Scholieren moeten
Wilhelmus” kennen
Kinderen zijn zuinig op
Annie M.G. Schmidtschool
o
Waddinxveense architect Hans Peetersontwierp al 50 scholen:
Van Eeuwen
telde 40
sherry-
proevers
Taak voor het gemeentebestuur, vindt de PCW
Immanuëlkerk
Koffiebar
Maskerade
kwam op uit
de zaal
Leerlingen
concert in
Muziekavond
De Open Cirkel
Schrijven voor
gevangenen
met Amnesty
99
PRINCIPES IN PRAKTIJK
'I
Qerkenoe
VRHUZBIS
Van Gogh-project
openbare scholen
Anders
Flexibel
Variatie
Openbaar onderwijs
Voor de openbare scholen moeten de
ouders onder meer door ouderraden en
medezeggenschapsraden bij het onder
wijs worden betrokken. Het gemeente
bestuur moet echter bevoegd gezag
blijven, vindt de PCW.
Extra
Tien
Licht
Contact
Ruimte
Schoolbegeleidings
dienst
Meer licht
Samenwerking
Ir
ASSCHfMAN
WADDINXVEEN
GAAT U
VERHUIZEN?
Gemeentebeleid gericht op ontwikke-
1 lingsmogelijkheden vooralle burgers.
1 Positieve en negatieve discriminatie
l moet worden bestreden.
1 Sociaal-cultureel werk relateren aan
M behoefte; nadruk op minderheden en
H werklozen.
Wilt U informatie?
01828 - 18708
Ry
WADDINXVEEN - ’’Scholen komen eigenlijk altijd ruimte
tekort”. Dat zegt de Waddinxveense BNA-architect J.M.
(Hans) Peeters van het architectenbureau Stuurman Partners Beukenrode bij Doorn 'om zoveeimo-
BV aan de Brugweg. De Wingerd-bewoner is de ontwerper gelijk
van de vorig jaar door de schrijfster zelf geopende bijzondere
en snel neergezette openbare Annie M.G. Schmidtschool aan
de Zuidplashof.
5Pc>n'»st
f
Pagina 13
Weekblad voor Waddinxveen - Woensdag 14 februari 1990
School komt eigenlijk
altijd ruimte tekort
r
inlichtingen secr. PCW. hic. Beetslaan 11, tel. 13853
da'swa
illustreren met mijn ontwerp voor een
VSO/ZMOK school. Die komt midden
in een bos te staan op het landgoed
De familie Bezemer uit Reeuwijk ver
zorgt deze avond op muzikale wijze.
Het gezin, bestaande uit zes personen,
voert werken uit van Legène (16e
eeuw), Schubert (19e eeuw), Fauré
(20e eeuw) en Leriche (geb. 1950).
WADDINXVEEN - Woensdagavond
21 februari om acht uur houdt de her
vormde ontmoetingskring De Open
Cirkel in De Schaapskooi aan de Nesse
een speciale avond voor muzieklief
hebbers.
Daardoor kan ik me ook ruim opstellen
ten aanzien van het programma van ei
sen, hetgeen weer veel waardering van
de kant van de gebruiker betekent. En
daar doe je het tenslotte voor”, besluit
Hans Peeters.
K.Se'
no-
WADDINXVEEN - Het Waddinxveense gemeentebestuur moet zoveel
mogelijk stimuleren dat de leerlingen van de Waddinxveense scholen ten
minste twee coupletten van het Wilhelmus kennen. Dat staat in de onder-
wijsparagraaf van het PCW-verkiezingsprogramma ’’Principes in prak
tijk”.
VtRVOtR VERHCHZlHGtN
’’Scholen komen eigenlijk altijd ruimte
tekort”, zegt de Waddinxveense BNA-
architect dan ook in de scholenspecial
’’Meer school voor je geld” van het in
Moordrecht gevestigde Tasta Bouw,
een dochteronderneming van Tasta
Bouwgroep BV in Leeuwarden.
’’Elke school is weer een uitdaging,
omdat de lokatie anders is en er een an
der programma van eisen op tafel ligt
en de gebruikers hun eigen wensen
hebben. Als groot voorstander van in
spraak laat ik de toekomstige gebrui
kers ook ruimschoots aan het woord.
Hoe meer tijd je in het begin in goed
overleg investeert, hoe sneller het ont
werpproces en de bouwfase daarna ver
lopen. Zonder valse bescheidenheid
mag ik gerust zeggen dat ik in de loop
van de jaren de taal van het onderwijs
heb leren verstaan. Allereerst neem ik
de mensen mee naar een aantal scholen
die we ontworpen hebben. Niet om te
laten zien hoe goed we zijn, maar om
dat het buro dat sinds 1911 bestaat wel
600 scholen op z’n naam heeft staan.
Door die bezoeken krijgt men een in
druk welke mogelijkheden er zijn en
wat we kunnen. Steeds terugkerende
wensen van de gebruikers zijn: grote
lokalen, meer bergingsruimte en meer
vieringsruimte. Scholen komen eigen
lijk altijd ruimte tekort”, weet Hans
Peeters.
Inmiddels ontwierp de aardige en crea
tieve Waddinxveense architect al meer
dan vijftig scholen in ons land. Het is
zijn specialisatie bij Stuurman Partners
BV, het architectenbureau uit 1911 dat
al zo’n 600 scholen op zijn naam heeft
staan. Vandaar dat Hans Peeters als
geen ander weet dat scholen steeds te
rugkerende wensen hebben als: grote
lokalen, meer bergingsruimte, meer
vieringsruimte.
”Nu is ervoor een architekt niets fijner
dan zoveel mogelijk aan de wensen van
de gebruiker tegemoet te kunnen ko
men waardoor de school een uitstraling
heeft die de gebruiker wenst. Je moet
je dan heel flexibel kunnen opstellen.
De flexibiliteit van het Tasta bouwsys
teem maakt dat juist mogelijk. Die fle
xibiliteit heeft natuurlijk ook grenzen.
Wil je kosten besparen, dan moet je
binnen het systeem blijven werken. Je
moet bijvoorbeeld de maatvoering van
25 x 25 cm aanhouden en uitgaan van
standaard gegevens zoals dubbel glas.
Wil je enkel glas dan kost dat meer. Nu
zal dat laatste nooit een punt zijn, om
dat men uit oogpunt van isolatie altijd
voor de eerste mogelijkheid kiest. In
combinatie met de 25 cm dikke dakpla
ten krijg je een perfecte isolatie, waar
door zo’n gebouw in de zomer heerlijk
koel blijft”, zegt Hans Peeters.
De openbare Annie M.GSchmidtschool, volgens het Tasta-droogstapel-
systeem (stapelen in plaats van metselenneergezet aan de Zuidplashof Fo
to: Tasta Bouw BV).
Het meer officiële gedeelte begint om
20.30 uur, maar vanaf 20.00 uur is er
koffie en thee aan de bar te verkrijgen.
nier van werken sluit aan op het
’’nieuwe bouwen”, waarvan ik een
groot voorstander ben. Je mag in die
architektuur de konstrukties laten zien,
waardoor je transparante gebouwen
kunt maken in de trant van: Less is mo
re. Neem nu mijn meest recente ont
werp dat is gerealiseerd, de Annie
M.G. Schmidtschool. Toevallig staat
die ook in Waddinxveen. Kijk eens
naar die ventilatieroosters in de ge
meenschapsruimte. Het zijn gewoon
stukken PVC-pijp, waarvoor de gaten
simpelweg in de gevel zijn uitgesneden.
Dat kan met het Tastasysteem. En in
de gangen zijn de stutkonstrukties
zichtbaar gehouden. Ze functioneren
gelijktijdig als decoratief element”,
geeft Hans Peeters aan.
aan de
"Midden-
Dan staan u verschillende mogelijkheden
Ier beschikking
kompleet verzorgde verhuizing
huur verhuisauto met chauffeur/verhuizer
zelf-verhuizing met gebruik van verhuis
auto pakmatenalen en diverse hulp
middelen
Neem kontakt op en wij kunnen u middels
een bezoek vrijblijvend informeren over de
diverse mogelijkheden en prijzen
”Hoe zeer hot bouwen met Tasta kos
ten bespaart Kan ik misschien het beste
Bij het onderwijsbeleid dient het ge
meentebestuur ervan uit te gaan, aldus
de PCW, dat het onderwijs erop gericht
moet zijn de leerlingen de kennis, het
inzicht en de vaardigheden te verschaf
fen die nodig zijn voor de vervulling
van de taak ”die ieder in de samenle
ving door God opgedragen krijgt”. Ex
tra aandacht voor kinderen in achter
standssituaties is hierbij noodzakelijk.
Omdat het onderwijs nauw samen
hangt met de opvoedingstaak van de
ouders, moeten zij de mogelijkheid
hebben om de eerste verantwoordelijk
heid voor dit onderwijs te dragen. Het
gemeentebestuur verleent daartoe alle
medewerking aan de oprichting en in
standhouding van bijzondere scholen,
zonodig in regionaal verband.
WADDINXVEEN - Meer dan
veertig mensen hebben vorige
week woensdagavond in De Unie
aan de Kerkweg-Oosl de educa
tieve sherry-proeverij van slijterij
en wijnhandel Van Eeuwen van de
Brederolaan (winkelcentrum Lui-
felbaan) bijgewoond.
Het geslaagde en twee uur durende
evenement maakte duidelijk dat
sherry nog steeds op de warme be
langstelling van ook de Waddinx
veense consument kan rekenen.
Na afloop was het enthousiasme
groot. Er viel dan ook heel wat te
leren over sherry tijdens deze proe-
verij.
Op vragen als ”Wat is sherry”
(witte wijn), ’’Waar komt het van
daan” (Zuid-West Spanje), ”Hoe
wordt sherry gemaakt” (flor, So-
lera-systeem) en ”Wat kun je met
sherry allemaal doen” (aperitief,
maaltijdwijn, koken enz.), werd
ruimschoots antwoord gegeven.
Een 20 minuten durende videofilm
over sherry en de daarbij beho
rende Spaanse sherry-cultuur gaf
het gevoel in het Spaanse Jerez,
waar Sherry vandaan komt, ge
weest te zijn.
Tijdens de avond werd steeds meer
duidelijk dat er meer achter sherry
zit dan je op het eerste gezicht ver
moedt. Sherry is een wijn met een
rijke historie die terug gaat tot de
tijd van de Phoeniciërs (1100 voor
Christus).
Er valt dan ook heel wat te vertel
len over sherry. Het was een
boeiende avond met als hoogte
punt de proeverij waaruit weer
eens bleek dat er vele typen en sma
ken sherry zijn.
Van zeer droog tot zeer zoet, voor
elk wat wils. Vijf basistypen sherry
stonden op de proeftafel:
- Manzanilla, een jonge, droge,
onder flor gerijpte sherry uit de
kustplaats SanLucar de Barrame-
da. Het lichtste sherry-type dat zeer
veel gelijkenis vertoond met droge
witte wijn.
- Fino, ook een jonge, droge, on
der flor gerijpte sherry uit Jerez.
Iets geuriger en steviger dan Man
zanilla maar toch licht als een witte
wijn.
- Amontillado, een uitgerijpte
fïno (minimaal 8 jaar oud) met een
zeer indringende aroma en stevig
van body.
- Oloroso, een zonder flor gerijpte
sherry die zeer aromatisch is en qua
smaak wat zoetig en fluwelig aan
doet. Een echt aperitief.
- Cream, een aangezoete Oloroso.
Vooral de Fino en Manzanilla ston
den in het middelpunt van de be
langstelling. Deze lichte en zeer
droge sherry’s hebben veel weg van
witte wijn waardoor ze vooral bij
het jongere publiek goed in de
smaak vallen. Al met al een ge
slaagde avond met een enthousiast
publiek voor wie de slogan ’’Sherry
leren - sherry waarderen” werke
lijkheid geworden is.
WADDINXVEEN - Twee avonden
achtereen heeft de Waddinxveense to-
neelgroep Maskerade in het Anne
Frank-centrum de spannende thriller
”Een moordenaar in de groep” opge
voerd.
Opvallend voor het stuk was het feit dat
de spelers niet opkwamen vanachter de
coulissen, maar vanuit de zaal. Dat as
pect verhoogde de spanning onder het
publiek.
Maskerade slaagde erin een goed stuk
toneel voor het voetlicht te brengen en
het publiek een aangename avond te
bezorgen. De regie was in handen van
Koos Schinkel.
De spannende thriller, in drie bedrij
ven. gaat over verwikkelingen tussen
leden van een toneelvereniging tijdens
een repetitieavond. Zij worden gecon
fronteerd met een heuse moord. Deze
moord wordt niet toevallig gepleegd.
Binnen de groep bestaan allerlei ver
borgen spanningen. Daartoe behoort
bijvoorbeeld een kortstondige affaire
tussen John, een van de toneelspelers
en Margaret, de vrouw van Philip, de
regisseur.
Spanning en hilariteit wisselen elkaar
af. Philip, aanvankelijk verdacht van
de moord, probeert zijn onschuld te be
wijzen, dit leidt tot emotionele beken
tenissen van diverse toneelspelers. Uit
eindelijk blijkt Ronnie, een tragisch-
komisch figuur, de moordenaar te zijn.
’’Bouw je een school dan heb je eigen
lijk 10% van de bouwsom nodig om
leuke dingen in het ontwerp te kunnen
opnemen. De Londo-norm laat echter
nauwelijks ruimte voor iets meer dan
een kaal gebouw. Daarom heb ik be
wust uitgekeken naar een systeem
waarmee je goed en goedkoop kunt
bouwen, zodat er geld voor extra’s
overblijft. Toen ik dan ook het droog-
stapelbouwsysteem op tv zag in het
programma ’’Brandpunt in de markt”
was in enthousiast. Het was me meteen
duidelijk dat het om een sterk kosten
besparende manier van bouwen ging.
Ik heb toen met Tadema, de uitvinder
van het droogstapelbouwsysteem, con
tact gezocht. Hij liep gelijk warm voor
het idee om met zijn systeem een
school te bouwen. Naast het kostenas
pect speelde ook de snelheid een grote
rol. Het ging om een openbare basis
school in Wamsveld die uit concurren-
tieoverwegingen ten opzichte van het
bijzonder onderwijs binnen vier maan
den moest worden gerealiseerd. Het
lukte. Een bijzonderheid was boven
dien dat toen voor het eerst in Tasta
met een ronde gevel werd gewerkt.
Vooraf was in Leeuwarden een proef
opstelling gemaakt. Het bleek te kun
nen, omdat de straal niet te krap bere
kend was”, ondervond Hans Peeters.
Tasta is bekend van het geweldig in de
belangstelling staande Tasta-droogsta-
pelsysteem, een uiterst milieuvriende
lijk, prijsvriendelijk en snel bouwsys
teem dat uitgaat van stapelen in plaats
van metselen.
Hans Peeters ontwierp in 1987 de basis
school Het Forum in Warnsveld, de
eerste school volgens het Tasta-droog-
stapelsysteem. Van dit soort scholen
staan er inmiddels tien en zijn er tien in
voorbereiding.
Hij is dus een echte fan van het stapelen
geworden, mede om kwalitatief goede
en ook mooie scholen in ons land te ku-
nen blijven neerzetten binnen de
strenge financiële eisen (Londo-norm)
van de rijksoverheid.
nans reeters is één van de partners van
het architectenbureau Stuurman Part
ners. Zijn specialisatie is het ontwer
pen van scholen. Hoeveel hij er gedu
rende de laatste tien jaar precies heeft
gerealiseerd weet hij niet meer. Hij is
allang de tel kwijtgeraakt maar met een
gemiddelde van vier vijf scholen per
jaar moeten het er zo’n vijftig zijn.
In 1970 begon hij bij Stuurman Part
ners op de tekenkamer. Er was toen
veel werk op het gebied van systeem-
scholen. Zelf werd hij aangenomen
voor individuele schoolprojekten, om
dat men langzamerhand genoeg had
van steeds hetzelfde.
Al tekenend werd zijn interesse voor
de architektuur gewekt, zodat hij aan
de Academie van Bouwkunst in Rot
terdam een avondstudie voor architekt
begon.
"Nog afgezien van de snelheid en het
prijsvoordeel^ben ik altijd al gek ge
weest van licht construeren. Die ma-
aan te sluiten bij de omgeving
wilde men per se pannendaken. In
overleg met Tadema, bleek dat geen
punt te zijn. Op de dakplaten wordt
een eenvoudige konstruktie aange
bracht, waarop de pannen kunnen wor
den gelegd. De ruimte is dus verder
loos. Het geheel is echter niet duurder
dan een plat dak met isolatiemateriaal
en grind, terwijl het landschappelijk
veel mooier is. Het droogstapelsysteem
heeft ook wel een nadeel. Qua bouw
materiaal is gasbeton nu eenmaal
kwetsbaarder dan baksteen. Men is
dan bang dat dit gegeven doorwerkt in
de kosten voor onderhoud. Zelf deel ik
over het algemeen die bezwaren niet.
Het kamerorkest dat zij met elkaar vor
men bestaat uit piano, diverse blokflui
ten, viool, gitaar en zang. Het pro
gramma biedt zoals altijd ook vol
doende gelegenheid voor onderling
contact.
”Het ontwerpen van scholen is heel
dankbaar werk. Anders dan bijvoor
beeld bij woningen, die ik ook wel ont
werp, heb je steeds direct met de ge
bruikers te maken. Aan de andere kant
ben je bij scholenbouw heel strak aan
het budget gebonden doordat je je
meot houden aan de Londo-norm. Op
zich zit het verhaal goed in elkaar, maar
de budgetten die eruit voortvloeien zijn
ronduit aan de krappe kant, wil je er
iets leuks mee doen. Wel kunnen wij
door onze manier van werken heel snel
uitsluitsel geven wat er binnen zo’n
budget toch nog mogelijk is. We heb
ben namelijk alle disciplines zoals kos-
tencalculatie, constructie en bouwbe-
geleiding zelf in huis”, stelt hij.
Het hangt ook van de omgeving af. In
Amsterdam heb ik dat bezwaar weten
te ondervangen door de school die in
Tasta wordt gepland, als het ware in
een glazen cilinder te plaatsen. Het
gaat om een basisschool die op een bin
nenterrein wordt neergezet. De glazen
buitenkant biedt niet alleen bescher
ming, maar is ook doorzichtig en loopt
van de gevels weg, zodat de omwonen
den niet tegen een groot bouwblok
hoeven aan te kijken. Bovendien is glas
goedkoop en onderhoudsarm. Het zal
uit mijn verhaal wel duidelijk zijn dat ik
helemaal gek ben van Tasta. Dat wil
niet zeggen dat ik alleen in dit systeem
bouw. Van de vier scholen die ik op dit
moment onderhanden heb, ontwerp ik
er twee in Tasta en twee in een ander
materiaal. Die laatste zijn toevallig
twee grote middelbare scholen met elk
meer dan 1.000 leerlingen. Met het
Tasta bouwsysteem kun je heel bijzon
dere architektuur plegen doordat je er
letterlijk alle kanten mee op kunt.
WADDINXVEEN - Bert de Rijke, di
recteur van de openbare Annie M.G.
Schmidtschool aan de Zuidplashof, is
er nog altijd zeer tevreden over ’’zijn”
volgens het Tasta-droogstapelsysteem
in een record-tempo neergezette basis
school.
"We zaten eerst in een noodschool,
maar de wijk waarin wij zitten, de
Zuidplas. groeit als kool. We kregen
dan ook toestemming voor een nieuwe
school en hebben hier in Waddinxveen
bij twee architectenbureaus om een
schetsontwerp gevraagd. Stuurman
Partners BV reageerde en daar zijn we
toen verder mee in zee gegaan. En met
succes. Veel medewerking hebben we
ook van de gemeente gekregen. Het
ministerie van Onderwijs en Weten
schappen gaf namelijk maar toestem
ming voor vier lokalen. De gemeente
leek het echter beter om van zes loka
len uit te gaan en er twee voor de finan
cieren. Dat bleek een voordelige en
zeer verstandige beslissing te zijn, om
dat we gelijk met vijf klassen moetsen
starten”, aldus Bert de Rijke.
"In het ontwerp is rekening gehouden
met eventueel verdere uitbreiding.
Aan weerskanten van de school kan
nog een lokaal worden bijgebouwd
zonder dat er een lelijke puist of bobbel
ontstaat. Met Hans Peeters, de archi
tect, konden we ook alle kanten op.
Die luisterde echt naar je en probeerde
je wensen zo goed mogelijk te vertalen.
We wilden bijvoorbeeld geen grote do
centenkamer met muren. Dat is nu een
Het gemeentebestuur ziet erop toe dat
in het openbaar onderwijs niet één be
paalde beschouwelijke of politieke
richting gaat domineren. Roldoorbre-
kend onderwijsmateriaal in leerboeken
e.d. wordt afgewezen, omdat dit de
neutraliteit van het openbaar onder
wijs zoals neergelegd in de Grondwet
en in de Wet op het Basisonderwijs
aantast en dit in het algemeen geen
recht doet aan de christelijke opvattin
gen over de samenleving.
Met het geven van onderwijs van poli
tieke aard moet de nodige voorzichtig
heid worden betracht, stelt de PCW.
Het geven van godsdienst- en/of le
vensbeschouwelijk onderwijs is in de
eerste plaats een zaak van de ouders.
”Ons uitgangspunt is dat het gemeente
bestuur hiervoor geen subsidie ver
strekt”, aldus de PCW.
De gemeentelijke bijdrage
Schoolbegeleidingsdienst
’’Eerst heb ik nog het idee gehad om via
een prisma in de koepel op het dak licht
te laten breken. Dat ging uiteindelijk
niet, maar het idee heeft wel doorge
werkt in de kunst, die we in het kader
van de 0,5%-regeling mochten aan
schaffen", gaat Bert de Rijke verder.
"Voor de gemeenschappelijke ruimte
hebben we drie hele mooie lichtobjec-
ten van Frans de Boer en zijn vrouw
Marja Lichtveld gekozen. Het gemeen
tebestuur was zo onder de indruk dat
we in plaats van twee ontwerpen alle
drie de proefontwerpen mochten laten
realiseren. De kinderen reageerden ge
lijk met ”Oh, wat mooi”. Dus niet met
”Wat gek”, of ”Wat is dat nou?”. De
lichtobjekten bepalen mede het karak
ter van onze school, net als de kleuren
wit en blauw die in steeds wisselende
combinaties in het hele gebouw zijn
verwerkt”, vindt Bert de Rijke.
WADDINXVEEN - In de hervormde
Immanuëlkerk aan de Prinses Beatrix-
laan wordt zaterdagavond 17 februari
om half acht een MOM-leerlingencon-
cert gehouden. De toegangsprijs is drie
gulden.
Het concert wordt gehouden op initia
tief van het MOM-docentencollectief.
Op deze avond zullen gevorderde en
veelbelovende leerlingen zowel solis-
tich als in groepsverband musiceren.
Het betreft hier piano-, orgel- klave
cimbel- en blokfluitleerlingen. Onder
andere zal de ’Fairy Queen Suite’ van
Purcell en een deel van een pianocon
cert van Haydn uitgevoerd worden.
Het MOM-docentencollectief, warin
onder andere Ton van der Wolf en Sas
kia Wekking werkzaam zijn, is sinds
enige jaren actief in Waddinxveen,
Boskoop en omgeving.
Het leerlingenconcert behoort tot een
van de vele activiteiten die het collec
tief naast het geven van muzieklessen
organiseert.
”Ben ik bezig met het ontwerp dan pro
beer ik de mensen ook te laten zien hoe
het in elkaar steekt. In het begin blijven
de voorstellingen van een school name
lijk vaak bij een klaslokaal met een
deur steken. Dat is jammer. Neem nu
Engeland. Moderne scholen zijn er
veel opener en er worden veel vaker
dan hier flexibele wanden toegepast zo
dat je zowel met grote als met kleine
groepen kunt werken. Natuurlijk dring
ik die ideeën niet op. In de eerste plaats
luister ik goed naar de gebruikers en
neem het ontwerp regelmatig met hen
door. Blijken achteraf bepaalde ideeën
voor verbetering vatbaar, dan neem ik
dat gegeven weer mee naar een vol
gend projekt”, aldus Hans Peeters.
'^feegenown
Fazantdresjg - 2743 DC Waddinxveen i'
WADDINXVEEN - De commissie
Kunstzinnige Vorming van de open
bare scholen haken ook in op het Van
Gogh-jaar in verband met de sterfdag
van de bekende schilder een eeuw gele
den.
De groepen 6, 7 en 8 van de vijf open
bare scholen gaan met dit project, dat
uit diverse onderdelen bestaat,
werken. Gaat één van de scholen
werken aan het project dan kunnen zij
gebruik maken van diverse hulpmidde
len.
In school komen vijf reprodukties te
hangen. De leerkrachten kunnen met
gehulp van een lesbrief, diaserie en ka
lenders de leerlingen over het leven en
werk van Van Gogh vertellen. De ka
lenders werden door de Verenigde
Spaarbanken geschonken.
Voor de groepen 3,4 en 5 heeft de com
missie Kunstzinnige Vorming een mu-
ziekproject in voorbereiding.
WADDINXVEEN - In deze maand
biedt de werkgroep Waddinxveen van
Amnesty International vijf openbare
momenten voor het schrijven van voor
beeldbrieven over de vrijlating van po
litieke gevangenen. Daarnaast zijn er
voorbeeldbrieven verkrijgbaar in de
kerkdiensten van de Rooms-Katho-
lieke Kerk, de Gereformeerde Kerk en
de hervormde Immanuëlkerk op de
derde zondagmorgen van februari.
Geschreven kan worden op de vol
gende plaatsen en tijden:
- Woensdagavond 14 februari van
20.00-21.00 uur bij Hannie Okkes,
Chopinlaan 26, tel. 16078;
- Maandagavond 19 februari van
19.00-20.00 uur bij Marijke de Groot,
Kievitdreef 19, tel. 10082.
In de voorbeeldbrieven wordt vrijla
ting gevraagd voor:
- Een voormalige luchtmachtofficier,
Mr. Harris Okong’O Arara in Kenia.
Hij is een gewetensgevangene en zegt
te zijn gemarteld;
- Een 30-jarige godsdienstgeleerde,
Mr. Sayyid Tahir al-Shimimy in Sa-
oedi-Arabië. Hij zit sinds medio juni
1989 zonder aanklacht of proces gevan
gen en gevreesd wordt dat hij is gemar
teld;
- Een 45-jarige vroegere professor in
de filosofie aan de Universiteit van
Havana. Mr. Elizardo Sanchez Santa
Cruz zit een gevangenisstraf uit van
twee jaar wegens het geven van pu
blieke verklaringen over de verdedi
ging van de mensenrechten.
-PROTESTANTSE
COMBINATIE
WADDINXVEEN
leuke open ruimte geworden, van
waaruit je de school helemaal kunt
overzien. Bij de kinderen en de ouders
valt het gebouw erg in de smaak. Van
de ouders hebben we enorm veel mede
werking gekregen bij de verhuizing en
met de inrichting. De kinderen zijn zui
nig op het gebouw en tot onze verba
zing vegen ze hun voeten bij het bin
nenkomen. In het begin hebben we er
op gehamerd, maar ze doen het ook.
Zo blijkt deze lichte en uitnodigende
omgeving ook mooi", weet de direc
teur van de Waddinxveense basis
school.
De Waddinxveense BNA-archi
tect Hans Peeters (Foto: Tasta
Bouw BV).
Holland” wordt wat de PCW betreft
gerelateerd aan het aantal deelne
mende leerlingen en niet aan het aantal
inwoners. Deze subsidie moet op het
huidige niveau blijven.
Door voldoende assistentie en zorgver
breding kan worden voorkomen dat
leerlingen onnodig naar het speciaal
onderwijs worden doorverwezen.
Bijzondere scholen moeten de moge
lijkheid hebben om met een eigen
schoolbegeleidingsdienst te werken,
die vanzelfsprekend ook op gelijke
voet worden gesubsidieerd.
Ter stimulering van de werkgelegen-,
heid dient volgens de PCW onderzoek
te worden verricht naar de mogelijk
heid van uitbreiding van het beroeps
onderwijs in Waddinxveen.
Het gemeentebestuur moet bijzondere
aandacht geven aan de problemen op
onderwijsgebied van etnische minder-»
heden.
Volwasseneducatie heeft als primaire
taak om burgers in een achterstandssi
tuatie een nieuwe kans te bieden, bij
voorbeeld cursussen Nederlands voor
analfabeten en buitenlandse werkne
mers en voorts om- en bij scholingscur
sussen voor werklozen.
In dit kader moet het gemeentebestuur
zich ook inzetten om de vestiging van
het Gouwe College in Waddinxveen te
behouden.
ZEVENHUIZEN - In de Zevenhui-
zense koffiebar Het Praathuis in het
hervormd Centrum aan de Dorpsstraat
156 begint komende vrijdagavond 16
februari om acht uur een thema-maand
over ’’Liefde”.
Deze reeks avonden begint met de
evangelist Bram Meulenberg uit Kat
wijk. Hij opent de thema-maand door
op een boeiende manier iets te vertel
len over wat liefde is bij zijn werk.
De koffiebar is voor 16-jarigen en ou
der.