5
Goudse Kamer
meet winkels
Open dag
leerling
werkplaats
HTM
Werken én leren
in de bouwwereld
Nieuw bedrijf met 4.000 medewerkers en 520.000 reizigers per dag
REBUS LEVERT FIETS OP
Groene Zijde
heeft nieuwe
opleiding
Dit jaar ook
regionale
verkeersacties
van de politie
Kom-Inn elke
zaterdagavond
Amtenaren
milieu
educatie
bij elkaar
ZVH wint
van Animo
NIVON in
Gouda op
museumbezoek
westnederland
Open dag leerlingwerkplaats Maarten Schoutenstraat
Regio Den Haag
Landelijk
Instituut
\Beter
In 1989
Samenwerkingsver
band
DIS
.Automatisering
Twee jaar
e n
f e r
s a
4
6»
o
0
b e t
F
Pagina 11
Woensdag 14 februari 1990
Westnederland in
GOUDA/WADDINXVEEN
91 samen met HTM
Vertegenwoordigers van de directies van beide vervoersbedrijven Westne-
6 A
De verzamelde gegevens zullen ver
trouwelijk worden behandeld. De win
kels worden geïnventariseerd door me
dewerkers van het Instituut voor het
Midden- en Kleinbedrijf (IMK). Zij
zullen in het bezit zijn van een legitima
tiebewijs versteekt door de KvK.
derland en HTM nemen het rapport over de samenvoeging van de twee in
ontvangst (Foto: Westnederland)
De gemeente Den Haag werkt
GOUDA - De Kamer van Koophandel
en Fabrieken voor Midden-Holland
laat van alle winkels in Midden-Hol
land het verkoopvloeroppervlak en de
branche inventariseren. In de tweede
helft van februari zal hiermee van start
worden gegaan. De gemeenten Bleis-
wijk, Moerkapelle en Zevenhuizen ko
men als eerste aan bod. Eind mei zullen
naar verwachting alle winkels, in de re
gio zijn bezocht.
WADDINXVEEN - Vrijdag 16 fe
bruari is het open dag in de leerling-
werkplaats van het Samenwerkingsver
band Praktijkopleiding Bouw Gouwe
en Rijnstreek aan de Maarten Schou
tenstraat. Op deze plek kunnen jonge
ren en volwassenen van 13.00-21.00
uur een stuk wijzer worden over een
loopbaan in de bouw.
Er is informatie over werken in de
bouw. Over de beroepen en de oplei
dingen van de Stichting Vakopleiding
Bouwbedrijf (SVB). Over de mogelijk
heden, zowel voor schoolverlaters als
voor mensen die al in het vak zitten. De
bouw heeft behoefte aan vakmensen.
Voorwaarde is wel dat ze hun vak ver
staan. De Stichting Vakopleiding
Bouwbedrijf beschikt over een totaal
pakket aan opleidingen en cursussen
om verder te komen in de bouw, zowel
voor jongeren als volwassenen.
Voor schoolverlaters zijn er de oplei
dingen in het kader van het leerlingwe
zen. Werken én leren in één van de be
roepen waarvoor de SVB de opleiding
verzorgt. Timmeren en metselen zijn
de bekendste, maar denk ook eens aan
de betonberoepen, tegelzetten en na-
tuursteenbewerken
Alle opleidingen worden afgesloten
met tentamens of een examen. Men
krijgt een landelijk erkend diploma.
Via het leerlingwezen met primaire,
voortgezette opleidingen en de oplei
ding assistent-uitvoerder kan men het
ver brengen in de bouw.
Voor mensen die al in de bouwwerken,
beschikt de SVB sinds enige jaren over
een groeiend pakket kortdurende cur-
sussen, van één tot zes dagen. Samen
met anderen in het kader van het scho
lingsverlof (artikel 35b) wijzer worden
in de bouw. Er zijn inmiddels al 112
SVH-cursussen op de markt.
'Samen beter, beter samen” is de leus waaronder Westnederland en HTM
per 1 januari 1991 willen samengaan.
WADDINXVEEN - Leoni v.d. Roov-
aart heeft de fiets gewonnen, die als
prijs was uitgeloofd in de door het win
kelcentrum Brug gehouden landelijke
Bankzegelrebuswedstrij d
De winkeliers aan de voet van de Wad-
dinxveense hefbrug over de Gouwe
zijn er mee ingenomen dat deze prijs in
het Gouwedorp terecht is gekomen.
beide vervoersbedrijven
bedrijf met bijna 4.000 medewerkers
Andere voordelen zijn: optimale af
stemming dienstregelingen van de bus-
en tramlijnen; uniforme dienstregelin
gen voor het publiek; gezamenlijke rei
zigersinformatie; doelmatige inzet van
personeel en materieel; kombinatie
van centrale verkeersleidingen waar
door storingen sneller kunnen worden
opgelost; gezamenlijke marktbewer
king o.a. om contracten af te sluiten
met grote bedrijven; snellere uitvoe
ring ÖV maal 2-plannen; gezamenlijke
opleiding van personeel; gezamenlijk
onderhoud, inkoop en ontwikkeling
van nieuwe technieken.
WADDINXVEEN - Het hervormd ge
bouw Het Anker achter de Brugkerk
aan de Kerkweg-Oost staat elke zater
dagavond van half acht tot kwart over
tien open voor jeugdige Waddinxve-
ners van 14 jaar en ouder.
Er is dan een Kom-Inn waar men vol
gens de organisatoren ’’overtollige
energie kan kwijt raken en bij kan ko
men van een drukke schoolweek”.
De ontspanning die geboden wordt be
treft biljarten, tafeltennissen, tafel
voetballen, computerspelletjes, sjoe
len, dammen en schaken.
Samenvoeging van de HTM en West
nederland sluit goed aan op de opgave
die ook de Rijksoverheid ziet voor het
openbaar vervoer. In het Structuur
schema Verkeer en Vervoer en het Na
tionaal Milieu Beleidsplan worden vele
maatregelen aangekondigd om het toe
nemende autoverkeer terug te dringen.
De overheid wil investeren in betere
openbaar vervoer-verbindingen vanuit
de regio naar de steden.
Fusie sluit ook goed aan op de conclu
sies van het McKinsey-rapport ”OV
maal 2”, uitgebracht door de gezamen
lijke Nederlandse openbaar vervoerbe
drijven. De voornaamste aanbevelin
gen van ”OV maal 2” zijn het integraal
aanpakken van vervoersstromen, het
verkorten van reistijden en het vergro
ten van het komfort voor de reiziger.
McKinsey zegt ook dat dit wordt be
moeilijkt doordat het invloedsgebied
van de bedrijven niet samenvalt met de
te bedienen vervoersstromen.
Door samenvoeging van de HTM en
Westnederland ontstaat een sterke en
slagvaardige combinatie. Dat heeft
voor de betrokken regio een groot aan
tal voordelen. Het nieuwe vervoerbe
drijf kan nieuwe bus-, tram- en snel-
tramverbindingen realiseren, reistij
den verkorten en in het algemeen de
kwaliteit van het openbaar vervoer ver
beteren.
Eventuele besparingen kunnen worden
gebruikt om verbeteringen in het lij-
nennet aan te brengen. Voor de be
trokken gemeenten heeft de fusie bo
vendien als voordeel dat men, naast de
NS, nog maar met één in plaats van
twee of drie bedrijven te maken heeft.
Onderhandelingen over bijvoorbeeld
nieuwe verbindingen worden hierdoor
minder ingewikkeld en tijdrovend.
Alle in het handelsregister ingeschre
ven winkeliers krijgen enkele dagen
voor de inventarisatie ieder afzonder
lijk een brief met het verzoek mee te
werken. Gebleken is dat met het inven
tariseren van de winkel niet meer dan 5
a 10 minuten zijn gemoeid en dat klan
ten hier geen of nauwelijks hinder van
ondervinden.
Om aan die vakmensen te komen,
heeft de bouwwereld een eigen oplei
dingsinstituut in het leven geroepen: de
Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf
(SVB). De SVB leidt jongeren op voor
eé’n van de volgende beroepen: metse
laar, timmermarj, betonstaalvlechter.
Er blijken honderden goede inzendin
gen te zijn ingeleverd. De prijs kreeg
Leoni v.d. Roovaart in de zuivelzaak
van Jan van Leeuwen uitgereikt door
Brugcentrum-bestuurder Chris de
Bruin. Zijn winkelcentrum is een
trouwe deelnemer aan de landelijk
Bankzegel-actie.
WADDINXVEEN - De leden van het
NIVON-Waddinxveen maken zondag
middag 25 februari een rondleiding in
het Catharina Gasthuis in Gouda. Ze
bezoeken daar vanaf 13.15 uur de vaste
collectie van 16e en 17e eeuwse Neder
landse schilderkunst, de Chirurgijnska-
mer, een oude apotheek, de regen-
tesse- en regentenkamer en de Gast
huiskeuken. Daarna kan ook nog het
Goudse pijpenmuseum ”De Moriaan”
bezocht worden.
Het NIVON houdt verder nog twee
cursussen zijdeschilderen (28 februari
en 5 maart), koffieochtenden (7 maart,
4 april en 2 mei bij één van de leden
thuis), een wandeling door een onbe
kend stukje Reeuwijk (1 april) en een
tocht naar de Biesbosch (2 mei).
De jaarvergadering van het NIVON zal
op donderdagavond 12 april in het
buurtcentrum De Boog aan de C. Huij-
genslaan worden gehouden. Begonnen
wordt dan om 20.15 uur.
Voorts wordt er in april nog een week
einde doorgebracht in het Natuurvrien
denhuis Morgenrood in Oisterwijk.
WADDINXVEEN - Werken en leren
bouwen aan een eigen toekomst kan in
de bouw, zo zal de leerlingwerkplaats
van de Stichting Vakopleiding Bouw
bedrijf komende vrijdag 16 februari tij
dens de open dag van 13.00-21.00 uur
aan de jeugd laten zien. De Waddinx-
veense leerlingwerkplaats van het Sa
menwerkingsverband Praktij koplei-
ding Bouw Gouwe en Rijnstreek is ge
vestigd aan de Maarten Schouten
straat.
Voor schoolverlaters met een LTO- of
MAVO-diploma op zak biedt de bouw
uitstekende kansen om hogerop te ko
men in een leuke baan met prima ver
diensten.
Als je kiest voor de bouw moet je niet
verwachten dat het succes je ’’zomaar”
aan komt waaien. Daarvoor worden in
deze boeiende bedrijfstak te hoge eisen
gesteld aan het vakmanschap en de in
zet van de medewerkers.
In de bouw moet namelijk wél worden
gewerkt. Niet alleen op de bouwplaats,
maar ook aan je eigen ontwikkeling en
opleiding. Want de bouw vraagt veel.
Daar staat tegenover dat de bouw vak
mensen veel te bieden heeft.
ttnzet van de samenwerking tussen
'HTM en Westnederland is de verster
king van het openbaar vervoer door
nieuwe bus- en tramverbindingen, af
stemming van de dienstregelingen, ho
gere frequenties en verkorting van de
(reistijden. De bedrijven willen hiermee
[een bijdrage leveren aan de oplossing
‘van de bereikbaarheids- en de milieu-
tproblemen. Het plan sluit aan op de
[reeds ontwikkelde initiatieven van de
.gemeente Den Haag op het gebied van
verkeer en vervoer en het openbaar
vervoerbeleid van de Rijksoverheid.
een
groot aantal projecten uit in het kader
van de bereikbaarheidsplannen van de
Randstad. De HTM en Westnederland
willen gezamenlijk klaar staan om de
vele Haagse vervoerplannen te helpen
realiseren. Het gaat hierbij om de aan
leg van diverse tram- en buslijnen in en
rond Den Haag en het verbeteren van
de doorstroming van tram en bus.
Ook maken de HTM en Westneder
land zich sterk voor uitvoering van de
sneltramverbindingen op de trajecten
waar nu de Zoetermeerlijn en Hof-
pleinlijn rijden. De invloed van de ge
meente Den Haag op het openbaar ver
voer in en om Den Haag zal door de fu
sie niet afnemen.
De gemeente Den Haag stelt na over
leg met de omliggende gemeenten, als
centrumgemeente de vervoerplannen
en de dienstregeling vast en ontvangt
de rijksbijdrage om het openbaar ver
voer te bekostigen.
In 1989 is door de politiekorpsen in de
regio Hollands Midden en Krimpener-
waard voorzichtig een begin gemaakt
met sub-regionale samenwerking op
verkeersgebied.
Bij deze acties zijn de politie Waddinx-
veen, Bodegraven, Schoonhoven, Lek-
kerkerk, Nieuwerkerk a/d IJssel en
Gouda betrokken alsmede de afdeling
verkeer van de rijkspolitie district Den
Haag.
Dit samenwerkingsverband heeft in
1989 geleid tot vier regionaal opgezette
bromfietscontroles. De controles von
den plaats op de gemeentegrenzen van
Gouda, waarbij gecontroleerd werd op
de invalswegen van deze stad.
Bij de controle werden vier rollenban-
ken en vier decibelmeters ingezc’. In
totaal werden 600 bromfietsen aan de
kant gezet waarbij 141 processen-ver-
baal uitgedeeld werden. Opvallend was
het teruglopend overtredingspercenta-
ge. Bij de eerste controle bedroeg dit
30%, terwijl bij de laatste controle
11% van de bromfietsers werd be
keurd.
De meeste bekeuringen werden opge
maakt voor het opgevoerd rijden en het
produceren van teveel geluid. Voorts
werden bonnen uitgedeeld voor uiteen
lopende technische gebreken.
Sommige bromfietsen werden uit het
verkeer genomen voor een nader tech
nisch onderzoek. Het streven was en is
er op gericht om op de dag van controle
de bromfiets weer terug te geven aan de
eigenaar. I
Meestal treed je in dienst van een zoge
naamd samenwerkingsverband. Dit is
een groep bouwbedrijven die gezamen
lijk zorg dragen voor de opleiding. Je
krijgt er een CAO-loon en de school
dag wordt doorbetqald.
betontimmerman, betonmodelmaker,
voeger, tegelzetter, ovenbouwmetse-
laar, natuursteenbewerker, hulpvak-
man en dakdekker.
Voorts verzorgt de SVB tientallen ver
volg- en bijscholingsopleidingen op al
lerlei (bouw)gebieden. Daardoor is het
mogelijk om ’’onderaan” te beginnen
en na verloop van tijd ’’bovenaan” te
eindigen. De mogelijkheden zijn ei
genlijk onbegrensd, voor wie de capa
citeiten en het doorzettingsvermogen
heeft.
Als je de bouw ingaat, wordt je eerst
medisch gekeurd. Geen overbodige lu
xe, want het werk in de bouw kan soms
behoorlijk zwaar zijn. Een goede licha
melijke conditie is een voorwaarde. Is
de uitkomst van de -gratis- keuring po
sitief, dan kun je met de eerste oplei
ding beginnen. Die eerste opleiding
wordt de primaire opleiding genoemd.
De opleidingen in de bouw vinden
plaats in het kader van de Wet op het
Leerlingwezen. Dat betekent dat je
een vak in de praktijk leert en voor de
theorie één dag per week de zoge
naamde Streekschool bezoekt.
ZEVENHUIZEN - De Zevenhuizense
volleybalvereniging Rentokil-ZVH
heeft in Sneek emt 2-3 van Animo ge
wonnen en dendert door voor de natio
nale titel in de eredivisie.
ZVH moest zowel in de eerste als in de
tweede set een 12-8 voorsprong aan het
heel sterk spelende Animo afstaan en
kwam met respectievelijk 17-15 en 15-
13 op een 2-0 achterstand.
In de derde set keek de ploeg uit Ze
venhuizen opnieuw tegen een achter
stand aan (3-7), maar een fraaie eind
sprint leverde coach Toon van de Burgt
en zijn mannen de verdiende winst op.
Via 8-15, 7-15 en 12-15 (in de enerve
rende vijfde set) werd het 2-3 in Sneek.
”Ik vond dat heel knap”, waardeerde
de coach de prestatie van zijn volgelin
gen.
ZVH krijgt het druk, want na het naar
voren geschoven competitie-duel in
Friesland volgen de komende week de
twee wedstrijden voor de halve finale
van de Nederlandse beker tegen Reflex
in Kampen en donderdag in Zevenhui
zen. Welhaast zeker leveren die twee
wedstrijden een plaats in de finale op,
die dan tegen Orion wordt gespeeld.
Verstandige bedrijven maken een
scholingsplan en geven zo hun perso
neels- en scholingsbeleid echt struc
tuur. De SVB kan erbij helpen en ver
zorgt een passend aanbod. Er is een
keuze mogelijk uit cursussen die zich
richten op ’’beter binnen het eigen be
roep”, verbreden van inzetbaarheid en
”bij de tijd blijven”.
De oppervlak en branchegegevens
worden ondergebracht in een Distribu-
tie-planologisch Informatie Systeem
(DIS). Dit is een geautomatiseerd in
formatiesysteem dat permanent bij de
Kamer aanwezig zal zijn en door de Ka
mer zal worden beheerd en aangepast
aan de actualiteit. Met behulp van het
DIS kunnen ontwikkelingen in omvang
en samenstelling van het winkelappa-
raat in de verschillende gemeenten
worden gevolgd.
Het Middenhollandse DIS wordt on
derdeel van een landelijk DIS dat mo
menteel in opbouw is bij de Neder
landse Kamers van Koophandel. Over
heid en bedrijfsleven kunnen - binnen
gestelde regels van privacy - gebruik
maken van het DIS voor hun beleid.
Aan de hand van DIS-gegevens kun
nen bijvoorbeeld winkelplannen wor
den beoordeeld en onderbouwd. Het
DIS maakt het steeds weer moeten op
meten van winkels voor distributie-pla-
nologische onderzoeken overbodig.
In het najaar van 1990 zal het DIS naar
verwachting operationeel zijn in de re
gio Midden Holland.
WADDINXVEEN - De politie gaat
door met het houden van bromfiets
controles. Er staan er dit jaar vier op
het programma van de politiekorpsen
in de Goudse streek. De politiemensen
zullen ook samenwerken bij het uitvoe
ren van twee grote alcoholcontroles.
Bij het begin van het nieuwe schooljaar
1990-1991 start de politie in Midden-
Holland en de Krimpenerwaard met
een voorlichtingsactie voor de jeugdige
fietsers (schoolverkeer). Er zullen spe
ciale posters worden uitgegeven en via
de plaatselijke en regionale media zal
de actie nader aangegeven worden.
De nadruk van deze actie komt te lig
gen op de naleving van de gedragsre
gels in het verkeer en op de inrichtings
eisen van de fietsen. Na de voorlich-
tingsperiode zullen er repressieve con
troles worden gehouden.
In de maand december worden op lo
kaal niveau, maar wel in regionaal ver
band, zeer veel verlichtingscontroles
uitgevoerd. Speciale aandacht ook hier
weer voor het schoolverkeer. Ook deze
actie zal middels een voorlichtingscam
pagne onder de aandacht worden ge
bracht van de bevolking.
De politie wil nog eens benadrukken
dat het voeren van regionale acties en
controles niets afdoet aan het plaatse
lijke politietoezicht. Concreet wil dat
zeggen dat de Waddinxveense politie,
los van de regionale acties, normaal
aandacht blijft besteden aan de brom
fietsen, het alcoholmisbruik in het ver
keer en het gedrag van fietsers op de
weg.
-Het blijkt, dat in de praktijk het
■werken met een computer moeizamer
•gaat als een goede ondergrond ont-
breekt. De Groene Zijde biedt een cur-
<sus informatica aan, waar men in een 8-
I tal avonden de grondbeginselen kan le-
’ren.
’Wie wil inspelen op de toekomst kan
Jeen dergelijke cursus niet missen. Ook
•al bezit men zelf geen computer, dan
nog geldt: wat eenmaal is geleerd, is la
ter zo weer opgefrist!
Voor de computercursus zijn 16 plaat
sen. De vorige keer moest een wacht
lijst worden aangelegd. De cursus gaat
van start zodra er 16 deelnemers zijn.
De kosten bedragen 190,- incl. mate
riaal en koffie.
Voor verdere informatie: Chr. Agrari
sche school De Groene Zijde, tel.
01727-13456. t
Leoni v.d. Roovaart krijgt een fiets, gewonnen bij de Bankzegelrebus
wedstrij d van het winkelcentrum Brug. De fiets wordt uitgereikt door Chris
de Bruin in de zuivelwinkel van Jan van Leeuwen (rechts). (Foto: De
Rooy/Hans Scholtes).
Door de integratie ontstaat uit de be
staande vervoerssystemen één net
werk. In dit netwerk zou ook de regio
Zuid van de NZH betrokken kunnen
worden. Integratie betekent wel dat de
activiteiten van de beide ondernemin
gen moeilijk van elkaar te scheiden (en
afzonderlijk te berekenen) zijn. Dit
leidt ertoe dat de directies van HTM en
Westnederland menen dat de meest
vergaande vorm van samenwerking:
fusie wenselijk is. Dit is pok de meest
heldere en effectieve manier om onder
linge concurrentie uit te bannen.
WADDINXVEEN - NV Verenigd Streekvervoer Westnederland in
Waddinxveen en NV Gemengd Bedrijf Haagsche Tramweg-Maatschap-
pij (HTM) in Den Haag hebben nieuwe stappen gezet op weg naar volle
dige samenwerking. Bij de samenvoeging van beide vervoersbedrijven
‘per 1 januari 1991 ontstaat een F J
'(1.650 Westnederlanders en 2.300 HTM’ers), die samen 520.000 passa
giers per dag zullen vervoeren.
i
i Westnederland en de HTM beschou-
wen het samengaan tot één vervoer-on-
[dememing als de beste mogelijkheid
’om te kunnen voldoen aan de toekom-
istige behoefte aan meer en beter open
baar vervoer. De HTM verzorgt het
[stadsvervoer in Den Haag en aangren
zende gemeenten; Westnederland het
Streek- en stadsvervoer in een groot
deel van de provincie Zuid-Holland en
pen deel van de provincie Utrecht.
De directies van HTM en Westneder
land verwachten dat door de fusie geen
arbeidsplaatsen verloren gaan, zo
blijkt uit het vrijdag in Zoetermeer
openbaar gemaakte rapport ’’Samen
beter, beter samen” van HTM en
Westnederland. De vervoerbedrijven
(lebben de raad van beheer van de
HTM, de raad van Commissarissen van
Westnederland, de gemeente Den
Haag als eigenaar van de HTM en de
aandeelhouders van Westnederland
gevraagd om een principebesluit te ne-
linen over de voorgestelde samenwer
king. Ook zullen de ondernemingsra-
jden van beide bedrijven worden ge-
jraadpleegd.
In
Gouda vond dinsdag 13 februari de eer
ste bijeenkomst plaats van de gemeen
telijke contactambtenaren natuur- en
milieu-educatie Midden Holland
plaats.
Het consulentschap voor Natuur- en
Milieu-Educatie Zuid-Holland en een
aantal Middenhollandse gemeenten
bieden met dit regionale netwerk een
duidelijke organisatiestruktuur voor
degenen die initiatieven willen ont
plooien op het gebied van natuur- en
milieu-edukatie.
Voor partikulieren, natuur- en milieu
organisaties, het onderwijs en allerlei
maatschappelijke groeperingen wordt
het nu duidelijk waar ze terecht kunnen
met vragen of op- en aanmerkingen
over natuur- en milieuzaken.
Het consulentschap heeft in december
het initiatief genomen om te komen tot
een dergelijk netwerk van gemeente
lijke contactambtenaren natuur- en mi
lieu-educatie in de regio Midden-Hol
land.
Tijdens een officiële bijeenkomst op 13
december in het gemeentehuis van
Waddinxveen zijn de eerste contact
ambtenaren geïnstalleerd en is het net
werk gestartl. Deelnemende gemeen
ten zijn Benthuizen, Bergambacht,
Bleiswijk, Bodegraven, Boskoop,
Moerkapelle, Nederlek, Nieuwerkerk
a/d IJssel, Reeuwijk, Waddinxveen en
Zevenhuizen.
Vaak houden de contactambtenaren
zich al bezig met milieuzaken of milieu
voorlichting. Het is de bedoeling dat
alle gemeenten uit Midden-Holland in
de nabije toekomst een contactambte
naar benoemen en aan het netwerk
gaan deelnemen.
De regio Midden-Holland zal hiermee
een voorbeeldfunktie voor de overige
regio’s in Zuid-Holland vervullen.
Voor deze regio’s staan vergelijkbare
plannen voor contactambtenaren en
regionale netwerken ter stimulering en
ondersteuning van natuur- en milieu
educatie op stapel.
De contactambtenaar heeft een tweele
dige functie. Enerzijds zal hij/zij bin
nen het gemeentelijk apparaat het mi-
lieubewustwordingsbeleid gaan stimu
leren. Anderzijds vormt hij/zij het aan
spreekpunt voor de burger en voor or
ganisaties met vragen of initatieven op
natuur- en milieu-educatief gebied.
De contactambtenaar kan hierin stimu
leren, coördineren en aktiviteiten op
elkaar afstemmmen.
Het consulentschap is vervolgens aan
spreekpunt voor de contact-ambtenaar
en zal structurele ondersteuning bieden
in de vorm van informatieve bijeen
komsten.
De bijeenkomst van 13 februari was de
eerste in de reeks. In april en mei vin
den 2 vervolgbijeenkomsten plaats.
Daarna worden deze bijeenkomsten 5
keer per j aar gehouden
De meeste samenwerkingsverbanden
beschikken over een eigen leerling
werkplaats, zoals die aan de Maarten
Schoutenstraat in Waddinxveen. Z
Op die werkplaats krijg je de eerste be
ginselen van het bouwvak bijgebracht.
Daarna ga je de ’’echte” bouw op.
Soms zal dat een leerlingbouwplaafs
zijn, een bouwproject dat geheel door
leerlingen wordt uitgevoerd. Het sa
menwerkingsverband garandeert dat je
je opleiding kunt afmaken. Je bent dus
verzekerd van werk, loon en opleiding'.
De meeste leerlingen doen zo’n twee
jaar over de eerste (primaire) oplei
ding. Gedurende je hele opleiding leg
je op gezette tijden een tentamen af
over de behandelde leerstof. Als alle
vereiste tentamens met goed gevolg
zijn afgelegd, wordt het diploma uitge
reikt.
Na de primaire opleiding is het aantal
mogelijkheden om door te leren legio.
Je kunt je specialiseren op je eigen vak
gebied, maar ook verder leren voor bij
voorbeeld assistent-uitvoerder, uit
voerder of aannemer. Nogmaals: het
komt je niet aanwaaienmaar mogelijk
is het wel.
Ook als je eenmaal op een bepaald ni
veau bent aangeland, is het noodzakè-
lijk je te blijven bijscholen. De techni
sche ontwikkelingen gaan snel. Wie bij
wil blijven in de dynamische bedrijfs
tak die de bouw is, zal op de nieuwe
ontwikkelingen moeten bliiven inspe
len. t w
BOSKOOP - Aan de Boskoopse
christelijke agrarische school De
Groene Zijde (voorbereidend beroeps
onderwijs) aan de Zijde zal in het
nieuwe schooljaar weer nieuwe ver-
volg-opleiding gaan starten. Het be
treft de ’’Secundaire opleiding in de ak
ker- en tuinbouw”, die aansluit op de
primaire opleiding van de Vakschool
voor Boomteelt.
In verschillende plaatsen is al een der
gelijke opleiding begonnen. De berich
ten daarvoor zijn erg enthousiast.
Leerlingen blijken er met veel plezier
aan deel te nemen, omdat vooral het
leerbedrijf er bij betrokken is.
De leerling krijgt namelijk opdrachten,
die met behulp van het bedrijf worden
Juitgevoerd en gemaakt. De opdrachten
■vormen ook de examenstof. Er mag
’dan uit een aantal gekozen worden.
■Aan het eind van de opleiding, die 1
[jaar duurt, wordt met een aantal vak-
deskundigen een gesprek gevoerd. In
de toekomst wordt verwacht, dat de be
drijven groter zullen worden, waar
door personeel nodig is, dat ook leiding
kan geven.
Daarop is nu juist de secundaire oplei
ding gericht. Het eindniveau komt on
geveer overeen met dat van Middel
bare Tuinbouwschool-B.
De schooldag heeft 8 lesuren, waarin
theorie- en praktijk wordt gegeven in
de volgende vakken: Bodemkunde/be-
mesting, teeltkennis, gewasbescher
ming, arbeid en planning, economie,
techniek en communicatieve vaardig-
heden. De resterende dagen wordt op
[het leerbedrijf gewerkt.
sToelaatbaar zijn bezitters van het di
ploma van een der primaire leerlings-
Jtelsel-opleidingen in de akker- of tuin
bouw, maar ook personen ouder dan 21
jaar met LBO-C of MAVO/HAVO en
^minimaal 3 jaar praktische werkerva-
[ring in de akkerbouw of productietuin-
•bouw.
M»
Samoa beter
bew semen.
ia»