Max Havelaar-koffie redding voor kleine koffieboeren GRAAG TOT UW DIENST GRAAG TOT UW DIENST GRAAG TOT UW DIENST B P Reuma. De stille JJM ’T KELDERTJE 32r VEILIG VERKEREN MET WILHELMINA DÜCKER Aï 'ia n 2 «ULoefsier LEDERWAREN 0 \p hO i Sr3*0 a J Stomerij Smit A Nog voor de feestdagen een nieuwe trui? O 00 1 M I V SALADES MET DE KERST komen weer van ’T KELDERTJE - m M B IÉ k k k' Woensdag 13 december 1989 Pagina 11 OM i ff <y KETTING OORBELLEN BIJOUX SIERADEN BROCHES Tevens depot voor: HEMSLÖJD WOL HEMSLÖJD WOL HEMSLÖJD WOL 1] BURG. COLIJNSTRAAT 13-17 BOSKOOP - 01727-12262 Zie onze kerstadvertentie elders in deze krant koffie houdt hij gemiddeld nog geen twee kwartjes over. Met Max Havelaar krijgt de boer dus meer dan twee keer zoveel voor zijn koffie-oogst. Paniek In Guatemala zag een vertegenwoordi ger van Max Havelaar de afgelopen zo mer met eigen ogen wat de recente da ling van de koffieprijs voor de koffie boeren betekent. De leden van een kof- fiecoöperatie verwachtten gen prijs van minstens vijf quetzales (ongeveer vier gulden) per kilo, want dat was de prijs die opkopers eerder hadden betaald. Ongeloof en paniek was op de gezichten van de boeren af te lezen toen de voor zitter van de coöperatie hen moest mee delen, dat ze bijna twee quetzales min der zouden krijgen. Hoe moesten ze nu hun schulden afbetalen? En hoe kon den ze hun kinderen nog naar school sturen? Het belang dat de kleine boeren hebben bij de goede prijzen die Max Havelaar betaalt, wordt zo heel duide lijk. Koffieboeren zijn dan ook erg ingeno men met het keurmerk. Pater Leonard van Baelen bijvoor- II t/m 23 december a.s. bieden wij onze kant en klare truien tegen materiaaiprijs aan. Tevens wensen wij u prettige kerst dagen en een voorspoedig 1990. Het adres voor o.aANNY BLATT BERGER DU NORD - AUSTERMANN - AARLAN o REUMABESTRIJDING MÓÉT DOORGAAN Burg Colijnstraat 1 - Boskoop - Telefoon 01727-12467 In de afgelopen maanden is de prijs van de meeste halfpondspakken koffie met zo’n zes dubbeltjes gedaald. Fijn voor de Nederlandse koffiedrinkers, maar een nachtmerrie voor miljoenen koffie boeren in de Derde Wereld. Hun inko men is drastisch gedaald en voor velen dreigt honger. Koffie met het keurmerk van Max Havelaar echter biedt een uit weg voor de kleine koffieboeren. De reden is dat Max Havelaar de koffie boeren prijsgaranties geeft. De Nederlandse consument betaalt daardoor iets meer, maar de koffieboe ren zijn van een redelijk bestaan ver zekerd. De scherpe daling van de koffieprij zen bedreigt de kleine koffieprodu centen, zoals deze boerin in Nicara gua, rechtstreeks in hun bestaan. Max Havelaar is meer nodig dan ooit. (Foto: Chris Pennarts) Het keurmerk van Max Havelaar be staat op 15 november precies een jaar. Het initiatief voor het keurmerk lag bij boeren van een Mexicaanse koffiecoö- peratie. Deze boeren willen niet langer afhankelijk zijn van ontwikkelingshulp. ”Het is natuurlijk heel goed dat we jaar in jaar uit geld voor een vrachtwagen of een schooltje krijgen om de armoede draaglijk te maken”, zeiden ze, ’’maar we zijn pas écht geholpen als we betere prijzen voor onze koffie krijgen. Want dan hoeven we helemaal niet meer om hulp te vragen”. Nederlandse Derde Wereld-organisaties gingen toen om de tafel zitten en be sloten samen met enkele koffiebranders het keurmerk Max Havelaar op de markt te brengen. De Nederlandse con sument heeft nu de mogelijkheid om te kiezen voor koffie die voor ’een eerlijke prijs’ is ingekocht. Tot vorig jaar was dergelijke ’zuivere’ koffie alleen te koop in alternatieve winkels, zoals wereldwin kels. Snelle omzetstijging Nadat prins Claus in november vorig jaar het eerste pak Max Havelaar-koffie in ontvangst had genomen, steeg de om zet snel. Momenteel zijn de Max Havelaar-kof- fies gezamenlijk goed voor zo’n twee procent van de Nederlandse koffiever koop. Bij vrijwel alle supermarkten ligt Wantoestanden De naam Max Havelaar is ontleend aan het boek ’Max Havelaar of de koffievei lingen der Nederlandsche Handel maatschappij’ dat de bekende schrijver Multatuli in 1860 publiceerde. Dit boek was een bewogen protest tegen de wan toestanden die Multatuli aantrof in het toenmalige Nederlands-Indië. Nog steeds bestaan er wantoestanden in de koffieproduktie. Isias Martinez Mo rales, voorzitter van de Mexicaanse kof- fiecoöperatie zegt: ”Wij produceren al vele jaren koffie, maar door de macht van de tussenhandel hadden we weinig profijt van onze inspanningen.” De boeren krijgen zó’n lage prijs voor hun koffieoogst, dat ze nauwelijks kunnen overleven. V 4 Verdubbeling Koffie krijgt alleen dan het keurmerk van Max Havelaar, als de koffiebonen rechtstreeks zijn ingekocht bij coöpera ties van kleine koffieboeren, of bij ex portorganisaties die de belangen van de ze boeren behartigen. De tussenhandel wordt zo uitgeschakeld. Een andere be langrijke voorwaarde is dat de boeren meer voor hun bonen krijgen dan de prijs op de wereldmarkt. De prijs mag bovendien nooit lager zijn dan een vast gesteld minimum. Een belangrijke voorwaarde is verder de versterking van goedkope kredieten. Dankzij deze gunstige voorwaarden verdienen de betrokken boeren veel meer aan hun koffie-oogst dan voor heen. Van ieder pak van 250 gram Max Havelaar-koffie houdt de boer gemid deld ruim een gulden over; van andere nu minstens een van de Max Havelaar- merken in de schappen. Op 150 ge meentehuizen en op vijf provinciehui zen wordt Max Havelaar-koffie ge dronken. Ook de Tweede Kamer stapte over op deze koffie. Vele bedrijven en instellingen, zoals ziekenhuizen en uni- versiteiten, volgden. Een inkoopdirec- teur voor een groot aantal supermark ten gaf als mening: ’’Voor ons als le vensmiddelenhandel de beste vorm van ontwikkelingssamenwerking. Uitbreiding Op dit moment leveren koffiecoöpera- ties uit negen landen in Latijns Amerika en Afrika de keurmerk-koffies. Tal van coöperaties uit andere landen willen ook graag met Max Havelaar in zee gaan. Het totale aanbod is veel groter dan wat momenteel aan Max Havelaar-koffies in de winkels verkocht wordt. De boeren hopen daarom op een om zetstijging in Nederland. Ze dringen bo vendien aan op uitbreiding van het Max Havelaar-initiatief naar andere Europe se landen. In een aantal landen wordt daar inmiddels aan gewerkt. Nu Max Havelaar een succes is, ont staan in Nederland plannen om ook voor produkten als cacao en thee een keurmerk in te stellen dat vergelijkbaar is met Max Havelaar. Ook voor deze produkten geldt immmers dat de be staande handelsverhoudingen erg nade lig zijn voor de kleine producenten. Door bewust in te kopen, kan de consu ment dat veranderen. Zo kan iedereen nu zélf meehelpen de armoede in de wereld te bestrijden. Koffie met het keurmerk van Max Ha velaar: voor kleine boeren een wereld van verschil. beeld, medebeheerder van een ontwik kelingsproject in Bwamanda, Zaire, be dankte Max Havelaar namens duizen den boeren in Bwamanda. ’’Alleen op deze manier kunnen onze boeren genie ten van elementaire levensgoederen, zo als geneeskundige verzorging en onder wijs voor hun kinderen.” i' 1M k 0 i-a hemslojd k JiT. idÜ HEMSLÖJD WOLIHEMSLÖJD WOL HEMSLÖJD WOL^ F -3C1 0 a Q Bk .^1 •ill! L Ti. illlill F* lV «Z mX-z -j wensen u O A De Dorpskernwinkeliers t >1 V i I i /i/ Statenlaan 128,2582 GW Den Haag. Bankrek.nr.: 70.70.70.848. Giro: 324. -* f Ie ellendige gevolgen voor de nabe staanden en de slachtoffers. Ver schrikkelijk! Nog even en iedereen doet 't. Een goeie kreet, maar nog beter zou het zijn als we konden roepen: ge lukkig, iedereen doet 't! En dan zouden we stickers kunnen maken met: „Een automobilist doet het zonder". Waren we maar zover, maar we komen er wel. Daar ben ik van over tuigd, als we maar willen met z'n allen. Veel liefde en vriendschap, want daar kunnen we echt niet zon der! Uw Wilhelmina Dücker S>\ Hoe vaak zie je niet van die stickers op auto's met vreemde teksten als: „Volleyballers doen het met hun handen" of „Surfers doen het standing up" of „Artsen doen het met hun stethoscoop" of „Dronken rijders doen het tegen een boom!" En daar zijn duizenden varianten op te bedenken. Ik doe het bijvoorbeeld sinds kort met mijn computer en mijn vriendin doet het nog steeds met de hand. Lange tijd heb ik dat soort stickers niet begrepen. Totdat Merel (Ouden rijn) mij vertelde, dat het grappig bedoeld is. Nou, om alle misverstanden maar meteen de wereld uit te helpen: de kreet die boven dit stukje staat „Nog even en iedereen doet 't", is niet grappig bedoeld! Wat willen we ermee zeggen? Dat er nog maar (gelukkig) heel wei nig mensen zo onverantwoordelijk zijn met een slok op (en dan bedoel ik alcohol) achter het stuur te krui pen. Nog even en iedereen rijdt alcoholvrij. Natuurlijk, u hebt gelijk als u zegt dat elk mens die met een slok op rijdt, er een te veel is, maar langza merhand moet je nog wel een heel groot bord voor je kop hebben dat nog steeds te blijven doen. Dat rij den onder invloed. Jaarlijks zorgt dat kleine, stomme groepje dronken of aangeschoten rijders voor 400 doden en zo'n 14.000 gewonden. Plus natuurlijk al- Bekend van de populaire tv-serie: ,,De Familie Oudenrijn". prettige feestdagen en een gezond 1990

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1989 | | pagina 11