GEMEENTE
WADDINXVEEN
=GEVONDENi 1.107 Vestigingen en 5.588 arbeidsplaatsen
1 VERLORENS
Een jaar is
weer verstreken
Van 19
naar 21 zetels
WATERSCHAP
DE GOUWELANDEN
OPENBARE
BEKENDMAKING
BOUWVERGUNNINGEN
BOUWVERGUNNINGEN
Bezoek commissie
I
Verloren
Gevonden
VERGADERINGEN
VOLKSGEZONDHEID
VERKIEZING LEDEN
GEMEENTERAAD
UITSLAG LOTING
KERSTBOOMVERBRANDING
BIJSTAND VOOR BIJZONDERE
BESTAANSKOSTEN
TELEFOONNUMMERS/OPENINGSTIJDEN
SPREEKUREN
COLLECTEVERGUNNING
OPROEP BESTUURS-
KANDIDA TEN TEN BEHOEVE
VAN DE STICHTING
WELZIJN OUDEREN (i.o.)
01820-15767
01727-14044
17613
01820-28011
06-11
12222
01820-24255
13000
13000
Pagina 3
Weekblad voor Waddinxveen - Woensdag 17 januari 1990
14433 (toestel 159)
01820-16066
010-362244
I
Cadeaubonnen zijn gevallen op de volgende nummers:
- 482 groen
”Wie leverde de meeste bomen in?”
2. Brugweg 103:
Wethouder P.F.J. van Schie: na afspraak.
Wethouder M. Kraaijestein: na afspraak.
AARD VAN HET BOUWPLAN:
N.B. De inentingspapieren moeten worden meegebracht!
I
MEVR. M.A. VAN DIJK
9
4
I
Het dagelijks bestuur van het waterschap De Gouwelanden maakt bekend
dat in verband met de slechte onderhoudstoestand van de draaibrug in de
Winterdijk te Waddinxveen (het betreft de brug, gelegen in het uiteinde van
de Molenvliet van het gemaal van de polder Bloemendaal) en de daardoor
ontstane verkeerstechnisch gevaarlijke situatie, zij voornemens is de onder
havige brug te vervangen door een nieuwe vaste brug.
Als gevolg hiervan wordt de voorheen onbeperkte doorvaarthoogte door de
brug beperkt tot 1,40 m.
Belanghebbenden die menen dat hun belangen daardoor worden geschaad
kunnen binnen een termijn van dertig dagen na dagtekening van deze be
kendmaking bezwaren tegen bovengenoemd voornemen indienen bij het
dagelijks bestuur van het waterschap, Postbus 1612770 AD BOSKOOP.
Boskoop, 17 januari 1990.
Het dagelijks bestuur voornoemd,
dr. J.W. Hekkelman, dijkgraaf.
K. Heinen, secretaris.
WADDINXVEEN - De 88-jarige mevrouw M.A. van Dijk uit Huize Sou-
burgh aan de Prins Bernhardlaan (kamer 17) maakt aan het begin van het
nieuwe jaar het volgende gedicht:
De agendastukken liggen bij het secretariaat van de commissie op
werkdagen tijdens kantooruren ter inzage.
De bouw zal niet geheel in overeenstemming zijn met de ter plaatse
geldende bestemmingsplannen:
1Groenswaard I en II
2. Brugweg ’80,
Tijdens bovenstaande vergaderingen kunnen niet-leden gebruik
maken van het spreekrecht. Over de regels die daarbij gelden is in
het gemeentehuis een brochure verkrijgbaar.
Burgemeester en wethouders zijn voornemens ten behoeve van ge
noemde aanvragen deze vrijstelling te verlenen.
De agendastukken liggen op werkdagen tijdens kantooruren in het
gemeentehuis (kamer 130) ter inzage.
Waddinxveen, 17 januari 1990
De burgemeester voornoemd,
Van der Linden
19e uitwerking
Bredeweg 11
Sniepweg 34
Vijverlaan 9
Het register van verleende bouwvergunningen ligt ter inzage bij de
dienst Openbare Werken en Bedrijven, afdeling Ruimte en Bouw,
waar tevens inlichtingen kunnen worden gevraagd.
Nadere informatie wordt u graag verstrekt door de afdeling Sociale
Zaken, telefoon 14433, toestel 238.
Inlichtingen: gemeentesecretarie, afdeling Algemene Zaken, sec
tie Burgerzaken, telefoon 14433, toestel 212.
Voor nadere informatie kunt u zich eveneens tot de heer Kraaije
stein wenden (telefoon 14433).
Storingsdiensten
Gas en elektriciteit
Waterleiding (telefoonbeantwoorder)
Centrale Antenne Inrichting (CAI)
Milieu-telefoon (voor milieuklachten)
WADDINXVEEN - De Streekarchief
dienst Midden-Holland, waarvan ook
Waddinxveen lid is, krijgt bezoek van
de raadscommissie voor welzijnszaken,
die wordt voorgezeten door PvdA-wet
houder drs. M. Kraaijestein, tevens lid
van het stichtingsbestuur.
Het bezoek zal door de commissie in
het begin van de nieuwe raadsperiode
worden afgelegd.
Stichting Welzijn Ouderen (i.o.)
p.a. Gemeentehuis
t.a.v. de heer M. Kraaijestein
Postbus 400
2740 AK Waddinxveen
Een jaar is weer verstreken
Een jaar is weer voorbij
Die twee en vijftig weken
Vormden een lange bonte rij
Wij mochten dankbaar beleven
Dat rampen ons land bespaard zijn gebleven
Het nieuwe jaar is weer ingegaan
Laten wij er even bij stille staan
En terug denken aan wat is geweest
Het leven was niet altijd een feest
De tijden zijn ernstig, soms te zwaar
Maar als wij een steun zijn voor elkaar
Toch niet te moeilijk om te leven
En de moed nooit op te geven
Dragen wij allen een steentje er toe bij
Opdat het mag worden, wat zonnig en blij
Vooral ook gezondheid is een grote schat
Daar waar wij dankbaar zijn, gedenken wij dat?
En moge God ons ook de vrede geven
Om voortaan zonder angst te mogen leven
Dan gaan wij weer verder met goede moed
Dit nieuwe jaar toch hoopvol tegemoet.
Wethouder K.W.Th. van Soest: vrijdag 19 januari 1990 van 10.00-
12.00 uur.
Deze rubriek met officiële bekendmakingen
en mededelingen is samengesteld door Gemeente
Waddinxveen, Raadhuisplein 1, telefoon 01828-14433.
Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen.
14433
14433
Inlichtingen: Rijkspolitie
Waddinxveen
Bankbiljet 100,-; blauwe gymtas
met gymspullen; div. portemon
nees met geld en/of bescheiden;
div. sleutels; herenhorloge, goud
kleurig; donker bruine handschoe
nen; goudkleurig dameshorloge
met zwarte band; baby-armband
met bloedkoralen; gele stoffen tas
met gymspullen; pepermuntdoosje
met 5 ringen; plastic tas met rokje.
Div. sleutels; brilkoker met bril.
Commissie voor Kunst en Cultuur op 22 januari 1990,
aanvang 20.30 uur in het gemeentehuis.
Op de agenda o.a.:
- Programmering 1990:
Kamermuziekconcerten;
Exposities;
Karakteristieken;
Amateurexpositie.
- 50 jaar Anjerfonds
- Enquête naar aanleiding
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de afdeling
Algemene Zaken, sectie Burgerzaken, telefoon 14433, toestel 154
of 158.
Inenten kinderen geboren in 1980
Op woensdag 24 januari 1990 is er in het Groene Kruisgebouw aan
de Stationsstraat 12, van 13.30 uur tot 14.30 uur gelegenheid tot
kostenloze inenting tegen bof, mazelen en rode hond, voor kinde
ren geboren in 1980 in de maanden januari t/m juni. Aan deze kin
deren zal een oproep worden verzonden.
Aan deze funktie is geen bezoldiging verbonden. Onkosten, welke
voor de stichting worden gemaakt, kunnen worden gedeclareerd.
Reacties dienen binnen 10 dagen na deze publikatie te worden ge
zonden aan:
Commissie voor de Bezwaar- en beroepschriften
op woensdag 24 januari 1990, aanvang 19.30
uur in het gemeentehuis.
Op de agenda o.a.:
- Bezwaarschrift tegen een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van
de Wet op de ruimtelijke ordening.
- Bezwaarschrift tegen een beschikking inzake de verlening van
een uitkering ingevolge de Algemene Bijstandswet.
van fotopresentatie Karakteristieken.
- extra kosten kleding vanwege bijv, incontinentie of het dragen
van een prothese;
- eigen bijdrage bevallingskosten voor een alleenstaande moeder;
- cursuskosten voor herintredende vrouwen;
- reiskosten voor het volgen van een door het arbeidsbureau of de
afdeling Sociale Zaken aangewezen opleiding.
Uiteraard is bovengenoemde opsomming niet volledig.
Voorts kan voor mensen van 65 jaar en ouder bijzondere bijstand
worden toegekend in:
- extra dieetkosten op doktersadvies;
- taxikostenvergoeding wegens deelname aan het maatschappelijk
verkeer;
- extra kosten warme maaltijdvoorziening dienstencentrum.
Oproep leden stembureau
Burgemeester en wethouders roepen vrijwilligers op die bereid zijn
voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad op woensdag
21 maart 1990 als stembureaulid zitting te nemen in één van de
stembureaus van de gemeente Waddinxveen.
Het aantal plaatsen is beperkt, zodat niet zeker is of alle aanmeldin
gen kunnen worden gehonoreerd. Een selectiegesprek is niet uitge
sloten. U wordt verzocht bij uw schriftelijke aanmelding uw erva
ring met werkzaamheden op dit gebied aan te geven.
Belangstellenden worden verzocht zich uiterlijk 17 januari 1990
schriftelijk aan te melden bij het college van burgemeester en wet
houders.
derland), namens bouw en ambacht
Th. Lammertse en namens de detail
handel J.C.M. Heemskerk (Heems
kerk BV).
In enkele Kamercommissies hebben
zitting ir. P. van Vliet (bedrijfs-huurad-
viescommissie en commissie economi
sche ontwikkeling), J.C.M. Heems
kerk (commissie detailhandel, am-
bacht-commissie energie en commissie
economische ontwikkeling), Th. Lam
mertse (commissie detailhandel, am-
bachtcommissie financiën en diensten
en commissie energie), G.Th.B. Mul-
leman (commissie economische ont
wikkeling en commissie financiën).
Het verschil tussen het feitelijke inkomen en het voor betrokkene
geldende sociaal minimum vormt daarbij de draagkrachtruimte.
Verder moet de bijstand voor bijzondere bestaanskosten uitkomen
boven het zogenaamde drempelbedrag van 171,- per kalenderjaar
en dient rekening te worden gehouden met vermogen, dat hoger is
dan het zogenaamde vrij te laten bescheiden vermogen. Die vrijla
ting bedraagt momenteel voor een echtpaar en een éénouder-gezin
15.800,- en voor een alleenstaande 7.900,-.
Er zijn 61 agrarische bedrijven met 197
arbeidsplaatsen, 170 industriële bedrij
ven met 2.513 arbeidsplaatsen, 166
groothandels met 853 arbeidsplaatsen,
185 detailhandelzaken met 610 arbeids
plaatsen, 492 bedrijven in de diensten
sector met 1.402 arbeidsplaatsen en 33
overige bedrijven met 13 arbeidsplaat
sen.
In Waddinxveen, met 25.000 inwoners,
een oppervlakte van 2.926 hectare en
met nog een halve hectare beschikbaar
in Coenecoop 1 en 14 hectare in Coene-
coop 2 (begin 1991), fungeert als ge
meentelij k contactpersoon voor het be
drijfsleven drs. B. van der Zouw.
Het Gouwedorp kent als onderne
mingsorganisaties de afdeling Wad
dinxveen van het KNOV (midden
stand), de ondememerskring Indus
trieel Contact Waddinxveen (ICW), de
Stichting Meubelstad Waddinxveen en
de winkeliersvereniging Winkelcen
trum Brug.
In het bestuur van de Goudse Kamer
zijn diverse Waddinxveners vertegen
woordigd zoals namens de industrie
G.Th.B. Mulleman (Stoel- en meubel
fabriek H.A. van Berkesteijn BV), na
mens het vervoerswezen ir. P. van Vliet
(NV Verenigd Streekvervoer Westne-
WADDINXVEEN - Het is zeker dat
de Waddinxveense gemeenteraad in
mei met twee zetels zal worden uitge
breid van 19 naar 21.
Volgens officiële cijfers, die zijn goed
gekeurd, telde Waddinxveen op de tel
datum 1 oktober 1989 bijna 25.100 in
woners.
WADDINXVEEN/GOUDA - Waddinxveense bedrijven hebben vol
gens de cijfers in het dinsdag verschenen jaarverslag 1989 van de Kamer
van Koophandel en Fabrieken voor Midden-Holland welgeteld 5.588 ar
beidsplaatsen in 1.107 vestigingen.
Gemeentelijke diensten
Gemeentesecretarie
Dienst Openbare Werken en Bedrijven
Meldpunt vandalisme aan openbare
voorzieningen
Openingstijden
Gemeentesecretarie en dienst Openbare Werken en Bedrijven:
elke werkdag van 08.30-12.30 uur.
De sectie Burgerzaken: bovendien elke donderdagavond
(koopavond) van 19.00-20.30 uur
De sociaal raadsvrouw: elke werkdag van 9.00-12.30 uur en
donderdagavond van 19.00-20.30 uur.
In de middaguren kunt u alleen dan terecht indien u een af
spraak hebt gemaakt.
Uiteraard dingen de prijswinnaars in deze competitie ook mee naar
de prijzen in de verloting. In totaal werden ruim 4.000 bomen op de
brandstapel gebracht. De prijzen kunnen tot en met 31 januari 1990
worden afgehaald op het gemeentehuis, afdeling Algemene Zaken,
sectie Bestuurszaken.
Van de kandidaat-bestuursleden wordt verwacht, dat zij:
a. een bijdrage kunnen leveren aan het ouderenwerk;
b. de noodzakelijke deskundigheid en/of betrokkenheid c.q. inte
resse bezitten ten aanzien van één of meerdere van de hierna
volgende werkgebieden:
- zorg, recreatie en educatie ten behoeve van ouderen;
- juridische- en/of financiële zaken.
Zoals gebruikelijk is ook een 3-tal cadeaubonnen ter waarde van
25,-, 20,- en 15,- beschikbaar gesteld voor respectievelijk de
eerste, tweede en derde plaats in de ’’Competitie, wie heeft de
meeste bomen ingeleverd?”.
Het resultaat hiervan is:
- Ie plaats met 220 bomen, familie Boon, Beethovenlaan 29;
- 2e plaats met 150 bomen, familie Slobbe, Charlotte de Bourbon-
straat 2;
- 3e plaats ex equo, familie Bal, Lindengaarde 30 en familie Den
Drijver, Mevrouw Kuipers Rietbergplantsoen beiden met ±120
bomen.
De prijzen van de winnaars in deze competitie zullen worden opge
stuurd.
Verleende bouwvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben de navolgende bouwvergun
ningen verleend:
BOUWPERCEEL:
Voor bijzondere kosten, die hoger zijn dan het drempelbedrag ad
171,- dient u direkt een aanvraag om bijstand in te dienen. Indien
u in een kalenderjaar meerdere uitgaven hebt gehad die onder ge
noemde drempel ad 171,- blijven, maar die bij elkaar opgeteld
uitkomen boven deze 171,-, wordt u geadviseerd aan het eind van
het kalenderjaar een aanvraag om bijstand in te dienen. Nogmaals
wordt u erop gewezen, dat bij de bepaling van de hoogte van de bij
zondere bijstand aan de hand van een draagkrachtberekening zal
worden nagegaan of u zelf over middelen beschikt om die kosten te
kunnen betalen.
doch de afwijkingen zijn van beperkte betekenis - zogenoemde
’’kruimelgevallen” - als bedoeld in artikel 18a van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening en in artikel 21 van het Besluit op de Ruim
telijke Ordening. In dergelijke gevallen zijn burgemeester en wet
houders bevoegd om vrijstelling te verlenen van het bestemmings
plan zonder voorafgaande planologische procedure.
Op woensdag 3 januari 1990 heeft de traditionele kerstboomver
branding plaatsgevonden. Ook dit jaar is hieraan een verloting ver
bonden. Voor elke twee ingeleverde bomen is een lot uitgereikt.
Hieronder volgt de uitslag van de trekking van deze verloting. De
prijzen bestaan evenals vorig jaar uit cadeaubonnen.
Alarmering
Algemeen Alarmnummer
Brandweer
b-gg.
Politie
Ongevallen
Medische hulp
Ambulancedienst
Telefonische hulpdienst geestelijke en
sociale nood
Verzoeken om vrijstelling
(zgn. kruimelgevallen)
De burgemeester van Waddinxveen maakt bekend dat verzoeken
om afgifte van bouwvergunningen zijn ingediend ten behoeve van:
1. Mozartlaan 105: het gedeeltelijk veranderen en het vergroten
vaneen woonhuis.
het gedeeltelijk veranderen en het vergroten
van een woonhuis.
Wij k Zuidplasnabij de het plaatsen van een
-- hoogspanningskast
het vergrotenNan een woonhuis
het oprichten van een berging
het plaatsen van een dakkapel op het
achtergeveldakvlak
In verband hiermede liggen de verzoeken om vrijstelling met de
daarbij behorende stukken, waaronder bouw- en situatietekenin
gen, ter inzage met ingang van 18 januari 1990 gedurende 14 dagen,
tijdens werkdagen van 8.30 uur tot 12.30 uur, voor een ieder bij de
afdeling Ruimte en Bouw van de Dienst Openbare Werken en Be
drijven, Raadhuisplein l te Waddinxveen. Gedurende deze ter
mijn kunnen tegen het voornemen om vrijstelling te verlenen door
een ieder schriftelijk bezwaren worden ingediend bij burgemeester
en wethouders van Waddinxveen, Raadhuisplein l te Waddinx
veen (postadres: Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen).
Als men bijzondere kosten heeft gemaakt, die lager zijn dan het
hiervoor genoemde drempelbedrag van I7l,- per kalenderjaar,
kan men in principe geen bijstand krijgen. Als in dat jaar echter
meerdere uitgaven zijn gedaan, waarvan de kosten bij elkaar boven
die I7l,- uitkomen, wordt voor dat meerdere (dus boven I7l,-)
bijstand toegekend. Vanzelfsprekend dient dan wel rekening te
worden gehouden met een eventuele draagkracht. Om u meer dui
delijkheid te geven wat nu precies als bijzondere bestaanskosten
worden aangemerkt, treft u hieronder een opsomming van derge
lijke kosten aan:
Gebleken is, dat in elke gemeente de toekenning van bijstand in
bijzondere bestaanskosten verschillend wordt uitgelegd. Bijzon
dere bestaanskosten zijn kosten die door bijzondere individuele
omstandigheden worden bepaald. Het gaat hierbij om goederen en
diensten die naar aard en omvang buiten het normale bestedingspa
troon vallen. De uitvoering van de bijzondere bijstandsverlening is
in handen gelegd van de gemeente. De gemeente beoordeelt of be
paalde kosten noodzakelijk zijn en of ze als bijzonder zijn aan te
merken. Waarvoor precies bijzondere bijstand kan worden verkre
gen, is nergens vastgelegd.
Iedereen - dus mensen met een bijstandsuitkering of met een an
dere sociale uitkering, maar ook mensen met een inkomen uit ar
beid - kan bijstand in de bijzondere bestaanskosten vragen. Het
moet hier dan wel om kosten gaan die echt noodzakelijk zijn, die
niet voorkomen hadden kunnen worden, terwijl bij de bepaling van
de hoogte van de bijzondere bijstand wordt nagegaan of men zelf
over middelen beschikt om die kosten te kunnen betalen. Dat laat
ste wordt bepaald aan de hand van een draagkrachtberekening.
Burgemeester C.M. van der Linden: vrijdag 2 februari 1990 van
10.00-12.00 uur, uitsluitend na afspraak met de secretaresse.
De chef van de afdeling Algemene Zaken ter gemeentesecretarie
heeft aan Koninklijke Nederlandse Vereniging Eerste Hulp Bij
Ongelukken vergunning verleend voor een collecte in de periode 21
t/m 27 januari 1990.
Het collecteren dient te gescheiden in metalen, verzegelde collecte
bussen, terwijl collectanten van een deugdelijk legitimatiebewijs
dienen te zijn voorzien.
De opbrengst van de collecte wordt ter kennis van het gemeentebe
stuur gebracht.
ƒ7,50 ƒ10,- ƒ15,- ƒ20,- ƒ25,-
-lOOOoranje -426oranje -321 blauw -791 blauw -272geel
6 groen - 464 oranje - 901 geel
- 77 groen -171 oranje -943 oranje
- 364 geel -527 blauw
- 725 blauw - 277 geel
- 562 blauw
- 891 paars
- 405 groen
- 553 blauw
- 890 geel
In de gemeentelijke Nota Ouderenbeleid ”Hoe zo, oud?” is de op
richting aangekondigd van een Stichting Welzijn Ouderen.
Voor deze stichting worden nu kandidaten gezocht voor het - op
persoonlijke titel - bekleden van een funktie binnen het bestuur.
De Stichting Welzijn Ouderen stelt zich ten doel: ”Het bevorderen
van een gezamenlijk en samenhangend welzijnsbeleid voor oude
ren en het bevorderen van zelfstandigheid, maatschappelijke inte
gratie, emancipatie en participatie van alle ouderen in Waddinx
veen”.
- kunst- en hulpmiddelen, die niet of slechts voor een gedeelte
door het ziekenfonds worden vergoed, zoals bril, kontaktlenzen,
orthopedisch schoeisel, steunzolen, elastische kousen, gebitspro-
these, boortoestelpruik e.d.;
- indirekte studiekosten voor kinderen tot 16 jaar die vervolgon
derwijs volgen (bijv, voorgeschreven sportkleding, kosten
schoolfonds, kosten van stages, excursies, schoolreizen of reis
kosten naar school) tenzij de betreffende school voor dergelijke
kosten een noodfonds in het leven heeft geroepen. Direkte stu
diekosten, zoals boeken en leermiddelen, kunnen worden ver
goed via het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. De
hoogte van de indirekte studiekosten wordt individueel bepaald;
- eigen bijdrage in medische voorzieningen;
- eigen bijdrage taxivervoer bij bezoeken aan specialist of zieken
huis;
- eigen bijdrage alphahulp, gezins- of bejaardenhulp;
- eigen bijdrage kosten advocaat en griffiekosten bij echtschei
ding;
- extra waskosten in geval van ziekte of handicap;
- extra stookkosten op doktersadvies;
- extra reiskosten in verband met bezoek ziekenhuis, verpleeg
huis, inrichting of gevangenis;