Jan Moerenhout, een bevlogen duizendpoot reparatie. F Schade aan uw auto vereist deskundige Ir- I. 14 74 II I i door Kate Goudriaan r i 1 SS I fc J Èfocwa gj| gi Hij heeft net de vierdaagse gelopen, als we hem te spreken krijgen. In Boskoop is hij bekend geworden als interimvoorzitter van ’De Zonnebloem’ en in luchtvaartkringen kreeg hij naam als vlieginstructeur en -examinator. Hij was tot aan zijn pensione ring Hoofd toezicht vliegend personeel met als belangrijk onder deel de niveaubewaking van de opleidingen in Nederland. Dit werk deed hij onder de vlag van de Rijks Luchtvaart Dienst. We hebben het over Jan Moerenhout (57) uit Boskoop. Op dit moment maakt hij deel uit van het team van Geosens op de Rotterdamse luchthaven Zestienhoven. Geosens is een parti culier bedrijf dat metingen verricht met behulp van vliegtuigen. Moerenhout heeft bij de start van dit bedrijf de coördinatie van het vliegen op zich genomen en vliegt momenteel zelf bijna dagelijks met het vliegende laboratorium. Jan Moerenhout studeerde aan de Sociale Academie van Sittard in de vakken personeelsbeleid en bedrijfsmaatschappelijk werk. Vele jaren was hij werkzaam in het binnen- en buitenlandse personeelswerk. Op Curasao diende hij bij de Marine en heeft daar kennis gemaakt met het vliegen. Hoewel hij aan het vliegen zijn hart verpandde, bleef zijn grote passie de mens achter (in) de machine. Vliegers en ander boordpersoneel staan bloot aan onregelmatige werktijden en daarnaast moet men ook tijdsver schillen overbruggen. Het bio-ritme van de mens is daar niet op gebouwd en daardoor kunnen er slaapstoornissen optreden. Jan Moerenhout geeft cursussen in Autogene techniek, die het moge lijk maakt je lichaam en geest totaal te ontspannen en zo binnen korte tijd in slaap te vallen. Jan Moerenhout is een duizendpoot en lijkt onstuitbaar. In zijn schaarse vrije tijd wil hij nog wel eens achter het orgel of de piano kruipen. En als hij de kans krijgt speelt hij carillon. I fi GLASBEEK Autoschade reparatiebedrijf Noordkade 24 FOCWA, kenmerk voor vakwerk I f i I Pagina 9 ■d '4 ‘si Het vliegtuig r i ITTTTtt ’Wij doen geen beleidsuitspraken, de opdrachtgever bepaalt zelf wat hij met de resultaten doet. Onze getallen zijn wel heel belangrijk bij het te voeren beleid van overheid of gemeenten.’ in Europa dat met vliegtuigen metingen verricht. ’Ons meeste werk, 70 procent, vindt plaats in West-Duitsland. We Moerenhout geeft de cursussen in Bos koop en vanaf oktober kan men bij hem terecht. Voorafgaande aan de cur sus heeft iedere aspirant-deelnemer een gesprek met de cursusarts. aanwezigheid van een arts. Zijn cursis ten komen niet alleen uit de luchtvaart wereld maar steeds meer mensen met slaapstoornissen, stress, hoge bloed druk, spanningshoofdpijnen, hyper ventilatie etcetera worden door artsen naar Moerenhout doorverwezen. ’Er zijn mensen bij me geweest die een grote dosis slaappillen nodig hadden en bin nen 7 weken konden ze zonder medicij nen in slaap komen’, vertelt hij. Meetpalen De meeste werkzaamheden verricht Geosens voor de Duitsers, Nederland heeft een meetnet op de grond. Jan Moerenhout legt uit: ’Het Ministerie van Volksgezondheid gaat meestal af op de gegevens die deze meetpalen doorgeven. Onze ervaring is dat deze gegevens heel andere waarden hebben dan de onze. De vaste opstelling van deze palen maakt dat er een beperkt gebied wordt bestreken. Zo is er ook een heel stu* vervuiling uit Engeland afkomstig. Wij meten dit boven de Noordzee al, maar de meetpalen regi streren dit pas als het al boven de kust is aangekomen.’ Heeft Geosens een taak voor smog- alarm? Moerenhout: ’Nee, dat is heel gek. Men gaat voornamelijk af op de metingen vanaf de grond. We hebben wel ge vlogen met die smogsituatie, maar meer voor onderzoek. Wij kunnen voorspel len dat een situatie er aan komt en leve ren daarbij juistere gegevens dan men kan krijgen van de meetpalen hier ter plekke. Wij worden niet door de minis ter de lucht ingestuurd met de bood schap: kijken jullie nu nog eens hoe erg het is, dan weet ik of het autoverkeer stilgelegd moet worden. Bovendien zal dit pas in het uiterste geval gebeuren want het betekent een ontwrichting van de hele maatschappij.’ ’We kunnen wel onderzoeken hoeveel het verkeer bij draagt aan de vervuiling en aan de hand daarvan kunnen we Oost-Duitsland en Tjechoslowakije. Ons werk richt zich dan op grensover schrijdende luchtverontreiniging en het meten tijdens smog-perioden, wat veel voorkomt bij oostenwind. De concen traties die we daar meten zijn zo hoog, dat ze de alarmfase hier allang te boven I joen gulden. Inmiddels is Jan Moeren- l hout ook aangekomen en tot slot ma- i; ken we een vliegtochtje boven het ge- j bied Rotterdam Alexanderpolder tot en s met boven Boskoop. "l De turbulentie boven de stad is hevig. I Moerenhout legt uit dat dit komt door l de wind die langs de huizenflats om- l hoog wordt gestuwd. Eenmaal boven i de polders wordt het rustiger. We zien hier ook duidelijk minder smogvor- ming dan boven de stad en het havenge- l bied. Boven Gouda hangt een donkere 'f. smogwolk maar eenmaal boven de Bos- l koopse kwekerijen is het zicht tamelijk helder. Van uit de lucht is de bijzondere structuur van het kwekersdorp goed zichtbaar. Tussen weide-gebieden ligt Boskoop er bij als een kilometers grote l tuin van bomen en bloeiende heesters. Zomaar overstappen van het ene type toestel op het andere kan dus niet. Om over de gehele wereld een gelijkge- Opperylaktevervuiling ’Wij werken ook mee aan onderzoeken naar oppervlakte-vervuiling’, vertelt Moerenhout. ’Tijdens onze vluchten boven de Noordzee kunnen we lozingen constateren. Voor Rijkswaterstaat ma ken we regelmatig vluchten boven de Nederlandse rivieren en het Rotterdam se havengebied. Met behulp van een thermische camera worden illegale lo zingen opgespoord. Een thermische ca mera werkt op warmtestraling. Chemi sche stoffen hebben een andere tempe ratuur dan water, zodat op de foto een verkleuring is te zien. Vanuit het vliegtuig roept men direct een mannet ie op die ter plaatse water- Zelfs de kleinste botsing kan vitale delen van uw auto beschadigen, wij kunnen deze opsporen en repareren Met een veilige auto neemt u daarna weer aan hel verkeer deel FOCWA kenmerk voor vakwerk 2741 EV Waddinxveen Tel. 01828-12588 Autogene training In de burgerluchtvaart komt het steeds vaker voor dat vliegtuigen ’s nachts ver trekken. Dit houdt dan wel in dat vliegers en boordpersoneel zich midden in de nacht moeten melden. Bij inter continentale vluchten komt daar ook het tijdsverschil nog eens bij, hetgeen leidt tot slaapstoornissen bij het lucht- vaartpersoneel. Jan Moerenhout is in dit probleem zeer geïnteresseerd en is gaan zoeken naar een oplossing. Hij vond dit uiteindelijk in een Autogene training. In 1981 introduceerde captain Frank Hawkins de Autogene Trating (AT) in de Nederlandse luchtvaartwereld. Hij gaf in de jaren ’81 en ’82 een groot aantal cursussen in ontspanningstech- Katalysatoren niek waardoor men beter bestand werd Geosens is het enige particuliere bedrijf tegen onregelmatigheden in het bio-rit- me. Na het vertrek van Hawkins naar Engeland viel hier een leegte. Na zijn pensionering vond Jan Moerenhout vliegen het meest aan de oostgrens met hierin zijn nieuwe taak. Hij ging eerst in Engeland in training en geeft nu zelf cursussen. De autogene techniek is rond 1920 ont wikkeld door de Duitse zenuwarts J.H. Schultz en is gebaseerd op het passief concentreren. Dat is zich op iets con centreren zonder daar een actief doel mee te hebben. Hierdoor vinden er evenwicht herstellende processen plaats in het zenuwstelsel, terwijl er in betrek kelijk korte tijd een diepe mate van ont spanning optreedt met een langdurig effect. De resultaten zijn objectief meet baar door middel van een ECG en bloeddrukmeting. Woensdag 9 augustus 1989 Wij verrichten metingen vanaf de grens met de DDR, Tjechoslowakije tot aan Groot Brittannië. Luchtvervuiling stoort zich niet aan grenzen en is daar om een internationale aangelegenheid. Wij werken veel voor het Umweltsambt in West-Duitsland in opdracht van de Duitse regering. Lange tijd heeft de Duitse overheid het verwijt gekregen, onzorgvuldig om te springen met het milieu. Men is toen gaan kijken waar de verontreiniging vandaan komt. Uit onderzoek bleek het meeste uit Oost-Duitsland en Polen te komen, voor een groot deel afkomstig van de met bruinkool gestookte electriciteits- centrales. Op dit moment draagt West- Duitsland ook bij in de kosten van ont- zwavelings-installaties in Oost Duits land.’ een teleurstelling uitloopt. Men valt op verschillende onderdelen door de mand, maar het vliegen met slecht weer is het moeilijkste punt. In Nederland ligt de nadruk bij het vliegen onder alle weersomstandigheden <1 Vliegende speurhond waakt over het milieu luchtverontreiniging. Op enige afstand van de brongebieden vermengen de stoffen zich in het onderste deel van de atmosfeer. Door op meer dan één re presentatieve hoogte te meten, kan de gemiddelde concentratie luchtveront reiniging in de menglaag worden vast- gesteld. Op basis van de gemeten con centraties, tesamen met meteorologi sche gegevens, met name de windsnel heid, wordt de hoeveelheid grensoverschrijdende luchtverontreini- ging berekend. In principe kan Geosens alle verontreinigingen meten waaronder zuren, stof, zware metalen, zwaveldio- xyde e.d. en een aantal koolwaterstof fen. Vanuit het vliegtuig kan men direct de Nederlandse overheid informeren over eventuele vervuilingen. Deze informatie wordt dan ook door de regering ge bruikt bij het nemen van besluiten. De meetvliegtuigen zijn ook in staat de pluimen van schoorstenen afzonderlijk te meten. Voor de eigenaar van de schoorsteen is dit een goed controlesys teem.’ met name in de know how-sfeer, aan het oostblok bij het bouwen van ont zwavelingsinstallaties is heel groot. De resultaten zijn door het gebruik van die installaties zo goed dat men het er graag voor over heeft.’ Tn Nederland is ook duidelijk het ge bruik te merken van katalysatoren in de Jan Moerenhout geeft zijn trainingen in auto’s. Er rijden echter nog te veel au to’s zonder katalysator. Wat mij betreft mag dat best wat meer bevorderd wor den. In Duitsland is het zo dat tijdens een smog-alarm het verkeer wordt stil gelegd. Alleen mensen met ontheffing en de auto’s met katalysator mogen blijven rijden. Dat is een reële belo ning’, vindt Jansen Buiten staan de vliegtuigen gereed. Een kijkje in het vliegend laboratorium geeft een idee van de werkomstandig heden en de apparatuur. ’Om dit vlieg tuig rendabel te maken moet er mini maal 500 uur per jaar mee gevlogen worden’, zegt Jansen, ’Het vliegtuig met apparatuur kost al gauw 2,2 mil- V vaststellen wat het milieusparende ef fect ervan is. Op dit moment zijn we bezig met onderzoek van lucht veront reiniging op grotere hoogte. Daar weten we nog te weinig van. En we kijken naar de invloed van het luchtverkeer op het milieu. Ook bij Geosens in Rotterdam nemen we een kijkje. Ing. Frank Jansen, vice- president van Geosens, vertelt dat men iedere maand de provincie Zuid Hol land inspecteert op illegale lozingen en vuilstortplaatsen. ’Er gaan dan milieu- inspecteurs mee, er worden metingen verricht en foto’s gemaakt. Dit gebeurt heel intensief, zodat elk plekje van Zuid-Holland wordt bekeken. Deze vluchten vinden plaats op onregelmati ge tijdstippen. We ontdekken dan ook steeds nieuwe stortplaatsen. De combi- gaan. De bijdrage van West-Duitsland, natie van milieuinspecteur, fotograaf en meetresultaten is een bruikbaar instru ment voor de overheid om maatregelen te nemen. Wat wij leveren als bedrijf is dus puur meetinformatie.’ Instructeur en examinator Een aanbod van Moerenhout om tij dens de vlucht ook even te sturen slaat ondergetekende van de hand. Naast de ze vlieginstructeur voel ik me volkomen op mijn gemak en terugdenkend aan mijn eerste autorijles vind ik deze situa tie prima. Jan Moerenhout geeft ook vlieglessen en neemt exames af. Om les te mogen nemen moet je minimaal 16 jaar zijn. Moerenhout: ’Hoe jonger je begint hoe sneller je het leert.’ Lessen kan bij de Rij ks Luchtvaart School of de Nationa- le Luchtvaart School. Daarnaast zijn er nog 15 vliegscholen in Nederland. Het blijft echter toch een opleiding voor mensen met een dikke portemonnee. Het behalen van een A-brevet kost ge- middeld acht- tot tienduizend gulden. W’l Je beroepsvlieger worden dan ga je door voor het B-brevet. Men moet veel ervaring opdoen met tweemotorige g vhegtuigen en minimaal 200 vlieguren hebben. Voor het leren vliegen op toe- stellen als een DC 10 of Fokker 100 ontvangt men een aanvullende oplei ding van de luchtvaartmaatschappij. Flexibel ’Luchtmassa’s bewegen zich op een gol vende manier. Verontreinigde lucht be weegt zich ook golvend door de atmo sfeer. Zo kan het voorkomen dat er op een bepaalde hoogte een stof gemeten wordt die honderd kilometer verderop als sneeuw voor de zon verdwenen lijkt te zijn. Het is echter heel goed mogelijk dat de stof op een lagere hoogte wel aanwezig is. Door het gebruik van vlieg tuigen zijn we zo flexibel dat we deze golfbewegingen kunnen volgen. De me tingen worden allemaal uitgevoerd vol gens een modelberekening. Om deze zo nauwkeurig mogelijk uit te voeren is het noodzakelijk dat we goed geïnformeerd zijn over de windrichting en -snelheid. Zodra wij een hoge concentratie meten kunnen wij, door met de wind terug te rekenen, uitzoeken waar de verontreini ging vandaan komt. Aan boord is de benodigde communicatie-apparatuur waarmee we ons in verbinding kunnen stellen met bij voorbeeld de West-Duit se regering. Deze kan dan zonodig di rect maatregelen nemen. Naast die signalerende functie hebben wij ook controlerende taken. In op dracht van het ministerie van VROM wordt met grote regelmaat de electrici- teits-centrales in Nederland op uitstoot gecontroleerd. Zodra de uitstoot te groot is worden er maatregelen geno men.’ De metingen worden op verschillende hoogten geregistreerd, waarvoor de vlieger nog weleens halsbrekende toeren moet uithalen. Soms vliegt men op 3 kilometer hoogte en dan is het van groot belang de orografie, vorm van het aard oppervlakte, in de gaten te houden. Ne derland mag dan aardig plat lijken, toch hebben we er behoorlijke bouwwerken op gezet. In heuvelachtige streken kun nen torens op hoge toppen een gevaar vormen. Het is aan boord hard werken voor de vliegers en de mensen die de metingen verrichten. Geosens heeft de beschikking over een team jonge acade mici, met een goede conditie. Het zitten l in het vliegtuig is niet zo comfortabel en een vliegreis duurt toch maximaal 3 uur. Na het bijtanken wordt weer opgeste gen en men maakt soms dagen van 10 uur. Een belangrijk aspect voor de me dewerkers van Geosens is dat ze wel van V' vliegen moeten houden en er ook tegen moeten kunnen. Soms zijn de mensen dagen van huis en verblijven in het bui tenland zijn evenmin een uitzondering. monsters gaat nemen. Dit onderzoek- systeem kan zowel overdag als ’s nachts worden gebruikt. Ook voor minder schadelijke onderzoeken kan de thermi sche camera worden ingezet. Zo kan men bijvoorbeeld lekken opsporen in de isolatie van kassen (glastuinbouw) of gebouwen.’ In geval van calamiteiten is het mogelijk binnen een uur een vliegtuig in de lucht te hebben om de zaak te gaan meten. ’We lopen allemaal met een pieper op zak en kunnen worden opgeroepen. Bij het meten van radioactiviteit werken we samen met technici van het ECN. Zo dra zich ergens een nucluaire ramp voor doet gaan we met speciale apparatuur de lucht in om de straling te meten. We krijgen aparte kleding aan omdat het werk niet geheel onveilig is. We vliegen dan naar de bron maar als het echt gevaarlijk wordt gaan we terug. Tevens is dan de grens bereikt dat we nog kunnen meten omdat de mogelijk heid bestaat dat radioactiviteit de com puter beïnvloedt. Tijdens de Tsjemo- byl-meetvluchten is vastgesteld dat ook deze vervuiling zich in golven door de lucht voortbeweegt. De windrichting en windsnelheid is hier ook van grote in vloed.’ 4 vetten, in vergelijking met Europa. In Nederland zou het ook niet kunnen ge- g ,r beuren dat iemand op zijn 66e op slink- O se wijze nog even een toestel gaat bestu- O ren. In Amerika heeft men daar weinig O controle op.’ In Amerika kan je makkelijk en voor- delig een vliegbrevet halen tijdens je va- W kantie Heb je wat aan dat brevet hier m in Europa? Moerenhout: Het brevet dat men daar O haalt geeft hier niet het recht tot het besturen van een vliegtuig. Men moet hier opnieuw examen doen. Ik zie tij- f|| dens die examens veel narigheid van die opleidingen. De mensen zijn wel een hoop geld kwijt geraakt maar veel vliegen hebben ze niet geleerd. Je kunt niet vliegen met een papiertje, een bre- I vet is leuk maar je moet het ook in praktijk kunnen brengen. Men is in Amerika erg makkelijk voor buitenlan ders die even komen lessen. Men geeft daar te snel het brevet. Het examen hier valt dan vaak zo tegen dat het alsnog op Aan boord van het vliegtuig bevindt zich een aantal computers. Aan de bui- -. tenzijde zitten openingen waarop de slangen zitten aangesloten die de ver- ontreinigde lucht aanzuigen. Ook heeft X men de mogelij kheid wolken water op te A zuigen en dit te onderzoeken. Hiervoor Jc kan men geen modelberekening hante- nen een zeer belangrijke rol spelen bij de omzetting van zwaveldioxyde (SO-2) in zwavelzuur. De omzetting verloopt vele malen sneller in wolkendruppels dan in droge lucht. V brongebieden als op grotere afstand Voor een nadere kennismaking nemen we een kijkje op het vliegveld Zestien hoven bij de firma Geosens. Dit Rotter damse bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het bemonsteren en bemeten van luchtverontreiniging op grote hoogte. Voor dat doel heeft het bedrijf twee vliegende laboratoria tot zijn beschik king; een Piper Chieftain en een Cessna 172. Beide vliegtuigen zijn voorzien van apparatuur waarmee direkt gassen wor den gemeten en aërosolen (mengsel van gassen), wolken en regenwater worden bemonsterd. Bij directe metingen ligt het accent op het aantonen van zwavel dioxyde, stikstofdioxyde en ozon. Moerenhout: ’Luchtverontreiniging is een ernstige bedreiging voor mens en natuur. Om dit te kunnen beheersen moeten er onderzoeken worden gedaan op zoveel mogelij ke manierenDe over heid heeft door geheel Nederland meet palen verspreid staan maar die kunnen slechts meten op één plek. Een vliegtuig kan veel nauwkeuriger te werk gaan. N ren. Wolken worden ook wel stofzui- gers van de atmosfeer genoemd en kun nen een zeer helancrriike rnl snelen hii He gebieden beïnvloeden op lokaal niveau de verontreiniging. Hoe verricht Geo sens in een brongebied een meting? Moerenhout: ’Emissies, uitstoot van in dustriegebieden, kunnen worden ge schat wanneer bovenwinds de voorbe lasting en benedenwinds de nabelasting van de concentraties worden gemeten. Om dit zo naukeurig mogelijk te laten plaats vinden, maken de vliegtuigen tweedimensionale inventarisaties van de atmosfeer. Op deze wijze verkrijgt men X een vertikale doorsnede van de atmo- X sfeer, loodrecht op de windrichting, zo wel voor als achter het brongebied. Om dat er in de buurt van de bronnen geen sprake is van homogene verdeling van de verontreiniging in de grenslaag is het mogelijk de meest schadelijke stoffen te inventariseren. Deze inventarisatie is van het grootste belang vopr grensoverschrijdende •*X De metingen vinden plaats zowel in de L* .J U1ULU11M hiervan. Aaneengesloten industriege- 1 A SJ sfeer. Het Ruhrgebied in de BRD is hier stemd? brevetering te krijgen is er de I werkgroep Personel Licensing and Training Panel, waarvan Moerenhout vice-voorzitter is. Hij ontmoet regelma tig zijn collega’s uit de hele wereld en zij bespreken de regels die gehanteerd moeten worden in de internationale luchtvaart. ’Hoe belangrijk regels zijn zie aan het ongeval met het SLM toestel waar een duidelijke overtreding van de regels heeft plaats gevonden zegt Moe renhout. Een kwestie van te weinig mankracht of te weinig geld? Moerenhout: Tn Amerika is men nogal vrij makkelijk met het afgeven van bre- bieden leveren vaak een grote bijdrage aan de verontreiniging van de atmo- 'r een voorbeeld van. Kleinere industrie-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1989 | | pagina 9