Kritiek op FNV: Politiek Aartspessimist Schopenhauer Gouden penning Jac. Hogendoorn CDA - in het hart van de samenleving 2 eisenpakket ’’emancipatie” Derde lezing van HV Van Kamer van Koophandel loods J.W. Frisoweg tijdens storm afgesloten Opening nieuwbouw Verbod op verkoop auto’s in Beurs voor Unicef in Zevenhuizen Kamer van Koophandel tafels en tijd” ’’Discussie I Schade aan uw auto vereist deskundige reparatie. Bewogen leven Filosofie Overgenomen Marien Verhuist, nr. 8 - LIJST HET CDA IS ER OOK VOOR U arrra Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het Weekblad voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fat soen of van het recht op privacy te buiten gaan worden geweigerd. Anonieme brieven worden niet gelezen. Brieven onder pseudoniem worden wel geplaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent. "Voorrang en meer veiligheid voor kwetsbare verkeersdeelnemers GLASBEEK AUTOSCHADE REPARATIEBEDRIJF Weekblad voor Waddinxveen - Woensdag 7 maart 1990 Pagina 13 TOCWfl De Duitse filosoof Arthur Scho penhauer (1788-1860). WADDINXVEEN - Jac. Hogendoorn van de Koningin Wilhelminasin- gel heeft uit handen van het Waddinxveense bestuurslid van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden-Holland, G.Th.B. Mulle- man, de gouden legpenning met bijbehorende oorkonde uitgereikt gekre gen. Naschrift redactie: De ingezonden brief van de GPV-Vrouwenwerkgroep Waddinxveen heeft de redactie van het Weekblad voor Waddinxveen voorge legd aan Bep Vermei), fractievoorzitter en lijsttrekker van de PvdA. Hier volgt haar reactie op de visie van de GPV- vrouwen: GPV-VROUWENWERK GROEP A.M. Griffioen-van Gurp, C. Huijgenslaan 6. ARIE SLINGER, secretaris FNV Gouda, tekenend tevens namens de afdeling Waddinxveen BEP VERMEIJ Fractievoorzitter en lijsttrekker van de PvdA, Wingerd 205. ”In de ingezonden brief van de GPV- Vrouwenwerkgroep wordt ingegeaan op het emancipatiebeleid van Waddinx veen. Op een aantal belangrijke punten ben ik het met hen oneens. Toch is het een goede bijdrage aan de discussie. Daarom hoop ik ook dat de GPV-vrou- wen bij de PCW meer aandacht zullen krijgen voor hun emancipatie. Dus dat het nu de laatste keer is dat er op de PCW-kandidatenlijst géén vrouw voor- Zelfs de kleinste botsing kan vitale delen van uw auto beschadigen, wij kunnen deze opsporen en repareren. Met een veilige auto neemt u daarna weer aan het verkeer deel. FOCWA, kenmerk voor vakwerk. Noordkade 24 - Waddinxveen Tel. 01828-12588 FOCWA, kenmerk voor vakwerk schappelijk leven in en buiten de schil- derswereld (in Boskoop werden naast verf ook kruideniersartikelen, rookar tikelen en drogistrijwaren verkocht) op had zitten. Ook zijn speciale manier van glassnijden werd ’’geërfd”. Jac. Hogendoorn is nog volop actief. Het liefst werkt de man die in Gouda de ambachtsschool volgde voor particulie ren. De aandacht voor het 65-jarig be staan van zijn zaak, die in 1965 het 40- jarig bestaan nog groots herdacht, heeft hem zeer verrast en veel goed ge daan. WADDINXVEEN - Dr. Maarten van Nierop, verbonden aan de Univer- siteit van Amsterdam, belicht donderdagavond 8 maart om acht uur in het buurtcentrum De Boog aan de C. Huijgenslaan de aartspessimist Arthur Schopenhauer (1788-1860). Dat gebeurt in het kader van de lezingen reeks van het Humanistisch Verbond Midden-Holland over Duitse filoso fen. Donderdagavond is de derde avond, die ook weer toegankelijk is te gen betaling van vijf gulden. komt. Over vier jaar een vrouw op de lijst, misschien zelfs verkiesbaar? Ik wens de GPV-vrouw'en veel succes met hun strijd! Ik vind dat het gemeentebestuur van Waddinxveen zeker géén ideeën klakke loos overneemt uit Den Haag, ook niet de ideeën over emancipatie. Het is wèl zo dat de grote lijnen van het landelijk emancipatiebeleid door de PvdA onder schreven worden. Maar om nu te kunnen vaststellen wan neer iemand echt geëmancipeerd is, daarvoor heb ik geen instrument. Ik vind dat mensen hun eigen keuzes moe ten maken. De stelling dat je pas geë mancipeerd bent als je een betaalde baan hebt, is volgens mij onzin. Waar gaat het nu eigenlijk om? Ik citeer de gemeentelijke emancipatienota: "Het gaat om een pluriforme maatschappij, waarin ieder - ongeacht sekse of burge lijke staat - de mogelijkheid heeft een zelfstandig bestaan te verwerven en waarin vrouwen en mannen gelijke rechten, kansen, vrijheden hebben’’. Daarom willen we in Waddinxveen: goede kinderopvang, scholing voor vrouwen, nieuwe werkgelegenheid voor vrouwen (er zijn immers in Waddinx veen meer vrouwen werkloos dan man nen!). Waat gaat de 1990-maatregel” in grote lijnen om? Als er geen verantwoorde lijkheid voor jonge kinderen, dan moe ten mannen èn vrouwen beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Zo niet dan is er bij werkloosheid (in de meeste ge vallen) geen recht op een soort ”kost- winnerstoeslag”. Daar is niets onrede lijks aan. Moet de overheid dan extra betalen aan diegenen die best in staat zijn om te werken? Het krijgen van kinderen zie ook ik niet als een uitvlucht. Het thuis blijven van vrouwen öf mannen is een keus die zij zelf maken. Volgens mij hoeft het kind niet ’het kind van de rekening" te worden als we de voorwaarden goed vervullen (zie hier boven) en dat is de verantwoordelijk heid mede van de plaatselijke en lande lijke overheid samen met de ouders. Er moeten mogelijkheden komen om vrouwen en mannen gelijkwaardig te la ten zijn, met gelijke kansen, rechten en vrijheden. Sorry, vrijwilligers, u bent niet geë mancipeerd, want u ’’werkt” niet. En dan valt u (althans volgens de Emanci- patieraad) onder de categorie ’’thuis- zitters” De Emancipatieraad adviseert de regering over emancipatiezaken, en is het enige adviesorgaan dat eenzijdig is samengesteld. Dus geen afspiegeling van de vrouwelijke bevolking van Ne derland, maar vrouwen die dezelfde emancipatie-idealen hebben). Wat zijn de gevolgen van deze emanci- patie-ideologie voor het kind? Deze vraag werd eens in NRC Handelsblad gesteld. De reacties waren heftig. Zo’n vraag zou bijna a-moreel zijnWonder lijk. Wij zouden deze vraag ook willen stellen. En we zijn bang dat het ant woord niet erg opwekkend zal zijn. Dus maar terug naar de situatie van vroeger? Absoluut niet. Wij, GPV- De causerieën over de Duitse filosofen trekken veel belangstellenden. Na de inleiding over de relativist en optimist Immanuël Kant, komt donderdag avond de pessimist in optima forma Ar thur Schopenhauer aan bod. Zijn filo sofische theorie is nogal schokkend. Dr. Maarten van Nierop is als inleider gewend te praten voor niet-filosofisch geschoolden. Opnieuw wordt gere kend op vele toehoorders uit allerlei le vensbeschouwelijke kringen. concludeert ook dat de menselijke be geerte de blijvende bron tot onrust is. Elke begeerte roept een nieuwe op. Ook wordt de mens volgens hem voort durend gepijnigd door eenzaamheid. Iedereen is voortdurend met zichzelf bezig. Het léven zelf is uitsluitend el lende en illusie. Het is eigenlijk de moeite van het leven niet waard. Het is een hel. Oorlog, concurrentie tussen mensen, ziekte, kommeren kwel, beheersen het leven. Hij die dit alles inziet, het ’’ge nie”, lijdt het meest. Zelfmoord helpt niet. Het vernietigt wel de individuele, niet de universele wil. Na een zelf moord schept deze direct een nieuwe individuele wil. Toch ziet Schopen hauer, zij het tijdelijk, mogelijkheden om de aardse ellende te ontvluchten; even gelukkig te zijn. Dit is alleen mo gelijk door intense genieting van kunst of door ascese, een persoonlijke strijd tegen een verzaking van de individuele wil. Schopenhauer is geen mensenhater. Hij is begaan met het lot van de mens heid en van de individuele mens. De tragiek treft hem. Thomas Mann, die over Schopenhauer gepubliceerd heeft, noemt hem daarom een pessi mistische humanist. Schopenhauer ver maakt zijn vermogen aan sociaal geo riënteerde instellingen. De pessimist Schopenhauer kan uiter aard geen vooruitgang, geen emancipa tie in de geschiedenis waarnemen, zo als vele denkers uit de Renaissance (1350-1500) en de Verlichting (18e eeuw). Daarin verschilt hij ook met Kant. Volgens Schopenhauer herhaalt de geschiedenis zich steeds. In alle tij den hebben wijzen hetzelfde gezegd, domme lieden het tegendeel beweerd. De universele wil stuurt ”de geschiede nis”. Deze is a-logisch. Daaronder verstaat Schopenhauer: niet logisch en niet on logisch. Hij noemt zich atheïst omdat godsbegrip eenduidigheid veronder stelt. Schopenhauer verschilt ook hierin met Kant die gesteld had dat de mens over het bestaan of niet bestaan van een God geen zekerheid kan krij gen. Inkomensbeleid moet gebaseerd zijn op rechtsgelijkheid en bestaanszeker heid, waarbij ook de minst draagkrach- tigen delen in de welvaartsgroei. Zo’n inkomensbeleid behoort landelijk te zijn. Aangezien dat te wensen over laat, zal ook de gemeente Waddinx veen een aanvullend beleid moeten voeren. Daarom richt de vakorganisatie FNV zich tot de gemeentelijke politieke par tijen met een aantal politieke wensen, die vooral de uitkeringsgerechtigden en de ouderen betreffen. De gemeentelijke initiatieven voor deze groepen liggen op een aantal ter reinen: 1. De individuele uitvoering van de Bij standswet. Het gaat om toepassing van ABW, RWW en IOWA, maar tevens om de ’’bijzondere bijstand” en ”leen- bijstand”; 2. Direct aanvullende initiatieven in de volgende sferen: - belastingsfeer, zoals kwijtschelding of vrijstelling van (delen van) belastin gen (gebruikersdeel OGB of honden belasting) en inkomensafhankelijke kortingen (bijv, bij de muziekschool); - schuldbemiddeling en schuldsane ring; - inrichten van bepaalde fondsen (noodfondsen, sociaal-culturele fond sen, studiefondsen e.d.): 3. Indirecte aanvullende initiatieven, zoals het verbeteren van voorlichting Tot slot wil nog opmerken dat er opval lend veel gelijkenis is met de recente op vattingen van D’66 in Waddinxveen en de opvattingen van de GPV-vrouwen over kinderopvang en werken door vrouwen. D’66 is zelfs nog conservativer, want scholing voor vrouwen zien zij ook al niet zo zitten, want daar krijg je maar meer tweeverdieners van”. Arthur Schopenhauer heeft als kind in alle opzichten een bewogen leven ge kend. Zoon van een welvarend zake- man, moet hij vaak verhuizen en zo leert hij veel Europese landen kennen. Zijn karakter is van dien aard dat hem daarbij vooral de schokkende waarne mingen bij blij ven. Na de dood van zijn vader vestigt diens 20 jaar jongere weduwe zich in Wei mar, toen het belangrijkste centrum in het culturele leven van Duitsland. Ar thur leert daar vele beroemdheden kennen, waaronder Goethe. Deze con tacten versterken zijn verlangen om te gaan studeren. Eenmaal toegelaten tot de universiteit blijkt hij niet alleen bijzonder leergie rig. Hij interesseert zich voor vrijwel alle wetenschappen, maar ook ontpopt hij zich als een uiterst kritisch waarne mer van zijn docenten. Geen van hen kan zijn toets der kritiek doorstaan. Ondanks een late start promoveert hij reeds op zijn 25e jaar in de filosofie. Schopenhauers moeder, een roman schrijfster die als vrolijke en aantrek kelijke weduwe meer aandacht trekt en krijgt van huisvrienden dan van lezers, wordt voor hem een voortdurende bron van irritatie. Daarom breekt hij met haar. De ervaringen met deze, voor hem. lichtzinnige vrouw tekenen voorgoed zijn visie op de vrouw en het huwelijk. Nieuwsgierig naar de klassieke bescha ving, bezoekt hij vervolgens meerdere Italië, maar de ruïnes die hij daar ziet moeten hem vooral de indruk gegeven hebben dat alles vergankelijk is. Zelfs de hoogontwikkelde beschaving der oude Grieken en Romeinen. Zo was zijn karakter. Schopenhauer is als student al over tuigd van eigen genialiteit. En dat zal zo blijven. Dat verklaart waarom hij, korte tijd privaatdocent aan de Univer siteit van Berlijn, zijn colleges opzette lijk geeft op het tijdstip dat de be roemde en bij de studenten populaire filosoof Hegel doceert. Dat de studen ten wel naar Hegel gaan en zijn deur voorbij lopen, verbaast hem zeer. Hij blijft echter van mening dat Hegels filosofie weinig voorstelt. Sterker nog: geen enkele filosoof na Kant - Scho penhauer zelf uiteraard uitgezonder - had volgens hem iets aan de filosofische theorieën toegevoegd. Gelukkig be hoeft hij zich geen grote zorg te maken over een inkomen. Dank zij vaders erfenis, die hij goed beheert, kan hij studeren zoveel hij wil. De legpenning van de Goudse Kamer kreeg de Waddinxvener omdat hij lei ding geeft aan het 65 jaar oude bedrijf voor behang, glas en schilderwerken. De huidige eenmanszaak ging op 1 maart 1925 in Boskoop van start door wijlen Cornells Hogendoorn Jaczn, de vader van de jubilerende Waddinxve ner. ”Wij gedenken het 65-jarig bestaan, maar maken er geen feest van. Wel gaan wij gewoon actief verder en u kunt ons bellen voor uitvoering van glas-, behang- en schilderwerken”, had Jac. Hogendoorn nog in advertenties en rondschrijven gezegd. Toch was hij zeer ingenomen met de penning van de Kamer van Koophan del en Fabrieken voor Midden-Hol land, die hem vorige week donderdag morgen werd uitgereikt toen hij bezig was met het opruimen van de schuur achter zijn nieuwe uitgebouwde wo ning. De vader van de grondlegger begon het schildersbedrijf 65 jaar geleden in een schuurtje achter de toenmalige ouder lijke woning aan de Zuidkade in Bos koop. De onderneming groeide later door in Waddinxveen en werd ver plaatst naar het huisadres van de zoon aan de Amalia van Solmsstraat. Rond de jaarwisseling verhuisde de handels- onderneming naar de Koningin Wilhel- minasingel. Waddinxvener Jac. Hogendoorn nam in 1961, het jaar waarin zijn vader op 58-jarige leeftijd overleed, de zaak over. De voormalige CHU’er was toen 30 jaar en had bij verffabrikant Sigma Coatings een goede baan als vertegen woordiger opgebouwd. De overstap werd snel gemaakt en de oud-Boskoper trad daardoor in de voetsporen van zijn vader, die er tij dens zijn leven een verdienstelijk maat- ZEVENHUIZEN - In de Gerefor meerde Kerk aan de Dorpsstraat in Ze venhuizen wordt donderdag 15 en vrij dag 16 maart weer een kinderkleding- en speelgoedbeurs gehouden voor Uni cef. Goede voorjaars-zomerkleding (heel en schoon) en goed speelgoed kunnen worden ingeleverd op donderdag 15 maart van 9.00 tot 12.00 uur, van 13.30 tot 16.30 uur en van 18.30 tot 20.00 uur. De verkoop is donderdagavond 15 maart van 20.00 tot 21.00 uur en op vrijdag 16 maart van 9.00 tot 11.30 uur. Men bepaalt zelf de verkoopprijs (eventueel in overleg). Van de op brengst is 1/3 voor Unicef en 2/3 is voor de verkoper. Voor inlichtingen tel. 01802-2043 of 2252. WADDINXVEEN/GOUDA - Henk Erkelens laat bij Team Marius Erke- lens aan de Nieuwe Haven 161 in Gouda ’’tafels discussiëren met de tijd”. Henk Erkelens wordt geboeid door de sporen van leven die in de materie ver borgen liggenDe tekens die daarin ge zien kunnen worden beschouwt bij als born vanbespielingen. Hij discussieert in zijn werk over de begrippen tijd en schoonheid van het vergankelijke, welke elementen voor hem een voort durende bron van inspiratie zijn. Het woord tafel vindt zijn oorsprong in de in klei gebakken tabletten, waarin het leven werd opgetekend in de verre oudheid. Gedachtig deze oorsprong heeft Henk Erkelens aan de tafel meer betekenis willen geven dan alleen maar een functioneel voorwerp. Vanuit zijn hoedanigheid als materie- schilder is het een logische stap verder deze techniek ook toe te passen op ta felbladen. Het thema ”de invloed van de tijd op de materie” (corrosie, oxyda- tie, erosie) doet boeiende en tijdloze oppervlakten ontstaan, welke niet on derhevig zijn aan modieuze trends. De tafels onderscheiden zich door hun esthetisch oppervlak en vorm, doch zijn vrijwel onkwetsbaar in het dage lijks gebruik. Het ontwerp van de tafel is een deel van de structuur van het tafelblad. Realisa tie en verkoop geschieden in samen werking met het team van Waddinxve ner Marius Erkelens. Het werk van Henk Erkelens is van 10-17 maart te zien tussen 10.00 en 17.00 uur. Schopenhauer is het eeps met Kant dat zintuigen en verstand niet in staat zijn meer dan de buitenkant van dingen en mensen te leren kennen. Schopen hauer zet een stap verder. Hij meent - onder invloed van het oosterse denken - dat het onbewuste door innerlijke er varing gekend kan worden en conclu deert vervolgens dat het denken en handelen van de mens bepaald wordt door de individuele wil. Deze, op zijn beurt, wordt gestuurd door de ’’universele” wil die alle men sen ’’regeert”. De individuele wil stuurt het denken, waarnemen en han delen van elk mens. Schopenhauer is dus een determinist. Men kan, individueel niet willen wat men wil, omdat de universele wil ster ker is dan de individuele, vindt hij. Van die universele wil is de wil om te (over)leven het sterkst. Afgeleid hier van is de individuele geslachtsdrift. Wat twee individuën van verschillend geslacht tot elkaar aantrekt is de wil tot leven. De partnerkeuze wordt bepaald doorhet innerlijke besef dat de ander een ontbrekend element bezit dat no dig is. Schopenhauer, die onder invloed van de Boeddhistische leer is gekomen, GOUDA - De nieuwbouw van de Ka mer van Koophandel en Fabrieken voor Midden-Holland aan de Burge meester Van Reenensingel in Gouda wordt donderdagmiddag 29 maart om half drie officieel geopend. De openingshandeling is in handen van vertrekkend Kamervoorzitter T. Hop man en de voorzitters van de onderne mersverenigingen in Midden-Holland. Na een kort programma ter inleiding van de openingshandeling en de ope ningshandeling zelf is er een afscheids receptie van de heer T. Hopman. vrouwen, vinden dat er veel in de maat schappij ten goede is veranderd, zoals bijvoorbeeld: - Dat vrouwen vandaag niet meer ge zien (willen) worden als mensen die al leen tot hun recht komen in het verrich ten van huishoudelijk werk. - Vrouwen en mannen hebben in onze samenleving de vrijheid zelf te kiezen hoe zij vorm willen geven aan de indivi duele, dan wel gezamenlijke taken waarvoor zij staan. - Vrouwen zetten zich naast mannen in in de samenleving, b.v. itï de poli tiek, in besturen e.d. De Waddinxveense Nota Gemeente lijk Emancipatiebeleid heeft, vinden wij, ook prima beleidsvoornemens. Wij denken dan bijvoorbeeld aan de sociale veiligheid, zorg voor éénouder gezinnen en volwasseneneducatie. Wij vinden het alleen wel jammer dat zo weinig vrouwen (en mannen) er weet hebben van en discussiëren over de ideologie achter het regeringsbe leid, die toch in een bepaalde richting stuurt. En waar we allemaal mee te ma ken hebben. Dat het gemeentebestuur deze ideeën klakkeloos overneemt, valt ons tegen. Wij zijn van het gemeentebestuur ge wend dat ze kritischer omgaat met standpunten uit Den Haag. en procedures en het beter coördineren met andere beleidsterreinen, zoals huisvesting en arbeidsmarktbeleid. En het kritisch benaderen van andere re gelingen, 'zoals het bijzonder onder zoek (sociale recherche). De FNV legt het zwaartepunt voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart bij maatregelen voor de zwak- sten in de samenleving. Sociale ver nieuwing betekent volgens de FNV emancipatie van de afhankelijken! Voor die afhankelijken zijn de vol gende beleidsterreinen van uitzonder lijk belang: - Sociale zekerheid en aanvullend ge meentelijk inkomensbeleid; - Voorlichting en procedures binnen de gemeente; - Huisvesting; - Werkgelegenheid en arbeidsmarkt; - Gemeentelijk ouderenbeleid. Haar politieke programma legt de FNV voor de raadsfracties ter inzage en uit voering op het gemeentehuis. Zij ver wacht voor haar programma brede po litieke steun in de komende raadsperio de. Daarom roept de FNV niet alleen haar leden op op 21 maart te gaan stemmen, maar ook alle andere kiesgerechtigden. WADDINXVEEN - De krachtige wind zorgde ook vorige week in Wad dinxveen weer voor de nodige overlast en schade in de gemeente. Politie en brandweer hadden wederom hun han den vol om alles weer in goede banen te leiden. Op donderdag 1 maart waaide op de noordbaan van rijksweg A12 een boom om die de gehele rijbaan versperde. Verschillende auto::s liepen schade op. De brandweer zaagde de boom in stuk ken waarna de rijbaan vrijgegeven kon worden. Op de Jan Campertlaan waaide ook een boom om. De boom kwam terecht op een daar geparkeerde auto van een bewoner van die straat. De auto werd zwaar beschadigd. Tengevolge van de storm is de J.W. Fri soweg enige dagen afgesloten geweest voor alle verkeer. De instanties die be trokken waren bij reparatie van de flat aan deze weg wilden geen risico nemen voor nieuwe schades. Jac. Hogendoorn kreeg voor zijn 65-jarig bedrijf de gouden legpenning van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden-Holland. (Foto: Sjaak Noteboom). WADDINXVEEN - De gemeente Waddinxveen had het al beweerd, maar nu heeft de afdeling rechtspraak van de Raad van State het in Den Haag ook bevestigd. De heer L.C. Qtiak mag in een agrarische loods aan de Tweede Bloksweg geen auto’s verkopen. Alleen tikte de Raad van State het ge meentebestuur wel op de vingers dat bij het versturen van het dwangbevel in 1986 naar de heer Quak niet alleen af gegaan had mogen worden op adver tenties over de handel in Mercedessen. Die advertenties vonden B. en W. ove rigens voldoende om vast te stellen dat er in de landbouwloods dingen gebeur den die in strijd zijn met het ter plaatse geldende bestemmingsplan. In ieder geval had de betreffende Wad dinxvener wel een vergunning voor een groothandel in gebruiksartikelen, maar daar vielen de auto’s niet onder. Er was tenslotte niets agrarisch aan. De uitspraak van de Raad van State houdt in dat er in navolging van de ge meente Waddinxveen wordt gelast ver- koopauto’s van het terrein aan de Tweede Bloksweg te wijderen. LEZERS schrijven Dr. M. van Nierop belicht in De Boog het mensbeeld van Arthur Schopenhauer. Het is 1990! Een belangrijk jaar in het emancipatiebeleid. Emancipatiebe leid: daar heeft iedereen wel eens van gehoord. Cursussen voor vrouwen, vrouwen krijgen soms voorrang bij het solliciteren, subsidies, kortom, een vrouwvriendelijk beleid, en dus staan natuurlijk alle vrouwen erachter. Of niet? Wie weet nog wat het landelijke en plaatselijke emancipatiebeleid eigen lijk inhoudt. De GPV-Vrouwenwerk groep in Waddinxveen heeft zo haar ei- gen opvattingen hierover. Waarom? De rijksoverheid voert al jaren een ac tief emancipatiebeleid. Hoofddoel nummer één van dit beleid is de econo mische zelfstandigheid van vrouwen. Deze doelstelling is onder andere door B. en W. van Waddinxveen overgeno men in haar gepubliceerde en vastge stelde Nota Gemeentelijk Emancipa tiebeleid (1988). Je bent als vrouw, volgens het rege ringsstandpunt - en dus ook volgens B. en W. - pas echt geëmancipeerd als je een betaalde baan hebt. Iedereen, ge trouwd of ongetrouwd, moet in haar of zijn onderhoud kunnen voorzien. Een eerste stap naar dit doel is de ”1990 maatregel” voor vrouwen van 18 jaar en ouder. Concreet betekent dit dat ie mand met een uitkering geen recht meer heeft op een kostwinnerstoeslag, als hij of zij een partner heeft die in 1990 of later 18 jaar wordt. Van de partner wordt verwacht dat die in eigen levensonderhoud voorziet, dus gaat werken. Een uitzondering wordt gemaakt voor hen die een of meer kin deren onder de twaalf jaar hebben. Deze uitzonderingsregel wordt overi gens behoorlijk bekritiseerd, onder an dere in het informatieblad over het emancipatiebleid van de rijksoverheid ”Op gelijke voet”. Hierin wordt deze uitzondering een uit vluchtmogelijkheid genoemd. Want, zo stelt men, het zal dus vrij automa tisch gebeuren dat vrouwen kinderen gaan krijgen en dus thuis kunnen blij ven. De toch vrij normale gang van zaken, zoals het krijgen van kinderen, wordt bestempeld als uitvlucht! Verwonderlijk is het dat een partij als de PvdA, die zegt op te komen voor de zwakken in de samenleving, zo voor de ”1990-maatregel” is, die met name de sociaal zwakkeren treft. Wij vinden dat de overheid met deze maatregel te ver gaat: 1. Omdat het de sociaal zwakkeren treft, dus mensen met de laagste inko mens. 2. Vanwege het betuttelende karakter ervan. Binnen een huwelijk moeten man en vrouw samen uitmaken wie een betaalde baan neemt, en daar zal de overheid rekening mee moeten hou den. De overheid heeft de taak om par ticuliere verbanden, zoals ook gezin nen, in volledige vrijheid te laten func tioneren. Wij zeggen: Overheid, laat nu de burgers dan ook zelf beslissen hoe ze hun leven binnen hun eigen sa- menlevingseenheid willen invullen. Ze hebben daar ook volgens de Grondwet nog steeds de vrijheid toe, en zijn hier voor geen verantwoording schuldig aan de overheid, maar aan hun Schepper. Wie het gezin officieel de fundamen tele kern van de samenleving noemt, kan niet tegelijkertijd een verregaande individualisering bepleiten! Het grote emancipatie-ideaal is econo mische zelfstandigheid, dus een be taalde baan. De ervaring leert dat veel vrouwen in Waddinxveen, als het zo ter sprake komt, nogal geërgerd reageren op dit ’’gedram uit Den Haag”. Ook vrouwen uit PvdA, CDA en VVD. Toch is het ook doelstelling van ons plaatselijk emancipatiebeleid gewor den. De visie op arbeid is zo materialistisch geworden, dat de vraag ’’Werk je? be tekent: Heb je een betaalde baan bui tenshuis? Hoe zit het met al de vrijwilli gers, ook plaatselijk? Georganiseerd (vluchtelingenwerk, Amnesty, Unicef, kerkwerk) en ongeorganiseerd (hulp aan anderen, zieken en eenzamen be zoeken).

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Weekblad voor Waddinxveen | 1990 | | pagina 13