F. van Kempen (45) directeur Veldwij Directeur J. B. Veldwijk (61neemt vrijdagmiddag afscheid na 40-jarige loopbaan Drukkerij Veldwijk BV 63jaar oud Voorbeeld- uitgever Diverse functies Opvolger van J. B. Veldwijk J F NBT ft Zakenburgemeester Uitgever Persoonlijk contact Twee zoons Letters en lood Kwaliteit Uitbreiding Onzichtbaar” Pagina 11 teur. Bij de uitgeverij Veta BV was de nieuwe directeur ai eerste man. WADDINXVEEN - De heer F. van Kempen, die per 1 augustus 1989 is benoemd tot directeur van Drukkerij Veldwijk BV als opvolger van de vervroegd uit te treden directeur J.B. Veldwijk (61), is al sinds 1967 bij dit Waddinxveense grafische bedrijf werkzaam. In 1980 kreeg de als boek houder in dienst getreden Waddinxvener de functie van adjunct-direc- WADDINXVEEN - Een geboren en getogen Waddinx veense graficus en uitgever stopt er overmorgen mee: Jan Veldwijk, 61 jaar, directeur van Drukkerij Veldwijk BV en uitgever van het Weekblad voor Waddinxveen. Komende vrijdagmiddag neemt de Noordkade-bewoner op een recep tie in Alphen aan den Rijn officieel afscheid van het middel grote grafische bedrijf dat hij destijds van zijn vader heeft oyergenomen en waar hij - het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan - volgende week dinsdag 1 augustus weer te rugkeert als commissaris. en moderne grafische bedrijf ”Ik verheel niet dat de concurrentie in de grafische industrie heel hevig is. De hele wereld hangt dan wel van druk werk aan elkaar, maar er is landelijk ge zien sprake van overproduktie. Dat ver eist van deze bedrijfstak de nodige flexi biliteit en dat lukt niet altijd. In de ge specialiseerde drukwerksector waar wij met ons middelgrote bedrijf in zitten hebben wij volgens mij de beste be staansmogelijkheden”. ’’Overigens is het ook zo dat Waddinx- veense bedrijven elkaar niet altijd even goed kennen en weten wat ze allemaal kunnen. En dat is soms ongelooflijk veel. De ondernemerskring ’’Indus trieel Contact Waddinxveen” (ICW) doet daar al een paar jaar heel duidelijk iets aan door de organisatie van be- drijfscontacturen. De ICW-leden be zoeken dan op een middag bedrijven in onze gemeente. Zo’n bedrijfscontac- tuur hebben we ook in ons bedrijf aan de Oranjelaan gehad en dan zie je weer dat je van heel wat mensen - ook van collega’s - de ogen hebt kunnen openen. En dat is belangrijk want het spreek woord zegt nog altijd dat onbekend on bemind maakt”. U bent nu bijna veertig jaar in de grafi sche wereld actief. Er is in die vier de cennia wel heel veel gebeurd. "Dat kun je wel zeggen ja. Er is in het drukkersvak veel veranderd. Het lood heeft plaats gemaakt voor de elektroni ca. Er is de laatste vijftien jaar meer ver anderd dan in de halve eeuw daarvoor. De veranderingen, waaraan overigens nog lang geen eind is gekomen, kun je in onze bedrijfstak kenschetsen als blik seminslagen”. ”De omschakeling van loodzetsel naar fotografisch zetsel vind ik zelf de groot ste verandering waar we mee te maken hebben gehad. Dat was een revolutie, die grote gevolgen heeft gehad voor het hele grafische werk. De ambachtelijke graficus van toen is nu een grafische vakman die weet moet hebben van de Hebt u met uw bedrijf kunnen bereiken wat u had willen bereiken "Mijn opvolger Frits van Kempen gaat door met een mooi, modern en middel groot grafisch bedrijf, waarin ook mijn beide zoons Fred en Berend werken. Ik ben daar heus wel trots op. Wellicht had het bedrijf nog groter kunnen zijn, maar ik ben behoudend vooruitstrevend. Ik ben geen man van droomkastelen en fata morgana’s. Daarom is niet aan elk gevoel voor verandering snel inhoud ge geven om de grafische ontwikkelingen wellicht vele stappen voor te kunnen zijn”. meest ingewikkelde technische proces sen”. "Het Weekblad voor Waddinxveen was al in 1945, toen we direct na de oorlog op bonkaartenpapier mochten gaan verschijnen, zelfstandig en onafhanke lijk en dat is gelukkig zo gebleven. Ik vind de uitgeverij-poot van ons bedrijf zo belangrijk en waardevol dat deze er bij zal moeten blijven”. Hoe is het eigenlijk om bedrijfsmatig in Waddinxveen actief te zijn "Waddinxveen beschikte in de jaren vijftig en zestig over een traditioneel be- drijfsklimaat. Op industrieel gebied ge beurde er in die tijd niet zo bijster veel. Met burgemeester C.A. van der Hooft kwam er weer wat leven in de brouwe rij Hij legde in feite de basis voor de la tere groei en bloei van Waddinxveen, niet alleen wat betreft de komst van nieuwe woonwijken, maar ook met be trekking tot het bedrijfsleven. Want mensen die hier wonen moeten er ook kunnen werken”. BERT WOUDENBERG Hoofdredacteur van het Weekblad voor Waddinxveen Toch weet menige Waddinxvener niet wat Drukkerij Veldwijk BV allemaal doet ”Er zijn nog altijd mensen die denken dat we alleen maar visitekaartjes maken en wekelijks het Weekblad voor Wad dinxveen uitgeven. Misschien heb ik daar wat te weinig aandacht aangege- ”Ik vind dat burgemeester C.M. van der Linden het niet zo slecht doet in Wad dinxveen. Het is een echte zakenburge meester. Ik hoop dat hij de plannen van de gemeente uitgevoerd kan krijgen. Waddinxveen gaat weer voorop lopen wat bekendheid in het land betreft en gelet op het goede bedrijfsklimaat. Kijk eens wat er op het bedrijvenpark Coe- necoop allemaal gebeurt. Da’s een hele goede zaak. Het zijn allemaal geen kleine jongens die daar komen. Dat gaat uiteraard niet vanzelf. Waddinx veen doet het, vind ik, goed en daar hebben we allemaal plezier van. Zowel zakelijk gezien als in de sfeer van het woon- en leefklimaat”. WADDINXVEEN - Deze week neemt directeur Jan Veldwijk afscheid van zijn bedrijf. Hij gaat met de VUT. Voor de redactie van het Weekblad voor Wad dinxveen is de vertrekkende Waddinx vener vooral van belang als uitgever. Na een samenwerking van zo’n 18 jaar mag best eens in het openbaar worden gesteld dat iedere redactie zich zo’n uit gever zou mogen wensen. Jan Veldwijk, die evenals wijlen zijn va der, zeer betrokken was bij het wel en wee van dit unieke nieuwsblad, ver stond de kunst een hele duidelijke scheiding aan te brengen tussen de jour nalistieke werkzaamheden die elke week voor deze krant nodig zijn en het telkens weer kunnen uitgeven van dit mooie produkt. Een redactiestatuut zou dit niet beter kunnen regelen. Natuurlijk was er geregeld overleg, maar de redactionele vrijheid werd steeds ten voile gerespecteerd. Daar door heeft het Weekblad voor Wad dinxveen zich mede in dit Gouwedorp de plaats weten te veroveren die de krant als belangrijkste nieuwsbron ter plaatse al geruime tijd heeft. En neemt u maar als van zelfsprekend aan dat er natuurlijk ook op de uitgever telkens door buitenstaanders druk is uitgeoefend om bepaalde artikelen niet te laten publiceren. Maar de onafhan kelijke en zelfstandige positie van het Weekblad voor Waddinxveen zorgde ervoor dat niets achter behoefde te wor den gehouden. Ondanks het feit dat Jan Veldwijk ook een grafisch bedrijf had te runnen - en dat deed hij heel goed mede dank zij de mensen om hem heen - heeft hij nooit pogingen ondernomen om het vrije woord te belemmeren. De redactie van het Weekblad voor Waddinxveen liep hij in dat opzicht nimmer voor de voe ten, al was dat zakehjk misschien wei eens verstandig geweest. En er was nog iets. De geboren en geto gen Waddinxvener had ook veel kennis van het dagelijks leven in deze gemeen te. Wie nu mocht denken dat hij dan wel even het Weekblad voor Waddinxveen - zijn eigen krant - tipte voor een mooi verhaal heeft het helemaal mis. Zijn mond zat wat dat betreft altijd op slot. Zijn stelling was dat de redactie het nieuws zelf maar moest zien te garen. En dat deed het Weekblad voor Wad dinxveen dan ook altijd. De redactie ziet een in alle opzichten voorbeeldige uitgever vertrekken, maar zijn grote belangstelling voor de krant zal ongetwijfeld blijven bestaan. waar heel veel in gebeurt. De verbou wing zal een heel nieuw interieur be werkstelligen. Dat we optimistisch over de toekomst zijn blijkt evenzeer uit het feit dat we alweer een nieuwe meerkleu- rendrukpers hebben gekocht en dat we ook concrete plannen hebben om een vierkleurendrukpers aan te schaffen. Daarmee is alleen al een investering ge moeid van 1,6 miljoen gulden”. Uw hele leven bent u graficus gebleven én uitgever. "Met het Weekblad voor Waddinxveen ben ik ook blij. De krant geeft natuur lijk niet alleen een stuk stabiliteit in het bedrijf. De identiteit van een gemeente wordt ook mede door de plaatselijke pers bepaald, zo heb ik laatst wethouder drs. M. Kraaijestein horen zeggen toen hij de expositie "Karakteristieken van Waddinxveen” in het gemeentehuis opende. Het Weekblad voor Waddinx veen meldde dat vorige week ook”. Pas terug van een geslaagde zonnige vakantie in Spanje praten we met Jan Veldwijk in zijn huis aan de oever van de drukbevaren Gouwe. Een gesprek friet de man die weliswaar het Weekblad voor Waddinxveen zelf uitgeeft, maar er zelf nog nooit in heeft gestaan. Daar is het dus nu tijd voor geworden. "Het bedrijfsbelang, de continuïteit in het bedrijf en de werkgelegenheid heb ben bij ons steeds voorop gestaan. Bo vendien leven we gelukkig weer in een tijd waarin de economie opleeft. Dan blijven er weer minder dingen liggen. Maar we hebben nooit achter de ont wikkelingen in onze bedrijfstak aange lopen. Integendeel, we probeerden ze steeds een stapje voor te zijn en dat luk te”. met verschillende karakters, maar ze functioneren in het bedrijf heel goed en vinden er prima hun weg. Maar dan wel gebaseerd op prestaties, want ze moe ten zich natuurlijk nooit laten voorstaan op de naam Veldwijk die ze dragen”. "Dat is louter toevallig. Ze hebben zelf voor het grafische vak gekozen. Ik heb zelfs nog geprobeerd ze een ander be drijf te laten kiezen, maar dat is niet ge lukt. Mijn zoons zijn helemaal gek met de drukkerij. Ook van het Weekblad voor Waddinxveen trouwens. En dat vind ik, en natuurlijk ook mijn vrouw, wel heel erg plezierig”. In de uitnodigingskaart voor de af scheidsreceptie van komende vrijdag middag in Alphen aan den Rijn staat dat persoonlijk contact uw grote kracht was. "De klant blijft ook in een drukkerij ko- ning. Ik sta altijd onmiddellijk klaar om een klant op te zoeken. Met reclamebu reaus heb ik veel contacten gehad. On danks de telefoon, telefax en koeriers diensten blijf ik het persoonlijke con tact heel belangrijk vinden. Want er mag dan, mede door de technische vooruitgang, heel veel in contactueel opzicht veranderd zijn, het directe con tact zal altijd blijven bestaan en kan niet zomaar vervangen worden”. ”We staan in ieder geval nu weer aan de vooravond van een grootscheepse ver bouwing, omdat het grafisch bedrijf nu eenmaal een dynamische bedrijfstak is i i' ven, hoewel ik - en dat heb ik al eerder gezegd - representatie heel belangrijk vind Iedereen zou natuurlijk moeten weten wat er aan de Oranjelaan alle maal gedaan wordt”. ’’Goed management is ook degelijk heid, betrouwbaarheid en goed team work. Gemaakte afspraken moeten worden nagekomen. Orde en regelmaat is voor een effectieve bedrijfsvoering onmisbaar. Maar je moet er ook gevoel voor hebben waar je mee bezig bent. Je moet precies het moment weten in te schatten voor welke veranderingspro cessen het weer lijd is geworden. Kan het zo blijven Zo nee, wat gaan we er dan aan doen Is wat we willen finan cieel haalbaar Wat denken anderen er in je bedrijf van Met de inbreng van het stukje ervaring dat je in de loop der jaren zelf hebt opgebouwd komen er dan plannen en ideeën op tafel en ga je aan de slag. Hét gevoelwaarmee het al lemaal is begonnen, begint dan concrete vormen aan te nemen”. WADDINXVEEN - De vertrekkende directeur van Veldwijk BV, J.B. Veld wijk (61), trad op 1 februari 1950 in dienst van het bedrijf van zijn vader. De op 20 juni 1928 in Waddinxveen gebo ren graficus en uitgever werd in juni 1959 vennoot van de firma en trad op 1 januari 1969 in dienst als vennoot- schapsdirecteur van het nu bijna 63-ja- rige bedrijf. In het bestuur van het Koninklijk Ver bond van Grafische Ondernemingen (KVGO) en van de Vereniging De Ne derlandse Nieuwsblad Pers (NNP) heeft Jan Veldwijk diverse functies be kleed. Ook in Waddinxveen zelf is hij actief ge weest. Zo was hij secretaris van de on- dememerskring Industrieel Contact Waddinxveen (ICW), was hij bestuurs lid van de Stichting Waddinxveen 750 jaar en is hij secretaris van de Coöpera tieve Rabobank ’’Waddinxveen” B.A. Binnen de KVGO was de Waddinxve ner lid districtsbestuur Gouwe-Rijn- streek (1968-1979/1986/1987), voorzit ter districtsbestuur Gouwe-Rijnstreek (1979-1986), lid districtscommissie Drukkerijbedrijf Gouda (1967-1984), voorzitter districtscommissie Drukke rijbedrijf Gouda (1984-1987), lid dis trictscommissie Drukkerijbedrijf Rijn streek (1973-1984), voorzitter district- commissie Drukkerijbedrijf Rijnstreek (1984-1987) en lid van de districtscom missie Den Haag en omstreken (1987- heden). Van de Vereniging De Nederlandse Nieuwsblad Pers maakte hij deel uit van het bestuur van de afdeling Zuid-Hol- land (1969-1973) en was hij lid van het hoofdbestuur (1973-1978). Jan Veld wijk is getrouwd, heeft drie kinderen en één kleinkind. Hij woont met zijn vrouw aan de Noordkade. ”Een bedrijf leiden is tegenwoordig geen sinecure. Aan het goed in team verband en in harmonie met elkaar sa menwerken moet veel en voortdurend aandacht worden besteed. Ik had het er in dit gesprek al eerder over. Mede daarom is Frits van Kempen, mijn ad- junct-directeur die al in 1967 bij ons kwam werken, aangewezen als mijn op volger”. Na de Tweede Wereldoorlog stapte u, zoals u zei, vanzelfsprekend in het be drijf van uw vader. Nu herhaalt de ge schiedenis zich doordat uw twee zoons in het bedrijf aan de Oranjelaan zijn te vinden. ”Wat mijn bedrijf betreft heb ik overi gens altijd over de grenzen van Wad dinxveen gekeken. Ik haalde drukwerk overal uit het land vandaan. Dat kan ook niet anders, want daarvoor beschikt het bedrijf over te veel mogelijkheden. Het handelsdrukwerk is tegenwoordig enorm gevarieerd. Ieder bedrijf of elke organisatie heeft tegenwoordig een ei gen house-style. Heel veel werk zit er in het veelkleurige illustratiedrukwerk (folders, brochures, catalogi, gidsen, periodieken) voor onder meer reclame bureaus”. ”En om daar nu gelijk maar iets aan te doen: We verzorgen alle vormen van perfect bedrijfsdrukwerk. Van eenvou dige uurstaten, etiketten en het bedruk ken van verpakkingsmateriaal tot de meest glanzende en veelkleurige bro chures en catalogi, waarmee grote be drijven in binnen- en buitenland de boer opgaan. Het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT) is bijvoorbeeld een be langrijke opdrachtgever voor ons be drijf. Ik wil best een indruk geven van de andere relaties waarvoor we werken of hebben gewerkt: American Express, Rijam, RET in Rotterdam en diverse grote bedrijven in Waddinxveen”. De aan het Nicolaaserf wonende Frits van Kempen (45) werkte eerst op een accountantskantoor, vervulde zijn mili taire dienstplicht en deed de boekhou ding bij British Leyland alvorens hij ruim 22 jaar geleden bij Drukkerij Veldwijk BV in dienst trad. ”Een mooi en interessant Waddinxveens bedrijf met veel boeiende contacten in en op drachten uit heel Nederland”, aldus de kersverse nieuwe directeur. Frits van Kempen, lid van het bestuur van de tennisvereniging Be Fair en voorzitter van de technische commissie bij deze club uit het sportpark ”de Sniep”, neemt het roer over op een mo ment dat bij Veldwijk BV een groot scheepse interne verbouwing gereali seerd gaat worden. Met de veranderin gen is zo’n half miljoen gulden gemoeid "Het interieur wordt helemaal veran derd”, licht Frits van Kempen toe. ”Het bedrijf krijgt een entree en balie op de begane grond en de litho-afdefing gaat naar de eerste etage. Op de achterzijde van het pand aan de Oranjelaan wordt ”Een bedrijf leiden is tegenwoordig geen sinecure”, zegt Jan Veldwijk na een periode van bijna 40 jaar waarin hij het Waddinxveense dorpsdrukkerijtje van toen succesvol heeft uitgebouwd tot het bedrijf wat het nu is en waar zo’n 40 mensen bij betrokken zijn. Hij maakt in deze zomer van de mogelijkheid tot ver vroegd uittreden gebruik om zijn opvol ger Frits van Kempen (45) en zijn zoons Fred en Berend Veldwijk een grotere verantwoordelijkheid te kunnen geven om creatief, inventief en met kennis van zaken in te spelen op nieuwe grafische ontwikkelingen en nieuwe produktie- processen. U zegt dat het in die naoorlogse jaren vanzelfsprekend was om het drukkers vak in te stappen. Maar trok het grafi sche werk op zich u ook voldoende ’’Jazeker, en wat wil je eigenlijk als je helemaal bent opgegroeid tussen inkt, papier, letters en lood. Het drukkers vak had en heeft ook mijn echte belang stelling, maar het leukste en ook wel het moeilijkste heb ik toch wel gevonden om het grafisch bedrijf dat ik heb over genomen van mijn vader te kunnen uit bouwen. In het management heb ik met plezier heel veel tijd gestoken, want ik wilde het dorpsdrukkerijtje van toen la ten uitgroeien tot een zo compleet mo gelijk grafisch bedrijf dat van alle mark ten thuis is en alles kan maken, want de wereld hangt van drukwerk aan elkaar, zégt niet voor niets de -slogan van het grafische bedrijfsleven in ons land”. U zegt zich heel sterk aangetrokken te hebben gevoeld tot het management. ”Dat klopt, maar daar hoort ook heel nadrukkelijk een stukje kwaliteitsbe heersing bij. Bij het uitbouwen van het bedrijf heb ik dat facet nimmer uit het oog verloren. Dat mag ook niet. Want het meeromvattende grafische werk mag je dan wel aanspreken - en dat deed het mij ook -, maar het gaat allemaal niet zonder hetzelfde vakmanschap, kwaliteit en de aandacht, die nodig zijn voor het familiedrukwerk waar we vroe ger mee begonnen zijn. Ik heb het ove rigens altijd wel een uitdaging gevonden om me bezig te houden met grote en be langrijke grafische orders. Zowel om ze te krijgen als om ze heel perfect uit te voeren. Want waar ik een hele grote he kel aan heb zijn slordigheid, onacht zaamheid en gemakzucht. Als die voor komen word ik ontzettend boos”. ’’Overigens vind ik dat de hele grafische industrie zich eens landelijk veel sterker en krachtiger zou moeten manifesteren als een belangrijke factor van econo misch belang. Erzijn zo’n 2.800 drukke rijen, waarvan er een paar honderd een behoorlijke omvang hebben”. ”En we hebben niet stil gezeten. Aan de activiteiten van onze uitgeverij Veta BV is de uitgave van het Boskoopse week blad De Gouwe Koerier toegevoegd. Beide kranten verschijnen nu in vijf ge meenten: Waddinxveen, Boskoop, Ha- zerswoude-Dorp, Zevenhuizen en Moerkapelle. In 1985 zijn we op het Waddinxveense kabelnet begonnen met de Kabelkrant Waddinxveen. Dat was ook een stukje technische innovatie dat we niet wilden missen. En met de vakmensen die we daarvoor hebben konden we onze stempel ook in deze in- formatiesfeer drukken”. "Mijn zoons zijn er nu nog te jong voor. In deze nieuwe situatie kunnen ze toe groeien naar een verdere uitbouw van het bedrijf. Ik heb besloten vervroegd uit te treden en de functie van commis saris te aanvaarden, zodat ik wel van de gang van zaken op de hoogte kan blij ven, om de nieuwe leiding niet voor de voeten te lopen. Ze hebben dan nog meer de eigen verantwoordelijkheid om creatief, inventief en met kennis van za ken in te spelen op nieuwe ontwikkelin gen en produktieprocessen. Ik vind dat ze het met zijn drieën en samen met de overige fantastische medewerkers/sters heel goed doen. Het marcheert allemaal naar behoren”. een verdieping bijgebouwd. Al deze veranderingen zijn niet alleen nodig uit representatie-overwegingen, maar ook en vooral voor een nog effectievere be drijfsvoering en voor de komst van een vierkleurendrukpers. Dan kunnen we in één keer al het full-color drukwerk maken”. Met de nu begonnen grootscheepse ver bouwing is het bedrijf klaar voor de ja ren negentigen de eeuwwisseling. Veld wijk BV heeft de kennis, het inzicht en het instrumentarium om volledig te kunnen voldoen aan de wensen en ver langens van de uitgebreide klanten kring. ”Wij zijn niet voor niets een bedrijf met landelijke allure”, stelt Frits van Kem pen in navolging van de vertrekkende directeur Jan Veldwijk. Frits van Kempen is een geboren Wad dinxvener. In de afgelopen jaren woonde hij ook in Gouda en Nieuwer- kerk aan den IJssel. Hij is getrouwd en heeft twee kinderen. In 1978 onderging de drukkerij opnieuw een uitbreiding. Aan het pand werd aan de achterzijde bedrijfsruimte toege voegd. Het bedrijf breidt op dit moment opnieuw fors uit. Aan de achterzijde van het pand komt een verdieping bij. Het gehele interieur ondergaat een wij ziging. Veldwijk BV is een bedrijf waar 40 mensen bij betrokken zijn. WADDINXVEEN - Drukkerij Veld wijk BV is bijna 65 jaar oud. Het was 1 oktober 1926 toen de destijds 31-jarige heer F. Veldwijk uit ’s-Gravenzande, vader van de vertrekkende directeur J.B. Veldwijk, aan de Julianastraat de kleine handelsdrukkerij en kantoor boekhandel van de heer M.J. Olthof overnam. Het drukkerijtje met de handpersen groeide uit tot een bedrijf aan de Oran jelaan waar op uiterst industriële wijze en met veel vakmanschap zeer grote hoeveelheden en met grote snelheden papier wordt bedrukt. In 1932 werden eerst twee panden aan de oostzijde van de Oranjelaan gekocht en in gebruik genomen. Na de nodige verbouwingen werden zowel de drukke rij als de boekhandel daar geopend door Waddinxveens burgemeester P.A. Troost. Heel schoorvoetend en na veel aan drang heeft de vertrekkende directeur van Drukkerij Veldwijk BV, welk be drijf aan de vooravond staat van weer een grootscheepse interne verbouwing, in het interview toegestemd. Als het maar niet te lang zou duren, want Jan Veldwijk heeft zich in zijn loopbaan le ren kennen als de man van het ’’onzicht bare” management: wel nadrukkelijk merkbaar, maar niet zo aanwezig. En dat had hij eigenlijk graag zo willen houden. Maar dat is hem in ieder geval Uiiet zo gelukt. Weekblad voor Waddinxveen: Heeft het steeds in de bedoeling gelegen dat u zou gaan werken in de drukkerij van uw va der, die nu aan de Oranjelaan is geves tigd, maar is begonnen in de Juliana straat Directeur J.B. Veldwijk: ”Ja, dat was eigenlijk een vanzelfsprekend gegeven. Ik kom uit een gezin met vier kinderen, maar zowel wijlen mijn broer Freek als lik zijn het drukkersvak ingegaan. Nadat ik in de Tweede Wereldoorlog de grafi sche MTS in Utrecht had afgemaakt heb ik mijn militaire diensplicht vervuld. Als huzaar ben ik daar afgezwaaid. Ik ben toen gelijk in het bedrijf van mijn vader gekomen, waar destijds twee mensen werkten. In het begin heb ik na tuurlijk alles gedaian wat er in een druk kerij gedaan moet worden. Het hele grafische gebeuren kende voor mij al gauw geen geheimen meer. Er was toen voornamelijk sprake van familie- en handelsdrukwerk” "Berend is bij ons de man van de orga nisatorische en sociale contacten binnen het bedrijf. Fred is meer de man die zich naar buiten toe manifesteert. Het zijn duidelijk twee jonge capabele jongens Weekblad In 1945 werd begonnen met de uitgifte van het Weekblad voor Waddinxveen. Maar het bedrijf bleef groeien zodat in 1959 het huidige hoekpand aan de Oranjelaan 9 werd gekocht. In dit pand werd opnieuw de door Annie Veldwijk geleide boekhandel ondergebracht. Pas in 1964 zou de boekhandel verhuizen naar het winkelcentrum ”de Passage”, zodat de drukkerij wat ruimer kwam te zitten en de offsetpersen hun intrede konden doen. Halverwege de jaren zeventig werden de drukkerij, boekhandel en uitgeverij uitgebreid met het adviesbureau voor industriële reclame NDC. De uitgeefac tiviteiten werden in 1981 ondergebracht in het dochterbedrijf Veta BV, dat ook het weekblad De Gouwe Koerier in Boskoop uitgeeft en de Kabelkrant Waddinxveen. In 1986 werd de uitgeve rij voor honderd procent eigendom van Veldwijk BV. ’’Waddinxveen beschikt nu over een heel sterk bedrijfsleven met een goed management. Voor de bedrijven is het beter dat ze niet meer zo gekenmerkt worden door de stichter of zijn familie die zich lange tijd in de leiding van een onderneming hebben gemanifesteerd. Dat moet ook eigenlijk niet. De genera tie bekende oudere zakenmensen in Waddinxveen, die door hun prestaties hun sporen in soms moeilijke tijden heus wel hebben verdiend, is of gaat langzamerhand verdwijnen. Hun plaat sen worden vaak ingenomen door jonge gasten, die van wanten weten door een goede schoolopleiding en zakelijk in zicht. Nieuw bloed draagt in vele geval len bij tot een beter management. Een bedrijf leiden is immers geen eenmans zaak meer, maar teamwork”. Adjunct-directeur F. van Woensdag 26 juli 1988 Kempen (45) volgt de heer J.B. Veldwijk als directeur van Drukkerij Veldwijk BV op. Hier staat hij voor het pand aan de Oranjelaan dat een ingrijpende interne verbouwing zal ondergaan. Foto: Sjaak Noteboom). ”Ik ben trots op dit mooie De vertrekkende directeur van Drukkerij Veldwijk BV, J.B. Veldwijk (61), gefotografeerd in zijn kantoor aan de Oranjelaan. Foto: Sjaak Noteboom). Üw vader is heel lang bij het wel en wee van zijn bedrijf betrokken geweest. ’’Mijn vader, die in 1982 overleden is, liep al tegen de zeventig toen hij nog ge- BH regeld in de drukkerij aan de Oranje- laan te vinden was. Hij was een graficus in hart en nieren. Maar het bedrijf ver anderde intussen natuurlijk wei. We groeiden met de tijd mee en probeerden die vanzelfsprekend ook steeds een stapje voor te zijn. Organisatorisch ver anderden we in die jaren van een firma in een Naamloze Vennootschap tot de Besloten Vennootschap van nu”. ’’Bovendien werden er voor de boek handel in het winkelcentrum ”de Passa ge”, het sinds 1945 door ons uitgegeven Weekblad voor Waddinxveen en voor de industriële reclame dochteronderne mingen opgericht. Ook het bedrijfs pand werd telkens opnieuw ingericht en voorzien van de modernste grafische apparatuur. Representatie heb ik altijd heel belangrijk gevonden, al weet ik heus wel dat natuurlijk niet altijd alle wensen die je hebt steeds gehonoreerd kunnen worden”.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1989 | | pagina 11