5 Goudse Kamer meet winkels Open dag leerling werkplaats HTM Werken én leren in de bouwwereld Nieuw bedrijf met 4.000 medewerkers en 520.000 reizigers per dag REBUS LEVERT FIETS OP Groene Zijde heeft nieuwe opleiding Dit jaar ook regionale verkeersacties van de politie Kom-Inn elke zaterdagavond Amtenaren milieu educatie bij elkaar ZVH wint van Animo NIVON in Gouda op museumbezoek westnederland Open dag leerlingwerkplaats Maarten Schoutenstraat Regio Den Haag Landelijk Instituut \Beter In 1989 Samenwerkingsver band DIS .Automatisering Twee jaar e n f e r s a 4 6» o 0 b e t F Pagina 11 Woensdag 14 februari 1990 Westnederland in GOUDA/WADDINXVEEN 91 samen met HTM Vertegenwoordigers van de directies van beide vervoersbedrijven Westne- 6 A De verzamelde gegevens zullen ver trouwelijk worden behandeld. De win kels worden geïnventariseerd door me dewerkers van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK). Zij zullen in het bezit zijn van een legitima tiebewijs versteekt door de KvK. derland en HTM nemen het rapport over de samenvoeging van de twee in ontvangst (Foto: Westnederland) De gemeente Den Haag werkt GOUDA - De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden-Holland laat van alle winkels in Midden-Hol land het verkoopvloeroppervlak en de branche inventariseren. In de tweede helft van februari zal hiermee van start worden gegaan. De gemeenten Bleis- wijk, Moerkapelle en Zevenhuizen ko men als eerste aan bod. Eind mei zullen naar verwachting alle winkels, in de re gio zijn bezocht. WADDINXVEEN - Vrijdag 16 fe bruari is het open dag in de leerling- werkplaats van het Samenwerkingsver band Praktijkopleiding Bouw Gouwe en Rijnstreek aan de Maarten Schou tenstraat. Op deze plek kunnen jonge ren en volwassenen van 13.00-21.00 uur een stuk wijzer worden over een loopbaan in de bouw. Er is informatie over werken in de bouw. Over de beroepen en de oplei dingen van de Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf (SVB). Over de mogelijk heden, zowel voor schoolverlaters als voor mensen die al in het vak zitten. De bouw heeft behoefte aan vakmensen. Voorwaarde is wel dat ze hun vak ver staan. De Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf beschikt over een totaal pakket aan opleidingen en cursussen om verder te komen in de bouw, zowel voor jongeren als volwassenen. Voor schoolverlaters zijn er de oplei dingen in het kader van het leerlingwe zen. Werken én leren in één van de be roepen waarvoor de SVB de opleiding verzorgt. Timmeren en metselen zijn de bekendste, maar denk ook eens aan de betonberoepen, tegelzetten en na- tuursteenbewerken Alle opleidingen worden afgesloten met tentamens of een examen. Men krijgt een landelijk erkend diploma. Via het leerlingwezen met primaire, voortgezette opleidingen en de oplei ding assistent-uitvoerder kan men het ver brengen in de bouw. Voor mensen die al in de bouwwerken, beschikt de SVB sinds enige jaren over een groeiend pakket kortdurende cur- sussen, van één tot zes dagen. Samen met anderen in het kader van het scho lingsverlof (artikel 35b) wijzer worden in de bouw. Er zijn inmiddels al 112 SVH-cursussen op de markt. 'Samen beter, beter samen” is de leus waaronder Westnederland en HTM per 1 januari 1991 willen samengaan. WADDINXVEEN - Leoni v.d. Roov- aart heeft de fiets gewonnen, die als prijs was uitgeloofd in de door het win kelcentrum Brug gehouden landelijke Bankzegelrebuswedstrij d De winkeliers aan de voet van de Wad- dinxveense hefbrug over de Gouwe zijn er mee ingenomen dat deze prijs in het Gouwedorp terecht is gekomen. beide vervoersbedrijven bedrijf met bijna 4.000 medewerkers Andere voordelen zijn: optimale af stemming dienstregelingen van de bus- en tramlijnen; uniforme dienstregelin gen voor het publiek; gezamenlijke rei zigersinformatie; doelmatige inzet van personeel en materieel; kombinatie van centrale verkeersleidingen waar door storingen sneller kunnen worden opgelost; gezamenlijke marktbewer king o.a. om contracten af te sluiten met grote bedrijven; snellere uitvoe ring ÖV maal 2-plannen; gezamenlijke opleiding van personeel; gezamenlijk onderhoud, inkoop en ontwikkeling van nieuwe technieken. WADDINXVEEN - Het hervormd ge bouw Het Anker achter de Brugkerk aan de Kerkweg-Oost staat elke zater dagavond van half acht tot kwart over tien open voor jeugdige Waddinxve- ners van 14 jaar en ouder. Er is dan een Kom-Inn waar men vol gens de organisatoren ’’overtollige energie kan kwijt raken en bij kan ko men van een drukke schoolweek”. De ontspanning die geboden wordt be treft biljarten, tafeltennissen, tafel voetballen, computerspelletjes, sjoe len, dammen en schaken. Samenvoeging van de HTM en West nederland sluit goed aan op de opgave die ook de Rijksoverheid ziet voor het openbaar vervoer. In het Structuur schema Verkeer en Vervoer en het Na tionaal Milieu Beleidsplan worden vele maatregelen aangekondigd om het toe nemende autoverkeer terug te dringen. De overheid wil investeren in betere openbaar vervoer-verbindingen vanuit de regio naar de steden. Fusie sluit ook goed aan op de conclu sies van het McKinsey-rapport ”OV maal 2”, uitgebracht door de gezamen lijke Nederlandse openbaar vervoerbe drijven. De voornaamste aanbevelin gen van ”OV maal 2” zijn het integraal aanpakken van vervoersstromen, het verkorten van reistijden en het vergro ten van het komfort voor de reiziger. McKinsey zegt ook dat dit wordt be moeilijkt doordat het invloedsgebied van de bedrijven niet samenvalt met de te bedienen vervoersstromen. Door samenvoeging van de HTM en Westnederland ontstaat een sterke en slagvaardige combinatie. Dat heeft voor de betrokken regio een groot aan tal voordelen. Het nieuwe vervoerbe drijf kan nieuwe bus-, tram- en snel- tramverbindingen realiseren, reistij den verkorten en in het algemeen de kwaliteit van het openbaar vervoer ver beteren. Eventuele besparingen kunnen worden gebruikt om verbeteringen in het lij- nennet aan te brengen. Voor de be trokken gemeenten heeft de fusie bo vendien als voordeel dat men, naast de NS, nog maar met één in plaats van twee of drie bedrijven te maken heeft. Onderhandelingen over bijvoorbeeld nieuwe verbindingen worden hierdoor minder ingewikkeld en tijdrovend. Alle in het handelsregister ingeschre ven winkeliers krijgen enkele dagen voor de inventarisatie ieder afzonder lijk een brief met het verzoek mee te werken. Gebleken is dat met het inven tariseren van de winkel niet meer dan 5 a 10 minuten zijn gemoeid en dat klan ten hier geen of nauwelijks hinder van ondervinden. Om aan die vakmensen te komen, heeft de bouwwereld een eigen oplei dingsinstituut in het leven geroepen: de Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf (SVB). De SVB leidt jongeren op voor eé’n van de volgende beroepen: metse laar, timmermarj, betonstaalvlechter. Er blijken honderden goede inzendin gen te zijn ingeleverd. De prijs kreeg Leoni v.d. Roovaart in de zuivelzaak van Jan van Leeuwen uitgereikt door Brugcentrum-bestuurder Chris de Bruin. Zijn winkelcentrum is een trouwe deelnemer aan de landelijk Bankzegel-actie. WADDINXVEEN - De leden van het NIVON-Waddinxveen maken zondag middag 25 februari een rondleiding in het Catharina Gasthuis in Gouda. Ze bezoeken daar vanaf 13.15 uur de vaste collectie van 16e en 17e eeuwse Neder landse schilderkunst, de Chirurgijnska- mer, een oude apotheek, de regen- tesse- en regentenkamer en de Gast huiskeuken. Daarna kan ook nog het Goudse pijpenmuseum ”De Moriaan” bezocht worden. Het NIVON houdt verder nog twee cursussen zijdeschilderen (28 februari en 5 maart), koffieochtenden (7 maart, 4 april en 2 mei bij één van de leden thuis), een wandeling door een onbe kend stukje Reeuwijk (1 april) en een tocht naar de Biesbosch (2 mei). De jaarvergadering van het NIVON zal op donderdagavond 12 april in het buurtcentrum De Boog aan de C. Huij- genslaan worden gehouden. Begonnen wordt dan om 20.15 uur. Voorts wordt er in april nog een week einde doorgebracht in het Natuurvrien denhuis Morgenrood in Oisterwijk. WADDINXVEEN - Werken en leren bouwen aan een eigen toekomst kan in de bouw, zo zal de leerlingwerkplaats van de Stichting Vakopleiding Bouw bedrijf komende vrijdag 16 februari tij dens de open dag van 13.00-21.00 uur aan de jeugd laten zien. De Waddinx- veense leerlingwerkplaats van het Sa menwerkingsverband Praktij koplei- ding Bouw Gouwe en Rijnstreek is ge vestigd aan de Maarten Schouten straat. Voor schoolverlaters met een LTO- of MAVO-diploma op zak biedt de bouw uitstekende kansen om hogerop te ko men in een leuke baan met prima ver diensten. Als je kiest voor de bouw moet je niet verwachten dat het succes je ’’zomaar” aan komt waaien. Daarvoor worden in deze boeiende bedrijfstak te hoge eisen gesteld aan het vakmanschap en de in zet van de medewerkers. In de bouw moet namelijk wél worden gewerkt. Niet alleen op de bouwplaats, maar ook aan je eigen ontwikkeling en opleiding. Want de bouw vraagt veel. Daar staat tegenover dat de bouw vak mensen veel te bieden heeft. ttnzet van de samenwerking tussen 'HTM en Westnederland is de verster king van het openbaar vervoer door nieuwe bus- en tramverbindingen, af stemming van de dienstregelingen, ho gere frequenties en verkorting van de (reistijden. De bedrijven willen hiermee [een bijdrage leveren aan de oplossing ‘van de bereikbaarheids- en de milieu- tproblemen. Het plan sluit aan op de [reeds ontwikkelde initiatieven van de .gemeente Den Haag op het gebied van verkeer en vervoer en het openbaar vervoerbeleid van de Rijksoverheid. een groot aantal projecten uit in het kader van de bereikbaarheidsplannen van de Randstad. De HTM en Westnederland willen gezamenlijk klaar staan om de vele Haagse vervoerplannen te helpen realiseren. Het gaat hierbij om de aan leg van diverse tram- en buslijnen in en rond Den Haag en het verbeteren van de doorstroming van tram en bus. Ook maken de HTM en Westneder land zich sterk voor uitvoering van de sneltramverbindingen op de trajecten waar nu de Zoetermeerlijn en Hof- pleinlijn rijden. De invloed van de ge meente Den Haag op het openbaar ver voer in en om Den Haag zal door de fu sie niet afnemen. De gemeente Den Haag stelt na over leg met de omliggende gemeenten, als centrumgemeente de vervoerplannen en de dienstregeling vast en ontvangt de rijksbijdrage om het openbaar ver voer te bekostigen. In 1989 is door de politiekorpsen in de regio Hollands Midden en Krimpener- waard voorzichtig een begin gemaakt met sub-regionale samenwerking op verkeersgebied. Bij deze acties zijn de politie Waddinx- veen, Bodegraven, Schoonhoven, Lek- kerkerk, Nieuwerkerk a/d IJssel en Gouda betrokken alsmede de afdeling verkeer van de rijkspolitie district Den Haag. Dit samenwerkingsverband heeft in 1989 geleid tot vier regionaal opgezette bromfietscontroles. De controles von den plaats op de gemeentegrenzen van Gouda, waarbij gecontroleerd werd op de invalswegen van deze stad. Bij de controle werden vier rollenban- ken en vier decibelmeters ingezc’. In totaal werden 600 bromfietsen aan de kant gezet waarbij 141 processen-ver- baal uitgedeeld werden. Opvallend was het teruglopend overtredingspercenta- ge. Bij de eerste controle bedroeg dit 30%, terwijl bij de laatste controle 11% van de bromfietsers werd be keurd. De meeste bekeuringen werden opge maakt voor het opgevoerd rijden en het produceren van teveel geluid. Voorts werden bonnen uitgedeeld voor uiteen lopende technische gebreken. Sommige bromfietsen werden uit het verkeer genomen voor een nader tech nisch onderzoek. Het streven was en is er op gericht om op de dag van controle de bromfiets weer terug te geven aan de eigenaar. I Meestal treed je in dienst van een zoge naamd samenwerkingsverband. Dit is een groep bouwbedrijven die gezamen lijk zorg dragen voor de opleiding. Je krijgt er een CAO-loon en de school dag wordt doorbetqald. betontimmerman, betonmodelmaker, voeger, tegelzetter, ovenbouwmetse- laar, natuursteenbewerker, hulpvak- man en dakdekker. Voorts verzorgt de SVB tientallen ver volg- en bijscholingsopleidingen op al lerlei (bouw)gebieden. Daardoor is het mogelijk om ’’onderaan” te beginnen en na verloop van tijd ’’bovenaan” te eindigen. De mogelijkheden zijn ei genlijk onbegrensd, voor wie de capa citeiten en het doorzettingsvermogen heeft. Als je de bouw ingaat, wordt je eerst medisch gekeurd. Geen overbodige lu xe, want het werk in de bouw kan soms behoorlijk zwaar zijn. Een goede licha melijke conditie is een voorwaarde. Is de uitkomst van de -gratis- keuring po sitief, dan kun je met de eerste oplei ding beginnen. Die eerste opleiding wordt de primaire opleiding genoemd. De opleidingen in de bouw vinden plaats in het kader van de Wet op het Leerlingwezen. Dat betekent dat je een vak in de praktijk leert en voor de theorie één dag per week de zoge naamde Streekschool bezoekt. ZEVENHUIZEN - De Zevenhuizense volleybalvereniging Rentokil-ZVH heeft in Sneek emt 2-3 van Animo ge wonnen en dendert door voor de natio nale titel in de eredivisie. ZVH moest zowel in de eerste als in de tweede set een 12-8 voorsprong aan het heel sterk spelende Animo afstaan en kwam met respectievelijk 17-15 en 15- 13 op een 2-0 achterstand. In de derde set keek de ploeg uit Ze venhuizen opnieuw tegen een achter stand aan (3-7), maar een fraaie eind sprint leverde coach Toon van de Burgt en zijn mannen de verdiende winst op. Via 8-15, 7-15 en 12-15 (in de enerve rende vijfde set) werd het 2-3 in Sneek. ”Ik vond dat heel knap”, waardeerde de coach de prestatie van zijn volgelin gen. ZVH krijgt het druk, want na het naar voren geschoven competitie-duel in Friesland volgen de komende week de twee wedstrijden voor de halve finale van de Nederlandse beker tegen Reflex in Kampen en donderdag in Zevenhui zen. Welhaast zeker leveren die twee wedstrijden een plaats in de finale op, die dan tegen Orion wordt gespeeld. Verstandige bedrijven maken een scholingsplan en geven zo hun perso neels- en scholingsbeleid echt struc tuur. De SVB kan erbij helpen en ver zorgt een passend aanbod. Er is een keuze mogelijk uit cursussen die zich richten op ’’beter binnen het eigen be roep”, verbreden van inzetbaarheid en ”bij de tijd blijven”. De oppervlak en branchegegevens worden ondergebracht in een Distribu- tie-planologisch Informatie Systeem (DIS). Dit is een geautomatiseerd in formatiesysteem dat permanent bij de Kamer aanwezig zal zijn en door de Ka mer zal worden beheerd en aangepast aan de actualiteit. Met behulp van het DIS kunnen ontwikkelingen in omvang en samenstelling van het winkelappa- raat in de verschillende gemeenten worden gevolgd. Het Middenhollandse DIS wordt on derdeel van een landelijk DIS dat mo menteel in opbouw is bij de Neder landse Kamers van Koophandel. Over heid en bedrijfsleven kunnen - binnen gestelde regels van privacy - gebruik maken van het DIS voor hun beleid. Aan de hand van DIS-gegevens kun nen bijvoorbeeld winkelplannen wor den beoordeeld en onderbouwd. Het DIS maakt het steeds weer moeten op meten van winkels voor distributie-pla- nologische onderzoeken overbodig. In het najaar van 1990 zal het DIS naar verwachting operationeel zijn in de re gio Midden Holland. WADDINXVEEN - De politie gaat door met het houden van bromfiets controles. Er staan er dit jaar vier op het programma van de politiekorpsen in de Goudse streek. De politiemensen zullen ook samenwerken bij het uitvoe ren van twee grote alcoholcontroles. Bij het begin van het nieuwe schooljaar 1990-1991 start de politie in Midden- Holland en de Krimpenerwaard met een voorlichtingsactie voor de jeugdige fietsers (schoolverkeer). Er zullen spe ciale posters worden uitgegeven en via de plaatselijke en regionale media zal de actie nader aangegeven worden. De nadruk van deze actie komt te lig gen op de naleving van de gedragsre gels in het verkeer en op de inrichtings eisen van de fietsen. Na de voorlich- tingsperiode zullen er repressieve con troles worden gehouden. In de maand december worden op lo kaal niveau, maar wel in regionaal ver band, zeer veel verlichtingscontroles uitgevoerd. Speciale aandacht ook hier weer voor het schoolverkeer. Ook deze actie zal middels een voorlichtingscam pagne onder de aandacht worden ge bracht van de bevolking. De politie wil nog eens benadrukken dat het voeren van regionale acties en controles niets afdoet aan het plaatse lijke politietoezicht. Concreet wil dat zeggen dat de Waddinxveense politie, los van de regionale acties, normaal aandacht blijft besteden aan de brom fietsen, het alcoholmisbruik in het ver keer en het gedrag van fietsers op de weg. -Het blijkt, dat in de praktijk het ■werken met een computer moeizamer •gaat als een goede ondergrond ont- breekt. De Groene Zijde biedt een cur- <sus informatica aan, waar men in een 8- I tal avonden de grondbeginselen kan le- ’ren. ’Wie wil inspelen op de toekomst kan Jeen dergelijke cursus niet missen. Ook •al bezit men zelf geen computer, dan nog geldt: wat eenmaal is geleerd, is la ter zo weer opgefrist! Voor de computercursus zijn 16 plaat sen. De vorige keer moest een wacht lijst worden aangelegd. De cursus gaat van start zodra er 16 deelnemers zijn. De kosten bedragen 190,- incl. mate riaal en koffie. Voor verdere informatie: Chr. Agrari sche school De Groene Zijde, tel. 01727-13456. t Leoni v.d. Roovaart krijgt een fiets, gewonnen bij de Bankzegelrebus wedstrij d van het winkelcentrum Brug. De fiets wordt uitgereikt door Chris de Bruin in de zuivelwinkel van Jan van Leeuwen (rechts). (Foto: De Rooy/Hans Scholtes). Door de integratie ontstaat uit de be staande vervoerssystemen één net werk. In dit netwerk zou ook de regio Zuid van de NZH betrokken kunnen worden. Integratie betekent wel dat de activiteiten van de beide ondernemin gen moeilijk van elkaar te scheiden (en afzonderlijk te berekenen) zijn. Dit leidt ertoe dat de directies van HTM en Westnederland menen dat de meest vergaande vorm van samenwerking: fusie wenselijk is. Dit is pok de meest heldere en effectieve manier om onder linge concurrentie uit te bannen. WADDINXVEEN - NV Verenigd Streekvervoer Westnederland in Waddinxveen en NV Gemengd Bedrijf Haagsche Tramweg-Maatschap- pij (HTM) in Den Haag hebben nieuwe stappen gezet op weg naar volle dige samenwerking. Bij de samenvoeging van beide vervoersbedrijven ‘per 1 januari 1991 ontstaat een F J '(1.650 Westnederlanders en 2.300 HTM’ers), die samen 520.000 passa giers per dag zullen vervoeren. i i Westnederland en de HTM beschou- wen het samengaan tot één vervoer-on- [dememing als de beste mogelijkheid ’om te kunnen voldoen aan de toekom- istige behoefte aan meer en beter open baar vervoer. De HTM verzorgt het [stadsvervoer in Den Haag en aangren zende gemeenten; Westnederland het Streek- en stadsvervoer in een groot deel van de provincie Zuid-Holland en pen deel van de provincie Utrecht. De directies van HTM en Westneder land verwachten dat door de fusie geen arbeidsplaatsen verloren gaan, zo blijkt uit het vrijdag in Zoetermeer openbaar gemaakte rapport ’’Samen beter, beter samen” van HTM en Westnederland. De vervoerbedrijven (lebben de raad van beheer van de HTM, de raad van Commissarissen van Westnederland, de gemeente Den Haag als eigenaar van de HTM en de aandeelhouders van Westnederland gevraagd om een principebesluit te ne- linen over de voorgestelde samenwer king. Ook zullen de ondernemingsra- jden van beide bedrijven worden ge- jraadpleegd. In Gouda vond dinsdag 13 februari de eer ste bijeenkomst plaats van de gemeen telijke contactambtenaren natuur- en milieu-educatie Midden Holland plaats. Het consulentschap voor Natuur- en Milieu-Educatie Zuid-Holland en een aantal Middenhollandse gemeenten bieden met dit regionale netwerk een duidelijke organisatiestruktuur voor degenen die initiatieven willen ont plooien op het gebied van natuur- en milieu-edukatie. Voor partikulieren, natuur- en milieu organisaties, het onderwijs en allerlei maatschappelijke groeperingen wordt het nu duidelijk waar ze terecht kunnen met vragen of op- en aanmerkingen over natuur- en milieuzaken. Het consulentschap heeft in december het initiatief genomen om te komen tot een dergelijk netwerk van gemeente lijke contactambtenaren natuur- en mi lieu-educatie in de regio Midden-Hol land. Tijdens een officiële bijeenkomst op 13 december in het gemeentehuis van Waddinxveen zijn de eerste contact ambtenaren geïnstalleerd en is het net werk gestartl. Deelnemende gemeen ten zijn Benthuizen, Bergambacht, Bleiswijk, Bodegraven, Boskoop, Moerkapelle, Nederlek, Nieuwerkerk a/d IJssel, Reeuwijk, Waddinxveen en Zevenhuizen. Vaak houden de contactambtenaren zich al bezig met milieuzaken of milieu voorlichting. Het is de bedoeling dat alle gemeenten uit Midden-Holland in de nabije toekomst een contactambte naar benoemen en aan het netwerk gaan deelnemen. De regio Midden-Holland zal hiermee een voorbeeldfunktie voor de overige regio’s in Zuid-Holland vervullen. Voor deze regio’s staan vergelijkbare plannen voor contactambtenaren en regionale netwerken ter stimulering en ondersteuning van natuur- en milieu educatie op stapel. De contactambtenaar heeft een tweele dige functie. Enerzijds zal hij/zij bin nen het gemeentelijk apparaat het mi- lieubewustwordingsbeleid gaan stimu leren. Anderzijds vormt hij/zij het aan spreekpunt voor de burger en voor or ganisaties met vragen of initatieven op natuur- en milieu-educatief gebied. De contactambtenaar kan hierin stimu leren, coördineren en aktiviteiten op elkaar afstemmmen. Het consulentschap is vervolgens aan spreekpunt voor de contact-ambtenaar en zal structurele ondersteuning bieden in de vorm van informatieve bijeen komsten. De bijeenkomst van 13 februari was de eerste in de reeks. In april en mei vin den 2 vervolgbijeenkomsten plaats. Daarna worden deze bijeenkomsten 5 keer per j aar gehouden De meeste samenwerkingsverbanden beschikken over een eigen leerling werkplaats, zoals die aan de Maarten Schoutenstraat in Waddinxveen. Z Op die werkplaats krijg je de eerste be ginselen van het bouwvak bijgebracht. Daarna ga je de ’’echte” bouw op. Soms zal dat een leerlingbouwplaafs zijn, een bouwproject dat geheel door leerlingen wordt uitgevoerd. Het sa menwerkingsverband garandeert dat je je opleiding kunt afmaken. Je bent dus verzekerd van werk, loon en opleiding'. De meeste leerlingen doen zo’n twee jaar over de eerste (primaire) oplei ding. Gedurende je hele opleiding leg je op gezette tijden een tentamen af over de behandelde leerstof. Als alle vereiste tentamens met goed gevolg zijn afgelegd, wordt het diploma uitge reikt. Na de primaire opleiding is het aantal mogelijkheden om door te leren legio. Je kunt je specialiseren op je eigen vak gebied, maar ook verder leren voor bij voorbeeld assistent-uitvoerder, uit voerder of aannemer. Nogmaals: het komt je niet aanwaaienmaar mogelijk is het wel. Ook als je eenmaal op een bepaald ni veau bent aangeland, is het noodzakè- lijk je te blijven bijscholen. De techni sche ontwikkelingen gaan snel. Wie bij wil blijven in de dynamische bedrijfs tak die de bouw is, zal op de nieuwe ontwikkelingen moeten bliiven inspe len. t w BOSKOOP - Aan de Boskoopse christelijke agrarische school De Groene Zijde (voorbereidend beroeps onderwijs) aan de Zijde zal in het nieuwe schooljaar weer nieuwe ver- volg-opleiding gaan starten. Het be treft de ’’Secundaire opleiding in de ak ker- en tuinbouw”, die aansluit op de primaire opleiding van de Vakschool voor Boomteelt. In verschillende plaatsen is al een der gelijke opleiding begonnen. De berich ten daarvoor zijn erg enthousiast. Leerlingen blijken er met veel plezier aan deel te nemen, omdat vooral het leerbedrijf er bij betrokken is. De leerling krijgt namelijk opdrachten, die met behulp van het bedrijf worden Juitgevoerd en gemaakt. De opdrachten ■vormen ook de examenstof. Er mag ’dan uit een aantal gekozen worden. ■Aan het eind van de opleiding, die 1 [jaar duurt, wordt met een aantal vak- deskundigen een gesprek gevoerd. In de toekomst wordt verwacht, dat de be drijven groter zullen worden, waar door personeel nodig is, dat ook leiding kan geven. Daarop is nu juist de secundaire oplei ding gericht. Het eindniveau komt on geveer overeen met dat van Middel bare Tuinbouwschool-B. De schooldag heeft 8 lesuren, waarin theorie- en praktijk wordt gegeven in de volgende vakken: Bodemkunde/be- mesting, teeltkennis, gewasbescher ming, arbeid en planning, economie, techniek en communicatieve vaardig- heden. De resterende dagen wordt op [het leerbedrijf gewerkt. sToelaatbaar zijn bezitters van het di ploma van een der primaire leerlings- Jtelsel-opleidingen in de akker- of tuin bouw, maar ook personen ouder dan 21 jaar met LBO-C of MAVO/HAVO en ^minimaal 3 jaar praktische werkerva- [ring in de akkerbouw of productietuin- •bouw. M» Samoa beter bew semen. ia»

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1990 | | pagina 11