekomst zullen
liggen. Conclusie: de toename van
het aantal auto's en het autogebruik
is geen bedreiging voor het milieu.
De milieu-brochure is voor iedereen
gratis verkrijgbaar bij elk BOVAG-au-
tobedrijf, of te bestellen bij BOVAG-
RAI, postbus 7389, 1007 JJ Amster
dam.
lijk draagvlak.
Als alternatief stellen BOVAG en RAI
voor om de automobilist, die een
openbaar vervoerkaart voor het
woon-werkverkeer koopt, te belonen van 'de ANWB, BOVAG/RAI, ESO en
- NS onderzoekt een organisatiebureau
Wie loodvrije benzine tankt, rijdt mi- nu de mate waarin het plan effectief
lieuvriendelijker. (Shell-foto) is en de praktische haalbaarheid.
drukken het internationale karakter van verzuring
en broeikasteffect. Alleen milieu-eisen die in EG-
verband worden ingevoerd, kunnen optimaal ef
fect sorteren. De Nederlandse autobranche geeft
met haar milieu-beleid in Europa nu al de toon
aan, aldus de BOVAG en RAI.
mee u onder meer garagerekeningen
kunt betalen. Als u met een caravan
achter uw auto op pad gaat, heeft u
een IRK met aanhangwagensupple
ment nodig.
Van het ene op het andere moment
kunt u in het buitenland in een situa
tie verzeild raken waarin juridische
steun nodig is om uw recht te halen.
Is het in Nederland al niet makkelijk
om uw recht te krijgen, in het buiten
land wordt het zonder deskundige
juridische hulp allemaal nog een stuk
moeilijker. Als u een IRK heeft, is de
ANWB u en uw reisgezelschap met
raad en daad van dienst. Ongeacht of
het nu om strafrechtelijke zaken of
verhaal van schade, inclusief smarte-
geld gaat. Alle kosten, ook die van
advocaten en procedures, komen tot
een onbeperkt bedrag voor rekening
van de ANWB (voor de VS en Canada
geldt een maximum van 25.000,-).
Onnodig te zeggen, dat die kosten
hoog kunnen oplopen. ANWB-juris-
ten en buitenlandse advocaten bie
den u, zonodig samen met techni
sche expëfts, de helpende hand.
Een reisverzekering is absoluut nood
zakelijk om de financiële gevolgen
van onder meer ongeval, ziekte en
diefstal te dekken. De ANWB heeft
een reisverzekering met een lage pre
mie en zonder eigen risico. Er zijn zes
unieke uitbreidingsmogelijkheden
voor een verzekering, die naar uw
behoefte is samengesteld, waaronder
de Vervangend Vervoer Verzekering.
Deze zorgt voor een vervangende au
to indien uw auto door ongeval of
pech niet meer bruikbaar is en niet
binnen 2 dagen kan worden gerepa
reerd. Via de ANWB-Alarmcentrale
wordt er een gratis vervangende per
sonenauto voor u geregeld voor de
duur van uw vakantie. Bij aanrijdin
gen geldt deze regeling tot maximaal
30 dagen vóór vertrek mits de verze
kering al is gesloten.
Steeds vaker wordt de vraag gesteld
of een IRK van de ANWB nodig is, als
men op grond van de autoverzeke
ring ook door de ANWB geholpen
wordt bij problemen in het buiten
land. Deze hulp op grond van de
autoverzekering wordt echter alleen
na een ongeval gegeven. Het meren
deel van de automobilisten strandt in
het buitenland echter niet door een
ongeval, maar door autopech. Voor
hulp bij autopech is een IRK nodig.
De ANWB biedt vakantiegangers een zekerheidspakket zonder
overlappingen aan, dat zit als een driedelig maatpak. Het pakket
bestaat uit: het ANWB-lidmaatschap, de Internationale Reis- en
Kredietbrief (IRK) en de ANWB-reisverzekering.
I
Die reisverzekering moet er abso
luut bij, want die dekt alle onvoor
ziene kosten, die buiten de IRK val
len.
u niet met eigen vervoer,
per vliegtuig, bus of trein op
vakantie, dan heeft u alleen het
ANWB-lidmaatschap en een
Stoffen, die vooral door het autover
keer in de lucht worden gebracht, zijn
stikstofoxiden (NOx) en vluchtige or
ganische stoffen, zoals koolwaterstof
fen (CxHy). Door technische voorzie
ningen aan benzinemotoren (geregel
de drieweg-katalysator) kan de uit
stoot hiervan per auto met 80 tot 90
pet. verminderen. Na 1992 züllen
naar verwachting alleen nog auto's
)met zo'n katalysator worden ver
docht, zodat er in 2000 vrijwel uitslui
tend "schone" auto's rijden.
Voorzieningen aan dieselmotoren
moeten ertoe leiden dat zware
vrachtauto's ongeveer de helft scho
ner worden. Ondanks een groei van
het vrachtverkeer zullen de schadelij
ke emissies toch met 35 pet. afne
men.
Het resultaat van de technische op
lossingen plus de vermindering van
de verkeersgroei doet de uitstoot van
stoffen die zure regen veroorzaken
sterk dalen. Zo bedraagt de terug
gang bij personenauto's tussen 1980
en 2000 minstens 75 pet. en bij
vrachtauto's zo'n 35 pet. De doelstel
ling van het ministerie van VROM is
UTOBR ANCHE
NEEMT HET
MILIEU SERIEUS
de emissie van stikstofoxyden
koolwaterstoffen bedraagt slechts 0,4
tot 0,6 procent. Ook het idee van
"rekening rijden dient volgens de met een flinke korting (enige honder
den guldens) op zijn motorrijtuigen
belasting. Dit zou betaald
We krijgen ze elk jaar weer aan de
telefoon: mensen in problemen die
zonder verzekering op pad zijn ge
gaan en die enorme rekeningen van
bijvoorbeeld het vervoer naar huis
gepresenteerd krijgen. Wie onverze
kerd op reis gaat en toch onze hulp
wil, moet vooraf alle kosten betalen.
Dat klinkt hard, maar we moesten dit
soort regels wel instellen na verve
lende ervaringen in het verleden.
Vooral omdat we hier te maken heb
ben met niet-kinderachtige bedragen.
De repatriëringsdienst van de ANWB Reden te meer om voor een goede
brengt de voertuigen van gestrande verzekering te zorgen voor u op pad
automobilisten weer naar huis. - gaat," zegt Van Weijen.
r k
I» Met technische oplossingen en een beperkte
Iftw groei van het wegverkeer kan de autobranche in
lip Nederland voldoen aan de doelstellingen, die voor
het verkeer in het Nationaal Milieubeleidsplan
p; (NMP) staan. Dit zeggen de BOVAG en RAI in een
C’ reactie op het plan. De branche-organisaties bena-
kS Dat auto en milieu met elkaar te
vn maken hebben, is niets nieuws. Al
JQ sinds de jaren '60 bestaan er op dit
gebied allerlei normen, die steeds
|h/strenger zijn geworden. Wie de laat-
Sf>te tijd de media volgt, kan evenwel
yiytot de conclusie komen dat de auto
)?'een grote boosdoener is. Nauwelijks
is het kabinet gestruikeld over het
t. reiskostenforfait of de politieke partij-
en beginnen flinke dingen te roepen.
Vlak na de komst van het Nationaal
Vb Milieubeleidsplan spraken enkele
provincies over beperking van het
autoverkeer vanwege smogvorming.
En dat terwijl de autobranche het
jjmilieuvraagstuk uitermate serieus
V) neemt. Hoe serieus bleek in 1988
toen de autoleveranciers met minis
ter Nijpels van VROM een afspraak
maakten over een financiële stimule-
ringsregeling voor de verkoop van
schone auto's.
Milieuproblemen die vaak aan de au
to worden toegeschreven zijn: zure
regen en foto-chemische luchtveront
reiniging ("smog"), aantasting van de
ozonlaag en het broeikaseffect. Toch
Sis de auto geenszins de voornaamste
O veroorzaker van deze milieuproble-
Cmen. Zo is het aandeel van het weg-
verkeer in de zure regen slechts 9
procent, terwijl de veeteelt, industrie,
centrales en raffinaderijen samen
voor minstens 30 pet. verantwoorde
lijk zijn.
Omdat de in Nederland verkochte
auto's in hoog tempo schoner wor
den, loopt het aandeel van auto's in
de oorzaken van zure regen terug.
Auto's worden zelfs zo "schoon", dat
de schadelijke uitworp van auto's in
de toekomst aanmerkelijk vermindert.
Nu zijn er gradaties in "schoon". Het
beste "reinigingsmiddel" is de gere
gelde drieweg katalysator met lamb-
da-sonde en elektronisch gestuurde
brandstofinjectie. Naar schatting van
StpOVAG en RAI is dit jaar, dank zij de
fijwiscale stimuleringsregeling, minstens
25 procent van alle in Nederland ver-
OP REIS
MET EEN VEILIG GEVOEL
Al maanden tevoren zijn we ermee bezig. Dan is het ineens zover... weg staan. Maar ook mensen die bij
•'-vakantie. Eigenlijk bestaat er niets fijners; toch heeft vakantie ook een ongeval betrokken zijn melden
een keerzijde. Er kan plotseling iets gebeuren waardoor uw vakan- zich. De weekends zijn vaak het
Ejie in duigen valt, zoals ziekte, ongeval, autopech of diefstal. Bij de drukst. Dan zijn de meeste vakantie-
♦pjANWB-alarmcentrale in Den Haag kunnen ze daarover mee praten, gangers onderweg. Als je dan mid-
<zoals blijkt uit een gesprek met Gijs van Weijen, chef van de den in Frankrijk pech krijgt en de
JpjAlarmcentrale, voor wie de hulpverlening aan de met problemen garages zijn gesloten, dan zijn wij al
kampende Nederlanders weinig geheimen meer kent.
SjBij de ANWB-Alarmcentrale doen de
{heijfers je duizelen: 350.000 telefoon-
VHjes per jaar, waarvan 30.000 gevallen
kSaadwerkelijke hulp vragen; in het
^hoogseizoen trekken per dag honder-
xien getroffen vakantiegangers vanuit
j£*den vreemde bij de Alarmcentrale in
)en Haag aan de bel. Vanuit België,
naar ook uit bijvoorbeeld Indonesië,
kl deze noodkreten hebben aandacht
lodig, vragen om een oplossing,
io'n 120 medewerkers bieden dag en
‘nacht hulp aan gestrande landgeno-
>jten. Daarnaast heeft de Alarmcentrale
zeven steunpunten en een netwerk
-van contactpersonen in het buiten
sland.
tftVan Weijen: "Het voorkomen van
vmroblemen begint met een goede
^voorbereiding. Als iedereen ^dejuiste Op va|<antie, dan is dat nog geen
garantie voor ongestoord vakantie- foon gaat, weet je nooit wie er aan
t van de lijn zit en wat
er aan de hand is. Soms moet je
ervoor zorgen dat iemand, die aan de
andere kant van de wereld is ge
strand, weer veilig en wel terugkomt
naar Nederland, dan weer is het op
sturen van een koppakking voldoen
de."
VOERTUIGHULP
"In de zomermaanden eist vooral de aansluitende
panne aan auto's en caravans veel moeten hebben," aldus de chef van
van onze tijd. Zo mogelijk wordt de de Alarmcentrale.
auto langs de weg of in de plaatstelij- VERZEKERINGEN
ke garage gerepareerd. Als dit niet
binnen twee dagen kan en het voer
tuig is niet total-loss, dan wordt het
voertuig vanuit Nederland opgehaald.
De welverdiende vakantie moet dan
vaak voortijdig worden beëindigd,
tenzij een vervangend vervoerverze-
kering is gesloten, dan krijgen de
vakantiegangers een vervangende
auto ter beschikking. In de praktijk
betekent dit dat we duizenden auto's
repatriëren, landgenoten naar het va-
Mi'
gauw het aangewezen adres om ad
vies te geven. Zodra er op het alarm
nummer 070-141414 een melding
binnenkomt, gaat de molen draaien,
ben je al aan het organiseren. Onze
medewerkers zijn goed stress-besten-
dig en beschikken over veel ervaring.
Ze kennen de kaart van Europa en
spreken hun talen. Tussen de raadge
vingen en geruststellingen door,
moeten ze allerlei formaliteiten in or
de maken. Is de verzekering voldoen
de? Moet er een dokter worden ge
raadpleegd, de familie gewaar
schuwd? Bij medische gevallen ne
men de artsen van het Rode Kruis
Ziekenhuis, die voor de Alarmcentra
le werken, contact op met hun colle
ga's in het buitenland om een goed
inzicht te krijgen in de toestand van
de patiënt en om te bepalen wanneer
en hoe men op medisch verantwoor
de wijze terug naar huis kan. Elk
geval is weer anders. Dat is ook het
spannende van ons werk. Als de tele-
en de reizigers in puike conditie p|e2jer; een ongeluk zit in een klein de andere kant
.1- --1- _l_-1-J
- -hoekje.
txiaar de vakantiebestemming ver weg "Het gros van de verzoeken om hulp
Vjfccheurt, zou ons werk met een kwart komt van automobilisten die door
i "afnemen. Ook al gaat u goed voorbe- motorpech in het buitenland langs de
3
w