Kritiek op
FNV: Politiek
Aartspessimist
Schopenhauer
Gouden penning
Jac. Hogendoorn
CDA - in het hart
van de samenleving
2
eisenpakket
’’emancipatie”
Derde lezing van HV
Van Kamer van Koophandel
loods
J.W. Frisoweg
tijdens storm
afgesloten
Opening
nieuwbouw
Verbod op
verkoop
auto’s in
Beurs voor
Unicef in
Zevenhuizen
Kamer van
Koophandel
tafels en tijd”
’’Discussie
I
Schade aan uw
auto vereist
deskundige
reparatie.
Bewogen leven
Filosofie
Overgenomen
Marien Verhuist, nr. 8 - LIJST
HET CDA IS ER OOK VOOR U
arrra
Deze rubriek staat ter vrije beschikking van elke lezer van het
Weekblad voor Waddinxveen. Brieven die de grenzen van het fat
soen of van het recht op privacy te buiten gaan worden geweigerd.
Anonieme brieven worden niet gelezen. Brieven onder pseudoniem
worden wel geplaatst, mits de redactie de schrijver van naam kent.
"Voorrang en meer veiligheid voor kwetsbare
verkeersdeelnemers
GLASBEEK
AUTOSCHADE
REPARATIEBEDRIJF
Weekblad voor Waddinxveen - Woensdag 7 maart 1990
Pagina 13
TOCWfl
De Duitse filosoof Arthur Scho
penhauer (1788-1860).
WADDINXVEEN - Jac. Hogendoorn van de Koningin Wilhelminasin-
gel heeft uit handen van het Waddinxveense bestuurslid van de Kamer
van Koophandel en Fabrieken voor Midden-Holland, G.Th.B. Mulle-
man, de gouden legpenning met bijbehorende oorkonde uitgereikt gekre
gen.
Naschrift redactie: De ingezonden
brief van de GPV-Vrouwenwerkgroep
Waddinxveen heeft de redactie van het
Weekblad voor Waddinxveen voorge
legd aan Bep Vermei), fractievoorzitter
en lijsttrekker van de PvdA. Hier volgt
haar reactie op de visie van de GPV-
vrouwen:
GPV-VROUWENWERK
GROEP
A.M. Griffioen-van Gurp,
C. Huijgenslaan 6.
ARIE SLINGER,
secretaris FNV Gouda,
tekenend tevens namens de afdeling
Waddinxveen
BEP VERMEIJ
Fractievoorzitter en lijsttrekker
van de PvdA,
Wingerd 205.
”In de ingezonden brief van de GPV-
Vrouwenwerkgroep wordt ingegeaan
op het emancipatiebeleid van Waddinx
veen. Op een aantal belangrijke punten
ben ik het met hen oneens. Toch is het
een goede bijdrage aan de discussie.
Daarom hoop ik ook dat de GPV-vrou-
wen bij de PCW meer aandacht zullen
krijgen voor hun emancipatie. Dus dat
het nu de laatste keer is dat er op de
PCW-kandidatenlijst géén vrouw voor-
Zelfs de kleinste botsing kan vitale
delen van uw auto beschadigen, wij
kunnen deze opsporen en repareren.
Met een veilige auto neemt u daarna
weer aan het verkeer deel.
FOCWA, kenmerk voor vakwerk.
Noordkade 24 - Waddinxveen
Tel. 01828-12588
FOCWA, kenmerk voor vakwerk
schappelijk leven in en buiten de schil-
derswereld (in Boskoop werden naast
verf ook kruideniersartikelen, rookar
tikelen en drogistrijwaren verkocht) op
had zitten. Ook zijn speciale manier
van glassnijden werd ’’geërfd”.
Jac. Hogendoorn is nog volop actief.
Het liefst werkt de man die in Gouda de
ambachtsschool volgde voor particulie
ren. De aandacht voor het 65-jarig be
staan van zijn zaak, die in 1965 het 40-
jarig bestaan nog groots herdacht,
heeft hem zeer verrast en veel goed ge
daan.
WADDINXVEEN - Dr. Maarten van Nierop, verbonden aan de Univer-
siteit van Amsterdam, belicht donderdagavond 8 maart om acht uur in het
buurtcentrum De Boog aan de C. Huijgenslaan de aartspessimist Arthur
Schopenhauer (1788-1860). Dat gebeurt in het kader van de lezingen
reeks van het Humanistisch Verbond Midden-Holland over Duitse filoso
fen. Donderdagavond is de derde avond, die ook weer toegankelijk is te
gen betaling van vijf gulden.
komt. Over vier jaar een vrouw op de
lijst, misschien zelfs verkiesbaar? Ik
wens de GPV-vrouw'en veel succes met
hun strijd!
Ik vind dat het gemeentebestuur van
Waddinxveen zeker géén ideeën klakke
loos overneemt uit Den Haag, ook niet
de ideeën over emancipatie. Het is wèl
zo dat de grote lijnen van het landelijk
emancipatiebeleid door de PvdA onder
schreven worden.
Maar om nu te kunnen vaststellen wan
neer iemand echt geëmancipeerd is,
daarvoor heb ik geen instrument. Ik
vind dat mensen hun eigen keuzes moe
ten maken. De stelling dat je pas geë
mancipeerd bent als je een betaalde
baan hebt, is volgens mij onzin.
Waar gaat het nu eigenlijk om? Ik citeer
de gemeentelijke emancipatienota: "Het
gaat om een pluriforme maatschappij,
waarin ieder - ongeacht sekse of burge
lijke staat - de mogelijkheid heeft een
zelfstandig bestaan te verwerven en
waarin vrouwen en mannen gelijke
rechten, kansen, vrijheden hebben’’.
Daarom willen we in Waddinxveen:
goede kinderopvang, scholing voor
vrouwen, nieuwe werkgelegenheid voor
vrouwen (er zijn immers in Waddinx
veen meer vrouwen werkloos dan man
nen!).
Waat gaat de 1990-maatregel” in grote
lijnen om? Als er geen verantwoorde
lijkheid voor jonge kinderen, dan moe
ten mannen èn vrouwen beschikbaar
zijn voor de arbeidsmarkt. Zo niet dan
is er bij werkloosheid (in de meeste ge
vallen) geen recht op een soort ”kost-
winnerstoeslag”. Daar is niets onrede
lijks aan. Moet de overheid dan extra
betalen aan diegenen die best in staat
zijn om te werken?
Het krijgen van kinderen zie ook ik niet
als een uitvlucht. Het thuis blijven van
vrouwen öf mannen is een keus die zij
zelf maken.
Volgens mij hoeft het kind niet ’het kind
van de rekening" te worden als we de
voorwaarden goed vervullen (zie hier
boven) en dat is de verantwoordelijk
heid mede van de plaatselijke en lande
lijke overheid samen met de ouders.
Er moeten mogelijkheden komen om
vrouwen en mannen gelijkwaardig te la
ten zijn, met gelijke kansen, rechten en
vrijheden.
Sorry, vrijwilligers, u bent niet geë
mancipeerd, want u ’’werkt” niet. En
dan valt u (althans volgens de Emanci-
patieraad) onder de categorie ’’thuis-
zitters” De Emancipatieraad adviseert
de regering over emancipatiezaken, en
is het enige adviesorgaan dat eenzijdig
is samengesteld. Dus geen afspiegeling
van de vrouwelijke bevolking van Ne
derland, maar vrouwen die dezelfde
emancipatie-idealen hebben).
Wat zijn de gevolgen van deze emanci-
patie-ideologie voor het kind? Deze
vraag werd eens in NRC Handelsblad
gesteld. De reacties waren heftig. Zo’n
vraag zou bijna a-moreel zijnWonder
lijk. Wij zouden deze vraag ook willen
stellen. En we zijn bang dat het ant
woord niet erg opwekkend zal zijn.
Dus maar terug naar de situatie van
vroeger? Absoluut niet. Wij, GPV-
De causerieën over de Duitse filosofen
trekken veel belangstellenden. Na de
inleiding over de relativist en optimist
Immanuël Kant, komt donderdag
avond de pessimist in optima forma Ar
thur Schopenhauer aan bod. Zijn filo
sofische theorie is nogal schokkend.
Dr. Maarten van Nierop is als inleider
gewend te praten voor niet-filosofisch
geschoolden. Opnieuw wordt gere
kend op vele toehoorders uit allerlei le
vensbeschouwelijke kringen.
concludeert ook dat de menselijke be
geerte de blijvende bron tot onrust is.
Elke begeerte roept een nieuwe op.
Ook wordt de mens volgens hem voort
durend gepijnigd door eenzaamheid.
Iedereen is voortdurend met zichzelf
bezig. Het léven zelf is uitsluitend el
lende en illusie. Het is eigenlijk de
moeite van het leven niet waard. Het is
een hel.
Oorlog, concurrentie tussen mensen,
ziekte, kommeren kwel, beheersen het
leven. Hij die dit alles inziet, het ’’ge
nie”, lijdt het meest. Zelfmoord helpt
niet. Het vernietigt wel de individuele,
niet de universele wil. Na een zelf
moord schept deze direct een nieuwe
individuele wil. Toch ziet Schopen
hauer, zij het tijdelijk, mogelijkheden
om de aardse ellende te ontvluchten;
even gelukkig te zijn. Dit is alleen mo
gelijk door intense genieting van kunst
of door ascese, een persoonlijke strijd
tegen een verzaking van de individuele
wil.
Schopenhauer is geen mensenhater.
Hij is begaan met het lot van de mens
heid en van de individuele mens. De
tragiek treft hem. Thomas Mann, die
over Schopenhauer gepubliceerd
heeft, noemt hem daarom een pessi
mistische humanist. Schopenhauer ver
maakt zijn vermogen aan sociaal geo
riënteerde instellingen.
De pessimist Schopenhauer kan uiter
aard geen vooruitgang, geen emancipa
tie in de geschiedenis waarnemen, zo
als vele denkers uit de Renaissance
(1350-1500) en de Verlichting (18e
eeuw). Daarin verschilt hij ook met
Kant. Volgens Schopenhauer herhaalt
de geschiedenis zich steeds. In alle tij
den hebben wijzen hetzelfde gezegd,
domme lieden het tegendeel beweerd.
De universele wil stuurt ”de geschiede
nis”.
Deze is a-logisch. Daaronder verstaat
Schopenhauer: niet logisch en niet on
logisch. Hij noemt zich atheïst omdat
godsbegrip eenduidigheid veronder
stelt. Schopenhauer verschilt ook
hierin met Kant die gesteld had dat de
mens over het bestaan of niet bestaan
van een God geen zekerheid kan krij
gen.
Inkomensbeleid moet gebaseerd zijn
op rechtsgelijkheid en bestaanszeker
heid, waarbij ook de minst draagkrach-
tigen delen in de welvaartsgroei.
Zo’n inkomensbeleid behoort landelijk
te zijn. Aangezien dat te wensen over
laat, zal ook de gemeente Waddinx
veen een aanvullend beleid moeten
voeren.
Daarom richt de vakorganisatie FNV
zich tot de gemeentelijke politieke par
tijen met een aantal politieke wensen,
die vooral de uitkeringsgerechtigden
en de ouderen betreffen.
De gemeentelijke initiatieven voor
deze groepen liggen op een aantal ter
reinen:
1. De individuele uitvoering van de Bij
standswet. Het gaat om toepassing van
ABW, RWW en IOWA, maar tevens
om de ’’bijzondere bijstand” en ”leen-
bijstand”;
2. Direct aanvullende initiatieven in de
volgende sferen:
- belastingsfeer, zoals kwijtschelding
of vrijstelling van (delen van) belastin
gen (gebruikersdeel OGB of honden
belasting) en inkomensafhankelijke
kortingen (bijv, bij de muziekschool);
- schuldbemiddeling en schuldsane
ring;
- inrichten van bepaalde fondsen
(noodfondsen, sociaal-culturele fond
sen, studiefondsen e.d.):
3. Indirecte aanvullende initiatieven,
zoals het verbeteren van voorlichting
Tot slot wil nog opmerken dat er opval
lend veel gelijkenis is met de recente op
vattingen van D’66 in Waddinxveen en
de opvattingen van de GPV-vrouwen
over kinderopvang en werken door
vrouwen.
D’66 is zelfs nog conservativer, want
scholing voor vrouwen zien zij ook al
niet zo zitten, want daar krijg je maar
meer tweeverdieners van”.
Arthur Schopenhauer heeft als kind in
alle opzichten een bewogen leven ge
kend. Zoon van een welvarend zake-
man, moet hij vaak verhuizen en zo
leert hij veel Europese landen kennen.
Zijn karakter is van dien aard dat hem
daarbij vooral de schokkende waarne
mingen bij blij ven.
Na de dood van zijn vader vestigt diens
20 jaar jongere weduwe zich in Wei
mar, toen het belangrijkste centrum in
het culturele leven van Duitsland. Ar
thur leert daar vele beroemdheden
kennen, waaronder Goethe. Deze con
tacten versterken zijn verlangen om te
gaan studeren.
Eenmaal toegelaten tot de universiteit
blijkt hij niet alleen bijzonder leergie
rig. Hij interesseert zich voor vrijwel
alle wetenschappen, maar ook ontpopt
hij zich als een uiterst kritisch waarne
mer van zijn docenten. Geen van hen
kan zijn toets der kritiek doorstaan.
Ondanks een late start promoveert hij
reeds op zijn 25e jaar in de filosofie.
Schopenhauers moeder, een roman
schrijfster die als vrolijke en aantrek
kelijke weduwe meer aandacht trekt en
krijgt van huisvrienden dan van lezers,
wordt voor hem een voortdurende
bron van irritatie. Daarom breekt hij
met haar. De ervaringen met deze,
voor hem. lichtzinnige vrouw tekenen
voorgoed zijn visie op de vrouw en het
huwelijk.
Nieuwsgierig naar de klassieke bescha
ving, bezoekt hij vervolgens meerdere
Italië, maar de ruïnes die hij daar ziet
moeten hem vooral de indruk gegeven
hebben dat alles vergankelijk is. Zelfs
de hoogontwikkelde beschaving der
oude Grieken en Romeinen. Zo was
zijn karakter.
Schopenhauer is als student al over
tuigd van eigen genialiteit. En dat zal
zo blijven. Dat verklaart waarom hij,
korte tijd privaatdocent aan de Univer
siteit van Berlijn, zijn colleges opzette
lijk geeft op het tijdstip dat de be
roemde en bij de studenten populaire
filosoof Hegel doceert. Dat de studen
ten wel naar Hegel gaan en zijn deur
voorbij lopen, verbaast hem zeer.
Hij blijft echter van mening dat Hegels
filosofie weinig voorstelt. Sterker nog:
geen enkele filosoof na Kant - Scho
penhauer zelf uiteraard uitgezonder -
had volgens hem iets aan de filosofische
theorieën toegevoegd. Gelukkig be
hoeft hij zich geen grote zorg te maken
over een inkomen. Dank zij vaders
erfenis, die hij goed beheert, kan hij
studeren zoveel hij wil.
De legpenning van de Goudse Kamer
kreeg de Waddinxvener omdat hij lei
ding geeft aan het 65 jaar oude bedrijf
voor behang, glas en schilderwerken.
De huidige eenmanszaak ging op 1
maart 1925 in Boskoop van start door
wijlen Cornells Hogendoorn Jaczn, de
vader van de jubilerende Waddinxve
ner.
”Wij gedenken het 65-jarig bestaan,
maar maken er geen feest van. Wel
gaan wij gewoon actief verder en u kunt
ons bellen voor uitvoering van glas-,
behang- en schilderwerken”, had Jac.
Hogendoorn nog in advertenties en
rondschrijven gezegd.
Toch was hij zeer ingenomen met de
penning van de Kamer van Koophan
del en Fabrieken voor Midden-Hol
land, die hem vorige week donderdag
morgen werd uitgereikt toen hij bezig
was met het opruimen van de schuur
achter zijn nieuwe uitgebouwde wo
ning.
De vader van de grondlegger begon het
schildersbedrijf 65 jaar geleden in een
schuurtje achter de toenmalige ouder
lijke woning aan de Zuidkade in Bos
koop. De onderneming groeide later
door in Waddinxveen en werd ver
plaatst naar het huisadres van de zoon
aan de Amalia van Solmsstraat. Rond
de jaarwisseling verhuisde de handels-
onderneming naar de Koningin Wilhel-
minasingel.
Waddinxvener Jac. Hogendoorn nam
in 1961, het jaar waarin zijn vader op
58-jarige leeftijd overleed, de zaak
over. De voormalige CHU’er was toen
30 jaar en had bij verffabrikant Sigma
Coatings een goede baan als vertegen
woordiger opgebouwd.
De overstap werd snel gemaakt en de
oud-Boskoper trad daardoor in de
voetsporen van zijn vader, die er tij
dens zijn leven een verdienstelijk maat-
ZEVENHUIZEN - In de Gerefor
meerde Kerk aan de Dorpsstraat in Ze
venhuizen wordt donderdag 15 en vrij
dag 16 maart weer een kinderkleding-
en speelgoedbeurs gehouden voor Uni
cef.
Goede voorjaars-zomerkleding (heel
en schoon) en goed speelgoed kunnen
worden ingeleverd op donderdag 15
maart van 9.00 tot 12.00 uur, van 13.30
tot 16.30 uur en van 18.30 tot 20.00 uur.
De verkoop is donderdagavond 15
maart van 20.00 tot 21.00 uur en op
vrijdag 16 maart van 9.00 tot 11.30 uur.
Men bepaalt zelf de verkoopprijs
(eventueel in overleg). Van de op
brengst is 1/3 voor Unicef en 2/3 is voor
de verkoper. Voor inlichtingen tel.
01802-2043 of 2252.
WADDINXVEEN/GOUDA - Henk
Erkelens laat bij Team Marius Erke-
lens aan de Nieuwe Haven 161 in
Gouda ’’tafels discussiëren met de
tijd”.
Henk Erkelens wordt geboeid door de
sporen van leven die in de materie ver
borgen liggenDe tekens die daarin ge
zien kunnen worden beschouwt bij als
born vanbespielingen. Hij discussieert
in zijn werk over de begrippen tijd en
schoonheid van het vergankelijke,
welke elementen voor hem een voort
durende bron van inspiratie zijn.
Het woord tafel vindt zijn oorsprong in
de in klei gebakken tabletten, waarin
het leven werd opgetekend in de verre
oudheid. Gedachtig deze oorsprong
heeft Henk Erkelens aan de tafel meer
betekenis willen geven dan alleen maar
een functioneel voorwerp.
Vanuit zijn hoedanigheid als materie-
schilder is het een logische stap verder
deze techniek ook toe te passen op ta
felbladen. Het thema ”de invloed van
de tijd op de materie” (corrosie, oxyda-
tie, erosie) doet boeiende en tijdloze
oppervlakten ontstaan, welke niet on
derhevig zijn aan modieuze trends.
De tafels onderscheiden zich door hun
esthetisch oppervlak en vorm, doch
zijn vrijwel onkwetsbaar in het dage
lijks gebruik.
Het ontwerp van de tafel is een deel van
de structuur van het tafelblad. Realisa
tie en verkoop geschieden in samen
werking met het team van Waddinxve
ner Marius Erkelens. Het werk van
Henk Erkelens is van 10-17 maart te
zien tussen 10.00 en 17.00 uur.
Schopenhauer is het eeps met Kant dat
zintuigen en verstand niet in staat zijn
meer dan de buitenkant van dingen en
mensen te leren kennen. Schopen
hauer zet een stap verder. Hij meent -
onder invloed van het oosterse denken
- dat het onbewuste door innerlijke er
varing gekend kan worden en conclu
deert vervolgens dat het denken en
handelen van de mens bepaald wordt
door de individuele wil.
Deze, op zijn beurt, wordt gestuurd
door de ’’universele” wil die alle men
sen ’’regeert”. De individuele wil
stuurt het denken, waarnemen en han
delen van elk mens.
Schopenhauer is dus een determinist.
Men kan, individueel niet willen wat
men wil, omdat de universele wil ster
ker is dan de individuele, vindt hij. Van
die universele wil is de wil om te
(over)leven het sterkst. Afgeleid hier
van is de individuele geslachtsdrift.
Wat twee individuën van verschillend
geslacht tot elkaar aantrekt is de wil tot
leven. De partnerkeuze wordt bepaald
doorhet innerlijke besef dat de ander
een ontbrekend element bezit dat no
dig is.
Schopenhauer, die onder invloed van
de Boeddhistische leer is gekomen,
GOUDA - De nieuwbouw van de Ka
mer van Koophandel en Fabrieken
voor Midden-Holland aan de Burge
meester Van Reenensingel in Gouda
wordt donderdagmiddag 29 maart om
half drie officieel geopend.
De openingshandeling is in handen van
vertrekkend Kamervoorzitter T. Hop
man en de voorzitters van de onderne
mersverenigingen in Midden-Holland.
Na een kort programma ter inleiding
van de openingshandeling en de ope
ningshandeling zelf is er een afscheids
receptie van de heer T. Hopman.
vrouwen, vinden dat er veel in de maat
schappij ten goede is veranderd, zoals
bijvoorbeeld:
- Dat vrouwen vandaag niet meer ge
zien (willen) worden als mensen die al
leen tot hun recht komen in het verrich
ten van huishoudelijk werk.
- Vrouwen en mannen hebben in onze
samenleving de vrijheid zelf te kiezen
hoe zij vorm willen geven aan de indivi
duele, dan wel gezamenlijke taken
waarvoor zij staan.
- Vrouwen zetten zich naast mannen
in in de samenleving, b.v. itï de poli
tiek, in besturen e.d.
De Waddinxveense Nota Gemeente
lijk Emancipatiebeleid heeft, vinden
wij, ook prima beleidsvoornemens.
Wij denken dan bijvoorbeeld aan de
sociale veiligheid, zorg voor éénouder
gezinnen en volwasseneneducatie.
Wij vinden het alleen wel jammer dat
zo weinig vrouwen (en mannen) er
weet hebben van en discussiëren over
de ideologie achter het regeringsbe
leid, die toch in een bepaalde richting
stuurt. En waar we allemaal mee te ma
ken hebben.
Dat het gemeentebestuur deze ideeën
klakkeloos overneemt, valt ons tegen.
Wij zijn van het gemeentebestuur ge
wend dat ze kritischer omgaat met
standpunten uit Den Haag.
en procedures en het beter coördineren
met andere beleidsterreinen, zoals
huisvesting en arbeidsmarktbeleid. En
het kritisch benaderen van andere re
gelingen, 'zoals het bijzonder onder
zoek (sociale recherche).
De FNV legt het zwaartepunt voor de
gemeenteraadsverkiezingen op 21
maart bij maatregelen voor de zwak-
sten in de samenleving. Sociale ver
nieuwing betekent volgens de FNV
emancipatie van de afhankelijken!
Voor die afhankelijken zijn de vol
gende beleidsterreinen van uitzonder
lijk belang:
- Sociale zekerheid en aanvullend ge
meentelijk inkomensbeleid;
- Voorlichting en procedures binnen
de gemeente;
- Huisvesting;
- Werkgelegenheid en arbeidsmarkt;
- Gemeentelijk ouderenbeleid.
Haar politieke programma legt de FNV
voor de raadsfracties ter inzage en uit
voering op het gemeentehuis. Zij ver
wacht voor haar programma brede po
litieke steun in de komende raadsperio
de.
Daarom roept de FNV niet alleen haar
leden op op 21 maart te gaan stemmen,
maar ook alle andere kiesgerechtigden.
WADDINXVEEN - De krachtige
wind zorgde ook vorige week in Wad
dinxveen weer voor de nodige overlast
en schade in de gemeente. Politie en
brandweer hadden wederom hun han
den vol om alles weer in goede banen te
leiden.
Op donderdag 1 maart waaide op de
noordbaan van rijksweg A12 een boom
om die de gehele rijbaan versperde.
Verschillende auto::s liepen schade op.
De brandweer zaagde de boom in stuk
ken waarna de rijbaan vrijgegeven kon
worden.
Op de Jan Campertlaan waaide ook
een boom om. De boom kwam terecht
op een daar geparkeerde auto van een
bewoner van die straat. De auto werd
zwaar beschadigd.
Tengevolge van de storm is de J.W. Fri
soweg enige dagen afgesloten geweest
voor alle verkeer. De instanties die be
trokken waren bij reparatie van de flat
aan deze weg wilden geen risico nemen
voor nieuwe schades.
Jac. Hogendoorn kreeg voor zijn 65-jarig bedrijf de gouden legpenning
van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden-Holland.
(Foto: Sjaak Noteboom).
WADDINXVEEN - De gemeente
Waddinxveen had het al beweerd,
maar nu heeft de afdeling rechtspraak
van de Raad van State het in Den Haag
ook bevestigd. De heer L.C. Qtiak mag
in een agrarische loods aan de Tweede
Bloksweg geen auto’s verkopen.
Alleen tikte de Raad van State het ge
meentebestuur wel op de vingers dat
bij het versturen van het dwangbevel in
1986 naar de heer Quak niet alleen af
gegaan had mogen worden op adver
tenties over de handel in Mercedessen.
Die advertenties vonden B. en W. ove
rigens voldoende om vast te stellen dat
er in de landbouwloods dingen gebeur
den die in strijd zijn met het ter plaatse
geldende bestemmingsplan.
In ieder geval had de betreffende Wad
dinxvener wel een vergunning voor een
groothandel in gebruiksartikelen, maar
daar vielen de auto’s niet onder. Er was
tenslotte niets agrarisch aan.
De uitspraak van de Raad van State
houdt in dat er in navolging van de ge
meente Waddinxveen wordt gelast ver-
koopauto’s van het terrein aan de
Tweede Bloksweg te wijderen.
LEZERS schrijven
Dr. M. van Nierop belicht in De
Boog het mensbeeld van Arthur
Schopenhauer.
Het is 1990! Een belangrijk jaar in het
emancipatiebeleid. Emancipatiebe
leid: daar heeft iedereen wel eens van
gehoord. Cursussen voor vrouwen,
vrouwen krijgen soms voorrang bij het
solliciteren, subsidies, kortom, een
vrouwvriendelijk beleid, en dus staan
natuurlijk alle vrouwen erachter. Of
niet?
Wie weet nog wat het landelijke en
plaatselijke emancipatiebeleid eigen
lijk inhoudt. De GPV-Vrouwenwerk
groep in Waddinxveen heeft zo haar ei-
gen opvattingen hierover. Waarom?
De rijksoverheid voert al jaren een ac
tief emancipatiebeleid. Hoofddoel
nummer één van dit beleid is de econo
mische zelfstandigheid van vrouwen.
Deze doelstelling is onder andere door
B. en W. van Waddinxveen overgeno
men in haar gepubliceerde en vastge
stelde Nota Gemeentelijk Emancipa
tiebeleid (1988).
Je bent als vrouw, volgens het rege
ringsstandpunt - en dus ook volgens B.
en W. - pas echt geëmancipeerd als je
een betaalde baan hebt. Iedereen, ge
trouwd of ongetrouwd, moet in haar of
zijn onderhoud kunnen voorzien.
Een eerste stap naar dit doel is de ”1990
maatregel” voor vrouwen van 18 jaar
en ouder. Concreet betekent dit dat ie
mand met een uitkering geen recht
meer heeft op een kostwinnerstoeslag,
als hij of zij een partner heeft die in
1990 of later 18 jaar wordt.
Van de partner wordt verwacht dat die
in eigen levensonderhoud voorziet, dus
gaat werken. Een uitzondering wordt
gemaakt voor hen die een of meer kin
deren onder de twaalf jaar hebben.
Deze uitzonderingsregel wordt overi
gens behoorlijk bekritiseerd, onder an
dere in het informatieblad over het
emancipatiebleid van de rijksoverheid
”Op gelijke voet”.
Hierin wordt deze uitzondering een uit
vluchtmogelijkheid genoemd. Want,
zo stelt men, het zal dus vrij automa
tisch gebeuren dat vrouwen kinderen
gaan krijgen en dus thuis kunnen blij
ven.
De toch vrij normale gang van zaken,
zoals het krijgen van kinderen, wordt
bestempeld als uitvlucht!
Verwonderlijk is het dat een partij als
de PvdA, die zegt op te komen voor de
zwakken in de samenleving, zo voor de
”1990-maatregel” is, die met name de
sociaal zwakkeren treft.
Wij vinden dat de overheid met deze
maatregel te ver gaat:
1. Omdat het de sociaal zwakkeren
treft, dus mensen met de laagste inko
mens.
2. Vanwege het betuttelende karakter
ervan. Binnen een huwelijk moeten
man en vrouw samen uitmaken wie een
betaalde baan neemt, en daar zal de
overheid rekening mee moeten hou
den. De overheid heeft de taak om par
ticuliere verbanden, zoals ook gezin
nen, in volledige vrijheid te laten func
tioneren. Wij zeggen: Overheid, laat
nu de burgers dan ook zelf beslissen
hoe ze hun leven binnen hun eigen sa-
menlevingseenheid willen invullen. Ze
hebben daar ook volgens de Grondwet
nog steeds de vrijheid toe, en zijn hier
voor geen verantwoording schuldig aan
de overheid, maar aan hun Schepper.
Wie het gezin officieel de fundamen
tele kern van de samenleving noemt,
kan niet tegelijkertijd een verregaande
individualisering bepleiten!
Het grote emancipatie-ideaal is econo
mische zelfstandigheid, dus een be
taalde baan. De ervaring leert dat veel
vrouwen in Waddinxveen, als het zo ter
sprake komt, nogal geërgerd reageren
op dit ’’gedram uit Den Haag”. Ook
vrouwen uit PvdA, CDA en VVD.
Toch is het ook doelstelling van ons
plaatselijk emancipatiebeleid gewor
den.
De visie op arbeid is zo materialistisch
geworden, dat de vraag ’’Werk je? be
tekent: Heb je een betaalde baan bui
tenshuis? Hoe zit het met al de vrijwilli
gers, ook plaatselijk? Georganiseerd
(vluchtelingenwerk, Amnesty, Unicef,
kerkwerk) en ongeorganiseerd (hulp
aan anderen, zieken en eenzamen be
zoeken).